Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 20:41
Dank allen voor de hulp en uitleg _/-\o_
We zijn online met de ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
Oesie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:58:
Is het mogelijk om de WAN interface op de USG alvast op VLAN 100 in te stellen met het originele modem eraan (dus niet het ONT)? Of krijg je dan problemen met de verbinding?

* Oesie moet zo nog een overleg in namelijk ;)
Disclaimer: Geen idee of een USG het ook kan...
Ik heb een subinterface toegevoegd aan de WAN interface met een DHCP client op zowel untagged als vlan100 tagged. Zo kan ik dezelfde poort gebruiken voor NAT achter NAT (met het Nokia all-in-one ding) of eigen ONT zonder wijzigingen.

while (! ( succeed = try ()));

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
hans_lenze schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:20:
[...]

Disclaimer: Geen idee of een USG het ook kan...
Ik heb een subinterface toegevoegd aan de WAN interface met een DHCP client op zowel untagged als vlan100 tagged. Zo kan ik dezelfde poort gebruiken voor NAT achter NAT (met het Nokia all-in-one ding) of eigen ONT zonder wijzigingen.
Een USG kan het zonder meer door dat in de config.json op te nemen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
Oesie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:18:
Dank allen voor de hulp en uitleg _/-\o_
We zijn online met de ONT.
Wat zegt speedtest?
Happy? Snel? IPv6 al ingesteld?

while (! ( succeed = try ()));

• Oesie
hans_lenze schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:19:
[...]

Wat zegt speedtest?
Morgen zal ik wat bevindingen posten. Eerst wat andere zaken regelen i.v.m. IP-adres wijziging.
IPv6, niet ingesteld. Heb in mijn achterhoofd zitten dat dat ook niet kon maar weet niet waar dat vandaan komt :+

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-08 18:59
Zelf ben ik nu erg content met ONT en USG erachter.
Haal volle snelheden, en tot nu stabiel. 0 uitval.

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:09
pnxsinned schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:15:
Zelf ben ik nu erg content met ONT en USG erachter.
Haal volle snelheden, en tot nu stabiel. 0 uitval.
Nokia of Huawei? Waar heb je m vandaan gehaald?

• pnxsinned
mrwiggs schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:49:
[...]

Nokia of Huawei? Waar heb je m vandaan gehaald?
ernstoud schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:23:
[...]

Op mijn 1200 Baud modem haalde ik ook altijd volle snelheid O-) .

Kortom… welke snelheid praten we over :) .
Heb ONT Huawei HN8010Ts.
Hierachter USG3.
Haal 1 gbit UL/DL :) En stabiel.
Wifi is met 3 AP's in huis, tussen 300-500 Mbit DL / 500-600UL (afhankelijk van client).

Loopt nice :D
pnxsinned schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:58:
[...]

[...]

Heb ONT Huawei HN8010Ts.
Hierachter USG3.
Haal 1 gbit UL/DL :) En stabiel.
Wifi is met 3 AP's in huis, tussen 300-500 Mbit DL / 500-600UL (afhankelijk van client).

Loopt nice :D
Op een 1Gbps. abonnement dus? Dat heb ik hier ook op AON. Leuk dat XGS-PON maar welke voordelen heeft het dan eigenlijk ;) .

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:03:
[...]

Op een 1Gbps. abonnement dus? Dat heb ik hier ook op AON. Leuk dat XGS-PON maar welke voordelen heeft het dan eigenlijk ;) .
- Dat je ook een abonnement kunt kiezen dat sneller is dan 1 Gbps.
- Dat je over een aantal jaren nog steeds gebruik kunt maken van internet via glasvezel.
- Dat je aanbieder minder kosten heeft waardoor je abonnement niet veel meer kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pnxsinned
ernstoud schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:03:
[...]

Geen voor einduser to be honest.
Goedkoper aan te leggen e.d, maar wist je vast al. en bovenstaand uiteraard, blijft hierdoor betaalbaar.

Heb vanavond alles eens geprobeerd te fatsoeneren in mn mini meterkastje.
Ziet er nu zo uit:

https://ibb.co/C7PZchW

Past allemaal ook maar net :P Wil nog aantal kabeltjes op maat fixen. :)

[ Voor 31% gewijzigd door pnxsinned op 15-09-2023 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
hans_lenze schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:19:
[...]

Wat zegt speedtest?
IPv6 heb ik even kort naar gekeken maar weet nog niet hoe ik dit goed moet instellen/testen (is nieuw voor me). Heb binnen de USG IPv6 op enabled gezet met DHCP en prefix delegation size 56. Er gebeurde vervolgens weinig en toen moest ik alweer de deur alweer uit. Dus snel alles terug gezet voordat het huishouden er mogelijk last van zou krijgen ;)

Happy, yes. Kan nu weer één DNS/ip gebruiken om mijn NAS te benaderen van intern/extern (zonder instellingen binnen het eigen netwerk te doen, bv DNS). Dat is sowieso al een pluspunt voor mij waarvoor ik een eigen modem wilde (heb een keer last gehad van mijn DNS server op Proxmox vandaar).

Qua speedtest heb ik in het verleden weinig getest met de standaard Nokia modem. Wel viel het me op dat de upload altijd laag werd gerapporteerd in de Speedtest addon binnen Home Assistant. Deze heb ik een keer geinstalleerd en gelaten voor wat het is. Dit zal dus niet een perfecte/goede manier zijn om te testen maar het geeft wel een indicatie. Onderstaande screenshot is van de afgelopen 10 dagen waarbij verschillende data points zijn gecombineerd. Hieruit is duidelijk af te lezen dat de (gemiddelde, vandaar een langzaam stijgende lijn) upload nog niet eerder zo hoog is geweest. Dus daarmee lijkt een eigen modem, in mijn geval de Huawei HN8010Ts, ook een goede keus.

Speedtest.nl laat zojuist 940 down 920 up en 10 ms zien (enkele test met iemand aan het videobellen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aEYteDP4zsgyYKeqyo3e-H-hz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B5Ov8zTWT4IcBidgGwOOEIfg.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 00:07:
[...]

- Dat je ook een abonnement kunt kiezen dat sneller is dan 1 Gbps.
- Dat je over een aantal jaren nog steeds gebruik kunt maken van internet via glasvezel.
- Dat je aanbieder minder kosten heeft waardoor je abonnement niet veel meer kost.
Uiteraard, mijn opmerking was een beetje cynisch bedoeld. Als je nu AON 1Gbps. hebt en je wordt gemigreerd dan moet je als je bridge wil dus extra kosten maken om hetzelfde te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pnxsinned schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 01:57:
[...]

