Ik heb er zelfs niks van gehoord bij Odido, maar bij Delta/Caiway is dat wel zo. Die hebben een te kort aan IPv4 adressen en lossen dat op met CG-NAT IPv4 adres. Daar is het trouwens wel weer uit te schakelen zodat je weer een eigen IPv4 adres hebt, mocht je dat willen/nodig hebben.peterbier schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:07:
Opmerking. (Kan het mis hebben)
Odido server deelt ipv4 adressen uit.
Sommige klanten ervaren dat ze geen public ip adres meer krijgen.
Heeft dit nu met het op raken van de ipv4 adressen te maken.?
Dit inderdaad heeft te maken met een tekort aan IPv4 adressen. Dan maakt Odido in dat geval gebruik van CGNAT.
Tuurlijk kan dat. Tenzij je met een IPv6-only site verbinding wilt maken, maar ik ken daar eerlijk gezegd weinig voorbeelden van.Gezmo schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:59:
Allen bedankt voor de uitleg.
Mij is het duidelijk dat ik zonder IPv6 ook gewoon van mijn internet verbinding kan genieten 😋
@peterbier Heb je een linkje? Dit lijkt mij een heel vreemd verhaal.
Edit: alleen bij Delta. nelizmastr in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
[ Voor 11% gewijzigd door Dennisweb op 13-11-2023 23:14 ]
@Dennisweb
Ik weet niet precies waar ik het voorbij zag komen.
Iets van de ip adressen zijn vol en ze kochten van Duitsland.
Kan bullshit verhaal zijn mee kwam het tegen.
Ik zit er al aan te denken om public ip vast te zetten. (Dat is uiteraard nu DHCP)
Ik zit er al aan te denken om public ip vast te zetten. (Dat is uiteraard nu DHCP)
Bedoelde je dit topic? https://community.odido.n...rstap-van-t-mobile-356660peterbier schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:21:
@Dennisweb
Die heb ik voorbij zien komen. Maar uiteindelijk bleek ook dat degene die het topic opende, op de grens met Duitsland woonde.
Odido heeft alleen een vast ipadres optie bij zakelijke abonnementen.peterbier schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:21:
@Dennisweb
Een van de.
Eingenlijk heb ik nog weinig problemen met T-mobile/Odido.
Ik heb het nu ruim een jaar.
Ik heb een Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON.
laatst kwam ik deze melding tegen en de glasvezel verbinding was stabiel.
Maar internet er wel uit.
Melding: DHCPv4 nak
Een van de.
Eingenlijk heb ik nog weinig problemen met T-mobile/Odido.
Ik heb het nu ruim een jaar.
Ik heb een Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON.
laatst kwam ik deze melding tegen en de glasvezel verbinding was stabiel.
Maar internet er wel uit.
Melding: DHCPv4 nak
Dat kun je wel forceren maar is uiteraard niet de bedoeling.bjusterbaarlik schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:40:
[...]
Odido heeft alleen een vast ipadres optie bij zakelijke abonnementen.
[ Voor 7% gewijzigd door peterbier op 13-11-2023 23:44 ]
Uiteraard kan dat niet. Haal je niet WAN en LAN door elkaar?peterbier schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:42:
[...]
Dat kun je wel forceren maar is uiteraard niet de bedoeling.
[ Voor 8% gewijzigd door bjusterbaarlik op 13-11-2023 23:48 ]
Waarom niet.bjusterbaarlik schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:47:
[...]
Uiteraard kan dat niet. Haal je niet WAN en LAN door elkaar?
Je zet gewoon in je eigen router het public ip adres vast.
Enige wat je kan krijgen een ip conflict op de Odido server.
Daarom zeg ik er bij dat dit niet de bedoeling is.
IPv4 addressen zijn al geruime tijd op. Partijen die uit het verleden nog een stapel IPv4 prefixes hebben liggen hebben hier gewoon voordeel van.
Idealiter zou het voor jou/wij/ons als eindgebruiker niet moeten boeien of je IPv4, IPv6, IPfreely of wat dan ook gebruikt.
De realiteit is echter dat er meer devices zijn die netwerkconnectiviteit willen dan er IPv4 adressen zijn, dus, IPv6.
Achter de schermen gaan er al JAREN(!) discussies over hoe de invoering van v6 te versnellen. (CG)NAT heeft de bruikbare poel v4 adressen heel hard opgerekt maar eigenlijk is dat een lapmiddel.
Het internet is gebouwd op het end-to-end principe en technieken als NAT breken dit principe.
Verder is het ook een raar probleem want als grote contentproviders ook in bezit zijn van IPv4 adressen en jouw ISP ook, dan kun je elkaar bereiken en is er niets aan te hand?
Wat je nu ziet, 20+ jaar nadat IPv6 was gestandaardiseerd is dat het voor veel bedrijven te duur wordt om IPv4 prefixes(minimaal 256) aan te schaffen, dus is er een andere driver om infrastructuur op IPv6 over te zetten.
Er zijn nog zat voors en tegens, mitsen en maren op te noemen maar nu is er echt geen enkel excuus meer om IPv6 niet in te voeren.
Grote netwerkvendors hebben al jarenlang ondersteuning voor v6, het is enkel gebrek aan expertise en/of langetermijnvisie bij Odido en consorten.
Voor de duidelijkheid: het invoeren van IPv6 is allesbehalve triviaal, maar dat is geen excuus om het dan maar niet te doen.
Of we het uitsterven van IPv4 nog gaan meemaken weet ik niet, maar dat v6 de overhand zal nemen is niet aan te ontkomen.
Idealiter zou het voor jou/wij/ons als eindgebruiker niet moeten boeien of je IPv4, IPv6, IPfreely of wat dan ook gebruikt.
De realiteit is echter dat er meer devices zijn die netwerkconnectiviteit willen dan er IPv4 adressen zijn, dus, IPv6.
Achter de schermen gaan er al JAREN(!) discussies over hoe de invoering van v6 te versnellen. (CG)NAT heeft de bruikbare poel v4 adressen heel hard opgerekt maar eigenlijk is dat een lapmiddel.
Het internet is gebouwd op het end-to-end principe en technieken als NAT breken dit principe.
Verder is het ook een raar probleem want als grote contentproviders ook in bezit zijn van IPv4 adressen en jouw ISP ook, dan kun je elkaar bereiken en is er niets aan te hand?
Wat je nu ziet, 20+ jaar nadat IPv6 was gestandaardiseerd is dat het voor veel bedrijven te duur wordt om IPv4 prefixes(minimaal 256) aan te schaffen, dus is er een andere driver om infrastructuur op IPv6 over te zetten.
Er zijn nog zat voors en tegens, mitsen en maren op te noemen maar nu is er echt geen enkel excuus meer om IPv6 niet in te voeren.
Grote netwerkvendors hebben al jarenlang ondersteuning voor v6, het is enkel gebrek aan expertise en/of langetermijnvisie bij Odido en consorten.
Voor de duidelijkheid: het invoeren van IPv6 is allesbehalve triviaal, maar dat is geen excuus om het dan maar niet te doen.
Of we het uitsterven van IPv4 nog gaan meemaken weet ik niet, maar dat v6 de overhand zal nemen is niet aan te ontkomen.
It's always DNS...
Daar waar ik (met pijn en moeite) in september 2022 een TM/Odido-aansluiting heb gekregen wacht mijn moeder al sinds eind vorig jaar op die van haar. Wij wonen beiden in Den Haag.
