Ik heb geen Switch 1, vandaar. Maar dat komt vast goed zoals je ook al aangeeft. Switch 1 games kunnen alleen maar minimaal dezelfde kwaliteit en misschien iets beter naar voren komen.Cyrax0508 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:46:
[...]
Daarbij is het vrij gemakkelijk om je NSW 1 erbij te pakken om een bepaalde game te spelen toch?
Ik vind de nieuwe adviesprijs ook absurd maar net als Switch had ik voor 99% alles tweedehands gehaald met uitzonderingen op bepaalde aanbiedingen.
Zo had/heb je die aanbieding voor Nintendo Online abbo's om een game coupon te halen voor 100 euro en die kan je inwisselen voor 2 first party games, had ik toen SSBU en Animal Crossing voor gehaald, scheelde toen iets van 30 euro voor twee vrij recente games.
Zo had/heb je die aanbieding voor Nintendo Online abbo's om een game coupon te halen voor 100 euro en die kan je inwisselen voor 2 first party games, had ik toen SSBU en Animal Crossing voor gehaald, scheelde toen iets van 30 euro voor twee vrij recente games.
Ik ben nog een keer in de feiten gedoken en kom uit op deze lijst met launch lineup:
- Mario Kart World
- Zelda: Breath of the Wild - Switch 2 Edition
- Zelda: Tears of the Kingdom - Switch 2 Edition
- Nintendo Switch 2 Welcome Tour
- Arcade Archives 2: Ridge Racer
- Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster
- Cyberpunk 2077: Ultimate Edition
- Deltarune
- Fast Fusion
- Fortnite
- Hitman World of Assassination - Signature Edition
- Hogwarts Legacy
- Kunitsu-Gami: Path of the Goddess
- Nobunaga's Ambition Awakening Complete Edition
- Puyo Puyo Tetris 2S
- Rune Factory: Guardians of Azuma
- Sid Meier's Civilization VII - Nintendo Switch 2 Edition
- Split Fiction
- Street Fighter VI
- Survival Kids
- Yakuza 0: Director's Cut
- Donkey Kong Bananza
- Metroid Prime 4
- Pokemon Legends Z-A
- Kirby Air Riders
- Hyrule Warriors Age of Imprisonment
- Super Mario Party Jamboree - Switch 2 Edition
- Kirby and the Forgotten Land - Switch 2 Edition
- Hollow Knight Silksong
- Professor Layton: New World of Steam
- +Switch Games
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Weet iemand of accessoires gekocht kunnen worden voor de 5de juni? Dingen als stuurtjes, laders, extra joycons enzo?
Ja waarom zou dat niet kunnen? En er zal vast nog wel meer komen in de aankomende maandennielsjonker schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:03:
Weet iemand of accessoires gekocht kunnen worden voor de 5de juni? Dingen als stuurtjes, laders, extra joycons enzo?
Gekocht sowieso, geleverd deels. De Joy con en pro controller komen bijvoorbeeld tegelijk met de switch uit op 5 juni, maar hoesjes (zeker van andere partijen) kun je vast al eerder in huis hebben.nielsjonker schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:03:
Had zelf even opgezocht nog wat de editions en bijnamen waren, bij deze:G_Dragon schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:55:
Ik ben nog een keer in de feiten gedoken en kom uit op deze lijst met launch lineup:
- lijst
Zal er vast wel een aantal missen hoor, maar het is toch al een aardig lang lijsje zo!
Hitman World of Assassination - Signature Edition
Bevat alle levels van Hitman 1, 2 en 3, overigens ook alle DLC
Yakuza 0: Director's Cut
Bevat extra content nog niet eerder gezien
Elden Ring Tarnished Edition
Bevat nieuwe armor, aanpas mogelijkheden voor Torrent en de expansion Shadow of the Erdtree
Civilization VII Nintendo Switch 2 Edition
Reguliere editie maar bevat als extra ondersteuning van de Switch muis modus
Fijn om juist complete edities te zijn op Nintendo systemen, ik weet nog dat je allemaal speciale Wii en DS edities had van games die juist meer gestript waren.
[ Voor 18% gewijzigd door Vagax op 10-04-2025 17:32 ]
Hmm die Hitman game is dan ook nog wel eens het aanschaffen weer waard. Hoewel ik 1 en 2 al wel op PC heb gespeeld. Hopelijk dan niet te duur 🤞.
ComputerGekkie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:32:
Hmm die Hitman game is dan ook nog wel eens het aanschaffen weer waard. Hoewel ik 1 en 2 al wel op PC heb gespeeld. Hopelijk dan niet te duur 🤞.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zHnt04Lt02m9CoJljH8XESmy.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5aVpz8N8HrvnDd1RTtFQBPDs.jpg?f=user_large)
Bevat zelfs exclusieve DLC
Edit: Alleen voor pre orders helaas lees ik, zal denk als aparte DLC verkocht worden er na.
[ Voor 6% gewijzigd door Vagax op 10-04-2025 17:35 ]
Psst, JackAvery in "Het Nintendo Switch 2 topic". Benieuwd of er nog iets bijkomt voor de eerste maanden, maar voldoende te doen eigenlijk.G_Dragon schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:55:
Ik ben nog een keer in de feiten gedoken en kom uit op deze lijst met launch lineup:En voor het einde van 2025
- Mario Kart World
- Zelda: Breath of the Wild - Switch 2 Edition
- Zelda: Tears of the Kingdom - Switch 2 Edition
- Nintendo Switch 2 Welcome Tour
- Arcade Archives 2: Ridge Racer
- Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster
- Cyberpunk 2077: Ultimate Edition
- Deltarune
- Fast Fusion
- Fortnite
- Hitman World of Assassination - Signature Edition
- Hogwarts Legacy
- Kunitsu-Gami: Path of the Goddess
- Nobunaga's Ambition Awakening Complete Edition
- Puyo Puyo Tetris 2S
- Rune Factory: Guardians of Azuma
- Sid Meier's Civilization VII - Nintendo Switch 2 Edition
- Split Fiction
- Street Fighter VI
- Survival Kids
- Yakuza 0: Director's Cut
Zal er vast wel een aantal missen hoor, maar het is toch al een aardig lang lijsje zo!
- Donkey Kong Bananza
- Metroid Prime 4
- Pokemon Legends Z-A
- Kirby Air Riders
- Hyrule Warriors Age of Imprisonment
- Super Mario Party Jamboree - Switch 2 Edition
- Kirby and the Forgotten Land - Switch 2 Edition
- Hollow Knight Silksong
- Professor Layton: New World of Steam
- +Switch Games
[ Voor 3% gewijzigd door JackAvery op 10-04-2025 17:59 ]
Zelf hoop ik op een switch 2 update voor Mario Bros Wonder. Wat denken jullie, zit deze eraan te komen?
Dat weet alleen NintendoBrabso schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:42:
Zelf hoop ik op een switch 2 update voor Mario Bros Wonder. Wat denken jullie, zit deze eraan te komen?
Ook prima wat mij betreft.Deezers schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:49:
[...]
Dat weet alleen Nintendoik denk dat ze eerst focussen op een gehele nieuwe 3D Mario.
Ik mis sowieso een hoop klappers in de "free upgrade" lijst:
- Advance Wars 1 + 2: Re-Boot Camp
- Animal Crossing: New Horizons
- Donkey Kong Country Returns HD
- Donkey Kong Country: Tropical Freeze
- Fire Emblem Engage
- Fire Emblem: Three Houses
- Luigi's Mansion 2 HD
- Luigi's Mansion 3
- Metroid Prime Remastered
- Paper Mario: The Thousand-Year Door
- Pikmin 1 + 2
- Pikmin 3 Deluxe
- Pikmin 4
- Pokemon Legends: Arceus
- Pokemon Sword & Shield
- Splatoon 2
- Splatoon 3
- Super Mario Bros. Wonder
- Super Mario RPG
- Super Smash Bros. Ultimate
- The Legend of Zelda: Skyward Sword HD
- Xenoblade Chronicles: Definitive Edition
- Xenoblade Chronicles 2
- Xenoblade Chronicles 3
- Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition
- Yoshi's Crafted World
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Hopelijk focussen ze op zoiets ja. First party vond ik sowieso wat tegenvallen in de Direct. Eerder ging het gerucht dat de Switch 2 was uitgesteld om een betere line-up rond de launch neer te kunnen zetten, wat de verwachtingen verhoogd heeft.Deezers schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:49:
[...]
Dat weet alleen Nintendoik denk dat ze eerst focussen op een gehele nieuwe 3D Mario.
So far zijn (correct me if I’m wrong) alleen Mario Kart World en Donkey Kong Bananza als Switch 2 AAA-exclusives van Nintendo zelf aangekondigd (Metroid en Pokémon zijn niet exclusief voor de Switch 2). Leuk, maar het mag ook wel nadat de vorige nieuwe games in beide series in 2014 uitkwamen.
