Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-06 18:37
Barre73 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:38:
[...]

De tip van Don Papa werkt alleen als het gaat om verschillende mediums. DSL versus coax, of glasvezel versus coax, of glasvezel versus DSL.

Stel dat je binnen die 14 dagen alsnog van Odido afwil, dan kan dat wel. Maar er is niets geregeld met de oude/vorige provider op dat vlak. Dus als die ophef al is doorgelopen (en dat gebeurt eigenlijk al na de activatie van Odido) dan is dat niet meer terug te halen en kan je hooguit nog als nieuwe klant, bij een andere provider dan Odido, proberen met spoed aangesloten te worden.
@Barre73 Je vergeet de mogelijkheid dat er, hoe onwaarschijnlijk ook, 2 glasvezels aanwezig kunnen zijn.
Die dubbele fiber uitrol is al op meerdere plaatsen bezig, iets met concurrentie of zo >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:49
@wlmpie Zie je toevallig vandaag minder latency? Ik las dat Odido op sommige locaties het een en ander qua verdeling veranderd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vorige week heeft ODF bij ons in het appartementencomplex de glasvezel opgeleverd. Het aansluitpunt zit in de meterkast op de begane grond en ik woon op 2 hoog. Ik ben van plan om een Cat6A kabel te trekken waar nu de telefoonlijn ligt. (19mm buis, zou moeten kunnen) Ik had bedacht dat het modem wel in bridge mode kon en dat ik dan zo mijn router aan het internet kan hangen, maar dat blijkt bij Odido dus niet te gaan. Is er ook zoiets als een kastje dat transparant het signaal omzet naar ethernet? Zijn die er ook voor XGS-PON? (ik weet het niet zeker, maar ik denk dat deze lijn XGS-PON is?)

[edit]
zoiets als deze ACT AC4455 10G Ethernet Media Converter wellicht?

[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 09-11-2023 22:24 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
ocf81 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:08:
Vorige week heeft ODF bij ons in het appartementencomplex de glasvezel opgeleverd. Het aansluitpunt zit in de meterkast op de begane grond en ik woon op 2 hoog. Ik ben van plan om een Cat6A kabel te trekken waar nu de telefoonlijn ligt. (19mm buis, zou moeten kunnen) Ik had bedacht dat het modem wel in bridge mode kon en dat ik dan zo mijn router aan het internet kan hangen, maar dat blijkt bij Odido dus niet te gaan. Is er ook zoiets als een kastje dat transparant het signaal omzet naar ethernet? Zijn die er ook voor XGS-PON? (ik weet het niet zeker, maar ik denk dat deze lijn XGS-PON is?)

[edit]
zoiets als deze ACT AC4455 10G Ethernet Media Converter wellicht?
Maar je krijgt toch gewoon een Media Converter van Odido? Je kan dan gewoon een UTP-kabel naar je router trekken, VLAN 300 toewijzen en that’s it. Waarom zou je er dan zelf één kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dennisweb schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:46:
[...]

Maar je krijgt toch gewoon een Media Converter van Odido? Je kan dan gewoon een UTP-kabel naar je router trekken, VLAN 300 toewijzen en that’s it. Waarom zou je er dan zelf één kopen?
Oké, dan had ik de opzet even verkeerd begrepen. Ik dacht dat de ONT dat kastje was van je glasvezelaansluitpunt. Bedankt voor de opheldering :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Dennisweb schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:12:

@wlmpie Zie je toevallig vandaag minder latency? Ik las dat Odido op sommige locaties het een en ander qua verdeling veranderd heeft.
Nee, ongeveer hetzelfde als afgelopen weken. Ik moet overigens wel zeggen dat je er bij normaal gebruik weinig van merkt. Soms duurt het laden van een website wat langer.

Je ziet ook dips in de downloadsnelheid, maar 100mbit is meestal ook vlot genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDSqifHjB6Pw3l55Q2zZ37HTOFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyEsJ8yhHSy9aLI2MoT3CUcn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSCysZoXuL_3I61ZpJMi8iEJxGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4eOArAgNZxeNVACjqhsexng.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yalerta schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:25:
[...]

@Barre73 Je vergeet de mogelijkheid dat er, hoe onwaarschijnlijk ook, 2 glasvezels aanwezig kunnen zijn.
Die dubbele fiber uitrol is al op meerdere plaatsen bezig, iets met concurrentie of zo >:)
Volledig waar. Dat is inderdaad tegenwoordig een mogelijkheid. Steeds minder onwaarschijnlijk trouwens gezien meerdere reacties hier op Tweakers van mensen die twee aansluitingen hebben. Meestal Delta en KPN. Of E-Fiber en KPN trouwens.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:28:
[...]

Oké, dan had ik de opzet even verkeerd begrepen. Ik dacht dat de ONT dat kastje was van je glasvezelaansluitpunt. Bedankt voor de opheldering :)
Het kastje aan de muur waar de kabel in eindigt heet de FTU. Daar wordt een ONT op aangesloten om licht om te zetten in ethernetsignaal. Dat kan door middels van eroverheen schuiven (wat je bij KPN Netwerk ziet) of met een extra glaskabeltje aansluiten zodat de ONT er naast komt te hangen. Die laatste opzet gebruikt Odido.

Bedenk dus wel dat er stroom moet zijn in die meterkast op de begane grond!! Zo niet, dan lijkt me dat de aannemer het verkeerd installeert.
Ook bij Open Dutch Fiber hebben ze daar eisen voor richting de aanleggende aannemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:16

djiwie

Wie?

Die hoort er wel een stuk stabieler uit te zien, dit is wat ik in dezelfde periode op een Odido verbinding heb gemeten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6nkViBvbAMqIX2LkNPV1a57EaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ogwZN6fDErFVDRPMnWzkfUUW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MozLaPunk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-02 19:12
Even een update hier om te zeggen dat ik m’n glasvezelinternet een stuk stabieler heb gekregen sinds ik 2.4ghz en 5ghz twee verschillende namen heb gegeven, dus dat is top.

Ik heb echter wel het idee dat ik bij lange na niet het onderste uit de kan haal. Case in point: ik ben een downloadfile van meer dan 100gb op mijn PlayStation 5 aan het binnenhalen (draadloos, maar staat naast de meterkast waar de modem staat) en hij haalt max 5mb per seconde download.

Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen? Ik meen me te herrinneren dat ik zelfs met mn oude internetabo sneller kon downloaden op de ps5, maar misschien vergis ik me en is dit gewoon de max. De console is gekoppeld aan de 5ghz verbinding.

Edit: just in case, ik heb de cloudflare DNS gebruikt en 5 ghz ingesteld. Hij zegt dat hij ong 300mbit download en 90mbit upload haalt. Wat dus niet klopt, tenzij het aan playstation network ligt.

Helpt het nog om bepaalde poorten open te zetten ofzo?

[ Voor 15% gewijzigd door MozLaPunk op 10-11-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
MozLaPunk schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:22:
Even een update hier om te zeggen dat ik m’n glasvezelinternet een stuk stabieler heb gekregen sinds ik 2.4ghz en 5ghz twee verschillende namen heb gegeven, dus dat is top.

