Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:31
NV2013 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:57:
Op de website van CDR in Polen, zie ik dat de Huawei HN8010TS niet meer leverbaar is. Als alternatief biedt men de onlangs aangekondigde Huawei EN8010Ts-20 XGS-PON ONT aan. Als ik de specs naast elkaar zet dan zijn ze nagenoeg identiek. Voor zover ik kan zien staat deze (nog) niet op de BBF.247 lijst. Iemand enige ervaring met deze ONT?
Nog niet, maar iemand moet de eerste zijn :). De EN8010Ts-20 staat niet op de gecertificeerde lijst. Ik zou bij aanvraag bij Delta gewoon de HN8010TS doorgeven als type. Dikke kans dat het gewoon werkt.

Of gewoon nog een paar dagen geduld hebben, voor mijn gevoel komen er binnenkort een aantal in V&A :).

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NV2013 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:57:
Op de website van CDR in Polen, zie ik dat de Huawei HN8010TS niet meer leverbaar is. Als alternatief biedt men de onlangs aangekondigde Huawei EN8010Ts-20 XGS-PON ONT aan. Als ik de specs naast elkaar zet dan zijn ze nagenoeg identiek. Voor zover ik kan zien staat deze (nog) niet op de BBF.247 lijst. Iemand enige ervaring met deze ONT?
Je kunt hen even vragen of je hem mag retourneren in het geval niet werkt. Dan ben je in het slechtste geval verzendkosten naar Polen kwijt. En hoe leuk is het om straks als eerste tweaker te kunnen melden dat het werkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 16:57
Recklezz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:59:
[...]

Nog geen IP na half uurtje wachten🤞
En ik heb een IP :-)

Bedankt @R3D

En natuurlijk ook @ernstoud bedankt voor alle moeite die je voor ons hebt genomen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voor de ZARAM SFP gebruikers:

1.
Wil je het MAC adres van de SFP weten (ik zie er niet veel nut van, maar wellicht helpt het bij problemen), dan is het op een eenvoudige manier te achterhalen.

Van alle uitgeleverde SFP's is het MAC adres 00:0B:6F:60:2F:xy en voor "xy" moet je van het serie nummer van de SFP de laatste drie digits nemen, daar decimaal 16 bij optellen en het resultaat omzetten naar hexadecimaal (bij voorbeeld met de Windows calculator in programmer mode).

Voorbeeld:

Serie nummer: ZRMT23040100 :

100 + 16 = 116 -> 74 hex -> MAC = 00:0B:6F:60:2F:74

(En nee... de SFP met dit serienummer zat niet in deze batch ;) .)

2.
Ik heb mijn contactpersoon verantwoordelijk voor international sales bij Zaram gevraagd of ik het product manual mag verspreiden. Daarin staat alle technische informatie en alles over telnet/ssh toegang inclusief user id/wachtwoord (voor alle SFP's gelijk).

Dat lijkt te gaan lukken maar klaarblijkelijk wil Zaram dan naam en rugnummers van de end-users weten. Ik heb hem gewezen op de EU privacy wetgeving. Of er komt een minder strikt antwoord (alleen email adres o.i.d.) of ik ga de Tweakers die hier belangstelling voor hebben individueel toestemming vragen of ik hun gegevens mag delen. Waarbij het dus Zuid Korea betreft, ikzelf zie toch wel enig bezwaar deze gegevens te verstrekken.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 16:57
ernstoud schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:17:
[...]

Hopelijk ook nog binnen je maintenance window (lunchpauze neem ik aan) _O- .
Haha op de minuut! Heb hier nog een thuiswerkende eindgebruiker zitten die al begin te piepen, liep precies goed af ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NV2013
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-06 18:13
robertwebbe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:09:
[...]

Je kunt hen even vragen of je hem mag retourneren in het geval niet werkt. Dan ben je in het slechtste geval verzendkosten naar Polen kwijt. En hoe leuk is het om straks als eerste tweaker te kunnen melden dat het werkt?
Helaas moet ik die eer aan iemand anders laten. Het lijkt erop dat het nog ongeveer acht weken zal duren voordat ik een functionerende Delta-verbinding heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bg19
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16
bg19 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:37:
ok dan ga ik aan de slag, ik neem aan starten via de chat en eventueel daarna / parallel @R3D een berichtje sturen?
Nou, aangemeld via de chat, en onze back channel ingelicht :). Spul aangesloten, en nu wachten. Hoop op een vlotte doorlooptijd. Anders prik ik het spul weer om.

We gaan het zien. Even goed, iedereen dank voor het opzetten, regelen en delen van alle info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanS1984
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-06 14:32
StephanS1984 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:54:
[...]

Yes, VLAN100 op de juiste WAN Interface. Maar momenteel nog geen IP.

[Afbeelding]
Terug gegaan naar de Nokia modem. Na 2 uur nog geen IP. Snap ook nog niet zo goed waarom aangezien alles goed zit en staat volgens mij. Volgens R3D staat alles bij Delta ook correct.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevieyh
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Gister mijn Nokia XS-010X-Q binnen gekregen en gelijk laten activeren.
Afgelopen nacht geactiveerd, en gelijk overgezet van een Statisch IPv4 naar een IPv6 adress.
Internet connectie werkt (ONT direct aangesloten op mijn PC met VLAN100), maar door IPv6 kan ik 90% van de websites niet bereiken.

Ook heb ik problemen met mijn router in orde te krijgen. Ik heb een Asus ROG AXE16000, waar de mogelijkheid in zit om VLAN aan te zetten.

Ik ben zelf niet de handigste met deze instellingen, en hoop dat ik van jullie Pro's wat adviezen kan krijgen.
Hierbij de instellingen:

Alvast bedankt, van iemand die met z'n handen in het haar zit...

[ Voor 53% gewijzigd door stevieyh op 29-09-2023 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jambo
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-08-2024
Net weer een nieuwe poging gedaan, nu het ONT ID ingesteld op de waarde van de sticker, zoals @EWS99 adviseerde, weer met de USG en de Draytek Vigor geprobeerd, geen lease..

Volgens @R3D zou de XS-010X-Q zonder tussenkomst moeten werken, echter bij mij helaas nog niet..
Nu wachten tot @R3D tijd heeft tussen de Zaram SFP zaken door...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stevieyh schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:49:
Gister mijn Nokia XS-010X-Q binnen gekregen en gelijk laten activeren.
Afgelopen nacht geactiveerd, en gelijk overgezet van een Statisch IPv4 naar een IPv6 adress.
Internet connectie werkt (ONT direct aangesloten op mijn PC met VLAN100), maar door IPv6 kan ik 90% van de websites niet bereiken.

Ook heb ik problemen met mijn router in orde te krijgen. Ik heb een Asus ROG AXE16000, waar de mogelijkheid in zit om VLAN aan te zetten.

Ik ben zelf niet de handigste met deze instellingen, en hoop dat ik van jullie Pro's wat adviezen kan krijgen.
Hierbij de instellingen:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Alvast bedankt, van iemand die met z'n handen in het haar zit...
Heb je alleen een IPv6 reeks gekregen? Je zou toch ook een IPv4 moeten hebben, dus zgn. dual stack. Anders gaat inderdaad een deel van het internet niet werken, grote delen vereisen nog IPv4. Kun je ergens de IPv4 instellingen inzien? Staat daar DHCP aan? Wat zie je bij https://whatismyipaddress.com/ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevieyh
ernstoud schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:00:
[...]

Heb je alleen een IPv6 reeks gekregen? Je zou toch ook een IPv4 moeten hebben, dus zgn. dual stack. Anders gaat inderdaad een deel van het internet niet werken, grote delen vereisen nog IPv4. Kun je ergens de IPv4 instellingen inzien? Staat daar DHCP aan? Wat zie je bij https://whatismyipaddress.com/ ?
Nope, alleen een IPv6 address gekregen.

Er staat al een ticket open bij Delta dat ik graag terug wil naar een IPv4.

EDIT: Op dit moment is mijn pc direct aangesloten op mijn Nokia XS-010X-Q

EDITEDIT: Pc staat op automatisch DHCP

[ Voor 53% gewijzigd door stevieyh op 29-09-2023 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stevieyh schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:06:
[...]

Nope, alleen een IPv6 address gekregen. [Afbeelding]

Er staat al een ticket open bij Delta dat ik graag terug wil naar een IPv4.

EDIT: Op dit moment is mijn pc direct aangesloten op mijn Nokia XS-010X-Q
Alleen IPv6… dat is niet goed. Hoop dat je er met de helpdesk uit komt. Anders R3D even pingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bg19
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16
Snelle service. Ik ben online!
Even wat testjes doen nog, maar lijkt allemaal goed te draaien.

1000 maal dank.
@robertwebbe
@ernstoud
@R3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jambo
  • Laatst online: 23-08-2024
jambo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:00:
Net weer een nieuwe poging gedaan, nu het ONT ID ingesteld op de waarde van de sticker, zoals @EWS99 adviseerde, weer met de USG en de Draytek Vigor geprobeerd, geen lease..

Volgens @R3D zou de XS-010X-Q zonder tussenkomst moeten werken, echter bij mij helaas nog niet..
Nu wachten tot @R3D tijd heeft tussen de Zaram SFP zaken door...
Mijn Nokia XS-010X-Q met USG erachter werkt nu ook, met dank aan tussenkomst van @R3D

Dank @R3D !

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:33:
Het wordt tijd voor een inzameling om aan R3D een hangmat aan te kunnen bieden voor thuisgebruik.
Wel met genoeg bereik bij de hangmat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:43
justdaboo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:38:
[...]

Wel met genoeg bereik bij de hangmat!
Dan doneer ik een accespoint 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k.nkms
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-10-2024
Goedemiddag!

Het blijkt dat niet iedereen bij PC Westland de Genexis FiberTwist (nummer 7) ontvangt. Het lijkt erop dat Seesar een van de gelukkigen is!

Het zou handig zijn als dit in het topic vermeld wordt, zodat andere Tweakers niet met verkeerde verwachtingen zitten.

Ik heb dus de Genexis GMC-TK01-XGS2110 binnengekregen.
Dit apparaat is oorspronkelijk bedoeld om te schuiven op het kastje van KPN/Reggefiber? Aangezien ik een abonnement bij Delta heb, heb ik dit specifieke kastje niet.

Op dit moment ben ik in afwachting van Delta voor de activatie van de verbinding. Ik heb een 2Gb verbinding aangevraagd en hoop op een stabiele connectie met dit apparaat. In andere topics lees ik echter dat het soms instabiel kan zijn. Dus, ik houd mijn vingers gekruist!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
k.nkms schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:35:
Goedemiddag!

Het blijkt dat niet iedereen bij PC Westland de Genexis FiberTwist (nummer 7) ontvangt. Het lijkt erop dat Seesar een van de gelukkigen is!

Het zou handig zijn als dit in het topic vermeld wordt, zodat andere Tweakers niet met verkeerde verwachtingen zitten.

Ik heb dus de Genexis GMC-TK01-XGS2110 binnengekregen.
Dit apparaat is oorspronkelijk bedoeld om te schuiven op het kastje van KPN/Reggefiber? Aangezien ik een abonnement bij Delta heb, heb ik dit specifieke kastje niet.

Op dit moment ben ik in afwachting van Delta voor de activatie van de verbinding. Ik heb een 2Gb verbinding aangevraagd en hoop op een stabiele connectie met dit apparaat. In andere topics lees ik echter dat het soms instabiel kan zijn. Dus, ik houd mijn vingers gekruist!
Maar dan cancel je de order toch? Je hebt niet gekregen wat je besteld hebt. Of verwittig nu de leverancier dat bij instabiliteit je de ONT terug stuurt.

Er was wel sprake van nieuwe firmware in deze ONT, wellicht lost dat de instabiliteit op.

Rare zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.nkms
ernstoud schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:48:
[...]

Maar dan cancel je de order toch? Je hebt niet gekregen wat je besteld hebt. Of verwittig nu de leverancier dat bij instabiliteit je de ONT terug stuurt.

Er was wel sprake van nieuwe firmware in deze ONT, wellicht lost dat de instabiliteit op.

Rare zaak.
Bedankt voor je inzichten. Het is lastig dat op de website van de leverancier niet duidelijk te zien is wat je precies bestelt. Hierdoor kun je onaangename verrassingen tegenkomen.

Ik overweeg zeker het idee om de order te annuleren, maar wil eerst zien hoe het apparaat functioneert. Vooral omdat je aangeeft dat er een nieuwe firmware zou zijn die mogelijke instabiliteitsproblemen kan verhelpen - dit was mij niet bekend, dus bedankt voor die informatie. Naar aanleiding van jouw advies ga ik de leverancier vandaag nog benaderen over mijn zorgen en het voorstel doen dat bij eventuele instabiliteit, ik het apparaat zou retourneren.

Nogmaals dank!

[ Voor 22% gewijzigd door k.nkms op 29-09-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-06 16:43
@ernstoud Voor mij lijkt het Zaram avontuur niet te willen lukken.
Ik krijg geen IP, R3D geeft aan dat alles goed geregistreerd staat.

Het is exact dezelfde config als met de Nokia XS-010X-Q, deze zat verbonden met een 10G RJ45 SFP in de ax0 van mijn DEC850. Die SFP eruit, Zaram SFP erin. Helaas geen IP.

Weet jij of er nog handelingen zijn die ik uit kan proberen via telnet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-06 20:26
Witte rook! Ook hier de Zaram gisteren al aangemeld en vanmiddag aangesloten. Leek in eerste instantie niet te werken, maar ik was waarschijnlijk te ongeduldig ...

@ernstoud super geregeld! Pakketje was perfect verzonden, blijkbaar was de plakband toch stevig genoeg.

Edit: Ik was ongeduldig én had toch een zetje nodig van @R3D , hartelijk dank!

Edit2: iperf3
/usr/bin/iperf3 -c iperf.worldstream.nl -P 8 -t 60 -i 0
Connecting to host iperf.worldstream.nl, port 5201

[SUM] 0.00-60.00 sec 7.06 GBytes 1.01 Gbits/sec 15861 sender
[SUM] 0.00-60.01 sec 7.06 GBytes 1.01 Gbits/sec receiver

[ Voor 41% gewijzigd door DieterKoblenz op 29-09-2023 16:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Psyrex schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:18:
@ernstoud Voor mij lijkt het Zaram avontuur niet te willen lukken.
Ik krijg geen IP, R3D geeft aan dat alles goed geregistreerd staat.

Het is exact dezelfde config als met de Nokia XS-010X-Q, deze zat verbonden met een 10G RJ45 SFP in de ax0 van mijn DEC850. Die SFP eruit, Zaram SFP erin. Helaas geen IP.

Weet jij of er nog handelingen zijn die ik uit kan proberen via telnet?
Ik vermoed dat vrijwel iedereen hier vandaag een UDM had… waar het dus goed op werkt.

Ik zie dat de DEC850 een OPNsense device is. Zit daar een GUI in waarin je kunt zien dat de ZARAM SFP herkend wordt?

De Zaram luistert op 192.168.200.1, maar je moet hem benaderen vanuit fixed 192.168.200.2, als je dat lukt zou je met telnet of ssh een prompt moeten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
Hier nog geen geluk met de Zaram i.c.m. mijn UDM-Pro-SE. Achter de schermen nog druk bezig met R3D.

(y) voor de support in ieder geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevieyh
Het ziet er naar uit dat de verbinding eindelijk werkt, met dank aan R3D!!

Nu nog de Router fixen die echt zijn eigen leven begint te leven lol.

Dank allemaal!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsH5i45bofkXZrMZIBEaVc-gARA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y3GvMj7RJY8a2IXpArtoSCnr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DieterKoblenz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:21:
Witte rook! Ook hier de Zaram gisteren al aangemeld en vanmiddag aangesloten. Leek in eerste instantie niet te werken, maar ik was waarschijnlijk te ongeduldig ...

@ernstoud super geregeld! Pakketje was perfect verzonden, blijkbaar was de plakband toch stevig genoeg.

Edit: Ik was ongeduldig én had toch een zetje nodig van @R3D , hartelijk dank!

Edit2: iperf3
/usr/bin/iperf3 -c iperf.worldstream.nl -P 8 -t 60 -i 0
Connecting to host iperf.worldstream.nl, port 5201

[SUM] 0.00-60.00 sec 7.06 GBytes 1.01 Gbits/sec 15861 sender
[SUM] 0.00-60.01 sec 7.06 GBytes 1.01 Gbits/sec receiver
Je hebt dus een 1Gbps. abonnement zo te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:53

No13

/me was here

Hier blijft Postnl vooralsnog plagen "we komen vandaag!... we zijn te laat maar komen alsnog!...we komen niet meer vandaag" en dat nu de 2e dag op een rij...
Ik wacht vol ongeduld af O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
No13 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:01:
Hier blijft Postnl vooralsnog plagen "we komen vandaag!... we zijn te laat maar komen alsnog!...we komen niet meer vandaag" en dat nu de 2e dag op een rij...
Ik wacht vol ongeduld af O-)
We leven met je mee.

De bezorger heeft denk ik een lekke band. Of staat voor een brug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
Dat lukt. Ik krijg een login prompt via telnet.
Ik ga ervan uit dat hij herkend wordt omdat de interface de status ‘up’ krijgt. Echter zie ik alleen maar dhcp requests verstuurd worden.
ernstoud schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:27:
[...]

Ik vermoed dat vrijwel iedereen hier vandaag een UDM had… waar het dus goed op werkt.

Ik zie dat de DEC850 een OPNsense device is. Zit daar een GUI in waarin je kunt zien dat de ZARAM SFP herkend wordt?

De Zaram luistert op 192.168.200.1, maar je moet hem benaderen vanuit fixed 192.168.200.2, als je dat lukt zou je met telnet of ssh een prompt moeten krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Psyrex schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:12:
Dat lukt. Ik krijg een login prompt via telnet.
Ik ga ervan uit dat hij herkend wordt omdat de interface de status ‘up’ krijgt. Echter zie ik alleen maar dhcp requests verstuurd worden.

[...]
Wellicht hetzelfde issue dat @justdaboo heeft?

Ik stuur je zo een PB met de inlog gegevens. Wellicht kan shell toegang je wat info geven. Bijvoorbeeld het opvragen van de optische parameters.

Maar ik denk dat meekijken door @R3D aan de orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
je hoort mij geen nee zeggen :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 11:27
Ik kan helaas nog niet testen. Mijn internet zit nog vast in een spiraal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQPBGok6cI4erNq_C_hJ8E1NvZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lutr6OA15pRnxcU2lnqcIzFf.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterKoblenz
ernstoud schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:59:
[...]

Je hebt dus een 1Gbps. abonnement zo te zien?
Klopt!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Ik ben er weer klaar mee, fijn weekend allen 👍🏽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deedeejee
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06 18:32
Vanmiddag rond een uur of 1 de spf geïnstalleerd, doorgegeven aan delta via de chat.
Nu net een iptje , en werkt alles prima, al heb ik wel een 'info over uw gemelde mail', ik heb nog niet de 'opgelost' mail ontvangen.

Bedankt @ernstoud voor het regelen!

[ Voor 8% gewijzigd door deedeejee op 29-09-2023 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:25
ernstoud schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:27:
[...]

Ik heb een DEC750, kan in het weekend even kijken of ie herkend wordt maar ga er vanuit dat het gewoon werkt. Maar ik heb die poorten in gebruik dus dan moet ik het WAN afkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
THM0 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:58:
[...]

Ik heb een DEC750, kan in het weekend even kijken of ie herkend wordt maar ga er vanuit dat het gewoon werkt. Maar ik heb die poorten in gebruik dus dan moet ik het WAN afkoppelen.
@Psyrex heeft al aangegeven dat de SFP prima herkend wordt, hij is ook in sync en operational. Maar er komt geen IP. Dus bespaar je de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyrex
@THM0 bedankt voor het voorstellen en @ernstoud bedankt voor het voorzien van de juiste info. We weten nu in ieder geval zeker dat er verbinding is.

Ik verwacht dan ook dat het aan de kant van Delta niet goed staat.

Tevens werkt de XS2426 ook niet (om nu tijdelijk even internet te verkrijgen), waarschijnlijk omdat de XS-010X-Q door Delta zelf geleverd was en anders geregistreerd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28
R3D schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:35:
Ik ben er weer klaar mee, fijn weekend allen 👍🏽
Had je nog naar mijn verbinding kunnen kijken, ik krijg geen ip via mijn Nokia ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psyrex schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:17:
@THM0 bedankt voor het voorstellen en @ernstoud bedankt voor het voorzien van de juiste info. We weten nu in ieder geval zeker dat er verbinding is.

Ik verwacht dan ook dat het aan de kant van Delta niet goed staat.

Tevens werkt de XS2426 ook niet (om nu tijdelijk even internet te verkrijgen), waarschijnlijk omdat de XS-010X-Q door Delta zelf geleverd was en anders geregistreerd staat?
Dan heb jij Zakelijk Pro? Kun je dan de helpdesk niet zover krijgen dit op te pakken (registratie van hun eigen geleverde device)? Dan mag/moet je toch meer service verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06 21:49
Heeft iemand de IPV6 /56 al werkend? Ik heb mijn usg op IPV6 op DHCP gezet met perfix /56 echter krijg nog niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
hebikniet schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:33:
Heeft iemand de IPV6 /56 al werkend? Ik heb mijn usg op IPV6 op DHCP gezet met perfix /56 echter krijg nog niks.
Hier al maanden, op een USG (zat in een IPv6 pilot). Denk eigenlijk dat ze IPv6 nog niet in alle regio's hebben uitgerold..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EWS99 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:51:
[...]

Hier al maanden, op een USG (zat in een IPv6 pilot). Denk eigenlijk dat ze IPv6 nog niet in alle regio's hebben uitgerold..
Delta Fiber zet XGS-PON klanten automatisch over op IPv6

Delta Fiber geeft een update over de uitrol van IPv6 over zijn XGS-PON netwerk. Deze uitrol rondt het bedrijf voor eind 2023 af, zo laat het weten. Sinds Delta Fiber gestart is met grootschalige XGS-PON uitrol, is het automatisch begonnen met de uitrol van IPv6. In december 2023 zullen XGS-PON klanten IPv6 hebben, maar klanten behouden ook IPv4.

Klanten die op het P2P-netwerk zitten en gebruik willen maken van IPv6, kunnen overgezet worden naar het XGS-PON netwerk. Hiervoor is een nieuw modem nodig. Klanten op het P2P-netwerken krijgen geen IPv6, omdat dat technisch niet beschikbaar is.

De coax-klanten van Delta Fiber hebben eveneens toegang tot IPv6. Dit is beschikbaar op Sagemcom coax modems die het bedrijf in Zeeland aanbiedt. Als abonnees dat willen en niet over de juiste apparatuur beschikken, kunnen zij hun coax modem omruilen voor een Sagemcom modem.

Bron: https://www.telecompaper....sch-over-op-ipv6--1477303

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k.nkms
Nou UDM Pro kapot na instellen van vlan 100 op poort 10 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vermoed een corrupte config...? Backupje eerder terug zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevieyh
Eindelijk na 10,5 uur werkend. Router begon raar te doen, maar het blijkbaar te maken met een ticket die ik nog bij Delta open had staan. Ik geloof dat ik terug ben gezet naar een static IPv4 address (waar ik zelf erg blij mee ben).

Als mensen in de toekomst hulp nodig hebben met een Asus AXE16000 in combinatie met een Nokia XS-010X-Q , voel vrij om mij te taggen! :)

Dank nogmaals R3D wat je in de background gedaan hebt voor mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 15:05
Hier ook niet... UDM-Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Hier in Zeeland werkt het al eventjes op mijn OPNsense-box

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17F5LWGndeV2D4bW2yhw75hTXUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/neZhE4rbXuUHbP3L0RorsRqt.png?f=user_large

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:20

MJV

MrJoery schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 23:39:
[...]

Hier in Zeeland werkt het al eventjes op mijn OPNsense-box

[Afbeelding]
Ik probeer dit ook aan de praat te krijgen. Ik heb in mijn OPNSense ook al prefix 56 ingesteld, maar nog geen IP. Kun je wellicht jouw OPNSense DHCPv6-stukje posten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Psyrex
@ernstoud Het werkt! Alleen voor mij nog niet duidelijk hoe dit mogelijk is.

Ik zag netjes de IPv4 DHCP requests vertrekken op vlan100 en ik zag een Reply komen (met daarin het voor mij bekende externe ip) echter kwam deze Reply binnen op vlan500. Ook nog van verschillende kabelfoon.intern? adressen(zie screenshot). Ik wijzig vervolgens de vlan-tag op de WAN-poort van 100 naar 500 en er is direct internet. Op de volle snelheid, dus wel echt via de 'internet'-vlan.

De WAN-poort is uiteraard de Zaram, is het mogelijk dat deze de tag wijzigt of gebeurt dit echt aan de Delta kant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPzisjl2gvtv9ACzgyd5m1N7Xvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q03HdillzrlzUDlBO9o0TjgF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Psyrex op 30-09-2023 08:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-06 14:46

Eltjo

Groninger in Fryslân

Zojuist even testje gedaan met iperf3 vanaf de UDM:

code:
1
[SUM]   0.00-60.00  sec  7.26 GBytes  1.04 Gbits/sec

Als ik de speedtests vergelijk met de situatie dat het nokia modem er nog tussen zat met dubbel NAT lijkt de snelheid nu iets hoger :-) Daar bleeft de download vaak rond de 930 MBits hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rabitos
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-06 13:04
Hier helaas de zaram nog niet werkend op de udmp. Had hem meteen ‚s avonds na ontvangst aangesloten (ftu-nokia kabel - koppelstukje - 15m acp/upc kabel - zaram - udmp port 10), maar R3D zag hem toen kennelijk niet op het netwerk. Gisteren avond nog uurtje er aan gehad maar (zonder R3D) geen automatisch IPv4 gekregen, ook niet na reboots udmp. Nog geen nieuw gezamelijk momentje gevonden met hem helaas om met aangesloten Zaram er weer naar te kijken of zijn fix mogelijk uitkomst kan bieden.

- udmp herkent de zaram en toont info (vendor / SN / ...), met blauw 10Gbps icoontje
- Port 10 als primary wan, vlan 100 getagged, ipv4 op automatic, auto-negot. op zowel auto als 10Gbps geprobeerd (auto geeft ook 10Gbps).
- Zie elke paar seconden een Tx van ongeveer 2.5kbps maar geen Rx op poort 10.

Ik wacht dus nog even op een nieuw moment om de Zaram weer aan te sluiten als @R3D aangeeft tijd te hebben er naar te kijken.

Iemand in de tussentijd advies om bijvoorbeeld logs te zien op de Zaram (console?) of deze wel fysiek verbonden / ‚up’ is? Ik moet ook op de udmp nog even in de logs gaan zoeken of daar iets te vinden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:53

No13

/me was here

Onder het motto 3x is scheepsrecht... De post heeft mijn module dan toch ook afgeleverd :D

Via de chat de registratie gedaan; maandag eens kijken of het werkt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Psyrex schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:42:
@ernstoud Het werkt! Alleen voor mij nog niet duidelijk hoe dit mogelijk is.

Ik zag netjes de IPv4 DHCP requests vertrekken op vlan100 en ik zag een Reply komen (met daarin het voor mij bekende externe ip) echter kwam deze Reply binnen op vlan500. Ook nog van verschillende kabelfoon.intern? adressen(zie screenshot). Ik wijzig vervolgens de vlan-tag op de WAN-poort van 100 naar 500 en er is direct internet. Op de volle snelheid, dus wel echt via de 'internet'-vlan.

De WAN-poort is uiteraard de Zaram, is het mogelijk dat deze de tag wijzigt of gebeurt dit echt aan de Delta kant?

[Afbeelding]
Heel bijzonder. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat de SFP iets met tags doet. Ik denk dat er aan de Delta kant echt iets verkeerd staat, samen met @R3D naar kijken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 12:28
Eltjo schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:34:
[...]

code:
1

Als ik de speedtests vergelijk met de situatie dat het nokia modem er nog tussen zat met dubbel NAT lijkt de snelheid nu iets hoger :-) Daar bleeft de download vaak rond de 930 MBits hangen.
Klinkt meer als de maximale snelheid met een 1 Gb ethernet touwtje tussen je UDM en Nokia

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rabitos schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:38:
Hier helaas de zaram nog niet werkend op de udmp. Had hem meteen ‚s avonds na ontvangst aangesloten (ftu-nokia kabel - koppelstukje - 15m acp/upc kabel - zaram - udmp port 10), maar R3D zag hem toen kennelijk niet op het netwerk. Gisteren avond nog uurtje er aan gehad maar (zonder R3D) geen automatisch IPv4 gekregen, ook niet na reboots udmp. Nog geen nieuw gezamelijk momentje gevonden met hem helaas om met aangesloten Zaram er weer naar te kijken of zijn fix mogelijk uitkomst kan bieden.

- udmp herkent de zaram en toont info, maar met blauw icoontje
- Port 10 als primary wan, vlan 100 getagged, ipv4 op automatic, auto-negot. op zowel auto als 10Gbps geprobeerd (auto geeft ook 10Gbps).

Ik wacht dus nog even op een nieuw moment om de Zaram weer aan te sluiten als @R3D aangeeft tijd te hebben er naar te kijken.

Iemand in de tussentijd advies om bijvoorbeeld logs te zien op de Zaram (console?) of deze wel fysiek verbonden / ‚up’ is? Ik moet ook op de udmp nog even in de logs gaan zoeken of daar iets te vinden is.
De Zaram luistert op 192.168.200.1 naar verkeer vanuit statisch adres 192.168.200.2, als het je lukt dat in te stellen zou je met telnet/ssh een prompt moeten krijgen. Als dat lukt moet je me even een PB sturen. Dan kan ik je de gegevens geven om in te loggen. Ik heb nog geen toestemming van Zaram om dat algemeen te verspreiden.

Als dat lukt kun je zien of er fysiek verbinding is. Dan kun je bekabeling uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

maupie1967 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:57:
Klinkt meer als de maximale snelheid met een 1 Gb ethernet touwtje tussen je UDM en Nokia
Zou goed kunnen inderdaad, de upload kwam vaak wel richting de 1Gbps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
maupie1967 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:57:
[...]

Deze meting is dus zonder Nokia… glas direct via de Zaram SFP in de UDM. Met de Nokia van ethernet op een 1Gbps poort is door overhead op TCP/IP het maximum rond de 940Mbps.

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 30-09-2023 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online

Vervelend dit. Ik heb het idee dat het bij de meesten wel goed gaat, maar echt volledig plug and play is het dan dus niet tenzij hier echt iets volledig anders aan de hand is? Ik ben benieuwd wat bij jou het geval is.
Om precies dit soort mogelijk gedoe te voorkomen in het weekend heb ik besloten er een paar dagen overheen te laten gaan voordat ik ga registreren omdat ik ook niet kan verwachten dat @R3D hier de hele tijd voor beschikbaar is. @ernstoud ik hoop dat het jou niet ontmoedigd want het is nog steeds fantastisch wat je allemaal hebt geregeld en gedaan!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-06 14:02
Even een technische update van mij.
Er is een geval dat het soms langer kan duren voordat je een ander apparaat kan aansluiten. Als je je router op een andere ONT of XGSPON SFP aansluiten, dan komt er bij Delta Fiber hetzelfde MAC adres op een andere ONT. Dat vind de OLT van Delta Fiber niet zo leuk. (Het MAC adres moet dan eerst uitgetimed worden).
Er komt binnenkort een update van de settings dat er automatisch een MAC flush gedaan worden als de Router van de ONT losgekoppeld wordt. Dus voor nu moet je dan even wachten tot de MAC uitgetimed is.

Een ander geval wat je kan tegenkomen is als je per ongeluk je LAN netwerk op de ONT aansluit en je de maximum aantal MAC adressen het PON netwerk in stuurt. Je moet dan ook even wachten tot alle MAC adressen zijn uitgetimed, voordat je een nieuw apparaat kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
fagao schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:07:
Er is een geval dat het soms langer kan duren voordat je een ander apparaat kan aansluiten. Als je je router op een andere ONT of XGSPON SFP aansluiten, dan komt er bij Delta Fiber hetzelfde MAC adres op een andere ONT. Dat vind de OLT van Delta Fiber niet zo leuk. (Het MAC adres moet dan eerst uitgetimed worden).
Er komt binnenkort een update van de settings dat er automatisch een MAC flush gedaan worden als de Router van de ONT losgekoppeld wordt. Dus voor nu moet je dan even wachten tot de MAC uitgetimed is.

Een ander geval wat je kan tegenkomen is als je per ongeluk je LAN netwerk op de ONT aansluit en je de maximum aantal MAC adressen het PON netwerk in stuurt. Je moet dan ook even wachten tot alle MAC adressen zijn uitgetimed, voordat je een nieuw apparaat kan aansluiten.
De setup er een nachtje aan laten hangen kan dus helpen in dit geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ah, goede toelichting.

Kan het dan helpen om een bij de OLT onbekend MAC adres, zoals het MAC adres van de SFP (zie aantal posts hierboven), via de helpdesk te specificeren bij de registratie?

Ik begrijp uit je post dat het altijd goed komt als je geduld hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Misschien is dit een mooie aanvulling in de “good to know” van de Topic Start?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
jinglewood schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:13:
[...]
@ernstoud ik hoop dat het jou niet ontmoedigd want het is nog steeds fantastisch wat je allemaal hebt geregeld en gedaan!
Het is wel een graadmeter voor een eventuele volgende bestelling. Probleem is nl. dat ik zakelijk moet leveren, Zaram levert alleen aan bedrijven. Dat brengt met zich mee dat ik een bepaalde verantwoordelijkheid heb voor garantie, support, nazorg, afhandeling van herroepingsrechten etc., en dat kan ik niet aan.

Daarom was de test bij @robertwebbe indertijd zo belangrijk; de SFP werkte direct, dat gaf vertrouwen. Maar dat was in een UDM, nu blijkt dat in een Draytek en een OPNsense box er niet sprake is van direct werken. Gelukkig wel weer in een Mikrotik, samen met de UDM wel veel door Tweakers gebruikte routers.

Het is bekend dat SFP+ compatibiliteit niet 100% is. De Zaram SFP werkt optisch, met de XGS-PON techniek, OMCI management laag e.d. dus goed op de DFN infra. Ook te verwachten omdat die infra Nokia OLT’s gebruikt en de Zaram SFP onder eigen label door Nokia verkocht wordt. Dat is door Nokia natuurlijk wel getest.

Punt is dus niet of de Zaram werkt op de DFN infra maar of de Zaram werkt in een bepaalde router. Het lijkt er op dat het lijstje op dit moment beperkt is tot Unifi en Mikrotik. En wellicht van die twee ook alleen bepaalde modellen en FW versies.

En zoals fagao opmerkt; soms is geduld nodig.

Ik wacht nog de ervaringen af de komende twee weken en besluit dan of er een tweede bestelling komt, zo’n 35 belangstellenden maar een aantal daarvan zullen afhaken om bovenstaande redenen of omdat ze al andere oplossingen gevonden hebben (Genexis FiberTwist is al genoemd). Ik reken op rond de 25. Nog dagelijks melden zich Tweakers overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Waarschijnlijk een compleet andere oorzaak maar ik heb in een Vigor 3910 ook vreemd gedrag gehad.

Na de eerste succesvolle registratie zag R3D de module netes op het DFN netwerk. Na een tijde was deze weer verdwenen, alsof de router uit was. De boel 10min uit en weer aan kwam de boel weer in beeld. Maar ik kreeg ook geen IP, hier heeft R3D wat voor gefixt.

Vervolgens op Tx en Rx een paar kleine pakketjes, verder niets. Toen ik eenmaal wel een IP kreeg was het de eerste keer wel redelijk snel. Ik heb toen even snel 996/994 gemeten op mn laptop.

Later na een reboot duurde het soms wel 10 minuten voor ik een IP kreeg, dit zit hoogst waarschijnlijk in de FW van de Vigor fout. Ik heb nu connectie, maar eigenlijk niet bruikbaar want zit tussen de 90 en 100% packet loss...

Ook heb ik hulp gekregen van een mede Tweaker die bij DrayTek werkt, maar het resultaat bleef helaas het zelfde tot nu toe. Maandag/Dinsdag kijkt er een DrayTek engineer naar dit fenomeen.

Ik ga deze Zaram module daarna ook even testen met een 10G media converter om de het e.e.a. uit te sluiten.
Ook heb ik nog een optie om hem te testen in een UDM pro, die ik nog heb liggen...

[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 30-09-2023 12:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fagao
ernstoud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:30:
[...]

Ah, goede toelichting.

Kan het dan helpen om een bij de OLT onbekend MAC adres, zoals het MAC adres van de SFP (zie aantal posts hierboven), via de helpdesk te specificeren bij de registratie?

Ik begrijp uit je post dat het altijd goed komt als je geduld hebt?
MAC adres van de SFP wordt technisch niets mee gedaan. Dus dat zal niet helpen.
Ja als je geduld hebt komt het altijd goed. Timeout is bij de meeste OLT's meestal erg kort (< 1 uur). maar zal als de nieuwe flush mac setting is verhoogd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
justdaboo schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:53:
[...]

Waarschijnlijk een compleet andere oorzaak maar ik heb in een Vigor 3910 ook vreemd gedrag gehad. Ik kreeg ook geen IP, hier heeft R3D wat voor gefixt.

Vervolgens op Tx en Rx een paar kleine pakketjes, verder niets. Toen ik eenmaal wel een IP kreeg was het de eerste keer wel redelijk snel. Ik heb toen even snel 996/994 gemeten op mn laptop.

Later na een reboot duurde het soms wel 10 minuten voor ik een IP kreeg, dit zit hoogst waarschijnlijk in e FW van de Vigor fout. Ik heb nu connectie, maar eigenlijk niet bruikbaar want zit tussen de 90 en 100% packet loss...

Ook heb ik hulp gekregen van een mede Tweaker die bij DrayTek werkt, maar het resultaat bleef helaas het zelfde tot nu toe. Maandag/Dinsdag kijkt er een DrayTek engineer naar dit fenomeen.

Ik ga deze Zaram module ook even testen met een 10G media converter om de het e.e.a. uit te sluiten.
Ook heb ik nog een optie om hem te testen in een UDM pro, die ik nog heb liggen...
Die hoge packet loss betekent dus dat er enorm veel verstoring is, die TCP niet kan oplossen door retransmits. Dat zal dan ook de reden zijn dat het krijgen van een IP adres zo lang duurt, DHCP requests gaan met UDP, dus zonder retransmit. Na het wachten op de reply van de request die verloren raakt opnieuw request etc., een analyse met etherpeek laat denk ik zien dat daarom dit zo fout gaat.

Maar waarom die packet loss? Moet iets zijn dat de Draytek HW of FW bitjes stuurt naar de SFP+ cage zonder dat de SFP klaar is om ze te verwerken, synchronisatie issue, buffering ontbreekt, timing probleem, zoiets.

Lijkt me 100% een Draytek issue. Werkt de Azores SFP die Draytek noemde wel foutloos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:03:
[...]

Die hoge packet loss betekent dus dat er enorm veel verstoring is, die TCP niet kan oplossen door retransmits. Dat zal dan ook de reden zijn dat het krijgen van een IP adres zo lang duurt, DHCP requests gaan met UDP, dus zonder retransmit. Na het wachten op de reply van de request die verloren raakt opnieuw request etc., een analyse met etherpeek laat denk ik zien dat daarom dit zo fout gaat.

Maar waarom die packet loss? Moet iets zijn dat de Draytek HW of FW bitjes stuurt naar de SFP+ cage zonder dat de SFP klaar is om ze te verwerken, synchronisatie issue, buffering ontbreekt, timing probleem, zoiets.

Lijkt me 100% een Draytek issue. Werkt de Azores SFP die Draytek noemde wel foutloos?
Voor zover ik weet werkt de module die nu in test is goed. Ik kan ook de FS module nog testen :)

Het enige wat het lastig maakt is dat het op locatie is bij de klant dus ik moet er even heen op er fysiek wat mee te doen. Dat maakt kleine aanpassingen in de test wat minder makkelijk. :)

Laten we zo zeggen, we hebben er weer een test projectje bij... is niet het eerste en het laatste in mn leven denk ik zo ;)

[ Voor 8% gewijzigd door justdaboo op 30-09-2023 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fagao schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:02:
[...]

MAC adres van de SFP wordt technisch niets mee gedaan. Dus dat zal niet helpen.
Ja als je geduld hebt komt het altijd goed. Timeout is bij de meeste OLT's meestal erg kort (< 1 uur). maar zal als de nieuwe flush mac setting is verhoogd worden.
@fagao : Er is meerdere keren genoemd dat het MAC adres dat de helpdesk zal vragen bij registratie, niet relevant is. Is dat echt zo?

De OLT leert en registreert het eerste MAC adres dat hij ziet, dus van de router? En als dat de Nokia XS-2426-g is en je wisselt dus naar de SFP in bijvoorbeeld een UDM dan ziet de OLT een nieuw MAC adres (van de UDM) en dan kan het een uur duren.

Begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
MJV schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 07:41:
[...]

Ik probeer dit ook aan de praat te krijgen. Ik heb in mijn OPNSense ook al prefix 56 ingesteld, maar nog geen IP. Kun je wellicht jouw OPNSense DHCPv6-stukje posten?
Firewall -> Settings -> Advanced -> Allow IPv6
Interfaces -> WAN -> IPv6 Configuration Type -> DHCPv6
Interfaces -> WAN -> DHCPv6 client configuration -> Prefix delegation size -> 56

Na het opslaan / toepassen van de instellingen zou er automatisch een gateway aangemaakt moeten zijn onder System -> Gateways -> Single en actief moeten zijn.

Onder Interfaces -> Overview -> WAN interface zou je nu zowel een IPv4 als IPv6 adres moeten hebben.

Als dat niet het geval is is het mogelijk nog niet uitgerold binnen jouw regio.
Ik gebruik zelf de Huawei ONT, maar met de Nokia ONT heb ik ook al een IPv6 gekregen in het verleden.

Als je nog specifieke screenshots wilt, laat het maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28
fagao schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:02:
[...]

….. Timeout is bij de meeste OLT's meestal erg kort (< 1 uur). maar zal als de nieuwe flush mac setting is verhoogd worden.
Als ik dus mijn Nokia ONT langer dan 2 uur aangesloten heb met een router erachter zou ik een IP moeten krijgen?
Ik heb dit namelijk vanaf donderdag 3 keer gedaan, maar krijg tot op heden geen IP. (Per/Pon/data branden groen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fagao
ernstoud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:08:
[...]

@fagao : Er is meerdere keren genoemd dat het MAC adres dat de helpdesk zal vragen bij registratie, niet relevant is. Is dat echt zo?

De OLT leert en registreert het eerste MAC adres dat hij ziet, dus van de router? En als dat de Nokia XS-2426-g is en je wisselt dus naar de SFP in bijvoorbeeld een UDM dan ziet de OLT een nieuw MAC adres (van de UDM) en dan kan het een uur duren.

Begrijp ik het zo goed?
OLT leert inderdaad het MAC adres van de router. Er is een limiet aan het aantal MAC adressen wat hij leert, en dan is op dit moment 7. (Zodat je wat ruimte hebt om een modem te swappen).
Echter je hebt ook nog een DHCP server die jouw IP adres wat je krijgt koppelt aan het MAC adres. Die lease tabel wordt een keer per zoveel tijd geflushed (dacht uit mijn hoofd per half uur).
Dus daarom dat een modem swap soms even kan duren.
Als je router een DHCP release stuurt, zou de DHCP server vanzelf deze binding moeten weggooien en dan gaat het dus meteen goed. Echter dit doet niet elke router dit en ook als je stroom eraf koppelt dat zal de router dit dus niet sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderuiter
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-03 10:56
Eltjo schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:34:
[...]

code:
1

Kun je uitleggen hoe je iperf3 op de UDM draait? Ik heb een docker container gedraaid op een nas die aan de UDM hangt, maar direct op de UDM is natuurlijk beter (en ik heb een 2Gb lijn, terwijl nas met 1Gb is aangesloten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 12:28
ernstoud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:05:
[...]

Deze meting is dus zonder Nokia… glas direct via de Zaram SFP in de UDM. Met de Nokia van ethernet op een 1Gbps poort is door overhead op TCP/IP het maximum rond de 940Mbps.
Goed lezen…. Ik reageer op de 930 Mbps die werd gemeten, 930-940 is inderdaad het max haalbare voordat 1 Gb ethernet instort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

sderuiter schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:06:
Kun je uitleggen hoe je iperf3 op de UDM draait? Ik heb een docker container gedraaid op een nas die aan de UDM hangt, maar direct op de UDM is natuurlijk beter (en ik heb een 2Gb lijn, terwijl nas met 1Gb is aangesloten).
Je kunt met SSH inloggen, daar kun je de commando's uit de link die @ernstoud eerder gaf (https://kb.worldstream.com/how-to-do-a-speedtest/) uitvoeren.

SSH zet je aan via Console Settings -> Advanced -> SSH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sderuiter
Eltjo schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:47:
[...]

Je kunt met SSH inloggen, daar kun je de commando's uit de link die @ernstoud eerder gaf (https://kb.worldstream.com/how-to-do-a-speedtest/) uitvoeren.

SSH zet je aan via Console Settings -> Advanced -> SSH
Dank, terwijl jij dit type, vond ik het zelf uit.

code:
1
2
[SUM]   0.00-60.00  sec  14.3 GBytes  2.05 Gbits/sec  37622             sender
[SUM]   0.00-60.00  sec  14.3 GBytes  2.05 Gbits/sec                  receiver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderuiter
ernstoud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:50:
[...]

Mooi. Precies waar je voor betaalt! Dat was ook de verwachting bij deze SFP.
Ja dit zijn prachtige snelheden zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Nu de Zaram sfp goed werkt in mijn UDMpro wil ik de Huawei ONT aan iemand anders doneren. Kan ik problemen verwachten met registreren via de helpdesk? @R3D weet dit wellicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DieterKoblenz schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:21:
Nu de Zaram sfp goed werkt in mijn UDMpro wil ik de Huawei ONT aan iemand anders doneren. Kan ik problemen verwachten met registreren via de helpdesk? @R3D weet dit wellicht?
Hoe bedoel je dat? Dat een ander die hem van jou overneemt hem niet zou kunnen registreren? Het ONT ID wordt gekoppeld aan MAC adres van de router, niet van de ONT. Dus nee, problemen geeft dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanS1984
Ik was vanmiddag even de deur uit. Dus dacht kan ik het mooi even de tijd geven na het lezen van de vorige berichten. De Nokia weer omgezet naar de Zaram. Helaas op de UDM nog geen IP na 4 uur.

Volgende week maar weer verder kijken als R3D tijd heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Overigens… ik heb puur ter oriëntatie de eerdere Tweakers die na de eerste bestelling Zaram SFP’s nog belangstelling getoond hebben een PB gestuurd.

Ken of ben je een geïnteresseerde stuur dan een PB. Ter oriëntatie dus, nog niet zeker dat die bestelling er ook echt komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJooa0PcRVjgW9xszlKKlzxCY2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cv7MrJ13EdIQPRThUPyAQ9l7.jpg?f=fotoalbum_large

Toevallig is vanmiddag de vezel van de 3e aansluiting (waar ik op zat te wachten) in “m’n” tube geblazen… volgende week wordt er “ge-hast”… kom maar op 8)

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 30-09-2023 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:15:
[...]

3 x 8 = 24 Gbps… op zoek naar een router die drie WAN poorten met aggregatie kent…
Hahaha ja goed plan 8)
Het voordeel is dat dit de vezel van mn kantoor is, maakt het testen een stuk makkelijker d:)b

[ Voor 16% gewijzigd door justdaboo op 30-09-2023 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:44:
[...]

Jaja, en die andere is zeker voor de PS2 van de kinderen :) .
Die mogen lekker op de Ziggo lijn blijven >:)
Pagina: 1 ... 12 ... 76 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.