Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

360Degreez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:01:
[...]

Drie lampjes branden de LOS led staat uit. De PON-led knippert bij een reboot even en blijft daarna groen branden wat zou moeten betkenen dat alles connection-wise op orde is.

CaiWay heeft de SIP gegevens al doorgegeven en ze hebben vanavond aan de telefoon nog eens bevestigd dat de gegevens zijn doorgevoerd, dit weekend heb ik die ook allemaal even nagelopen met de servicedesk. Lijkt allemaal in orde dus :-)
Ik wil je niet ontmoedigen door gelijk te zeggen dat het waarschijnlijk niet aan de HW ligt maar wat erachter hangt, maar stuur me even je klantnr dan kan ik even kernaar kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 18:14

360Degreez

Typisch weer dit...

R3D schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:21:
[...]

Ik wil je niet ontmoedigen door gelijk te zeggen dat het waarschijnlijk niet aan de HW ligt maar wat erachter hangt, maar stuur me even je klantnr dan kan ik even kernaar kijken
Done! En thanks!

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tieskekiggen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 22:33
R3D schreef op woensdag 6 september 2023 @ 00:20:
Na (A)OCK komt (B)OCK , en nee er zijn geen kaboutertjes aan het werk.
dus toe maar 3FE49337BOCK21 ... zomaar de allerlaatste release erop.
your welcome!
Thanks voor de bevestiging en het updaten!!!
De verbinding lijkt nu weer stabiel, hopelijk blijft het ook zo ;).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Mocht iemand zich nog afvragen of het trekken van een kant-en-klare glasvezelkabel door een 19mm buis lukt dan is dat inderdaad een eitje. Een aantal bochten, geen idee hoe scherp. Maar ging moeiteloos.

Ik was er toch bang voor of het zou lukken, maar nadat vandaag mijn 25 meter kabel binnen is gekomen van FS.com deze zonder problemen naar zolder kunnen trekken.

Dit ter voorbereiding op het arriveren van de Zaram SFP+. De UDM Pro hangt ook al boven op zolder te wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_7juTQetbySecHtx90Mv1cONmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VD35xNlGBpl5TjzSxQEX2kp5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MJQb5GpxXE-tJHqlX9c8BmXX_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc2wcnSGUKYKpOrw4AkrCwyP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_sUsuyDFyinr889szX_e1FaV7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4nVXirBAAVePT8IHh17OFKD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXQtgxC7Wz7BPhMzn9LW6yx6He8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsDJ2ZDMJiJCrti7ZN8Zl2nT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NOPE.AVI :)

Ik vind het wel leuk spul en hang dus ook een beetje rond in
ernstoud schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:59:
Er is een heel Mikrotik topic zie ik.
En er zijn inderdaad af en toe gekke SFP/SFP+ problemen helaas, maar verder heb ik nog altijd liever de RB5009 dan een Ubiquiti UniFi UDR/UDM/UDM Pro/UDM SE en dergelijken! :)

/EDIT :
DrayTek Routers zijn uiteraard ALTIJD supersexy om te hebben! :Y) 8) :*) :9~ <3 _O_

* nero355 altijd DrayTek Routers op zijn oude xDSL lijn heeft gebruikt en zo... *O*

[ Voor 17% gewijzigd door nero355 op 11-09-2023 00:17 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:37:
[...]

En er zijn inderdaad af en toe gekke SFP/SFP+ problemen helaas, maar verder heb ik nog altijd liever de RB5009 dan een Ubiquiti UniFi UDR/UDM/UDM Pro/UDM SE en dergelijken! :)
*O*

Gister is trouwens een van de drie aangevraagde 8gbps lijnen opgeleverd. Ik wacht vol smart op de Zaram en de FS modules… de Vigor 3910’s hangen klaar 8) … er wordt hier aardig door “ge HAS’t” dus ik verwacht de andere twee ook snel met licht te hebben :P

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 06-09-2023 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Laatst online: 11-09 13:00
diabyte schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:05:
Mocht iemand zich nog afvragen of het trekken van een kant-en-klare glasvezelkabel door een 19mm buis lukt dan is dat inderdaad een eitje. Een aantal bochten, geen idee hoe scherp. Maar ging moeiteloos.

Ik was er toch bang voor of het zou lukken, maar nadat vandaag mijn 25 meter kabel binnen is gekomen van FS.com deze zonder problemen naar zolder kunnen trekken.

Dit ter voorbereiding op het arriveren van de Zaram SFP+. De UDM Pro hangt ook al boven op zolder te wachten.

[Afbeelding]
De 30m voor zo’n zelfde verbinding ook binnen…

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7EWjbgvH2htPWj57J3ud2QsBK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQaY4ieSW3u69HTpDLSUQOqH.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog even de Delta kabel van buiten de tuin naar de meterkast….. gaap….

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakpeka schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:43:
[quote]diabyte schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:05:

[Afbeelding]

De 30m voor zo’n zelfde verbinding ook binnen…

.[Afbeelding]

Nu alleen nog even de Delta kabel van buiten de tuin naar de meterkast….. gaap….
Er mist een end-quote, waardoor de tekst van Tweapeka overloopt in jouw tekst.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Laatst online: 11-09 13:00
Ik zag het, gecorrigeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 17:49
Gisteren volgens stappenplan bij mijn broer via Caiway de Nokia XS-010X-Q aangemeld. Vandaag was deze inderdaad actief (PON lampje ging van knipperen naar continue branden). Helaas zat een configuratiedingetje in de edgerouter in de weg m.b.t. KPN waardoor ik vanmiddag nog een kleine fix moest doen anders was het qua configuratie vrij goed overgegaan.

Erg blij met alle tips in dit topic en hopelijk blijft de firmware het goed doen.

Ook zit met broer in de 83.128.x.x range dus als het goed is geen CGNAT.:) .

Zelf zit ik nog op AON dus ik hoop dat dit nog wel even zo blijft.

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 19:34
Tweakpeka schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:43:
[...]
En daarna nog weken wachten tot hij werkt. :) :
fazertje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:08:
[...]

En daarna nog weken wachten tot hij werkt. :) :
Dat kan heel snel gaan. Ik merk hier in ons gebied dat ongeveer 1 a 2 weken nadat er “ge HAS’t” is het pakket er is.

Het kan natuurlijk zijn dat nadat de aansluiting is gemaakt er iets naar voren komt tijdens de OTDR meting… dan is het afwachten hoe snel dat “gefixt” kan worden.

• tieskekiggen
tieskekiggen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:18:
[...]

Thanks voor de bevestiging en het updaten!!!
De verbinding lijkt nu weer stabiel, hopelijk blijft het ook zo ;).
Helaas is het issue toch niet verholpen.
Gisteravond/vannacht toch weer een aantal keren dat de verbinding er uit klapte. In de logging van PFsense zie ik dat de interface down gaat en enkele minuten later weer up komt. Het lijkt wel steeds rond dezelfde tijdstippen plaats te vinden, maar niet precies hetzelfde elke keer. Wat zou dit kunnen zijn?

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
justdaboo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:01:
[...]

Dat kan heel snel gaan. Ik merk hier in ons gebied dat ongeveer 1 a 2 weken nadat er “ge HAS’t” is het pakket er is.

Het kan natuurlijk zijn dat nadat de aansluiting is gemaakt er iets naar voren komt tijdens de ODTR meting… dan is het afwachten hoe snel dat “gefixt” kan worden.
Bij ons duurde het 6 maanden nadat de FTU geplaatst was 🙄

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

• R3D
  • Niet online

R3D

Welke interface ie je down gaan?