Geen voor einduser to be honest.
Goedkoper aan te leggen e.d, maar wist je vast al. en bovenstaand uiteraard, blijft hierdoor betaalbaar.

Ziet er nu zo uit:

Past allemaal ook maar net :P Wil nog aantal kabeltjes op maat fixen. :)
Netjes. Alleen die los bungelende Cloudkey is niet zo fraai. En grappig zo’n meterkast tussen twee werelden.. enerzijds nog smeltzekeringen (volksmond: “stoppen”), anderzijds ook modernere schakelaars en automaten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!
Yes, de zending met 59 stuks Zaram ZXOS11NPI XGS-PON SFP+ is onderweg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ao2EKwB4WsYNwqesj6YCeTBcpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5w1salJcwagrhQ7vD6PLz3mK.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week bij fs.com de accessoires bestellen en bubble enveloppen, papier, inktcartridges etc. kopen.

Zodra de zending binnen is ga ik facturen zenden.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 15-09-2023 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
pnxsinned schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 01:57:
[...]
Ziet er nu zo uit:

Kleine FYI, de 1e generatie cloud-key ontvangt geen updates meer sinds enkele maanden, en dus ook geen nieuwe UniFi network applicance updates met ondersteuning voor nieuwe HW. Houd er rekening mee mocht je nieuwe UniFi HW kopen of dat de cloud-key aan het internet hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• some
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03 12:45
ernstoud schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:27:
Yes, de zending met 59 stuks Zaram ZXOS11NPI XGS-PON SFP+ is onderweg:

[Afbeelding]

Volgende week bij fs.com de accessoires bestellen en bubble enveloppen, papier, inktcartridges etc. kopen.

Zodra de zending binnen is ga ik facturen zenden.
Laat maar weten wanneer het binnen is, dan spring ik ff in de auto _/-\o_

• stoerebink
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-08 14:55
Vraagje:
Vrijdag succesvol aangesloten op Caiway (Delta). XGS-PON aansluiting, met Nokia modem.

Nokia modem is geprovisioned. Alles werkt.

Vanochtend (zaterdag) de gegevens van mijn Huawei HN8010Ts doorgegeven (serienr, mac, Pon-id).
Uurtje later de Huawei aan de aansluiting gehangen, en het PON-lampje brandt netjes groen.

Maar... nog geen internet.
Nu dacht ik dat bij een Groen PON-lampje het internet zou moeten werken.

Moet ik nog iets in de Huawei aanpassen? Of ben ik gewoon nog niet gemigreerd bij Caiway?

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 09:41
stoerebink schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:13:
Vraagje:
Vrijdag succesvol aangesloten op Caiway (Delta). XGS-PON aansluiting, met Nokia modem.

Nokia modem is geprovisioned. Alles werkt.

Vanochtend (zaterdag) de gegevens van mijn Huawei HN8010Ts doorgegeven (serienr, mac, Pon-id).
Uurtje later de Huawei aan de aansluiting gehangen, en het PON-lampje brandt netjes groen.

Maar... nog geen internet.
Nu dacht ik dat bij een Groen PON-lampje het internet zou moeten werken.

Moet ik nog iets in de Huawei aanpassen? Of ben ik gewoon nog niet gemigreerd bij Caiway?
VLAN op de WAN naar 100 gezet? Anders even wachten tot een bericht van DELTA het hij geregistreerd is of het via de chat bij ze vragen of de registratie al klaar is
@stoerebink
PON lampje aan betekent dat er een verbinding actief is maar niet dat die provisioned is. Volgens mij zit er in het proces nog een menselijke handeling gezien de doorlooptijd officieel 1 werkdag is. Zal dus mogelijk maandag pas zijn dat die het doet.

[ Voor 50% gewijzigd door robertwebbe op 16-09-2023 13:06 ]

• stoerebink
Dankjewel. Ik vermoed ook dat ik nog moet wachten.

Weet iemand of je in de User interface van de Huawei iets van de provisioning status kunt zien?

• pnxsinned
MrJoery schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:51:
[...]

Kleine FYI, de 1e generatie cloud-key ontvangt geen updates meer sinds enkele maanden, en dus ook geen nieuwe UniFi network applicance updates met ondersteuning voor nieuwe HW. Houd er rekening mee mocht je nieuwe UniFi HW kopen of dat de cloud-key aan het internet hangt.
Hebt mij wel aan het denken gezet.
Oplossing zou zijn, een cloudkey 2 correct?
Wat is eigenlijk beter? Ik heb ook een synology met dockers. Kan ik het niet daarop beter draaien dan? Voor/nadelen hieraan?

• pnxsinned
stoerebink schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:56:

Weet iemand of je in de User interface van de Huawei iets van de provisioning status kunt zien?
Wat ik kon zien niet. Enkel het PON lampje, dat die ONT iig connected is. Hierna wordt er idd provisioned, wat 'normaal' 1 werkdag duurt. Zou de setup goed laten voor een nachtje wellicht dat het morgenochtend werkt, en anders verwacht ik zeker di ochtend.
pnxsinned schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:26:
[...]

Wat is eigenlijk beter? Ik heb ook een synology met dockers. Kan ik het niet daarop beter draaien dan? Voor/nadelen hieraan?
Heb voor mijzelf een CK2+ met beta firmware en voor mijn familie een docker instance met UniFi. Beide prima en draaien hier thuis. Nadeel van de CK2+ is de aanschafprijs.
stoerebink schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:56:

Ik ben als KPN klant sowieso wel benieuwd wat je ziet in een ONT, kan je tzt eens wat screenshots delen?

• stoerebink
stormfly schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:06:
[...]

Ik ben als KPN klant sowieso wel benieuwd wat je ziet in een ONT, kan je tzt eens wat screenshots delen?
Niet heel spannend hoor. Heel erg basic. Hier twee willekeurige screenshots van mijn Huawei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tM7HYepYhBvnrl00ar-Xp2RXi0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Y368lYLT1Qt5GxCle6MTYVIe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyc-GuIvAEztUmuFFgqIH1ahT0s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Qoju3vpR3nGiwwkrtpifninH.png?f=fotoalbum_tile

• stoerebink
En nog eentje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4OGQUlYuAJQmdb0WRUTTu1CjEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/34cp31f7iY62G3AXmgUe0PC2.png?f=fotoalbum_large
stoerebink schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:14:
[...]

Niet heel spannend hoor. Heel erg basic. Hier twee willekeurige screenshots van mijn Huawei.

