Acties:
  • +16 Henk 'm!
Zo, ook de glasvezels, koppelstukjes en 1 keystone koppelstukje zijn gearriveerd. Morgen verzenddoosjes bestellen in de juiste maat.

Ik hoop dat die dan snel binnen zijn zodat eind volgende week alles verzonden is. Stay tuned.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIpleMVuF2AIMeG_PcU4KdMATwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqEwE9qAKCBj4TwAHihYUXmF.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag: kent iemand een Tweaker met KPN XGS-PON die de Zaram ZXOS11NPI SFP+ zou willen/kunnen testen?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:37
ernstoud schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:33:
Zo, ook de glasvezels, koppelstukjes en 1 keystone koppelstukje zijn gearriveerd. Morgen verzenddoosjes bestellen in de juiste maat.

Ik hoop dat die dan snel binnen zijn zodat eind volgende week alles verzonden is. Stay tuned.

[Afbeelding]

Vraag: kent iemand een Tweaker met KPN XGS-PON die de Zaram ZXOS11NPI SFP+ zou willen/kunnen testen?
Hoi @ernstoud,

Mijn huisaansluiting bevind zich in het KPN-gebied, dus ik was van plan om deze SFP te gaan testen met het KPN-netwerk.
Draai nu op een Fritzbox, maar ga die er tussen uit halen als deze naar behoren functioneert.

[ Voor 13% gewijzigd door leander-s op 21-09-2023 17:29 ]

leander-s schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:25:
[...]

Hoi @ernstoud,

Ik bevind mij in het kpn-gebied dus ik was van plan om deze SFP te gaan testen met het KPN-netwerk.
Draai nu op een Fritzbox maar ga die er tussen uit halen als deze na behoren functioneert.
Oh, dat is heel fijn. Ben benieuwd. Zou me niet verbazen als hij gewoon direct werkt. Bij KPN kun je wel zelf een device aanmelden begrijp ik.

Ik wil met alle plezier een testexemplaar ter beschikking stellen. Laat maar weten.

[ Voor 24% gewijzigd door ernstoud op 21-09-2023 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:37
ernstoud schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:27:
[...]

Oh, dat is heel fijn. Ben benieuwd. Zou me niet verbazen als hij gewoon direct werkt. Bij KPN kun je wel zelf een device aanmelden begrijp ik.

Ik wil met alle plezier een testexemplaar ter beschikking stellen. Laat maar weten.
Dat ga ik ondervinden de komende weken. :). KPN heeft inderdaad een self-service tool als je direct bij KPN glasvezel afneemt (Zonder WBA). In de tool geef je je PON id op en dan activeert de backend engineer bij KPN je nieuwe PON. De laatste keer dat ik die procedure doorliep duurde dat ongeveer 24/48 uur.

Testexemplaar is aardig aangeboden maar ik ben al onderdeel van je eerste lichting die de SFP afneemt :).
Misschien zijn er nog andere Tweakers in KPN-gebied die het zouden willen testen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
leander-s schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:39:
[...]

Dat ga ik ondervinden de komende weken. :). KPN heeft inderdaad een self-service tool als je direct bij KPN glasvezel afneemt (Zonder WBA). In de tool geef je je PON id op en dan activeert de backend engineer bij KPN je nieuwe PON. De laatste keer dat ik die procedure doorliep duurde dat ongeveer 24/48 uur.

Testexemplaar is aardig aangeboden maar ik ben al onderdeel van je eerste lichting die de SFP afneemt :).
Misschien zijn er nog andere Tweakers in KPN-gebied die het zouden willen testen?
Als de Zaram werkt op KPN dan moet ik op zoek naar iemand met een webshop oOo . Ik denk dat ze in Korea dan niet weten wat ze overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 17:40

Superbeagle

Always smile

ernstoud schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:48:
[...]

Als de Zaram werkt op KPN dan moet ik op zoek naar iemand met een webshop opzetten oOo . Ik denk dat ze in Korea dan niet weten wat ze overkomt.
There, I Fixed It For You. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:13
ernstoud schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:48:
[...]

Als de Zaram werkt op KPN dan moet ik op zoek naar iemand met een webshop oOo . Ik denk dat ze in Korea dan niet weten wat ze overkomt.
Heb je de exclusieve importrechten bedongen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
leander-s schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:39:
Ik had al een PM naar @ernstoud gestuurd voor de tweede lichting, maar hou me aanbevolen als er al eerder wat getest kan worden. Zit zelf ook in KPN-gebied met actief abonnement en een UniFi Dream Machine SE waar de SFP-module in zou moeten kunnen.

Waar kan ik de self-service tool vinden waar je het over had, om je device te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Thyraon schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:28:
Waar kan ik de self-service tool vinden waar je het over had, om je device te activeren?
Via deze pagina is er een link naar de tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THM0 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:19:
[...]

Heb je de exclusieve importrechten bedongen? 8)
Nee, dat lijkt me ook sterk bij een bestelling van 60 stuks. Exclusiviteit in de hardware wereld is niet gebruikelijk en als ik fabrikant was zou ik dat sowieso pas overwegen bij afname van duizenden stuks per jaar, met een afname verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik had al een PM naar @ernstoud gestuurd voor de tweede lichting, maar hou me aanbevolen als er al eerder wat getest kan worden. Zit zelf ook in KPN-gebied met actief abonnement en een UniFi Dream Machine SE waar de SFP-module in zou moeten kunnen.

Stuur even een PB met je NAW gegevens, dan zend ik een testexemplaar naar je toe komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
Super, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
ernstoud schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:18:
Stuur even een PB met je NAW gegevens, dan zend ik een testexemplaar naar je toe komende week.
Doe ik, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

kpn.com/eigenapparatuur

Wil jij eens proberen te achterhalen of ze bij KPN, net als bij Delta, een tweede PONID toevoegen en je huidige Genexis actief blijft? Of dat ze er slechts één toestaan waardoor de officiële KPN apparatuur overschreven wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
stormfly schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:52:
kpn.com/eigenapparatuur

Wil jij eens proberen te achterhalen of ze bij KPN, net als bij Delta, een tweede PONID toevoegen en je huidige Genexis actief blijft? Of dat ze er slechts één toestaan waardoor de officiële KPN apparatuur overschreven wordt?
Zeker. Vanuit de servicetool kan ik kiezen voor "Eigen NT/ONT installeren" maar als ik die link volg, kom ik op een pagina die zegt: "Er is een glasvezelverbinding benodigd":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjYGJ5etWb_yiGtZGLB04Cp1SBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZWaYCob4h2tdPz0dXKriOawK.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik wel degelijk een glasvezelverbinding van KPN, daar ben ik nu ook mee online. Ik weet dus nog niet hoe/of ik hier verder kom.

[ Voor 4% gewijzigd door Thyraon op 22-09-2023 12:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
Ah, als ik Pi-hole en Tailscale uitschakel dan kom ik daar wel verder. Blijkbaar gevalletje te fanatieke blocking op mijn lokale netwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_qkbseA0L2fYsOvl62alc0yJdQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d3PaJPFHq2jQrhoiZ9jkpDdA.png?f=user_large

Ik ga nog even niet verder nu, tot ik die Zaram module hier heb en kan aansluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
@stormfly om je vraag alvast een beetje te beantwoorden: het lijkt erop dat KPN het oude ONT helemaal deactiveert, en dus alleen je nieuw geregistreerde ONT actief blijft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_qw4codit2M96wiMcMuahqKN_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ggPAA6IzGQMsVUMQ0Ii8rqQy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thyraon schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:10:
@stormfly om je vraag alvast een beetje te beantwoorden: het lijkt erop dat KPN het oude ONT helemaal deactiveert, en dus alleen je nieuw geregistreerde ONT actief blijft:

[Afbeelding]
Hmm, bijzonder. De manier van DFN vind ik toch een betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thyraon schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:10:

[Afbeelding]
Jeps daar was ik al bang voor, had het ergens gehoord maar kon de bron niet meer vinden. Oké nou ja als het werkt is het geen enkel probleem, als het niet direct werkt wordt het wat uitdagender.

Zou denk eerst die SFP eens plaatsen en de fiber erin, of je überhaupt RX/TX waardes uit kunt lezen in de UDMP, zoeken naar enige vorm van bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:23
Gebruikte je een exit node? Wellicht checkt KPN je IP-adres..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
mrwiggs schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:23:
Gebruikte je een exit node? Wellicht checkt KPN je IP-adres..
Nee, IP-adres extern is gewoon dat van KPN. Denk eerder dat Pi-hole de schuldige was, die laat ik hier op het netwerk vrij fanatiek blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
stormfly schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:19:
Zou denk eerst die SFP eens plaatsen en de fiber erin, of je überhaupt RX/TX waardes uit kunt lezen in de UDMP, zoeken naar enige vorm van bevestiging.
Ja, goed idee. Ik zal vooraf met KPN ook even checken of het ONT desnoods weer terugveranderd kan worden, of dat dit een eenmalig ding is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bass1984
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 23:00
@ernstoud @robertwebbe dank voor al het uitzoekwerk - na verhuizing terug naar de UDM Pro

[ Voor 45% gewijzigd door bass1984 op 23-09-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainbuzz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 11:24

Brainbuzz

So?

Beste, nu was ik op zoek naar de Huawei HN8010 bij CDR.pl en daar staat bij deze versie een link naar een replacement: https://en.cdr.pl/p9463,h...ont-terminal-1x-10ge.html.
Weet iemand of deze versie de vervanger is van de Huawei HN8010Ts en ook "gewoon" werkt met Delta?
Ik heb ook geïnformeerd over de eventuele verschillen bij CDR, maar nog geen antwoord ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brainbuzz schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:59:
Beste, nu was ik op zoek naar de Huawei HN8010 bij CDR.pl en daar staat bij deze versie een link naar een replacement: https://en.cdr.pl/p9463,h...ont-terminal-1x-10ge.html.
Weet iemand of deze versie de vervanger is van de Huawei HN8010Ts en ook "gewoon" werkt met Delta?
Ik heb ook geïnformeerd over de eventuele verschillen bij CDR, maar nog geen antwoord ontvangen.
Je kunt de HN8010Ts nog steeds in je winkelmand leggen dus hij is nog leverbaar.

Punt is dat een ander (nieuwer?) type (nog) niet op de lijst van gecertificeerde ONT’s staat en je dus risico loopt dat de helpdesk hem niet accepteert. Maar je kunt natuurlijk gewoon beweren dat het de HN8010 is :) .

Ik zie geen verandering in de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpedwards
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-08 00:49
Misschien een klein beetje OT in het verlengde van eigen modems, maar omdat er hier straks een kleine 50+ experts bijkomen op het gebied van een eigen modem direct aangesloten op het delta netwerk, hebben jullie misschien nog wat best-practices / ervaringen m.b.t. de eigen firewall regels die mogelijk interessant kunnen zijn (buiten een zero-trust / deny all)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jpedwards schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:45:
Misschien een klein beetje OT in het verlengde van eigen modems, maar omdat er hier straks een kleine 50+ experts bijkomen op het gebied van een eigen modem direct aangesloten op het delta netwerk, hebben jullie misschien nog wat best-practices / ervaringen m.b.t. de eigen firewall regels die mogelijk interessant kunnen zijn (buiten een zero-trust / deny all)?
Logging! En alarmering als je in de logs iets bijzonders ziet. En inderdaad met deny all beginnen en kijken of er iets niet werkt. En absoluut never nooit poort 23 open zetten. Geen FTP gebruiken, geen telnet, geen tftp, geen upnp. Niet reageren op Ping (icmp).

De rule set in de Genexis 7840 is vrij goed, behalve dan de SSH toegang door Delta/Caiway.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:47
ernstoud schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:53:
[...]
Niet reageren op Ping (icmp).
ICMP helemaal dicht zetten is niet best practice. Het is handig als je kan zien of een device alive is en Path MTU discovery wil je ook niet blokkeren..
Zie https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc2979 3.1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-09 14:31
Een paar goede bronnen, voor de MikroTik gebruikers onder ons.... Securing Your Router en MikroTik Router Hardening.

En NMAP is your friend voor alle typen routers ... en voor MikroTik Script mikrotik-routeros-brute....

[ Voor 12% gewijzigd door vonkentrekker op 25-09-2023 13:22 . Reden: NMAP toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Hou 'm up-to-date! Delta is verantwoordelijk om hun eigen modem up-to-date te houden, maar daar ben je nu zelf verantwoordelijk voor. Installeer updates tijdig en wanneer producten EoL zijn, overweeg dan om deze te vervangen.

Open alleen poorten die nodig zijn. Wanneer je bijvoorbeeld iets van SSH open wilt zetten, gebruik dan niet poort 22 maar een poort in de duizend(en), natuurlijk is het beste om dit via een VPN zoals WireGuard, OpenVPN of Tailscale te laten lopen.

Als je in bijvoorbeeld een Docker omgeving websites / applicaties / tools host, en naar buiten open hebt staan (en gebruik maakt van Cloudflare), overweeg dan om poort 80/443 niet open te zetten naar alles, maar alleen naar de Cloudflare IP's. Zo forceer je dat al het verkeer via Cloudflare loopt en niemand direct via je IP-adres verbinding kan maken met de poort. Niet alle routers/firewalls ondersteunen om poorten open te zetten naar een reeks IP-adressen, maar pfSense & OPNsense kunnen dit sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 22:09
Ik draai hier een unifi router.

Via ipsec maak ik een vpn tunnel en zodoende benader ik in mijn netwerk de apparatuur zoals home assistent. Vanaf buiten staat alles dicht. Behalve de vpn poorten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jambo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-08-2024
Vandaag een poging gedaan met een Nokia XS-010X-Q (met dank aan de inkoopactie van @Brentjuh2000 )

Vorige week al PONID doorgegeven aan Caiway, vlot gegaan, ik heb trouwens een 400/400 abbo..
Vandaag de de 2426g-A losgekoppeld en daar de XS-010X-Q voor in de plek gedaan. PON lampje ging eerst knipperen en daarna constant branden, dat lijkt dus goed...

Aangezien ik een unifi setup heb met een cloud controller en een USG, waarbij het dus niet zo makkelijk wisselen is van WAN configuratie, heb ik eerst een losse switch tussen de ONT en de USG geplaatst voor de vlan 100 tagging, dus 1 poort met vlan 100 tagged richting de ONT, en een andere poort VLAN 100 untagged richting mijn USG, zodat ik makkelijk terug kan wisselen naar het originele modem.. Resultaat, geen lease.

Daarna mijn laptop direct op de switchpoort met de vlan100 untagged, ook geen lease..

Toen een draytek vigor 2926 router van zolder gehaald en rechstreeks op de ONT aangesloten, met vlan 100 getagged op de WAN.. ook geen lease... ook nog een poging gedaan om de speed/duplex vast te zetten op 1000, mocht ook niet helpen...

Actieve software versie van de ONT is 3FE49337AOCK80
(dus niet die OCK68 versie)
Ondertussen het originele modem maar teruggezet... Iemand nog een idee? Of moet ik wachten tot @R3D terug is uit de hangmat :-)
Volgens @Brentjuh2000 was deze Nokia ONT nog niet gebruikt geweest in NL..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:06
jambo schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:07:
Vandaag een poging gedaan met een Nokia XS-010X-Q (met dank aan de inkoopactie van @Brentjuh2000 )

Vorige week al PONID doorgegeven aan Caiway, vlot gegaan, ik heb trouwens een 400/400 abbo..
Vandaag de de 2426g-A losgekoppeld en daar de XS-010X-Q voor in de plek gedaan. PON lampje ging eerst knipperen en daarna constant branden, dat lijkt dus goed...

Aangezien ik een unifi setup heb met een cloud controller en een USG, waarbij het dus niet zo makkelijk wisselen is van WAN configuratie, heb ik eerst een losse switch tussen de ONT en de USG geplaatst voor de vlan 100 tagging, dus 1 poort met vlan 100 tagged richting de ONT, en een andere poort VLAN 100 untagged richting mijn USG, zodat ik makkelijk terug kan wisselen naar het originele modem.. Resultaat, geen lease.

Daarna mijn laptop direct op de switchpoort met de vlan100 untagged, ook geen lease..

Toen een draytek vigor 2926 router van zolder gehaald en rechstreeks op de ONT aangesloten, met vlan 100 getagged op de WAN.. ook geen lease... ook nog een poging gedaan om de speed/duplex vast te zetten op 1000, mocht ook niet helpen...

Actieve software versie van de ONT is 3FE49337AOCK80
(dus niet die OCK68 versie)
Ondertussen het originele modem maar teruggezet... Iemand nog een idee? Of moet ik wachten tot @R3D terug is uit de hangmat :-)
Volgens @Brentjuh2000 was deze Nokia ONT nog niet gebruikt geweest in NL..
Dit lijkt een beetje een terugkerend verhaal te worden. Er lijkt iets niet lekker te zitten met DHCP leases in het Delta netwerk. Ben ook wel benieuwd wat de oplossing was van anderen die hier last van hadden?

Wat je nog zou kunnen proberen: je setup met XS-010X-Q met USG op VLAN 100 een nachtje aangesloten houden.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
EWS99 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:39:
Dit lijkt een beetje een terugkerend verhaal te worden. Er lijkt iets niet lekker te zitten met DHCP leases in het Delta netwerk. Ben ook wel benieuwd wat de oplossing was van anderen die hier last van hadden?
Ik krijg ook het idee dat het vooral speelt met de Nokia ONT, voornamelijk de verschillende firmwares. Delta zal er ook niet zo blij mee zijn dat ze op hun netwerk een deel eigen Nokia ONT's hebben van de zakelijke gebruikers die ze kunnen updaten en een deel Nokia ONT's van particulieren waar ze in principe niets aan mogen updaten.

Als ze vanaf het begin gewoon een bridgemodus hadden of de mogelijk om een Nokia ONT te kopen zonder duurder abonnement...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:43
Bij mij steekt er intussen ook een groensprietje uit de grond. Maar ik blijf me verbazen over het "bridge" verhaal. Hoe moeilijk kan het nou werkelijk zijn, en waarom kost het Delta zoveel moeite om dit voor elkaar te krijgen. Volgens mij is het met de hardware die ze shippen technisch gewoon goed mogelijk. Maar waarom ze het niet uitrollen (kwa firmware) is mij een raadsel. En helemaal gezien het feit dat ze dit Q4 2022 al wilde activeren.

Is er al is iemand geweest die te weten is gekomen waarom "bridge" zo'n moeilijk fenomeen is voor Delta? Helemaal omdat het met een eigen ONT (of SFP+) prima functioneerd.

[ Voor 11% gewijzigd door g00gle op 26-09-2023 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
g00gle schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:15:
Bij mij steekt er intussen ook een groensprietje uit de grond. Maar ik blijf me verbazen over het "bridge" verhaal. Hoe moeilijk kan het nou werkelijk zijn, en waarom kost het Delta zoveel moeite om dit voor elkaar te krijgen. Volgens mij is het met de hardware die ze shippen technisch gewoon goed mogelijk. Maar waarom ze het niet uitrollen (kwa firmware) is mij een raadsel. En helemaal gezien het feit dat ze dit Q4 2022 al wilde activeren.

Is er al is iemand geweest die te weten is gekomen waarom "bridge" zo'n moeilijk fenomeen is voor Delta? Helemaal omdat het met een eigen ONT (of SFP+) prima functioneerd.
Ik denk zelf dat het met een te lage prioriteit op de backlog staat. Het mooiste zou zijn als ze de xs-010x-q op aanvraag kunnen leveren aan consumenten. Bridge mode op de 2426G zou nogal overkill zijn voor het apparaat. Ik denk dat het maar een paar honderd gebruikers (misschien 1000?) zijn die bridge mode willen. Dat zou op een miljoen aansluitingen slechts 0,01% - 0,1% zijn. Niet echt een business case.. De gebruikers die echt bridgemode willen, vinden het ook geen probleem om een eigen modem aan te schaffen en aan te sluiten.

Zakelijke aansluitingen willen eerder bridgemode, maar daarvoor leveren ze met het juiste abonnement wel de xg-010x-q.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 15:13
ernstoud schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:27:
[...]

1 van de 4 bestelde SFP's van mij zal later gebruikt gaan worden voor Delta, maar nu is daar nog KPN glasvezel actief. Grote kans dat ik het sowieso ga proberen daar om de Zaram SFP module op KPN actief te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
Zojuist de laatste batch Nokia XS-010-X verstuurd.

vooraadt is voor nu op in de US. dus voorlopig even geen inkoop actie.

graag hoor ik nog wel van iedereen of het aansluiten gelukt is en of je nog tegen problemen bent aangelopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henleu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 18:31
EWS99 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:39:
[...]

Wat je nog zou kunnen proberen: je setup met XS-010X-Q met USG op VLAN 100 een nachtje aangesloten houden.
@jambo Enkele weken geleden ook problemen gehad met de XS-010X-Q. PON lampje knipperde en geen DHCP adres meer van Delta. Ik heb de Delta router teruggezet en de RB5009 in de DMZ gezet.
Zie ook posts:
henleu in "[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb van een techneut eerder te horen gekregen dat bridge modus op de standaard router een probleem is als gevolg van de telefoonaansluiting in combinatie met legacy keuzes omdat Delta voorheen DOCSIS gebruikte. Het was een voor mij veel te technisch verhaal maar dit is wat ik er van onthouden heb.

En het DHCP probleem geldt volgens mij niet alleen voor de Nokia, andere merken ONT’s hebben hetzelfde probleem. Het heeft volgens mij te maken met vrijgeven op de OLT maar daar weet ik niet het fijne van. Wellicht kan @fagao wat licht op deze zaak werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
robertwebbe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:17:
Ik heb van een techneut eerder te horen gekregen dat bridge modus op de standaard router een probleem is als gevolg van de telefoonaansluiting in combinatie met legacy keuzes omdat Delta voorheen DOCSIS gebruikte. Het was een voor mij veel te technisch verhaal maar dit is wat ik er van onthouden heb.

En het DHCP probleem geldt volgens mij niet alleen voor de Nokia, andere merken ONT’s hebben hetzelfde probleem. Het heeft volgens mij te maken met vrijgeven op de OLT maar daar weet ik niet het fijne van. Wellicht kan @fagao wat licht op deze zaak werpen.
lijkt mij een kwestie van extra interface op het netwerk.

Bridge op port 1
rest uit en via die VLAN dan Telefonie bedienen vanuit de Nokia

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-08 18:59
MrJoery schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:00:
[...]

Ik krijg ook het idee dat het vooral speelt met de Nokia ONT, voornamelijk de verschillende firmwares. Delta zal er ook niet zo blij mee zijn dat ze op hun netwerk een deel eigen Nokia ONT's hebben van de zakelijke gebruikers die ze kunnen updaten en een deel Nokia ONT's van particulieren waar ze in principe niets aan mogen updaten.

Als ze vanaf het begin gewoon een bridgemodus hadden of de mogelijk om een Nokia ONT te kopen zonder duurder abonnement...
Ik had ook DHCP Lease issues terwijl de ONT groen was, ipv deed knipperen.
Met aan Huawei ONT.
Bij mij was het tijdens provisionen opgehouden (OnHold), omdat het PONID 2x werd geadverteerd op het DNF netwerk. Nadat dit opgelost was, kreeg ik meteen een DHCP lease.
Hoop dat je hiermee iets kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jambo
henleu schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:43:
[...]

@jambo Enkele weken geleden ook problemen gehad met de XS-010X-Q. PON lampje knipperde en geen DHCP adres meer van Delta. Ik heb de Delta router teruggezet en de RB5009 in de DMZ gezet.
Zie ook posts:
Dank voor je aanvulling, maar de USG achter de Delta router is iets wat ik al had, ik wil graag van dubbel NAT af..

[ Voor 18% gewijzigd door jambo op 26-09-2023 15:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• some
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-03 12:45

[Afbeelding]

Net bij Ernst de Zaram en het koppelstukje opgehaald :)

Ernst, bedankt voor je gastvrijheid en voor alle moeite die je hierin hebt gestoken _/-\o_

Bijna alles is nu compleet, de OPNsense router nog en dan wachten tot eind volgende maand voor de activering van Delta.

[ Voor 6% gewijzigd door some op 26-09-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Delta heeft ook klanten op het oudere P2P-glasvezelnetwerk; deze klanten krijgen geen IPv6 maar moeten contact opnemen voor een nieuwe XGS-PON-modem.
Naja dan voorlopig maar geen IPv6, zit heerlijk op men AON verbinding _/-\o_

Misschien was de start van de uitrol wel de oorzaak van de 2.5 uur durende storing van vandaag...

edit:
https://www.delta.nl/klantenservice/internet-en-wifi/ipv6/

Waarom rolt DELTA geen IPv6 uit op het P2P-netwerk?

XPS-PON is dé toekomstbestendige technologie waarop alle innovaties plaatsvinden. Daarom is IPv6 alleen beschikbaar op het XGS-PON netwerk en rollen we het niet uit op het P2P-netwerk.
8)7 |:(

[ Voor 27% gewijzigd door bluewalk op 26-09-2023 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

bluewalk schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:05:
[...]

[...]

Naja dan voorlopig maar geen IPv6, zit heerlijk op men AON verbinding _/-\o_
Same here. 1gbit is ruim voldoende en ik heb nu een media converter met utp rechtstreeks in mijn Edgerouter zitten, dus zonder crappy modem. Dat wil ik graag zo houden, dan maar geen IPv6.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 01:55
Heb DHCPv6 aangezet op UDM Pro aangesloten op een XS-010-X, ben benieuwd wanneer het geactiveerd wordt. Nog niets te zien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Laatst online: 11-09 13:00
Bericht binnen van tante post, Zaram is aankomend,
@ernstoud toppie!

Deze komt naar mijn verwachting ruim eerder dan de Delta kabel in huis is. Die ligt nu, 21 maanden na inschrijving, bij de gevel.,…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

Vanmiddag in de buurt bij Ernst voor een opdracht, dus even de Zaram's gehaald onder genot van een bakje thee. :P

Zojuist aangemeld via de chat bij een Delta 8gbps lijn van een klant van me.

Heb idd netjes ZRMT12345678 ipv ZARAM12345678 doorgegeven.
Heb ook ZRMT12345678 als SN laten noteren. Medewerker vroeg nog wel voor de zekerheid of dat klopte.
Ze vroeg ook om het MAC adres, heb ik een random adres gegeven van een van mn NIC's.

De klant krijgt netjes mail als het zou moeten werken... Ik ga vrijdag ns even polshoogte nemen daar :)

De Zaram gaat in een Vigor 3910, ik zal als deze werkt wat IPERF3 tests doen met een M1 ULTRA Mac Studio direct aan de Vigor. Deze zal ik uiteraard delen.

Ik verwacht binnen een paar weken een adres (op de zelfde POP) eveneens met een 8gbps lijn actief te hebben met een FS SFP+ module, eveneens met een 3910. Dus dat kunnen we aardig vergelijken lijkt me :)

[ Voor 11% gewijzigd door justdaboo op 26-09-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyraon
justdaboo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:55:
Zojuist aangemeld via de chat bij een 8gbps lijn van een klant van me.

Heb ook ZRMT12345678 als SN laten noteren. Medewerker vroeg nog wel voor de zekerheid of dat klopte.
Ze vroeg ook om het MAC adres, heb ik een random adres gegeven van een van mn NIC's.

De klant krijgt netjes mail als het zou moeten werken... Ik ga vrijdag ns even polshoogte nemen daar :)
Was dat voor een KPN-verbinding? Of Delta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thyraon schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:58:
[...]

Was dat voor een KPN-verbinding? Of Delta?
Delta 8gbps, toegevoegd aan mn post.

[ Voor 6% gewijzigd door justdaboo op 26-09-2023 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
Geweldig! Ik heb bericht van PostNL dat het er morgen aankomt!
Nogmaals bedankt voor de genomen moeite, dat waardeer ik echt! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hier ookal de tracking data binnen. Mooi op tijd @ernstoud , 4 oktober krijg ik de oplevering van Delta 2gbit. Wellicht nog even eerder proberen, de Nokia hadden ze binnen een dag al verstuurd, best netjes van Delta :).
Thanks nogmaals voor je inkoopactie!

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 26-09-2023 20:58 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:10:
Zo. 41 doosjes… 6 minuten per doosje. Dat was wel een werkje.

Morgen gaat alles naar een post.nl punt. Even scannen daar en dan krijgen jullie - of nu al - tracking data op het opgegeven email adres.

Spannend!

[Afbeelding]
Hulde! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
Nice, ik heb de Track & Trace code ook ontvangen, thanks! Ben ik voor nu de enige die deze module gaat testen op een KPN-lijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
Top, gedeelde smart is halve smart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

justdaboo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:55:
[...]

Vanmiddag in de buurt bij Ernst voor een opdracht, dus even de Zaram's gehaald onder genot van een bakje thee. :P

Zojuist aangemeld via de chat bij een Delta 8gbps lijn van een klant van me.

De Zaram gaat in een Vigor 3910, ik zal als deze werkt wat IPERF3 tests doen met een M1 ULTRA Mac Studio direct aan de Vigor. Deze zal ik uiteraard delen.

Ik verwacht binnen een paar weken een adres (op de zelfde POP) eveneens met een 8gbps lijn actief te hebben met een FS SFP+ module, eveneens met een 3910. Dus dat kunnen we aardig vergelijken lijkt me :)
Heb je een postcode+huisnr/ klantnummer (PB) ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

net eruit gedonderd

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Even wat korte gedachten over een eventuele tweede bestelling van de Zaram 10Gbps. XGS-PON ZXOS11NPI SFP+.

Er zijn nu plm. 30 belangstellenden.
  • Op dit moment is er nog geen zekerheid dat er een tweede bestelling komt.
  • De prijs zal wat hoger uitvallen, enerzijds om het vele werk wat ik er in steek enigszins te compenseren, anderzijds omdat de aantallen kleiner uitvallen waardoor de staffelkorting lager is.
  • Er zal vooruit betaald moeten worden, ik - en het thuisfront - vond mijn risico bij dergelijke bedragen te groot.
  • Er zal de komende tijd duidelijk moeten worden dat bij de Tweakers uit de eerste bestelling geen onverwachte problemen op treden. Dit zou direct een show stopper zijn voor een tweede bestelling! Ik hoop dat Tweakers uit de eerste bestelling dus hun ervaringen hier ruim delen.
  • In oktober zijn er een tweetal weken vakanties in Zuid Korea, reken op 6 weken levertijd, dus levering aan Tweakers zou dan sowieso richting december gaan.
  • Niet ondenkbaar is een sterke groei in belangstelling als er veel positieve berichten komen en zeker als de SFP ook op de KPN infra goed blijkt te werken. Op dat moment zal ik op zoek gaan naar een distributie kanaal met webshop e.d., ik stap er dan tussenuit of verzorg alleen de inkoop. Ook zal dan Tweakers als communicatie kanaal verlaten worden, want commerciële activiteiten met een eventueel winstoogmerk horen hier niet thuis. Daar was bij de eerste bestelling geen sprake van, sterker nog; ik heb er geld bijgelegd.
Verdere communicatie met de belangstellenden verloopt per PB.

So far, so good.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 27-09-2023 00:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
MrJoery schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:00:
[...]

zover ik heb begrepen van R3D is dat tegenwoordig de XS-010-X ONT's automatisch updaten naar BOCK21

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Brentjuh2000 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:12:
[...]

zover ik heb begrepen van R3D is dat tegenwoordig de XS-010-X ONT's automatisch updaten naar BOCK21
Ook een niet door Delta/Caiway verstrekte? Voor ons mooi, maar eigenlijk niet helemaal correct. Het is niet echt de bedoeling dat een ISP apparatuur van een ander gaat beheren.

• Brentjuh2000
ernstoud schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:59:
[...]

Ook een niet door Delta/Caiway verstrekte? Voor ons mooi, maar eigenlijk niet helemaal correct. Het is niet echt de bedoeling dat een ISP apparatuur van een ander gaat beheren.
het is natuurlijk niet de bedoeling maar iid een voordeel. als Nokia deze niet verstrekt hebben we niet echt een andere keuze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 13:44
Ik heb stille hoop dat het voorstel CRA daar in de toekomst wat mee kan helpen, maar zoals ik het nu lees is het nog niet duidelijk hoe die verplichting voor fabrikanten gaat gelden:
(...)
Op basis van deze richtlijnen moet een handelaar een consument van updates voorzien voor een periode die de consument redelijkerwijs kan verwachten.
(...)
https://open.overheid.nl/...337c14231b1e7441abfa8/pdf

Helaas nog heel veel vaagheden in iig de Nederlandse interpretatie van het voorstel. Maar wie weet!

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:54:
Ik heb stille hoop dat het voorstel CRA daar in de toekomst wat mee kan helpen, maar zoals ik het nu lees is het nog niet duidelijk hoe die verplichting voor fabrikanten gaat gelden:

[...]

https://open.overheid.nl/...337c14231b1e7441abfa8/pdf

Helaas nog heel veel vaagheden in iig de Nederlandse interpretatie van het voorstel. Maar wie weet!
Maar daar is dan sprake dat de fabrikant dat moet doen, dus Nokia of Huawei. Maar die hebben natuurlijk geen toegang tot - in dit geval - de OMCI management functie van een ONT. En van daaruit wordt een firmware update gemanaged. Dan zou of de ISP dat moeten doen of de GUI van het device moet het mogelijk maken en dan zou de fabrikant updates moeten releasen. Maar die GUI is moeilijk te bereiken. Wellicht zou een update vanaf een PC bij de gebruiker dan technisch kunnen.

Er zal nog heel wat water door de Rijn gaan voordat dit gaat werken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 13:44
ernstoud schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:18:
[...]

Maar daar is dan sprake dat de fabrikant dat moet doen, dus Nokia of Huawei. Maar die hebben natuurlijk geen toegang tot - in dit geval - de OMCI management functie van een ONT. En van daaruit wordt een firmware update gemanaged. Dan zou of de ISP dat moeten doen of de GUI van het device moet het mogelijk maken en dan zou de fabrikant updates moeten releasen. Maar die GUI is moeilijk te bereiken. Wellicht zou een update vanaf een PC bij de gebruiker dan technisch kunnen.

Er zal nog heel wat water door de Rijn gaan voordat dit gaat werken…
Oh ja, ik zeg ook niet dat het makkelijk gaat zijn. Zoals jij al aangeeft is het in sommige gevallen (nog) niet eens mogelijk om bij een firmware update functie te komen. Het enige waar ik naar op zoek ben is de mogelijkheid om als consument aan noodzakelijke firmware updates te komen.

Ik meende dat er in dat voorstel ook iets genoemd werd over het beschikbaar stellen van firmware aan klanten (waarbij "klanten" dus een vage niet gedefninieerde term is) uit veiligheidsoogpunt. Hoe dat dan moet gaan uitpakken is een raadsel, aangezien ik 1) niet het hele huidige voorstel heb gelezen en 2) de mensen die dat wel gedaan hebben ook zeggen dat het gewoon nog niet duidelijk is.

Dus wederom: Ik heb de hoop.... en niet meer dan dat

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUSxle5uvYzLrndWY_ZcusKhxG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aY9AfizpciDmDhGjl6nk3tWk.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn brievenbus pakjes. Komt dus met de gewone post, past in de brievenbus als je een normale brievenbus hebt. Als het goed is heeft iedereen een tracking code ontvangen. Zo niet, stuur dan even een PB dan stuur ik je die.

Er is een Tweaker die er 4 onderweg heeft, dat pakje is aangetekend en verzekerd verzonden gezien de waarde. Daar is een handtekening voor nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Mm9UAvEyOOFpMe-ZY6d-Y_bhqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRxdlQjixzkpLwul4mmlj2Cr.jpg?f=fotoalbum_large

De Zaram en de FS module naast elkaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zojuist de Zaram in een Vigor 3910 geplaatst na aanmelding gisteravond en een duwtje door @R3D .

De module werd direct gedetecteerd.

Het duurde zeker wel een minuutje of 10 voor het SFP+ lampje ging branden, dus ik vermoed dat de Draytek "licht ziet"

VLAN netjes op 100, maar nog geen IP, ik zet alles netjes weer terug in de kast (is bij een klant), vrijdag ns verder kijken, soms hebben dingen tijd nodig :) .... (Zowel op autodetect als 10G op de poort zelfde resultaat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TS2EDC4REvspV3PP501k6Q1k6MU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jlZjY7EJat187A78CkyIPWtr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEa_fnsTAgER7X4Ad3Wr4eAGvF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7s2ne7aDdfe6XDIYRv3u1ZVU.png?f=fotoalbum_large

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:45
Ik neem aan dat de SFP+ modules zoals de Zaram universeel zijn, maar zouden deze ook probleemloos moeten werken in een Intel/HP/... netwerkkaart aangezien SFP's nogal eens specifieke firmware nodig hebben om goed te werken?

Heb nu nog een USG die ook het eeuwige leven niet heeft. Een UDM waar sommigen al ervaring mee hebben lijkt me nog wat te beperkend (zal daar nog wat onderzoek naar moeten doen), dus vraag me af of ik nog rekening moet houden met SFP+ compatibiliteit ivm een boodschappenlijstje voor een OPNsense doosje...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ta_chi79 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:16:
Ik neem aan dat de SFP+ modules zoals de Zaram universeel zijn, maar zouden deze ook probleemloos moeten werken in een Intel/HP/... netwerkkaart aangezien SFP's nogal eens specifieke firmware nodig hebben om goed te werken?

Heb nu nog een USG die ook het eeuwige leven niet heeft. Een UDM waar sommigen al ervaring mee hebben lijkt me nog wat te beperkend (zal daar nog wat onderzoek naar moeten doen), dus vraag me af of ik nog rekening moet houden met SFP+ compatibiliteit ivm een boodschappenlijstje voor een OPNsense doosje...
Ja, SFP+ compatibiliteit is met name m.b.t. de software laag een dingetje. Voorbeeld: mijn Mikrotik rb5009 herkende out-of-the-box de Zaram niet. Na update naar de laatste RouterOS versie wel.

En in het Mikrotik forum zijn meer klachten over herkennen van SFP’s.

De Zaram is in een UDM Pro getest en werkte direct. R3D hoefde geen aanpassingen aan de DFN kant te doen, anders dan even de authenticatie er door te drukken zodat we niet duimen hoefden te draaien.

Draytek is niet zo moeilijk, nog nooit iets gehad wat hij niet lekker vond, en hij wordt ook gedetecteerd. Vast ergens een vuiltje in het oog… even lekker aan laten staan :)

• bass1984
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 23:00
Mocht er nog iemand niet doorgaan met de Zaram - let me know :).. sta op de lijst van de 2e batch maar wil er graag 1 overnemen

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 21:56

Ik had zelf voorheen een USG en later de USG pro. Ik heb bij lancering in NL de UXG pro aangeschaft.
Deze bevat niet al die extra's opties die UDM en UPD PRO (SE) draaien. Er is nog geen moment geweest dat de router vast liep of niet mee werkte.
Voor mensen die de Ubiquity hebben geadopteerd in het netwerk echt een aanraden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
justdaboo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:14:
Zojuist de Zaram in een Vigor 3910 geplaatst na aanmelding gisteravond en een duwtje door @R3D .

De module werd direct gedetecteerd.

Het duurde zeker wel een minuutje of 10 voor het SFP+ lampje ging branden, dus ik vermoed dat de Draytek "licht ziet"

VLAN netjes op 100, maar nog geen IP, ik zet alles netjes weer terug in de kast (is bij een klant), vrijdag ns verder kijken, soms hebben dingen tijd nodig :) .... (Zowel op autodetect als 10G op de poort zelfde resultaat)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
DEELS WITTE ROOK, onze vriend R3D zag dat de module netjes binnen kwam op het netwerk van DFN.
Met daarbij een tip voor een aanpassing in de config van de Vigor als ik weer op locatie ben. Wordt vervolgd....
ernstoud schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:48:
[...]

Config op de Vigor neem ik aan?
Yes op de Vigor (toegevoegd in eerdere post)

[ Voor 7% gewijzigd door justdaboo op 27-09-2023 18:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fagao
robertwebbe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:17:

Ik werk als externe voor Delta Fiber en kan/weet ook niet alle overwegingen/keuze/prioriteiten.
Qua Bridge mode voor de XS-2426G-B heb ik het wel eens in het lab getest. De basis werkte wel, maar o.a. IPv6 packets werkten niet als verwacht. Dus daar moet nog meer getest/gedebugged worden.
Een nadeel van Bridge mode aanbieden op de XS-2426G-B is dat je ook een goede procedure moet hebben om het aan te zetten voor een klant en weer uit te zetten. Dat is niet simpel een vinkje, maar daar zit meer achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:23
fagao schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:57:
[...]

Ik werk als externe voor Delta Fiber en kan/weet ook niet alle overwegingen/keuze/prioriteiten.
Qua Bridge mode voor de XS-2426G-B heb ik het wel eens in het lab getest. De basis werkte wel, maar o.a. IPv6 packets werkten niet als verwacht. Dus daar moet nog meer getest/gedebugged worden.
Een nadeel van Bridge mode aanbieden op de XS-2426G-B is dat je ook een goede procedure moet hebben om het aan te zetten voor een klant en weer uit te zetten. Dat is niet simpel een vinkje, maar daar zit meer achter.
Weet je waarom ze niet het andere Nokia modem uitleveren aan klanten die bridge mode willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jambo
[...]

Net gekeken, die van mij is nog steeds 3FE49337AOCK80

Heb nu 2 avonden geprobeerd, met 3 verschillende devices achter de Nokia XS-010 (USG, Draytek en laptop)
maar nog steeds geen DHCP lease...
Heb net via de chat nog het PONid geverifieerd, dat is goed...
In de web interface staat bij "current ONT id" 0x0000000 maar dat betekent default neem ik aan, dus het PONid op de sticker, wat ook het serienummer is...

Ik hoop dat @R3D kan helpen, weet niet wat ik zelf nog kan doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
[...]

Mijne zit inderdaad op 3FE49337BOCK21. Volgens mij administratie was het net na activering 3FE49337AOCK85

• EWS99
jambo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:54:
[...]

Net gekeken, die van mij is nog steeds 3FE49337AOCK80

Heb nu 2 avonden geprobeerd, met 3 verschillende devices achter de Nokia XS-010 (USG, Draytek en laptop)
maar nog steeds geen DHCP lease...
Heb net via de chat nog het PONid geverifieerd, dat is goed...
In de web interface staat bij "current ONT id" 0x0000000 maar dat betekent default neem ik aan, dus het PONid op de sticker, wat ook het serienummer is...

Ik hoop dat @R3D kan helpen, weet niet wat ik zelf nog kan doen...
Hmm, bij mij staat achter "current ONT id" in hexadecimalen mijn ONT id. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik ooit het ONT ID ingevuld heb bij "New ONT ID (PLOAM psw)".

Wat staat er in jouw webinterface op de eerste pagina achter ONT ID?
- Bij mij staat daar ALCLFxxxxxxxx, waarbij xxxxxxxx de 8 cijfers van het serienummer is.
- Bij mij is de f in het serienummer in kleine letters, maar in het ONT ID met hoofdletters.
- Ik zou bij New ONT ID nog wel het ONT ID van de sticker in durven vullen, allen in hoofdletters.
Mogelijk heb je hier nog wat aan?

• jambo
EWS99 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:05:
[...]

Hmm, bij mij staat achter "current ONT id" in hexadecimalen mijn ONT id. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik ooit het ONT ID ingevuld heb bij "New ONT ID (PLOAM psw)".

Wat staat er in jouw webinterface op de eerste pagina achter ONT ID?
- Bij mij staat daar ALCLFxxxxxxxx, waarbij xxxxxxxx de 8 cijfers van het serienummer is.
- Bij mij is de f in het serienummer in kleine letters, maar in het ONT ID met hoofdletters.
- Ik zou bij New ONT ID nog wel het ONT ID van de sticker in durven vullen, allen in hoofdletters.
Mogelijk heb je hier nog wat aan?
Ik het het PONID in uppercase doorgegeven, maar ga er van uit dat dat niks uit maakt.. Feitelijk is het serienummer hetzelfde toch als het PONid?
hierbij screenshots:
Dit wijkt dus af dan bij jou? Ik begrijp dat zelf aan het ONT id sleutelen nogal risicovol is, en niet te resetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaD1jON0cuNjHgoUnlY_Zx_T9bY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3grgxtXH1E1KI73Djqa1TNGB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AA5MjV8ppZ_W0LhY5g-8uXAFk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iQdFen76BEt64XK8mBskP8qU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaT6O5KThMC1cwsyt7z-3yvG2KA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fPx9TtQwLOroRnUnZ6JH6kq1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
mrwiggs schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:13:
[...]

Weet je waarom zie niet het andere Nokia modem uitleveren aan klanten die bridge mode willen?
nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
jambo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:17:
[...]

Ik het het PONID in uppercase doorgegeven, maar ga er van uit dat dat niks uit maakt.. Feitelijk is het serienummer hetzelfde toch als het PONid?
hierbij screenshots:
Dit wijkt dus af dan bij jou? Ik begrijp dat zelf aan het ONT id sleutelen nogal risicovol is, en niet te resetten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij ziet het er zo uit, zie: EWS99 in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Ik zou het wel aan durven om het ONT ID er goed in te zetten. Lastig te zeggen of die 0x0000... nou goed is of fout.. Misschien dat iemand met een werkende Nokia er nog wat over kan zeggen?

• jambo
EWS99 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:21:
[...]

Bij mij ziet het er zo uit, zie: EWS99 in "[Delta glasvezel] Eigen router installeren"

Ik zou het wel aan durven om het ONT ID er goed in te zetten. Lastig te zeggen of die 0x0000... nou goed is of fout.. Misschien dat iemand met een werkende Nokia er nog wat over kan zeggen?
Als ik de posts van @steffalon en @Digicien onder jouw post zie, daar ziet het hetzelfde er uit als bij mij, dus 0x00000
In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik ben ook benieuwd naar hoe het bij andere werkende configs staat...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Speed8
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 11:57
Sinds gisteren de XGS-ONU-25-20NI ONU van FS aan de praat in de UXG-Pro. :9~ Ging niet zonder slag of stoot.

Dikke kudo's voor @R3D die in de gaten had dat de SFP module niet op de juiste manier ge-provisioned werd. Was al een weekje of twee met de helpdesk van Delta in gevecht en nu was het in 20mins gefixd. Op dinsdagavond laat notabene. Freakn Legend!

Tevens kudo's voor @Adze voor de hulp met het benaderen van de management back-end van de ONU in de UXG-Pro vanaf het reguliere netwerk.

Heb weer veel geleerd de afgelopen week. Thanks All! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speed8 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:09:

Tevens kudo's voor @Adze voor de hulp met het benaderen van de management back-end van de ONU in de UXG-Pro vanaf het reguliere netwerk.
Kan je die nog eens samenvatten hier zodat anderen dat kunnen hergebruiken?

Tnx.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:55

Adze

CCNP !

stormfly schreef op donderdag 28 september 2023 @ 07:25:
[...]

Kan je die nog eens samenvatten hier zodat anderen dat kunnen hergebruiken?

Tnx.
Dit is de tekst die ik naar @Speed8 had gestuurd:

Hier even een wat uitgebreider verhaal over het verbinden van je SFP+ met UXG. Ik moet even wat aannames doen, omdat ikzelf enkel een UDMP heb. Mogelijk moet je een ander waarde voor interface gebruiken.

Je lokale netwerk op 192.168.x.0/24 is prima. Niets meer aan doen. Zolang je 192.168.100.0/24 nergens nog hebt gebruikt gaan de volgende stappen wel werken denk ik.

STAP 1: Configureer je UXG via webinterface alsof je Delta gaat aansluiten via XGS-ONU-25-20NI. Dus:

- speed 10gbit/duplex full
- vlan 100
- DHCPv4 (IPv6 nog even niet)

Controleer of er link is op je WAN interface (licht blauwe kleur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCohaDioq0tiifRcjP3Yupz2a2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9tFL54RXoSYgJAYxmCser0Cj.png?f=fotoalbum_large

STAP 2: Log in via SSH op je UXG en voer het volgende commando uit

code:
1
ip link show | egrep 'eth..100'

Je krijgt dan output wat lijkt op onderstaand. Noteer je interface id, in onderstaand voorbeeld is dat eth9

code:
1
2
root@Router1:~# ip link show | egrep 'eth..100'
33: eth9.100@eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000

Stap 3: Configureer nu een ip adres op WAN interface zodat je vanaf je UXG kan pingen naar XGS-ONU-25-20NI. Vervang eth9 eventueel door de waarde die je bij stap 2 heb verkregen.

code:
1
ip addr add 192.168.100.11/24 dev eth9

Controleer of je verbinding hebt met ONU-25-20NI door te pingen vanaf UXG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l35_tKjd7_kGEAItbDgbfo3NxKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VFtKCFzQ0VkLGKHRESkfBvIY.png?f=fotoalbum_large

Stap 4: configureer nu NAT, zodat je vanaf elke LAN werkplek kan verbinden met XGS-ONU-25-20NI. Merk op dat je ook hier eventueel eth9 moet aanpassen naar de juiste interface waarde:

code:
1
iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.0.0/16 -o eth9 -j MASQUERADE

Vanaf nu zou je vanaf een machine in je LAN moeten kunnen pingen en telnetten naar SFP. SSH wordt niet ondersteunt. Succes

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:57
In welk jaartal leven ze eigenlijk in korea? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgCTpRWWXYiWBZllhe3ASJp43t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkiPZn1yl2jUq5m7Ta9c31BI.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 10 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.