• tieskekiggen
R3D schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:53:
Welke interface ie je down gaan?
Sep 6 01:31:40 RT01 kernel: igc0: link state changed to DOWN
Sep 6 01:31:40 RT01 kernel: igc0.100: link state changed to DOWN
Sep 6 01:31:40 RT01 kernel: igc0.101: link state changed to DOWN

Dit zie ik voorbij komen in PFsense als eerste logs wanneer het gebeurt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:27
Met hulp van @R3D heb ik de FS XGS-ONU-25-20NI alsnog aan de gang gekregen. Super bedankt voor je hulp!

Een paar punten die ik voor mijzelf heb genoteerd heb:
  1. Zorg ervoor dat de duplex settings vast staan. In mijn geval met een UDM SE heb ik deze op 10Gbps FDX gezet;
  2. De telnet username, die FS.com had aangeleverd, klopte niet qua casing. De laatste letter moest in mijn geval lower-case zijn, dus GPON0000000x. Op https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/ staat een credential generator die mij op dat spoor bracht. Het wachtwoord dat de generator terug geeft klopt ook...;
  3. Het commando om je PON-ID en MAC op te vragen via telnet zijn:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6

ONT>enable
    #ONT>/system/misc/eqsn get
    eqsn: GPON0000000x
    #ONT>/system/misc/mac1 get
    mac1: xx.xx.xx.xx.xx.xx
    #ONT>
  4. Wellicht ten overvloede, je moet uiteraard je WAN poort op vlan 100 zetten. Nu was dat al het geval bij mij omdat ik eerder de Huawei ONT in gebruik had;

Acties:
  • +1 Henk 'm!
halloallemaal schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:22:
Met hulp van @R3D heb ik de FS XGS-ONU-25-20NI alsnog aan de gang gekregen. Super bedankt voor je hulp!

Een paar punten die ik voor mijzelf heb genoteerd heb:
  1. Zorg ervoor dat de duplex settings vast staan. In mijn geval met een UDM SE heb ik deze op 10Gbps FDX gezet;
  2. De telnet username, die FS.com had aangeleverd, klopte niet qua casing. De laatste letter moest in mijn geval lower-case zijn, dus GPON0000000x. Op https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/ staat een credential generator die mij op dat spoor bracht. Het wachtwoord dat de generator terug geeft klopt ook...;
  3. Het commando om je PON-ID en MAC op te vragen via telnet zijn:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6

ONT>enable
    #ONT>/system/misc/eqsn get
    eqsn: GPON0000000x
    #ONT>/system/misc/mac1 get
    mac1: xx.xx.xx.xx.xx.xx
    #ONT>
  4. Wellicht ten overvloede, je moet uiteraard je WAN poort op vlan 100 zetten. Nu was dat al het geval bij mij omdat ik eerder de Huawei ONT in gebruik had;
Super tnx, was het uiteindelijk ECHT nodig om het "enable" commando toe te passen voor deze ging werken (dit is iets was we nog niet 100% zeker wisten, toch @robertwebbe ?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:27
justdaboo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:27:
[...]

Super tnx, was het uiteindelijk ECHT nodig om het "enable" commando toe te passen voor deze ging werken (dit is iets was we nog niet 100% zeker wisten, toch @robertwebbe ?)
Oef, dat kan ik niet bevestigen of ontkennen. De reden is dat bij mij de duplex settings eerst niet goed stonden. Toen had ik al een keer het enable command uitgevoerd. Met het beetje kennis dat van netwerk devices heb, wordt het enable commando normaal gesproken alleen gebruikt om in het configuratie menu te komen en niet om de module zelf te enablen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:00

Adze

CCNP !

justdaboo schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:27:
[...]

Ik heb sinds gisteren ook de FS module werkend en ik heb niet eens ingelogd op mn module. Dus "enable" is niet nodig zoals verwacht. Bij mij was PON_ID = username en dat werkte meteen. Zelfs @R3D heeft niets hoeven doen om het werkend te krijgen.

Samenvatting van de dag:

~8:30 internet verbinding dood
~9:00 door Delta geleverde modem aangesloten, maar nog geen internet
~10:00 internet werkt op Delta modem. mogelijk dat het eerder al werkte, maar niet tussentijds gecontroleerd.
~10:15 via Delta chat mijn eigen SFP proberen aan te melden. Omdat provisioning nog niet volledig was kon medewerker me niet helpen. Adviseerde mij om vanmiddag weer te proberen.
~11:00 Mail van Delta dat mijn verbinding was opgeleverd. Ook in "mijn delta" was deze nu te zien.
~11:15 via Delta chat mijn eigen SFP nu wel kunnen aanmelden. Kon tot werkdag duren. Via email kreeg ik te zien dat hiervoor een storingsmelding is gedaan.
~12:00 Mijn eigen SFP aangesloten, internet via Delta modem werkte totdan nog steeds.
~14:50 Mail van Delta dat storing was verholpen. Kort daarvoor begon internet via SFP te werken.
~15:00 Monteur van Guidion kwam langs. Heb hem een ijsje gegeven en kon weer vertrekken.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Adze op 07-09-2023 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Adze schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:43:
[...]

Ik heb sinds gisteren ook de FS module werkend en ik heb niet eens ingelogd op mn module. Dus "enable" is niet nodig zoals verwacht. Bij mij was PON_ID = username en dat werkte meteen. Zelfs @R3D heeft niets hoeven doen om het werkend te krijgen.

Samenvatting van de dag:

~8:30 internet verbinding dood
~9:00 door Delta geleverde modem aangesloten, maar nog geen internet
~10:00 internet werkt op Delta modem. mogelijk dat het eerder al werkte, maar niet tussentijds gecontroleerd.
~10:15 via Delta chat mijn eigen SFP proberen aan te melden. Omdat provisioning nog niet volledig was kon medewerker me niet helpen. Adviseerde mij om vanmiddag weer te proberen.
~11:00 Mail van Delta dat mijn verbinding was opgeleverd. Ook in "mijn delta" was deze nu te zien.
~11:15 via Delta chat mijn eigen SFP nu wel kunnen aanmelden. Kon tot werkdag duren. Via email kreeg ik te zien dat hiervoor een storingsmelding is gedaan.
~12:00 Mijn eigen SFP aangesloten, internet via Delta modem werkte totdan nog steeds.
~14:50 Mail van Delta dat storing was verholpen. Kort daarvoor begon internet via SFP te werken.
~15:00 Monteur van Guidion kwam langs. Heb hem een ijsje gegeven en kon weer vertrekken.. ;)
Zo hoort het. Ik vermoed dat het met de Zaram identiek verloopt.

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:09
Omdat m’n Nokia B modem is gesneuveld heb ik Delta gevraagd het Q modem (bridged) te sturen. Ze gaven aan dat dat nog in testfase was en nog niet kon. Maar het wordt toch al uitgeleverd met Zakelijk Pro? Of krijgen zij een ander modem/ONT?

[ Voor 25% gewijzigd door mrwiggs op 07-09-2023 12:19 ]

• henleu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 18:31
Gisteren rond 17:00 geen internet verbinding meer. Het betreft hier de volgende verbinding: RB5009 - Nokia XS-010-Q - Delta. De led's zijn groen, PON led knippert. Er is geen DHCP lease meer van delta. De XS-010-Q is de versie met 3FE49337AOCK68, door R3D geactiveerd. In de XS-010-Q, stond geen firmware versie vermeld? Vanmorgen de standaard Nokia XS-2426G-B van Delta er tussen gezet en verbinding. De RB5009 zit nu in de DMZ van de XS-2426G-B.

Voor me werk ben ik afhankelijk van de verbinding. Gelukkig had ik het xs4all abonnement nog lopen tot de 22ste. Laat het voorlopig zo tot er meer duidelijkheid is over de SFP+ modules.