Er moest bij haar flat nog kabel/graafwerk gedaan worden, dus was het wachten. In de straat lag alles al sinds medio 2021, bij haar flat waren kabels ingegraven van de stijgleidingen naar de rand van het perceel (feb 2023).
Het ingraven van de kabels onder de aangrenzende parkeerplaats zodat ze gekoppeld konden worden aan de hoofdkabel is tot op heden niet gedaan. Er is veel gebeurd, geleurd en gevraagd, zonder concrete antwoorden.
Of het een vergunningsissue was, iets plantechnisch, geen idee.
Vandaag werd ze door iemand van Odido gebeld om haar aanvraag te annuleren. De uitleg (samengevat door mijn moeder):
Als ik het goed begrijp worden er dus geen nieuwe aansluitingen meer door Odido gerealiseerd in o.a. Den Haag als daar nog graafwerk voor moet worden verricht? Dan wordt het afwachten wanneer KPN aan de slag gaat, en welke provider(s) er dan te kiezen valt
Er moest bij haar flat nog kabel/graafwerk gedaan worden, dus was het wachten. In de straat lag alles al sinds medio 2021, bij haar flat waren kabels ingegraven van de stijgleidingen naar de rand van het perceel (feb 2023).
Het ingraven van de kabels onder de aangrenzende parkeerplaats zodat ze gekoppeld konden worden aan de hoofdkabel is tot op heden niet gedaan. Er is veel gebeurd, geleurd en gevraagd, zonder concrete antwoorden.
Of het een vergunningsissue was, iets plantechnisch, geen idee.
Vandaag werd ze door iemand van Odido gebeld om haar aanvraag te annuleren. De uitleg (samengevat door mijn moeder):
Dit kon ik over een overname vinden: https://www.overons.kpn/n...erken-over-van-primevest/PrimeVest is de overkoepelende financier boven Volker Wessels. PrimeVest is overgenomen door KPN. Is ook een site van waarop staat dat KPN glasvezel in alle grote steden voor zijn rekening gaat nemen. Streven eind 2026
Medewerker vond het heel vreemd dat kabels toch gelegd zijn in februari en gaat ook contact opnemen met Volker Wessels/PrimeVest.
Is geen beste review voor Odido nog voor Volker Wessels wat communicatie betreft
medewerker zei, het is ronduit beschamend.
Als ik het goed begrijp worden er dus geen nieuwe aansluitingen meer door Odido gerealiseerd in o.a. Den Haag als daar nog graafwerk voor moet worden verricht? Dan wordt het afwachten wanneer KPN aan de slag gaat, en welke provider(s) er dan te kiezen valt
Ik heb iets heel raars. Ik doe veel werk vanuit thuis en daarbij valt ook het beheer van een google cloud omgeving van een klant. ik zet een verbinding op via openvpn en daarna ssh ik naar de vm's.
Alleen is sinds ik odido gebruik er iets goed miss met de kwaliteit van de verbinding met gigantische hoeveelheden packet loss. Iemand een soortgelijke ervaring of in staat om hier iets zinnigs over te roepen?
Alleen is sinds ik odido gebruik er iets goed miss met de kwaliteit van de verbinding met gigantische hoeveelheden packet loss. Iemand een soortgelijke ervaring of in staat om hier iets zinnigs over te roepen?
Wacht even, dus een onderaannemer die werkzaamheden zou verrichten voor Odido, is overgenomen door KPN en vervolgens zijn die werkzaamheden geschrapt?WheeleE schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:13:
Daar waar ik (met pijn en moeite) in september 2022 een TM/Odido-aansluiting heb gekregen wacht mijn moeder al sinds eind vorig jaar op die van haar. Wij wonen beiden in Den Haag.
(...)
Dit kon ik over een overname vinden: https://www.overons.kpn/n...erken-over-van-primevest/
Tja, dat is ook een manier van concurreren maare, wtf?
Begrijp ik dit goed zo?
It's always DNS...
Voor zover mij bekend was/is VolkerWessels een hele grote infrapartij die voor Odido het aanleggen van glasvezel deed. VW schakelde lokale installateurs in.ShadyNetworker schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:31:
[...]
Wacht even, dus een onderaannemer die werkzaamheden zou verrichten voor Odido, is overgenomen door KPN en vervolgens zijn die werkzaamheden geschrapt?
Begrijp ik dit goed zo?
De eigenaar van VW is Primevest, en Primevest is opgekocht door KPN.
Waardoor de hele keten van werkzaamheden voor Odido stopt, op zekere hoogte. Daar waar huizen als een glasaansluiting hebben zullen ze best nog mensen een abonnement kunnen geven.
TmobielNL (Odido) heeft in het verleden idd nogal wat IP adressen "in den vreemde" aangeschaft.peterbier schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:21:
@Dennisweb
Dit kenmerkte zich dan bij gebruikers die de melding van NLziet, Netflix en dergelijke door kregen dat de gevraagde content niet beschikbaar was in hun regio.
De oplossing was dat Tmobiel die IP adressen doorgaf aan de ICANN ? waarna de worldwideweb DNS servers daarvan weer op de hoogte waren. Helaas gaf dat soms nog problemen als er websites e.d. van black-/white-listings gebruik maakten en daarop traag aanpassingen werden doorgevoerd.
Om mijn ervaring/gedachte t.a.v. IPv6 en Odido te delen kan ik alleen melden dat 3 jaar op dat forum aanwezig zijn mij alleen maar getoond heeft wat een ambtelijk soort organisatie Tmobiel-NL vooral in het begin van die 3 jarige periode was. Inmiddels zij er wel wat verbeteringen merkbaar, maar ideaal, Neuh nog niet echt.
Één van die gewenste verbeteringen zou het meer open naar de klanten reageren kunnen zijn.
Dus waarschijnlijk wel bezig achter de (gesloten) schermen met de invoering van IPv6 maar heeft het geen prioriteits vermelding. (Zoals sommigen graag zouden horen)
Eerder andersom, Odido was klant van PrimeVest. PrimeVest, en daarmee VolkerWessels, is net als Open Dutch Fiber een bedrijf dat op eigen initiatief glasvezel de grond in stampt en vervolgens deals sluit met providers om de eerste x,y,z jaar het alleenrecht op die kabel te hebben. Zo hoeft de provider geen eigen infra neer te leggen en kunnen ze toch doen alsof zij degene zijn die 'eindelijk' glasvezel in jouw straat voorzien.ShadyNetworker schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:31:
[...]
Wacht even, dus een onderaannemer die werkzaamheden zou verrichten voor Odido, is overgenomen door KPN en vervolgens zijn die werkzaamheden geschrapt?
Begrijp ik dit goed zo?
KPN doet dit ook en sluit vervolgens een deal met zichzelf (zelfde bedrijf, andere afdeling
Dus KPN is nu eigenaar van Primevest en Volkerwessel en zegt 'Jammer Odido, die deal met jullie in Den Haag, Rotterdam en Eindhoven is verscheurd'?
Lekker voor alle klanten...
Ik heb vandaag het Odido installatiepakket ontvangen, hier zit enkel een router (T-56) in en een losse glasvezelkabel. Echter geen modem. Neemt de monteur die mee?
Wil namelijk mijn eigen router met utp op de modem aansluiten, heb ik nu ook met KPN glasvezel.
