Sorry verkeerde topic, probleem ligt niet aan mijn ONT
[ Voor 73% gewijzigd door Freezhost op 18-03-2024 09:55 ]
[ Voor 73% gewijzigd door Freezhost op 18-03-2024 09:55 ]
Ik denk dat je op de verkeerde plek bent. Dit gaat over eigen modems, niet over storingen aan verbindingen die al werkend zijn geweest (tenzij er natuurlijk een verband zou kunnen zijn met de eigen ont.Freezhost schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:24:
Zojuist klapt mijn verbinding er uit, alle lampjes op de huawei branden groen op LOS na. Meer mensen met problemen?
Het kan zijn dat je korte kabel een boosdoener is.Oesie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:48:
[...]
Nope, maar eerlijk gezegd daar ook niet aan gedacht omdat het altijd heeft gewerkt. Aanname dat dat daar dan dus ook niet zou kunnen liggen... had ik niet aan moeten nemen want na het vervangen van een 25cm kabeltje pikt die hem op naar 1 GbE.
Geldt dat ook voor korte kabels als onderdeel van een langere kabel?dexterdude schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:41:
[...]
Het kan zijn dat je korte kabel een boosdoener is.
Er is geen vaste minimale lengte opgenomen in de IEEE of ANSI standaard, maar het het is al wel bewezen dat korte kabels crosstalk en daarbij vooral far-end crosstalk (reflectie) erger maakt. Door langere kabels te gebruiken verdwijnt de reflectie omdat het gereflecteerde signaal niet genoeg energie heeft om terug naar de zender te komen. Voor de industrie mensen onder ons herkennen we dit in profibus.
Ja dat geld het ook. het is de afstand tussen het actieve deel en de eerst komende overgang wat je niet te kort wilt hebben. Het kan dat het prima werken zonder dat je het merkt met korte kabelsOesie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:10:
[...]
Geldt dat ook voor korte kabels als onderdeel van een langere kabel?
Bijvoorbeeld 25 cm van device naar plug/wand, dan 10 mtr kabel naar patchpanel, dan 25 cm van patchpanel naar switch.
Als ik in datacentra kom, dan zie ik daar heel veel korte kabeltjes. Zijn dat speciale kabels? Of kan het elke kabel betreffen?dexterdude schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:41:
Het kan zijn dat je korte kabel een boosdoener is.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Dit is je PON-ID, bij de FS.com stick is dit je telnet gebruikersnaam. Het format is GPONxxxxxxxx.jllerk schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:46:
Misschien een domme vraag maar, GPONxxxxxxx -> FS.com SFP+ onu stick
Is dit het gpon id achterop mijn sagecom of moet ik deze uit de fs stick halen via telnet?
Thanks voor je super snelle antwoord. Hoe kom ik aan die gebruikersnaam?robertwebbe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:13:
[...]
Dit is je PON-ID, bij de FS.com stick is dit je telnet gebruikersnaam. Het format is GPONxxxxxxxx.
[ Voor 3% gewijzigd door Smirnoff op 19-03-2024 17:28 ]
Mmm jaaa, deze vlieger gaat dus niet meer op.ferno schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:49:
[...]
Hi Ernst,
Dank voor je antwoord, had inderdaad de zoekfunctie beter moeten gebruiken, na een paar keer mijn vraag te hebben verwoord heb ik de belangrijkste info gevonden, namelijk:
Helpdesk in het weekend slecht, als het dus niet via de webchat kan dan beter door de week de actie uitvoeren. (wat wel een uitdaging gaat worden gezien ik voornamelijk vanuit huis werk)
Nokia blijft werken dus kan je vrij gemakkelijk de Nokia er weer in prikken mocht het via de Zaram/UDM SE` combo niet soepel gaan.
Dank dat je in mij geloofde!![]()
Zoals verzocht heb ik dit gedaan. De persoon op de chatbot kon mij niet helpen en ik zou gemaild worden met dit ID. Wel vond ik dit bij de hulppagina op fs.com https://resource.fs.com/mall/doc/20231013115510av3loa.pdfrobertwebbe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:57:
@jllerk Ja, kan je bij je sales contactpersoon opvragen. Geef ze ook meteen de tip om de PON-ID in de toekomst op het label en de verpakking te zetten.
Hoe zou je dat commando willen geven? Weet je het wachtwoord dan al? Want dat gaat fs.com je op verzoek leveren samen met het PON ID.jllerk schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:28:
[...]
Zoals verzocht heb ik dit gedaan. De persoon op de chatbot kon mij niet helpen en ik zou gemaild worden met dit ID. Wel vond ik dit bij de hulppagina op fs.com https://resource.fs.com/mall/doc/20231013115510av3loa.pdf
Hierin staat dat je met dit cmd
/traffic/pon/show onu
ook het een en ander kan uitlezen.
Het lijkt mij dat je het GPON-ID hier ook uit kunt halen? Dit kan ik dan uiteraard vergelijken met wat ik op de email krijg.