Ik heb echter wel het idee dat ik bij lange na niet het onderste uit de kan haal. Case in point: ik ben een downloadfile van meer dan 100gb op mijn PlayStation 5 aan het binnenhalen (draadloos, maar staat naast de meterkast waar de modem staat) en hij haalt max 5mb per seconde download.

Iemand enig idee waardoor dit zou kunnen? Ik meen me te herrinneren dat ik zelfs met mn oude internetabo sneller kon downloaden op de ps5, maar misschien vergis ik me en is dit gewoon de max. De console is gekoppeld aan de 5ghz verbinding.

Edit: just in case, ik heb de cloudflare DNS gebruikt en 5 ghz ingesteld. Hij zegt dat hij ong 300mbit download en 90mbit upload haalt. Wat dus niet klopt, tenzij het aan playstation network ligt.

En als je het test op een pc/ laptop? Ik heb geen PS5, wel een ps4. de netwerkkaart van de PS4 is echt slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
MozLaPunk schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:22:

Ligt waarschijnlijk niet aan jouw netwerk. De andere kant, dus Playstation, is niet heel erg snel op sommige momenten. Verschilt enorm wanneer je iets aan zet, probeer het eens als het nacht is aan die kant van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MozLaPunk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-02 19:12
Ike. schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:04:
[...]

En als je het test op een pc/ laptop? Ik heb geen PS5, wel een ps4. de netwerkkaart van de PS4 is echt slecht.
Nee op pc en mobiel heb ik het inmiddels naar wens, het is puur op console (in dit geval ps5). Maar zoals de user hierboven al zegt zal het wss wel aan playstation network liggen dan. Mocht iemand tips hebben (bijv voor het openen van nat-poorten) hoor ik het natuurlijk alsnog graag :)

Ik ga vanavond voor het eerst sinds ik Odido heb online gamen, dus ben benieuwd of dat stabiel gaat verlopen en of m’n ping fatsoenlijk zal zijn. Het mag op z’n minst op het niveau zijn van m’n ziggo verbinding die ik de jaren hiervoor heb gehad, vind ik..

Weer een update: heb een paar online potjes gespeeld en heb een ping/latency van 12. Dat is keurig toch?

[ Voor 26% gewijzigd door MozLaPunk op 10-11-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-smile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11-2023
Hoewel ik zeer content ben is het wel handig om te weten dat je met verouderde apparatuur niet altijd uitkomt:
Concreet heb ik naast alle up to date apparaten een oudere dell laptop met i7 6e gen. en een intel ac7260 wifi. Hoewel alle drivers onder win10 up to date zijn, herkent de laptop de ssid niet. Na onderzoek blijkt intel wps3 niet mogelijk heeft gemaakt voor deze oude kaart. Ik ga echter ook niet terug naar wps2 vanwege een laptop waar ik incidenteel mijn priveboekhouding op doe.

Als iemand wel een methode weet, dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

E-smile schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:43:
Hoewel ik zeer content ben is het wel handig om te weten dat je met verouderde apparatuur niet altijd uitkomt:
Concreet heb ik naast alle up to date apparaten een oudere dell laptop met i7 6e gen. en een intel ac7260 wifi. Hoewel alle drivers onder win10 up to date zijn, herkent de laptop de ssid niet. Na onderzoek blijkt intel wps3 niet mogelijk heeft gemaakt voor deze oude kaart. Ik ga echter ook niet terug naar wps2 vanwege een laptop waar ik incidenteel mijn priveboekhouding op doe.

Je haalt allemaal termen door elkaar. Ik wil je aanraden een apart topic te openen.
In het kort de AC7260 ondersteund (vanuit Intel) geen WPA3. De makkelijkste optie is: categorie: Kabels de één na makkelijkste optie is: een Linux distributie installeren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
E-smile schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:43:

Ik zou dan een wifi usb adapter bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:48
Ander wifi kaartje erin zetten? Kun je gelijk upgraden naar Wifi6. Zoiets als deze bijv. uitvoering: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro)

Maar lijkt mij meer een vraag voor een eigen topic ;) Qua wifi kaartje moet je namelijk ook even goed kijken qua aansluiting of je laptop dat ondersteund.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 10:34
Ik heb zelf wat lopen prutsen om het zyxel modem te vervangen door mijn Asus RT AX56U, het werkte bij mij niet direct met settings die ik hier tegenkwam.

Uiteindelijk moest ik ook DHCP routes en Multicast disablen, dit stond standaard aan. Ook werkt het bij mij met alleen een vlan vid op 300 zetten (dus geen 640, wat ik soms las). Zoals eerder genoemd, het zit op een wat vreemde plaats in het menu en je ziet alleen een verwijzing 'vid', vlan wordt niet genoemd verder.

Dit is trouwens op een asus ax56u, maar een asus ax52u die ik ook heb liggen heeft hetzelfde menu, kan daar wellicht dus ook mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXqyHQRTmferGorjTUIK-ZJuPGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSqgcHD5z8EPiD00HaqwxYJ6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Ivos op 11-11-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Ivos schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:04:
Ik heb zelf wat lopen prutsen om het zyxel modem te vervangen door mijn Asus RT AX56U, het werkte bij mij niet direct met settings die ik hier tegenkwam.

Uiteindelijk moest ik ook DHCP routes en Multicast disablen, dit stond standaard aan. Ook werkt het bij mij met alleen een vlan vid op 300 zetten (dus geen 640, wat ik soms las). Zoals eerder genoemd, het zit op een wat vreemde plaats in het menu en je ziet alleen een verwijzing 'vid', vlan wordt niet genoemd verder.

Dit is trouwens op een asus ax56u, maar een asus ax52u die ik ook heb liggen heeft hetzelfde menu, kan daar wellicht dus ook mee.

[Afbeelding]
Odido doet geen IPTV via VLAN 640 meer, maar stuurt alles over VLAN 300. De televisieboxen zijn voor zover ik weet nu gewoon Linux (of iets dergelijks) met een app erop. Volgens mij maakt Odido geen gebruik (meer) van multicast. Vandaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:35
Odido vertelt mij dat de Zyxel modem niet in bridge modus kan... Belachelijk, maargoed
Als ik de Zyxel er tussenuit laat en mn eigen router direct aansluit Dan krijg ik geen wan IP.. (Asus rt-68u Merlin wrt)
Ik lees hierboven e.e.a. aan probeersels met succes maar is er ook een duidelijker configuratielijst?

[ Voor 30% gewijzigd door 7Sins op 11-11-2023 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:47

DON PAPA

Tweaker-fan

7Sins schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:29:
Als ik de Zyxel er tussenuit laat en mn eigen router direct aansluit Dan krijg ik geen wan IP.. (Asus rt-68u Merlin wrt)
Vlan 300 aanmaken op de Asus rt-68u en dan zou het al moet werken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djiwie
  • Laatst online: 14:16

djiwie

Wie?

Odido vertelt mij dat de Zyxel modem niet in bridge modus kan... Belachelijk, maargoed
Hoezo is dat belachelijk? Wat is de toegevoegde waarde van een router in bridge mode als je met iedere fatsoenlijke router gewoon direct kunt verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:35
DON PAPA schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:43:
[...]