[Afbeelding][Afbeelding]
Leuk! Je kan er de optische levels uit uitlezen en niets configureren?
ernstoud schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:56:
[...]

Het is zelfs af te raden ook maar iets te veranderen.
Eigenlijk wilde ik de vraag stellen: heb je schrijfrechten? Jouw reactie doet vermoeden van wel.

• stoerebink
Nog maar een screenshotje van de Huawei.
Je zou vermoeden dat ik 'verbonden' ben, maar krijg nog steeds geen internet binnen via de Huawei.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r849R0to_P-I1krocYczb2-YjMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RHgYvcdVs9SzLkMubaVhx4IQ.png?f=fotoalbum_large

• MrJoery
  • Niet online
pnxsinned schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:26:
Ik heb het zelf ook in Docker draaien, is nog een stuk sneller ook in vergelijking met de CK1.
Deze gebruik ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stoerebink Heb je VLAN op 100 staan in je WAN instellingen? Wellicht daarna nog een reset van je router.

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 17-09-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoerebink
robertwebbe schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:47:
@stoerebink Heb je VLAN op 100 staan in je WAN instellingen? Wellicht daarna nog een reset van je router.
Geprobeerd. Nog niks.
Morgen maar eens afwachten als Caiway weer een gewone kantoordag heeft.

Dank voor je meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed8
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 11:57
stoerebink schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:21:
[...]

Geprobeerd. Nog niks.
Morgen maar eens afwachten als Caiway weer een gewone kantoordag heeft.

Dank voor je meedenken!
Ik zit ook nog steeds te wachten op de activatie. Heb mijn gegevens donderdag rond het middaguur doorgegeven. Is ook nog steeds niet actief. Gisteren kort contact gehad en ze verwachten het morgen/maandag te verwerken. We gaan het zien. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:35

sus

is druk :+

De Nokia ONT komt - zoals ik van de week begrepen heb - Q4-2023 beschikbaar voor consumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:35

sus

is druk :+

ernstoud schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:24:
[...]

Begrepen van wie? Dit is nl. al eerder gezegd en niet bewaarheid. Dus zien is geloven.
Een interne bij Delta - op de afdeling die met dit ding bezig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sus schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:51:
[...]

Een interne bij Delta - op de afdeling die met dit ding bezig is.
Nou, spannend hoor. Al een jaar geleden werd gezegd dat er een pilot liep. Dat eindigde alleen in beschikbaar stellen in het duurste zakelijke abonnement. En toen werd het stil. We gaan het zien.

Maar gezien het track record… de Nokia XS-2426 zou met bridge update komen, cgnat enable/disable via website, aanmelden ONT via website… allemaal niet gerealiseerd. Nakomen van al dan niet gedane toezeggingen is niet Delta’s sterkste punt.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 17-09-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:15:
[...]

Nou, spannend hoor. Al een jaar geleden werd gezegd dat er een pilot liep. Dat eindigde alleen in beschikbaar stellen in het duurste zakelijke abonnement. En toen werd het stil. We gaan het zien.

Maar gezien het track record… de Nokia XS-2426 zou met bridge update komen, cgnat enable/disable via website, aanmelden ONT via website… allemaal niet gerealiseerd. Nakomen van al dan niet gedane toezeggingen is niet Delta’s sterkste punt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etOoby5jOncamnLPJXI3TzOQLnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9SNpo8VWRZhGOXGKDGuSgPqA.png?f=fotoalbum_large

Klopt het zou q4 van 2022 zijn :) dat was mij ook bevestigd door een interne medewerker, overigens verassend technisch op de hoogte. Deze kon mij toen alle vragen beantwoorden die niet echt standaard zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 18-09-2023 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 10:24
sus schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:14:
De Nokia ONT komt - zoals ik van de week begrepen heb - Q4-2023 beschikbaar voor consumenten.
Enigste logica die ik hierin zie is dat KPN deze ook gaat leveren aan consumenten zodat DELTA niet achter kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:36
justdaboo schreef op maandag 18 september 2023 @ 06:48:
[...]

[Afbeelding]

Klopt het zou q4 van 2022 zijn :) dat was mij ook bevestigd door een interne medewerker, overigens verassend technisch op de hoogte. Deze kon mij toen alle vragen beantwoorden die niet echt standaard zijn.
Die 8Gbit/s is ook niet helemaal gelukt... Zou hier in 2022 beschikbaar komen, maar kan max 2Gbit/s bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THM0 schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:55:
[...]

Die 8Gbit/s is ook niet helemaal gelukt... Zou hier in 2022 beschikbaar komen, maar kan max 2Gbit/s bestellen.
Als je het besteld hebt leveren ze het uit, vorige week is er nog en 8 gbps lijn opgeleverd... nog niet naar gekeken verder, ik wacht voor deze aansluiting nog even op de Zaram.

Maar die 8gbps gaan we niet halen gok ik :)

[ Voor 5% gewijzigd door justdaboo op 18-09-2023 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dit is wat ik haal met een UDM-P:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_14UMpkcwNHhxwsj64nFV_Cdn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSYXChF1h91Y9EwYock7206x.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan per dag en per uur wisselen, afhankelijk van de overboeking in je wijk.
Dit is ook de standaard speedtest tool van Ubiquiti, met handmatige iPerf3 testen via de console haal ik hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:16:
Dit is wat ik haal met een UDM-P:

[Afbeelding]

Het kan per dag en per uur wisselen, afhankelijk van de overboeking in je wijk.
Dit is ook de standaard speedtest tool van Ubiquiti, met handmatige iPerf3 testen via de console haal ik hogere snelheden.
Lijkt me ook één van de redenen waarom het 8Gbps. abo is komen te vervallen. Het is gewoon niet waar te maken dat je die snelheid gaat halen. De uplink in de POP bijvoorbeeld zal de capaciteit niet hebben, de overboeking is waarschijnlijk overal berekend op abo’s max 1Gbps. met bezetting enkele procenten.

Zelfs Zakelijk Pro is “maar” 4 Gbps. Overigens tegen een prijs die veel lager ligt dan zakelijke concurrenten (die dan wel weer een veel betere SLA hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
  • Laatst online: 28-08 22:09
Goedendag,

ik heb vandaag mijn Huawei HN8010Ts ONT binnen gekregen.

Ik heb het PON ID en dergelijke er uitgehaald.

