Tick schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:59:
Even mijn ervaringen tot dusver, Odido glas aangevraagd 3 oktober. Komende van XS4all (AON), voorheen Reggefiber.
5 oktober bericht van Guidion, voor een afspraak met de monteur te plannen. Pas 9 november is de eerste mogelijkheid! Waar de lijn al 25 oktober vrij komt, dat vond ik al vrij lange periode.... Maar goed, toch maar vast gezet.
Aangegeven bij Odido of aansluiten niet eerder mogelijk is? Ook voorgesteld dat ik het aansluiten in huis zelf kan verzorgen, desnoods dat ze het later komen controleren. (i.v.m. garanties?).
In het pakket is geleverd, een Huawei GPON media convertor.
Dus zeg maar dit verhaal, ombouw AON (Genexis) -> G-PON. (Huawei):
https://community.freedom...-ntu-door-sfp-module/2630
Ik heb alleen maar één extra koppelblokje nodig (deze zit niet in het installatie pakket). Maarja voor een paar euro heb je er al 1.
Dit contact met Odido loopt trouwens allemaal wel soepel en snel in het algemeen. Ze willen met je meedenken.
Maar daar komt het, van de week weer een SMS van guidion.....? Om een afspraak te maken. Ik had de hoop dat deze dan eerder mogelijk zou zijn... Maar de eerste keer inloggen via de telefoon gaf deze op zijn vroegst 17 november aan, dus maar even gelaten, later toen ik thuis wilde proberen. Is er helemaal geen afspraak moment meer beschikbaar?
Maar mijn originele afspraak voor 9 november is helemaal verdwenen.?!?!
Odido gebeld, ja die kunnen dit allemaal bevestigen. Zelf aansluiten zou niet tot de mogelijkheden behoren, hebben ze te horen gekregen van Guidion!
Maar ik moet dit zelf even met guidion regelen. Nou daar begint alle ellende....
Denk je dat er daar iemand telefonische bereikbaar is?!? Wachttijden van 45 minuten. Ik krijg niemand aan de lijn. Verschrikkelijk!
Nu maar een mail gestuurd, maar het vertrouwen dat we nog aangesloten worden binnen nu en een maand heb ik al niet meer.
Odido, toffe partij waar jullie mee samenwerken, die Guidion......
We wachten af, anders maandag maar weer bellen met Odido...
Of gaat het hier al helemaal mis, dat ik sowieso al de verkeerde media convertor ontvangen heb?!? Of doen ze dit wel vaker, AON omzetten naar G-PON? Ik heb namelijk een Huawei ontvangen.....
Even een update, door mij zelf te qouten.
Guidion heeft na 1 week pas gereageerd op mijn mail, dat ik ze toch maar moest bellen........, tel. contact is mezelf niet gelukt. Gelukkig had Odido al een afspraak op kortere termijn geregeld. Monteur heeft alles netjes in de meterkast aangesloten. (Gelijk aan de genoemde oplossing van het Freedom internet forum). Dat was mezelf ook wel gelukt, de patch in de centrale natuurlijk niet.
Snelheden allemaal goed.
Maar wat niet goed werkt, de Amino TV ontvanger. Als ik op mijn pc ook maar iets van een groter bestand download. Stokt de TV direct, zelfde met opnames. (Allemaal direct op UTP aangesloten).
Wifi apparaten werken dan ook gebrekkig....
Ik heb de vraag op het forum neergelegd. Benieuwd waar ze mee komen. Spanningsloos maken en alles opnieuw opstarten heeft nog geen oplossing geboden.
Zyxel t-56, Huawei Media convertor, en Amino ontvanger.
------------------------------------------------------------
Update: Inmiddels snelle reactie op Odido forum:
"Als de update download gaat dat toevallig op volledig lijn snelheid van 100Mbit?
In dat geval betekend het dat de update de volledige verbinding tot zich neemt en de rest geen bandbreedte meer over heeft voor bijvoorbeeld de tv stream.
Bij XS4all gaat Tv over een apart vlan waardoor deze geen last heeft als het internet volledig wordt benut. Bij ons gaat Tv over het internet, vergelijkbaar als netflix bijvoorbeeld. Als er dan geen bandbreedte over is om te gebruken zal de stream inderdaad stotteren.
Je kan eventueel in Steam als je dat gebruikt de download snelheid op 75mbit zetten dan is er nog genoeg over voor de rest van het huis."
------------------------------------------------------------
Nouja, volgend jaar toch maar weer terug naar de KPN, het is niet anders. Dan moet ik op alle apparaten / software een limiet gaan instellen.
De TV ontvanger vonden we al een kleine achteruitgang, maar met dit verhaal er bij is het wel een hele grote achteruitgang.
[
Voor 12% gewijzigd door
Tick op 21-11-2023 20:43
]