Zit op het Glaspoort netwerk.
Wil namelijk mijn eigen router met utp op de modem aansluiten, heb ik nu ook met KPN glasvezel.
Hoever heb je dit topic terug gelezen?tomk94 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:49:
Ik heb vandaag het Odido installatiepakket ontvangen, hier zit enkel een router (T-56) in en een losse glasvezelkabel. Echter geen modem. Neemt de monteur die mee?
Het zijn pas klanten als de kabel opgeleverd is. Aangezien het aansluiten van bepaalde klanten al een jaar stil ligt zijn er redenen waarom ze deze huizen niet als klant willen. Meestal is dat vanwege fysieke beperkingen die het niet rendabel maken, dan sla je als onderaannemer met je graafmachine voor dat gebied een aantal huizen over omdat je er geen zin in hebt. Als dit binnen de marge van het contract valt (bijvoorbeeld 98% aangesloten) dan krijg je gewoon betaald. Vervelend voor die inwoners, maar niet jouw probleem. Sterker nog, als die mensen toch aangesloten willen worden en een provider geeft daar opdracht voor dan wordt er met veel plezier gegraven omdat het nu tegen een heel ander tarief kan. Soms is dat de originele partij, soms is dat een hele nieuwe partij die enkel de left-overs van zijn concurrent pakt.WheeleE schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:41:
Dus KPN is nu eigenaar van Primevest en Volkerwessel en zegt 'Jammer Odido, die deal met jullie in Den Haag, Rotterdam en Eindhoven is verscheurd'?
Wie in de genoemde steden al een kabel in huis heeft zal er waarschijnlijk weinig van merken, wie de kabel nog moet krijgen valt een beetje tussen de wal en het schip door deze overname.
Ik heb redelijk wat proberen te zoeken, maar niet kunnen vinden of de monteur zelf de ONT/media converter meeneemt of niet, wel dat deze bij anderen wel in het pakket zat
Je had het eerst over het modem en nu over de ONT, of de monteur die meeneemttomk94 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:17:
[...]
Ik heb redelijk wat proberen te zoeken, maar niet kunnen vinden of de monteur zelf de ONT/media converter meeneemt of niet, wel dat deze bij anderen wel in het pakket zat
Zijn zover ik weet twee verschillende dingen en de T56 is het modem volgens mij.
Klopt, haalde het door elkaarhjs schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:25:
[...]
Je had het eerst over het modem en nu over de ONT, of de monteur die meeneemt![]()
Zijn zover ik weet twee verschillende dingen en de T56 is het modem volgens mij.
Schijnbaar behoud ik de ONT/Media Convertor van KPN: https://community.odido.n...-ont-in-het-pakket-357208
De ONT is gewoon het modem bij glasvezel en de Zyxel is de router.hjs schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:25:
[...]
Je had het eerst over het modem en nu over de ONT, of de monteur die meeneemt![]()
Dat verwoord hij juist.
De Zyxel is bij xdsl ook het modem en router.
Zojuist een afspraak gemaakt met Guidion. Precies op de dag van de overstap. We hebben voor de zekerheid ook al een vouchercode gekregen, mocht het internet langer dan verwacht wegvallen. Vind het allemaal erg netjes.
En we kunnen alvast de TV-app uitproberen. Wel een nette service. Morgen maar even de app op de Apple TV zetten en eens uitproberen.
En we kunnen alvast de TV-app uitproberen. Wel een nette service. Morgen maar even de app op de Apple TV zetten en eens uitproberen.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennisweb op 14-11-2023 22:00 ]
De Odido TV app werkt alleen als je op hun netwerk zit.Dennisweb schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:57:
Zojuist een afspraak gemaakt met Guidion. Precies op de dag van de overstap. We hebben voor de zekerheid ook al een vouchercode gekregen, mocht het internet langer dan verwacht wegvallen.
De TV app op telefoon en tablet kun je al wel gebruiken. (Testen)
Zo was het bij mij toen ik van Kpn naar T-Mobile ging vorig jaar.
Ah, oké, dat wist ik niet. Op de iPhone ziet het er prima uit. Verder zie ik het wel. Ik had nog een EdgeRouter 4 liggen naast de EdgeRouter 4 die we nu gebruiken. Heb te instellingen alvast in orde gemaakt. Als Guidion weg is, kan ik mooi de instellingen in mijn eigen router inladen en zijn we in een paar minuten weer online.peterbier schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:01:
[...]
De Odido TV app werkt alleen als je op hun netwerk zit.
De TV app op telefoon en tablet kun je al wel gebruiken. (Testen)
Zo was het bij mij toen ik van Kpn naar T-Mobile ging vorig jaar.
Ik had bovenstaande niet moeten zeggenMelvin15397 schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:11:
Na een kleine week Odido bevalt het internet prima. Geen (merkbare) problemen de verbinding gehad. In de logs van de TP Link router kunnen zien dat één keer midden in de nacht de WAN down is geweest.

De afgelopen 3 jaar bij KPN nooit uitval van de verbinding gehad, behalve één keer toen de patch in de PoP geknakt was en er geen licht meer door kwam.
@Dennisweb
Dat moet vast goed komen vlan300 en gaan.
Ik zelf gebruik een Fritzdoos 5590 direct op glasvezel werkt perfect. (GPON)
Odido TV gebruik ik op Android en Google TV toestellen werkt wel goed.
Kwaliteit is minder dan bij Kpn maar werkt prima.
Inderdaad. Over de kwaliteit maak ik me niet zo’n zorgen. We hebben hier nog vrij oude televisies, maximaal 32” en maximaal FullHD geloof ik. Ik denk dat het wel mee zal vallen.peterbier schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:17:
@Dennisweb
offtopic:
Ben jij peter-keetfm of is dat iemand anders?
Dag allemaal,
is het mogelijk om 2 odido modems te gebruiken na de media converter ?
media converter => switch => 2 modems
Lijkt me niet, je krijgt doorgaans één wan IP. Een veel belangrijker vraag is waarom je dat überhaupt zou willen doen, wat ben je van plan?enes92 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 00:25:
Dag allemaal,
De mediaconverter is het modem. Dus jij wil zo te horen twee routers achter de mediaconverter plaatsen. Dat lijkt me helemaal niet logisch of handig.enes92 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 00:25:
Dag allemaal,
Wat is het einddoel van je vraag?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Het inkopen van IP adresen is tegenwoordig helaas standaard. Ik zou liever standaard CG-NAT + IPv6 zien met mogelijkheid tot opt-out, maar alleen Delta lijkt de keuze te hebben gemaakt om dit te doen.yalerta schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:36:
[...]
TmobielNL (Odido) heeft in het verleden idd nogal wat IP adressen "in den vreemde" aangeschaft.
Dit kenmerkte zich dan bij gebruikers die de melding van NLziet, Netflix en dergelijke door kregen dat de gevraagde content niet beschikbaar was in hun regio.
De oplossing was dat Tmobiel die IP adressen doorgaf aan de ICANN ? waarna de worldwideweb DNS servers daarvan weer op de hoogte waren. Helaas gaf dat soms nog problemen als er websites e.d. van black-/white-listings gebruik maakten en daarop traag aanpassingen werden doorgevoerd.
Meer mensen die in Heerhugowaard of omgeving die last hebben van DHCP-leases die niet willen RENEWEN, geheel verlopen en daarna krijg je weer een compleet nieuw ipadres? Erg irritant omdat je natuurlijk ook even geen internet hebt. Ik gebruik een eigen router, alle lampjes op de ONT zijn gewoon groen.