Kan ik dit nu door geven zodat de ont wordt aangemeld zonder dat deze is aangesloten.

ik neem aan dat dan de verbinding naar de Nokia gewoon wegvalt het is omgezet zodat ik de huawei kan aansluiten en weer een werkende verbinding heb. (zodat downtime zo min mogelijk is.

tevens krijg je een nieuw IP toegewezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37
hebikniet schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:18:
Goedendag,

ik heb vandaag mijn Huawei HN8010Ts ONT binnen gekregen.

Ik heb het PON ID en dergelijke er uitgehaald.

Kan ik dit nu door geven zodat de ont wordt aangemeld zonder dat deze is aangesloten.

ik neem aan dat dan de verbinding naar de Nokia gewoon wegvalt het is omgezet zodat ik de huawei kan aansluiten en weer een werkende verbinding heb. (zodat downtime zo min mogelijk is.

tevens krijg je een nieuw IP toegewezen?
Je PON-ID ziet er uit als: HWTCxxxxxx. Deze kun je inderdaad doorgeven nog voordat je de Huawei hebt aangesloten. Als het goed is krijg je bericht wanneer je je ONT aan kunt sluiten. Je kunt natuurlijk altijd eerder proberen of de verbinding al werkt.

De verbinding met de Nokia valt niet weg. Die blijft gewoon werken. Je hebt die namelijk nodig als back-up voor als er problemen zijn met je verbinding. De servicedesk kan dan namelijk vragen om het originele Nokia modem aan te sluiten, om uit te sluiten dat het probleem door je eigen modem wordt veroorzaakt.

Je router die je achter je Huawei aansluit heeft een ander mac-adres dan de Nokia. Daarom krijg je een nieuw IP adres. Mogelijk dat je het mac adres van de Nokia kunt spoofen in je router om je "oude" IP te houden, maar ik heb daar nog geen ervaringen van voorbij zien komen hier.

ps. Vergeet niet om VLAN 100 in te stellen op je router op de WAN interface. En lees zeker de topic start even door. Staat veel nuttige informatie in!

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stoerebink
Bij mij werkt het inmiddels perfect. Zaterdag macadres etc van de Huawei pon doorgegeven, vanochtend (maandag) om 9 uur geactiveerd.

Even lopen stoeien met de Asus router, maar alles draait nu als een zonnetje. Ook de tv tuners doen het, zonder daar een apart vlan voor in te hoeven stellen.

Top. Tevreden ook met de steeds snelle en vakkundige Caiway klantenservice. Hoorde er veel klachten over, maar ik heb tot nu toe niets dan lof voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stoerebink schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:34:
Bij mij werkt het inmiddels perfect. Zaterdag macadres etc van de Huawei pon doorgegeven, vanochtend (maandag) om 9 uur geactiveerd.

Even lopen stoeien met de Asus router, maar alles draait nu als een zonnetje. Ook de tv tuners doen het, zonder daar een apart vlan voor in te hoeven stellen.

Top. Tevreden ook met de steeds snelle en vakkundige Caiway klantenservice. Hoorde er veel klachten over, maar ik heb tot nu toe niets dan lof voor ze.
Sinds de ombouw naar nieuwe IPTV infra, ik schat twee jaar geleden, gaat IPTV ook over VLAN100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
Hier gisteren door gegeven maar een ene Emiel gaf aan dat er een storing was en hij het niet kon doorzetten. hij had de gegevens van de ONT opgeslagen en moest het vanmorgen nogmaals proberen.

Het opslaan van de ONT gegevens was mislukt. de dame alles opnieuw door gegeven. deze zou het in gang zetten. moest nog wel accoord geven dat ik waarschijnlijk 24h zonder internet zou zitten. heb voor nu de nokia nog actief.ik zou een mail krijgen zodra dit gereed is.

inmiddels de ONT aan de WAN2 van de USG3p gehangen en deze al in geconfigureerd zodat alleen de glas overgestoken moet worden en misschien een powercycle.

vol verwachting klopt mijn hart.

Acties:
  • +38 Henk 'm!
Zo. De 59 exemplaren (1 had ik er dus al om te testen) van de Zaram SFP+ ZXOS11NPI zijn binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaXj6IU8B3gMUvWhF1wzZKBu7Jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXVc9UREzJiZM7whg1JDIRmt.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ga ik aan alle Tweakers die besteld hebben alle informatie zenden m.b.t. betalen, afhalen, verzenden, technische aspecten e.d., houd je inbox in de gaten.

De bestelde glasvezels en koppelstukjes zijn ook onderweg. Zodra die binnen zijn kan ik verpakkingsmateriaal (kartonnen doosjes i.v.m. kwetsbaarheid van de glasvezel) bestellen omdat ik dan de afmetingen weet. Verzending wordt dan volgende week schat ik. Afhalen is sneller, info zoals gezegd in jullie inbox.

Verdere communicatie dus per PB of e-mail.

Overigens heeft Zaram dit perfect afgehandeld. Geleverd op de afgesproken dag, goed verpakt en voorzien van test verslagen, lijst van serienummers, MAC adressen e.d., elke SFP is afzonderlijk getest. Grappig zijn de kleine verschillen te zien in bijvoorbeeld golflengte van de laser.

Dit geeft voldoende vertrouwen voor een 2e bestelling, waarvoor ook alweer ruim 20 belangstellenden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-09 14:31
ernstoud schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:11:

Vandaag ga ik aan alle Tweakers die besteld hebben alle informatie zenden m.b.t. betalen, afhalen, verzenden, technische aspecten e.d., houd je inbox in de gaten.
....

Dat heb je fantastisch geregeld Enst, _/-\o_ hulde _/-\o_ !

[ Voor 0% gewijzigd door vonkentrekker op 19-09-2023 15:44 . Reden: Teipoo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hebikniet
vandaag de huawei in gebruik genomen.

om 9:38 door gegeven en om 15:18 mailtje dat het gereed is. bij thuiskomst om 17:30 aangesloten en werkend bevonden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZEE
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-09 11:32
Waar halen jullie de Huawei vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Dit geeft voldoende vertrouwen voor een 2e bestelling, waarvoor ook alweer ruim 20 belangstellenden zijn.
Echt geweldig dat je dit doet voor ons mede-tweakers!

Enig idee wanneer de volgende batch besteld gaat worden, dan wil ik mij alvast aanmelden. Kan em beter in handen hebben dan prompt de nokia te moeten gaan gebruiken wanneer ze hier AON gaan vervangen door XGS-PON.

@R3D Heb jij enig idee wat de planning is voor bestaande AON aansluitingen? Ik gok dat deze t.z.t. ook omgezet zullen gaan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bluewalk schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:56:
[...]