PS. De XS-010-Q was behoorlijk heet.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
mrwiggs schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:16:
Omdat m’n Nokia B modem is gesneuveld heb ik Delta gevraagd het Q modem (bridged) te sturen. Ze gaven aan dat dat nog in testfase was en nog niet kon. Maar het wordt toch al uitgeleverd met Zakelijk Pro? Of krijgen zij een ander modem/ONT?
Wordt ongeveer al een jaar geplaatst bij klanten.

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:09
bjusterbaarlik schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:38:
[...]

Wordt ongeveer al een jaar geplaatst bij klanten.
Hm vreemd dat ze dan zeggen dat 'ie in testfase is...

• bjusterbaarlik
  • Niet online
mrwiggs schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:39:
[...]

Het is naar mijn weten het meest stabiele "modem" dat ze leveren voor XGS-PON. Het A en B modem hebben veel firmware bugs naar het schijnt, waardoor sommige klanten haperingen hebben met TV en VoIP problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 10:24
ernstoud schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:29:
Overigens komt de 10Gbps. ACT media converter morgen, eens kijken of de Zaram SFP daarin wil werken.
Heb je al tijd gehad om deze te testen of werkt het helaas niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:04
henleu schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:36:
Gisteren rond 17:00 geen internet verbinding meer. Het betreft hier de volgende verbinding: RB5009 - Nokia XS-010-Q - Delta. De led's zijn groen, PON led knippert. Er is geen DHCP lease meer van delta. De XS-010-Q is de versie met 3FE49337AOCK68, door R3D geactiveerd. In de XS-010-Q, stond geen firmware versie vermeld? Vanmorgen de standaard Nokia XS-2426G-B van Delta er tussen gezet en verbinding. De RB5009 zit nu in de DMZ van de XS-2426G-B.

Voor me werk ben ik afhankelijk van de verbinding. Gelukkig had ik het xs4all abonnement nog lopen tot de 22ste. Laat het voorlopig zo tot er meer duidelijkheid is over de SFP+ modules.

PS. De XS-010-Q was behoorlijk heet.
Van de 3FE49337AOCK68 firmware is bekend dat deze niet lekker werkt. Je moet de firmware laten updaten door Delta. Beetje grijs gebied, want het is jouw modem, dus jouw verantwoordelijkheid. Maar die firmware is nergens te krijgen als consument. Er is eigenlijk maar 1 manier en dat is heel lief aan @R3D vragen of hij het voor je wil regelen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
mrwiggs schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:39:
[...]

Het is in testfase op Caiway/Delta voor consumenten. Providers als Helden van Nu etc. leveren wel via het Q modem.

Eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van bij Caiway/Delta. De vraag is simpelweg te klein. Handjevol Tweakers (ergens in de range 100-1000), waarvan de meeste het liefst een SFP+ module hebben. Op de 2 miljoen ambitie zijn we dan 0.1%. Daar ga je de business case niet voor rond krijgen.

Ook voor bridgemode op het B modem heb ik om diezelfde reden een lage verwachting. Zou ook niet echt efficient zijn om een dikke modem/router met wifi alleen maar in te zetten als bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mapje schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:24:
[...]

Heb je al tijd gehad om deze te testen of werkt het helaas niet ?
Kwam pas gisteren. Test doe ik vanmiddag. Stay tuned.

Is natuurlijk prijzig (180 voor de media converter, 120 voor de SFP) t.o.v. bijvoorbeeld de HN8010Ts maar het voordeel is de flexibiliteit voor het geval dat je nu nog geen router met SFP+ maar dat die er wel ooit komt. SFP+ dan in je router en mediaconverter naar Marktplaats :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henleu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 18:31
EWS99 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:15:
[...]

Van de 3FE49337AOCK68 firmware is bekend dat deze niet lekker werkt. Je moet de firmware laten updaten door Delta. Beetje grijs gebied, want het is jouw modem, dus jouw verantwoordelijkheid. Maar die firmware is nergens te krijgen als consument. Er is eigenlijk maar 1 manier en dat is heel lief aan @R3D vragen of hij het voor je wil regelen.
@R3D heeft er inderdaad nagekeken en er voor gezorgd dat het ging werken. Deze versie had er last van dat de UTP poort uit ging als de PON connectie op kwam. Heeft toch een maand of 2 gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:25:
[...]

Is natuurlijk prijzig (180 voor de media converter, 120 voor de SFP) t.o.v. bijvoorbeeld de HN8010Ts maar het voordeel is de flexibiliteit voor het geval dat je nu nog geen router met SFP+ maar dat die er wel ooit komt. SFP+ dan in je router en mediaconverter naar Marktplaats :) .
Ik zit nu nog op AON, maar ik ben al wel aan het nadenken wat ik straks moet doen als we overgaan naar XGS-PON.
Deze week is Mikrotik met een nieuwe switch op de markt gekomen, https://mikrotik.com/product/crs310_8g_2s_in , mocht deze in een fan-less variant komen dan zou deze ideaal zijn denk ik. Dan kan ik een SFP+ en een 2.5G via port isolation als een soort media converter gebruiken en een SFP+ XGS-PON in doen, mijn huidige 4x.2.5G pfSense machine blijven gebruiken en als bonus mijn LAN naar 2.5G upgraden. Kwa prijs is deze niet duurder dan een losse media converter https://www.getic.com/product/mikrotik-crs310-8g-2s-in

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:25:
[...]

Yep, werkte direct. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7EBOMkLD9lq8pmy0L_mM-KNN8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpZojgbhgcstVPxgDHbQrLeP.jpg?f=fotoalbum_large

En met telnet kun je dan een hoop doen, zoals de DDM info opvragen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_Y2YLTVFiNIPP680efK6qIc0Lg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LKF7CsaGc7tDEAsxk4lCfPcq.jpg?f=user_large