Dat Odido de dhcp-lease op een uur heeft staan werkt ook niet zo heel fijn.
wil 2 netwerken dus het zal werken omdat de mediaconverter als modem functioneert. mediaconverter -> switch -> 2x Zyxel routerBarre73 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:49:
[...]
De mediaconverter is het modem. Dus jij wil zo te horen twee routers achter de mediaconverter plaatsen. Dat lijkt me helemaal niet logisch of handig.
Wat is het einddoel van je vraag?
volgen @Barre73 functioneert de mediaconverter als modem indien het zo is zal het werken zo niet zal het inderdaad niet werken omdat ik maar 1 externe ip hebAndros schreef op woensdag 15 november 2023 @ 00:56:
[...]
Lijkt me niet, je krijgt doorgaans één wan IP. Een veel belangrijker vraag is waarom je dat überhaupt zou willen doen, wat ben je van plan?
Achter een modem kan niet een switch en daarachter twee routers, omdat er maar één ip adres te verdelen is. Met een mediaconverter geld hetzelfde. Modem, router, router werkt wel je hebt dan alleen een dubbele NAT achter de tweede router.
Een modem is een mediaconverter die digitale signalen naar analoge signalen omzet zodat je bijvoorbeeld data over een telefoonlijn kan versturen, dat ding doet niets met verdeling van IP-adresssen. Dat het soms gecombineerd is met een router die dat wel kan klopt(ADSL, kabel-internet), maar dat is hier niet het geval.enes92 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 01:12:
[...]
volgen @Barre73 functioneert de mediaconverter als modem indien het zo is zal het werken zo niet zal het inderdaad niet werken omdat ik maar 1 externe ip heb
Je zal een router moeten kopen die aan de mediaconverter komt en daar achter twee gescheiden netwerken aflevert (ik ga er van uit dat je zoiets wilt) of je neemt de Zyxel en hangt daarachter weer twee nieuwe routers om de boel van elkaar te scheiden.
Kan iemand mij vertellen of de tv box van Odido naast ethernet ook wifi ondersteund?
Merci!
Merci!
Dat ondersteund hij niet.GeNoMe83 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:41:
Kan iemand mij vertellen of de tv box van Odido naast ethernet ook wifi ondersteund?
Merci!
@GeNoMe83 Is er een reden waarom je graag de tv box van Odido wilt gebruiken? Een GoogleTV doet hetzelfde, is na een jaar goedkoper dan een box huren en kun je meteen de apps van je streamingdiensten opzetten zoals Netflix, Videoland etc.
En werkt via Wi-Fi
En werkt via Wi-Fi
Snap wat je zegt hoor. Maar het gaat voornamelijk om het gebruikersgemak van een aantal gezinsledenjongetje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:57:
@GeNoMe83 Is er een reden waarom je graag de tv box van Odido wilt gebruiken? Een GoogleTV doet hetzelfde, is na een jaar goedkoper dan een box huren en kun je meteen de apps van je streamingdiensten opzetten zoals Netflix, Videoland etc.
En werkt via Wi-Fi
Die willen liever een fysieke box met een dedicated remote.
Hier een 8 jaar oude 43 inch Sony full hd televisie waar de kwaliteit echt een stuk slechter is dan bij Kpn.Dennisweb schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:34:
[...]
Inderdaad. Over de kwaliteit maak ik me niet zo’n zorgen. We hebben hier nog vrij oude televisies, maximaal 32” en maximaal FullHD geloof ik. Ik denk dat het wel mee zal vallen.
offtopic:
Ja, hier ook hhw en inderdaad valt het internet weg en af en toe vreselijk traag. Ook met eigen router. Met het modem van Odido precies hetzelfde.ed1703 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:02:
Meer mensen die in Heerhugowaard of omgeving die last hebben van DHCP-leases die niet willen RENEWEN, geheel verlopen en daarna krijg je weer een compleet nieuw ipadres? Erg irritant omdat je natuurlijk ook even geen internet hebt. Ik gebruik een eigen router, alle lampjes op de ONT zijn gewoon groen.
Zeker niet te spreken over Odido en het prijsverschil met kpn is het zeker waard. (In het voordeel van Kpn)
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Als je voor bijvoorbeeld een chromecast met googletv gaat zit er een afstandsbediening bij, deze draait dan ook standalone zonder dat je iedere keer via een telefoon moet casten.GeNoMe83 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:02:
[...]
Snap wat je zegt hoor. Maar het gaat voornamelijk om het gebruikersgemak van een aantal gezinsleden![]()
Als de TV standaard op die HDMI ingang staat en HDMI-CEC ondersteund kun je het via de TV afstandbediening (of die van de GoogleTV) bedienen. Daar zit geen verschil in want de box heeft ook een eigen afstandbediening.GeNoMe83 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:02:
[...]
Snap wat je zegt hoor. Maar het gaat voornamelijk om het gebruikersgemak van een aantal gezinsleden![]()
Korte vraag voor mensen die van Caiway/Delta over zijn gestapt naar Odido:
In welke ingang van het kastje waar glasvezel de woning in komt zit de glasvezel van het Nokia ONT ding? Poort 1 of de verzegelde poort 2?
In welke ingang van het kastje waar glasvezel de woning in komt zit de glasvezel van het Nokia ONT ding? Poort 1 of de verzegelde poort 2?
[ Voor 12% gewijzigd door thaMini op 16-11-2023 11:35 . Reden: Verduidelijking ]
Be small, act BIG.
Ik moet nog Odido bestellen maar is de box van Odido letterlijk dan alleen maar een device die dezelfde app draait?jongetje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:57:
En werkt via Wi-Fi
Voor de huiskamer wilde ik namelijk gewoon de app gebruiken en voor de slaapkamer een box. Maar als het geen extra functionaliteit heeft bovenop de chromecast tv die ik daar al heb hoef ik geen box erbij te bestellen
@pjot1 Is de kwaliteit van de Odido TV-app vergelijkbaar met wat er uit het kastje komt? Ik stream nu even via AirPlay naar de Apple TV (mocht ik van Odido alvast proberen), maar dat is meer dan prima.
* Dennisweb heeft maar 1 Apple TV, voor de andere twee tv’s zijn kastjes besteld.
* Dennisweb heeft maar 1 Apple TV, voor de andere twee tv’s zijn kastjes besteld.
@Dennisweb De stream is gelijk, gewoon de app. straks op de appletv zetten.
Persoonlijk vond ik de beeldkwaliteit op de nieuwste AppleTV 4K beter dan via de tv-box. Ik heb de tv-box dan ook weer retour gestuurd naar Odido, en heb inmiddels een tweede AppleTV 4K besteld voor in de slaapkamer.Dennisweb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:49:
Is de kwaliteit van de Odido TV-app vergelijkbaar met wat er uit het kastje komt?
Ik gebruik nu een Chromecast en ik vind dat het beeld veel beter is dan via de tv ontvanger. Zelfs met een televisie van 8/9 jaar oud.Dennisweb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:49:
@pjot1 Is de kwaliteit van de Odido TV-app vergelijkbaar met wat er uit het kastje komt? Ik stream nu even via AirPlay naar de Apple TV (mocht ik van Odido alvast proberen), maar dat is meer dan prima.
