Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:48
Mijn Zaram is aangemeld via de chat van Delta voor mijn UDM-Pro-SE. Nu de set even aansluiten wat ik net binnen heb gekregen van @ernstoud (nog een keer bedankt _/-\o_ )

De medewerker gaf aan: Downtime van 1 werkdag na registratie nadat alles verwerkt is.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K

Adze schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:14:
[...]

Dit is de tekst die ik naar @Speed8 had gestuurd:

<knip>

Vanaf nu zou je vanaf een machine in je LAN moeten kunnen pingen en telnetten naar SFP. SSH wordt niet ondersteunt. Succes
Kijk dankjewel dat is mooi uitgebreid.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

SkullboyNL schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:51:
In welk jaartal leven ze eigenlijk in korea? [Afbeelding]
Ze lezen daar vele delen van rechts naar links ;-)

*empty*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-05 15:17
MR_VIPER schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:06:
[...]

Ze lezen daar vele delen van rechts naar links ;-)
Je hebt gelijk er staat (20)23-01-26. Had ik zo snel niet aangedacht.

iRacing Profiel

SkullboyNL schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:51:
In welk jaartal leven ze eigenlijk in korea? [Afbeelding]
Vraagje: zat het omdoosje van de SFP (met plakband) nog vast in de verzenddoos? Die verzenddoos had wat kleiner gekund nl. Het rammelde als ik de SFP niet vastzette, maar ik had weinig vertrouwen in de kleefkracht van het plakband. Niet dat rammelen zo erg is maar toch.

RIPE Atlas probe: 1005104

• StephanS1984
ernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:15:
[...]

Vraagje: zat het omdoosje van de SFP (met plakband) nog vast in de verzenddoos? Die verzenddoos had wat kleiner gekund nl. Het rammelde als ik de SFP niet vastzette, maar ik had weinig vertrouwen in de kleefkracht van het plakband. Niet dat rammelen zo erg is maar toch.
Bij mij zat die nog vast in de verzenddoos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speed8
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-04 13:34
Yep, works like a charm.

Stappenplan in een notendop;
I.) ONU correct instellen, 10Gbps, FDX, DCHPv4, VLAN 100
II.) Inloggen op UXG/UDM en zoeken welke ethernet interface VLAN 100 heeft toegewezen gekregen
III.) Extra IP adres uit de 192.168.100.x range toewijzen aan dat ethernet interface van de ONU
IV.) NAT update zodat je vanaf je LAN bij de ONU uitkomt.

Twee Drie kleine opmerkingen;
1.) de wijzigingen aan eth* and NAT lijken niet persistent. Moet ze opnieuw invoeren als ik na een paar dagen weer bij de ONU wil. Voor mij verder geen probleem.
2.) In het voorbeeld wordt eth9 gebruikt, bij mij was het eth2.
3.) VLAN 100 was voor mij genoeg. Kan daarmee ook TV kijken zowel via App als via Mediabox. VLAN101 taggen was voor mij dus niet nodig.
Adze schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:14:
[...]

Dit is de tekst die ik naar @Speed8 had gestuurd:

Hier even een wat uitgebreider verhaal over het verbinden van je SFP+ met UXG. Ik moet even wat aannames doen, omdat ikzelf enkel een UDMP heb. Mogelijk moet je een ander waarde voor interface gebruiken.

Je lokale netwerk op 192.168.x.0/24 is prima. Niets meer aan doen. Zolang je 192.168.100.0/24 nergens nog hebt gebruikt gaan de volgende stappen wel werken denk ik.

STAP 1: Configureer je UXG via webinterface alsof je Delta gaat aansluiten via XGS-ONU-25-20NI. Dus:

- speed 10gbit/duplex full
- vlan 100
- DHCPv4 (IPv6 nog even niet)

Controleer of er link is op je WAN interface (licht blauwe kleur):
[Afbeelding]

STAP 2: Log in via SSH op je UXG en voer het volgende commando uit

code:
1
ip link show | egrep 'eth..100'

Je krijgt dan output wat lijkt op onderstaand. Noteer je interface id, in onderstaand voorbeeld is dat eth9

code:
1
2
root@Router1:~# ip link show | egrep 'eth..100'
33: eth9.100@eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000

Stap 3: Configureer nu een ip adres op WAN interface zodat je vanaf je UXG kan pingen naar XGS-ONU-25-20NI. Vervang eth9 eventueel door de waarde die je bij stap 2 heb verkregen.

code:
1
ip addr add 192.168.100.11/24 dev eth9

Controleer of je verbinding hebt met ONU-25-20NI door te pingen vanaf UXG
[Afbeelding]

Stap 4: configureer nu NAT, zodat je vanaf elke LAN werkplek kan verbinden met XGS-ONU-25-20NI. Merk op dat je ook hier eventueel eth9 moet aanpassen naar de juiste interface waarde:

code:
1
iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.0.0/16 -o eth9 -j MASQUERADE

Vanaf nu zou je vanaf een machine in je LAN moeten kunnen pingen en telnetten naar SFP. SSH wordt niet ondersteunt. Succes

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-04 17:59
[...]