Vlan 300 aanmaken op de Asus rt-68u en dan zou het al moet werken
Begrijp ik hieruit dat ik mijn gehele netwerk op vlan 300 moet draaien? Ik kan geen andere vlans gebruiken die ook naar buiten verbinden?
Ik had hiervoor ziggo en heb deze tirannie nooit beleefd.
Of hoeft de vlan enkel te bestaan

[ Voor 4% gewijzigd door 7Sins op 11-11-2023 20:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik lees hierboven e.e.a. aan probeersels met succes maar is er ook een duidelijker configuratielijst?
Bij Odido heb je alleen vlan 300 nodig aan de wan kant.
En dhcp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPvCPDqtcc-ZcdoqzeNPPHiBEtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFyMP66iDOw5SiQf2OmvLUOk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Er staat een screenshot twee posts boven je.
Belachelijk dichtbij, maargoed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Dus, mijn overstap naar Odido is gebeurd, alles lijkt te werken.

Ik heb nog de Zyxel aangesloten en ik zie twee IPv4 adressen op de WAN poort:
- eentje in de 10.134.0.0/15 reeks
- eentje in de 143.178.2.0/23 reeks

Hoort dit zo?
Waar wordt het 10.x.y.z adres voor gebruikt?

Andere vraag: heeft iemand al een SSH shell gevonden op deze unit?

[ Voor 11% gewijzigd door ShadyNetworker op 12-11-2023 01:23 . Reden: nieuwe vraag ]

It's always DNS...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:42
7Sins schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:45:
[...]

Begrijp ik hieruit dat ik mijn gehele netwerk op vlan 300 moet draaien? Ik kan geen andere vlans gebruiken die ook naar buiten verbinden?
Ik had hiervoor ziggo en heb deze tirannie nooit beleefd.
Of hoeft de vlan enkel te bestaan
Op de WAN poort van je router moet je vlan 300 tagged instellen. Wat je intern met vlan's doet heeft er niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-06 08:28
Alles is nu geinstalleerd. vanaf installatie had ik over de zyxel WiFi 700+Mbit dus was veelbelovend.

Mijn AX50 als AP gaf max 90Mbit. na wat gezocht te hebben bleek dat WiFi op zyxel uit moet staan om AP's goed te kunnen laten werken. Dan kan ik sowieso ook de zyxel er tussenuit halen.

All said and done. Na wat trial en error zijn dit mijn instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WK7u9syLuBEUS9ZObDd_xA8CXHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1mOpMqGrS4ur1hFeEarnD3Y8.png?f=fotoalbum_large
IPTV ID: 640 --> las dat dit ook 300 moet zijn?
VOIP ID: 2 --> Moet denk ik 35 zijn, maar gebruik geen VOIP

heb niets via LAN aangesloten behalve een extra AP op zolder voor NAS.

TV gaat via de ODIDO app op Apple TV.

Mijn vragen:
  • Gaat de Odido app op over IPTV? Of is het onderdeel van de bandbreedte over de hoofdaansluiting? Anders denk ik dat ik IPTV op 300 moet zetten, want terugkijken is best belabberd af en toe.
  • Haal nu ongeveer 500Mbit over wifi terwijl de connectie 1200Mbit aangeeft via instellingen. Is er iets wat ik daar aan kan doen?
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLZ6iCcYVBUPSHnpzYCweRQ5KI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ugj5rms7z2K5dGGgLi5ywo5A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:00
phoenix2149 schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:38:
IPTV ID: 640 --> las dat dit ook 300 moet zijn?
Klopt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 11:19

nelizmastr

Goed wies kapot

7Sins schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:45:
[...]

1. Begrijp ik hieruit dat ik mijn gehele netwerk op vlan 300 moet draaien?

2. Ik kan geen andere vlans gebruiken die ook naar buiten verbinden?

3. Ik had hiervoor ziggo en heb deze tirannie nooit beleefd.
4. Of hoeft de vlan enkel te bestaan
1. Een VLAN kan zowel op je WAN poort als je LAN poort worden ingesteld, in dit geval heb je hem alleen op de WAN nodig. Geef die poort een tag mee van VLAN300 en zet deze op DHCP en je bent klaar. Je interne netwerk speelt hierbij geen rol.

2. Zolang je voor de VLAN’s routing inregelt kunnen andere ook naar buiten, maar dan betreft het een VLAN aan de LAN zijde, aan de WAN zijde hebt je niks te kiezen, dat is ook niet jouw recht of verantwoordelijkheid, de demarcatie van wat van de ISP is en van jou eindigt daar.

3. Jij noemt het tirannie, maar vergeet niet dat voor 2023 je niet eens de gegevens van een internetlijn kreeg van je provider, dat waren ze ook niet verplicht.

Bovendien is het ook niet bedoeld voor de gemiddelde consument om zomaar de provider modem te vervangen door een eigen baksel, ze hebben het zo gemaakt dat de providerapparatuur “hufterproof” is zodat onkundige gebruikers tegen zichzelf worden beschermd en anders mogelijk andere klanten op de (gedeelde) infrastructuur in de weg zitten.
Het is echt een optie die vooral gebruikt moet worden door mensen die weten wat ze doen.

Dit bedoel ik niet vervelend overigens, maar op basis van de vragen die je stelt is het wellicht een idee je in de materie te verdiepen m.b.t. VLAN’s. Maak desnoods een testopstelling en kijk hoe het hoort te werken.

4. Klopt, je moet het VLAN aanmaken en toewijzen in sommige gevallen. Je hoeft alleen een VLAN met ID 300 te hebben en deze aan de WAN interface te koppelen, hoe dat moet verschilt per router en besturingssysteem, soms volstaat alleen een invulveld met het ID en daar 300 in te gooien en DHCP aan te zetten, daar zit dan geen verdere configuratie achter. Hoe dat voor jouw router zit moe je zelf even uitzoeken, zeker als je custom software draait.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Weet iemand een linkje naar uitleg over vlan etc. In Jip en Janneke taal? Ik heb wel eens gezocht, maar kom dan gelijk in allemaal complexe verhalen terecht die alle mogelijke opties en scenario's beschrijven. Het scenario voor dummies is voor mij in eerste instantie wel even genoeg. Als ik dat begrijp kan ik altijd nog de complexere dingen proberen te begrijpen.

Bij linux man pagina's heb ik ook altijd dat probleem. Dan staat er 1 voorbeeld waarin werkelijk alle opties van een commando worden benut en ik er niets meer van snap. Maar het example voor dummies met de meest gebruikte optie ontbreekt steeds.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:20
wlmpie schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:35:
Weet iemand een linkje naar uitleg over vlan etc. In Jip en Janneke taal? Ik heb wel eens gezocht, maar kom dan gelijk in allemaal complexe verhalen terecht die alle mogelijke opties en scenario's beschrijven. Het scenario voor dummies is voor mij in eerste instantie wel even genoeg. Als ik dat begrijp kan ik altijd nog de complexere dingen proberen te begrijpen.

