Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:50

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
justdaboo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:38:
[...]

Ik heb helaas maar een kleine voorraad (10) voor mn eigen projectjes. Daarnaast worden de lades door de aannemers verwijderd als deze nog in de FTU’s zitten. Bij nieuwe leveringen krijgen de aannemers de FTU’s zonder lades geleverd.
Hier in de omgeving laten de aannemers ze wel allemaal in de FTU's zitten. Dus waar ik kan verzamel ik ze :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Nog maar 1 op voorraad.. en goed kans dat dit het "oude" type is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 15:56
wbschenk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:45:
[...]

Nog maar 1 op voorraad.. en goed kans dat dit het "oude" type is..
zo te zien wel, die in de FTU zijn vierkanter

RichardVos.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Fox-Racing schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:05:
[...]

zo te zien wel, die in de FTU zijn vierkanter
Moet zelf ook nog even de afbeeldingen op mijn webshop updaten... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 14:14
Komende weken alvast maar weer wat voorbereidend werk gaan doen (je weet natuurlijk nooit of @R3D komende week er met de schep op uitgaat)

waar we nu van UDM Pro via een DAC kabel naar een Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) gaan en daarvandaan door het huisje heen.

Daarom gaan we dit weekend alvast de voorbereidingen treffen voor een lichte upgrade.
We gaan dus de "backbone" ombouwen naar 10G ipv 1G

UDM Pro naar Ubiquiti UniFi Switch Aggregation en van daaruit gaan we via SFP+ DAC kabels naar (een voor mijn) nieuwe Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (24-poorts, 400W PoE++) en tevens naar me Ubiquiti UniFi Network Video Recorder.
Dan blijft alleen me NAS over, maar helaas heeft die geen optie voor een 10G verbinding (word dus weer ff sparen en vraag & aanbod in de gaten houden :+ )

Arwin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox-Racing
Sinds gisteravond de Nokia xs-010x-q weer draaien met daar achter een Unifi Express
rechtstreeks op de Express heb ik nu mijn Synology NAS (DS220+) zitten.

Zodat ik de snelheden even kan monitoren met Speedtracker (iPerf krijg ik niet aan de praat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55NHLDvuLEKqv4nWHRzZGR_FiiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e4SD7P5XYMYmYiEQixByrwmp.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je de stabiele verbinding van Ziggo, en het overschakelen op Delta.
Ik vind het nog niet heel stabiel qua verbinding.

Iemand tips of tricks?

RichardVos.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Fox-Racing Ik heb een 8 Gbps verbinding en zie ook veel verschillen als ik een speedtest doe. Dit heeft denl ik te maken met het aantal modems wat op 1 poort zit (en natuurlijk hoe actief je buren zijn) en de overboeking op de POP. Onlangs is er wel een upgrade geweest bij ons, nu haal ik regelmatig speedtesten van 6-7 Gbps. Maar er zitten er ook bij die onder de 1 Gbps gaan. Gezien ik een abonnement heb met de hoogste snelheid, heb ik denk ik een hogere prioriteit maar de snelheid is niet zo continue als bij Ziggo. Daar zit je ook met best veel modems op een coax-segment maar de overboeking is daar veel lager.

Ik denk dat je wel kunt stellen dat hoe hoger je snelheid is, des te meer fluctuaties je krijgt.
En ach, heb je continue die snelheid nodig? Als dat zo is, moet je eigenlijk geen consumenten abonnementje nemen. Ik ben tevreden met wat ik nu behaal voor €70 per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Fox-Racing schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:45:
Sinds gisteravond de Nokia xs-010x-q weer draaien met daar achter een Unifi Express
rechtstreeks op de Express heb ik nu mijn Synology NAS (DS220+) zitten.

Zodat ik de snelheden even kan monitoren met Speedtracker (iPerf krijg ik niet aan de praat)

[Afbeelding]

Hier zie je de stabiele verbinding van Ziggo, en het overschakelen op Delta.
Ik vind het nog niet heel stabiel qua verbinding.

Iemand tips of tricks?
Wat doet SpeedTracker? Welke server wordt daarbij gebruikt? Welke speedtest tooling? Ookla?