Dank voor de tips allen. Ik ga het één en ander even in overweging nemen.
Ik ben ook voornemens om over te gaan vanwege de sterk verhoogde prijzen bij KPN. Ik heb nu VLAN4 voor TV en VLAN6 voor internet. VLAN300 zou dan voor internet moeten zijn maar ik lees ook ergens VLAN640 voor TV. En is het voldoende om alleen de VLANS om te zetten? Dat zou mooi zijn, simpele wijziging voor veel geld besparen!EdwinB schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:19:
Na 5 jaar glas van KPN gaan we per 1 november over naar Odido. Wel even spannend want de KPN verbinding is er in die 5 jaar denk ik maar 1x eventjes uit geweest en ben toch wel een beetje bang voor een mindere kwaliteit dienstverlening.
Ik was echter goed klaar met KPN na de laatste prijsverhoging, sorry hoge inflatiecorrectie, waarbij ik dus meer ging betalen en ze bij nieuwe abonnementen het maandbedrag zelfs verlaagden van € 57,50 naar € 52,50 per maand. Bij mobiel ook weer die hoge inflatiecorrectie dus ook daar zijn we bezig met overstap.
Ik heb trouwens een TP-Link Omada TL-ER605 router. Werkt nu goed op KPN en ik verwacht daar ook geen enkel issue mee bij Odido. Even VLAN aanpassen van 6 naar 300 en gaan.
Vorige week op mijn werk ook een extra gigabit glaslijntje aangesloten van Odido. Ging ook prima op een Fortigate.
Alleen VLAN300 voor zowel internet als televisie. VLAN640 is verouderd.MDXTweaker schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:42:
[...]
Ik ben ook voornemens om over te gaan vanwege de sterk verhoogde prijzen bij KPN. Ik heb nu VLAN4 voor TV en VLAN6 voor internet. VLAN300 zou dan voor internet moeten zijn maar ik lees ook ergens VLAN640 voor TV. En is het voldoende om alleen de VLANS om te zetten? Dat zou mooi zijn, simpele wijziging voor veel geld besparen!
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik ben vandaag (twee dagen later dan afgesproken) ook over van KPN naar Odido. Tot nu toe gaat het vlekkeloos. Download en upload snelheid via kabel is 800-900 Mbit. Verbinding is tot nu toe stabiel. Wifi SSID en wachtwoord op de instellingen van de vorige router gezet en de meeste apparaten verbinden automatisch.
Tot nu toe tevreden!
Tot nu toe tevreden!
Wil je ons laten weten hoe het vanavond is? Tussen 19:00 en 23:00. Heel nieuwsgierig!dzuijlek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:59:
Ik ben vandaag (twee dagen later dan afgesproken) ook over van KPN naar Odido. Tot nu toe gaat het vlekkeloos. Download en upload snelheid via kabel is 800-900 Mbit. Verbinding is tot nu toe stabiel. Wifi SSID en wachtwoord op de instellingen van de vorige router gezet en de meeste apparaten verbinden automatisch.
Tot nu toe tevreden!
Gek dat dat kan verschillen tussen apparaten. Andersom heb ik bijvoorbeeld bij NLZiet dat het beeld en vloeiendheid van de TV app van LG heel veel beter is dan dat ik via de NLZiet app op mijn telefoon naar een Chomecast Ultra cast. Zeker bij voetbalwedstrijden is het echt minder via de Chromecast, ongeacht of ik 'm op 50Hz of 60Hz zet. Net of de Chromecast een andere stream krijgt.pjot1 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:23:
[...]
Ik gebruik nu een Chromecast en ik vind dat het beeld veel beter is dan via de tv ontvanger. Zelfs met een televisie van 8/9 jaar oud.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Zal ik doen, het is nu in ieder geval nog prima.Dennisweb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:01:
[...]
Wil je ons laten weten hoe het vanavond is? Tussen 19:00 en 23:00. Heel nieuwsgierig!
Nee totaal geen last van, ik heb nog steeds hetzelfde ipadres als toen mijn abonnement 1 maand geleden begon.ed1703 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:02:
Meer mensen die in Heerhugowaard of omgeving die last hebben van DHCP-leases die niet willen RENEWEN, geheel verlopen en daarna krijg je weer een compleet nieuw ipadres?
De Odido TV-box (Amino Aria 7X) stond bij mij in ieder geval bij het eerste gebruik op 720i resolutie (aangesloten op Full-HD TV). Moest dus handmatig handmatig gewijzigd worden naar 1080i in de instellingen en toen was het beeld prima.
Zelf zie ik eigenlijk geen verschil met KPN iTV, heel misschien bij erg 'druk' beeld dat de bitrate iets lager lijkt dan bij KPN (licht blokkerig) maar als er al een verschil is, is het erg minimaal.
Zelf zie ik eigenlijk geen verschil met KPN iTV, heel misschien bij erg 'druk' beeld dat de bitrate iets lager lijkt dan bij KPN (licht blokkerig) maar als er al een verschil is, is het erg minimaal.
Vandaag weer een mail dat de aanleg voor de 1000ste keer vertraagd is en dat het nu echt in november gereed is. Ik vraag me oprecht af of ze zelf in de eigen BS geloven.
Bestelling geannuleerd en mooie BF aanbieding bij Ziggo afgesloten. Ook 1 gbit en wel snel geleverd.
Bestelling geannuleerd en mooie BF aanbieding bij Ziggo afgesloten. Ook 1 gbit en wel snel geleverd.
[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 16-11-2023 18:54 ]
Net nog een keer getest: 933 down / 948 up / ping 4 msDennisweb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:01:
[...]
Wil je ons laten weten hoe het vanavond is? Tussen 19:00 en 23:00. Heel nieuwsgierig!
Netjes! KPN WBA?dzuijlek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:13:
[...]
Net nog een keer getest: 933 down / 948 up / ping 4 ms
Of je glasvezel gelegd is door KPN NetwerkNL. Wie heeft de glasvezel gelegd?
Gezien je eerst bij KPN zat, vermoed ik van wel.
Oh is dit iets wat nog steeds speelt, landelijk?ed1703 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:02:
Toen ik 3 jaar geleden T-Mobile had gaf dit soms problemen, vooral m'n Logitech squeezebox vond dit niet fijn...
Goed om te weten voordat ik overstap 🙂
Ben benieuwd of dit inderdaad de verklaring is. Want dat de eigen box slechter beeld geeft dan de Google / Apple app is wel bijzonder.Sanchaz12 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:44:
De Odido TV-box (Amino Aria 7X) stond bij mij in ieder geval bij het eerste gebruik op 720i resolutie (aangesloten op Full-HD TV). Moest dus handmatig handmatig gewijzigd worden naar 1080i in de instellingen en toen was het beeld prima.
Het gaat om de dhcp lease aan de WAN zijde. De dhcp intern kun je zelf instellen (heb ik op een dag staan).musicfreak schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:02:
[...]
Oh is dit iets wat nog steeds speelt, landelijk?
Toen ik 3 jaar geleden T-Mobile had gaf dit soms problemen, vooral m'n Logitech squeezebox vond dit niet fijn...
Goed om te weten voordat ik overstap 🙂
Wil niet zeggen dat het WBA is. Als het een GPON of AON aansluiting is over Odido apparatuur is het wel KPNNetwerk infra maar zonder WBA taks.Dennisweb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:50:
[...]
