@
Appletower
Dank voor je screenshots en info. Helaas is dit precies wat ik had geconfigureerd. Maar goed ik ga er later nog even mee spelen. Verschillende routers liggen en daarmee getest en daar werkt het allemaal prima mee. Vrijwel direct het WAN IP via dhcp.
Deze pfSense zelfbouw is een beetje itchy daar ligt het meer aan.
@
ernstoud en @
robertwebbe
Ik heb wat uitzoekwerk gedaan.
Ik heb de Genexis FiberTwist-XGS2110-EU-1 en dat is de variant met 1x 10Gbps poort. (Bevestigd door Genexis)
Heb die vriend gebeld en hij had direct contact met Genexis hierover gehad. Dus ik heb Genexis gebeld op het NL nummer (support) maar kreeg een Engels persoon aan de lijn. Nu is mijn Engels prima maar dit soort dingen wilde ik het liefst even in het Nederlands schakelen. Dus opnieuw gebeld en gekozen voor Sales.
En daar zijn de dingen duidelijk geworden. Die vriend had direct contact met Genexis en heeft er een paar gekregen omdat hij ZZP'er is en zakelijk een paar had ingekocht. Maar dat was vorig jaar in oktober eenmalig een paar. Hij heeft heel weinig klanten van Delta (gehad) dus daarom heeft er nog een paar over, maar daar doet hij verder niks mee, gebruikt het alleen als test.
Verder schijnt er een bedrijf te zijn genaamd PC Westland Service die direct inkoopt bij Genexis Nederland (heb net telefonisch contact gehad).
https://pcwestlandservice.nl/eigen-modemkeuze-xgspon-ont/
En deze verkoopt de FiberTwist-XGS2110-EU-1 10 Gbps variant voor € 125,- excl. btw. Daarbij zit dan inbegrepen dat hij via de 'monteursingang' het PON-id en serienummer doorgeeft aan Delta / Caiway met je bijbehorende adresgegevens. (
Een XGSPON Bridge Modem kost €125,00 excl BTW. Dit is een complete set incl. glasvezel patchsnoer. Bij bestellen geven wij uw wijziging door aan Caiway / Delta. Staat op de website.)
Hij zit overigens in 's Gravenzande, zijn website is wat outdated. Hij verkoopt deze dingen vooral in het noorden van het land. Maar levert ze in principe in heel Nederland. Bezorgen / afhalen is mogelijk.
Dit bedrijf heeft blijkbaar veel contact / situaties gehad rondom XGS-PON (modemkeuze, Nokia niet in bridge) en Delta en kwam er met Delta niet echt uit begreep ik, en is toen direct contact met Genexis gaan zoeken, en wilde graag een oplossing en dat is deze FiberTwist geworden.
Van de beste man van Genexis begrijp ik dat ze met Delta uitvoerig hebben getest en dat deze gecertificeerd is voor het Delta XGS-PON netwerk en ook BBF 247 gecertificeerd is.
Voor nu is eigenlijk het enige waar het product 'makkelijk' leverbaar is via PC Westland Service.
Hij noemde ook Sollie.comm (sollie.nl) dat deze ook deze ONT's zou gaan leveren alleen daar is nog niet zeker of er een overeenstemming voor is.
Ze zijn zoekende gaf hij aan om de juiste kanalen te vinden om de ONT te distribueren. En hij vroeg door bij mij waarna ik aangaf hier op het forum te zitten met mede-Tweakers en daarna vroeg hij om contactgegevens uit te wisselen, omdat ik aangaf dat er toch een aardige vraag naar is, en dergelijke oplossingen slecht of niet leverbaar zijn en men via Delta er niet echt uitkomt.
Ik heb overigens ook nog Delta gecontact en daar wordt het beeld geschetst dat er een kleine groep is die gebruik willen maken van de eigen modemkeuze. En het testen van XGS-PON ONT's eigenlijk een beetje naar achteren hebben geschoven daardoor zodat ze de focus op andere zaken konden leggen. Verder zou er ook een optie komen om in mijn Delta je PON-id en serienummer door te geven en dan zou dat vrijwel 'direct' werken als je wisselt van ONT. Maar wanneer dit mogelijk is kon men mij niet vertellen.
Ik heb mijn best gedaan om alles zo goed mogelijk te begrijpen. Ik heb veel ervaring met (V)DSL en Ziggo dus glasvezel is voor mij redelijk nieuw, mocht ik iets verkeerd hebben neergezet graag even laten weten.
EDIT: zojuist zijn contactgegevens gekregen en het is de Sales Director van de Benelux blijkbaar.