Ik begrijp dus dat je een meting laat doen vanuit de NAS? Is die wel snel genoeg daarvoor? Waarom niet vanaf een PC? SpeedTest van Ookla naar een snelle server, scriptje elk uur, schrijven naar file, openen in Excel en grafiekje maken.

De output van een SpeedTest is zo betrouwbaar als het tool zelf.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kent iemand een Windows tool welke periodiek een iperf test kan uitvoeren en dit in een aantrekkelijke vorm kan presenteren? Ik ben zelf niet zo van de github tooltjes installeren en heb nog wel een snelle laptop staan die ik voor dit doel kan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:49:
Kent iemand een Windows tool welke periodiek een iperf test kan uitvoeren en dit in een aantrekkelijke vorm kan presenteren? Ik ben zelf niet zo van de github tooltjes installeren en heb nog wel een snelle laptop staan die ik voor dit doel kan gebruiken.
Zoals ik zei, iPerf3 in een batchfile met sleep als wachtloop, output naar file met redirection, met tail laatste regel bewaren (en nog een keer met -R). Met Excel mooie grafiekjes maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmBPaFbr20eLSTCtTSnrATyWf5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWqLOHvyJhOdupcSAC9sDUVi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb e.e.a. geautomatiseerd met programmatuur in Freebasic en macro’s in Excel. Hoe handig ben je daar mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet handig. Er zal toch vast wel een Windows app zijn die dit allemaal super simpel mogelijk maakt, zonder dat je door hoepels moet springen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:45:
Niet handig. Er zal toch vast wel een Windows app zijn die dit allemaal super simpel mogelijk maakt, zonder dat je door hoepels moet springen?
Ik heb er maar 1 gevonden: http://www.iperfwindows.com/ en die is enorm duur.

De rest die ik zie bestaat uit allerlei scripts in bijvoorbeeld Python, en dat wilde je niet.

Ik zou er eens tijd in moeten stoppen om mijn tooltjes geschikt te maken voor andermans gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Ik heb er maar 1 gevonden: http://www.iperfwindows.com/ en die is enorm duur.

De rest die ik zie bestaat uit allerlei scripts in bijvoorbeeld Python, en dat wilde je niet.

Ik zou er eens tijd in moeten stoppen om mijn tooltjes geschikt te maken voor andermans gebruik.
Zal eens kijken of ik met c# wat kan bouwen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
wbschenk schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Zal eens kijken of ik met c# wat kan bouwen :)
Off-topic:

Is zeker te doen, gewoon de iPerf3 executable met de juiste parameters aanroepen, in Freebasic kun je dat als pipe doen:
code:
1
open “iPerf3 -c ….” for input as #1
en dan met een while not eof(1) loop en get #1 die pipe lezen, m.a.w. de output in een variabele lezen.

Daarom gebruik ik Freebasic, de oorsprong daarvan ligt in Linux en onderliggend is de compiler gcc. Dus het beste van twee werelden, flexibiliteit van Windows met de filosofie van Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fox-Racing
ernstoud schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:44:
[...]

Wat doet SpeedTracker? Welke server wordt daarbij gebruikt? Welke speedtest tooling? Ookla?

Ik begrijp dus dat je een meting laat doen vanuit de NAS? Is die wel snel genoeg daarvoor? Waarom niet vanaf een PC? SpeedTest van Ookla naar een snelle server, scriptje elk uur, schrijven naar file, openen in Excel en grafiekje maken.

De output van een SpeedTest is zo betrouwbaar als het tool zelf.
Speedtest Tracker voor een Docker omgeving die ik op mijn Synology draai.
Puur omdat ik het zo een beetje kan monitoren (om het kwartier een testje)
maar gaat mij puur dat het geautomatiseerd opgeslagen word.

https://github.com/alexjustesen/speedtest-tracker

NAS heeft 2 1Gb poorten, verder alles nieuwe Cat6a kabels en Unifi Express tussen modem en NAS
Ben nog puur aan het testen voordat ik m'n netwerk omzet van Ziggo naar Delta

RichardVos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 19:14
Effectief gebruikt je NAS voor deze test dan maar 1 van je Gb poorten.
Want je data spoor zal maar 1 van de paden gebruiken in je op stelling (Aggregate)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fox-Racing
psdata schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:20:
Effectief gebruikt je NAS voor deze test dan maar 1 van je Gb poorten.
Want je data spoor zal maar 1 van de paden gebruiken in je op stelling (Aggregate)
Klopt, heb hem zonder Aggregate ook aangesloten op 1 poort

RichardVos.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Fox-Racing schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:15:
[...]