Bij linux man pagina's heb ik ook altijd dat probleem. Dan staat er 1 voorbeeld waarin werkelijk alle opties van een commando worden benut en ik er niets meer van snap. Maar het example voor dummies met de meest gebruikte optie ontbreekt steeds.
In de basis is het heel simpel: een VLAN is een virtueel netwerk en het VLAN id is niks anders dan een cijfertje waarmee verkeer getagged wordt. Het voordeel van VLANs is dat je op hetzelfde fysieke netwerk meerdere virtuele netwerken kan maken met hun eigen regels, beveiliging en dergelijke aan de hand van de tag met het vlan id. Dit doe je bijvoorbeeld om bepaalde zaken te scheiden om de beveiliging te vergroten. Bijvoorbeeld door je IoT apparaten op een eigen VLAN te plaatsen.

Ik vermoed dat Odido meerdere diensten aanbiedt via hun netwerk en 'internet' daarom via een VLAN loopt, maar dat is speculatie vanuit mijn kant.

Maar goed, je hoeft VLANs echt niet te snappen als je Odidio met een eigen router wil gebruiken. Bij Ubiquiti bijvoorbeeld is het zo simpel als een schuifje omzetten en het id invullen aan de WAN kant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yByGo3y0tOQPnbjPSZFxOdv3Nkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtBnTZOiUZVZm33IYm3V1JxD.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het interne netwerk hoef je verder niks anders te doen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

wlmpie schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:35:

Het enige dat je in moet stellen is VLAN 300 op de WAN poort (aansluiting). Hoe en waar dit moet hangt van het apparaat af dat je wil gaan gebruiken. Als je aangeeft welke (wifi)router je hebt kunnen we preciezer aangeven waar je wat in moet stellen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Ik heb zyxel en deco m4. Maar met de deco's in accesspoint mode werkt prima en ik wil mijn hoofddeco ook niet in de meterkast hebben. Dus zyxel volstaat voor mij. Maar iot spul afzonderen op een vlan vind ik wel interessant. Vooral mijn Chinese goodwe omvormer is een potentiële brandbom als de Chinezen of een hacker kwaadwillen. En als alle omvormers gelijktijdig in de fik gaan is onze brandweer ook nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

wlmpie schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:04:
Ik heb zyxel en deco m4. Maar met de deco's in accesspoint mode werkt prima en ik wil mijn hoofddeco ook niet in de meterkast hebben. Dus zyxel volstaat voor mij. Maar iot spul afzonderen op een vlan vind ik wel interessant. Vooral mijn Chinese goodwe omvormer is een potentiële brandbom als de Chinezen of een hacker kwaadwillen. En als alle omvormers gelijktijdig in de fik gaan is onze brandweer ook nergens.
Heb je een netwerkkabel tussen de Zyxel lokatie (glasevezelaansluiting?) en je Hoofddeco lokatie, of kun je die aanleggen?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Ja die heb ik, maar de rest van het huis loopt via meterkast zyxel en switch. En ik heb geen tweede netwerkkabel om vanaf de hoofddeco weer terug naar de meterkast te gaan. Of zou dit via vlans over 1 kabel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 11:19

nelizmastr

Goed wies kapot

wlmpie schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:32:
Ja die heb ik, maar de rest van het huis loopt via meterkast zyxel en switch. En ik heb geen tweede netwerkkabel om vanaf de hoofddeco weer terug naar de meterkast te gaan. Of zou dit via vlans over 1 kabel kunnen?
Met een VLAN kun je inderdaad vele virtuele netwerken over een kabel sturen. Moet je wel een VLAN capabele router hebben als ze ook nog bijv. naar het internet moeten kunnen, dat is de Zyxel niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Zou de deco het kunnen? Met een managed switch in de meterkast? Of moet er dan ook nog een managed switch naast de deco om de signalen weer te scheiden naar twee kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-smile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11-2023
True schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:05:
[...]

Je haalt allemaal termen door elkaar. Ik wil je aanraden een apart topic te openen.
In het kort de AC7260 ondersteund (vanuit Intel) geen WPA3. De makkelijkste optie is: categorie: Kabels de één na makkelijkste optie is: een Linux distributie installeren.
8)7 Excuses, het is niet mn bedoeling om hier een problem solve te starten, meer een waarschuwing dat je met nieuwste WIFI beveiliging moet realiseren dat onderdelen van 10 jaar oud niet altijd middels drivers worden ondersteund. Voor de hand liggende keuze inderdaad onderdeel vervangen of beveiliging downgraden. Dat laatste vanzelfsprekend niet aan te raden.. Inmiddels heb ik overigens de wifi card vervangen.
In ieder geval voor mij een ervaring met Odido Glasvezel dat niet persé haar oorzaak heeft in Odido Glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
TrailBlazer schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:59:
En weer mijn verbinding er uit voor 10 minuten. Odido zegt dat het door werkzaamheden komt.
Dit had ik dus doorlopend tijdens mijn 3 daagje Odido avontuur. Ongeveer elk uur wel een keer. Geen idee wat oorzaak was maar voor mij reden weer afscheid te nemen van Odido. Jammer want was leuke aanbieding maar als niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik ben ook niet tevreden over Odido. Regelmatig snelheidsdrops. Met maar een upload van 1Kb en down met max 40. Dit duurt dan een paar uur of mn router, Asus RT-AX86S, herstarten wil het euvel verhelpen.

Televisie vind ik ook niks. Beeldkwaliteit van de tv ontvanger vind ik slecht, na pauzeren niet door te kunnen spoelen, geen apps mogelijk op de ontvanger enz.

Hierdoor maar een Chromecast gekocht maar dan heb je weer geen gids.

Zo snel mogelijk maar weer terug op mn adsl van kpn. Ondanks dat af en toe 400mb up en down best lekker is.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luuk1983
pjot1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:16:
Ik ben ook niet tevreden over Odido. Regelmatig snelheidsdrops. Met maar een upload van 1Kb en down met max 40. Dit duurt dan een paar uur of mn router, Asus RT-AX86S, herstarten wil het euvel verhelpen.

Televisie vind ik ook niks. Beeldkwaliteit van de tv ontvanger vind ik slecht, na pauzeren niet door te kunnen spoelen, geen apps mogelijk op de ontvanger enz.

Zo snel mogelijk maar weer terug op mn adsl van kpn. Ondanks dat af en toe 400mb up en down best lekker is.
Als je router herstarten helpt zou ik verwachten dat daar het probleem zit?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Vanavond maak ik de overstap van KPN naar Odido in orde. We zitten op KPN WBA AON P2P, zonder dat Odido apparatuur in de PoP staan heeft.

Er valt niet veel te verliezen. Als het echt dramatisch is, kun je er altijd nog binnen 14 dagen onderuit. Maar we zullen zien. De ZyXEL gaat na installatie meteen op zolder. Ik gebruik een EdgeRouter 4 en dat is toch wel een heerlijk stabiele router. Die kan ook gemakkelijk met Odido samen. Heb een Ubiquiti AC-AP Pro 6 als WiFi.

Het is niet zo erg als de snelheden net even wat lager liggen. Daar krijg je dan ook een zeer forse besparing voor. KPN wordt gewoon echt heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Luuk1983 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:44:
[...]

Als je router herstarten helpt zou ik verwachten dat daar het probleem zit?
Met het modem van Odido heb ik precies hetzelfde dus dat heb ik uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
pjot1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:02:
[...]

En als je de ONT eens van het stroom trekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
pjot1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:02:
[...]

Ah ok, nee dan is dat nagenoeg zeker uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
pjot1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:16:

Op de Chromecast Google TV. (Ik neem aan dat je die bedoeld)
Ga in de Odido TV app naar ok knop middelste rondje < pijl naar links boven in het scherm < op tv daar staat de gids.
Wil je een makkelijke afstandsbediening gebruik de Kpn+ afstandsbediening i.c.m. Chromecast Google TV.
Zie deze link.:

https://community.odido.n...-afstandsbediening-352758

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:49
Na een kleine week Odido bevalt het internet prima. Geen (merkbare) problemen de verbinding gehad. In de logs van de TP Link router kunnen zien dat één keer midden in de nacht de WAN down is geweest.

De TV ontvangers werken minder goed. Ik heb nu bij beide ontvangers al twee keer gehad dat deze helemaal niet meer reageert op de afstandsbediening. Het ledje aan de voorkant knippert wel als je een knop op de afstandsbediening indrukt, maar er gebeurt niets. Uitzetten en weer aanzetten is dan het enige dat helpt. Iemand een idee waar dit aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Melvin15397 schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:11:
Na een kleine week Odido bevalt het internet prima. Geen (merkbare) problemen de verbinding gehad. In de logs van de TP Link router kunnen zien dat één keer midden in de nacht de WAN down is geweest.

De TV ontvangers werken minder goed. Ik heb nu bij beide ontvangers al twee keer gehad dat deze helemaal niet meer reageert op de afstandsbediening. Het ledje aan de voorkant knippert wel als je een knop op de afstandsbediening indrukt, maar er gebeurt niets. Uitzetten en weer aanzetten is dan het enige dat helpt. Iemand een idee waar dit aan ligt?
Dit heb ik ook vaak bij de TV-ontvangers van KPN. Even opnieuw opstarten helpt dan. Het ligt meestal aan een instabiele verbinding. Staat je WAN wel op VLAN 300?

Zelf heb ik de overstap net in orde gemaakt. Volgende maand zit ik ook bij Odido Glasvezel. Toch wel een behoorlijke besparing: 6 maanden voor 30 euro en daarna 60 euro. Bij KPN betaalde ik 81,50 EUR.

Wel ga ik zelf een eigen router gebruiken. De EdgeRouter 4, die momenteel ook wordt gebruikt voor KPN. Het instellen zou bij Odido nog eenvoudiger moeten zijn, gezien IGMP en dergelijke wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:54
Dennisweb schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:54:
[...]

Dit heb ik ook vaak bij de TV-ontvangers van KPN. Even opnieuw opstarten helpt dan. Het ligt meestal aan een instabiele verbinding. Staat je WAN wel op VLAN 300?

Zelf heb ik de overstap net in orde gemaakt. Volgende maand zit ik ook bij Odido Glasvezel. Toch wel een behoorlijke besparing: 6 maanden voor 30 euro en daarna 60 euro. Bij KPN betaalde ik 81,50 EUR.

Wel ga ik zelf een eigen router gebruiken. De EdgeRouter 4, die momenteel ook wordt gebruikt voor KPN. Het instellen zou bij Odido nog eenvoudiger moeten zijn, gezien IGMP en dergelijke wegvalt.
Gebruik je toevallig de TP-Link deco? Bij mijn moeder had ik dit gebruikt maar het probleem hiermee is dat de TV kastjes geen updates meer ontvangen. Ook had ze regelmatig dat het beeld vastliep. Probeer anders de originele Zyxel router. Nadat ik de originele router weer in gebruik had waren alle problemen verholpen waarna de TV kastjes ook weer updates kregen na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:35
@Melvin15397 Heb je wellicht een apparaat of tv die in onderstaand artikel wordt genoemd?
https://community.odido.n...e%20OS%206%20of%20nieuwer.
Je kunt dan overwegen de Odido TV app te gebruiken ipv hun kastje. Scheelt je weer 2,50 euro p/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dennisweb schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:11:
[...]

En als je de ONT eens van het stroom trekt?
Ga ik eens proberen! Dankjewel!
peterbier schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:15:
[...]

Op de Chromecast Google TV. (Ik neem aan dat je die bedoeld)
Ga in de Odido TV app naar ok knop middelste rondje < pijl naar links boven in het scherm < op tv daar staat de gids.
Wil je een makkelijke afstandsbediening gebruik de Kpn+ afstandsbediening i.c.m. Chromecast Google TV.
Zie deze link.:

https://community.odido.n...-afstandsbediening-352758
Bedankt! Dat van die afstandbediening was me bekend. Kan deze alleen niet pairen na een aantal pogingen.

Overigens is dat niet de gids zoals op de tv ontvanger.

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 12-11-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
ikbenjoeri schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:14:
[...]

Gebruik je toevallig de TP-Link deco? Bij mijn moeder had ik dit gebruikt maar het probleem hiermee is dat de TV kastjes geen updates meer ontvangen. Ook had ze regelmatig dat het beeld vastliep. Probeer anders de originele Zyxel router. Nadat ik de originele router weer in gebruik had waren alle problemen verholpen waarna de TV kastjes ook weer updates kregen na een reboot.
Nee. Ik gebruik een EdgeRouter 4 en ik sta er opeens bij stil dat ik de oorzaak wel kan raden: de kabel van de router naar de tv-box was kapot. Van de week hebben we die vervangen en sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 16:23
Dennisweb schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:55:
Vanavond maak ik de overstap van KPN naar Odido in orde. We zitten op KPN WBA AON P2P, zonder dat Odido apparatuur in de PoP staan heeft.

Er valt niet veel te verliezen. Als het echt dramatisch is, kun je er altijd nog binnen 14 dagen onderuit. Maar we zullen zien. De ZyXEL gaat na installatie meteen op zolder. Ik gebruik een EdgeRouter 4 en dat is toch wel een heerlijk stabiele router. Die kan ook gemakkelijk met Odido samen. Heb een Ubiquiti AC-AP Pro 6 als WiFi.

Het is niet zo erg als de snelheden net even wat lager liggen. Daar krijg je dan ook een zeer forse besparing voor. KPN wordt gewoon echt heel duur.
Als je op KPN WBA blijft met Odido, dan verwacht ik ook niet veel problemen.
Maar ben je echt 100% dat ze geen Glasop hebben in jouw PoP?
Want ze hebben het nu bijna in iedere PoP draaien.
Ik heb lang geleden eens T-Mobile nog gehad over fiber (wel met Glasop) op AON P2P met de EdgeRouter 4 en die WAN lijn was heel stabiel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Soundwork schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:42:
[...]

Als je op KPN WBA blijft met Odido, dan verwacht ik ook niet veel problemen.
Maar ben je echt 100% dat ze geen Glasop hebben in jouw PoP?
Want ze hebben het nu bijna in iedere PoP draaien.
Ik heb lang geleden eens T-Mobile nog gehad over fiber (wel met Glasop) op AON P2P met de EdgeRouter 4 en die WAN lijn was heel stabiel. ;)
Klinkt veelbelovend. En dat weet ik vrij zeker, want @Barre73 heeft het voor me nagekeken.

Blij om te horen dat het heel stabiel was, want dat moet ook wel. En als je dan ook nog flink kan besparen, is het helemaal mooi. De EdgeRouter 4 is ook wel een heel fijne router. Eigenlijk nooit problemen mee. Staat op 4% CPU en 13% RAM te draaien. Veel beter dan die ZyXEL routers die het allemaal net niet bij kunnen sloffen.

Heb de ExperiaBox 10 ook verbannen naar de kast op zolder om dezelfde reden. Ik kijk wel uit naar de overstap, want heb net Odido Mobiel ook weer verlengd. Zijn toch mooie kortingen in dure tijden. :)

Weet jij trouwens wat de monteur precies komt doen? In de mail van Odido staat dat ze een modem gaan installeren en TV in orde maken. Maar moet er dan niets in de wijkcentrale omgezet worden? Of krijg ik een andere media converter en is ompatchen niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

To whom it may concern:

Op m'm Mikrotik hEX is het gelukt om internet aan de praat te krijgen.
Op ethernet poorten is het niet mogelijk om een VLAN id te taggen dus ik moest onder Ethernet1("WAN") een subinterface aanmaken, daar de VLAN ID op instellen en een DHCP verzoek uitsturen.

De boel kwam daarna gelijk online.
Best wel prima eigenlijk.

Nu alleen nog IPv6....

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
ShadyNetworker schreef op maandag 13 november 2023 @ 00:44:
Op ethernet poorten is het niet mogelijk om een VLAN id te taggen dus ik moest onder Ethernet1("WAN") een subinterface aanmaken, daar de VLAN ID op instellen
Wat is het verschil? Dit is toch de mikrotik manier hoe je een vlan tag maakt? (En zover ik weet ook de linux manier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Is daar nog helemaal geen tijdsindicatie over gegeven? Je kan jezelf in 2023 toch geen ISP meer noemen zonder IPv6 te onderteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Dennisweb schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:23:
[...]
Veel beter dan die ZyXEL routers die het allemaal net niet bij kunnen sloffen.
Hoe bedoel je dat? Mijn verbinding draait gewoon 1Gbit met het Zyxel modem (en dan heb ik nog de oudere T-51).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
jongetje schreef op maandag 13 november 2023 @ 06:58:
[...]

Hoe bedoel je dat? Mijn verbinding draait gewoon 1Gbit met het Zyxel modem (en dan heb ik nog de oudere T-51).
Mijn ervaringen uit het verleden met ZyXEL is dat ik er regelmatig meer data doorvoor dan het geheugen aan kan. Dan loopt de boel vast en reboot de router zichzelf. Sindsdien al jaren een eigen router. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Dennisweb schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:56:
[...]

Mijn ervaringen uit het verleden met ZyXEL is dat ik er regelmatig meer data doorvoor dan het geheugen aan kan. Dan loopt de boel vast en reboot de router zichzelf. Sindsdien al jaren een eigen router. :)
Ik vind het altijd gevaarlijk om maar iets te roepen, terwijl je blijkbaar dus nog nooit de Zyxel T-51, T-52 of T-53 (welke zijn uitgeleverd) hebt gebruikt. Zijn echt wel prima routers en bekabeld komt er hier gewoon prima 1Gbit doorheen en dan heb ik nog de oudste versie van de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
jongetje schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:30:
[...]

Ik vind het altijd gevaarlijk om maar iets te roepen, terwijl je blijkbaar dus nog nooit de Zyxel T-51, T-52 of T-53 (welke zijn uitgeleverd) hebt gebruikt. Zijn echt wel prima routers en bekabeld komt er hier gewoon prima 1Gbit doorheen en dan heb ik nog de oudste versie van de 3.
Gevaarlijk is het pas als je er dood aan gaat. ;) Ik lees op het forum toch regelmatig meldingen over de T-56 en problemen met uitvallende verbindingen. Ook de DoS-bescherming lijkt te leiden tot problemen met de snelheid.

In ieder geval gebruik ik de EdgeRouter 4 en volgens mij mag dat wettelijk gezien ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadyNetworker
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

g1n0 schreef op maandag 13 november 2023 @ 00:50:
[...]

Is daar nog helemaal geen tijdsindicatie over gegeven? Je kan jezelf in 2023 toch geen ISP meer noemen zonder IPv6 te onderteunen?
Dat vind ik ook maar ja....
Hebben ze wel eigen netwerk engineers?. Ik zie/hoor ze in ieder geval nooit hier of ergens anders online..
Op hun eigen forum bljiven ze roepen dat het eraan komt maar nooit iets concreets.

Overigens, ik ben nu net over naar Odido. Als ze gedurende dit jaar geen IPv6 uitrollen of op zn minst een concreet plan hebben voor de uitrol, ben ik weer weg na dit jaar.
Geen IPv6 uitrollen is ECHT geen optie meer. Dan neem je jezelf niet serieus als ISP.

[ Voor 21% gewijzigd door ShadyNetworker op 13-11-2023 11:52 ]

It's always DNS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinux1
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-05 22:57
Komt er volgende week vrijdag nog een mooie deal voor Odido glasvezel, wat denken jullie? Was de black friday deal vorig jaar de moeite waard? Ik heb net deze maand een glasvezelaansluiting in huis gekregen dus ben aan het orienteren.

[ Voor 3% gewijzigd door rinux1 op 13-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-06 11:19

ricjuh

Make each day your masterpiece

Mijn aansluiting is alweer uitgesteld naar Q1 2024.. We zijn al een jaar verder sinds het graven en nog steeds geen actieve glas verbinding. Daar mag ODF wel wat beter managen qua planning en uitvoering.

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
ricjuh schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:17:
Mijn aansluiting is alweer uitgesteld naar Q1 2024.. We zijn al een jaar verder sinds het graven en nog steeds geen actieve glas verbinding. Daar mag ODF wel wat beter managen qua planning en uitvoering.
Same here, heb in januari bij T-Mobile destijds nog glasvezel aangevraagd, het zou in februari/maart live zijn, niet dus. Ligt al sinds vorig jaar onder de stoep, maar ze krijgen het maar niet rond met de planning om de appartementen (8 stuks in één VVE) aan te sluiten. Bij OpenDutchFiber (daar is de kabel van) is toestemming vanuit de VVE al bekend. Blijf nu maar weer bij Ziggo (DSL is geen optie) :| .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfq91KWk-PNVTZyk7A_Fbm7uk8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LnHQjNVj2IV0zAZGfZF3MPj9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Majesty op 13-11-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ik denk dat ze net als iedereen last hebben van een chronisch gebrek aan personeel. En mogelijk ook met de stroomvoorziening in de wijkkasten. Mischien zijn ze ook wel gigantisch incompetent, maar de marktomstandigheden zijn verre van ideaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 10:12
Waar zie je de aangepaste aansluitdatum? Ik kreeg het afgelopen weekend nog bericht dat mijn glasvezel in november/december nog zou worden aangesloten. Afwachten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Jewie schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:45:
[...]