Of je glasvezel gelegd is door KPN NetwerkNL. Wie heeft de glasvezel gelegd?
Gezien je eerst bij KPN zat, vermoed ik van wel.
I reject your reality and substitute my own
Oh, dan weet ik het gemakkelijker gemaakt: betaal je na een half jaar 55 euro of 45 euro?nelizmastr schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:23:
[...]
Wil niet zeggen dat het WBA is. Als het een GPON of AON aansluiting is over Odido apparatuur is het wel KPNNetwerk infra maar zonder WBA taks.
Ik heb ook de odido tv app op mijn Nokia 8010 en nvidia geïnstalleerd.DON PAPA schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:10:
[...]
Persoonlijk vond ik de beeldkwaliteit op de nieuwste AppleTV 4K beter dan via de tv-box. Ik heb de tv-box dan ook weer retour gestuurd naar Odido, en heb inmiddels een tweede AppleTV 4K besteld voor in de slaapkamer.
Draait hier het beste, vergeleken nlziet of canal digitaal app.
Is odido tv, top en zeer snel en stabiel.
Ziet er gewoon goed uit de naast mijn satelliet 📡
Prima beeld 🔆
Verkeerde topic
[ Voor 88% gewijzigd door tipex op 17-11-2023 06:18 ]
Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793
Monteurs van Open Fiber liepen gister bij ons door de straat, heb de mannen gevraagd wanneer de aansluiting komt. Ze hebben het gelijk aangelegd, half uurtje werk.Sethro schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:53:
Vandaag weer een mail dat de aanleg voor de 1000ste keer vertraagd is en dat het nu echt in november gereed is. Ik vraag me oprecht af of ze zelf in de eigen BS geloven.
Alleen Odido weet dit natuurlijk nog niet, dus daar maar weer op wachten.Ik kreeg een jaar lang dezelfde mails inderdaad. Begrijp de frustratie.
Ik kreeg wel te horen "erg mooi signaal!". Weet niet exact wat dat inhoudt, draai nu nog op een hele vuile koperlijn, dus hoop dat dit goed nieuws is.
[ Voor 9% gewijzigd door Birdstrike op 17-11-2023 09:17 ]
Ik kom inderdaad van KPN. Ik ga na 8 maanden 45 euro betalen (of eigenlijk 40 omdat ik ook nog klantvoordeel heb vanuit onze mobiele abonnementen).Dennisweb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:28:
[...]
Oh, dan weet ik het gemakkelijker gemaakt: betaal je na een half jaar 55 euro of 45 euro?
In dat geval is de fysieke aansluiting in je huis, de kabel naar de PoP, en de PoP zelf allemaal van KPN. Odido heeft echter in die PoP eigen apparatuur opgehangen en zelf een verbinding naar de buitenwereld (backhaul) gemaakt. ZIj huren dus in dit geval alleen de kale lijn van KPN en zetten daar zelf het licht op en daarmee de diensten..dzuijlek schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:19:
[...]
Ik kom inderdaad van KPN. Ik ga na 8 maanden 45 euro betalen (of eigenlijk 40 omdat ik ook nog klantvoordeel heb vanuit onze mobiele abonnementen).
Dit noemt Odido ODF gebieden (niet te verwarren met Open Dutch Fiber).
Daanaast kent Odido ook ODF gebieden waar de glasvezeleigenaar Open Dutch Fiber of E-Fiber is. Zelfde principe en prijs, alleen andere netwerkeigenaar.
Er zijn ook gebieden waar voornoemde zaken ook allemaal van KPN zijn maar waar Odido geen eigen apparatuur in de PoP heeft hangen. Daar huren zij niet alleen de kale lijn van KPN maar ook de diensten. Het licht dus zogezegd. Dat kost aanzienlijk meer voor Odido en dat berekenen zij door naar de eindklant.
Dit noemt Odido WBA gebieden en die zijn dus 10 tot 15 euro per maand duurder voor de klant.
En dan zijn er tot slot nog gebieden waar Delta de glasvezeleigenaar is. We weten dat Odido daar geen eigen apparatuur kan ophangen in de PoPs en daarmee dus via Delta de diensten moet inkopen. Ik ken daar alleen nog geen voorbeelden van op Tweakers dus heb ook geen idee van prijzen en of dat ook duurder is dan een ODF gebied.
De hele reden dat je werd gevraagd in welk gebied je zat is dat er een verschil kan zijn tussen de prestaties van je verbinding op een WBA of een ODF verbinding. De eigen ODF verbindingen schijnen af en toe nog wel wat "gammeler" te zijn dan de verbindingen die via KPN WBA lopen.
[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 16-12-2023 20:36 ]
Die monteurs zijn 95procent zeker ZZPer en krijgen betaald per gemaakte aansluiting en gaan deze dus echt wel afmelden 😉.Birdstrike schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:16:
[...]
Ze hebben het gelijk aangelegd, half uurtje werk.
Alleen Odido weet dit natuurlijk nog niet, dus daar maar weer op wachten.
Communicatie tussen ODF en Odido loopt stroef. Ik heb een hele lange history met betrekking tot mijn aanvraag waar dit ook uit blijkt. Toevallig vandaag contract maar ontbonden qua het niet nakomen van beloftes daarnaast.
☻/
/▌
/ \
Dit is vanmorgen bij mij aangesloten. Afgelopen jaar Delta gehad, maar nu was Odido ook beschikbaar. Dat kost 55 euro per maand voor 1Gb up en down. Maar met klantvoordeel 50 euro per maand en de eerste 8 maanden voor 25 euro. Delta 1Gb kost hier 52,50.Barre73 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:43:
[...]
En dan zijn er tot slot nog gebieden waar Delta de glasvezeleigenaar is. We weten dat Odido daar geen eigen apparatuur kan ophangen in de PoPs en daarmee dus via Delta de diensten moet inkopen. Ik ken daar alleen nog geen voorbeelden van op Tweakers dus heb ook geen idee van prijzen en of dat ook duurder is dan een ODF gebied.
Vannacht om 00:30 viel mijn Delta signaal weg en vanmorgen om 8:40 stond de Guideon monteur voor de deur. 10 minuten later was ik online met Odido met netjes 940 down en 930 up. Alleen de latency naar de Delta gateway was altijd tussen de 2 en 5 ms, maar nu naar de Odido gateway is dat tussen de 5 en 9 ms. Maar dat is alleen de afgelopen 2 uur. Even kijken wat de komende dagen gaat gebeuren met de latency.
Wel fijn dat je er een Nokia ONT bijkrijgt. Dus nadat de monteur weg was gelijk die Zyxel modem er weer af getrokken en de ONT direct op mijn OPNSense router aangesloten. Eindelijk geen dubbel NAT meer en mijn externe IP op mijn eigen router.
Dus als ik even focus op die prijs: Delta en KPN WBA is dus even duur.Tjoep1980 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:32:
[...]
Dit is vanmorgen bij mij aangesloten. Afgelopen jaar Delta gehad, maar nu was Odido ook beschikbaar. Dat kost 55 euro per maand voor 1Gb up en down. Maar met klantvoordeel 50 euro per maand en de eerste 8 maanden voor 25 euro. Delta 1Gb kost hier 52,50.
Er is dus niet alleen een KPN "tax" maar ook een Delta "tax....
