T-Mobile wifi plus of zelf aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:43
Recent verhuisd van een klein appartement naar een rijtjeshuis.
Oppervlak ~135m2 gebouwd in 2020.

Situatie is zo dat modem in de meterkast staat en er loze leidingen naar alle etages lopen.
Huidige situatie is slecht wifi bereik overal behalve in de woonkamer. Vandaar dat er al een kabel naar zolder is getrokken die binnenkort aangesloten wordt op een switch voor alle vaste apparatuur in de werkkamer.

Gewenste situatie is goed wifi bereik op zolder, in de rest van het huis en de tuin. Ideale situatie is dus een bedraad AP op elke verdieping met die op de begane grond dichter naar de tuin geplaatst dan de meterkast.

Nu stap ik volgende week over van Kpn naar T-Mobile en zag ik dat die WiFi Plus aanbieden voor €2.50 per access point per maand.
Voor dat geld krijg je dan een Zyxel WX5600-T0 Dual-Band Wireless AX6000 2.5G Extender https://service-provider....eless-extenders/wx5600-t0

Nu zag ik dat het goedkopere broertje hiervan, de uitvoering: ZyXEL Dual-Band Wireless AX1800 Gigabit Access Point/Extender
wel los te koop is.

Enige verschil dat ik in de specificaties kan vinden is dat de antenne configuratie anders is. Ga ik dit verschil merken? Lijkt mij dat deze net zo goed met mijn Zyxel T56 modem overweg moeten kunnen.

WX5600 van T-Mobile:
5 GHz 4x4 ax
2.4 GHz 4x4 ax

WX3100:
5 GHz 2x2 ax
2.4 GHz 2x2 ax

Nu is de prijs van aanschaf €55 per AP dus dat verdient zich na 22 maanden terug.

Beste antwoord (via Philip Ross op 08-09-2023 11:16)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PeeCee schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:59:
Lastige keuze.

Bij mij komen enkele vragen naar boven:
  1. [...]
  2. Wat is je internet snelheid en heb je er alles voorover om daar zo dicht als mogelijk draadloos bij in de buurt te komen?
IMHO is internetsnelheid niet direct relevant voor draadloze oplossing. In veel gevallen is het onrealistisch dezelfde snelheid te verwachten (Gb draadloos kan - op korte afstand in een ruimte zonder verstoring...), daarnaast is het vaak ook onnodig, belangrijker is dat je toepassingen storingsvrij kunnen doen wat ze moeten.
  1. Onafhankelijk van de Mimo is de snelheid die het AP aan kan ook wat verschillend.
    WX3100
    2.4 Ghz: 600 Mpbs
    5 Ghz: 1200 Mbps
    WX5600-t0 (https://eyenetworks.no/wp...8-datasheet-wx5600-t0.pdf)
    2.4 Ghz: 1200 Mbps
    5 Ghz: 4800 Mbps
    (Uiteraard is de snelheid verdeeld over de clients en afhankelijk van de signaalsterkte)
Dat is niet onafhankelijk van MIMO, dat is juist het verschil in specificaties, 2x2 bij de WX3100, 4x4 bij de WX5600.. Daar komt bij dat de WX5600 160Mhz kanaalbreedte gebruikt in 5GHz waar de WX3100 dat niet doet.

Die snelheden zijn maximale bruto link rates, in praktijk is max 2/3 daarvan haalbaar onder perfecte omstandigheden en in het echt zijn omstandigheden nagenoeg nooit perfect. Hoeveel slechter hangt af van de situatie, maar 1/3 van die waardes als max daadwerkelijk haalbare throughput is al optimistisch.