Waar zie je de aangepaste aansluitdatum? Ik kreeg het afgelopen weekend nog bericht dat mijn glasvezel in november/december nog zou worden aangesloten. Afwachten maar.
Dat is gewoon een automatisch bericht als er nog niets bekend is toch? Dat krijg ik iedere maand namelijk, al sinds januari, telkens vooruit geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Sinds enkele weken ben ik verhuisd naar een nieuwe woning en heb ik mijn glasvezel internet van Odido meegenomen. Eerst haalde ik op mijn Asus ET12 met de ingebouwde speedtest op de router netjes 1Gbit up en down. Echter nu merk ik dat het "maar" 1Gbit down en 500Mbit up is.

Hebben meer mensen hier last en/of is dit een bepaalde instelling?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Gekkenhuis schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:54:

Dat betekend normaal gesproken dat de ONT opnieuw geregistreerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
Melvin15397 schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:11:

nooit gedacht naar de logs te kijken. Heb gevonden waar ze staan op mijn AX50. Welke Type log kijk je naar om te zien of er connectie verlies is geweest?

Ik merk wel dat ik met de TP-Link niet echt veel hoger kom dan 500Mbit/s en meer richting de 300Mbit over 5G wifi met enkel een deur tussen laptop en router. Ondanks dat ik 1Gbit heb. Met de zyxel (vanuit meterkast vlak ernaast) 750Mbit gehaald.

Ik gebruik geen tv ontvanger omdat ik daar een utp kabel voor nodig had, helaas anno 2023 niet met wifi. Maar de Apple TV met app werkt best goed, hoewel ik met terugkijken/terug spoelen wel eens heb dat hij zegt dat afspelen is mislukt en moet ik programma weer vanaf live terug spoelen.

Vraag me alleen af of de app gebruik maakt van IPTV of van de bandbreedte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

bjusterbaarlik schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:00:
[...]

Dat betekend normaal gesproken dat de ONT opnieuw geregistreerd moet worden.
Ok, en hoe kan ik dat dan doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Gekkenhuis schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:01:
[...]

Ok, en hoe kan ik dat dan doen :?
Kun je niet, contact opnemen met de provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

bjusterbaarlik schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:02:
[...]

Kun je niet, contact opnemen met de provider.
Is dat ook nodig als de glasconverter er nog wel tussen zit? De ET12 heeft namelijk geen SFP aansluitingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 19:02
Gekkenhuis schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:54:
Sinds enkele weken ben ik verhuisd naar een nieuwe woning en heb ik mijn glasvezel internet van Odido meegenomen. Eerst haalde ik op mijn Asus ET12 met de ingebouwde speedtest op de router netjes 1Gbit up en down. Echter nu merk ik dat het "maar" 1Gbit down en 500Mbit up is.

Kan zijn dat ik ernaast zit, maar is het niet zo dat er een provisioning issue is met de ONT (XGS_PON) bij Odido. Volgens mij kunnen ze dat oplossen door het SN 1 digit te wijzigen en daarna het officiele serienummer weer op te voeren. Of via een monteur een hardware replacement. Waar ik over schrijf is in dit topic benoemd.

Heb je XGS-PON?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:41
Zie https://community.odido.n...adsnelheid-980mbit-354166 opnieuw registreren door Odido zou het moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

stormfly schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:06:
[...]

Kan zijn dat ik ernaast zit, maar is het niet zo dat er een provisioning issue is met de ONT (XGS_PON) bij Odido. Volgens mij kunnen ze dat oplossen door het SN 1 digit te wijzigen en daarna het officiele serienummer weer op te voeren. Of via een monteur een hardware replacement. Waar ik over schrijf is in dit topic benoemd.

Heb je XGS-PON?
Deze zit er tussen dus ik neem aan van wel.

(plaatje even gejat uit dit topic)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1gt2QhW6c9rAkcvpCHT29n18As=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OODmylMdaQTypgmuBc02LURz.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Serienummer dus noteren van de converter en contact opnemen met Odido?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Gekkenhuis schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:10:
[...]

Deze zit er tussen dus ik neem aan van wel.

(plaatje even gejat uit dit topic)
[Afbeelding]
Dat is dus je ONT en die moet Odido opnieuw registreren, dan is het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:07

scorpie

Supra Addict

Ik wacht ook al sinds februari op glasvezel van Odido (T-Mobile), maar ik heb sterk het idee dat het dit jaar niet meer gaat lukken. Ik blijf maar te horen krijgen dat ik nu écht bovenop de stapel lig om een afspraak mee te krijgen om aangesloten te worden. Is er ergens te zien hoe lang Odido nog het alleenrecht heeft op de glasvezelkabels in de grond? Ik dacht dat het namelijk 1 jaar was, en dan kan ik net zo goed even wachten tot andere providers klanten mogen aansluiten in mijn wijk.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:49
Dennisweb schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:54:
[...]

WAN staat uiteraard op VLAN 300, anders zou de internetverbinding ook niet werken op de TP link ER605. De tv ontvangers zijn ook aangesloten achter deze router. Ze maken wel gewoon verbinding en updates werken ook. Ik kijk het nog even aan.
meesje schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:26:
@Melvin15397 Heb je wellicht een apparaat of tv die in onderstaand artikel wordt genoemd?
https://community.odido.n...e%20OS%206%20of%20nieuwer.
Je kunt dan overwegen de Odido TV app te gebruiken ipv hun kastje. Scheelt je weer 2,50 euro p/m.
Bedankt voorde suggestie. Ik heb een LG tv. Ik zal de beta app daarvoor eens proberen. De andere tv is een oudere Philips, die wordt niet ondersteund.

Desondanks moeten de Odido ontvangers ook gewoon goed kunnen werken.
phoenix2149 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:01:
[...]

nooit gedacht naar de logs te kijken. Heb gevonden waar ze staan op mijn AX50. Welke Type log kijk je naar om te zien of er connectie verlies is geweest?
Ik heb een TP link ER605 met Omada controller. Dat ziet er vast anders uit. Ik heb daar links in beeld een 'Logs' icoon met daarin in rood het aantal meldingen (o.a. blokkades door de firewall, mislukte inlogpogingen op de controller en verbroken verbindingen worden daar getoond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
scorpie schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:12:
Ik wacht ook al sinds februari op glasvezel van Odido (T-Mobile), maar ik heb sterk het idee dat het dit jaar niet meer gaat lukken. Ik blijf maar te horen krijgen dat ik nu écht bovenop de stapel lig om een afspraak mee te krijgen om aangesloten te worden. Is er ergens te zien hoe lang Odido nog het alleenrecht heeft op de glasvezelkabels in de grond? Ik dacht dat het namelijk 1 jaar was, en dan kan ik net zo goed even wachten tot andere providers klanten mogen aansluiten in mijn wijk.
Mwah... hou je adem er niet voor in.
Nee, dat kan je niet ergens zien. Maar ook al zou dat jaar bij jou verlopen zijn: die andere providers gaan niet via de PoP-apparatuur van Odido.
Dus het zijn ook echte andere operators (Fiber Operator, de Fiber Groep en Weserve) die eerst nog eigen apparatuur in die PoPs van OPen Dutch Fiber moeten plaatsen, en aansluiten met een eigen backhaulverbinding naar de buitenwereld. Daarna pas kunnen andere providers leveren.