Er draait een Linux (?) derivaat op met de volgende commando’s:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
help         - help [topic] # list of usage of commands
alias        - alias old new
time         - time command [arguments...]
cmdls        - cmdls COMMAND...
cmdchown     - cmdchown [OWNER][:[GROUP]] COMMAND...
cmdchmod     - cmdchmod OCTAL-MODE COMMAND...
id           - show uid, gid, euid, and egid
tty          - show ttyname
mdump        - mdump [address [length [size]]]
wdump        - wdump [address [length]]
ldump        - ldump [address [length]]
medit        - medit address value1 [value2 ...]
ls           - ls [dir]     # list files in the directory
chdir        - chdir [dir]  # change the current directory
chmod        - chmod 0777 n1 n2... # change filemode
cat          - cat n1 [n2 [n3...]] # show the ascii contents
rm           - [-f | -i] [-dIPRrvW] file ...
cpuinfo      - cpuinfo
cpuuse       - [-r] print or reset per thread cpu usage
malloc       - malloc [walk]
ifconfig     - ifconfig [iface]
               ifconfig iface options | addr
               iface: name of the interface
               options: iface
               up: bring the interface up
               down: take the interface down
               netmask addr: network mask
               broadcast addr: boardcast address
               pointopoint addr: destination address for a PTP link
               addr: IP address
route        - TBD
netstats     - netstats [-Aimfpcutv]
wflash       - wflash <file> <flash addr>
sfp          - sfp <dump|sn|rd|wr> <page offset length data>
setenv       - setenv <property name> <property value>
getenv       - getenv <property name>
printenv     - printenv
saveenv      - saveenv
showme       - showme ?
zreg         - zreg <main|pon|ethc> <wr addr value>|<rd addr>
zdump        - zdump <pon|ethc|omci> [reg|cmd]
mcast        - mcast <log|packetlog|showg|showh|exec> <en|dis>
switch       - switch <help>
ver          - ver
alarm        - alarm <cls id> <instance id> <alarm> <1|0>
arc          - arc <cls id> <instance id> <arc> <arc interval>
onu          - onu show qos <tcont|gemport|queue>
debug        - debug <get|set> <maxtime|rogue_onu> <value>
ping         - ping <ip address>
tftp         - tftp <ip address> <GET> <file>
synce        - synce log <en|dis>
tx_state     - tx_state <1|0>
omci         - omci <setattr> <args,...>
log          - log dbg_mod_lvl_get/set <module_name> <dbg_level>
sysmon       - sysmon <type>
cfm          - cfm
console      -
test         - test <tod|pps|dying-gasp-alarm> enable
passwd       - passwd
fuse         - fuse
capture      - capture <ethernet|e> [start|stop|show]
cd           - is an <alias> for command 'chdir'
con          - is an <alias> for command 'console'
config       - Show the system configuration.
itask        - List init tasks for the system
mpci         - Show the MPCI system configuration, if configured.
pause        - Monitor goes to "sleep" for specified ticks (default is 1). 
               Monitor will resume at end of period or if explicitly awakened
               pause [ticks]
continue     - Put the monitor to sleep waiting for an explicit wakeup from the
               program running.
go           - Alias for 'continue'
symbol       - Display value associated with specified symbol. 
               Defaults to displaying all known symbols.
               symbol [ symbolname [symbolname ... ] ]
extension    - Display information about specified extensions. 
               Default is to display information about all extensions on this node.
               extension [id [id ...] ]
task         - Display information about the specified tasks. 
               Default is to display information about all tasks on this node.
               task [id [id ...] ]
queue        - Display information about the specified message queues. 
               Default is to display information about all queues on this node.
               queue [id [id ... ] ]
sema         - sema [id [id ... ] ]
               Display information about the specified semaphores
               Default is to display information about all semaphores on this node.
region       - region [id [id ... ] ]
               Display information about the specified regions.
               Default is to display information about all regions on this node.
part         - part [id [id ... ] ]
               Display information about the specified partitions.
               Default is to display information about all partitions on this node.
object       - Display information about specified RTEMS objects. 
               Object id's must include 'type' information. (which may normally be defaulted)
               object [id [id ...] ]
driver       - Display the RTEMS device driver table.
               driver [ major [ major ... ] ]
dname        - Displays information about named drivers.
fatal        - 'exit' with fatal error; default error is RTEMS_TASK_EXITTED
               fatal [status]
reset        - (SW)Resets the System.
pthread      - Display information about the specified pthreads. 
               Default is to display information about all pthreads on this node.
               pthread [id [id ...] ]

Imposant. Hoop mogelijkheden voor debugging, je kunt bijvoorbeeld fouten loggen. In de praktijk zullen maar weinig mensen dit gebruiken, maar fijn dat het kan.

Kleine update: die ACT media converter gebruikt de Marvell 88X3310 10Gbps. ethernet chip. Goed spul. Apparaatje even open geschroefd (als kind van drie haalde ik mijn broers camera al uit elkaar, in elkaar zetten bleek moeilijker). Ziet er goed uit. Jammer van de scheef gemonteerde thermal pad op die Marvell chip. Iemand in China had even een rustmomentje nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xanthorax schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:44:
[...]

Ik zit nu nog op AON, maar ik ben al wel aan het nadenken wat ik straks moet doen als we overgaan naar XGS-PON.
Deze week is Mikrotik met een nieuwe switch op de markt gekomen, https://mikrotik.com/product/crs310_8g_2s_in , mocht deze in een fan-less variant komen dan zou deze ideaal zijn denk ik. Dan kan ik een SFP+ en een 2.5G via port isolation als een soort media converter gebruiken en een SFP+ XGS-PON in doen, mijn huidige 4x.2.5G pfSense machine blijven gebruiken en als bonus mijn LAN naar 2.5G upgraden. Kwa prijs is deze niet duurder dan een losse media converter https://www.getic.com/product/mikrotik-crs310-8g-2s-in
Ben me hier ook alvast aan het oriënteren. UDM pro, Mikrotik rb5009 (goedkoop), R86S mini PC,…

Eigenlijk wil ik een OpenWRT gebaseerde router maar SFP support daarin is slecht.

Leun richting rb5009 maar ben huiverig of de SFP+ support nu goed werkt voor de Zaram of fs.com SFP. Ben een beetje gemeen om te wachten totdat @No13 dat getest heeft (No13 in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduwardpost
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-08 20:33
ernstoud schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:32:
[...]
Leun richting rb5009 maar ben huiverig of de SFP+ support nu goed werkt voor de Zaram of fs.com SFP. Ben een beetje gemeen om te wachten totdat @No13 dat getest heeft (No13 in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)").
Ik heb de RB5009 ondertussen ook hangen, tot nu to nog geen issues met SFP gehad (heb getest met een DAC SFP (non plus) dat ging prima) Hoop dat het met de Zaram straks ook goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
ernstoud schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:20:
[...]

Er draait een Linux (?) derivaat op met de volgende commando’s:
We gaan misschien off topic maar hier staat een hoop informatie over veiligheids issues met zulke optics:
https://blog.benjojo.co.uk/post/smart-sfp-linux-inside

Acties:
  • +4 Henk 'm!
aartvg schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:41:
[...]

We gaan misschien off topic maar hier staat een hoop informatie over veiligheids issues met zulke optics:
https://blog.benjojo.co.uk/post/smart-sfp-linux-inside
Nah, die post gaat over het rechtstreeks benaderen van het SFP operating system, net zoals ik boven laat zien. Ik gebruikte voor het gemak telnet, SSH is al een stuk veiliger.

Zoals altijd; maak je toegang tot een systeem mogelijk, ben je kwetsbaar. Dus die toegang zoveel mogelijk blokkeren.

Maar vrijwel zeker is het telnet/SSH IP adres van de SFP alleen lokaal gerouteerd, dus vanuit buiten niet te benaderen. Het toont wel aan dat het uitermate belangrijk is om de firewall in je router goed in te stellen, geen telnet toelaten, SSH alleen vanaf een bepaald IP adres, geen upnp e.d., geen port forwards, geen icmp etc. etc.

Nog even ter herinnering: op mijn router draait een logging van dropped packets… ik zie tussen de 4000 en 8000 port scans per dag. Vrijwel allemaal uit Oostblok en China. Vanuit buiten staat icmp uit en ook SSH. Daardoor kan Delta/Caiway geen beheer meer doen, jammer dan.

En daarom is het leveren van een non-bridge modem door een ISP met VLANs een uitermate goed idee voor 99% van de gebruikers, die niet weten wat een firewall is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-08 18:59
Heren,

Vorige maand mn Huawei laten registreren echter pas gisteravond aan toegekomen deze aan te sluiten.
PON lampje blijft knipperen, houd dit in dat ik hem opnieuw moet laten registreren bij Delta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:00
pnxsinned schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:26:
Heren,

Vorige maand mn Huawei laten registreren echter pas gisteravond aan toegekomen deze aan te sluiten.
PON lampje blijft knipperen, houd dit in dat ik hem opnieuw moet laten registreren bij Delta?
Ik denk dat er dan iets mis is gegaan bij de registratie. Lijkt me niet dat de registratie verloopt als je modem niet aansluit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, registratie verloopt niet bij niet aansluiten. Wellicht even een PM naar R3D met je klantnummer en PON-ID, dan is het zo gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:31
@R3D Heb je al wel eens een PM gestuurd, zou je mijn Nokia kunnen updaten? BVD,

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
robertwebbe schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:13:
Nee, registratie verloopt niet bij niet aansluiten. Wellicht even een PM naar R3D met je klantnummer en PON-ID, dan is het zo gefixt.
Hope so!
Ik had het extra zelfs via de chat doorgegeven, om fouten te voorkomen. DM gisteren verstuurd, maar het is weekend! Dat gaat voor uiteraard :D
Blij dat ik mijn Ziggo nog heb als backup lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
Het pon lampje blijft nu groen!
Dacht dat is positief. Heb een USG3 erachter en ingesteld op VLAN 100.
Echter krijg ik geen WAN IP erop. Ben ik dan een setting vergeten of doe ik iets fouts? Of moet ik nog iets doorgeven?

https://ibb.co/JnqJrj4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pnxsinned Alles staat goed. Wellicht nog even het modem en je router herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
robertwebbe schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:22:
@pnxsinned Alles staat goed. Wellicht nog even het modem en je router herstarten.
Vreemd :( Dit nu meerdere malen gedaan.
Dacht ff USG resetten, opnieuw ingesteld, geen WAN IP.