Wat je eraan hebt hangt af van hoe je het in gaat zetten. Bij WiFi verbindingen bepaalt de zwakste schakel de verbindingssnelheid. Er zijn (muv een paar high-end PCIe adapters voor desktops) geen client devices die meer dan 2x2 MIMO aan kunnen. 160MHz support is zeker aanwezig bij sommige clients, maar of het echt meerwaarde levert hangt af van je situatie (en van de kanaalkeuze van je AP's). Ik zou persoonlijk 160MHz enkel in de 6GHz band in willen zetten. Ga je uit van 80MHz kanaalbreedte, dan heb je bij bedraad aangesloten AP's nul toegevoegde waarde van 4x4 vs 2x2 MIMO, want je clients zijn toch 2x2 of 1x1 (en MU-MIMO is nog steeds een wassen neus). Heb je je APs daarentegen draadloos aangesloten, dan verbinden ze onderling met 4x4 en is de snelheidsverlies van draadloze backhaul sterk beperkt. Let op dat je hoe dan ook met dual-band wireless backhaul verlies hebt tov bedraad aangesloten AP's: het is beter dan 2x2, maar bedraad is altijd beter, ongeacht specs van de AP's.

Kortom, met mogelijkheid om de boel aan te sluiten is de toegevoegde waarde van de WX5600 (ondanks daadwerkelijk veel hogere specs) verwaarloosbaar. Kun je het niet bedraad doen, dan is de WX5600 juist beter.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ken het probleem, ben voor mezelf er wel achter dat ik liever een eigen router heb. Ben ook gaan zoeken naar info over die WX5600 weinig van te vinden ook over de router is weinig info. Krijg toch wel de indruk dat het B producten zijn.
Bij mijn broer gaf een nieuwe iPad wifi problemen, heb de Fritzbox die hij nog had opgehangen en nu geen probleem meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:18
Philip Ross schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:11:

Nu is de prijs van aanschaf €55 per AP dus dat verdient zich na 22 maanden terug.
Nu je deze conclusie hebt getrokken vraag ik mij serieus af waarom je überhaupt T-Mobile wifi plus overweegt? Lijkt mij een no-brainer om dat gewoon lekker zelf te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 09:35
Recent verhuisd van een klein appartement naar een rijtjeshuis.
Oppervlak ~135m2 gebouwd in 2020.

Situatie is zo dat modem in de meterkast staat en er loze leidingen naar alle etages lopen.
Huidige situatie is slecht wifi bereik overal behalve in de woonkamer. Vandaar dat er al een kabel naar zolder is getrokken die binnenkort aangesloten wordt op een switch voor alle vaste apparatuur in de werkkamer.

Gewenste situatie is goed wifi bereik op zolder, in de rest van het huis en de tuin. Ideale situatie is dus een bedraad AP op elke verdieping met die op de begane grond dichter naar de tuin geplaatst dan de meterkast.

Nu stap ik volgende week over van Kpn naar T-Mobile en zag ik dat die WiFi Plus aanbieden voor €2.50 per access point per maand.
Voor dat geld krijg je dan een Zyxel WX5600-T0 Dual-Band Wireless AX6000 2.5G Extender https://service-provider....eless-extenders/wx5600-t0

Nu zag ik dat het goedkopere broertje hiervan, de uitvoering: ZyXEL Dual-Band Wireless AX1800 Gigabit Access Point/Extender
wel los te koop is.

Enige verschil dat ik in de specificaties kan vinden is dat de antenne configuratie anders is. Ga ik dit verschil merken? Lijkt mij dat deze net zo goed met mijn Zyxel T56 modem overweg moeten kunnen.

WX5600 van T-Mobile:
5 GHz 4x4 ax
2.4 GHz 4x4 ax

WX3100:
5 GHz 2x2 ax
2.4 GHz 2x2 ax

Antenne configuratie heeft alleen zin bij apparaten die daarmee om kunnen gaan of grote aantallen clients. 4x4 komt volgens mij niet zo veel voor bij consumenten apparaten en is dus in een thuisomgeving van beperkte meerwaarde ten opzichte van 2x2.

Zie ook hier: https://tweakers.net/revi...tie-tot-mu-mimo-mimo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
dehardstyler schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:45:
[...]

Nu je deze conclusie hebt getrokken vraag ik mij serieus af waarom je überhaupt T-Mobile wifi plus overweegt? Lijkt mij een no-brainer om dat gewoon lekker zelf te regelen.
Om 2 redenen dus.
De eerste is dat het AP van de T-Mobile wel degelijk beter lijkt te zijn.
Ten tweede garanderen zij dat het goed samenwerkt met het modem. Dat kan een hoop gekloot schelen.

