Acties:
  • 0 Henk 'm!
duderuud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:51:
Al een tijdje heb ik de Huawei HN8010TS draaien zonder problemen. Ik heb ook het Flex Zakelijk pakket dus een vast IP.

Toch heb ik om de een of andere reden toch ineens een ander IP, lekker handig. Kan ik mijn configuraties weer om gaan bouwen :(
Alleen bij Zakelijk Pro is een vast IP mogelijk: https://www.delta.nl/zakelijk/zakelijk-pro/

Zakelijk Flex: https://www.delta.nl/zakelijk/flex-zakelijk/

Zie onderaan die pagina:

Krijg je bij Flex Zakelijk een vast IP-adres?
Nee. Wil je graag een vast IP-adres dan zit deze in het Zakelijk Pro-pakket inbegrepen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-02 20:17
duderuud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:51:
Al een tijdje heb ik de Huawei HN8010TS draaien zonder problemen. Ik heb ook het Flex Zakelijk pakket dus een vast IP.

Toch heb ik om de een of andere reden toch ineens een ander IP, lekker handig. Kan ik mijn configuraties weer om gaan bouwen :(
DynDNS?

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of NoIP. Die hebben ook een applicatie (Dynamic DNS Update Client) voor Windows, Linux en Mac. Die doet een heartbeat elke 5 min. om dynamisch DNS met een veranderd IP adres te updaten. Kosteloos, maar wel elke maand even verlenging bevestigen. Anders betalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-06 17:56

duderuud

Sliden is koel

ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:15:
[...]

Alleen bij Zakelijk Pro is een vast IP mogelijk: https://www.delta.nl/zakelijk/zakelijk-pro/

Zakelijk Flex: https://www.delta.nl/zakelijk/flex-zakelijk/

Zie onderaan die pagina:

Krijg je bij Flex Zakelijk een vast IP-adres?
Nee. Wil je graag een vast IP-adres dan zit deze in het Zakelijk Pro-pakket inbegrepen.
Kan het zijn dat ze dat aangepast hebben? Want toen ik mijn abonnement aanvroeg(eind 2022), zou ik toch zweren dat ik een vast IP kreeg bij Flex Zakelijk. Dat was de hele reden om voor Flex Zakelijk te kiezen 8)7

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:02
duderuud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Kan het zijn dat ze dat aangepast hebben? Want toen ik mijn abonnement aanvroeg(eind 2022), zou ik toch zweren dat ik een vast IP kreeg bij Flex Zakelijk. Dat was de hele reden om voor Flex Zakelijk te kiezen 8)7
Dat hebben ze aangepast ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
duderuud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Yup, toen heette het Business Pack en zat er vast IP bij. Nu dus niet meer..
Ik zit in hetzelfde schuitje maar ze hebben beloofd omdat ik in 2021 besteld had dat hij toch vast is. (en CGNAT staat uit voor mij)

Mocht hij toch veranderen zeg ik Flex zakelijk direct op, heeft dan geen enkele meerwaarde.

[ Voor 20% gewijzigd door Navi op 19-08-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Navi schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje maar ze hebben beloofd omdat ik in 2021 besteld had dat hij toch vast is. (en CGNAT staat uit voor mij)

Mocht hij toch veranderen zeg ik Flex zakelijk direct op, heeft dan geen enkele meerwaarde.
Ook bij Business Pack meldden veel mensen IP verandering. Bleek ook een wassen neus wat dat betreft, wel handig was het bridge Titanium-22 device dat mogelijk was in Business Pack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Navi schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Jep, ik heb mijn contract er eens bijgepakt en ik heb inderdaad het optionele Business Pack.
Ze mogen toch tussentijds helemaal niet de voorwaarden aanpassen? Ik heb ook geen bericht gehad dat mijn vaste IP-adres zou komen te vervallen.

Mooi waardeloos weer :(

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duderuud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Jep, ik heb mijn contract er eens bijgepakt en ik heb inderdaad het optionele Business Pack.
Ze mogen toch tussentijds helemaal niet de voorwaarden aanpassen? Ik heb ook geen bericht gehad dat mijn vaste IP-adres zou komen te vervallen.

Zoals gezegd, business pack gaf geen enkele garantie op een vast IP, zie:

Neyluzz in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Drardollan in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
jwvdst in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
WeHoDo in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
EDIT in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
WeHoDo in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Aotearoa in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Joni in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Deshmir in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Zomaar wat berichten over het toch niet vast IP adres in het fameuze Business Pack.

Er waren nog 2 pagina’s zoekresultaten.

Hoezo “vast”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas1286
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02:42
ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:04:
[...]

Hoe bedoel je dat? Dat er een storing is staat al uren op delta.nl en caiway.nl….
Als je zocht op postcode kreeg je geen melding. Je refereert zeker naar de algemene opmerking op de storingspagina. Eerlijk gezegd, dit was met niet eens opgevallen vanaf mijn mobiel. IMO zouden ze dit beter dienen te "highlighten" om onnodige belasting van de helpdesk te voorkomen. Ik ga er vanuit dat ik dit niet als enige heb gemist. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:53
Ik zit zelf bij KPN glasvezel en daardoor heb ik niets met Delta te maken, maar ik volg het draadje wel aandachtig door die sfp+ modems.

Ik ben benieuwd of het technisch mogelijk zou zijn om zo'n module in een switch te steken, van de switch via ander poort (utp) naar de router en dan weer terug naar de switch om het netwerk van internet te voorzien.

Ik heb namelijk een uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+). Helaas heeft deze switch twee sfp poorten en niet twee sfp+ poorten.

Daardoor neem ik aan dat de Zaram niet gaat werken, omdat sfp+ niet op een sfp poort werkt, maar die FS module zou dat mogelijk wel kunnen? Ik meen mij te herinneren dat Linus op YouTube zoiets had gedaan, maar kan het helaas niet meer terugvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-02 20:17
Ik gebruik al jaren duckdns.org als dynamische dns. Draait als een service in pfsense. Is gratis te gebruiken tot 3 adressen en het is set and forget. Niks elke maand inloggen om ervoor te zorgen dat je account blijft werken zoals bij sommige dyndns providers. Maakt het hebben van een vast ip adres totaal overbodig voor de huis tuin en keuken tweaker.

http://www.duckdns.org/

[ Voor 3% gewijzigd door kliklakloe op 19-08-2023 21:33 ]

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kliklakloe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:28:
Ik gebruik al jaren duckdns.org als dynamische dns. Draait als een service in pfsense. Is gratis te gebruiken tot 3 adressen en het is set and forget. Niks elke maand inloggen om ervoor te zorgen dat je account blijft werken zoals bij sommige dyndns providers. Maakt het hebben van een vast ip adres totaal overbodig voor de huis tuin en keuken tweaker.

http://www.duckdns.org/
Mooi. Zal ik eens naar kijken. Zelf wil ik een zo vast mogelijk IP en zeker geen CGNAT om strikte rules op basis van IP adres te hebben in VM’s in de cloud. Zodat bijvoorbeeld echt ik alleen mijn iPerf server kan benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:28:
Ik zit zelf bij KPN glasvezel en daardoor heb ik niets met Delta te maken, maar ik volg het draadje wel aandachtig door die sfp+ modems.

Ik ben benieuwd of het technisch mogelijk zou zijn om zo'n module in een switch te steken, van de switch via ander poort (utp) naar de router en dan weer terug naar de switch om het netwerk van internet te voorzien.

Ik heb namelijk een uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+). Helaas heeft deze switch twee sfp poorten en niet twee sfp+ poorten.

Daardoor neem ik aan dat de Zaram niet gaat werken, omdat sfp+ niet op een sfp poort werkt, maar die FS module zou dat mogelijk wel kunnen? Ik meen mij te herinneren dat Linus op YouTube zoiets had gedaan, maar kan het helaas niet meer terugvinden.
De SFP(+) in een switch, die dus niets aan het verkeer doet, alleen doorgeven aan een ethernet poort, kortom: media conversie. De router daarachter routeert, NAT, VLAN etc. Tot zover begrijp ik je. Maar dan… het verkeer terug die switch in :? . In die switch heb je alleen je WAN IP adres. En daar wil je NAT verkeer van de router weer in terug voeren? Uh… nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 15:09
We dwalen een beetje af, maar ik wil voor dynamic DNS toch ook graag dynu.com genoemd hebben. Is gratis, heeft (ook) clients voor zo'n beetje alle platformen (als je een separate client nodig hebt) en voor mij is het grote pluspunt dat ik mijn eigen domein er kan gebruiken: ik gebruik thuis.eigendomein.nl als hostname voor het extern aanroepen van mijn thuisnetwerk. En Dynu accepteert trouwens ook frequente updates, kom ik de afgelopen weken achter: sinds mijn Fritzbox (gebruik ddns-functie daarvan) achter het Nokia-modem zit in DMZ, is hij van slag en denkt hij om de haverklap een nieuw ip te moeten doorsturen (terwijl het steeds dezelfde is). DynDNSService (alternatieve service die ik via DNS-O-Matic gebruik) roept 2 van de 3 keer dat hij blokkeert vanwege 'flooding', maar Dynu slikt alles stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wout schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:54:
We dwalen een beetje af, maar ik wil voor dynamic DNS toch ook graag dynu.com genoemd hebben. Is gratis, heeft (ook) clients voor zo'n beetje alle platformen (als je een separate client nodig hebt) en voor mij is het grote pluspunt dat ik mijn eigen domein er kan gebruiken: ik gebruik thuis.eigendomein.nl als hostname voor het extern aanroepen van mijn thuisnetwerk. En Dynu accepteert trouwens ook frequente updates, kom ik de afgelopen weken achter: sinds mijn Fritzbox (gebruik ddns-functie daarvan) achter het Nokia-modem zit in DMZ, is hij van slag en denkt hij om de haverklap een nieuw ip te moeten doorsturen (terwijl het steeds dezelfde is). DynDNSService (alternatieve service die ik via DNS-O-Matic gebruik) roept 2 van de 3 keer dat hij blokkeert vanwege 'flooding', maar Dynu slikt alles stug.
Ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

De SFP(+) in een switch, die dus niets aan het verkeer doet, alleen doorgeven aan een ethernet poort, kortom: media conversie. De router daarachter routeert, NAT, VLAN etc. Tot zover begrijp ik je. Maar dan… het verkeer terug die switch in :? . In die switch heb je alleen je WAN IP adres. En daar wil je NAT verkeer van de router weer in terug voeren? Uh… nee.
Dat laatste bedoel ik niet. Ik bedoel glasvezel in de sfp+ module in de sfp poort van de switch. Vervolgens een utp kabel van een ethernetpoort naar de router voor het verkeer. Dus eigenlijk puur media conversie zoals je zegt. Deze kabel sluit je aan op de WAN poort van de router. Vervolgens een utp kabel van de router (LAN) naar de switch voor het lokale netwerk. Uiteraard zal je aan de slag moeten met VLAN's etc, maar dat doe ik nu ook al met het opzetten van de PPPoE verbinding.

Probleem is namelijk dat ik geen UDM Pro SE in de meterkast kwijt kan, anders was het een stuk makkelijker om op te lossen. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:17:
[...]

Dat laatste bedoel ik niet. Ik bedoel glasvezel in de sfp+ module in de sfp poort van de switch. Vervolgens een utp kabel van een ethernetpoort naar de router voor het verkeer. Dus eigenlijk puur media conversie zoals je zegt. Deze kabel sluit je aan op de WAN poort van de router. Vervolgens een utp kabel van de router (LAN) naar de switch voor het lokale netwerk. Uiteraard zal je aan de slag moeten met VLAN's etc, maar dat doe ik nu ook al met het opzetten van de PPPoE verbinding.

Probleem is namelijk dat ik geen UDM Pro SE in de meterkast kwijt kan, anders was het een stuk makkelijker om op te lossen. :D
Dus 1 switch voor glas naar UTP (media converter) en een tweede switch achter de de router om meer poorten te krijgen? Lijkt me te kunnen werken. Maar het blijft een kludge - met wellicht issues - om een switch voor die media conversie te gebruiken. Een MC220 kost 25 euro en is voor dat doel gemaakt.

En de fs.com SFP+ lijkt in een MC220 te werken, de Zaram niet. Die dus: https://www.bol.com/nl/nl...nverter/9200000008278690/

Heb wel aan Zaram daar uitleg over gevraagd overigens. Kan zijn dat we iets over het hoofd hebben gezien en dat dat wel werkend te krijgen is. (En aan Zaram heb ik meer technische info gevraagd en of er toch niet een GUI, telnet of ssh toegang mogelijk is.)

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 19-08-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Nee, gewoon één switch voor het hele netwerk. Het is slechts een gedachtespinsel van mij, want ik zit bij KPN. Daar kan je gewoon je eigen router direct na het glasvezelmodem plaatsen. Alleen als je het glasvezelmodem ertussen uit kan halen en kan vervangen door slechts een sfp+ module, dat vind ik dat wel erg tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:56:
Nee, gewoon één switch voor het hele netwerk. Het is slechts een gedachtespinsel van mij, want ik zit bij KPN. Daar kan je gewoon je eigen router direct na het glasvezelmodem plaatsen. Alleen als je het glasvezelmodem ertussen uit kan halen en kan vervangen door slechts een sfp+ module, dat vind ik dat wel erg tof.
KPN beschrijft dat op haar pagina’s over het eigen modem, zie: https://www.kpn.com/w3/fi...ntid=50183&mode=incontext

Overigens begrijp ik nog steeds je gedachtenspinsel niet. Een switch gebruiken als media converter en tegelijkertijd als switch? Volgens mij praten we langs elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:17:
[...]
Gaat een MikroTik RB5009UG+S+IN dan misschien wel passen? Die heeft een SFP+ WAN poort voor de FS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:02
ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:09:
[...]

KPN beschrijft dat op haar pagina’s over het eigen modem, zie: https://www.kpn.com/w3/fi...ntid=50183&mode=incontext

Overigens begrijp ik nog steeds je gedachtenspinsel niet. Een switch gebruiken als media converter en tegelijkertijd als switch? Volgens mij praten we langs elkaar.
Het kan prima als je de wan over een vlan laat lopen (wat kpn doet volgens mij) en je internet netwerk untagged. Breng je 2 kabels van en naar je router zou je ook nog eens full duplex gigabit moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06

MJV

wout schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:54:
Voor de volledigheid dan nog even ddclient een simpel tooltje (te draaien in docker container) waarmee je direct inprikt via de API van bijv. Cloudflare. Daarmee kun je dus ook je eigen domein dynamisch gebruiken. Monitoring (en frequentie van updates) kun je allemaal instellen. Draait tevens op een hele hoop routers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

MJV schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:14:
[...]

De Wizard van de Edgerouter levert dan wel weer een goed beveiligde omgeving op, met firewall-regels waar je daarna niets meer aan hoeft te doen (behalve dan even dat VLAN aanklikken).

Punt m.b.t. 1Gpbs is terecht. Lees echter dat de UDM ook moeite heeft om zijn specs waar te maken.
Ik denk dat ik uiteindelijk voor de Fritz 4060 ga. Beetje zonde van het geld want ik weet dat ik over 2-3 jaar over ga na 2.5/5gbit netwerk (4060 heeft alleen 2.5 WAN poort), maar als ik wat tutorials doorneem om wireguard in te stellen op de Edgerouter; tis te doen, maar allemaal beetje wazig; het is net iets teveel om te leren op dit moment in verbouwing en een kleintje in het gezin.

Voordeel is dat blijkbaar de wifi erg stabiel en goed is op de 4060, wat op dit moment ook wel te wensen overlaat; dus op die manier rechtvaardig ik dan maar de extra investering.

Ondersteunt Vlan tagging en NAT hairpinning dus de oorspronkelijke problemen zijn dan i.i.g. aangepakt.

De weg van de Fritz 5590 had ook gekund, maar ik vind het toch fijn om later alleen een andere router te kunnen kopen ipv ook modem mocht 5/10gbit bereikbaar worden.

Dus plan:

-Genexis ONT aansluiten (als het goed is bij ontvangst al aangemeld bij Delta/Caiwai)
-ONT aansluiten op WAN poort Fritz 4060
-Inloggen op Fritz en VLAN creeeren/aanzetten en op 100 zetten (t.b.v. IPTV)
-Geen VOIP dus daar geen gezeur mee
-IPTV in willekeurige poort van de router? Of zoals specifiek geconfigureerd in de Vlan tag?
-Deco m9 aansluiten op een poort; mesh wifi geen verandering
-Server & Game pc direct aangesloten op overige 2 poorten; 1gbit netwerk op dit moment.

-Wireguard via Duckdns configureren in de 4060.
-Eventueel de juiste poorten open zetten.

Mis ik iets?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:22
Zie afbeelding hieronder, ook resultaat van storing? Ik heb blijkbaar hele grote variatie in downloadsnelheid. Kan er geen officiële melding van vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STvuJEffD8QhmOSN-Mq_q8KLUZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrUX0j9m19sRW20kW9fisbeG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 20:41
Seesar schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:35:
[...]
-IPTV in willekeurige poort van de router? Of zoals specifiek geconfigureerd in de Vlan tag?
Ja dat kan in een willekeurige router poort waar internet (VLAN 100) op staat en dan zal het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32
ernstoud schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Bijzonder, want met die FW versie hebben anderen toch problemen gehad. Weet je zeker dat hij niet geüpdatet is?
Inderdaad bijzonder, ik heb @R3D nog eens gevraagd naar de versie, hij kwam met deze firmware die ik draai op de Nokia . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisfakkert
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik heb sinds een tijd een internet abonnement via Caiway, Omdat bij het afsluiten van mijn abbonement ik ook overgezet ben naar XGS-pon heb ik in Polen een Huawei HN8010Ts besteld. Deze geïnstalleerd en laten registreren bij Caiway aan de hand van de instructies op dit forum (dank daarvoor).

Alles lijkt goed te werken, echter loop ik tegen een groot probleem aan. Op de Nokia XS-2426G-B van Caiway is er een ander ip adres toegewezen dan op de Huawei, waarbij het IP adres op de Huawai een CGNAT IP adres is en die op de Nokia niet.

Ik heb hierover contact gehad met Caiway, maar die geven aan dat bij hun alles goed staat en het aan mijn Modem ligt. Ik heb echter aan mijn kant alles geprobeerd wat ik kon bedenken om het IP adres welke toegewezen is aan de Nokia ook op de Huawai te ontvangen, waaronder opnieuw opstarten Modem en Router (USG3), Factory resets Modem en Router, Laatste firmware en IP adres statisch invoeren in mijn Router.

Iemand wellicht een idee hoe ik het door Caiway toegewezen ip-adres ook aan mijn Huawai gekoppeld kan krijgen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@chrisfakkert Check even deze site: https://www.watzijnmijnips.nl/

Ik heb in mijn router ook nog een 100.x.x.x adres bij de WAN IPv4 staan terwijl ik al ruim een week geleden uit de CG-NAT pool ben gehaald. Als ik check via de bovenstaande link, dan zie ik ook dat ik een ander adres heb dan in mijn router staat. Wellicht ergens nog een bug waarin de DHCP nog een oud, verkeerd adres doorgeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:25:
@chrisfakkert Check even deze site: https://www.watzijnmijnips.nl/

Ik heb in mijn router ook nog een 100.x.x.x adres bij de WAN IPv4 staan terwijl ik al ruim een week geleden uit de CG-NAT pool ben gehaald. Als ik check via de bovenstaande link, dan zie ik ook dat ik een ander adres heb dan in mijn router staat. Wellicht ergens nog een bug waarin de DHCP nog een oud, verkeerd adres doorgeeft?
Interessante vraag: moet een router (of de ONT) het (correcte) WAN IP adres weten om te kunnen functioneren?

Uit bovenstaande blijkt van niet. Het lijkt me dat de server de eerste hop buiten je router (of ONT eigenlijk) wel het juiste adres moet weten. Dan komt verkeer voor jou goed terecht. Voor verkeer naar uiten idem dito, je router/ONT hoeft zijn eigen adres niet te weten. Toch?

Lijkt me dat in de config of software op de Huawei en een router er achter wel wat mis is bij opstarten, zelfs een reset, de DHCP client het oude IP adres niet flusht. Merkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisfakkert
@robertwebbe Als ik mijn IP check op https://watzijnmijnips.nl krijg ik het ip 62.45.100.45 het ip adrs in mijn Router is: 100.71.94.139

Het IP adres in mijn Nokia is echter: 159.180.52.45 (router en https://watzijnmijnips.nl)

@ernstoud Ik weet niet of de Router dan wel de ONT het juiste IP adres moet weten. Ik heb op zich gewoon internet. Waar ik wel tegenaan loop is dat ik van buiten geen verbinding mijn eigen netwerk kan maken op geen van deze 3 IP adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chrisfakkert schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:56:
@robertwebbe Als ik mijn IP check op https://watzijnmijnips.nl krijg ik het ip 62.45.100.45 het ip adrs in mijn Router is: 100.71.94.139

Het IP adres in mijn Nokia is echter: 159.180.52.45 (router en https://watzijnmijnips.nl)

@ernstoud Ik weet niet of de Router dan wel de ONT het juiste IP adres moet weten. Ik heb op zich gewoon internet. Waar ik wel tegenaan loop is dat ik van buiten geen verbinding mijn eigen netwerk kan maken op geen van deze 3 IP adressen.
Ah, dat laatste heb je niet eerder genoemd. Hoe probeer je van buiten toegang te krijgen? Dan zal er een poort open moeten staan voor dat protocol of voor die service. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisfakkert
Dat klopt. Ik had er misschien iets meer achtergrond bij moeten geven.

Maar ik een tijd geleden overgestapt van Delta naar Caiway. Inhoudelijk het zelfde pakket alleen tegen een lagere prijs.
Bij Delta had ik de Genexis modem welke in Bridged modus stond. Ik had gevraagd of ik bij de overstap deze setup kon behouden, maar ondanks een positieve bevestiging daarvan, was dit uiteindelijk niet mogelijk vanwege het overzetten van mijn aansluiting naar XGS-PON.

Vandaar dat ik de eerder aangegeven route heb bewandeld van het aanschaffen van de Huawai ONT en het laten registreren hiervan (hiermee is het voordeel van het overstappen helemaal teniet gedaan, maar je kunt niet alles hebben ;))

Dit betekend dan ook dat ik in de rest van mijn netwerkconfiguratie niets heb aangepast.

De poorten en rules in de USG3 staan correct ingesteld (deze settings hebben de afgelopen jaren goed gewerkt) en zijn niet aangepast. Ik heb meerdere services draaien (VPN, Webserver, Fileserver, Camera's, etc..) waarvoor een benaderbaar IP adres benodigd is.

Wat ik wel zie is dat het ip adres waarmee de ONT lijkt te communiceren in de CGNAT range valt en dat verklaard ook waarom ik via een website als https://watzijnmijnips.nl een ander IP adres krijg als het WAN IP op mijn Router. Het IP adres op de Nokia modem is daarentegen een normaal dynamisch IP adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik lees op het t-mobile forum dat @R3D deze SFP+ ook werkend heeft gekregen:

https://www.solid-optics.com/product/sfp-xgs-ustick-so/

Heeft een kantoor in NL, voelt iemand zich geroepen om hier eens achter aan te gaan? Sample te vragen, prijs, levertijd e.d.?

Ik ga dit niet opvolgen, heb genoeg werk aan de acties m.b.t. de Zaram SFP+.

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 20-08-2023 15:43 . Reden: P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chrisfakkert schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:33:
Dat klopt. Ik had er misschien iets meer achtergrond bij moeten geven.

Maar ik een tijd geleden overgestapt van Delta naar Caiway. Inhoudelijk het zelfde pakket alleen tegen een lagere prijs.
Bij Delta had ik de Genexis modem welke in Bridged modus stond. Ik had gevraagd of ik bij de overstap deze setup kon behouden, maar ondanks een positieve bevestiging daarvan, was dit uiteindelijk niet mogelijk vanwege het overzetten van mijn aansluiting naar XGS-PON.

Vandaar dat ik de eerder aangegeven route heb bewandeld van het aanschaffen van de Huawai ONT en het laten registreren hiervan (hiermee is het voordeel van het overstappen helemaal teniet gedaan, maar je kunt niet alles hebben ;))

Dit betekend dan ook dat ik in de rest van mijn netwerkconfiguratie niets heb aangepast.

De poorten en rules in de USG3 staan correct ingesteld (deze settings hebben de afgelopen jaren goed gewerkt) en zijn niet aangepast. Ik heb meerdere services draaien (VPN, Webserver, Fileserver, Camera's, etc..) waarvoor een benaderbaar IP adres benodigd is.

Wat ik wel zie is dat het ip adres waarmee de ONT lijkt te communiceren in de CGNAT range valt en dat verklaard ook waarom ik via een website als https://watzijnmijnips.nl een ander IP adres krijg als het WAN IP op mijn Router. Het IP adres op de Nokia modem is daarentegen een normaal dynamisch IP adres.
Dan lijkt het me toch echt dat je bij gebruik van de Huawei nog steeds CGNAT hebt. Dat kan, R3D heeft toegelicht dat voor het geleverde Nokia device een andere config geldt die ook blijft bestaan bij gebruik van een eigen modem.

Ik zou even over dit probleem via een PB met R3D communiceren, dan kan hij eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:46

Vuurvoske

Nunquam cede!

Medetweakers,

Ik heb goed nieuws! Sinds gisteren mijn Delta glasvezel opgeleverd gekregen en alles werkt!

Ik heb een eigen modem (bestel in canada via ebay), de Nokia XS-010X-Q. De fiberkabel en stroomadapter heb ik uit het Nokia modem van Delta gehaald. Zoals terug te lezen valt in dit topic.

Hoewel de installateur van guidon is langs geweest en niet echt veel kon doen voor me. (Hij had nog nooit een aansluiting met eigen modem meegemaakt.) Was hij heel vriendelijk en behulpzaam.

Ook alle collega's bij Delta die ik heb gesproken probeerden mij naar het best van hun kunnen te helpen. Bij vragen over cgnat (static ip) e.d. werd mij voorgesteld of even wilde wachten zodat de experts geraadpleegd konden worden. Vervolgens werd ik 2x door verbonden met de technische collega's die mijn vragen prima konden beantwoorden.

Wat belangrijke notes:
- Activatie eigen modem:
1. Eerst moet het modem van Delta zelf geactiveerd worden, pas daarna kan je eigen modem dat worden.
2. Sommige collega's van Delta hebben niet gehoord van deze mogelijkheid en/of weten niet zo goed hoe ze het moeten configureren. In mijn beleving is het zaak dat je ruimte en rust geeft, want uiteindelijk is het bij mij ook gelukt en was ik binnen 30mins klaar.
3. Zorg dat je een foto maakt van je modem, zodat je de serial en ONT code meteen kunt doorgeven.
4. De activatie kan theoretisch 24u duren. Bij mij was de verbinding na ongeveer 2uur actief.

- CGNAT:
1. Delta lijkt te scannen of je poorten open hebt. Wanneer dit het geval is, word CGNAT uitgezet.
2. Als particulier kun je ook vragen of Delta CGNAT wil uitzetten op jouw verbinding. Dit kan wel enige tijd duren. MAAR HET IS DUS MOGELIJK! (citaat: "Meneer, we zien dat op uw adres CGNAT al op disabled staat, mocht het nou niet zo zijn en u krijg een ip adres wat begint met 100.* te zien, neem dan contact met ons op en we regelen dit voor u binnen enkele minuten, het is een kleine moeite").
3. Er zijn berichten dat in de toekomst er een optie komt in je "Mijn Delta" om handmatig CGNAT uit te zetten. Dit is door niemand bij delta aan mij bevestigd.

- Port Forwarding
Ik heb poorten open staan voor vpn, deze kon ik echt pas na 24u benaderen. Geef dat dus even de tijd

- Snelheid
Helaas is dit een minder puntje. Ik blijf steken op ~500MB/s DOWN, ~500MB/s UP, ~10ms ping en 1ms jitter. Ik heb een 1GB down / 1GB up verbinding. Daar ga ik in de loop van de week nog even over bellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4zO73ueqEdjjpZm3NLgOb_sKSU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oaibELOZxS3EDhxW5D50vl0w.png?f=user_large
afbeelding is klikbaar

Desondanks is mijn ervaring positief, hoewel ik wel pas sinds gisteren 13:00 een actieve glasvezel verbinding heb. Ik probeer over een maand nog eens te reageren met mijn bevindingen tot dusver.

Bedankt voor alle tweakers die nuttige toevoegingen hebben geplaatst in de vorige topics. Het was een fluitje van een cent dankzij alle tips! _/-\o_

P.s. Ik heb een Ubiquiti USG 3P router achter het Nokia modem hangen.

[ Voor 2% gewijzigd door Vuurvoske op 20-08-2023 15:52 . Reden: typos en zinsopbouw ]

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

MJV schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:41:
[...]

Voor de volledigheid dan nog even ddclient een simpel tooltje (te draaien in docker container) waarmee je direct inprikt via de API van bijv. Cloudflare. Daarmee kun je dus ook je eigen domein dynamisch gebruiken. Monitoring (en frequentie van updates) kun je allemaal instellen. Draait tevens op een hele hoop routers.
Ik ook nog even dan. Mijn domein draait achter Cloudflare en ik heb pfSense draaien dus heb ik daar de Cloudflare dynamic dns service ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvtgnDNrihdfQWD1pC6G3HTeilY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoGi1ZPIjid0sIvurtDx2ir6.jpg?f=fotoalbum_large

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:35:

Heeft een kantoor in NL, voelt iemand zich geroepen om hier eens achter aan te gaan? Sample te vragen, prijs, levertijd e.d.?

Deze staat (nog) niet in de BFF.247 lijst. @R3D, hoe kun je deze dan het best laten registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vuurvoske schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:44:
Medetweakers,

Ik heb goed nieuws! Sinds gisteren mijn Delta glasvezel opgeleverd gekregen en alles werkt!

Ik heb een eigen modem (bestel in canada via ebay), de Nokia XS-010X-Q. De fiberkabel en stroomadapter heb ik uit het Nokia modem van Delta gehaald. Zoals terug te lezen valt in dit topic.

Hoewel de installateur van guidon is langs geweest en niet echt veel kon doen voor me. (Hij had nog nooit een aansluiting met eigen modem meegemaakt.) Was hij heel vriendelijk en behulpzaam.

Ook alle collega's bij Delta die ik heb gesproken probeerden mij naar het best van hun kunnen te helpen. Bij vragen over cgnat (static ip) e.d. werd mij voorgesteld of even wilde wachten zodat de experts geraadpleegd konden worden. Vervolgens werd ik 2x door verbonden met de technische collega's die mijn vragen prima konden beantwoorden.

Wat belangrijke notes:
- Activatie eigen modem:
1. Eerst moet het modem van Delta zelf geactiveerd worden, pas daarna kan je eigen modem dat worden.
2. Sommige collega's van Delta hebben niet gehoord van deze mogelijkheid en/of weten niet zo goed hoe ze het moeten configureren. In mijn beleving is het zaak dat je ruimte en rust geeft, want uiteindelijk is het bij mij ook gelukt en was ik binnen 30mins klaar.
3. Zorg dat je een foto maakt van je modem, zodat je de serial en ONT code meteen kunt doorgeven.
4. De activatie kan theoretisch 24u duren. Bij mij was de verbinding na ongeveer 2uur actief.

- CGNAT:
1. Delta lijkt te scannen of je poorten open hebt. Wanneer dit het geval is, word CGNAT uitgezet.
2. Als particulier kun je ook vragen of Delta CGNAT wil uitzetten op jouw verbinding. Dit kan wel enige tijd duren. MAAR HET IS DUS MOGELIJK! (citaat: "Meneer, we zien dat op uw adres CGNAT al op disabled staat, mocht het nou niet zo zijn en u krijg een ip adres wat begint met 100.* te zien, neem dan contact met ons op en we regelen dit voor u binnen enkele minuten, het is een kleine moeite").
3. Er zijn berichten dat in de toekomst er een optie komt in je "Mijn Delta" om handmatig CGNAT uit te zetten. Dit is door niemand bij delta aan mij bevestigd.

- Port Forwarding
Ik heb poorten open staan voor vpn, deze kon ik echt pas na 24u benaderen. Geef dat dus even de tijd

- Snelheid
Helaas is dit een minder puntje. Ik blijf steken op ~500MB/s DOWN, ~500MB/s UP, ~10ms ping en 1ms jitter. Ik heb een 1GB down / 1GB up verbinding. Daar ga ik in de loop van de week nog even over bellen.

[Afbeelding]
afbeelding is klikbaar

Desondanks is mijn ervaring positief, hoewel ik wel pas sinds gisteren 13:00 een actieve glasvezel verbinding heb. Ik probeer over een maand nog eens te reageren met mijn bevindingen tot dusver.

Bedankt voor alle tweakers die nuttige toevoegingen hebben geplaatst in de vorige topics. Het was een fluitje van een cent dankzij alle tips! _/-\o_

P.s. Ik heb een Ubiquiti USG 3P router achter het Nokia modem hangen.
Mooie optimistische write-up. Veel van wat je noemt is al genoemd maar dan staat het hier mooi bij elkaar.

Paar opmerkingen…

Dar scannen van je device door Delta en als er poorten openstaan krijg je geen CGNAT is volgens mij “broodje aap”. Diverse Tweakers hebben hier het tegendeel genoemd.

Dat je zelf CGNAT uit zou moeten kunnen zetten is door Delta zelf aangegeven maar nog niet gerealiseerd.

Dat 500/500 lijkt me dat je op het verkeerde profiel zit. Doe eens een PB naar R3D. Gaat wellicht sneller dan via de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En als de oplossing van @R3D niet helpt: heeft de Guidion monteur de optische elementen wel schoongemaakt met een cleaning pen? Vooral als je er eentje tweedehands koopt kan dit van belang zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door robertwebbe op 20-08-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:09:
En als de oplossing van @R3D niet helpt: heeft de Guidion monteur de optische elementen wel schoongemaakt met een cleaning pen? Vooral als je er eentje tweedehands koopt kan dit van belang zijn.

[YouTube: How to use a One-Click® Cleaner, SC, ST, FC]
Ben eigenlijk wel benieuwd wat de gevolgen zijn van verontreiniging (voornamelijk stof). Heb me wat ingelezen en dan lees je zwakker signaal, minder efficiency (?) en wegvallen van signaal. Maar kan het bewerkstelligen dat je uitstekende latency hebt maar geen 1 Gbps maar de helft?

Dit soort zinnen lees je: “Dirt and contamination block the signal and lead to light loss, reducing power and efficiency.”. Ja begrijpelijk, maar wat is dan het gevolg?

Als het gevolg is dat de ONT of router de TCP packets moet herzenden, krijg je snelheidsverlies. Als je latency testen doet zou je ook slechtere latency moeten zien. Of veel packet loss.

Opvallend is dat als je zoekt naar dit fenomeen je voornamelijk terecht komt op sites van schoonmaakmiddelen voor fiber en op sites van aanbieders van microscopen om fiber uiteinden te inspecteren. Beetje WC eend verhaal wel.

Ik gok dat in de vraag hierboven een verkeerde instelling in het profiel de oorzaak is.

Ik heb ook zo’n cleaning pen indertijd aangeschaft. Verbaast me dat er een soort geweven stof in zit die over het fiber uiteinde geleid wordt, kan dat dan geen stof loslaten? Meeste stof in huis is van katoen, linnen e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 20-08-2023 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Er zit veel verschil in kwaliteit tussen de verschillende cleaners, sommige maken de fiber ook gewoon smeriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvg93
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06-06 10:32
DieterKoblenz schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Zie afbeelding hieronder, ook resultaat van storing? Ik heb blijkbaar hele grote variatie in downloadsnelheid. Kan er geen officiële melding van vinden.

[Afbeelding]
Off topic: welke tool is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:41
chrisfakkert schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:19:
Ik heb sinds een tijd een internet abonnement via Caiway, Omdat bij het afsluiten van mijn abbonement ik ook overgezet ben naar XGS-pon heb ik in Polen een Huawei HN8010Ts besteld. Deze geïnstalleerd en laten registreren bij Caiway aan de hand van de instructies op dit forum (dank daarvoor).

Alles lijkt goed te werken, echter loop ik tegen een groot probleem aan. Op de Nokia XS-2426G-B van Caiway is er een ander ip adres toegewezen dan op de Huawei, waarbij het IP adres op de Huawai een CGNAT IP adres is en die op de Nokia niet.

Ik heb hierover contact gehad met Caiway, maar die geven aan dat bij hun alles goed staat en het aan mijn Modem ligt. Ik heb echter aan mijn kant alles geprobeerd wat ik kon bedenken om het IP adres welke toegewezen is aan de Nokia ook op de Huawai te ontvangen, waaronder opnieuw opstarten Modem en Router (USG3), Factory resets Modem en Router, Laatste firmware en IP adres statisch invoeren in mijn Router.

Iemand wellicht een idee hoe ik het door Caiway toegewezen ip-adres ook aan mijn Huawai gekoppeld kan krijgen. Alvast bedankt.
Zou je ons willen vertellen hoe de overstap van Delta naar Caiway precies ging? Wanneer kon je je modem wisselen? Viel het signaal weg? Was er een monteur nodig etc.?

Verder zit je met je eigen modem duidelijk nog in de CG-NAT range. Ik zou gewoon nogmaals bellen in de hoop dat je iemand anders krijgt. Of via de chat proberen.
En anders via Twitter/X openbaar posten dat het pruts0rs zijn 😖

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
[...]

Als je ergens in de voorwaarden of in je overeenkomst kunt vinden dat je een vast IP zou krijgen, vecht het dan zeker aan! En hou ons op de hoogte zodat we de FAQ van dit topic kunnen bijwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisfakkert
EWS99 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Zou je ons willen vertellen hoe de overstap van Delta naar Caiway precies ging? Wanneer kon je je modem wisselen? Viel het signaal weg? Was er een monteur nodig etc.?

Verder zit je met je eigen modem duidelijk nog in de CG-NAT range. Ik zou gewoon nogmaals bellen in de hoop dat je iemand anders krijgt. Of via de chat proberen.
En anders via Twitter/X openbaar posten dat het pruts0rs zijn 😖
De overstap is ondertussen een lang verhaal maar maar ik probeer het kort te houden.

Zoals eerder aangegeven was ik mij in eerste instantie niet versteld dat we overgingen op XGS-PON, dus de eerste week heb ik internet gehad via het Nokia Modem. Nadat ik mijn Huawai ONT had ontvangen heb ik deze laten registreren via de Chat en gevraagd of CGNAT uitgezet kon worden. Na de registratie heb ik de modem aangesloten en gewacht tot de volgende dag, conform het stappenplan zoals ook gedeeld in dit forum.

De volgende dag had ik geen internet op de Huawai, omdat blijkbaar de registratie van eigen modems alleen door de weeks plaatsvind en ik de aanvraag gedaan had op een vrijdagavond. Ik heb daarop de Nokia modem weer aangesloten en heb nadat ik het signaal kreeg dat de registratie was afgerond heb ik mijn Huawai ONT aangesloten en had ik internet.

Kort daarna contact opgenomen met Caiway/Delta omdat de bandbreedte van mijn internet nogal fluctueerde. Daarop is een monteur langs geweest die eigenlijk niets anders heeft gedaan dan de Nokia Modem heeft aangesloten zodat ze de lijn vanuit Caiway/Delta konden doormeten.

Kort hierop werd ik gebeld dat ik mijn Nokia Modem weer moest aansluiten omdat ik klaarblijkelijk nog achter de CGNAT zat en dat dit de oorzaak was van de storing, en voor het omzetten daarvan was het nodig dat de Nokia Modem aangesloten was. Hierna is de CGNAT uitgeschakeld en heb ik daarna weer mijn eigen ONT aangesloten.

Alleen lijkt het nieuwe IP adres niet aan mijn Huawai ONT te worden toegewezen en alleen aan de Nokia Modem. En dit is waar ik nu ben.

Ik heb al vele weken contact gehad met de klantenservice van Caiway, maar telkens krijg ik te horen dat bij hun alles goed staat en dat het aan mijn modem ligt, dat ze dit niet ondersteunen (snap ik helemaal) en als ik er niets van begrijp ik maar iemand in moet huren hiervoor (deze opmerking vond ik dan weer een beetje jammer).

Ik kan niet inschatten of bij Caiway echt alles goed staat, maar had mij tot dit forum wend om in ieder geval alles wat ik aan mijn kant kan doen om het werkend te krijgen.

Ik zal ze niet gaan benaderen via Twitter, omdat ik 1 van die mensen ben die recent zijn Twitter account heeft beëindigd. en helaas kan ik ook niet met zekerheid stellen dat het pruts0rs zijn, als ik niet weet wat de oorzaak van het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
chrisfakkert schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:12:
[...]

De overstap is ondertussen een lang verhaal maar maar ik probeer het kort te houden.

Zoals eerder aangegeven was ik mij in eerste instantie niet versteld dat we overgingen op XGS-PON, dus de eerste week heb ik internet gehad via het Nokia Modem. Nadat ik mijn Huawai ONT had ontvangen heb ik deze laten registreren via de Chat en gevraagd of CGNAT uitgezet kon worden. Na de registratie heb ik de modem aangesloten en gewacht tot de volgende dag, conform het stappenplan zoals ook gedeeld in dit forum.
Thanks! Ik ben vooral benieuwd naar de overstap van Delta naar Caiway. Hoe ging dat? Viel je internet ineens weg? Of had je een monteur die de lijn omgezet heeft? Of kon je zelf kiezen wanneer je de Nokia aansloot en werd je daarna over gezet naar XGS-PON?

Zover ik weet kan een XGS-PON niet op een AON aansluiting en andersom. Daarom zou ik verwachten dat je internet ineens stopt, omdat een monteur in de PoP je lijn over zet van AON naar XGS-PON (dus in een ander poortje stopt). Of moet zijn dat ze daar nog een optical splitter tussen hebben zitten. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe dit proces werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
chrisfakkert schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb al vele weken contact gehad met de klantenservice van Caiway, maar telkens krijg ik te horen dat bij hun alles goed staat en dat het aan mijn modem ligt, dat ze dit niet ondersteunen (snap ik helemaal) en als ik er niets van begrijp ik maar iemand in moet huren hiervoor (deze opmerking vond ik dan weer een beetje jammer).

Ik kan niet inschatten of bij Caiway echt alles goed staat, maar had mij tot dit forum wend om in ieder geval alles wat ik aan mijn kant kan doen om het werkend te krijgen.

Ik zal ze niet gaan benaderen via Twitter, omdat ik 1 van die mensen ben die recent zijn Twitter account heeft beëindigd. en helaas kan ik ook niet met zekerheid stellen dat het pruts0rs zijn, als ik niet weet wat de oorzaak van het probleem is.
Je eigen modem heeft een apart profiel. De settings moeten ook op dat andere profiel toegepast worden. Dit gaat met snelheidsprofielen ook wel eens mis. Het ligt echt bij Caiway! Laat ze het escaleren naar een hogere lijn zou ik zeggen. Of kijk @R3D heel lief aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisfakkert
@EWS99 ahh zo. Had ik de vraag verkeerd opgevat.

Tijdens de initiële overstap viel voor mij het internet weg op het moment van de overstap.

Ik ben dus eerst in de PoP overgezet naar XGS-PON, daarna heb ik de Nokia modem aangesloten. In mijn geval meer dan een dag na de omzetting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bsmile000
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 21:59

Ik wil dit wel op me nemen. Had je van het weekend al een PB gestuurd voor de Zaram, maar dit is mogelijk een snellere weg. Geduld is toch al niet mijn sterkste kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32
DieterKoblenz schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

[Afbeelding]
ik zie geen rare waardes, ik heb deze ook, draai een speedtest op een synology nas,
In de praktijk geen problemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Deze staat (nog) niet in de BFF.247 lijst. @R3D, hoe kun je deze dan het best laten registreren?
NIET.
Als hij niet op de lijst staat zal er weinig mee gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

svenvg93 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:38:
[...]

Off topic: welke tool is dat als ik vragen mag?
Lijkt me https://github.com/henrywhitaker3/Speedtest-Tracker

Heb het inmiddels ook draaien, op mijn Synology ook wat uitschieters, heb nu ook een docker-instance draaien op een machine die het minder zwaar heeft, kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MJV schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

Lijkt me https://github.com/henrywhitaker3/Speedtest-Tracker

Heb het inmiddels ook draaien, op mijn Synology ook wat uitschieters, heb nu ook een docker-instance draaien op een machine die het minder zwaar heeft, kijken of dat verschil maakt.
SpeedTest onder Docker op linux op een onderliggend OS. Zou dat betrouwbare cijfers opleveren?

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 20-08-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

SpeedTest onder Docker op linux op een onderliggend OS. Zou dat betrouwbare cijfers opleveren?
Als je netwerk goed in elkaar zit zou het verschil nihil moeten zijn. Als ik naar mijn eigen tests kijk in een Docker container op mijn server vs een laptop direct op de ONT is het verschil alleen een ping van 2ms meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Heb wat technische info van Zaram gekregen:

- product manual
- bevestiging dat deze SFP+ niet in een SFP cage met 1Gbps werkt
- bij de zending komt ook een lijst met de MAC adressen, voor je weet maar nooit
- er is een telnet interface waarin het PON ID aan te passen is

Ik heb deze SFP in een MC220L gescand van 192.168.0.0 tot 192.168.255.254 en kwam hem niet op het spoor. Zal wel komen door puntje 2 hierboven. Toch maar even een SFP+ media converter kopen. Of een UDM Pro. Iemand suggesties?

Update: deze SFP biedt via telnet een imposante hoeveelheid commando’s, waaronder veel debugging. Interessant.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 21-08-2023 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:00

KRASH

Juist ja...

Ik zit nu een paar dagen op Zakelijk pro op een Nokia ONT. Het verschil met het Nokia XGS-PON modem is wel "schrikbarend".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFqNx874QR5pdhoklYerkydoOsg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OeZxMTxpXjXtlRbaCLWXFq6X.png?f=user_large

De meeste dipjes (blauwe / rode puntjes) zijn door mezelf veroorzaakt omdat ik hier ook intern wat aan het netwerk heb lopen pielen om de boel naar 10Gbit te upgraden.

Packet loss is netjes 0% als ik de juiste periode selecteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

[...]

Ik moet hier even op terugkomen. Omdat ik na een stroomstoring flinke problemen had met het netwerk heb ik veel lopen testen. Ook had ik mijn huidige router (pfSense) even vervangen voor een Omada ER605 router.
Uiteindelijk bleken er 3 poorten kapot op mijn PoE switch. Die tijdelijk vervangen voor een andere PoE switch en alle oorspronkelijke apparatuur weer online gebracht.

Mijn aanname was dat het IP-adres aan mijn Huawei ONT hing. Net gebeld met Delta Zakelijk en die gaven aan dat dat niet correct is, het IP-adres is gekoppeld aan de daadwerkelijke router.

En aangezien ik de routers heb gewisseld tijdens het testen is het dus ook logisch dat ik een ander IP kreeg. Mea culpa dus.

Enige vreemde is dat ik mijn oude IP niet terug kreeg nadat ik de pfsense router weer had opgehangen maar goed.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

duderuud schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:23:
[...]

Ik moet hier even op terugkomen. Omdat ik na een stroomstoring flinke problemen had met het netwerk heb ik veel lopen testen. Ook had ik mijn huidige router (pfSense) even vervangen voor een Omada ER605 router.
Uiteindelijk bleken er 3 poorten kapot op mijn PoE switch. Die tijdelijk vervangen voor een andere PoE switch en alle oorspronkelijke apparatuur weer online gebracht.

Mijn aanname was dat het IP-adres aan mijn Huawei ONT hing. Net gebeld met Delta Zakelijk en die gaven aan dat dat niet correct is, het IP-adres is gekoppeld aan de daadwerkelijke router.

En aangezien ik de routers heb gewisseld tijdens het testen is het dus ook logisch dat ik een ander IP kreeg. Mea culpa dus.

Enige vreemde is dat ik mijn oude IP niet terug kreeg nadat ik de pfsense router weer had opgehangen maar goed.
Dat je pfsense router niet oude ip krijgt is ook logisch. Na een dhcp release krijg je niet automatisch je oude terug. Er is geen static reservering op DHCP voor het mac adres van je pfsense systeem. Dus als het ip al gereleased is binnen DHCP is hij als het ware weg voor jouw systeem en kan dan aan de eerstvolgende uitgegeven worden.

*empty*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
MR_VIPER schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Dat je pfsense router niet oude ip krijgt is ook logisch. Na een dhcp release krijg je niet automatisch je oude terug. Er is geen static reservering op DHCP voor het mac adres van je pfsense systeem. Dus als het ip al gereleased is binnen DHCP is hij als het ware weg voor jouw systeem en kan dan aan de eerstvolgende uitgegeven worden.
Hmm, met een vast IP zou ik toch wel een static DHCP reservering verwachten eigenlijk. In de 20 jaar dat ik MKB heb gedaan heb ik zelden klanten meegemaakt die ineens een ander IP adres kregen op een zakelijke lijn. Delta/Caiway snapt gewoon niet hoe een zakelijke lijn er uit moet zien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

@EWS99 Met een vast IP verwacht ik eerlijk gezegd ook een DHCP reservering. Ik ben al 25 jaar niet anders gewend (op mijn werk bijvoorbeeld).

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Alleen de grote bedrijven hebben een "echt" vast IP of IP-blok bij DELTA naar mijn ervaring.

Als particulier met een businesspack krijg je wel een vast IP, maar als je modem/router voor langer dan een uur uit staat dan krijg je met de nieuwe lease ook vaak een nieuw IP mee. Als je van modem/router wisselt met een ander MAC-adres krijg je ook een ander IP.

Als je IP "opeens" wijzigt zonder een wijziging in hardware of soortgelijks zou ik contact opnemen met de klantenservice, in mijn geval kreeg ik de maandkosten van het businesspack terug voor die maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KRASH schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:32:
Ik zit nu een paar dagen op Zakelijk pro op een Nokia ONT. Het verschil met het Nokia XGS-PON modem is wel "schrikbarend".

[Afbeelding]

De meeste dipjes (blauwe / rode puntjes) zijn door mezelf veroorzaakt omdat ik hier ook intern wat aan het netwerk heb lopen pielen om de boel naar 10Gbit te upgraden.

Packet loss is netjes 0% als ik de juiste periode selecteer.
Netjes. Ik vermoed dat Zakelijk Pro in de infra anders in elkaar zit. Lijkt me dat zo’n knik in latency niet alleen te danken is aan de Nokia ONT. Hoewel het verstrekte Nokia device natuurlijk meer een massa product is met een druk op de kostprijs. Dus wellicht minder van kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
ernstoud schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:31:
Heb wat technische info van Zaram gekregen:

- product manual
- bevestiging dat deze SFP+ niet in een SFP cage met 1Gbps werkt
- bij de zending komt ook een lijst met de MAC adressen, voor je weet maar nooit
- er is een telnet interface waarin het PON ID aan te passen is

Ik heb deze SFP in een MC220L gescand van 192.168.0.0 tot 192.168.255.254 en kwam hem niet op het spoor. Zal wel komen door puntje 2 hierboven. Toch maar even een SFP+ media converter kopen. Of een UDM Pro. Iemand suggesties?

Update: deze SFP biedt via telnet een imposante hoeveelheid commando’s, waaronder veel debugging. Interessant.
Ik zou zeggen probeer dan eens een keer de goedkope oplossing dan weten we ook of die wel of niet werkt :

https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Mapje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

Ik zou zeggen probeer dan eens een keer de goedkope oplossing dan weten we ook of die wel of niet werkt :

Schiet je hiermee je doel niet voorbij? Want dan kun je net zo goed een Huawei of Nokia ONT gebruiken die de conversie van Glas naar UTP doet. Is uiteindelijk nog goedkoper ook denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EWS99 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:21:
[...]

Schiet je hiermee je doel niet voorbij? Want dan kun je net zo goed een Huawei of Nokia ONT gebruiken die de conversie van Glas naar UTP doet. Is uiteindelijk nog goedkoper ook denk ik.
Zeker. Maar ik weet zeker dat als er 60 Zaram SFP+ sticks geleverd zijn allerlei mensen geïnteresseerd zijn in “rommelen” via telnet ;) en dan is het wel fijn dat ik in ieder geval dat bekeken heb _O- .

Eerst nog even de MC220L proberen nu ik het IP adres weet. Zo niet dan krijgt routershop klandizie.

Mijn HN8010Ts hoor ik af en toe fluisteren wanneer XGS-PON nou komt…

—-

Update: nee, de SFP in de MC220L geeft geen telnet prompt. Zoals Zaram ook zei.

ACT AC4450 is besteld.

[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 21-08-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Staat ook in de pricewatch zie ik net

uitvoering: ACT AC4455 10G Ethernet Media Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuisjeSt
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-03 15:12
Toen heb ik de Delta fiber aangesloten en via een ethernetkabel verbinding gemaakt met de (1Gb) WAN ethernetpoort van de UDM. Uiteraard VLAN=100 gezet en hij deed het! *O*
Interne speedtest gaf zowel down als up 930 Mbps. Het is dus mogelijk om hem op deze manier te gebruiken.
Met heel veel interesse en plezier heb ik deel 1 en 2 van het forum gelezen en wat ben ik enorm dankbaar voor al jullie onderzoeken! _/-\o_

@robertwebbe wel een vraag, begrijp ik het nu goed dat je de Delta fiber via de TP-Link MC220L aan kan sluiten op mijn 'oude' USG-3P in plaats van de eerder voorgestelde Huawei HN8010Ts optiXstar XGS-PON ONT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BuisjeSt Als je deze combineert met een FS XGS-ONU-25-20NI. Maar toch kun je dan beter voor een losse Huawei of Nokia ONT gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:50

Adze

CCNP !

BuisjeSt schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 06:55:
@robertwebbe wel een vraag, begrijp ik het nu goed dat je de Delta fiber via de TP-Link MC220L aan kan sluiten op mijn 'oude' USG-3P in plaats van de eerder voorgestelde Huawei HN8010Ts optiXstar XGS-PON ONT?
Ik zie deze vraag vaker voorbijkomen. Korte antwoord is dat je altijd een ONT moet hebben voor een XGS-PON aansluiting, in welke vorm dan ook. Het kan zijn in de vorm van een los "doosje", kan zijn in de vorm van SFP of kan zijn in de vorm van volledige soho router.

De MC220L is zelf geen ONT, dus daar moet je dan weer een ONT SFP instoppen als je die hiervoor wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuisjeSt
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-03 15:12
Ah ok @Adze en een ONT zit al wel in die Huawei. Dus dan is het een SC/APC - SC/APC simplex glasvezel kabeltje erbij en klaar?

En als ik toch een ONT voor de MC220L zou willen kopen moet je dan nog ergens op letten? Is de TP-Link TL-SM321B - SFP Gigabit uitbreidingsmodule bijvoorbeeld een optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Adze schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:13:
[...]
De MC220L is zelf geen ONT, dus daar moet je dan weer een ONT SFP instoppen als je die hiervoor wil gebruiken.
Met nog de toevoeging dat de MC220L alleen een SFP cage (en een gigabit ethernet poort) heeft en dus beperkt is tot 1Gbps. Zover ik weet zijn alle XGS-PON SFP’s van het type SFP+ met een Ethernet interface van 10Gbps. Dat betekent dat de SFP+ die je in een MC220L zou willen plaatsen ook 1Gbps. op het interface moet ondersteunen.

Robert heeft getest dat de fs.com SFP+ dat ondersteunt, de Zaram ZXOS11NPI niet. Voor de Zaram SFP+ heb je een 10 Gbps, mediaconverter nodig met een SFP+ cage, zoiets:

Prijzig en dan moet er dus een SFP+ in, dan is een HN8010Ts goedkoper. De combo SFP+ met mediaconverter biedt wel meer flexibiliteit als je ooit een router met SFP+ cage overweegt zoals een UDM Pro. Dan haal je de SFP+ uit de media converter en steek je die in de router en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 22-08-2023 09:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BuisjeSt schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:57:
Ah ok @Adze en een ONT zit al wel in die Huawei. Dus dan is het een SC/APC - SC/APC simplex glasvezel kabeltje erbij en klaar?

En als ik toch een ONT voor de MC220L zou willen kopen moet je dan nog ergens op letten? Is de TP-Link TL-SM321B - SFP Gigabit uitbreidingsmodule bijvoorbeeld een optie?
Nee, als je een XGS-PON aansluiting hebt zijn alleen de SFP+ sticks zoals in de topic start genoemd geschikt, dus de fs.com en de Zaram SFP+. De SFP waar je naar verwijst is een AON SFP, die zijn vele malen goedkoper omdat er slechts electronica in zit voor detectie/genereren van licht en omzetting naar een digitaal signaal. In een XGS-PON SFP+ zit een complete computer vergelijkbaar qua complexiteit met een Raspberry PI 4+.

Dus HN8010Ts ONT of een mediaconverter met 1 van die 2 SFP’s. En de Zaram werkt alleen in een 10Gbps. mediaconverter.

De fs.com SFP+ in een MC220L geeft dus maximaal 1Gbps., heb je een abonnement met hogere snelheid is dat wel een beperking. De HN8010Ts en de Zaram of fs.com SFP+ in een 10Gbps. mediaconverter biedt het maximum van je abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand hier toevallig ervaring met importeren? En dan vooral de betekenis/verklaring van "statistical value"?

Heb nl. de factuur van DHL gekregen voor de import van de sample Zaram SFP begin augustus. De waarde aangegeven door Zaram was USD 10,-

De douane/DHL zegt EUR 102,- met een "statistical value" van EUR 121,-
En over die laatste is de BTW berekend.

Taric code was juist; geen invoerrechten.

Wordt ook bij de zending medio september i.p.v. USD 90,- met die "statistical value" gerekend, wordt elke stick wel iets duurder, plm. EUR 7,-

Is dat aan te vechten? Is toch wel bijzonder dat je iets koopt voor omgerekend EUR 81,- dat dan de waarde volgens de douane EUR 121,- zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen ervaring maar ik vermoed dat iemand bij DHL heeft gezien dat er SFP sticks inzitten en dat de waarde van USD 10 nooit kan kloppen. Er is een soort van gemiddelde waarde voor die dingen bepaald en dat zal dan EUR 102 zijn. Mogelijk als Zaram USD 90 had ingevuld in plaats van USD 10, dat de DHL medewerker dan deze waarde dan wel had gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@ernstoud Inderdaad wat robertwebbe hierboven schreef. Ze hadden bij Zaram nooit $10 als waarde moeten opgeven maar de werkelijke waarde. Zelfs als het een monster betreft. In dat geval hadden ze als opmerking ‘not for commercial use’ oid moeten aangeven. Aanvechten is weinig zinvol. Zie ook: https://www.fedex.com/nl-...clare-value-of-goods.html

https://www.fedex.com/nl-.../how-to-ship-samples.html

Zolang ze op de vrachtbrief maar de werkelijke waarde aangeven en de juiste taric code gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superbeagle schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:09:
@ernstoud Inderdaad wat robertwebbe hierboven schreef. Ze hadden bij Zaram nooit $10 als waarde moeten opgeven maar de werkelijke waarde. Zelfs als het een monster betreft. In dat geval hadden ze als opmerking ‘not for commercial use’ oid moeten aangeven. Aanvechten is weinig zinvol. Zie ook: https://www.fedex.com/nl-...clare-value-of-goods.html

https://www.fedex.com/nl-.../how-to-ship-samples.html

Zolang ze op de vrachtbrief maar de werkelijke waarde aangeven en de juiste taric code gaat het goed.
Dank. Uiteraard zal op de grote zending gewoon de waarde staan. Ik had Zaram gevraagd de waarde USD 10,- op dat sample te zetten. Juist om BTW te voorkomen. Silly me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@ernstoud

Als je een factuur hebt met een lagere waarde dan het bedrag waarmee de postvervoerder rekent, dan kan je uiteraard bezwaar maken. De postvervoerder maakt een schatting door gebrek aan (de juiste) informatie.

Ook al zou de module 10 dollar kosten, je zal sowieso btw moeten gaan betalen, want er is geen btw-vrijstelling meer voor pakketten onder de €22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@GioStyle Bezwaar maken tegen een vervoerder voor een afspraak tussen een verkoper en koper lijkt mij niet zinvol. Die zijn daarvoor niet aansprakelijk. Daarbij is het niet de vervoerder die de prijs op de vrachtbrief zet maar de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:31:
@ernstoud

Als je een factuur hebt met een lagere waarde dan het bedrag waarmee de postvervoerder rekent, dan kan je uiteraard bezwaar maken. De postvervoerder maakt een schatting door gebrek aan (de juiste) informatie.

Ook al zou de module 10 dollar kosten, je zal sowieso btw moeten gaan betalen, want er is geen btw-vrijstelling meer voor pakketten onder de €22.
Dat laatste wist ik. Aan dat eerste twijfel ik gezien het feit dat er met de “statistical value” gerekend is. Lijkt me niet dat je die kunt betwijfelen. Gaat ook maar over 21% van 121-102 euro, paar euro. Maar dit moet wel kloppen voor de grote zending. Kan natuurlijk niet zo zijn dat ik iets koop voor USD 60x90 en dat de douane dan zegt dat het EUR 60x121 wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Stiekem vind ik het daarom ook leuk om dit te doen. Inzet is wel een duit centen dus het moet wel goed gaan. Maar een mens is nooit te oud om te leren hoe je geld overmaakt naar Korea, wat Taric codes zijn, AWB, EORI, hoe je een Koreaans adres omzet in maar 32 karakters, “statistical value” etc. 7(8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Superbeagle schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:49:
@GioStyle Bezwaar maken tegen een vervoerder voor een afspraak tussen een verkoper en koper lijkt mij niet zinvol. Die zijn daarvoor niet aansprakelijk. Daarbij is het niet de vervoerder die de prijs op de vrachtbrief zet maar de verkoper.
Bij bestellingen van buiten de EU worden vaak extra kosten in rekening gebracht. Die betaalt u aan de pakketbezorger.

Bijvoorbeeld:

btw
invoerrechten
inklaringskosten

Maar soms betaalt u te veel. Bijvoorbeeld omdat de belasting is berekend over het verkeerde product. Of omdat de waarde van het artikel lager is dan de waarde waarover de belasting is berekend.
https://www.belastingdien...uitenland-wat-kan-ik-doen

Bezwaar maken, verzoek om terugbetaling… niet de juiste termen gebruikt, maar je kan echt wel iets doen, als je van overtuigd bent dat je teveel btw en/of invoerrechten hebt betaald.

[ Voor 21% gewijzigd door GioStyle op 22-08-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansctw
  • Laatst online: 01-04 22:51
Goede dag,

Hier nog een geinteresseerde, gaat het lukken? Mag met kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@GioStyle Alleen is de werkelijke waarde in dit geval eerder $100 in plaats van de $10 vermeld op de vrachtbrief. Daarom gingen de alarmbellen rinkelen.

Je kunt inderdaad bezwaar maken dat er een nulletje is vergeten.

De vraag is of het de moeite is voor die nog geen €5 zijnde het verschil in btw tussen €102 en €121.

De zorgen gaan meer over de grote partij straks. Het hele idee van groot inkopen is om schaalvoordeel te behalen en dat snappen ze bij de douane. Zolang op die vrachtbrief de werkelijke waarde staat zie ik geen risico’s.

Edit: en ik spreek uit ervaring met de aankoop van de Nokia ONT’s uit Canada.

Edit 2: onderbouwing waarom ik weinig risico’s zie. Belastingdienst
2.18 Voorwaarden prijsverminderingen
Een prijsvermindering die een verkoper aan een koper heeft verleend, kan voor het vaststellen van de douanewaarde worden geaccepteerd als:

de vermindering betrekking heeft op de goederen waarvan de douanewaarde wordt bepaald, en
op het tijdstip van het aangeven voor het vrije verkeer vaststaat door welke elementen de vermindering wordt bepaald. Enkele voorbeelden daarvan: functie, hoeveelheid, omzet, berekeningsmethode, kwaliteit en/of beschadiging.

[ Voor 45% gewijzigd door Superbeagle op 22-08-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DRCnjYqC2-dDSQGgoLREUcN0eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kwzgdQvAzs9GJaMiYG67Px11.png?f=fotoalbum_large

Na wat opstartproblemen m.b.t. het meten ziet het er inmiddels allemaal stabiel uit. Speedtest pakte eerst nog zelf een server, dat zorgde voor hele wisselende resultaten. Nu vastgezet op 52365 (T-Mobile Amsterdam meen ik). Download gemiddeld 930 mbit, upload rond de 870 mbit. Ik denk dat dat wel een beetje het maximale is wat ik uit mijn Edgerouter X kan persen. Toen de resultaten nog een stuk lager (en wisselender) waren overwoog ik nog even ook maar aan de OPNSense te beginnen, maar ik laat het voor nu maar even zo.

Ping lijkt ook regelmatig rond de 4ms te zitten, denk ook netjes. Bovenstaande dus i.c.m. het Nokia xs-010x-q modem.

Let niet op de drops in de upload op ieder heel uur, ik was even vergeten dat ik nog een telegraf instance had draaien die ook ieder heel uur even een speedtestje deed...

[ Voor 8% gewijzigd door MJV op 22-08-2023 21:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bsmile000
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 21:59

Ik heb contact gehad met de Nederlandse vestiging. Ze zijn nog niet zover om hun ont stick al op de markt te brengen en zitten nog in de testfase. Het was nog niet mogelijk om er al eentje geleverd te krijgen. Helaas…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fd0
  • Laatst online: 27-03-2024

fd0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgDG16C1VeJrx7NmNc7rpUIbXn8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4IYe2eNwZpstmyaPolBzLfF4.jpg?f=user_large

De smokeping data vanuit DC naar mijn nieuwe Delta IP adres...
Géén rechte groene lijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fd0 Is dat niet omdat je op een gedeelde aansluiting van een lijnkaart zit met nog 31, 63 of 127 anderen?
Ik ervaar hier ook best wisselende resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fd0 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:53:
[Afbeelding]

De smokeping data vanuit DC naar mijn nieuwe Delta IP adres...
Géén rechte groene lijn...
Had je dat verwacht dan? Tussen dat DC en jouw lijn zit allerlei infra, dus varieert de latency altijd 1-2 ms. natuurlijk. Hier vanuit mijn AON verbinding naar de VM in de Oracle Cloud (staat in Amsterdam Z-O) gemiddeld 4 ms. maar uitschieters naar 3 en naar 6 ms. Alleszins aanvaardbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
Er is mij altijd geleerd dat ICMP nou niet echt het meest betrouwbare is om te monitoren. Omdat veel routers en switches ICMP vrij laag prioriteren?

Ik zou denk ik eerder de response tijden op HTTP testen ofzo.

En 6-7 ms. Er zijn genoeg Tweakers die jaloers zijn hoor (Ziggo zit gauw in het 10-20ms bereik)

[ Voor 18% gewijzigd door EWS99 op 23-08-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fd0
  • Laatst online: 27-03-2024

fd0

robertwebbe schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:18:
@fd0 Is dat niet omdat je op een gedeelde aansluiting van een lijnkaart zit met nog 31, 63 of 127 anderen?
Ik ervaar hier ook best wisselende resultaten.
een maatje van me heeft een Delta P2P verbinding en diens smokeping ziet er op het eerste gezicht er beter uit.
Ook hier een overzicht van de laatste 30 uur..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwrRVuWLb9dN97_9KlPCympHbTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mkyKkjoKOz3rcAu3QWjkoEni.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fd0 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

een maatje van me heeft een Delta P2P verbinding en diens smokeping ziet er op het eerste gezicht er beter uit.
Ook hier een overzicht van de laatste 30 uur..

[Afbeelding]
Voor vergelijk: dit zie ik zo op een dag (AON) naar de VM in het DC in Amsterdam in de OCI:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Cn3x1IYM4VyTZdto-bLxDy5PCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iioyo6aFmAS3YuU5sS00SFM0.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens… ook XGS-PON is bij Delta tot de OLT of vlak daarvoor P2P. Beter is te spreken over AON en XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
ernstoud schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Blijkt slecht leverbaar. Wordt media september.
Jammer, maar gelukkig leverbaar bij 8 verschillende bedrijven in NL.

Dus mocht het een succes zijn ben je gelukkig niet afhankelijk van één bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mapje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:48:
[...]

Jammer, maar gelukkig leverbaar bij 8 verschillende bedrijven in NL.

Dus mocht het een succes zijn ben je gelukkig niet afhankelijk van één bedrijf.
Zeker, alleen hebben die allemaal geen eigen voorraad, het is de leverancier - niet de webshop - die dan pas kan leveren. En zelfs waar er staat dat er voorraad is, staat er een levertijd van enkele dagen. Dan weet ik genoeg, levering vanuit de leverancier die pas in september levert. Gewoon geduld hebben, niet mijn sterkste punt >:) .

Pagina: 1 ... 5 ... 76 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.