Echt geweldig dat je dit doet voor ons mede-tweakers!

Enig idee wanneer de volgende batch besteld gaat worden, dan wil ik mij alvast aanmelden. Kan em beter in handen hebben dan prompt de nokia te moeten gaan gebruiken wanneer ze hier AON gaan vervangen door XGS-PON.
Vermoedelijk in de eerste week van oktober. Kans is wel groot dat de kostprijs dan wat hoger ligt omdat de bestelling kleiner is en er dus minder staffel korting is. Ook draag ik nogal wat kosten en risico, waarvoor ik wat vergoeding zal vragen.

Ik heb Zaram gevraagd wat een levertermijn dan wordt, max. is 8 weken. Ik hoop sneller.

Aanmelden via PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zo. De 59 exemplaren (1 had ik er dus al om te testen) van de Zaram SFP+ ZXOS11NPI zijn binnen:

[Afbeelding]

De bestelde glasvezels en koppelstukjes zijn ook onderweg. Zodra die binnen zijn kan ik verpakkingsmateriaal (kartonnen doosjes i.v.m. kwetsbaarheid van de glasvezel) bestellen omdat ik dan de afmetingen weet. Verzending wordt dan volgende week schat ik. Afhalen is sneller, info zoals gezegd in jullie inbox.

Overigens heeft Zaram dit perfect afgehandeld. Geleverd op de afgesproken dag, goed verpakt en voorzien van test verslagen, lijst van serienummers, MAC adressen e.d., elke SFP is afzonderlijk getest. Grappig zijn de kleine verschillen te zien in bijvoorbeeld golflengte van de laser.

Ongelofelijk cool dat je de tijd en moeite wil doen! Heb gelijk het geld overgemaakt naar je. Ik zie het graag tegemoet! Super. Nu kan ik bij Delta eens beginnen met zeuren voor een nieuw abbo :+

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bg19
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:20
Nice!
NB: ik moest de mail wel uit mijn spamfolder vissen, dus mocht je de mail niet vinden in je inbox…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outduke
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22-09-2023
Donderdag wordt de FS geleverd bij mij, helaas nog geen Delta glasvezel (hadden ze wel beloofd, maar vertraging bij het aansluiten van de POP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:23

[Afbeelding]

Dank voor alle tijd en moeite die je hebt gestoken in het regelen van deze SFP's voor iedereen!.
Maak vanavond nog het bedrag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
Stomme vraag misschien, is het mogelijk ICMP op WAN side aan te zetten met eigen modem/ USG Gateway?
Regels gemaakt, maar lijkt niet te lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pnxsinned schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:47:
Stomme vraag misschien, is het mogelijk ICMP op WAN side aan te zetten met eigen modem/ USG Gateway?
Regels gemaakt, maar lijkt niet te lukken.
Jeps naar WAN local moet je dit toelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stoerebink
outduke schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:27:
Donderdag wordt de FS geleverd bij mij, helaas nog geen Delta glasvezel (hadden ze wel beloofd, maar vertraging bij het aansluiten van de POP)
Probleem is overal dat ze geen stroomaansluiting krijgen voor nieuwe POP's. Omdat het stroomnet 'vol' zit.
Leverde hier in het dorp ook enkele maanden vertraging op.
Kan dus nog wel even gaan duren bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoerebink
Iemand hier ervaring met het aansluiten van een PON op een Asus RT-AX86u (Merlin FW).

Ik heb mijn PON op de WAN1-poort aangesloten. Werkt top.
Maar: er zit ook een WAN 2,5G-poort op de Asus. Daarop aangesloten krijg ik geen internet binnen. Ook niet als ik WAN omschakel naar de 2.5g-poort.

Doe ik iets verkeerd? Of gaat de Huawei PON niet werken op deze poort?
Lijkt me interessant om het wel werkend te krijgen, aangezien ik 1,5 gigabit abbo heb en die snelheid dus niet op de WAN poort binnenkrijg.

Dank vast voor de hulp!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stoerebink schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:02:
[...]

Probleem is overal dat ze geen stroomaansluiting krijgen voor nieuwe POP's. Omdat het stroomnet 'vol' zit.
Bij ODF heeft infra partner VW Telecom een partnership met Bredenoord om de PoP’s in bedrijf te stellen tot de netaansluiting actief is.

https://www.bredenoord.co...-besturing-van-aggregaat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:34
stoerebink schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:02:
[...]

Mooi dat ACM in juni de netcode heeft gewijzigd, netbeheerders moeten elektra kleinverbruik binnen 18 weken opleveren...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stoerebink schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:07:
Iemand hier ervaring met het aansluiten van een PON op een Asus RT-AX86u (Merlin FW).

Maar: er zit ook een WAN 2,5G-poort op de Asus. Daarop aangesloten krijg ik geen internet binnen. Ook niet als ik WAN omschakel naar de 2.5g-poort.

Lijkt me interessant om het wel werkend te krijgen, aangezien ik 1,5 gigabit abbo heb en die snelheid dus niet op de WAN poort binnenkrijg.

Dank vast voor de hulp!!
Als je internet werkt, dan werkt de ONT (je noemt dat abusievelijk PON). De Huawei heeft een 10Gbps. poort dus zou je aangesloten op een 2.5Gbps. poort van de Asus dus meer dan 1Gbps. moeten zien.

Maar bestaat er een 1.5Gbps. XGS-PON abonnement bij Delta? Ik zie dat aanbod helemaal niet. Weet je dat zeker? Ik zie alleen 150Mbps., 1Gbps. en 2Gbps. abonnementen op de website.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 19-09-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoerebink
ernstoud schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:55:
[...]

Maar bestaat er een 1.5Gbps. XGS-PON abonnement bij Delta? Ik zie dat aanbod helemaal niet. Weet je dat zeker? Ik zie alleen 150Mbps., 1Gbps. en 2Gbps. abonnementen op de website.
Oeps. ONT. Je hebt helemaal gelijk.

Ja, Caiway bood dat in ons dorp destijds aan. Tijdens de vraagbundelingsperiode. Die was (inmiddels) 1,5 jaar geleden. Toen had Delta een 1 gig en 8 gig aanbod (nu ook niet meer) en Caiway bood toen 1,5 gig aan.
Op mijn contract staat dan ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crSU4bTYTGZ64qSBWmpL6pM4444=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VtzAG4c9ksHnNhIp6Fv9PeIA.png?f=user_large
ernstoud schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:55:
[...]

Als je internet werkt, dan werkt de ONT (je noemt dat abusievelijk PON). De Huawei heeft een 10Gbps. poort dus zou je aangesloten op een 2.5Gbps. poort van de Asus dus meer dan 1Gbps. moeten zien.
Dat snap ik. Maar de vraag is meer aan mensen met dezelfde Asus router, met Merlin FW, of ze dat ook echt werkend gekregen hebben. Mij lukt het niet namelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door stoerebink op 19-09-2023 23:03 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stoerebink schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:01:
[...]

Oeps. ONT. Je hebt helemaal gelijk.

Ja, Caiway bood dat in ons dorp destijds aan. Tijdens de vraagbundelingsperiode. Die was (inmiddels) 1,5 jaar geleden. Toen had Delta een 1 gig en 8 gig aanbod (nu ook niet meer) en Caiway bood toen 1,5 gig aan.
Op mijn contract staat dan ook:

[Afbeelding]

[...]

Dat snap ik. Maar de vraag is meer aan mensen met dezelfde Asus router, met Merlin FW, of ze dat ook echt werkend gekregen hebben. Mij lukt het niet namelijk.
Bijzonder, heb nooit eerder een dergelijk aanbod gezien.

Zie je op het Nokia modem wel die 1,5Gbps. op de 2.5Gbps. poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoerebink
ernstoud schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:07:
[...]

Bijzonder, heb nooit eerder een dergelijk aanbod gezien.

Zie je op het Nokia modem wel die 1,5Gbps. op de 2.5Gbps. poort?
Nee, de Nokia heb ik niet zo aangesloten destijds. Maar met een speedtest met 2 computers (één bekabeld, één via wifi direct naast de Nokia) kreeg ik ook keurig bij elkaar opgeteld ongeveer 1,5Gbps.

Nu alles via mijn Huawei ONT ( :P ) naar mijn Asus loopt, ben ik dus een halve gig kwijt. Vandaar dat ik iemand hier hoop te vinden die het werkend heeft gekregen op de 2,5g WAN-poort van de Asus RT-AX86U met Merlin Firmware.

[ Voor 4% gewijzigd door stoerebink op 19-09-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stoerebink schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:11:
[...]

Nee, de Nokia heb ik niet zo aangesloten destijds. Maar met een speedtest met 2 computers (één bekabeld, één via wifi direct naast de Nokia) kreeg ik ook keurig bij elkaar opgeteld ongeveer 1,5Gbps.

Nu alles via mijn Huawei ONT ( :P ) naar mijn Asus loopt, ben ik dus een halve gig kwijt. Vandaar dat ik iemand hier hoop te vinden die het werkend heeft gekregen op de 2,5g WAN-poort van de Asus RT-AX86U met Merlin Firmware.
Kun je ergens in de setup van de Asus kiezen voor 802.3 autonegotiation?

Mijn kennis over dit device is afgerond 0, en als niemand anders hier een clou heeft dan wellicht op een Asus of Merlin forum verder zoeken lijkt me.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 23:23
Oké, erg interessant topic en behulpzame reacties. Vanavond bijna alles doorgelezen incl de AVM /Delta configuratie topic. Daardoor, zojuist een lijstje gemaakt wat ik nodig heb om een abo aan te vragen bij Delta. Denk dat ik voor de 5530 ga. Kan n.l. niet echt verschil vinden tussen de 5590 en 5530 i.v.m;
Ipv6, vast ipv4 adres, aansluitingen ( liever 2x 2,5Gb LAN ). De adressen zijn natuurlijk wat Delta geeft.

Of zijn er bij jullie voordelen bekend t.o.v de een met de andere? Uiteindelijk doelstelling, is sync tussen twee NASsen (1 extern uiteraard), Domino server ( oud hoor, maar wat werkt niet aankomen) VPN, mail-server, enkele iot things.

Nu hebben ze bij ons in de straat, glass gelegd, maar niet bij iedereen de kabel tot de deur getrokken/geschoten of erg misgeschoten >:) .
Zowel bij mijn buurman en mij niet onze andere buurman heeft wel een kabel tot de voordeur?

Iemand enige ervaring hoe snel delta is met de laatste paar meter? Het is in Middelburg Dauwendaele

Terzijde ik heb al aantal jaren ( 22 jaar) een pvc pijp liggen waar Delta toen coax en nu glass kunnen doorleggen.

Ik wil pas na een maand of wat ADSL lijn opzeggen, totdat alles perfect draait.
Lord Anubis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:05:
Oké, erg interessant topic en behulpzame reacties. Vanavond bijna alles doorgelezen incl de AVM /Delta configuratie topic. Daardoor, zojuist een lijstje gemaakt wat ik nodig heb om een abo aan te vragen bij Delta. Denk dat ik voor de 5530 ga. Kan n.l. niet echt verschil vinden tussen de 5590 en 5530 i.v.m;
Ipv6, vast ipv4 adres, aansluitingen ( liever 2x 2,5Gb LAN ). De adressen zijn natuurlijk wat Delta geeft.

Of zijn er bij jullie voordelen bekend t.o.v de een met de andere? Uiteindelijk doelstelling, is sync tussen twee NASsen (1 extern uiteraard), Domino server ( oud hoor, maar wat werkt niet aankomen) VPN, mail-server, enkele iot things.

Nu hebben ze bij ons in de straat, glass gelegd, maar niet bij iedereen de kabel tot de deur getrokken/geschoten of erg misgeschoten >:) .
Zowel bij mijn buurman en mij niet onze andere buurman heeft wel een kabel tot de voordeur?

Iemand enige ervaring hoe snel delta is met de laatste paar meter? Het is in Middelburg Dauwendaele

Terzijde ik heb al aantal jaren ( 22 jaar) een pvc pijp liggen waar Delta toen coax en nu glass kunnen doorleggen.

Hoe is het traject gelopen? Heb je indertijd je aangemeld?

• MrJoery
  • Niet online
Lord Anubis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:05:

In dat geval zou ik even contact opnemen met de aannemer VolkerWessels, in principe leggen zij de glasvezel aan tot de FTU in je meterkast/woonkamer. Hierna geven ze een sein richting Delta voor het opsturen van het modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrJoery schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:36:
[...]

In dat geval zou ik even contact opnemen met de aannemer VolkerWessels, in principe leggen zij de glasvezel aan tot de FTU in je meterkast/woonkamer. Hierna geven ze een sein richting Delta voor het opsturen van het modem.
In Middelburg is SPIE de aannemer:

Aannemer SPIE
De aannemer SPIE is verantwoordelijk voor de aanleg van het glasvezelnetwerk in Middelburg. Zij maken ook de glasvezelaansluiting bij jou thuis. De aannemer komt eerst langs om samen met jou de beste locatie voor de aansluiting te bekijken (schouwen).