De mijne is echt net binnengekomen en het kleinere doosje zat inderdaad nog vastgetaped in de grote. Zat prima in elkaar.

Super bedankt voor de moeite!

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 16:21

Superbeagle

Always smile

[…]

[ Voor 96% gewijzigd door Superbeagle op 28-09-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51
ernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:12:
[...]

Engelse (Koreaanse) notatie, geproduceerd 26 januari 2023.

Gefeliciteerd! De eerste die ontvangst meldt!
Hier ook 2 stuks binnen. Zat nog prima vast. Nogmaals bedankt!

• sderuiter
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-03 10:56
Hier ook perfect verpakt binnen, inclusief een mooi FS.com zakje met het extra materiaal. Dank!

Heb ik ergens een uitleg/tutorial gemist hoe de aansluiting van Delta glasvezel muur aansluiting naar een UDM Pro SE te maken Mbv de extra geleverde materialen toevallig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Witte Rook met de Zaram + Vigor 3910, ik log net remote (via via via) op de console port in bij de klant en ik zie een WAN IP.

Morgen even een testje doen, maar een WAN IP is al een klein feestje waard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51
justdaboo schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:22:
Witte Rook met de Zaram + Vigor 3910, ik log net remote (via via via) op de console port in bij de klant en ik zie een WAN IP.

Morgen even een testje doen, maar een WAN IP is al een klein feestje waard :)
En de remedie was geduld of @R3D ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb hem gevraagd of en wat hij eventueel nog gedaan heeft, als ik dat weet zal ik het posten :)

Nee niets, hij gaf aan dat het process soms langer kan duren en soms "vast loopt" en dus soms wat langer kan duren. Dus zoals ik in eerste instantie al dacht... geduld :) **

Het enige wat ik aangepast heb is WAN Detection van "ARP" naar "Always ON"...

** Deze lijn (8 gbps lijn) is ook een van de 3 in rij die opgeleverd gaat worden met deze config, dus ik had/heb geen haast, buiten dat ik niet kon wachten om het te testen :)

[ Voor 47% gewijzigd door justdaboo op 28-09-2023 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
[...]

Van mij is binnen en het sfp doosje zat nog prima vastgeplakt.
Ik denk overigens voor de patch kabel dat dit formaat ideaal is, kleiner zou de kabel dan weer kunnen beschadigen.

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:31
[...]

En ook hier is de SFP binnen!. Alles zat netjes vast dus het plakband was sterk genoeg zonder extra opvulling. :)

• sderuiter
Zojuist de ZARAM bij Delta aangemeld. Werd idd gevraagd om serienummer en PONID (en type, heb de CIG XG-99S genoemd).
FYI: Er werd overigens wel vermeld de huidige Nokia modem aangesloten te laten totdat van Delta een email werd verstuurd dat de aanmelding was verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
sderuiter schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:11:
Zojuist de ZARAM bij Delta aangemeld. Werd idd gevraagd om serienummer en PONID (en type, heb de CIG XG-99S genoemd).
FYI: Er werd overigens wel vermeld de huidige Nokia modem aangesloten te laten totdat van Delta een email werd verstuurd dat de aanmelding was verwerkt.
Mij vertelden ze gelijk aansluiten na de chat. Zit nu op me mobiele hotspot te werken. Anders sluit ik de Nokia wel weer aan totdat het is verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55
Bij mij is ie ook binnen. Kan ik nu eindelijk bij Delta 2gbps aanvragen zodat ik XGS-PON krijg. :-)
Heb de module in één van mijn Aruba switches geplugd, daar wordt ie netjes herkend (en Aruba is nogal selectief met SFP+ modules als daar geen Aruba firmware op staat).
Ook nog even in een andere Aruba switch met SFP poort geprobeerd (1gbps dus) maar daar wordt ie niet herkend.

Wat was het default IP ook alweer van de module?
sderuiter schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:43:
Hier ook perfect verpakt binnen, inclusief een mooi FS.com zakje met het extra materiaal. Dank!

Heb ik ergens een uitleg/tutorial gemist hoe de aansluiting van Delta glasvezel muur aansluiting naar een UDM Pro SE te maken Mbv de extra geleverde materialen toevallig?
Uitgaand van de door Delta geleverde Nokia XS-2426: schroefje onderkan losmaken, dan zie je een SC/APC. Lostrekken en in het geleverde koppelstukje, aan andere kant van koppelstukje de groene connector van de door mij geleverde glasvezel. En de blauwe connector in de SFP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
THM0 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:18:
Bij mij is ie ook binnen. Kan ik nu eindelijk bij Delta 2gbps aanvragen zodat ik XGS-PON krijg. :-)
Heb de module in één van mijn Aruba switches geplugd, daar wordt ie netjes herkend (en Aruba is nogal selectief met SFP+ modules als daar geen Aruba firmware op staat).
Ook nog even in een andere Aruba switch met SFP poort geprobeerd (1gbps dus) maar daar wordt ie niet herkend.

Wat was het default IP ook alweer van de module?
Inderdaad ondersteunt deze Zaram SFP+ geen 1Gbps. De FS.COM wel.

Het default adres is 192.168.100.1, je moet hem benaderen vanuit fixed 192.168.100.2.

Ik wil hiervoor toestemming vragen van Zaram of ik het product manual mag verspreiden. Daarin staat user id, wachtwoord en toelichting van alle commando’s.

R3D schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:27:
[...]

Van mij is binnen en het sfp doosje zat nog prima vastgeplakt.
Ik denk overigens voor de patch kabel dat dit formaat ideaal is, kleiner zou de kabel dan weer kunnen beschadigen.
Zeker. Daarom moest ik ook wachten op levering door fs.com, pas toen kon ik doosjes bestellen. Gelukkig waren beide fabrikanten enorm snel met leveren.

Ik hoop dat we als er al te technische vragen komen, kunnen terugvallen op jouw expertise omdat je nu ook zelf kunt testen. Heb je Delta thuis?

• sderuiter
ernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:20:
[...]

Uitgaand van de door Delta geleverde Nokia XS-2426: schroefje onderkan losmaken, dan zie je een SC/APC. Lostrekken en in het geleverde koppelstukje, aan andere kant van koppelstukje de groene connector van de door mij geleverde glasvezel. En de blauwe connector in de SFP.
Hmm, had ik toch langer over na moeten denken. Ik het de OG post er weer bijgepakt en http://www.kineta.nl/atlas/Attema.pdf als tutorial gebruikt, dus de 2de sleuf uit de muur aansluiting eruit, sleuf openmaken en de nieuw geleverde kabel (groen) erin leggen en weer terug in de muur aansluiting. De blauwe kant van de kabel zit nu in de Zaram die in port 10 van de UDM Pro SE zit.

Ik heb dus nu 2x dezelfde verbinding van muur aansluiting naar UDM Pro SE op dit moment. Als Delta mailt, ben ik van plan de ethernet kabel van de Nokia modem te ontkoppelen en verder te gaan met de SFP aansluiting. Dat zou moeten werken toch?
sderuiter schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:25:
[...]

Hmm, had ik toch langer over na moeten denken. Ik het de OG post er weer bijgepakt en http://www.kineta.nl/atlas/Attema.pdf als tutorial gebruikt, dus de 2de sleuf uit de muur aansluiting eruit, sleuf openmaken en de nieuw geleverde kabel (groen) erin leggen en weer terug in de muur aansluiting. De blauwe kant van de kabel zit nu in de Zaram die in port 10 van de UDM Pro SE zit.

Ik heb dus nu 2x dezelfde verbinding van muur aansluiting naar UDM Pro SE op dit moment. Als Delta mailt, ben ik van plan de ethernet kabel van de Nokia modem te ontkoppelen en verder te gaan met de SFP aansluiting. Dat zou moeten werken toch?
Begrijp ik dat er nu twee glasvezels in de FTU zitten? Dat gaat niet werken. Alleen op de glasvezel van de Nokia komt/staat licht.

De reden dat het beter kan zoals ik hierboven beschreef is dat er Tweakers zijn waarbij bij het lostrekken van de slede uit de FTU de slede maar half los kwam en de connector vast klemde. Dan moet er een monteur komen want het ding is verzegeld. En dat moet je dan betalen denk ik.

Het koppelstukje geeft volgens fs.com minder dan 0,2 dB demping, de extra 2 connectoren ook zoiets. Verwaarloosbaar. En je kunt heel makkelijk terug switchen naar de Nokia.

Maar je kunt inderdaad ook de reserve slede van de FTU gebruiken om de groene SC/APC in te bevestigen. Maar is gedoe.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 28-09-2023 16:32 ]

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 09:32
Ook ik hoop vandaag een pakje in de brievenbus te vinden, ben nog aan het werk, maar PostNL heeft in de email van gister, belooft vandaag een brievenbuspakje te bezorgen. Kan niet wachten...
Ik wil hiervoor toestemming vragen van Zaram of ik het product manual mag verspreiden. Daarin staat user id, wachtwoord en toelichting van alle commando’s.
Oh ik hoop zo dat je dit mag verspreiden!

• sderuiter
ernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:31:
[...]

Begrijp ik dat er nu twee glasvezels in de FTU zitten? Dat gaat niet werken. Alleen op de glasvezel van de Nokia komt/staat licht.

De reden dat het beter kan zoals ik hierboven beschreef is dat er Tweakers zijn waarbij bij het lostrekken van de slede uit de FTU de slede maar half los kwam en de connector vast klemde. Dan moet er een monteur komen want het ding is verzegeld. En dat moet je dan betalen denk ik.

Het koppelstukje geeft volgens fs.com minder dan 0,2 dB demping, de extra 2 connectoren ook zoiets. Verwaarloosbaar. En je kunt heel makkelijk terug switchen naar de Nokia.

Maar je kunt inderdaad ook de reserve slede van de FTU gebruiken om de groene SC/APC in te bevestigen. Maar is gedoe.
Ok, heb het terug veranderd (behalve de Nokia los geschroefd, dat lijkt me straks 2 sec werk als het is overgezet).

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 09:41
@ernstoud ook bij mij is Sinterklaas de postbode net langs geweest. Alles keurig verpakt en nog vast in de doos. Volgende week testen!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Ik zal vanavond rond 0:00 me rondje maken om de aanmeldingen te verwerken.
Als het lukt om ze dan ook aangesloten te laten, dan kan ik zien of ze gelijk goed doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-02 12:10
R3D schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:50:
Als het lukt om ze dan ook aangesloten te laten, dan kan ik zien of ze gelijk goed doorlopen.
Super, ben nu bezig met de registratie via chat. Betekent dit dat ik hem pas vanavond voor 0:00 hoef aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderuiter
R3D schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:50:
Gaat dit leiden tot een nieuw IP adres denk je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Vandaag ook hier in goede orde de SFP ontvangen, waarvoor nogmaals dank!

Zojuist beide kanten van de kabel aangesloten, al was de Attema FTU wel even wat gepriegel (Delta slede bleef vastzitten, maar kwam uiteindelijk los gelukkig).

Zojuist aangemeld via de chat, ik moest mijn Delta modem ook aangesloten houden tot ik via de mail op de hoogte werd gesteld van de registratie.

Vervolgens ontving ik zojuist een mail over mijn "gemelde storing", hoop maar dat alles goed gaat :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Yes, UDM Pro SE aangesloten op een XS-010-X en DHCPv6 ingesteld op prefix delegation size 64.

Op mijn lan netwerk heb ik IPv6 op Prefix Delegation gezet en de WAN geselecteerd als PD interface. Intern SLAAC toegepast.

IPv6 prefix lijkt aardig vast tot dusver.

Ik heb bijna alles dynamisch met DDNS, behalve mijn firewall rules; daar heb ik het volledige IPV6 adres in moeten verwerken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Coolhva schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:51:
[...]
Yes, UDM Pro SE aangesloten op een XS-010-X en DHCPv6 ingesteld op prefix delegation size 64.
[…]
Ik heb ook IPv6 maar heb mijn UDM-P op pd size 56 staan. Werkt (ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 12:28
robertwebbe schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:33:
[...]

Ik heb ook IPv6 maar heb mijn UDM-P op pd size 56 staan. Werkt (ook).
PD size bij Delta is ook /56

Acties:
  • +2 Henk 'm!
diabyte schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:40:
Vandaag ook hier in goede orde de SFP ontvangen, waarvoor nogmaals dank!

Zojuist beide kanten van de kabel aangesloten, al was de Attema FTU wel even wat gepriegel (Delta slede bleef vastzitten, maar kwam uiteindelijk los gelukkig).

Zojuist aangemeld via de chat, ik moest mijn Delta modem ook aangesloten houden tot ik via de mail op de hoogte werd gesteld van de registratie.

Vervolgens ontving ik zojuist een mail over mijn "gemelde storing", hoop maar dat alles goed gaat :p
Vandaar de oplossing met koppelstukje en een korte verloop glasvezel. Die Attema FTU is een goedkoop pruts ding. Niet gemaakt om na installatie nog sledes te wisselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eduwardpost
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 31-03 09:25
Ook hier vandaag de Zaram ontvangen, nogmaals vele dank voor alle tijd en energie die je er in hebt gestoken @ernstoud

Slede kwam er hier met gemak uit gelukkig (koppel stukje was de backup) en ondertussen ook aangemeld bij delta, al was dat met wat pijn en moeite door de chat.

Ik dacht gelezen te hebben hier op het topic dat de nokia zou moeten blijven werken als backup, maar de service desk gaf bij mij aan dat ik er vanuit moest gaan dat ik een dag downtime had op mijn verbinding en dat de nokia niet meer bruikbaar is totdat ik die weer zou aanmelden. Gelukkig heb ik deze maand ziggo nog en is dat niet zo spannend, maar kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen dan wat extra planning verijst.

@diabyte ook hier een email met een "gemelde storing" dus gok dat dat gewoon het proces is.
Nu hopen dat in een keer goed gaat!

in ieder geval, thanks @ernstoud voor de service!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:41:
[...]

Vandaar de oplossing met koppelstukje en een korte verloop glasvezel. Die Attema FTU is een goedkoop pruts ding. Niet gemaakt om na installatie nog sledes te wisselen.
Maar is wel te doen! (uit ervaring spreek :+, vaker gedaan dan dat me lief is)

Ik heb het pakket ook goed binnen Ernst! Gelukkig heb ik eerst een foto gemaakt (stuurde die naar een vriend die er dus ook 1 had besteld, had er dus 2 in het pakket), want ik scheurde de verpakking open en zo het PON ID/SN eraf :'), dus mensen, doe niet zo lomp als ik deed. Die nu maar even met de labelprinter op het doosje geplakt, thanks Ernst!

Als het goed is zou het hier vrij simpel moeten gaan, heb al eigen modem op glas in gebruik, dus SFP wisselen voor de SFP+, Nokia even aanzetten en dan aanmelden bij CAI, dan wachten gok ik zo. Ook even wachten tot de officiële oplevering van Delta met het 2gbit abbo. De reden waarom ik die wil is vandaag ook al wel weer duidelijk, ben meerdere backups aan het pompen naar meerdere targets en kom gewoon bandbreedte te kort :'(.

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 28-09-2023 18:57 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kecin schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:56:
[...]

Maar is wel te doen! (uit ervaring spreek :+, vaker gedaan dan dat me lief is)

Ik heb het pakket ook goed binnen Ernst! Gelukkig heb ik eerst een foto gemaakt (stuurde die naar een vriend die er dus ook 1 had besteld, had er dus 2 in het pakket), want ik scheurde de verpakking open en zo het PON ID/SN eraf :'), dus mensen, doe niet zo lomp als ik deed. Die nu maar even met de labelprinter op het doosje geplakt, thanks Ernst!

Als het goed is zou het hier vrij simpel moeten gaan, heb al eigen modem op glas in gebruik, dus SFP wisselen voor de SFP+, Nokia even aanzetten en dan aanmelden bij CAI, dan wachten gok ik zo. Ook even wachten tot de officiële oplevering van Delta met het 2gbit abbo. De reden waarom ik die wil is vandaag ook al wel weer duidelijk, ben meerdere backups aan het pompen naar meerdere targets en kom gewoon bandbreedte te kort :'(.
Het serienr. staat ook op de factuur. En op het kleine stickertje op de SFP zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:36

Eltjo

Groninger in Fryslân

Hier ik bij thuiskomst ook de Zaram op de deurmat aangetroffen. Netjes verpakt. Gelijk aangemeld via de chat bij Delta.

Nogmaals grote dank @ernstoud voor je inzet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
eduwardpost schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:54: … maar de service desk gaf bij mij aan dat ik er vanuit moest gaan dat ik een dag downtime had op mijn verbinding en dat de nokia niet meer bruikbaar is totdat ik die weer zou aanmelden.
Zucht.

Zoals @R3D aangegeven heeft; de Nokia blijft provisioned. Die hoef je niet opnieuw aan te melden. Aansluiten en hij werkt. Wellicht moet R3D een keer de helpdesk trainen!

(Hoewel techneuten laten communiceren met niet technici vaak crommunicatie geeft.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henleu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 09:19
ernstoud schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:03:
[...]

Zucht.

Zoals @R3D aangegeven heeft; de Nokia blijft provisioned. Die hoef je niet opnieuw aan te melden. Aansluiten en hij werkt. Wellicht moet R3D een keer de helpdesk trainen!

(Hoewel techneuten laten communiceren met niet technici vaak crommunicatie geeft.)
Ik ben teruggegaan van de XS-010X-Q naar de delta router, zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Alles is binnen @ernstoud . Het was erg goed verpakt. Ik wil je nogmaals bedanken voor al dit werk. Ik ga de boel na het weekend aanmelden zodat ik eventuele downtime wat beter kan plannen. Als het goed gaat kan de Huawei ONT er tussenuit. Geen flauw idee waar ik die dan nog voor nodig heb, maar dat is een ander verhaal.

Ik werk met een UDM-Pro. Ik lees even terug dat je de ONU apart moet configureren. Ik kan die SFP toch meteen erin klikken en dan vlan configureren enz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jinglewood schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:11:
Alles is binnen @ernstoud . Het was erg goed verpakt. Ik wil je nogmaals bedanken voor al dit werk. Ik ga de boel na het weekend aanmelden zodat ik eventuele downtime wat beter kan plannen. Als het goed gaat kan de Huawei ONT er tussenuit. Geen flauw idee waar ik die dan nog voor nodig heb, maar dat is een ander verhaal.

Ik werk met een UDM-Pro. Ik lees even terug dat je de ONU apart moet configureren. Ik kan die SFP toch meteen erin klikken en dan vlan configureren enz?
Ja. In de UDM-Pro van @robertwebbe was het inschuiven en klaar. VLAN100 aan WAN is het enige. Maar als Nokia ONT gebruiker had hij dat al geconfigureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eerder had ik (te vroeg) gemeld dat de Zaram werkte op de Vigor 3910. Dat was toch iets te voorbarig.

Ondertussen contact met een mede Tweaker die werkzaam is bij Draytek, die gaf aan dat de FW van de Vigor 3910 er nog niet helemaal klaar voor lijkt te zijn.

Ondertussen een Beta FW erin, maar nog niet veel nieuws, maar dit is iets wat in ontwikkeling is... dus als ik wel ècht witte rook heb...... post ik het hier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speed8
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-04 13:34
jinglewood schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:11:
...
Nope, ONU hoeft niet appart geconfigureerd te worden. Inloggen was bij mij alleen voor trouble shooting. 👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Hallo tweakers, willen de gene die hun Zaram sfp vandaag hebben angemeld bij de helpdesk en de sfp nu aangesloten hebben mij even een klantnummer sturen via PB
Ik zie namelijk 4 aangesloten in het netwerk, maar ik kan ze niet koppelen aan de juiste klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-05 15:17
[...]

Ja zeker het doosje zat nog op zijn plek.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderuiter
R3D schreef op donderdag 28 september 2023 @ 23:51:
Hallo tweakers, willen de gene die hun Zaram sfp vandaag hebben angemeld bij de helpdesk en de sfp nu aangesloten hebben mij even een klantnummer sturen via PB
Ik zie namelijk 4 aangesloten in het netwerk, maar ik kan ze niet koppelen aan de juiste klant
<snip>, ZRMT23040XXXX (delta internet ligt er nu uit en ik mag van tweakers geen PB sturen op T-Mobile netwerk :-( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderuiter
Heb je zicht op wanneer de verbinding zou moeten werken?

De UDM Pro SE heeft een controller op ui.com en een uitgeklede versie daarvan in een app. Zonder internet kan ik alleen de app gebruiken, lastig om te zien of de settings nu goed staan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sderuiter schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:28:
[...]

Heb je zicht op wanneer de verbinding zou moeten werken?

De UDM Pro SE heeft een controller op ui.com en een uitgeklede versie daarvan in een app. Zonder internet kan ik alleen de app gebruiken, lastig om te zien of de settings nu goed staan…
Je kan toch de web interface van het device zelf gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sderuiter
justdaboo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:37:
[...]

Je kan toch de web interface van het device zelf gebruiken?
🤦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jambo
  • Laatst online: 23-08-2024
jambo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:24:
[...]

Als ik de posts van @steffalon en @Digicien onder jouw post zie, daar ziet het hetzelfde er uit als bij mij, dus 0x00000
In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik ben ook benieuwd naar hoe het bij andere werkende configs staat...
Ondertussen heeft onze topper @R3D de firmware geupdate naar BOCK21, echter nog steeds geen DHCP lease..

Is er hier iemand anders die een USG achter een XS-010X-Q heeft ? Dit zijn mijn instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AF5nDL-b6Xwcgq3K3Hz3uEfvU6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aDOUno5UkDsv9Ct0PjB9ZKo1.png?f=fotoalbum_large

Poort staat op auto negotiation..
Als ik in de USG naar de counters kijk op de interface eth2.100 zie ik alleen TX pakketjes, er komt niets terug...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sderuiter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkmKHa8NiyvNXgXEuErZg0o75No=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgqZnnMfoEUPtBLVFZF8Syzd.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt goed te staan. Nog geen DHCP lease van Delta.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
jambo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:54:
[...]

Ondertussen heeft onze topper @R3D de firmware geupdate naar BOCK21, echter nog steeds geen DHCP lease..

Is er hier iemand anders die een USG achter een XS-010X-Q heeft ? Dit zijn mijn instellingen:
[Afbeelding]

Als ik in de USG naar de counters kijk op de interface eth2.100 zie ik alleen TX pakketjes, er komt niets terug...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDrKAPgajs2_uddSB5WDNdeaoGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HSlxdLoiTWSy2bInVNAgCY4m.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik momenteel heb draaien. De UI ziet er iets anders uit, dus misschien is er een versieverschil ergens in de controller waar we rekening mee moeten houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Er lijkt toch iets aan de hand te zijn met de DHCP toekenning. Wellicht dat het bij mij toen probleemloos ging omdat toentertijd nog de MAC flush optie aan stond (bij wijze van uitzondering) zodat ik sneller van ONT kon wisselen. Als ik mijn FS SFP+ in iets anders steek, dan krijg ik ook geen IP meer via DHCP.

@R3D Hoe zit het nu eigenlijk met het toewijzen van een IP via DHCP met een eigen modem? Zouden klanten van apparaat (en MAC) mogen wisselen zonder hulp van de klantenservice?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Heb de Zaram de sinds gisteravond verbonden. Ben dan waarschijnlijk één van die vier. Via chat is niet om het klantnummer gevraagd. Ik heb hem via PB naar je verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderuiter
Eltjo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:25:
[...]

Heb de Zaram de sinds gisteravond verbonden. Ben dan waarschijnlijk één van die vier. Via chat is niet om het klantnummer gevraagd. Ik heb hem via PB naar je verstuurd.
Ik ben waarschijnlijk ook 1 van die vier maar bij mij is juist wel naar klant nummer gevraagd (was z’n eerste vraag). Heel consistent is het nog niet allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recklezz
Je klantnummer moeten ze toch paraat hebben op dat moment zou je zeggen, ik moest postcode en laatste 3 bankrekeningnummer cijfers doorgeven voor een korte indentity check. Ik was denk ik ook 1 van de 4, maar zit inmiddels helaas weer op de Nokia omdat ik nu internet nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 08:12
Bij het aanmelden van mijn Nokia ONT deze week werdt er ook een ID check gedaan, terecht trouwens!.

Helaas nog een IP adres, @R3D een bericht gedaan, hopelijk een fix vandaag. Sommige gezinsleden worden wat onrustig ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:55
jambo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:54:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb een USG achter een Nokia XS-010X-Q. En het staat precies zoals jij het ook hebt staan.
- Welke lampjes branden op je Nokia?
- Welke firmware zit je Nokia nu?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Ensinker schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:34:
Bij het aanmelden van mijn Nokia ONT deze week werdt er ook een ID check gedaan, terecht trouwens!.

Helaas nog een IP adres, @R3D een bericht gedaan, hopelijk een fix vandaag. Sommige gezinsleden worden wat onrustig ;)
Er lijkt meer aan de hand, want hier weer een user met hetzelfde probleem. Geen DHCP..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jambo
Ensinker schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:34:

Hier hetzelfde, ik krijg hier pas maintenance windows na 21.00u :-) ben dus steeds aan het wisselen tussen de ONT en de originele router..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jambo
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:58:
[...]

[Afbeelding]

Dit is wat ik momenteel heb draaien. De UI ziet er iets anders uit, dus misschien is er een versieverschil ergens in de controller waar we rekening mee moeten houden?
Volgens mij lijkt het wel op elkaar, echter heb ik uPnp uitstaan, waardoor ik al die opties mis die er onder staan..
Mijn controller versie is 7.5.174, USG versie is 4.4.57 wat de laatste is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
jambo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:13:
[...]

Volgens mij lijkt het wel op elkaar, echter heb ik uPnp uitstaan, waardoor ik al die opties mis die er onder staan..
Qua daadwerkelijke settings zie ik inderdaad niks vreemds, dit zou zo moeten werken.

Mijn versies: USG Pro 4 4.4.57 en Unifi Controller Network 7.4.162 dus dat ontloopt elkaar niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
jambo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:13:
[...]

Hier (ook) USG-3P 4 4.4.57 en Unifi Controller Network 7.4.162

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sderuiter
sderuiter schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:58:
[...]

[Afbeelding]

Dit lijkt goed te staan. Nog geen DHCP lease van Delta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNxw291aVQTnKslqKDX7BhcA_60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAaZZAEJfjsSdNMM1a3dhHeo.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg e-mail van Delta dat storing is verholpen (na een e-mail gisteren bij aanmelding dat er een storing was). UDM Pro SE herstart. Nu maar duimen.

Update: helaas.

Update 2: een IP Adres!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recklezz
Ik heb ook het mailtje ontvangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Hier ook net een mailtje, en inmiddels een IP via de Zaram gekregen op de UDM Pro :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eltjo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:35:
Hier ook net een mailtje, en inmiddels een IP via de Zaram gekregen op de UDM Pro :-)
Maar heb je ook internet nu?

Want ik zie dus meldingen dat DHCP niet wil met eigen ONT op de DFN infra. Bij jou dus wel?

@R3D … wat is de status?

Ik word - net als jullie - wat zenuwachtig hiervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikRos
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:20
Ik heb ook een e-mail ontvangen en ik heb een IP adres op mijn UDM-SE. Internet werkt prima.

Ik heb trouwens geen restart gedaan van de UDM-SE. De Zaram SFP kreeg automatisch een (extern) IP adres toegewezen.

[ Voor 39% gewijzigd door ErikRos op 29-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
Mailtje ook gehad maar nog geen IP op mijn UDM Pro SE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Ik heb ook internet via Delta nu. Ook hier geen restart gedaan, kreeg netjes vanzelf een IP.

Ik heb nog wel m'n Ziggo verbinding als tweede WAN aan de UDM hangen dus die werkte sinds gisteravond prima als fallback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ErikRos schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:42:
Ik heb ook een e-mail ontvangen en ik heb een IP adres op mijn UDM-SE. Internet werkt prima.

Ik heb trouwens geen restart gedaan van de UDM-SE. De Zaram SFP kreeg automatisch een (extern) IP adres toegewezen.
Ah, dat stelt gerust. Hij werkt dus (uiteraard) gewoon, maar provisioning in de DFN infra loopt niet echt lekker op dit moment.

Enig geduld en als dat niet werkt een vriendelijk verzoek naar R3D lijkt me de beste weg.

En waar het niet werkt… hebben jullie VLAN100 wel gekoppeld?

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 29-09-2023 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
sderuiter schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:25:
[...]

50368968, ZRMT23040114 (delta internet ligt er nu uit en ik mag van tweakers geen PB sturen op T-Mobile netwerk :-( )
Zou live moeten zijn nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
ernstoud schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:46:
[...]

Ah, dat stelt gerust. Hij werkt dus (uiteraard) gewoon, maar provisioning in de DFN infra loopt niet echt lekker op dit moment.

Enig geduld en als dat niet werkt een vriendelijk verzoek naar R3D lijkt me de beste weg.

En waar het niet werkt… hebben jullie VLAN100 wel gekoppeld?
Yes, VLAN100 op de juiste WAN Interface. Maar momenteel nog geen IP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMHLng_FPe3tm0AZSvBa1Rosph4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4RN1e11GmMByaKdMN2APc9g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door StephanS1984 op 29-09-2023 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sderuiter
Is live, werkt als een zonnetje. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recklezz
Moesten jullie lang wachten op een IP? Ik heb straks even een korte maintenance window waarin ik de Zaram ga aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:07:
Er lijkt toch iets aan de hand te zijn met de DHCP toekenning. Wellicht dat het bij mij toen probleemloos ging omdat toentertijd nog de MAC flush optie aan stond (bij wijze van uitzondering) zodat ik sneller van ONT kon wisselen. Als ik mijn FS SFP+ in iets anders steek, dan krijg ik ook geen IP meer via DHCP.

@R3D Hoe zit het nu eigenlijk met het toewijzen van een IP via DHCP met een eigen modem? Zouden klanten van apparaat (en MAC) mogen wisselen zonder hulp van de klantenservice?
Zou geen probleem moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recklezz
45 minuten. Geef de UDM nog wel even een trap voor de zekerheid, maar komt denk ik wel goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Ik heb iets gevonden wat de lease in de weg zit (toch een kleine handeling vanuit mij nodig)
De aangesloten sfp’s zouden nu allemaal een lease moeten hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
R3D schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:02:
Ik heb iets gevonden wat de lease in de weg zit (toch een kleine handeling vanuit mij nodig)
En blijf jij dat moeten doen of zou het vanaf nu automatisch moeten gaan?

@R3D : Dit soort input is voor mij belangrijk om te besluiten of er meer bestellingen van de Zaram moeten komen. We kunnen niet steeds op jou terugvallen. Dat moet automatisch goed gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door ernstoud op 29-09-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
Knip

[ Voor 16% gewijzigd door StephanS1984 op 30-09-2023 18:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• diabyte
  • Laatst online: 23:01
Daarstraks ook de mail ontvangen en de UDM Pro reboot na aansluiting van de Zaram. Duurde 20 minuten maar ik heb een lease. Geen idee of dit gebruikelijk is of dat R3D toevallig wat heeft gedaan op de achtergrond voor alle aangesloten SFP's.

Maar we hebben internet O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 09:41
@timminater heb jij je Zaram module ook al binnen? Volgens mij zijn wij vooralsnog de enigen die de module bij KPN gaan testen. Ik kan dat op z'n vroegst in de loop van volgende week doen, zullen we elkaar hier up-to-date houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recklezz
Ik ga de Zaram inprikken op mijn UDM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bg19
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 09:17
Hier viel zojuist ook het pakketje door de brievenbus. Allemaal super netjes verpakt, @ernstoud thx!

Even over nadenken of ik het proces vandaag al in gang zet, aangezien ik van de week weinig thuis ben; en de “wifi” thuis moet blijven werken…

Denk dat ik het vast in gang zet; en wacht met inpluggen tot volgend weekend, of gaat er dan iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bg19 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:28:
Hier viel zojuist ook het pakketje door de brievenbus. Allemaal super netjes verpakt, @ernstoud thx!

Even over nadenken of ik het proces vandaag al in gang zet, aangezien ik van de week weinig thuis ben; en de “wifi” thuis moet blijven werken…

Denk dat ik het vast in gang zet; en wacht met inpluggen tot volgend weekend, of gaat er dan iets fout?
Op dit moment zit R3D begrijp ik paraat… wellicht kiest hij binnenkort weer voor een hangmat ergens :) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:03:
[...]

En blijf jij dat moeten doen of zou het vanaf nu automatisch moeten gaan?

@R3D : Dit soort input is voor mij belangrijk om te besluiten of er meer bestellingen van de Zaram moeten komen. We kunnen niet steeds op jou terugvallen. Dat moet automatisch goed gaan.
Kan uiteraard geautomatiseerd worden.
Is een vreemd fenomeen waar deze module blijkbaar anders op reageert.
Maar het is een kleinigheid wat de rest van mijn team ook wel uitkomt.
Dus geen zorgen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bg19
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 09:17
ok dan ga ik aan de slag, ik neem aan starten via de chat en eventueel daarna / parallel @R3D een berichtje sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-04 18:41
Gister de SFP module mogen ontvangen, super geregeld @ernstoud. Bedankt.
Vanochtend de gegevens aan de chat doorgegeven en met enige vertraging ook een pb erachteraan naar R3D.

Momenteel nog geen IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 08:12
Zou je ook nog ff naar mijn Nokia willen kijken, krijgt geen ip.
Info in dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NV2013
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-04 16:49
Op de website van CDR in Polen, zie ik dat de Huawei HN8010TS niet meer leverbaar is. Als alternatief biedt men de onlangs aangekondigde Huawei EN8010Ts-20 XGS-PON ONT aan. Als ik de specs naast elkaar zet dan zijn ze nagenoeg identiek. Voor zover ik kan zien staat deze (nog) niet op de BBF.247 lijst. Iemand enige ervaring met deze ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
Recklezz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:26:
Ik ga de Zaram inprikken op mijn UDM
Nog geen IP na half uurtje wachten🤞
Pagina: 1 ... 11 ... 74 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.