I guess maandag een chat starten :) Geen idee meer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
Yes. DHCP op IPV4 staat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Probeer IPv6 eens op DHCP te zetten? Prefix delegation size = 56.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
robertwebbe schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:45:
Probeer IPv6 eens op DHCP te zetten? Prefix delegation size = 56.
Gedaan, rebooted, helaas :(
Wel balen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat R3D je dan kan helpen. Even een PM sturen met je klantnummer en klacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pnxsinned schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:38:
[...]

Vreemd :( Dit nu meerdere malen gedaan.
Dacht ff USG resetten, opnieuw ingesteld, geen WAN IP.

I guess maandag een chat starten :) Geen idee meer zelf.
Heb je toevallig een PC met een netwerk controller die een VLAN setting heeft? Dan instellen en rechtstreeks op de poort van de ONT. Krijg je dan geen IP ligt het niet aan de USG.

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE6of2O0iFrVDhMNGMEnwCmkR4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gplpF7KdYuL2Qo8PZ4axeKEt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
ernstoud schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:13:
[...]

Heb je toevallig een PC met een netwerk controller die een VLAN setting heeft? Dan instellen en rechtstreeks op de poort van de ONT. Krijg je dan geen IP ligt het niet aan de USG.

Zoiets:

[Afbeelding]
Dat is een goeie, ga ik zo proberen met mn laptop.
Want je gaat dan idd twijfelen aan de USG.
Keep you all posted, thanks for the tips.
Ben nogmaals reboot cycle aan het doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pnxsinned schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:14:
[...]

Dat is een goeie, ga ik zo proberen met mn laptop.
Want je gaat dan idd twijfelen aan de USG.
Keep you all posted, thanks for the tips.
Ben nogmaals reboot cycle aan het doen :D
Niet alle ethernet adapters of drivers ondersteunen VLANs op Windows. Hoop dat je geluk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
ernstoud schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:19:
[...]

Niet alle ethernet adapters of drivers ondersteunen VLANs op Windows. Hoop dat je geluk hebt.
Ging hier wel, op VLAN 100 gezet dus.
Rechtstreeks aangesloten op ONT. Alles op DHCP gezet. ONT rebooted, 0 DHCP.
Ook niet na reboot van laptop. USG lijkt me dan uitgesloten I guess.

Wanneer ik morgen op de Chat kan vragen of dat huawei ding connect is, kunnen ze dat zien?

[ Voor 10% gewijzigd door pnxsinned op 10-09-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pnxsinned schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:28:
[...]

Ging hier wel, op VLAN 100 gezet dus.
Rechtstreeks aangesloten op ONT. Alles op DHCP gezet. ONT rebooted, 0 DHCP.
Ook niet na reboot van laptop. USG lijkt me dan uitgesloten I guess.

Wanneer ik morgen op de Chat kan vragen of dat huawei ding connect is, kunnen ze dat zien?
Helpdesk zal dan een ticket maken voor de 2e lijn. Sneller/beter is een PB naar R3D. Onze superheld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
ernstoud schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:34:
[...]

Helpdesk zal dan een ticket maken voor de 2e lijn. Sneller/beter is een PB naar R3D. Onze superheld.
I know, is nu al meerdere malen voorgekomen, 1e lijn, en op 2e lijn gaan dingen fout it seems.
Maar onze superheld, zit die daar wel op te wachten? Ik zal hem een DM sturen, vrijblijvend that is.
Waarschijnlijk heeft die ook ondertussen namelijk mijn PON ID regged, afijn will try.

@R3D Heb jij mn PON ID fixed? If not, zou je nog eens naar mijn DM willen kijken? Lampje blijft nu wel goed, maar krijg geen DHCP. Hoor het wel!

[ Voor 12% gewijzigd door pnxsinned op 10-09-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
Iig bedankt trouwens allen, om het te troubleshooten :)
Waardeer de tijd die jullie erin steken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
pnxsinned schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:36:
[...]

I know, is nu al meerdere malen voorgekomen, 1e lijn, en op 2e lijn gaan dingen fout it seems.
Maar onze superheld, zit die daar wel op te wachten? Ik zal hem een DM sturen, vrijblijvend that is.
Waarschijnlijk heeft die ook ondertussen namelijk mijn PON ID regged, afijn will try.

@R3D Heb jij mn PON ID fixed? If not, zou je nog eens naar mijn DM willen kijken? Lampje blijft nu wel goed, maar krijg geen DHCP. Hoor het wel!
Anders nachtje er aan laten hangen in de juiste setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
EWS99 schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:03:
[...]

Anders nachtje er aan laten hangen in de juiste setup?
Ga ik doen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:32:
[...]

Ben me hier ook alvast aan het oriënteren. UDM pro, Mikrotik rb5009 (goedkoop), R86S mini PC,…

Eigenlijk wil ik een OpenWRT gebaseerde router maar SFP support daarin is slecht.

Toch maar een uitvoering: MikroTik RB5009UG+S+IN aangeschaft. Dan kan ik testen of de Zaram ZXOS11NPI SFP+ er in herkend wordt en gezien de complexe configuratie van RouterOS me bijtijds inlezen in dat spul. Komt met een paar dagen en zal dan hier direct melden of de Zaram herkend wordt.

Ik hoop deze week te horen dat de zending van 60 stuks van deze SFP+ er aan komt.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 10-09-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
  • Laatst online: 09-09 14:31
ernstoud schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:57:
[...]
Toch maar een uitvoering: MikroTik RB5009UG+S+IN aangeschaft. Dan kan ik testen of de Zaram ZXOS11NPI SFP+ er in herkend wordt en..
Benieuwd hoe dat test met de SFP+, heb je een 8GB/s verbinding?
[...]...gezien de complexe configuratie van RouterOS me bijtijds inlezen in dat spul. Komt met een paar dagen en zal dan hier direct melden of de Zaram herkend wordt.
Ben redelijk thuis in RouterOS, specifiek gebied waar je kennis ontbeert?
[...]
Ik hoop deze week te horen dat de zending van 60 stuks van deze SFP+ er aan komt.
Spannend...... *O*

[ Voor 0% gewijzigd door vonkentrekker op 10-09-2023 19:15 . Reden: stomme typo..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vonkentrekker schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:15:
[...]

Benieuwd hoe dat test met de SFP+, heb je een 8GB/s verbinding?
Ik heb zelfs niet eens XGS-PON. Ben gewoon een nerd die alles wil weten. Hier dus nog AON, 1Gbps. Dat zal ooit wel XGS-PON worden.

De Zaram SFP werkt met Delta/Caiway, dat weten we al. Als ik hem met telnet/SSH kan benaderen in de Mikrotik dan is de kans nagenoeg 100% dat alles ok. is.
[...]

Ben redelijk thuis in RouterOS, specifiek gebied waar je kennis ontbeert?
Eigenlijk alles, ik ben met netwerk techniek goed bekend, OpwnWRT, Linux e.d., maar issue met RouterOS is begrijp ik dat een nieuw device volledig lege config bevat, dus je van de ground-up begint. Heb wat tutorials bekeken en het is eigenlijk bijzonder dat er geen wizard op zit die zeg maar een bridge maakt tussen WAN en LAN, NAT instelt voor de poorten en een default set firewall rules kent.

Maar goed, verder maar in het Mikrotik forum.
[...]

Spannend...... *O*
Zeker, maar grappige experimenten zijn het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Toch maar een uitvoering: MikroTik RB5009UG+S+IN aangeschaft. Dan kan ik testen of de Zaram ZXOS11NPI SFP+ er in herkend wordt en gezien de complexe configuratie van RouterOS me bijtijds inlezen in dat spul. Komt met een paar dagen en zal dan hier direct melden of de Zaram herkend wordt.
Helaas. Ondanks melding dat hij met enkele dagen leverbaar was wordt het medio oktober. Dus ik blijf voorlopig het antwoord schuldig of de Zaram SFP+ er in werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
ernstoud schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:40:
Eigenlijk alles, ik ben met netwerk techniek goed bekend, OpwnWRT, Linux e.d., maar issue met RouterOS is begrijp ik dat een nieuw device volledig lege config bevat, dus je van de ground-up begint. Heb wat tutorials bekeken en het is eigenlijk bijzonder dat er geen wizard op zit die zeg maar een bridge maakt tussen WAN en LAN, NAT instelt voor de poorten en een default set firewall rules kent.
Die default config zit er juist wel in. Eerlijk gezegd draai ik mijn ding vrijwel default. Heb alleen maar Wireguard aangezet en een VLAN 100 interface met DHCP client aangemaak.

Als je weet wat je termen betekenen, ga je er uit komen!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hans_lenze schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:10:
[...]

Die default config zit er juist wel in. Eerlijk gezegd draai ik mijn ding vrijwel default. Heb alleen maar Wireguard aangezet en een VLAN 100 interface met DHCP client aangemaak.

Als je weet wat je termen betekenen, ga je er uit komen!
Oh, prima. Ik had anders begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
ernstoud schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:11:
[...]

Oh, prima. Ik had anders begrepen.
Ik verwacht dat je maar een paar dingen hoeft aan te passen:
1) VLAN subinterface aanmaken op de SFP interface
2) SFP interface en de VLAN subinterface toevoegen aan de "WAN" interface list
3) DHCP client aanmaken op de VLAN subinterface
4) statisch IP adres toevoegen aan de SFP interface (om met telnet/ssh bij de module te kunnen)

Ether1 is in de default config ingericht als WAN poortje.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
  • Laatst online: 09-09 14:31
[...]
...begrijp ik dat een nieuw device volledig lege config bevat, dus je van de ground-up begint. Heb wat tutorials bekeken en het is eigenlijk bijzonder dat er geen wizard op zit die zeg maar een bridge maakt tussen WAN en LAN, NAT instelt voor de poorten en een default set firewall rules kent.
De "Consumer" devices hebben een default config met WAN/LAN routing config met FW ruleset, backup maken en tweaken 8)7 en leren....
[...]Maar goed, verder maar in het Mikrotik forum.
Zeker, draadje daar starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduwardpost
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-08 20:33
het is eigenlijk bijzonder dat er geen wizard op zit die zeg maar een bridge maakt tussen WAN en LAN, NAT instelt voor de poorten en een default set firewall rules kent.
Die zit wel in de winbox (de applicatie die je gebruikt voor het configureren) die zit onder de knop "Quickset" zitten een aantal verschillende default config wizards in, waaronder simpele router met WAN, LAN en NAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
Helaas. Nog geen DHCP. Dacht reboot eens alles en wacht nog een aantal uur, no solve.
Hierna WAN3 eens aangemaakt op de USG, VLAN 100 ID -> Wederom alles rebooted, niks.

Ik begin nu te twijfelen aan de registratie, of dat wel goed zit. Chat wilt me niet verder helpen, omdat het eigen modem betreft? :(
Zit me even niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pnxsinned schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:37:
Ik begin nu te twijfelen aan de registratie, of dat wel goed zit. Chat wilt me niet verder helpen, omdat het eigen modem betreft? :(
Zit me even niet mee.
Ja, je hebt wel pech. Maar conform artikel 4 punt 5 van de ACM beleidsregel (https://www.acm.nl/system...besluit-eindapparaten.pdf) zou je wellicht toch meer verwachten van Delta, immers:

“ Ingeval eindgebruikers conform de standaard van de aangeboden dienst specifieke gegevens van het aan te sluiten eindapparaat dienen te verstrekken aan de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk om de interoperabiliteit te waarborgen, rust naar het oordeel van de ACM op die aanbieder de verplichting om een proces in te richten dat waarborgt dat die gegevens binnen één werkdag na ontvangst van deze gegevens die door de eindgebruiker zijn gestuurd in de administratie zijn opgenomen, zodat het eindapparaat aangesloten kan worden.

Als jij de goede gegevens aangeleverd hebt en de ONT werkt niet (vooropgesteld dat hij niet defect is) dan moet Delta een proces hebben dat zorgt dat een aan de standaard voldoend device aangesloten kan worden.

Ik lees hierin dat dit betekent dat Delta wel degelijk voor het aansluiten support moet leveren. Vraag is - daar zou de ACM iets over moeten zeggen - of onder “aansluiten” ook “functioneren” moet worden begrepen.

Kun je aangeven welk PON-ID je aan Delta hebt doorgegeven? Dat is dus HWNTTC12345678 waarbij 12345678 de laatste 8 digits zijn van het serienummer onderop de sticker van de HN8010Ts.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 11-09-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
ernstoud schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:15:
[...]

Kun je aangeven welk PON-ID je aan Delta hebt doorgegeven? Dat is dus HWNT12345678 waarbij 12345678 de laatste 8 digits zijn van het serienummer onderop de sticker van de HN8010Ts.
Jawel, ik moest PON-ID doorgeven / MAC / SN nummer. Heb gewoon gegevens dus opgegeven van de HN8010Ts.
PON-ID = HWTC CBE206AA
Ik ben bijna van plan om MAC te clonen van Nokia, maar kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

Hopelijk kan @R3D iets betekenen voor me.

[ Voor 4% gewijzigd door pnxsinned op 11-09-2023 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pnxsinned schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:25:
[...]

Jawel, ik moest PON-ID doorgeven / MAC / SN nummer. Heb gewoon gegevens dus opgegeven van de HN8010Ts.
PON-ID = HWTC CBE206AA
Ik ben bijna van plan om MAC te clonen van Nokia, maar kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

Hopelijk kan @R3D iets betekenen voor me.
Dat PON-ID lijkt me correct (ik postte HWNT, dat is mijn fout).

MAC clonen heeft geen zin. Het MAC adres wordt helemaal niet gebruikt, de registratie is op het serienummer, gelijk aan het PON-ID. Je zou dan dus het PON-ID van de Nokia moeten invoeren in de GUI van de Huawei, maar dat is echt niet aan te raden. Beide devices hebben een andere configuratie in de DFN infra begreep ik.

Beste is toch met @R3D in kontakt zien te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:10:
[...]

Helaas. Ondanks melding dat hij met enkele dagen leverbaar was wordt het medio oktober. Dus ik blijf voorlopig het antwoord schuldig of de Zaram SFP+ er in werkt.
Goede deal met routershop kunnen maken voor het model met POE op alle poorten, die is normaal een stuk duurder dan wat ik nu betaal. En is op voorraad… komt er aan.

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
Wederom chat geprobeerd, kunnen me niet verder helpen.
Registratie lijkt goed te zijn, PON blijft ook groen, and that it.
Ik ga het opgeven :D Wacht nog 1 nacht I guess, en als dat niet werkt gaat Nokia terug en probeer ik zakelijk pro? Daarbij heb ik wel keuze naar Bridge Nokia modem?

No offence btw, maar support... :/ Kunnen niet zien welke devices connected zijn based op PON ID? Of kijken welk device op welk adres DHCP asked?
Begrijp het echt niet...

[ Voor 23% gewijzigd door pnxsinned op 11-09-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pnxsinned schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:26:
Ik ga het opgeven :D Wacht nog 1 nacht I guess, en als dat niet werkt gaat Nokia terug en probeer ik zakelijk pro? Daarbij heb ik wel keuze naar Bridge Nokia modem?

No offence btw, maar support... :/ Kunnen niet zien welke devices connected zijn based op PON ID? Of kijken welk device op welk adres DHCP asked?
Begrijp het echt niet...
Ja, dat kan de tweede lijn of @R3D natuurlijk wel zien. Maar kunnen en willen is twee.

Bij Zakelijk Pro, 4Gbps. kun je de Nokia bridge ONT bestellen tegen meerprijs,

Het is wel balen dat dus in dit geval een gecertificeerde ONT niet wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
ernstoud schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:33:
[...]

Ja, dat kan de tweede lijn of @R3D natuurlijk wel zien. Maar kunnen en willen is twee.

Bij Zakelijk Pro, 4Gbps. kun je de Nokia bridge ONT bestellen tegen meerprijs,

Het is wel balen dat dus in dit geval een gecertificeerde ONT niet wil werken.
Dank voor die info inzage Pro. Ik heb een eigen bedrijf, en heb dit gewoonweg nodig, dus so be it. Morgen informeren dus!

Wat ik eigenlijk veel meer jammer vind is.. dat het lijkt op te houden bij de registratie. Rest ligt aan de klant, ala ik. En als ik dan iets fout doe niet erg, maar na zoveel uren pongelen, en ik zie dat men uit andere omgevingen vanuit de ISP convertors krijgen e.d vraag ik me af wat Delta aan het doen is nu. Voordat ik dit abbo aanging dik 1 jaar geleden, heb ik info ingewonnen. En toen gaven ze me aan dat bridge modem geen issue was, en nu zit ik ermee :D

Niet einde van de wereld, gewoon jammer.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Even een side-note,
Ik lig tot eind van de maand in een hangmat ergens onder de zon ver van laptop of mobiel.
Dus voor de genen die me PB's sturen, ik negeer je niet ik lees het simpelweg niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
R3D schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 01:23:
Even een side-note,
Ik lig tot eind van de maand in een hangmat ergens onder de zon ver van laptop of mobiel.
Dus voor de genen die me PB's sturen, ik negeer je niet ik lees het simpelweg niet.
Geniet van je wel verdiende vakantie B-)

N.B.
Het is wel bizar dat er eigenlijk ongemerkt een soort behoefte is ontstaan voor een “out of office” functie op GOT _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

pnxsinned schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:26:

Begrijp het echt niet...
Ha een medestander. Ik zit in hetzelfde schuitje. ONT is op orde, maar de router krijgt geen IP. Gisteren heb ik de wat nukkige Ubiquiti USG vervangen door een Dream Router waarop ik alle door R3D voorgestelde instellingen kon doorvoeren, maar ook op deze machine krijg ik op geen enkele manier een IP.

Zou het een regio-gebonden ding kunnen zijn? Ik zit op Caiway in gemeente Albrandswaard.

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pnxsinned
360Degreez schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:28:
[...]

Ha een medestander. Ik zit in hetzelfde schuitje. ONT is op orde, maar de router krijgt geen IP. Gisteren heb ik de wat nukkige Ubiquiti USG vervangen door een Dream Router waarop ik alle door R3D voorgestelde instellingen kon doorvoeren, maar ook op deze machine krijg ik op geen enkele manier een IP.

Zou het een regio-gebonden ding kunnen zijn? Ik zit op Caiway in gemeente Albrandswaard.
Hey!
Sinds vanmorgen werkte het bij me!
Blijkbaar was ergens mijn PON ID dubbel geadverteert, en hierdoor kon de provisioning niet doorgaan.
Dit is afgelopen nacht gefixed door R3D.
Bedankt allen voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

pnxsinned schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:13:
[...]

Hey!
Sinds vanmorgen werkte het bij me!
Blijkbaar was ergens mijn PON ID dubbel geadverteert, en hierdoor kon de provisioning niet doorgaan.
Dit is afgelopen nacht gefixed door R3D.
Bedankt allen voor jullie hulp!
Aha! Dat kan ook bij mij het geval zijn, hoewel de ONT zelf aangeeft online te zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
360Degreez schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:31:
[...]

Aha! Dat kan ook bij mij het geval zijn, hoewel de ONT zelf aangeeft online te zijn :-)
Dat gaf mijn ONT ook continu aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

pnxsinned schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:35:
[...]

Dat gaf mijn ONT ook continu aan :)
Aha, top! Dank voor de info! Ik zal even schakelen met Caiway _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
360Degreez schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:46:
[...]

Aha, top! Dank voor de info! Ik zal even schakelen met Caiway _/-\o_
To be sure, je hebt je VLAN ID op 100 staan op je WAN device right?
Keep us posted, ben benieuwd wat eruit komt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

pnxsinned schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:19:
[...]

To be sure, je hebt je VLAN ID op 100 staan op je WAN device right?
Keep us posted, ben benieuwd wat eruit komt :)
Yep, naast de basis-instellingen heb ik op advies van R3D ook wat aanvullende instellingen geprobeerd waaronder auto-negotiation off op de WAN port en 802.1x control enabled, maar dit heeft helaas niets uitgehaald. Ook rechtstreeks op de NIC van de laptop (VLAN100 en fixed speed) krijg ik geen IP adres.

Vanmiddag heb ik ook via de chat even contact gehad met Caiway om dubbele registraties uit te sluiten. Volgens de servicedesk kloppen de gegevens maar ik kreeg geen volmondig ja op de vraag of de data er misschien dubbel in staat.

Het is dus iets aan de administratieve kant of een defecte ONT. Huawei biedt nog geen tool aan om een firmware te flashen dus zal het in het ergste geval een enkeltje Polen worden..

Vooralsnog staat de DHCP op de Uniquiti uit en is de Nokia weer even in het zadel gekropen. Dan hebben we in ieder geval weer internet. als R3D terug is van zijn welverdiende vakantie zal ik hem nog even vragen de registratie te checken, just to be sure :-)

Dank voor het medeleven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pnxsinned
360Degreez schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:50:
[...]

Vanmiddag heb ik ook via de chat even contact gehad met Caiway om dubbele registraties uit te sluiten. Volgens de servicedesk kloppen de gegevens maar ik kreeg geen volmondig ja op de vraag of de data er misschien dubbel in staat.
Wat ik begrepen heb, is dat een chat / bel medewerker niet veel kan checken dan enkel die gegevens. (1e lijn, no offence.)
Ik zou 1x proberen te vragen om een ticket aan te maken om de registratie te laten controleren. En erbij aangeven dat je hebt gelezen dat het weleens voorkomt, er iets dubbels in voorkomt.

• Speed8
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 11:57
Hier toevallig iemand die het gelukt is om een SPF+ module in zijn UDM of UXG te pingen? Heb de FS module in mijn UXG-Pro zitten maar kom er niet bij.

Nu zit de SPF standaard in aan ander subnet (192.168.100.0) en draait mijn netwerk op (bv) 192.168.1.0 maar had verwacht dat in de router op te kunnen lossen met configuratie/routing table. Krijg hem echter niet aan de praat.

Iemand tips? De dank is bij voorbaat bijzonder groot. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speed8 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:42:
Hier toevallig iemand die het gelukt is om een SPF+ module in zijn UDM of UXG te pingen? Heb de FS module in mijn UXG-Pro zitten maar kom er niet bij.

Nu zit de SPF standaard in aan ander subnet (192.168.100.0) en draait mijn netwerk op (bv) 192.168.1.0 maar had verwacht dat in de router op te kunnen lossen met configuratie/routing table. Krijg hem echter niet aan de praat.

Iemand tips? De dank is bij voorbaat bijzonder groot. 👍
Hier wat posts die daarover gaan:

code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2062084?data%5Bfilter_keywords%5D=192.168.100

(Rechtstreekse link naar de juiste zoekopdracht werkte niet.)

Werkt je verbinding wel gewoon? Kan overigens zijn dat er geen icmp cliënt op de SFP draait maar telnet/ssh zou moeten werken.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 13-09-2023 12:00 ]

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

ernstoud schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:58:
[...]

Hier wat posts die daarover gaan:

code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2062084?data%5Bfilter_keywords%5D=192.168.100

(Rechtstreekse link naar de juiste zoekopdracht werkte niet.)

Werkt je verbinding wel gewoon? Kan overigens zijn dat er geen icmp cliënt op de SFP draait maar telnet/ssh zou moeten werken.
Misschien te voor de hand liggend; Kan je proberen een extra IP in het andere subnet toe te voegen aan de NIC van je werkstation. Zo kan ik tegelijkertijd op mijn lokale netwerk (192.168.1.*) en de ONT (192.168.100.*)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:01:
[...]

Goede deal met routershop kunnen maken voor het model met POE op alle poorten, die is normaal een stuk duurder dan wat ik nu betaal. En is op voorraad… komt er aan.

*O*
Goed nieuws. De Zaram ZXOS11NP1 SFP+ wordt op de Mikrotik rb5009 door RouterOS herkend. In eerste instantie niet, maar na de upgrade naar RouterOS 7.11.2 wel (ONT-ID deels weggehaald):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUUvvZrYmGzeRaVqO8SNv7oJ2h8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NBG6weam1UbYE16HhsmORKOI.jpg?f=user_large

Ook de SFP uit de Genexis 7840, een FS.COM 1Gbps AON SFP en een 1Gbps RJ-45 SFP werden keurig herkend.

Nu dus uitzoeken hoe ik 192.168.200.1 kan benaderen om in de shell van de SFP te komen. Zelfde vraag dus als hierboven.

Dat lijkt hier goed uitgelegd: mvdnes in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 13-09-2023 14:00 ]

• Speed8
ernstoud schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:58:
[...]

Ik ben nog niet over naar de SPF, draai nu nog het standaard Nokia modem. Moest eerst het rack vervangen waar alle spullen in gemonteerd zitten. De SPF + Fiber steken zo ver uit dat de deur niet meer dicht kon. 8)7

Maar het zou zomaar kunnen dat er geen icmp op draait. Had de thread al doorlopen maar zal vanavond de zoek opdracht er nog eens op na slaan. Dank voor de tip iig. 👍

• Speed8
360Degreez schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:51:
[...]

Misschien te voor de hand liggend; Kan je proberen een extra IP in het andere subnet toe te voegen aan de NIC van je werkstation. Zo kan ik tegelijkertijd op mijn lokale netwerk (192.168.1.*) en de ONT (192.168.100.*)
Yep, dat was ook mijn eerste insteek. Maar lijkt iig via ping test niet te werken. Daarna ben ik gaan kijken of ik op de UXG nog wat instellingen heb gemist maar liep daar ook stuk. Zal er vanavond nog eens goed voor gaan zitten.

In principe zou de ONT zich gewoon, als een reguliere "client" op het netwerk moeten melden dus?

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Speed8 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:01:
[...]

Yep, dat was ook mijn eerste insteek. Maar lijkt iig via ping test niet te werken. Daarna ben ik gaan kijken of ik op de UXG nog wat instellingen heb gemist maar liep daar ook stuk. Zal er vanavond nog eens goed voor gaan zitten.

In principe zou de ONT zich gewoon, als een reguliere "client" op het netwerk moeten melden dus?
Volgens mij alleen als je hem ergens in je netwerk aansluit en niet als hij op de WAN poort staat :-)

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
Hier is het aftellen tot ik kan verhuizen (2 oktober) dan begint voor mij ook officieel het XGS avontuur.

momenteel alleen nog maar op kantoor (Nokia XS010X)

benieuwd of ik het als positief kan ervaren komend van AON.

heb al een PFsense bak klaar staan met 2.5Gbps poorten.

en hopen dat @R3D de weg naar huis nog vind vanuit zijn lekkere hangmat :)

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:07
Let op dat je registratie (goed) verloopt. Zojuist te horen gekregen dat er bij mij iets is fout gegaan (na aanmelden op maandag). Er was helemaal geen ticket te vinden.

Wel een bericht "Informatie over uw gemelde storing" (welke ik nu een tweede keer heb ontvangen) waarin staat dat er nog communicatie komt. De medewerker van de chat zei dat dat niet het geval is en het nu wachten is tot de modem verbinding krijgt.

Ben benieuwd. Hou voorlopig nog de Nokia aangesloten zo op werkdagen :)
Delta: Dat is vreemd, want ik zie geen enkel ticket terug. Daarnaast is het natuurlijk ook geen storing maar gewoon het registreren van een eigen modem. Er is dus denk ik sowieso iets niet goed gegaan en ik ga hem gewoon nogmaals voor je aanmelden!

We raden dan altijd aan om direct het eigen modem aan te sluiten omdat er geen apart bericht wordt verzonden dat het is verwerkt. Hij zou dan binnen 1 werkdag online moeten komen. Waarschijnlijk nog wel ergens vandaag

[ Voor 17% gewijzigd door Oesie op 14-09-2023 13:50 ]

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
Oesie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:39:
Let op dat je registratie (goed) verloopt. Zojuist te horen gekregen dat er bij mij iets is fout gegaan (na aanmelden op maandag). Er was helemaal geen ticket te vinden.

Wel een bericht "Informatie over uw gemelde storing" (welke ik nu een tweede keer heb ontvangen) waarin staat dat er nog communicatie komt. De medewerker van de chat zei dat dat niet het geval is en het nu wachten is tot de modem verbinding krijgt.

Ben benieuwd. Hou voorlopig nog de Nokia aangesloten zo op werkdagen :)

[...]
overigens ben ik nu een model tegen gekomen met 3FE49348AOCK73 als running firmware.

bouwjaar 01-2023

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:07
Is het mogelijk om de WAN interface op de USG alvast op VLAN 100 in te stellen met het originele modem eraan (dus niet het ONT)? Of krijg je dan problemen met de verbinding?

* Oesie moet zo nog een overleg in namelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:01
Oesie schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:58:
Is het mogelijk om de WAN interface op de USG alvast op VLAN 100 in te stellen met het originele modem eraan (dus niet het ONT)? Of krijg je dan problemen met de verbinding?

* Oesie moet zo nog een overleg in namelijk ;)
Mogelijk? ja.

Maar als het originele modem het interne verkeer niet tagged met vlan 100 dan krijg je inderdaad niks binnen. Dus dat zou ik echt pas doen als je gaat wisselen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Pagina: 1 ... 8 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.