Voor vragen over bijvoorbeeld de planning of de woningaansluiting neem je contact op met SPIE.

Telefoon: 088 31 31 047 | ma. t/m vrij. 09.00-16.00 uur
E-mail: middelburg@mijnglasvezelaansluiting.nl

Bron/project pagina: https://www.delta.nl/internet/glasvezel/middelburg/

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zo, hier nu het 2gbit abonnement aangevraagd en op 5 oktober gezet om wat speling te hebben in het ontvangen van de Zaram. Ik ga hem gebruiken met een UDM. Nu zag ik hier ergens in het topic van iemand die een monteur moest wegsturen. Ik heb niets gelezen over een monteur dus ik hoop dat die niet komt?

Nu eens achter een Aggregation Switch aan ook :+.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
Kecin schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:33:
Zo, hier nu het 2gbit abonnement aangevraagd en op 5 oktober gezet om wat speling te hebben in het ontvangen van de Zaram. Ik ga hem gebruiken met een UDM. Nu zag ik hier ergens in het topic van iemand die een monteur moest wegsturen. Ik heb niets gelezen over een monteur dus ik hoop dat die niet komt?

Nu eens achter een Aggregation Switch aan ook :+.
je kan met Delta chatten en de monteur annuleren in dien je die hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonicbit
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-01 15:48
stoerebink schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:07:

Dank vast voor de hulp!!
Je hebt toch wel tegen je ASUS gezegd dat je WAN 2 gebruikt 2,5 Gb poort voor internet ? En daar dan ook je vlan op getagged hebt ?
Je kan namelijk niet op beiden poorten vlans taggen..

• Lord Anubis
ernstoud schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:19:
[...]

Hoe is het traject gelopen? Heb je indertijd je aangemeld?
Nee, toen niet. Zit bij XS4ALL, en wilde daarna naar freedom, maar ik ga dan eigenlijk achteruit i.p.v vooruit ( kosten baten ), vandaar nu Delta.
Lord Anubis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:31:
[...]

Nee, toen niet. Zit bij XS4ALL, en wilde daarna naar freedom, maar ik ga dan eigenlijk achteruit i.p.v vooruit ( kosten baten ), vandaar nu Delta.
Dan ben je dus bij de vraagbundeling gepasseerd. Vermoedelijk zul je nu als je een abonnement afsluit een graafploeg krijgen, monteur e.d., mogelijk met extra kosten.

• Lord Anubis
justdaboo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:58:
[...]

In Middelburg is SPIE de aannemer:

Aannemer SPIE
De aannemer SPIE is verantwoordelijk voor de aanleg van het glasvezelnetwerk in Middelburg. Zij maken ook de glasvezelaansluiting bij jou thuis. De aannemer komt eerst langs om samen met jou de beste locatie voor de aansluiting te bekijken (schouwen).

Voor vragen over bijvoorbeeld de planning of de woningaansluiting neem je contact op met SPIE.

Telefoon: 088 31 31 047 | ma. t/m vrij. 09.00-16.00 uur
E-mail: middelburg@mijnglasvezelaansluiting.nl

Bron/project pagina: https://www.delta.nl/internet/glasvezel/middelburg/
Als ik Glas bestel, dan ligt het verder in hun handen. Mogen hun regelen.

Mijn buurman vertelde vanochtend dat de Delta vertegenwoordiger, door had gegeven dat er geen kabel gelegd zou worden als hij weigerde. Schijnbaar dezelfde persoon die bij mij voor de derde keer aan de deur kwam, want toen ik zei ik wil geen Delta, wordt hij beetje giftig en liep weg. Misschien iets te lang met mijn buurman gediscuteerd. 8)7

• Lord Anubis
ernstoud schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:36:
[...]

Dan ben je dus bij de vraagbundeling gepasseerd. Vermoedelijk zul je nu als je een abonnement afsluit een graafploeg krijgen, monteur e.d., mogelijk met extra kosten.
Apart, want mijn linker buren hebben allebei een kabel bij de voordeur, en hebben geen internet van Delta, hebben het ook geweigerd/afgewezen. Ik weet dat ze kabels oprolden en in de grond stopten. Zou dus zelf de kabel naar binnen kunnen brengen. 30 min werk.

[ Voor 11% gewijzigd door Lord Anubis op 20-09-2023 15:42 ]

Lord Anubis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:40:
[...]

Apart, want mijn linker buren hebben allebei een kabel bij de voordeur, en hebben geen internet van Delta, hebben het ook geweigerd/afgewezen.
Dat kan. Kan ook best zijn dat hij bij jou ergens in de grond klaar ligt. Ik zie hierbij buitengebied, twee jaar na aanleg, ook nog sprietjes op diverse plaatsen uit de grond. Formeel moet dat volgens mij enkele maanden na aanleg weggewerkt worden.

Maar nogmaals, als je Delta wil, gewoon aanvragen. Dan wordt het alsnog geregeld.

• Lord Anubis
ernstoud schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:41:
[...]

En vervolgens ga je hier wel vragen stellen :? … wat wil je nu eigenlijk?
Wat een rare vraag. Lees even door wat ik schreef. Jij begint over iets wat terzijde stond, maar een antwoord op mijn vraag is er nog niet.

Tevens kwam de kabel vorig jaar en we zijn nu een jaar verder. Dus... Is veranderen na een jaar geen optie of mogelijkheid in jouw belevenis?
ernstoud schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:43:
[...]

Dat kan. Kan ook best zijn dat hij bij jou ergens in de grond klaar ligt. Ik zie hierbij buitengebied, twee jaar na aanleg, ook nog sprietjes op diverse plaatsen uit de grond. Formeel moet dat volgens mij enkele maanden na aanleg weggewerkt worden.

Maar nogmaals, als je Delta wil, gewoon aanvragen. Dan wordt het alsnog geregeld.
Dat ga ik doen, maar wil eerst info verzamelen over mijn vragen en vragen verzamelen.

[ Voor 35% gewijzigd door Lord Anubis op 20-09-2023 15:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:36:
Als je telefonisch doorgeeft dat je "recentelijk verhuist" bent en de vorige bewoners Delta hadden geweigerd kun je het in de meeste gevallen alsnog gratis krijgen. ;)

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:09
MrJoery schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:51:
[...]