De prijs maakt zelf aanschaffen natuurlijk wel veel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-06 16:59
Lijkt mij dat deze net zo goed met mijn Zyxel T56 modem overweg moeten kunnen.
Just something to keep in mind;
WX5600 en T56 worden samen getest door t-mobile en zullen altijd goed blijven samen werken.

De WX3100 wordt niet geleverd door TM dus het kan zijn dat het na een update van T56 minder goed werkt.
loeberce schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:52:
[...]

Antenne configuratie heeft alleen zin bij apparaten die daarmee om kunnen gaan of grote aantallen clients. 4x4 komt volgens mij niet zo veel voor bij consumenten apparaten en is dus in een thuisomgeving van beperkte meerwaarde ten opzichte van 2x2.
Antenne config heeft ook te maken voor de draadloze backhaul terug naar het modem. T56 is 4x4 en de WX5600 ook. Backhaul zal meer bandbreedte hebben dan met de 2x2 van de WX3100. Al is bedraad aansluiten altijd beter 😁

[ Voor 41% gewijzigd door svenvg93 op 06-09-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:18
Philip Ross schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:52:
[...]

Om 2 redenen dus.
De eerste is dat het AP van de T-Mobile wel degelijk beter lijkt te zijn.
Ten tweede garanderen zij dat het goed samenwerkt met het modem. Dat kan een hoop gekloot schelen.

De prijs maakt zelf aanschaffen natuurlijk wel veel interessanter.
Wat @loeberce is inderdaad correct over de antenne config. Stel dat je echt iets vergelijkbaars zoekt, dan lijkt deze redelijk overeen te komen qua specs: uitvoering: Netgear AX3000 Dual-Band PoE Multi-Gig Insight Managed WiFi 6 Acc...

Dus €129. Dan lijkt de deal van T-Mobile misschien nog niet zo gek. Zeker als je graag wat voorop loopt met dit soort apparatuur, dan stuur je ze over 2 a 3 jaar terug naar T-Mobile en pak je dan de nieuwe reeks weer. Ik begrijp je dillema al wat beter nu. :)
Is het dus alleen even de vraag of 4x4 MIMO je genoeg waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 22:57
Lastige keuze.

1. Wat is de service die TM je bied in deze? Heb je support incl. de extra AP's?
    Dit zou ik afwegen tegen de geen service die je hebt als je de AP's los aanschaft.
  2. Wat zijn de opties bij TM over twee jaar? Krijg je dan nieuwe of moet je door met de bestaande door terwijl de techniek ze al heeft ingehaald?
    Afhankelijk van, betaal je mogelijk zelf minder als je ze direct aanschaft als je bijv. 3 jaar hiermee door moet.
  3. Wat is je internet snelheid en heb je er alles voorover om daar zo dicht als mogelijk draadloos bij in de buurt te komen?
    Onafhankelijk van de Mimo is de snelheid die het AP aan kan ook wat verschillend.
    WX3100
    (Uiteraard is de snelheid verdeeld over de clients en afhankelijk van de signaalsterkte)
Persoonlijk heb ik ook de ervaring dat je blijft 'hangen' met wat je hebt als het prima werkt voor je.
In dit geval zou een eigen modemkeuze + AP's een betere optie zijn ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PeeCee schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:59:
Lastige keuze.

1. [...]
  2. Wat is je internet snelheid en heb je er alles voorover om daar zo dicht als mogelijk draadloos bij in de buurt te komen?
IMHO is internetsnelheid niet direct relevant voor draadloze oplossing. In veel gevallen is het onrealistisch dezelfde snelheid te verwachten (Gb draadloos kan - op korte afstand in een ruimte zonder verstoring...), daarnaast is het vaak ook onnodig, belangrijker is dat je toepassingen storingsvrij kunnen doen wat ze moeten.
  1. Onafhankelijk van de Mimo is de snelheid die het AP aan kan ook wat verschillend.
    WX3100
Dat is niet onafhankelijk van MIMO, dat is juist het verschil in specificaties, 2x2 bij de WX3100, 4x4 bij de WX5600.. Daar komt bij dat de WX5600 160Mhz kanaalbreedte gebruikt in 5GHz waar de WX3100 dat niet doet.

