L23 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:47:
[...]
Je hebt gelijk hoor. Het is meer gevoelsmatig. Bij de Switch 1 voelde het wat meer speciaal omdat het inderdaad aan het groeien was. Cuphead en de Ori games (al zijn dat beide geen Microsoft studios zie ik). Nu valt er ook veel meer onder Microsoft studios en hadden we gelijk op release Tony Hawk's Pro Skater 3+4. Ik mis gewoon een aantal specifieke titels en of aankondigingen tegelijk met de Playstation.
Hoewel het zo is dat men Halo en Forza op PS5 gelanceerd heeft, is het zodat men dit al lang in de planning had. Ik denk niet dat we dit als een toekomstige trend mogen zien. Iets met een kat in het nauw.
Ik had wel het gevoel dat Microsoft meer games uitbracht op de Switch 1 dan op de Playstation 5. Mijn gevoel zegt dat het logischer is om games zoals Gears of War Reloaded, Indiana Jones and the Great Circle, Oblivion Remastered, Halo Campaign Evolved en Forza Horizon 6 tegelijk op de Playstation 5 en Switch 2 uit te brengen of in ieder geval aangekondigd te hebben. Specifiek mis ik dan persoonlijk wel Halo waar je al jaren geruchten over hoort... En wellicht komen een aantal van bovenstaande games alsnog naar de Switch 2, maar met de koers die Microsoft vaart (met hun zinkende schip

) heb je totaal geen idee.
Gears is natuurlijk exclusief geworden. Maar ik zou er echt vanuit gaan dat elk Microsoft gerucht dat we gehoord hebben nu niet meer doorgaat. Men is aan het hakken met een botte bijl daar. Het lijkt me verkeerd om de beslissingen van de komende maanden te kaderen in een logica dat men het beste voor hun games divisie wilt.
Dat Switch 2 de games niet tegelijkertijd kreeg kan met vanalles te maken hebben, maar ik denk vooral dat men liever eerst de originele planning afwerkt om dan met een Switch 2 versie te komen die pas later toegevoegd is.
Wat komt er sowieso wel nog? Minecraft voor Switch 2. Het lijkt er steeds meer op dat Minecraft de inkomsten heeft gegenereerd om de ontwikkeling van andere games mee te ondersteunen.
Indiana Jones and the Great Circle is wel opvallend. Volgens mij verkocht die vrij goed en dat de game compleet op cartridge is werd zeer gewaardeerd. Of het heeft deels ook te maken met dat Fallout 4 een code in a box release was, maar Oblivion Remastered gaat van code in a box opeens naar compleet op cartridge. Dus de interesse in het Switch 2 platform is er zeker. Hoe het hierna verder gaat is mij in ieder geval erg onduidelijk. Met al die ontslagen en de focus voor Bethesda op grote franchise zoals Elder Scrolls, Fallout, Doom en Wolvenstein lijkt een volgend deel van Indiana Jones onwaarschijnlijk. Microsoft's third party support is zeker goed, maar wat mij betreft zetten ze 100% in op de Switch 2.
Hier zie je misschien vooral dat Bethesda nog enige beslissingsmogelijkheid had. Dit gaat nu veel moeilijker worden gezien de ontslagen. iD Software is gefileerd en een schaduw van zichzelf, Obsidian is al een kwart van zijn personeel kwijt, Zenimax verliest 400 mensen... en over het komende jaar wordt er nog eens 1600 man ontslagen.
Vooral Fallout en Elder Scrolls zullen dit overleven. Doom wordt een pijnlijke. Ik was ervan overtuigd dat Dark Ages een tweede kans op Switch 2 ging krijgen, maar nu is er +- 1 programmeur over in de Amerikaanse branche van iD Soft.