meesje schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:41:
Ik vind Mario Kart op de Switch1 er nog steeds mooi uit zien, maar is het niet teleurstellend dat Mario Kart World op de Switch2 maar 1440p is en geen 4K?
Het kan zijn dat ik het niet goed heb opgeslagen, maar ik dacht dat de Switch2 eindelijk 4K zou betekenen.
Nee, dat is voor mij al lang volgens verwachtingen. Mario Kart 8 zonder verdere upgrades in 4K is misschien mogelijk. Maar Mario Kart World is een heel ander beestje: open world, 24 spelers, hogere grafische kwaliteit. 1440p native is een heel mooie compromis. Het blijft een console die een moderne PS4+ is of docked iets vergelijkbaar, op sommige punten zwakker dan een Xbox series S.
DLSS is een toffe techniek en ik denk dat ontwikkelaars deze zeker nog zullen gebruiken, maar is ook niet gratis.
Ontwikkelaars moeten echter ook altijd keuzes maken. Misschien wil je liever de grafische settings wat verhogen in plaats van de resolutie? Misschien kost de port van een game minder om te maken door een nieuwe feature niet te implementeren? Misschien clashen de minpunten van DLSS met de artistieke visie van het spel? Etc.
Als we een Switch 2 editie van een Switch 1 game nemen:
- In Breath of the wild ga je van 900p naar 1440p. Maar Nintendo verdubbelt ook wel de framerate. Had je 4K gewild, dan was de game waarschijnlijk 30 FPS gebleven.
- In Metroid Prime 4 verhoogt de resolutie naar 4K. Maar veel andere grote grafische ugrades zijn er eigenlijk niet. Je krijgt een (mooie) Switch game in hoge resolutie.
Had DLSS dit anders kunnen doen uitdraaien? Moeilijk te zeggen. Maar men heeft er bij Zelda voor gekozen om in de plaats een framerate verhoging door te voeren in een game die gemaakt was voor 30 FPS. Dat vind ik eerlijk gezegd een toffe compromis. Het kost bovendien ook wat om te ontwikkelen - de volledige game logica moet hertest worden.
Benieuwd wat de resultaten gaan zijn wanneer we wat meer ontwikkelaars krijgen die het wel in hun console pipeline implementeren. Ik acht de kans mogelijk dat we bij Monolith Soft games meer temporele upscaling gaan zien bvb.