Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:15
ernstoud schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:59:
[...]

Mooie feedback. Eindelijk duidelijkheid. Dank voor je inspanningen. Een 2.5 Gbps. poort achter de ACT is nog een overweging, die zijn goedkoop.

Bijzonder dit, ik heb nog een heel klein beetje twijfel of het echt alleen een ACT issue is. De Zaram SFP+ werkt zoals bekend, niet in een 1 Gbps SFP poort. Op het serial interface (de contacten achterop de SFP) kan de Zaram dus geen 1 Gbps. verwerken, het is altijd 10 Gbps. Is het dan toeval dat er nu ook een issue is als het front-end (glas) van deze ACT met 1 Gbps. timing komt?

Iets te toevallig?
Het werkt zonder issues op de UDM Pro, maar dat is uiteraard 10Gbps. Ik had het al bij Zaram als extra vraag neergelegd om hier meer duidelijkheid over te krijgen, want ik ben erg benieuwd waarom ze denken (zonder in de ACT te kijken) dat het specifiek een buffer issue is in de ACT, als bijv. de buffers in hun screenshot oplopen aan de Zaram kant. Ik verwacht dat ze nog wel door gaan testen. Ze hebben nu immers een ACT tot de beschikking,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jordy5
JerryBrok schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:26:
[...]

Oke, en hoe gaan we dit vragen aan ACT? Ik bedoel, oorzaak duidelijk. Oplossing ook (Firmware update?)
Iemand enig idee hoe dit dan aan te zwengelen bij ACT?
Heb het bij ACT neergelegd vannochtend. Ze reageren normaal wel redelijk vlot. Als het al een issue is in de firmware, dan zal het nog niet zo maar op te lossen zijn.

Het enige wat nu met zekerheid gezegd kan worden, is dat ze niet "compatibel" zijn met elkaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordy5
dexterdude schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:29:
[...]

Ik kan mijn OEO converter naar 1/2,5/5 GB forceren met een dipswitch. Sinds mijn UXG-Pro alleen 1 of 10Gbit ondersteund kan ik zien of Digitus er ook last van heeft.
Ja bij mijn UDM-Pro doet de SFP+ niks als ik hem op 1Gbps zet idd. Ben benieuwd of de OEO wel meer doet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door jordy5 op 02-04-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-04 15:10
jordy5 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:41:
[...]

Ja bij mijn UDM-Pro doet de SFP+ niks als ik hem op 1Gbps zet idd. Ben benieuwd of de OEO wel meer doet ;)
Mijn UDX-Pro ziet de Ubiquiti DAC kabel alleen daar achter ziet hij niks. (volgens de GUI)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jordy5
jordy5 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:33:
[...]

Heb het bij ACT neergelegd vannochtend. Ze reageren normaal wel redelijk vlot. Als het al een issue is in de firmware, dan zal het nog niet zo maar op te lossen zijn.

Het enige wat nu met zekerheid gezegd kan worden, is dat ze niet "compatibel" zijn met elkaar ;)
Heb response van ACT dat ze dit intern gaan uitzoeken of dit inderdaad een bekend probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryBrok
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 13:26
jordy5 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:27:
[...]

Heb response van ACT dat ze dit intern gaan uitzoeken of dit inderdaad een bekend probleem is.
Dan zijn ze idd lekker snel met reageren idd. ALS het een probleem is zal er wel een firmware update voor komen...dat KAN snel gaan, maar ook lang duren idd. Lastig dan idd. Want wat nu te doen: AC4455 terugsturen en een ONT (Huawai / Nokia) nemen, of voor nu even tijdel accepteren dat e.e.a. trager is....het werkt wel, maar dus wel echt factor 10 trager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
THM0 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:02:
[...]

Yes duidelijk! Toch nog een vraag, degene van ons die in de eerste batch Zaram's zaten kregen een extra profiel in de infrastructuur zodat zowel het eigen modem als de Nokia zich succesvol konden aanmelden zonder change aan te vragen.
Is dat afgelopen weken ook opgeruimd met jullie cleanup werkzaamheden, en is nu voor iedereen max 1 profiel actief?
yess, no exeptions

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JerryBrok
Strengert :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekel833
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-03 21:15
R3D schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:26:
Onhandig of niet, als je kiest voor het gebruik van je eigen modem moet je ondertussen begrijpen dat je daar ook de risico’s mee accepteert.
Als je issues hebt met je eigen modem is support zo goed als niet.
Dus moet je eerst hetzelfde proces volgen om de Nokia weer actief te krijgen voordat support verder kan gaan.
Als de risico’s daarvan zwaarder wegen adviseer ik om bij de standaard geleverde Nokia te blijven.
We kunnen op veel locaties simpelweg geen dubbele bezettingen hebben op de splitter.
Dus is de keuze om nergens dubbele bezetting te hebben heel makkelijk gemaakt.
In vergelijking met de andere grote ISP’s hebben Delta eigen modem gebruikers een luxe positie.
Dit gesprek kan ik met mijn thuis verbinding bij Odido niet hebben kan ik je vertellen.
Klopt ook, het blijft voor eigen risico. Nu hopen dat snel de Nokia weer gaat werken en dan de Zaram retour.
Ik spreek net de klantenservice en ze zeggen dat ze er mee bezig zijn en dat mijn oude modem gewoon altijd moet werken als je deze terug aansluit, dit klopt dan niet helemaal meet de informatie die hier op het forum voorbij komt.

Heb je nog een tip i.p.v. de Nokia modem welke wel in bridge kan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:50
ernstoud schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:40:
[...]

Heb je de topic start gelezen (pagina 1 van deze thread)?

Ik neem aan dat je met een of ander OS van de Lenovo M720q een router gemaakt hebt? Als je al AON daarop functioneel had, dan is VLAN100 dus getagged.

Dan zou de Zaram inderdaad plug/play na registratie moeten werken.
Bedankt voor je reactie.
Klopt inderdaad! Ik gebruik Debian met systemd-networkd en firewalld en heb alle tagging gedaan.
Dat werkte zeer goed met een FS.com BiDi module.
Wat dat betreft vind ik het jammer dat we zijn overgezet van AON naar XGS-PON, ondanks dat we nog steeds maar een gbit verbinding hebben.

Ik heb de topic start gelezen en daaruit maak ik op dat ik niets hoef aan te passen.
Mijn vraag was vooral een sanity check, omdat het met XGS-PON helaas niet meer zo is dat ik simpelweg met trial-and-error kan wisselen tussen de Delta/Caiway modem en eigen modem zonder significante downtime.
Dat maakte het in gebruik nemen van een eigen modem een redelijk risicoloze onderneming, in tegenstelling tot de nieuwe situatie. Wat dat betreft kan ik niet wachten tot het portal klaar is dat het mogelijk zou moeten maken om dat eenvoudig te kunnen doen.

Omdat ik het al werkend heb gehad, neem ik nu het risico om het eigen modem nogmaals in gebruik te nemen, na aanschaf van een Zaram module. Dat had ik niet gedaan als Caiway een bridge modem van een normaal formaat kon leveren, of een officieel ondersteunde media converter / NTU.

De Nokia veroorzaakt namelijk problemen met VOIP en is zo'n bakbeest, dat ik het ding bovenop de gasmeter en voor de hoofdzekeringen heb moeten proppen, vastgehouden door een verlengsnoer tussen de koppelingen ervan. Tussen de watermeter en gasmeter, waar sinds begin 2000 alle modems hebben gehangen, is simpelweg niet genoeg ruimte, vooral niet door het idiote ontwerp van de bevestigingsbeugel.
Tot zover mijn kleine rant. Ik hoop dat iemand bij Delta dit ziet en het mee kan helpen om de volgende keer een apparaat met een beter ontwerp in te kopen. Temeer omdat WiFi in principe door TP-Link Deco's zal worden verzorgd, die ook al 4-5x groter zijn dan hun voorgangers.

Ik denk namelijk dat weinig mensen het er mee oneens zullen zijn, dat dit een totale beun oplossing is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojD5FWc3X5ex17D40IbIlQghcQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8twZb81UwsNRBeZA2p9LYxsX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Stekel833 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:49:
[...]

Klopt ook, het blijft voor eigen risico. Nu hopen dat snel de Nokia weer gaat werken en dan de Zaram retour.
Ik spreek net de klantenservice en ze zeggen dat ze er mee bezig zijn en dat mijn oude modem gewoon altijd moet werken als je deze terug aansluit, dit klopt dan niet helemaal meet de informatie die hier op het forum voorbij komt.

Heb je nog een tip i.p.v. de Nokia modem welke wel in bridge kan werken.
Ik zal de managers van de helpdesk even om opheldering vragen rondom deze mis-informatie. En dat het snel word gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke26
Zojuist bij de klantenservice mijn Zaram aangemeld. Ze zeggen 24u verwerkingstijd.
Weet iemand toevallig of dit uitsluitend tussen kantooruren gebeurt, of ook 's avonds? Anders ben ik geneigd de Nokia er voor vanavond nog even aan te hangen voor de TV :) .

Daarnaast nog een kleine aanvulling voor het voorbeeldscript van @justdaboo. Het werkte perfect, maar Caiway vroeg mij aan het einde om ook nog een 06-nummer op te geven.
ernstoud schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:00:
[...]

Volmondig eensch :)

Glasvezel verlengen? Is er dan niet een betere plek in de meterkast of elders mogelijk?
Deels offtopic:

Helaas is het verplaatsen van aansluitingen geen optie. De meterkast is uit de jaren 60 en heel compact, maar alles past wel en is redelijk geventileerd. Zelfs met grote PV installatie, gasmeter en veel groepen. Door het huis zijn 20 UTP kabels getrokken naar verschillende kamers, die daar in een patchpaneel uitkomen. Ik heb een foto, maar met net de Nokia verwijderd en de Zaram aangesloten, kan ik even lastig foto's syncen vanaf mijn telefoon naar mijn macbook via mijn server.

Tussen de water- en gasmeter zitten op het moment, vastgeschroefd:

- Patch panel
- Lenovo M720q met Intel X710-DA2 als modem (vroeger Genexis 7840)
- Edgerouter X SFP als switch tbv glasvezel kabel die naar schuur loopt.
- FRITZ!Box 7490 als telefooncentrale (en tijdelijke extra switch) met Cheapconnect VOIP.

Dat past allemaal prima. Ik heb alleen de ruimte niet voor de lompe Nokia. Die is simpelweg te hoog of te diep. Daardoor past die of niet door de deur, of de deur kan niet meer dicht. De rare bracket maakt het helemaal onmogelijk. Zelfs als ik de overige apparatuur zou verwijderen.

De Edgerouter wil ik zeer binnenkort vervangen voor een betaalbare platte 24-poorts managed switch met 2x SFP+ poorten. Bij voorkeur met ondersteuning voor OpenWRT of anders met een vendor OS dat lang wordt ondersteund. Voor goede suggesties houd ik mij aanbevolen :) .

[ Voor 8% gewijzigd door ikke26 op 02-04-2024 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Streng hoor, voorlopig maar lekker op AON blijven hangen :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JerryBrok
ikke26 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:17:
[...]
Ik denk namelijk dat weinig mensen het er mee oneens zullen zijn, dat dit een totale beun oplossing is:

[Afbeelding]
De Paashaas is het land nog niet uit, komt Beun de haas ook weer langs.... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:59

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Wat me sinds aanpassing van 1 modem opvalt is dat ik tegenwoordig 2 mailtjes ontvang over mijn gemelde storing. De 1ste die je altijd al kreeg en in de 2e staat onderstaand. @R3D is er in het process naast het 1 actieve modem nog iets veranderd?
Wij hebben de storing helaas niet op afstand kunnen oplossen.

Met deze e-mail willen wij u graag extra informatie geven over de verdere stappen die we gaan ondernemen.

Wat gaat er nu gebeuren?

Het probleem is doorgezet naar een andere afdeling vanwege de complexiteit ervan. Afhankelijk van de mate van complexiteit kan het oplossen van de storing in uitzonderlijke gevallen tot maximaal vijf werkdagen duren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jordy5
ernstoud schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:59:
[...]

Mooie feedback. Eindelijk duidelijkheid. Dank voor je inspanningen. Een 2.5 Gbps. poort achter de ACT is nog een overweging, die zijn goedkoop.

Bijzonder dit, ik heb nog een heel klein beetje twijfel of het echt alleen een ACT issue is. De Zaram SFP+ werkt zoals bekend, niet in een 1 Gbps SFP poort. Op het serial interface (de contacten achterop de SFP) kan de Zaram dus geen 1 Gbps. verwerken, het is altijd 10 Gbps. Is het dan toeval dat er nu ook een issue is als het front-end (glas) van deze ACT met 1 Gbps. timing komt?

Iets te toevallig?
Dit is het antwoord rondom de 10Gbps:

Zaram XGSPON ONT stick only support 10G PON for the optic side and 10G Ethernet on the UNI side.

As it is supporting 10Gbps on both PON and UNI, it does support SFP+ port but 10Gbps only.

The reason is because the PON Mac chipset applied which is our own designed chipset is meant to support 10Gbps only as the solution was targeting the 5G Mobile middle/Backhaul and small solution from the beginning stage.

For the users like you who wish to have GE using our stick, therefore, have to use the media converter as you did.

Or you may have to plug-in the stick to the switch with the SFP+ port and then multiple GE ports.

Now using the media converter with our stick, converting 10GE to GE is done the by the converter, and Zaram stick does not have anything to do with in this process.

The observation we had is also that there is a loss during the conversion process at the MC after receiving the 10GE traffic from the Zaram stick.

The Zaram stick will always transmit 10GE traffic only.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
jordy5 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:03:
[...]

Dit is het antwoord rondom de 10Gbps:

Zaram XGSPON ONT stick only support 10G PON for the optic side and 10G Ethernet on the UNI side.

As it is supporting 10Gbps on both PON and UNI, it does support SFP+ port but 10Gbps only.

The reason is because the PON Mac chipset applied which is our own designed chipset is meant to support 10Gbps only as the solution was targeting the 5G Mobile middle/Backhaul and small solution from the beginning stage.

For the users like you who wish to have GE using our stick, therefore, have to use the media converter as you did.

Or you may have to plug-in the stick to the switch with the SFP+ port and then multiple GE ports.

Now using the media converter with our stick, converting 10GE to GE is done the by the converter, and Zaram stick does not have anything to do with in this process.

The observation we had is also that there is a loss during the conversion process at the MC after receiving the 10GE traffic from the Zaram stick.

The Zaram stick will always transmit 10GE traffic only.
Ok. Dan zal het inderdaad toch een buffer issue in de media converter zijn. Als de vezel 1 Gbps "verwerkt" maar de SFP+ 10 Gbps "aanbiedt" dan moet de media converter die serieele stroom bufferen. Daar zal het dan wel fout gaan, te weinig on-board memory om dat te doen wellicht. Bijzonder issue.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jordy5
ernstoud schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:08:
[...]

Ok. Dan zal het inderdaad toch een buffer issue in de media converter zijn. Als de vezel 1 Gbps "verwerkt" maar de SFP+ 10 Gbps "aanbiedt" dan moet de media converter die serieele stroom bufferen. Daar zal het dan wel fout gaan, te weinig on-board memory om dat te doen wellicht. Bijzonder issue.
Ik heb het in iedergeval doorgezet allemaal naar ACT. Hopelijk komen ze voor andere met een oplossing. Tot nu toe ben ik erg blij met mijn UDM Pro die het wel doet ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
wbschenk schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:51:
Wat me sinds aanpassing van 1 modem opvalt is dat ik tegenwoordig 2 mailtjes ontvang over mijn gemelde storing. De 1ste die je altijd al kreeg en in de 2e staat onderstaand. @R3D is er in het process naast het 1 actieve modem nog iets veranderd?

[...]
Als de ontwikkelingen in het netwerk vorderen is het niet meer dan netjes daar de communicatie op aan te passen.
Dit waarschijnlijk als alternatief voor "eigen modem gebruiken, zoek het uit" , wat ik eerder deze week voorbij zag komen.
Deze berichtgeving dient zoals ik het lees als fail-safe mocht de front-office niet direct de registratie kunnen afhandelen. Word dan doorgezet naar een andere oplosgroep wat een andere doorlooptijd betekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JerryBrok
Ik heb inmiddels sinds vandaag mijn Delta Nokia router weer actief, en ga dus de Zaram SFP+ module, en de ACT Mediaconverter (10GB) terug sturen. Wanneer de Nokia ONT weer leverbaar is ga ik die laten activeren bij Delta. DIE doen het bijna gegarandeerd zeker.....als dat niet werkt weet ik het ook niet meer. We gaan het meemaken. Keeping you guys posted :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
R3D schreef op donderdag 4 april 2024 @ 01:59:
[...]

Als de ontwikkelingen in het netwerk vorderen is het niet meer dan netjes daar de communicatie op aan te passen.
Dit waarschijnlijk als alternatief voor "eigen modem gebruiken, zoek het uit" , wat ik eerder deze week voorbij zag komen.
Deze berichtgeving dient zoals ik het lees als fail-safe mocht de front-office niet direct de registratie kunnen afhandelen. Word dan doorgezet naar een andere oplosgroep wat een andere doorlooptijd betekend.
Bedankt voor de uitleg. Helaas (uit ervaring) duurt het de laatste dagen wel langer dan de weken hiervoor. Eerst vaak binnen 4 uur en nu heb ik 2 adressen waar al meer dan 24 uur overeengaat. Weet jij waar dit door komt @R3D ? O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ikke26
ikke26 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:24:
Zojuist bij de klantenservice mijn Zaram aangemeld. Ze zeggen 24u verwerkingstijd.
Inmiddels kan ik melden dat de Zaram XGS-PON ONU in een Dell 5N7Y5, gebaseerd op de Intel X710-DA2, met firmware 22.5.7, unlocked met xl710-unlocker, goed en stabiel werkt. Geïnspireerd door deze thread op STH, gebruik ik een Lenovo M720q omgebouwd tot router met Debian 12, systemd-networkd en firewalld.

Ik ben blij dat de meterkast weer normaal dicht kan, nu de Nokia, inmiddels hier beter bekend als "de koffiemolen", er uit is gehaald.

Bijgevoegd nog een fotootje van hoe het er nu bij hangt. Aan kabelmanagement en een beugeltje voor de 2.5 Gbit NIC die met een riser cable uit het M.2 WLAN slot komt, wordt nog gewerkt. Er komt ook nog een nieuwe switch ter vervanging van de Edgerouter. De komende weken trek ik namelijk nog 10 extra UTP kabels door het huis en dat is efficienter om in één keer aan te pakken.

De oplettende kijker zal opvallen dat op deze foto de BiDi module nog niet door de Zaram vervangen is en ik de FRITZ!Box telefooncentrale, die tijdelijk doubleert als switch, even buiten beeld heb gelaten. Alles netjes ophangen is een work in progress en onhandig bij het kabels trekken en patchen in een ruimte kleiner dan een jerrycan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WL0-h5V6Uilc1V4hu-WmIS2TMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APLQ1lkg1GGSEZWc4thNNG5N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ikke26 op 04-04-2024 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JerryBrok
JerryBrok schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:30:
Ik heb inmiddels sinds vandaag mijn Delta Nokia router weer actief, en ga dus de Zaram SFP+ module, en de ACT Mediaconverter (10GB) terug sturen. Wanneer de Nokia ONT weer leverbaar is ga ik die laten activeren bij Delta. DIE doen het bijna gegarandeerd zeker.....als dat niet werkt weet ik het ook niet meer. We gaan het meemaken. Keeping you guys posted :).
Vandaag, met dank aan @wbschenk , een Nokia XS-010X-Q gescoort! TOP!!!
Morgen aanmelden via de Chat bij Delta. En nu maar duimen dat @R3D mee leest en deze morgen wil activeren voor mij :P.......
Morgen ga ik e.e.a. doorgeven aan de deltamedewerker. En kan ik m aansluiten.
Hierna testen. Als dit werkt ga ik het hier zeker vermelden uiteraard.
Ik DENK hiermee het eigen modem werkend te krijgen, en een heleboel HomeAssistant issues op te lossen die door het ontbreken van LOOPBACK mogelijkheden op de Nokia Router niet opgelost konden worden.
Ik Heb al gemerkt dat het met de ZARAM opgelost was, op de snelheidsissues na.....morgen meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhoekoen
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-04 14:21
Verhoekoen schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:24:
[...]
Ondertussen is het probleem met geweldige hulp van @R3D opgelost. Het bleek om een vrij uitzonderlijk/specifiek probleem te gaan wat normaal gesproken niet zou moeten voorkomen. Mijn Fritzbox profiel aan de kant van Delta is in ieder geval gereset waarna het probleem (na 30 minuten) was opgelost.
Het probleem is helaas sinds kort weer aanwezig. Ik heb dus weer een CGNAT ip-adres terwijl ik volgens Delta een dynamisch publiek ip-adres zou moeten hebben. @R3D of wellicht iemand anders van Delta, is het mogelijk om weer een reset uit te voeren aan jullie kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Verhoekoen schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:49:
[...]

Het probleem is helaas sinds kort weer aanwezig. Ik heb dus weer een CGNAT ip-adres terwijl ik volgens Delta een dynamisch publiek ip-adres zou moeten hebben. @R3D of wellicht iemand anders van Delta, is het mogelijk om weer een reset uit te voeren aan jullie kant?
Heb je in eerste instantie al een ticket aan laten maken bij Delta?
Ik denk dat dat ook voor @R3D makelijker is om er opvolging aan te geven.

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhoekoen
psdata schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:53:
[...]

Heb je in eerste instantie al een ticket aan laten maken bij Delta?
Ik denk dat dat ook voor @R3D makelijker is om er opvolging aan te geven.
Nee nog niet. De vorige keer waren de medewerkers niet bepaald behulpzaam. Ik heb toen vele pogingen gedaan om het probleem met hen op te lossen maar zonder resultaat. (Het probleem werd steeds bij mij neergelegd). Maar zodra het 9u is (nog 3 minuten!) ga ik weer een nieuwe poging wagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verhoekoen
Helaas, ik zit nu ondertussen in een erg frustrerend gesprek met de helpdesk. Precies hetzelfde gesprek als in december met zaken als 'je hebt een eigen router, dus dan is het je eigen probleem'. En meer van dat soort dingen. Met andere woorden, de helpdesk wil niets voor me doen. Dus mijn enige hoop ligt weer bij @R3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryBrok
JerryBrok schreef op donderdag 4 april 2024 @ 23:32:
[...]

Vandaag, met dank aan @wbschenk , een Nokia XS-010X-Q gescoort! TOP!!!
Morgen aanmelden via de Chat bij Delta. En nu maar duimen dat @R3D mee leest en deze morgen wil activeren voor mij :P.......
Morgen ga ik e.e.a. doorgeven aan de deltamedewerker. En kan ik m aansluiten.
Hierna testen. Als dit werkt ga ik het hier zeker vermelden uiteraard.
Ik DENK hiermee het eigen modem werkend te krijgen, en een heleboel HomeAssistant issues op te lossen die door het ontbreken van LOOPBACK mogelijkheden op de Nokia Router niet opgelost konden worden.
Ik Heb al gemerkt dat het met de ZARAM opgelost was, op de snelheidsissues na.....morgen meer!
Zojuist in een chat met Delta keurig snel geholpen. Nieuwe modem aangemeld. Duurt wel weer even, ik HOOP vandaag nog. Omdat het proces gewijzigd is is het denk ik niet meer in een uurtje geregeld, maar we gaan het zien. Misschien is @R3D in een goede bui en fixt ie dit ff snel, maar ik durft het m niet te vragen. Die arme jongen heeft het al zo druk. :P. Hij zal vast wel andere collega's hebben die dit kunnen :o.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-04 21:28
ernstoud schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:23:
[...]
Jouw probleem is dat Freedom je ISP is en zij - ondanks dat ze daar al 2 jaar toe verplicht zijn - geen proces voor registratie van een eigen ONT hebben.
...............
Deze week telefonisch contact met Freedom Helpdesk gehad, vraag gedeponeerd of het mogelijk is dat een eigen ONT kan worden geregistreerd opdat de geleverde Nokia niet gebruikt hoeft te worden.
Antwoord moest besproken worden met leidinggevende, maar uiteindelijk positief bevestigd.
Wel met de nadrukkelijke uitleg dat er geen support wordt verleend. Ook zou er een onbepaalde tijd geen verbinding/internet beschikbaar zijn. Freedom is in deze afhankelijk van derden.

Dat risico wil ik wel nemen, de Nokia ONT blijft in huis maar wordt na eenmalig gebruik afgekoppeld. :)

PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Wat zijn de ervaringen met het Huawei HN8010Ts modem, wordt dit actief gebruikt en hoe stabiel is het ?

Acties:
  • +27 Henk 'm!
Even een bericht.

Ik spreek even voor mijzelf, wellicht reageert @R3D ook.

In de Caiway thread werd een bericht geplaatst met een negatieve ondertoon. Zoiets als “klant is koning” en twijfel daarover richting R3D. Ik plaatste daar een reactie op dat, gezien het belang van actieve ondersteuning door Delta Fiber, het niet verstandig is e.e.a. te frustreren met dergelijke persoonsgerichte negativiteit.

Ik denk na rapportage door een Tweaker daar heeft de moderator - zonder om enig weerwoord te vragen - de posts verwijderd.

Ik heb de moderator mijn mening daarover laten weten.

En - in ieder geval voor de Caiway thread - is nu precies gebeurd wat ik wilde voorkomen, zowel R3D als ik zullen niet meer deelnemen.

Er komt binnenkort een andere manier om - voor technisch onderlegde mensen - met elkaar en Delta in contact te komen.

Ik zal mij op Tweakers niet of veel minder laten zien.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
ernstoud schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:00:
Even een bericht.

In de Caiway thread werd een bericht geplaatst met een negatieve ondertoon. Zoiets als “klant is koning” en twijfel daarover richting R3D. Ik plaatste daar een reactie op dat, gezien het belang van actieve ondersteuning door Delta Fiber, het niet verstandig is e.e.a. te frustreren met dergelijke persoonsgerichte negativiteit.

Ik denk na rapportage door een Tweaker daar heeft de moderator - zonder om enig weerwoord te vragen - de posts verwijderd.

En - in ieder geval voor de Caiway thread - is nu precies gebeurd wat ik wilde voorkomen, zowel R3D als ik zullen niet meer deelnemen.

Er komt binnenkort een andere manier om - voor technisch onderlegde mensen - met elkaar en Delta in contact te komen.

Spijtig te horen, count me in voor een andere manier voor technische mensen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Even een bericht.

Ik heb het bovenstaande helaas niet meegekregen maar uit je verhaal begrijp ik je keuze volledig! Thanks voor je inzet @ernstoud en ik hoop uiteraard je blijven spreken, wellicht via een ander kanaal.

[ Voor 3% gewijzigd door wbschenk op 05-04-2024 12:06 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ikke26
@ernstoud
Wat spijtig om dat te horen, en dat het nu door een paar zeurkousen verpest wordt.

Ook al heeft Delta / Caiway soms zijn tekortkomingen, het is desondanks de provider waar wij het meest tevreden over zijn. Af en toe wat stroperigheid bij de helpdesk / communicatie neem ik graag voor lief. Uiteindelijk lossen ze het altijd op. Als mensen dat sneller willen, kunnen ze een zakelijk contract met SLA afsluiten, zoals bij iedere andere provider ook het geval is. De basisdienst is goed, namelijk een snelle en stabiele glasvezelverbinding voor niet al te veel geld. Ik ben erg dankbaar dat jij en anderen goede oplossingen voor vrije modemkeuze hebben mogelijk gemaakt.

Ik hoop bij deze dan ook R3D, robertwebbe en andere grote bijdragers een hart onder te riem te steken. Probeer je niet druk te maken, sommige mensen hebben eenmaal altijd wat te zeuren, gedragen zich verwend en worden snel vijandig. Ik hoop wel dat Tweakers jouw oproep tot betere moderatie daartegen oppakt.

Misschien nog een gerelateerde sidenote:
Iets anders dat me opvalt is de neiging hier van mensen om tegelijkertijd te melden "Ik heb via de helpdesk mijn modem geregistreerd, ga R3D niet ook nog benaderen, zodat die gewoon zn dagelijks werk kan blijven doen", om dan in opeenvolgende posts wel R3D meerdere keren te taggen. Ik vind dat een beetje egoïstisch. Wacht gewoon die 24u. Als er dan na 22u nog niets gebeurd is, kost het je een paar minuten om nog een keer een chat bij Delta / Caiway aan te maken met de helpdesk. Dat deed ik ook vorige week en toen was het alsnog binnen een uur geregeld.
Wellicht is dat nog iets om aan de topicstart toe te voegen @robertwebbe .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Even een bericht.

Jammer maar begrijpbaar, voor zowel jou als @R3D. Krijgen een hoop shit over jullie heen dat niet nodig is.
Toch wel de helden van dit draadje _/-\o_ count me in bij de alternatieve discussiemanieren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Verhoekoen schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:10:
Helaas, ik zit nu ondertussen in een erg frustrerend gesprek met de helpdesk. Precies hetzelfde gesprek als in december met zaken als 'je hebt een eigen router, dus dan is het je eigen probleem'. En meer van dat soort dingen. Met andere woorden, de helpdesk wil niets voor me doen. Dus mijn enige hoop ligt weer bij @R3D
Dat is natuurlijk onzin, CG-NAT moet toch niets te maken hebben met of je eigen modem gebruikt of niet? Tenzij het dat stukje is waar R3D het over had, er mag maar 1 actief modem een publiek IP hebben, de rest komt bepaalde tijd in CG-NAT. In dat geval is het afwachten, hoe frustrerend dat ook is.

[ Voor 4% gewijzigd door bluewalk op 05-04-2024 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JerryBrok
Even een bericht.

Bizar, juist de mensen die voor de community klaar staan worden nu gepakt.
Ik begrijp je besluit volkomen! Ik wil je persoonlijke bedankt voor je bijdrage, ook richting mijzelf!
Helemaal top hoe juist de openheid van het forum mensen bij elkaar brengt.
Nu er dan een rotte appel denkt dattie de keizer van Rome is, moet het dan zo lopen. Bizar.

Mijn support heb je, en als er een andere manier komt om de mensen bij elkaar te brengen! Count me in!! :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-05 18:45
Ik sluit me volledig bij JerryBrok aan. Juiste degenen die het met heel veel vrijwilligerswerk mogelijk gemaakt hebben dat in mijn meterkast en die van vele andere leden hier op het forum, een Zaram module draait, verdienen veel meer respect dan weggejaagd te worden van dit forum.
Mensen zouden echt veel meer begrip moeten hebben voor het feit dat wij iets willen wat anders is dan het overgrote merendeel van de klanten van een provider. Als dit niet je hobby is, er geen tijd in wilt steken om te leren begrijpen wat je doet of moet doen en gewoon een kant-en-klare oplossing wilt , moet je je ook niet op dit terrein begeven en vooral niet jou onrust, ongeduld of onvermogen tot het probleem van een ander maken.
Ik lees al heel lang mee in dit en aanleunende topics zonder te posten maar dit moest ik toch echt even kwijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik begrijp @ernstoud volkomen, er komen geregeld dit soort dingen voor maar dit is wel een druppel. Ik vond het een bijzonder voorval, maar niet uniek, wel in de moderatie kan...

Dit vergif is de doodsteek voor een community als dit.

We wachten af wat komen gaat...

[ Voor 5% gewijzigd door justdaboo op 05-04-2024 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekwaussie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-05 13:09
Even een bericht.

Ik heb het een beetje meegekregen wat er gebeurde in de Caiway thread en vindt het erg jammer dat dit gebeurt is.
Vooral naar de personen toe die een hoop hebben gedaan voor deze community om andere te helpen
Op deze mensen moet je juist erg zuinig zijn, maar ik begrijp jullie volkomen.

Ik wil jullie ontzettend bedanken voor voor alle tips, hulp, organiseren van de Zaram, het interessante leesvoer en voor alles wat ik nog vergeten ben.

Door dit bericht wil ik iedereen een hart onder de riem steken, die hier een positieve bijdrage hebben geleverd en in het special voor @ernstoud en @R3D. En stiekem hoop ik dat jullie toch blijven.

[ Voor 0% gewijzigd door Koekwaussie op 05-04-2024 16:52 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Zoals een aantal van jullie wellicht hebben gemerkt was het de afgelopen dagen wat minder gezellig op het forum. Wij als moderatoren willen vooropstellen dat we de sfeer in de topics graag gezellig willen houden, zodat we het voor iedereen een fijne en leuke plek is. Discussies hebben is helemaal niet erg, het met elkaar oneens zijn ook niet, maar hou het wel respectvol en speel niet op de man. Mocht er toch iets voorvallen, ga dan niet voor eigen rechter spelen, maar maak een report aan. Wij kijken er dan naar en acteren daarop. Je kan altijd bij ons terecht met vragen of problemen.

We waarderen ieders bijdrage ontzettend en ook de hulp van de werknemers van Caiway met hun support via het forum en zouden het zonde vinden als dat zou verdwijnen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 19:20
@R3D en @ernstoud ik heb niet meegekregen wat er in de Caiway thread is gebeurd maar ik hoop jullie wel hier te blijven zien. Door o.a. jullie input heb ik veel bijgeleerd over XGS-PON wat ik anders niet had geleerd. Dat geldt trouwens voor meer vaste posters hier in de ze thread. Ik volg daarom nog steeds deze thread. Naast de 2 inkoopacties van @ernstoud vind ik de extra service die @R3D hier biedt vind ik echt top.

Ik vind het wel belangrijk dat het mogelijk blijft dat je het niet met elkaar eens bent dat te kunnen benoemen. Bijvoorbeeld ik denk dat Delta\Caiway(iets minder) de beste service biedt voor eigen modem gebruik echter zou elke ISP dit moeten doen. Ook is het soms te gemakkelijk om te zeggen dat er geen support wordt geleverd op je eigen modem want dat is wel een beetje kort door de bocht. Ik ben het wel weer eens dat je niet voor elk individu een oplossing kan aanbieden. Kortom de gulden middenweg :) . Ik vind juist dit topic iets is wat we als Tweakers moeten koesteren. Elkaar helpen om een mooie (betaalbare) alternatief te hebben via de nieuwste glasvezeltechnieken\apparatuur.

Prettig weekend allemaal ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
<knip>

[ Voor 116% gewijzigd door stormfly op 05-04-2024 20:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
w1mm13 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:55:
Wat zijn de ervaringen met het Huawei HN8010Ts modem, wordt dit actief gebruikt en hoe stabiel is het ?
Ik gebruik 'm zelf al een tijdje, via Delta chat probleemloos aangemeld en draait al maanden stabiel ic.m. een OPNsense router.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-04 15:52
WTF. @ernstoud @R3D
omdat een paar eikels/kutten (of wat er wel of niet tussen hangt) moeilijk/zeikerig doen afhaken van tweakers zou/zal ik K@k vinden.
Jullie zijn zeer waardevol in dit forum/topic, het zou jammer zijn dat te verliezen.
in deze gevallen zou ipv alleen een "upvote" knop zou een "azijnpis-knop" op zn plaats zijn.
Mochten jullie een ander platform gaan vinden graag laten weten dan , dan switch ik daar naar toe voor goede info.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-03 17:04
Ik heb geen idee wat er in dat andere draadje allemaal is voorgevallen maar ben het eens met eerdere berichten van dezelfde strekking @ernstoud en @R3D! Laat een paar vervelios het niet verpesten hier voor jullie en blijf lekker meedoen. Het merendeel heeft wel veel waardering voor jullie input hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shmp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-04 13:07
Beste mede-tweakers, binnenkort ga ik van Caiway naar Delta en van AON naar xgs-pon. Ondertussen alle spullen binnen van Delta, maar ook zelf een Huawei modem aangeschaft. Mijn vraag is dan ook: Is het verstandig eerst het bijgeleverde modem aan te sluiten of meteen mijn nieuwe te laten registreren? Hoor graag jullie mening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Er is maar één mogelijkheid en dat is beginnen met de Nokia van Delta anders begint je abonnement niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 14:47
shmp schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 08:17:
Beste mede-tweakers, binnenkort ga ik van Caiway naar Delta en van AON naar xgs-pon. Ondertussen alle spullen binnen van Delta, maar ook zelf een Huawei modem aangeschaft. Mijn vraag is dan ook: Is het verstandig eerst het bijgeleverde modem aan te sluiten of meteen mijn nieuwe te laten registreren? Hoor graag jullie mening.
Het is sowieso verstandig om eerst het bijgeleverde modem aan te sluiten om zeker te weten dat de lijn goed werkt. Dus zorg eerst dat de boel in orde is. Snelheid goed, verbinding stabiel etc. en registreer dan pas je nieuwe modem.

Bereidt het e.e.a. goed voor, registreren kan wat downtime opleveren. Lees ook de startpost goed door!

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 19:20
Het staat wat lager in de topic-start maar het kopje activatie geeft een duidelijke uitleg \ stappenplan @shmp .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-04 22:31
In plaats van een ander topic te vervuilen ga ik me eigen hier maar melden.

Okay, het verhaal :
Eind mei verloopt ons contract voor internet via de coax kabel en ik wil graag overstappen naar glasvezel.
Nu begrijp ik na het doorlezen van wat ervaringen en topics dat de door Delta geleverd modem, de Nokia XS-2426G-B, een waardeloos onding is als je er wat eisen aansteld.

Om even een beeldvorming te geven :
Ik heb een netwerk van 2 NASsen (TS-673A en TS-464) die samen met de desktop via een Netgear MS-305 switch op de modem zitten.
Vervolgens hangt er via Wi-Fi nog een laptop, een tablet en 2 smartphones aan.

Omdat ik vanaf m'n werk (offshore) veel bezig ben op m'n NASsen thuis is mijn voornaamste eis dat het netwerk STABIEL is.

Teven begrijp ik dat als je glasvezel neemt het NIET meer mogelijk is om via coax kabel televisie te kijken.

Even afgaand op mijn ervaringen met Delta van de afgelopen 2 jaar voel ik de bui alweer hangen met die Nokia modem maar toch graag ik van jullie advies willen vragen :

Wat is het slimst ?
De modem van de Delta gewoon gebruiken of zelf een modem aanschaffen (zit zelf aan de Fritz!Box 5590 te denken)

Met direct gevolgd :
Als jullie adviseren zelf een modem (lees Fritz!Box) te kopen, hoe moet ik dat doen voor het televisie kijken ?
Kan ik via Delta dan nog die aparte box aanvragen of moet ik daar ook zelf wat voor kopen ?
(Als het mogelijk is om TV te blijven gebruiken via coax zou nog mooier zijn)

(Het andere gedeelte van het huishouden gaat er een behoorlijke mening over hebben als ze geen TV meer heeft)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
@dierkx36 Met een eigen modem werken de TV kastjes van Delta gewoon. Dat is met een eigen modem niet anders dan met de Nokia. Je kunt natuurlijk ook er voor kiezen om geen alles-in-1 te nemen, maar de TV op de coax te laten en internet via glas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@dierkx36 Wat is je voordeel om van aanbieder te wisselen? Je gaat nu een hoop geld uitgeven (aan een eigen modem) en volgens mij krijg je er voornamelijk beperkingen voor terug, vooral op TV gebied. Internet is internet, of het nu via coax of glasvezel komt. Pornhub ziet er nog precies hetzelfde uit.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 07-04-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
ikke26 schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:30:
@dierkx36 Met een eigen modem werken de TV kastjes van Delta gewoon. Dat is met een eigen modem niet anders dan met de Nokia. Je kunt natuurlijk ook er voor kiezen om geen alles-in-1 te nemen, maar de TV op de coax te laten en internet via glas.
Ik wist dus niet dat dat ook mogelijk was, alleen internet via glasvezel.
Zoals ik het begreep met glasvezel van Delta was of TV via glasvezel of geen TV.
Maar TV op coax houden is dus ook mogelijk, perfect :)

Thanx , is dat gedeelte al opgelost :Y
robertwebbe schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:38:
@dierkx36 Wat is je voordeel om van aanbieder te wisselen? Je gaat nu een hoop geld uitgeven (aan een eigen modem) en volgens mij krijg je er voornamelijk beperkingen voor terug, vooral op TV gebied. Internet is internet, of het nu via coax of glasvezel komt. Pornhub ziet er nog precies hetzelfde uit.
Hier in het dorp kan je kiezen tussen Delta of KPN.
(Delta is coax en glasvezel en KPN alleen glasvezel of ADSL , en weet niet eens zeker of dat laatste nog kan)
Nu heb ik met Delta al jaren problemen , wegvallend internet, belabberde ondersteuning (lees geen) van Delta dus mijn eerste insteek was overstappen naar KPN.
Mijn buren hebben dus internet etc via KPN ...tenminste dat willen ze want ze zitten allebei al dik 3 maanden te wachten op aansluiting.
(heb het hier over 4 buren, 2 die al klant waren bij KPN en 2 "nieuwe" klanten : 1 is er inmiddels aangesloten de rest zit nog te wachten)

Dus kort gezegd het is kiezen uit 2 kwaden.

[ Voor 47% gewijzigd door dierkx36 op 07-04-2024 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke26
dierkx36 schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:41:

Zoals ik het begreep met glasvezel van Delta was of TV via glasvezel of geen TV.

Ik ging er even van uit dat je met coax Ziggo bedoelde. Voor Delta weet ik niet of dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-05 22:44
[...]

[...]

Hier in het dorp kan je kiezen tussen Delta of KPN.
(Delta is coax en glasvezel en KPN alleen glasvezel of ADSL , en weet niet eens zeker of dat laatste nog kan)
Nu heb ik met Delta al jaren problemen , wegvallend internet, belabberde ondersteuning (lees geen) van Delta dus mijn eerste insteek was overstappen naar KPN.
Mijn buren hebben dus internet etc via KPN ...tenminste dat willen ze want ze zitten allebei al dik 3 maanden te wachten op aansluiting.
(heb het hier over 4 buren, 2 die al klant waren bij KPN en 2 "nieuwe" klanten : 1 is er inmiddels aangesloten de rest zit nog te wachten)

Dus kort gezegd het is kiezen uit 2 kwaden.
En heb je geen keuze dan voor bv caiway met een korting, of odido?
In ons dorp wordt binnenkort coax uitgeschakeld,, voormalig cogasgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Behoorlijk Leek schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:29:
[...]

En heb je geen keuze dan voor bv caiway met een korting, of odido?
In ons dorp wordt binnenkort coax uitgeschakeld,, voormalig cogasgebied.
Er zijn wel andere providers die via het glasvezel net van Delta worden aangeboden maar ik weet niet precies welke, dat moet ik uitzoeken :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-04 08:04
dierkx36 schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:41:
[...]

Er zijn wel andere providers die via het glasvezel net van Delta worden aangeboden maar ik weet niet precies welke, dat moet ik uitzoeken :Y
Daar bestaat een apart topic voor :

[Delta Fiber Netwerk (DFN)] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
[...]

Aangezien je het hebt over coax internet van Delta ga ik er vanuit dat je in Zeeland woont, indien dat zo is dan wordt bij het overstappen naar alles-in-1 glasvezel je coax "opgezegd". Dat wil zeggen dat je smartcards voor decoders en CI modules niet meer werken, laat je die nou net nodig hebben voor HD beeld...

Destijds (2021) toen ik overstapte naar glasvezel was het geen optie om TV via coax te behouden, ze zouden zelfs de kabel losdraaien van de splitter in de straat (is niet gebeurd overigens maar smartcards werken niet meer). Misschien is dat nu anders, zou het - als ik jou was - meerdere keren navragen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verhoekoen
bluewalk schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:02:
[...]

Dat is natuurlijk onzin, CG-NAT moet toch niets te maken hebben met of je eigen modem gebruikt of niet? Tenzij het dat stukje is waar R3D het over had, er mag maar 1 actief modem een publiek IP hebben, de rest komt bepaalde tijd in CG-NAT. In dat geval is het afwachten, hoe frustrerend dat ook is.
Helaas kan ik blijven wachten totdat ik een ons weeg. Ik heb afgelopen weekend weer vanalles geprobeerd met spanningsloos maken, volledige resets e.d., maar zonder resultaat. Het voelt ook vrij nutteloos omdat het 99% zeker een foutieve instelling aan de kant van Delta is. Maar daar krijg ik ze helaas niet van overtuigd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arjans
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 14:31
lvefferen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:34:
Even een update van mijn kant en wellicht hebben andere mensen ook (gehad). Na het afmelden van het ticket om mijn Nokia ONT te koppelen. Kreeg ik na (12) uren wachten nog steeds geen WAN IP. Dit terwijl ik netjes VLAN 100 heb getagd op de WAN interface van mijn FW.

Na een kort berichtje aan @R3D was dit al snel opgelost. Maar de reden dat het mis ging was/is nogal specifiek en wil ik toch met jullie delen.

De bestelling van mijn Delta abonnement dateert van januari 2023. In die tijd kreeg je bij een Zakelijk Flex (BuisinesPack) module nog een echt vast IP adres. Inmiddels is dat vaste IP adres uit het pakket gehaald en is deze alleen nog beschikbaar bij een Zakelijk Pro abonnement. Nu ruim een jaar later heeft DFN de glasvezel binnen liggen.

Omdat ik juridisch recht heb op het vaste IP adres, hebben ze blijkbaar technisch gezien mijn abo naar een Zakelijk Pro gezet (administratief is dat niet zo). Omdat dit niet gecommuniceerd is, was ik netjes VLAN 100 aan het taggen, Toen ik op aanwijzing van @R3D mijn WAN poort een VLAN 107 tag mee gaf, werkte alles direct. Mocht je dit verhaal herkennen, doe er je voordeel mee :-)
Wow, blij dat ik dit nog lees, bedankt voor het opschrijven! Ik heb in maart 2022 het Flexpakket met gratis Business Pack (ook vanwege het statische IP) besteld, en vandaag is de vezel in de meterkast afgemonteerd (pff... ruim 2 jaar later :X ). Dus ik ga vast jouw verhaal ook nog meemaken als het abonnement straks live gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 15:30
Ik snap dat iedereen hier vooral bezig is met de Internetverbinding, maar er zullen toch wel meer mensen zijn die ook het TV pakket hebben meebesteld, aangezien dat de eerste 8 maanden gratis is. Ik heb zo'n Amino kastje erbij gekregen. Toen ik die aansloot, kreeg ik een Delta logo te zien op mijn TV, melding van zaken die werden gedownload en toen bleef het beeld zwart. Het loginscherm dat ik volgens de handleiding zou moeten zien, verscheen dus nooit.
Na een sessie met de helpdesk stuurden die een monteur naar me toe. Die kwam afgelopen vrijdag. Nadat ie wat had gedaan (wat is mij onduidelijk) had ik TV op NPO 1,2 en 3, maar RTL etc bleef zwart. Na het standaard verhaal dat eigen modem/routers niet ondersteund worden, heeft hij de monteur op mijn router VLAN101 aangemaakt en een route gedefinieerd. Toen werkte TV zowaar. Dat was wel op mijn oude OpenWRT router die niet verder komt dan 220 Mbit/s. Toen ik router verving door mijn nieuwere OpenWRT router (Edgerouter-X), werkte TV nog steeds. Een paar dagen later (TV kastje is bij mij standaard van de stroom af), werkte het echter niet meer.

Wat is jullie ervaring? Is voor TV nu wel of niet aparte configuratie nodig?
Wat voor mij helemaal verwarrend is: Via de Delta app op mijn telefoon werken alle kanalen. Via de Delta app op mijn nVidia Shield werken alleen NPO 1,2 ,3 (dus wederom niet de commerciële zenders).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikke26
@martdj Bij mij was bij zowel Delta waar ik eerst zat, als Caiway, geen aparte VLAN nodig voor TV, maar in de Delta vrije modem specificatie staat die route wel vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans83lopik
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-05 08:46
martdj schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:44:

Wat is jullie ervaring? Is voor TV nu wel of niet aparte configuratie nodig?
Wat voor mij helemaal verwarrend is: Via de Delta app op mijn telefoon werken alle kanalen. Via de Delta app op mijn nVidia Shield werken alleen NPO 1,2 ,3 (dus wederom niet de commerciële zenders).
@martdj voor de TV kan je gewoon VLAN 100 gebruiken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordy5
jordy5 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:10:
[...]

Ik heb het in iedergeval doorgezet allemaal naar ACT. Hopelijk komen ze voor andere met een oplossing. Tot nu toe ben ik erg blij met mijn UDM Pro die het wel doet ;)
Contact gehad met ACT. Ze gaan het serieus oppakken en verder onderzoeken. Er is nu dus helaas nog geen oplossing.

Het zou enorm helpen voor dit issue dat mensen die het issue ook hebben, dit even via de mail te melden aan: act-support@support-center.eu, zodat het ook beetje voor hun duidelijk is hoeveel mensen het issue hebben en eventueel de prioriteit duidelijk is.

Even aangeven dat je een issue hebt met de AC4455 i.c.m. Zaram SFP+ module, dan zouden ze dit prima aan elkaar moeten koppelen.

[ Voor 4% gewijzigd door jordy5 op 08-04-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryBrok
jordy5 schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:50:
[...]

Contact gehad met ACT. Ze gaan het serieus oppakken en verder onderzoeken. Er is nu dus helaas nog geen oplossing.

Het zou enorm helpen voor dit issue dat mensen die het issue ook hebben, dit even via de mail te melden aan: act-support@support-center.eu, zodat het ook beetje voor hun duidelijk is hoeveel mensen het issue hebben en eventueel de prioriteit duidelijk is.

Even aangeven dat je een issue hebt met de AC4455 i.c.m. Zaram SFP+ module, dan zouden ze dit prima aan elkaar moeten koppelen.
In het Engels of Nederlands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy5
JerryBrok schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:43:
[...]

In het Engels of Nederlands?
Beide kan. Ze spreken nederlands ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 11:21
gister grote envelop in de bus,

enexis, waterbedrijf en Ziggo gaan alle leidingen in de straat vervangen.

dus maar is ff bericht naar Delta gestuurd of het niet verstandig was om daar ook bij aan te sluiten aangezien alles dan toch open was.

de reactie was wel veel zeggend:
ja we weten hier van, maar hebben totaal nog een inzicht wanneer we daar gaan beginnen met aanleg.

dat geeft voor mijn al aan dat het dit jaar ieder geval al niet meer gaat worden, gaan denk maar weer is ff bellen met Ziggo of ze nog een leuke aanbieding hebben (aanvraag delta hoeft dan van mijn eigenlijk niet meer).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sebastian B
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-10-2024
lvefferen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:34:
Even een update van mijn kant en wellicht hebben andere mensen ook (gehad). Na het afmelden van het ticket om mijn Nokia ONT te koppelen. Kreeg ik na (12) uren wachten nog steeds geen WAN IP. Dit terwijl ik netjes VLAN 100 heb getagd op de WAN interface van mijn FW.

Na een kort berichtje aan @R3D was dit al snel opgelost. Maar de reden dat het mis ging was/is nogal specifiek en wil ik toch met jullie delen.

De bestelling van mijn Delta abonnement dateert van januari 2023. In die tijd kreeg je bij een Zakelijk Flex (BuisinesPack) module nog een echt vast IP adres. Inmiddels is dat vaste IP adres uit het pakket gehaald en is deze alleen nog beschikbaar bij een Zakelijk Pro abonnement. Nu ruim een jaar later heeft DFN de glasvezel binnen liggen.

Omdat ik juridisch recht heb op het vaste IP adres, hebben ze blijkbaar technisch gezien mijn abo naar een Zakelijk Pro gezet (administratief is dat niet zo). Omdat dit niet gecommuniceerd is, was ik netjes VLAN 100 aan het taggen, Toen ik op aanwijzing van @R3D mijn WAN poort een VLAN 107 tag mee gaf, werkte alles direct. Mocht je dit verhaal herkennen, doe er je voordeel mee :-)
Hallo iedereen, dit is zeer goede informatie, ik heb dezelfde situatie en na het lezen van deze informatie veranderde ik VLAN 100 in VLAN 107 na een paar seconden werd er verbinding gemaakt en kreeg ik het IP-adres

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JerryBrok
Oke, sinds vandaag werkt mijn NOKIA ONT (XS-010X-Q) helemaal naar behoren. Ik heb hierdoor mijn eigen router (UniFi UXG-Lite) actief en dit werkt als een trein!!! Geen loopback issues meer, of NAT issues, etc etc. Alles doet het nu zoals je mag verwachten. Het NOKIA Router zoals Delta deze uitleverd ondersteund geen Loopback, en geeft Dubbele NAT. Home Assistant vind dat niet leuk!

Ik raad iedereen aan om via SchenkICT zeker te kijken naar een NOKIA of HUAWEI ONT. @wbschenk GA INKOPEN :P........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:43
Ik heb deze week de gok genomen. Huawei ONT besteld, UXG-Max gateway besteld. Vanmorgen de ONT via de chat bij Delta aangemeld en nu afwachtend tot ze de registratie verwerken (lang leve mijn hotspotje :) ) UXG alvast voorgeconfigureerd op vlan100 dus volgens mij zodra ik het seintje vanuit Delta krijg dat hij geregistreerd is kan ik aan de slag.

Kreeg wel een 2e mailtje met "Wij hebben de storing helaas niet op afstand kunnen oplossen." maar ik ga er vanuit dat dat escalatie naar 2e-lijn is.

Heel benieuwd of het allemaal soepeltjes mag gaan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JerryBrok
Justin schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:55:
Ik heb deze week de gok genomen. Huawei ONT besteld, UXG-Max gateway besteld. Vanmorgen de ONT via de chat bij Delta aangemeld en nu afwachtend tot ze de registratie verwerken (lang leve mijn hotspotje :) ) UXG alvast voorgeconfigureerd op vlan100 dus volgens mij zodra ik het seintje vanuit Delta krijg dat hij geregistreerd is kan ik aan de slag.

Kreeg wel een 2e mailtje met "Wij hebben de storing helaas niet op afstand kunnen oplossen." maar ik ga er vanuit dat dat escalatie naar 2e-lijn is.

Klopt, die e-mailtjes zijn standaard. Had ik ook. Registratie gaat over het algemeen vrij snel.
1 dag meestal....Succes. IK ben blij met die setup (Ander merk ONT, maar zelfde situatie).
Succes! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revelc
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-04 15:55
JerryBrok schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:51:
Oke, sinds vandaag werkt mijn NOKIA ONT (XS-010X-Q) helemaal naar behoren. Ik heb hierdoor mijn eigen router (UniFi UXG-Lite) actief en dit werkt als een trein!!! Geen loopback issues meer, of NAT issues, etc etc. Alles doet het nu zoals je mag verwachten. Het NOKIA Router zoals Delta deze uitleverd ondersteund geen Loopback, en geeft Dubbele NAT. Home Assistant vind dat niet leuk!

Ik raad iedereen aan om via SchenkICT zeker te kijken naar een NOKIA of HUAWEI ONT. @wbschenk GA INKOPEN :P........
Toevallig gisteren daar de Nokia XS-10X-Q gereserveerd.
We gaan het zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ERCPXL
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
JerryBrok schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:26:
[...]

Oke, en hoe gaan we dit vragen aan ACT? Ik bedoel, oorzaak duidelijk. Oplossing ook (Firmware update?)
Iemand enig idee hoe dit dan aan te zwengelen bij ACT?
Ik heb het ook eens getest met een 10G SFP+ module van ACT, Skylane GE en KTI 1.25Gbps, bij mij zie ik geen problemen. Ook niet met een 10G SFP+ en een LAN connectie van 1Gbps. Het schijnt voor alsnog alleen problemen te geven met de Zaram SFP+ modules icm de ACT AC4455.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ERCPXL
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
MrKoen schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:37:
VLAN 500 hier ook geen DHCP lease.

[Afbeelding]

Beetje verder teruglezend in het draadje zie ik dat je echt expliciet CIG XG-99S moet benoemen bij Delta. Ook ik heb hier de fout gemaakt om te zeggen dat het om de bekende Zaram SFP+ module gaat van Tweakers, beetje ervan uitgaande dat ze deze inmiddels wel kennen. Wellicht is het daar mis gegaan.

Ik lees een paar mensen noemen dat ze een AC4455 SFP+ converter gebruiken. Ik heb er zelf een pfSense doos achter hangen. Ik zie niemand wat reppen over de dipswitches achterop de AC4455. Aangezien alle lampjes branden vermoed ik niet dat daarin wat mis is. Ik heb ze allemaal op Off staan. Iemand met een AC4455 waar het inmiddels wel werkt dat die kan bevestigen dat die inderdaad allemaal op Off moeten staan?

[Afbeelding]
misschien een beetje laat maar de volledige user manual staat op de productpagina van de AC4455:
https://www.act-connectiv...-nl%2fsearch%3fq%3dac4455

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
Van weekend gekeken of ik de OEO SFP+ adapter anders kon instellen. dat resulteederde in geen verbinding.
Hele weekend was mijn telefooon sloom op wifi maar de rest werkte prima. Zag ik gisteren dat me download perfect was met 1Gbs maar upload was 1Mbs.
Zoals al vaker op de post aangegeven word alles even uit en koud opstarten.
tada 1Gbs up en down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrKoen
  • Laatst online: 24-03 14:10
Hoop niet dat het te off-topic is voor dit draadje. Nu alles hier (eindelijk) inmiddels alweer de nodige weken vlekkeloos werkt met de Zaram SFP+ i.c.m. een GW-R86S-U1 i.c.m. pfSense op Delta PON met IPv6 delegation vroeg ik me af of iemand ergens opgevangen heeft of er vanuit Delta plannen zijn om IPv6 PTR configuratie toe te staan vanuit de klant. Sommige services, zoals MX, vereisen dat een sender een PTR heeft staan. Eenvoudige omweg is mail relayen via de IPv4 MX van Delta zelf of MX over IPV4 forceren, I know, maar direct mail derlivery zou het mooiste zijn.

Zo blijft er altijd wat te wensen. Iemand toevallig meer info hierover?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:24
Mijn start met Delta was vrij hobbelig, vanwege slechte communicatie omtrent de aanleg en ook de domper dat er geen bridge beschikbaar was, maar dankzij de zeer uitgebreide informatie in dit topic en in dit geval uitstekend service van Delta is deze nare smaak toch vrij snel verdwenen.

Vanochtend om 9 uur is de verbinding online gekomen, tijdens de lunch is vervolgens binnen een half uurtje mijn eigen ONT (Nokia XS-010X-Q, met dank aan @wbschenk ) aangemeld en vrijwel direct daarna kwam ook mijn UDM SE alweer online op VLAN 100. Inmiddels helemaal tevreden met de nieuwe verbinding. Dus hierbij vooral ook even een bedankje aan al het voorwerk wat in dit topic gedaan is :).

[ Voor 3% gewijzigd door [MAUS] op 10-04-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhagreis
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:12
beste mensen help ik ben nu al 3 dagen ofline en na veel heen en weer gemail met delta geven ze aan dat ik een fout heb maar ik zie niet in wat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaxmywJQsKBaiBSW1UwSuAxb268=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NeNwKbfCbqhScfSSGGg7vQD9.png?f=fotoalbum_large

ik zie de fout niet iemand die mij wil helpen, nokia modem werkt wel ze zeggen dat de glasvezel module goed is en wel meld maar dat ik een fout heb hier ergens maar wat is het?

@ernstoud of @robertwebbe zien jullie wat of @R3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans83lopik
mhagreis schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:23:
beste mensen help ik ben nu al 3 dagen ofline en na veel heen en weer gemail met delta geven ze aan dat ik een fout heb maar ik zie niet in wat [Afbeelding]

ik zie de fout niet iemand die mij wil helpen, nokia modem werkt wel ze zeggen dat de glasvezel module goed is en wel meld maar dat ik een fout heb hier ergens maar wat is het?

@mhagreis normaal zou deze instellingen goed zijn ;)
heb je al vlan 500 geprobeerd? zo ja
tweede stap om je UDM volledig opnieuw in te stellen

ik heb ongeveer 2 weken geleden op zon soortgelijke probleem gehad en een reset naar fabrieksinstellingen heeft bij mij gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhagreis
@Frans83lopik heb Vlan 500 nog niet gedaan net terug naar de oude Nokia aangevraagd omdat ik nu via de telefoon dit allemaal loop te doen, reboot en restant zonder en met module allemaal al geprobeerd maar helaas mag dat niet helpen. Dus nu eerst maar eens kijken, misschien heeft @R3D een goede tip anders idd fabriek reset en dan maar wederom plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhagreis
@[MAUS] wat zijn jou udm instellingen zie jij iets verkeerd bij mijne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:24
mhagreis schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:37:
@Frans83lopik heb Vlan 500 nog niet gedaan net terug naar de oude Nokia aangevraagd omdat ik nu via de telefoon dit allemaal loop te doen, reboot en restant zonder en met module allemaal al geprobeerd maar helaas mag dat niet helpen. Dus nu eerst maar eens kijken, misschien heeft @R3D een goede tip anders idd fabriek reset en dan maar wederom plannen.
Mijn instellingen zijn nagenoeg gelijk, alleen DHCP CoS staat bij mij op 'Select' (niets ingevuld dus) en ik heb IPv6 aan staan (DHCPv6 / Prefix Delegation Size 56 / DNS Server Auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans83lopik
mhagreis schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:37:
@mhagreis dit zijn mijn instellingen en ik gebruik in combinatie met de Zaram SFP Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhwuZNonZWfnzRzDPEC-30QLCIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDMZOuLLx8vIXVIsUDQXYkYf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Frans83lopik op 10-04-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhagreis
@[MAUS] bedankt voor de info helpt hier helaas ook niet zit nu terug op werkende Nokia maar weet nu niet wat er mis is, mischien binnen kort hele netwerk her bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhagreis
@Frans83lopik top bedankt ik heb ook een zaram maar zie niet echt verschillen en delta geeft aan mij aan geen IPV6 bij mij te doen maar IP V4 dus ikke niet helemaal begrijpen. @[MAUS] en @Frans83lopik ik ga verder zoeken hou jullie op de hoogte bedankt heren hopelijk weet @R3D nog iets wat ik niet zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
mhagreis schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:03:
@Frans83lopik top bedankt ik heb ook een zaram maar zie niet echt verschillen en delta geeft aan mij aan geen IPV6 bij mij te doen maar IP V4 dus ikke niet helemaal begrijpen. @[MAUS] en @Frans83lopik ik ga verder zoeken hou jullie op de hoogte bedankt heren hopelijk weet @R3D nog iets wat ik niet zie
Toevallig een zakelijke aansluiting (bijv. ivm vast IP?), want dan moet het VLAN 107 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhagreis
@EWS99 nee gewoon particulier dus moet VLAN 100 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
mhagreis schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:56:
@EWS99 nee gewoon particulier dus moet VLAN 100 zijn
Zag je wel een link op je SFP interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhagreis
@EWS99 jep wel link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
Als je wel een link hebt op je poort (witte led knippert. brand).
Zet je modem even 1 minuutje uit en reboot (cold start) kan wel eens helpen.
Als de poort geen activiteit led heeft en in de GUI gruis blijft dan heb je mogelijk een compatibility probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:43
Justin schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:55:

Inmiddels trouwens alles up&running, verliep perfect. Inderdaad zelfde dag geregeld. Bevestiging per mail kwam een dag later pas trouwens :9 maar werkt top. Fijn dat het standaard Delta modem er nu tussenuit is. In de praktijk denk ik niet dat ik er super veel verschil van ga merken, maar dit voelt wel lekker clean aan haha.

Klopt het trouwens dat je de Huawei ONT niet meer kunt benaderen nadat deze geprovisioned is vanuit Delta? Voor provisioning kwam ik er via 192.168.100.1 bij, maar die geeft nu een timeout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryBrok
Justin schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:16:
[...]

Inmiddels trouwens alles up&running, verliep perfect. Inderdaad zelfde dag geregeld. Bevestiging per mail kwam een dag later pas trouwens :9 maar werkt top. Fijn dat het standaard Delta modem er nu tussenuit is. In de praktijk denk ik niet dat ik er super veel verschil van ga merken, maar dit voelt wel lekker clean aan haha.

Klopt het trouwens dat je de Huawei ONT niet meer kunt benaderen nadat deze geprovisioned is vanuit Delta? Voor provisioning kwam ik er via 192.168.100.1 bij, maar die geeft nu een timeout.
Fijn he! Ik had hetzelfde gevoel. Bij mij scheelt het wel enorm. Mijn HomeAssistant werkt nu op een aantal vlakken beter (Slimme deurbel die eerst de Chime niet goed afspeelde op google speakers, maar nu wel), en nog wat andere dingen....Ook geen issues meer met Dubbele NAT. Echt een verbetering. Deze Nokia of Huawai ONT zou echt de standaard moeten zijn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Justin schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:16:
[...]
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryBrok
Geld zeker ook voor de Nokia ONT? :) Ook die kan ik niet benaderen....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWS99
Het probleem is dat je WAN interface nu ingesteld staat op VLAN 100. De web interfaces van de Nokia en Huawei zitten op het Untagged VLAN. Dus technisch gezien op een ander VLAN. Daarom kun je er niet meer bij.

Als je de web interface van je ONT wil kunnen benaderen moet je een extra Untagged interface aanmaken op je router (kan niet op elke router / is niet op elke router even makkelijk te regelen). Hoe je dat voor Unifi routers moet doen moet je terug kunnen vinden in dit topic met de search functie :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Enige wat ik nog kan bedenken (wat ik hier vaker heb gezien):
- Dream machine rebooten zonder Zaram SFP
- Als deze helemaal is opgestart pas de Zaram SFP er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:20
mhagreis schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:23:
beste mensen help ik ben nu al 3 dagen ofline en na veel heen en weer gemail met delta geven ze aan dat ik een fout heb maar ik zie niet in wat [Afbeelding]

Heb je de VLAN100 ingesteld op de port waar je de Zaram hebt gestoken, dat dien je te doen.
(dat was mijn misser)
Pagina: 1 ... 54 ... 74 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.