Iig een interessante casus. Ik heb iig voor morgen mijn glasconverter klaar liggen om er naar te telnetten =]
Laatste vraag nog en een belangrijke. Stel ik heb dit juist aangemeld. Kan ik dan alleen vlan 100 op de WAN zetten of ook vlan 101?
Het moet namelijk ook werken icm televisie. Ik lees overal wisselende verhalen dat het wel of niet kan, maar met v 3.x van de udm pro zit er ook een igmp proxy in. Ik lees alleen nergens hoe ik deze moet instellen.
Misschien dat ik eerst de fiber trunk moet bouwen en die dan moet taggen aan de wan, zoals ik dat met mijn AON verbinding ook deed. hmmz
Oei, dat maakt het wel een stuk spannender, ik ben er nog niet aan toe gekomen om de migratie te doen, het feit dat je makkelijk terug naar de Nokia kon gaf wat rust, maar nu wordt het zo wel spannend. Hopelijk is het terug gaan naar de Nokia wel een soepele procedure.R3D schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:00:
[...]
Mmm jaaa, deze vlieger gaat dus niet meer op.
1 actief device in het netwerk.
Kies je voor een eigen modem hou dan rekening met het feit dat je maar 1 device actief hebt.
Kom je er niet uit en wil je terug naar de nokia, zelfde procedure.
Maak dus een slimme keuze.
640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates
Dit is geweldig nieuws! Thx Ernstoud voor de geweldige supporternstoud schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:36:
[...]
Hoe zou je dat commando willen geven? Weet je het wachtwoord dan al? Want dat gaat fs.com je op verzoek leveren samen met het PON ID.
VLAN100 is genoeg. Tegenwoordig zit IPTV (ook) op dat VLAN.
Haha wauw... Dat is echt een stukje over-engineering.Mapje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:07:
Genexis lanceert FiberTwist ONT met 10G LAN-poorten :
https://genexis.eu/news/g...wo-10ge-lan-ports-xgs2418
DPC Chef-kok :)
Het knipperen van het power en alarm lampje lijkt me niet goed als die aan staat zonder fiber zou power continu aan moeten staan net als alarm (indien niet aangesloten) > dat zou overeenkomen met wat de monteur zegt. ethernet zou kunnen knipperen als er data overheen gaat . . Ook zeg jij dat die groene pon "zacht" knippert > dus niet helder. al met al lijkt het op een defect device of de voeding ervan.(wel een corecte 12V voeding? )Xanquezer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:22:
Hoi,
Ik ben nu aantal weken aan het klooien hobbyen om een WAN ip te krijgen bij Caiway.
Eerst was het, ja, je hebt glasvezel nodig op de firewall, SFP erin, werkt niet.
gebeld, ja, je moet XGS-PON hebben... hoop gezocht, moeilijk te vinden...
Uiteindelijk bij de buurman de Nokia XS-010G-Q gezien, maar, andere provider.
Caiway gebeld, leveren ze niet.
Via via alsnog 1 weten de bemachtigen, aantal dagen later binnen gekregen.
Aangesloten, Weer Caiway gebeld, gegevens netjes door gegeven.
Aantal dagen gewacht, maar helaas zonder succes.
Gister weer gebeld dat het niet werkt, vandaag monteur langs geweest en geeft rustig aan dat beide kastjes defect zijn... (Hoe dan?)
Een deze dagen komt een nieuwe Nokia 2426 B binnen... maar ik wil graag een WAN ip op mijn firewall.
Even de vraag,
De Nokia XS-010G-Q knippert het power en alarm lampje rood, PON knippert zacht groen.
Iemand toevallig ervaring mee?
Weet iemand ook de vervolg stappen?
Geen of slecht signaal betekent dat. Wat brand er met andere apparatuur aangesloten?Xanquezer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:22:
Een deze dagen komt een nieuwe Nokia 2426 B binnen... maar ik wil graag een WAN ip op mijn firewall.
Even de vraag,
De Nokia XS-010G-Q knippert het power en alarm lampje rood, PON knippert zacht groen.
Ik heb -15 dbm op de Fiber, niet "geen of slecht"bjusterbaarlik schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:48:
[...]
Geen of slecht signaal betekent dat. Wat brand er met andere apparatuur aangesloten?
Sowieso lees de topicstart want dat had je al veel vragen gescheeld, daar staat alles al netjes uitgelegd namelijk.
Je vroeg wat de ledjes betekenen, dat is wat het betekent.Xanquezer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:52:
[...]
Ik heb -15 dbm op de Fiber, niet "geen of slecht"
Als je die Nokia 2426 B binnen hebt, je ONT nog maar eens aansluiten met de voeding die daarbij zit.Xanquezer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:22:
Hoi,
Ik ben nu aantal weken aan het klooien hobbyen om een WAN ip te krijgen bij Caiway.