Gelukkig maakt de ruime third party support dit deels goed.
@Mog Luigi's Mansion 3 raytracing update zou ook wel cool zijn. Of een Three houses update, maar zie ik niet gebeuren.
Als we vandaag aan lijstjes doen: hier is een lijst van alle games tot nu toe met een Game-Key Card retail editie.
Als we vandaag aan lijstjes doen: hier is een lijst van alle games tot nu toe met een Game-Key Card retail editie.
- Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster (Square Enix)
- Elden Ring: Tarnished Edition (Bandai Namco / From Software)
- Kinitsu-Gami: Path of the Goddess (Capcom)
- No Sleep for Kaname Date: From AI - The Somnium Files (Spike Chinsoft)
- Nobunaga's Ambition: Awakening Complete Edition (Koei Tecmo)
- Shine Post: Be Your Idol! (Konami)
- Suikoden I & II HD: Gate Rune and Dunan Unification Wars (Konami)
- Street Fighter 6 Years 1-2 Fighters Edition (Capcom)
- Survival Kids (Konami)

Kan Luigi's Mansion 3 nog mooier dan? In ieder geval de mooiste Switch game.
Wat bedoel je met Switch Games? Je kunt bestaande Switch games sowieso gewoon spelen toch op de Switch 2?G_Dragon schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:55:
- +Switch Games
Vraagje (ik ben nieuw bij de Switch): ik zie dat je met NSO Super Mario 64 kunt spelen. Is dat hetzelfde spel dan als hoe het is op Mario 3D All Stars? Die is geoptimaliseerd voor Joy Con gebruik etc. En werkt dit dus ook op de Switch 2?
Ik kwam er gisteren achter dat je ook voor €99 een set game vouchers kan kopen (digitaal). Daarmee kun je uit een (beperkt assortiment) aan Switch (1!, niet Switch 2) games kiezen.
Fysiek had ik Zelda BotW en TotK samen voor €90 verkocht. Voor €9 extra nu dus digitaal. Straks alleen de upgrades nog en hopsa
Ik ben benieuwd of en wanneer (en voor hoeveel) Nintendo ook zoiets zal gaan aanbieden voor Switch 2 games.
Fysiek had ik Zelda BotW en TotK samen voor €90 verkocht. Voor €9 extra nu dus digitaal. Straks alleen de upgrades nog en hopsa
Ik ben benieuwd of en wanneer (en voor hoeveel) Nintendo ook zoiets zal gaan aanbieden voor Switch 2 games.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Geen idee of dat anders speelt qua controllers, volgens mij niet hoor. Ik heb zelf alleen de 3D All Stars versie gespeeld. Deze heeft wat verbeteringen in de textures. Op NSO is het hetzelfde als de N64 versie. Beide versies van de game kan je op de Switch 2 spelen. Alleen is Mario 3D All Stars al een tijd niet meer te koop in de eShop en fysiek alleen tweedehands te vinden. Was gelimiteerd.CarpeVentum schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:58:
[...]
Wat bedoel je met Switch Games? Je kunt bestaande Switch games sowieso gewoon spelen toch op de Switch 2?
Vraagje (ik ben nieuw bij de Switch): ik zie dat je met NSO Super Mario 64 kunt spelen. Is dat hetzelfde spel dan als hoe het is op Mario 3D All Stars? Die is geoptimaliseerd voor Joy Con gebruik etc. En werkt dit dus ook op de Switch 2?
Heeft iemand al een glazen screen protector besteld voor de switch 2? Het is moeilijk om op reviews af te gaan, aangezien deze uiteraard nog niet gebruikt kunnen worden. Ik had voor de OLED switch zo eentje waar een kapje bij was en dus zeer gemakkelijk te plakken was. Normaal koop ik deze op Amazon.
Jep.cooLopke schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:22:
Heeft iemand al een glazen screen protector besteld voor de switch 2? Het is moeilijk om op reviews af te gaan, aangezien deze uiteraard nog niet gebruikt kunnen worden. Ik had voor de OLED switch zo eentje waar een kapje bij was en dus zeer gemakkelijk te plakken was. Normaal koop ik deze op Amazon.
Hier: snoopdoge90 in "[Nintendo Switch 2] prijzen, voorraad en bestel topic"
[ Voor 5% gewijzigd door Sir_Lion op 10-04-2025 21:24 ]
Dat viel me op bij Monster Hunter Rise (10.0GB) en Spyro Reignited Trilogy (8.7GB), beide physical games die alsnog enorm veel storage op de switch gebruiken.JackAvery schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:11:
[...]
Zijn er dan voorbeelden waarbij dat voorkomt?
Dat is me nooit opgevallen maar bij de Spyro game staat inderdaad achterop op het doosje dat er voor het volledige spel 10G ruimte nodig is.Voor zover ik gezien heb staat bij Switch games er altijd een banner over een gedeeltelijke download of een duidelijke waarschuwing dat het een code in a box versie is.

Vind dat alsnog lame want als ze dat van tevoren weten hadden ze ook een grotere game cartridge kunnen nemen. Klinkt toch als een kostenbesparing.
Bij Monster Hunter Rise kan ik er niets over vinden op het doosje. Toegegeven, ik heb wel een spaans/portugees doosje dus daar kan het ook aan liggen
Dat zou nog enigszins een mitigerende factor kunnen zijn maar je kan je software ook gewoon beter testen!De enige uitzondering waar ik aan kan denken is wanneer het volledige spel op de cartridge staat maar er nog een redelijk grote day 1 patch zou zijn ofzo, maar ik heb zelf geen games die dit doen dus ik ken geen concreet voorbeeld.
Zelda BotW geeft het goede voorbeeld, 0GB in gebruik, zo hoort het!
Hoi, veel dank. Heb het allemaal gelezen, duidelijk zo!reneflo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:46:
[...]
(Nog) niet alle spellen zijn compatible. Ik verwacht dat de meeste spellen die nu problemen geven wel werken bij de launch of kort daarna, maar er zijn ook veel spellen die nog getest worden. Hier kan je de status in de gaten houden. Zijn 2 lijsten met spellen die niet (goed) werken, kan je kijken of jouw games erbij zitten.
https://www.nintendo.com/...r-guide/compatible-games/
Sinds de launch van de PlayStation 5 speel ik al mijn PlayStation games digitaal en dat bevalt me prima, geen schijfjes meer wisselen. Ik koop regelmatig nieuwe PlayStation games en ik geef daar een hoop geld aan uit.
Voor mijn Nintendo Switch heb ik alle games fysiek gekocht. Ik speel alleen maar Mario en Pokémon games op de Switch en ik vind het ook leuk om die games te verzamelen. Ik heb inmiddels 25 games gespaard en ik mis nog een paar Mario games en ik wil de Donkey Kong games nog toevoegen aan de Switch collectie. 25 is niet veel vergeleken met wat ik hier lees, maar de PlayStation is mijn primaire console.
Nu twijfel ik al een tijdje of ik voor de Switch 2 weer fysiek mijn games ga verzamelen of net zoals op PlayStation alle games digitaal ga spelen. Een aparte case met cartridges maakt het leven iets makkelijker, maar ik blijf het een gepriegel vinden. Een combinatie van fysiek en digitaal gaat voor mij niet werken, dan wil ik uiteindelijk alle digitale games die ik leuk vind ook nog fysiek hebben.
Ik verkoop niet meer m’n oude console zoals vroeger, ik heb nog altijd spijt van mijn N64 die ik ooit heb verkocht, maar toentertijd wilde ik alleen maar het nieuwste. Met een fysieke games collectie is dat ook veel meer de moeite om te bewaren. Zo kan je je game altijd nog spelen.
In ieder geval leuk om met de Switch 2 weer een beetje opnieuw te beginnen verzamelen en ik wil wel weer alle games fysiek gaan verzamelen. Hoe denken jullie er over?
Voor mijn Nintendo Switch heb ik alle games fysiek gekocht. Ik speel alleen maar Mario en Pokémon games op de Switch en ik vind het ook leuk om die games te verzamelen. Ik heb inmiddels 25 games gespaard en ik mis nog een paar Mario games en ik wil de Donkey Kong games nog toevoegen aan de Switch collectie. 25 is niet veel vergeleken met wat ik hier lees, maar de PlayStation is mijn primaire console.
Nu twijfel ik al een tijdje of ik voor de Switch 2 weer fysiek mijn games ga verzamelen of net zoals op PlayStation alle games digitaal ga spelen. Een aparte case met cartridges maakt het leven iets makkelijker, maar ik blijf het een gepriegel vinden. Een combinatie van fysiek en digitaal gaat voor mij niet werken, dan wil ik uiteindelijk alle digitale games die ik leuk vind ook nog fysiek hebben.
