Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:27
Vanochtend ging het Delta abonnement in. Eerst Nokia modem aangesloten, en direct om 9u de klantenservice bericht met het PON-ID van mn Huawei ONT. Ging als een zonnetje, direct aangesloten en na een klein uurtje internet. Daarna wel nog contact moeten zoeken met de klantenservice omdat de achterliggende activatie van mijn account niet goed was gegaan (dus geen televisie). Maar ook dat was na korte tijd opgelost.

Nu wachten op de sfp module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:34:
Zakelijke aansluitingen worden blijkbaar altijd door een monteur geactiveerd en dan gaat ook de facturatie starten.
Nee Delta heeft de activatie methode een aantal maanden geleden veranderd. Nu staat er een datum vast en vervroegen is heel lastig. Dus ook als er een monteur van Guidion gepland staat dan wordt dat ook de activatie datum van het abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 16:58
bjusterbaarlik schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:03:
[...]

Nee Delta heeft de activatie methode een aantal maanden geleden veranderd. Nu staat er een datum vast en vervroegen is heel lastig. Dus ook als er een monteur van Guidion gepland staat dan wordt dat ook de activatie datum van het abonnement.
Klopt, sinds aantal maanden staat er een opleverdatum in de toekomst. Hiervoor kon je aansluiten zodra je pakket binnen kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 16:58
robertwebbe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:34:
Zakelijke aansluitingen worden blijkbaar altijd door een monteur geactiveerd en dan gaat ook de facturatie starten.
Flex abo wordt niet door een monteur geactiveerd, is gewoon standaard aansluiting.

Bij een ONT wordt serienummer ingescand voor het aansluiten (nodig voor provisioning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fd0
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-03-2024

fd0

DieterKoblenz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:51:
Vanochtend ging het Delta abonnement in. Eerst Nokia modem aangesloten, en direct om 9u de klantenservice bericht met het PON-ID van mn Huawei ONT. Ging als een zonnetje, direct aangesloten en na een klein uurtje internet. Daarna wel nog contact moeten zoeken met de klantenservice omdat de achterliggende activatie van mijn account niet goed was gegaan (dus geen televisie). Maar ook dat was na korte tijd opgelost.

Nu wachten op de sfp module.
Vergelijkbare ervaring!
  • Standaard modem aangesloten, activatie en 'there was light 8) '
  • Chat met klantenservice
  • Duurde even alvorens ik een medewerker kreeg.
  • Foto van mijn nieuwe Nokia XS-010X-Q, met dank aan @KRASH voor het kunnen overnemen, uploaden
  • Ticket aangemaakt
  • Binnen een uur geactiveerd en was er connectivity
  • Klantenservice gebeld, want bleek CG-NAT te zijn
  • In no time aangepast
Het hopen is nu dat mijn IPv4 adres fixed is, maar dat gaan we zien zodra ik geblokkeerd wordt door een ACL.
Het wachten is nu op IPv6.... (hoe lang)

• jpedwards
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-05 23:57
Voor een SC/APC (groen) <> SC/UPC (blauw) glasvezelkabel in de langere lengtes (20 meter), raadzaam om voor een kwalitatieve kabel te gaan van bijv. FS?

(prijs inclusief verzending uit FS-magazijn Duitsland per 21 september):
17,50 euro voor https://www.fs.com/de-en/...?attribute=3624&id=166783
of (om maar even absurd te gaan), 24 euro voor dezelfde kabel met G657.A2 in OFNP variant: Zelf configureerbaar hier: https://www.fs.com/de-en/...ttribute=25292&id=1788036

Had een paar andere webshops gezien maar kom je vaak qua prijs hetzelfde of duurder uit (soms zelfs 35-50 euro). Of kent iemand misschien nog een betrouwbare webwinkel met goede kabels voor een competitieve prijs?

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 01:59
Vanochtend een Nokia XS-010X-Q aangesloten, gelijk even doorgegeven aan de klantservice, zag rond 11/12 uur al dat het PON lampje aan het branden was. Internet werkte niet en zag dat 'ie op de buggy firmware draaide, maar uiteindelijk toch herinnerd dat ik nog een VLAN moest instellen op de router :)

Werkte daarna met een perfect stabiele 2gbps, tot een uur of 23:00, waarna hij er opeens uitklapte. Heb het sindsdien wel weer een soort van werkend gekregen door een 1gbit poortje te gebruiken via een switch, maar ik krijg het met geen mogelijkheid meer stabiel, elke ~minuut droppen alle verbindingen. Neem aan dat dit door de slechte firmware komt :(
Foxpat schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 00:33:
Vanochtend een Nokia XS-010X-Q aangesloten, gelijk even doorgegeven aan de klantservice, zag rond 11/12 uur al dat het PON lampje aan het branden was. Internet werkte niet en zag dat 'ie op de buggy firmware draaide, maar uiteindelijk toch herinnerd dat ik nog een VLAN moest instellen op de router :)

Werkte daarna met een perfect stabiele 2gbps, tot een uur of 23:00, waarna hij er opeens uitklapte. Heb het sindsdien wel weer een soort van werkend gekregen door een 1gbit poortje te gebruiken via een switch, maar ik krijg het met geen mogelijkheid meer stabiel, elke ~minuut droppen alle verbindingen. Neem aan dat dit door de slechte firmware komt :(
Welke versie draai je?

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
fd0 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:40:
[...]
Het hopen is nu dat mijn IPv4 adres fixed is, maar dat gaan we zien zodra ik geblokkeerd wordt door een ACL.
Het wachten is nu op IPv6.... (hoe lang)
In mijn ervaring behoud je je IP zolang je modem/ONT/router niet voor langer dan 10+ minuten uit is.

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 01:59
3FE49337AOCK68.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@Foxpat Klopt. Dat is de versie met bugs zoals @R3D hier schreef. Als je het hem lief vraagt wil hij het wellicht ook voor je oplossen. ;)

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-02 20:17
Ondertussen draait alles bij mij ook prima met huawei ONT. duurde wel wat langer dan een paar uur. Heb er na 24 uur nog achteraan moeten bellen en toen was het met een paar minuten geregeld.

Even een vraagje met betrekking tot CGNAT. Ik lees hier en daar dat een ip adres die begint met 100 dat je dan in de CGNAT pool zit, mijn ip adres begint met 163. Het rare is dat mijn WAN IP in pfsense anders is dan mijn ip adres dat ik krijg als ik naar whatsmyip ga. WAN IP is xxx.xxx.xxx.129 en daadwerkelijke ip adres is xxx.xxx.xxx.133. Ik heb verder totaal geen problemen met port forwardings etc. ook mijn dynamische duckdns.org adres werkt gewoon prima.

Kan iemand hier wat licht op schijnen? betekent dit dat ik in een CGNAT zit of niet?

Als ik tracert gebruikt met het WAN IP gaat ie over 2 hops. en met het daadwerkelijke IP gewoon 1 hop.

[ Voor 6% gewijzigd door kliklakloe op 17-08-2023 11:51 ]

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 22:10
kliklakloe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:49:
Ondertussen draait alles bij mij ook prima met huawei ONT. duurde wel wat langer dan een paar uur. Heb er na 24 uur nog achteraan moeten bellen en toen was het met een paar minuten geregeld.

Even een vraagje met betrekking tot CGNAT. Ik lees hier en daar dat een ip adres die begint met 100 dat je dan in de CGNAT pool zit, mijn ip adres begint met 163. Het rare is dat mijn WAN IP in pfsense anders is dan mijn ip adres dat ik krijg als ik naar whatsmyip ga. WAN IP is xxx.xxx.xxx.129 en daadwerkelijke ip adres is xxx.xxx.xxx.133. Ik heb verder totaal geen problemen met port forwardings etc. ook mijn dynamische duckdns.org adres werkt gewoon prima.

Kan iemand hier wat licht op schijnen? betekent dit dat ik in een CGNAT zit of niet?

Als ik tracert gebruikt met het WAN IP gaat ie over 2 hops. en met het daadwerkelijke IP gewoon 1 hop.
Foutje, Huawei ONT en niet Nokia modem. Sorry. In je "mijn delta" omgeving kun je het ook vinden. Als je het hebt kun je het daar nl ook uitzetten. bij internet kies je dan voor Dynamisch IP ipv IP standaard...

[ Voor 22% gewijzigd door Ethefox op 17-08-2023 14:10 ]

• kliklakloe
Ja ik gebruik een ont.

Oh dat had je al gezien sorry. Ik heb die opties niet in mijn delta.

[ Voor 62% gewijzigd door kliklakloe op 17-08-2023 14:16 ]

• KRiZ-R
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-12-2024
ernstoud schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:49:
[...]
In de KPN webshop zie ik hem ook niet meer, maar nog wel hier:

https://callvoip.shop/hom...ar-ftth-type-xgs-pon.html
Ik heb nadat ik dit gisteren heb gelezen bij onze KPN leverancier gekeken, en daar 2 kastjes besteld om mee te kunnen testen.

Ik heb zojuist de volgende 2 apparaten ontvangen:

1) Nokia XGS-PON ONT XS-010X-Q KPN TK-01
Van wat ik heb begrepen van dit forum werkt deze KPN versie niet bij Delta.
Of zijn er inmiddels andere bevindingen?

2) Genexis GMC-TK01-XGS2110-EU-1
Dit is HV:1.1 van 2022-06. Dit lijkt me dan dezelfde als van @Coaqii.
Ik hoorde alleen van onze KPN partner, dat deze kastjes zelfs niet altijd stabiel zijn op het KPN netwerk en waarschijnlijk binnenkort niet meer te leveren zijn, omdat ze overgenomen worden door de Nokia.

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 20:41
KRiZ-R schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:37:
[...]

Ik heb nadat ik dit gisteren heb gelezen bij onze KPN leverancier gekeken, en daar 2 kastjes besteld om mee te kunnen testen.

Ik hoorde alleen van onze KPN partner, dat deze kastjes zelfs niet altijd stabiel zijn op het KPN netwerk en waarschijnlijk binnenkort niet meer te leveren zijn, omdat ze overgenomen worden door de Nokia.
Ik denk dat jezelf al antwoord heb gegeven op je eigen vraag, wanneer de Genexis op termijn niet meer ondersteund wordt dan blijft alleen de Nokia nog over.

Wanneer de Nokia maar een recente firmware versie heeft kun je het altijd nog proberen.

Maar misschien kan de Nokia niet op de grondplaat gemonteerd worden dat weet ik eigenlijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Mapje op 17-08-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
kliklakloe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:49:

Weet je zeker dat dit het daadwerkelijke IP is en niet de gateway bij Delta die pfSense monitort?
Hier een korte uitleg hoe je met tracert kan controleren of je CGNAT hebt. Mocht je de extra hop hebben, via de chat op de website van Delta kun je vragen om uit CGNAT gehaald te worden.

Acties:
  • +18 Henk 'm!
Vraagje. Even snel hier om ongeveer te peilen…

Als de Zaram ergens midden september dus geleverd wordt zijn er dan voldoende Tweakers die het fijn vinden om daarbij dan een koppelstukje SC/APC naar SC/APC en een 2m. glasvezelkabel SC/APC naar SC/UPC voor (geschat) EUR 5,- er bij geleverd te krijgen?

Dan kun je de bestaande glasvezelkabel - bijvoorbeeld die uit het Delta/Caiway Nokia device - verlengen via het koppelstukje naar SC/UPC voor in de Zaram SFP. Dat voorkomt gedoe met een Attema schuiflade, waarbij altijd het risico is dat er iets stuk gaat.

Dus dan bestel ik voor jullie ook:

1 x https://www.fs.com/de-en/products/76106.html
1 x https://www.fs.com/de-en/products/96103.html

Doe even een like als je dit er ook bij wil. Dan weet ik begin september genoeg om dit eventueel nog te regelen.

Op een ander front… het wordt vrijwel zeker afhalen. Ik ga geen 60 pakjes maken, verzendlabels maken, etc.
Dus afhalen bij mij, of in de avonduren op drie geografisch verspreid gelegen goed bereikbare locaties in NL langs snelwegen. Denk aan Utrecht, Nijmegen en Zwolle. Begin september meer info!

Maken we er drie mini Tweakers meet-ups van!

—-

Zoiets kan ook:

https://www.ebay.nl/itm/3...t_ver=artemis&media=EMAIL

maar steekt wel uit, daardoor kwetsbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 17-08-2023 16:29 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik wil je eventueel wel helpen met verpakken e.d. :)

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 10:58
ernstoud schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:05:

Als de Zaram ergens midden september dus geleverd wordt zijn er dan voldoende Tweakers die het fijn vinden om daarbij dan een koppelstukje SC/APC naar SC/APC en een 2m. glasvezelkabel SC/APC naar SC/UPC voor (geschat) EUR 5,- er bij geleverd te krijgen?

Dan kun je de bestaande glasvezelkabel - bijvoorbeeld die uit het Delta/Caiway Nokia device - verlengen via het koppelstukje naar SC/UPC voor in de Zaram SFP. Dat voorkomt gedoe met een Attema schuiflade, waarbij altijd het risico is dat er iets stuk gaat.

Doe even een like als je dit er ook bij wil. Dan weet ik begin september genoeg om dit eventueel nog te regelen.

Op een ander front… het wordt vrijwel zeker afhalen. Ik ga geen 60 pakjes maken, verzendlabels maken, etc.
Dus afhalen bij mij, of in de avonduren op drie geografisch verspreid gelegen goed bereikbare locaties in NL langs snelwegen. Denk aan Utrecht, Nijmegen en Zwolle. Begin september meer info!

Je zou er ook een distributieketen van kunnen maken. Als er mensen in regio West wonen dan kunnen die met zijn allen ergens in de Randstad een plek afspreken om de boel op te halen. Aangezien ik in regio Rotterdam woon kan dat een optie zijn. Zelfde voor mensen in het zuiden als er iemand daar wat centraler woont.

weet niet of je zoiets zou willen maar het kan een optie zijn.

Overigens heb ik bij FS al kabels besteld voor 2,40 elk ofzo met SC/APC - SC/UPC connectoren erop dus ik hoef geen koppelstukjes. Maar iemand anders kan interresse hebben :>

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

[...]

Ben benieuwd of die Nokia werkt op de DFN infra. Zal afhankelijk zijn van de firmware versie en eventuele aanpassingen gemaakt voor de KPN infra.

Dutchess_Nicole schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
Je zou er ook een distributieketen van kunnen maken. Als er mensen in regio West wonen dan kunnen die met zijn allen ergens in de Randstad een plek afspreken om de boel op te halen. Aangezien ik in regio Rotterdam woon kan dat een optie zijn. Zelfde voor mensen in het zuiden als er iemand daar wat centraler woont.
Is een optie maar we hebben het wel over inclusief BTW voor EUR 6.000,- aan waarde. Weet niet helemaal of ik dat uit handen moet geven aan Tweakers waar ik alleen een nickname van heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 10:58
ernstoud schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

Is een optie maar we hebben het wel over inclusief BTW voor EUR 6.000,- aan waarde. Weet niet helemaal of ik dat uit handen moet geven aan Tweakers waar ik alleen een nickname van heb.
Nee, dat snap ik. En je moet helemaal zelf beslissen over wat je het verstandigst vindt. Ik wou het gewoon opwerpen als een optie om de logistiek wat behapbaarder te maken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xeroxr0x schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:12:
Ik wil je eventueel wel helpen met verpakken e.d. :)
Het verpakken is het punt niet… moet je eens 60x een verzendlabel maken met adres, tracking code etc. met de geweldige post.nl app… :'( , en pakjes kunnen zoekraken. Het brengt niets op voor mij. Als er 1 SFP niet aankomt dan leg ik er op toe…

Zou mooi geweest zijn als ik in mijn bedrijf al een webshop had, maar consultancy verkoop je niet via een webshop :) .

Ik reken er op dat de aanmelders ook wat moeite doen voor het afhalen 8) .

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 17-08-2023 16:45 ]

• ErikRos
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:55
Waar woon je?

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Het verpakken is het punt niet… moet je eens 60x een verzendlabel maken met adres, tracking code etc. met de geweldige post.nl app… :'( , en pakjes kunnen zoekraken. Het brengt niets op voor mij. Als er 1 SFP niet aankomt dan leg ik er op toe…

Zou mooi geweest zijn als ik in mijn bedrijf al een webshop had, maar consultancy verkoop je niet via een webshop :) .

Ik zat zelf te denken aan een Digitale postzegel van PostNL met m'n Dymo, hoef je dat allemaal niet te doen en dan gewoon verzekerd versturen in een luchtkussenenvelop ofzo :)
[...]

Volgens mij was er alleen twijfel of de KPN versie wel of niet zou werken op het DFN netwerk. Zelf vermoed ik dat er alleen fysieke verschillen in zitten en geen software aanpassingen zijn gemaakt. Maar dat zal nog moeten blijken. Ik hoop dat jij dit nu wilt testen en je bevindingen met ons deelt.

De fysieke bevestiging zal een beetje een tweaken worden maar het is te doen. Ben vooral benieuwd wat ze kosten voor een eindgebruiker en waar je ze kunt kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 17-08-2023 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

—-

Zoiets kan ook:

Slim idee! Maar ik sla even over. Heb de locatie al 30 meter verplaatst richting het serverrack in de garage :+ :*)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

—-

Zoiets kan ook:

Ik heb twee complete units bij Fritz besteld…

—-

Zoiets kan ook:

Gezellig, ik heb er al zin in :) moet wel iedereen iets lekkers meenemen *O* oOo
Die koeken van @ernstoud waren anders ook top :Y)
ernstoud schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:36:
[...]
Heb nog een worstenbroodje tegoed d:)b .

Toelichting… bij het bezoek aan @robertwebbe waren we zo druk in gesprek dat het eerste rondje worstenbroodjes zwartgeblakerd uit de oven kwam _O- .
Twee dingen tegelijk blijft moeilijk…. 😉

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:56

ThaHandy

Discovery Channel

ernstoud schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Komt i niet in zo'n mooi plat doosje als de FS module?

Bubbelenvelop gebruiken, 60x Copy/paste adres/print en het hele zwikje dumpen bij PostNL met 1x pinnen :+
Voor die €0.70 pp (online vs loket) vind ik het niet erg dat ze er wat werk voor doen :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-06 17:33

KRASH

Juist ja...

Vanmorgen ben ik overgezet naar Zakelijk Pro. De verbinding viel om 00:00 weg en heb tot 8 uur moeten wachten tot ik de klantenservice kon bellen om de verbinding te activeren. Wat opzich onnodig leek, aangezien ze alleen een IP hoefde te "bestellen" en hij daarna gewoon via DHCP doorkwam na het aanpassen van het VLAN.

Onderstaand de test resultaten op zakelijk pro met de Nokia ONT. Speedtest haalt niet de volledige snelheid up, iperf wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      Server: 31173 Services AB - Amsterdam (id: 23094)
         ISP: CAIW Internet
Idle Latency:     4.78 ms   (jitter: 0.23ms, low: 4.46ms, high: 4.99ms)
    Download:  4173.13 Mbps (data used: 5.0 GB)                                                   
                  8.82 ms   (jitter: 28.01ms, low: 3.42ms, high: 265.03ms)
      Upload:  3239.83 Mbps (data used: 3.7 GB)                                                   
                  2.98 ms   (jitter: 0.32ms, low: 2.73ms, high: 5.35ms)
 Packet Loss:     0.0%

code:
1
2
3
4
Iperf up:
[SUM]   0.00-20.01  sec  9.54 GBytes  4.10 Gbits/sec
Iperf down:
[SUM]   0.00-20.00  sec  9.70 GBytes  4.16 Gbits/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
Het is slechts een idee, maar dan zou een QSW-2104-2S icm met een FS XGS-ONU-25-20NI of Zaram ZXOS11NPI ook kunnen werken.

Wanneer je hierachter dan maar een willekeurige router met VLAN (100) ondersteuning plaats bv een FRITZ!Box 4060 of andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaHandy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:21:
[...]

Komt i niet in zo'n mooi plat doosje als de FS module?

Bubbelenvelop gebruiken, 60x Copy/paste adres/print en het hele zwikje dumpen bij PostNL met 1x pinnen :+
Voor die €0.70 pp (online vs loket) vind ik het niet erg dat ze er wat werk voor doen :*)
Zeker, zit in plastic en dan in een plat doosje. Ik zal verder nadenken over verzending maar je stelt het wel wat makkelijk voor. Afdrukken, uitknippen, plakken op de envelop. Inkt cartridge natuurlijk halverwege leeg…
Dan zitten ze hier in het dorp bij de supermarkt balie niet te wachten op 60 keer een adres in te tikken, en moet ik ook nog 60 keer een track/trace code gaan verzenden. We gaan het zien. Misschien bedenk ik me nog.

Heb een partij gezocht die het verzenden incl. tracking zou kunnen doen, niet gevonden. Heb gezocht voor het bestellen naar een partij die een tijdelijke webshop kan bieden, niet gevonden.

En nogmaals, de hoeveelheid werk (en risico) die ik hier in steek is meer dan dat van de Tweaker die bereid moet zijn een uurtje in de auto te zitten. Dat moet ik dan ook doen. Voor wat, hoort wat, zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KRASH schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:34:
Vanmorgen ben ik overgezet naar Zakelijk Pro. De verbinding viel om 00:00 weg en heb tot 8 uur moeten wachten tot ik de klantenservice kon bellen om de verbinding te activeren. Wat opzich onnodig leek, aangezien ze alleen een IP hoefde te "bestellen" en hij daarna gewoon via DHCP doorkwam na het aanpassen van het VLAN.

Onderstaand de test resultaten op zakelijk pro met de Nokia ONT. Speedtest haalt niet de volledige snelheid up, iperf wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      Server: 31173 Services AB - Amsterdam (id: 23094)
         ISP: CAIW Internet
Idle Latency:     4.78 ms   (jitter: 0.23ms, low: 4.46ms, high: 4.99ms)
    Download:  4173.13 Mbps (data used: 5.0 GB)                                                   
                  8.82 ms   (jitter: 28.01ms, low: 3.42ms, high: 265.03ms)
      Upload:  3239.83 Mbps (data used: 3.7 GB)                                                   
                  2.98 ms   (jitter: 0.32ms, low: 2.73ms, high: 5.35ms)
 Packet Loss:     0.0%

code:
1
2
3
4
Iperf up:
[SUM]   0.00-20.01  sec  9.54 GBytes  4.10 Gbits/sec
Iperf down:
[SUM]   0.00-20.00  sec  9.70 GBytes  4.16 Gbits/sec
Zo zie je maar dat SpeedTest onbetrouwbaar is. Al vaker gezegd; neem een gratis 4Gbps ontsloten Linux VM in de Oracle Cloud met iPerf3 er op. Heb je voor nop je eigen betrouwbare iPerf server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Ik kon het niet laten om toch even de FS.com SFP te proberen op zakelijk pro (Serienummer en mac adres van de Nokia ONT overgenomen), maar helaas, die komt niet up. Helaas is bij het wijzigen van het serienummer ook de telnet login gewijzigd, dus ik kom er ook niet meer in.

Aangezien R3D al gemeld had dat er een apart profiel voor was gaf ik het al weinig kans van slagen, maar Tweakers gonna Tweak.

Kijken of ik de Zaram SFP nog kan bemachtigen om het daar eens mee te proberen.

- Edit: Inmiddels het nieuwe wachtwoord kunnen achterhalen met met behulp van https://github.com/YuukiJ...blob/main/doc/Password.md
ernstoud schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Zo zie je maar dat SpeedTest onbetrouwbaar is. Al vaker gezegd; neem een gratis 4Gbps ontsloten Linux VM in de Oracle Cloud met iPerf3 er op. Heb je voor nop je eigen betrouwbare iPerf server.
Hangt zowel met speedtest als met iperf natuurlijk af van de doelhost. Met iperf heb je meer kans op goede performance aangezien je dan de volledige instance voor jezelf hebt zolang de speedtest duurt.

[ Voor 6% gewijzigd door KRASH op 18-08-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KRASH schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:16:
[...]

Hangt zowel met speedtest als met iperf natuurlijk af van de doelhost. Met iperf heb je meer kans op goede performance aangezien je dan de volledige instance voor jezelf hebt zolang de speedtest duurt.
Mijn Oracle VM staat in een DC in Amsterdam Z-O. Latency daarnaartoe is 3-4 ms. en ruim meer dan 98% van alle metingen meet ik 940/930 Mbps. naar die VM.

Metingen naar SpeedTest servers geeft dit soort rare spikes, die er met iPerf op die momenten niet zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4EUNjIGuU5mAsSASFBjLEQOyMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCgb2f3uohCbrXHil3rUS5cu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@KRASH Mogelijk had het te maken met de ‘MAC flush’ op de OLT. Als je een modem wissel laat doen via de klantenservice, dan gebeurd dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

robertwebbe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:45:
@KRASH Mogelijk had het te maken met de ‘MAC flush’ op de OLT. Als je een modem wissel laat doen via de klantenservice, dan gebeurd dat.
Bij zakelijk pro kan je officieel geen modem wissel doen. Dus het was meer een proefbalonnetje om te kijken of het wellicht zou werken met hetzelfde SN / MAC adres als de ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KRASH schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:52:
[...]

Bij zakelijk pro kan je officieel geen modem wissel doen. Dus het was meer een proefbalonnetje om te kijken of het wellicht zou werken met hetzelfde SN / MAC adres als de ONT.
Blijf dat een hele tricky actie vinden. Een device gaat dan het profiel gebruiken van een ander device. Er zal niets stuk gaan maar ik denk dat gevolg kan zijn dat beide devices niet meer werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eduwardpost
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-05 21:22
ernstoud schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:38:
[...]
En nogmaals, de hoeveelheid werk (en risico) die ik hier in steek is meer dan dat van de Tweaker die bereid moet zijn een uurtje in de auto te zitten. Dat moet ik dan ook doen. Voor wat, hoort wat, zoiets?
Ik stap met veel plezier een uurtje in de auto voor de SFP+ module.
Alvast bedankt voor al je moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRiZ-R
robertwebbe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Volgens mij was er alleen twijfel of de KPN versie wel of niet zou werken op het DFN netwerk. Zelf vermoed ik dat er alleen fysieke verschillen in zitten en geen software aanpassingen zijn gemaakt. Maar dat zal nog moeten blijken. Ik hoop dat jij dit nu wilt testen en je bevindingen met ons deelt.

De fysieke bevestiging zal een beetje een tweaken worden maar het is te doen. Ben vooral benieuwd wat ze kosten voor een eindgebruiker en waar je ze kunt kopen.
Ik wil deze test binnenkort wel even doen, het vastmaken/ophangen ben ik ook niet bang voor, daar ontwerp en print ik wel een adapter of beugel voor uit met de 3D-printer.

Ik vraag me alleen af, wanneer het niet werkt, kan ik dan gewoon mijn "oude" Nokia modem weer aansluiten zonder problemen, of moet ik dat dan weer via de klantenservice melden dat ze die weer actief moeten maken?
En hoeveel extra ONTs kun je registreren en zijn ze daarna snel om te wisselen om te testen?

Ik kan me thuis niet te lange downtime permitteren, anders staan er een paar boze kinderen (en vrouw) naast me 8)7

Wat me wel opvalt is dat ik hier in het forum zag dat die XS-010X-Q een web interface heeft, maar die lijkt uitgeschakeld bij de KPN versie, ook telnet lijkt het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KRiZ-R schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Ik wil deze test binnenkort wel even doen, het vastmaken/ophangen ben ik ook niet bang voor, daar ontwerp en print ik wel een adapter of beugel voor uit met de 3D-printer.

Ik vraag me alleen af, wanneer het niet werkt, kan ik dan gewoon mijn "oude" Nokia modem weer aansluiten zonder problemen, of moet ik dat dan weer via de klantenservice melden dat ze die weer actief moeten maken?
En hoeveel extra ONTs kun je registreren en zijn ze daarna snel om te wisselen om te testen?

Ik kan me thuis niet te lange downtime permitteren, anders staan er een paar boze kinderen (en vrouw) naast me 8)7

Wat me wel opvalt is dat ik hier in het forum zag dat die XS-010X-Q een web interface heeft, maar die lijkt uitgeschakeld bij de KPN versie, ook telnet lijkt het niet te doen.
Zelfs bij de uitzonderingen zoal bij robertwebbe is nu een MAC flush actief. Meerdere apparaten activeren kan dan niet meer. Wel lijkt het me logisch dat het verstrekte device altijd blijft werken. Immers; dat is wat Delta zegt bij problemen met het eigen modem: het verstrekte modem aan te sluiten voor een test. Dan zou het raar zijn als die dan ook niet direct werkt.

Dus @R3D … blijft ook na een flush het verstrekt device wel geregistreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fd0

fd0

Iemand interesse in een Huawei HN8010Ts zodra zeker is dat mijn Nokia goed funtioneert? Nieuuw in de doos, ongebruikt, uit Polen

Voor de eerste...

[ Voor 15% gewijzigd door fd0 op 18-08-2023 15:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
Laten we even afstappen van het hele “mac-flush” deel.
Als je een eigen modem gebruikt kom je online met dat mac-adres , mac van je Nokia is dan niet meer relevant.
@robertwebbe had een unieke situatie omdat hij 5-ish devives had die het mac-adres van de UDM adverteerden.
Bij de laatste switch van de Zaram naar de fs (of andersom) bleef dit mac-adres ergens hangen.
Dus tenzij je het voor elkaar hebt gekregen meer dan 2 eigen modems live te krijgen die hetzelfde mac-adres adverteren hoef je je nergens zorgen om te maken.
mac-adressen worden “by default” vergeten als het device offline gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R3D schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:54:
Laten we even afstappen van het hele “mac-flush” deel.
Als je een eigen modem gebruikt kom je online met dat mac-adres , mac van je Nokia is dan niet meer relevant.
@robertwebbe had een unieke situatie omdat hij 5-ish devives had die het mac-adres van de UDM adverteerden.
Bij de laatste switch van de Zaram naar de fs (of andersom) bleef dit mac-adres ergens hangen.
Dus tenzij je het voor elkaar hebt gekregen meer dan 2 eigen modems live te krijgen die hetzelfde mac-adres adverteren hoef je je nergens zorgen om te maken.
mac-adressen worden “by default” vergeten als het device offline gaat.
Maar mijn vraag was of als je een IP eigen modem registreert of dan het door Delta verstrekte Nokia device nog geregistreerd blijft. Dus of bij een probleem met het eigen modem, het Nokia modem na aansluiten direct zoal werken. Of dat je via de helpdesk zult moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
fd0 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:05:
Iemand interesse in een Huawei HN8010Ts zodra zeker is dat mijn Nokia goed funtioneert? Nieuuw in de doos, ongebruikt, uit Polen

Voor de eerste...
Meldt zich :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fd0

fd0

Je bent de eerste :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mapje schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:17:
Het is slechts een idee, maar dan zou een QSW-2104-2S icm met een FS XGS-ONU-25-20NI of Zaram ZXOS11NPI ook kunnen werken.

Wanneer je hierachter dan maar een willekeurige router met VLAN (100) ondersteuning plaats bv een FRITZ!Box 4060 of andere.
Wel tricky. Zodra je in 1 van die andere poorten een device steekt gaat je WAN onderuit. Het is een switch, geen router. En een tientje duurder dan een echte mediaconverter zoals https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

ernstoud schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:51:
[...]

Wel tricky. Zodra je in 1 van die andere poorten een device steekt gaat je WAN onderuit. Het is een switch, geen router. En een tientje duurder dan een echte mediaconverter zoals https://www.routershop.nl...media-converter/pid=82298.
Werkt toch prima? Als je het VLAN aan de switch zijde tagged / untagged hoef je op je router ook geen rekening meer te houden met VLAN's. Wat je dan met de andere poorten gaat doen maakt niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

thatrunks schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:51:
@Appletower

Dank voor je screenshots en info. Helaas is dit precies wat ik had geconfigureerd. Maar goed ik ga er later nog even mee spelen. Verschillende routers liggen en daarmee getest en daar werkt het allemaal prima mee. Vrijwel direct het WAN IP via dhcp.

Deze pfSense zelfbouw is een beetje itchy daar ligt het meer aan.

@ernstoud en @robertwebbe

Ik heb wat uitzoekwerk gedaan.
Ik heb de Genexis FiberTwist-XGS2110-EU-1 en dat is de variant met 1x 10Gbps poort. (Bevestigd door Genexis)
[Afbeelding]

Heb die vriend gebeld en hij had direct contact met Genexis hierover gehad. Dus ik heb Genexis gebeld op het NL nummer (support) maar kreeg een Engels persoon aan de lijn. Nu is mijn Engels prima maar dit soort dingen wilde ik het liefst even in het Nederlands schakelen. Dus opnieuw gebeld en gekozen voor Sales.

En daar zijn de dingen duidelijk geworden. Die vriend had direct contact met Genexis en heeft er een paar gekregen omdat hij ZZP'er is en zakelijk een paar had ingekocht. Maar dat was vorig jaar in oktober eenmalig een paar. Hij heeft heel weinig klanten van Delta (gehad) dus daarom heeft er nog een paar over, maar daar doet hij verder niks mee, gebruikt het alleen als test.

Verder schijnt er een bedrijf te zijn genaamd PC Westland Service die direct inkoopt bij Genexis Nederland (heb net telefonisch contact gehad). https://pcwestlandservice.nl/eigen-modemkeuze-xgspon-ont/
En deze verkoopt de FiberTwist-XGS2110-EU-1 10 Gbps variant voor € 125,- excl. btw. Daarbij zit dan inbegrepen dat hij via de 'monteursingang' het PON-id en serienummer doorgeeft aan Delta / Caiway met je bijbehorende adresgegevens. (Een XGSPON Bridge Modem kost €125,00 excl BTW. Dit is een complete set incl. glasvezel patchsnoer. Bij bestellen geven wij uw wijziging door aan Caiway / Delta. Staat op de website.)
Hij zit overigens in 's Gravenzande, zijn website is wat outdated. Hij verkoopt deze dingen vooral in het noorden van het land. Maar levert ze in principe in heel Nederland. Bezorgen / afhalen is mogelijk.

Dit bedrijf heeft blijkbaar veel contact / situaties gehad rondom XGS-PON (modemkeuze, Nokia niet in bridge) en Delta en kwam er met Delta niet echt uit begreep ik, en is toen direct contact met Genexis gaan zoeken, en wilde graag een oplossing en dat is deze FiberTwist geworden.

Van de beste man van Genexis begrijp ik dat ze met Delta uitvoerig hebben getest en dat deze gecertificeerd is voor het Delta XGS-PON netwerk en ook BBF 247 gecertificeerd is.

Voor nu is eigenlijk het enige waar het product 'makkelijk' leverbaar is via PC Westland Service.
Hij noemde ook Sollie.comm (sollie.nl) dat deze ook deze ONT's zou gaan leveren alleen daar is nog niet zeker of er een overeenstemming voor is.

Ze zijn zoekende gaf hij aan om de juiste kanalen te vinden om de ONT te distribueren. En hij vroeg door bij mij waarna ik aangaf hier op het forum te zitten met mede-Tweakers en daarna vroeg hij om contactgegevens uit te wisselen, omdat ik aangaf dat er toch een aardige vraag naar is, en dergelijke oplossingen slecht of niet leverbaar zijn en men via Delta er niet echt uitkomt.

Ik heb overigens ook nog Delta gecontact en daar wordt het beeld geschetst dat er een kleine groep is die gebruik willen maken van de eigen modemkeuze. En het testen van XGS-PON ONT's eigenlijk een beetje naar achteren hebben geschoven daardoor zodat ze de focus op andere zaken konden leggen. Verder zou er ook een optie komen om in mijn Delta je PON-id en serienummer door te geven en dan zou dat vrijwel 'direct' werken als je wisselt van ONT. Maar wanneer dit mogelijk is kon men mij niet vertellen.

Ik heb mijn best gedaan om alles zo goed mogelijk te begrijpen. Ik heb veel ervaring met (V)DSL en Ziggo dus glasvezel is voor mij redelijk nieuw, mocht ik iets verkeerd hebben neergezet graag even laten weten.

EDIT: zojuist zijn contactgegevens gekregen en het is de Sales Director van de Benelux blijkbaar.
Ik overwoog de Fritz 5590, maar dit lijkt me beter omdat er meer keuze is in routers nadat je een bridge modem hebt; welke router zou hier mooi op passen? Ik mis de functie NAT-loopback voor mijn Home Assistant server (primair NAT-loopback gebonden) en ook een betrouwbare VPN ondersteuning.

Is er iets wat jullie zouden aanraden? Wifi etc geen prio, wel stabiele en goed te configureren port-fwding en NAT-Loopback.

T60P Widescreen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KRASH schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:06:
[...]

Werkt toch prima? Als je het VLAN aan de switch zijde tagged / untagged hoef je op je router ook geen rekening meer te houden met VLAN's. Wat je dan met de andere poorten gaat doen maakt niet zo heel veel uit.
Heb de handleiding van de qsw-2104-2s bekeken, geen enkele verwijzing naar VLAN functionaliteit. Is ook een unmanaged device, heeft geen GUI, dus veel plezier met VLAN instellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

ernstoud schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Heb de handleiding van de qsw-2104-2s bekeken, geen enkele verwijzing naar VLAN functionaliteit. Is ook een unmanaged device, heeft geen GUI, dus veel plezier met VLAN instellen…
Ah mooi. Het was niet in me opgekomen dat een higher end device als dit met SFP+ poorten unmanaged zou zijn |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:32
Hier nog steeds retestrakke ping en data tijden.. Nokia XS-010X-Q met FE49337AOCK68 firmware.
FF afkloppen maar tot nu geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
ernstoud schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:51:
[...]

Bedankt voor het antwoord !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Maar mijn vraag was of als je een IP eigen modem registreert of dan het door Delta verstrekte Nokia device nog geregistreerd blijft. Dus of bij een probleem met het eigen modem, het Nokia modem na aansluiten direct zoal werken. Of dat je via de helpdesk zult moeten.
Het Nokia device blijft geregistreerd, het is leidend voor de diensten die op het eigen modem moeten werken.
Maar het word niet verwijderd, dus terug naar je Nokia hoeft niet via een aanvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KRiZ-R schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:26:
[...]
[...]
Zoals R3D hierboven al vermeldde, die blijft dus beschikbaar.
De klantenservice heeft mij verteld dat je 1 eigen modem mag laten registeren. En deze kun je zo vaak wisselen als je wilt. Ik denk dat als je 3 keer per dag mailt, dat ze dan op een gegeven moment wel gaan vragen waar je in hemelsnaam mee bezig bent.
Volgens mij heeft de klantenservice mij ook verteld dat er 1 werkdag doorlooptijd voor staat. En zoals R3D ook al meldde, je zou nog altijd het standaard Nokia modem kunnen aansluiten. Zelf houd ik nog een Ziggo Internet Basic verbinding erbij als fall back.

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 18-08-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fd0 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:05:

Voor de eerste...
Goed idee, die van mij ligt nu ook werkeloos. Zal hem even op de V&A zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
  • Laatst online: 10:35
......

...
Geweldige service Ernst, waarderen we heel erg! _/-\o_

Laat even weten wat je favoriete drankje is..... kun je een fooi in natura krijgen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
....of in de avonduren op drie geografisch verspreid gelegen goed bereikbare locaties in NL langs snelwegen. Denk aan Utrecht, Nijmegen en Zwolle. ....
Voor 6 ruggen aan spullen uit je achterbak op een openbare parkeerplaats distribueren??? :N

Denk alsjeblieft aan je eigen veiligheid. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vonkentrekker schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:59:
[...]

Voor 6 ruggen aan spullen uit je achterbak op een openbare parkeerplaats distribueren??? :N

Denk alsjeblieft aan je eigen veiligheid. :Y
Ik reken op een verdeling over 4 plaatsen. En wellicht gewoon binnen in een restaurant. En dan neem ik wel een herdershond mee. Onze Bink schrikt wel af…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:04:
[...]
En dan neem ik wel een herdershond mee. Onze Bink schrikt wel af…
dat helpt zeker.... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:00:
[...]
Zo is het. Zoals Toon Hermans het ooit zei: je kunt me er midden in de nacht voor wakker maken.
Kijk uit met deze stelling… oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcVOF5pSSg0sKMc86_G1Ps9RsHg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z7GtdsocFhzwOyBHppttHXDn.jpg?f=user_large

spoiler:
Shit, geen port in huis… -O-

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 19-08-2023 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:00:
[...]
Zo is het. Zoals Toon Hermans het ooit zei: je kunt me er midden in de nacht voor wakker maken.
...dus nu zit je aan lekker portje?.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRiZ-R
robertwebbe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:01:
[...]
De klantenservice heeft mij verteld dat je 1 eigen modem mag laten registeren. En deze kun je zo vaak wisselen als je wilt. Ik denk dat als je 3 keer per dag mailt, dat ze dan op een gegeven moment wel gaan vragen waar je in hemelsnaam mee bezig bent.
Haha, dat was ik niet van plan.
[...]

Volgens mij heeft de klantenservice mij ook verteld dat er 1 werkdag doorlooptijd voor staat. En zoals R3D ook al meldde, je zou nog altijd het standaard Nokia modem kunnen aansluiten. Zelf houd ik nog een Ziggo Internet Basic verbinding erbij als fall back.
Top, bedankt, ik zal nog even een glaskabeltje bestellen en dan zal ik het testen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sonic!
  • Laatst online: 28-08-2023
Mijn XS-010X-Q ook geupdate door @R3D werkt perfect. Thx!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas1286
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02:42
Grote storing Delta Fiber zo te zien.@R3D kun je ons voorzien van wat inside info. 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:12
bas1286 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:46:
Grote storing Delta Fiber zo te zien.@R3D kun je ons voorzien van wat inside info. 😆
Hier in Brabant nothing on the hand.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik heb zojuist via een linkje in dit draadje een Genexis ONT gekocht om van mijn Nokia af te komen.

Verkoper geeft aan dat een geschikte router wel Vlan tagging moet ondersteunen en IPTV via een swithc loopt.

Ik probeer nu een stappenplan te ontwikkelen wat te doen als de apparatuur eenmaal binnen is:

1. ONT aanmelden bij Delta/Caiway word geregeld door verkoper
2. ONT komt met juiste kabel om aangesloten te worden op de muurplaat
3. Een geschikte router vinden: 1. vlan tagging, 2, nat hairpinning, 3. betrouwbare en goed in te stellen port-fwding 4. wifi bijzaak (op dit moment mesh hubs aanwezig)
4. router aansluiten op ONT via wan-poort?
5. Verkoper geeft dus aan dat Vlan tagging moet; leuk, maar hoe doe ik dat / wat is het?
6. IPTV aansluiten en isntellen?

stap 5 en 6 zijn mij eigenlijk best onduideliijk en misschien pertinent tot dit topic; wat is de basis? Waar zoek ik naar als ik een geschikte router zoek? Wat is de topologie en welke instellingen moeten met elkaar overeenkomen?

Ik zie deze reactie m.b.t. de instellingen met een PFsense setup, maar daar staan meerdere instellingen in waarvan ik niet begrijp of ze allemaal iets met de Vlan tagging te maken hebben. Het is mij onbekend wat Vlan tagging doet en waar ik het voor doe. Ik krijg de indruk om IPTV signaal af te splitsen op zijn eigen lan?

IK wil niet als complete leek overkomen en wil het graag leren, maar ik heb even een kick-start nodig om het grotere geheel in deze te begrijpen en wellicht ook handig voor anderen in dit draadje.

Zijn er toevallig tips voor geschikte, gangbare maar betrouwbare router? Ik doe dit immers allemaal om juist van een redelijk gelimitieerde Nokia modem/router af te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Seesar op 19-08-2023 15:44 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Seesar schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:30:
Ik heb zojuist via een linkje in dit draadje een Genexis ONT gekocht om van mijn Nokia af te komen.

Verkoper geeft aan dat een geschikte router wel Vlan tagging moet ondersteunen en IPTV via een swithc loopt.

Ik probeer nu een stappenplan te ontwikkelen wat te doen als de apparatuur eenmaal binnen is:

1. ONT aanmelden bij Delta/Caiway word geregeld door verkoper
2. ONT komt met juiste kabel om aangesloten te worden op de muurplaat
3. Een geschikte router vinden: 1. vlan tagging, 2, nat hairpinning, 3. betrouwbare en goed in te stellen port-fwding 4. wifi bijzaak (op dit moment mesh hubs aanwezig)
4. router aansluiten op ONT via wan-poort?
5. Verkoper geeft dus aan dat Vlan tagging moet; leuk, maar hoe doe ik dat / wat is het?
6. IPTV aansluiten en isntellen?

stap 5 en 6 zijn mij eigenlijk best onduideliijk en misschien pertinent tot dit topic; wat is de basis? Waar zoek ik naar als ik een geschikte router zoek? Wat is de topologie en welke instellingen moeten met elkaar overeenkomen?

Ik zie deze reactie m.b.t. de instellingen met een PFsense setup, maar daar staan meerdere instellingen in waarvan ik niet begrijp of ze allemaal iets met de Vlan tagging te maken hebben. Het is mij onbekend wat Vlan tagging doet en waar ik het voor doe. Ik krijg de indruk om IPTV signaal af te splitsen op zijn eigen lan?

IK wil niet als complete leek overkomen en wil het graag leren, maar ik heb even een kick-start nodig om het grotere geheel in deze te begrijpen en wellicht ook handig voor anderen in dit draadje.

Zijn er toevallig tips voor geschikte, gangbare maar betrouwbare router? Ik doe dit immers allemaal om juist van een redelijk gelimitieerde Nokia modem/router af te komen.
Als je de nog een router moet kiezen, kies er dan een die vlans’s kan taggen op de WAN poort, het liefste meer. Voor bv VOIP en Ip TV deze worden over andere vlan’s ontsloten.

Een UDM kan default bv slechts 1 vlan taggen op de wan. Hoewel IPTV over VLAN100 icm IGMP snooping ook gewoon goed werkt.

Een router is erg persoonlijk, maar let goed op de doorvoersnelheid van de router en niet alleen naar de WAN poort bv.

Ik ben persoonlijk van de UDM Pro over gegaan op de Vigor 3910.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik heb mijn tijd even gebruikt om me over Vlan tagging in te lezen en ik kom bij delta op deze informatie uit:
P2P Glasvezelnetwerk / XGSPON Glasvezelnetwerk
Voor het configureren van IPv4 op de WAN interface moet DHCP gebruikt worden. De volgende VLAN's worden gebruikt in het netwerk van DELTA

VLAN 100 Internet
VLAN 101 TV
VLAN 102 Voice
IPv6 wordt niet ondersteund

Om de beste kwaliteit op de TV streams te behalen moeten de volgende statische routers geconfigureerd worden in het eigen apparaat (modem/router):

Routering van de klant LAN naar het volgende subnet moet gerouteerd worden via VLAN 100:

Bron interface LAN-bestemming 62.45.57.36/32 interface VLAN 100

Routering van de klant LAN naar de volgende subnets gerouteerd worden via VLAN101:

62.45.57.34/32
62.45.57.0/24
62.45.59.0/24
62.45.76.0/24
62.45.58.226/32
62.45.45.150/32
62.45.49.0/24
212.115.196.0/25
217.63.90.128/25
217.63.91.0/26
62.45.61.32/27
62.45.61.16/28
62.45.61.64/28
217.102.255.57/32
Ik snap dat half; d.w.z. ik snap wat de bedoeling is, maar niet wat ik precies kan/moet instellen straks. Dingen zoals port-fwding snap ik wel, maar zo'n vlan juist configureren?
justdaboo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Als je de nog een router moet kiezen, kies er dan een die vlans’s kan taggen op de WAN poort, het liefste meer. Voor bv VOIP en Ip TV deze worden over andere vlan’s ontsloten.

Een UDM kan default bv slechts 1 vlan taggen op de wan. Hoewel IPTV over VLAN100 icm IGMP snooping ook gewoon goed werkt.

Een router is erg persoonlijk, maar let goed op de doorvoersnelheid van de router en niet alleen naar de WAN poort bv.

Ik ben persoonlijk van de UDM Pro over gegaan op de Vigor 3910.
dank je wel voor je reactie, maar een Vigor 3910...........das weer een hele andere klasse. Ik zat meer te denken aan een routertje zoals een mikrotik RB750gr3 o.i.d. met openwrt of routerOS.

Wifi hoeft namelijk niet. Ik zou ook nog een Frits 4060 overwegen als ik geen geklooi wil en meteen een wireguard kan opzetten.

T60P Widescreen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas1286
https://twitter.com/deltanl/status/1692884123038175642
Algemene storing dus.

[ Voor 8% gewijzigd door bas1286 op 19-08-2023 16:34 . Reden: Opmaak. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Seesar schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:25:
Ik heb mijn tijd even gebruikt om me over Vlan tagging in te lezen en ik kom bij delta op deze informatie uit:

[...]

Ik snap dat half; d.w.z. ik snap wat de bedoeling is, maar niet wat ik precies kan/moet instellen straks. Dingen zoals port-fwding snap ik wel, maar zo'n vlan juist configureren?

[...]

dank je wel voor je reactie, maar een Vigor 3910...........das weer een hele andere klasse. Ik zat meer te denken aan een routertje zoals een mikrotik RB750gr3 o.i.d. met openwrt of routerOS.

Wifi hoeft namelijk niet. Ik zou ook nog een Frits 4060 overwegen als ik geen geklooi wil en meteen een wireguard kan opzetten.
Wikipedia: Virtual LAN

Bij een router is het niet veel meer dan ergens in de setup aangeven dat VLAN100 gekoppeld moet worden aan de WAN poort. Voor IPTV hoef je niets te doen, gast tegenwoordig ook mee met VLAN100. Neem je ook VoIP af van Delta dan moet je VLAN102 ook taggen. En de SIP gegevens opvragen (user, pw, server). Beter is een eigen ATA aanschaffen en een VoIP account elders voor weinig geld.

Die Genexis ONT is een gok. Het is nog niet duidelijk of dat geheel stabiel werkt. Bij eerdere tests, wellicht andere FW/HW, was dat niet zo.

En dat iemand anders voor jou gaat registreren is een wonderlijk verhaal. Moet je dus ook je abonnee nr. delen. Dat zou ik nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06

MJV

[...]

[...]

Het is waarschijnlijk makkelijker dan je denkt. Maar, wat het wat onduidelijk maakt dat je die VLANs op elke router op een eigen manier moet instellen. Naar wat ik begrijp (geen ervaring mee zelf) zijn pfSense en Mikrotik niet de meest gebruiksvriendelijke opties. Beiden hebben dan wél weer heel veel geavanceerde instelmogelijkheden. Maar, die zul je waarschijnlijk niet nodig hebben.

Ik ben zelf erg tevreden over mijn uitvoering: Ubiquiti EdgeRouter X Niet duur, goede doorvoersnelheid LAN-WAN (nagenoeg 1gbit), en gebruiksvriendelijk genoeg. Hoe je hier VLANs op de WAN-interface instelt is in deze thread wel terug te vinden. Zo nodig kan ik wel wat screenshots maken.

Zo'n Edgerouter is wel iets lastiger in te stellen dan de gemiddelde TP-Link, maar met een beetje Googlen/hulp op tweakers is het ook geen hele hogere wiskunde. En je kunt er wel veel mee leren, bijv. over (lokale) VLANs/firewalling daartussen, enz. enz. Kan, maar hoeft niet.

Er is overigens ook een uitvoering: Ubiquiti EdgeRouter X SFP, maar ik durf niet te zeggen of daar daadwerkelijk een van de hier besproken SFP modules in past. Dat weet iemand anders echter vast wel...

[ Voor 17% gewijzigd door MJV op 19-08-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:04

[...]

[...]

Weet waar je aan begint… het is uiteindelijk geen rocket science maar als je niet weet wat je doet en een klikkerdeklik handleiding van het internet volgt heb je ook geen idee wat te doen qua troubleshooting. Ook op het vlak van security is het wel prettig als je begrijpt wat je instelt en waarom. Het is wel je firewall…
RouterOS heeft bijvoorbeeld naast de VLAN tagging opties nog heeeeel veel andere dingen die je kunt instellen, daar word je niet vrolijk van als je weinig netwerkkennis hebt.

Ik zou voor de Fritzbox route gaan als ik het zo lees, evt WiFi uitzetten. Dat is prima toegankelijk en doet de dingen die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

dank je wel voor de feedback. Ik zoek inderdaad de juiste balans tussen mogelijkheden en consumenten kennis.

Ik heb een basis kennis van dit (op basis van eigen unraid server opzetten en alles instellen voor VPN, poorten etc etc), en zodoende dus ook geleerd om tegen de limitaties van het nokia modem aan te lopen. Dit is net weer een nieuw vlak aan kennis.

M.b.t. de verkoper die aanmeld; dat is degene die op dit forum gelinked werd en blijkbaar een officieel kanaal met delta is. Ik begreep hier dus ook dat die genexis goedgekeurd is door delta/caiway. Tis indd wel in goed vertrouwen, maar je hoeft alleen je adres op te geven (die die toch al heeft voor versturen); geen abbo gegevens enzo.

Hij gaf ook aan de edgemax router te gebruiken, maar na lezen reviews hier dacht ik misschien tegen de limitaties aan te lopen van de CLI. Als dat niet het geval is haal ik die wel.

Ik was bewust niet de fritz route ingegaan omdat ik in de toekomst naar 2.5 - 5 - 10gbit wil en niet weer een compleet nieuwe modem moet kopen; dan kan ik nu beter mijn tijd investeren om dit stukje netwerken weer te leren.

ik ga die ubiquiti bestellen en dan maar eens even rustig kijken hoe de GUI eruit ziet en kijken of ik er een beejte uit kom. Liefste had ik oout of de box gehad, maar aan de andere kant zoals gezegd wil ik zo flexibel mogelijk blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Seesar op 19-08-2023 17:00 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Seesar schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:57:
dank je wel voor de feedback. Ik zoek inderdaad de juiste balans tussen mogelijkheden en consumenten kennis.

Ik heb een basis kennis van dit (op basis van eigen unraid server opzetten en alles instellen voor VPN, poorten etc etc), en zodoende dus ook geleerd om tegen de limitaties van het nokia modem aan te lopen. Dit is net weer een nieuw vlak aan kennis.

M.b.t. de verkoper die aanmeld; dat is degene die op dit forum gelinked werd en blijkbaar een officieel kanaal met delta is. Ik begreep hier dus ook dat die genexis goedgekeurd is door delta/caiway. Tis indd wel in goed vertrouwen, maar je hoeft alleen je adres op te geven (die die toch al heeft voor versturen); geen abbo gegevens enzo.

Hij gaf ook aan de edgemax router te gebruiken, maar na lezen reviews hier dacht ik misschien tegen de limitaties aan te lopen van de CLI. Als dat niet het geval is haal ik die wel.

Ik was bewust niet de fritz route ingegaan omdat ik in de toekomst naar 2.5 - 5 - 10gbit wil en niet weer een compleet nieuwe modem moet kopen; dan kan ik nu beter mijn tijd investeren om dit stukje netwerken weer te leren.

ik ga die ubiquiti bestellen en dan maar eens even rustig kijken hoe de GUI eruit ziet en kijken of ik er een beejte uit kom. Liefste had ik oout of de box gehad, maar aan de andere kant zoals gezegd wil ik zo flexibel mogelijk blijven.
Weet je dat zeker? Een Edgemax heeft een WAN poort van 1Gbps, leuk voor AON, maar voor XGS-PON dus beperkend. Ze zijn niet duur maar gezien je wens om in de toekomst naar hogere snelheden te willen, zou investeren in een 10Gbps. router wellicht beter zijn. Maar die kosten wel meer.

Besef dat een eigen beheerde router - hierboven al genoemd - ook eigen firewall beheer betekent. Ik zie tussen de 4000 en 8000 port scans per dag dus poorten dicht zetten/houden komt op je bordje. Bij een Fritzbox ook, maar dan vertrouw je dat AVM dat goed ingeregeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seesar schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:57:

…..

Dit is precies wat ik bedoelde. Als je je setup optimaal wil hebben voor verbindingen boven de 2.5gbps kom je echt in ander type devices.

Naast prijs zijn er nog eigenlijk geen echte consumenten devices.

De UDM is dan wellicht een optie met TV over Vlan 100…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 06:28
bas1286 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:46:
Hier in Brabant hebben de buren ook al de hele middag geen internet. Hier alleen 2 keer een korte onderbreking. En wat packet loss.

Eigen modem FTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas1286
Inmiddels alles weer online sinds ~30min. Wat wel opvalt is dat de storing checker van Delta opvallend stil is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:06:
[...]
Besef dat een eigen beheerde router - hierboven al genoemd - ook eigen firewall beheer betekent. Ik zie tussen de 4000 en 8000 port scans per dag dus poorten dicht zetten/houden komt op je bordje. Bij een Fritzbox ook, maar dan vertrouw je dat AVM dat goed ingeregeld heeft.
De Wizard van de Edgerouter levert dan wel weer een goed beveiligde omgeving op, met firewall-regels waar je daarna niets meer aan hoeft te doen (behalve dan even dat VLAN aanklikken).

Punt m.b.t. 1Gpbs is terecht. Lees echter dat de UDM ook moeite heeft om zijn specs waar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MJV schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:14:
[...]

De Wizard van de Edgerouter levert dan wel weer een goed beveiligde omgeving op, met firewall-regels waar je daarna niets meer aan hoeft te doen (behalve dan even dat VLAN aanklikken).

Punt m.b.t. 1Gpbs is terecht. Lees echter dat de UDM ook moeite heeft om zijn specs waar te maken.
Bij robertwebbe kwam de UDM Pro op 8Gbps. XGS-PON tot ruim 6Gbps., vermoedelijk beperkt door de lijn, niet de UDM. Unify specificeert zelf 9 Gbps. routing capaciteit, logisch gezien de 9 Ge poorten.

Maar richting de 500 euro…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Laatst online: 05-06 21:16
Bij robertwebbe kwam de UDM Pro op 8Gbps. XGS-PON tot ruim 6Gbps., vermoedelijk beperkt door de lijn, niet de UDM. Unify specificeert zelf 9 Gbps. routing capaciteit, logisch gezien de 9 Ge poorten.

Met IDS/IPS is dat 3,5 Gbps volgens UI specificatie.
@robertwebbe als je in gelegenheid bent, zou je eens kunnen testen?

[ Voor 10% gewijzigd door Tweakpeka op 19-08-2023 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tweakpeka schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

Met IDS/IPS is dat 3,5 Gbps volgens UI specificatie.
@robertwebbe als je in gelegenheid bent, zou je eens kunnen testen?
Al gedaan, zie: robertwebbe in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)"

Wel gebruikt hij geen switching power van de UDM maar hangt er een externe switch aan. Switching is meestal off-loaded naar HW dus veel impact heeft dat niet. Security scanning op 1 LAN poort of op 9 LAN poorten met veel verkeer zal wel wat uitmaken.

[ Voor 25% gewijzigd door ernstoud op 19-08-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

ernstoud schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:45:
[...]

Ik dacht dat @justdaboo de gewone (uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine) UDM bedoelde. Zo'n UDM Pro of SE is een mooi apparaat, als ik nu nog kon rechtvaardigen om €500+ op een apparaat stuk te slaan wat 'ongeveer' hetzelfde kan als mijn Edgerouter dan zou dat mooi zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Laatst online: 05-06 21:16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-06 17:56

duderuud

Sliden is koel

Al een tijdje heb ik de Huawei HN8010TS draaien zonder problemen. Ik heb ook het Flex Zakelijk pakket dus een vast IP.

Toch heb ik om de een of andere reden toch ineens een ander IP, lekker handig. Kan ik mijn configuraties weer om gaan bouwen :(

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
@Seesar als je uitgebreide opties wilt en geen vermogen wilt spenderen kan ik je een zelfbouw pfsense router zeker aanbevelen. Ik draai zelf een pfsense box die me alles bij elkaar nog geen 200 euro gekost heeft en is zeer betrouwbaar en stabiel. Ook vindt ik het in tegenstelling tot wat ik soms lees heel erg gebruiksvriendelijk. Veel gebruiksvriendelijker dan bijvoorbeeld een edgerouter.

En mocht je er dan nog niet uitkomen is er eindeloos veel informatie en handleidingen te vinden online.

Bekijk anders eens wat starter guides op YouTube.

[ Voor 5% gewijzigd door kliklakloe op 19-08-2023 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:22

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

MJV schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:34:
[...]

Ik dacht dat @justdaboo de gewone (uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine) UDM bedoelde. Zo'n UDM Pro of SE is een mooi apparaat, als ik nu nog kon rechtvaardigen om €500+ op een apparaat stuk te slaan wat 'ongeveer' hetzelfde kan als mijn Edgerouter dan zou dat mooi zijn ;).
Als je nog op zoek bent naar een smart deurbel en/of een camerasysteem dan is zo'n Pro/SE (Ubiquiti ecosysteem) een goede optie.
Pagina: 1 ... 4 ... 76 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.