Eerst was het, ja, je hebt glasvezel nodig op de firewall, SFP erin, werkt niet.
gebeld, ja, je moet XGS-PON hebben... hoop gezocht, moeilijk te vinden...
Uiteindelijk bij de buurman de Nokia XS-010G-Q gezien, maar, andere provider.
Caiway gebeld, leveren ze niet.
Via via alsnog 1 weten de bemachtigen, aantal dagen later binnen gekregen.
Aangesloten, Weer Caiway gebeld, gegevens netjes door gegeven.
Aantal dagen gewacht, maar helaas zonder succes.
Gister weer gebeld dat het niet werkt, vandaag monteur langs geweest en geeft rustig aan dat beide kastjes defect zijn... (Hoe dan?)
Even de vraag,
Weet iemand ook de vervolg stappen?
HELD!Clubbtraxx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:20:
[...]
Als je die Nokia 2426 B binnen hebt, je ONT nog maar eens aansluiten met de voeding die daarbij zit.
Lijkt mij tenminste dat de huidige voeding niet OK is, ook vanwege het zacht branden van de ledjes.
Welke router gebruik jij? Ik zit bij Caiway, maar die VOIP settings zijn identiek. Ik heb een Fritzbox 7590. Mijn ouders zijn in december van abonnement veranderd en toen meteen op XGS-PON gezet. Na activatie via het Caiway Nokia modem heb ik deze vervangen door een Nokia XS-010X-Q ONT en Fritzbox 7590 geplaatst.F-X schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:34:
Ik maak gebruik van voip van Delta.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de settings op de pagina van Delta zelf. En dan Stap 5. Hoe stel ik Telefonie (VOIP) in op mijn eigen modem?.
En uiteraard de inlog gegevens die ik via mail heb ontvangen.
Het was wel een beetje toevallig. Want ik had wel eerst vlan 102 ingesteld. Maar omdat ik nog geen routering had ingesteld om de gigaset gateway in te stellen, hing ik deze aan het interne netwerk. Zodoende kon ik die instellen en zou ik die omprikken in een vlan102 poort.
Maar tot mijn verbazing werkte dit al. Voor de zekerheid heb ik vlan 102 toen compleet verwijderd (om dingen uit te sluiten) en het werkte nog steeds.
Mooi man, dit ziet er inderdaad veel beter uit zo. De -15dB die je eerder noemde is overigens prima.Xanquezer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:35:
[...]
HELD!
[Afbeelding]
Nu zijn we 20 stappen verder.
Bedankt!
Kuddo's
De adapter van de Nokia B werkt dus niet optimaal... 🤷🏻♂️
Maar heb je nu wel of niet VLAN 102 gebruikt op je telefonie interface? Zo niet, probeer dat dan even in te stellen en kijk of het helpt. Hoor er wisselende verhalen over. De een zegt telefonie werkt ook gewoon met VLAN 100, de ander zegt juist VLAN 102 nodig etc.Buffalo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:07:
[...]
Dus als iemand mij op weg kan helpen hoe ik telefonie weer werkend krijg op de Fritzbox, dan ben ik erg dankbaar.
Ik krijg nu ieder geval wel weer een IP adres voor telefonie. Alleen krijg ik de foutmelding 'Aanmelding van het internetnummer caiw00291xxxx is niet geslaagd, Oorzaak: remote site antwoord niet. Tijd overschreden'.
En een keer een soort gelijke melding maar dan met Oorzaak: DNS-fout.
Er komen geen meldingen meer bij en het waren er ook niet veel, dus ik kan ook niet echt bepalen wat er allemaal gebeurd.
Als optie kan ik nog vragen aan Caiway om een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord te geven voor SIP. Maar of dit uitmaakt..?
Ik heb zoveel instellingen veranderd, dat ik niet meer weet of VLAN standaard aanstond. Maar nu staat deze op 102 en PBit op 5 en dan werkt het ook niet. Overigens stond de VLAN ook op 102 toen het nog wel werkte.Clubbtraxx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:27:
[...]
Maar heb je nu wel of niet VLAN 102 gebruikt op je telefonie interface? Zo niet, probeer dat dan even in te stellen en kijk of het helpt. Hoor er wisselende verhalen over. De een zegt telefonie werkt ook gewoon met VLAN 100, de ander zegt juist VLAN 102 nodig etc.
Voor VoIP is VLAN102 in gebruik.Clubbtraxx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:27:
[...]
Maar heb je nu wel of niet VLAN 102 gebruikt op je telefonie interface? Zo niet, probeer dat dan even in te stellen en kijk of het helpt. Hoor er wisselende verhalen over. De een zegt telefonie werkt ook gewoon met VLAN 100, de ander zegt juist VLAN 102 nodig etc.
Voip werkt echt niet op VLAN 100, dit heb ik recent nog getest.Clubbtraxx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:27:
[...]
