Acties:
  • +3 Henk 'm!
bluewalk schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Echt een topactie @ernstoud ! Ga je vaker deze acties doen of houd je het bij 1 keer?

Zit nu nog op AON maar zal ooit wel naar XGS-PON geduwd worden. Nu uit de testen van de andere helden @robertwebbe en @R3D gebleken is dat deze werkt, zit ik in dubio er alvast een te bestellen. O-)
Ik denk dat er genoeg interesse is voor een tweede ronde. Maar eerst even de offerte afwachten en verzending e.d. regelen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRos
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:07
Hoeveel cm steekt de Zaram SFP inclusief glasvezelconnector (en buiging van de vezel) uit de frontbezel van de router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Als ik een speedtest doe via de UniFi Network applicatie, dan haal ik met de Nokia ONT en SFP inderdaad een iets lagere upload snelheid dan als ik als ik dat via de Huawei ONT doe. Maar als ik iperf3 testen doe, dan lijkt er geen verschil. Ik snap nog niet helemaal waar dat in zit.
Toen ik meekeek met Robert naar de UniFi GUI zag ik dat voor de speedtest een mij onbekende server benaderd wordt. Dat kan de reden zijn voor merkwaardige resultaten. Je weet nooit of zo’n server zwaar belast is, waar hij staat e.d. Bij iPerf3 heb je meer inzicht daarin.

Of de Ookla SpeedTest CLI versie op Linux, MacOS of Windows gebruiken, dan kun je ook een server specificeren. Ik heb goede ervaringen met i3DNet en WorldStream. Absoluut de slechtste keuze is de Caiway SpeedTest server. Ik denk dat die aan een nog met electronenbuizen gerealiseerde ISDN verbinding hangt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 22:30

ThaHandy

Discovery Channel

robertwebbe schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:51:
Zo ziet er uit. Eindelijk glas direct de router in :)
[Afbeelding]

Er zit geen temperatuur sensor in de Zaram dus in UniFi is geen interne temperatuur zichtbaar. Als ik met mijn vingers voel dan is die wel warm maar zeker niet heet. De MikroTik S+J10 die er voorheen in zat kon je niet vastpakken, dan verbrandde je je vingers.
Kan je ook testen of je de module in de SFP+ slot kan forceren op 1Gbit link en zien of dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-02 12:10
@robertwebbe ,vraagje.. Die blauwe SC/UPC patchkabel (FRITZ! Attema AT01), is die 1 of 2 meter? In de pricewatch omschrijving staat 2M, maar op Azerty staat ie aangegeven als 1M.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Recklezz Ik heb hem hier gekocht en die is 2 meter.

[ Voor 72% gewijzigd door robertwebbe op 09-08-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tklaversma
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:57:
[...]

Inderdaad, aangepast in de topic start.

Kijk ik hier: https://nl.avm.de/product...-pon/technische-gegevens/ dan zie ik bij de specs voor XGS-PON inderdaad SC/UPC staan, de AON uitvoering staat op de foto, die is zelfs LC/UPC.

Het blijft raar dat die fs.com SFP dus SC/APC is, SC of LC UPC is bij SFP’s veel gangbaarder.
Oftewel, ik kan de huidige glasvezelkabel die nu van het glasvezelkastje naar de Nokia gaat, niet gebruiken om van het glasvezelkastje naar de Fritz!box 5590 Fiber aan te sluiten. Kan iemand mij vertellen welke kabel ik waar moeten kopen? En kan ik dan wel gewoon ze aansluiten en de stappen verder doorlopen zoals eerder besproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tklaversma schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Oftewel, ik kan de huidige glasvezelkabel die nu van het glasvezelkastje naar de Nokia gaat, niet gebruiken om van het glasvezelkastje naar de Fritz!box 5590 Fiber aan te sluiten. Kan iemand mij vertellen welke kabel ik waar moeten kopen? En kan ik dan wel gewoon ze aansluiten en de stappen verder doorlopen zoals eerder besproken?
Het antwoord staat precies 1 post boven die van jou :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tklaversma
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

Het antwoord staat precies 1 post boven die van jou :+ .
8)7 Thanks! Ga ik die gelijk bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Helaas zwarte rook betreffende de FS sfp+ stick. Mijn UDM maakt er verbinding mee maar de WAN connectie krijgt geen IP en is er dus ook geen internet. @R3D heeft meegekeken, het een en ander geprobeerd maar geen succes. Mogelijk staat er nog iets verkeerd in de ONT instellingen maar ik krijg geen verbinding met user interface via de UDM. Zojuist een bestelling gedaan voor een TP-Link MC220L zodat ik makkelijker een Telnet verbinding kan maken met sfp. Ik krijg nu met geen mogelijkheid een verbinding dus mogelijk lukt het wel via die MC220L. Wordt vervolgd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cukMSFTDra56PuMo3MkxgyU94E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZS6cciSS72UietRnhUkIbLTo.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 13-08-2023 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinka
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:03
Een sfp+ in een TP-Link MC220L met sfp? Gaat dat wel goed?

PVOutput - Lichtvangers - SolarEdge 5.510kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@tinka De FS kan (volgens mij) ook 1 Gbps aan.

[ Voor 10% gewijzigd door robertwebbe op 09-08-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinka
  • Laatst online: 01:03
Het zou kunnen. Ik had het idee dat sfp in een sfp+ slot kan maar sfp+ in een sfp slot niet.
Als ik zoek kom ik ook wat links tegen die dit zeggen
In terms of SFP vs SFP+ compatibility, SFP+ ports often accept SFP optics but at a reduced speed of 1Gbps. Be aware, however, that you cannot plug an SFP+ transceiver into an SFP port because SFP+ does not support speeds less than 1Gbps.
https://www.blackbox.com/...ds%20less%20than%201Gbps.

maar ook enkele die zeggen dat het wel kan.

Ik wou voorkomen dat je iets kocht wat niet geen werken. Aan de ander kant het is ook wer niet zoveel geld. :-) en misschien werkt het.

PVOutput - Lichtvangers - SolarEdge 5.510kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 00:30
robertwebbe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:00:
Helaas zwarte rook betreffende de FS sfp+ stick. Mijn UDM maakt er verbinding mee maar de WAN connectie krijgt geen IP en is er dus ook geen internet. @R3D heeft meegekeken, het een en ander geprobeerd maar geen succes. Mogelijk staat er nog iets verkeerd in de ONT instellingen maar ik krijg geen verbinding met user interface via de UDM. Zojuist een bestelling gedaan voor een TP-Link MC220L zodat ik makkelijker een Telnet verbinding kan maken met sfp. Ik krijg nu met geen mogelijkheid een verbinding dus mogelijk lukt het wel via die MC220L. Wordt vervolgd.
Dat moet wel bijna config zijn, want bij @rodebest werkte dezelfde stick van @Adze wel toch?

R3D in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@THM0 Precies. Mijn verwachting was stick erin en gaan met die banaan maar dat was dus niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adze
  • Laatst online: 20:47

Adze

CCNP !

Wat ik gedaan heb om verbinding met stick te maken is SFP module in UDMP en via cli volgende commando's opgeven:

code:
1
2
ip addr add 192.168.100.11/24 dev eth9
iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.0.0/16 -o eth9 -j MASQUERADE

Daarna kan je telnetten vanaf LAN clients naar SFP+ module. Je kan de WAN instelling dan laten staan op VLAN100 met DHCP voor werkend internet. Merk op dat je de range 192.168.100.x dan niet al in gebruik hebt op je eigen netwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Adze op 09-08-2023 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dankjewel @Adze, ik ga het vanavond even testen.

Heb jij wellicht nog iets gewijzigd waardoor het bij jou wel werkt?

[ Voor 41% gewijzigd door robertwebbe op 09-08-2023 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

robertwebbe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:40:
Dankjewel @Adze, ik ga het vanavond even testen.

Heb jij wellicht nog iets gewijzigd waardoor het bij jou wel werkt?
Nope volgens mij enkel "show" commando's. Maar alle test zijn door @rodebest gedaan, dus hij weet er meer van dan ik.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jambo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-08-2024
Hoi Robert, ik woon in Raamsdonk en heb nog een nieuwe MC220L in doos liggen, had ik al besteld voordat Delta kwam, echter kreeg ik XGS-PON ipv AON, mag je zo hebben..
Kan je vanavond komen halen of ik kan hem komen brengen.. Weet niet of je je order nog kan cancellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jambo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:09:
[...]

Hoi Robert, ik woon in Raamsdonk en heb nog een nieuwe MC220L in doos liggen, had ik al besteld voordat Delta kwam, echter kreeg ik XGS-PON ipv AON, mag je zo hebben..
Kan je vanavond komen halen of ik kan hem komen brengen.. Weet niet of je je order nog kan cancellen?
Top, ik je stuur je een privé berichtje. 🙏🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 08:21
Vraagje, ik wil mijn glasvezel kabel vervangen door een kortere versie. Maar zodra ik de Attema sleeve los haal blijft de plug in de wallbox zitten. Hoort dit, of is dit verkeerd aangesloten door de monteur in de sleeve? Ik neem aan dat de connector normaal met de sleeve mee eruit moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37
timminater schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:50:
Vraagje, ik wil mijn glasvezel kabel vervangen door een kortere versie. Maar zodra ik de Attema sleeve los haal blijft de plug in de wallbox zitten. Hoort dit, of is dit verkeerd aangesloten door de monteur in de sleeve? Ik neem aan dat de connector normaal met de sleeve mee eruit moet komen?
Dat hoort niet volgens mij. Dus hij hoort er gewoon mee uit te komen. Geen idee of je die plug er dan nog makkelijk uit kunt krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door EWS99 op 09-08-2023 20:03 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij had @robertwebbe gisteren toen ik bij hem was hetzelfde euvel. Stuur hem maar even een PB, dan komt de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:05:
[...]

Volgens mij had @robertwebbe gisteren toen ik bij hem was hetzelfde euvel. Stuur hem maar even een PB, dan komt de oplossing.
Mogen wij ook de oplossing weten? :) ik ga binnenkort hetzelfde ondernemen en ben wel benieuwd wat de bedoeling is in deze situatie. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Komt vaker voor, komt door de niet al te hoge kwaliteit van de FTU en slede van Attema, allemaal slap plastic. Kabel ga je nu alleen eruit krijgen door de FTU te openen, maar dat mag niet. Maar kan wel natuurlijk, alleen je moet niks stuk maken, want dan wordt het duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Komt vaker voor, komt door de niet al te hoge kwaliteit van de FTU en slede van Attema, allemaal slap plastic. Kabel ga je nu alleen eruit krijgen door de FTU te openen, maar dat mag niet. Maar kan wel natuurlijk, alleen je moet niks stuk maken, want dan wordt het duur.
In de topic start zal ik hier melding van maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 08:21
Ik heb het hier op kunnen lossen door de slede langzaam terug te duwen. Vervolgens de glasvezel stevig vast te pakken samen met de slede en met wat wiebelen en stevig trekken kwamen ze wel beiden los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timminater schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:13:
Ik heb het hier op kunnen lossen door de slede langzaam terug te duwen. Vervolgens de glasvezel stevig vast te pakken samen met de slede en met wat wiebelen en stevig trekken kwamen ze wel beiden los.
Mazzelaar! Want het kan zo vastzitten dat je het niet los krijgt. Ik heb de topic start onder “Aansluiten” daarop aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:38:
[...]

Mazzelaar! Want het kan zo vastzitten dat je het niet los krijgt. Ik heb de topic start onder “Aansluiten” daarop aangepast.
Dus even samengevat voor de Zaram:

Je kan als kabel+schuiflade gewoon goed uit de FTU komt:
1. Deze Attema schuiflade die direct een blauwe kop heeft kopen zoals @robertwebbe nu gebruikt.
2. Deze kabel bij FS kopen en dan in de bestaande Attema schuiflade plaatsen ter vervanging van de bestaande kabel conform de handleiding uit de eerste post.

En als die niet goed uit de FTU komen of je wil gewoon niet prutsen met schuiflades:
Dezelfde kabel uit stap 2 kopen en dan ook het voorgestelde koppelstukje van FS bestellen.

Klopt dat een beetje zo @ernstoud ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jinglewood schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:52:
[...]

Dus even samengevat voor de Zaram:

Je kan als kabel+schuiflade gewoon goed uit de FTU komt:
1. Deze Attema schuiflade die direct een blauwe kop heeft kopen zoals @robertwebbe nu gebruikt.
2. Deze kabel bij FS kopen en dan in de bestaande Attema schuiflade plaatsen ter vervanging van de bestaande kabel conform de handleiding uit de eerste post.

En als die niet goed uit de FTU komen of je wil gewoon niet prutsen met schuiflades:
Dezelfde kabel uit stap 2 kopen en dan ook het voorgestelde koppelstukje van FS bestellen.

Klopt dat een beetje zo @ernstoud ?
Correct. Waarbij optie 2 en het koppelstukje gezien de berichten wel zo verstandig is. Dan loop je geen risico dat de schuiflade niet goed uit die flimsy FTU komt.

Overigens nog geen offerte ontvangen van Zaram vandaag :| , ze zijn zeker aan het rekenen…

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Vanavond heb ik de TP-Link MC220L opgehaald bij @jambo.🙏

Thuis gekomen heb ik de SF SFP erin gedaan en zoals verwacht werkt deze ook met een 1Gbps link. Via Telnet kon ik verbinding krijgen maar dit gaf niet de mogelijkheden die ik verwachtte, ik kon alleen maar SHOW commando's geven via een command line interface.

Toen heb ik de Delta fiber aangesloten en via een ethernetkabel verbinding gemaakt met de (1Gb) WAN ethernetpoort van de UDM. Uiteraard VLAN=100 gezet en hij deed het! *O*
Interne speedtest gaf zowel down als up 930 Mbps. Het is dus mogelijk om hem op deze manier te gebruiken.

Vervolgens de SF weer in de SFP+ van de UDM gedaan en helaas daar weer hetzelfde resultaat als eerder, geen IP4 adres en dus geen internet. -O-
Iemand eng idee?

@Adze & @rodebest Ik zie nu op het FS doosje staan: "Compatible Brand: GE". Staat dat op jullie exemplaar ook? Bij bestelling kon ik niets kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 09-08-2023 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jambo
  • Laatst online: 23-08-2024
robertwebbe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:03:

Thuis gekomen heb ik de SF SFP erin gedaan en zoals verwacht werkt deze ook met een 1Gbps link. Via Telnet kon ik verbinding krijgen maar dit gaf niet de mogelijkheden die ik verwachtte, ik kon alleen maar SHOW commando's geven via een command line interface.

Toen heb ik de Delta fiber aangesloten en via een ethernetkabel verbinding gemaakt met de (1Gb) WAN ethernetpoort van de UDM. Uiteraard VLAN=100 gezet en hij deed het! *O*
Interne speedtest gaf zowel down als up 930 Mbps. Het is dus mogelijk om hem op deze manier te gebruiken.

Vervolgens de SF weer in de SFP+ van de UDM gedaan en helaas daar weer hetzelfde resultaat als eerder, geen IP4 adres en dus geen internet. -O-
Iemand eng idee?

@Adze & @rodebest Ik zie nu op het FS doosje staan: "Compatible Brand: GE". Staat dat op jullie exemplaar ook? Bij bestelling kon ik niets kiezen.
-Heeft je UDM misschien nog een DHCP lease van delta icm met de Zaram SFP? Wellicht werkt het wel als je langer wacht , of deze kunt releasen met de Zaram?
-Kun je de snelheid forceren op 10 Gb ipv autonegotiate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:03:

Iemand eng idee?

No way! Dat is super cool! Hoef ik geen apparatuur te kopen met een SFP+ slot :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jambo Omdat ik inmiddels meerdere eigen modems geregistreerd heb, heeft R3D de MAC flush functie aangezet waardoor ik makkelijk kan wisselen zonder telkens de klantenservice te moeten bellen. Volgens mij moet ik minimaal een paar minuten even niets aangesloten hebben, dan wordt de koppeling in de OLT geflushed. Inmiddels ook al de UDM gereset, SFP eruit/erin maar helaas.

Ook heb ik in de Port Manager de SFP poort getest met Auto negotiation en 10Gbps FDX getest maar dat hielp ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:34

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:49:
@jambo Omdat ik inmiddels meerdere eigen modems geregistreerd heb, heeft R3D de MAC flush functie aangezet waardoor ik makkelijk kan wisselen zonder telkens de klantenservice te moeten bellen. Volgens mij moet ik minimaal een paar minuten even niets aangesloten hebben, dan wordt de koppeling in de OLT geflushed. Inmiddels ook al de UDM gereset, SFP eruit/erin maar helaas.

Ook heb ik in de Port Manager de SFP poort getest met Auto negotiation en 10Gbps FDX getest maar dat hielp ook niet...
Neem aan dat ze dit niet zomaar voor Jan en alleman aan gaan zetten?! Klinkt namelijk erg interessant voor test doeleinde! Heb zelf ook de Nokia en Huawai liggen om te gaan testen. Nu nog de glasvezel de meterkast in.. ligt al bijna een jaar buiten weg te rotten tegen de voorgevel aan.. :(

• Xeroxr0x
  • Niet online
@robertwebbe Zou jij de Zaram ook in de TP-Link kunnen testen? :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Toch nog witte rook voor de FS. *O*

We weten nog niet precies wat de trigger was maar het werkt. Mogelijk is het noodzakelijk om de FS via Telnet te activeren, dan moet je ENABLE intypen.

Of misschien was de test met de TP-Link de trigger. Er bleef iets hangen in de security waardoor het niet werkte en doordat ik een ander apparaat (met andere MAC) gebruikte, kwam er weer het een en ander op gang. @R3D zag nu ineens wel het MAC adres van mijn UDM wat eerder niet het geval was.

En nog meer goed nieuws: de interne speedtest van de FS geeft betere resultaten dan de Zaram. Het kan natuurlijk het late tijdstip zijn maar zowel de down als up zijn flink sneller! Morgen ga ik overdag opnieuw testen, dan zullen we het zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 00:09:

En nog meer goed nieuws: de interne speedtest van de FS geeft betere resultaten dan de Zaram. Het kan natuurlijk het late tijdstip zijn maar zowel de down als up zijn flink sneller! Morgen ga ik overdag opnieuw testen, dan zullen we het zien.
Ho ho, niet te positief… krijg ik al de Tweakers die de Zaram afbestellen :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 00:14:
[...]

Ho ho, niet te positief… krijg ik al de Tweakers die de Zaram afbestellen :+ .
Haha nou dat zal wel mee vallen gok ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

robertwebbe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:03:Via Telnet kon ik verbinding krijgen maar dit gaf niet de mogelijkheden die ik verwachtte, ik kon alleen maar SHOW commando's geven via een command line interface.
Je bent mogenlijk vergeten "enable" te typen na het inloggen? Zie handleiding.
robertwebbe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:03:Vervolgens de SF weer in de SFP+ van de UDM gedaan en helaas daar weer hetzelfde resultaat als eerder, geen IP4 adres en dus geen internet. -O-
Iemand eng idee?
Kon je wel pingen en telnetten naar die module toen hij direct in je UDMP zat? Mogelijk even met speed/duplex instellingen spelen.
robertwebbe schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:03:@Adze & @rodebest Ik zie nu op het FS doosje staan: "Compatible Brand: GE". Staat dat op jullie exemplaar ook? Bij bestelling kon ik niets kiezen.
Dat was die van ons ook. Geen andere opties beschikbaar. Betekent GENERIC.

Edit:
Ah reageerde veel te vroeg op eerdere berichten. Mijn excuses.

[ Voor 3% gewijzigd door Adze op 10-08-2023 08:01 ]

• bjusterbaarlik
  • Niet online
timminater schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:13:
De kans dat je het op deze manier stuk maakt is nogal groot, dus dat zou ik zeker niet aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 20:05
@robertwebbe

Wanneer tijd en gelegenheid kun je nog eens precies stap voor stap beschrijven hoe je de FS XGS-ONU-25-20NI module nu dient te configureren met telnet commando's.

Graag welke telnet commando's (opvragen pon-id etc.) zodat iemand anders dit ook zelf kan doen.

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Wat een goede berichten! Helaas kom ik zojuist pas dit topic tegen waardoor ik de 'inschrijving' heb gemist. Als er nog een tweede ronde komt doe ik graag mee. Echter heb ik nog wel een praktische vraag.

Hoe verbinden jullie de modem met het glas aansluitpunt wanneer er hier een lange afstand tussen zit?

Bij mij staat de patchkast namelijk op zolder en het glas aansluitpunt in de meterkast op de begane grond. Heb me nog niet verdiept in het aanleggen van glas maar wat ik er van gehoord heb is dat een vak apart.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
CAT6 is al genoeg voor een 10Gbit verbinding over 55m. Glasvezelkabel is dus niet perse nodig, maar dan heb je een ont nodig voor in de meterkast.

Glasvezelkabel is ook verkrijgbaar met connectors er op. Alleen dan moet je de mogelijkheid hebben die naar boven te krijgen.

[ Voor 67% gewijzigd door bjusterbaarlik op 10-08-2023 09:01 ]

• Oesie
bjusterbaarlik schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:00:
CAT6 is al genoeg voor een 10Gbit verbinding over 55m. Glasvezelkabel is dus niet perse nodig, maar dan heb je een ont nodig voor in de meterkast.

Glasvezelkabel is ook verkrijgbaar met connectors er op. Alleen dan moet je de mogelijkheid hebben die naar boven te krijgen.
Vanuit het glas aansluitpunt (in de meterkast) blijf je toch een glas output houden welke de modem in moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Oesie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:07:
[...]

Vanuit het glas aansluitpunt (in de meterkast) blijf je toch een glas output houden welke de modem in moet?
Met een ONT dus niet, zie de topicstart staat het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je router ergens anders hebt staan en je wilt toch graag direct glas invoeren, dan zul je dus glas moeten trekken. Het is maar een kabeltje hé, alleen zit er geen koper in maar glas. En het punt zit hem nu in het lassen van een connector, de apparatuur hiervoor is nog enorm duur. Als je FTU nog aangelegd moet worden, dan kun je bijvoorbeeld alvast je kabel(s) trekken en als er dan iemand langs komt voor de installatie van de FTU, dan vraag je die persoon om tegen betaling ook direct connectoren op jouw kabel(s) te lassen. En anders kun je waarschijnlijk wel iemand op tweakers vinden die dit voor werk doet of via werkspot, marktplaats, etc. Net zoals je “vaste” bekabeling thuis op wandcontactdozen afwerkt, zou ik dat ook doen met glas. Zorg dat je dan alle spullen klaar hebt liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mapje schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:35:
@robertwebbe

Wanneer tijd en gelegenheid kun je nog eens precies stap voor stap beschrijven hoe je de FS XGS-ONU-25-20NI module nu dient te configureren met telnet commando's.

Graag welke telnet commando's (opvragen pon-id etc.) zodat iemand anders dit ook zelf kan doen.
Er valt niets te configureren, er zijn alleen maar show commando’s. Het enige wat misschien wel noodzakelijk is, is om het ENABLE commando te geven. Maar dat weet ik niet zeker want ineens deed die het terwijl ik in de tussentijd dus 2 zaken had gewijzigd.

Het was wel even een dingetje om een telnet verbinding te maken. Het kan dus blijkbaar als je hem bijvoorbeeld in de UDM heb zitten (zie hier) maar ik heb het dus via een losse TP-Link MC220L gedaan.
Via PuTTY (Windows app) heb ik verbinding gemaakt met 192.168.100.1 en dan kiezen voor Other connection type > Telnet zodat poort 23 wordt gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laSz9S7u1ft1lOB3gKE3f-3O22Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2QmRwPmJEb1wjKvbUxNKxhgh.png?f=user_large

Username en wachtwoord kun je bij FS opvragen. Mogelijk sturen ze die al standaard mee als je hem besteld.

[ Voor 41% gewijzigd door robertwebbe op 10-08-2023 09:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Mapje schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:35:
@robertwebbe

https://resource.fs.com/mall/doc/20230721113630xfzpbl.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die wilde ik nog toevoegen aan mijn posting maar @R3D heeft de link van de Configuration Guide al gepost :)

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 10-08-2023 09:41 ]

• Oesie
bjusterbaarlik schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Met een ONT dus niet, zie de topicstart staat het wel.
Ik deed de aanname dat zo'n ONT, bijvoorbeeld de Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT, je device in moet.

Uit je reactie denk ik op te maken dat die gewoon kan koppelen aan een CAT6A kabel (uiteraard met koppelstuk) en die dan in je modem/router prikt?
robertwebbe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:19:
Als je router ergens anders hebt staan en je wilt toch graag direct glas invoeren, dan zul je dus glas moeten trekken. Het is maar een kabeltje hé, alleen zit er geen koper in maar glas. En het punt zit hem nu in het lassen van een connector, de apparatuur hiervoor is nog enorm duur. Als je FTU nog aangelegd moet worden, dan kun je bijvoorbeeld alvast je kabel(s) trekken en als er dan iemand langs komt voor de installatie van de FTU, dan vraag je die persoon om tegen betaling ook direct connectoren op jouw kabel(s) te lassen. En anders kun je waarschijnlijk wel iemand op tweakers vinden die dit voor werk doet of via werkspot, marktplaats, etc. Net zoals je “vaste” bekabeling thuis op wandcontactdozen afwerkt, zou ik dat ook doen met glas. Zorg dat je dan alle spullen klaar hebt liggen.
Thanks! FTU hangt inderdaad al.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ik de TS zie je twee ONT's staan. Een Nokia en Huawei dit zijn converters met een ethernet uitgang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 10:00
Oesie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

Ik deed de aanname dat zo'n ONT, bijvoorbeeld de Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT, je device in moet.

Uit je reactie denk ik op te maken dat die gewoon kan koppelen aan een CAT6A kabel (uiteraard met koppelstuk) en die dan in je modem/router prikt?

[...]

De Zaram SFP+ die je noemt is een ONT type device, maar in dit geval dus een insteekmodule die je ergens in kwijt zal moeten. Als je een apparaat hebt met een SFP+ slot dan is dat dingetje dus de ONT, de rest van het apparaat is router/media converter.

Als je geen SFP hebt zul je dus ergens anders de conversie moeten maken van glas naar koper, en dat kan dus met andere soorten ONT's, van de Nokia XS-010-Q die alleen de media conversie doet tot complete wifi routers met alle toeters en bellen.

Waar je die conversie doet moet je zelf weten. Je kan in je meterkast al een media conversie doen en met koper naar boven gaan, of je kan glas tot aan de zolder trekken en daar de SFP in een apparaat doen.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Oesie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:35:
[...]

[...]

Je kunt oftewel een SFP+ stick kopen voor in je router met SFP+ slot, oftewel een ONT wat feitelijk werkt als een media converter (glas erin, RJ45 eruit). Die ONT moet dan alsnog aan een router maar die hoeft dan niet per se SFP+ te hebben. Maar er moet natuurlijk wel een kabel liggen tussen meterkast en patchkast. Als daar al CAT6 ligt, is een keuze voor ONT een logische.

• Oesie
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

De Zaram SFP+ die je noemt is een ONT type device, maar in dit geval dus een insteekmodule die je ergens in kwijt zal moeten. Als je een apparaat hebt met een SFP+ slot dan is dat dingetje dus de ONT, de rest van het apparaat is router/media converter.

Als je geen SFP hebt zul je dus ergens anders de conversie moeten maken van glas naar koper, en dat kan dus met andere soorten ONT's, van de Nokia XS-010-Q die alleen de media conversie doet tot complete wifi routers met alle toeters en bellen.

Waar je die conversie doet moet je zelf weten. Je kan in je meterkast al een media conversie doen en met koper naar boven gaan, of je kan glas tot aan de zolder trekken en daar de SFP in een apparaat doen.
Helder, in het kader van zo min mogelijk apparaten zou glas trekken dan de enige optie zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zal nog meer speedtesten gaan doen maar voor nu even alvast een plaatje uit mijn UDM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkXpxtyWH1B3deTUoGOqiQA0XsA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O0gEasdp0CLdulbVsLrlPct6.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door robertwebbe op 10-08-2023 09:48 ]

• Dutchess_Nicole
robertwebbe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:47:
Ik zal nog meer speedtesten gaan doen maar voor nu even alvast deze plaatjes uit mijn UDM:

[Afbeelding]
Oef nu wordt het wel heel aantrekkelijk om ook even een FS.com SFP te scoren zeg :9~

[ Voor 19% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 10-08-2023 09:54 ]

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Oesie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Helder, in het kader van zo min mogelijk apparaten zou glas trekken dan de enige optie zijn.
Ik heb dat gelukkig een tijd terug al gedaan, kabel van 30 meter op FS besteld. Ideaal. Heb de UDM Pro in een serverrack staan (dat natuurlijk niet in de meterkast past) en vanuit daar ook gelijk wat glas gelegd richting mijn werkkamer en de meterkast voor de toekomst. Domme is alleen dat ik OM2 heb gelegd. Had beter gelijk OM4 kunnen leggen...
Al met al komt er dus in de FTU van Delta een glasvezelkabel uit, loopt onder de grond richting de garage het serverrack in. Daar heb ik weer een FS adapter (1gpbs) ingestoken waar die glas weer ingaat. VLAN instellen en het werkte, ideaal. De kosten voor zo'n kabel zijn niet hoog, het begint bij 8 euro en extra meters tellen niet echt aan omdat het gaat om het lassen van de uiteindes wat de kosten maakt, dan nog als je pech hebt lange verzendtijd. Maar al met al meer dan waard geweest :).
6 euro voor de kabel en 9.50 voor verzenden:
https://www.fs.com/products/95281.html (ik weet niet of deze werkt met XGS-PON, neem aan van wel).

[ Voor 6% gewijzigd door Kecin op 10-08-2023 09:51 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• THM0
Ik zal nog meer speedtesten gaan doen maar voor nu even alvast een plaatje uit mijn UDM:

[Afbeelding]
Wat voor abonnement had je ook alweer?

[Afbeelding]
Was die upload van de FS nou exorbitant veel hoger?
We wachten de tests van vandaag nog even rustig af, alles bij elkaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

Kecin schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Ik heb dat gelukkig een tijd terug al gedaan, kabel van 30 meter op FS besteld. Ideaal. Heb de UDM Pro in een serverrack staan (dat natuurlijk niet in de meterkast past) en vanuit daar ook gelijk wat glas gelegd richting mijn werkkamer en de meterkast voor de toekomst. Domme is alleen dat ik OM2 heb gelegd. Had beter gelijk OM4 kunnen leggen...
Al met al komt er dus in de FTU van Delta een glasvezelkabel uit, loopt onder de grond richting de garage het serverrack in. Daar heb ik weer een FS adapter (1gpbs) ingestoken waar die glas weer ingaat. VLAN instellen en het werkte, ideaal. De kosten voor zo'n kabel zijn niet hoog, het begint bij 8 euro en extra meters tellen niet echt aan omdat het gaat om het lassen van de uiteindes wat de kosten maakt, dan nog als je pech hebt lange verzendtijd. Maar al met al meer dan waard geweest :).
https://www.fs.com/products/95281.html (ik weet niet of deze werkt met XGS-PON, neem aan van wel).
Even offtopic, maar OM2 en OM4 is multimode glas. Dit moet je niet gebruiken om het glas van FTU te verlengen! OS2 is dan wel weer goed, want dat is single-mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
Kecin schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Heb je de glasvezel met connectoren eraan door een PVC pijp kunnen trekken (heb hier een loze 19mm pijp liggen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
justdaboo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:51:
[...]
Was die upload van de FS nou exorbitant veel hoger?
We wachten de tests van vandaag nog even rustig af, alles bij elkaar…
Het lijkt een beetje een Nokia "dingetje". Zowel bij de losse ONT als de (Zaram) SFP+ zie ik dat de upload altijd rond de 2-2,5 Gbps blijft hangen. De Huawei ONT heeft dit niet, daar is de upload ongeveer net zo snel als de download. Bij "alle" ONT's die ik heb getest, deden speedtest via de interne speedtest tool rond de 4-4,5 Gbps. Maar nu met de FS haal ik waardes tussen de 5-6 Gbps.

De ping lijkt ook lager maar daar moet ik nog even verder induiken voordat ik verkeerde conclusies trek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]
Lijkt me vergelijkbaar met alle andere devices die je getest hebt toch?

Een:

iPerf3 -c [server] -p [port] -P 30 -4

en een:

iPerf3 -c [server] -p [port] -P 30 -4 -R

vertelt ons pas de echte waarheid :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, zal een aantal speedtesten gaan doen via iPerf op verschillende tijden en dat even in een Excelletje zetten. Maar nu even geen tijd voor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Even een voortgang berichtje hier m.b.t. de Zaram…

Reactie gekregen, bestelling van 60 stuks betekent niet dat bij hen de medewerkers hossend door de gangen gaan, dus prijs zal niet veel lager worden dan USD 100. Goede nieuws is dat zij de verzending per DHL Express zullen verzorgen. Dan is het hier snel en hoef ik niet een shipper in Zuid-Korea te zoeken.

Bijzonder nieuws is dat deze SFP+ wel degelijk (ik vermoed door Nokia) getest is tegen de TR-247 testset die voor BBF.247 certificering gebruikt wordt. In deze testset van ruim 100 tests, zijn er vanwege de gebruikte chipset een paar die faalden. Ik zal met @R3D en @fagao overleggen of dit kan betekenen dat hij bij DFN toch op de lijst kan.

Zodra ik de offerte zie ga ik jullie via PB benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Oesie schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

Heb je de glasvezel met connectoren eraan door een PVC pijp kunnen trekken (heb hier een loze 19mm pijp liggen)?
Ja, vrij makkelijk zelfs. De kabel is flinterdun, je zit even met de connectors. Als die loos is zou het helemaal moeten lukken :).
Adze schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Even offtopic, maar OM2 en OM4 is multimode glas. Dit moet je niet gebruiken om het glas van FTU te verlengen! OS2 is dan wel weer goed, want dat is single-mode.
Oeps, het gaat inderdaad om die richting terug de meterkast. De OS2 is de singlemode die ik voor de internetverbinding gebruik inderdaad! Thanks voor de opklaring, ik ben nog niet zolang bezig met glas en alle varianten die er zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Kecin op 10-08-2023 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:13:
Even een voortgang berichtje hier m.b.t. de Zaram…

Reactie gekregen, bestelling van 60 stuks betekent niet dat bij hen de medewerkers hossend door de gangen gaan, dus prijs zal niet veel lager worden dan USD 100. Goede nieuws is dat zij de verzending per DHL Express zullen verzorgen. Dan is het hier snel en hoef ik niet een shipper in Zuid-Korea te zoeken.

Bijzonder nieuws is dat deze SFP+ wel degelijk (ik vermoed door Nokia) getest is tegen de TR-247 testset die voor BBF.247 certificering gebruikt wordt. In deze testset van ruim 100 tests, zijn er vanwege de gebruikte chipset een paar die faalden. Ik zal met @R3D en @fagao overleggen of dit niet kan betekenen dat hij bij DFN toch niet op de lijst kan.

Zodra ik de offerte zie ga ik jullie via PB benaderen.
Logisch dat hier niet veel qua prijs gebeurt… het is een beetje alsof je 60 appels bij een boomgaard besteld 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:01:
Ja, zal een aantal speedtesten gaan doen via iPerf op verschillende tijden en dat even in een Excelletje zetten. Maar nu even geen tijd voor.
Misschien dan in de kolommen daarnaast de Zaram? Denk dat iedereen hier de vergelijking graag ziet tussen de goedkope Zaram en de dure FS.

Verschil in prijs is natuurlijk de winst die FS wil maken, ik doe het uit liefde O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 20:05
Laat maar weet antwoord inmiddels al uit deel 1

robertwebbe in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

[ Voor 120% gewijzigd door Mapje op 10-08-2023 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
justdaboo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

Logisch dat hier niet veel qua prijs gebeurt… het is een beetje alsof je 60 appels bij een boomgaard besteld 8)
Anderzijds… zoek maar eens naar een verkooppunt of informatie van de Nokia of Zaram. Nada… dus of er nou zoveel verkocht worden? Zelfs DFN heeft volgens mij de Nokia SFP niet. Ik zal zorgen dat @R3D een exemplaar krijgt.

• Novi
  • Laatst online: 28-05 23:21
ernstoud schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Anderzijds… zoek maar eens naar een verkooppunt of informatie van de Nokia of Zaram. Nada… dus of er nou zoveel verkocht worden? Zelfs DFN heeft volgens mij de Nokia SFP niet. Ik zal zorgen dat @R3D een exemplaar krijgt.
Is er al eens met FS.com onderhandeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Novi schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Lijkt me zonde voor de moeite… die kan je immers gewoon bestellen. Daar is de hele keten al klaar.

Het staat je natuurlijk vrij om dit te proberen, maar lijkt mij zonde van de tijd voor een paar euro…

Bv de Zaram moet je importeren, daar moet je gewoon wat met vraagbundeling doen, want die verkopen je denk ik niets per stuk…

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-05 16:49
Heeft er al iemand de zaram module in een 1gbps sfp slot getest? Wellicht dat @robertwebbe dit even kan in die tplink module?

Keep smiling

Teaclo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:52:
Heeft er al iemand de zaram module in een 1gbps sfp slot getest? Wellicht dat @robertwebbe dit even kan in die tplink module?
Dat heeft hij idd gedaan: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76175638

Update: Excuus, dit was idd de FS ipv de Zaram!

[ Voor 7% gewijzigd door justdaboo op 10-08-2023 12:17 ]

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

justdaboo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Lijkt me zonde voor de moeite… die kan je immers gewoon bestellen. Daar is de hele keten al klaar.

Het staat je natuurlijk vrij om dit te proberen, maar lijkt mij zonde van de tijd voor een paar euro…

Bv de Zaram moet je importeren, daar moet je gewoon wat met vraagbundeling doen, want die verkopen je denk ik niets per stuk…
Bij FS zou het me niet verbazen dat ze wel wat willen doen uit coulance en soort van "testen". Heb ooit vertraging bij ze gehad, persoonlijk contact, kortingen, etc. Dat ging om een paar tientjes aan bestelling. Maar qua volume is het voor hun natuurlijk peanuts.

• CME86
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44
Daar staat toch alleen de FS module en niet dat Zaram?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@CME86 @Teaclo Zojuist even snel getest en de Zaram werkt niet in de TP-Link MC220L.
Er wordt blijkbaar geen 1 Gbps ondersteund.

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 10-08-2023 11:38 ]

CME86 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Daar staat toch alleen de FS module en niet dat Zaram?
Je hebt gelijk! Excuus!
ernstoud schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Dat is dan echt een voordeel van de FS SFP+.
Maar ik zie trouwens dat bij FS de levertijd van de module nu op 9 oktober staat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mocht iemand binnenkort de FS binnen krijgen en hij doet het niet direct (uiteraard wel geregistreerd),
test dan even het ENABLE command via Telnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Novi schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Doen! Hoe meer op de markt hoe beter. Je kunt het in ieder geval vragen. Gewoon wat de prijs zal zijn bij afname 50 stuks. Ik denk dat ze hun ruime marge echter niet weg zullen geven. Zij zijn nl. alleen verkooppunt en kopen in bij CIG, moeten rebranden, verpakken etc. Zaram is de producent die direct aan ons levert, geen derde daar meer tussen.

Ik schat zo maar dat je met 50 stuks afname max. 10% korting krijgt. Dus rond de EUR 240 incl. MwST.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
Twee keer zo duur is nog steeds goedkoper dan een nieuwe device kopen die SFP+ aankan voor mij. Een UXG zou 500 euro kosten, dus het kan alsnog de moeite waard zijn. Eerst maar even kijken hoe die XS101Q het uithoudt de komende tijd. Met dank aan @Red voor het updaten van de firmware, deze had precies die bug met de niet werkende LAN port. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adze

Adze

CCNP !

robertwebbe schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:08:
Mocht iemand binnenkort de FS binnen krijgen en hij doet het niet direct (uiteraard wel geregistreerd),
test dan even het ENABLE command via Telnet.
Ik verwacht niet dat dat uitmaakt. Enable wil enkel zeggen dat je van read-only (show commando's) naar read-write (show + wijzigen) gaat. Dat is bij meerdere fabrikanten, waaronder Cisco, het geval. Het kan in ieder geval geen kwaad. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Ik zal mijn contact bij fs eens aanschrijven of er mogelijkheden zijn. Hij is wel aanmerkelijk duurder dan de Zaram variant dus ik weet niet of we hetzelfde aantal geïnteresseerden gaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Twee keer zo duur is nog steeds goedkoper dan een nieuwe device kopen die SFP+ aankan voor mij. Een UXG zou 500 euro kosten, dus het kan alsnog de moeite waard zijn. Eerst maar even kijken hoe die XS101Q het uithoudt de komende tijd. Met dank aan @Red voor het updaten van de firmware, deze had precies die bug met de niet werkende LAN port. _/-\o_
Of zoiets: https://www.fs.com/de-en/products/141488.html, vrijwel zeker werkt dan de Zaram wel en de Ethernet port is auto-negotiation dus dat zal wel werken. Maar prijzig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Adze schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:13:
[...]

Ik verwacht niet dat dat uitmaakt. Enable wil enkel zeggen dat je van read-only (show commando's) naar read-write (show + wijzigen) gaat. Dat is bij meerdere fabrikanten, waaronder Cisco, het geval. Het kan in ieder geval geen kwaad. ;)
Dat lees ik er ook in. Zou toch bijzonder zijn dat een SFP+ eerst via telnet enabled moet worden voordat hij werkt. Ik begrijp van de communicatie tussen Robert en R3D dat door het testen van veel devices op de aansluiting van Robert er een conflict was tussen front- en back-end. Vermoedelijk door de test in de MC220 is er toen een MAC flush geweest en begon de FS SFP te werken. Waarna Robert ook opeens CGNAT had :-( .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Adze @ernstoud Klink plausibel, ik had nog geen ervaring met andere SFP's dus leek mij een dingetje. Maar nu ik dit zo lees, zal het denk ik dit niet zijn. We gaan zien bij de volgende die een FS binnen krijgt en deze gewoon aanmeldt bij de klantenservice. In theorie zou registreren van de PON-ID voldoende moeten zijn en zou die zonder hulp van @R3D moeten werken.

• Wouttle
  • Laatst online: 28-05 15:46
EWS99 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Die handleiding is precies wat je moet doen inderdaad. Bij Internet VLAN moet je VLAN 100 zetten. (ik heb overigens ook geen Asus router, dus geen garanties hier)

Heb je ook TV en/of telefonie nodig? Want daar zul je ook wat voor moeten configureren (ik weet de VLANs niet en ik denk dat je IGMP proxy moet configureren voor TV). Ik heb internet only, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Heb je ook gezien dat je een eigen modem nodig hebt? Want de geleverde Nokia kan niet in bridge mode. De opties staan in de start-post van dit topic.
Dank voor het antwoord! Ja ik ben bezig met een modem te bemachtigen hiervoor. Ik ben van plan om ook tv via DELTA te nemen, maar weet niet of anderen daar er ervaring mee hebben icm bridge modus en een ASUS router. Ben wel van plan de LG tv app ervoor te gebruiken. Ik wil het in ieder geval proberen. Deze router lijkt geen complexe vlans te ondersteunen dus hopelijk leidt dat niet tot problemen… Fingers crossed!
Wouttle schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:56:
[...]

Dank voor het antwoord! Ja ik ben bezig met een modem te bemachtigen hiervoor. Ik ben van plan om ook tv via DELTA te nemen, maar weet niet of anderen daar er ervaring mee hebben icm bridge modus en een ASUS router. Ben wel van plan de LG tv app ervoor te gebruiken. Ik wil het in ieder geval proberen. Deze router lijkt geen complexe vlans te ondersteunen dus hopelijk leidt dat niet tot problemen… Fingers crossed!
Als je een ONT gebruikt voor je Asus en op de ASUS IGMP snooping aan zet dan werken de “TV Kastjes” gewoon op VLAN 100. De App werkt altijd dit werkt zelfs op andere providers.

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Het televisie product van Delta is niet veel soeps hoor.
Geen Bluetooth afstandsbediening en geen Dolby Digital geluid. En als er een sportevenement in UHD wordt aangeboden is Delta niet van de partij.
dolopfriet schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:59:
Het televisie product van Delta is niet veel soeps hoor.
Geen Bluetooth afstandsbediening en geen Dolby Digital geluid. En als er een sportevenement in UHD wordt aangeboden is Delta niet van de partij.
De App is vaak op een beetje rappe TV beter dan de setupbox. Ik heb op twee GoogleTV’s bij de kinderen overal AppleTv’s hangen. Werkt prima.

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-02 12:10
Idem, ik gebruik de Delta app op mijn Nvidia Shield TV's en dat werkt beter dan die gare setupbox. Deed ik voorheen ook al met Ziggo.

• THM0
ernstoud schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Doen! Hoe meer op de markt hoe beter. Je kunt het in ieder geval vragen. Gewoon wat de prijs zal zijn bij afname 50 stuks. Ik denk dat ze hun ruime marge echter niet weg zullen geven. Zij zijn nl. alleen verkooppunt en kopen in bij CIG, moeten rebranden, verpakken etc. Zaram is de producent die direct aan ons levert, geen derde daar meer tussen.

Ik schat zo maar dat je met 50 stuks afname max. 10% korting krijgt. Dus rond de EUR 240 incl. MwST.
Ik heb mijn sales contact gemaild. Stel voor nog even te wachten met de order richting Zaram tot we iets terughoren. Maar ik verwacht inderdaad ook geen wonderen van FS...
Heb hem ingeschoten op 25-50 stuks want ik weet niet of iedereen die de Zaram voor 125 wil ook de FS wil als ie significant duurder is.

Weet iemand de plannen van Delta rondom >2Gbps aanbieden?
Pagina: 1 2 ... 75 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.