Heb nu voor de tweede keer een e-mail ontvangen inzake nachtelijke onderhoudswerkzaamheden waarbij wel een tijdvak vermeld is maar geen datum
Onderwerp e-mail: Weer helemaal up-to-date
Service en Onderhoud
Wanneer: 's nachts tussen 01:00 - 06:00
Betreft postcode gebied 2533. Misschien iemand van Odido die hier mee leest en meer informatie of een datum kan afgeven?
Onderwerp e-mail: Weer helemaal up-to-date
Service en Onderhoud
Wanneer: 's nachts tussen 01:00 - 06:00
Betreft postcode gebied 2533. Misschien iemand van Odido die hier mee leest en meer informatie of een datum kan afgeven?
Ik heb nu een weekje Odido glasvezel internet en het bevalt prima. Snel en stabiel internet. Ik kijk TV via de app op een Apple TV en daar valt nog wel een hoop te verbeteren:
- Het geluid van de publieke zenders is zachter dan de commerciële (heel irritant)
- Je hebt geen mogelijkheid om 10 seconden voor of achteruit te spoelen via de afstandsbediening
- Doorspoelen werkt ook niet helemaal lekker, begint soms wel af te spelen en soms niet
- Soms de foutmelding "kan niet afspelen" oid
De beeldkwaliteit en snelheid is verder wel prima, dus hopelijk gaan ze nog aan de app werken.
- Het geluid van de publieke zenders is zachter dan de commerciële (heel irritant)
- Je hebt geen mogelijkheid om 10 seconden voor of achteruit te spoelen via de afstandsbediening
- Doorspoelen werkt ook niet helemaal lekker, begint soms wel af te spelen en soms niet
De beeldkwaliteit en snelheid is verder wel prima, dus hopelijk gaan ze nog aan de app werken.
Betere optie is om een eigen router achter de mediaconverter te plaatsen en daar 2 netwerken op aan te maken.enes92 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 01:08:
[...]
wil 2 netwerken dus het zal werken omdat de mediaconverter als modem functioneert. mediaconverter -> switch -> 2x Zyxel router
Je zal sowieso maar 1 WAN IP adres krijgen, dus die twee netwerken zul je zelf moeten aanmaken.
It's always DNS...
Barre73 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:43:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/xqE2ylbO9ilQzsDW9YcZC2uu.png?f=user_large)
Dit zijn Odido prijzen voor internet over Delta XGS-PON.
Doorspoelen? Hoe dan? Als ik reguliere televisie pauzeer kan ik niet doorspoelen. Zowel via de Chromecast als via de tv ontvanger van Odido.sheepdog schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:15:
Ik heb nu een weekje Odido glasvezel internet en het bevalt prima. Snel en stabiel internet. Ik kijk TV via de app op een Apple TV en daar valt nog wel een hoop te verbeteren:
NPO en opnames kun je doorspoelen.pjot1 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:36:
[...]
Doorspoelen? Hoe dan? Als ik reguliere televisie pauzeer kan ik niet doorspoelen. Zowel via de Chromecast als via de tv ontvanger van Odido.
Daarbij kun je met de Samsung tv app. 30 seconden doorspoelen (of naar een positie in de opname door typen van aantal minuten). en bij de Chromecast snel, sneller, snelst spoelen. Apple weet ik niet.
Idem hier, nu eerst jaartje 1gbit bij Ziggo. Is de noodzaak er beetje vanaf. Misschien leren ze er bij Odido / ODF wat van.Birdstrike schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:16:
[...]
Monteurs van Open Fiber liepen gister bij ons door de straat, heb de mannen gevraagd wanneer de aansluiting komt. Ze hebben het gelijk aangelegd, half uurtje werk.
Alleen Odido weet dit natuurlijk nog niet, dus daar maar weer op wachten.Ik kreeg een jaar lang dezelfde mails inderdaad. Begrijp de frustratie.
Ik kreeg wel te horen "erg mooi signaal!". Weet niet exact wat dat inhoudt, draai nu nog op een hele vuile koperlijn, dus hoop dat dit goed nieuws is.
[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 17-11-2023 18:28 ]
Laatst vroeg ik of iemand de media converter via een POE splitter had aangesloten. Ik heb dat nu zelf ook, en het werkt prima.
Ik heb de TP-Link TL-PoE10r gebruikt. Het kabeltje dat wordt geleverd heeft de verkeerde connector, dus daar moet je dan een verloopstukje op plaatsen, of een andere connector aan solderen. Volgens mijn switch verbruikt de media converter samen met de POE splitter in totaal een kleine 3W.
Dit scheelt weer een adapter, en ik kan nu op afstand een power cycle doen.
Ik heb de TP-Link TL-PoE10r gebruikt. Het kabeltje dat wordt geleverd heeft de verkeerde connector, dus daar moet je dan een verloopstukje op plaatsen, of een andere connector aan solderen. Volgens mijn switch verbruikt de media converter samen met de POE splitter in totaal een kleine 3W.
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
Aangezien ik hier de afgelopen weken vaker goed ben geholpen een vraag in de hoop dat iemand dit herkent.
Ik blijf merken dat de wifi af en toe wegvalt. Bijv. doordat het soms even een moment duurt voordat hij een social media-tijdlijn of reddit inlaadt en dan hoppa, opeens weer heel snel alles inlaadt.
Het meest storende vindt ik echter het gamen. Ik zit ook draadloos op de PS5, en ik heb een keurige ping in shooters van nabij de 6 ms. Maar elke 30 sec - minuut schiet de ping kortstondig omhoog naar in de honderden - dit gebeurt alleen af en toe bij het tegenkomen van een vijandelijke speler - en ervaar ik enorme lag waardoor ik natuurlijk meteen word neergeschoten.
De ps5 zit op 5ghz en staat zowat naast de router (met 1 muur ertussen). Ik overweeg vaste internetkabel door de muur te trekken, een splitter ertussen te hangen en dan al mn consoles en tv aan bedraad internet te hangen. Zou dit de kwestie misschien oplossen?
Hoe dan ook irriteert het me sowieso dat draadloos blijkbaar continue heel even wegvalt en heb geen idee waarom. Heb de 2.4 en 5ghz netwerken al een andere netwerknaam gegeven via het menu van de zyxel en hang mn tel expres aan de 2.4 voor het meeste bereik, maar dit lijkt het probleem vooralsnog niet opgelost te hebben.
Alle tips zijn welkom in ieder geval. Ben best een noob op dit gebied al leer ik de laatste weken (gedwongen) toch veel bij lol.
Edit: de dns van mn console zit al op cloudflare, en het probleem vergergert in parties met vrienden - ook als ik de host ben
Ik blijf merken dat de wifi af en toe wegvalt. Bijv. doordat het soms even een moment duurt voordat hij een social media-tijdlijn of reddit inlaadt en dan hoppa, opeens weer heel snel alles inlaadt.
Het meest storende vindt ik echter het gamen. Ik zit ook draadloos op de PS5, en ik heb een keurige ping in shooters van nabij de 6 ms. Maar elke 30 sec - minuut schiet de ping kortstondig omhoog naar in de honderden - dit gebeurt alleen af en toe bij het tegenkomen van een vijandelijke speler - en ervaar ik enorme lag waardoor ik natuurlijk meteen word neergeschoten.
De ps5 zit op 5ghz en staat zowat naast de router (met 1 muur ertussen). Ik overweeg vaste internetkabel door de muur te trekken, een splitter ertussen te hangen en dan al mn consoles en tv aan bedraad internet te hangen. Zou dit de kwestie misschien oplossen?