Ik verkoop niet meer m’n oude console zoals vroeger, ik heb nog altijd spijt van mijn N64 die ik ooit heb verkocht, maar toentertijd wilde ik alleen maar het nieuwste. Met een fysieke games collectie is dat ook veel meer de moeite om te bewaren. Zo kan je je game altijd nog spelen.
In ieder geval leuk om met de Switch 2 weer een beetje opnieuw te beginnen verzamelen en ik wil wel weer alle games fysiek gaan verzamelen. Hoe denken jullie er over?
LG OLED C2 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5
Dat is niet helemaal juist wat je zegt. BOTW heeft zeker in het begin ook een aantal gewenste updates gehad, maar het voordeel bij Nintendo's eigen games is dat als er nieuwe voorraad fysieke games geproduceerd moeten worden dat ze de meest recente update ook op de cartridge zetten. Er zijn van deze game 4 verschillende cartridge revisies in omloop en jij hebt de versie waar alle updates op de cartridge staan.Vliegvlug schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:36:
[...]
Zelda BotW geeft het goede voorbeeld, 0GB in gebruik, zo hoort het!![]()
Voor mij is het heel simpel: fysiek want de dag dat digitaal goedkoper is (bij Nintendo) gaat nooit komen. Bij PlayStation heb je soms leuke deals en de PS+ catalogus, al blijft je daarmee soms langer lid. En tweedehands is erg aanlokkelijk, niet om zelf te verkopen maar sommige twijfeltitels later redelijk goedkoop te scoren en je krijgt nooit het probleem dat Nintendo servers offline haalt zoals bij de 3DS en Wii U e-shop vorig jaar.. Het fysiek wisselen is soms irritant maar vooral door de lage(re) opslag heeft een cartridge waar een deel van de data al op staat ook de voorkeur want uiteindelijk gunstiger in dataopslag dan de hèle game digitaal opslaan.ZesBarkiePK schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:53:
Sinds de launch van de PlayStation 5 speel ik al mijn PlayStation games digitaal en dat bevalt me prima, geen schijfjes meer wisselen. Ik koop regelmatig nieuwe PlayStation games en ik geef daar een hoop geld aan uit.
Switch 2 ook besteld bij bol.
Twijfel of 't de upgrade nu al waard is, maar zoals vaker gemeld hier: uiteindelijk upgrade je toch dus net zo goed zsm.
Mariokart bundel, dus wellicht eens ook online proberen
Twijfel of 't de upgrade nu al waard is, maar zoals vaker gemeld hier: uiteindelijk upgrade je toch dus net zo goed zsm.
Mariokart bundel, dus wellicht eens ook online proberen
Ja je eerste punt is alleen al een hele goede reden vind ik. Nu je het zegt heb ik daar nog nooit bij stil gestaan, maar PlayStation heeft altijd wel iets in de uitverkoop, en een paar keer per jaar echt goede deals. Bij Nintendo is het prijsverschil tussen fysiek en digitaal helemaal niet zo groot.Deezers schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:29:
[...]
Voor mij is het heel simpel: fysiek want de dag dat digitaal goedkoper is (bij Nintendo) gaat nooit komen. Bij PlayStation heb je soms leuke deals en de PS+ catalogus, al blijft je daarmee soms langer lid. En tweedehands is erg aanlokkelijk, niet om zelf te verkopen maar sommige twijfeltitels later redelijk goedkoop te scoren en je krijgt nooit het probleem dat Nintendo servers offline haalt zoals bij de 3DS en Wii U e-shop vorig jaar.. Het fysiek wisselen is soms irritant maar vooral door de lage(re) opslag heeft een cartridge waar een deel van de data al op staat ook de voorkeur want uiteindelijk gunstiger in dataopslag dan de hèle game digitaal opslaan.
LG OLED C2 65" | Playstation 5 Pro LE | Nintendo Switch OLED | Sonos Arc Ultra Sub 4 | 2x Sonos Five Sub Gen 3 | Philips PureProtect Pro 4200 | VW Golf MK 7.5
Het winkelgedeelte is offline; je kunt nog steeds je aankopen opnieuw downloaden.Deezers schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:29:
je krijgt nooit het probleem dat Nintendo servers offline haalt zoals bij de 3DS en Wii U e-shop vorig jaar..
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Ik lees echt vrij weinig over gameshare. O.a Mario Odyssey en 3D world worden er compatibel mee.
Dit klinkt op papier wel als killer feature en de reden om je oude switch(es) te houden: met één game-kopie met meerdere switches tegelijk spelen.
Of het meer dan een gimmick wordt is natuurlijk even afwachten, maar dit kan best veel potentie hebben.
Dit klinkt op papier wel als killer feature en de reden om je oude switch(es) te houden: met één game-kopie met meerdere switches tegelijk spelen.
Of het meer dan een gimmick wordt is natuurlijk even afwachten, maar dit kan best veel potentie hebben.
Maar voor hoe lang? Ooit gaat dat niet meer mogelijk zijn.RayNbow schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 06:08:
[...]
Het winkelgedeelte is offline; je kunt nog steeds je aankopen opnieuw downloaden.
Als het vergelijkbaar wordt met de oude functie die je op de GBA en de 3DS al had, dan zou ik hier niet te enthousiast over worden. Die hadden een vergelijkbare functie maar de gedeelde kopie was maar beperkt ten opzichte van het origineel en kon je eigenlijk alleen gebruiken om de multiplayer functie van die titel te spelen. In Mario Kart kon je bijvoorbeeld wel samen racen, maar op de gedeelde kopie speelde iedereen als hetzelfde character omdat je dan gewoon geen keuze kreeg, dat soort dingen. Je kon dus zeker niet gewoon allebei de main game starten en spelen.Jake schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:28:
Ik lees echt vrij weinig over gameshare. O.a Mario Odyssey en 3D world worden er compatibel mee.
Dan koop je een grote SD card of 2 kaarten, en download je al je games en klaarSir_Lion schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:35:
[...]
Maar voor hoe lang? Ooit gaat dat niet meer mogelijk zijn.
Zeker met z'n oud apparaat, moet je gewoon zorgen je digitale games al gedownload zijn(Voor de zekerheid).
[ Voor 16% gewijzigd door Carlos0_0 op 11-04-2025 08:39 ]
Zolang zelfs de Shop Channel servers van de Wii in de lucht zijn zou ik me geen zorgen maken.
Dat geldt voor alles.Ooit gaat dat niet meer mogelijk zijn.
/f/image/QhVxeQHPObkLNP0uJOYx8Sfs.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze snippet gemaakt uit een filmpje op youtube van iemand die MarioKart World aan het bespreken was. Ik meen hierin MooMoo Meadow te herkennen.
Met de open wereld had ik verwacht dat deze alleen zou bestaan uit nieuwe banen, maar het lijkt er dus op dat er ook weer classics in zitten. Ik ben benieuwd hoe ze dat hebben verwerkt.
Rainbow road zal er ook vast weer inzitten. Was ook een stukje gelekt heb ik ergens gelezen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dat klopt ook. Ze hebben stukjes van oude banen in een grote open wereld geplaatst. Dus niet de hele Moo Moo Meadow track zit erin.Emmavdv schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:02:
[Afbeelding]
Ik heb deze snippet gemaakt uit een filmpje op youtube van iemand die MarioKart World aan het bespreken was. Ik meen hierin MooMoo Meadow te herkennen.
Met de open wereld had ik verwacht dat deze alleen zou bestaan uit nieuwe banen, maar het lijkt er dus op dat er ook weer classics in zitten. Ik ben benieuwd hoe ze dat hebben verwerkt.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Deze had ik nog niet gezien, maar in filmpjes van Nintendo Treehouse: Live herkende ik meerdere oude banen. De gehele open wereld bestaat dus ook uit oude banen.Emmavdv schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:02:
[Afbeelding]
Wat ik alleen niet helemaal begreep is dat de 3 rondjes van een race in een cup ook elke keer anders waren. Volgens mij niet hetzelfde rondje 3 keer. Zo herkende ik de Sky-High Sundae baan in de laatste ronde van een race.
Handig die Mariowiki, Bij Moo Moo Meadows en andere banen staan ook al aangegeven dat ze in Mario Kart World voor komen.