En dat allemaal in de aanname dat het gebied waar jij woont interessant genoeg wordt bevonden voor zo'n operator om ook snel mee aan de slag te gaan. Er is veel geld mee gemoeid dus commercieel begin je als operator in de interessantste gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:46
Hoe zijn de ervaringen met Odido wifi plus. Is de snelheid via de wifi versterkers voldoende? Hoeveel Mps krijg je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
Melvin15397 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:27:
Ik heb een TP link ER605 met Omada controller. Dat ziet er vast anders uit. Ik heb daar links in beeld een 'Logs' icoon met daarin in rood het aantal meldingen (o.a. blokkades door de firewall, mislukte inlogpogingen op de controller en verbroken verbindingen worden daar getoond).
Oh ja dat zal er wel anders uit zien. Ik zie in ieder geval geen issues alleen info, dat waren allerlei testen om het werkend te krijgen en VLAN infomatie aan te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ibiIxNaNczIxgm0Q6in2L-Km2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UuHl4KrixugykcbQAWIZZfPB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:52
Ik zit nu bij Ziggo en ga binnenkort overstappen naar Odido. Bij Ziggo heb ik de modem/router in bridge staan en gebruik een eigen Asus RT-ax86U. Ik heb gelezen dat de Asus rechtstreeks via UTP kan worden aangesloten en dat ik dan VID 300 moet instellen onder IPTV. Tot zover duidelijk. Ik heb via een usb-stick in de Asus een mobiele internet backup en dat werkt prima. Als Ziggo er een keer uitligt wordt automatisch naar de LTE verbinding overgeschakeld. Ik vraag me af of dit ook bijnOdido werkt of dat de VID 300 instelling hier roet in het eten gaat gooien. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 20:43

Dr.Roelski

Walk on ....

Majesty schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:37:
[...]

Same here, heb in januari bij T-Mobile destijds nog glasvezel aangevraagd, het zou in februari/maart live zijn, niet dus. Ligt al sinds vorig jaar onder de stoep, maar ze krijgen het maar niet rond met de planning om de appartementen (8 stuks in één VVE) aan te sluiten. Bij OpenDutchFiber (daar is de kabel van) is toestemming vanuit de VVE al bekend. Blijf nu maar weer bij Ziggo (DSL is geen optie) :| .

[Afbeelding]
Same here.
Grap is dat 18 aug de installatie in portiek gedaan zou worden. Kreeg die week mn router ook al. Die staat inmiddels al maanden stof te happen in de ongeopende doos. Daana 2 keer odido en daarna ODF gebeld, maar nooit duidelijke nieuwe installatiedatum gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PD6HuFVOepJVEUS4HpD7Fcu4tQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMRPdBGiZjVmFw9NupjlQmjO.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat Odido in Woerden wat capaciteit heeft bijgeschakeld afgelopen vrijdag, want de latency problemen in de avondspits zijn weer verdwenen.
Of een grootverbruiker is met vakantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gezmo
  • Laatst online: 09:09
Begin december stap ik over naar Odido en daarom lees ik al een tijdje mee.

Waar ik mezelf heel erg over verbaas zijn de opmerkingen dat het belachelijk is dat er nog geen IPv6 adressen mogelijk zijn.

Mij ontgaat volledig wat de noodzaak voor IPv6 voor je internet verbinding is en wat de voordelen zouden zijn over IPv4.

Blijkbaar mis ik kennis, dus kan iemand uitleggen waarom IPv6 zo verschrikkelijk belangrijk is? En waarom een ISP die het nog niet ondersteund, niet serieus genomen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 16:42
Gezmo schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:49:

Waar ik mezelf heel erg over verbaas zijn de opmerkingen dat het belachelijk is dat er nog geen IPv6 adressen mogelijk zijn.

Mij ontgaat volledig wat de noodzaak voor IPv6 voor je internet verbinding is en wat de voordelen zouden zijn over IPv4.

Blijkbaar mis ik kennis, dus kan iemand uitleggen waarom IPv6 zo verschrikkelijk belangrijk is? En waarom een ISP die het nog niet ondersteund, niet serieus genomen kan worden?
IPv4 adressen zijn op, dus alles wat er bij komt moet bij de kringloop een IPv4 adres uit de bak met zoekgeraakte stukken opvissen of is IPv6 only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Het is een beetje een klaar-voor-de-toekomst verhaal. IPv4 adressen zijn schaars aan het worden. Dus er komt een dag dat bedrijven die websites hosten extra geld moeten vragen om een IPv4 adres te gebruiken. Niet iedereen wil dat. Dus als Odido niets doet krijg je een wat beperkter Internet, over een jaar of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Daarnaast begint (eindelijk) het marktaandeel van IPv4 te dalen. Wat inhoudt dat er meer websites zullen komen zonder IPv4 adres (er zijn al cloud vendors die IPv6-only aanbieden).

Noodzaak is het (nog) niet, maar dat je als ISP zulke simpele dingen niet geregeld krijgt zegt wel veel imho.

(80% van mijn verkeer hier is al IPv6, en dat gaat zometeen weer naar 0% met dank aan Odido)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kan je gewoon googlen hoor...
https://www.internetten.n...-en-de-groei-van-internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Maar je kunt toch totdat Odido IPv6 ondersteunt ook tijdelijk een HE IOv6 tunnel gebruiken? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online

Dat is gewoon slap geleuter. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Dennisweb schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:37:
Maar je kunt toch totdat Odido IPv6 ondersteunt ook tijdelijk een HE IOv6 tunnel gebruiken? :)
Klopt, je kan je elektrische auto ook opladen met een diesel-generator. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
g1n0 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:47:
[...]

Klopt, je kan je elektrische auto ook opladen met een diesel-generator. :)
Eh… ik bedoelde het meer even als technische work-around. We zitten hier toch op Tweakers? :)

Snap de vergelijking ook niet helemaal. Mensen die een elektrische auto kopen, doen dat vaak vooral vanwege het klimaat of iets dergelijks. Een IPv6 tunnel instellen is niet slecht voor het uitdelen van IP-adressen, dus zie ik de gelijkenis niet helemaal.

Doe in ieder geval met de tip wat je wilt. Of zoek een andere provider die wel IPv6 ondersteunt, als dat een dealbreaker voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Jij neemt de wereld veel te serieus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gezmo
  • Laatst online: 09:09
Allen bedankt voor de uitleg.
Mij is het duidelijk dat ik zonder IPv6 ook gewoon van mijn internet verbinding kan genieten 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Opmerking. (Kan het mis hebben)
Odido server deelt ipv4 adressen uit.
Sommige klanten ervaren dat ze geen public ip adres meer krijgen.
Heeft dit nu met het op raken van de ipv4 adressen te maken.?
Pagina: 1 ... 13 ... 118 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen