@robertwebbe wellicht kan dit lijstje een plekje krijgen in de Topic Start.R3D schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:42:
Bij registratie van je eigen modem graag het correcte pon-id meegeven.
Het id begint altijd met 4 letters (vendor-id ) , gevolgd door 7 of 8 karakters all nmbrs of een hex waarde.
ALCLxxxxxx -> Nokia
HWTCxxxxxx -> Huawei
AVMGxxxxxxx -> AVM FritzBox
GNXSxxxxxxx -> Genexis
ADTRxxxxxxx -> Adtran
GPONxxxxxxx -> FS.com SFP+ onu stick
ZRMTxxxxxxx -> Zaram SFP+ onu stick
Zoals jullie misschien hebben gemerkt, heb ik het pon-id verkeerd doorgegeven waardoor mijn Nokia ONT niet online kwam. @R3D heeft mijn fout gelukkig gezien en gecorrigeerd, de FW update aangezet en nu werkt ALLES... wat is ALLES?
1. Direct WAN IP (anders als met Nokia Routed ONT) op VLAN100 op de UDM SE
2. Zeer strakke up/download
3. Lage latency
4. IPv6 via DHCPv6 op WAN en PD (Prefix Delegation) op LAN
Ik ben zo ontzettend blij. Later nog eens een keer kijken naar een SFP+, volgens mij zijn die nog niet algemeen beschikbaar dus ik wacht even op een inkoop actie.
1. Direct WAN IP (anders als met Nokia Routed ONT) op VLAN100 op de UDM SE
2. Zeer strakke up/download
3. Lage latency
4. IPv6 via DHCPv6 op WAN en PD (Prefix Delegation) op LAN
Ik ben zo ontzettend blij. Later nog eens een keer kijken naar een SFP+, volgens mij zijn die nog niet algemeen beschikbaar dus ik wacht even op een inkoop actie.
Nou, ik ben over op Delta.
Na alle chaos in de communicatie etc. moet ik zeggen dat het echt online gaan volkomen pijnloos is geweest.
Om 10:00 had ik ineens geen Internet. maar in de ochtend had ik een sms ontvangen dat monteur pas om 20:30 zou komen.
Na 2 uur op mijn hotspot te hebben gewerkt heb ik besloten het zelf te gaan aansluiten, even eerst met de helpdesk gebeld of dat OK was, was geen probleem. 20 min. later was ik online. Netwerk op de Nokia ingesteld op 192.168.30.x en USG wan poort in de Nokia switch poort gestoken. Alles werken (ten minste de basis zaken).
Daarna snelheid via speedtest.net gemeten en op mijn Mac haal ik wireless 500 Mbit (485 down 510 up) en op mijn bedrade Windows 11 PC 975 Mbps up en down.
Over stabiliteit kan ik nog weinig zeggen, maar die lijkt OK.
Nu maar gaan verdiepen in de UDM-PRO SE en de SFP module.
Na alle chaos in de communicatie etc. moet ik zeggen dat het echt online gaan volkomen pijnloos is geweest.
Om 10:00 had ik ineens geen Internet. maar in de ochtend had ik een sms ontvangen dat monteur pas om 20:30 zou komen.
Na 2 uur op mijn hotspot te hebben gewerkt heb ik besloten het zelf te gaan aansluiten, even eerst met de helpdesk gebeld of dat OK was, was geen probleem. 20 min. later was ik online. Netwerk op de Nokia ingesteld op 192.168.30.x en USG wan poort in de Nokia switch poort gestoken. Alles werken (ten minste de basis zaken).
Daarna snelheid via speedtest.net gemeten en op mijn Mac haal ik wireless 500 Mbit (485 down 510 up) en op mijn bedrade Windows 11 PC 975 Mbps up en down.
640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 22:38
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
@R3D for president!R3D schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:42:
Bij registratie van je eigen modem graag het correcte pon-id meegeven.
Het id begint altijd met 4 letters (vendor-id ) , gevolgd door 7 of 8 karakters all nmbrs of een hex waarde.
ALCLxxxxxx -> Nokia
HWTCxxxxxx -> Huawei
AVMGxxxxxxx -> AVM FritzBox
GNXSxxxxxxx -> Genexis
ADTRxxxxxxx -> Adtran
GPONxxxxxxx -> FS.com SFP+ onu stick
ZRMTxxxxxxx -> Zaram SFP+ onu stick
Hier staan nog meer Vendor ID’s: @EWS99
https://hack-gpon.org/vendor/
[ Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 30-08-2023 21:29 ]
De SFP+ van FS.com is bestelbaar.Coolhva schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:30:
[…]
Later nog eens een keer kijken naar een SFP+, volgens mij zijn die nog niet algemeen beschikbaar dus ik wacht even op een inkoop actie.
[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 30-08-2023 21:27 ]
Donejustdaboo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:15:
[...]
@robertwebbe wellicht kan dit lijstje een plekje krijgen in de Topic Start.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Ook toegevoegdrobertwebbe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:24:
Hier staan nog meer Vendor ID’s: @EWS99
Van Caiway naar Delta zie ik? Dus de beste methode lijkt, wachten tot het internet weg valt en dan pas het nieuwe Nokia modem aansluiten.ferno schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:03:
Nou, ik ben over op Delta.
Pff, dat is nog wel ff een bedrag; heb jij enig zicht op de prijzen van de SFP+ modules en of ze bij elkaar in de buurt liggen?
Kwam net dit topic tegen. Wel leuk om te lezen dat elders ook gezocht wordt naar oplossingen.
Los daarvan heb ik enkele vragen:
Is XGS-PON een tussenstap naar NG-PON2? Waarom gaat Delta niet meteen van AON naar NG-PON2? Kunnen we dit in de toekomst verwachten?
Los daarvan heb ik enkele vragen:
Is XGS-PON een tussenstap naar NG-PON2? Waarom gaat Delta niet meteen van AON naar NG-PON2? Kunnen we dit in de toekomst verwachten?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Zaram ZXOS11NPI, plm. EUR 120,-Coolhva schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:45:
[...]
Pff, dat is nog wel ff een bedrag; heb jij enig zicht op de prijzen van de SFP+ modules en of ze bij elkaar in de buurt liggen?
En dan nog een APC/UPC koppelstukje met kabeltje correct?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ah, ja. Die vergat ik nog. Kost iets van EUR 3,70…Coolhva schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:01:
[...]
En dan nog een APC/UPC koppelstukje met kabeltje correct?
Daar ben ik mee in contact, maar dat schiet nog niet op. Ze reageren inderdaad snel. We zijn nu op het punt dat er een engineer aangehaakt is, maar zolang er geen andere credentials zijn ben ik bang dat het niet gaat helpen. Mijn hoop was dat ze de verkeerde credentials hebben gegeven, maar dat lijkt tot op heden niet zo te zijn.justdaboo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:06:
[...]
Al een mail naar FS verzonden? Die zijn doorgaans erg snel met schakelen…
Nu is het mij niet te doen om de credentials zelf, maar vooral om het PON ID. Weet iemand of mijn huidige Huawei ONT blijft werken als ik probeer de username laat registreren bij Delta? Ik ben er namelijk niet zeker van of de username/PON ID dan wel correct is. Desondanks kan ik het wel proberen zolang ik maar zeker weet dat de huidige ONT blijft werken.
