Ik heb zojuist via een linkje in dit draadje een Genexis ONT gekocht om van mijn Nokia af te komen.
Verkoper geeft aan dat een geschikte router wel Vlan tagging moet ondersteunen en IPTV via een swithc loopt.
Ik probeer nu een stappenplan te ontwikkelen wat te doen als de apparatuur eenmaal binnen is:
1. ONT aanmelden bij Delta/Caiway word geregeld door verkoper
2. ONT komt met juiste kabel om aangesloten te worden op de muurplaat
3. Een geschikte router vinden: 1. vlan tagging, 2, nat hairpinning, 3. betrouwbare en goed in te stellen port-fwding 4. wifi bijzaak (op dit moment mesh hubs aanwezig)
4. router aansluiten op ONT via wan-poort?
5. Verkoper geeft dus aan dat Vlan tagging moet; leuk, maar hoe doe ik dat / wat is het?
6. IPTV aansluiten en isntellen?
stap 5 en 6 zijn mij eigenlijk best onduideliijk en misschien pertinent tot dit topic; wat is de basis? Waar zoek ik naar als ik een geschikte router zoek? Wat is de topologie en welke instellingen moeten met elkaar overeenkomen?
Ik zie deze reactie m.b.t. de instellingen met een PFsense setup, maar daar staan meerdere instellingen in waarvan ik niet begrijp of ze allemaal iets met de Vlan tagging te maken hebben. Het is mij onbekend wat Vlan tagging doet en waar ik het voor doe. Ik krijg de indruk om IPTV signaal af te splitsen op zijn eigen lan?
IK wil niet als complete leek overkomen en wil het graag leren, maar ik heb even een kick-start nodig om het grotere geheel in deze te begrijpen en wellicht ook handig voor anderen in dit draadje.
Zijn er toevallig tips voor geschikte, gangbare maar betrouwbare router? Ik doe dit immers allemaal om juist van een redelijk gelimitieerde Nokia modem/router af te komen.
[
Voor 18% gewijzigd door
Seesar op 19-08-2023 15:44
]