Het lijkt me voorbarig om uit Digital Foundry analyses van een YouTube stream conclusies te trekken. Andere mensen hebben de indruk bvb. dat Street Fighter 6 mogelijk DLSS gebruikt, maar ook dat is te bevestigen.
Bovendien zijn de demo builds niet altijd de nieuwste - de build van Cyberpunk was bvb. 7 weken oud. Je kan er vanuit gaan dat ze voor launch titels nog minstens een maand tijd hebben om verder te optimaliseren en eventueel features toevoegen. Het zou me ook niet verbazen om post-launch nog patches te zien - CD Project Red ondersteunt hun games alvast voor lange tijd.
En third party games lijken op 1080p en lager te zitten, ook zonder DLSS. Momenteel lijkt het erop dat DLSS voor de Switch 2 nog niet kan worden geïmplementeerd, of dat het gewoon te zwaar is voor de hardware.
Resolutie is natuurlijk niet het enige wat de kwaliteit van het beeld bepaalt. Maar om het daar op te houden, wat claims van de ontwikkelaars zelf:
Yakuza 0: 4K docked
Fast Fusion: dynamische resolutie tot 4K docked
Cyberpunk 2077: doel is 1080p docked, 720p handheld.
Civilization 7: 1080p 60fps handheld.
Hades II: 1080p 60 fps handheld.
Per game gaat dit gewoon heel variabel zijn. Een current-gen AAA titel zal misschien meer moeten inboeten dan een game uit de PS4 generatie.
Waarom het dan wel ondersteunen? Wellicht dat er plannen zijn voor een nieuwe, lichtere versie van DLSS. We zullen het merken. Er is ook ondersteuning voor ray tracing, maar dat kan ook maar heel beperkt gebruikt worden. Wellicht daar dezelfde logica: het wordt ondersteund voor het geval dat er in de toekomst lichtere versies van raytracing koming.
Zelf had ik gehoopt dat we dankzij DLSS 1440-2160p zouden krijgen. Maar momenteel lijkt het erop dat het voornamelijk een 720-1080p console wordt.
Ik denk dat je hier een beetje op de feiten vooruit loopt, maar an sich zie ik gerust wel een aantal uitgevers kiezen voor een lagere resolutie met hogere grafische instellingen. Ook de engine en de mate van budget voor optimalisatie gaat natuurlijk uitmaken. De implementatie van DLSS is niet 'gratis' - dit kost ontwikkeltijd, een zekere hoeveelheid resources van de hardware. Het is altijd afwegen waar je je middelen aan gebruikt.
Nintendo zelf lijkt bij de Nintendo Switch 2 editions van Switch games momenteel meestal voor 1440p te kiezen zonder reconstructietechnieken. Dat Metroid 4K haalt is knap, Retro heeft ook veel tijd gehad om te optimaliseren voor 60 fps.