Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:00
Nu de Zaram binnen is heb ik de upgrade naar 2Gbps en dus de overgang naar XGS-PON besteld. Modem is vandaag al bezorgd, vrijdag moet de overgang plaatsvinden.
Is het nou echt nodig om de Nokia überhaupt aan te sluiten? En is er wellicht een mogelijkheid mijn Zaram alvast te ‘vooraanmelden’ zodat ie direct zou moeten werken als de patch omgezet is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:04
THM0 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:11:
Nu de Zaram binnen is heb ik de upgrade naar 2Gbps en dus de overgang naar XGS-PON besteld. Modem is vandaag al bezorgd, vrijdag moet de overgang plaatsvinden.
Is het nou echt nodig om de Nokia überhaupt aan te sluiten? En is er wellicht een mogelijkheid mijn Zaram alvast te ‘vooraanmelden’ zodat ie direct zou moeten werken als de patch omgezet is?
Ja, de Nokia is nodig om de lijn te activeren. Zet de verbinding ook pas om als de verbinding weg gevallen is. Zie topic startpost

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
THM0 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:11:
Stel dat je direct de SFP gebruikt en het werkt niet. Dan weet je niks. Eerst verifiëren dat alles werkt, je een stabiele verbinding hebt met 2Gbps. Dan kun je altijd terugvallen op de Nokia. Dan SFP registreren en verder gaan lijkt me de beste weg.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10

MJV

MrJoery schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:15:
[...]

Firewall -> Settings -> Advanced -> Allow IPv6
Interfaces -> WAN -> IPv6 Configuration Type -> DHCPv6
Interfaces -> WAN -> DHCPv6 client configuration -> Prefix delegation size -> 56

Na het opslaan / toepassen van de instellingen zou er automatisch een gateway aangemaakt moeten zijn onder System -> Gateways -> Single en actief moeten zijn.

Onder Interfaces -> Overview -> WAN interface zou je nu zowel een IPv4 als IPv6 adres moeten hebben.

Als dat niet het geval is is het mogelijk nog niet uitgerold binnen jouw regio.
Ik gebruik zelf de Huawei ONT, maar met de Nokia ONT heb ik ook al een IPv6 gekregen in het verleden.

Als je nog specifieke screenshots wilt, laat het maar weten.
Dank!

Staat dit hetzelfde? Ik denk dat ik (regio Tilburg) nog gewoon geduld moet hebben, maar misschien moet ik ergens een vinkje meer of minder zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNtA0ZJkndNLyJKS0ClLa69NFJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8IWKRYyTAjAkiIcnrLgwztQj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:46
Vink ook even “Request only an IPv6 prefix” aan. Je WAN interface heeft geen IPv6 adres nodig. Op je andere interfaces zet je Track WAN aan. Zie ook een eerdere post van mij. Is weliswaar voor pfSense, maar OpenSense is natuurlijk bij gelijk hieraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Appletower schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:11:
Vink ook even “Request only an IPv6 prefix” aan. Je WAN interface heeft geen IPv6 adres nodig. Op je andere interfaces zet je Track WAN aan. Zie ook een eerdere post van mij. Is weliswaar voor pfSense, maar OpenSense is natuurlijk bij gelijk hieraan.
Volgens mij heb ik dat inderdaad goed staan. Moet er dan onder "IPv6 Prefix ID" 0x... nog iets komen te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
MJV schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:43:
Staat dit hetzelfde? Ik denk dat ik (regio Tilburg) nog gewoon geduld moet hebben, maar misschien moet ik ergens een vinkje meer of minder zetten.
Staat hetzelfde als bij mij, is er wel al een gateway aangemaakt door OPNsense voor IPv6? Ik denk dat je nog eventjes geduld moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01
Appletower schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:11:
Dit is precies wat Delta Fiber zelf ook doe en ik dit ook altijd adviseer. Een WAN prefix is nergens voor nodig, je routing gaat prima met een link-local adres.De gateway die Delta Fiber uitdeelt is ook altijd link-local (FE80::2) en is in elke regio hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door fagao op 01-10-2023 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:46
MJV schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:49:
[...]

Volgens mij heb ik dat inderdaad goed staan. Moet er dan onder "IPv6 Prefix ID" 0x... nog iets komen te staan?
Bij IPv6 Prefix ID vul je een hexadecimaal getal in. Bijv.: bij interface 1, vul je 1 in. Bij interface 2, vul je 2 in, etc. etc. Vergeet niet om vervolgens per interface bij de DHCPv6 service, deze aan te zetten voor een bepaalde range (idem aan IPv4. Bijv. van ::AA t/m ::FFF met size /64) en ook de Router Advertisement in te vullen. Zelf heb ik RA op managed staan.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
De Zaram sfp+ geïnstalleerd zojuist. Zodadelijk via de chat aanmelden. Zal ook een PB naar r3d sturen. 🤞

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQqT1xYlWzcooqu67g1p8N3spxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w73DzxzxrNP1NyWxklhRY7na.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

Ik had dit weekend de Zaram SFP+ module ook aangemeld via de chat. Deze ochtend mn vezel ingeprikt en hij gaf gelijk link.

Het verkrijgen van een internet dienst is me op vlan 100 nog niet gelukt (R3D ook nog geen PB gestuurd) maar in de torch informatie (sniffer van packet headers) zie ik wel veel verkeer over VLAN 500 net als @Psyrex

Interface vlan even naar 500 gezet en ik heb gelijk internet... Ik zal even kijken of in de loop van de dag vlan 100 nog activiteit gaat vertonen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!
No13 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:28:
Ik had dit weekend de Zaram SFP+ module ook aangemeld via de chat. Deze ochtend mn vezel ingeprikt en hij gaf gelijk link.

Het verkrijgen van een internet dienst is me op vlan 100 nog niet gelukt (R3D ook nog geen PB gestuurd) maar in de torch informatie (sniffer van packet headers) zie ik wel veel verkeer over VLAN 500 net als @Psyrex

Interface vlan even naar 500 gezet en ik heb gelijk internet... Ik zal even kijken of in de loop van de dag vlan 100 nog activiteit gaat vertonen :D
Zeker even @R3D of @fagao pingen. Heel merkwaardig. Wat is VLAN500? Iets te maken met IPv6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Appletower schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

Bij IPv6 Prefix ID vul je een hexadecimaal getal in. Bijv.: bij interface 1, vul je 1 in. Bij interface 2, vul je 2 in, etc. etc. Vergeet niet om vervolgens per interface bij de DHCPv6 service, deze aan te zetten voor een bepaalde range (idem aan IPv4. Bijv. van ::AA t/m ::FFF met size /64) en ook de Router Advertisement in te vullen. Zelf heb ik RA op managed staan.
Ok. Ik ga het IPv6 en OPNSense-verhaal even on-hold zetten. Ik heb wat rare problemen (vannacht ineens om 01.09 hele infra plat, leek een probleem op de switch) en vervolgens vanochtend ineens maximaal 100mbit throughput als het gaat om download. Kan niet pinpointen dat het aan IPv6 config ligt, maar kan het ook niet uitsluiten. Kreeg toch nog geen IP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:27
Via Delta heb ik nu glasvezel aangevraagd.
Blijkbaar willen ze de bestaande aansluiting (Caiway) nu wijzigingen van AON naar XGS-PON.
Helaas moet ik dus nu weer gebruik maken van het bijgeleverde modem inplaats van de mediaconverter die ik nu heb hangen of voor een andere hier vermelde oplossing gaan :/

In eerste instantie wilde ik het zelf installeren maar deze optie kon ik niet kiezen.
Gaat de monteur die het gaat installeren (Guidion) ook de verbinding ompluggen van AON naar XGS-PON?
En is het daarom de reden dat ze het willen komen om het te installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
thespeed schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:01:
Via Delta heb ik nu glasvezel aangevraagd.
Blijkbaar willen ze de bestaande aansluiting (Caiway) nu wijzigingen van AON naar XGS-PON.
Helaas moet ik dus nu weer gebruik maken van het bijgeleverde modem inplaats van de mediaconverter die ik nu heb hangen of voor een andere hier vermelde oplossing gaan :/

In eerste instantie wilde ik het zelf installeren maar deze optie kon ik niet kiezen.
Gaat de monteur die het gaat installeren (Guidion) ook de verbinding ompluggen van AON naar XGS-PON?
En is het daarom de reden dat ze het willen komen om het te installeren?
Die monteur kun je afwimpelen, gewoon geen afspraak inplannen. Ik heb net de omzetting van Delta AON naar XGS-PON aangevraagd en heb een nieuw modem opgestuurd gekregen en verder niks. Er moet in de POP inderdaad een verbinding omgeplugd worden maar daar hebben ze jou niet voor nodig. Je hoeft dan alleen zelf je modem te wisselen wanneer de verbinding is weggevallen en klaar (als het goed is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Zeker even @R3D of @fagao pingen. Heel merkwaardig. Wat is VLAN500? Iets te maken met IPv6?
private vlan-mapping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

moet ik nog even onderzoeken, maar lijkt me geen infra issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:36
Hedenmiddag bevestiging ontvangen van Delta dat de aanmelding van de Zaram module afgerond is. Heb ook inmiddels een IP-adres gekregen. Download goed, upload 93Mbps...... Heb r3d een PB gestuurd. Voorheen met de Huawei HN8010Ts werkte up en down prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55
webafast schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:36:
Hedenmiddag bevestiging ontvangen van Delta dat de aanmelding van de Zaram module afgerond is. Heb ook inmiddels een IP-adres gekregen. Download goed, upload 93Mbps...... Heb r3d een PB gestuurd. Voorheen met de Huawei HN8010Ts werkte up en down prima.
Is het zo dat de Huawei er direct mee stopt na de aanmelding van de Zaram?
Of zou je kunnen wachten tot het moment dat de Huawei er mee stopt en dan direct een werkende Zaram SFP hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
thomastvd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

Is het zo dat de Huawei er direct mee stopt na de aanmelding van de Zaram?
Bij de aanmelding nog niet, maar zodra de registratie verwerkt is, werkt volgens mij een eerdere eigen ONT niet meer.
Of zou je kunnen wachten tot het moment dat de Huawei er mee stopt en dan direct een werkende Zaram SFP hebben?
Een paar posts terug heeft R3D toegelicht dat het leren van een nieuw device door de DFN infra, zoals de Zaram, best wel een half uur of langer kan duren. Dus niet direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
THM0 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Die monteur kun je afwimpelen, gewoon geen afspraak inplannen. Ik heb net de omzetting van Delta AON naar XGS-PON aangevraagd en heb een nieuw modem opgestuurd gekregen en verder niks. Er moet in de POP inderdaad een verbinding omgeplugd worden maar daar hebben ze jou niet voor nodig. Je hoeft dan alleen zelf je modem te wisselen wanneer de verbinding is weggevallen en klaar (als het goed is).
Top bedankt.
Dus in dit geval kan ik er vanuit gaan dat de aansluiting op de ingangsdatum overgezet wordt in de pop kast.
Dit doet de Guideon monteur dus niet?
Niet dat ik straks geen internet meer heb en dan dagen moet wachten todat ze hem na mijn melding pas in de verdeelkast omzetten omdat ik nooit een afspraak heb gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42
NV2013 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:57:
Op de website van CDR in Polen, zie ik dat de Huawei HN8010TS niet meer leverbaar is. Als alternatief biedt men de onlangs aangekondigde Huawei EN8010Ts-20 XGS-PON ONT aan. Als ik de specs naast elkaar zet dan zijn ze nagenoeg identiek. Voor zover ik kan zien staat deze (nog) niet op de BBF.247 lijst. Iemand enige ervaring met deze ONT?
Ik sta op het punt om dezelfde keuze te maken en de EN8010Ts-20 te bestellen. Is er al iemand toevallig die dit heeft getest?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01
ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:49:
[...]

Via OMCI zou je SFP/ONT het signaal moeten krijgen dat hij VLAN500 op de XGSPON kant omzet naar VLAN100 op de LAN kant. Daar lijkt iets niet goed te gaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
fagao schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Via OMCI zou je SFP/ONT het signaal moeten krijgen dat hij VLAN500 op de XGSPON kant omzet naar VLAN100 op de LAN kant. Daar lijkt iets niet goed te gaan...
Enig idee waarom slechts twee gebruikers van de (geschat) nu 20 actieve Zaram SFP gebruikers dit probleem hebben?

Volgens de testsheet van de 59 geleverde SFP's hebben ze allemaal dezelfde firmware, OMCI module etc.

Ik zie dat de SFP allerlei CLI commando’s op het telnet/ssh interface heeft om VLANs te koppelen aan poorten.

Misschien kan @R3D een OMCI reset commando naar deze SFP (@Psyrex o.a.) sturen?

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 02-10-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
thespeed schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Top bedankt.
Dus in dit geval kan ik er vanuit gaan dat de aansluiting op de ingangsdatum overgezet wordt in de pop kast.
Niet dat ik straks geen internet meer heb en dan dagen moet wachten todat ze hem na mijn melding pas in de verdeelkast omzetten omdat ik nooit een afspraak heb gemaakt?
Omdat je van Caiway komt zal het net iets anders zijn dan bij mij (ik switch van Delta AON naar Delta XGS-PON) maar zolang ze de processen een beetje goed hebben ingeregeld staan beide abonnementen actief op de dag van de wissel en bepaalt de patch in de POP welke van de twee abonnementen daadwerkelijk je huis binnenkomt. Je mag aannemen dat Delta geen verbinding gaat ompatchen als de backend niet provisioned is voor jou als klant.
Ik weet niet of de Guideon monteur ook de persoon is die de POP ingaat om te patchen, maar in jouw huis hoeft ie niks te doen wat je niet zelf kunt (modem inpluggen). Als je je zorgen maakt kun je die monteur natuurlijk gewoon inplannen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Ik gok een OpenSense doosje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henleu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 18:31
[...]

Top bedankt.
Bij mij werd op de dag van oplevering, s’morgens de verbinding actief. De monteur kwam s’middags en hoefde niet meer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Top bedankt.
Het is inderdaad in de meeste gevallen nog niet de monteur van Guidion die de patch zet, maar de netbeheerder. Bedrijf als BAM, of Allinq bijvoorbeeld. Al is er wel een pilot bezig waarbij de Guidion monteur wel de patch zet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De oorzaak is voor 99% gevonden bij het probleem van de Zaram i.c.m. de Vigor 3910.

Gedrag
  • [Eerste keer na registratie (na een klein truckje van @R3D ) netjes een IP en goede snelheid
  • [Na reboot pas na 7 min een IP, enorme package loss tussen de 90 en 100%, wel link maar onwerkbaar
Ik wilde vanmiddag met een mediaconverter testen of het dan wel werkte via de zelfde WAN poort met een RJ45 module. Maar wilde eerst toch de vezel uitsluiten, dus ik had een Fritz kabel besteld zoals @robertwebbe gebruikt(e).

In die handeling had ik de Zaram er even uit gehad en "ineens" werke het!!
Dus reboot gedaan en.... "STUK", zelfde gedrag...

Workaround
  • Router uit
  • Zaram eruit
  • Router aan
  • Zodra de router helemaal gestart is Zaram erin
  • Binnen 30sec een IP en snelheid!
Ik heb dit 5x kunnen reproduceren, zowel een koude als warme herstart uit de software en met de knop.

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat soort gelijke issues icm een UDM ook wel eens hebben plaatsgevonden met een FS module.

Nu al een flinke tijd online en met de "work around" weten we waar we aan toe zijn!
Uiteraard ook heel veel denk aan @Sjonnybonny voor een blink vanaf de DrayTek kant d:)b

Bij deze tevens een speedtestje, gemaakt rond 16:30Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYhGFxSZ3mtHBkZuZIjAqTB7zAw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w14zynFPI9s5SQG9SKldsa7M.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-v34_z5_nF0FzPEbbt16ViV1vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SpEdCvSbrwJThBQq4KDip2Lu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
justdaboo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:16:
De oorzaak is voor 99% gevonden bij het probleem van de Zaram i.c.m. de Vigor 3910.

Gedrag
  • [Eerste keer na registratie (na een klein truckje van @R3D ) netjes een IP en goede snelheid
  • [Na reboot pas na 7 min een IP, enorme package loss tussen de 90 en 100%, wel link maar onwerkbaar
Ik wilde vanmiddag met een mediaconverter testen of het dan wel werkte via de zelfde WAN poort met een RJ45 module. Maar wilde eerst toch de vezel uitsluiten, dus ik had een Fritz kabel besteld zoels @robertwebbe gebruikt(e).

In die handeling had ik de Zaram er even uit gehad en "ineens" werke het!!
Dus reboot gedaan en.... "STUK", zelfde gedrag...

Workaround
  • Router uit
  • Zaram eruit
  • Zodra de router helemaal gestart is Zaram erin
  • Binnen 30sec een IP en snelheid!
Ik heb dit 5x kunnen reproduceren, zowel een koude als warme herstart uit de software en met de knop.

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat soort gelijke issues icm een UDM ook wel eens hebben plaatsgevonden met een FS module.

Nu al een flinke tijd online en met de "work around" weten we waar we aan toe zijn!
Uiteraard ook heel veel denk aan @Sjonnybonny voor een blink vanaf de DrayTek kant d:)b

Bij deze tevens een speedtestje, gemaakt rond 16:30[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, daar hebben we wat aan. De Vigor lijkt wel bij het booten iets verkeerd te doen richting de SFP (cage). Eenmaal opgestart ziet een daemon opeens een nieuw interface als je de SFP er insteekt en dan gaat het initialiseren dus wel goed.

De moeite waard om dit uiteraard aan de Draytek engineer te laten weten.

Mooie snelheden! Tijdje testen en over langere tijd een gemiddelde bepalen. Wel zien we meteen een download snelheid die hoger of marginaal even hoog is als @robertwebbe meet met de FS.COM. Hij ervaarde dat de FS.COM SFP sneller was dan de Zaram. Maar 7,2Gbps. met de Zaram geeft bij jou toch een ander beeld. Zal toch afhankelijk zijn van router, locatie, bezetting POP etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik doe af en toe nog wel eens een iPerf speedtest, wat moet je anders met een 8 Gbps lijn, en het resultaat is zeer wisselend. De ene keer is 4/5 Gbps het maximum en de andere keer 6/7. Het medium kan het dus makkelijk aan, het zit hem in de overboeking. Maar voor de prijs die ik ervoor betaal, hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Kijk, daar hebben we wat aan. De Vigor lijkt wel bij het booten iets verkeerd te doen richting de SFP (cage). Eenmaal opgestart ziet een daemon opeens een nieuw interface als je de SFP er insteekt en dan gaat het initialiseren dus wel goed.

De moeite waard om dit uiteraard aan de Draytek engineer te laten weten.

Mooie snelheden! Tijdje testen en over langere tijd een gemiddelde bepalen. Wel zien we meteen een download snelheid die hoger of marginaal even hoog is als @robertwebbe meet met de FS.COM. Hij ervaarde dat de FS.COM SFP sneller was dan de Zaram. Maar 7,2Gbps. met de Zaram geeft bij jou toch een ander beeld. Zal toch afhankelijk zijn van router, locatie, bezetting POP etc.
DrayTek gaat er zeker (een keer) naar kijken, begreep dat ze naast de eigen module waar ze mee komen ook (willen) gaan testen met o.a. de Zaram. Daarnaast kunnen ze bij de router zolang hij nog in test is :)

Ik ga iig ook testen met de FS module, ik weet niet zeker of ik dit op de zelfde lijn ga doen of op een lijn die binnenkort opgeleverd gaat worden. Dit is ook een 8gbps lijn, er zit alleen een klein "city popje" tussen aangezien ik in een ander gebiedje zit.

Maar nogmaals erg blij, want dit is voor de tussentijd prima werkbbaar, er zit immers een knoepert van een APC tussen....

[ Voor 6% gewijzigd door justdaboo op 02-10-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:38:
Ik doe af en toe nog wel eens een iPerf speedtest, wat moet je anders met een 8 Gbps lijn, en het resultaat is zeer wisselend. De ene keer is 4/5 Gbps het maximum en de andere keer 6/7. Het medium kan het dus makkelijk aan, het zit hem in de overboeking. Maar voor de prijs die ik ervoor betaal, hoor je mij niet klagen.
Precies en dat is het ook, geen reden tot klagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-08 13:13
@ernstoud @robertwebbe
Ik heb een Deciso DEC850 met daarop OPNsense.

@R3D
Goed gegokt. ;)
Ik hoor het graag als ik nog iets kan betekenen m.b.t. waar het misgaat bij mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Psyrex op 02-10-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
MJV schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Ok. Ik ga het IPv6 en OPNSense-verhaal even on-hold zetten. Ik heb wat rare problemen (vannacht ineens om 01.09 hele infra plat, leek een probleem op de switch) en vervolgens vanochtend ineens maximaal 100mbit throughput als het gaat om download. Kan niet pinpointen dat het aan IPv6 config ligt, maar kan het ook niet uitsluiten. Kreeg toch nog geen IP.
Maximaal 100 mbit heb ik in het verleden gehad door een gateway die niet goed monitorde. In dat geval was het na het herstarten van de gateway 5 minuten goed en daarna max. 100 mbit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Psyrex schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:07:
@ernstoud @robertwebbe
Ik heb een Deciso DEC850 met daarop OPNsense.

@R3D
Goed gegokt. ;)
Ik hoor het graag als ik nog iets kan betekenen m.b.t. waar het misgaat bij mij.
Er zijn via telnet/ssh commando’s om VLANs te koppelen aan poorten maar het zou toch niet nodig moeten zijn dat met de hand te doen als geschat meer dan 20 Tweakers met de Zaram gewoon VLAN100 zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:26:
[...]

Volgens bij hebben ze me dat niet laten weten.

@Psyrex en @No13 ?

Sowieso hebben heel weinig mensen me hun router merk/type laten weten, stuk of 5. UDM en Mikrotik rb5009.
Ik heb de Mikrotik RB5009 zoals ik eerder al een keer heb vermeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik ga morgenochtend vroeg de Zaram aanmelden bij de helpdesk en de Huawei ONT er tussenuit halen om vervolgens de Zaram direct in de UDM-Pro te prikken. Is het nog steeds verstandig om ook het klantnr mee te geven? Met een beetje geluk heb ik @R3D niet nodig ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
No13 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:18:
[...]

Ik heb de Mikrotik RB5009 zoals ik eerder al een keer heb vermeld :)
Ah juist ja. Excuus. Het is zwaar knudde om in de PB’s iets terug te vinden.

Jasses… een issue met de rb5009. Daar zitten jij en ik niet op te wachten dus. Enfin, hopelijk komen er hints die duidelijk maken waarom bij jullie twee internet op VLAN500 komt, of zoals ik begrijp ergens (in de SFP of router) de mapping naar VLAN100 niet gemaakt wordt.

Ik kan me niet indenken dat het aan de SFP ligt als anderen er geen last van hebben. We kunnen trouwens als er hier geen oplossing komt rekenen op support bij Zaram.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

Och ik zie op zich geen probleem; ik heb internet O-)

Maar als we hier willen t-shooten dan ben ik uiteraard bereid mee te denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Psyrex schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:32:
[...]

Maximaal 100 mbit heb ik in het verleden gehad door een gateway die niet goed monitorde. In dat geval was het na het herstarten van de gateway 5 minuten goed en daarna max. 100 mbit.
Hmm, hoe zie/check ik dat? Ik wordt langzamerhand er een beetje moedeloos van. Upload continu 940+, download ergens ronde 150mbps. Krijg maar niet duidelijk wat hier nu aan de hand is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Kleine update: nu 22 reacties op mijn PB aan Tweakers die eerder belangstelling toonden voor de 2e bestelling Zaram SFP’s.

Is nog wat te weinig… bijkomende kosten zoals verzendkosten uit Korea, verzendkosten vanuit FS.com, kosten voor inklaring e.d. omgeslagen per SFP drijven dan de prijs op.

Ik wacht nog een week of twee op verdere reacties. Ik ga voor 35-40 stuks.

Vandaag is overigens de laatste uit de 1e bestelling afgehaald. Er staan er dus 58 in het veld.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 02-10-2023 21:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k.nkms
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-10-2024
justdaboo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:52:
[...]

Ik vermoed een corrupte config...? Backupje eerder terug zetten?
Mijn excuses voor de verlate reactie! Vanwege privéomstandigheden was ik even afgeleid.

Na het instellen van VLAN 100 op de WAN-interface, ontving ik de volgende melding:
code:
1
2
We couldn't apply the gateway configuration changes.
for further assistance.

Ik dacht dat ik inderdaad een eerdere configuratie moest terugzetten. Echter, na dit te hebben gedaan, ontving ik opnieuw dezelfde melding.

Uiteindelijk heb ik enkele stappen handmatig via SSH uitgevoerd om het tijdelijk weer werkend te krijgen. Ik heb mijn bevindingen en de supportconfiguratie naar UniFi support gestuurd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# Set up VLAN 100 on eth9
ip link add link eth9 name eth9.100 type vlan id 100
ip link set eth9.100 up

# Start DHCP client on eth9.100 #Note: The DHCP configuration is not being applied see the error below
/usr/bin/busybox-legacy/udhcpc -i eth9.100 --script /usr/share/ubios-udapi-server/ubios-udhcpc-script

udhcpc: started, v1.34.1
udhcpc: broadcasting discover
sh: 1: /usr/share/udhcpc/decline.script: not found
udhcpc: broadcasting select for <wan_ip>, server <dhcp_server>
udhcpc: lease of <wan_ip> obtained from <dhcp_server>, lease time 1582

# Due to the DHCP issue I have experienced, I am setting a static configuration.
ip addr add <wan_ip>/25 dev eth9.100
ip route add default via <gateway> dev eth9.100

# Set DNS servers
echo "nameserver <dns_server>" >> /etc/resolv.conf
echo "nameserver <dns_server>" >> /etc/resolv.conf

# Enable IP forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

# Apply NAT for traffic leaving through eth9.100
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth9.100 -j MASQUERADE

Tot op heden heb ik echter nog geen reactie van UniFi ontvangen, dus we moeten nog even afwachten.

Wat betreft de Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.0 2022-02): na het vervangen van de Nokia XS-2426G-B door de Genexis, ondervind ik veelvuldige onderbrekingen.

Ik heb handmatige aanpassingen gedaan in de UDM Pro en wilde uitsluiten dat de problemen daardoor veroorzaakt werden. Daarom heb ik een laptop direct op de Genexis aangesloten en deze enkele uren gebruikt. Ook hierbij merkte ik dezelfde onderbrekingen. Tijdens het browsen duurt het vaak lang voordat pagina's geladen zijn, of soms laden ze helemaal niet.

Wanneer ik de UDM Pro aansluit, merk ik regelmatig dat IPsec-verbindingen wegvallen. Dit merk ik vooral op doordat UniFi -apparaten, zoals camera's en access points op andere locaties, geen verbinding kunnen maken met deze locatie, wat voorheen geen probleem was. Daarnaast ontvang ik ook meldingen over problemen met de internetverbinding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ExlleQU8TTEkLETiPcyDgSIuj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4rbKdhoMMqnUOUiwrAuxILQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
bjusterbaarlik schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:15:
[...]

Het is inderdaad in de meeste gevallen nog niet de monteur van Guidion die de patch zet, maar de netbeheerder. Bedrijf als BAM, of Allinq bijvoorbeeld. Al is er wel een pilot bezig waarbij de Guidion monteur wel de patch zet.
Bedankt.. Ik heb in dit geval toch maar voor een monteur gekozen.
Je zult maar net in de pilot zitten en dat het daardoor misloopt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
k.nkms schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:47:
[...]

Wat betreft de Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.0 2022-02): na het vervangen van de Nokia XS-2426G-B door de Genexis, ondervind ik veelvuldige onderbrekingen.
Ok. Dat wisten we een jaar geleden al, dat deze Genexis ONT niet stabiel is op de DFN infra.

Aangenomen (maar wellicht een foute aanname) zou dit exemplaar van recenter datum kunnen zijn met recentere firmware. Dat geeft dan geen verbetering.

Ergens in deel 1 van deze thread of in de Caiway threads zijn de verschillende HW/FW versies van deze ONT wel eens genoemd, zal eens zoeken.

Gevonden: ThaHandy in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie" en ernstoud in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 02-10-2023 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eduwardpost
  • Laatst online: 24-08 20:33
ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:32:
[...]
Jasses… een issue met de rb5009. Daar zitten jij en ik niet op te wachten dus.
@No13 welke firmware heb je op je RB draaien (in winbox: system -> RouterBOARD)?
Ik draai zelf RouterOS 7.11.2 met de 7.11.1 firmware.
Je moet de firmware zelf los updaten nadat de software is geupdate namelijk, mogelijk dat dat nog een verschil is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

eduwardpost schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:13:
[...]

@No13 welke firmware heb je op je RB draaien (in winbox: system -> RouterBOARD)?
Ik draai zelf RouterOS 7.11.2 met de 7.11.1 firmware.
Je moet de firmware zelf los updaten nadat de software is geupdate namelijk, mogelijk dat dat nog een verschil is?
Ik zie inderdaad nog een oude firmware: 7.1.5
zal zo eens een update doen

Edit: na de firmware update is het gedrag onveranderd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[admin@rb5009] /system/routerboard> print
                ;;; Warning: cpu not running at default frequency
       routerboard: yes
             model: RB5009UG+S+
     serial-number: ----
     firmware-type: 70x0
  factory-firmware: 7.0.5
  current-firmware: 7.11.2
  upgrade-firmware: 7.11.2

code:
1
2
3
/interface vlan
add interface=sfp-Delta name=inet-Delta vlan-id=500
add interface=sfp-Delta name=inet-TV-delta vlan-id=501

[ Voor 36% gewijzigd door No13 op 02-10-2023 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eduwardpost
Hmm, bijzonder. @ernstoud is er nog informatie die we zouden kunnen vergelijken in de zaram tussen die van mij in de RB5009 en die van @No13?

Ik zou zelf wel verwachten dat het "probleem" namelijk in de SFP module zit en niet zo zeer in de RB5009.
Als ik het goed begrepen heb is de zaram verantwoordelijk voor het omzetten van het 500 vlan naar de 100.

Misschien is de OMCI configuratie niet goed doorgekomen of doorgevoerd op deze specifieke SFP's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k.nkms
ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Ok. Dat wisten we een jaar geleden al, dat deze Genexis ONT niet stabiel is op de DFN infra.

Aangenomen (maar wellicht een foute aanname) zou dit exemplaar van recenter datum kunnen zijn met recentere firmware. Dat geeft dan geen verbetering.

Ergens in deel 1 van deze thread of in de Caiway threads zijn de verschillende HW/FW versies van deze ONT wel eens genoemd, zal eens zoeken.

Gevonden: ThaHandy in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie" en ernstoud in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Die is zelfs nog nieuwer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
eduwardpost schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:30:
Hmm, bijzonder. @ernstoud is er nog informatie die we zouden kunnen vergelijken in de zaram tussen die van mij in de RB5009 en die van @No13?

Ik zou zelf wel verwachten dat het "probleem" namelijk in de SFP module zit en niet zo zeer in de RB5009.
Als ik het goed begrepen heb is de zaram verantwoordelijk voor het omzetten van het 500 vlan naar de 100.

Misschien is de OMCI configuratie niet goed doorgekomen of doorgevoerd op deze specifieke SFP's
Stom. Dat realiseer ik me nu pas… twee Tweakers met een rb5009. En bij jou zit internet dus wel op VLAN100 dus?

Dan moet vergelijken mogelijk zijn. Eerst maar eens de rb5009. Zelfde versies RouterOS en firmware?

No13 heeft toegang tot het telnet/ssh interface van de SFP. Hij kan je uitleggen hoe jij dat ook kunt verkrijgen. Per PB zouden jullie dan kunnen overleggen of er een verschil is tussen de 2 SFP’s.

Volgens de opgave van Zaram hebben alle geleverde SFP’s dezelfde firmware… maar is dat echt zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Nog even een korte vraag voor de UDM-Pro (SE) eigenaren die de Zaram ZXOS11NPI erin geprikt hebben van @ernstoud . Hebben jullie het apparaat moeten rebooten om een IP te krijgen of was dat niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eduwardpost
ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:35:
[...]

Stom. Dat realiseer ik me nu pas… twee Tweakers met een rb5009. En bij jou zit internet dus wel op VLAN100 dus?

Dan moet vergelijken mogelijk zijn. Eerst maar eens de rb5009. Zelfde versies RouterOS en firmware?

No13 heeft toegang tot het telnet/ssh interface van de SFP. Hij kan je uitleggen hoe jij dat ook kunt verkrijgen. Per PB zouden jullie dan kunnen overleggen of er een verschil is tussen de 2 SFP’s.

Volgens de opgave van Zaram hebben alle geleverde SFP’s dezelfde firmware… maar is dat echt zo?
Yes bij mij draait alles netjes over vlan 100 (en ook 101 voor iptv als ik dat los zou willen doen)
Ga mijn FW ook even naar 7.11.2 updaten
@No13 als je me een PB stuurt met hoe je de SSH opgezet hebt dan zet ik dat ook op aan mijn kant. dan alleen nog weten wat we moeten checken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
eduwardpost schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Yes bij mij draait alles netjes over vlan 100 (en ook 101 voor iptv als ik dat los zou willen doen)
@No13 als je me een PB stuurt met hoe je de SSH opgezet hebt dan zet ik dat ook op aan mijn kant. dan alleen nog weten wat we moeten checken ;)
Het lijkt er op dat No13 weet waar hij naar moet kijken :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k.nkms
ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:37:
[...]

Dan heb je oude meuk, net als ik overigens. In mijn enthousiasme toen er twee gekocht, 1 gesloopt in een poging toegang tot de firmware te krijgen. De andere ligt te verstoffen.
Dan baal je :(

Deze gaat gewoon terug en dan even denken of ik de Zaram of die van FS ga aangschaffen. Gelijk goed doen. De coole modems zijn moeilijk te vinden namelijk..

Mocht iemand iets goed hebben liggen voor een 2Gbit up/down verbinding, laat het me weten please!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eduwardpost schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Zal ongetwijfeld toeval zijn maar de serienummers van jullie SFP’s zijn precies opvolgend. En volgens test rapport inderdaad gelijke FW. Net als alle andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
k.nkms schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:43:
[...]

Dan baal je :(

Deze gaat gewoon terug en dan even denken of ik de Zaram of die van FS ga aangschaffen. Gelijk goed doen. De coole modems zijn moeilijk te vinden namelijk..

Mocht iemand iets goed hebben liggen voor een 2Gbit up/down verbinding, laat het me weten please!
Ik kan je vrijblijvend op de lijst voor de 2e bestelling van de Zaram zetten maar er komen ook Huawei en Nokia ONT’s vrij denk ik van Tweakers die naar de Zaram zijn gegaan…

Op Marktplaats:

https://link.marktplaats.nl/m2008295358

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 02-10-2023 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k.nkms
ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Ik kan je vrijblijvend op de lijst voor de 2e bestelling van de Zaram zetten maar er komen ook Huawei en Nokia ONT’s vrij denk ik van Tweakers die naar de Zaram zijn gegaan…
Nou als zij zijn overgestapt dan denk ik dat het met een reden is?
Als je mij op het lijstje kan doen, dan graag.

Ik heb trouwens een bericht terug van de leverancier, hier had ik dus echt geen zin in. Weet ook even niet wat ik hier mee moet:

code:
1
2
3
Helaas kan de ONT niet retour. Als het niet correct functioneert zal je dit toch bij Caiway / Delta moeten melden.

Als de ONT retour komt, kan ik hem alleen naar Genexis voor reparatie sturen, maar als er niks aan mankeert zitten hier kosten aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
k.nkms schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

Ik heb trouwens een bericht terug van de leverancier, hier had ik dus echt geen zin in. Weet ook even niet wat ik hier mee moet:

code:
1
2
3
Helaas kan de ONT niet retour. Als het niet correct functioneert zal je dit toch bij Caiway / Delta moeten melden.

Als de ONT retour komt, kan ik hem alleen naar Genexis voor reparatie sturen, maar als er niks aan mankeert zitten hier kosten aan.
Gekocht via webshop? Korter dan twee weken geleden? Dan gewoon terug te leveren.

Wil je op de lijst voor de Zaram dan PB sturen, dan houd ik alles op 1 plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eduwardpost
@ernstoud / @R3D
Lijkt erop dat we inderdaad verschillende config in onze SFP's hebben

@No13 heeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
RTEMS Shell on /dev/pty1083592384. Use 'help' to list commands.
admin@ZXOS11NPI / # switch show vlan all
----------------------------------------------------------------------------
      |     |      |         |     |Prio- |      |       Egress Tag(1)
  VID | SID |  FID | Member  |Prio-|rity  |Policy|--+--+--+--+--+--+--+--+--
      |     |      | Port    |rity |Enable|Enable|P8|P7|P6|P5|P4|P3|P2|P1|P0
------+-----+------+8x6543210+-----+------+------+--+--+--+--+--+--+--+--+--
  100     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  0  4
  101     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  0  4
  500     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  0  0
  501     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  0  0
 4095     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  0  0
1.Egress Tag : 
  0(no change), 1(Push Tag), 2(Pop Outer Tag), 3(Untag)
  4(Tag 0), 5(Tag 1), 6(OuterTag:0, InnerTag:1), 7(OuterTag:1, InnerTag:0)
 Total VLAN count : 5

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
admin@ZXOS11NPI / # switch show port vid-change
VID  Change After(egress) rule info
---------------------------------------------------------
 idx    port_map(0~8)   in/outer VID(before)    VID(after)
rule count : 0
admin@ZXOS11NPI / # switch show acl vid-change 
VID  Change Before(ingress) rule info

waar ik (waar vlan 100 dus wel werkt)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  500     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  4  0
  501     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  4  0
1.Egress Tag : 

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 0      010000000       Outer    500            100
 1      010000000       Outer    501            101
rule count : 2

heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

k.nkms schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:51:
[...]
[...]
Ik heb een Nokia XS-010X-Q maar ik sta op de lijst voor een SFP omdat ik dan een actief apparaat er tussen uit kan halen, dus minder stroom en ook minder latency (al zal ik dat niet merken denk ik).

De Nokia werkt uitstekend nu en voor mensen die geen SFP slot hebben zal deze ook prima zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eduwardpost schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:00:
@ernstoud / @R3D
Lijkt erop dat we inderdaad verschillende config in onze SFP's hebben

@No13 heeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
RTEMS Shell on /dev/pty1083592384. Use 'help' to list commands.
  501     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  0  0
1.Egress Tag : 

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
admin@ZXOS11NPI / # switch show acl vid-change 
VID  Change Before(ingress) rule info

waar ik (waar vlan 100 dus wel werkt)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  500     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  4  0
  501     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  4  0
1.Egress Tag : 

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 0      010000000       Outer    500            100
 1      010000000       Outer    501            101
rule count : 2

heb
En zou @No13 het aandurven om die vid-change te doen via de shell?

Maar dan de vraag als dit een vid-change is geïnitieerd via OMCI door de DFN infra waarom dat bij jou wel en bij No13 niet uitgevoerd wordt. Ben benieuwd naar een foutmelding o.i.d. als het via de shell geprobeerd wordt.

Wat zeggen de commando’s “ver” en “printenv”… kenmerkende verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

Ik heb in de SSH sessie naar de SFP enkel show commando's gedraait maar ik kom er niet langer in... Geen idee wat daar mis is gegaan maar het IP van de SFP zelf is niet langer te pingen...

Morgen nog maar eens kijken met verse energie :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eduwardpost
De
code:
1
ver
output is hetzelfde
De output van
code:
1
printenv
heeft een (naast de SN/mac address info) vershil

No13 heeft
code:
1
fwenv(12) stored at 0x40000, size 4096 bytes, region1 992 bytes, region2 3072 bytes

Waar ik
code:
1
fwenv(14) stored at 0x40000, size 4096 bytes, region1 992 bytes, region2 3072 bytes

heb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
Daar was dan het grote moment,

vammiddag mijn Nokia XS-010-Q aangesloten.

helaas knipperend PON lampje.

echter kwam ik er al snel achter dat de medewerker bij Delta het niet juist had aangemeld,

hierna dit nogmaals laten doen. en aan @R3D gevraagd om te controleren...

daarna ik het bericht kreeg. : ik zeg "staat goed"

en hopla IPv4 en IPv6 adres op mijn OPNsense router.

thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eduwardpost schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:20:
De
code:
1
ver
output is hetzelfde
De output van
code:
1
printenv

No13 heeft
code:
1
fwenv(12) stored at 0x40000, size 4096 bytes, region1 992 bytes, region2 3072 bytes

Waar ik
code:
1
fwenv(14) stored at 0x40000, size 4096 bytes, region1 992 bytes, region2 3072 bytes

heb
Mmm.. Dat getal tussen haakjes lijkt me een volgnr. van de opslag van de environment (die je met printenv dus toont). Wat dat verschil betekent? Meerdere environments? Meer keren environment veranderd? Dat laatste zou goed kunnen.

Maar weinig steekhoudend verschil. Begreep dat jullie beiden ook op een gegeven moment de SFP niet meer in konden komen.

Ik heb e.e.a. aan Zaram doorgezonden. Begrijp dat jullie komende tijd nog even verder testen.

Zou kunnen zijn dat de Delta OLT de OMCI commando’s te snel verstuurd en dit commando (vid-change) verloren raakt… vergezocht maar je moet wat bedenken…

@R3D @fagao … enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Brentjuh2000 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:22:
Daar was dan het grote moment,

vammiddag mijn Nokia XS-010-Q aangesloten.

helaas knipperend PON lampje.

echter kwam ik er al snel achter dat de medewerker bij Delta het niet juist had aangemeld,

hierna dit nogmaals laten doen. en aan @R3D gevraagd om te controleren...

daarna ik het bericht kreeg. : ik zeg "staat goed"

en hopla IPv4 en IPv6 adres op mijn OPNsense router.

thanks!
Weer een tevreden R3D klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eduwardpost
ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

Begreep dat jullie beiden ook op een gegeven moment de SFP niet meer in konden komen.

Ik heb e.e.a. aan Zaram doorgezonden. Begrijp dat jullie komende tijd nog even verder testen.
Yes, beide inderdaad niet een 100% stabiele SSH connectie naar de interface, ook als ik er eenmaal in zit wordt de verbinding zo nu en dan verbroken. maar uiteindelijk komt alle info er wel uit.

Wat betreft testen, als er wat vergeleken moet worden laat het maar weten dan doe ik dat met alle plezier! Denk niet dat ik verder heel behulpzaam kan zijn met het zoeken van de problemen als het op de zaram/xgspon specifieke zaken komt, nog weinig kaas van gegeten, maar leer elke keer weer wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k.nkms
ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:54:
[...]

Gekocht via webshop? Korter dan twee weken geleden? Dan gewoon terug te leveren.

Wil je op de lijst voor de Zaram dan PB sturen, dan houd ik alles op 1 plek.
Thanks, ik heb het terug gemaild naar de leverancier. Hoop niet in te veel gedoe.

Ik heb besloten om toch de FS te bestellen. Nog bedankt voor de tips!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ernstoud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:11:

Ik wacht nog een week of twee op verdere reacties. Ik ga voor 35-40 stuks.

Vandaag is overigens de laatste uit de 1e bestelling afgehaald. Er staan er dus 58 in het veld.
Ik stel voor misschien langer te wachten dan 1-2 weken, er zal vast nog interesse zijn _/-\o_

Anders de prijs omhoog, ik denk dat wij - als tweakers - vast wel wat muntjes over hebben om niet die nokia rommel te moeten gebruiken O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
eduwardpost schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:20:
De
code:
1
ver
output is hetzelfde
De output van
code:
1
printenv

No13 heeft
code:
1

Waar ik
code:
1

heb
code:
1
2
3
4
5
admin@ZXOS11NPI  # ver
onu/omci stack version: 090.02-zaram (build 12165) Sep 14 2023 10:38:51

admin@ZXOS11NPI  # printenv

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
admin@ZXOS11NPI \[/] # switch show vlan all
  102     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  0  4
  502     0      0  0-0000011     0      0      0  0  -  0  0  0  0  0  0  0
1.Egress Tag : 

admin@ZXOS11NPI \[/] # switch show port vid-change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjoep1980
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09-2024
Omdat ik in mijn Router geen SFP+ poorten heb gaat de Zaram module niet werken. Heeft een van de tweakers die nu wel de Zaram module gebruikt de Nokia ONT over en wil deze verkopen? dan heb ik iig mijn externe IP-adres op mijn eigen router.
Ik hoor het graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

Wat Zaram en vlan 500 betreft is het wat mij betreft duidelijk. De vlan en vid-change configuratie lijkt niet compleet in mijn SFP waardoor ik in vlan 500 mijn internet heb in plaats van in vlan 100.

Voor zover ik kan zien is dit niet een config die ik kan aanpassen (in ieder geval kan ik daar in de documentatie niets over terug vinden) dus ligt het buiten mijn macht :)

Wat ik overigens ook totaal geen probleem vind; in mijn beleving werkt alles goed dus waarom zeuren :D

Deze gegevens heb ik ook met R3D gedeeld en als hij nog verder wil troubleshooten dan help ik uiteraard met plezier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bluewalk schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:35:
[...]

Ik stel voor misschien langer te wachten dan 1-2 weken, er zal vast nog interesse zijn _/-\o_

Anders de prijs omhoog, ik denk dat wij - als tweakers - vast wel wat muntjes over hebben om niet die nokia rommel te moeten gebruiken O-)
Duidelijk. Maar de prijs moet niet in de buurt van de SFP van fs.com komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
Bijzondere advertentie, is een particuliere verkoper, maar de prijs is excl. BTW, die 20€ hoger is dan de prijs incl. BTW bij de Poolse webshop. Dit soort scalpers moeten we geen aandacht geven.

Heeft iemand al een gokje gewaagd met de opvolger EN8010Ts-20?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
@ernstoud ook hier witte rook voor zover ik kan zien.

Gisteren heb ik voor de zekerheid een backup van de UDM-Pro gemaakt en gedownload, van alle settings wat screenshots gemaakt zodat ik vergelijkingsmateriaal heb.

09:27 : melding gemaakt bij de helpdesk met daarin het verzoek om een nieuw modem / ONT te registreren aan de hand van de volgende gegevens:
Klantnummer: xxxxxxxx
PON serienummer / PON ID: ZRMTxxxxxxxx
MAC adres: 00:0B:6F:60:2F:xx
Merk/type: Zaram ZXOS11NPI
De helpdesk gaf aan dat het maximaal 1 werkdag kan duren en gaf aan dat ik na het gesprek alles om kan gaan zetten. Ik moest nog even een e-mailadres achterlaten waarop zij met mij communiceren wat betreft de provisioning.

09:30 - met het setje van @ernstoud de groene SC-APC glasvezelkabel uit de Huawei ONT gehaald, daarna in het koppelstukje geklikt, vervolgens de SC-UPC/SC-APC blauw/groene glasvezelkabel erop geklikt en daarna meteen in de Zaram SFP+ ONT en vervolgens in de UDM-Pro geschoven.

De module was meteen te zien in de UDM-Pro dus dat zag er goed uit. Toen was het wachten op het verkrijgen van een IP-adres… en dat duurde niet lang want ik had binnen een halfuur een IP-adres. Ik kreeg een volledig nieuw IP-adres van 62.x.x.x naar 136.x.x.x en het bekroop mij even of ik nu opeens in een CGNAT pool terecht was gekomen maar dat is niet zo na een kort testje met deze handleiding.

Zo soepel van modem wisselen heb ik nog nooit meegemaakt. _/-\o_

Ik heb nu dus een Huawei HN8010Ts ONT over. Afhankelijk van de reactie die ik krijg in het KPN glasvezel topic zal ik deze houden of niet.

Wel nog een vraagje:
Nu ben ik zo lomp geweest om niet eerst de glasvezelkabel goed langs mijn rack te leiden en ik dacht.. nou dan trek ik toch gewoon weer even de SFP module eruit en doe het goed, maar ik krijg dat ding er niet zomaar weer uit! :F Ik wil er ook niet te hard aan trekken, tips iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:31
Weet dat het eigenlijk voor V&A bedoeld is, maar mocht iemand zijn ONT vervangen en mij blij willen maken - weet me dan, nadat @Tjoep1980 is voorzien, te vinden :-).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jinglewood schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:29:

Wel nog een vraagje:
Nu ben ik zo lomp geweest om niet eerst de glasvezelkabel goed langs mijn rack te leiden en ik dacht.. nou dan trek ik toch gewoon weer even de SFP module eruit en doe het goed, maar ik krijg dat ding er niet zomaar weer uit! :F Ik wil er ook niet te hard aan trekken, tips iemand?
Er zit een vergrendeling op!

Glasvezel er uit trekken en dan het kleine hendeltje kun je naar beneden kantelen, daarna kun je hem uit de cage trekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mauEs76K9fUZbCp3Q5zAyqwwmpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P01qlS9xgRzYZGCrqr39zHh0.jpg?f=user_large

Mooi resultaat verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ernstoud hoe is het met de testen op KPN verlopen, heb jij nog wat kunnen kortsluiten met een KPN klant?

Iemand wilde dat gaan testen meen ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42
MrJoery schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:28:
[...]
Heeft iemand al een gokje gewaagd met de opvolger EN8010Ts-20?
Ik heb er 1 besteld. Zou 16 of 17 oktober moeten worden overgezet naar PON netwerk door Delta. Ik laat mijn bevindingen uiteraard even weten in dit draadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
N1traat schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:54:
[...]
Ik heb er 1 besteld. Zou 16 of 17 oktober moeten worden overgezet naar PON netwerk door Delta. Ik laat mijn bevindingen uiteraard even weten in dit draadje.
Grote kans dat dit probleemloos gaat werken. Mogelijk zul je bij registratie nog even het andere typenummer moeten melden gezien de nieuwe (nog) niet BBF.247 gecertificeerd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
stormfly schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:42:
@ernstoud hoe is het met de testen op KPN verlopen, heb jij nog wat kunnen kortsluiten met een KPN klant?

Iemand wilde dat gaan testen meen ik.
:w Ik ben één van de testers op KPN, samen met @timminater volgens mij. Ik wacht een goed moment deze week af om te testen, qua werk en familie. Hoop het later deze week aan te sluiten (ik moet het moment nog afspreken met KPN via de service tool) en dan kom ik natuurlijk hier terug met m'n bevindingen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Thyraon op 03-10-2023 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Thyraon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

:w Ik ben één van de testers op KPN, samen met @timminater volgens mij. Ik wacht een goed moment deze week af om te testen, qua werk en familie. Hoop het later deze week aan te sluiten (ik moet het moment nog afspreken met KPN via de service tool) en dan kom ik natuurlijk hier terug met m'n bevindingen :)
Want het is goed om te weten voor de Delta gebruikers, dat bij KPN users het originele modem (voor zover ik weet) niet meer werkt tot je deze weer aanmeld, dus het is niet "even swappen" :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrJoery schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Bijzondere advertentie, is een particuliere verkoper, maar de prijs is excl. BTW, die 20€ hoger is dan de prijs incl. BTW bij de Poolse webshop. Dit soort scalpers moeten we geen aandacht geven.
Lijkt me dit bedrijf: https://dv-solutions.nl/

Die mag dus geen prijzen excl. BTW noemen op MP.

Maar geld verdienen door een hoge prijs te vragen (roept iemand in de zaal Apple?) mag iedereen. Vrije markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
justdaboo schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:47:
Want het is goed om te weten voor de Delta gebruikers, dat bij KPN users het originele modem (voor zover ik weet) niet meer werkt tot je deze weer aanmeld, dus het is niet "even swappen" :)
Precies, dat staat er volgens mij ook bij in die tool van KPN, dus ik moet dat wat zorgvuldiger timen en even checken of eventueel terug swappen naar hun Genexis ONT ook nog wel kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:55
Thyraon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Precies, dat staat er volgens mij ook bij in die tool van KPN, dus ik moet dat wat zorgvuldiger timen en even checken of eventueel terug swappen naar hun Genexis ONT ook nog wel kan.
Lijkt me dat dat wel kan...Alleen zal je die ook weer moeten aanmelden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:49:
[...]
Lijkt me dit bedrijf: https://dv-solutions.nl/

Die mag dus geen prijzen excl. BTW noemen op MP.

Maar geld verdienen door een hoge prijs te vragen (roept iemand in de zaal Apple?) mag iedereen. Vrije markt.
Ook bijzonder is dat de verkoper staat vermeld als particulier (en je hiermee geen aanspraak kan maken op een aantal consumentenrechten).

De advertentie is inmiddels verlopen, toeval? Of leest de verkoper hier mee..
N1traat schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:54:
[...]
Super! Hopelijk werkt deze ook gewoon prima, dan is er in ieder geval weer een goed leverbaar product voor de Tweakers die geen SFP kunnen/willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 09:26
Wat is jullie advies met betrekking tot de glasvezel modem bij Delta :
- Zelf 1 aanschaffen voor het glasvezel abonnement > (zit momenteel aan de FritzBox 5590 fiber XGS-PON)
- of de bijgeleverd Nokia modem gebruiken ?

Mijn thuis netwerk is niet echt spannend :
Zoals het er uit komt te zien :
Modem -> 1Gbps poort naar TV
Modem -> 2,5Gbps port -> Netgear MS-305 switch waar de desktop en 2 NASsen aanhangen
Wi-fi voor telefoon, tablet en laptop gewoon via de modem

Extra instelmogelijkheden zijn makkelijk, maar geen must.
Gaat mij erom dat de verbinding ten alle tijden stabiel is, ik ben namelijk vanaf mijn werk (offshore) regelmatig bezig op de NASsen thuis.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dierkx36 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:23:
Wat is jullie advies met betrekking tot de glasvezel modem bij Delta :
- Zelf 1 aanschaffen voor het glasvezel abonnement > (zit momenteel aan de FritzBox 5590 fiber XGS-PON)
- of de bijgeleverd Nokia modem gebruiken ?

Mijn thuis netwerk is niet echt spannend :
Zoals het er uit komt te zien :
Modem -> 1Gbps poort naar TV
Modem -> 2,5Gbps port -> Netgear MS-305 switch waar de desktop en 2 NASsen aanhangen
Wi-fi voor telefoon, tablet en laptop gewoon via de modem

Extra instelmogelijkheden zijn makkelijk, maar geen must.
Gaat mij erom dat de verbinding ten alle tijden stabiel is, ik ben namelijk vanaf mijn werk (offshore) regelmatig bezig op de NASsen thuis.
Het bijgeleverde Nokia modem kent geen bridge mode. Maar als je voor je werk die toegang tot een NAS thuis nu via de Fritzbox werkend hebt zal dat met het bijgeleverde modem ook wel kunnen. Heb je daar in de 5590 speciaal iets voor moeten doen? Poorten open zetten? Of werkt die toegang vanaf de client (PC, iPad e.d.) met een app?

Of is zijn er woorden weggevallen en moet het “… zit momenteel te denken aan…” zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 03-10-2023 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bah. IP veranderde vanmorgen.

Kon opeens niet meer bij mijn Oracle VM's. (Want strikte IP gebonden ingress rule in de firewall.)

Van 81.x.y.z naar 141.a.b.c dus geen CGNAT. Pfff...

Wel zo te merken 1 ms. extra latency.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 03-10-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 09:26
ernstoud schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

Het bijgeleverde Nokia modem kent geen bridge mode. Maar als je voor je werk die toegang tot een NAS thuis nu via de Fritzbox werkend heb zal dat met het bijgeleverde modem ook wel kunnen. Heb je daar in de 5590 speciaal iets voor moeten doen? Poorten open zetten? Of werkt die toegang vanaf de client (PC, iPad e.d.) met een app?
Je begrijpt me verkeerd ;)

Zodra het glasvezel abonnement heb aangevraagd, zit ik te twijfelen :
- of de bijgeleverd Nokia modem gebruiken
- of zelf een glasvezelmodem kopen, en hierbij dacht ik dus aan die Fritzbox ;)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee…in je post waren dus de woorden “te denken” weggevallen ;) .

“zit aan” lijkt er toch erg op dat je die Fritzbox al hebt.
Zodra het glasvezel abonnement heb aangevraagd, zit ik te twijfelen :
- of de bijgeleverd Nokia modem gebruiken
- of zelf een glasvezelmodem kopen, en hierbij dacht ik dus aan die Fritzbox ;)
Hoe benader je vanuit je werk die NAS boxen? Wat moet daarvoor gebeuren? Dat is de belangrijke vraag. Kan de Fritzbox of de Nokia dat, zo niet… welke router wel? En kan de Fritzbox of Nokia dat niet, maar een andere router wel ontkom je niet aan een losse ONT of een SFP+ in die router.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thyraon
Het was hier volgens mij al eerder gemeld, maar de Zaram wordt in ieder geval goed gedetecteerd in de 10 Gbit/s WAN SFP+ poort van een UniFi Dream Machine SE. Dit was een kwestie van inprikken – geen herstart of configuratie nodig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtXyeqFnPl1ohcDiH65xXaXke7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MSWV2VUwqFOwz7Sq5s3L9wl8.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thyraon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:22:
Het was hier volgens mij al eerder gemeld, maar de Zaram wordt in ieder geval goed gedetecteerd in de 10 Gbit/s WAN SFP+ poort van een UniFi Dream Machine SE. Dit was een kwestie van inprikken – geen herstart of configuratie nodig:

[Afbeelding]
En heb je ook al een werkende verbinding?

Van correcte werking in een Unifi router kijk ik niet meer op :) .

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 03-10-2023 16:34 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.