Hier ook een mooi overzicht: https://www.mariowiki.com/Mario_Kart_World#Courses
[ Voor 3% gewijzigd door L23 op 11-04-2025 11:22 ]
[Switch 2] Mario Kart World heeft ook zijn eigen topic, wellicht goed om het daar ook te delen.Emmavdv schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:02:
[Afbeelding]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Op zich logisch dat het vooral focust op 'samen spelen'. Ik vind het niet gek dat je niet even alle maal apart Mario Odyssee single player kan spelen, elk op de eigen console (maar met maar één kopie).Seal64 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:46:
Als het vergelijkbaar wordt met de oude functie die je op de GBA en de 3DS al had, dan zou ik hier niet te enthousiast over worden. Die hadden een vergelijkbare functie maar de gedeelde kopie was maar beperkt ten opzichte van het origineel en kon je eigenlijk alleen gebruiken om de multiplayer functie van die titel te spelen. In Mario Kart kon je bijvoorbeeld wel samen racen, maar op de gedeelde kopie speelde iedereen als hetzelfde character omdat je dan gewoon geen keuze kreeg, dat soort dingen. Je kon dus zeker niet gewoon allebei de main game starten en spelen.
Wel kunnen er gewoon leuke extra's worden gemaakt in bepaalde multi-player games. Ik heb zelf geen Wii-U gehad, maar ik begreep dat je daar ook als één van de spelers informatie op de 'tablet'-controller had, die de rest dus niet kon zien.
Op zich vind ik Odyssee niet de meest voor de hand liggende titel voor deze functie, maar:
Een game als Mario 3D World is natuurlijk met 1-4 spelers op één scherm, maar dat zou dus (in potentie) met elk de eigen Switch kunnen (waarmee bepaalde moeilijkheden/problemen met de primaire speler die het camera standpunt bepaalt zullen verdwijnen).
Ik heb Jamboree nog nooit gespeelt, maar ik kan bij mini-games van andere mario-partij games toch wel wat voordelen verzinnen van het hebben van meerdere schermen (effectief is elke Switch1 dan een 'controller met een scherm').
Waren er al beelden of uitleg wat dit bij Mario Odyssey inhoud? Want ik kan me er ook niks bij voorstellen. Als je nou allebei de game met een Mario figuur zou kunnen spelen zou het heel tof zijn, maar tot nu was de tweede speler Cappy en dat vind ik nou niet echt de moeite waard.Jake schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:34:
[...]
Op zich vind ik Odyssee niet de meest voor de hand liggende titel voor deze functie, maar:
Een game als Mario 3D World is natuurlijk met 1-4 spelers op één scherm, maar dat zou dus (in potentie) met elk de eigen Switch kunnen (waarmee bepaalde moeilijkheden/problemen met de primaire speler die het camera standpunt bepaald zullen verdwijnen).
Voor iets zoals Mario 3D World inderdaad ideaal.
Maar ik begrijp de functie nog niet helemaal. Zag er laatst ook een Digital Foundry video over en die legde het heel anders uit dan ik verwacht had hoe het zou werken. Het heeft ook zijn limitaties.
Was er ook niet een mode waarin een 2e speler ballonnen moest verbergen in een level die je dan als Mario moest vinden? Neem aan dat deze zich meer leent hiervoor dan Cappy besturen als 2e speler wat je dan toch beter op dezelfde Switch kunt doen met een TVL23 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:43:
[...]
Waren er al beelden of uitleg wat dit bij Mario Odyssey inhoud? Want ik kan me er ook niks bij voorstellen. Als je nou allebei de game met een Mario figuur zou kunnen spelen zou het heel tof zijn, maar tot nu was de tweede speler Cappy en dat vind ik nou niet echt de moeite waard.
Klopt. Heb ik op een gegeven moment ook vrij veel gespeeld toen ik het een beetje doorhad. Maar een ballon verstoppen en zoeken doe je niet op hetzelfde moment, dus ook daar zie ik deze functie niet helemaal voor me. Ik zie niet hoe GameShare daar iets interessants in kan toevoegen.Geemfriekq schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:28:
[...]
Was er ook niet een mode waarin een 2e speler ballonnen moest verbergen in een level die je dan als Mario moest vinden? Neem aan dat deze zich meer leent hiervoor dan Cappy besturen als 2e speler wat je dan toch beter op dezelfde Switch kunt doen met een TV
Verder begrijp ik dus dat het een soort streaming is waarbij dan dezelfde achtergrond gewenst. Dus niet dat de ander in een totaal andere omgeving aan het verkennen is. Dus ideaal voor games zoals Mario Party. Het is ook opvallend dat een game zoals Mario Kart er niet tussen staat.
https://www.nintendo.com/...tch-2/features/gameshare/
cooLopke schreef op donderdag 10 april 2025 @ 21:22:
Hier nog een preview (geen review) van de bestelde Spigen spulletjes:
snoopdoge90 in "[Nintendo Switch 2] prijzen, voorraad en bestel topic"
Ze willen natuurlijk liever dat iedereen een kopie van Mario Kart kooptL23 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:44:
[...]
Klopt. Heb ik op een gegeven moment ook vrij veel gespeeld toen ik het een beetje doorhad. Maar een ballon verstoppen en zoeken doe je niet op hetzelfde moment, dus ook daar zie ik deze functie niet helemaal voor me. Ik zie niet hoe GameShare daar iets interessants in kan toevoegen.
Verder begrijp ik dus dat het een soort streaming is waarbij dan dezelfde achtergrond gewenst. Dus niet dat de ander in een totaal andere omgeving aan het verkennen is. Dus ideaal voor games zoals Mario Party. Het is ook opvallend dat een game zoals Mario Kart er niet tussen staat.
https://www.nintendo.com/...tch-2/features/gameshare/
Zou het verder niet gewoon hetzelfde werken zoals op de DS? Ofwel de DS zonder game downloadt de data van het level dat gespeeld wordt en wat personages zodat die lokaal vanaf het werkgeheugen alles kan renderen? Werkte bij de DS (en GBA) in principe prima al was je natuurlijk gelimiteerd tot hetgene wat in RAM pastte waardoor je bijvoorbeeld niet met alle personages kon spelen. Hoe dit specifiek voor Odyssey gaat werken blijft speculeren tot we het daadwerkelijk kunnen proberen, misschien komt er wel een grote verassing waarbij je dan ineens met 2 characters in een level rond kunt rennen of een soort van race kunt doen wie de meeste moons kan verzamelen binnen een bepaalde tijd.
Nice. Kom net met opruimen mijn Wavebird controller tegen. Nu alleen nog mijn GameCube controller adapter.
Ik hoop echt dat ze bij de switch 2 de Nintendo store performance hebben verbeterd. Dus een vaste app i.p.v. alles downloaden van het internet. Bij de xbox store app is dat ook zo, die update zich als er vernieuwingen zijn.
Op de oude switch is er gewoon niet goed door de store te browsen hierdoor.
Volgens meerdere interviews duidelijk wel. Dit is bvb. een transcriptie van de pers Q&A met de drie ontwikkelaars uit de Nintendo Direct van vorige week. Op het einde spreekt men over de Eshop:GranCanaria schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:08:
Ik hoop echt dat ze bij de switch 2 de Nintendo store performance hebben verbeterd. Dus een vaste app i.p.v. alles downloaden van het internet. Bij de xbox store app is dat ook zo, die update zich als er vernieuwingen zijn.
Question: Is the eShop going to be faster for Nintendo Switch 2? Any improvements compared to the previous one?
Dohta: In terms of the development of Nintendo Switch 2 and the eShop, Mr. Kawamoto has strong feelings about the eShop, so maybe I’ll toss that question to him.
Kawamoto: When it comes to the eShop, maybe we can back up a little bit. This might be a bit controversial, but in terms of applications on the Wii, I probably booted the Wii Shopping Channel the most out of any application. When it comes to the eShop, I wanted to make sure it was a smooth experience, that the scrolling of the list was very smooth, that the pages load fast. These are all requests I made to the team in great detail, in great amounts.
Sasaki: With those requests from Mr. Kawamoto, the network service team in charge of the infrastructure, the team in charge of the server app, the team in charge of the client side of the software, everybody gathered to put all their forces together to make Mr. Kawamoto happy.
Kawamoto: I’m really excited for the Nintendo Switch 2 release, and I hope you’ll take a look at the eShop.
Ah gelukkig. Ik breng daar ook veel tijd in door als er bijvoorbeeld deals zijn. Gelukkig hebben ze dit aangepakt.JackAvery schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:20:
[...]
Volgens meerdere interviews duidelijk wel. Dit is bvb. een transcriptie van de pers Q&A met de drie ontwikkelaars uit de Nintendo Direct van vorige week. Op het einde spreekt men over de Eshop:
[...]
Kijk het filmpje die ik een post eerder had geplaatst, daar legt Digital Foundry het uit. We hadden inderdaad verwacht dat het werkt zoals DS Download Play, maar dit wordt gestreamd. Geen idee waarom Nintendo het hier anders aanpak. Games zijn tegenwoordig een stuk groter, dus wellicht duurt downloaden te lang en is de GameShare methode waarbij er gestreamd word sneller op te zetten.Geemfriekq schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:04:
[...]
Ze willen natuurlijk liever dat iedereen een kopie van Mario Kart koopt![]()
Zou het verder niet gewoon hetzelfde werken zoals op de DS? Ofwel de DS zonder game downloadt de data van het level dat gespeeld wordt en wat personages zodat die lokaal vanaf het werkgeheugen alles kan renderen? Werkte bij de DS (en GBA) in principe prima al was je natuurlijk gelimiteerd tot hetgene wat in RAM pastte waardoor je bijvoorbeeld niet met alle personages kon spelen. Hoe dit specifiek voor Odyssey gaat werken blijft speculeren tot we het daadwerkelijk kunnen proberen, misschien komt er wel een grote verassing waarbij je dan ineens met 2 characters in een level rond kunt rennen of een soort van race kunt doen wie de meeste moons kan verzamelen binnen een bepaalde tijd.
Tof! Alles compleet en werkt de accu nog goed? Ik zag een tijdje terug een keer een discussie waarbij iemand de Wavebird op de rommelmarkt had gekocht, maar zonder de ontvanger. Dan is het onbruikbaar en ook bijna niks meer waard.RollieBollie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:05:
Nice. Kom net met opruimen mijn Wavebird controller tegen. Nu alleen nog mijn GameCube controller adapter.
Yep compleet met ontvanger. Heb er geen accu voor, maar gaan 2 batterijen in.L23 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:20:
[...]
Tof! Alles compleet en werkt de accu nog goed? Ik zag een tijdje terug een keer een discussie waarbij iemand de Wavebird op de rommelmarkt had gekocht, maar zonder de ontvanger. Dan is het onbruikbaar en ook bijna niks meer waard.
Dat wist ik niet, dat klinkt als een beter product dan de NSO Gamecube controller met ingebouwde accuRollieBollie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:36:
[...]
Yep compleet met ontvanger. Heb er geen accu voor, maar gaan 2 batterijen in.
Ach. Heeft beiden voordelen en nadelen.L23 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:38:
[...]
Dat wist ik niet, dat klinkt als een beter product dan de NSO Gamecube controller met ingebouwde accu
NSO versie is makkelijker in gebruik vanwege opladen via usb en extra knoppen. Alleen als je de accu niet meer oplaad heb je een potentieel bommetje.
Wavebird kan je makkelijker batterijen vervangen, maar mis je dus knoppen en heb je zoals je al schreef een ontvanger nodig.
En ik vermoed dat de NSO versie ook rumble heeft en de Wavebird heeft dat niet.
Ik ben geen fan van al die accu's in de Switch (2) en de controllers. Ook omdat de controllers relatief snel leeglopen door de "Search for Controllers" functie. Dus ook al gebruik je een controller niet ligt het na een tijdje met een volledig lege accu in de kast. Ik hoop dat dit bij de Switch 2 controllers anders is of dat je ze in ieder geval daadwerkelijk kan uitzetten. Over een aantal jaren zitten we met allemaal accu's die het niet (goed) meer doen. Even de oplaadbare batterijen kunnen verwisselen zoals bij de Game Boy Advance en de Xbox controllers heeft mijn voorkeur.RollieBollie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:52:
[...]
Ach. Heeft beiden voordelen en nadelen.
NSO versie is makkelijker in gebruik vanwege opladen via usb en extra knoppen. Alleen als je de accu niet meer oplaad heb je een potentieel bommetje.
Wavebird kan je makkelijker batterijen vervangen, maar mis je dus knoppen en heb je zoals je al schreef een ontvanger nodig.
Niet dat ik geen interesse heb in de NSO GameCube controller hoor, ik hoop deze de komende dagen ook te mogen bestellen
Ik ben een beetje voorzichtig met claims van Digital Foundry, zeker op het gebied van speculatie als we dingen nog niet in onze handen hebben. Niet de eerste keer dat ze het volledig verkeerd hebben dus we gaan het zien over een paar maanden. Streamen naar 3 andere apparaten zal ook aardig wat bandbreedte in beslag nemen en heeft zeker een impact op de latency dus wellicht wordt het een deel lokaal gedownload en een deel gestreamed.L23 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:16:
[...]
Kijk het filmpje die ik een post eerder had geplaatst, daar legt Digital Foundry het uit. We hadden inderdaad verwacht dat het werkt zoals DS Download Play, maar dit wordt gestreamd. Geen idee waarom Nintendo het hier anders aanpak. Games zijn tegenwoordig een stuk groter, dus wellicht duurt downloaden te lang en is de GameShare methode waarbij er gestreamd word sneller op te zetten.
De wavebird was voor zijn tijd een geweldige controller, heb er nog steeds 1 liggen aan de adapter voor de Wii U (en Switch) maar inderdaad geen rumble en ik vond de controller eigenlijk ook wat te licht vanwege de ontbrekende rumble motor. Ging wel lekker lang mee op de batterijen!RollieBollie schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:52:
[...]
Ach. Heeft beiden voordelen en nadelen.
Beetje specifieke vraag dit misschien, maar weet iemand misschien of het scherm van de Switch 2 van glas is of van plastic?
Bij m’n OG Switch waren er krassen ontstaan op het plastic scherm door het gebruik van het dock, hoop dat dat bij deze nieuwe generatie niet zal gebeuren.
Bij m’n OG Switch waren er krassen ontstaan op het plastic scherm door het gebruik van het dock, hoop dat dat bij deze nieuwe generatie niet zal gebeuren.
Ik lees er niets over in dit topic maar de Switch 2 heeft wederom geen analoge triggers...
https://www.nintendolife....nt-have-analogue-triggers

In mijn optiek een behoorlijke kul reden. De grootste reden zal wel weer de besparing van een paar dollar (of yen) zijn.Why did you decide against analog shoulder buttons on the Joycons and Pro controller?
Sasaki: From the hardware side, we worked on what we were asked to do. There were a lot of, let’s say, very fussy developers around us who wanted to go this route. That’s why we went the route we did.
Kawamoto: In terms of analog buttons on the shoulders, there are positives, but also negatives. You lose a little bit of instancy when they’re analog. We considered it and decided that instant input would be the better option. That’s why we decided to move forward with this decision.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Op de website van Nintendo zelf staat hier niets over. Persoonlijk verwacht ik plastic om twee redenen:BBHMR schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:24:
Beetje specifieke vraag dit misschien, maar weet iemand misschien of het scherm van de Switch 2 van glas is of van plastic?
- Mocht het glas zijn wil je dit adverteren, en dat gebeurt niet.
- Glas is duurder dan kunststof, en de Switch 2 is duur, maar komt qua prijs nog zeker niet in de buurt van een beetje premium smartphone.
Ik hoop vooral dat dat krassen niet meer is, maar dat kan misschien ook opgelost worden door een ander materiaal te gebruiken in de dock.
Er zitten inderdaad nadelen aan het systeem. Vandaar dat we ook geen games zien zoals Mario Kart. Ik had eerder ook een link naar de website van Nintendo geplaatst waar GameShare staat uitgelegd. Opvallend is dat daar alle screenshots meerdere Switch apparaten laten met allemaal dezelfde achtergrond/beeld. Bandbreedte lijkt inderdaad een probleem te zijn waardoor enkel de Switch 2 games kan delen met andere apparaten, zowel de Switch 1 en Switch 2 kunnen de games ontvangen.Geemfriekq schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:16:
[...]
Ik ben een beetje voorzichtig met claims van Digital Foundry, zeker op het gebied van speculatie als we dingen nog niet in onze handen hebben. Niet de eerste keer dat ze het volledig verkeerd hebben dus we gaan het zien over een paar maanden. Streamen naar 3 andere apparaten zal ook aardig wat bandbreedte in beslag nemen en heeft zeker een impact op de latency dus wellicht wordt het een deel lokaal gedownload en een deel gestreamed.
Krijg ook nergens in de hands on artikelen gevonden of er een plastic of glazen scherm in zit, voor de zekerheid zet ik er gewoon meteen een tempered glass screenprotector op aangezien degene die ik nu op mijn OLED Switch heb zitten prima bevalt. Ook heb ik het idee dat de OLED dock minder kans heeft op krassen omdat de geleiders ronder zijn afgewerkt, mag hopen dat ze dit ook hebben gedaan voor de Switch2 dock.Emmavdv schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:33:
[...]
Op de website van Nintendo zelf staat hier niets over. Persoonlijk verwacht ik plastic om twee redenen:
- Mocht het glas zijn wil je dit adverteren, en dat gebeurt niet.
- Glas is duurder dan kunststof, en de Switch 2 is duur, maar komt qua prijs nog zeker niet in de buurt van een beetje premium smartphone.
Ik hoop vooral dat dat krassen niet meer is, maar dat kan misschien ook opgelost worden door een ander materiaal te gebruiken in de dock.
Lijkt plastic te zijn, maar niet zeker. Indien het zo is, gewoon een glazen screen protector op doen voor die premium feel. Zorgt wel voor extra reflecties buiten.BBHMR schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:24:
Had op de website gekeken maar ik zie ook dat er wel verschillende perspectieven zijn. Nu laten ze voornamelijk Club House games zien die natuurlijk niet heel erg indrukwekkend zijn op zichzelf en ze laten vooral de start zien van een level in Super Mario 3D world dus daar kunnen we ook niet veel uit concluderen maar ik vraag me dan af wat het voordeel is van GameShare als je voor de meeste games in dezelfde ruimte moet zitten omdat het enkel lokaal deelt en dan net zo goed de Switch 2 in het dock kunt gooien en lokaal op de TV kunt spelen met 4 spelers…L23 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:41:
[...]
Er zitten inderdaad nadelen aan het systeem. Vandaar dat we ook geen games zien zoals Mario Kart. Ik had eerder ook een link naar de website van Nintendo geplaatst waar GameShare staat uitgelegd. Opvallend is dat daar alle screenshots meerdere Switch apparaten laten met allemaal dezelfde achtergrond/beeld. Bandbreedte lijkt inderdaad een probleem te zijn waardoor enkel de Switch 2 games kan delen met andere apparaten, zowel de Switch 1 en Switch 2 kunnen de games ontvangen.
Spelen waarbij je niet wilt dat anderen meekijken op je scherm.Geemfriekq schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:50:
maar ik vraag me dan af wat het voordeel is van GameShare als je voor de meeste games in dezelfde ruimte moet zitten omdat het enkel lokaal deelt en dan net zo goed de Switch 2 in het dock kunt gooien en lokaal op de TV kunt spelen met 4 spelers…
Maar dat is de hele discussie, er wordt beweerd dat hetzelfde beeld naar de andere switches gestreamed wordt dus je hebt in principe hetzelfde beeld op alle switches. Lijkt me sterk dat de Switch 2 krachtig genoeg is om 4 verschillende frames te genereren en die dan ook nog eens naar 3 aparte switches te sturen en daar dan ook weer de inputs van te verwerken.hcQd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:52:
[...]
Spelen waarbij je niet wilt dat anderen meekijken op je scherm.
Denk dat het wachten wordt op de eerste Switch 2 consoles die naar reviewers gestuurd worden zodat 1 of andere niche youtuber dit kan testen. Misschien duurt het opzetten van GameShare wel een paar minuten omdat er 2 Gb aan gamedata gedownload moet worden naar het geheugen en laten ze dat nog niet zien op de website.
Bij de uitleg op de site van Nintendo zie ik toch echt twee verschillende beelden bij Mahjong.Geemfriekq schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:56:
Lijkt me sterk dat de Switch 2 krachtig genoeg is om 4 verschillende frames te genereren en die dan ook nog eens naar 3 aparte switches te sturen en daar dan ook weer de inputs van te verwerken.
Welke analoge triggers passen in de behuizing van een Joy-Con?MazeWing schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:30:
De grootste reden zal wel weer de besparing van een paar dollar (of yen) zijn.
Dat is dan ook de reden dat ik vermoed dat het werkt zoals op de DS en GBA en er dus gamedata naar de andere Switch consoles gedownload wordt en de game dan “lokaal” werkt zolang de host Switch verbonden is.hcQd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:06:
[...]
Bij de uitleg op de site van Nintendo zie ik toch echt twee verschillende beelden bij Mahjong.
Streamen klinkt plausibel maar ik betwijfel of dat zo’n goede ervaring gaat zijn als je dat online gaat doen naar 3 andere consoles die potentieel op verschillende continenten staan verbonden met brakke hotelwifi.
Backbone One heeft analoge triggers en is van een vergelijkbaar formaat.RayNbow schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:09:
[...]
Welke analoge triggers passen in de behuizing van een Joy-Con?
Ha, ik ben het 100% met Kawamoto eens. En dat voor iemand die het gebrek aan analoge triggers op de OG Switch een grote minpunt vond. Ben niks anders gewend sinds de OG Xbox en GC. En daarom heb ik natuurlijk ook een 8BitDo voor de Switch en PC die wel analog triggers hebben, in plaats van een Switch Pro controller.MazeWing schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:30:
Ik lees er niets over in dit topic maar de Switch 2 heeft wederom geen analoge triggers...![]()
[...]
In mijn optiek een behoorlijke kul reden. De grootste reden zal wel weer de besparing van een paar dollar (of yen) zijn.
Maar na lang op de Switch 1 gespeeld te hebben... Ik irriteer me nu maar alleen aan analoge triggers. Gewoon omdat er geen toegevoegde waarde is buiten het racing genre. Voor elke leuke race game zijn er 10 andere leuke games waarbij instant knoppen gewoon veel fijner zijn. Analoge gameplay mechanismen zoals iets hard of zacht gooien/schieten zijn bovendien slechts gimmicks. Tijdsafhankelijk een knop indrukken voelt net zo natuurlijk aan. Ik apprecieer de 'instancy' veel meer dan een all-in-one oplossing voor een vrij beperkte genre, ook al is realistisch racen zonder analog controls enorm suf. Voor arcade zoals MK8 zijn ze in ieder geval niet nodig.
Voor de Switch 2 heb ik nu dus wel de Pro 2 controller gepreorderd. Voor het racen slinger ik de 8BitDo wel weer aan.
[ Voor 5% gewijzigd door snoopdoge90 op 11-04-2025 19:22 ]
Ik vind bijvoorbeeld bij de PS5 controller dat haptic zo irritant dat ik het gewoon uit heb gezet, schiet helemaal niet fijn. En die controller is na een paar uur al leeg ook, belachelijk. Switch pro controller gaat behoorlijk lang mee en de Xbox controller ook.snoopdoge90 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:15:
[...]
Ha, ik ben het 100% met Kawamoto eens. En dat voor iemand die het gebrek aan analoge triggers op de OG Switch een grote minpunt vond. Niks anders gewend dan sinds de OG Xbox en GC. En daarom heb ik natuurlijk ook een 8BitDo voor de Switch en PC die wel analog triggers hebben, in plaats van een Switch Pro controller.
Maar na lang op de Switch 1 gespeeld te hebben... Ik irriteer me nu maar alleen aan analoge triggers. Gewoon omdat er geen toegevoegde waarde is buiten het racing genre waar het veel significant verschil maakt. Voor elke leuke race game zijn er 10 andere leuke games waarbij instant knoppen gewoon veel fijner zijn. Analoge gameplay mechanismen zoals iets hard of zacht gooien/schieten zijn bovendien slechts gimmicks. Tijdsafhankelijk een knop indrukken voelt net zo natuurlijk aan. Ik apprecieer de 'instancy' veel meer dan een all-in-one oplossing voor een vrij beperkte genre..
Voor de Switch 2 heb ik nu dus wel de Pro 2 controller gepreorderd. Voor het racen slinger ik de 8BitDo wel weer aan.
Kun je dat quantificeren? De Joy-Con (Switch 1) is <21.5 mm dun qua behuizing volgens een schuifmaat die ik hier heb liggen.hcQd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:48:
[...]
Backbone One heeft analoge triggers en is van een vergelijkbaar formaat.
Hij is wel dikker, ca 25mm zonder stick, maar daardoor houdt hij ook wat makkelijker vast. Is er een reden waarom Nintendo vast zit aan een maximale dikte?RayNbow schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:30:
[...]
Kun je dat quantificeren? De Joy-Con (Switch 1) is <21.5 mm dun qua behuizing volgens een schuifmaat die ik hier heb liggen.
De enige reden voor een maximale dikte is vooral een keuze. In principe kan Nintendo de Joy-Cons zo dik maken als ze willen, maar dat heeft invloed op draagbaarheid. In de Switch 2 Direct gaven ze aan dat de Switch 2 dezelfde dikte heeft als de Switch 1, wat impliceert dat alles zo dun mogelijk houden een van de designwensen lijkt te zijn.hcQd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:36:
Is er een reden waarom Nintendo vast zit aan een maximale dikte?
https://pu.nl/artikelen/n...ordt-zonder-dlc-geleverd/
Bij de switch 2 versie van breath of the wild een 7 jaar oude game die gewoon voor full price te koop is zit dus blijkbaar niet eens de DLC inbegrepen, die moet je apart gaan aanschaffen voor 20 euro?
Ik begin nu toch wel een beetje geïrriteerd te raken door het gierige en alleen maar aan zoveel mogelijk geld binnen harken denken van Nintendo.
Bij de switch 2 versie van breath of the wild een 7 jaar oude game die gewoon voor full price te koop is zit dus blijkbaar niet eens de DLC inbegrepen, die moet je apart gaan aanschaffen voor 20 euro?
Ik begin nu toch wel een beetje geïrriteerd te raken door het gierige en alleen maar aan zoveel mogelijk geld binnen harken denken van Nintendo.
Playstation 5
Prijs BotW Switch 2 = prijs BotW + prijs upgrade packStylze schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:19:
de switch 2 versie van breath of the wild een 7 jaar oude game die gewoon voor full price te koop is
Hoezo geïrriteerd? Dit is toch redelijk hoe ze altijd alles prijzen?Stylze schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:19:
PSN & XBL: Denkoyugo
Lijkt me bij dat spel ook prima te doen.hcQd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:06:
[...]
Bij de uitleg op de site van Nintendo zie ik toch echt twee verschillende beelden bij Mahjong.
Je zou inderdaad verwachten dat er iets van een "game of the year edition" zou komen met alles erop en eraan.Stylze schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:19:
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Niet per se toch? De Switch-edities van Wii U-spellen boden vaak nog wel de hele rambam aan uitgebrachte content (Mario Kart 8, New Super Mario Bros, Donkey Kong Tropical Freeze schieten te binnen), niet dat je er alsnog jarenoude extra’s / DLC bij moest kopen.Denko schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:42:
[...]
Hoezo geïrriteerd? Dit is toch redelijk hoe ze altijd alles prijzen?
Ik weet niet of het per se uit gierigheid is, maar het is vooral erg flauw (en ook wel het onnodig op de kast jagen van fans imo). Net als dat betaalde demospel. De backlash over de kosten van de Switch 2 en bepaalde grote spellen vind ik erg overdreven, maar met deze onvolledige “upgrade”-spellen slaan ze de plank imo nogal mis.
Sinds 2017 de Switch in huis en daarbij heb ik Nintendo wel leren kennen. Ik hoop het wel, maar verwacht het nietMazeWing schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:55:
[...]
Je zou inderdaad verwachten dat er iets van een "game of the year edition" zou komen met alles erop en eraan.
Tsja, wat ik daar van moet vinden... Ze zoeken nogal de grenzen op vind ik zelf. Die Switch 2 Upgrade packs hadden wat mij betreft gratis moeten zijn als je je games verder niet in prijs laat zakken.
Volgens mij bezitten fans allang een exemplaar van BotW, dus ik zie niet zo snel in hoe die op de kast worden gejaagd? Grote kans dat ze ook al de DLC hebben.Jixreme schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:57:
Ik weet niet of het per se uit gierigheid is, maar het is vooral erg flauw (en ook wel het onnodig op de kast jagen van fans imo).
Die hebben dan ook niets aan de switch 2 versie want die kopen de upgrade pack. Het gaat juist om nieuwe aankopen van de “volledige” switch 2 versie. Die moeten dan los de dlc kopen. Dit is zeer ongebruikelijk aangezien iedere andere uitgever/ontwikkelaar dan gewoon “complete” editions levert bij remasters, etc.RayNbow schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:42:
[...]
Volgens mij bezitten fans allang een exemplaar van BotW, dus ik zie niet zo snel in hoe die op de kast worden gejaagd? Grote kans dat ze ook al de DLC hebben.
Maar het feit dat Nintendo het lef heeft om €10 te vragen voor de techdemo die de functionaliteit van de Switch 2 last zien zegt genoeg over hoe Nintendo tegen dit soort dingen aankijkt….
Wat @MazeWing hieronder ook zegt. Nintendo verwacht wel dat mensen nog even de volle mep neerleggen voor spellen die tot bijna tien jaar oud zijn, maar ze zijn te beroerd om dan de volle ervaring te bieden.RayNbow schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:42:
[...]
Volgens mij bezitten fans allang een exemplaar van BotW, dus ik zie niet zo snel in hoe die op de kast worden gejaagd? Grote kans dat ze ook al de DLC hebben.
Zelf beide Zelda-games in kwestie in huis gehad (en na uitspelen weer verkocht), en voor wat betere graphics en hier en daar wat kleinigheden ga ik niet opnieuw volle mep betalen. Als ze nu een soort “volledige” versie zouden bieden zou ik het nog overwegen.
Het is uiteraard Nintendo’s keuze, maar het is wel veelzeggend en voor mij (en blijkbaar voor veel anderen) jammer.
Positief nieuws omtrent scalpers: Ebay maakt gehakt van ze!
Fans die scalpers reporten zodat ebay ze kan blokkeren. Dat is het enige juiste om te doen. En doe het vooral ook bij andere online handelsplaatsen, zou ik zeggen.
Fans die scalpers reporten zodat ebay ze kan blokkeren. Dat is het enige juiste om te doen. En doe het vooral ook bij andere online handelsplaatsen, zou ik zeggen.
[ Voor 33% gewijzigd door Zeror op 11-04-2025 23:27 ]
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Het is zeer irritant, maar het is niet illegaal. Ik vraag me dus af in hoeverre het zin heeft om te rapporteren. Er niet van kopen lijkt me een stuk effectiever, dan is er namelijk geen markt meer.Zeror schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:26:
Positief nieuws omtrent scalpers: Ebay maakt gehakt van ze!
[YouTube: Switch 2 Scalpers Are Getting Crushed Online]
Dat, of als ze een NSO+Expansion abonnement hebben hoeven ze verder niets te doen.MazeWing schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:05:
[...]
Die hebben dan ook niets aan de switch 2 versie want die kopen de upgrade pack.
Dat zou hetzelfde zijn geweest als er geen Switch 2 bestond. In die situatie moesten nieuwe klanten ook DLC los kopen.Het gaat juist om nieuwe aankopen van de “volledige” switch 2 versie. Die moeten dan los de dlc kopen.
Dat doen andere uitgevers om meer mensen over de streep te halen om de remaster te halen. Nintendo ziet BotW als een spel dat nog steeds dezelfde waarde heeft als in 2017. Voor de Switch 2 verbeteringen betaal je 10 euro extra of neem je een NSO+Expansion abonnement.Dit is zeer ongebruikelijk aangezien iedere andere uitgever/ontwikkelaar dan gewoon “complete” editions levert bij remasters, etc.
Dat is iets wat m.i. Nintendo waarschijnlijk te hoog geprijsd heeft en waar minder interesse voor is dan Nintendo denkt dat er is.Maar het feit dat Nintendo het lef heeft om €10 te vragen voor de techdemo die de functionaliteit van de Switch 2 last zien zegt genoeg over hoe Nintendo tegen dit soort dingen aankijkt….
Was dat anders voordat de Switch 2 werd aangekondigd?Jixreme schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:13:
[...]
Wat @MazeWing hieronder ook zegt. Nintendo verwacht wel dat mensen nog even de volle mep neerleggen voor spellen die tot bijna tien jaar oud zijn,
Wat let je om een tweedehands Switch 1 exemplaar te halen om op die manier niet de volle mep hoeven te betalen?Zelf beide Zelda-games in kwestie in huis gehad (en na uitspelen weer verkocht), en voor wat betere graphics en hier en daar wat kleinigheden ga ik niet opnieuw volle mep betalen.
Hier nog een stukje erover : https://venturebeat.com/g...t-designing-the-switch-2/MazeWing schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:30:
Ik lees er niets over in dit topic maar de Switch 2 heeft wederom geen analoge triggers...![]()
[...]
In mijn optiek een behoorlijke kul reden. De grootste reden zal wel weer de besparing van een paar dollar (of yen) zijn.
Ja, rond de vorige hiermee vergelijkbare situatie: de heruitgave van spellen van de Wii U naar de Switch.RayNbow schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:55:
[...]
Was dat anders voordat de Switch 2 werd aangekondigd?
Ja het kan allemaal wel, maar een aantal mensen hier (waaronder ikzelf dus) geeft aan deze praktijken jammer te vinden. Veel mensen die er niet zo bij stil staan zullen denken dat Nintendo een compleet product aflevert (in een nieuw doosje), maar eigenlijk koop je dus hetzelfde product die ze voor de (on)duidelijkheid opnieuw verpakt hebben.RayNbow schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:55:
[...]
Wat let je om een tweedehands Switch 1 exemplaar te halen om op die manier niet de volle mep hoeven te betalen?
Voordat we weer in cirkels gaan redeneren, jij zegt dat het kan wat ze doen, ik zeg dit jammer te vinden. Agree to disagree?
Hier ook een pre-order staan, eerste console die ik ooit op launch date ontvang
Als ik straks mijn Switch 2 heb, hoe zorg ik ervoor dat al mijn save games overgezet worden? Kan ik dan zowel met Switch 2 doorspelen als met Switch 1?
Dit vind je op de website van Nintendo.MyNameIs schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:15:
Hier ook een pre-order staan, eerste console die ik ooit op launch date ontvangAls ik straks mijn Switch 2 heb, hoe zorg ik ervoor dat al mijn save games overgezet worden? Kan ik dan zowel met Switch 2 doorspelen als met Switch 1?
Indien je op meerdere consoles tegelijkertijd gaat spelen, vermoed ik dat je met de cloud saves (helaas enkel voor abonnees) gewoon je saves gaat kunnen uitwisselen tussen Switch 1 en 2 indien het om een Switch 1 game gaat. Geen idee hoe het gaat werken indien er van de Switch 1 game een "Nintendo Switch 2 Editie" bestaat.
Zonder cloud saves wordt het lastiger. Geen idee hoe het werkt tussen Switch 1 en 2, maar tussen verschillende Switch 1 consoles werkt het zo.
[ Voor 14% gewijzigd door JackAvery op 12-04-2025 09:19 ]
Lijkt erop dat het een stuk makkelijker gaat met NSO. Kan ik mijn Switch 2 nog steeds als primary console toewijzen en mijn Switch 1 als secondary zodat ik al mijn digitale games op beide consoles kan spelen? Of hebben ze dit afgeschaft en vervangen door Virtual Game Card?JackAvery schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:18:
[...]
Dit vind je op de website van Nintendo.
Indien je op meerdere consoles tegelijkertijd gaat spelen, vermoed ik dat je met de cloud saves (helaas enkel voor abonnees) gewoon je saves gaat kunnen uitwisselen tussen Switch 1 en 2 indien het om een Switch 1 game gaat. Geen idee hoe het gaat werken indien er van de Switch 1 game een "Nintendo Switch 2 Editie" bestaat.
Zonder cloud saves wordt het lastiger. Geen idee hoe het werkt tussen Switch 1 en 2, maar tussen verschillende Switch 1 consoles werkt het zo.
Ik dacht dat je kan kiezen, maar je kan maar één van de twee systemen gebruiken, niet beide door elkaar.MyNameIs schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:32:
[...]
Lijkt erop dat het een stuk makkelijker gaat met NSO. Kan ik mijn Switch 2 nog steeds als primary console toewijzen en mijn Switch 1 als secondary zodat ik al mijn digitale games op beide consoles kan spelen? Of hebben ze dit afgeschaft en vervangen door Virtual Game Card?
Ik begrijp de ophef rond BOTW hier niet helemaal. Ja het is geen goede beurt van Nintendo om de DLC er niet gewoon even in te bundelen. Ik zie het ook liever anders.
Tegelijkertijd: de meeste mensen (32 miljoen) hebben dit spel al en hebben helemaal geen Nintendo Switch 2 fysieke editie nodig. Op de voorkant van het doosje staat dat je de Nintendo Switch 2 update apart kan kopen. Ze geven het ook nog eens "weg" als je een abonnement hebt, dat je ook relatief goedkoop kan krijgen (ik betaal zelf minder dan 10 euro per jaar per persoon). Maar inderdaad voor niks gaat de zon op. Het is een bedrijf.
Wat de adviesprijzen betreft kan ik enkel zeggen: betaal nooit de adviesprijs als je prijsbewust bent. Koop geen games op dag 1. De retail is een stuk flexibeler in hun prijszetting. 30-40 euro voor BOTW op Switch 1 is van tijd tot tijd haalbaar zonder tweedehands te gaan. Digitaal kan het voor 48-50 (tenzij je codes in andere regio's gaat kopen, dan kan het voor minder). De DLC heb ik zelf nog steeds niet, maar in de aanbieding kan je die voor 14 euro krijgen. Vote with your wallet enzo
Nintendo kiest een ander prijsmodel dan een ander deel van de "AAA" industrie, waar grote kortingen vaker voorkomen. Tegelijkertijd zie je bij Nintendo first-party titels geen microtransacties op consoles en gaat men veel spaarzaarder om met het introduceren van DLC. Persoonlijk betaal ik dan liever wat meer voor mijn games, maar dat ben ik. En als we het specifiek over BOTW hebben - daar heb ik ondertussen meer dan 150 uur in zitten en was misschien wel mijn "game of the decade". Dat spel was mijn geld - 60 euro op launch date - dubbel en dik waard.
Ik zou hier verder een heel betoog kunnen schrijven over hoe gamen algemeen genomen goedkoop is tegenover andere hobbies. Maar ieder moet in zijn eigen portemonnee kijken imo.
Tegelijkertijd: de meeste mensen (32 miljoen) hebben dit spel al en hebben helemaal geen Nintendo Switch 2 fysieke editie nodig. Op de voorkant van het doosje staat dat je de Nintendo Switch 2 update apart kan kopen. Ze geven het ook nog eens "weg" als je een abonnement hebt, dat je ook relatief goedkoop kan krijgen (ik betaal zelf minder dan 10 euro per jaar per persoon). Maar inderdaad voor niks gaat de zon op. Het is een bedrijf.
Wat de adviesprijzen betreft kan ik enkel zeggen: betaal nooit de adviesprijs als je prijsbewust bent. Koop geen games op dag 1. De retail is een stuk flexibeler in hun prijszetting. 30-40 euro voor BOTW op Switch 1 is van tijd tot tijd haalbaar zonder tweedehands te gaan. Digitaal kan het voor 48-50 (tenzij je codes in andere regio's gaat kopen, dan kan het voor minder). De DLC heb ik zelf nog steeds niet, maar in de aanbieding kan je die voor 14 euro krijgen. Vote with your wallet enzo
Nintendo kiest een ander prijsmodel dan een ander deel van de "AAA" industrie, waar grote kortingen vaker voorkomen. Tegelijkertijd zie je bij Nintendo first-party titels geen microtransacties op consoles en gaat men veel spaarzaarder om met het introduceren van DLC. Persoonlijk betaal ik dan liever wat meer voor mijn games, maar dat ben ik. En als we het specifiek over BOTW hebben - daar heb ik ondertussen meer dan 150 uur in zitten en was misschien wel mijn "game of the decade". Dat spel was mijn geld - 60 euro op launch date - dubbel en dik waard.
Ik zou hier verder een heel betoog kunnen schrijven over hoe gamen algemeen genomen goedkoop is tegenover andere hobbies. Maar ieder moet in zijn eigen portemonnee kijken imo.
Die situatie verschilt wel met het volgende: de Wii U exemplaren kan je niet op een Switch spelen. Switch 1 spellen kun je op een Switch 2 spelen.Jixreme schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:43:
[...]
Ja, rond de vorige hiermee vergelijkbare situatie: de heruitgave van spellen van de Wii U naar de Switch.
[...]
Niet exact. Wat verpakt is, is de originele BotW + Switch 2 verbeteringen en features.maar eigenlijk koop je dus hetzelfde product die ze voor de (on)duidelijkheid opnieuw verpakt hebben.
Zelf verwacht ik trouwens dat de verkopen van de Switch 2 editie laag zullen zijn: er zijn al genoeg Switch-eigenaren die het origineel hebben plus de Switch 2 userbase zal in het begin ook niet groot zijn.
Ik keek net even op het digitale doosje (JackAvery schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:03:
Op de voorkant van het doosje staat dat je de Nintendo Switch 2 update apart kan kopen.
Daaronder inderdaad de zin: "de upgrade pack is ook apart verkrijgbaar". Waarom zou je dat op een doosje zetten waar de upgrade pack al in zit? Het levert bij bij enkel verwarring op.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Ik vind de verwoording ook niet ideaalSuperkiwi schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:24:
[...]
Ik keek net even op het digitale doosje () bij Bol en daar staat: "deze Switch 2 versie bevat de game plus de Switch 2 editie upgrade pack". Tot zover duidelijk.
Daaronder inderdaad de zin: "de upgrade pack is ook apart verkrijgbaar". Waarom zou je dat op een doosje zetten waar de upgrade pack al in zit? Het levert bij bij enkel verwarring op.
(Screenshot voor de mensen die zelf willen nakijken)
[ Voor 21% gewijzigd door JackAvery op 12-04-2025 10:28 ]
Dus Nintendo is niet de grote geldwolf zoals een aantal doen vermoeden, als ze zelf afraden hun 'nieuwe' game te kopen. Verwarrend allemaalJackAvery schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:27:
[...]
Ik vind de verwoording ook niet ideaalMaar de intentie is te verduidelijken dat mensen dit spel niet moeten kopen als ze de Switch 1 versie al hebben.
Ik koop waarschijnlijk wel gewoon het Switch 2 doosje. Mooi doosje, is ook wat waard
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Let op:
Vragen of opmerkingen over levertijden en vorraad? Zie dan: [Nintendo Switch 2] prijzen, voorraad en bestel topic
Discussies en geklaag over scalpers zijn niet wenselijk.
Het vragen om een familie abonnement te delen is niet toegestaan, zie huisregels.
Vragen of opmerkingen over levertijden en vorraad? Zie dan: [Nintendo Switch 2] prijzen, voorraad en bestel topic
Discussies en geklaag over scalpers zijn niet wenselijk.
Het vragen om een familie abonnement te delen is niet toegestaan, zie huisregels.