[ Voor 19% gewijzigd door justdaboo op 21-03-2024 11:09 ]
Vanavond eens proberen of de UXG-Pro de Zaram nu snaptImprovements
Improved SFP connection compatibility with modules that do not have a proper EEPROM.
[ Voor 9% gewijzigd door dexterdude op 21-03-2024 11:42 ]
Ik krijg een IP in de reeks 10.205.xx.xx. Fritzbox heeft geen mogelijkheid om apart VLANs te creëren, maar onder telefonie kan ik wel het VLAN id opgeven.justdaboo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:39:
[...]
Voip werkt echt niet op VLAN 100, dit heb ik recent nog getest.
Afhankelijk van je router moet je een 2e "virtual wan" maken (afhankelijk van hoe het benoemd wordt op je device). De devices die daar weer achter hangen krijgen een IP (10.233.x.x) uit het VOIP VLAN van Delta, deze kunnen dan verbinden met de SIP credentials.
Op deze manier heb ik op bv mijn Vigor 3910 het Voip VLAN en beheer VLAN voor de FS module ingericht:
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Update:
Voor de VOIP config heb ik de volgende settings (vanzelfsprekend)
[Afbeelding]
Dan ben ik bang dat het niet gaat werken op de Fritz. Ik heb geen ervaring met Fritz devices dus wellicht toch even bij Fritz de supportafdeling wakkermaken?Buffalo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:54:
[...]
Ik krijg een IP in de reeks 10.205.xx.xx. Fritzbox heeft geen mogelijkheid om apart VLANs te creëren, maar onder telefonie kan ik wel het VLAN id opgeven.
Voor IP tv heb ik niks apart hoeven in te stellen. Dat werkt gewoon direct via de Fritzbox naar het IP tv kastje.
Fritzbox heeft wel een handleiding op de website, maar die gaat alleen over de fiber modem/router van Fritz en beschrijft ook niets specifieks over telefonie.
Het heeft dus gewerkt in het begin. En ineens niet meer, zonder dat ik instellingen veranderd heb.justdaboo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:58:
[...]
Dan ben ik bang dat het niet gaat werken op de Fritz. Ik heb geen ervaring met Fritz devices dus wellicht toch even bij Fritz de supportafdeling wakkermaken?
Gister na n uurtje wachten of 2... werkt hetClubbtraxx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:11:
[...]
Mooi man, dit ziet er inderdaad veel beter uit zo. De -15dB die je eerder noemde is overigens prima.
Nu nog ff VLAN 100 en DHCP op je WAN interface en je zou een IP moeten krijgen van Delta.
Succes!
Nog geen witte rook. Zaram terug in de OEO media converterdexterdude schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:36:
Gisteren 20-03-2024 heeft Ubiquity een nieuwe firmware uitgegeven voor de UXG-Pro en Lite.
[...]
Vanavond eens proberen of de UXG-Pro de Zaram nu snapt
Het draait verder goed via de SFP+ OEO adapter
Daarvoor kun je het best even een pb naar @R3D sturen. Vermeld je klantnummer en het verzoek om je XS-010G-Q te updaten. In het verleden pakte hij dat snel op maar we kunnen natuurlijk niet in zijn agenda kijken.martdj schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:38:
[…]
Nu heb ik gelezen dat het goed mogelijk is dat op dit type modem eerst de firmware geupgrade moet worden en dat dat wel door Delta gedaan wordt. Hoe lang duurt dit gemiddeld?
[…]
[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 22-03-2024 13:45 ]
Afwachten tot je het berichtje hebt ontvangen van Delta dat de ‘storing’ opgelost is. Dus geduld hebben.martdj schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:38:
He mensen,
Ik heb sinds gisteren ook een Delta glasvezelverbinding. Ik had een tijdje terug als een Nokia XS-010G-Q ONT op de kop getikt en die gisterenavond via de helpdesk geregistreert. Vanochtend werkte mijn Nokia modem/router van Delta plots niet meer. Dat was blijkbaar het moment om mijn eigen Nokia ONT in gebruik te nemen. Aangesloten en ik heb nu 2 brandende lampjes:
- Power
- PON
De missende is dus het data lampje. Nu heb ik gelezen dat het goed mogelijk is dat op dit type modem eerst de firmware geupgrade moet worden en dat dat wel door Delta gedaan wordt. Hoe lang duurt dit gemiddeld? Tot die tijd immers geen internet.
Daarnaast heb ik nog een vraag over de instelling van de router. Ik gebruik een OpenWRT router. Daar heb ik nu een VLAN 100 op aangemaakt op deze wijze:
[Afbeelding]
Ik heb dus het VLAN ID 2 gewijzigd naar VLAN ID 100. Is dat idd wat moet gebeuren of heb ik het totaal verkeerd begrepen?