Als je telefonisch doorgeeft dat je "recentelijk verhuist" bent en de vorige bewoners Delta hadden geweigerd kun je het in de meeste gevallen alsnog gratis krijgen. ;)
Dit is wat ik heb gedaan (maar ik was dan ook echt recentelijk verhuisd). Officieel was ik te laat.

[ Voor 6% gewijzigd door mrwiggs op 20-09-2023 16:09 ]

• Lord Anubis
MrJoery schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:51:
[...]

Haha, mijn naam zal er wel in staan; kreeg paar jaar nadat ik er woonde ineens een achterstand nota van het afnemen van tv; dit terwijl de kabel er destijds schijnbaar uitgetrokken was toen de woningbouw ver. de kwaaitaalvloer repareerden. Daarna, 5-6 maanden later of zo, gekocht. Stond mijn naam op maar hoorde bij de vorige bewoners.

Heb altijd via een schotel gekeken; dus nooit naar de kabel gekeken of gezocht. Had wel een buis gelegd, in geval van dat het digitaal zou worden; was toen nog analoog. Schotel versus analoog; dan is de keuze niet moeilijk.

Maar kan het proberen. >:)
Lord Anubis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:50:
[...]

Wat een rare vraag. Lees even door wat ik schreef. Jij begint over iets wat terzijde stond, maar een antwoord op mijn vraag is er nog niet.

Tevens kwam de kabel vorig jaar en we zijn nu een jaar verder. Dus... Is veranderen na een jaar geen optie of mogelijkheid in jouw belevenis?
Aha, ik moet dus nu begrijpen dat het “wegsturen” van de Delta verkoper al lang geleden is. Dat schreef je niet waardoor het leek dat dit recent was. Vandaar mijn vraag waarom je hier vragen stelt als je geen Delta wil. Begrijp dat je dat inmiddels wel wil. Ook weer duidelijk.

Terug naar je vraag, op het gevaar af dat je die pagina al gevonden had, hier alle verschillen tussen 5530 en 5590: https://nl.avm.de/product...jking/fritzbox/glasvezel/

[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 20-09-2023 18:06 ]

Lord Anubis schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:37:
[...]

Als ik Glas bestel, dan ligt het verder in hun handen. Mogen hun regelen.

Mijn buurman vertelde vanochtend dat de Delta vertegenwoordiger, door had gegeven dat er geen kabel gelegd zou worden als hij weigerde. Schijnbaar dezelfde persoon die bij mij voor de derde keer aan de deur kwam, want toen ik zei ik wil geen Delta, wordt hij beetje giftig en liep weg. Misschien iets te lang met mijn buurman gediscuteerd. 8)7
Nou tijdens de aanleg wordt er per gebied een aannemer aangesteld, die is tot de oplevering van de lijn het aanspreekpunt.

Mijn reactie was nav het feit dat iemand VW wilde bellen voor zijn/haar aansluiting in Middelburg binnen de aanlegperiode. Ik heb dit dus even uitgezocht en heb geconstateerd dat SPIE daar het spulletje realiseert.

Buiten de aanleg periode heb je daar idd niets mee te maken. Zodra de aannemer “gehast” heeft (huis aansluiting) zal dit doorgeven worden aan Delta en wordt de vezel in dienst gesteld.

Is het hele traject al opgeleverd en je vraagt aan dan zal een aannemer van Delta alsnog de HAS in orde moeten brengen.

Van plaats-tot-plaats verschilt de aanpak, in mij gebied krijgt iedereen een HAS als ze willen, abbo of niet. En sommige gebieden is het alleen als je een abbo afsluit tijdens de aanleg/vraag bundeling.

In een woonwijk heb je kans dat je klantkabel onder de eerst volgende stoeptegel ligt te wachten (als ke geen had hebt). Die leggen ze al snel neer, dat scheelt enorm graven vanaf de GCO bij een nieuwe aansluiting, logisch. In het buitengebied heb je meestal een eigen tube met een geblazen vezel vanaf de GCO.

Deze klantkabel of losse vezel wordt dan in de FTU gelast en als pigtail afgemonteerd.

• Lord Anubis
ernstoud schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:03:
[...]

Terug naar je vraag, op het gevaar af dat je die pagina al gevonden had, hier alle verschillen tussen 5530 en 5590: https://nl.avm.de/product...jking/fritzbox/glasvezel/
Idd, bedankt maar reeds Als eerste vergeleken en bekeken.
Ik was/ben dus op zoek naar de verborgen details. Its in the detail... Voor mijn gevoel en met andere AVM producten onderling vergeleken vind ik het tiental te hoog voor zo weinig verschil.

Vandaar mijn opmerking over het prijsverschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 21-09-2023 00:02 ]

• pnxsinned
Lord Anubis schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:00:
[...]

Idd, bedankt maar reeds Als eerste vergeleken en bekeken.
Ik was/ben dus op zoek naar de verborgen details. Its in the detail... Voor mijn gevoel en met andere AVM producten onderling vergeleken vind ik het tiental te hoog voor zo weinig verschil.

Vandaar mijn opmerking over het prijsverschil.
Nieuwsgierig, wat voor verborgen details? Spec details zijn uiteraard te vinden in de manuals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 19:23
Nieuwsgierig, wat voor verborgen details? Spec details zijn uiteraard te vinden in de manuals.
De CPU van een 5590 is veel krachtiger dan die van een 5530 https://boxmatrix.info/wiki/CPU-Selector
Een USB SSD aan een 5530 is sloom, aan een 5590 ongeveer 2 Gbit/s
VPN server op een 5530 is langzaam, op een 5590 werkt het goed.

• Lord Anubis
berning schreef op donderdag 21 september 2023 @ 01:39:
[...]

De CPU van een 5590 is veel krachtiger dan die van een 5530 https://boxmatrix.info/wiki/CPU-Selector
Een USB SSD aan een 5530 is sloom, aan een 5590 ongeveer 2 Gbit/s
VPN server op een 5530 is langzaam, op een 5590 werkt het goed.
Kijk, dat is interessant, dat zijn details. Zeker over VPN.
Zal vanmiddag de genoemde site bekijken. Merci Beaucoup.

Net de lijst bekeken. Daar zit nog al wat snelheid verschil in.

Je hebt zelf een VPN draaien?

[ Voor 6% gewijzigd door Lord Anubis op 21-09-2023 10:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@Lord Anubis Als je specifiek over de mogelijkheden van de Fritzbox wil discussiëren, dan kun je dit beter doen in het Fritz topic.

[ Voor 21% gewijzigd door robertwebbe op 21-09-2023 08:29 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.