7Sins schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:45:
[...]
1. Begrijp ik hieruit dat ik mijn gehele netwerk op vlan 300 moet draaien?
2. Ik kan geen andere vlans gebruiken die ook naar buiten verbinden?
3. Ik had hiervoor ziggo en heb deze tirannie nooit beleefd.
4. Of hoeft de vlan enkel te bestaan
1. Een VLAN kan zowel op je WAN poort als je LAN poort worden ingesteld, in dit geval heb je hem alleen op de WAN nodig. Geef die poort een tag mee van VLAN300 en zet deze op DHCP en je bent klaar. Je interne netwerk speelt hierbij geen rol.
2. Zolang je voor de VLAN’s routing inregelt kunnen andere ook naar buiten, maar dan betreft het een VLAN aan de LAN zijde, aan de WAN zijde hebt je niks te kiezen, dat is ook niet jouw recht of verantwoordelijkheid, de demarcatie van wat van de ISP is en van jou eindigt daar.
3. Jij noemt het tirannie, maar vergeet niet dat voor 2023 je niet eens de gegevens van een internetlijn kreeg van je provider, dat waren ze ook niet verplicht.
Bovendien is het ook niet bedoeld voor de gemiddelde consument om zomaar de provider modem te vervangen door een eigen baksel, ze hebben het zo gemaakt dat de providerapparatuur “hufterproof” is zodat onkundige gebruikers tegen zichzelf worden beschermd en anders mogelijk andere klanten op de (gedeelde) infrastructuur in de weg zitten.
Het is echt een optie die vooral gebruikt moet worden door mensen die weten wat ze doen.
Dit bedoel ik niet vervelend overigens, maar op basis van de vragen die je stelt is het wellicht een idee je in de materie te verdiepen m.b.t. VLAN’s. Maak desnoods een testopstelling en kijk hoe het hoort te werken.
4. Klopt, je moet het VLAN aanmaken en toewijzen in sommige gevallen. Je hoeft alleen een VLAN met ID 300 te hebben en deze aan de WAN interface te koppelen, hoe dat moet verschilt per router en besturingssysteem, soms volstaat alleen een invulveld met het ID en daar 300 in te gooien en DHCP aan te zetten, daar zit dan geen verdere configuratie achter. Hoe dat voor jouw router zit moe je zelf even uitzoeken, zeker als je custom software draait.