Hoe dan ook irriteert het me sowieso dat draadloos blijkbaar continue heel even wegvalt en heb geen idee waarom. Heb de 2.4 en 5ghz netwerken al een andere netwerknaam gegeven via het menu van de zyxel en hang mn tel expres aan de 2.4 voor het meeste bereik, maar dit lijkt het probleem vooralsnog niet opgelost te hebben.
Alle tips zijn welkom in ieder geval. Ben best een noob op dit gebied al leer ik de laatste weken (gedwongen) toch veel bij lol.
Edit: de dns van mn console zit al op cloudflare, en het probleem vergergert in parties met vrienden - ook als ik de host ben
[ Voor 4% gewijzigd door MozLaPunk op 18-11-2023 17:18 ]
Mogelijk dat niet wifi, maar DNS een rol speelt op dat moment. Heb je al eens (tijdelijk) een aparte DNS server ingesteld op het apparaat waar je dat probleem mee hebt? Probeer eens handmatig de DNS instellingen aan te passen naar 1.1.1.1 (Cloudflare), of 9.9.9.9 (Quad9). Kan ook allebei als je twee servers in kunt stellen.MozLaPunk schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:41:
Als het laden dan wel goed blijft gaan, ligt het (bij jou) aan de standaard DNS servers van Odido.
[ Voor 7% gewijzigd door Sanchaz12 op 18-11-2023 16:51 ]
Ik ben ook van plan de mediaconverter via PoE aan te sluiten. Wat is de maat van de DC plug? 5,5 x 2,5 mm of 5,5 x 2,1 mm? of ....?Samueldw schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:16:
Laatst vroeg ik of iemand de media converter via een POE splitter had aangesloten. Ik heb dat nu zelf ook, en het werkt prima.
Ja zit op Cloudflare (iig op de consoles), dus dat is het niet. Thanks voor t meedenken thoughSanchaz12 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:50:
[...]
Mogelijk dat niet wifi, maar DNS een rol speelt op dat moment. Heb je al eens (tijdelijk) een aparte DNS server ingesteld op het apparaat waar je dat probleem mee hebt? Probeer eens handmatig de DNS instellingen aan te passen naar 1.1.1.1 (Cloudflare), of 9.9.9.9 (Quad9). Kan ook allebei als je twee servers in kunt stellen.
Als het laden dan wel goed blijft gaan, ligt het (bij jou) aan de standaard DNS servers van Odido.
Dan lijkt het daar iig niet aan te liggen. Je zou ook in het Zyxel modem het 5 GHz wifi netwerk eens op de instelling 20/40/80 MHz bandbreedte kunnen zetten i.p.v. 20/40/80/160. Selecteer dan daarboven een kanaal boven de 100. Grote kans dat die kanalen niet door iemand anders gebruikt worden, in het geval dat jouw issue mogelijk met interferentie van andere wifi-signalen te maken heeft.MozLaPunk schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:02:
[...]
Ja zit op Cloudflare (iig op de consoles), dus dat is het niet. Thanks voor t meedenken though
De DC plug die in de media converter past is 5.5x2.5mm.Masimo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:58:
[...]
Ik ben ook van plan de mediaconverter via PoE aan te sluiten. Wat is de maat van de DC plug? 5,5 x 2,5 mm of 5,5 x 2,1 mm? of ....?
De TP-Link splitter levert een kabeltje erbij met aan beide kanten 5.5x2.1mm.
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
Ik heb het 5ghz netwerk zojuist ingesteld op 20/40/80 ipv 20/40/80/160 en het kanaal 40 (die stond volgens mij op 60, waarop ook weerdata zit blijkbaar?). Ik ga kijken of het verschil maakt!Sanchaz12 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:01:
[...]
Dan lijkt het daar iig niet aan te liggen. Je zou ook in het Zyxel modem het 5 GHz wifi netwerk eens op de instelling 20/40/80 MHz bandbreedte kunnen zetten i.p.v. 20/40/80/160. Selecteer dan daarboven een kanaal boven de 100. Grote kans dat die kanalen niet door iemand anders gebruikt worden, in het geval dat jouw issue mogelijk met interferentie van andere wifi-signalen te maken heeft.
Edit: Heb nog steeds latency spikes een paar keer per multiplayerpotje..
[ Voor 5% gewijzigd door MozLaPunk op 18-11-2023 20:23 ]
Ik ben sinds kort ook 'over'. Ik kom van Tweak, en kreeg een aanbieding om over te stappen. Mijn eigen apparatuur (Ubiquity Edgerouter en AP) aan de kant gezet en de Zyxel laten installeren en zelf met Pi-Hole afgeconfigureerd. Het draait als een zonnetje. Ik had best veel issues met het Ubiquity spul (uitvallend netwerk en/of WiFi) en geen last meer.
Wat mij wel opvalt: downstream haal ik de gigabit, maar up lijkt ie te blijven steken op 500Gbit/s. Works as designed? Ik verwacht net als bij Tweak ook gewoon 1Gb upstream...
Wat mij wel opvalt: downstream haal ik de gigabit, maar up lijkt ie te blijven steken op 500Gbit/s. Works as designed? Ik verwacht net als bij Tweak ook gewoon 1Gb upstream...
Heb je een concrete dienst waarbij je die gigabit upload niet haalt? Of is dit puur voor de speedtest resultaten?
Bekend probleem. ONT laten re-registreren.Nyarlathotep schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:19:
Ik ben sinds kort ook 'over'. Ik kom van Tweak, en kreeg een aanbieding om over te stappen. Mijn eigen apparatuur (Ubiquity Edgerouter en AP) aan de kant gezet en de Zyxel laten installeren en zelf met Pi-Hole afgeconfigureerd. Het draait als een zonnetje. Ik had best veel issues met het Ubiquity spul (uitvallend netwerk en/of WiFi) en geen last meer.
Ik heb via CMD inmiddels bewijs dat ik af en toe een enorme ping spike heb. Van 6ms naar 800ms lol. Denk dat ik hiervoor contact op moet nemen met Odido tenzij iemand nog goede ideeen heeft.
Edit: ik las elders over een lotgenoot met hetzelfde probleem die de Dos-aanvalbescherming had uitgezet omdat die enorme invloed had op de stabiliteit van de ping van de Odido modem. Ook geprobeerd. Sindsdien twee kneitervloeiende online potjes gespeeld. Benieuwd of het aanhoudt en dit dan eindelijk de oplossing is..
Edit: ik las elders over een lotgenoot met hetzelfde probleem die de Dos-aanvalbescherming had uitgezet omdat die enorme invloed had op de stabiliteit van de ping van de Odido modem. Ook geprobeerd. Sindsdien twee kneitervloeiende online potjes gespeeld. Benieuwd of het aanhoudt en dit dan eindelijk de oplossing is..
[ Voor 112% gewijzigd door MozLaPunk op 18-11-2023 21:27 ]
Toevallig iemand in Dordrecht problemen met het netwerk van Odido ( KPN) Sterrenburg 1,2,3 speedtest snelheid slecht en ping hoog in games en problemen met de tv verbinding enz..
Pings in games 3 tot 10x slechter
Download schommelt tussen de 200 en 800Mbps maar meestal rond de 300 400.
Pings in games 3 tot 10x slechter
Download schommelt tussen de 200 en 800Mbps maar meestal rond de 300 400.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen