Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nielz1990 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:31:
[...]
Belangrijkste wat ik geleerd heb en waar ik behoorlijk boos om ben geworden: recent is (volgens 3 medewerkers die ik gesproken heb) intern bij Delta de wijziging doorgevoerd dat ze indien je eigen apparatuur hebt geregistreerd, ze geen support meer kunnen/mogen leveren. Degene die mij wél heeft proberen te helpen en een ticket wilde aanmaken, werd bij die stap in het proces geblokkeerd.
Samenvatting: u heeft eigen apparatuur dus u moet het zelf oplossen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, zeker niet omdat ik het modem in bruikleen voor supportdoeleinden weer heb aangesloten?
Hier ben ik met een ander probleem ook tegenaan gelopen vandaag. Een probleem dat overduidelijk niet ligt aan de gebruikte apparatuur (eigen "modem"), maar toch eisen dat je het eerst probeert met hun spul, werkt het dan wel dan heb je pech.

Dit moet toch niet de bedoeling zijn voor mensen met een eigen modem? Helemaal als het 100% duidelijk is het probleem niet bij de eigen apparatuur ligt.
Het lijkt dat het 1ste en 2de lijns personeel vast komen in de "flow" als er "eigen apparatuur" in gebruik is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
🙉🙈🙊

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Polyphemus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Zonder details blijft het gissen natuurlijk, maar aan de andere kant, Odido op het DFN netwerk gebruikt ook de Nokia 010 (standaard geleverd), en op de mijne was er rond 2:20 wel een korte onderbreking, maar die is het wel blijven doen. De Nokia 010 op mijn DFN verbinding (bij mijn ouders, eigen modem) had nergens last van :?
Dan heb je de 010x, het issue was met de 010g.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Kogel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:26:
Ook hier weer online. Ook uitgebreid met de servicedesk gesproken. Kunnen niets doen. Mijn oude originele Nokia deed het wel vanmorgen. Maar nu doet de Nokia XS-010G-Q het ook weer. Op zich vreemd dat die oude het dan ook doet lijkt mij. maar goed.

Voornaamste vind ik dat Delta mij verteld een bedrijf in te schakelen om mij support te leveren op mijn Nokia XS-010G-Q. Dat is niet wat ik wil. Ik wil gewoon een modem dat door de ISP beheerd wordt en ik was niet op de hoogte tijdens aangaan van het contract dat het modem niet in Bridge kan. Dus ik ben misleid en wil van mijn contract af. Dan gewoon lekker weer terug naar Ziggo.

Veel keren gevraagd maar Delta wil geen bridge modem verstrekken zonder ik naar het zakelijk pro contract ga, Maar dat is echt financiele kolder.....
Ik begrijp je frustratie maar er is meer dan genoeg info dat het geleverde device niet in bridge kan, zelfs op de website: https://www.delta.nl/klan...nternet/nokia-xs-2426g-b/

Een ISP kan geen support leveren op het grote assortiment routers dat klanten kunnen aansluiten. Ze zijn daartoe niet verplicht en geen enkele ISP doet het. We mogen al op onze knietjes dankbaar zijn zijn dat @R3D ons hier ten dienste is.

De reden dat de xs-010g niet aan consumenten bij Delta en Caiway verstrekt wordt is niet duidelijk. Waarom de xs-2426g niet in bridge gezet kan worden weten we wel… Nokia laat steken vallen in de kwaliteit van de firmware.

Veel geluk bij Ziggo dan maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Axilla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-08-2024
R3D schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:02:
—-ALL—-
Vannacht is er een sync geweest van de inventory.
De XS-010G software werd zo ver handmatig gepushed omdat dit officieel geen niet in onze inventory zit.
Door de sync is de software handling weer op auto geschoten waardoor de devices onderuit zijn gegaan.
Zou nu weer moeten werken.
Aha... dus dat is dan ook de reden dat ik een email kreeg waarin staat dat ik volledig gebruik kan maken van mijn abonnement?

Want hier lag de boel er ook uit vanochtend, had al een ticket ingeschoten en de XS-2426G-B weer aangesloten (die het ook niet deed).

Ik dacht: mss maar even in dit topic kijken of daar iets bekend is en ja hoor... snel modem wisselen en de ONT weer aangesloten: weer internet, dus snel ticket laten sluiten voordat er echt iets vervelends gebeurt.

Thx R3D dat je even een update plaatste _/-\o_ anders had ik morgen waarschijnlijk nog steeds problemen.

En ook wel even goed om te vermelden dat ik zojuist door de servicedesk van Caiway gebeld ben vanwege de status-update op het ticket. Netjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:10
ernstoud schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Ik begrijp je frustratie maar er is meer dan genoeg info dat het geleverde device niet in bridge kan, zelfs op de website: https://www.delta.nl/klan...nternet/nokia-xs-2426g-b/
Ik heb bij mijn overstap (van Caiway naar Delta) in november vorig jaar bewust de telefoon gepakt en telefonisch contact gehad met de sales-afdeling en dus niet via internet besteld. Toen specifiek de vraag gesteld of de Delta-modem in bridgemodus kon in verband met een Asus mesh netwerk waar 650+ euro tegenaan gegooid is en ik een Synology, VPN en nog wat zaken heb draaien waar ik remote access en/of port forwarding voor nodig had. Mij werd verzekerd dat dit kon.

Twee weken voor ingang van het abonnement kreeg ik de Nokia thuisgestuurd, waarna bleek dat dit ding helemaal niet in bridgemodus kon. Weer gebeld. In principe goedkeuring gekregen om mijn bestelling buiten bedenktijd te annuleren, tot bleek dat de overgang van AON naar XGS-PON in gang was gezet en niet kon worden geannuleerd, dus het advies gekregen aan de hand van de bekende lijst een eigen ONT aan te schaffen.

010G aangeschaft. Doorgegeven en geactiveerd na een week met het originele modem te hebben gedraaid. Specifiek de vraag gesteld of bij problemen de Delta modem gewoon zou moeten werken. Antwoord: "Ja, die blijft gewoon geregistreerd en moet voor troubleshooting worden aangesloten." Prima.

Vervolgens het volgende probleem: cg-nat. Gebeld, snel opgelost, en alles van buitenaf werkend.

Drie maanden vlekkeloos gedraaid, vanochtend ellende. 1,5 uur aan de telefoon gehangen, waarbij de eerste dame direct het probleem bij mij legde. "Eigen apparatuur, uw probleem, wij kunnen geen support leveren, ondanks dat het Delta modem was aangesloten. Die kan ook niet meer geregistreerd worden."
Vervolgens boos geworden en ze heeft me doorverbonden. Uiteindelijk door een 4e persoon met wat technische kennis geholpen, maar op het moment van ticket aanmaken werd die door een collega teruggefloten dat er sinds kort geen support meer mag of kan worden geleverd bij verbindingen waar eigen apparatuur geregistreerd staat.

Dit staat overigens ook zwart op wit op de website: bewaar de originele modem die u in bruikleen heeft, wij kunnen u vragen deze aan te sluiten.

Ik begrijp dat ik een 'risico' heb genomen om de 010G te bestellen in plaats van de X, maar dat neemt niet weg dat ik het ronduit ongehoord en onacceptabel vind dat ik niet meer geholpen wordt, zelfs niet met Delta's eigen apparatuur. Destijds ook (voor de verbinding live was) telefonisch aangegeven dat ik de overstap NOOIT gemaakt zou hebben als ik had geweten dat de boel niet in bridgemodus kon.

En als je als kers op de taart vanochtend op de vraag "Kun je wat je me net vertelt zwart op wit per email toesturen?" het antwoord krijgt "Dat mag ik niet doen." dan is frustratie denk ik niet eens misplaatst. Ik krijg er inmiddels een behoorlijk slappe voet van. Dat er geen support geleverd wordt op eigen apparatuur begrijp ik en vind ik logisch, maar dat er nu met Delta's eigen apparatuur ook geen support wordt geleverd vind ik wel een kwalijke zaak.

Lang verhaal kort: vanaf eerste contactmoment verkeerd voorgelicht. Ik zing mijn jaar uit, maar ben weg zodra ik kan overstappen.

En ja, ik ben blij en dankbaar voor de aanwezigheid en hulp van @R3D en de update van vanochtend.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielz1990 op 26-03-2024 20:14 . Reden: kleine aanvulling ]

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 09:15
ernstoud schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Ik begrijp je frustratie maar er is meer dan genoeg info dat het geleverde device niet in bridge kan, zelfs op de website: https://www.delta.nl/klan...internet/nokia-xs-2426g-b
Veel geluk bij Ziggo dan maar.
Ik snap heel goed dat ze geen support leveren op een modem dat niet van hen is.
Toen ik het contract afsloot heb ik niet gezien dat het modem niet in bridge kan. Als je er naar gaat zoeken is het makkelijk te vinden maar ik heb niet actief gezocht. Wellicht omdat ik al heel veel jaren een modem van Ziggo had dat gewoon in bridge kon. 1 telefoontje en ze zetten hem om.

Mijn frustratie zit hem meer in het feit dat Delta gewoon een modem heeft dat in bridge kan maar dan moet je daar 30 euro per maand (Zakelijk Pro) voor betalen. En dat vind ik buiten proportie.

Dat is toch niet zo gek?

Op dit moment heb ik Ziggo er nog gewoon naast dus die zit op de WAN2 van mijn UDM van UniFi.
Ik was niet ontevreden over Ziggo. Helemaal niet zelfs. Hun TV bediening is zelfs veel beter en ook apps ok de TV box die Delta allemaal niet heeft. Maar Delta kwam langs met de gravers en toen dacht ik ach waarom niet….
En dus niet bewust gekeken naar Bridging omdat dat voor mij vanzelfsprekend was. Wellicht mijn fout maar aan de andere kant is het door Delta vrij simpel op te lossen. Mijn inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielz1990
Kogel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:38:
[...]

Toen ik het contract afsloot heb ik niet gezien dat het modem niet in bridge kan. Als je er naar gaat zoeken is het makkelijk te vinden maar ik heb niet actief gezocht. Wellicht omdat ik al heel veel jaren een modem van Ziggo had dat gewoon in bridge kon. 1 telefoontje en ze zetten hem om.
Ik heb dus (met het Black Friday actietarief vorig jaar) wel actief gezocht, maar het was niet 100% duidelijk welk modem er geleverd ging worden en heb dus wél bewust gezocht en de vraag uiteindelijk telefonisch gesteld. Status toen was ook dat er 'gewerkt werd aan een bridge-modus-update' op de Nokia. Toen was ook nog sprake van een bepaald type Sagemcom eventueel en was de informatie niet allemaal op de website te vinden.

Uiteindelijk via de topics hier op Tweakers uit de brand geholpen gelukkig.

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
__Kant tekening__

Is ie weer met een mooie kant-tekening.

Er word hard gewerkt om het netwerk te optimaliseren en automatiseren.
Daardoor kan er hier en daar weleens wat uitvallen in het "maintenance window" (01:00-06:00)
ook komen er in dit process de afwijkingne boven drijven, zoals vannacht met het kleine broertje van de xs-010.
Hebben we gemist in de automation,is nu net gecorrigeerd. (Yeeej geen handmatig gekloot meer)
Alle automatisering heeft wel wat gevolgen voor de handmatige processen die we zo gewend waren.
We gaan naar het oorspronkelijk ontworpen 1customer,1device, dus terug naar de Nokia vereist hetzelfde process. En jaaaaaaa ...het werkt nu even niet zo lekker, maar dat is met een paar dagen hopelijk weer opgeklaart.

*** Tot slot nog eens een disclaimer:
Bij het in gebruik nemen van een eigen modem doe je afstand van de provider support, elke vorm van support is na dat punt in "best effort".
Net fietsen zonder steunwieltjes, ""kijk mama zonder handen"""

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Kogel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:38:
[...]

Ik snap heel goed dat ze geen support leveren op een modem dat niet van hen is.

Mijn frustratie zit hem meer in het feit dat Delta gewoon een modem heeft dat in bridge kan maar dan moet je daar 30 euro per maand (Zakelijk Pro) voor betalen. En dat vind ik buiten proportie.

Dat is toch niet zo gek?

Op dit moment heb ik Ziggo er nog gewoon naast dus die zit op de WAN2 van mijn UDM van UniFi.
Ik was niet ontevreden over Ziggo. Helemaal niet zelfs. Hun TV bediening is zelfs veel beter en ook apps ok de TV box die Delta allemaal niet heeft. Maar Delta kwam langs met de gravers en toen dacht ik ach waarom niet….
En dus niet bewust gekeken naar Bridging omdat dat voor mij vanzelfsprekend was. Wellicht mijn fout maar aan de andere kant is het door Delta vrij simpel op te lossen. Mijn inziens.
Nogmaals, ik en iedereen hier (denk ik) begrijpt de frustratie. Sterker nog, tijdens ons bezoek aan de Delta engineers werd ook wel hun frustratie duidelijk. Maar het is zoals het is. De Nokia FW met bridge modus voor de xs-2426g is/was gewoon niet goed. En er zijn zat oplossingen nu, zie de TS.

Ik zou graag meer PK’s gehad hebben in de auto, maar die uitvoering was duurder. Bij Delta kun je extra functionaliteit krijgen (bridge) maar dat is duurder.

Dat het onlogisch is, wellicht niet goed gedocumenteerd en dat de helpdesk soms e.e.a. niet goed toelicht is een feit.

Maar het is “water under the bridge”. Achterom kijken en gefrustreerd zijn is verloren energie. Zie TS voor fijne oplossingen. En er komen er meer. Ook een Zyxel ONT gaat binnenkort in NL arriveren en getest worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
R3D schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:04:

Bij het in gebruik nemen van een eigen modem doe je afstand van de provider support, elke vorm van support is na dat punt in "best effort".
_/-\o_

En wat je allemaal niet leert bij dat fietsen zonder handen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!
ernstoud schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:29:
[...]

_/-\o_

En wat je allemaal niet leert bij dat fietsen zonder handen!
Precies dat… en als het dan lukt is er niets mooiers!

Dat is precies wat we met zn allen hier nu meer dan een jaar doen en mooie resultaten hebben geboekt.

@R3D zegt het goed, geen provider support, maar ook volledige controle. En dat icm een (XGS-PON) provider die in mijn ogen echt een van de fijnere is is op het gebied van eigen modem gebruik. Ook hun inspanning maakt deel uit van het succes van dit topic.

Al vanaf mn eerste 2 mbit lijn ben ik altijd voor een eigen modem gegaan (daarvoor waren uiteraard de 14k4 tm 56k6 modems altijd van mezelf :) ), want je wil wat… kwaliteit, controle, je bekende merk, verzin het…

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 27-03-2024 08:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Dat is op zich logisch, maar wat als het overduidelijk bij DELTA ligt? Denk daarbij aan routing problemen, random disconnects terwijl het daarvoor bv maanden stabiel was of opeens geen DHCP lease meer krijgen? Diegene met eigen hardware hebben vaak meer kennis dan de standaard klant met de Nokia maar dat zal vaak blijken uit het chat/telefoongesprek :)

Gaat DELTA dan toch support geven door even (serieus i.p.v. even een dashboardje erbij pakken) kijken of er wat mis is op de infra of is het eerst: "Registreer de Nokia maar weer en zodra dat gedaan is incl. downtime mag je nog eens bellen"? :P

Btw, dit is geen boze reactie hoor, maar oprecht geïnteresseerd.

[ Voor 12% gewijzigd door bluewalk op 27-03-2024 06:53 . Reden: typos ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 15:30
Is er eigenlijk een topic waar we algemene technische weetjes van instellingen mbt Delta uitwisselen?
Als voorbeeld, ik probeerde gisteren uit te vinden via de helpdesk of Delta een TXT record had die ik kon includen in mijn SPF record als je een eigen mailserver draait en mail.delta.nl als relay host wil gebruiken. Er zijn erg weinig mensen bij de helpdesk / 2e lijns die zo'n vraag snappen. Handig om als je erachter bent om die kennis uit te wisselen.

Het antwoord wat ik uiteindelijk zelf heb gevonden was trouwens om deze include aan je SPF-record toe te voegen: spf.delta.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martdj schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:57:
Is er eigenlijk een topic waar we algemene technische weetjes van instellingen mbt Delta uitwisselen?
Als voorbeeld, ik probeerde gisteren uit te vinden via de helpdesk of Delta een TXT record had die ik kon includen in mijn SPF record als je een eigen mailserver draait en mail.delta.nl als relay host wil gebruiken. Er zijn erg weinig mensen bij de helpdesk / 2e lijns die zo'n vraag snappen. Handig om als je erachter bent om die kennis uit te wisselen.

Het antwoord wat ik uiteindelijk zelf heb gevonden was trouwens om deze include aan je SPF-record toe te voegen: spf.delta.nl
Zover ik weet heb je het "ervaringen topic" maar dat is vrij algemeen. Je zou haast een soort KB topic moeten starten met een goed beheerde TS. Dit kan erg nuttig zijn, maar wellicht (zeker in het begin) een werkje om bij te houden. Wellicht dat hier meer mensen deel van uit kunnen maken.

Ik denk dat er ook binnen dit topic veel mensen zijn die weetjes hebben die daar thuis kunnen horen.

Dus wellicht zelf starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
ernstoud schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:27:
[...]

Nogmaals, ik en iedereen hier (denk ik) begrijpt de frustratie. Sterker nog, tijdens ons bezoek aan de Delta engineers werd ook wel hun frustratie duidelijk. Maar het is zoals het is. De Nokia FW met bridge modus voor de xs-2426g is/was gewoon niet goed. En er zijn zat oplossingen nu, zie de TS.
Ok andere vraag dan. Had ik dan beter een andere oplossing kunnen kiezen dan de Nokia XS-010G-Q?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielz1990
bluewalk schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 06:49:
[...]

Dat is op zich logisch, maar wat als het overduidelijk bij DELTA ligt? Denk daarbij aan routing problemen, random disconnects terwijl het daarvoor bv maanden stabiel was of opeens geen DHCP lease meer krijgen? Diegene met eigen hardware hebben vaak meer kennis dan de standaard klant met de Nokia maar dat zal vaak blijken uit het chat/telefoongesprek :)

Gaat DELTA dan toch support geven door even (serieus i.p.v. even een dashboardje erbij pakken) kijken of er wat mis is op de infra of is het eerst: "Registreer de Nokia maar weer en zodra dat gedaan is incl. downtime mag je nog eens bellen"? :P

Daar ben ik dus ook oprecht benieuwd naar. Die vraag heb ik ook gesteld gisteren toen ik terug kreeg "we kunnen u niet helpen."

Ik heb nog 9 maanden contract. Stel dat zo'n probleem dus extern ligt (dus voor mijn of Delta's glasmodem) wat gisteren het probleem was, dan krijg ik dat zelf nooit opgelost. Hoe zorg ik er dan zonder Delta voor dat alles weer werkt zonder dat ik plat gezegd 9 maanden zonder internet zit, maar wel betaal.

Voor mij is de keuze voor een eigen ONT geen vrije keuze maar noodzaak geweest i.v.m. foutieve voorlichting en de overzetting naar XGS-PON die niet kon worden teruggedraaid. Afstand doen van support bij eigen apparatuur snap ik, maar ik begrijp niet helemaal dat bij het terug aansluiten van de modem in bruikleen er ook geen support meer wordt geleverd. Als dat in het kader van "1 customer, 1 device" zou resulteren in het opnieuw registreren van het originele Delta modem en langer zou duren, klinkt dat logischer als: "we leveren zelfs op onze eigen geleverde apparatuur geen support zodra u gebruik heeft gemaakt van vrije modemkeuze". Daar zit voor mij nog een flink stukje verwarring, want dan is de situatie toch exact zoals Delta hem ooit heeft uitgeleverd?

En @R3D: thanks voor de kanttekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
Ik ben inmiddels teruggeswitcht naar de Nokia van Delta, omdat mijn TP-Link router met OpenWRT niet verder kwam dan zo'n 240 Mbit/s up/down, maar ik loop nu al tegen de nadelen aan. Leuk dat IPv6 nu gesupport wordt, maar je kunt geen DNS server instellen voor IPv6 (zoals dat voor IPv4 wel kan), met als gevolg dat ik mijn interne websites zonder extra trucs niet meer kan bereiken, omdat als je IPv6 op je client aan hebt staan, vrolijk alsnog de DNS servers van Zeelandnet worden gebruikt via Ipv6 ipv mijn eigen DNS server op IPv4 te pakken. Behoorlijk irritant. Ook kun je IPv6 niet doorlaten voor specifieke poorten en MACs, zoals OpenWRT dat wel kan.

Toch maar eens op zoek dus naar een fatsoenlijke router. Wat zouden jullie aanraden voor een router die liefst OpenWRT kan draaien of vergelijkbaar flexibel is, 1 Gbit/s aankan, zuinig is (mijn huidige router doet 4W) en niet al te duur is?
Heeft iemand ervaring met een N100 mini PC met 4 netwerkpoorten als router? Die zit weliswaar boven mijn budget voor wat ik voor een designated router over zou hebben, maar i.c.m. Proxmox flexibeler. Ik krijg alleen geen duidelijk beeld van wat het verbruik daarvan zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kogel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Ok andere vraag dan. Had ik dan beter een andere oplossing kunnen kiezen dan de Nokia XS-010G-Q?
Op een issue zoals gisteren loop je met de 010g wat meer risico denk ik omdat dit model niet zelf door Dekta geleverd wordt. De 010x is de betere keuze. Maar technisch zullen ze elkaar weinig ontlopen. Ook is de 010x gecertificeerd, een voorwaarde voor registratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nielz1990 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:09:
[...]
Afstand doen van support bij eigen apparatuur snap ik, maar ik begrijp niet helemaal dat bij het terug aansluiten van de modem in bruikleen er ook geen support meer wordt geleverd.
Dit is een misvatting. Uiteraard wordt er support op eigen apparatuur geleverd. Dat de helpdesk hierover onzin vertelt is belachelijk. Het staat ook hier: https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/.

Er moet nu wel een proces doorlopen worden om de 2426g weer geregistreerd te krijgen. Dat is wel erg jammer. En ik hoop dat in dat proces gezien wordt dat het gaat om registratie van een door Delta aan deze abonnee verstrekte 2426g, en niet een exemplaar via grijs circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielz1990
ernstoud schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Dit is een misvatting. Uiteraard wordt er support op eigen apparatuur geleverd. Dat de helpdesk hierover onzin vertelt is belachelijk. Het staat ook hier: https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/.
Dat is me gisteren dus letterlijk door 2 van de 4 medewerkers die ik gesproken heb verteld, dus intern weet de klantenservice dan ook niet precies wat wel en wat niet. De eerste dame was ronduit bot, en gaf letterlijk aan dat het Delta modem "ook niet meer geregistreerd kon worden. Dat is het risico dat u genomen hebt met eigen apparatuur. U moet het zelf oplossen."

De tweede die me dat vertelde was de technisch onderlegde helpdeskmedewerker die me wel heeft geprobeerd te helpen en bij het aanmaken van een ticket geblokkeerd of door een collega teruggefloten werd, iets wat voor hem nieuw was en een recente interne beleidswijziging. Ik heb diverse malen aangegeven dat ik de door Delta geleverde modem op moment van bellen had aangesloten.

Dat de 2426G nu kennelijk weer door het registratieproces heen moet is jammer, maar als dat het gevolg van registratie van eigen apparatuur is, kan ik dat begrijpen en is dat geen onoverkomelijk issue.

[ Voor 9% gewijzigd door Nielz1990 op 27-03-2024 12:26 . Reden: quote ingekort ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
martdj schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:04:
Ik ben inmiddels teruggeswitcht naar de Nokia van Delta, omdat mijn TP-Link router met OpenWRT niet verder kwam dan zo'n 240 Mbit/s up/down, maar ik loop nu al tegen de nadelen aan. Leuk dat IPv6 nu gesupport wordt, maar je kunt geen DNS server instellen voor IPv6 (zoals dat voor IPv4 wel kan), met als gevolg dat ik mijn interne websites zonder extra trucs niet meer kan bereiken, omdat als je IPv6 op je client aan hebt staan, vrolijk alsnog de DNS servers van Zeelandnet worden gebruikt via Ipv6 ipv mijn eigen DNS server op IPv4 te pakken. Behoorlijk irritant. Ook kun je IPv6 niet doorlaten voor specifieke poorten en MACs, zoals OpenWRT dat wel kan.

Toch maar eens op zoek dus naar een fatsoenlijke router. Wat zouden jullie aanraden voor een router die liefst OpenWRT kan draaien of vergelijkbaar flexibel is, 1 Gbit/s aankan, zuinig is (mijn huidige router doet 4W) en niet al te duur is?
Heeft iemand ervaring met een N100 mini PC met 4 netwerkpoorten als router? Die zit weliswaar boven mijn budget voor wat ik voor een designated router over zou hebben, maar i.c.m. Proxmox flexibeler. Ik krijg alleen geen duidelijk beeld van wat het verbruik daarvan zou zijn.
Absoluut belangrijk dus hardware offloading wil je enige snelheid halen. Snelle processor is ook een voorwaarde en uiteraard volledige OpenWRT support. Punt is wel dat de ontwikkeling van de maximale snelheid voor de consument nu wel erg snel gaat en OpenWRT toch voornamelijk voor embedded systemen onderhouden wordt. Routers van de bekendere merken voor 10 Gbps. met standaard OpenWRT support zijn schaars. Ik denk dan aan Turris bijvoorbeeld (https://www.turris.com/en/), maar max 1 Gbps.

En uiteraard Mikrotik: https://openwrt.org/toh/mikrotik/common.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Nielz1990 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:23:
[...]

Dat is me gisteren dus letterlijk door 2 van de 4 medewerkers die ik gesproken heb verteld, dus intern weet de klantenservice dan ook niet precies wat wel en wat niet. De eerste dame was ronduit bot, en gaf letterlijk aan dat het Delta modem "ook niet meer geregistreerd kon worden. Dat is het risico dat u genomen hebt met eigen apparatuur. U moet het zelf oplossen."

De tweede die me dat vertelde was de technisch onderlegde helpdeskmedewerker die me wel heeft geprobeerd te helpen en bij het aanmaken van een ticket geblokkeerd of door een collega teruggefloten werd, iets wat voor hem nieuw was en een recente interne beleidswijziging. Ik heb diverse malen aangegeven dat ik de door Delta geleverde modem op moment van bellen had aangesloten.

Dat de 2426G nu kennelijk weer door het registratieproces heen moet is jammer, maar als dat het gevolg van registratie van eigen apparatuur is, kan ik dat begrijpen en is dat geen onoverkomelijk issue.
@R3D … kun je hier wat over verduidelijken? En a.u.b., breng onder de aandacht bij het management dat de helpdesk (ook juridisch gezien!) onzin vertelt als ze beweren dat registratie en gebruik van de door Delta geleverde 2426g niet ondersteund wordt. Dat is natuurlijk onjuist. Nergens in de contractvoorwaarden, algemene voorwaarden wordt dit zo genoemd. Apparatuur door Delta geleverd moet uiteraard door Delta ondersteund worden. Belachelijke uitspraken van helpdeskmedewerkers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Itay
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-05 13:05
I must say from my enthuiast perspective, Delta should either:
a. Supply a modem that have a bridge mode for the more advanced users. Clearly the Nokia supplied currently have issues. I would say this is the best option.
b. While registering ask the end user if they need bridge mode and if so, provide some kind of a hazard.

I mean, I'm an enthusiast, not a pro like some here. If I had known, that the saving of 10-20€ per months for the move from Caiway to Delta will provide me such headaches, (buying a modem that isn't easy to get/expensive modem, setup with waiting for registration for it to work, needing the handy help of @R3D and more) I would never ever do that. It's not worth it.
I also think from Delta point of view - wasting time on the support of many own modem even just due to registartion is quite a lot. This isn't so much plug and play as in other options. This also causes custoers like "us" not to recommend Delta for anyone who plan to go a bit advanced.

I trully believe that providing a modem with bridge mode is the right solutiion from Delta. I find it's funny that we are holding a crazy device that we utilize very little of. Not to say, sits in the closet until there is some metldown.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:30:
[...]

@R3D … kun je hier wat over verduidelijken? En a.u.b., breng onder de aandacht bij het management dat de helpdesk (ook juridisch gezien!) onzin vertelt als ze beweren dat registratie en gebruik van de door Delta geleverde 2426g niet ondersteund wordt. Dat is natuurlijk onjuist. Nergens in de contractvoorwaarden, algemene voorwaarden wordt dit zo genoemd. Apparatuur door Delta geleverd moet uiteraard door Delta ondersteund worden. Belachelijke uitspraken van helpdeskmedewerkers.
Als @Nielz1990 even zijn klantnummer in mijn inbox dropped ga ik even rugnummers achterhalen, want die uitspraak kan in heel veel opzichten niet.
Dat is ook niet wat er gecommuniceerd is.
Terug naar het Delta Nokia modem is altijd nodig en zoals ik een aantal kan-tekeningen terug aangaf zal het terugzetten wat makkelijker gaan dan een nieuw modem registreren.
Voor nu (lees: deze week) zal dat proces wat stroef verlopen omdat ik nog bezig ben op het platform.
Het zal na de werkzaamheden beter moeten verlopen.
Ik zal de managers van de helpdesk op de hoogte brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kogel
ernstoud schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:06:
[...]

Op een issue zoals gisteren loop je met de 010g wat meer risico denk ik omdat dit model niet zelf door Dekta geleverd wordt. De 010x is de betere keuze. Maar technisch zullen ze elkaar weinig ontlopen. Ook is de 010x gecertificeerd, een voorwaarde voor registratie.
Ok, Ik had de 010G gekocht omdat die wel te krijgen was. Maar ik stuur hem zonder problemen naar het grijze archief als een andere een betere oplossing is. Die 010X is niet te vinden (misschien kijk ik slecht).
Ook was er een ander lid hier dat de Huawei EN8010TS-20 aanraadde. maar ook nergens te krijgen. Ik zal dat lid nog even benaderen want als dat een stabielere oplossing is dan liever die. Blijft het punt staan dat het leveren van een modem met bridge mogelijkheid voor een schappelijker bedrag dan +30 euro per maand imo niet een onredelijke vraag is.

En eigenlijk snap ik ook niet helemaal waarom mijn Delta Nokia het gisteren wel gewoon deed toen ik hem er weer aanhing. Ik lees in dit topic dat die niet meer hoort te werken. Maar goed dat is onbelangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3D schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:00:
[...]

Als @Nielz1990 even zijn klantnummer in mijn inbox dropped ga ik even rugnummers achterhalen, want die uitspraak kan in heel veel opzichten niet.
Terug naar het Delta Nokia modem is altijd nodig en zoals ik een aantal kan-tekeningen terug aangaf zal het terugzetten wat makkelijker gaan dan een nieuw modem registreren.
Voor nu (lees: deze week) zal dat proces wat stroef verlopen omdat ik nog bezig ben op het platform.
Top!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Itay schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:54:
a. Supply a modem that have a bridge mode for the more advanced users. Clearly the Nokia supplied currently have issues. I would say this is the best option.
b. While registering ask the end user if they need bridge mode and if so, provide some kind of a hazard.

I mean, I'm an enthusiast, not a pro like some here. If I had known, that the saving of 10-20€ per months for the move from Caiway to Delta will provide me such headaches, (buying a modem that isn't easy to get/expensive modem, setup with waiting for registration for it to work, needing the handy help of @R3D and more) I would never ever do that. It's not worth it.
I also think from Delta point of view - wasting time on the support of many own modem even just due to registartion is quite a lot. This isn't so much plug and play as in other options. This also causes custoers like "us" not to recommend Delta for anyone who plan to go a bit advanced.

I trully believe that providing a modem with bridge mode is the right solutiion from Delta. I find it's funny that we are holding a crazy device that we utilize very little of. Not to say, sits in the closet until there is some metldown.
Appreciated input but running around in circles. Currently no bridge mode. That is the reality. And reality is that there are solutions. Lots of them, see TS. As the Brits say: nu use crying over spilled milk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Itay schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:54:

Try to understand that although this forum feels like the entire customer base of the ISP that has issues.
All of the users with a own modem don’t make up a full percentage of the customer base.
So changing your entire business model for a handful while more then 99% of the users with a provided modem are pretty content with it.
We try to provide in everyones needs, but the full 100% satisfaction will never be reached.
Now its a bridge , tomorrow it should be a firewall, the day after the modem should also be capable of making coffee.. and so on!
“”So yeah, we strife for the best, but your best will never be good enough!””

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 16:57
R3D schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:11:
[...]

after the modem should also be capable of making coffee.. and so on!
YES make that happen! :9 _/-\o_ 1GBS Coffe 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekel833
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-03 21:15
Goedemiddag, ik heb vorige week vrijdag mijn s/n van mijn Zaram doorgeven aan Delta en afgelopen maandag kreeg ik de mail dat mijn ticket afgesloten was. Mijn Nokia losgekoppeld en de Zaram in de DMP, maar geen connectie en de Nokia werkt nu ook niet meer. Het PON lampje gaat wel groen branden, maar internet lampje blijft uit.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Heb mijn S/n van de Zaram nog een keer laten controleren en die klopt gewoon en Delta ziet ook dat mijn lijn actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dexterdude schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:21:
[...]

YES make that happen! :9 _/-\o_ 1GBS Coffe 8)
Voor de koffie functie heb ik nog wel wat specs waar deze aan moet voldoen in mijn ogen :) *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Stekel833 Heb je VLAN op 100 gezet aan de WAN kant?

[ Voor 17% gewijzigd door robertwebbe op 27-03-2024 13:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
bluewalk schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 06:49:
[...]

Het is heel makkelijk om een niet technisch eerstelijns medewerker te vertellen dat je technischer bent dan hen en dat get gegarandeerd aan de infra ligt. Even wat verduidelijking voor je: de helpdesk werkt met scripts.
Stap 1 met “ik heb problemen” ongeacht wat je denkt te weten zullen ze eerst vragen om de Nokia weer aan het netwerk te hangen.
Why: simpelweg omdat hun tooling gebouwd is om de op de Nokia het netwerk uit te meten, de output geeft diagnostics waar de back office verder mee kan.
“”Jaa maar ik weet het beter en ga maar fixen”” gaat je dus vooral nergens brengen en allen maar frustreren, want de front-office kan niet meer dan binnen hun kaders blijven.
Support pas geboden worden na de eerste check (op de Nokia).
Op een eigen modem zou het in principe ook kunnen, maar wij zien/weten niet wat of hoe dat in elkaar gezet is.
Je zegt routing problemen, ik kan je vertellen dat NIEMAND in dit bedrijf aan de routering komt zonder dat het langs minstens 3 senior engineers is geweest.
Daarnaast kan routering, dhcp lease of aging timers een lokaal probleem op je router kunnen zijn.
Dus ik ben van mening dat je jezelf daar niet van kan ontsluiten omdat jij dat vind.
M’n inbox loopt over met dit soort situaties, er zijn maar enkele gevallen waar het issue in het netwerk zat.
Ik heb thuis ook regelmatig last van uitval op mijn 8G verbinding.
Mijn eerste optie is niet om gelijk te kijken naar mijn ISP.
Ik sluit eerst mijn wan connectie en ga diagnostics doen op ieder intern segment. Dan gaan de provider ont weer actief en als er dan nog issues zijn kan ik een case inschieten.
9 out of 10 ben ik na mijn interne diagnose issue vrij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Stekel833 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:24:
Goedemiddag, ik heb vorige week vrijdag mijn s/n van mijn Zaram doorgeven aan Delta en afgelopen maandag kreeg ik de mail dat mijn ticket afgesloten was. Mijn Nokia losgekoppeld en de Zaram in de DMP, maar geen connectie en de Nokia werkt nu ook niet meer. Het PON lampje gaat wel groen branden, maar internet lampje blijft uit.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Heb mijn S/n van de Zaram nog een keer laten controleren en die klopt gewoon en Delta ziet ook dat mijn lijn actief is.
DMP als in Dream Machine Pro?
Want dan gok ik dat de Zaram heeft zitten overnachten in poort 10.
Zaram eruit UDM rebooten en dan eerst je wan settings nalopen voordat je de Zaram en de vezel weer erin prikt.
De sfp+cage wijzigt niets als de optic in de poort zit, dus voor elke wijziging optic eruit en UDM rebooten.
(Tenzij je weet hoe je via je cli een poort reset kan doen)
Maar rebooten is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 19:37
Itay schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:06:
Just woke up to house without internet. It looks like the Nokia XS-10G-Q went back to - if POW is connected then data is off.
Was there any update? Or similar that broke it? No time to check it too much now.
It was working flawlessly for a few months.
Asked neighbors with delta and their internet is working. Don’t really want to take out the original Nokia.

Anyone else with the Nokia experiences the same?
@R3D do you know if something has changed?
You can also check on:
https://allestoringen.nl/

kr,
jllerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielz1990
Kogel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Ok, Ik had de 010G gekocht omdat die wel te krijgen was. Maar ik stuur hem zonder problemen naar het grijze archief als een andere een betere oplossing is. Die 010X is niet te vinden (misschien kijk ik slecht).
---
En eigenlijk snap ik ook niet helemaal waarom mijn Delta Nokia het gisteren wel gewoon deed toen ik hem er weer aanhing. Ik lees in dit topic dat die niet meer hoort te werken. Maar goed dat is onbelangrijk.
Voor mij ook, ik kon wel aan een X komen, maar heb een 1GB verbinding en mijn netwerk in huis is ook gigabit, dus ik had aan de 2,5G genoeg, plus dat op het forum de G variant werkend bleek. Achteraf gezien toch voor de X moeten gaan haha. Maargoed, een ervaring rijker en een illusie armer nu :*)

Mijn 2426G deed niks, met de medewerker aan de telefoon nog een reset naar fabrieksinstellingen etc. uitgevoerd om te kijken of de boel dan weer aan ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielz1990
[...]

Done, en dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
R3D schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:30:
[...]

<<knip> duidelijke uitleg
Bedankt @R3D voor de verduidelijking, nogmaals het was uit pure interesse en geen bash; want dit zal namelijk de gedachten zijn van vele klanten met eigen modem: "Ik heb niets veranderd dus het moet wel aan DELTA liggen".

Uit mijn eigen ervaring - toen er net AON in de wijk was en ik de eerste was die aangesloten werd (2021) - waren er inderdaad een aantal dingen mis aan de DELTA kant, waaronder routing en iets anders waardoor TCP packets verkeerd getimed binnen kwamen, met UDP was er geen probleem.
Toen ook netjes nog met de Genexis geprobeerd en daar waren dezelfde problemen dus toen met de monteur wat packet captures gemaakt, samen met de engineer gesproken en de volgende dag werd ik netjes gebeld en bedankt voor de captures en info en dat ze het probleem gevonden hadden. _/-\o_

Afgelopen jaar een aantal keren gehad dat de verbinding weg was simpelweg omdat de leases niet vernieuwd werden - dit lost zich vaak na een paar uur op, zeker als de storing sms bevestigt dat er een probleem is.

Al die keren had het dus niet te maken met de eigen hardware, dus ik snap enige frustratie van gebruikers, die in zo'n zelfde schuitje zitten en vastlopen bij de servicedesk, wel. Ik snap ook de frustratie bij de servicedesk en engineers wel van "daar hebben we er weer een".

Dus dan is eigenlijk de belangrijkste vraag; als straks 1 klant 1 modem actief is, hoe snel kan iemand dan terug zijn Nokia aansluiten om vervolgens support te kunnen aanvragen? En wordt hij/zij dan ook geholpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
justdaboo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Voor de koffie functie heb ik nog wel wat specs waar deze aan moet voldoen in mijn ogen :) *O*
Eerst maar eens de functie werkend krijgen daarna de kwaliteit bepalen & vastleggen (8>
Vervolg is Zeeuwse bolus erbij :9~ want het is toch een Zeeuws bedrijf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-06 13:15
komt daar iets goeds vandaan?

dacht dat daar alleen maar geld naartoe ging, zeker vanuit Groningen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bluewalk
  • Niet online
Voorheen was het Zeelandnet, toen Delta en daarna Delta Fiber Nederland toen het werd overgenomen door EQT.

https://www.zeelandnet.nl/overzeelandnet/contact zelfde KvK, van oorsprong dus Zeeuws :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
dexterdude schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Eerst maar eens de functie werkend krijgen daarna de kwaliteit bepalen & vastleggen (8>
Vervolg is Zeeuwse bolus erbij :9~ want het is toch een Zeeuws bedrijf ;)
Ik heb zojuist gezocht in "Mijn delta" bij "Zelf Regelen" maar ik miste de bolus optie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:28
justdaboo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:31:
[...]

Ik heb zojuist gezocht in "Mijn delta" bij "Zelf Regelen" maar ik miste de bolus optie :)
Als nieuwe klant kon ik nog niks aanpassen in mijn Delta zoals geboortedatum, 06 en dynamisch ip.
Ik heb het vorige week via de chat geregeld, en dat ging zeer vakkundig met de Delta medewerkster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kogel
[...]

We try to provide in everyones needs, but the full 100% satisfaction will never be reached.
Now its a bridge , tomorrow it should be a firewall, the day after the modem should also be capable of making coffee.. and so on!
My 2 cents: Don't try to defend the choices of your company. I work for a large Global Software company and I have to remind myself regularly I am WORKING for this company an thus I AM not this company. You don't make the choices and obviously your efforts here are highly appreciated.
However I fully disagree with your statement you make above. Bridging is very common with all other ISP's. So it is a fair request and Delta does not have to change their complete company strategy for this. It is just a matter of delivering what is common in the market. Nothing more.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dexterdude
bluewalk schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:26:
[...]

Voorheen was het Zeelandnet, toen Delta en daarna Delta Fiber Nederland toen het werd overgenomen door EQT.

https://www.zeelandnet.nl/overzeelandnet/contact zelfde KvK, van oorsprong dus Zeeuws :)
Vroeger waren er meerder bedrijfven onder zelfde eindbestuur. We hadden de PZEM voor nuts en grondwerk en Zeelandnet voor de tv aansluiting met later internet en het media platform.
  • Delta energie, water en gas
  • Delta telecom voor de infrastructuur
  • Zeelandnet voor de huisaansluitingen
  • Kerncentrale Borsele EPZ, Dit was vroeger de PZEM dit werd later DELTA
Er is door de 2e kamer bepaald dat dit soort bedrijfs structuren niet meer mogen en alles moest opgeknipt worden.
  • Zeelandnet was al eerder aangepakt en is nu alleen nog een media bedrijf.
  • Delta water was afgevallen al was dit al Evides water.
  • Delta energie en gas is verkocht aan Stedin.
  • De kerncentrale nog onderdeel van Delta.
  • De Sloecentrale (gasturbine centale) is tegenwoordig 50% van EPH Tsjechische bedrijf
Voor onze zeeuwse tweakers, als je goed kijkt naar de gevel van 1 van de gebouwen en de condensaat toren kan je in de verf oxidatie nog steeds de letters PEZM zien staan. Veel wijk punten hebben nog de tekst PZEM op hun huisjes staan.

Dit is wat ik van weet en kan misser in staan :F , einde uitstap Delta achtergrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stekel833
robertwebbe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:27:
@Stekel833 Heb je VLAN op 100 gezet aan de WAN kant?
Ja dat heb ik gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekel833
R3D schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Zaram eruit UDM rebooten en dan eerst je wan settings nalopen voordat je de Zaram en de vezel weer erin prikt.
De sfp+cage wijzigt niets als de optic in de poort zit, dus voor elke wijziging optic eruit en UDM rebooten.
Klopt, de module heeft overnacht in de Dream Machine Pro.

Ik ga het straks uit testen! Hopelijk werkt het, twee dagen geen internet is ook wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
[...]

Oops. Ik heb je vrees ik nog wat meer werk bezorgd net, want gevraagd of mijn eigen modem toch weer geregistreerd mag worden. Ik heb gemerkt dat ik toch liever een tragere verbinding heb die functioneel precies is zoals ik wil, dan een 4x zo snelle verbinding met functionele beperkingen

Zijn er hier mensen die ook dat Amino-kastje van Delta hebben? Dat ding wil bij mij niet werken. Als ik 'm opstart zie ik het delta logo en daarna blijft ie zwart. Dat is dus op het originele Delta modem. Ik heb er nu een case voor aangemaakt, maar vrees problemen nu ik weer terug ga naar mijn eigen modem. Werkt die Animo bij jullie zonder dat je nog een extra VLAN aanmaakt of moet ik nog een VLAN ID 101 aanmaken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
martdj schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Oops. Ik heb je vrees ik nog wat meer werk bezorgd net, want gevraagd of mijn eigen modem toch weer geregistreerd mag worden. Ik heb gemerkt dat ik toch liever een tragere verbinding heb die functioneel precies is zoals ik wil, dan een 4x zo snelle verbinding met functionele beperkingen

Zijn er hier mensen die ook dat Amino-kastje van Delta hebben? Dat ding wil bij mij niet werken. Als ik 'm opstart zie ik het delta logo en daarna blijft ie zwart. Dat is dus op het originele Delta modem. Ik heb er nu een case voor aangemaakt, maar vrees problemen nu ik weer terug ga naar mijn eigen modem. Werkt die Animo bij jullie zonder dat je nog een extra VLAN aanmaakt of moet ik nog een VLAN ID 101 aanmaken?
Nee, IPTV zit op VLAN100 sinds een jaar of twee. Ik vermoed als de Amino niet werkt in combi met de 2426g dat hij dan niet gekoppeld is aan je abonnement. Dat zal dan in je geopende case wel gebeuren. En dan zou hij ook met je eigen router moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdpeijl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:52
__Kant tekening__

Is ie weer met een mooie kant-tekening.

Er word hard gewerkt om het netwerk te optimaliseren en automatiseren.
Daardoor kan er hier en daar weleens wat uitvallen in het "maintenance window" (01:00-06:00)
ook komen er in dit process de afwijkingne boven drijven, zoals vannacht met het kleine broertje van de xs-010.
Hebben we gemist in de automation,is nu net gecorrigeerd. (Yeeej geen handmatig gekloot meer)
Alle automatisering heeft wel wat gevolgen voor de handmatige processen die we zo gewend waren.
We gaan naar het oorspronkelijk ontworpen 1customer,1device, dus terug naar de Nokia vereist hetzelfde process. En jaaaaaaa ...het werkt nu even niet zo lekker, maar dat is met een paar dagen hopelijk weer opgeklaart.

Goed te horen dat de 010G toch nu 'vast' in het netwerk wordt opgenomen (lees: in jullie automation).
Scheelt weer een zoektocht naar het 010X model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-06 12:04
justdaboo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:24:
[...]

100% Arabica 10gram fijn en vers gemalen.
50ml H2O op zo ongeveer 10bar in een kopje.
:9~

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Kogel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:57:
[...]

My 2 cents: Don't try to defend the choices of your company. I work for a large Global Software company and I have to remind myself regularly I am WORKING for this company an thus I AM not this company. You don't make the choices and obviously your efforts here are highly appreciated.
However I fully disagree with your statement you make above. Bridging is very common with all other ISP's. So it is a fair request and Delta does not have to change their complete company strategy for this. It is just a matter of delivering what is common in the market. Nothing more.
Here’s my dollar.
I’m not defending, I’m trying to clarify.
Believe me when I tell you that not everyone in this company likes me and i’m fine with that.
I will always give you my “ongezouten” opinion, what you do with it is up to you.
So no i’m not this company, if it were up to me everyone got a bridge modem and then your on your own.
Would save a lot of stress in overhead cost, designing and testing implementing.
The “S” in iso, as i recently learned stands for “service”.
Which means choices need to be made to balance service and delivery.
FYI the 2426G-B comes out of the box with bridge-mode, it’s just not compatible with our advanced network design.
So the choice has been made not to deliver half a service, but to look forward to the next …
Might take some time, bit if anyone heard me up in the board room the next generation will be selected with the bridge-mode as top criteria.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
R3D schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:04:
[...]

Here’s my dollar.
I’m not defending, I’m trying to clarify.
Believe me when I tell you that not everyone in this company likes me and i’m fine with that.
I will always give you my “ongezouten” opinion, what you do with it is up to you.
So no i’m not this company, if it were up to me everyone got a bridge modem and then your on your own.
Would save a lot of stress in overhead cost, designing and testing implementing.
The “S” in iso, as i recently learned stands for “service”.
Which means choices need to be made to balance service and delivery.
FYI the 2426G-B comes out of the box with bridge-mode, it’s just not compatible with our advanced network design.
So the choice has been made not to deliver half a service, but to look forward to the next …
Might take some time, bit if anyone heard me up in the board room the next generation will be selected with the bridge-mode as top criteria.
(y)

Eerlijkheid heeft altijd het laatste woord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 08:05
dexterdude schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Vroeger waren er meerder bedrijfven onder zelfde eindbestuur. We hadden de PZEM voor nuts en grondwerk en Zeelandnet voor de tv aansluiting met later internet en het media platform.
  • Delta energie, water en gas
  • Delta telecom voor de infrastructuur
  • Zeelandnet voor de huisaansluitingen
  • Kerncentrale Borsele EPZ, Dit was vroeger de PZEM dit werd later DELTA
Er is door de 2e kamer bepaald dat dit soort bedrijfs structuren niet meer mogen en alles moest opgeknipt worden.
  • Zeelandnet was al eerder aangepakt en is nu alleen nog een media bedrijf.
  • Delta water was afgevallen al was dit al Evides water.
  • Delta energie en gas is verkocht aan Stedin.
  • De kerncentrale nog onderdeel van Delta.
  • De Sloecentrale (gasturbine centale) is tegenwoordig 50% van EPH Tsjechische bedrijf
Voor onze zeeuwse tweakers, als je goed kijkt naar de gevel van 1 van de gebouwen en de condensaat toren kan je in de verf oxidatie nog steeds de letters PEZM zien staan. Veel wijk punten hebben nog de tekst PZEM op hun huisjes staan.

Dit is wat ik van weet en kan misser in staan :F , einde uitstap Delta achtergrond.
Nou, DELTA Fiber is zelfs al gedeeltelijk (50%) in handen van een Amerikaans bedrijf :

https://eqtgroup.com/news...k-to-acquire-delta-fiber/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mapje
ernstoud schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:11:
[...]

EQT is Zweeds, Stonepeak staat geregistreerd op de Cayman Islands (= Brits). Hoe kom jij aan Amerikaans?
Het heeft hier destijds in de krant gestaan :

https://www.pzc.nl/zeeuws...fiber-nederland~abdb4ddf/

en ook hier nog stond het : https://www.pzc.nl/econom...-euro-afgewezen~abb71d52/

[ Voor 14% gewijzigd door Mapje op 27-03-2024 21:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Itay
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-05 13:05
[...]

[EDIT] - this was written a bit earlier than I read all the answers, so you can just skip to the next message, not that interesting :)

Try to understand that although this forum feels like the entire customer base of the ISP that has issues.
All of the users with a own modem don’t make up a full percentage of the customer base.
So changing your entire business model for a handful while more then 99% of the users with a provided modem are pretty content with it.
I more than know it's not representing, but that is kind of my point. We are the "noisy" customers. The 1 percent that can (not because we want to) make more noise and headaches to Delta/provider.

I think bridge mode is one of the basics things, yes, tomorrow might be different.
As I see it, Delta wants to have a modem that has this option. Nokia was supposed to work but it doesn't. Than we need to find another solution.
I assume it's much easier for Delta to get 100-500 Nokia 010G or 010x for this small group than for us to get all kind of solutions that are not officially supported.

@ernstoud - I know we are going in circles, but there is also the time factor. The more time passes, I expect Delta to find a proper solution.

I mean, what would I do without this great post & @R3D help?

Good night all!

[ Voor 4% gewijzigd door Itay op 28-03-2024 01:54 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!
Itay schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 01:45:
[...]

I more than know it's not representing, but that is kind of my point. We are the "noisy" customers. The 1 percent that can (not because we want to) make more noise and headaches to Delta/provider.

I think bridge mode is one of the basics things, yes, tomorrow might be different.
As I see it, Delta wants to have a modem that has this option. Nokia was supposed to work but it doesn't. Than we need to find another solution.
I assume it's much easier for Delta to get 100-500 Nokia 010G or 010x for this small group than for us to get all kind of solutions that are not officially supported.

@ernstoud - I know we are going in circles, but there is also the time factor. The more time passes, I expect Delta to find a proper solution.

I mean, what would I do without this great post & @R3D help?

Good night all!
Vaak zie je dat dit soort discussies over de streep gaan en/of persoonlijk worden in de loop van de dialoog.

Ik vind het fijn om te zien dat een discussie goed doch duidelijk/scherp kan worden gevoerd zonder “smerig” te worden.

Dat verdient kudo’s, ik vind dat dit ook wel eens gezegd mag worden, het lijkt niet meer dan normaal, dat het zo gaat, maar we hebben in dit topic af en toe wel eens anders gezien… dus… d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
Mapje schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:32:
[...]

Nou, DELTA Fiber is zelfs al gedeeltelijk (50%) in handen van een Amerikaans bedrijf :

https://eqtgroup.com/news...k-to-acquire-delta-fiber/
Die wist ik niet weer wat geleerd 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:26
Stekel833 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Klopt, de module heeft overnacht in de Dream Machine Pro.

Ik ga het straks uit testen! Hopelijk werkt het, twee dagen geen internet is ook wat.
Wel benieuwd of het je gelukt is de verbinding weer tot stand te brengen?

8 april wordt bij mij Glas (Freedom/Delta) opgeleverd en ik gebruik geloof ik dezelfde apparatuur.
UDMp -- Zaram SFP+.

Ik ben een groot voorstander van het weglaten van de ONT en het bijgeleverde modem.

Mijn vraag is:
Geef ik het SN nummer van de Zaram SFP+ door aan Freedom

of

Moet ik toch de serial van het nog niet ontvangen ONT-kastje spoofen in de Zaram SFP+ module

PV-Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!
dukeenvana schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:21:
[...]
Mijn vraag is:

of

Moet ik toch de serial van het nog niet ontvangen ONT-kastje spoofen in de Zaram SFP+ module
Dat eerste. Als je in de Zaram gaat knoeien gaat de infrastructuur van de ISP je Zaram als een Nokia ONT zien. Gaat geheid fout. Niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dukeenvana
[b].........Dat eerste. Als je in de Zaram gaat knoeien gaat de infrastructuur van de ISP je Zaram als een Nokia ONT zien. Gaat geheid fout. Niet doen.
Dank Ernst voor zo'n snelle reactie, ik ga het script (justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") van @justdaboo al vast voorbereiden.

Wat mij nog niet duidelijk is het vermelden van het serie nummer. Er staat nu vermeld ZarmCN2310...., maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het S/N begint met ZRMT.......... (8 cijfers)

Is dat nu wel het S/N zoals vermeld op de module en verpakking of moet dat op gezocht worden in de Zaram module middels een SFP poort op de switch?

Hetzelfde geldt voor het MAC-adres, random of toch opzoeken?

Vragen en vragen maar we komen er uit, wel met hulp van dit forum _/-\o_

PV-Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:36
dukeenvana schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Dank Ernst voor zo'n snelle reactie, ik ga het script (justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") van @justdaboo al vast voorbereiden.

Wat mij nog niet duidelijk is het vermelden van het serie nummer. Er staat nu vermeld ZarmCN2310...., maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het S/N begint met ZRMT.......... (8 cijfers)

Is dat nu wel het S/N zoals vermeld op de module en verpakking of moet dat op gezocht worden in de Zaram module middels een SFP poort op de switch?

Hetzelfde geldt voor het MAC-adres, random of toch opzoeken?

Vragen en vragen maar we komen er uit, wel met hulp van dit forum _/-\o_
Het staat echt letterlijk beschreven in de topicstart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dukeenvana
THM0 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Het staat echt letterlijk beschreven in de topicstart...
Ik heb de topicstart gelezen (goed?) en daar heb ik gezien dat het ZRMTxxxxxxxx moet worden opgegeven. Maar die 8 hex'n zijn dat dezelfde die achter ZarmCN op de sticker staan?
Het is mij niet helemaal duidelijk, excuus daarvoor.

PV-Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:37
dukeenvana schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Ik heb de topicstart gelezen (goed?) en daar heb ik gezien dat het ZRMTxxxxxxxx moet worden opgegeven. Maar die 8 hex'n zijn dat dezelfde die achter ZarmCN op de sticker staan?
Het is mij niet helemaal duidelijk, excuus daarvoor.
ZarmCNxxxx vervangen voor ZRMTxxxx en je bent klaar :P

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dukeenvana
Mitssz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:10:
[...]

ZarmCNxxxx vervangen voor ZRMTxxxx en je bent klaar :P
Dank je wel.

Ik ga er mee aan de slag.

PV-Output

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ik snap wel dat @dukeenvana liever een SFP gebruikt in plaats van een losse ONT met ethernet. Vooral 10GbE is zeer onzuinig met energie (wordt vooral omgezet naar warmte) en daarnaast zag ik in mijn geval een iets lagere latency en iets hogere snelheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
[...]

8 april wordt bij mij Glas (Freedom/Delta) opgeleverd en ik gebruik geloof ik dezelfde apparatuur.
UDMp -- Zaram SFP+.

Ik ben een groot voorstander van het weglaten van de ONT en het bijgeleverde modem.

Mijn vraag is:

of

Ik heb deze vraag een paar weken geleden aan Freedom gesteld en kreeg dit als antwoord :

Wij lijken op dit moment bij Delta niet het serienummer aan te passen voor de ONT. Wij zijn daarmee met Delta bezig.
Wat wel mogelijk is, mits jouw apparatuur het toe laat. Is om het serienummer te spoofen. Dan hoef je jouw apparatuur niet opnieuw bij ons aan te melden en via ons op de OLT te activeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mapje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Ik heb deze vraag een paar weken geleden aan Freedom gesteld en kreeg dit als antwoord :

Wij lijken op dit moment bij Delta niet het serienummer aan te passen voor de ONT. Wij zijn daarmee met Delta bezig.
Wat wel mogelijk is, mits jouw apparatuur het toe laat. Is om het serienummer te spoofen. Dan hoef je jouw apparatuur niet opnieuw bij ons aan te melden en via ons op de OLT te activeren.
Dit betekent dat Freedom niet klaar is voor vrije modemkeuze. Bijzonder. Dat ze voorstellen om je eigen ONT of SFP te gaan patchen met het risico dat het een baksteen wordt is belachelijk.

Je schiet er niet veel mee op maar het is een klacht bij de ACM waard.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Om teleurstelling te voorkomen, reken nog maar even niet op de Vrije ModemKeuze bij wholesale partijen.
Ik heb nog geen akkoord op de live gang voorbij zien komen op ndanks de wilde indianen verhalen die rondgaan.
En je pon-id gaan spoofen, kan het niet garanderen dat je daarmee erdoor komt😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dukeenvana
ernstoud schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:23:
[...]
Levert Freedom niet gewoon de Nokia 010x ONT? Dan zou ik toch echt die gebruiken.
Waarom zou ik in dat geval nog een SFP+ module gebruiken?

Het is toch de lol dat er zo min stroom verbruikende apparaten in de keten van de huisaansluiting zitten?

Althans in mijn optiek, geen modem (glas en modem, beetje raar), geen ONT, gewoon vanaf de muurplaat rechtstreeks in de UDMp.

PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dukeenvana schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Waarom zou ik dat geval nog een SFP+ module gebruiken?

Het is toch de lol dat er zo min stroom verbruikende apparaten in de keten van de huisaansluiting zitten?

Althans in mijn optiek, geen modem (glas en modem, beetje raar), geen ONT, gewoon vanaf de muurplaat rechtstreeks in de UDMp.
Natuurlijk. Je bespaart euro’s energie. Maar met de door de ISP geleverde ONT ben je meer zeker. Ik heb natuurlijk begrip, immers 230 Zaram’s SFP’s geïmporteerd. Desalniettemin zou ik de Nokia ONT gebruiken, gegarandeerd FW updates e.d., gewoon minder zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureYoung
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-04 15:49
Ik ben ook bezig met een eigen ONT op Delta. Daarvoor heb ik een Nokia XS-010X-Q aangeschaft en geïnstalleerd.
Na registratie door Delta lijkt dat modem te werken. De lampjes: Power, PON en Data branden. Ik krijg op de
TP-Link Omada TL-ER7212PC geen IP-nr en dus geen internet.
Aansluiting op de TL-ER7212PC de volgende instellingen:
- Ethernetkabel op WAN3
- VLAN: 100
- DHCP/Dynamic IP
- IPV4 en IPV6 ingeschakeld.
Zie de afbeeldingen.

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat ik nog kan aanpassen.
Alvast mijn dankAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYpnUOESVSKY_rNd2Ue27vdsI2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6OXDGRjAzhGgmxZeGf5RHUAG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFUEwhbQZIIU9M3rDtCYulIktL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e3RBjL8jdesZ621VzaXaSAcX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door PureYoung op 28-03-2024 18:45 ]

Just flip the bits when you are negative...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-03 17:04
PureYoung schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:44:
Ik ben ook bezig met een eigen ONT op Delta. Daarvoor heb ik een Nokia XS-010X-Q aangeschaft en geïnstalleerd.
Na registratie door Delta lijkt dat modem te werken. De lampjes: Power, PON en Data branden. Ik krijg op de
- Ethernetkabel op WAN3
- DHCP/Dynamic IP
Zie de afbeeldingen.

Alvast mijn dank[Afbeelding]

[Afbeelding]
_Lijkt_ te werken, maar heb je ook de afmeldingsmail binnen dat 'de storing is opgelost'??
Zo nee, dan nog even geduld. Als je registratie vandaag gedaan hebt, dan was dat misschien niet het best gekozen tijdstip met Goede Vrijdag en lang Paasweekend voor de deur. Maar wie weet loopt eea nog door voor je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tyk0
PureYoung schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:44:
- Ethernetkabel op WAN3
- DHCP/Dynamic IP
Zie de afbeeldingen.

Alvast mijn dank[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet die 802.1Q tag niet aanstaan? Aangezien de internet data getagged moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekel833
[...]

UDMp -- Zaram SFP+.

Mijn vraag is:

of

Mijn Nokia werkt weer en de Dream Machine Pro nu de Wan2 ingesteld op Vlan 100, daarna de reboot gedaan en de Zaram erin. Ik zie nu wel Caiway bij de ISP staan als ik bij de WAN2 poort kijk in de DM, maar na een dag nog geen internet via de Zaram.

Mijn Nokia weer terug geprikt aan de glas verbinding en alles werkt weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekel833
R3D schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Ik heb het uitgevoerd zoals je hebt aangegeven, maar nog steeds geen internet via de Zaram.
Heb je nog enig idee in welke richting ik moet zoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 15:04
joon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:33:
[...]

Dat wordt dan een RMA ;(

Als het echt een losse soldeerverbinding is zou dat mij wel geld besparen maar als dat het niet is heb ik geen garantie meer :P (hoewel het wel enorm krap is m.b.t garantie..)
Nou zojuist een vervangend exemplaar ontvangen, de Zyxel PM7300-T0, volgens documentatie zou deze op het xgs-pon netwerk kunnen maar na nadere inspectie lijkt dit een GPON model te zijn..

ik heb ook geen optie in de ONT om te wisselen van GPON naar XGS-PON.

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-06 13:33
Hoi, na het plaatsen van mijn Nokia ONT Nokia XS-010X-Q , geen problemen, lijn werkt prima op 1000/1000. Abo was over, snelheid naar 150/150, prima. Abo verlengen, terug naar 1000/1000. Speedtest van Delta weer terug op 1050/1070. Er zit een 2.5GB router achter, dus volle prik.

Helaas na een storing van Delta ergens in de nacht, snelheid terug naar 250/400. Delta bellen en in de settings staat alles goed, 1000/1000.

Kan ik zelf nog wat doen? Alles is bedraad getest op een TP-Link router en heeft maanden gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Quetensky schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:13:
Helaas na een storing van Delta ergens in de nacht, snelheid terug naar 250/400. Delta bellen en in de settings staat alles goed, 1000/1000.
Wij hadden van de week een mail gehad van Caiway dat er onderhoud was vannacht. Weet niet of het regio gebonden was, maar wellicht dat dat je storing verklaart.
Haal hier nog steeds ongeveer de verwachte snelheid (400/400).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
joon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Nou zojuist een vervangend exemplaar ontvangen, de Zyxel PM7300-T0, volgens documentatie zou deze op het xgs-pon netwerk kunnen maar na nadere inspectie lijkt dit een GPON model te zijn..

ik heb ook geen optie in de ONT om te wisselen van GPON naar XGS-PON.

:/
Volgens de Zyxel website is het toch echt een XGS-PON model. Waarom denk jij van niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Volgens de Zyxel website is het toch echt een XGS-PON model. Waarom denk jij van niet?
Init7 gebruikt deze als XGS-PON bridge: https://www.init7.net/en/internet/hardware/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joon
ernstoud schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Er staat enkel een GPON SN op het apparaaat.

In de instellingen van de ONT staat bij modus ook alleen GPON in de dropdown.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWzp61Lx6ae0CXJ-6cjLXHKOqB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNpBV5TG3ckufIBrEFXunDFc.png?f=fotoalbum_large

Ben nu met R3D bezig om te kijken hoe en wat, ik heb ook init7 een berichtje gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyk0
joon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Er staat enkel een GPON SN op het apparaaat.

In de instellingen van de ONT staat bij modus ook alleen GPON in de dropdown.[Afbeelding]

Ben nu met R3D bezig om te kijken hoe en wat, ik heb ook init7 een berichtje gedaan.
Die PM7300-T0 zou idd volgens de info die je online kunt vinden voor xgs-pon moeten zijn.
Dat een pon-id oid met gpon begint zegt niet veel, het pon-id van mijn FS sfp+ module begint ook met "gponxxxxxxxx".
Maar als in de interface gpon staat is dat wel weer raar idd, hebben ze de juiste hardware wel in het juiste doosje gedaan 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
Quetensky schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:13:
Hoi, na het plaatsen van mijn Nokia ONT Nokia XS-010X-Q , geen problemen, lijn werkt prima op 1000/1000. Abo was over, snelheid naar 150/150, prima. Abo verlengen, terug naar 1000/1000. Speedtest van Delta weer terug op 1050/1070. Er zit een 2.5GB router achter, dus volle prik.

Kan ik zelf nog wat doen? Alles is bedraad getest op een TP-Link router en heeft maanden gewerkt.
stuur me even je klantnummer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• joon
Een update, R3D heeft het voor elkaar! de Zyxel PM7300-T0 werkt gewoon prima op het Delta netwerk ook al wordt je overal verward (op het doosje, interface en apparaat) dat het enkel GPON zou zijn.

Deze is ook nog eens wat goedkoper dan de Nokia modellen en kwam uit zwitserland met een aangegeven waarde van 123 euro, dat scheelt wel.

[ Voor 6% gewijzigd door joon op 29-03-2024 14:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PureYoung
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-04 15:49
tyk0 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Moet die 802.1Q tag niet aanstaan? Aangezien de internet data getagged moet zijn.
Dat was hem. Vinkje aan en er is verbinding! Heel fijn bedankt.

Just flip the bits when you are negative...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
joon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:33:
Een update, R3D heeft het voor elkaar! de Zyxel PM7300-T0 werkt gewoon prima op het Delta netwerk ook al wordt je overal verward dat het enkel GPON zou zijn.

Deze is ook nog eens wat goedkoper dan de Nokia modellen en kwam uit zwitserland met een aangegeven waarde van 123 euro, dat scheelt wel.
@ernstoud @robertwebbe weer een voor de TS :Y)

Grappige is dat je best wat webshops vind die hem hebben, bijna allemaal Zwitserland en 1 of 2 in Oekraine...

[ Voor 10% gewijzigd door justdaboo op 29-03-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dukeenvana
ernstoud schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:03:
[...]

Natuurlijk. Je bespaart euro’s energie. Maar met de door de ISP geleverde ONT ben je meer zeker. Ik heb natuurlijk begrip, immers 230 Zaram’s SFP’s geïmporteerd. Desalniettemin zou ik de Nokia ONT gebruiken, gegarandeerd FW updates e.d., gewoon minder zorgen.
Wat een deceptie, heel interessante ontwikkeling maar wanneer het puntje bij het spreekwoordelijke paaltje komt..........

Kijken of we de Zaram terug kunnen sturen naar @wbschenk want een andere ISP zoeken heeft geen zin op een Delta Netwerk.

Misschien maar in de OP melding maken van de beperking op het Delta netwerk van een eigen ONT. In het bijzonder met de Zaram ZXOS11NPI.

Wat hebben jij en @robertwebbe nu gedaan met de Zaram module, ben wel heel erg benieuwd?

Iemand die het spoofen van de serial wel heeft aangedurfd zoals ook hier beschreven?

PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!
justdaboo schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:45:
[...]

@ernstoud @robertwebbe weer een voor de TS :Y)

Grappige is dat je best wat webshops vind die hem hebben, bijna allemaal Zwitserland en 1 of 2 in Oekraine...
Done.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
dukeenvana schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:46:
[...]

Wat een deceptie, heel interessante ontwikkeling maar wanneer het puntje bij het spreekwoordelijke paaltje komt..........

Kijken of we de Zaram terug kunnen sturen naar @wbschenk want een andere ISP zoeken heeft geen zin op een Delta Netwerk.

Misschien maar in de OP melding maken van de beperking op het Delta netwerk van een eigen ONT. In het bijzonder met de Zaram ZXOS11NPI.

Wat hebben jij en @robertwebbe nu gedaan met de Zaram module, ben wel heel erg benieuwd?

Iemand die het spoofen van de serial wel heeft aangedurfd zoals ook hier beschreven?
Volgens mij denk jij dat deze SFP niet werkt op Delta? Er zijn er honderden verkocht en dat werkt gewoon hoor!

Jouw probleem is dat Freedom je ISP is en zij - ondanks dat ze daar al 2 jaar toe verplicht zijn - geen proces voor registratie van een eigen ONT hebben.

Spoofen zul je in deze thread geen info over vinden want Delta klanten hoeven dat helemaal niet te doen. Je zult dat in de Freedom thread moeten vragen.

Het kan door op 192.168.200.1 vanaf 192.168.200.2 met telnet of ssh in te loggen. Het commando setenv kan het PON-ID veranderen. Maar welk device heb je van Freedom gekregen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dukeenvana schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:46:
[...]

Alle aanbieders dienen zich te houden aan de ACM beleidsregel voor vrije modemkeuze. Maar dat doen ze dus (nog) niet allemaal... Zolang niemand een een klacht indient bij de ACM, blijft het waarschijnlijk zo.

Dus als je je geroepen voelt? Houdt ons dan zeker op de hoogte!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Volgens mij denk jij dat deze SFP niet werkt op Delta? Er zijn er honderden verkocht en dat werkt gewoon hoor!

Jouw probleem is dat Freedom je ISP is en zij - ondanks dat ze daar al 2 jaar toe verplicht zijn - geen proces voor registratie van een eigen ONT hebben.

Spoofen zul je in deze thread geen info over vinden want Delta klanten hoeven dat helemaal niet te doen. Je zult dat in de Freedom thread moeten vragen.

Het kan door op 192.168.200.1 vanaf 192.168.200.2 met telnet of ssh in te loggen. Het commando setenv kan het PON-ID veranderen. Maar welk device heb je van Freedom gekregen?
147 ZRMT live op Delta FYI

Acties:
  • +6 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:38:
[...]

Alle aanbieders dienen zich te houden aan de ACM beleidsregel voor vrije modemkeuze. Maar dat doen ze dus (nog) niet allemaal... Zolang niemand een een klacht indient bij de ACM, blijft het waarschijnlijk zo.

Dus als je je geroepen voelt? Houdt ons dan zeker op de hoogte!
Zoals @R3D hierboven ergens al opmerkte: "reken nog maar even niet op de Vrije ModemKeuze bij wholesale partijen.".

Uiteraard is het een proces dat Delta moet faciliteren middels een API o.i.d., maar de verantwoordelijkheid ligt in dit geval bij Freedom. Zij hebben verzuimd genoeg druk uit te oefenen op Delta denk ik. Nu riskeert Freedom een boete van de ACM.

Maar goed; Ik lees op de Freedom pagina (bron: https://helpdesk.freedom....n-glasvezelverbindingen):

"Delta verbindingen

Bij XGSPON glasvezelverbindingen zal er een ONT geplaatst zijn door de netwerkleverancier. Deze wordt door Guidion geïnstalleerd op verzoek van Delta. Dit is de Nokia XS-010X-Q."

Ik zou er blij mee zijn, met die ONT. En de Zaram even op de plank houden totdat Freedom haar zaakjes op orde heeft.

Pagina: 1 ... 52 ... 76 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.