Let er wel op dat je VLAN 100 op je WAN interface moet zetten en niet op je LAN. Heb het vermoeden dat dit de settings zijn voor je LAN VLANsmartdj schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:38:
He mensen,
Ik heb sinds gisteren ook een Delta glasvezelverbinding. Ik had een tijdje terug als een Nokia XS-010G-Q ONT op de kop getikt en die gisterenavond via de helpdesk geregistreert. Vanochtend werkte mijn Nokia modem/router van Delta plots niet meer. Dat was blijkbaar het moment om mijn eigen Nokia ONT in gebruik te nemen. Aangesloten en ik heb nu 2 brandende lampjes:
- Power
- PON
De missende is dus het data lampje. Nu heb ik gelezen dat het goed mogelijk is dat op dit type modem eerst de firmware geupgrade moet worden en dat dat wel door Delta gedaan wordt. Hoe lang duurt dit gemiddeld? Tot die tijd immers geen internet.
Daarnaast heb ik nog een vraag over de instelling van de router. Ik gebruik een OpenWRT router. Daar heb ik nu een VLAN 100 op aangemaakt op deze wijze:
[Afbeelding]
Ik heb dus het VLAN ID 2 gewijzigd naar VLAN ID 100. Is dat idd wat moet gebeuren of heb ik het totaal verkeerd begrepen?
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Naar mijn idee was VLAN ID 1 voor het LAN en VLAN ID 2 (nu 100) voor het WAN. Zie ook de off's en untagged's op de WAN interfaceEWS99 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:24:
[...]
Let er wel op dat je VLAN 100 op je WAN interface moet zetten en niet op je LAN. Heb het vermoeden dat dit de settings zijn voor je LAN VLANs
Moet die dan niet op "Tagged" staan? (heb zelf geen OpenWRT).martdj schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:26:
[...]
Naar mijn idee was VLAN ID 1 voor het LAN en VLAN ID 2 (nu 100) voor het WAN. Zie ook de off's en untagged's op de WAN interface
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Als ik het zo zie, dan moet de WAN interface op vlan 100 staan en dan tagged. Als je een poort op untagged zet, dan komt het verkeer wat over het inkomede untagged vlan binnen komt intern op vlan 100 uit. Wat je wilt is het inkomende verkeer op vlan 100 gebruiken voor je verbinding en dan moet je dus de poort op tagged vlan 100 zetten.EWS99 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:29:
[...]
Moet die dan niet op "Tagged" staan? (heb zelf geen OpenWRT).
Oh en firmware kun je zelf checken, staat prima uitgelegd in de startpost, welke firmware versie er problemen geeft. Als jij exact die versie hebt kun je @R3D vragen om jouw ONT te updaten. Maar hij verwacht wel van je dat je je huiswerk goed hebt gemaakt..
[ Voor 6% gewijzigd door Duumke op 22-03-2024 18:19 ]
Data is volgens mij de verbinding tussen jouw router en het modem, staat los van de ISP.martdj schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:38:
He mensen,
- Power
- PON
De missende is dus het data lampje.
[ Voor 6% gewijzigd door Smirnoff op 22-03-2024 19:21 ]
Ik zou verwachten dat dat lampje dan wel aangaat als ik een device op die poort aansluit, maar dat is niet zo. Ik heb net nog even geprobeerd met de routers wan-poort tagged op id 100, maar er is gewoon geen enkele connectie tussen router en modem. Het lampje van de netwerkpoort knippert niet eens, dus dan houdt het wel op. Ik vrees dat ik echt eerst een firmware update nodig heb. Hopelijk kan @R3D iets voor me doen. Anders wordt het vragen of ze de Nokia van Delta weer activeren, vrees ik.Smirnoff schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:18:
[...]
Data is volgens mij de verbinding tussen jouw router en het modem, staat los van de ISP.
De kleurtjes bij data geven de doorvoersnelheid aan.
Wijs je de Vlan100 wel toe aan de netwerkpoort waar je het modem inplugt? Daar zat mijn manco.
Volgens mij was het een fw bug, waardoor de LAN poort down blijft...martdj schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:59:
[...]
Ik zou verwachten dat dat lampje dan wel aangaat als ik een device op die poort aansluit, maar dat is niet zo. Ik heb net nog even geprobeerd met de routers wan-poort tagged op id 100, maar er is gewoon geen enkele connectie tussen router en modem. Het lampje van de netwerkpoort knippert niet eens, dus dan houdt het wel op. Ik vrees dat ik echt eerst een firmware update nodig heb. Hopelijk kan @R3D iets voor me doen. Anders wordt het vragen of ze de Nokia van Delta weer activeren, vrees ik.
You can enter any two DNS server IPs that you want to use instead of Delta's at the DHCP settings screen...bloggs.nl schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:33:
Hello,
(sorry for the english)
We've just had the Delta glasvezel installed with the Nokia XS-2426G-B modem and the TP-Link DECO WiFi mesh.
I notice that for the linux boxes I have (ubuntu, & raspberry pis) that DNS requests do not provide lookups from the home network. Instead a request is pushed through to the Delta DNS servers. So there is no name resolution on the local network.
Is there a trick to enable a local DNS on the Nokia modem? It is the modem that is handling the DHCP requests.
MVG
In the administration interface of your modem, look for: LAN -> DHCP v4 and the fields Primary DNS and Secondary DNS.bloggs.nl schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:33:
Hello,
(sorry for the english)
We've just had the Delta glasvezel installed with the Nokia XS-2426G-B modem and the TP-Link DECO WiFi mesh.
I notice that for the linux boxes I have (ubuntu, & raspberry pis) that DNS requests do not provide lookups from the home network. Instead a request is pushed through to the Delta DNS servers. So there is no name resolution on the local network.
Is there a trick to enable a local DNS on the Nokia modem? It is the modem that is handling the DHCP requests.
MVG
Volgens mij zijn er wel switches in de POP welke OLT en AON switching kunnen combineren, of dat ook op dezelfde fysieke port is, dat weet ik niet. Heb je een nieuwe actieve NT ontvangen voor thuis, XGS-PON gebruikt encryptie en daarvoor heb je een thuis en ander kastje nodig.Albert Dijksma schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:52:
Ik heb een vraag.
Binnenkort ga ik over van Caiway AON naar Delta XGS-PON.
Alle spullen van Delta heb ik al in huis.
Nu ben ik benieuwd hoe zo’n overstap technische gaat.
Volgens medewerker van Delta doen ze dit op afstand, maar AON en XGS-PON is toch een totaal andere techniek?
Kan me niet voorstellen dat dit op afstand omgezet kan worden zonder dat iemand mijn aansluiting in de wijkkast omzet.
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 24-03-2024 07:55 ]
Ja heb nu een XS-2426-G-B gekregen van Deltastormfly schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:55:
[...]
Volgens mij zijn er wel switches in de POP welke OLT en AON switching kunnen combineren, of dat ook op dezelfde fysieke port is, dat weet ik niet. Heb je een nieuwe actieve NT ontvangen voor thuis, XGS-PON gebruikt encryptie en daarvoor heb je een thuis en ander kastje nodig.
[ Voor 12% gewijzigd door Albert Dijksma op 24-03-2024 08:28 ]
Moet inderdaad iemand naar de PoP.Albert Dijksma schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:52:
Ik heb een vraag.
Volgens medewerker van Delta doen ze dit op afstand, maar AON en XGS-PON is toch een totaal andere techniek?
Kan me niet voorstellen dat dit op afstand omgezet kan worden zonder dat iemand mijn aansluiting in de wijkkast omzet.
Je moet echt in de PoP van de ene omgeving naar de andere omgeving worden omgepatcht.Albert Dijksma schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:52:
Ik heb een vraag.
In het verslag van ons bezoek (ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") zie je dat een (Cisco) AON switch in de POP fysiek een ander device is dan de Nokia OLT. Ook zit je niet rechtstreeks op een poort op die Nokia maar via een optische splitter.stormfly schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:55:
[...]
Volgens mij zijn er wel switches in de POP welke OLT en AON switching kunnen combineren, of dat ook op dezelfde fysieke port is, dat weet ik niet. Heb je een nieuwe actieve NT ontvangen voor thuis, XGS-PON gebruikt encryptie en daarvoor heb je een thuis en ander kastje nodig.
Tnx voor de aanvulling!ernstoud schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:29:
[...]
In het verslag van ons bezoek (ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") zie je dat een (Cisco) AON switch in de POP fysiek een ander device is dan de Nokia OLT. Ook zit je niet rechtstreeks op een poort op die Nokia maar via een optische splitter.
Dus moet jouw vezel fysiek in de POP uit de AON poort gehaald en in de splitter gestoken worden. Er moet dus een monteur heen. Kan niet op afstand.
[ Voor 25% gewijzigd door WeAreTheFuture op 25-03-2024 09:38 ]
Je hebt het goede topic gevonden. Als je de topic start even doorleest dan weet je exact wat je mogelijkheden zijn.WeAreTheFuture schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:31:
Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Dank je wel, ik heb redelijk wat bladzijden gelezen maar kom niets tegen van de tplink?lier schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:37:
[...]
Je hebt het goede topic gevonden. Als je de topic start even doorleest dan weet je exact wat je mogelijkheden zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door WeAreTheFuture op 25-03-2024 09:40 ]
Je zou kunnen proberen (wellicht heeft niemand het gedaan) een goede SFP voor jou aansluiting in je TPLINK kunnen schuiven en kijken of hij wordt herkend (ondersteuning is een ander verhaal)WeAreTheFuture schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:39:
[...]
Dank je wel, ik heb redelijk wat bladzijden gelezen maar kom niets tegen van de tplink?
Als het alleen om de xgs-pon sfp module gaat, dan zal het inderdaad moeten werken maar wil natuurlijk wel zeker weten dat het werkt voordat ik aankopen ga doen en mijn kostbare tijd erin steek. 😉
Dank je wel!psdata schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:47:
[...]
Je zou kunnen proberen (wellicht heeft niemand het gedaan) een goede SFP voor jou aansluiting in je TPLINK kunnen schuiven en kijken of hij wordt herkend (ondersteuning is een ander verhaal)
Of je koopt naast de SFP ook nog een media convetor van SFP(+) naar Koper en volgt dat draadje.
Helaas ken ik niet de TPlink range router's maar daar zal vast wel info over te vinden zijn om op je WAN aansluiting de gewenste VLAN/DHCP ect te configuren
Een kant en klare oplossing is er in ieder geval niet. Je zult moeten investeren in hardware en tijd en geduld
[ Voor 20% gewijzigd door robertwebbe op 25-03-2024 10:33 ]
Slim! Bedankt voor de reactie! 👍🏾robertwebbe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:30:
@WeAreTheFuture Houdt er wel rekening mee dat je TP-link ER7206 alleen SFP ondersteunt, geen SFP+.
De Zaram zal bijvoorbeeld niet gaan werken omdat die alleen SFP+ aan kan. Dus check dat even goed bij aanschaf van een SFP. Zover ik weet, kan alleen de module van FS.com SFP aan.
Waarom stel je de vraag niet aan Delta? Die kan je precies de juiste instellingen geven.djmaster329 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:22:
Heeft iemand hier misschien een idee wat ik (officieel) als gateway zou moeten gebruiken?
Dit had ik inderdaad verwacht. Zo is het namelijk ook bij onze huidige Vodafone verbinding (de Delta verbinding gaat als backup gebruikt worden).psdata schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:36:
In principe is het eerste bruikbare adres van je subnet vaak je gateway
de range zou dan in jou geval:
xx.xx.xx.160 - xx.xx.xx.167
Waar bij dan
xx.xx.xx.160 subnet ip
xx.xx.xx.161-.166 de bruikbare adressen waarbij de eerste .161 dan in principe het gateway adres is
xx.xx.xx.167 Broadcast adres
Dan moet jij op z'n mist het .162 adres op je eigen interface plaatsen
[ Voor 11% gewijzigd door Itay op 26-03-2024 08:07 ]
[ Voor 52% gewijzigd door Kogel op 26-03-2024 08:42 ]
Was able to get to the Nokia interface:Itay schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:06:
Just woke up to house without internet. It looks like the Nokia XS-10G-Q went back to - if POW is connected then data is off.
Was there any update? Or similar that broke it? No time to check it too much now.
It was working flawlessly for a few months.
Asked neighbors with delta and their internet is working. Don’t really want to take out the original Nokia.
Anyone else with the Nokia experiences the same?
@R3D do you know if something has changed?
Seems we have the same issue.Kogel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:11:
Morgen,
Ik heb sinds een dikke maand Delta fiber. Alleen heb ik een Bridge 'modem' nodig. Dus adv de post in het begin de Nokia XS-010G-Q aangeschaft. Dat werkte tot nu feilloos alleen vannacht ergen viel het internet uit (WAN). En ik krijg het niet meer aan de praat. Ik heb het oude meegeleverde modem van Delta er aan gehangen en alles werkt weer feilloos.
Ik snap er niets van. Er is niets veranderd. Wie kan mij op weg helpen.
[Edit]: Ik vind het vervelend dat ik zelf een modem moet neerzetten om het te laten werken. Delta levert wel een modem dat ze in Bridge kunnen zetten. Maar dat is volgens mij niet beschikbaar voor mijn zakelijke abonnement. Weet iemand of er toch een mogelijkheid is om een bridge modem te krijgen van Delta? Ik was mij er niet van bewust dat ze dit normaal niet doen bij afsluiten van het abonnement. Dus als het niet kan dan ga ik Delta weer opzeggen en terug naar Ziggo.
Groet Frans
Hieronder de setting van WAN1 (Delta) waarmee het tot nu toe prima werkte:
[Afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door Kogel op 26-03-2024 09:15 ]
Hi, could you tell me how you got into the interface?Itay schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:47:
[...]
Was able to get to the Nokia interface:
[Afbeelding]
https://hack-gpon.org/ont-nokia-g-010g-q/Boudewijn. schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:18:
[...]
Hi, could you tell me how you got into the interface?
I see, thank you for the quick response, will give this a try later today.Itay schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:21:
[...]
https://hack-gpon.org/ont-nokia-g-010g-q/
You need to change the device your using IP to the same IP with different ending. Otherwise you won’t find it.
Omdat het alleen de G-variant is die het ineens niet meer doet kunnen we uitgaan van niet, we kunnen voor nu denk ik niet anders dan afwachten…Sander Schrier schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:23:
Ook hier sinds vanochtend geen verbinding meer met een Nokia XS-010G-Q (volgens de router viel de verbinding weg om 2:53). Vanaf 12 januari heeft dit prima gewerkt; ik heb zelfs nooit gekeken welke firmwareversie er op stond. Ik weet ook niet eens zeker of er bij het activeren extra stappen nodig waren aan de kant van DFN, zo makkelijk liep het allemaal. Als ik niet was vergeten om VLAN 100 te activeren was ik waarschijnlijk nog sneller weer online geweest...
Ik kan op het moment niet de firmwareversie controleren, maar het lijkt er dus op dat meerderen hetzelfde probleem hebben. Toeval bestaat niet?
Hier werkt het nu in ieder geval weerBoudewijn. schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:42:
[...]
Omdat het alleen de G-variant is die het ineens niet meer doet kunnen we uitgaan van niet, we kunnen voor nu denk ik niet anders dan afwachten…
[ Voor 20% gewijzigd door DCG909 op 26-03-2024 09:56 ]
Ja, dank voor het bericht. Bij mij nu ook weer in orde.Sander Schrier schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:44:
[...]
Hier werkt het nu in ieder geval weer
Bij mij heeft het ook gewerkt zonder vlan 102. Maar sinds een maand of zo, werkt het bij mij ook niet meer zonder dat vlan. Ik heb een udm pro als router, dus kan wel met vlans werken.Buffalo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:54:
[...]
Ik krijg een IP in de reeks 10.205.xx.xx. Fritzbox heeft geen mogelijkheid om apart VLANs te creëren, maar onder telefonie kan ik wel het VLAN id opgeven.
Voor IP tv heb ik niks apart hoeven in te stellen. Dat werkt gewoon direct via de Fritzbox naar het IP tv kastje.
Fritzbox heeft wel een handleiding op de website, maar die gaat alleen over de fiber modem/router van Fritz en beschrijft ook niets specifieks over telefonie.
Ik heb vanochtend dus 1,5 uur aan de telefoon gehangen met de klantenservice van Delta. Ik heb ook de XS-010G, en vanaf ergens tussen 3 en 4 uur geen internet meer volgens mijn Synology. Heeft vanaf december vlekkeloos gedraaid.R3D schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:02:
—-ALL—-
Vannacht is er een sync geweest van de inventory.
De XS-010G software werd zo ver handmatig gepushed omdat dit officieel geen niet in onze inventory zit.
Door de sync is de software handling weer op auto geschoten waardoor de devices onderuit zijn gegaan.
Zou nu weer moeten werken.
[ Voor 12% gewijzigd door Nielz1990 op 26-03-2024 11:37 . Reden: aanvulling info ]
Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w
Thanks voor de update... ik was al bang hiervoor. Helaas blijkt het snel schakelen door het omzetten naar de Nokia van Delta dus ook niet te helpen doordat deze ook geen verbinding meer kon krijgen. Maar ik ook vanmorgen contact gehad met de helpdesk en die gingen er achteraan. Nu alleen hopen dat ze dus niet mijn eigen ONT er nu uit gooien zodat ik weer online kom op de standaard Nokia aangezien de problemen nu opgelost lijken te zijnR3D schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:02:
—-ALL—-
Vannacht is er een sync geweest van de inventory.
De XS-010G software werd zo ver handmatig gepushed omdat dit officieel geen niet in onze inventory zit.
Door de sync is de software handling weer op auto geschoten waardoor de devices onderuit zijn gegaan.
Zou nu weer moeten werken.
Dat was dus vermoedelijk vanochtend bij mij al aan de hand. Ze kunnen/mogen geen support meer leveren als je eigen apparatuur geregistreerd hebt. Ik had de originele modem aangesloten en die konden ze dus al niet uitlezen tijdens het telefoongesprek met de klantenservicePolyphemus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:08:
Als we straks nog maar één registratie hebben op de OLT, dan wordt het met een eigen modem dan ook onmogelijk weer online te komen met het originele modem, als bovenstaande weer gebeurt.
Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w
Zonder details blijft het gissen natuurlijk, maar aan de andere kant, Odido op het DFN netwerk gebruikt ook de Nokia 010 (standaard geleverd), en op de mijne was er rond 2:20 wel een korte onderbreking, maar die is het wel blijven doen. De Nokia 010 op mijn DFN verbinding (bij mijn ouders, eigen modem) had nergens last vanNielz1990 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:11:
[...]
Dat was dus vermoedelijk vanochtend bij mij al aan de hand. Ze kunnen/mogen geen support meer leveren als je eigen apparatuur geregistreerd hebt. Ik had de originele modem aangesloten en die konden ze dus al niet uitlezen tijdens het telefoongesprek met de klantenservice
[ Voor 3% gewijzigd door Polyphemus op 26-03-2024 13:33 ]
[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn. op 26-03-2024 15:57 . Reden: Verkeerde afbeelding ]
[ Voor 26% gewijzigd door bjusterbaarlik op 26-03-2024 15:56 ]
Dan ga ik dat doen, dankjewel!bjusterbaarlik schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:55:
@Boudewijn. @R3D moet je vragen voor een firmware update. En het serienummer zou ik niet online laten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq