Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:50

*knip*. Vast goed bedoeld. Maar voor werving is dit topic niet bedoeld.

[ Voor 93% gewijzigd door rens-br op 24-08-2023 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:10
fd0 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

een maatje van me heeft een Delta P2P verbinding en diens smokeping ziet er op het eerste gezicht er beter uit.
Ook hier een overzicht van de laatste 30 uur..

[Afbeelding]
Ik weet natuurlijk niet waar je je verbinding voor gebruikt, maar jij hebt qua ping:

MIN: 5,2
Gemiddeld: 5,9
MAX: 6,5

En je maat:

MIN: 6,8
Gemiddeld: 6,8
MAX: 7,3

Dus jouw max ping is lager dan zijn laagste ping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

Ok, als eerste wil ik de starter van deze Topic ontzettend bedanken! Na meerdere keren met Delta aan de telefoon te hebben gehangen en elke keer weer een onsamenhangend verhaal die de vorige weer tegensprak te hebben aangehoord was dit een verademing aan heldere, goed onderbouwde info.

Mijn reis bij Delta is een paar weken terug begonnen, na het meerdere keren te hebben overwogen besloot ik er maar voor te gaan. Ik zit nu al een jaar of 10 bij CAIWAY vanaf het moment dat het beschikbaar was heb ik Glasvezel internet.
Tot op heden draait alles als een zonnetje, waarom ga ik naar Delta? Omdat ik de jaarlijkse prijsverhogingen waar je verder niets voor terug krijgt een beetje zat aan het worden was en omdat Delta net even wat meer mogelijkheden biedt dan Caiway, vooral zakelijk internet vond ik wel aantrekkelijk.

Na een lang gesprek met Delta werd bij beloofd dat ik een Genexis Titanium modem zou krijgen (ik heb nu iets vergelijkbaars bij Caiway) zodat ik mijn huidige Unifi netwerk met de USG probleemloos zou kunnen overzetten.

Maar je raadt hem al, ik heb gewoon een Nokia thuis gekregen, gelukkig heb ik het in mijn contract laten zetten voor ik het accepteerde en heb ik het zwart op wit, maar delta kan (wil) niet anders dan XGS-PON leveren en daar kunnen ze alleen de Nokia bij leveren die niet in Bridge modus kan.

Lang aan de telefoon met ze gehangen en elke keer weer een ander verhaal, maar de rode draad is dat ik voor nu met de Nokia moet aanmodderen.
Ik ga voor nu wel dubbel natten en in de tussentijd maar kijken voor een SFP+ en een UDM-PRO.

Wat ik eigenlijk een de groep hier wil vragen is, wat zou ik nog naar Delta toe kunnen doen? Zij hebben notabene zwart op wit iets beloofd wat ze niet na kunnen/willen komen? Nu moet ik extra kosten maken om mijn gewenste situatie voor elkaar te krijgen.

Verder wil ik weten of andere Tweakers hier de UDM-PRO i.c.b. met de FS XGS-ONU-25-20NI in gebruik hebben en wat de ervaringen zijn.

Ik heb nog aardig wat vragen, maar ga mij eerst even goed in deze thread inlezen voor ik ze stel.

Alvast bedankt voor de input!

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
ferno schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:05:
Wat ik eigenlijk een de groep hier wil vragen is, wat zou ik nog naar Delta toe kunnen doen? Zij hebben notabene zwart op wit iets beloofd wat ze niet na kunnen/willen komen? Nu moet ik extra kosten maken om mijn gewenste situatie voor elkaar te krijgen.
Wat je kan en mag doen is je contract laten ontbinden.

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:22
Verder wil ik weten of andere Tweakers hier de UDM-PRO i.c.b. met de FS XGS-ONU-25-20NI in gebruik hebben en wat de ervaringen zijn.
Ben ik ook benieuwd naar. Volgens mij heeft @carpebios inmiddels wat ervaring hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
mrwiggs schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Volgens mij heeft @carpebios inmiddels wat ervaring hiermee.
Ik heb hem besteld, maar het duurde 25 werkdagen voor hij binnen zou zijn. In September (einde) denk ik dan dat hij binnen is, dat is ook de maand dat Delta de POP hier installeert en activeert heb ik begrepen. Dus tegen die tijd zal ik zeker mijn ervaring delen!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• ferno

ferno

MrJoery schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:14:
[...]

Wat je kan en mag doen is je contract laten ontbinden.
Ja zou kunnen, maar wil stiekem wel naar het nieuwe netwerk over en vooral het zakelijke deel. Vast IP 24/7 support etc.
Ik moet zeggen dat ik het echt overwogen heb, maar na het vinden van deze thread heb ik hoop gekregen dat het wel goed gaat komen.
Waar ik mij nu wel zorgen om maak is dat van de 10 mensen die ik gesproken heb 7 zeggen dat er geen downtime gemoeid is (monteur komt tussen 16:00 en 20:00) maar drie zeiden dat het kan gebeuren dat mijn internet er in de ochtend af gaat omdat mijn lijn dan naar PON wordt omgezet. Dat zou best vervelend zijn gezien ik voornamelijk vanuit huis werk. Andere zeggen weer dat er Caiway signaal op blijft tot de monteur de Nokia op het netwerk activeert. Pff. moet zegge dat het best een zooitje is daar bij Delta. Wat wel positief is, is dat ik elke keer snel word geholpen en dat iedereen welwillend en beleefd is.

Trouwens, ook mensen hier met Dubbel nat met een Nokia en een Unifi USG?
Ik zag wel postings voorbij komen met vragen hoe of wat (vooral misconfiguratie), maar heb niet echt berichten van mensen gezien die het in gebruik hebben en hun ervaring.

• chrisfakkert
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
ferno schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

Waar ik mij nu wel zorgen om maak is dat van de 10 mensen die ik gesproken heb 7 zeggen dat er geen downtime gemoeid is (monteur komt tussen 16:00 en 20:00) maar drie zeiden dat het kan gebeuren dat mijn internet er in de ochtend af gaat omdat mijn lijn dan naar PON wordt omgezet. Dat zou best vervelend zijn gezien ik voornamelijk vanuit huis werk. Andere zeggen weer dat er Caiway signaal op blijft tot de monteur de Nokia op het netwerk activeert.
Mijn ervaring is dat de verbinding weg is nadat je aansluiting wordt omgezet naar XGS-PON tot het moment dat de Nokia modem is geactiveerd.

Op zich is dat ook Logisch omdat je huidige modem niet kan communiceren met XGS-PON

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:04
[...]

Ja zou kunnen, maar wil stiekem wel naar het nieuwe netwerk over en vooral het zakelijke deel. Vast IP 24/7 support etc.
Ik moet zeggen dat ik het echt overwogen heb, maar na het vinden van deze thread heb ik hoop gekregen dat het wel goed gaat komen.
Waar ik mij nu wel zorgen om maak is dat van de 10 mensen die ik gesproken heb 7 zeggen dat er geen downtime gemoeid is (monteur komt tussen 16:00 en 20:00) maar drie zeiden dat het kan gebeuren dat mijn internet er in de ochtend af gaat omdat mijn lijn dan naar PON wordt omgezet. Dat zou best vervelend zijn gezien ik voornamelijk vanuit huis werk. Andere zeggen weer dat er Caiway signaal op blijft tot de monteur de Nokia op het netwerk activeert. Pff. moet zegge dat het best een zooitje is daar bij Delta. Wat wel positief is, is dat ik elke keer snel word geholpen en dat iedereen welwillend en beleefd is.

Ik zag wel postings voorbij komen met vragen hoe of wat (vooral misconfiguratie), maar heb niet echt berichten van mensen gezien die het in gebruik hebben en hun ervaring.
Ik zou wachten tot je internet daadwerkelijk weg valt en dan pas de Nokia aansluiten. Heb andere Tweakers gezien die om 8:00 zelf de modemswap gedaan hebben en vanaf dat moment zonder internet zaten.

Er moet fysiek een kabel omgeprikt worden in een andere switch. Dus er gaat sowieso downtime zijn

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ferno

ferno

mrwiggs schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Lijkt van wel, staat op hun site in de F.A.Q.
Q:
Is this module compatible to replace the standard supplied ONT from the internet provider and plug the fiber directly into a UDM PRO SFP+ port? Basically, does this unit provide the same functionality as a Nokia XS-010-Q or Huawei HN8010T in bridge mode?

by .***. on 06/07/2023

A:
Yes, i have it working on a UDM Pro connected via XGS-PON on Delta fiber network in the Netherlands on a 2gbit internetlink. Works as designed.

by J***s on 25/07/2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[…]
[…]
Ik heb deze combinatie nu enkele weken in gebruik en mijn ervaring is dat het stabiel werkt, geen enkel probleem gehad. Down- en uploaden snelheden werden hoger (ik heb 8 Gbps) en de latency en het stroomverbruik lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

ferno schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:58:
[...]

Lijkt van wel, staat op hun site in de F.A.Q.

[...]
Mooi hé 😬

• jambo
  • Laatst online: 23-08-2024
[...]

Ik draai nu meer dan een jaar dubbel NAT met een Nokia XS-2426G-A en daarachter een USG. Werkt stabiel, ik heb geen port forwards. Jij krijgt waarschijnlijk dan de Nokia XS-2426G-B.... Aangezien ik bridge modus lang vind duren, heb ik ondertussen meegedaan met de inkoopactie van @Brentjuh2000 en hoop ik binnenkort mijn Nokia XS-010-X-Q te ontvangen, zodat dubbel NAT dan tot de verleden tijd behoort. Mijn abonnement is Caiway 400/400 op DFN. (XGS-PON)

• mrwiggs
jambo schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Ik draai nu meer dan een jaar dubbel NAT met een Nokia XS-2426G-A en daarachter een USG. Werkt stabiel, ik heb geen port forwards. Jij krijgt waarschijnlijk dan de Nokia XS-2426G-B.... Aangezien ik bridge modus lang vind duren, heb ik ondertussen meegedaan met de inkoopactie van @Brentjuh2000 en hoop ik binnenkort mijn Nokia XS-010-X-Q te ontvangen, zodat dubbel NAT dan tot de verleden tijd behoort. Mijn abonnement is Caiway 400/400 op DFN. (XGS-PON)
Wat is de reden dat je van dubbel NAT af wilt?
Ok, als eerste wil ik de starter van deze Topic ontzettend bedanken! Na meerdere keren met Delta aan de telefoon te hebben gehangen en elke keer weer een onsamenhangend verhaal die de vorige weer tegensprak te hebben aangehoord was dit een verademing aan heldere, goed onderbouwde info.

Mijn reis bij Delta is een paar weken terug begonnen, na het meerdere keren te hebben overwogen besloot ik er maar voor te gaan. Ik zit nu al een jaar of 10 bij CAIWAY vanaf het moment dat het beschikbaar was heb ik Glasvezel internet.
Tot op heden draait alles als een zonnetje, waarom ga ik naar Delta? Omdat ik de jaarlijkse prijsverhogingen waar je verder niets voor terug krijgt een beetje zat aan het worden was en omdat Delta net even wat meer mogelijkheden biedt dan Caiway, vooral zakelijk internet vond ik wel aantrekkelijk.

Na een lang gesprek met Delta werd bij beloofd dat ik een Genexis Titanium modem zou krijgen (ik heb nu iets vergelijkbaars bij Caiway) zodat ik mijn huidige Unifi netwerk met de USG probleemloos zou kunnen overzetten.

Maar je raadt hem al, ik heb gewoon een Nokia thuis gekregen, gelukkig heb ik het in mijn contract laten zetten voor ik het accepteerde en heb ik het zwart op wit, maar delta kan (wil) niet anders dan XGS-PON leveren en daar kunnen ze alleen de Nokia bij leveren die niet in Bridge modus kan.

Lang aan de telefoon met ze gehangen en elke keer weer een ander verhaal, maar de rode draad is dat ik voor nu met de Nokia moet aanmodderen.
Ik ga voor nu wel dubbel natten en in de tussentijd maar kijken voor een SFP+ en een UDM-PRO.

Ik heb nog aardig wat vragen, maar ga mij eerst even goed in deze thread inlezen voor ik ze stel.

Alvast bedankt voor de input!
Jammer dat je niet eerst de topics gelezen hebt, want bij ELKE verandering aan je abonnement wordt het XGS-PON en er is geen weg terug. Dus ook nu dit contract ontbinden - daar sta je sterk in - kun je niet weer naar Caiway; dat wordt ook XGS-PON. Enige alternatief is een andere aanbieder zoals HvN die op XGS-PON bridge kunnen leveren of Delta Zakelijk Pro. Erg duur.

En natuurlijk de Huawei HN8010Ts aanschaffen. Die werkt direct, is BBF.247 gecertificeerd etc., maar je prijsvoordeel van het switchen is dan wel weg schat ik het eerste jaar zeg maar.

Lees dus vooral de topic start voor de mogelijkheden.

RIPE Atlas probe: 1005104

• jambo
  • Laatst online: 23-08-2024
mrwiggs schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:27:
[...]

Wat is de reden dat je van dubbel NAT af wilt?
Heb ik geen echt sterke argumenten voor, ik vind het niet zo "mooi"...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Ik heb het topic opgeruimd en wat berichten verwijderd. Het forum is niet bedoeld voor werving.

• ferno

ferno

ernstoud schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:32:
[...]

Jammer dat je niet eerst de topics gelezen hebt, want bij ELKE verandering aan je abonnement wordt het XGS-PON en er is geen weg terug.
Niet helemaal waar, ik ben nog gebeld door Caiway, dat als ik echt op het oude netwerk wilde blijven ik mijn aanvraag bij Delta (via hun) kon laten cancelen en dat ze bij aansluiting ongemoeid zouden laten. Maar ik had ondertussen al mijn zinnen al op de Delta aansluiting gezet en ik wil echt naar een zakelijke abbo dus...
maar ik heb er ondertussen vrede mee, ga eerst wel even met de Nokia rotzooien en in de tussentijd alles goed voorbereiden voor mijn switch naar de UDM-PRO en de FSP+ module. Wou ik in de toekomst sowieso al een keer doen. Wou alleen even de kat uit de boom kijken en ook goed onderzoeken of ik voor de FS SFP+ moet gaan of de Zaram etc.

Zijn er al geruchten van andere SFP+ modules die in aantocht zijn en compatible zijn met wat we nodig hebben bij Delta? (zal wel niet anders had het wel in de overzicht gestaan :0) )

• ferno

ferno

robertwebbe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Ik heb deze combinatie nu enkele weken in gebruik en mijn ervaring is dat het stabiel werkt, geen enkel probleem gehad. Down- en uploaden snelheden werden hoger (ik heb 8 Gbps) en de latency en het stroomverbruik lager.
Was het aan de praat krijgen van deze oplossing nog lastig? Of gewoon de bekende procedure, eerst (laten)activeren met de Nokia en dan op de juiste wijze glas overprikken en met de Helpdesk bellen om de boel te laten actieveren? (en in plaats van FS de andere gecertificeerde module noemen?)

• ferno

ferno

Even een ander vraag, 2Gbps verbinding is niet veel duurder dan de 1Gbps, ik heb uiteindelijk de 1Gbps genomen omdat mijn interne netwerk ook 1Gbps zit, dus dacht ik, waarom de 2Gbps nemen, kan intern toch niet sneller.

Of maak ik nu een denkfout en is 2Gbps wel de moeite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ferno schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:40:
[...]
Was het aan de praat krijgen van deze oplossing nog lastig? Of gewoon de bekende procedure, eerst (laten)activeren met de Nokia en dan op de juiste wijze glas overprikken en met de Helpdesk bellen om de boel te laten actieveren? (en in plaats van FS de andere gecertificeerde module noemen?)
Eerst lijn activeren, dan PON-ID doorgeven via de chat en wachten. Ik had nog wel wat hulp nodig omdat dit mijn 6e eigen modem was maar gelukkig hebben we een R3D in dit topic en was het zo gefixt.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:00
ferno schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:43:
Even een ander vraag, 2Gbps verbinding is niet veel duurder dan de 1Gbps, ik heb uiteindelijk de 1Gbps genomen omdat mijn interne netwerk ook 1Gbps zit, dus dacht ik, waarom de 2Gbps nemen, kan intern toch niet sneller.

Als je meerdere 1Gbps poorten op je router gelijktijdig gebruikt kun je >1Gbps benutten, ook al is de rest van je netwerk beperkt tot 1Gbps.
ferno schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:00:
[...]
Niet helemaal waar, ik ben nog gebeld door Caiway, dat als ik echt op het oude netwerk wilde blijven ik mijn aanvraag bij Delta (via hun) kon laten cancelen en dat ze bij aansluiting ongemoeid zouden laten.
Die bewering van Caiway geloof je nog steeds, ondanks dat alle andere beweringen niet bleken te kloppen?

THM0 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:25:
[...]

Als je meerdere 1Gbps poorten op je router gelijktijdig gebruikt kun je >1Gbps benutten, ook al is de rest van je netwerk beperkt tot 1Gbps.
Of bijvoorbeeld 1Gbps. via je ethernet bekabeling en een deel van de rest via WiFi?

Als er dan toch van alles anders moet, dus van AON naar XGS-PON, andere router etc, dan ga ik voor 2 Gbps. Of zakelijk 4Gbps. Alleen al “voor de heb”.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10

MJV

THM0 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:25:
[...]

Toch is dat een vrij theoretische use case voor velen denk ik?

Then again is 1gbit (down) dat denk ik goeddeels ook, ik kwam met mijn 350mbit van Ziggo ook niet tekort. Upload van 50mbit is dan weer een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferno

ferno

chrisfakkert schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:40:
[...]

Mijn ervaring is dat de verbinding weg is nadat je aansluiting wordt omgezet naar XGS-PON tot het moment dat de Nokia modem is geactiveerd.

Op zich is dat ook Logisch omdat je huidige modem niet kan communiceren met XGS-PON
Inderdaad, dat klinkt super logisch en als je hoort dat ze dat standaard om 6:00 doen, dan ben ik bang dat ik een hele dag zonder internet zit. :(
Morgen maar weer voor de zoveelste keer met Delta bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
MJV schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:56:
[...]
Toch is dat een vrij theoretische use case voor velen denk ik?
Met LAGG (link aggregation) kun je leuke dingen doen, mijn fanless-pc router heeft 2,5gbit poorten, hiermee zou je dus een 2gbit abonnement kunnen nemen, en deze volledig kunnen benutten ook al is de rest van je netwerk 1gbit.

Voor de meeste theoretisch, maar als je de hardware hebt is het leuk om mee te knutselen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 10:45

KRASH

Juist ja...

ferno schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:32:
[...]

Inderdaad, dat klinkt super logisch en als je hoort dat ze dat standaard om 6:00 doen, dan ben ik bang dat ik een hele dag zonder internet zit. :(
Morgen maar weer voor de zoveelste keer met Delta bellen.
Ze doen dat niet standaard om 6:00. Ergens op de dag gaat de monteur fysiek ergens een kabeltje omprikken. Vanaf dat moment (bij mij was het rond 12 uur) valt je verbinding weg en kan je de Nokia router aansluiten. Het kan dan nog even duren voor je daadwerkelijk verbinding hebt en het modem ge-update is. Bij mij duurde het 20 minuten voor ik weer online was. Viel allemaal wel mee.

Dit was van Delta AON naar Delta XGS-PON, zou natuurlijk anders kunnen zijn bij Caiway AON naa Delta XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

KRASH schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Ze doen dat niet standaard om 6:00. Ergens op de dag gaat de monteur fysiek ergens een kabeltje omprikken. Vanaf dat moment (bij mij was het rond 12 uur) valt je verbinding weg en kan je de Nokia router aansluiten. Het kan dan nog even duren voor je daadwerkelijk verbinding hebt en het modem ge-update is. Bij mij duurde het 20 minuten voor ik weer online was. Viel allemaal wel mee.

Dit was van Delta AON naar Delta XGS-PON, zou natuurlijk anders kunnen zijn bij Caiway AON naa Delta XGS-PON.
Thnx, that stelt me al wet meer gerust, bij mij is het inderdaad Caiway naar Delta, maar het is gewoon hetzelfde netwerk. Als ik een van beide helpdesks bel, kunnen ze (soms halen ze het door elkaar) in elkaars gegevens etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:27
Inmiddels heb ik mijn FS XGS-ONU-25-20NI binnen gekregen, wat een stuk eerder is dan gepland.

Helaas heb ik er nog geen credentials bij gekregen en die sturen ze dus niet mee. Dus voor degenen die er nog één in bestelling heeft staan, vraag de credentials op zodra ze de order verstuurd hebben, dat scheelt je weer wat wachttijd.

Overigens reageert de module bij mij niet op telnet poort 23, ssh poort 22 reageert wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
halloallemaal schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:21:
Inmiddels heb ik mijn FS XGS-ONU-25-20NI binnen gekregen, wat een stuk eerder is dan gepland.

Helaas heb ik er nog geen credentials bij gekregen en die sturen ze dus niet mee. Dus voor degenen die er nog één in bestelling heeft staan, vraag de credentials op zodra ze de order verstuurd hebben, dat scheelt je weer wat wachttijd.

Overigens reageert de module bij mij niet op telnet poort 23, ssh poort 22 reageert wel.
Toevallig kreeg ik vanmorgen door dat mn bestelling ongeveer 2 a 3 weken eerder verzonden zou worden, dus al over 2 weken ipv begin oktober... tnx voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had Claire Li van FS al gesuggereerd om de PON-ID op het label te vermelden, die heb je altijd nodig. Ze zou het doorgeven aan de productie zodat toekomstige klanten beter geholpen zijn. Maar blijkbaar nog niet mee gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:21:
Ik had Claire Li van FS al gesuggereerd om de PON-ID op het label te vermelden, die heb je altijd nodig. Ze zou het doorgeven aan de productie zodat toekomstige klanten beter geholpen zijn. Maar blijkbaar nog niet mee gebeurd.
Dat zou zeker een aanwinst zijn idd, ontving jij wel direct de credentials?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:21:
Dus als ik het goed begrijp ontvang je een SFP+ en dan moet je bedelen om het PON-ID te krijgen? En de credentials om dat via telnet uit te lezen zitten er ook niet bij? Ik geloof dat fs.com iets niet helemaal begrijpt.

Dat is bij de ZXOS11NPI dan wel even beter zeg, PON-ID op het device en op de verpakking en telnet/ssh credentials in de product guide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik las op de FS website dat je de Telnet username en password kunt opvragen na bestelling, is uniek per device. De username is ook de PON-ID. Dus als je die hebt, hoef je eigenlijk ook niet meer in te loggen. Dus ik had de info al voordat ik hem in huis had.

@justdaboo Misschien kun je het nog een keer suggereren bij Claire? Het is de druppel die de steen doet uithollen.

[ Voor 36% gewijzigd door robertwebbe op 25-08-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:35:
Ik las op de FS website dat je de Telnet username en password kunt opvragen na bestelling, is uniek per device. De username is ook de PON-ID. Dus als je die hebt, hoef je eigenlijk ook niet meer in te loggen. Dus ik had de info al voordat ik hem in huis had.

@justdaboo Misschien kun je het nog een keer suggereren bij Claire? Het is de druppel die de steen doet uithollen.
Ik dicht nog even een mailtje nav de productie update, dus wie weet... 8)

Update: Done.... (ik heb trouwens contact met Julie)

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 25-08-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
Ik zal er ook nog een mail overheen sturen met de suggestie, hoewel ik verbazingwekkend vind dat ze dit soort dingen niet standaard meeleveren.

[ Voor 13% gewijzigd door halloallemaal op 26-08-2023 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:51:
[...]

Ik dicht nog even een mailtje nav de productie update, dus wie weet... 8)

Update: Done.... (ik heb trouwens contact met Julie)
De reactie van FS:

“ Thanks for getting back to me.

We are in the confirmation process with our production department on the module's Telnet credentials and PON-ID details.

Once we get the update, we will let you know asap.

Hope for your kind waiting.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• halloallemaal
Ik kreeg een totaal andere reactie:

Regarding the telnet, I've attached the XGS-ONU-25-20NI Configuration Guide below for your reference, pls refer to page 4 to help with it. 

Ik vroeg om de credentials, ik heb er nu maar username en password van gemaakt. Hopelijk lukt het dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik heb weer eens iets bijzonders. Ik draai een plex servertje voor familie en die is voor iedereen bereikbaar behalve het familielid dat ook bij DELTA zit (voorheen zaten zij bij Caiway overigens).
Voor de zekerheid heb ik hen verzocht aan te vragen bij de helpdesk om uit CGNAT te gaan, dat is nu gedaan, maar dat mag alsnog niet baten. Nmap IP+port scan vanaf hen naar mijn adres en juiste poort laat alleen maar zien dat 'Host seems down' terwijl de rest gewoon prima kan verbinden. Er is niets bij deze familie aangepast in de firewall of router en het heeft een aantal maanden geleden gewerkt. Zij gebruiken overigens de standaard router van de provider. Het werkt wel als zij een VPN gebruiken of op mobiel via 5G.

Disclaimer: Ik heb een Huawei ONT en heb ook geen CGNAT.
Zou er een blokkade zijn wat betreft connectiviteit van DELTA klanten met het originele modem richting klanten met een eigen ONT, uit veiligheid? Wie weet er meer?

[ Voor 6% gewijzigd door jinglewood op 27-08-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jinglewood schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:37:
Ik heb weer eens iets bijzonders. Ik draai een plex servertje voor familie en die is voor iedereen bereikbaar behalve het familielid dat ook bij DELTA zit (voorheen zaten zij bij Caiway overigens).
Voor de zekerheid heb ik hen verzocht aan te vragen bij de helpdesk om uit CGNAT te gaan, dat is nu gedaan, maar dat mag alsnog niet baten. Nmap IP+port scan vanaf hen naar mijn adres en juiste poort laat alleen maar zien dat 'Host seems down' terwijl de rest gewoon prima kan verbinden. Er is niets bij deze familie aangepast in de firewall of router en het heeft een aantal maanden geleden gewerkt. Zij gebruiken overigens de standaard router van de provider. Het werkt wel als zij een VPN gebruiken of op mobiel via 5G.

Disclaimer: Ik heb een Huawei ONT en heb ook geen CGNAT.
Zou er een blokkade zijn wat betreft connectiviteit van DELTA klanten met het originele modem richting klanten met een eigen ONT, uit veiligheid? Wie weet er meer?
Modem bij het betreffende familielid is herstart? Lijkt wel alsof ze nog steeds op CGNAT zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:04:
[...]

Modem bij het betreffende familielid is herstart? Lijkt wel alsof ze nog steeds op CGNAT zitten.
Yep, meerdere keren zelfs. Ik heb ze een tracert laten uitvoeren en voor de restart was er een tweede hop met het befaamde CGNAT range maar nu is dat niet meer dus het zou moeten lukken. Daarom houd mijn kennis nu een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jinglewood schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:10:
[...]

Yep, meerdere keren zelfs. Ik heb ze een tracert laten uitvoeren en voor de restart was er een tweede hop met het befaamde CGNAT range maar nu is dat niet meer dus het zou moeten lukken. Daarom houd mijn kennis nu een beetje op.
“Zou er een blokkade zijn wat betreft connectiviteit van DELTA klanten met het originele modem richting klanten met een eigen ONT, uit veiligheid?”

Nee, dat kan ik me echt niet voorstellen. Dat zou geen enkel nut hebben.

Je zegt dat het eerder werkte. Zijn ze daarna van Caiway naar Delta gegaan? Dus van AON naar XGS-PON en van Genexis Platinum of Titanium naar het Nokia device. Of heeft het na die switch nog gewerkt.

Als het pas na de switch naar de Nokia niet meer werkt lijkt het me dat de Nokia het openen van verkeer nasr de Plex server blokkeert, dus dat IP adres of de poort op dat IP adres. Dat is wel raar want uitgaand verkeer zou ongehinderd moeten zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:31:
[...]

“Zou er een blokkade zijn wat betreft connectiviteit van DELTA klanten met het originele modem richting klanten met een eigen ONT, uit veiligheid?”

Nee, dat kan ik me echt niet voorstellen. Dat zou geen enkel nut hebben.

Je zegt dat het eerder werkte. Zijn ze daarna van Caiway naar Delta gegaan? Dus van AON naar XGS-PON en van Genexis Platinum of Titanium naar het Nokia device. Of heeft het na die switch nog gewerkt.

Als het pas na de switch naar de Nokia niet meer werkt lijkt het me dat de Nokia het openen van verkeer nasr de Plex server blokkeert, dus dat IP adres of de poort op dat IP adres. Dat is wel raar want uitgaand verkeer zou ongehinderd moeten zijn,
Famile gebruikt een Genexis Platinum (AON) waarbij tijdens de switch van Caiway verder niets is aangepast aan firewall settings en het heeft tijdens het DELTA tijdperk ook nog gewerkt toen ik nog niet bij DELTA zat.
Nu ik bij DELTA zit werkt het voor hen niet meer en voor alle niet-DELTA familieleden of via 5G en VPN dus wel.
Schiet mij maar lek. Erg bijzonder dit.

[ Voor 4% gewijzigd door jinglewood op 27-08-2023 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xx_skull_xX
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
jinglewood schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:59:
[...]
Famile gebruikt een Genexis Platinum (AON) waarbij tijdens de switch van Caiway verder niets is aangepast aan firewall settings en het heeft tijdens het DELTA tijdperk ook nog gewerkt toen ik nog niet bij DELTA zat.
Nu ik bij DELTA zit werkt het voor hen niet meer en voor alle niet-DELTA familieleden of via 5G en VPN dus wel.
Schiet mij maar lek. Erg bijzonder dit.
Hier ongeveer hetzelfde issue. Ik zit zelf bij Caiway en een de gebruikers die ook klant zijn bij Caiway kunnen geen verbinding maken met de server. Wanneer zij echter de DNS aanpassen naar een externe DNS (bijv google of cloudflare) dan is een verbinding wel mogelijk. Wellicht dat dit jou ook kan helpen bij het familielid met Delta?

Geen idee waarom dit plotseling niet meer naar behoren werkt. Wellicht dat iemand nog ideeën/tips heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Xx_skull_xX schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:40:
[...]

Hier ongeveer hetzelfde issue. Ik zit zelf bij Caiway en een de gebruikers die ook klant zijn bij Caiway kunnen geen verbinding maken met de server. Wanneer zij echter de DNS aanpassen naar een externe DNS (bijv google of cloudflare) dan is een verbinding wel mogelijk. Wellicht dat dit jou ook kan helpen bij het familielid met Delta?

Geen idee waarom dit plotseling niet meer naar behoren werkt. Wellicht dat iemand nog ideeën/tips heeft?
Ik ga dit zsm proberen! Als dit de oplossing is dan heeft DELTA blijkbaar voor hun native DNS rebinding protection aan staan denk ik zo?

[ Voor 8% gewijzigd door jinglewood op 28-08-2023 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

Ik ben nu wel benieuwd wat de response is vanuit de DNS die anders uitpakt?

Zelf host ik ook wat zaken thuis maar ik kan het niet reproduceren. Mijn ouders hebben ook Delta en daar kan ik alles prima resolven...

Overigens dat NMAP een reply geeft dat de host 'down' lijkt, heeft dat er ook niet mee te maken dat je ping door Delta gefilterd wordt? Helpt het nog om -Pn mee te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

jinglewood schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 23:58:
Ik ga dit zsm proberen! Als dit de oplossing is dan heeft DELTA blijkbaar voor hun native DNS rebinding protection aan staan denk ik zo?
Ben benieuwd of er een verschil is tussen de respons van de server van Caiway en een willekeurige publieke DNS server.

Zou je een keer de output van de volgende statements hier willen posten:

code:
1
2
nslookup [host die problemen geeft] 62.45.70.102
nslookup [host die problemen geeft] 1.1.1.1

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
justdaboo schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:28:
[...]

De reactie van FS:

“ Thanks for getting back to me.

We are in the confirmation process with our production department on the module's Telnet credentials and PON-ID details.

Once we get the update, we will let you know asap.

Hope for your kind waiting.”
Zojuist van FS het verzoek gekregen om exact te omschrijven wat ik wil hebben, dus ze zijn er echt mee bezig bijkbaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
lier schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:58:
[...]

Ben benieuwd of er een verschil is tussen de respons van de server van Caiway en een willekeurige publieke DNS server.

Zou je een keer de output van de volgende statements hier willen posten:

code:
1
2
nslookup [host die problemen geeft] 62.45.70.102
nslookup [host die problemen geeft] 1.1.1.1
Nou die gegevens heb ik voor je. Dit is bij het familielid thuis die niet kan verbinden via de commandline:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
C:\>nslookup <mijn DELTA IP stond hier> 1.1.1.1
Server:  one.one.one.one
Address:  1.1.1.1

Name:    eenhoopgetallen.dynamic.caiway.nl
Address:  <mijn DELTA IP stond hier>

C:\>nslookup <mijn DELTA IP stond hier> 62.45.70.102
DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
Server:  UnKnown
Address:  62.45.70.102

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
* Request to UnKnown timed-out

De DNS entries in de Genexis waren:
62.45.70.100
62.45.71.100

Die heb ik aangepast naar
1.1.1.1
8.8.8.8

Dank overigens @Xx_skull_xX :)
En nu werkt alles weer. Kak DNS van Caiway/DELTA dus?

[ Voor 13% gewijzigd door jinglewood op 28-08-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:50

ThaHandy

Discovery Channel

De telnet login gegevens die ik van via de mail heb gekregen zijn hetzelfde van de handleiding. (copy/paste uit de handleiding)
Dit heb ik nog niet kunnen bevestigen omdat ik nog niet kan verbinden icm. mijn MikroTik router....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:00
jinglewood schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Nou die gegevens heb ik voor je. Dit is bij het familielid thuis die niet kan verbinden via de commandline:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.

62.45.70.100
62.45.71.100

1.1.1.1
8.8.8.8

Kan natuurlijk gewoon een cache entry zijn. Wat voor TTL heb je op je DNS records staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

Kan natuurlijk gewoon een cache entry zijn. Wat voor TTL heb je op je DNS records staan?
Oei, geen idee. Waar kan ik dat snel controleren? Ik ben dat even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

Dat zijn precies de DNS servers die bij mij in de Genexis Platinum 7840 staan. En gewoon werken.
Ja bizar, en vooral ook omdat deze DNS entries prima hebben gewerkt bij de vorige provider en nu dat ik bij DELTA zit is het voor hen onmogelijk geworden om te verbinden zoals @Xx_skull_xX al aangaf.
Nu dat deze entries zijn aangepast werkt de boel weer. Of het iets Plex-specifiek is weet ik niet, maar wellicht is het een soort DNS-beveiliging of iets in die richting. Ik weet daar helaas te weinig vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
jinglewood schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.

62.45.70.100
62.45.71.100

1.1.1.1
8.8.8.8

Uhm, kweetnie hoor, maar als je op basis van IP adres verbinding maakt met je plex server (want je test hier een nslookup met je IP adres) dan wordt er toch helemaal geen DNS gebruikt? Of moet zijn dat Plex een reverse DNS wil doen, maar ik zie niet waarom?
Dus volgens mij is deze test een beetje zinloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
EWS99 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:31:
[...]

Uhm, kweetnie hoor, maar als je op basis van IP adres verbinding maakt met je plex server (want je test hier een nslookup met je IP adres) dan wordt er toch helemaal geen DNS gebruikt? Of moet zijn dat Plex een reverse DNS wil doen, maar ik zie niet waarom?
Dus volgens mij is deze test een beetje zinloos...
Zou kunnen maar ik heb gewoon de gegevens aangeleverd. Plex support page schrijft het volgende:
In some cases, your ISP itself may provide rebinding protection when using their DNS services. In this case, you can switch to using a different DNS service. Depending on your personal setup, you may need to update either your router’s configuration, the configuration on your computer(s), or both.
There are many free and easy-to-use alternative DNS services. Some of the more popular:
- https://1.1.1.1/ (a “privacy-first” DNS responder)
- Google Public DNS
- OpenDNS
- Quad9
Het feit dat het hele boeltje voor Plex meteen weer werkte voor het familielid met DELTA nadat ik de standaard dns entries heb aangepast doet denken dat er rebind protection actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:42
Tof topic, veel informatie waarvoor bedankt! Ik heb nog wel een vraagje. In het begin wordt gesproken over de Huawei HN8010Ts, maar eigenlijk zie ik daar vrij weinig van terug in de afgelopen 20 pagina's. Of komt dat omdat hij bijv. slecht leverbaar is?

Zie ik iets over het hoofd? Mijn idee was om een Huawei HN8010Ts aan te schaffen gezien de standaard Nokia XS-2426G-B niet in bridge kan (wat een gemis wat mij betreft) en daar dan mijn eigen set achter te hangen, bijvoorbeeld de ASUS ZenWifi Pro ET12 of Netgear Orbi RBKE962 (nog geen keuze in gemaakt).

Daar is de Huawei dan prima geschikt voor toch? Die vervangt uiteindelijk alleen de standaard Nokia en geeft het signaal dan door aan bijv. de Asus/Netgear.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Justin schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:09:
Of komt dat omdat hij bijv. slecht leverbaar is?
Deze is goed leverbaar via de Poolse webshop.
Daar is de Huawei dan prima geschikt voor toch? Die vervangt uiteindelijk alleen de standaard Nokia en geeft het signaal dan door aan bijv. de Asus/Netgear.
Klopt, maar het is wel even belangrijk dat de Asus/Netgear router ondersteuning bied voor VLAN-tagging op de WAN-poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Tof topic, veel informatie waarvoor bedankt! Ik heb nog wel een vraagje. In het begin wordt gesproken over de Huawei HN8010Ts, maar eigenlijk zie ik daar vrij weinig van terug in de afgelopen 20 pagina's. Of komt dat omdat hij bijv. slecht leverbaar is?
Ik denk dat het komt omdat die HN8010Ts modems als een zonnetje werken? Het is eigenlijk PON-ID doorgeven en gaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:42
MrJoery schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:19:
Klopt, maar het is wel even belangrijk dat de Asus/Netgear router ondersteuning bied voor VLAN-tagging op de WAN-poort.
Goeie, ga ik dubblechecken. Ben er nog niet over uit of het een van beiden gaat worden overigens, dus nog genoeg om uit te zoeken :D
EWS99 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:39:
Ik denk dat het komt omdat die HN8010Ts modems als een zonnetje werken? Het is eigenlijk PON-ID doorgeven en gaan :).
Haha top, dat kan ook nog ja :9

Bedankt beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:07
[...]

Ben blij dat ik deze lees. Had nog niet eerder tot me genomen dat dit nodig was. Over twee weken ga ik een poging wagen. Er even vanuit gaande dat de USG ook aan vlan tagging doet op de WAN port.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Oesie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Ben blij dat ik deze lees. Had nog niet eerder tot me genomen dat dit nodig was. Over twee weken ga ik een poging wagen. Er even vanuit gaande dat de USG ook aan vlan tagging doet op de WAN port.
Jep, de USG ondersteund VLAN tagging op de WAN port. In je Unifi controller moet je onder Internet, Advanced het VLAN ID op 100 zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:01
Oesie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:39:
[...]

Dat doet ie, dus geen probleem. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acbac0sUvmN1_q-866PA3Elqz_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YnIsaYOHWvs8XFf7vuDTQ4T6.png?f=user_large

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 04:00
Of gewoon mobiel. Ik snap zelf het nut van een vast toestel niet meer.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn blijkbaar best veel mensen die uit principe geen mobiel naast hun bed willen. Als je dan toch voor noodgevallen bereikbaar wil blijven, dan is de oude vaste lijn en telefoon nog een life line.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/83/SAC_Museum_Red_Phone_2020.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 29-08-2023 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:01
ernstoud schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:57:
[...]

Met de opmerking dat je volgens mij slechts 1 VLAN kan taggen in de UDM en USG.

VoIP zit op VLAN 102, dus als je telefonie wilt van Delta/Caiway gaat dat niet werken. Oplossing is dan een separate ATA en een VoIP SIP account elders.
Je kan altijd via de configuration.json route extra VLANs en netwerken koppelen aan je WAN port. Dat doe ik bijvoorbeeld al om een ingress point te maken voor Wireguard. Daar zou je je IPTV/VOIP ook mee kunnen opvangen en doorgeven aan je router om verder af te handelen zoals je wilt.

Overigens heb ik zelf totaal geen behoefte aan IPTV/VOIP dus ik heb daar verder geen configuraties voor staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 29-08-2023 10:35 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:12:
Er zijn blijkbaar best veel mensen die uit principe geen mobiel naast hun bed willen. Als je dan toch voor noodgevallen bereikbaar wil blijven, dan is de oude vaste lijn en telefoon nog een life line.

[Afbeelding]
Zeker, mijn vader heeft een ICD welke snachts ook live connectie heeft met het ziekenhuis. Hij ga zijn mobiel niet binnen 3 meter van de ontvanger plaatsen. In geval van nood is een vaste lijn wel erg fijn dus, dus ook geen DECT rommel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naast zorgen over interferentie of straling zie ik ook dat men dat wil om de slaapkamer vrij te houden van “afleiding”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ferno schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:43:

Vooral als je met meerdere mensen tegelijk dingen doet kan het helpen.

De Nokia modem heeft overigens ook een 2.5G poort, die heb ik direct naar m'n PC bedraad, op mijn moederbord zit ook een 2.5G poort. Dan kun je echt de volle snelheid benutten.

Speedtests haal ik nu ongeveer 2040/1800 meestal, upload blijft klein beetje achter, maar kan ook aan de server liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonicbit
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-01 15:48

Zie ik iets over het hoofd? Mijn idee was om een Huawei HN8010Ts aan te schaffen gezien de standaard Nokia XS-2426G-B niet in bridge kan (wat een gemis wat mij betreft) en daar dan mijn eigen set achter te hangen, bijvoorbeeld de ASUS ZenWifi Pro ET12 of Netgear Orbi RBKE962 (nog geen keuze in gemaakt).
De ASUS ET12 ondersteund vlan tagging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JgGPW61Tt95-sexbsy6NWVLjvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGjbhDPsyRA1TuVEU4Rt2Yy2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg binnenkort een delta aansluiting en heb de huawei al klaar liggen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
Bij mij schiet het nog niet op met de FS module. Ik heb inmiddels telnet credentials gekregen, maar die doen het niet. Voor zover ik weet doe ik niks verkeerd, gewoon simpel telnet 192.168.100.1. Daar krijg ik "Login incorrect".

Heeft iemand hier nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
halloallemaal schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:21:
Via ssh proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
halloallemaal schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:30:
Bij mij schiet het nog niet op met de FS module. Ik heb inmiddels telnet credentials gekregen, maar die doen het niet. Voor zover ik weet doe ik niks verkeerd, gewoon simpel telnet 192.168.100.1. Daar krijg ik "Login incorrect".

Heeft iemand hier nog een idee?
Zonder uitgebreide info zou ik sowieso op de stick niets aanpassen.

Voordeel van de Zaram: zeer uitgebreid product manual met alle info van alle commando’s :Y .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

ernstoud schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Voordeel van de Zaram: zeer uitgebreid product manual met alle info van alle commando’s :Y .
Als je de Zaram Module tegenover de FS zet, wat zijn de voordelen van de FS, ik heb begrepen alleen de snelheid toch? Zaram is stabiel gebleken in combinatie met de XGS-PON netwerk van Delta toch?

[ Voor 28% gewijzigd door ferno op 29-08-2023 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ferno schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:12:
[...]

Als je de Zaram Module tegenover de FS zet, wat zijn de voordelen van de FS, ik heb begrepen alleen de snelheid toch? Zaram is stabiel gebleken in combinatie met de XGS-PON netwerk van Delta toch?
Beiden werken stabiel. De Zaram werkte direct, voor de FS moest @R3D wat aanpassen. Beiden zijn niet gecertificeerd maar werken na registratie goed. De FS kost EUR 252,- de Zaram rond de EUR 120,-

Er is geen wetenschappelijk onderzoek naar de snelheid gedaan; n=1: alleen @robertwebbe heeft beide in gebruik gehad en hij ervaarde dat de FS sneller was op een (niet meer verkrijgbare) 8 Gbps. verbinding.
Op een consumenten 2Gbps. of Zakelijk Pro 4Gbps. verbinding zul je met beide sticks de maximale snelheid vrijwel zeker gewoon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

ernstoud schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:32:
[...]

Beiden werken stabiel. De Zaram werkte direct, voor de FS moest @R3D wat aanpassen. Beiden zijn niet gecertificeerd maar werken na registratie goed. De FS kost EUR 252,- de Zaram rond de EUR 120,-

Er is geen wetenschappelijk onderzoek naar de snelheid gedaan; n=1: alleen @robertwebbe heeft beide in gebruik gehad en hij ervaarde dat de FS sneller was op een (niet meer verkrijgbare) 8 Gbps. verbinding.
Op een consumenten 2Gbps. of Zakelijk Pro 4Gbps. verbinding zul je met beide sticks de maximale snelheid vrijwel zeker gewoon halen.
Hi Ernst, Thnx voor je antwoord! Ik heb je net een DM gestuurd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 13:35
[...]

Deze is goed leverbaar via de Poolse webshop.

[...]

Even voor de duidelijkheid:
Als ik geen IP-TV van Caiway(Delta) gebruik en ook geen vaste telefonie oid.
Dan is het toch niet nodig om VLAN-tagging te configureren op de WAN van mijn eigen router om internet te kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sh623661 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:13:
[...]

Even voor de duidelijkheid:
Als ik geen IP-TV van Caiway(Delta) gebruik en ook geen vaste telefonie oid.
Dan is het toch niet nodig om VLAN-tagging te configureren op de WAN van mijn eigen router om internet te kunnen gebruiken?
Zeker, vlan 100 voor internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 13:35
justdaboo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:15:
[...]

Zeker, vlan 100 voor internet
Op mijn router heb ik dezelfde mogelijkheid die op het plaatje getoond wordt van Sonicbit op dinsdag 29 augustus 2023 13:42 (ik heb een RT-AX89X).
Sommige mensen zeggen dat het op de WAN pagina geconfigureerd moet worden maar dit is op de LAN pagina. Wel belangrijk om te weten voor ik iets aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:32:
[...]

Weet niet niet precies meer, maar had @R3D niet een profiel moeten maken voor deze module, waar de Zaram uiteindelijk ook gebruik van maakte, of was het nou andersom 8)7

Heb het al terug gevonden… stond blijkbaar al in deel 2, ik zat in Deel 1 te zoeken… dat waren de dagen van “overlap”… *O*

[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 29-08-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Trouwens een van de belangrijkste vragen heb ik nog niet gesteld.
Voor iedereen die op XGS-PON van Delta draait, wat zijn de ervaringen? Stabiel? Snel?
Dat zal denk ik wel, voor zover ik heb kunnen zien heb ik daar nog niet veel mensen over zien klagen, maar moet toegeven dat ik ook nog niet erg daar op heb gefocust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
ferno schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:38:
Voor iedereen die op XGS-PON van Delta draait, wat zijn de ervaringen? Stabiel? Snel?
Dat zal denk ik wel, voor zover ik heb kunnen zien heb ik daar nog niet veel mensen over zien klagen, maar moet toegeven dat ik ook nog niet erg daar op heb gefocust.
Als het eenmaal werkt is het in mijn ervaring erg stabiel, snelheid is in mijn geval waarvoor ik betaal. Ping ligt gelijk aan die op het AON netwerk en is een stuk lager dan COAX.
sh623661 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:24:
Op mijn router heb ik dezelfde mogelijkheid die op het plaatje getoond wordt van Sonicbit op dinsdag 29 augustus 2023 13:42 (ik heb een RT-AX89X).
Sommige mensen zeggen dat het op de WAN pagina geconfigureerd moet worden maar dit is op de LAN pagina. Wel belangrijk om te weten voor ik iets aanschaf.
Wat je ziet in de screenshot van Sonicbit is waar je het instelt. LAN - IPTV -> LAN-poort -> Internet -> VID -> 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
[...]

Bij Asus is dat een beetje verwarrend. Je moet dat inderdaad op de LAN pagina configureren. Maar volgens mij moet je op de WAN pagina aangeven dat je een van je LAN poorten als WAN gebruikt. Maar ik heb zelf geen Asus, dus moet het doen op basis van de screenshots hier.

Kort verhaal lang, jouw Asus gaat gewoon werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

[...]

Volgens Asus zelf hebben enkel onderstaande routers een VLAN:
  • RT-AX86U Pro
  • RT-AX88U Pro
  • GT-AX11000 Pro
  • GT-AXE16000
  • GT-AX6000
  • ZenWiFi_Pro_ET12
  • ZenWiFi_Pro_XT12
  • ExpertWiFi Series
Vervolgens staat er een stappenplan om VLAN in te stellen. Als je niet verder komt dan de derde stap dan heb je geen VLAN.
1. Connect your computer to the router via wired or WiFi connection and enter your router LAN IP or router URL http://www.asusrouter.com to the WEB GUI.
2. Key in your router's username and password to log in.
3. Go to LAN > VLAN page.
4. Etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
justdaboo schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:27:
[...]

Weet niet niet precies meer, maar had @R3D niet een profiel moeten maken voor deze module, waar de Zaram uiteindelijk ook gebruik van maakte, of was het nou andersom 8)7

Heb het al terug gevonden…
Ik was er live bij toen we bij robertwebbe de Zaram aansloten. De registratie was verkeerd doorgekomen; op de stick staat ZarmCN1234578 dus wij dachten dat Zarm12345678 wel het PON-ID zou zijn, maar het bleek ZRMT1234568 te zijn. Na aanpassing daarvan werkte de SFP direct. Zonder enige aanpassing.

Overigens maak ik over dit soort info nog een mooie te downloaden pdf in de komende weken, zodat iedereen dezelfde info heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

ferno schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:38:
Ik ben sinds eind juli over van Ziggo naar Delta. Ik heb een smokeping draaien en registreer de 'optical' waarden van het Nokia modem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0j24mxuBuBvcpeV0AHQtgLPzjrs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VeRUB6qQgRUnRbknclXdAd3x.png?f=user_large

Voor zover ik kan zien heb ik geen packetloss geregistreerd zonder dat ik daar zelf de oorzaak was (router reboot, patching etc)
De RX en TX waarden blijven netjes stabiel
Ook de beloofde snelheid wordt (bij benadering) goed gehaald. Dit is gebaseerd op sporadische speedtests met een eigen server.

Nu in afwachting van een Zaram SFP+ module om het stroomverbruik wat te drukken (12-15 watt voor het Nokia modem vs ~2 watt van de module?) en om NAT achter NAT te dumpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
No13 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:58:
[...]

Ik ben sinds eind juli over van Ziggo naar Delta. Ik heb een smokeping draaien en registreer de 'optical' waarden van het Nokia modem.

[Afbeelding]

Voor zover ik kan zien heb ik geen packetloss geregistreerd zonder dat ik daar zelf de oorzaak was (router reboot, patching etc)
De RX en TX waarden blijven netjes stabiel
Ook de beloofde snelheid wordt (bij benadering) goed gehaald. Dit is gebaseerd op sporadische speedtests met een eigen server.

Nu in afwachting van een Zaram SFP+ module om het stroomverbruik wat te drukken (12-15 watt voor het Nokia modem vs ~2 watt van de module?) en om NAT achter NAT te dumpen :)
Netjes. Waarom zou je de optical data willen monitoren? Om tijdig te zien dat er een beschadiging is o.i.d.? Want als het goed is, is die data over zeer lange tijd vrijwel constant. In de laser zit wat compensatie voor temperatuur waardoor het een klein beetje kan fluctueren. Maar dat is het wel. In jouw grafiek zie ik wat piekjes, redelijk onverklaarbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

ernstoud schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Netjes. Waarom zou je de optical data willen monitoren? Om tijdig te zien dat er een beschadiging is o.i.d.? Want als het goed is, is die data over zeer lange tijd vrijwel constant. In de laser zit wat compensatie voor temperatuur waardoor het een klein beetje kan fluctueren. Maar dat is het wel. In jouw grafiek zie ik wat piekjes, redelijk onverklaarbaar.
Bij mijn schoonvader was zn lijn minder betrouwbaar (packet loss, minuten offline etc) en daar bleek de RX erg te schommelen. Van -16 tot -23... Daarom leek me dat een leuke metric om te loggen ;)

Overigens is hij na vele telefoontjes en 3 monteurs (patchkabel vervangen in huis, in het POP, kabel gemeten etc) uiteindelijk op het POP in een andere interface gestoken. Sindsdien strak -14 punt nogwat.

Die spikes voor TX waren mij ook opgevallen maar die gaan samen met het moment dat het modem ook beweert 0 graden celsius te zijn, lijkt me niet heel waarschijnlijk dus het is me meer om de trend te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonicbit
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-01 15:48
Superbeagle schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Volgens Asus zelf hebben enkel onderstaande routers een VLAN:
  • RT-AX86U Pro
  • RT-AX88U Pro
  • GT-AX11000 Pro
  • GT-AXE16000
  • GT-AX6000
  • ZenWiFi_Pro_ET12
  • ZenWiFi_Pro_XT12
  • ExpertWiFi Series
Vervolgens staat er een stappenplan om VLAN in te stellen. Als je niet verder komt dan de derde stap dan heb je geen VLAN.

[...]
Idd, je kan ook gewoon een RT-AX89X's kopen en dan met de spf+ poort gaan experimenteren, Google maar wat dan kom er al wat oplossingen voorbij met een xspon aansluiting (ondanks dat ASUS aangeeft dat het niet wordt ondersteund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
ernstoud schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Dat is eigenlijk niet eens het doel, ik probeer het PON-ID te achterhalen. Als ik @robertwebbe goed heb begrepen is deze gelijk aan de username, echter als inloggen niet werkt hoe weet ik dan dat het PON-ID (username) de juiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
halloallemaal schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 23:24:
[...]

Dat is eigenlijk niet eens het doel, ik probeer het PON-ID te achterhalen. Als ik @robertwebbe goed heb begrepen is deze gelijk aan de username, echter als inloggen niet werkt hoe weet ik dan dat het PON-ID (username) de juiste is.
Al een mail naar FS verzonden? Die zijn doorgaans erg snel met schakelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Gisteren ging mijn Unifi Security Gateway 3 Pro stuk dus gelijk maar de migratie in gang gezet naar een Unifi Dream Machine Special Edition in combinatie met de Nokia XS-010X-Q. Zojuist de Nokia XS-010X-Q aangesloten en de UDM-SE ook, kom ik tot het "heugelijke" feit dat de Nokia FW versie 3FE49337AOCK68 draait.

Ik heb @R3D een berichtje gestuurd en ik hoop dat hij kan helpen om de FW een schopje te geven. Al met al niet vlekkeloos maar uiteindelijk wel de moeite waard ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Coolhva schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:19:
Gisteren ging mijn Unifi Security Gateway 3 Pro stuk dus gelijk maar de migratie in gang gezet naar een Unifi Dream Machine Special Edition in combinatie met de Nokia XS-010X-Q. Zojuist de Nokia XS-010X-Q aangesloten en de UDM-SE ook, kom ik tot het "heugelijke" feit dat de Nokia FW versie 3FE49337AOCK68 draait.

Ik heb @R3D een berichtje gestuurd en ik hoop dat hij kan helpen om de FW een schopje te geven. Al met al niet vlekkeloos maar uiteindelijk wel de moeite waard ;-)
Uit interesse, waarom ben je voor de Nokia ONT gegaan, en niet een SFP+ module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
Vorige week aan aanbod geaccepteerd om contract te verlengen. Wat leek op een leuke financiele besparing wordt nu een andere verhaal nu het lijkt dat ik mijn fritzbox 4060 niet meer kan gebruiken achter de Nokia modem/router en iets moet gaan aanschaffen.
Wat bijzonder is dat Caiway vol blijft houden dat gebruik van eigen router wel mogelijk is door de wifi op de nokia te disablen waardoor ik mijn fritzbox mesh netwerk in de lucht kan houden. Mij lijkt dat niet mogelijk maar zelfs na overleg met de tweedelijn helpdesk blijven ze dit bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Mad_Manic schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:05:
Vorige week aan aanbod geaccepteerd om contract te verlengen. Wat leek op een leuke financiele besparing wordt nu een andere verhaal nu het lijkt dat ik mijn fritzbox 4060 niet meer kan gebruiken achter de Nokia modem/router en iets moet gaan aanschaffen.
Wat bijzonder is dat Caiway vol blijft houden dat gebruik van eigen router wel mogelijk is door de wifi op de nokia te disablen waardoor ik mijn fritzbox mesh netwerk in de lucht kan houden. Mij lijkt dat niet mogelijk maar zelfs na overleg met de tweedelijn helpdesk blijven ze dit bevestigen.
Je kan prima je eigen router achter de Nokia van Delta hangen hoor. Je krijgt alleen een dubbele NAT opstelling. Zelfs dat is in de meeste gevallen niet zo'n groot probleem. Je moet misschien port-forwards dubbel instellen (tenzij je je router in DMZ configureerd in je Nokia).

Desalniettemin is een investering in een eigen modem dat geschikt is voor XGS-PON geen verkeerde investeringen. Op termijn gaat iedereen over naar XGS-PON (bij een wijziging migreren ze een klant naar XGS-PON). Ga er maar vanuit dat bijna elke grote provider naar XGS-PON gaat, want het is gewoon een enorme kostenbesparing op lange termijn voor de provider. Zowel in energie als hoeveelheid apparatuur. De businesscase is snel gemaakt :).

Dus ja, nu misschien duurder, maar op lange termijn meer vrijheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

mrwiggs schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

Uit interesse, waarom ben je voor de Nokia ONT gegaan, en niet een SFP+ module?
Ik had de Nokia ONT al besteld voordat mijn USG stuk ging; misschien in de toekomst over naar een SFP; voor nu probeer ik eerst de Nokia ONT werkend te krijgen,

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Bij registratie van je eigen modem graag het correcte pon-id meegeven.
Het id begint altijd met 4 letters (vendor-id ) , gevolgd door 7 of 8 karakters all nmbrs of een hex waarde.

ALCLxxxxxx -> Nokia
HWTCxxxxxx -> Huawei
AVMGxxxxxxx -> AVM FritzBox
GNXSxxxxxxx -> Genexis
ADTRxxxxxxx -> Adtran
GPONxxxxxxx -> FS.com SFP+ onu stick
ZRMTxxxxxxx -> Zaram SFP+ onu stick
Pagina: 1 ... 6 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.