Acties:
  • +3 Henk 'm!
@dukeenvana

Als je op de link klikt die Ernst hier boven toont, dan zie je op die pagina de tekst “Houd er wel rekening mee dat wij geen ondersteuning bieden op het gebruik van eigen apparatuur.”. Dit is niet conform de beleidsregel en hierover kun je je beklag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 16:04
OK, vandaag Odido afbesteld en bij Delta aangemeld. Ik ga over van KPN (AON) naar Delta (XGS-PON in voormlaig Rekam gebied) en zal voorbereidend een SFP voor een Fritzbox 5530 gaan kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MOmax schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:09:
OK, vandaag Odido afbesteld en bij Delta aangemeld. Ik ga over van KPN (AON) naar Delta (XGS-PON in voormlaig Rekam gebied) en zal voorbereidend een SFP voor een Fritzbox 5530 gaan kopen.
Alleen de XGS-PON SFP+ van AVM zelf werkt in de FB 5530. Dus deze moet je hebben:

https://fritzshop.nl/accessoires/1198-fritzsfp-xgspon.html

Geen andere kopen want die werken niet.

(Best duur ding overigens gezien het feit dat het een "without MAC" module is.)

[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 29-03-2024 15:24 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-05 10:33
dukeenvana schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:46:
[...]

Wat een deceptie, heel interessante ontwikkeling maar wanneer het puntje bij het spreekwoordelijke paaltje komt..........

Kijken of we de Zaram terug kunnen sturen naar @wbschenk want een andere ISP zoeken heeft geen zin op een Delta Netwerk.

Misschien maar in de OP melding maken van de beperking op het Delta netwerk van een eigen ONT. In het bijzonder met de Zaram ZXOS11NPI.

Wat hebben jij en @robertwebbe nu gedaan met de Zaram module, ben wel heel erg benieuwd?

Iemand die het spoofen van de serial wel heeft aangedurfd zoals ook hier beschreven?
Je realiseert dat de naam van dit forum/website TWEAKERS is? :P
Ik vind het gewoon leuk om thuis te prutsen hiermee dus vandar ook een sfp+ module gebruik.
Als je niet weet wat je doet (en thuis internet is van "levensbelang") dan beter om de door de isp geleverde/ondersteunde hardware te gebruiken.
Ik neem voor lief dat ik ooit een weekend oid via een hotspot internet moet gaan gebruiken.

Op mijn werk gebruiken we ook de isp geleverde hardware omdat dat extra service biedt in geval van een internet outage(ook al zou het efficenter kunnen gaan rechtstreeks in een firewall).
Grootste locatie is zo'n 2000gebruikers (met een meervoud aan verbonden devices)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 16:23
ernstoud schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:53:
............

Ik zou er blij mee zijn, met die ONT. En de Zaram even op de plank houden totdat Freedom haar zaakjes op orde heeft.
Dank voor dit antwoord, ja ik heb ook Freedom de vraag voor gelegd waarom dit nog niet geregeld kan worden.

Maar jouw/jullie advies ga ik opvolgen.

De Zaram blijft in de kast voorlopig.
Het wel of niet gebruiken van de ONT Nokia is niet van invloed op de prijs.
Nu maar hopen op een vloeiende overgang op 8 april.

Iedereen dank die zich met dit onderwerp heeft bemoeit en een advies cq duidelijkheid heeft geponeerd.

PV-Output

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
R3D schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:48:
[...]

147 ZRMT live op Delta FYI
Waaronder sinds vorige week die van mij. Deze draait in mijn nieuwe gloednieuwe Mikrotik Rb5009, een geweldige upgrade t.o.v. de rb591 die met pensioen gaat.
Het aanmelden ging erg snel. Rond 10 uur s'ochtends de Zaram aangesloten en aan de hand van het script via de chat aangemeld. 3 kwartier later had ik alweer een werkende verbinding. Helemaal geweldig hoe de en de andere threads hier op tweakers er toe hebben bijgedragen dat dit zo soepel gaat. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 21:08
@PureYoung Werkt jou verbinding al? Ik heb een soortgelijk “probleem”. Storing is afgemeld. Nokia XS-010X-Q lijkt te werken (lampjes POWER/PON/Data) branden continue groen. Ik heb ff snel een Windows bak achter de ont gehangen (VLAN Tag op 100). To bad krijg ik geen WAN IP en geen internet.

1. We zijn nu een uur of 4 na de afmelding, zou het nu wel moeten werken?
2. Is het überhaupt wel mogelijk om dit via een Windows bak te testen? Of moet ik ff een PFSense VM eraan koppelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 17:14
R3D schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:54:
[...]

stuur me even je klantnummer
Dank u, werkt weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 21:46
MOmax schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:09:
Goed bezig Momax!

Delta is echt een super provider _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryBrok
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01 13:26
Luitjes, Eergisteren via de Chat mijn Zaram Module aangemeld bij Delta. Deze is geactiveerd. In eerste instantie deed deze het alleen in VLAN500, en nu ineens in VLAN100.....bijzonder maar het werkt. Nu merk ik dat de Snelheid (Download) niet hoger komt dan 150mbit. Raar, want ik heb 1000/1000 verbinding. Download gaat wel gewoon meer dan prima (950>). Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik heb @R3D ook al een PM gestuurd. Hopelijk kan hij iets zien, maar misschien hebben jullie een idee...
Hieronder mijn aansluiting:
Abonneeafnamepunt..> ZaramSFP+ -->ACT 10GB Omvormer--> naar WAN-poort van mijn UXG-Lite.

Ik hoop dat jullie nu snappen hoe e.e.a. is aangelosten. Alles besteld bij SchenkICT....op de UXG-Lite na dan.
Mijn Unifi Omgeving had ik al draaien toen ik nog achter de Nokia hing......Alle input is welkom. Dank allen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@JerryBrok Aan jouw kant zit waarschijnlijk niets fout, het zit hem vermoedelijk in een instelling van de OLT. R3D gaat dit voor je fixen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• lvefferen
Even een update van mijn kant en wellicht hebben andere mensen ook (gehad). Na het afmelden van het ticket om mijn Nokia ONT te koppelen. Kreeg ik na (12) uren wachten nog steeds geen WAN IP. Dit terwijl ik netjes VLAN 100 heb getagd op de WAN interface van mijn FW.

Na een kort berichtje aan @R3D was dit al snel opgelost. Maar de reden dat het mis ging was/is nogal specifiek en wil ik toch met jullie delen.

De bestelling van mijn Delta abonnement dateert van januari 2023. In die tijd kreeg je bij een Zakelijk Flex (BuisinesPack) module nog een echt vast IP adres. Inmiddels is dat vaste IP adres uit het pakket gehaald en is deze alleen nog beschikbaar bij een Zakelijk Pro abonnement. Nu ruim een jaar later heeft DFN de glasvezel binnen liggen.

Omdat ik juridisch recht heb op het vaste IP adres, hebben ze blijkbaar technisch gezien mijn abo naar een Zakelijk Pro gezet (administratief is dat niet zo). Omdat dit niet gecommuniceerd is, was ik netjes VLAN 100 aan het taggen, Toen ik op aanwijzing van @R3D mijn WAN poort een VLAN 107 tag mee gaf, werkte alles direct. Mocht je dit verhaal herkennen, doe er je voordeel mee :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lvefferen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:34:
Even een update van mijn kant en wellicht hebben andere mensen ook (gehad). Na het afmelden van het ticket om mijn Nokia ONT te koppelen. Kreeg ik na (12) uren wachten nog steeds geen WAN IP. Dit terwijl ik netjes VLAN 100 heb getagd op de WAN interface van mijn FW.

Na een kort berichtje aan @R3D was dit al snel opgelost. Maar de reden dat het mis ging was/is nogal specifiek en wil ik toch met jullie delen.

De bestelling van mijn Delta abonnement dateert van januari 2023. In die tijd kreeg je bij een Zakelijk Flex (BuisinesPack) module nog een echt vast IP adres. Inmiddels is dat vaste IP adres uit het pakket gehaald en is deze alleen nog beschikbaar bij een Zakelijk Pro abonnement. Nu ruim een jaar later heeft DFN de glasvezel binnen liggen.

Omdat ik juridisch recht heb op het vaste IP adres, hebben ze blijkbaar technisch gezien mijn abo naar een Zakelijk Pro gezet (administratief is dat niet zo). Omdat dit niet gecommuniceerd is, was ik netjes VLAN 100 aan het taggen, Toen ik op aanwijzing van @R3D mijn WAN poort een VLAN 107 tag mee gaf, werkte alles direct. Mocht je dit verhaal herkennen, doe er je voordeel mee :-)
Interessant, maar dit schept uiteraard geen precedent.

Mag ik vragen welke snelheid je afneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvefferen
justdaboo schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Interessant, maar dit schept uiteraard geen precedent.
Zoals ik al zei is mijn situatie nogal specifiek, wat dit in de toekomst gaat betekenen is mij ook niet bekend.
Mag ik vragen welke snelheid je afneemt?
Standaard Flexpakket 150 Mbps met de standaard 1 Gig "upgrade" + Flex Zakelijk (Voorwaarden van Januari 2023)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
JerryBrok schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:53:
Luitjes, Eergisteren via de Chat mijn Zaram Module aangemeld bij Delta. Deze is geactiveerd. In eerste instantie deed deze het alleen in VLAN500, en nu ineens in VLAN100.....bijzonder maar het werkt. Nu merk ik dat de Snelheid (Download) niet hoger komt dan 150mbit. Raar, want ik heb 1000/1000 verbinding. Download gaat wel gewoon meer dan prima (950>). Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik heb @R3D ook al een PM gestuurd. Hopelijk kan hij iets zien, maar misschien hebben jullie een idee...
Hieronder mijn aansluiting:
Abonneeafnamepunt..> ZaramSFP+ -->ACT 10GB Omvormer--> naar WAN-poort van mijn UXG-Lite.

Ik hoop dat jullie nu snappen hoe e.e.a. is aangelosten. Alles besteld bij SchenkICT....op de UXG-Lite na dan.
Mijn Unifi Omgeving had ik al draaien toen ik nog achter de Nokia hing......Alle input is welkom. Dank allen.
VLAN100 is niet spontaan gaan werken 🙃
En heb je na de wijziging alles los van elkaar gereboot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JerryBrok
R3D schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:52:
[...]

VLAN100 is niet spontaan gaan werken 🙃
En heb je na de wijziging alles los van elkaar gereboot?
Hi R3D,

Ik heb idd alles gereboot, los van elkaar. Ik had VLAN500 ingesteld omdat 100 het niet deed. Dit werkte goed. vanmorgen werkte 500 ineens niet meer en heb ik deze naar 100 gezet. Top! Die deed het weer. Wat er intussen gebeurd is, geen idee. KAN het iets met de provisioning van het eigen modem te maken hebben?
ik kan m zelf ook niet verklaren...

Anyways, 100 doet het nu, echter de snelheid is vooral bij download echt om te janken. 100/150 Mbit. Upload is gewoon netjes 950....nog 50 te weinig omdat ik 1000/1000 zou moeten hebben maar oke, iets met marges, snap ik. Alleen waarom die download met m'n Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT. ineens zo traag is snap ik niet....Zou jij hier eens naar willen kijken? Tnx alvast!! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
@JerryBrok Dat eerste kan ik verklaren, ik heb vannacht mijn vrije modem opruim actie afgerond en gesynced(dus geen vlan500) meer.
Over je snelheid, daar kan ik remote niet veel mee , je gebruikt een media converter met de Zaram.
Probeer eens direct op je converter met een laptop een iperf te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekwaussie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:42
JerryBrok schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Hi R3D,

Ik heb idd alles gereboot, los van elkaar. Ik had VLAN500 ingesteld omdat 100 het niet deed. Dit werkte goed. vanmorgen werkte 500 ineens niet meer en heb ik deze naar 100 gezet. Top! Die deed het weer. Wat er intussen gebeurd is, geen idee. KAN het iets met de provisioning van het eigen modem te maken hebben?
ik kan m zelf ook niet verklaren...

Anyways, 100 doet het nu, echter de snelheid is vooral bij download echt om te janken. 100/150 Mbit. Upload is gewoon netjes 950....nog 50 te weinig omdat ik 1000/1000 zou moeten hebben maar oke, iets met marges, snap ik. Alleen waarom die download met m'n Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT. ineens zo traag is snap ik niet....Zou jij hier eens naar willen kijken? Tnx alvast!! :)
Jerrybrok,

Het lijk erop dat je hetzelfde hebt als wat ik heb gehad.
In eerste instantie had ik mediaconverter ACT-AC4455 met zaram module erin en aangesloten op een Asus RT-AX86U op de 1Gb wan poort en kwam het zelfde tegen als jou. De download rond de 5~20Mbps en de upload 850~950Mbps.
Als ik de 2,5Gbe Asus RT-AX86U als wan poort aangaf was het volle snelheid ook als ik via 1Gb dongle rechtstreeks op laptop deed werkte het goed.
Dus mijn conclusie was dat het ergens mis gaat tussen de mediaconverter en asus 1Gb poort.

Zie hier ook mijn verhaal in di topic https://gathering.tweaker...r_keywords%5D=koekwaussie

Net zoals @R3D aangeeft rechtstreeks op je laptop/PC of als het mogelijk is op een poort die misschien hogere snelheid aan kan. Een 2,5Gb poort.

Zo kwam ik erachter dat er iets niet goed was met mijn verbinding van mediaconverter naar mijn router. Dit kan misschien bij jou ook zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryBrok
R3D schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:54:
@JerryBrok Dat eerste kan ik verklaren, ik heb vannacht mijn vrije modem opruim actie afgerond en gesynced(dus geen vlan500) meer.
Over je snelheid, daar kan ik remote niet veel mee , je gebruikt een media converter met de Zaram.
Dat verklaard dan wel waarom VLAN500 het niet meer deed, maar niet waarom 100 het ineens wel deed ;)....
Ik zal die iPerf asap doen. Echter, hoe kan die Mediaconverter hierin de boosdoener zijn? Ik dacht dat die alleen maar omzetting doet van glas naar UTP, en verder niks. Ik vrees dat ik de ZARAM niet rechtstreeks op de UniFi Switch 150 Watt 8-Poorts kan prikken? Op die SFP-poort (Poort 10)???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryBrok
ernstoud schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:10:
[...]

De UniFi Switch 150 heeft alleen SFP poorten, geen SFP+ en de Zaram SFP werkt alleen in een SFP+ poort.
You just made me cry.....
Welk niet al te duur UniFi device kan ik aanschaffen om gebruik te kunnen maken van de SFP+ (ZARAM) en toch binnen de UniFi ecosysteem te blijven? Zucht, weer een UXG-Lite voor niks gekocht.......ach ja, je wilt wat hobby-en he :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JerryBrok schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:13:
[...]

You just made me cry.....
Welk niet al te duur UniFi device kan ik aanschaffen om gebruik te kunnen maken van de SFP+ (ZARAM) en toch binnen de UniFi ecosysteem te blijven? Zucht, weer een UXG-Lite voor niks gekocht.......ach ja, je wilt wat hobby-en he :9
:'(

Zaram verkopen en een fs.com SFP+ aanschaffen lijkt me dan het beste, de fs.com SFP+ werkt nl. wel in een 1 Gbps. SFP cage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekwaussie
ernstoud schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:46:
[...]

:'(

Zaram verkopen en een fs.com SFP+ aanschaffen lijkt me dan het beste, de fs.com SFP+ werkt nl. wel in een 1 Gbps. SFP cage.
Zoals ik lees wilt Jerrybrok de Sfp module in een UniFi Switch 150 Sfp cage steken. Is dit wel verstandig om dat in een switch te doen?
Kan denk ik wel als je verder niks op de UniFi Switch 150 aansluit en alleen gebruikt om naar de naar WAN-poort van mijn UXG-Lite te gaan.

Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JerryBrok
Koekwaussie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:16:
[...]

Zoals ik lees wilt Jerrybrok de Sfp module in een UniFi Switch 150 Sfp cage steken. Is dit wel verstandig om dat in een switch te doen?
Kan denk ik wel als je verder niks op de UniFi Switch 150 aansluit en alleen gebruikt om naar de naar WAN-poort van mijn UXG-Lite te gaan.

Of zie ik dit verkeerd?
Ik dacht dit te kunnen doen (SFP poort als WAN Internet VLAN100, Block all other VLANS). En dan zo doorgeleiden naar een andere poort en zo naar de UXG-Lite. maar de SFP module in de 150W accepteerd deze module niet blijkbaar. MEH......even nadenken wat ik wil doen. Tot die tijd even de traagheid accepteren. Een aantal andere dingen zijn nu wel opgelost namelijk, betreffende Home Assistant, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sderuiter
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-03 10:56
Sinds vannacht 4:12 geen internet verbinding meer met delta. UDM SE met ZARAM van de eerste lichting, heeft het 3+ maanden als een zonnetje gedaan.

Volgens mij is inmiddels mijn Nokia modem niet meer actief in het systeem (omdat er nog maar 1 modem actief kan zijn?).

Hoe ga ik nu een storing melden bij delta? Want als ze vragen de originele modem aan te sluiten, die zal dan dus ook nie werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:56
sderuiter schreef op zondag 31 maart 2024 @ 07:49:
Sinds vannacht 4:12 geen internet verbinding meer met delta. UDM SE met ZARAM van de eerste lichting, heeft het 3+ maanden als een zonnetje gedaan.

Volgens mij is inmiddels mijn Nokia modem niet meer actief in het systeem (omdat er nog maar 1 modem actief kan zijn?).

Hoe ga ik nu een storing melden bij delta? Want als ze vragen de originele modem aan te sluiten, die zal dan dus ook nie werken?
Bij mij hetzelfde (nou ja geen Unifi router), zelfde tijd viel de lijn weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 21:01
THM0 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Bij mij hetzelfde (nou ja geen Unifi router), zelfde tijd viel de lijn weg.
Hetzelfde probleem hier, wel UDMpro. Reboot lost het probleem niet op. Gezien de timing toch een zomertijd issue?

@R3D ik tag niet graag, maar heb jij meer inzicnt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekwaussie
DieterKoblenz schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:05:
[...]

Hetzelfde probleem hier, wel UDMpro. Reboot lost het probleem niet op. Gezien de timing toch een zomertijd issue?

@R3D ik tag niet graag, maar heb jij meer inzicnt?
Hier ook de verbinding verbroken op 31 met 4:18 en weer bij op 4:42.
Bij mij is het automatisch bijgekomen verder geen problemen.
Dit is met een UDM SE met zaram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderuiter
Bij mij heeft een reboot niets uitgehaald. Nog steeds down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-05 15:54

Eltjo

Groninger in Fryslân

sderuiter schreef op zondag 31 maart 2024 @ 07:49:

Hier hetzelfde, sinds 4:09 geen internet meer, ook UDM Pro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Aangezien ik de helpdesk niet kon bereiken, op welke manier dan ook (geen vrije medewerker) ben ik zelf gaan klooien en heb ik VLAN 500 ingesteld. Toeval of niet, ik heb weer internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel toevallig, en aantal die gelijk down zijn en het VLAN issue hebben, en wellicht dat er mensen zijn die het nog niet hebben gemerkt...

Ik zag ook niets staan qua werkzaamheden... in de komende tijd snachts wel weer genoeg trouwens:
https://status.weserve.nl...ber-nederland-week-13-14/
https://status.weserve.nl...-fiber-nederland-week-15/

[ Voor 27% gewijzigd door justdaboo op 31-03-2024 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

DieterKoblenz schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:14:
Aangezien ik de helpdesk niet kon bereiken, op welke manier dan ook (geen vrije medewerker) ben ik zelf gaan klooien en heb ik VLAN 500 ingesteld. Toeval of niet, ik heb weer internet...
Goed gevonden, ik heb VLAN 500 ook ingesteld en ik krijg nu ook weer een IP toegewezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sderuiter
Same here! 500 en binnen 10 sec een IP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwbboot
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 23:47
Hier een Mikrotik CCR2004-1G-12S+2XS met Zaram. Ook hier op VLAN 500 gelijk een IP.
Verder geen internet. Gateway of dns is niet bereikbaar. 8)7 Wel even de VLAN500 interface als WAN opgeven.. nu werkt het op VLAN500.

Gelukkig hebben we starlink als back-up :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XP_jfZ4TRIk68b-Q96R0yYLfs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zkhP3jGTgHTZ7R1uNBcZtEaE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfnE5Ju9fjuJrVX17isrStoTcmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0xamO348vH2KX8tGqrem4DSh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door bwbboot op 31-03-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Hier ook precies hetzelfde. Sinds vannacht alles down met Zaram module en UDMP, net als jullie vlan op 500 gezet en meteen een IP en weer door. Wat is hier aan de hand?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Ben aan het onderzoeken…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Mag ik van jullie de pon-id’s in min inbox, zoekt wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 11:30
Ook hier hetzelfde probleem, vafa 04:09 internet weggevallen op de UDM-pro met Zaram SFP+
reboot van de UDM-pro maakte geen verschil.

Ook hier was een aanpassing naar VLAN 500 de oplossing om weer een verbinding te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 21:07

No13

/me was here

Hier stonden nog dhcp clients op zowel vlan 100 als 500 dus ik merkte het pas toen er zaken over IPv6 stuk liepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Na een paar recente disconnects werkt het bij mij weer op vlan100. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterKoblenz
jinglewood schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:08:
[...]

Na een paar recente disconnects werkt het bij mij weer op vlan100. :)
Dan ga ik ook eens terug.

Edit; hier ook.

R3D zal wel met een AAR komen zometeen :+

[ Voor 12% gewijzigd door DieterKoblenz op 31-03-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eltjo

Eltjo

Groninger in Fryslân

Ook hier werk het weer via vlan 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Het ligt er nu weer uit helaas. Ik denk dat we nog wat meer geduld moeten hebben? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderuiter
Net geprobeerd op VLAN 100 weer, maar geen internet. Terug naar 500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
sderuiter schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:34:
Net geprobeerd op VLAN 100 weer, maar geen internet. Terug naar 500.
Dat werkt bij mij ook niet meer helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderuiter
Ik ben weer terug naar VLAN 100 (nadat de verbinding verbrak met VLAN 500).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
sderuiter schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:51:
Ik ben weer terug naar VLAN 100 (nadat de verbinding verbrak met VLAN 500).
Bijzonder. Ik had voorheen in de UDMP in het poorten overzicht nog een kleurtje bij de SFP+ poort van de Zaram maar die is nu wit. UDMP ziet overigens nog wel dat de Zaram erin zit. Restart van UDMP heeft niets geholpen en vlan wisseling maakt ook niets meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Met een UDM zou ik de router rebooten zonder sfp erin.
Als dat niet helpt even van uplink switchen Port10>port11

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het zou toeval kunnen zijn, maar er stond nog een stream aan ergens in het huis welke rond 4 uur vannacht werd verbroken.

Ik heb overigens een FS module, verder geen downtime geregistreerd overigens… maar die threshold staat op 60sec dus het zou even geweest kunnen zijn.

Verder uiteraard geen last…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
R3D schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:10:
Met een UDM zou ik de router rebooten zonder sfp erin.
Als dat niet helpt even van uplink switchen Port10>port11
Even sfp eruit halen en na reboot erin klikken was inderdaad de oplossing. Dank @R3D . Internet op vlan100 werkt bij mij nu. Even kijken of die stabiel blijft. Enig idee wat voor de disconnects heeft gezorgd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Zou weer moeten werken, mensen met een UDM rebooten zonder de Zaram en dan weer aansluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
jinglewood schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:21:
[...]

*** Enig idee wat voor de disconnects heeft gezorgd?
Yess, ook al had ik dit een dag of twee eerder verwacht.
Na de opruim actie is alles gesynced met het netwerk.
Zoals verwacht kwam daar wat uitval van.
Ooit verkeerd geregistreerd of dubbele registraties als er meerdere eigen modems geregistreerd waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
R3D schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:22:
Zou weer moeten werken, mensen met een UDM rebooten zonder de Zaram en dan weer aansluiten.
Yes werkt weer! Kwam vanzelf weer online in mijn Opnsense box. Thanks @R3D !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07:51
Hier ook weer online. Niet vanzelf maar na het recept van de UDM toegepast te hebben (herstart en daarna de Zaram terugplaatsen) had de RB5009 gelijk weer een link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
R3D schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:22:
Nu heb jij het snel opgelost voor iedereen _/-\o_ Maar uit nieuwsgierigheid; wat nou als jij met vakantie bent?
Aangezien dit dus wel Delta infra was; hoe gaat de helpdesk dan handelen?

[ Voor 10% gewijzigd door bluewalk op 31-03-2024 13:03 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans83lopik
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-05 11:36
Hier op vlan 100 en op vlan 500 geen verbinding heb udm se en zaram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieterKoblenz
Frans83lopik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:59:
Heb je de zaram al verwijderd, de UDM SE gereboot en opnieuw de Zaram er in gestoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans83lopik
@DieterKoblenz ook dat heb ik gedaan maar ook dat werkt hier niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Hier geen last gehad met de FS sfp+.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 31-03-2024 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tyk0
robertwebbe schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:24:
Hier geen last gehad met de FS sfp+.
Zelfde hier.
Fs module en (nog) geen probleem.
in januari eerste eigen device geregistreerd gehad (nokia xs ont) daarna de FS geregistreerd.

[ Voor 19% gewijzigd door tyk0 op 31-03-2024 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-03 17:04
Hier ook een Zaram in gebruik en ergens rond 4:18 een onderbreking maar daarna ook gelijk weer terug binnen een paar seconden. De Zaram werkt vooralsnog perfect icm mijn 2gbit abo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sderuiter
R3D schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Yess, ook al had ik dit een dag of twee eerder verwacht.
Na de opruim actie is alles gesynced met het netwerk.
Zoals verwacht kwam daar wat uitval van.
Ooit verkeerd geregistreerd of dubbele registraties als er meerdere eigen modems geregistreerd waren.
Dank! Al snap ik nog niet helemaal in welke categorie ik dan viel qua verkeerd/dubbel/etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Frans83lopik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:59:
@Frans83lopik Wil jij je pon-in een Pb sturen icm klantnummer

[ Voor 3% gewijzigd door R3D op 31-03-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans83lopik
@R3D Pb is verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 12:28
Hier in zeeland het de 2 Gb er ook om 04:09 er 24 minuten uitgelegen, Zaram SFP+ en UDM SE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnWestland
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-05-2024
Onlangs overgestapt naar Delta, over twee weken wordt dit geactiveerd. Ik heb een Unify dream router met hierachter wat AP's. Als ik alle verhalen zo lees heb ik het idee dat het gewoon moet werken. Ik moet in ieder geval zorgen dat beide apparaten niet hetzelfde IP adres hebben en ik vermoed dat DHCP ook uit moet staan in de Nokia. Klopt dit of zijn er nog andere zaken die ik moet voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JohnWestland schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:40:
Onlangs overgestapt naar Delta, over twee weken wordt dit geactiveerd. Ik heb een Unify dream router met hierachter wat AP's. Als ik alle verhalen zo lees heb ik het idee dat het gewoon moet werken. Ik moet in ieder geval zorgen dat beide apparaten niet hetzelfde IP adres hebben en ik vermoed dat DHCP ook uit moet staan in de Nokia. Klopt dit of zijn er nog andere zaken die ik moet voorbereiden.
Je bedoelt het geleverde Nokia device? (De xs-2426g.) Wat wil je? Is dubbel NAT een probleem of wil je de Nokia in DMZ mode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnWestland
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-05-2024
Ja de Nokia inderdaad, de UDM is puur een gateway, binnen de UDM heb ik verschillende vlans voor bijvoorbeeld de huishoudelijke apparaten. De Nokia is inderdaad DMZ en ik schakel de wifi uit op dit apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb een vraagje, hoe "persistent" is de ipv6 prefix delegation?

Is dit "persistent" als in het veranderd zo goed als "nooit" (alleen bij zaken zoals een; verhuizing, ander gon-id / ont, Delta past iets fundamenteels aan, na enkele weken/maanden offline te zijn geweest).
Ik kan rustig static adressen instellen, deze aan mijn interne DNS toevoegen, zonder dat ik me druk hoeft te maken dat ik dit meerdere keren per jaar mag aanpassen?

Zoals intended https://www.ripe.net/publ...signments-are-recommended

Of kan ik dit maar beter laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryBrok
R3D schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:54:
Hi R3D, naar welke server en met welk commando mag ik die iPerf uitvoeren. Even om niet zomaar lukraak iets te testen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jinglewood
  • Niet online
Xanthorax schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:18:
Ik heb een vraagje, hoe "persistent" is de ipv6 prefix delegation?

Is dit "persistent" als in het veranderd zo goed als "nooit" (alleen bij zaken zoals een; verhuizing, ander gon-id / ont, Delta past iets fundamenteels aan, na enkele weken/maanden offline te zijn geweest).
Ik kan rustig static adressen instellen, deze aan mijn interne DNS toevoegen, zonder dat ik me druk hoeft te maken dat ik dit meerdere keren per jaar mag aanpassen?

Zoals intended https://www.ripe.net/publ...signments-are-recommended

Of kan ik dit maar beter laten?
Eerder is daar het volgende over geschreven:
fagao schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

Dit zou niet moeten gebeuren. De DHCPv6 server geeft principe dezelfde prefix uit die je als eerste gehad hebt. Deze wordt vastgebind aan je verbinding en is minimaal 1 maand exclusief voor jou. De DHCPv6 release wordt ook door ons genegeerd, zodat de DHCPv6 server jou prefix niet zomaar 'vrij' geeft.

Stuur even een PM met je prefix, dan ga ik dit even bekijken waarom dit gebeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
JerryBrok schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:31:
[...]

Hi R3D, naar welke server en met welk commando mag ik die iPerf uitvoeren. Even om niet zomaar lukraak iets te testen.....
"" iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 10 -R ""

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tyk0
R3D schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:42:
[...]

"" iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 10 -R ""
off-topic:
via ookla speedtest (app of web) kies ik ook graag novoserve server aangezien die meestal snel is.
Via iperf krijg ik altijd een foutmelding op die server:

C:\iperf-3.1.3-win64>iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 10 -R
iperf3: error - unable to receive control message: Connection reset by peer

Voor iperf gebruik ik dan ook meestal iperf.worldstream.nl als server.
Die is meestal/altijd wel beschikbaar (voor mij iig) en heeft ook behoorlijke capaciteit/bandbreedte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
tyk0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:20:
[...]

off-topic:
via ookla speedtest (app of web) kies ik ook graag novoserve server aangezien die meestal snel is.

Die is meestal/altijd wel beschikbaar (voor mij iig) en heeft ook behoorlijke capaciteit/bandbreedte.
Ik geef altijd novoserve aan omdat die een 40G server hebben.
Je kan het commando proberen zonder de flags , bijv zonder “-R “ of zonder “-P 10” <<< dit is afhankelijk van hoeveel core/threads je systeem heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tyk0
R3D schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:31:
[...]

Ik geef altijd novoserve aan omdat die een 40G server hebben.
Je kan het commando proberen zonder de flags , bijv zonder “-R “ of zonder “-P 10” <<< dit is afhankelijk van hoeveel core/threads je systeem heeft.
Dankjewel voor je antwoord, helaas "slikt" ie dan nog steeds niet mijn requests.
Moet wel toegeven dat ik deze tests nu via een wifi verbinding gedaan heb, maar worldstream.nl doet het wel. (laptop heeft een i7-11800H CPU 8C-16T)

Voor mij geen probleem , zoals aangegeven gebruik ik een andere server en heb ik geen reden tot serieuze tests aangezien de delta verbinding OK/DIKKE PRIMA is ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
tyk0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:45:
[...]

Dankjewel voor je antwoord, helaas "slikt" ie dan nog steeds niet mijn requests.
Moet wel toegeven dat ik deze tests nu via een wifi verbinding gedaan heb, maar worldstream.nl doet het wel. (laptop heeft een i7-11800H CPU 8C-16T)

Voor mij geen probleem , zoals aangegeven gebruik ik een andere server en heb ik geen reden tot serieuze tests aangezien de delta verbinding OK/DIKKE PRIMA is ;)
Hier de info van novoserve: https://novoserve.com/speedtest

“Ports available for testing are 5201 to 5206.”

Probeer eens -p 5206

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tyk0
ernstoud schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:57:
[...]

Hier de info van novoserve: https://novoserve.com/speedtest

“Ports available for testing are 5201 to 5206.”

Probeer eens -p 5206
tyk0 voelt zich een beetje dom.
Dat Duszzz.
werkt met die aanvulling wel!!!
_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JerryBrok
Weet iemand of een UXG Pro wel gaat werken met een Zaram? Want dan zou ik de 10Gb mediaomvormer terug sturen en mijn uxg-lite omruilen voor een uxg-pro, waar een SFP+ in zit…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:15
Zijn hier toevallig meer mensen die overgegaan zijn van AON naar XGS-PON met een eigen modem?
Ik heb een eigen modem gebaseerd op een Lenovo M720q met een X710-DA2 sfp+ kaart, die de afgelopen maanden uitstekend heeft gewerkt op het AON netwerk. Inmiddels ben ik vorige week overgezet naar XGS-PON.

Is het zo simpel als de BiDi module vervangen door de Zaram, aanmelden, en alles zou weer moeten werken?

Ik hoor graag jullie ervaringen, en of ik eventueel iets hier over het hoofd zie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JerryBrok schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:30:
Weet iemand of een UXG Pro wel gaat werken met een Zaram? Want dan zou ik de 10Gb mediaomvormer terug sturen en mijn uxg-lite omruilen voor een uxg-pro, waar een SFP+ in zit…..
Zie dexterdude in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2".

Mogelijk heeft @dexterdude inmiddels een update.

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 01-04-2024 23:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ikke26 schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:37:
Zijn hier toevallig meer mensen die overgegaan zijn van AON naar XGS-PON met een eigen modem?
Ik heb een eigen modem gebaseerd op een Lenovo M720q met een X710-DA2 sfp+ kaart, die de afgelopen maanden uitstekend heeft gewerkt op het AON netwerk. Inmiddels ben ik vorige week overgezet naar XGS-PON.

Is het zo simpel als de BiDi module vervangen door de Zaram, aanmelden, en alles zou weer moeten werken?

Ik hoor graag jullie ervaringen, en of ik eventueel iets hier over het hoofd zie.
Heb je de topic start gelezen (pagina 1 van deze thread)?

Ik neem aan dat je met een of ander OS van de Lenovo M720q een router gemaakt hebt? Als je al AON daarop functioneel had, dan is VLAN100 dus getagged.

Dan zou de Zaram inderdaad plug/play na registratie moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryBrok
tyk0 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:20:
[...]

off-topic:

Tnx we hebben iPerf gedraait. Probleem lijkt echt in de Mediaconverter te zitten, en niet in de UniFi omgeving. Het is OF de mediaconverter, OF de Zaram module. Dat is voor ons niet uit te sluiten.
Ik ben even mijn opties aan het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekel833
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-03 21:15
Hier al weer vanaf vrijdag zonder internet. De Nokia deed het vrijdag weer en er belde iemand van Delta om dat te controleren en daarna het pon ID gecontroleerd van de Zaram en einde middag was deze actief volgens Delta. Nokia eruit en en Zaram aangesloten en weer niks en het Nokia modem komt daarna ook niet meer online. Power en Pon branden groen, maar geen internet, terwijl volgens de klantenservice de Nokia het moet blijven doen ook als de Zaram geactiveerd is, hopelijk komen ze snel met een oplossing.

@R3D Heb jij een idee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 17:02
Met de laatste release candidate (Versie: UniFi Gateways 3.2.15) update wilt de Zaram nog niet met de UXG-Pro bij mij. Er zijn leden waar het wel bij werkt. Net als de UDM-Pro en UDM-Pro SE.
Ik heb het momenteel opgelost met een OEO SFP+ adapter https://de.assmann.shop/n...G-OEO-Mode-Converter.html

[ Voor 2% gewijzigd door dexterdude op 02-04-2024 09:57 . Reden: Firmware versie vermelding ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Stekel833 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:54:
Hier al weer vanaf vrijdag zonder internet. De Nokia deed het vrijdag weer en er belde iemand van Delta om dat te controleren en daarna het pon ID gecontroleerd van de Zaram en einde middag was deze actief volgens Delta. Nokia eruit en en Zaram aangesloten en weer niks en het Nokia modem komt daarna ook niet meer online. Power en Pon branden groen, maar geen internet, terwijl volgens de klantenservice de Nokia het moet blijven doen ook als de Zaram geactiveerd is, hopelijk komen ze snel met een oplossing.

@R3D Heb jij een idee ?
Er kan nog maar één geregistreerd staan. Dat is een tijdje terug veranderd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jordy5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 21:23
jordy5 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:03:
Ik wou toch een update geven van mijn situatie waarbij de combinatie van de ACT mediaconverter samen met de Zaram niet lekker werkte. 300Mbps Down en 950Mbps up, waarbij met de Nokia geen issue is. Zowel de Zaram, als de ACT heb ik laten vervangen, zonder positief resultaat. Nu heb ik via mijn bedrijf een UDM SE en daar heb ik de Zaram ingedaan en wat testen uitgevoerd. Direct 1.1Gbps down en 1.2Gbps upload.

De ACT zal ik richting Zaram sturen, zodat ze kunnen uitzoeken wat het issue is. Mogelijk specifieke revisies van de 2 die ik had of 2x pech.
Zaram heeft de ACT getest en er blijkt toch wel een probleem te zijn in de firmwares van ACT.

We have looked into ACT Media converter.
According to our test, the root cause of the slow download speed is from egress buffer issue which happened when connect 1G to UNI on MC.
While it is no problem when using 10G at UNI.

Therefore, the best solution now is to ask ACT to fix buffer issue on MC.

Indien je geen 10Gbps apparatuur hebt (wat op zich niet nodig is als je Max 1Gbps Delta lijn hebt), dan gaat het dus niet goed met de ACT. Dit was ook het vermoeden van @R3D. De ACT gaat gewoon niet goed overweg met buffers. Ik heb de info doorgestuurd naar ACT.

Dus een 10Gbps router achter de ACT of je krijgt download problemen. Hoewel ik me afvraag hoe ideaal het is op 10Gbps als het apparaat zo slecht met buffers om gaat. Ze moeten het issue gewoon in de firmware oplossen, tenzij het normaal is dat MC's niet bufferen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door jordy5 op 02-04-2024 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordy5
Koekwaussie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:30:
[...]

Jerrybrok,

Het lijk erop dat je hetzelfde hebt als wat ik heb gehad.
In eerste instantie had ik mediaconverter ACT-AC4455 met zaram module erin en aangesloten op een Asus RT-AX86U op de 1Gb wan poort en kwam het zelfde tegen als jou. De download rond de 5~20Mbps en de upload 850~950Mbps.
Als ik de 2,5Gbe Asus RT-AX86U als wan poort aangaf was het volle snelheid ook als ik via 1Gb dongle rechtstreeks op laptop deed werkte het goed.
Dus mijn conclusie was dat het ergens mis gaat tussen de mediaconverter en asus 1Gb poort.

Zie hier ook mijn verhaal in di topic https://gathering.tweaker...r_keywords%5D=koekwaussie

Net zoals @R3D aangeeft rechtstreeks op je laptop/PC of als het mogelijk is op een poort die misschien hogere snelheid aan kan. Een 2,5Gb poort.

Zo kwam ik erachter dat er iets niet goed was met mijn verbinding van mediaconverter naar mijn router. Dit kan misschien bij jou ook zo zijn.
Zie mijn bericht hierboven. Het is idd een issue met de poort snelheid. Buffering in combinatie met ACT gaat niet goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stekel833
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-03 21:15
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:12:
[...]

Oké, apart dat de klantenservice dat niet weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordy5
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:12:
[...]

Dus de orginele Nokia kan niet meer aangesloten worden als je eigen modem hebt? Dat houdt in bij troubleshooting dat je dan eerst een PON wijziging moet doorgeven? Lijkt me toch onhandig, om uit te sluiten of het aan eigen apparatuur ligt (beide kanten).

[ Voor 31% gewijzigd door jordy5 op 02-04-2024 10:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
jordy5 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:00:
[...]

Dus de orginele Nokia kan niet meer aangesloten worden als je eigen modem hebt? Dat houdt in bij troubleshooting dat je dan eerst een PON wijziging moet doorgeven? Lijkt me toch onhandig, om uit te sluiten of het aan eigen apparatuur ligt (beide kanten).
Klopt en dat is ook onhandig.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Onhandig of niet, als je kiest voor het gebruik van je eigen modem moet je ondertussen begrijpen dat je daar ook de risico’s mee accepteert.
Als je issues hebt met je eigen modem is support zo goed als niet.
Dus moet je eerst hetzelfde proces volgen om de Nokia weer actief te krijgen voordat support verder kan gaan.
Als de risico’s daarvan zwaarder wegen adviseer ik om bij de standaard geleverde Nokia te blijven.
We kunnen op veel locaties simpelweg geen dubbele bezettingen hebben op de splitter.
Dus is de keuze om nergens dubbele bezetting te hebben heel makkelijk gemaakt.
In vergelijking met de andere grote ISP’s hebben Delta eigen modem gebruikers een luxe positie.
Dit gesprek kan ik met mijn thuis verbinding bij Odido niet hebben kan ik je vertellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JerryBrok schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:21:
[...]

Tnx we hebben iPerf gedraait. Probleem lijkt echt in de Mediaconverter te zitten, en niet in de UniFi omgeving. Het is OF de mediaconverter, OF de Zaram module. Dat is voor ons niet uit te sluiten.
Ik ben even mijn opties aan het overwegen.
Misschien heb je het al gemeld, maar welke mediaconverter heb je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
jordy5 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:38:
[...]

Zaram heeft de ACT getest en er blijkt toch wel een probleem te zijn in de firmwares van ACT.

According to our test, the root cause of the slow download speed is from egress buffer issue which happened when connect 1G to UNI on MC.

Indien je geen 10Gbps apparatuur hebt (wat op zich niet nodig is als je Max 1Gbps Delta lijn hebt), dan gaat het dus niet goed met de ACT. Dit was ook het vermoeden van @R3D. De ACT gaat gewoon niet goed overweg met buffers. Ik heb de info doorgestuurd naar ACT.

Dus een 10Gbps router achter de ACT of je krijgt download problemen. Hoewel ik me afvraag hoe ideaal het is op 10Gbps als het apparaat zo slecht met buffers om gaat. Ze moeten het issue gewoon in de firmware oplossen, tenzij het normaal is dat MC's niet bufferen ;)
Mooie feedback. Eindelijk duidelijkheid. Dank voor je inspanningen. Een 2.5 Gbps. poort achter de ACT is nog een overweging, die zijn goedkoop.

Bijzonder dit, ik heb nog een heel klein beetje twijfel of het echt alleen een ACT issue is. De Zaram SFP+ werkt zoals bekend, niet in een 1 Gbps SFP poort. Op het serial interface (de contacten achterop de SFP) kan de Zaram dus geen 1 Gbps. verwerken, het is altijd 10 Gbps. Is het dan toeval dat er nu ook een issue is als het front-end (glas) van deze ACT met 1 Gbps. timing komt?

Iets te toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
R3D schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:26:
Onhandig of niet, als je kiest voor het gebruik van je eigen modem moet je ondertussen begrijpen dat je daar ook de risico’s mee accepteert.
Als je issues hebt met je eigen modem is support zo goed als niet.
Dus moet je eerst hetzelfde proces volgen om de Nokia weer actief te krijgen voordat support verder kan gaan.
Als de risico’s daarvan zwaarder wegen adviseer ik om bij de standaard geleverde Nokia te blijven.
We kunnen op veel locaties simpelweg geen dubbele bezettingen hebben op de splitter.
Dus is de keuze om nergens dubbele bezetting te hebben heel makkelijk gemaakt.
In vergelijking met de andere grote ISP’s hebben Delta eigen modem gebruikers een luxe positie.
Dit gesprek kan ik met mijn thuis verbinding bij Odido niet hebben kan ik je vertellen.
Yes duidelijk! Toch nog een vraag, degene van ons die in de eerste batch Zaram's zaten kregen een extra profiel in de infrastructuur zodat zowel het eigen modem als de Nokia zich succesvol konden aanmelden zonder change aan te vragen.
Is dat afgelopen weken ook opgeruimd met jullie cleanup werkzaamheden, en is nu voor iedereen max 1 profiel actief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JerryBrok
ernstoud schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:49:
[...]

Misschien heb je het al gemeld, maar welke mediaconverter heb je?
Ik heb de AC4455 van ACT. EN dus idd het buffer probleem, zo lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryBrok
jordy5 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:38:
[...]

Oke, en hoe gaan we dit vragen aan ACT? Ik bedoel, oorzaak duidelijk. Oplossing ook (Firmware update?)
Iemand enig idee hoe dit dan aan te zwengelen bij ACT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 17:02
ernstoud schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:59:
[...]

Mooie feedback. Eindelijk duidelijkheid. Dank voor je inspanningen. Een 2.5 Gbps. poort achter de ACT is nog een overweging, die zijn goedkoop.

Bijzonder dit, ik heb nog een heel klein beetje twijfel of het echt alleen een ACT issue is. De Zaram SFP+ werkt zoals bekend, niet in een 1 Gbps SFP poort. Op het serial interface (de contacten achterop de SFP) kan de Zaram dus geen 1 Gbps. verwerken, het is altijd 10 Gbps. Is het dan toeval dat er nu ook een issue is als het front-end (glas) van deze ACT met 1 Gbps. timing komt?

Iets te toevallig?
Ik kan mijn OEO converter naar 1/2,5/5 GB forceren met een dipswitch. Sinds mijn UXG-Pro alleen 1 of 10Gbit ondersteund kan ik zien of Digitus er ook last van heeft.
Pagina: 1 ... 53 ... 75 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.