Zover ik begrepen heb is Next Generation nog veel te onvolwassen in de ontwikkeling, dat heeft nog minimaal 1-2 jaar nodig voordat het klaar is voor commerciële beschikbaarheid. De huidige Nokia XGS-PON apparatuur zou in theorie ge-update moeten kunnen worden maar zoals je waarschijnlijk wel snapt moet de provider eerst even langs de kassa om af te rekenen. De prijs is meestal per switch poort dus hoe groter je netwerk, des te meer mag je investeren. Op dit moment biedt XGS-PON ruim voldoende. Vermoedelijk heeft minder dan 2% van de klanten het snelste abonnement.EXCalibur_EeK schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:16:
[…]
Edit: interessante uitleg. Had mij nog niet gerealiseerd dat ze een soort van bonding toepassen:
[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 31-08-2023 08:15 ]
Daarnaast is XGS-PON interessant voor de netwerk providers omdat je een stuk minder lasers nodig hebt in de PoP dan met AON (dan heb je per aansluiting een laser nodig). Wat ik vernomen heb kan dit wel tot 75% energie besparen. Ook neemt dit minder ruimte in binnen de PoP zodat er eventueel makkelijker andere partijen hier hun intrek in kunnen nemen.robertwebbe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:33:
[...]
Zover ik begrepen heb is Next Generation nog veel te onvolwassen in de ontwikkeling, dat heeft nog minimaal 1-2 jaar nodig voordat het klaar is voor commerciële beschikbaarheid. De huidige apparatuur zou in theorie ge-update moeten kunnen worden maar zoals je waarschijnlijk wel snapt moet de provider eerst even langs de kassa om af te rekenen. De prijs is meestal per switch poort dus hoe groter je netwerk, des te meer mag je investeren. Op dit moment biedt XGS-PON ruim voldoende. Vermoedelijk heeft minder dan 2% van de klanten het snelste abonnement.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Nee. Er kan maar 1 eigen device geregistreerd zijn heeft @R3D onlangs hier laten weten. Daarnaast blijft het door Delta/Caiway geleverde Nokia device altijd werken als fall-back.halloallemaal schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:25:
[...]
Weet iemand of mijn huidige Huawei ONT blijft werken als ik probeer de username laat registreren bij Delta? Ik ben er namelijk niet zeker van of de username/PON ID dan wel correct is. Desondanks kan ik het wel proberen zolang ik maar zeker weet dat de huidige ONT blijft werken.
Dus je FS.com SFP testen betekent registreren, kijken of het werkt, zo niet je Huawei weer registreren, dus downtime van uren.
Hoe kan het nu zijn dat FS.com niet in staat is gewoon het PON ID (of S/N) te verstrekken? Ze moeten toch begrijpen dat je dat nodig hebt? Waarom niet gewoon een sticker op de SFP zoals bij de Zaram? Merkwaardig.
Nee helaas je kan maar 1 eigen device naast de standaard Nokia registreren…halloallemaal schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:25:
[...]
Daar ben ik mee in contact, maar dat schiet nog niet op. Ze reageren inderdaad snel. We zijn nu op het punt dat er een engineer aangehaakt is, maar zolang er geen andere credentials zijn ben ik bang dat het niet gaat helpen. Mijn hoop was dat ze de verkeerde credentials hebben gegeven, maar dat lijkt tot op heden niet zo te zijn.
Nu is het mij niet te doen om de credentials zelf, maar vooral om het PON ID. Weet iemand of mijn huidige Huawei ONT blijft werken als ik probeer de username laat registreren bij Delta? Ik ben er namelijk niet zeker van of de username/PON ID dan wel correct is. Desondanks kan ik het wel proberen zolang ik maar zeker weet dat de huidige ONT blijft werken.
Of je komt even in me inbox en vertel me wanneer je de sfp aansluit, dan kan ik je ook vertellen wat je pon-id is/moet zijn.halloallemaal schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:25:
[...]
Daar ben ik mee in contact, maar dat schiet nog niet op. Ze reageren inderdaad snel. We zijn nu op het punt dat er een engineer aangehaakt is, maar zolang er geen andere credentials zijn ben ik bang dat het niet gaat helpen. Mijn hoop was dat ze de verkeerde credentials hebben gegeven, maar dat lijkt tot op heden niet zo te zijn.
Tikkeltje "offtopic" maar voor de mensen die Dynamic DNS gebruiken en een Site-to-Site VPN hebben draaien i.c.m. b.v. een UDM Pro...
In UniFi Network Application 7.5.172 (op dit moment RC status) hebben ze (eindelijk) FQDN/Hostname support toegevoegd!
Daarnaast kan je nu ook speedtests doen op WAN2, enz enz... nog heel veel meer...
Details: https://community.ui.com/...3a-4497-a832-bbb493cbe4ee
In UniFi Network Application 7.5.172 (op dit moment RC status) hebben ze (eindelijk) FQDN/Hostname support toegevoegd!
Daarnaast kan je nu ook speedtests doen op WAN2, enz enz... nog heel veel meer...
Details: https://community.ui.com/...3a-4497-a832-bbb493cbe4ee
Zeker, ik zou zelf nog een uur wachten en dan modem aansluiten, daarna kan het 10 min. tot max 2 uur duren tot de modem helemaal is ge-update etc. Bij mij was dat 15 a 20 min. tot ik online was.EWS99 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:40:
[...]
Van Caiway naar Delta zie ik? Dus de beste methode lijkt, wachten tot het internet weg valt en dan pas het nieuwe Nokia modem aansluiten.
Vraagje, geen groot issue, maar ik probeer nu mijn nextcloud te bereiken (wat eerst feilloos ging), maar dat lukt even niet. Zeer waarschijnlijk door dubbel nat.
Wat ik heb is het volgende. Poort 443 staat open en wordt geforward naar mijn NGINX Proxymanager reverse proxy die het daarna naar de juiste service in Docker doorstuurt. Dat werkte prima bij Caiway en de Genexis Titanium (die routeerde niet) .
Nu heb ik op de Nokia een poort forward van 443 - 443 op de Nokia naar het WAN IP van de USG aangemaakt waar ik dan weer poort 443 naar de reverseproxy doorstuur. Als ik de url oproep duurt het aardig lang en dan krijg ik een time out. Zie ik iets over het hoofd? Firewall staan niet aan op de Nokia dus dat lijkt mij niet het probleem.
Wat ik heb is het volgende. Poort 443 staat open en wordt geforward naar mijn NGINX Proxymanager reverse proxy die het daarna naar de juiste service in Docker doorstuurt. Dat werkte prima bij Caiway en de Genexis Titanium (die routeerde niet) .
Nu heb ik op de Nokia een poort forward van 443 - 443 op de Nokia naar het WAN IP van de USG aangemaakt waar ik dan weer poort 443 naar de reverseproxy doorstuur. Als ik de url oproep duurt het aardig lang en dan krijg ik een time out. Zie ik iets over het hoofd? Firewall staan niet aan op de Nokia dus dat lijkt mij niet het probleem.
Klinkt als het NAT Hairpin issue op de Nokia XS-2426G-B. Kijk even in de FAQ in de eerste post van dit topicferno schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:05:
Vraagje, geen groot issue, maar ik probeer nu mijn nextcloud te bereiken (wat eerst feilloos ging), maar dat lukt even niet. Zeer waarschijnlijk door dubbel nat.
Als je je nextcloud server probeert te benaderen via een domeinnaam, en vanaf je eigen netwerk, zou het een hairpinning probleem kunnen zijn. Op diverse modems en routers kun je niet je eigen domein benaderen, zonder hairpin toe te laten (als dat in de configuratie kan). Maar dan zou het vanaf je telefoon via 4G wel moeten lukken.ferno schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:05:
Edit: @EWS99 Ik zie nu pas dat je hetzelfde antwoord al had gegeven.
Had ik inderdaad al geprobeerd. Het lijkt echt een combi met de reverse proxy te zijn. Ik kan ineens ook geen letsencrypt certificaten vanuit NGINX Proxymanager aanvragen. ging hiervoor (met de juiste instellingen prima). Plex poort doorsturen werkt prima. Maar ik heb nog een paar zaken die ik echt via de reverse proxy wil laten lopen, heb geen zin om tich poorten open te zetten.ahbart schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:29:
[...]
Als je je nextcloud server probeert te benaderen via een domeinnaam, en vanaf je eigen netwerk, zou het een hairpinning probleem kunnen zijn. Op diverse modems en routers kun je niet je eigen domein benaderen, zonder hairpin toe te laten (als dat in de configuratie kan). Maar dan zou het vanaf je telefoon via 4G wel moeten lukken.
Edit: @EWS99 Ik zie nu pas dat je hetzelfde antwoord al had gegeven.
Maar thnx voor het meedenken, het is maar tijdelijk tot ik de UDM-PRO SE heb besteld en de SFP heb. Maar dat kan nog wel tot eind November gaan duren.
dat zou inderdaad een optie kunnen zijn, heel anders dan wat ik deed met de Genexis Titanium in bridge modus is dat niet wat veiligheid betreft toch?kliklakloe schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:49:
@ferno ik zou in de Nokia je eigen router in een DMZ plaatsen. Dat weekje zonder eigen modem werkte dat bij mij prima.
Met de USG in de DMZ werkt alles inderdaad prima (op hairpinning na) vraag mij alleen af welke nadelen hier aan zitten, moet nog wel maand of 2 met deze situatie werken. USG is natuurlijk zelf een router met firewall etc. maar omdat ik er geen ervaring mee heb ben ik toch nog huiverig. Tips en input zijn dus welkom.kliklakloe schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:49:
@ferno ik zou in de Nokia je eigen router in een DMZ plaatsen. Dat weekje zonder eigen modem werkte dat bij mij prima.
En als het geen nadelen heeft, waarom wordt hier dan niet vaker gebruik van gemaakt.
Port forwarding in mijn dual nat situatie werkte prima. Wat ik heb gedaan is de Nokia van Delta IP-adres 100.64.128.254/24 gegeven en mijn eigen USG IP-adres 100.64.128.1/24 en de default gateway op de USG op 100.64.128.254 gezet. Omdat 100.64 in de CGN reeks valt is het duidelijk dat dit een WAN netwerk is en niet intern.ferno schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:30:
[...]
Met de USG in de DMZ werkt alles inderdaad prima (op hairpinning na) vraag mij alleen af welke nadelen hier aan zitten, moet nog wel maand of 2 met deze situatie werken. USG is natuurlijk zelf een router met firewall etc. maar omdat ik er geen ervaring mee heb ben ik toch nog huiverig. Tips en input zijn dus welkom.
En als het geen nadelen heeft, waarom wordt hier dan niet vaker gebruik van gemaakt.
Daarnaast heb ik poort 80, 443, etc. doorgezet in de Nokia naar 100.64.128.1 en op de USG doorgezet naar de desbetreffende service. Dit heeft altijd prima gewerkt, inclusief hairpinning.
m.b.t. lets encrypt, soms is poort 443 alleen niet genoeg en moet ook poort 80 open staan.
Mocht het niet werken wil ik met alle liefde via teamviewer met je meekijken en zien waar het evt. fout gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Coolhva op 31-08-2023 19:56 ]
Je beantwoordt de vraag zelf al, je USG is je firewall. Is niet veel anders dan dat je een ONT voor je eigen router/firewall hebt hangen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook niet al te veel in de nadelen verdiept heb, Ik had een quick fix nodig voor een korte periode.ferno schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:30:
[...]
Met de USG in de DMZ werkt alles inderdaad prima (op hairpinning na) vraag mij alleen af welke nadelen hier aan zitten, moet nog wel maand of 2 met deze situatie werken. USG is natuurlijk zelf een router met firewall etc. maar omdat ik er geen ervaring mee heb ben ik toch nog huiverig. Tips en input zijn dus welkom.
Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput
Hi Thnx!Coolhva schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:55:
[...]
Port forwarding in mijn dual nat situatie werkte prima. Wat ik heb gedaan is de Nokia van Delta IP-adres 100.64.128.254/24 gegeven en mijn eigen USG IP-adres 100.64.128.1/24 en de default gateway op de USG op 100.64.128.254 gezet. Omdat 100.64 in de CGN reeks valt is het duidelijk dat dit een WAN netwerk is en niet intern.
Daarnaast heb ik poort 80, 443, etc. doorgezet in de Nokia naar 100.64.128.1 en op de USG doorgezet naar de desbetreffende service. Dit heeft altijd prima gewerkt, inclusief hairpinning.
m.b.t. lets encrypt, soms is poort 443 alleen niet genoeg en moet ook poort 80 open staan.
Mocht het niet werken wil ik met alle liefde via teamviewer met je meekijken en zien waar het evt. fout gaat.
Poort 80 had ik indeed ook doorgezet. 443,80 en 32400 voor Plex.
Nu met de DMZ oplossing werkt het eigenlijk top. Ga alleen goed onderzoeken of dit evt. security issues met zoch meebrengt. Maar zoals ik zelf al hardop dacht, dit is niet heel anders dan een bridge modem oplossing volgens mij.
Hier heeft iemand ook zo een oplossing toegepast, ach dit is voor iets van 2 maanden en dan hoop ik van de Nokia af te kunnen al moet ik zeggen dat ik het geen heel slecht ding vind.
Ik ben sinds gisteren middag overgestapt van Caiway naar Delta. Contact opgenomen met de helpdesk PON ID e.d. doorgegeven. Nu aan het wachten op de email van Delta en dan mijn Huawai HN8010Ts aansluiten.
Ik vond het erg fijn om veel informatie in dit topic te vinden en dat ik niet via google moest gaan zoeken. In pfsense heb ik alvast een vlan aangemaakt en die ik dan hopelijk vanmiddag aan de WAN connectie toevoegen als ik het Huawei modem aansluit.
Ik vond het erg fijn om veel informatie in dit topic te vinden en dat ik niet via google moest gaan zoeken. In pfsense heb ik alvast een vlan aangemaakt en die ik dan hopelijk vanmiddag aan de WAN connectie toevoegen als ik het Huawei modem aansluit.
Stabiel en snel genoeg. Zo zien mijn grafiekjes er uit op een 100Mbit(?) verbinding.ferno schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:38:
Trouwens een van de belangrijkste vragen heb ik nog niet gesteld.
Voor iedereen die op XGS-PON van Delta draait, wat zijn de ervaringen? Stabiel? Snel?
Dat zal denk ik wel, voor zover ik heb kunnen zien heb ik daar nog niet veel mensen over zien klagen, maar moet toegeven dat ik ook nog niet erg daar op heb gefocust.
De latency volgt keurig de lijnbelasting. Packet loss heb ik zo goed als niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mSlS4tccMdMbLf9aGY2U5afr.png?f=user_large)
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ObcaCqU1xuWHV8LfEQt6nKzd.gif?f=user_large)
Ik ben er happy mee!
while (! ( succeed = try ()));
Ben benieuwd of er met @R3D beweging in is gekomenhalloallemaal schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:25:
[...]
Hebben ze jou een mail beloofd? Ik heb nooit van niemand bericht gehad hoor. Werd ook tegen me gezegd dat ze dat niet lieten weten verder.Menno1971 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:29:
Ik ben sinds gisteren middag overgestapt van Caiway naar Delta. Contact opgenomen met de helpdesk PON ID e.d. doorgegeven. Nu aan het wachten op de email van Delta en dan mijn Huawai HN8010Ts aansluiten.
Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput
Ja, ze hebben een mail beloofd, maar nog niks gehad. Ik ga het straks gewoon ff proberen.kliklakloe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:57:
[...]
Hebben ze jou een mail beloofd? Ik heb nooit van niemand bericht gehad hoor. Werd ook tegen me gezegd dat ze dat niet lieten weten verder.
Het gaat hier nog om de toegang tot de module zelf, ik denkcniet dat @R3D hier iets mee kan vanuit Delta. Wel heb ik gisteravond contact gehad met Delta om de ONT te activeren, dan komen we snel genoeg achter of de module werkt. Op dit moment wacht ik daar nog op.justdaboo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:41:
[...]
Ben benieuwd of er met @R3D beweging in is gekomen
Hij zegt zelf dat hij het PON-ID kan zien zodra je de SFP aansluit (denk in de logging ofzo):halloallemaal schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:00:
[...]
Het gaat hier nog om de toegang tot de module zelf, ik denkcniet dat @R3D hier iets mee kan vanuit Delta. Wel heb ik gisteravond contact gehad met Delta om de ONT te activeren, dan komen we snel genoeg achter of de module werkt. Op dit moment wacht ik daar nog op.
Als hij het zelf aanbiedt, zou ik er zeker gebruik van maken!Of je komt even in me inbox en vertel me wanneer je de sfp aansluit, dan kan ik je ook vertellen wat je pon-id is/moet zijn.
Edit: aan de andere kant ook goed om het normale proces eerst door te lopen, want misschien heb je zijn hulp helemaal niet nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door EWS99 op 01-09-2023 20:29 ]
100Mbit, leveren e dat? Dacht dat basis 150 Mbit was en dat je vanaf daar met sprongen van 1000Mbit kon uitbreiden.hans_lenze schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:08:
[...]
Stabiel en snel genoeg. Zo zien mijn grafiekjes er uit op een 100Mbit(?) verbinding.
De latency volgt keurig de lijnbelasting. Packet loss heb ik zo goed als niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben er happy mee!
Is dat niet gewoon de vraag vanuit zijn clients?ferno schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:39:
[...]
100Mbit, leveren e dat? Dacht dat basis 150 Mbit was en dat je vanaf daar met sprongen van 1000Mbit kon uitbreiden.
Het zou 150Mbit moeten zijn, ja. Ik heb na het verlagen van de snelheid nooit meer dan 100Mbit gehaald. Ik vind 't wel best. Alles boven de 50Mbit voldoet voor mijn gebruik en ik vind een laag maandbedrag het belangrijkste.ferno schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:39:
[...]
100Mbit, leveren e dat? Dacht dat basis 150 Mbit was en dat je vanaf daar met sprongen van 1000Mbit kon uitbreiden.
Dit is een upload vanaf een pc in de meterkast. Er is een gigabit verbinding tussen pc en router dus als hij meer bandbreedte zou kunnen gebruiken, zou hij dat wel doen. De link rate tussen router en Nokia ONT is netjes 1Gbps, zoals het hoort. Wat het daar achter is aan traffic shaping/profielen weet ik niet.robertwebbe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:18:
[...]
Is dat niet gewoon de vraag vanuit zijn clients?
Ik heb afgelopen donderdag contact opgenomen met Delta klanten service om het PON ID van mijn Huawei HN8010Ts door te geven, het zou 1 of 2 werkdagen duren. Vrijdag de hele dag modem aangesloten gehad, maar helaas. Vrijdag weer contact opgenomen met Delta via chat, moet modem maar aan laten staan. Zaterdag overdag de modem aangesloten, nog geen internet. Weer contact opgenomen, technisch dienst zou er mee bezig geweest zijn en of ik maar weer de modem aangesloten kon laten. Ik zal morgen voor ik naar werk ga, weer de modem aansluiten, maar ik verwacht dat ik als ik morgenmiddag thuis kom, ik nog steeds geen internet zal hebben met Huawei modem. Ik gebruik een router met pFSense en heb VLAN geconfigueerd zo als @Appletower heeft gepost.
Iemand anders ook erg lang moeten wachten voor je eigen modem werkte ?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Doe even een PB naar @R3D .Menno1971 schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:44:
Ik heb afgelopen donderdag contact opgenomen met Delta klanten service om het PON ID van mijn Huawei HN8010Ts door te geven, het zou 1 of 2 werkdagen duren. Vrijdag de hele dag modem aangesloten gehad, maar helaas. Vrijdag weer contact opgenomen met Delta via chat, moet modem maar aan laten staan. Zaterdag overdag de modem aangesloten, nog geen internet. Weer contact opgenomen, technisch dienst zou er mee bezig geweest zijn en of ik maar weer de modem aangesloten kon laten. Ik zal morgen voor ik naar werk ga, weer de modem aansluiten, maar ik verwacht dat ik als ik morgenmiddag thuis kom, ik nog steeds geen internet zal hebben met Huawei modem. Ik gebruik een router met pFSense en heb VLAN geconfigueerd zo als @Appletower heeft gepost.
Ik heb ook meerdere dagen gewacht tot het zou gaan werken. Uiteindelijk was het mijn eigen typo in de PON ID waardoor het niet werkte.Menno1971 schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:44:

Via chat het juiste PON ID doorgegeven op een werkdag en een half uur later werkte het ONT.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Wil er nog iemand een inkoop actie starten:
https://tobtech.en.made-i...er-ONU-Xpon-Hn8010ts.html
Minimum order 500 stuks. Beetje groot risico
.
Minimum order 500 stuks. Beetje groot risico

- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Heb je het PON ID goed doorgegeven?Menno1971 schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:44:
Het is dus HWTC gevolgd door 8 cijfers. Die 8 cijfers zijn de laatste 8 cijfers achter “SN:” op de sticker onderop.
De eerste cijfers van dat serienummer zijn ascii codes (in hex) voor HWTC: 48 57 54 43.
Dus opgeven HWTC12345678 waarbij 12345678 de cijfers zijn na die 48575443.
Ja, ik heb het PON ID gekopieerd van configuratie site van het modem en net even vergeleken met de doos. Dat is hetzelfde nummer. Ik heb R3D een PB gestuurd.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Tweakers hier ervaring op Delta/Caiway met de Mikrotik RB5009 (uitvoering: MikroTik RB5009UG+S+IN)? Lijkt me een mooi ding, SFP+ 10Gbps., LAN o.a. 2.5Gbps.
FS.com of Zaram SFP er in en gaan?
Dus wat je doorgegeven hebt begint met HWTC?Menno1971 schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:53:
Ja, ik heb het PON ID gekopieerd van configuratie site van het modem en net even vergeleken met de doos. Dat is hetzelfde nummer. Ik heb R3D een PB gestuurd.
Ja, dat klopt, HWTC en dan acht characters.EWS99 schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:15:
[...]
Dus wat je doorgegeven hebt begint met HWTC?
Is @nero355 niet onze MikroTik specialist?ernstoud schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:08:
Tweakers hier ervaring op Delta/Caiway met de Mikrotik RB5009 (uitvoering: MikroTik RB5009UG+S+IN)? Lijkt me een mooi ding, SFP+ 10Gbps., LAN o.a. 2.5Gbps.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Er is een heel Mikrotik topic zie ik. Mijn specifieke vraag of de FS en Zaram SFP er in zullen werken is relevant, lees in dat topic veel SFP problemen…robertwebbe schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:46:
[...]
Is @nero355 niet onze MikroTik specialist?
Nog geen XGS-PON hier dus dit is louter ter voorbereiding als de migratie komt. Kan nog wel even duren en dan is er vast nog mooier spul te koop.
Dat is wel waar ik op inzeternstoud schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:08:
Dat gaan we meemaken zodra de Zaram modules binnen komen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Gaat vooral om 1Gbps SFP modules: https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=191426No13 schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:55:
[...]
Dat is wel waar ik op inzetIk ben er tot op heden erg tevreden mee maar eerlijk is eerlijk, ik heb er nog geen SFP+ in gehad.
Dat gaan we meemaken zodra de Zaram modules binnen komen.
Maar goed, off-topic. Beter hier verder: [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie
Hier hangt de RB5009 achter een Nokia XS-010X-Q met een 1Gb abonnement. Geen ervaring met SFP+ernstoud schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:31:
[...]
Gaat vooral om 1Gbps SFP modules: https://forum.mikrotik.com/viewtopic.php?t=191426
Maar goed, off-topic. Beter hier verder: [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie
Dankjewel voor de tip, ik heb hem toch even een berichtje gestuurd.EWS99 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:27:
[...]
Hij zegt zelf dat hij het PON-ID kan zien zodra je de SFP aansluit (denk in de logging ofzo):
[...]
Als hij het zelf aanbiedt, zou ik er zeker gebruik van maken!![]()
Edit: aan de andere kant ook goed om het normale proces eerst door te lopen, want misschien heb je zijn hulp helemaal niet nodig.
Ik heb zelf vorige week de RB5009 aangeschaft en aangesloten. So far so good, enigste opmerking die ik zo 123 zie is dat er maar 1 2,5G poort opzit (naast de 10G SFP+, maar daar moet de zaram in zodra die komternstoud schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:08:
Ben wel aardige ervaren in routerOS ondertussen, als je dat niet bent dan zit daar zeker een leer curve. Echter geeft routerOS je de vrijheid om zo goed als alles zelf in te regelen hoe je dat wil, en dan (verwacht ik) is het inderdaad SFP module erin, VLAN op de wan zetten en gaan.
edit:
zie dat het specifiek over de SFP unit ging, ik kan wel even testen als ik thuis ben vanavond met een DAC SFP kabel die ik heb liggen, maar verwacht dat dat gewoon werkt. Mogelijk gebruikt die persoon op het forum een module van een merk dat niet ondersteund wordt (aan de module kant en/of de mikrotik kan) ben niet extreem kundig in het hele SFP gebeuren maar heb mij ooit laten vertellen dat er bepaalde merken zijn die wel/niet met elkaar samen kunnen werken (?)
[ Voor 21% gewijzigd door eduwardpost op 04-09-2023 12:45 ]
Iemand de Gowin R86S-U4 al geprobeerd samen met PFSense in een Delta aansluiting?
Compatbile SFP+ erin voor Delta en je hebt 2 x 10Gb en 3 x 2.5 Gb
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
@eduwardpost ... Ik heb je 2 PB's gezonden. Graag reageren.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Heb ik naar gekeken. Met redelijk geheugen best wel prijzig. En heeft fans, dus niet geruisloos.relaxteb schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:26:
Iemand de Gowin R86S-U4 al geprobeerd samen met PFSense in een Delta aansluiting?
Maar mooi ding. Ik zocht naar OpenWRT ondersteuning. Las op servethehome.com dat hij daar standaard mee geleverd wordt maar op OpenWRT.org geen enkele info.
Witte rook, het werkt nu met de Huawei modem, vanmorgen op 8:45 kreeg ik een pushover noticatie van een docker container die thuis draait en dat gaat natuurlijk alleen als internet werkt.
Bedankt voor de tips en meedenken.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Duurde het gewoon lang of was er een hiccup? Het is wel fijn dat als je mensen vraagt mee te denken we ook de oplossing horen zodat toekomstige Tweakers met dergelijke problemen de oplossing weten te vinden. Dat verrijkt een community.Menno1971 schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:36:
Witte rook, het werkt nu met de Huawei modem, vanmorgen op 8:45 kreeg ik een pushover noticatie van een docker container die thuis draait en dat gaat natuurlijk alleen als internet werkt.![]()
Ik denk dat het gewoon erg lang duurde. Ik heb wel een bericht gestuurd aan R3D, wellicht dat hij er iets mee te maken heeft, maar ik heb geen reactie van hem gehad.
Nog niet, maar als de Zaram module binnen is zal ik het laten weten. Heb overigens een R86S-G2 maar dat zou niet uit moeten maken.relaxteb schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:26:
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Mooi, dan weten we of dat werkt. Leuk ding, de R86S-U4 dan. Met pfSense of RouterOS. Wel ruim 2 keer de prijs van een RB5009. Die heeft slechts 1 2.5Gbps maar dat is toch wel genoeg voor een 2Gbps. abonnement.IONDictator schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:00:
[...]
Nog niet, maar als de Zaram module binnen is zal ik het laten weten. Heb overigens een R86S-G2 maar dat zou niet uit moeten maken.
Zijn er nog meer mede Tweakers die na de laatste pfSense upgrade (23.05.1) problemen hebben om IPv6 aan de praat te krijgen? Ik krijg nl. geen IPv6 meer toegewezen vanuit het Delta netwerk. Gebruik niet het standaard Nokia modem, maar een eigen Nokia ONT.
Nee met KPN is dit blijven functioneren. Wat zie je met een packetcapture op je WAN gefilterd op ipv6 dhcpv6?Appletower schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:45:
Zijn er nog meer mede Tweakers die na de laatste pfSense upgrade (23.05.1) problemen hebben om IPv6 aan de praat te krijgen? Ik krijg nl. geen IPv6 meer toegewezen vanuit het Delta netwerk. Gebruik niet het standaard Nokia modem, maar een eigen Nokia ONT.
Ik werd net gebeld door Delta over het registreren van het PON ID van mijn eigen Huawei HN8010Ts. De medewerker vertelde dat ik nu mijn eigen modem kon gebruiken. Kort daarna kreeg ik dit ook gemeld via een email. In mijn ervaring was het dus als volgt, donderdag PON ID doorgegeven via de chat en op maandag ochtend rond 8uur werd de wijziging doorgevoerd en kreeg mijn router een ip adres.ernstoud schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:04:
[...]
Duurde het gewoon lang of was er een hiccup? Het is wel fijn dat als je mensen vraagt mee te denken we ook de oplossing horen zodat toekomstige Tweakers met dergelijke problemen de oplossing weten te vinden. Dat verrijkt een community.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dank voor de feedback. Al eerder is gemeld dat in het weekend zoiets niet afgehandeld wordt. Maar dan was vrijdag wel mooi geweest. Enfin, fijn dat het nu geregeld is.Menno1971 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:11:
[...]
Ik werd net gebeld door Delta over het registreren van het PON ID van mijn eigen Huawei HN8010Ts. De medewerker vertelde dat ik nu mijn eigen modem kon gebruiken. Kort daarna kreeg ik dit ook gemeld via een email. In mijn ervaring was het dus als volgt, donderdag PON ID doorgegeven via de chat en op maandag ochtend rond 8uur werd de wijziging doorgevoerd en kreeg mijn router een ip adres.
Tip is dus wel dit niet donderdag/vrijdag aan te vragen als je niet zonder internet wil, of de Nokia zo lang aangesloten laten.
De Minimum Order Quantity (MOQ) is niet in beton gegoten. Vaak valt hierover te onderhandelen zoals te lezen via een willekeurige Google search gevonden website.ernstoud schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:27:
Wil er nog iemand een inkoop actie starten:
Minimum order 500 stuks. Beetje groot risico.
Ondernemen = risico nemen
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Inderdaad, maar ik vind EUR 6.000 overmaken naar Zuid Korea wel even genoeg risico dit jaarSuperbeagle schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:50:
[...]
De Minimum Order Quantity (MOQ) is niet in beton gegoten. Vaak valt hierover te onderhandelen zoals te lezen via een willekeurige Google search gevonden website.
Ondernemen = risico nemen
Ernst doet dit niet als ondernemer maar als tweaker, hij maakt er geen winst op.
Loop het allemaal trouwens? Al verzonden of wacht je nog ergens op?ernstoud schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:37:
[...]
Inderdaad, maar ik vind EUR 6.000 overmaken naar Zuid Korea wel even genoeg risico dit jaar.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Update…thomastvd schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:36:
[...]
Loop het allemaal trouwens? Al verzonden of wacht je nog ergens op?
Ja, ik wacht (net als meer dan 50 anderen
Zodra ik een tracking code zie van DHL gaat de opdracht voor de accessoires naar FS.com (levering denk ik met 3 dagen), koop ik bubbel enveloppen etc. etc… reken op levering dus in de derde week deze maand. Ga proberen toch alles via post.nl te doen, waarbij een enkeling die in de buurt woont denk ik zal willen afhalen.
Inmiddels ook richting de 20 op de reserve lijst. Misschien dus een 2e bestelling daarna.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dat laatste klopt, het eerste niet. Zaram levert alleen aan bedrijven. Dus is het gekocht en gaat het geleverd worden vanuit mijn bedrijfje, met BTW factuur e.d., allemaal extra werk… maar goed.robertwebbe schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:31:
[...]
Ernst doet dit niet als ondernemer maar als tweaker, hij maakt er geen winst op.
Van het eerste deel van jouw zin ben ik niet zo zeker van…robertwebbe schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:31:
[...]
De een sluit de ander niet uit.
Edit: Ah, @ernstoud heeft het zelf verhelderd zie ik.
ernstoud schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:16:
[...]
Op het moment niet. Ik heb een prijsopgave gehad en gevraagd om een factuur voor 60 stuks inclusief verzending per DHL Express en Zuid-Koreaanse BTW (die is 10%, kan ik zakelijk terugvorderen maar wordt een hoop gedoe). Invoerrechten zijn als het goed is 0%. Komt in NL dus inklaring en 21% BTW bij.
Zodra ik de totale prijs en bankgegevens er zijn stuur ik de bestelling en betaling.
Wel staat er op die prijsopgave een levertijd van 8 weken. Zal vragen of dat echt niet korter kan.
Zodra het spul onderweg is ga ik iedereen individueel benaderen over betaling en aflevering.
[ Voor 3% gewijzigd door Superbeagle op 05-09-2023 16:57 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Met een kleine correctie op mijn gequote tekst hierboven: over de zending is in Korea geen BTW geheven.Superbeagle schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:42:
[...]
Van het eerste deel van jouw zin ben ik niet zo zeker van…
De een sluit de ander niet uit.
Edit: Ah, @ernstoud heeft het zelf verhelderd zie ik.
[...]
@ernstoud Ik vind het echt top wat je doet dus ben nog steeds van mening dat je wel een paar euro per module er bij op mag drukken. Het is natuurlijk best wel een klus om voor 50 man een module te bestellen en alle contacten in Korea te onderhouden. Alles moet straks ook nog ingepakt worden en naar het postkantoor worden gebracht. Dat hoeft natuurlijk niet gratis.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dank voor je woorden. Ik weet niet of iedereen er zo over denkt. Ik moet voor garantie claims er (schat ik) twee apart houden. Ook extra kosten. We zullen zien. Het meeste werk komt nog… 60 keer verzendlabel maken, plakken e.d., heb gezocht naar een bedrijf die dat zou kunnen doen, niet gevonden.SkullboyNL schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:40:
@ernstoud Ik vind het echt top wat je doet dus ben nog steeds van mening dat je wel een paar euro per module er bij op mag drukken. Het is natuurlijk best wel een klus om voor 50 man een module te bestellen en alle contacten in Korea te onderhouden. Alles moet straks ook nog ingepakt worden en naar het postkantoor worden gebracht. Dat hoeft natuurlijk niet gratis.
Inmiddels heb ik bericht gekregen van FS.com dat de module wordt omgeruild vanwege "hardware quality issues".
Kortom, ik moet nog even wachten. Als het goed is komt de volgende batch op 5 oktober binnen.
Kortom, ik moet nog even wachten. Als het goed is komt de volgende batch op 5 oktober binnen.
Ha mannuh, na een dag rommelen ga ik hier toch iets neerpennen. Even geleden heb ik de Huawei besteld en de gegevens doorgegeven aan Caiway, dit weekend de gegevens doorgegeven en gisteren de Huawei aangesloten in plaats van de Nokia.
All seems well. Groene lampjes branden en de configuratiepagina van de Huawei geeft aan dat er een internet verbinding is. De USG krijgt echter geen IP en uiteraard komt er geen internet uit de kraan.
/f/image/V311wOI5l1JCaharJerCZguX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6ERkoiawJ3il7vzT1ldzXOWS.png?f=fotoalbum_large)
De Huawei staat aangesloten op de WAN1 poort met VLAN100 netjes getagd.
Op de Service Provisioning status pagina van de Huawei kom ik wel onderstaande opmerking tegen;
Failed to obtain the status because the OLT version does not match
/f/image/7XZAJASnC5GddlbcVMZoGmJU.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de Ubiquiti en Huawei al een aantal keer opnieuw gestart, maar dit lijkt niets te helpen. Mis ik iets?
All seems well. Groene lampjes branden en de configuratiepagina van de Huawei geeft aan dat er een internet verbinding is. De USG krijgt echter geen IP en uiteraard komt er geen internet uit de kraan.
/f/image/V311wOI5l1JCaharJerCZguX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6ERkoiawJ3il7vzT1ldzXOWS.png?f=fotoalbum_large)
Op de Service Provisioning status pagina van de Huawei kom ik wel onderstaande opmerking tegen;
/f/image/7XZAJASnC5GddlbcVMZoGmJU.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de Ubiquiti en Huawei al een aantal keer opnieuw gestart, maar dit lijkt niets te helpen. Mis ik iets?
Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
DHCP op de USG enabled? Een IP krijg je niet, daar moet je om vragen.360Degreez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:36:
Ha mannuh, na een dag rommelen ga ik hier toch iets neerpennen. Even geleden heb ik de Huawei besteld en de gegevens doorgegeven aan Caiway, dit weekend de gegevens doorgegeven en gisteren de Huawei aangesloten in plaats van de Nokia.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, screenshots van je USG?360Degreez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:36:
En misschien wel wat geduld. Ik zou vannacht je Huawei met je USG er aan hangen, wellicht dat het dan morgen ochtend werkt?
Misschien wil iemand met een Huawei wat screenshots van een werkende verbinding delen? Ook handig voor de topic start.
Waarom niet anders eerst even laptop/pc rechtstreeks achter Huawei hangen? Dan kun je (mis)configuratie router uitsluiten en weet je zeker dat (of) de Huawei werkt...
Dat is een goed idee, maar dan moet je ook op je laptop goed weten hoe je VLAN 100 instelt op je netwerk adapter (voor Windows moet je dan weer specifieke drivers van je netwerkkaart fabrikant installeren).wout schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:33:
Waarom niet anders eerst even laptop/pc rechtsreeks achter Huawei hangen? Dan kun je (mis)configuratie router uitsluiten en weet je zeker dat (of) de Huawei werkt...
Yes, dank voor je reactie. Ja DHCP staat netjes aan en volgens mij hoef je op de Huawei verder niets in te stellen.EWS99 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:29:
[...]
Ja, screenshots van je USG?
En misschien wel wat geduld. Ik zou vannacht je Huawei met je USG er aan hangen, wellicht dat het dan morgen ochtend werkt?
Misschien wil iemand met een Huawei wat screenshots van een werkende verbinding delen? Ook handig voor de topic start.
/f/image/wcy1KWxoQjcmm2vbYrEei193.png?f=fotoalbum_large)
Voor de lol heb ik net ook even met Caiway gebeld wat alles alleen maar verwarrender maakt. Ze zeiden dat mijn gegevens 21-08 al waren omgezet terwijl ik tot gisterenavond nog met de Nokia heb kunnen werken. Daarnaast zeggen ze ook dat ik het Nokia modem gewoon kan aansluiten. Lijkt mij onzin als de registratie eenmaal is omgezet.
Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer
Je USG staat in ieder geval goed. Je zou DHCPv6 aan kunnen zetten. In sommige regio's krijg je met je eigen modem al een IPv6 adres.360Degreez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:36:
[...]
Yes, dank voor je reactie. Ja DHCP staat netjes aan en volgens mij hoef je op de Huawei verder niets in te stellen.
[Afbeelding]
Voor de lol heb ik net ook even met Caiway gebeld wat alles alleen maar verwarrender maakt. Ze zeiden dat mijn gegevens 21-08 al waren omgezet terwijl ik tot gisterenavond nog met de Nokia heb kunnen werken. Daarnaast zeggen ze ook dat ik het Nokia modem gewoon kan aansluiten. Lijkt mij onzin als de registratie eenmaal is omgezet.
De Nokia xs-2426g-b die door Caiway geleverd is, kun je inderdaad gewoon nog aansluiten en blijft werken. Als je ooit een storing krijgt op je lijn zal dat ook de vraag van de Servicedesk zijn om die aan te sluiten om te testen of het daarmee wel werkt.
Had je wel al bericht gehad van Caiway dat je eigen modem geregistreerd is? (ik denk overigens dat alles goed staat hoor). Voor de zekerheid, welke lampjes branden op je Huawei?
Dat is geen onzin, zoals eerder hier bevestigd blijft de Nokia altijd werken.360Degreez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:36:
[...]
Yes, dank voor je reactie. Ja DHCP staat netjes aan en volgens mij hoef je op de Huawei verder niets in te stellen.
[Afbeelding]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Op mijn Windows PC met een externe USB hub (Targus ACH122) met gigabit ethernet:EWS99 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:35:
[...]
Dat is een goed idee, maar dan moet je ook op je laptop goed weten hoe je VLAN 100 instelt op je netwerk adapter (voor Windows moet je dan weer specifieke drivers van je netwerkkaart fabrikant installeren).
:strip_exif()/f/image/gplpF7KdYuL2Qo8PZ4axeKEt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de tip! Ook op de laptop krijg ik geen IP adres. Gelukkig had zelfs de USB-C ethernet adapter de opties in de default drivers.EWS99 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:35:
[...]
Dat is een goed idee, maar dan moet je ook op je laptop goed weten hoe je VLAN 100 instelt op je netwerk adapter (voor Windows moet je dan weer specifieke drivers van je netwerkkaart fabrikant installeren).
/f/image/BcWPmEHfrWFpdZeLpyiLE1H0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8n5Ea5O9WXYwRt3UpQxP7eS7.png?f=fotoalbum_large)
I stand corrected, shamefully. Men gaf me de indruk dat ik dan elke keer de registratie bij Cai moest laten omzetten.THM0 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:42:
[...]
Dat is geen onzin, zoals eerder hier bevestigd blijft de Nokia altijd werken.
Op de laptop krijg ik ook geen DHCP van Caiway. Vreemde zaak, misschien dat ik toch de Huawei maar even helemaal ga resetten om te kijken of dat iets doet.
Als je PostNL gebruikt (als je daarvoor kiest) dan printen ze de verzendlabel ter plekke uit bij de balie. Je moet dan wel eerst alle naw-gegevens invoeren in de app. Het wijst zich vanzelf.ernstoud schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:52:
[...]
Dank voor je woorden. Ik weet niet of iedereen er zo over denkt. Ik moet voor garantie claims er (schat ik) twee apart houden. Ook extra kosten. We zullen zien. Het meeste werk komt nog… 60 keer verzendlabel maken, plakken e.d., heb gezocht naar een bedrijf die dat zou kunnen doen, niet gevonden.
Ik zou dan vervolgens een lijstje afdrukken met alle adressen genummerd van 1 t/m 60 en dat meenemen naar het afgiftepunt.
Het is dan handig om alle 60 paketten ook dezelfde nummering te geven om het zo overzicht te houden.
Neem een pen mee om het lijstje af te vinken.
Reken op circa 1 minuut per pakket voor het afhandelen aan de balie. Je bent dus algauw een uur bezig, dus ik zou niet alles in één keer doen.
Misschien zo’n 5 a 6 pakketten per keer?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ook aan gedacht. Denk inderdaad dat van alles in 1 keer de supermarkt balie hier niet gelukkig wordtSuperbeagle schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:57:
[...]
Als je PostNL gebruikt (als je daarvoor kiest) dan printen ze de verzendlabel ter plekke uit bij de balie. Je moet dan wel eerst alle naw-gegevens invoeren in de app. Het wijst zich vanzelf.
Ik zou dan vervolgens een lijstje afdrukken met alle adressen genummerd van 1 t/m 60 en dat meenemen naar het afgiftepunt.
Het is dan handig om alle 60 paketten ook dezelfde nummering te geven om het zo overzicht te houden.
Neem een pen mee om het lijstje af te vinken.
Reken op circa 1 minuut per pakket voor het afhandelen aan de balie. Je bent dus algauw een uur bezig, dus ik zou niet alles in één keer doen.
Misschien zo’n 5 a 6 pakketten per keer?
Drie lampjes branden de LOS led staat uit. De PON-led knippert bij een reboot even en blijft daarna groen branden wat zou moeten betkenen dat alles connection-wise op orde is.EWS99 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:42:
[...]
Je USG staat in ieder geval goed. Je zou DHCPv6 aan kunnen zetten. In sommige regio's krijg je met je eigen modem al een IPv6 adres.
De Nokia xs-2426g-b die door Caiway geleverd is, kun je inderdaad gewoon nog aansluiten en blijft werken. Als je ooit een storing krijgt op je lijn zal dat ook de vraag van de Servicedesk zijn om die aan te sluiten om te testen of het daarmee wel werkt.
Had je wel al bericht gehad van Caiway dat je eigen modem geregistreerd is? (ik denk overigens dat alles goed staat hoor). Voor de zekerheid, welke lampjes branden op je Huawei?
CaiWay heeft de SIP gegevens al doorgegeven en ze hebben vanavond aan de telefoon nog eens bevestigd dat de gegevens zijn doorgevoerd, dit weekend heb ik die ook allemaal even nagelopen met de servicedesk. Lijkt allemaal in orde dus :-)
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Misschien toch even via PB aan @R3D vragen of hij eens mee kan kijken. Per slot is dit device BBF.247 gecertificeerd dus zou echt moeten werken. Anderen hadden geen problemen.360Degreez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:01:
[...]
Drie lampjes branden de LOS led staat uit. De PON-led knippert bij een reboot even en blijft daarna groen branden wat zou moeten betkenen dat alles connection-wise op orde is.
CaiWay heeft de SIP gegevens al doorgegeven en ze hebben vanavond aan de telefoon nog eens bevestigd dat de gegevens zijn doorgevoerd, dit weekend heb ik die ook allemaal even nagelopen met de servicedesk. Lijkt allemaal in orde dus :-)
Ik kan me trouwens herinneren dat deze GUI die je toont weg is als er verbinding is maar dat je wat instellingen moet doen (ander IP range, apart VLAN) om hem dan te benaderen. Heb je dat gedaan of is het feit dat je de GUI nog kunt benaderen juist een teken dat het device geen bridge creëert?
Lijkt inderdaad allemaal in orde. Ik zou de setup er een nachtje aan laten hangen. Als het dan nog niet werkt zou je @R3D een PB kunnen sturen (waarna we super benieuwd zijn wat het nu was).360Degreez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:01:
[...]
Drie lampjes branden de LOS led staat uit. De PON-led knippert bij een reboot even en blijft daarna groen branden wat zou moeten betkenen dat alles connection-wise op orde is.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Een suggestie voor een Tweaker hier die op dit moment een Genexis Platinum 7840 op AON heeft en naar XGS-PON migreert, bijvoorbeeld omdat je je abonnement verandert, of overstapt van Delta naar Caiway.
Bij gebruik van een “eigen modem” zoals de HN8010Ts, of een SFP+ (zoals die van fs.com of de Zaram) in een media converter, zou je in theorie (en de kans is groot ook in de praktijk) nadat je de SFP uit de 7840 verwijderd hebt en een ethernet kabel plaatst tussen het “eigen modem” en de WAN poort van de 7840 (even rode kapje verwijderen uit die WAN poort), na een restart van de 7840 gewoon weer internet, IPTV en VoIP moeten hebben. Uiteraard met max. 1Gbps.
Ik heb nl. al eens via de WAN poort van de 7840 connectie gemaakt (o.a. voor firmware flashen) en merkte dat dit alleen werkt als de SFP achter het klepje verwijderd is, dan activeer je de WAN poort.
Dit is mijn scenario om te proberen als er gedwongen migratie komt naar XGS-PON voor AON gebruikers. Gek genoeg - maar dat is vooral door mijn SSH toegang tot de 7840 - heb ik geen al te grote behoefte aan de functionaliteit van een UDM e.d., en 1 Gbps. is meer dan genoeg.
Overigens komt de 10Gbps. ACT media converter morgen, eens kijken of de Zaram SFP daarin wil werken.
Bij gebruik van een “eigen modem” zoals de HN8010Ts, of een SFP+ (zoals die van fs.com of de Zaram) in een media converter, zou je in theorie (en de kans is groot ook in de praktijk) nadat je de SFP uit de 7840 verwijderd hebt en een ethernet kabel plaatst tussen het “eigen modem” en de WAN poort van de 7840 (even rode kapje verwijderen uit die WAN poort), na een restart van de 7840 gewoon weer internet, IPTV en VoIP moeten hebben. Uiteraard met max. 1Gbps.
Ik heb nl. al eens via de WAN poort van de 7840 connectie gemaakt (o.a. voor firmware flashen) en merkte dat dit alleen werkt als de SFP achter het klepje verwijderd is, dan activeer je de WAN poort.
Dit is mijn scenario om te proberen als er gedwongen migratie komt naar XGS-PON voor AON gebruikers. Gek genoeg - maar dat is vooral door mijn SSH toegang tot de 7840 - heb ik geen al te grote behoefte aan de functionaliteit van een UDM e.d., en 1 Gbps. is meer dan genoeg.
Overigens komt de 10Gbps. ACT media converter morgen, eens kijken of de Zaram SFP daarin wil werken.
Sinds gister morgen is ook mijn XS-010X-Q geactiveerd door Delta.
Alles werkte direct naar behoren via mijn PFsense firewall.
Alleen klapte vannacht rond 1:45 vannacht de verbinding er uit, zag ik in de logs en monitoring.
Nu gebeurde hetzelfde ook weer rond 19:18 en om 20:33.
Toen ik de ONT ontving draaide hij versie 3FE49337AOCK68.
Maandagochtend heb ik hem dus geactiveerd met deze versie en alles leek te werken.
Nu heb ik nog een keer gekeken naar de versie die actief is en dat is nu 3FE49337BOCK21 en nu staat 3FE49337AOCK68 als backup ingesteld.
Mijn vraag is nu of dit gewijzigd is door Delta en of dit (3FE49337BOCK21) de juiste versie is die goed werkt op het Delta netwerk? En moet de ONT eventueel geupdate worden naar een andere versie (3FE49337AOCK85 zoals eerder in het forum aangegeven)?
Alles werkte direct naar behoren via mijn PFsense firewall.
Alleen klapte vannacht rond 1:45 vannacht de verbinding er uit, zag ik in de logs en monitoring.
Nu gebeurde hetzelfde ook weer rond 19:18 en om 20:33.
Toen ik de ONT ontving draaide hij versie 3FE49337AOCK68.
Maandagochtend heb ik hem dus geactiveerd met deze versie en alles leek te werken.
Nu heb ik nog een keer gekeken naar de versie die actief is en dat is nu 3FE49337BOCK21 en nu staat 3FE49337AOCK68 als backup ingesteld.
Mijn vraag is nu of dit gewijzigd is door Delta en of dit (3FE49337BOCK21) de juiste versie is die goed werkt op het Delta netwerk? En moet de ONT eventueel geupdate worden naar een andere versie (3FE49337AOCK85 zoals eerder in het forum aangegeven)?
Na (A)OCK komt (B)OCK , en nee er zijn geen kaboutertjes aan het werk.
dus toe maar 3FE49337BOCK21 ... zomaar de allerlaatste release erop.
your welcome!
dus toe maar 3FE49337BOCK21 ... zomaar de allerlaatste release erop.
your welcome!
Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.