Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:19
Sorry verkeerde topic, probleem ligt niet aan mijn ONT

[ Voor 73% gewijzigd door Freezhost op 18-03-2024 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:37
Freezhost schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:24:
Zojuist klapt mijn verbinding er uit, alle lampjes op de huawei branden groen op LOS na. Meer mensen met problemen?
Ik denk dat je op de verkeerde plek bent. Dit gaat over eigen modems, niet over storingen aan verbindingen die al werkend zijn geweest (tenzij er natuurlijk een verband zou kunnen zijn met de eigen ont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Inderdaad, zoals @Duumke al terecht opmerkt:
[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:57
Oesie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:48:
[...]

Nope, maar eerlijk gezegd daar ook niet aan gedacht omdat het altijd heeft gewerkt. Aanname dat dat daar dan dus ook niet zou kunnen liggen... had ik niet aan moeten nemen want na het vervangen van een 25cm kabeltje pikt die hem op naar 1 GbE.
Het kan zijn dat je korte kabel een boosdoener is.
Er is geen vaste minimale lengte opgenomen in de IEEE of ANSI standaard, maar het het is al wel bewezen dat korte kabels crosstalk en daarbij vooral far-end crosstalk (reflectie) erger maakt. Door langere kabels te gebruiken verdwijnt de reflectie omdat het gereflecteerde signaal niet genoeg energie heeft om terug naar de zender te komen. Voor de industrie mensen onder ons herkennen we dit in profibus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 11:46
dexterdude schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Er is geen vaste minimale lengte opgenomen in de IEEE of ANSI standaard, maar het het is al wel bewezen dat korte kabels crosstalk en daarbij vooral far-end crosstalk (reflectie) erger maakt. Door langere kabels te gebruiken verdwijnt de reflectie omdat het gereflecteerde signaal niet genoeg energie heeft om terug naar de zender te komen. Voor de industrie mensen onder ons herkennen we dit in profibus.
Geldt dat ook voor korte kabels als onderdeel van een langere kabel?
Bijvoorbeeld 25 cm van device naar plug/wand, dan 10 mtr kabel naar patchpanel, dan 25 cm van patchpanel naar switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
Oesie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Geldt dat ook voor korte kabels als onderdeel van een langere kabel?
Bijvoorbeeld 25 cm van device naar plug/wand, dan 10 mtr kabel naar patchpanel, dan 25 cm van patchpanel naar switch.
Ja dat geld het ook. het is de afstand tussen het actieve deel en de eerst komende overgang wat je niet te kort wilt hebben. Het kan dat het prima werken zonder dat je het merkt met korte kabels ;)
Zoals eerder gezegd bij problemen probeer een andere kabel waarop ik erbij adviseer minimaal 1 meter lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

dexterdude schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:41:
Als ik in datacentra kom, dan zie ik daar heel veel korte kabeltjes. Zijn dat speciale kabels? Of kan het elke kabel betreffen?

offtopic:
Oprechte vraag, het is niet mijn vakgebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:14
Wij passen in een DC geen speciale kabels toe, wellicht een kwaliteits kabeltje (100% kopper)
Maar tegenwoordig steeds vaker een fiber patch
Maar ook daar vaak geen korte kabels (daar waar ik kom), wij proberen wel vaak kabel op de juiste lengte te gebruiken. (bij nieuwe te installeren device's even een reken sommetje)
De meeste korte patch kabels die ik zie zijn juist in patchkasten in (kleinere kantoor) gebouwen van switch naar patch-veld (gebouw bekabeling)
Maar een goede kabel kan nooit kwaad, en in jou situatie gewoon een testje doen met een langere.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 00:26
Misschien een domme vraag maar, GPONxxxxxxx -> FS.com SFP+ onu stick

Is dit het gpon id achterop mijn sagecom of moet ik deze uit de fs stick halen via telnet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jllerk schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:46:
Misschien een domme vraag maar, GPONxxxxxxx -> FS.com SFP+ onu stick

Is dit het gpon id achterop mijn sagecom of moet ik deze uit de fs stick halen via telnet?
Dit is je PON-ID, bij de FS.com stick is dit je telnet gebruikersnaam. Het format is GPONxxxxxxxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
robertwebbe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:13:
[...]

Dit is je PON-ID, bij de FS.com stick is dit je telnet gebruikersnaam. Het format is GPONxxxxxxxx.
Thanks voor je super snelle antwoord. Hoe kom ik aan die gebruikersnaam?
Moet ik die opvragen bij FS ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@jllerk Ja, kan je bij je sales contactpersoon opvragen. Geef ze ook meteen de tip om de PON-ID in de toekomst op het label en de verpakking te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:45
Helaas, sinds vanmiddag 14:00 alleen maar packet loss Caiway DM pro met de FS. Werkte perfect vanaf november.

Geen storing.
Heb alle tips en trics terug gelezen.
R3D al benaderd of hij wat kan zien.
(Situatie gelijkend aan eerste registratie)

Wordt het misschien toch nog een Nokia

[ Voor 3% gewijzigd door Smirnoff op 19-03-2024 17:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

ferno schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:49:
[...]

Hi Ernst,

Dank voor je antwoord, had inderdaad de zoekfunctie beter moeten gebruiken, na een paar keer mijn vraag te hebben verwoord heb ik de belangrijkste info gevonden, namelijk:

Helpdesk in het weekend slecht, als het dus niet via de webchat kan dan beter door de week de actie uitvoeren. (wat wel een uitdaging gaat worden gezien ik voornamelijk vanuit huis werk)

Nokia blijft werken dus kan je vrij gemakkelijk de Nokia er weer in prikken mocht het via de Zaram/UDM SE` combo niet soepel gaan.

Dank dat je in mij geloofde! :P ;)
Mmm jaaa, deze vlieger gaat dus niet meer op.
1 actief device in het netwerk.
Kies je voor een eigen modem hou dan rekening met het feit dat je maar 1 device actief hebt.
Kom je er niet uit en wil je terug naar de nokia, zelfde procedure.
Maak dus een slimme keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
robertwebbe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:57:
@jllerk Ja, kan je bij je sales contactpersoon opvragen. Geef ze ook meteen de tip om de PON-ID in de toekomst op het label en de verpakking te zetten.
Zoals verzocht heb ik dit gedaan. De persoon op de chatbot kon mij niet helpen en ik zou gemaild worden met dit ID. Wel vond ik dit bij de hulppagina op fs.com https://resource.fs.com/mall/doc/20231013115510av3loa.pdf

Hierin staat dat je met dit cmd
/traffic/pon/show onu

ook het een en ander kan uitlezen.

Het lijkt mij dat je het GPON-ID hier ook uit kunt halen? Dit kan ik dan uiteraard vergelijken met wat ik op de email krijg.

Iig een interessante casus. Ik heb iig voor morgen mijn glasconverter klaar liggen om er naar te telnetten =]

Laatste vraag nog en een belangrijke. Stel ik heb dit juist aangemeld. Kan ik dan alleen vlan 100 op de WAN zetten of ook vlan 101?

Het moet namelijk ook werken icm televisie. Ik lees overal wisselende verhalen dat het wel of niet kan, maar met v 3.x van de udm pro zit er ook een igmp proxy in. Ik lees alleen nergens hoe ik deze moet instellen.

Misschien dat ik eerst de fiber trunk moet bouwen en die dan moet taggen aan de wan, zoals ik dat met mijn AON verbinding ook deed. hmmz

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jllerk schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:28:
[...]

Zoals verzocht heb ik dit gedaan. De persoon op de chatbot kon mij niet helpen en ik zou gemaild worden met dit ID. Wel vond ik dit bij de hulppagina op fs.com https://resource.fs.com/mall/doc/20231013115510av3loa.pdf

Hierin staat dat je met dit cmd
/traffic/pon/show onu

ook het een en ander kan uitlezen.

Het lijkt mij dat je het GPON-ID hier ook uit kunt halen? Dit kan ik dan uiteraard vergelijken met wat ik op de email krijg.

Iig een interessante casus. Ik heb iig voor morgen mijn glasconverter klaar liggen om er naar te telnetten =]

Laatste vraag nog en een belangrijke. Stel ik heb dit juist aangemeld. Kan ik dan alleen vlan 100 op de WAN zetten of ook vlan 101?

Het moet namelijk ook werken icm televisie. Ik lees overal wisselende verhalen dat het wel of niet kan, maar met v 3.x van de udm pro zit er ook een igmp proxy in. Ik lees alleen nergens hoe ik deze moet instellen.

Misschien dat ik eerst de fiber trunk moet bouwen en die dan moet taggen aan de wan, zoals ik dat met mijn AON verbinding ook deed. hmmz
Hoe zou je dat commando willen geven? Weet je het wachtwoord dan al? Want dat gaat fs.com je op verzoek leveren samen met het PON ID.

VLAN100 is genoeg. Tegenwoordig zit IPTV (ook) op dat VLAN.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

R3D schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:00:
[...]

Mmm jaaa, deze vlieger gaat dus niet meer op.
1 actief device in het netwerk.
Kies je voor een eigen modem hou dan rekening met het feit dat je maar 1 device actief hebt.
Kom je er niet uit en wil je terug naar de nokia, zelfde procedure.
Maak dus een slimme keuze.
Oei, dat maakt het wel een stuk spannender, ik ben er nog niet aan toe gekomen om de migratie te doen, het feit dat je makkelijk terug naar de Nokia kon gaf wat rust, maar nu wordt het zo wel spannend. Hopelijk is het terug gaan naar de Nokia wel een soepele procedure.

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jllerk
ernstoud schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:36:
[...]

Hoe zou je dat commando willen geven? Weet je het wachtwoord dan al? Want dat gaat fs.com je op verzoek leveren samen met het PON ID.

VLAN100 is genoeg. Tegenwoordig zit IPTV (ook) op dat VLAN.
Dit is geweldig nieuws! Thx Ernstoud voor de geweldige support 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 09:43
Genexis lanceert FiberTwist ONT met 10G LAN-poorten :

https://genexis.eu/news/g...wo-10ge-lan-ports-xgs2418

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 00:00
Haha wauw... Dat is echt een stukje over-engineering. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:56
Hoi,

Ik ben nu aantal weken aan het klooien hobbyen om een WAN ip te krijgen bij Caiway.

Eerst was het, ja, je hebt glasvezel nodig op de firewall, SFP erin, werkt niet.
gebeld, ja, je moet XGS-PON hebben... hoop gezocht, moeilijk te vinden...

Uiteindelijk bij de buurman de Nokia XS-010G-Q gezien, maar, andere provider.
Caiway gebeld, leveren ze niet.

Via via alsnog 1 weten de bemachtigen, aantal dagen later binnen gekregen.
Aangesloten, Weer Caiway gebeld, gegevens netjes door gegeven.
Aantal dagen gewacht, maar helaas zonder succes.

Gister weer gebeld dat het niet werkt, vandaag monteur langs geweest en geeft rustig aan dat beide kastjes defect zijn... (Hoe dan?)

Een deze dagen komt een nieuwe Nokia 2426 B binnen... maar ik wil graag een WAN ip op mijn firewall.
Even de vraag,
De Nokia XS-010G-Q knippert het power en alarm lampje rood, PON knippert zacht groen.
Iemand toevallig ervaring mee?
Weet iemand ook de vervolg stappen?

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 09:55
Xanquezer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:22:
Hoi,

Ik ben nu aantal weken aan het klooien hobbyen om een WAN ip te krijgen bij Caiway.

Eerst was het, ja, je hebt glasvezel nodig op de firewall, SFP erin, werkt niet.

Gister weer gebeld dat het niet werkt, vandaag monteur langs geweest en geeft rustig aan dat beide kastjes defect zijn... (Hoe dan?)

Een deze dagen komt een nieuwe Nokia 2426 B binnen... maar ik wil graag een WAN ip op mijn firewall.
Even de vraag,
De Nokia XS-010G-Q knippert het power en alarm lampje rood, PON knippert zacht groen.
Het knipperen van het power en alarm lampje lijkt me niet goed als die aan staat zonder fiber zou power continu aan moeten staan net als alarm (indien niet aangesloten) > dat zou overeenkomen met wat de monteur zegt. ethernet zou kunnen knipperen als er data overheen gaat . . Ook zeg jij dat die groene pon "zacht" knippert > dus niet helder. al met al lijkt het op een defect device of de voeding ervan.(wel een corecte 12V voeding? )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

Even de vraag,
Geen of slecht signaal betekent dat. Wat brand er met andere apparatuur aangesloten?

Sowieso lees de topicstart want dat had je al veel vragen gescheeld, daar staat alles al netjes uitgelegd namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanquezer
bjusterbaarlik schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Geen of slecht signaal betekent dat. Wat brand er met andere apparatuur aangesloten?

Sowieso lees de topicstart want dat had je al veel vragen gescheeld, daar staat alles al netjes uitgelegd namelijk.
Ik heb -15 dbm op de Fiber, niet "geen of slecht"
De TS heb ik ondertussen al 17 keer doorgelezen :?

Overigens brand er niks met overige RJ45 apparatuur aangesloten.
Ik kan hem ook niet bereiken op 192.168.100.1. (met & zonder PON / SC aangesloten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanquezer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Xanquezer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Ik heb -15 dbm op de Fiber, niet "geen of slecht"
Je vroeg wat de ledjes betekenen, dat is wat het betekent.

Welke LEDjes branden er als je de Nokia B router hebt aangesloten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
Hoi,

Even de vraag,
Als je die Nokia 2426 B binnen hebt, je ONT nog maar eens aansluiten met de voeding die daarbij zit.
Lijkt mij tenminste dat de huidige voeding niet OK is, ook vanwege het zacht branden van de ledjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xanquezer
Clubbtraxx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:20:
[...]

Als je die Nokia 2426 B binnen hebt, je ONT nog maar eens aansluiten met de voeding die daarbij zit.
Lijkt mij tenminste dat de huidige voeding niet OK is, ook vanwege het zacht branden van de ledjes.
HELD!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOqXskalzS4BfW_QphYTzL-ilA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7V2qqQZPbrcedNnqvucr1V5o.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zijn we 20 stappen verder.
Bedankt!
Kuddo's

De adapter van de Nokia B werkt dus niet optimaal... 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
F-X schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:34:
Ik maak gebruik van voip van Delta.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de settings op de pagina van Delta zelf. En dan Stap 5. Hoe stel ik Telefonie (VOIP) in op mijn eigen modem?.
En uiteraard de inlog gegevens die ik via mail heb ontvangen.

Het was wel een beetje toevallig. Want ik had wel eerst vlan 102 ingesteld. Maar omdat ik nog geen routering had ingesteld om de gigaset gateway in te stellen, hing ik deze aan het interne netwerk. Zodoende kon ik die instellen en zou ik die omprikken in een vlan102 poort.

Maar tot mijn verbazing werkte dit al. Voor de zekerheid heb ik vlan 102 toen compleet verwijderd (om dingen uit te sluiten) en het werkte nog steeds.
Welke router gebruik jij? Ik zit bij Caiway, maar die VOIP settings zijn identiek. Ik heb een Fritzbox 7590. Mijn ouders zijn in december van abonnement veranderd en toen meteen op XGS-PON gezet. Na activatie via het Caiway Nokia modem heb ik deze vervangen door een Nokia XS-010X-Q ONT en Fritzbox 7590 geplaatst.
Ik heb de gegevens zoals aangegeven op de Caiway pagina ingevoerd. En telefonie werkte toen. Nu ben ik erachter gekomen dat het sinds half februari niet meer werkt. Caiway modem weer aangesloten en telefonie werkte daar ook niet op. Helpdeskmedewerker dacht aan het niet toewijzen van een IP adres voor telefonie, dat schijnt wel eens voor te komen bij XGS-PON. Enfin, sinds gisteren werkt telefonie weer via het Caiway modem.
Zonet heb ik de Fritzbox weer aangesloten, maar helaas, geen telefonie. Ik heb verschillende instellingen geprobeerd, zonder resultaat. Het is mij een raadsel waarom het op de Fritzbox alsnog niet werkt, terwijl het dit wel gedaan heeft.
Het is wel zo dat het lijstje wat Caiway en Delta doorgeven niet 1 op 1 overgenomen kan worden in de Fritzbox, omdat sommige settings ontbreken. Of zoals bij de DTMF: Out-of-Band RFC4733 (RFC2833), zit niet eens als optie in de Fritzbox. Hier kan ik alleen kiezen uit:
Automatisch
INFO, RTP of Inband
RTP of Inband
Inband

Dus als iemand mij op weg kan helpen hoe ik telefonie weer werkend krijg op de Fritzbox, dan ben ik erg dankbaar.

Ik krijg nu ieder geval wel weer een IP adres voor telefonie. Alleen krijg ik de foutmelding 'Aanmelding van het internetnummer caiw00291xxxx is niet geslaagd, Oorzaak: remote site antwoord niet. Tijd overschreden'.
En een keer een soort gelijke melding maar dan met Oorzaak: DNS-fout.
Er komen geen meldingen meer bij en het waren er ook niet veel, dus ik kan ook niet echt bepalen wat er allemaal gebeurd.

Als optie kan ik nog vragen aan Caiway om een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord te geven voor SIP. Maar of dit uitmaakt..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clubbtraxx
Xanquezer schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:35:
[...]

HELD!
[Afbeelding]

Nu zijn we 20 stappen verder.
Bedankt!
Kuddo's

De adapter van de Nokia B werkt dus niet optimaal... 🤷🏻‍♂️
Mooi man, dit ziet er inderdaad veel beter uit zo. De -15dB die je eerder noemde is overigens prima.
Nu nog ff VLAN 100 en DHCP op je WAN interface en je zou een IP moeten krijgen van Delta.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
Buffalo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:07:
[...]
Dus als iemand mij op weg kan helpen hoe ik telefonie weer werkend krijg op de Fritzbox, dan ben ik erg dankbaar.

Ik krijg nu ieder geval wel weer een IP adres voor telefonie. Alleen krijg ik de foutmelding 'Aanmelding van het internetnummer caiw00291xxxx is niet geslaagd, Oorzaak: remote site antwoord niet. Tijd overschreden'.
En een keer een soort gelijke melding maar dan met Oorzaak: DNS-fout.
Er komen geen meldingen meer bij en het waren er ook niet veel, dus ik kan ook niet echt bepalen wat er allemaal gebeurd.

Als optie kan ik nog vragen aan Caiway om een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord te geven voor SIP. Maar of dit uitmaakt..?
Maar heb je nu wel of niet VLAN 102 gebruikt op je telefonie interface? Zo niet, probeer dat dan even in te stellen en kijk of het helpt. Hoor er wisselende verhalen over. De een zegt telefonie werkt ook gewoon met VLAN 100, de ander zegt juist VLAN 102 nodig etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buffalo
Clubbtraxx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:27:
[...]

Maar heb je nu wel of niet VLAN 102 gebruikt op je telefonie interface? Zo niet, probeer dat dan even in te stellen en kijk of het helpt. Hoor er wisselende verhalen over. De een zegt telefonie werkt ook gewoon met VLAN 100, de ander zegt juist VLAN 102 nodig etc.
Ik heb zoveel instellingen veranderd, dat ik niet meer weet of VLAN standaard aanstond. Maar nu staat deze op 102 en PBit op 5 en dan werkt het ook niet. Overigens stond de VLAN ook op 102 toen het nog wel werkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Voor VoIP is VLAN102 in gebruik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
[...]

Voip werkt echt niet op VLAN 100, dit heb ik recent nog getest.

Afhankelijk van je router moet je een 2e "virtual wan" maken (afhankelijk van hoe het benoemd wordt op je device). De devices die daar weer achter hangen krijgen een IP (10.233.x.x) uit het VOIP VLAN van Delta, deze kunnen dan verbinden met de SIP credentials.

Op deze manier heb ik op bv mijn Vigor 3910 het Voip VLAN en beheer VLAN voor de FS module ingericht:
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Update:
Voor de VOIP config heb ik de volgende settings (vanzelfsprekend)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbM4mpTnDmwZJ3pfEUkml3c7GMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz7PfWHZdNgxgbmfDLvvc3Cd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door justdaboo op 21-03-2024 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
Gisteren 20-03-2024 heeft Ubiquity een nieuwe firmware uitgegeven voor de UXG-Pro en Lite.
Improvements
Improved SFP connection compatibility with modules that do not have a proper EEPROM.
Vanavond eens proberen of de UXG-Pro de Zaram nu snapt O-)
Het draait verder goed via de SFP+ OEO adapter 8)

[ Voor 9% gewijzigd door dexterdude op 21-03-2024 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buffalo
justdaboo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Voip werkt echt niet op VLAN 100, dit heb ik recent nog getest.

Afhankelijk van je router moet je een 2e "virtual wan" maken (afhankelijk van hoe het benoemd wordt op je device). De devices die daar weer achter hangen krijgen een IP (10.233.x.x) uit het VOIP VLAN van Delta, deze kunnen dan verbinden met de SIP credentials.

Op deze manier heb ik op bv mijn Vigor 3910 het Voip VLAN en beheer VLAN voor de FS module ingericht:
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

Update:
Voor de VOIP config heb ik de volgende settings (vanzelfsprekend)

[Afbeelding]
Ik krijg een IP in de reeks 10.205.xx.xx. Fritzbox heeft geen mogelijkheid om apart VLANs te creëren, maar onder telefonie kan ik wel het VLAN id opgeven.
Voor IP tv heb ik niks apart hoeven in te stellen. Dat werkt gewoon direct via de Fritzbox naar het IP tv kastje.
Fritzbox heeft wel een handleiding op de website, maar die gaat alleen over de fiber modem/router van Fritz en beschrijft ook niets specifieks over telefonie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Buffalo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Ik krijg een IP in de reeks 10.205.xx.xx. Fritzbox heeft geen mogelijkheid om apart VLANs te creëren, maar onder telefonie kan ik wel het VLAN id opgeven.
Voor IP tv heb ik niks apart hoeven in te stellen. Dat werkt gewoon direct via de Fritzbox naar het IP tv kastje.
Fritzbox heeft wel een handleiding op de website, maar die gaat alleen over de fiber modem/router van Fritz en beschrijft ook niets specifieks over telefonie.
Dan ben ik bang dat het niet gaat werken op de Fritz. Ik heb geen ervaring met Fritz devices dus wellicht toch even bij Fritz de supportafdeling wakkermaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
justdaboo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Dan ben ik bang dat het niet gaat werken op de Fritz. Ik heb geen ervaring met Fritz devices dus wellicht toch even bij Fritz de supportafdeling wakkermaken?
Het heeft dus gewerkt in het begin. En ineens niet meer, zonder dat ik instellingen veranderd heb.
Ik kan zeker contact opnemen met Fritz. Dat heb ik al.eerder gedaan voor iets anders en ik moet zeggen die hebben wel technische knowhow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smirnoff
Vandaag via @wbschenk de Nokia XS-010X-Q geleverd gekregen, dank voor de snelle service!
Vanmiddag aangemeld bij Caiway via de chat via het script van @justdaboo.
Stiekem op de achtergrond @R3D ingeseind, en ik vermoed dat via hem alles vlekkeloos is verlopen.

Dan blijft er in dit verhaal maar 1 knoeier over, in dit geval mijzelf 8)7
Iets met de VLAN100 op de poort, geknoei door FS > Nokia XS-2426G-B > Nokia XS-010X-Q |:(
(dank voor de tip Wesley)
Dank mannen.

Mijn FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT. is denk ik niet defect, ik heb niet gekeken via Telnet.
Mocht er iemand de gok willen wagen voor een mooi prijsje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanquezer
Clubbtraxx schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:11:
[...]

Mooi man, dit ziet er inderdaad veel beter uit zo. De -15dB die je eerder noemde is overigens prima.
Nu nog ff VLAN 100 en DHCP op je WAN interface en je zou een IP moeten krijgen van Delta.

Succes!
Gister na n uurtje wachten of 2... werkt het :)
Wan ip op de firewall & volle bak snelheid & strakke pings 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
dexterdude schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:36:
Gisteren 20-03-2024 heeft Ubiquity een nieuwe firmware uitgegeven voor de UXG-Pro en Lite.

[...]

Vanavond eens proberen of de UXG-Pro de Zaram nu snapt O-)
Het draait verder goed via de SFP+ OEO adapter 8)
Nog geen witte rook. Zaram terug in de OEO media converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
He mensen,
Ik heb sinds gisteren ook een Delta glasvezelverbinding. Ik had een tijdje terug als een Nokia XS-010G-Q ONT op de kop getikt en die gisterenavond via de helpdesk geregistreert. Vanochtend werkte mijn Nokia modem/router van Delta plots niet meer. Dat was blijkbaar het moment om mijn eigen Nokia ONT in gebruik te nemen. Aangesloten en ik heb nu 2 brandende lampjes:
- Power
- PON
De missende is dus het data lampje. Nu heb ik gelezen dat het goed mogelijk is dat op dit type modem eerst de firmware geupgrade moet worden en dat dat wel door Delta gedaan wordt. Hoe lang duurt dit gemiddeld? Tot die tijd immers geen internet.

Daarnaast heb ik nog een vraag over de instelling van de router. Ik gebruik een OpenWRT router. Daar heb ik nu een VLAN 100 op aangemaakt op deze wijze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Liz8D46dAauH_IdbiRWxYEVoBwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dYR17HM6OQeTp2asMSxnBfzL.png?f=fotoalbum_large
Ik heb dus het VLAN ID 2 gewijzigd naar VLAN ID 100. Is dat idd wat moet gebeuren of heb ik het totaal verkeerd begrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
martdj schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:38:
[…]
Nu heb ik gelezen dat het goed mogelijk is dat op dit type modem eerst de firmware geupgrade moet worden en dat dat wel door Delta gedaan wordt. Hoe lang duurt dit gemiddeld?
[…]
Daarvoor kun je het best even een pb naar @R3D sturen. Vermeld je klantnummer en het verzoek om je XS-010G-Q te updaten. In het verleden pakte hij dat snel op maar we kunnen natuurlijk niet in zijn agenda kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 22-03-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
He mensen,
Ik heb sinds gisteren ook een Delta glasvezelverbinding. Ik had een tijdje terug als een Nokia XS-010G-Q ONT op de kop getikt en die gisterenavond via de helpdesk geregistreert. Vanochtend werkte mijn Nokia modem/router van Delta plots niet meer. Dat was blijkbaar het moment om mijn eigen Nokia ONT in gebruik te nemen. Aangesloten en ik heb nu 2 brandende lampjes:
- Power
- PON
De missende is dus het data lampje. Nu heb ik gelezen dat het goed mogelijk is dat op dit type modem eerst de firmware geupgrade moet worden en dat dat wel door Delta gedaan wordt. Hoe lang duurt dit gemiddeld? Tot die tijd immers geen internet.

Daarnaast heb ik nog een vraag over de instelling van de router. Ik gebruik een OpenWRT router. Daar heb ik nu een VLAN 100 op aangemaakt op deze wijze:
[Afbeelding]
Ik heb dus het VLAN ID 2 gewijzigd naar VLAN ID 100. Is dat idd wat moet gebeuren of heb ik het totaal verkeerd begrepen?
Afwachten tot je het berichtje hebt ontvangen van Delta dat de ‘storing’ opgelost is. Dus geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
He mensen,
- Power
- PON

[Afbeelding]
Let er wel op dat je VLAN 100 op je WAN interface moet zetten en niet op je LAN. Heb het vermoeden dat dit de settings zijn voor je LAN VLANs

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
EWS99 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:24:
[...]

Let er wel op dat je VLAN 100 op je WAN interface moet zetten en niet op je LAN. Heb het vermoeden dat dit de settings zijn voor je LAN VLANs
Naar mijn idee was VLAN ID 1 voor het LAN en VLAN ID 2 (nu 100) voor het WAN. Zie ook de off's en untagged's op de WAN interface

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:23
martdj schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:26:
[...]

Naar mijn idee was VLAN ID 1 voor het LAN en VLAN ID 2 (nu 100) voor het WAN. Zie ook de off's en untagged's op de WAN interface
Moet die dan niet op "Tagged" staan? (heb zelf geen OpenWRT).

Oh en firmware kun je zelf checken, staat prima uitgelegd in de startpost, welke firmware versie er problemen geeft. Als jij exact die versie hebt kun je @R3D vragen om jouw ONT te updaten. Maar hij verwacht wel van je dat je je huiswerk goed hebt gemaakt..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:37
EWS99 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:29:
[...]

Moet die dan niet op "Tagged" staan? (heb zelf geen OpenWRT).

Oh en firmware kun je zelf checken, staat prima uitgelegd in de startpost, welke firmware versie er problemen geeft. Als jij exact die versie hebt kun je @R3D vragen om jouw ONT te updaten. Maar hij verwacht wel van je dat je je huiswerk goed hebt gemaakt..
Als ik het zo zie, dan moet de WAN interface op vlan 100 staan en dan tagged. Als je een poort op untagged zet, dan komt het verkeer wat over het inkomede untagged vlan binnen komt intern op vlan 100 uit. Wat je wilt is het inkomende verkeer op vlan 100 gebruiken voor je verbinding en dan moet je dus de poort op tagged vlan 100 zetten.

Ik neem aan dat de utp kabel komend vanaf de Nokia XS-010G-Q ONT naar de WAN poort op de OpenWRT router gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Duumke op 22-03-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smirnoff
He mensen,
- Power
- PON
De missende is dus het data lampje.
Data is volgens mij de verbinding tussen jouw router en het modem, staat los van de ISP.
De kleurtjes bij data geven de doorvoersnelheid aan.

Wijs je de Vlan100 wel toe aan de netwerkpoort waar je het modem inplugt? Daar zat mijn manco.

[ Voor 6% gewijzigd door Smirnoff op 22-03-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
Smirnoff schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:18:
[...]

Data is volgens mij de verbinding tussen jouw router en het modem, staat los van de ISP.
De kleurtjes bij data geven de doorvoersnelheid aan.

Wijs je de Vlan100 wel toe aan de netwerkpoort waar je het modem inplugt? Daar zat mijn manco.
Ik zou verwachten dat dat lampje dan wel aangaat als ik een device op die poort aansluit, maar dat is niet zo. Ik heb net nog even geprobeerd met de routers wan-poort tagged op id 100, maar er is gewoon geen enkele connectie tussen router en modem. Het lampje van de netwerkpoort knippert niet eens, dus dan houdt het wel op. Ik vrees dat ik echt eerst een firmware update nodig heb. Hopelijk kan @R3D iets voor me doen. Anders wordt het vragen of ze de Nokia van Delta weer activeren, vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
martdj schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:59:
[...]

Ik zou verwachten dat dat lampje dan wel aangaat als ik een device op die poort aansluit, maar dat is niet zo. Ik heb net nog even geprobeerd met de routers wan-poort tagged op id 100, maar er is gewoon geen enkele connectie tussen router en modem. Het lampje van de netwerkpoort knippert niet eens, dus dan houdt het wel op. Ik vrees dat ik echt eerst een firmware update nodig heb. Hopelijk kan @R3D iets voor me doen. Anders wordt het vragen of ze de Nokia van Delta weer activeren, vrees ik.
Volgens mij was het een fw bug, waardoor de LAN poort down blijft...
Een nieuwere firmware lost dit probleem als het goed is op.
Vriendelijke PB naar @R3D en hij zou je moeten kunnen helpen om de update te pushen naar je ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloggs.nl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-03-2024
Hello,

(sorry for the english)

We've just had the Delta glasvezel installed with the Nokia XS-2426G-B modem and the TP-Link DECO WiFi mesh.

I notice that for the linux boxes I have (ubuntu, & raspberry pis) that DNS requests do not provide lookups from the home network. Instead a request is pushed through to the Delta DNS servers. So there is no name resolution on the local network.

Is there a trick to enable a local DNS on the Nokia modem? It is the modem that is handling the DHCP requests.

MVG

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jllerk
Werkt als een trein zekers! Mede dankzij de goede support van ernstoud, R3D en robertwebbe.

Wat een geweldige snelheid en wat een geweldig goede service van Delta.

Het kon niet soepeler gaan eigenlijk =]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
bloggs.nl schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:33:
Hello,

(sorry for the english)

We've just had the Delta glasvezel installed with the Nokia XS-2426G-B modem and the TP-Link DECO WiFi mesh.

I notice that for the linux boxes I have (ubuntu, & raspberry pis) that DNS requests do not provide lookups from the home network. Instead a request is pushed through to the Delta DNS servers. So there is no name resolution on the local network.

Is there a trick to enable a local DNS on the Nokia modem? It is the modem that is handling the DHCP requests.

MVG
You can enter any two DNS server IPs that you want to use instead of Delta's at the DHCP settings screen...
As was the case with just about any router that I have ever used. No 'tricks' required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
bloggs.nl schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:33:
Hello,

(sorry for the english)

MVG
In the administration interface of your modem, look for: LAN -> DHCP v4 and the fields Primary DNS and Secondary DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert Dijksma
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 07:47
Ik heb een vraag.

Binnenkort ga ik over van Caiway AON naar Delta XGS-PON.
Alle spullen van Delta heb ik al in huis.
Nu ben ik benieuwd hoe zo’n overstap technische gaat.
Volgens medewerker van Delta doen ze dit op afstand, maar AON en XGS-PON is toch een totaal andere techniek?
Kan me niet voorstellen dat dit op afstand omgezet kan worden zonder dat iemand mijn aansluiting in de wijkkast omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Albert Dijksma schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:52:
Ik heb een vraag.

Volgens medewerker van Delta doen ze dit op afstand, maar AON en XGS-PON is toch een totaal andere techniek?
Kan me niet voorstellen dat dit op afstand omgezet kan worden zonder dat iemand mijn aansluiting in de wijkkast omzet.
Volgens mij zijn er wel switches in de POP welke OLT en AON switching kunnen combineren, of dat ook op dezelfde fysieke port is, dat weet ik niet. Heb je een nieuwe actieve NT ontvangen voor thuis, XGS-PON gebruikt encryptie en daarvoor heb je een thuis en ander kastje nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 24-03-2024 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Albert Dijksma
  • Laatst online: 14-02 07:47
stormfly schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:55:
[...]

Volgens mij zijn er wel switches in de POP welke OLT en AON switching kunnen combineren, of dat ook op dezelfde fysieke port is, dat weet ik niet. Heb je een nieuwe actieve NT ontvangen voor thuis, XGS-PON gebruikt encryptie en daarvoor heb je een thuis en ander kastje nodig.
Ja heb nu een XS-2426-G-B gekregen van Delta

[ Voor 12% gewijzigd door Albert Dijksma op 24-03-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ik heb een vraag.

Moet inderdaad iemand naar de PoP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een vraag.

Je moet echt in de PoP van de ene omgeving naar de andere omgeving worden omgepatcht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:55:
[...]

In het verslag van ons bezoek (ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") zie je dat een (Cisco) AON switch in de POP fysiek een ander device is dan de Nokia OLT. Ook zit je niet rechtstreeks op een poort op die Nokia maar via een optische splitter.

Dus moet jouw vezel fysiek in de POP uit de AON poort gehaald en in de splitter gestoken worden. Er moet dus een monteur heen. Kan niet op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:29:
[...]

In het verslag van ons bezoek (ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2") zie je dat een (Cisco) AON switch in de POP fysiek een ander device is dan de Nokia OLT. Ook zit je niet rechtstreeks op een poort op die Nokia maar via een optische splitter.

Dus moet jouw vezel fysiek in de POP uit de AON poort gehaald en in de splitter gestoken worden. Er moet dus een monteur heen. Kan niet op afstand.
Tnx voor de aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:05
Goedemorgen allemaal,

Ook hier een tevreden gebruiker van Delta, echter zou ook ik heel graag mijn Nokia modem ertussen uit willen hebben omdat ik nu achter een dubbele nat zit ivm domotica en cameras, en ook omdat de Nokia extra stroom verbruikt.
Uiteraard heb ik mijn gateway als dmz gezet, maar omdat de nat loopback niet werkt, word ik helaas geconfronteerd met problemen om het lokale netwerk op te kunnen wanneer wij via lokale dns en loopback willen resolven.
Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Voorheen had ik glasvezel via tmobile en was het een kwestie van glas naar media converter om dit te realiseren, maar omdat wij recentelijk zijn verhuisd en daar een xgs-pon aansluiting zit met alleen Delta/Solcon als provider, werkte dit helaas niet meer.

Ik werk met de tp link ER7206 als gateway en deze heeft ook sfp aan boord, dus ik hoop dat hier een oplossing voor is om deze rechtstreeks aan het glas te kunnen hangen.

Alvast bedankt!

Gr Barry

[ Voor 25% gewijzigd door WeAreTheFuture op 25-03-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Je hebt het goede topic gevonden. Als je de topic start even doorleest dan weet je exact wat je mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
lier schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:37:
[...]

Je hebt het goede topic gevonden. Als je de topic start even doorleest dan weet je exact wat je mogelijkheden zijn.
Dank je wel, ik heb redelijk wat bladzijden gelezen maar kom niets tegen van de tplink?
Als het alleen om de xgs-pon sfp module gaat, dan zal het inderdaad moeten werken maar wil natuurlijk wel zeker weten dat het werkt voordat ik aankopen ga doen en mijn kostbare tijd erin steek. 😉

[ Voor 23% gewijzigd door WeAreTheFuture op 25-03-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
WeAreTheFuture schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Dank je wel, ik heb redelijk wat bladzijden gelezen maar kom niets tegen van de tplink?
Als het alleen om de xgs-pon sfp module gaat, dan zal het inderdaad moeten werken maar wil natuurlijk wel zeker weten dat het werkt voordat ik aankopen ga doen en mijn kostbare tijd erin steek. 😉
Je zou kunnen proberen (wellicht heeft niemand het gedaan) een goede SFP voor jou aansluiting in je TPLINK kunnen schuiven en kijken of hij wordt herkend (ondersteuning is een ander verhaal)
Of je koopt naast de SFP ook nog een media convetor van SFP(+) naar Koper en volgt dat draadje.
Helaas ken ik niet de TPlink range router's maar daar zal vast wel info over te vinden zijn om op je WAN aansluiting de gewenste VLAN/DHCP ect te configuren

Een kant en klare oplossing is er in ieder geval niet. Je zult moeten investeren in hardware en tijd en geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
psdata schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Je zou kunnen proberen (wellicht heeft niemand het gedaan) een goede SFP voor jou aansluiting in je TPLINK kunnen schuiven en kijken of hij wordt herkend (ondersteuning is een ander verhaal)
Of je koopt naast de SFP ook nog een media convetor van SFP(+) naar Koper en volgt dat draadje.
Helaas ken ik niet de TPlink range router's maar daar zal vast wel info over te vinden zijn om op je WAN aansluiting de gewenste VLAN/DHCP ect te configuren

Een kant en klare oplossing is er in ieder geval niet. Je zult moeten investeren in hardware en tijd en geduld :)
Dank je wel!
Ik ben recentelijk overgestapt van volledig ubiquiti naar tplink, en dat bevalt eigenlijk prima.
Uiteraard kan ik de vlans en dhcp in de omada instellen, het is dan indd de vraag of de sfp module word herkend én ondersteund...
Had gehoopt dat iemand mij daar een antwoord op kon geven! Maar het beste is dan te gaan voor de weg om het script te volgen en de zaram (universele) module te gebruiken, en te hopen dat de tplink hem ziet begrijp ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@WeAreTheFuture Houdt er wel rekening mee dat je TP-link ER7206 alleen SFP ondersteunt, geen SFP+.
De Zaram zal bijvoorbeeld niet gaan werken omdat die alleen SFP+ aan kan. Dus check dat even goed bij aanschaf van een SFP. Zover ik weet, kan alleen de module van FS.com SFP aan.

[ Voor 20% gewijzigd door robertwebbe op 25-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
robertwebbe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:30:
@WeAreTheFuture Houdt er wel rekening mee dat je TP-link ER7206 alleen SFP ondersteunt, geen SFP+.
De Zaram zal bijvoorbeeld niet gaan werken omdat die alleen SFP+ aan kan. Dus check dat even goed bij aanschaf van een SFP. Zover ik weet, kan alleen de module van FS.com SFP aan.
Slim! Bedankt voor de reactie! 👍🏾

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martdj
Voor iedereen die dit traject met een OpenWRT router wil doen, bij mij werkt het nu met deze instellingen (tenminste, internet. De rest heb ik niet getest, want die boeit mij ook niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXg8HjewlqVltwooxL901wfobJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwNIAquZpqgBDqTOijoIivKY.png?f=fotoalbum_large

Maar wees je ervan bewust dat OpenWRT niet altijd gebruik maakt van de hardwareversnelling van veel routers en misschien dus geen glasvezelsnelheden aan kan. Ik ben er nu achter gekomen dat mijn Ziggo download speed ook gewoon de harde max was van mijn router. Ik ga voor nu even terug naar de Delta router, terwijl ik eens nadenk welke andere router ik wil gaan gebruiken.

Wel echt tof dat het werkt en thanks voor de firmware update @R3D . Voor anderen: Als je een device aansluit op je netwerkpoort van je Nokia XS-010G-Q en het Data-lampje gaat niet branden, dan ligt dat aan je firmware die geupdate moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:54
Sinds afgelopen woensdag hebben we op kantoor Delta Zakelijk Pro i.c.m. een Nokia XS-010X-Q en een /29 range naast een vast IPv4 adres. Ik krijg op VLAN 107 netjes het losse IPv4 adres toegewezen via DHCP, maar ik wil eigenlijk de /29 range configureren in onze firewall. In ons Delta account zie ik wel de /29 range staan: xx.xxx.xxx.160/29, maar ik kan nergens vinden wat ik als gateway moet gebruiken.

Als het goed is loopt de range van .160 t/m .167. Ik heb wat adressen als gateway geprobeerd. Eerst binnen de range, maar daar kreeg ik geen verbinding mee. Daarna heb ik .159 geprobeerd, en daarmee kreeg ik een werkende verbinding. Overigens leek .168 ook te werken, net als .1

Heeft iemand hier misschien een idee wat ik (officieel) als gateway zou moeten gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
djmaster329 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:22:

Heeft iemand hier misschien een idee wat ik (officieel) als gateway zou moeten gebruiken?
Waarom stel je de vraag niet aan Delta? Die kan je precies de juiste instellingen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
In principe is het eerste bruikbare adres van je subnet vaak je gateway

de range zou dan in jou geval:
xx.xx.xx.160 - xx.xx.xx.167
Waar bij dan
xx.xx.xx.160 subnet ip
xx.xx.xx.161-.166 de bruikbare adressen waarbij de eerste .161 dan in principe het gateway adres is
xx.xx.xx.167 Broadcast adres
Dan moet jij op z'n mist het .162 adres op je eigen interface plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:54
psdata schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:36:
In principe is het eerste bruikbare adres van je subnet vaak je gateway

de range zou dan in jou geval:
xx.xx.xx.160 - xx.xx.xx.167
Waar bij dan
xx.xx.xx.160 subnet ip
xx.xx.xx.161-.166 de bruikbare adressen waarbij de eerste .161 dan in principe het gateway adres is
xx.xx.xx.167 Broadcast adres
Dan moet jij op z'n mist het .162 adres op je eigen interface plaatsen
Dit had ik inderdaad verwacht. Zo is het namelijk ook bij onze huidige Vodafone verbinding (de Delta verbinding gaat als backup gebruikt worden).

Zal het morgen nog eens proberen, misschien heb ik ergens een typfout gemaakt, en anders inderdaad even de klantenservice bellen. Thanks :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Itay
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-07 14:08
Just woke up to house without internet. It looks like the Nokia XS-10G-Q went back to - if POW is connected then data is off.
Was there any update? Or similar that broke it? No time to check it too much now.
It was working flawlessly for a few months.
Asked neighbors with delta and their internet is working. Don’t really want to take out the original Nokia.

Anyone else with the Nokia experiences the same?
@R3D do you know if something has changed?

[ Voor 11% gewijzigd door Itay op 26-03-2024 08:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kogel
  • Laatst online: 21-06 15:11
Morgen,

Ik heb sinds een dikke maand Delta fiber. Alleen heb ik een Bridge 'modem' nodig. Dus adv de post in het begin de Nokia XS-010G-Q aangeschaft. Dat werkte tot nu feilloos alleen vannacht ergen viel het internet uit (WAN). En ik krijg het niet meer aan de praat. Ik heb het oude meegeleverde modem van Delta er aan gehangen en alles werkt weer feilloos.

Ik snap er niets van. Er is niets veranderd. Wie kan mij op weg helpen.

[Edit]: Ik vind het vervelend dat ik zelf een modem moet neerzetten om het te laten werken. Delta levert wel een modem dat ze in Bridge kunnen zetten. Maar dat is volgens mij niet beschikbaar voor mijn zakelijke abonnement. Weet iemand of er toch een mogelijkheid is om een bridge modem te krijgen van Delta? Ik was mij er niet van bewust dat ze dit normaal niet doen bij afsluiten van het abonnement. Dus als het niet kan dan ga ik Delta weer opzeggen en terug naar Ziggo.

Groet Frans

Hieronder de setting van WAN1 (Delta) waarmee het tot nu toe prima werkte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Up6OLJmtsGrm6Q8-86Pjebr6qQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Je9WjqUEgtD8bLcMORr3NiTR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Kogel op 26-03-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itay
Itay schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:06:
Just woke up to house without internet. It looks like the Nokia XS-10G-Q went back to - if POW is connected then data is off.
Was there any update? Or similar that broke it? No time to check it too much now.
It was working flawlessly for a few months.
Asked neighbors with delta and their internet is working. Don’t really want to take out the original Nokia.

Anyone else with the Nokia experiences the same?
@R3D do you know if something has changed?
Was able to get to the Nokia interface:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCRwx9CeiMD7xjX9yL9nrZmdXjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q1VIUQqpeyKAnNufrgbIYxTW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itay
Kogel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:11:
Morgen,

Ik heb sinds een dikke maand Delta fiber. Alleen heb ik een Bridge 'modem' nodig. Dus adv de post in het begin de Nokia XS-010G-Q aangeschaft. Dat werkte tot nu feilloos alleen vannacht ergen viel het internet uit (WAN). En ik krijg het niet meer aan de praat. Ik heb het oude meegeleverde modem van Delta er aan gehangen en alles werkt weer feilloos.

Ik snap er niets van. Er is niets veranderd. Wie kan mij op weg helpen.

[Edit]: Ik vind het vervelend dat ik zelf een modem moet neerzetten om het te laten werken. Delta levert wel een modem dat ze in Bridge kunnen zetten. Maar dat is volgens mij niet beschikbaar voor mijn zakelijke abonnement. Weet iemand of er toch een mogelijkheid is om een bridge modem te krijgen van Delta? Ik was mij er niet van bewust dat ze dit normaal niet doen bij afsluiten van het abonnement. Dus als het niet kan dan ga ik Delta weer opzeggen en terug naar Ziggo.

Groet Frans

Hieronder de setting van WAN1 (Delta) waarmee het tot nu toe prima werkte:

[Afbeelding]
Seems we have the same issue.
In the other hand, as I recall, for business you can get the 10G version of the Nokia from Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:40
Ah, ziet er naar uit dat ik niet de enige met problemen met de xs-010-g-q ben.

Regio schiedam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itay
I am at Uithoorn.
Also, I connected the original Nokia. Pon port up, but no internet. I am confused.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kogel
Ok, So we do have the same issue. I am in North Holland ('t Gooi). When I connect the original Nokia all is good (not connected to my router of course to prevent IP conflicts.

From what I read you can only get the bridge modem with Zakelijk Pro. Which is an extra 30 euro per month. Bit crazy.......

[ Voor 26% gewijzigd door Kogel op 26-03-2024 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn.
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:28
Itay schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Was able to get to the Nokia interface:
[Afbeelding]
Hi, could you tell me how you got into the interface?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Itay
Boudewijn. schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:18:
[...]

Hi, could you tell me how you got into the interface?
https://hack-gpon.org/ont-nokia-g-010g-q/

You need to change the device your using IP to the same IP with different ending. Otherwise you won’t find it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander Schrier
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ook hier sinds vanochtend geen verbinding meer met een Nokia XS-010G-Q (volgens de router viel de verbinding weg om 2:53). Vanaf 12 januari heeft dit prima gewerkt; ik heb zelfs nooit gekeken welke firmwareversie er op stond. Ik weet ook niet eens zeker of er bij het activeren extra stappen nodig waren aan de kant van DFN, zo makkelijk liep het allemaal. Als ik niet was vergeten om VLAN 100 te activeren was ik waarschijnlijk nog sneller weer online geweest...

Ik kan op het moment niet de firmwareversie controleren, maar het lijkt er dus op dat meerderen hetzelfde probleem hebben. Toeval bestaat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn.
Itay schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:21:
[...]

https://hack-gpon.org/ont-nokia-g-010g-q/

You need to change the device your using IP to the same IP with different ending. Otherwise you won’t find it.
I see, thank you for the quick response, will give this a try later today.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn.
Sander Schrier schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:23:
Ook hier sinds vanochtend geen verbinding meer met een Nokia XS-010G-Q (volgens de router viel de verbinding weg om 2:53). Vanaf 12 januari heeft dit prima gewerkt; ik heb zelfs nooit gekeken welke firmwareversie er op stond. Ik weet ook niet eens zeker of er bij het activeren extra stappen nodig waren aan de kant van DFN, zo makkelijk liep het allemaal. Als ik niet was vergeten om VLAN 100 te activeren was ik waarschijnlijk nog sneller weer online geweest...

Ik kan op het moment niet de firmwareversie controleren, maar het lijkt er dus op dat meerderen hetzelfde probleem hebben. Toeval bestaat niet?
Omdat het alleen de G-variant is die het ineens niet meer doet kunnen we uitgaan van niet, we kunnen voor nu denk ik niet anders dan afwachten…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander Schrier
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Boudewijn. schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:42:
[...]

Omdat het alleen de G-variant is die het ineens niet meer doet kunnen we uitgaan van niet, we kunnen voor nu denk ik niet anders dan afwachten…
Hier werkt het nu in ieder geval weer :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:40
Ipv6 hier idd ook weer online.
Even kijken of een reset van de ont en de router ipv4 weer terugbrengt (gebeurt helaas vaker)

Edit.
And we are back.
Alles lijkt weer in de lucht te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door DCG909 op 26-03-2024 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdpeijl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:55
Sander Schrier schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Hier werkt het nu in ieder geval weer :*)
Ja, dank voor het bericht. Bij mij nu ook weer in orde.
Iemand van delta enig idee wat er aan de hand was?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

—-ALL—-
Vannacht is er een sync geweest van de inventory.
De XS-010G software werd zo ver handmatig gepushed omdat dit officieel geen niet in onze inventory zit.
Door de sync is de software handling weer op auto geschoten waardoor de devices onderuit zijn gegaan.
Zou nu weer moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

Buffalo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:54:
[...]

Bij mij heeft het ook gewerkt zonder vlan 102. Maar sinds een maand of zo, werkt het bij mij ook niet meer zonder dat vlan. Ik heb een udm pro als router, dus kan wel met vlans werken.
Maar dit was wel een trigger voor mij om naar cheapconnect te gaan.
Goedkoper en geen gedoe met vlans. Want de udm kan maar 1 vlan instellen op de wlan interface en om dus meerdere vlans te kunnen gebruiken, moest er een switch tussen om de vlans te ontkoppelen.
En dan werkt het wel (want vlan 102 ingesteld)

Maar inderdaad, ik was toen ook verbaasd dat het werkte, zonder dat vlan in te stellen. Maar misschien was dat aan de kant van delta een tijdelijke fout, wat ze hebben hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 22:15
R3D schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:02:
—-ALL—-
De XS-010G software werd zo ver handmatig gepushed omdat dit officieel geen niet in onze inventory zit.
Door de sync is de software handling weer op auto geschoten waardoor de devices onderuit zijn gegaan.
Ik heb vanochtend dus 1,5 uur aan de telefoon gehangen met de klantenservice van Delta. Ik heb ook de XS-010G, en vanaf ergens tussen 3 en 4 uur geen internet meer volgens mijn Synology. Heeft vanaf december vlekkeloos gedraaid.

Vanochtend als eerste de originele Delta XS2426G-B aangesloten om te kijken of die wel internet had en vervolgens de klantenservice gebeld.

Belangrijkste wat ik geleerd heb en waar ik behoorlijk boos om ben geworden: recent is (volgens 3 medewerkers die ik gesproken heb) intern bij Delta de wijziging doorgevoerd dat ze indien je eigen apparatuur hebt geregistreerd, ze geen support meer kunnen/mogen leveren. Degene die mij wél heeft proberen te helpen en een ticket wilde aanmaken, werd bij die stap in het proces geblokkeerd.
Samenvatting: u heeft eigen apparatuur dus u moet het zelf oplossen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, zeker niet omdat ik het modem in bruikleen voor supportdoeleinden weer heb aangesloten?

Tot dusver zijn mijn ervaringen met de klantenservice niet al te best. Bij telefonische bestelling/overstap verkeerd voorgelicht over de bridgemodus, niet kunnen annuleren omdat de wijziging naar XGS-PON in gang was gezet en niet geannuleerd kon worden, en nu geen support meer omdat ik eigen apparatuur heb geregistreerd (tbv vpn, remote access, synology, plex server, een prijzige Asus mesh set etc).

[ Voor 12% gewijzigd door Nielz1990 op 26-03-2024 11:37 . Reden: aanvulling info ]

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevsk
  • Laatst online: 16-09 15:47
R3D schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:02:
—-ALL—-
Thanks voor de update... ik was al bang hiervoor. Helaas blijkt het snel schakelen door het omzetten naar de Nokia van Delta dus ook niet te helpen doordat deze ook geen verbinding meer kon krijgen. Maar ik ook vanmorgen contact gehad met de helpdesk en die gingen er achteraan. Nu alleen hopen dat ze dus niet mijn eigen ONT er nu uit gooien zodat ik weer online kom op de standaard Nokia aangezien de problemen nu opgelost lijken te zijn :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:20
Als we straks nog maar één registratie hebben op de OLT, dan wordt het met een eigen modem dan ook onmogelijk weer online te komen met het originele modem, als bovenstaande weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielz1990
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 22:15
Polyphemus schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:08:
Als we straks nog maar één registratie hebben op de OLT, dan wordt het met een eigen modem dan ook onmogelijk weer online te komen met het originele modem, als bovenstaande weer gebeurt.
Dat was dus vermoedelijk vanochtend bij mij al aan de hand. Ze kunnen/mogen geen support meer leveren als je eigen apparatuur geregistreerd hebt. Ik had de originele modem aangesloten en die konden ze dus al niet uitlezen tijdens het telefoongesprek met de klantenservice

Intel Core i7 12700k, MSI RTX 3080 Gaming Z 10G, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000 CL36, Asus ROG Strix Z690-I Gaming Wifi, Samsung 980 Pro 1TB, Samsung 980 1TB, Phanteks Eclipse P200A DRGB, Phanteks Glacier One 240 MPH, Phanteks Revolt Pro 850w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:20
Nielz1990 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:11:
[...]

Dat was dus vermoedelijk vanochtend bij mij al aan de hand. Ze kunnen/mogen geen support meer leveren als je eigen apparatuur geregistreerd hebt. Ik had de originele modem aangesloten en die konden ze dus al niet uitlezen tijdens het telefoongesprek met de klantenservice
Zonder details blijft het gissen natuurlijk, maar aan de andere kant, Odido op het DFN netwerk gebruikt ook de Nokia 010 (standaard geleverd), en op de mijne was er rond 2:20 wel een korte onderbreking, maar die is het wel blijven doen. De Nokia 010 op mijn DFN verbinding (bij mijn ouders, eigen modem) had nergens last van :?

[ Voor 3% gewijzigd door Polyphemus op 26-03-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn.
Hallo lezers,

Ik heb vorige week een Nokia XS-010G-Q binnen gekregen en ik denk dat ik de verkeerde firmware heb. Ik constateerde vanochtend dat wanneer ik mijn router aansluit terwijl ook het PON lampje brandt, het data-lampje niet gaat branden, maar wanneer de vezel niet verbonden is deze wel gaat branden.

Nou heb ik geprobeerd in de webui te komen met de tips die hier eerder in dit topic gegeven zijn, maar ben helaas nog geen stap verder gekomen. Nadat het gelukt was om in te loggen op de webUI kreeg ik dit voor mn neus, en durf ik niet verder te gaan in angst dat ik mijn modem 'brick'.

De foto van de webUI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hq2Wti9i8AlBqeuuwQJ0_vZOY0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vV2nrUQBEredGguUFdx6RJVD.png?f=user_large

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

P.S. het modem is al wel geregistreerd bij Delta, en bij het aansluiten van de glasvezelkabel krijg ik een groen pon-lampje, hieruit heb ik maar aangenomen dat de registratie wel goed verlopen is.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn. op 26-03-2024 15:57 . Reden: Verkeerde afbeelding ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
@Boudewijn. @R3D moet je vragen voor een firmware update. En het serienummer zou ik niet online laten.

[ Voor 26% gewijzigd door bjusterbaarlik op 26-03-2024 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn.
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:55:
@Boudewijn. @R3D moet je vragen voor een firmware update. En het serienummer zou ik niet online laten.
Dan ga ik dat doen, dankjewel!

Goed dat je het zegt over dat sn, was me niet opgevallen, dom van me, ik heb de foto weggehaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kogel
Ook hier weer online. Ook uitgebreid met de servicedesk gesproken. Kunnen niets doen. Mijn oude originele Nokia deed het wel vanmorgen. Maar nu doet de Nokia XS-010G-Q het ook weer. Op zich vreemd dat die oude het dan ook doet lijkt mij. maar goed.

Voornaamste vind ik dat Delta mij verteld een bedrijf in te schakelen om mij support te leveren op mijn Nokia XS-010G-Q. Dat is niet wat ik wil. Ik wil gewoon een modem dat door de ISP beheerd wordt en ik was niet op de hoogte tijdens aangaan van het contract dat het modem niet in Bridge kan. Dus ik ben misleid en wil van mijn contract af. Dan gewoon lekker weer terug naar Ziggo.

Veel keren gevraagd maar Delta wil geen bridge modem verstrekken zonder ik naar het zakelijk pro contract ga, Maar dat is echt financiele kolder.....
Pagina: 1 ... 51 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.