• Martyzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-05 09:10
Tklaversma schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:30:
Geweldig dit topic!

1. Even kijken of ik het goed samenvat, voor mij specifieke situatie, voordat ik alles bestel.
  1. Aanschaffen AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON.
  2. De door DELTA geleverde Nokia XS-2426G-B modem open schroeven aan de onderkant en de glasvezelkabel eruit halen en deze in de AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON plaatsen.
  3. Met DELTA chatten en doorgeven dat ik mijn nieuwe AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON wil registreren en hierbij de benodigde gegevens doorgeven.
  4. De AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON aanzetten en wachten totdat DELTA het modem heeft geactiveerd.
  5. De AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON instellen met het DELTA profiel.
  6. Genieten van mijn internet!
Mis ik zo nog iets?

2. En kan ik als de AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON geactiveerd is en in gebruik is, kan ik dan zonder enige andere acties te moeten ondernemen, de internetsnelheid van 1 Gig verhogen naar 2 Gig bij DELTA, of moet ik dan nog iets anders instellen?
Ik heb dit proces net doorlopen en achteraf zou ik het zo doen;

1. Aanschaffen Fritzbox
2. PON-ID (Modem-ID) en serienummer (dat vroeg Delta aan mij) doorgeven en vragen om het modem te registreren
3. Fritzbox uitpakken en van https://download.avm.de/fritzbox/ de laatste firmware downloaden en de firmware van het modem updaten + Deltaprofiel kiezen zodat Vlan 100 gebruikt wordt voor de WAN
4. Fritzbox naast het Delta modem (aan) zetten en wachten op bericht Delta dat het modem geregistreerd is en dan omprikken
THM0 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:00:
[...]
Weet iemand de plannen van Delta rondom >2Gbps aanbieden?
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bUwwh6N2POAOxEmkS66B4DKLMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ceQRHkvHEmze83SsLgxP7FWb.png?f=user_large
Dit plaatje gaat over concurrentieregels in de haven maar geldt natuurlijk net zo goed voor telecomaanbieders. Het is niet goed voor de markt als dergelijke informatie bekend is.

[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 10-08-2023 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 12:22
justdaboo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

Als je een ONT gebruikt voor je Asus en op de ASUS IGMP snooping aan zet dan werken de “TV Kastjes” gewoon op VLAN 100. De App werkt altijd dit werkt zelfs op andere providers.
Volgens mij werkt het niet meer met andere providers. Ik heb de app op m’n Apple TV staan met de credentials van een familie lid. Maar kan niet meer kijken. Zal het zo even checken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
THM0 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb mijn sales contact gemaild. Stel voor nog even te wachten met de order richting Zaram tot we iets terughoren. Maar ik verwacht inderdaad ook geen wonderen van FS...
Heb hem ingeschoten op 25-50 stuks want ik weet niet of iedereen die de Zaram voor 125 wil ook de FS wil als ie significant duurder is.

Weet iemand de plannen van Delta rondom >2Gbps aanbieden?
Ik heb nog geen offerte van Zaram ontvangen maar ik weet zeker dat hij veel prijsgunstiger zal zijn. En er blijven altijd opties, ik ga de ruim 50 aanmelders niet teleurstellen. De Zaram werkt prima, is snel te registreren en spotgoedkoop.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Wouttle
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-05 15:46
thomastvd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Volgens mij werkt het niet meer met andere providers. Ik heb de app op m’n Apple TV staan met de credentials van een familie lid. Maar kan niet meer kijken. Zal het zo even checken.
Voor mij dus zeer waarschijnlijk geen probleem gezien ik dus van plan ben het op hun netwerk te gebruiken. Maar wellicht wel nog interessant voor andere tweakers!
thomastvd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Ik zou het dan ook ns testen…. d:)b voorheen werkte het iig wel.

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 10-08-2023 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ErikRos schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:18:
Hoeveel cm steekt de Zaram SFP inclusief glasvezelconnector (en buiging van de vezel) uit de frontbezel van de router?
Zowel de Zaram als FS minimaal 8 cm, beter is 10 cm als dat mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 10-08-2023 19:49 ]

• thomastvd
justdaboo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:59:
[...]

Ik zou het dan ook ns testen…. d:)b voorheen werkte het iig wel.
Ik heb het net even getest. Maar hier (ziggo) werkt het niet meer.

• Computer guy
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-06 11:25
thomastvd schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:59:
[...]

Ik heb het net even getest. Maar hier (ziggo) werkt het niet meer.
De DELTA TV app voor Android doet het prima vanuit een Oostenrijks ip, zou er verschil zijn tussen de mobiele app en de setop box?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomastvd
Computer guy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:51:
[...]

De DELTA TV app voor Android doet het prima vanuit een Oostenrijks ip, zou er verschil zijn tussen de mobiele app en de setop box?
Ja er zit verschil in mobiele apparaten en "vaste". Dus op smartphones en tablets werkt de app altijd. Maar de apps op tv's of mediaspelers moeten op het delta netwerk zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:29
Quote van FS is al binnen. Ze offreren 188 ex BTW ipv 209 ex BTW bij aanschaf van 25 stuks , voor mij in ieder geval geen reden om van de Zaram route af te wijken.

[ Voor 12% gewijzigd door THM0 op 11-08-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
.

[ Voor 99% gewijzigd door THM0 op 11-08-2023 11:44 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!
THM0 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:42:
Quote van FS is al binnen. Ze offreren 188 ex ipv 209 ex, voor mij in ieder geval geen reden om van de Zaram route of te wijken.
En het goede nieuws is dat de Zaram gezien het aantal i.p.v. USD 100, USD 90 inkoop gaat kosten. Verkoop all-in weet ik nog niet, ik schat rond de EUR 120 inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• some
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03 12:45
ernstoud schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

En het goede nieuws is dat de Zaram gezien het aantal i.p.v. USD 100, USD 90 inkoop gaat kosten. Verkoop all-in weet ik nog niet, ik schat rond de EUR 120 inclusief.
Laat maar weten wanneer er een betaling jou kant op moet komen

Bedankt voor de inzet! _/-\o_

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
ernstoud schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:47:
[...]

Ik zal zeggen verkoop ze voor 125 dan verdien je er zelf ook een klein beetje aan voor alle moeite.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
@ernstoud heb je al zicht op hoe nu verder met de Zaram transceiver? Heb je hulp nodig ergens mee?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
THM0 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:01:
@ernstoud heb je al zicht op hoe nu verder met de Zaram transceiver? Heb je hulp nodig ergens mee?
Op het moment niet. Ik heb een prijsopgave gehad en gevraagd om een factuur voor 60 stuks inclusief verzending per DHL Express en Zuid-Koreaanse BTW (die is 10%, kan ik zakelijk terugvorderen maar wordt een hoop gedoe). Invoerrechten zijn als het goed is 0%. Komt in NL dus inklaring en 21% BTW bij.

Zodra ik de totale prijs en bankgegevens er zijn stuur ik de bestelling en betaling.

Wel staat er op die prijsopgave een levertijd van 8 weken :( . Zal vragen of dat echt niet korter kan.

Zodra het spul onderweg is ga ik iedereen individueel benaderen over betaling en aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

ernstoud schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:16:
[...]

Op het moment niet. Ik heb een prijsopgave gehad en gevraagd om een factuur voor 60 stuks inclusief verzending per DHL Express en Zuid-Koreaanse BTW (die is 10%, kan ik zakelijk terugvorderen maar wordt een hoop gedoe). Invoerrechten zijn als het goed is 0%. Komt in NL dus inklaring en 21% BTW bij.

Zodra ik de totale prijs en bankgegevens er zijn stuur ik de bestelling en betaling.

Wel staat er op die prijsopgave een levertijd van 8 weken :( . Zal vragen of dat echt niet korter kan.

Zodra het spul onderweg is ga ik iedereen individueel benaderen over betaling en aflevering.
Als het goed is geldt er voor exportgoederen vanuit Zuid Korea zero rated VAT.

Ik zou dit laten aanpassen in de offerte als ik jou was. Scheelt weer 10% voor NL BTW.

PS Laat ze op de vrachtbrief ook de juiste Tariff Code in het daarvoor bestemde vak invullen. Scheelt een hoop rompslomp bij de douane.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Superbeagle schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Als het goed is geldt er voor exportgoederen vanuit Zuid Korea zero rated VAT.

Ik zou dit laten aanpassen in de offerte als ik jou was. Scheelt weer 10% voor NL BTW.

PS Laat ze op de vrachtbrief ook de juiste Tariff Code in het daarvoor bestemde vak invullen. Scheelt een hoop rompslomp bij de douane.
Ik heb nog geen offerte ontvangen anders dan een prijsopgave. Ik heb daarna juist om een offerte gevraagd. Zal scherp zijn op die 10%, sowieso kan ik als die er toch op staat zakelijk terug krijgen.

Maar bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tklaversma
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb dus alles ontvangen, de Fritz!box 5590 Fiber, de kabel SC-APC/SC-UPC AT01 ATTEMA GLASVEZELKABEL GROEN-BLAUW en alles aangesloten.

Nu kwam ik erachter dat mijn Fritz!box nog firmware versie 7.29 heeft. Niet voldoende, dit moet minimaal 7.50 voor het DELTA profiel e.d.

Dus, ik download het image bestand (FRITZ.Box_5590_Fiber-07.56.image), sluit de WiFi, maak bekabeld verbinding met de Fritz!box, log in op de Fritz!box, en klik op handmatig updaten...

Maar om één of andere reden, blijft het scherm dan gewoon laden en gebeurt er niks. Ik heb van alles al geprobeerd, fabrieksinstelling, reboot, etc.

Kan het zijn dat ik het verkeerde bestand heb? Ik heb het bestand hier gedownload:
https://download.avm.de/f...590-fiber/other/fritz.os/

Help?

Acties:
  • +21 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:16:
[...]

:+

Update: levertijd wordt 4-5 weken, ik ga vandaag bestellen.

Update: bestelling van 60 stuks is geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 12-08-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Ernst 4 president *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tklaversma
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tklaversma schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:29:
Ik heb dus alles ontvangen, de Fritz!box 5590 Fiber, de kabel SC-APC/SC-UPC AT01 ATTEMA GLASVEZELKABEL GROEN-BLAUW en alles aangesloten.

Nu kwam ik erachter dat mijn Fritz!box nog firmware versie 7.29 heeft. Niet voldoende, dit moet minimaal 7.50 voor het DELTA profiel e.d.

Dus, ik download het image bestand (FRITZ.Box_5590_Fiber-07.56.image), sluit de WiFi, maak bekabeld verbinding met de Fritz!box, log in op de Fritz!box, en klik op handmatig updaten...

Maar om één of andere reden, blijft het scherm dan gewoon laden en gebeurt er niks. Ik heb van alles al geprobeerd, fabrieksinstelling, reboot, etc.

Kan het zijn dat ik het verkeerde bestand heb? Ik heb het bestand hier gedownload:
https://download.avm.de/f...590-fiber/other/fritz.os/

Help?
Blijkbaar na de 3e keer fabrieksinstellingen, en een backup maken(!), werkt het wel :S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 19:09
Tklaversma schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:29:

Help?
Ik denk dat je deze vraag beter in het juiste topic kunt stellen:
AVM FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken icm Delta Glasvezel

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwbboot
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 21:58
[...]

_/-\o_ hopelijk zit er eentje voor mij bij >:)

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Na een aantal dagen met een SFP+ gedraaid te hebben in mijn UDM, ziet de snelheidsgrafiek er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nXnh97tpqcnOmeAcs--4iga-XQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7yxx0c1t3W47GLB8rlIKWf2j.png?f=user_large

Dinsdag is @ernstoud langs geweest, toen is de Zaram SFP+ er in gegaan. De dagen ervoor draaide die met een Nokia XS-010X-Q.

Woensdagavond kreeg ik met hulp van @R3D de fs.com SFP+ werkend en die is er sindsdien in gebleven.
Mooi om te zien dat SFP+ dus nog meer snelheid geeft dan via een ONT met 10GbE aansluiting. Dit plaatje toont de resulaten van gewone Speedtest via de tools in UniFi. Uiteraard heb ik ook flink wat iPerf3 speedtests gedaan via de CLI shell en dan kom ik op een gemiddelde download van 5,63 Gbps en een gemiddelde upload van 6,73 Gbps.

Mijn latency is daarnaast ook nog eens lager geworden, overdag gemiddeld 4 ms en 's nachts gemiddeld 3 ms. Ik hoop over niet al te lange tijd nog een RIPE Atlas probe toe te voegen, meten is weten.

[ Voor 17% gewijzigd door robertwebbe op 12-08-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:29:
Na een aantal dagen met een SFP+ gedraaid te hebben in mijn UDM, ziet de snelheidsgrafiek er zo uit:

[Afbeelding]

Dinsdag is @ernstoud langs geweest, toen is de Zaram SFP+ er in gegaan. De dagen ervoor draaide die met een Nokia XS-010X-Q.

Woensdagavond kreeg ik met hulp van @R3D de fs.com SFP+ werkend en die is er sindsdien in gebleven.
Mooi om te zien dat SFP+ dus nog meer snelheid geeft dan via een ONT met 10GbE aansluiting. Dit plaatje toont de resulaten van gewone Speedtest via de tools in UniFi. Uiteraard heb ik ook flink wat iPerf3 speedtests gedaan via de CLI shell en dan kom ik op een gemiddelde download van 5,63 Gbps en een gemiddelde upload van 6,73 Gbps.

Mijn latency is daarnaast ook nog eens lager geworden, overdag gemiddeld 4 ms en 's nachts gemiddeld 3 ms. Ik hoop over niet al te lange tijd nog een RIPE Atlas probe toe te voegen, meten is weten.
Mooi, hoewel ik het bijzonder vind dat er geen enkele keer echt 8Gbps. gemeten wordt. Waarbij ik me dan afvraag of op een 2Gbps. abonnement je wel 2Gbps. zult meten. Daarover wordt eigenlijk erg weinig gemeld hier. De Zaram SFP+ zal dat wel met gemak bolwerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Denk dat de beperking meer aan mijn eigen apparatuur ligt. 8 Gbps is niet echt standaard te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:10:
Denk dat de beperking meer aan mijn eigen apparatuur ligt. 8 Gbps is niet echt standaard te noemen.
Is toch een UDM Pro? Hoe werkt dat eigenlijk? Zie dat die alleen 1Gbps. LAN poorten heeft?

Ik zie (https://ubntwiki.com/products/unifi/unifi_dream_machine_pro) dat de layer 3 performance plm. 9 Gbps. is maar dan moet IPS/IDS e.d. disabled zijn. Ik denk dus dat je gelijk hebt en dat de performance net niet genoeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb op een SFP+ poort een US-XG-6PoE switch aangesloten, deze heeft vier 10 GbE poorten. Voor mijn laptop had ik een 10 GbE adapter aangeschaft maar die werkte niet lekker, die heb ik terug gestuurd en ben nog op zoek naar een goede. En binnenkort ga ik een U6-Enterprise access point toevoegen, die heeft een 2,5 GbE aansluiting en WiFi 6E. Dan kom ik boven de gigabit op een poort uit.

Edit: ik heb volgens mij een h/w versie 3.1. Wist niet dat er verschil was...

[ Voor 25% gewijzigd door robertwebbe op 13-08-2023 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:58:
Ik heb op een SFP+ poort een US-XG-6PoE switch aangesloten, deze heeft vier 10 GbE poorten. Voor mijn laptop had ik een 10 GbE adapter aangeschaft maar die werkte niet lekker, die heb ik terug gestuurd en ben nog op zoek naar een goede. En binnenkort ga ik een U6-Enterprise access point toevoegen, die heeft een 2,5 GbE aansluiting en WiFi 6E. Dan kom ik boven de gigabit op een poort uit.
Ah, ik zie het op het plaatje in die ubiquity wiki, de UDM heeft ook een 10Gbps. LAN SFP+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-02 13:31
[...]

Top! Geweldig dat je dit doet! 👏👏👏 Ik kan niet wachten. Scheelt toch weer een apparaat minder in de meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:10:
Ik ben benieuwd wat ik straks haal als mij 8gbps lijn actief is met de Vigor 3910, die heeft een Max van 9.4 Gbps NAT Troughput.

Voor de iPerf tests zal ik een M2 Ultra Mac Studio…

Ik ben voornemens deze te testen met de FS en de Zaram module.

Nog even geduld dus, ik zal alle resultaten uiteraard delen!

[ Voor 7% gewijzigd door justdaboo op 13-08-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:21
Als er nu mensen zijn die hun ont verkopen omdat ze die vervangen hebben met een SFP+, ik zie graag een PB :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-02 20:17
gwabber schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:40:
Als er nu mensen zijn die hun ont verkopen omdat ze die vervangen hebben met een SFP+, ik zie graag een PB :p
v&a aangeboden: Nokia XS-010X-Q ONT

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thomastvd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:45:
[...]

Ja er zit verschil in mobiele apparaten en "vaste". Dus op smartphones en tablets werkt de app altijd. Maar de apps op tv's of mediaspelers moeten op het delta netwerk zitten.
Klopt idd, op de Android/Google TV en AppleTV devices, dit werkt inmiddels niet meer :)

Ik had nog wel een chinees device dat denkt dat hij tablet is, daar werkt het uiteraard nog wel op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@justdaboo Maar de mobiele versie heeft waarschijnlijk weer een slechtere beeldkwaliteit dan de vaste versie. Ieder voordeel heb ze nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 00:04:
@justdaboo Maar de mobiele versie heeft waarschijnlijk weer een slechtere beeldkwaliteit dan de vaste versie. Ieder voordeel heb ze nadeel.
Daar heb ik niet naar gekeken, maar die bitrate zal ongetwijfeld een heel stuk lager liggen, daar ben ik niet bang voor…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-06 17:33

KRASH

Juist ja...

Vandaag omgezet van P2P naar XGS-PON (1 naar 2 Gbit).

Had uit de mail begrepen dat de verbinding om 8 uur vanmorgen weg zou zijn, maar dat werd 11:55. Heb toen gelijk het nieuwe modem aangesloten, maar had niet gelijk verbinding.

Om 12:25 kreeg ik een mail van Delta dat de wijziging actief was, het modem rebootte een paar keer en om 12:30 was ik weer online. Viel me dik mee dus.

Had een ping command lopen om te kijken wanneer ik offline was / weer offline was. P2P was 3ms steady, PON is wisselend 8-12ms. Valt me toch tegen. Zie ook net dat ik in de CG-NAT pool ben gegooid, ondanks het business pakket.

Donderdag word ik omgezet naar zakelijk pro incl XS-010X-Q, ben benieuwd of dat nog invloed heeft op de stabiliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door KRASH op 14-08-2023 12:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@KRASH Toen ik nog een losse Nokia ONT gebruikte was mijn ping rond de 8 ms.
Nu ik de SF SFP+ gebruik, is die 's nachts 3-4 ms en overdag 4-5 ms.

Je kunt gewoon de klantenservice vragen om je uit de CG-NAT te halen.

[ Voor 45% gewijzigd door robertwebbe op 14-08-2023 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
KRASH schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:41:

Had een ping command lopen om te kijken wanneer ik offline was / weer offline was. P2P was 3ms steady, PON is wisselend 8-12ms. Valt me toch tegen. Zie ook net dat ik in de CG-NAT pool ben gegooid, ondanks het business pakket.

Donderdag word ik omgezet naar zakelijk pro incl XS-010X-Q, ben benieuwd of dat nog invloed heeft op de stabiliteit.
CGNAT en Delta's Nokia modem/router zullen zeker niet helpen met de ping.

Mijn ervaring is als volgt:
Delta COAX-modem in bridge & eigen router 7ms
Delta P2P met UniFi mediaconverter & eigen router 4ms
Delta XGSPON met Huawei ONT & eigen router 5ms

Ik heb ook eventjes gedraaid met de Nokia ONT die je krijgt/koopt, daar zat ik rond de 7ms, maar die test was kort dus niet helemaal eerlijk t.o.v. de Huawei.

EDIT, dit waren trouwens tests i.c.m. de speedtest-cli over een langere periode

[ Voor 4% gewijzigd door MrJoery op 14-08-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ernstoud schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:21:
[...]

Ah, ik zie het op het plaatje in die ubiquity wiki, de UDM heeft ook een 10Gbps. LAN SFP+.
Jep, maar in de FB groepen van Unifi wordt ook veel geklaagd over het niet halen van 10Gbps, vooral door welke firewall rules je aan hebt, Intrusion Detection, Packet Inspection, honeypot, en dat soort ongein maken hem al snel een stuk minder snel. Dan lees je al snel ervaringen van +/- 3~4Gbps als normaal, de 2Gbps verbinding zou die dus prima moeten kunnen trekken. Ik zou het nog wel leuk vinden als @robertwebbe een keer een test kan doen met tijdelijk IPS en IDS helemaal uit, dat zou flink moeten schelen :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zal binnenkort even een test doen met alles uit. Dit had ik al eens gedaan met een losse ONT en toen scheelde het niet echt gigantisch veel. Dat verbaasde mij wel maar mogelijk komt dat omdat ik aparte switches gebruik waardoor mijn router het minder druk heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

robertwebbe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:00:
Ik zal binnenkort even een test doen met alles uit. Dit had ik al eens gedaan met een losse ONT en toen scheelde het niet echt gigantisch veel. Dat verbaasde mij wel maar mogelijk komt dat omdat ik aparte switches gebruik waardoor mijn router het minder druk heeft.
Gezien veel van de L3 functionaliteit bij Unifi op de console plaatsvind zou de netste test wezen: gelijk inprikken op de Unifi controller (UDM Pro) met een 10Gbps apparaat (bijvoorbeeld een PC). Geen idee of je die mogelijkheid hebt overigens. Maar om dan alles losse dingen uit te sluiten, zoals bijvoorbeeld je nogal specifieke switch met 10Gbps+Poe. In de conversie van SFP+ naar RJ-45 kan natuurlijk een kleine ms of meer zitten maar dat is eigenlijk niet noemenswaardig. Allermooiste zou wezen een DAC in de UDM Pro en dat naar een machine die makkelijk die snelheden aankan (en natuurlijk een testserver die ook boven de 10Gpbs uitkomt)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-06 09:06
Gebruik nu al ruim een maand de Nokia XS-010X-Q met een pfSense firewall erachter. Super stabiel en snel. Zie grafiek hieronder van de afgelopen maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cjqa-gl4tq2ClRlm_Q-EQFMAHpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bWXx2lVfxEKuY5x2pci0uPM3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

robertwebbe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:48:
Je kunt gewoon de klantenservice vragen om je uit de CG-NAT te halen.
Was blijkbaar toch niet helemaal goed gegaan. Stond in het systeem gewoon als zijnde een abbo met vast ip, maar zat toch echt in de CG-NAT pool. Er is nu een ticket voor aangemaakt.

Heb net wat speedtests gedaan, maar hoger dan ~500mbit upload kom ik niet. Niet via speedtest-cli of via diverse iperf endpoints direct op mijn router. Download is wel strak 2080Mbit.

Zie ook af en toe icmp timeouts tussen de ping requests. Ik ga mijn smokeping VM maar weer eens afstoffen.

Al met al nog niet al te enthousiast over de "upgrade".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kecin schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Gezien veel van de L3 functionaliteit bij Unifi op de console plaatsvind zou de netste test wezen: gelijk inprikken op de Unifi controller (UDM Pro) met een 10Gbps apparaat (bijvoorbeeld een PC). Geen idee of je die mogelijkheid hebt overigens. Maar om dan alles losse dingen uit te sluiten, zoals bijvoorbeeld je nogal specifieke switch met 10Gbps+Poe. In de conversie van SFP+ naar RJ-45 kan natuurlijk een kleine ms of meer zitten maar dat is eigenlijk niet noemenswaardig. Allermooiste zou wezen een DAC in de UDM Pro en dat naar een machine die makkelijk die snelheden aankan (en natuurlijk een testserver die ook boven de 10Gpbs uitkomt)
Ach, vrijwel iedereen zal max. 2 Gbps. abonnement hebben toch? En dat trekt elke moderne router wel. Volgens de datasheet zelfs ;) een UDM Pro met alle functionaliteit enabled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ernstoud schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

Ach, vrijwel iedereen zal max. 2 Gbps. abonnement hebben toch? En dat trekt elke moderne router wel. Volgens de datasheet zelfs ;) een UDM Pro met alle functionaliteit enabled.
Ja, het 2Gbps abonnement zou inderdaad iedereen (in iedergeval met een UDM Pro) gewoon moeten kunnen halen. Maar gezien Robert ook het 8Gbps abonnement heeft ben ik zeer benieuwd wat de max haalbare snelheid is op het Delta netwerk :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Verzendkosten vallen mee. DHL in Korea stelt allerlei moeilijke vragen, zoals een import code voor Noorwegen :? .

Enfin, met een BTW en EORI code zou het hier in NL goed moeten gaan. Zodra DHL in Korea dat bevestigd wordt er pas betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

@ernstoud Van die import code (tariff code) wist je. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenhorst1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 11:09
Beste Tweakers,

Ik heb een tijdje geleden een huisje mogen kopen en ben deze nu aan het verbouwen/inrichten, heb diverse netwerkkabels her en der in het huis aangelegd. Patchkastje komt op zolder en een tweede netwerkpunt in de meterkast beneden.

in de periode voor de koop heeft Delta een ISRA punt gemaakt in de woonkamer. Niet in de meterkast. Toen dacht ik; we doen gewoon een extra glaskabel door de kruipruimte en dan kunnen we alles aansluiten in de meterkast.

nu ik dit topic heb doorgelezen lijkt me 'even een glaskabel meetrekken', alles inrichten me een hele klus. Ik kies er dus wel voor om het modem van Delta dan maar aan te sluiten in de woonkamer.. Maar begrijp ik goed dat DMZ nog niet werkt met de door Delta geleverde Nokia modems?

Zonder me verdiept te hebben in glaskabels. ik heb een metertje of 15 nodig, welke raden jullie aan om in de kruip ruimte te gooien? het is altijd handig voor later. als de kruipruimte straks geïsoleerd is kom ik er niet zo makkelijk meer bij.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroenhorst1 op 14-08-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 10:58
jeroenhorst1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:36:
Beste Tweakers,

Ik heb een tijdje geleden een huisje mogen kopen en ben deze nu aan het verbouwen/inrichten, heb diverse netwerkkabels her en der in het huis aangelegd. Patchkastje komt op zolder en een tweede netwerkpunt in de meterkast beneden.

in de periode voor de koop heeft Delta een ISRA punt gemaakt in de woonkamer. Niet in de meterkast. Toen dacht ik; we doen gewoon een extra glaskabel door de kruipruimte en dan kunnen we alles aansluiten in de meterkast.

nu ik dit topic heb doorgelezen lijkt me 'even een glaskabel meetrekken', alles inrichten me een hele klus. Ik kies er dus wel voor om het modem van Delta dan maar aan te sluiten in de woonkamer.. Maar begrijp ik goed dat DMZ nog niet werkt met de door Delta geleverde Nokia modems?

Zonder me verdiept te hebben in glaskabels. ik heb een metertje of 15 nodig, welke raden jullie aan om in de kruip ruimte te gooien? het is altijd handig voor later. als de kruipruimte straks geïsoleerd is kom ik er niet zo makkelijk meer bij.
DMZ werkt wel, wat niet werkt is bridge mode. DMZ is niets anders dan een volledige set aan port forwards naar een specifieke host.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

jeroenhorst1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:36:
Beste Tweakers,

Ik heb hier het punt gewoon laten verplaatsen naar de meterkast vanuit de woonkamer. Was 700 euro eenmalig.

Aangezien mijn patchkast op zolder staat heb ik ook een glasvezel door een loze leiding laten leggen om mijn modem eventueel in de patchkast te zetten, dat is deze https://www.amazon.nl/gp/product/B08CVVNDRL/?th=1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

KRASH schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:08:
[...]

Was blijkbaar toch niet helemaal goed gegaan. Stond in het systeem gewoon als zijnde een abbo met vast ip, maar zat toch echt in de CG-NAT pool. Er is nu een ticket voor aangemaakt.

Heb net wat speedtests gedaan, maar hoger dan ~500mbit upload kom ik niet. Niet via speedtest-cli of via diverse iperf endpoints direct op mijn router. Download is wel strak 2080Mbit.

Zie ook af en toe icmp timeouts tussen de ping requests. Ik ga mijn smokeping VM maar weer eens afstoffen.

Al met al nog niet al te enthousiast over de "upgrade".
Ben inmiddels weer uit de CG-NAT pool en heb weer een vast IP adres. Wel een ander IP dan eerst.

Had inmiddels de smokeping VM al opgespind, en het moment dat ik uit CG-NAT ben gegaan is mooi te zien :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rZ1o-Gq1YiyUHVnaYXXlOgq5PE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I8gBzJKAXqdFRqXTg1qnKfa3.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jeroenhorst1 Als ik jou was zou ik kant en klare glasvezelkabels kopen met aan beide kanten al de juiste connector. Eén voor tussen FTU en meterkast en één voor tussen meterkast en zolder. Als het mogelijk is, liefst door een (19mm) buis. Dan heb je in ieder geval de vrijheid om je modem te plaats waar je wilt. Stel dat die op zolder wilt, dan plaats je een koppelstukje in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KRASH schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Ik heb hier het punt gewoon laten verplaatsen naar de meterkast vanuit de woonkamer. Was 700 euro eenmalig.

Aangezien mijn patchkast op zolder staat heb ik ook een glasvezel door een loze leiding laten leggen om mijn modem eventueel in de patchkast te zetten, dat is deze https://www.amazon.nl/gp/product/B08CVVNDRL/?th=1.
Ik heb tussen het huis, de bijgebouwen en in het huis naar 3 centrale plekken 4 vezels gelegd en laten afwerken in paneeltjes door de locale glasvezel boer :) dan kan ik altijd overal naar uitwijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatrunks
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 00:23
Ik heb sinds 18 juli Delta glasvezel en was verrast dat ik een Nokia modem/router kreeg die niet in bridge kon.
Terwijl mij dat vorig jaar toen ik de bestelling deed (aanleg glasvezel) wel beloofd was.
Enfin, alles hier (voor zover dat kan) doorgelezen op GoT in de verschilllende threads.
Ook contact gehad met @ernstoud omtrent de Zaram inkoopactie, wat heel erg gewaardeerd wordt.

Ik heb een tijd terug een custom-made Pfsense bak met SFP+ connector overgenomen van een vriend die een UDM Pro heeft. Voorheen bridged via Ziggo (DDNS) dus dat werkte verder prima. Alleen de trage upload was wel een probleem met data-uitwisseling extern.

Met Delta zit ik dus aan deze Nokia vast en DMZ is voor mij geen optie.

Dus ik heb een vriend gebeld die ZZP'er is en bij o.a. Guideon werkzaamheden verricht.
Hij vertelde mij dat ie wel een paar Genexis FiberTwist XGS2110-2.5G had liggen als test voor bij klanten.
Hij was zo vriendelijk om er een aan mij uit te lenen tot ik zelf voorzien ben.
Vrijdag de ONT bij hem opgehaald en heeft met z'n 'monteursingang' het PON-id en dergelijke doorgegeven en diezelfde middag werkte het nog.

Probleem is dat het niet met mijn pfSense bak werkt die heeft blijkbaar moeite met de VLAN100 configuratie.
Appletower schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:01:
Gebruik nu al ruim een maand de Nokia XS-010X-Q met een pfSense firewall erachter. Super stabiel en snel.
.......................
@Appletower kun jij misschien aangeven hoe je dit werkend hebt gekregen met jouw pfSense? Normale Vlan Tagging lijkt allerlei errors te geven en hij krijgt maar heel kort het WAN IP volgens de logs. Daarna errors die ik gegoogeld hebt. Allerlei instellingen aangepast die volgens een aantal mensen de oplossing waren, zonder resultaat. Terug naar m'n initiële config gegaan.

Nu hangt er een oude DrayTek tussen met een WAN > LAN throughput van max ~120 Mbps. Maar de verbinding is wel heel erg stabiel. Ik krijg morgen mijn uitgeleende DrayTek 2133 terug dat scheelt voorlopig wel want die throughput is hoger.

Ik hoop dat de inzet van @ernstoud , @robertwebbe en @R3D beloond wordt omtrent het Zaram stukje, wat betreft de levering.

EDIT:

Overigens contact met Delta gehad over een evt. creditering mocht ik overgaan tot het aanschaffen van een ONT. Ik heb aangegeven dat ik het toch een bijzondere gang van zaken vindt, het hele eigen modemkeuze verhaal.

Ik heb Delta een aantal keren aan de lijn gehad en daar reiken de verhalen van;
"Bridge mode is niet mogelijk op de Nokia want die ondersteund het hardwaretechnisch niet en er wordt gebruikt gemaakt van 'algemene firmware'".

"U heeft in uw particuliere abonnement een Flex Zakelijk optie zitten (het oude Business Pack) en kunt evt. een mail sturen naar helpdesk@deltazakelijk.nl om te zien of zij toch een ONT voor u willen leveren, soms is dit wel mogelijk. Ook kunt u de particuliere helpdesk contacteren want daar zijn ook zeker mogelijkheden om iets te crediteren."

En daar heb ik dan maar gelijk het stukje van de ACM naar voren gehaald want die hebben het over een maximum van € 48,40 incl. btw.
Het passief maken van het netwerkaansluitpunt moet binnen dit tijdsbestek
lukken. Een bedrag van €40 exclusief BTW lijkt dan ook een redelijke vergoeding voor het passief maken van
het netwerkaansluitpunt.
https://www.acm.nl/sites/...-andere-eindapparaten.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door thatrunks op 14-08-2023 18:30 ]

- Computers blijven drama dingen -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Appletower
@thatrunks Om via de pfSense een verbinding te krijgen met het Delta netwerk heb ik alleen een VLAN 100 aangemaakt voor de NIC die als WAN gaat dienen, vervolgens deze NIC toegekend aan mijn WAN interface en dan de IP instellingen goed zetten (zie screenshots).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1guHsTuFKJOhcM2tVHvuoK4ptA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1dbw6T4WVcNou9nAEIsUhOA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXPYpM-3Q15elH2joGQPZEX0gmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3zakQmXR0AMlAGKPJfz9NN63.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYFfq7P2puGm2YPeIcyx7mNjbHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dqWU25TMxPMGnh4SzQBDu25j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-KPs5F4I2MjHtA8m8PdHvYyY4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HcgczpGVx1jDhtQUBAnY5TRa.png?f=fotoalbum_large

Het helpt wel om na deze wijziging pfSense even te rebooten. Kan zijn dat je daarna nog enkele minuten moet wachten totdat Delta je een IP adres geeft. Iets met DHCP-timeout geloof ik als je wisselt tussen verschillende routers/firewalls.

[ Voor 34% gewijzigd door Appletower op 14-08-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
@ernstoud , @robertwebbe en @R3D Betekent de post van @thatrunks dat een Genexis FiberTwist XGS2110-2.5G dus ook werkt op het XGS-PON netwerk van Delta? Toevoegen aan de lijst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Appletower schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:17:
@ernstoud , @robertwebbe en @R3D Betekent de post van @thatrunks dat een Genexis FiberTwist XGS2110-2.5G dus ook werkt op het XGS-PON netwerk van Delta? Toevoegen aan de lijst?
Even afwachten. De 1Gbps. versie bleek toch na eerst bejubeld te worden, zeer instabiel. Ook is hij niet verkrijgbaar begrijp ik?

Hoe het kan dat een monteur een FiberTwist kan hebben is een beetje een raadsel, die past niet op de FTU van KPN (zie: https://genexis.eu/product/fibertwist) dus voor welke ISP is dat dan? Vereist een bijpassende grondplaat (FTU). En KPN is juist naast de Genexis de Nokia ONT aan het uitrollen voor op dezelfde FTU.

Datasheet: https://genexis.eu/conten...PON-Datasheet-v2.9-EN.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 14-08-2023 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze FiberTwist XGS-2110 kende ik nog niet. Wellicht al die tijd overheen gelezen omdat ik Genexis nogal laag heb zitten.

@thatrunks Ik weet niet hoeveel moeite je er wilt steken maar onderaan op de datasheet die Ernst vermeld, staat een Nederlands telefoonnummer. Je kunt ze bellen en vragen of deze bij Delta Fiber Network moet werken. In theorie natuurlijk wel maar we hebben bij andere Genexis apparatuur gezien dat ze niet stabiel zijn. Wellicht willen ze de uitdaging met je aan gaan om hem goed werkend te krijgen. Zou wel leuk zijn, toch?

De vergoeding die de ACM vermeldt voor het passsief maken, gaat dit niet over de maximale kosten die een provider jou mag aanrekenen? Bijvoorbeeld omdat ze je aansluitpunt moeten vervangen? In de begintijd van glasvezel zijn er volgens mij nog wel eens aansluitpunten opgeleverd met een ingebouwde ONT, die moet dan vervangen worden.

Bij mij was overigens bij inschrijving ook toegezegd dat het modem in bridge kon. Maar toen mijn aansluiting was opgeleverd en bleek dat dit niet kon, toen wilde Delta ineens hard bewijs van die toezegging zien. Natuurlijk gaat zo'n verkoper aan de deur of op zo'n bijeenkomst dat niet op papier of op de mail zetten, ze weten zelf ook dondersgoed dat dat niet kan. Alles voor de sales... En dan is de klantenservice van Delta ineens niet meer zo redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:22:
[...]

Hoe het kan dat een monteur een FiberTwist kan hebben is een beetje een raadsel, die past niet op de FTU van KPN (zie: https://genexis.eu/product/fibertwist) dus voor welke ISP is dat dan? Vereist een bijpassende grondplaat (FTU). En KPN is juist naast de Genexis de Nokia ONT aan het uitrollen voor op dezelfde FTU.
Geen één ISP gebruikt die in NL volgens mij. Kabelnoord heeft wel de FiberTwist maar dat is GPON. Voor testen zoals thatrunks aangaf is het natuurlijk wel handig om te hebben als het je dagelijks werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:11:
[...]

Volgens mij worden ze in Duitsland wel gebruikt. Grensgeval?
Kan zijn dat die het al een tijd gebruikt natuurlijk. XGS-PON heeft Delta al weer meer dan een jaar en een jaar geleden was er helemaal geen apparatuur beschikbaar.

Voor een monteur handig om iets te hebben voor testen en eventueel verkoop voor klanten die iets zochten. Apparatuur als dit is natuurlijk wel verkrijgbaar in het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nederfox
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06 18:00
Dankzij dit draadje is uiteindelijk de aansluiting goed. :9
- Eerst via de chat van cgnat naar een fatsoenlijk ip adres
- dan van ver weg op eigen kosten en risico een Huawei HN8010Ts laten komen
- via de chat de Huawei aanmelden .
- dagje wachten en je wordt gebeld dat het modem erop kan
Werkt nu als een trein, gelijk ook mooi delegated ipv6 /56 blok erbij ;)
Weet iemand of je binnenkort ook je PTR hostname kunt instellen? Dat waren we wel gewend van cheapconnect. Dan zouden we helemaal bij zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenhorst1
Dutchess_Nicole schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

DMZ werkt wel, wat niet werkt is bridge mode. DMZ is niets anders dan een volledige set aan port forwards naar een specifieke host.
Thanks, voor mij zal dit ook een oplossing zijn 'zolang bridge modus niet beschikbaar is'. Je krijgt dan namelijk wel de zekerheid dat het modem blijft werken op het netwerk van Delta. Dit is me ook wat waard.
KRASH schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Kreeg van de medewerker van Delta inderdaad de optie op hem te laten overzetten naar de meterkast. Die prijs moet ik nog opvragen, de kosten zijn dan inderdaad voor mij. waren de kosten van te voren bepaald?

ik heb even gekeken naar die glaskabel. Nagemeten in huis, maar met 10M ga ik het ook redden. Deze zal ik bestellen en samen doortrekken met een UTP/COAX kabel. Als de optie omleggen van het Delta me te duur is, zal ik dit doen. Samen met een elektricien met netwerk achtergrond, zodat ik zeker weet dat 'niet iets per ongelijk stuk gaat'.
robertwebbe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:18:
@jeroenhorst1 Als ik jou was zou ik kant en klare glasvezelkabels kopen met aan beide kanten al de juiste connector. Eén voor tussen FTU en meterkast en één voor tussen meterkast en zolder. Als het mogelijk is, liefst door een (19mm) buis. Dan heb je in ieder geval de vrijheid om je modem te plaats waar je wilt. Stel dat die op zolder wilt, dan plaats je een koppelstukje in de meterkast.
Gelukkig had ik hier over na gedacht. Er lopen nu twee 19MM PVC buisjes naar zolder met elk 2 UTP kabels erin. Helaas zit er een kleine scherpe bocht in de buis (kon niet anders helaas) waardoor een kant en klare glaskabel niet past. we hebben ook geprobeerd om 4 netwerk kabels door deze buis te trekken. voor beneden is dit geen probleem, maar vanwege die bocht naar boven wel. Tis net even te krap. de kabels zijn dan ook netjes twee aan twee doorgevoerd.
justdaboo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Ik heb tussen het huis, de bijgebouwen en in het huis naar 3 centrale plekken 4 vezels gelegd en laten afwerken in paneeltjes door de locale glasvezel boer :) dan kan ik altijd overal naar uitwijken :)
Haha tof! ik zal het onthouden voor naar de schuur. dat gedeelte moet over een jaar nog helemaal open.

Moet zeggen dat ik van de aannemer een opmerking kreeg 'jij hebt meer netwerkkabel in je huis dan Electra, wat ben je allemaal van plan?'

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jeroenhorst1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:20:

Haha tof! ik zal het onthouden voor naar de schuur. dat gedeelte moet over een jaar nog helemaal open.

Moet zeggen dat ik van de aannemer een opmerking kreeg 'jij hebt meer netwerkkabel in je huis dan Electra, wat ben je allemaal van plan?'
Ik zou er voor glas gladde HDPE mantel in leggen en voor toekomstige wensen “stabdaard” mantels van 40 en 65mm, je kan niet genoeg hebben. Tijdens de verbouwing vorig jaar is er 2,5 km de grond in gegaan, hier krijg je noooit spijt van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

jeroenhorst1 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:20:
Kreeg van de medewerker van Delta inderdaad de optie op hem te laten overzetten naar de meterkast. Die prijs moet ik nog opvragen, de kosten zijn dan inderdaad voor mij. waren de kosten van te voren bepaald?
Je krijgt inderdaad een offerte met een vaste prijs van DFN. Dan kan je nog kiezen of je er mee akkoord gaat of niet.

Heb het aangevraagd via https://www.deltanetwerk..../aansluiting-verplaatsen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenhorst1
KRASH schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:39:
[...]

Je krijgt inderdaad een offerte met een vaste prijs van DFN. Dan kan je nog kiezen of je er mee akkoord gaat of niet.

Heb het aangevraagd via https://www.deltanetwerk..../aansluiting-verplaatsen/
Dank! ik heb zojuist het formulier ingevuld en duidelijk aangegeven wat destijds met Selecta de afspraken waren (helaas staat dit niet op papier).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• thatrunks
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 00:23
@Appletower

Dank voor je screenshots en info. Helaas is dit precies wat ik had geconfigureerd. Maar goed ik ga er later nog even mee spelen. Verschillende routers liggen en daarmee getest en daar werkt het allemaal prima mee. Vrijwel direct het WAN IP via dhcp.

Deze pfSense zelfbouw is een beetje itchy daar ligt het meer aan.

@ernstoud en @robertwebbe

Ik heb wat uitzoekwerk gedaan.
Ik heb de Genexis FiberTwist-XGS2110-EU-1 en dat is de variant met 1x 10Gbps poort. (Bevestigd door Genexis)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQ52lvGoa3qLkzHBNHn5qnwu4Bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRaVxyDDif8kMdPFl4rgpgCK.png?f=fotoalbum_large

Heb die vriend gebeld en hij had direct contact met Genexis hierover gehad. Dus ik heb Genexis gebeld op het NL nummer (support) maar kreeg een Engels persoon aan de lijn. Nu is mijn Engels prima maar dit soort dingen wilde ik het liefst even in het Nederlands schakelen. Dus opnieuw gebeld en gekozen voor Sales.

En daar zijn de dingen duidelijk geworden. Die vriend had direct contact met Genexis en heeft er een paar gekregen omdat hij ZZP'er is en zakelijk een paar had ingekocht. Maar dat was vorig jaar in oktober eenmalig een paar. Hij heeft heel weinig klanten van Delta (gehad) dus daarom heeft er nog een paar over, maar daar doet hij verder niks mee, gebruikt het alleen als test.

Verder schijnt er een bedrijf te zijn genaamd PC Westland Service die direct inkoopt bij Genexis Nederland (heb net telefonisch contact gehad). https://pcwestlandservice.nl/eigen-modemkeuze-xgspon-ont/
En deze verkoopt de FiberTwist-XGS2110-EU-1 10 Gbps variant voor € 125,- excl. btw. Daarbij zit dan inbegrepen dat hij via de 'monteursingang' het PON-id en serienummer doorgeeft aan Delta / Caiway met je bijbehorende adresgegevens. (Een XGSPON Bridge Modem kost €125,00 excl BTW. Dit is een complete set incl. glasvezel patchsnoer. Bij bestellen geven wij uw wijziging door aan Caiway / Delta. Staat op de website.)
Hij zit overigens in 's Gravenzande, zijn website is wat outdated. Hij verkoopt deze dingen vooral in het noorden van het land. Maar levert ze in principe in heel Nederland. Bezorgen / afhalen is mogelijk.

Dit bedrijf heeft blijkbaar veel contact / situaties gehad rondom XGS-PON (modemkeuze, Nokia niet in bridge) en Delta en kwam er met Delta niet echt uit begreep ik, en is toen direct contact met Genexis gaan zoeken, en wilde graag een oplossing en dat is deze FiberTwist geworden.

Van de beste man van Genexis begrijp ik dat ze met Delta uitvoerig hebben getest en dat deze gecertificeerd is voor het Delta XGS-PON netwerk en ook BBF 247 gecertificeerd is.

Voor nu is eigenlijk het enige waar het product 'makkelijk' leverbaar is via PC Westland Service.
Hij noemde ook Sollie.comm (sollie.nl) dat deze ook deze ONT's zou gaan leveren alleen daar is nog niet zeker of er een overeenstemming voor is.

Ze zijn zoekende gaf hij aan om de juiste kanalen te vinden om de ONT te distribueren. En hij vroeg door bij mij waarna ik aangaf hier op het forum te zitten met mede-Tweakers en daarna vroeg hij om contactgegevens uit te wisselen, omdat ik aangaf dat er toch een aardige vraag naar is, en dergelijke oplossingen slecht of niet leverbaar zijn en men via Delta er niet echt uitkomt.

Ik heb overigens ook nog Delta gecontact en daar wordt het beeld geschetst dat er een kleine groep is die gebruik willen maken van de eigen modemkeuze. En het testen van XGS-PON ONT's eigenlijk een beetje naar achteren hebben geschoven daardoor zodat ze de focus op andere zaken konden leggen. Verder zou er ook een optie komen om in mijn Delta je PON-id en serienummer door te geven en dan zou dat vrijwel 'direct' werken als je wisselt van ONT. Maar wanneer dit mogelijk is kon men mij niet vertellen.

Ik heb mijn best gedaan om alles zo goed mogelijk te begrijpen. Ik heb veel ervaring met (V)DSL en Ziggo dus glasvezel is voor mij redelijk nieuw, mocht ik iets verkeerd hebben neergezet graag even laten weten.

EDIT: zojuist zijn contactgegevens gekregen en het is de Sales Director van de Benelux blijkbaar.

- Computers blijven drama dingen -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goed werk @thatrunks!

Nu zal nog moeten blijken of deze ONT stabiel blijft werken. Als jij deze nu goed werkend krijgt in je setup, ben ik benieuwd naar je bevindingen. Hoe meer vrije keuze in ONT’s, des te beter. Als die het een paar weken probleemloos doet, voegen het toe aan de startpost.

[ Voor 26% gewijzigd door robertwebbe op 15-08-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thatrunks schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:51:
@Appletower

Dank voor je screenshots en info. Helaas is dit precies wat ik had geconfigureerd. Maar goed ik ga er later nog even mee spelen. Verschillende routers liggen en daarmee getest en daar werkt het allemaal prima mee. Vrijwel direct het WAN IP via dhcp.

Deze pfSense zelfbouw is een beetje itchy daar ligt het meer aan.

@ernstoud en @robertwebbe

Ik heb wat uitzoekwerk gedaan.
Ik heb de Genexis FiberTwist-XGS2110-EU-1 en dat is de variant met 1x 10Gbps poort. (Bevestigd door Genexis)
[Afbeelding]

Heb die vriend gebeld en hij had direct contact met Genexis hierover gehad. Dus ik heb Genexis gebeld op het NL nummer (support) maar kreeg een Engels persoon aan de lijn. Nu is mijn Engels prima maar dit soort dingen wilde ik het liefst even in het Nederlands schakelen. Dus opnieuw gebeld en gekozen voor Sales.

En daar zijn de dingen duidelijk geworden. Die vriend had direct contact met Genexis en heeft er een paar gekregen omdat hij ZZP'er is en zakelijk een paar had ingekocht. Maar dat was vorig jaar in oktober eenmalig een paar. Hij heeft heel weinig klanten van Delta (gehad) dus daarom heeft er nog een paar over, maar daar doet hij verder niks mee, gebruikt het alleen als test.

Verder schijnt er een bedrijf te zijn genaamd PC Westland Service die direct inkoopt bij Genexis Nederland (heb net telefonisch contact gehad). https://pcwestlandservice.nl/eigen-modemkeuze-xgspon-ont/
En deze verkoopt de FiberTwist-XGS2110-EU-1 10 Gbps variant voor € 125,- excl. btw. Daarbij zit dan inbegrepen dat hij via de 'monteursingang' het PON-id en serienummer doorgeeft aan Delta / Caiway met je bijbehorende adresgegevens. (Een XGSPON Bridge Modem kost €125,00 excl BTW. Dit is een complete set incl. glasvezel patchsnoer. Bij bestellen geven wij uw wijziging door aan Caiway / Delta. Staat op de website.)
Hij zit overigens in 's Gravenzande, zijn website is wat outdated. Hij verkoopt deze dingen vooral in het noorden van het land. Maar levert ze in principe in heel Nederland. Bezorgen / afhalen is mogelijk.

Dit bedrijf heeft blijkbaar veel contact / situaties gehad rondom XGS-PON (modemkeuze, Nokia niet in bridge) en Delta en kwam er met Delta niet echt uit begreep ik, en is toen direct contact met Genexis gaan zoeken, en wilde graag een oplossing en dat is deze FiberTwist geworden.

Van de beste man van Genexis begrijp ik dat ze met Delta uitvoerig hebben getest en dat deze gecertificeerd is voor het Delta XGS-PON netwerk en ook BBF 247 gecertificeerd is.

Voor nu is eigenlijk het enige waar het product 'makkelijk' leverbaar is via PC Westland Service.
Hij noemde ook Sollie.comm (sollie.nl) dat deze ook deze ONT's zou gaan leveren alleen daar is nog niet zeker of er een overeenstemming voor is.

Ze zijn zoekende gaf hij aan om de juiste kanalen te vinden om de ONT te distribueren. En hij vroeg door bij mij waarna ik aangaf hier op het forum te zitten met mede-Tweakers en daarna vroeg hij om contactgegevens uit te wisselen, omdat ik aangaf dat er toch een aardige vraag naar is, en dergelijke oplossingen slecht of niet leverbaar zijn en men via Delta er niet echt uitkomt.

Ik heb overigens ook nog Delta gecontact en daar wordt het beeld geschetst dat er een kleine groep is die gebruik willen maken van de eigen modemkeuze. En het testen van XGS-PON ONT's eigenlijk een beetje naar achteren hebben geschoven daardoor zodat ze de focus op andere zaken konden leggen. Verder zou er ook een optie komen om in mijn Delta je PON-id en serienummer door te geven en dan zou dat vrijwel 'direct' werken als je wisselt van ONT. Maar wanneer dit mogelijk is kon men mij niet vertellen.

Ik heb mijn best gedaan om alles zo goed mogelijk te begrijpen. Ik heb veel ervaring met (V)DSL en Ziggo dus glasvezel is voor mij redelijk nieuw, mocht ik iets verkeerd hebben neergezet graag even laten weten.

EDIT: zojuist zijn contactgegevens gekregen en het is de Sales Director van de Benelux blijkbaar.
Goede research!

Als Genexis een oplossing zou hebben om deze ONT gemakkelijk te plaatsen op/aan de Attema FTU zou het een mooie optie zijn voor Delta. Een Tweaker krijgt het wel werkend, maar een consument zou hem moeten kunnen verkrijgen met een dummy backplate en een voorgemonteerde Attema slede.

Alleen gaat dat nooit gebeuren door de binding - volgens mij exclusief - tussen Nokia en DFN. Genexis is out of the picture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:41
ernstoud schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:47:
[...]

Goede research!

Als Genexis een oplossing zou hebben om deze ONT gemakkelijk te plaatsen op/aan de Attema FTU zou het een mooie optie zijn voor Delta. Een Tweaker krijgt het wel werkend, maar een consument zou hem moeten kunnen verkrijgen met een dummy backplate en een voorgemonteerde Attema slede.
Maar gaat een niet Tweaker een eigen router nemen of gewoon gebruik maken van door de provider aangeleverd exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
MPvDam schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:51:
[...]

Maar gaat een niet Tweaker een eigen router nemen of gewoon gebruik maken van door de provider aangeleverd exemplaar?
Ik zou als Tweaker wel een (zo simpel mogelijk) apparaat willen hebben dat door de provider geleverd wordt en in bridge mode kan.

Maar als er maar een paar honderd (of misschien 1000) users voor zijn, dan is er geen business case op de 2 miljoen die ze ambiëren. 0,1% zou ik er hier niet doorheen krijgen in ieder geval 8).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

EWS99 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Ik zou als Tweaker wel een (zo simpel mogelijk) apparaat willen hebben dat door de provider geleverd wordt en in bridge mode kan.

Maar als er maar een paar honderd (of misschien 1000) users voor zijn, dan is er geen business case op de 2 miljoen die ze ambiëren. 0,1% zou ik er hier niet doorheen krijgen in ieder geval 8).
Als ze het niet ambiëren c.q. niet willen dan kan dat ook een antwoord zijn. Echter moeten ze uitspraak van ACM volgen. Dat het dan onnodig moeilijk is (, met de opties die er nu zijn was,) om het gedaan te krijgen is dan een dingetje. Dan moet je ook minder hard roepen dat het eraan komt. Dan moet je gewoon eerlijk zeggen we zijn er mee bezig maar dat heeft geen prioriteit. Maar jah dan toch weer die uitspraak van ACM. Hopelijk gaat het straks bij providers op glaspoort verbinding makkelijker. Als dat namelijk zo is dan ben ik bij DFN weg.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:31

MJV

EWS99 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

+1.

Nu ook gedoe met mijn eigen Nokia modem (vermoed het bekende probleem met de firmware), zou niet voor een eigen modem hebben gekozen als dat van Delta gewoon in Bridgemodus had kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MR_VIPER schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Als ze het niet ambiëren c.q. niet willen dan kan dat ook een antwoord zijn. Echter moeten ze uitspraak van ACM volgen. Dat het dan onnodig moeilijk is (, met de opties die er nu zijn was,) om het gedaan te krijgen is dan een dingetje. Dan moet je ook minder hard roepen dat het eraan komt. Dan moet je gewoon eerlijk zeggen we zijn er mee bezig maar dat heeft geen prioriteit. Maar jah dan toch weer die uitspraak van ACM. Hopelijk gaat het straks bij providers op glaspoort verbinding makkelijker. Als dat namelijk zo is dan ben ik bij DFN weg.
Delta doet precies wat de ACM vraagt. Het probleem zit hem meer in de markt, er was geen apparatuur beschikbaar. Ik snap de fabrikanten ook wel, de markt hiervoor is erg klein. Zoals @EWS ook al zei, waarschijnlijk wil minder dan 0,1% van de klanten een eigen modem. Gelukkig wordt XGS-PON wereldwijd een steeds grotere standaard waardoor er meer klanten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
MJV schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:04:
Nu ook gedoe met mijn eigen Nokia modem (vermoed het bekende probleem met de firmware), zou niet voor een eigen modem hebben gekozen als dat van Delta gewoon in Bridgemodus had kunnen staan.
Waar heb je precies last van?

Als het dit is:
Het PON lampje brandt, maar zodra ik de netwerkkabel aansluit, valt de netwerkverbinding met mijn router weg. Als ik de glasvezel uit mijn Nokia haal, blijft de verbinding wel actief.

Dan is het antwoord:
Dit is een bekend probleem in de 3FE49337AOCK68 firmware. Je Nokia moet geüpdatet worden. Echter Delta / Caiway doet dat niet, want het is jouw modem. Het is nog niemand gelukt om de juiste firmware te vinden en/of zijn modem te updaten. Er zitten wat medewerkers van Delta / Caiway in dit topic, mogelijk willen zij je modem updaten als je het heel lief vraagt?

Welke firmware heb jij? (mogelijk dat je even je glas los moet halen om dat te controleren)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +16 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Verzendkosten vallen mee. DHL in Korea stelt allerlei moeilijke vragen, zoals een import code voor Noorwegen :? .

Enfin, met een BTW en EORI code zou het hier in NL goed moeten gaan. Zodra DHL in Korea dat bevestigd wordt er pas betaald.
Update: DHL Express in Korea heeft genoeg info, bestelling finaal en is betaald!

Levertijd dus 4-5 weken. Zodra de verzending gepland is neem ik met iedereen individueel contact op per PB over afhalen, verzending, aantallen, betaling e.d.

Prijs wordt all inclusive ergens tussen EUR 115 en 120 schat ik.

Inmiddels zitten er al 10 mensen op de reservebank. Een tweede bestelling na aflevering van de eerste lijkt dus haalbaar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoep1980
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik zou ook wel op de reservelijst willen. Alleen hoe kan ik achterhalen of deze module in mijn sophos appliance (met opnsense erop) met sfp (niet +) poort werkt? Is daar een lijst voor bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tjoep1980 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:40:
Ik zou ook wel op de reservelijst willen. Alleen hoe kan ik achterhalen of deze module in mijn sophos appliance (met opnsense erop) met sfp (niet +) poort werkt? Is daar een lijst voor bijvoorbeeld?
Robertwebbe heeft deze Zaram SFP+ in een MC220L 1Gbps. SFP mediaconverter geprobeerd, dat werkte niet. We kunnen wel afspreken dat de 2 reserve exemplaren die ik enige tijd aanhoud voor het geval iemand een niet werkende Zaram krijgt, na die periode gebruikt kunnen worden voor testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoep1980
ernstoud schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:46:
[...]

Robertwebbe heeft deze Zaram SFP+ in een MC220L 1Gbps. SFP mediaconverter geprobeerd, dat werkte niet. We kunnen wel afspreken dat de 2 reserve exemplaren die ik enige tijd aanhoud voor het geval iemand een niet werkende Zaram krijgt, na die periode gebruikt kunnen worden voor testen.
Dat zou echt super zijn! En als hij dan werkt kan er 1 besteld worden? Daar wil ik me heel graag voor opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoep1980
ernstoud schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:07:
[...]

Stuur me dan een PB, dan zet ik je op de lijst. Voor de tweede bestelling, dat is nog geheel vrijblijvend. Je verplicht je tot niets.
Done 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coaqii
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-05 18:48
Oke ik heb na een aantal modems geprobeert te hebben uiteindelijk, tot nu toe iig, een stabiele situatie.

Eerst een Nokia XS-010X-Q, met een oudere firmware waardoor er wat aanpassingen nodig waren door delta voordat deze werkte, en later opnieuw issues gaf en er iets aangepast moet worden door delta.

Hierna nog een Nokia XS-010X-Q, maar dan een met een zeer recentelijke productiedatum, echter geeft deze hetzelfde resultaat. Na een brandend PON lampje geen data lampje meer. Omdat ik nog een ander modem had liggen heb ik verdere troubleshooting van deze nokia laten zitten en ben ik meteen doorgegaan naar de Genexis XGS 2110.

Deze bleek uiteindelijk de werkende oplossing te worden, serienummer en pon id doorgegeven via de chat (mac adres ontbreekt van alle stickers) en na een nachtje slapen krijg ik netjes een dhcp adres zonder problemen (waar ik van afweet dan)
Hopelijk blijft dit stabiel draaien, maar ik heb er in ieder geval meer vertrouwen in zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Coaqii schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:08:
Oke ik heb na een aantal modems geprobeert te hebben uiteindelijk, tot nu toe iig, een stabiele situatie.

Eerst een Nokia XS-010X-Q, met een oudere firmware waardoor er wat aanpassingen nodig waren door delta voordat deze werkte, en later opnieuw issues gaf en er iets aangepast moet worden door delta.

Hierna nog een Nokia XS-010X-Q, maar dan een met een zeer recentelijke productiedatum, echter geeft deze hetzelfde resultaat. Na een brandend PON lampje geen data lampje meer. Omdat ik nog een ander modem had liggen heb ik verdere troubleshooting van deze nokia laten zitten en ben ik meteen doorgegaan naar de Genexis XGS 2110.

Deze bleek uiteindelijk de werkende oplossing te worden, serienummer en pon id doorgegeven via de chat (mac adres ontbreekt van alle stickers) en na een nachtje slapen krijg ik netjes een dhcp adres zonder problemen (waar ik van afweet dan)
Hopelijk blijft dit stabiel draaien, maar ik heb er in ieder geval meer vertrouwen in zo.
Is die Genexis de ONT die KPN gebruikt? Zwart kastje met drie LEDjes? Dat device is de eerste ONT die alweer een jaar geleden op de Delta infra door een aantal Tweakers geprobeerd is. Leek allemaal goed te werken maar bleek erg instabiel.

Kan best zijn dat dit een nieuwere versie is of recentere firmware bevat. Dat zou goed nieuws zijn. Heb je de verpakking? Daarop staan meen ik de HW en FW versies. Dat even hier melden zou fijn zijn als hij stabiel werkt. Ding is te koop in de KPN webshop en wordt veel aangeboden op Marktplaats.

Update: zie op het exemplaar dat ik indertijd heb aangeschaft (en op de verpakking) alleen de productie datum 2021-11 en de hardware versie (HV) 1.0. Helaas geen FW versie. Ben benieuwd wat er bij jou op staat.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 16-08-2023 10:25 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:02:
[...]

Update: DHL Express in Korea heeft genoeg info, bestelling finaal en is betaald!

Levertijd dus 4-5 weken. Zodra de verzending gepland is neem ik met iedereen individueel contact op per PB over afhalen, verzending, aantallen, betaling e.d.

Prijs wordt all inclusive ergens tussen EUR 115 en 120 schat ik.

Inmiddels zitten er al 10 mensen op de reservebank. Een tweede bestelling na aflevering van de eerste lijkt dus haalbaar,
Update: betaling is bij Zaram ontvangen, Estimated Time of Delivery is 15 september oOo .
Dus derde week van september kan ik 60 Tweakers blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coaqii
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-05 18:48
ernstoud schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Is die Genexis de ONT die KPN gebruikt? Zwart kastje met drie LEDjes? Dat device is de eerste ONT die alweer een jaar geleden op de Delta infra door een aantal Tweakers geprobeerd is. Leek allemaal goed te werken maar bleek erg instabiel.

Kan best zijn dat dit een nieuwere versie is of recentere firmware bevat. Dat zou goed nieuws zijn. Heb je de verpakking? Daarop staan meen ik de HW en FW versies. Dat even hier melden zou fijn zijn als hij stabiel werkt. Ding is te koop in de KPN webshop en wordt veel aangeboden op Marktplaats.

Update: zie op het exemplaar dat ik indertijd heb aangeschaft (en op de verpakking) alleen de productie datum 2021-11 en de hardware versie (HV) 1.0. Helaas geen FW versie. Ben benieuwd wat er bij jou op staat.
Oh okee, dat is inderdaad wat ik heb, heb alleen wel HV 1.1 van 2022-06.
Wat voor problemen had dit modem? Ik merk voor nu namelijk 0 issues, ik ben wel een weekend weg na vandaag dus kan verder niet heel veel testen. Maar heb geen issues rondom ping of dropouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Had zakelijk pro 4Gbit aangevraagd, kreeg een bevestigingsmail met installatie datum 17-08. Vandaag toch maar eens gebeld of ik dan ook nog een ONT zou ontvangen. Bleek die hele order nog niet eens definitief doorgezet (want vakantie bla bla). Gaat het vanaf vandaag nog minimaal 2 weken duren. Gaat wel lekker daar met die automatisering |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 20:41
In de KPN Webshop kan ik hem niet vinden, maar op MP wel :

https://www.marktplaats.n...euw-ook-voor-delta-caiway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 16:58
KRASH schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:37:
Had zakelijk pro 4Gbit aangevraagd, kreeg een bevestigingsmail met installatie datum 17-08. Vandaag toch maar eens gebeld of ik dan ook nog een ONT zou ontvangen. Bleek die hele order nog niet eens definitief doorgezet (want vakantie bla bla). Gaat het vanaf vandaag nog minimaal 2 weken duren. Gaat wel lekker daar met die automatisering |:(
Voor zakelijk weet ik het niet zeker, maar voor andere klanten met een ONT wordt deze meegenomen door de monteur en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Wat raden jullie aan om Delta Zakelijk Flex aan te vragen? Ik ben al klant met 1Gbps. Ik wil naar de 2Gbps, vooral nu er aanbieding prijzen zijn. Ik heb echter de SFP module uit mijn huidige (bruikleen) modem gehaald en moet die dus netjes terug plaatsen (want die moet neem ik aan retour). Ik heb geen zin om lang met dubbele NAT o.i.d. te zitten.
Pas na ontvangst van de Zaram overstappen of eerder (ik weet niet of je een datum aan kan geven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:31

MJV

Same here, weet niet of R3D bij mij nog iets heeft gedaan, maar deze ochtend werkte het. Iets uitgebreider 'stappenplan':
Neem contact op met Delta klantenservice (via chat makkelijkste om kan op overnamefouten te minimaliseren. Geef daarbij door: MAC ID, ONT P/N, S/N. Staan alle drie op onderkant nieuwe modem.
Delta geeft aan 1 dag (nacht?) verwerkingstijd nodig te hebben, heb je geen oude/2e lijn meer is aan het einde van de dag contact zoeken wellicht handig om zo min mogelijk downtime te hebben.
Schroef direct nadat je contact hebt gehad met klantenservice Delta Nokia modem aan de onderkant open (1 schroef). Daar zie je een clip zitten.
Plaats deze groene clip in je nieuwe Nokia-modem. Sluit ook adapter van nieuwe Nokia aan., gebruik indien nodig oude adapter van je Delta Nokia.
PON-ledje op nieuwe modem zal knipperen. Pas als deze continu brandt heeft het zin om je router aan te sluiten.
Router ondertussen goed instellen: Vlan100 op de WAN-interface, en DHCP.
Vooor mijn Edgerouter-X moest ik ook op een aantal andere plekken (NAT-masquarading, hairpin NAT) de WAN interface vervolgens aanpassen van eth0 naar eth0.100 (de VLAN interface).
Even aanvullend op dit stappenplan van mijn hand van een tijdje terug: vergeet niet op je Edgerouter (mogelijk geldt dit ook voor andere routers) de interface waar de Firewall policies op toegepast zijn aan te passen. Voor de Edgerouter waren die alleen van toepassing op eth0, maar de WAN-interface is dan ineens eth0.100 geworden. Paar dagen zonder firewall gezeten, niet zo handig .
EWS99 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Waar heb je precies last van?
Mijn probleem lijkt inmiddels opgelost, mijn dank is groot voor diegene die hier evt. in heeft geassisteerd :).

[ Voor 7% gewijzigd door MJV op 16-08-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Update: betaling is bij Zaram ontvangen, Estimated Time of Delivery is 15 september oOo .
Dus derde week van september kan ik 60 Tweakers blij maken.
Ben ben je sneller dan FS, die leveren +/- 9 oktober de module als je deze vorige week had besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

Digicien schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Voor zakelijk weet ik het niet zeker, maar voor andere klanten met een ONT wordt deze meegenomen door de monteur en aangesloten.
Ze hebben me gevraagd of ik een monteur wilde, maar dat vond ik niet nodig. De activatie datum is nu op 18 augustus gezet, dus dan maar hopen dat PostNL morgen de ONT komt afleveren.

Blijkbaar moet er ook nog het een en ander handmatig gedaan worden na het aansluiten van de apparatuur, want ik moet bellen zodra alles aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 08:23
Vandaag het modem (Nokia) van Delta ontvangen voor mijn Flex Zakelijk abo. Kwam een stuk eerder dan de monteur komt (29 aug) en nu blijkt dat ik hem zelf kan installeren. Wilde ik gelijk doen, en erna mijn FRITZ!Box 5590 XGS-PON aansluiten, maar nu blijkt dat mijn aansluiting ook echt pas 29 aug wordt geactiveerd.. gebeld met Delta en dan kunnen ze ook niet vervroegen, alleen verlaten.. dus dat wordt nog even wachten helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zakelijke aansluitingen worden blijkbaar altijd door een monteur geactiveerd en dan gaat ook de facturatie starten.

Wellicht kun je bij @thatrunks vragen naar contact gegevens van zijn vriend die als monteur werkt. Wellicht kan hij hem dan al voor je activeren.
Pagina: 1 ... 3 ... 76 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.