Het is wel een graadmeter voor een eventuele volgende bestelling. Probleem is nl. dat ik zakelijk moet leveren, Zaram levert alleen aan bedrijven. Dat brengt met zich mee dat ik een bepaalde verantwoordelijkheid heb voor garantie, support, nazorg, afhandeling van herroepingsrechten etc., en dat kan ik niet aan.
Daarom was de test bij @
robertwebbe indertijd zo belangrijk; de SFP werkte direct, dat gaf vertrouwen. Maar dat was in een UDM, nu blijkt dat in een Draytek en een OPNsense box er niet sprake is van direct werken. Gelukkig wel weer in een Mikrotik, samen met de UDM wel veel door Tweakers gebruikte routers.
Het is bekend dat SFP+ compatibiliteit niet 100% is. De Zaram SFP werkt optisch, met de XGS-PON techniek, OMCI management laag e.d. dus goed op de DFN infra. Ook te verwachten omdat die infra Nokia OLT’s gebruikt en de Zaram SFP onder eigen label door Nokia verkocht wordt. Dat is door Nokia natuurlijk wel getest.
Punt is dus niet of de Zaram werkt op de DFN infra maar of de Zaram werkt in een bepaalde router. Het lijkt er op dat het lijstje op dit moment beperkt is tot Unifi en Mikrotik. En wellicht van die twee ook alleen bepaalde modellen en FW versies.
En zoals fagao opmerkt; soms is geduld nodig.
Ik wacht nog de ervaringen af de komende twee weken en besluit dan of er een tweede bestelling komt, zo’n 35 belangstellenden maar een aantal daarvan zullen afhaken om bovenstaande redenen of omdat ze al andere oplossingen gevonden hebben (Genexis FiberTwist is al genoemd). Ik reken op rond de 25. Nog dagelijks melden zich Tweakers overigens.