Die snelheden zijn maximale bruto link rates, in praktijk is max 2/3 daarvan haalbaar onder perfecte omstandigheden en in het echt zijn omstandigheden nagenoeg nooit perfect. Hoeveel slechter hangt af van de situatie, maar 1/3 van die waardes als max daadwerkelijk haalbare throughput is al optimistisch.

Wat je eraan hebt hangt af van hoe je het in gaat zetten. Bij WiFi verbindingen bepaalt de zwakste schakel de verbindingssnelheid. Er zijn (muv een paar high-end PCIe adapters voor desktops) geen client devices die meer dan 2x2 MIMO aan kunnen. 160MHz support is zeker aanwezig bij sommige clients, maar of het echt meerwaarde levert hangt af van je situatie (en van de kanaalkeuze van je AP's). Ik zou persoonlijk 160MHz enkel in de 6GHz band in willen zetten. Ga je uit van 80MHz kanaalbreedte, dan heb je bij bedraad aangesloten AP's nul toegevoegde waarde van 4x4 vs 2x2 MIMO, want je clients zijn toch 2x2 of 1x1 (en MU-MIMO is nog steeds een wassen neus). Heb je je APs daarentegen draadloos aangesloten, dan verbinden ze onderling met 4x4 en is de snelheidsverlies van draadloze backhaul sterk beperkt. Let op dat je hoe dan ook met dual-band wireless backhaul verlies hebt tov bedraad aangesloten AP's: het is beter dan 2x2, maar bedraad is altijd beter, ongeacht specs van de AP's.

Kortom, met mogelijkheid om de boel aan te sluiten is de toegevoegde waarde van de WX5600 (ondanks daadwerkelijk veel hogere specs) verwaarloosbaar. Kun je het niet bedraad doen, dan is de WX5600 juist beter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Bedankt voor alle goede antwoorden.

Aangezien alles bedraad aangesloten gaat worden maakt die antenne configuratie niet uit. Goed om te weten.

In de basis komt het dus neer op een abbonement inclusief elke paar jaar nieuwe hardware en support via t-mobile of zelf aanschaffen en onafhankelijk zijn van provider en op termijn goedkoper.

Zojuist gezien dat ik het AP van t-mobile de eerste maand gratis mag gebruiken en daarna maandelijks op kan zeggen.

Conclusie:
Eerst eens een maandje met het gehuurde AP en als dat goed lijkt te werken over gaan op meerdere eigen AP's en wat betere dekking proberen te krijgen in en rondom huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Philip Ross schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:16:
Bedankt voor alle goede antwoorden.

Aangezien alles bedraad aangesloten gaat worden maakt die antenne configuratie niet uit. Goed om te weten.
Het maakt wel uit, 1x1 zou een heel slecht plan zijn. Maar meer dan 2x2 is overkill.
In de basis komt het dus neer op een abbonement inclusief elke paar jaar nieuwe hardware en support via t-mobile of zelf aanschaffen en onafhankelijk zijn van provider en op termijn goedkoper.
Onderschat ook niet service/support van je provider. Dat kan - zeker als je niet zelf diep thuis bent in materie en allerlei tools hebt om te troubleshooten - flink schelen.
Zojuist gezien dat ik het AP van t-mobile de eerste maand gratis mag gebruiken en daarna maandelijks op kan zeggen.

Conclusie:
Eerst eens een maandje met het gehuurde AP en als dat goed lijkt te werken over gaan op meerdere eigen AP's en wat betere dekking proberen te krijgen in en rondom huis.
Goed plan.

Nog een aandachtspunt bij een woning uit 2020: de tuin.

Kan goed zijn dat alle ramen HR++ glas hebben en muren niets doorlaten. In dat geval ontkom je niet aan een outdoor AP. In dat geval is het verstandig om een totaalsysteem te nemen waar ook outdoor AP's in zitten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Philip Ross schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:16:
Conclusie:
En als het niet bevalt kan ik je een fritzbox setup aanraden. Zorgeloos en dan heb je die tmobile spullen niet meer nodig.

Mijn ervaring met de zyxel spullen is, niet zelf maar bij de bekende buren met WiFi problemen, dat het gewoon niet zo goed is (ook met de repeater) en daarna met fritz gewoon top.
Pagina: 1