Speedtest Tracker voor een Docker omgeving die ik op mijn Synology draai.
Puur omdat ik het zo een beetje kan monitoren (om het kwartier een testje)
maar gaat mij puur dat het geautomatiseerd opgeslagen word.

https://github.com/alexjustesen/speedtest-tracker

NAS heeft 2 1Gb poorten, verder alles nieuwe Cat6a kabels en Unifi Express tussen modem en NAS
Ben nog puur aan het testen voordat ik m'n netwerk omzet van Ziggo naar Delta
Ziet er fraai uit. Maar ik ben geen fan van SpeedTest in een container. Dergelijke tests moet je voor betrouwbare resultaten toch zo native mogelijk doen. Nu meet je toch ook de performance van de Docker TCP stack e.d.

Met Docker op Windows meet ik zo al 2 ms. extra latency t.o.v. native en traceroute werkt al helemaal niet door een al lang bestaande bug in de TCP/IP stack (vpnkit):

https://github.com/moby/vpnkit/issues/194

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08 10:07
Probleempje met de Nokia XS-101X-Q die ik nog niet eerder ben tegengekomen:

Met het (standaard) Nokia modem via Delta haal ik 2Gbit/s met de Nokia XS-101X-Q ‘slechts’ 1Gbits/s.
Firmware op de ont is 3FE49337BOCK21 (Active).
De bekabeling is hetzelfde, alleen dus een andere ont. Achter de ont/modem zit een UDM pro (10Gbit).
De helpdesk van Delta kan me niet helpen (dat is ook wel logisch).

Naast de lagere snelheid is de verbinding super stabiel. Zijn er meer mensen die dit herkennen en/of een idee hebben wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@rikhartman Ja, is vaker voorgekomen. Dan moet er ergens nog iets geupdate worden. Stuur R3D even een pb met je klantnummer en je “klacht”. Grote kans dat hij het kan oplossen met zijn magische tovermuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
rikhartman schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:06:
Probleempje met de Nokia XS-101X-Q die ik nog niet eerder ben tegengekomen:

Met het (standaard) Nokia modem via Delta haal ik 2Gbit/s met de Nokia XS-101X-Q ‘slechts’ 1Gbits/s.
Firmware op de ont is 3FE49337BOCK21 (Active).
De bekabeling is hetzelfde, alleen dus een andere ont. Achter de ont/modem zit een UDM pro (10Gbit).
De helpdesk van Delta kan me niet helpen (dat is ook wel logisch).

Naast de lagere snelheid is de verbinding super stabiel. Zijn er meer mensen die dit herkennen en/of een idee hebben wat ik nog kan proberen?
Is de data led op de XS-101X-Q blauw (10G) (eventueel oranje (2.5G)), maar zeker geen groen (1G)?
Misschien aan auto negotiate issue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bsmile000
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 21:49
fstechnics schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Ik heb net mijn aansluting gekregen van Delta met het Nokia modem, maar wil deze graag vervangen door een SFP module in mijn Dreamwall. Ik vroeg mij af of jij (@bsmile000 het ondertussen weer aan de praat hebt gekregen op jouw Dreamwall. Anders kan ik beter wachten tot er nieuwe Unify OS updates zijn denk ik :(
Nee, werkt bij mij nog niet. Waarschijnlijk lukt het wel als ik terug ga naar de oude versie, maar dat is een route die ik eigenlijk niet wil lopen. Ik heb een ticket gemeld bij Ubiquiti en dat loopt nog. Hopelijk komt er in de volgende versie OS een definitieve oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

robertwebbe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:44:
@Fox-Racing Ik heb een 8 Gbps verbinding en zie ook veel verschillen als ik een speedtest doe. Dit heeft denl ik te maken met het aantal modems wat op 1 poort zit (en natuurlijk hoe actief je buren zijn) en de overboeking op de POP. Onlangs is er wel een upgrade geweest bij ons, nu haal ik regelmatig speedtesten van 6-7 Gbps. Maar er zitten er ook bij die onder de 1 Gbps gaan. Gezien ik een abonnement heb met de hoogste snelheid, heb ik denk ik een hogere prioriteit maar de snelheid is niet zo continue als bij Ziggo. Daar zit je ook met best veel modems op een coax-segment maar de overboeking is daar veel lager.

Ik denk dat je wel kunt stellen dat hoe hoger je snelheid is, des te meer fluctuaties je krijgt.
En ach, heb je continue die snelheid nodig? Als dat zo is, moet je eigenlijk geen consumenten abonnementje nemen. Ik ben tevreden met wat ik nu behaal voor €70 per maand.
Hi @robertwebbe , ik ben wel benieuwd vanaf wanneer jij deze upgrade/ wijziging hebt ervaren. Was dat in de afgelopen week?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@R3D Volgens mij een week of 3 geleden. Ben ondertussen 2 weken op vakantie geweest en weet het niet meer precies.

Kan dat kloppen? Of is het wellicht dat Ubiquiti nu anders meet naar aanleiding van een update?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:58:
@R3D Volgens mij een week of 3 geleden. Ben ondertussen 2 weken op vakantie geweest en weet het niet meer precies.

Kan dat kloppen? Of is het wellicht dat Ubiquiti nu anders meet naar aanleiding van een update?
Ik moet zeggen dat het hier nog steeds altijd "rete strak is" ik heb wel gemerkt dat 2 of 3 weken geleden Novoserve hele grote schommelingen had bij het meten, vooral met upload.

Ik zal mn grafiekje weer ns bijwerken als ik een gaatje heb, maar het testje van zojuist kwam uit op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrqea8xG6u6YGKz9iFWDcqAevYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6VlKcSw0cPQkIurvT4xzQIju.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGzl-XGmiNsIpluRxRjNPG-Mj2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CtulG86csUy2Au4HarQawKuS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricksmit
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-07-2024
Wij hebben de Fritzboz 5590 XGS-PON mét Delta geinstalleerd met wifipunten erop Fritz Repeater 3000ax. Zoveel mogelijk bekabeld via de FritzBox, zo ook de settop box van iptv van Delta. Helaas krijgen wij dit niet werkend. Zowel de Delta TV App als de settop box krijgen lastig of geen verbinding. Wordt iptv uberhaupt wel ondersteunt in deze setup? Wat zijn jullie ervaringen? Ik zie ook nergens een optie om een vlan in te stellen (mocht dat nodig zijn). Andere diensten zoals NLZiet of een Netflix werken foutloos. Internet verbinding is overigens zeer stabiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ricksmit schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:10:
Wij hebben de Fritzboz 5590 XGS-PON mét Delta geinstalleerd met wifipunten erop Fritz Repeater 3000ax. Zoveel mogelijk bekabeld via de FritzBox, zo ook de settop box van iptv van Delta. Helaas krijgen wij dit niet werkend. Zowel de Delta TV App als de settop box krijgen lastig of geen verbinding. Wordt iptv uberhaupt wel ondersteunt in deze setup? Wat zijn jullie ervaringen? Ik zie ook nergens een optie om een vlan in te stellen (mocht dat nodig zijn). Andere diensten zoals NLZiet of een Netflix werken foutloos. Internet verbinding is overigens zeer stabiel.
Mijn ervaring is dat IPTV perfect werkt over VLAN 100, in meerdere situaties/aansluitingen is dit het geval. Staat IGMP Snooping aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricksmit
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-07-2024
justdaboo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:16:
[...]

Mijn ervaring is dat IPTV perfect werkt over VLAN 100, in meerdere situaties/aansluitingen is dit het geval. Staat IGMP Snooping aan?
Ik heb alleen de verbinding ingesteld op de Fritzbox op Delta en daarna hebben wij internet. Er zijn geen vlan's of igmp snooping instellingen gedaan. Deze kan ik niet vinden helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
R3D schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:41:
[...]

Hi @robertwebbe , ik ben wel benieuwd vanaf wanneer jij deze upgrade/ wijziging hebt ervaren. Was dat in de afgelopen week?
Zijn jullie ergens mee bezig op dat gebied R3D? Mij viel op dat vorige week de upload hier erg goed was, niet alleen in iperf maar ook gewoon in de Ookla Speedtest App. Kreeg overal en nergens zowaar de volle 2 gbit upload.
Vandaag is het dan juist weer knudde en kom ik niet eens aan de 1 gbit bij de meeste hosts die ik heb getest. Download is wel altijd goed. Waarom kost het (schijnbaar) meer moeite om uploads ook snel en stabiel te laten zijn??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Hallotjes,

Gebruik nu al een tijdje mijn Nokia XS-010X-Q op het Delta netwerk, er gebeurt alleen af en toe wat vreemds..

De 1000mbit modus van de ethernet poort schakelt tijdens de werking van het apparaat om naar 100mbit, als ik de ethernet kabel er dan uit haal en er weer in steek dan schakelt deze meestal weer om naar 1000mbit maar soms kost dit ook een paar pogingen.

Klinkt dit iemand bekend? ik heb al meerdere kabels geprobeerd..

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@joon Welke software versie draait die op?

Als je een andere hebt dan 3FE49337BOCK21, stuur dan even een PB naar R3D met je klantnummer en het vriendelijke verzoek voor een update van je XS-010X-Q.

[ Voor 63% gewijzigd door robertwebbe op 12-03-2024 16:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
joon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:35:
Hallotjes,

Gebruik nu al een tijdje mijn Nokia XS-010X-Q op het Delta netwerk, er gebeurt alleen af en toe wat vreemds..

De 1000mbit modus van de ethernet poort schakelt tijdens de werking van het apparaat om naar 100mbit, als ik de ethernet kabel er dan uit haal en er weer in steek dan schakelt deze meestal weer om naar 1000mbit maar soms kost dit ook een paar pogingen.

Klinkt dit iemand bekend? ik heb al meerdere kabels geprobeerd..
Wat zit er aan de andere kant van die kabel? Lijkt op een slecht contact van een ader(paar) waardoor de auto negotiation op 100 Mbps. over gaat. Kan dus ook de RJ-45 connector in de ONT of aan de andere kan zijn.

Of een defect in 1 van de twee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joon
ernstoud schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Wat zit er aan de andere kant van die kabel? Lijkt op een slecht contact van een ader(paar) waardoor de auto negotiation op 100 Mbps. over gaat. Kan dus ook de RJ-45 connector in de ONT of aan de andere kan zijn.

Of een defect in 1 van de twee.
Ja dat dacht ik dus ook, dit heb ik min of meer uitgesloten met andere kabels en andere poorten.
Heb een mini PC waar pfSense op draait, ik heb de WAN gewisseld naar een van de andere poorten op de mini PC en na een aantal dagen stond deze weer op 100.

Het lijkt er op dat als er een poort niet lekker is, het die van de Nokia ONT is.
robertwebbe schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:38:
@joon Welke software versie draait die op?

Als je een andere hebt dan 3FE49337BOCK21, stuur dan even een PB naar R3D met je klantnummer en het vriendelijke verzoek voor een update van je XS-010X-Q.
Het is inderdaad 3FE49337BOCK21, de ONT draait dus op de laatste firmware.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@joon En als je direct een laptop aansluit?

N.b. Dan wel even de VLAN ID van je ethernet adapter op 100 instellen.

[ Voor 133% gewijzigd door robertwebbe op 12-03-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
robertwebbe schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:00:
@joon En als je direct een laptop aansluit?

N.b. Dan wel even de VLAN ID van je ethernet adapter op 100 instellen.
Goeie tip, maar het bevestigd helaas mijn vermoeden.
Alleen 100baseTX, maakt niet uit welke kabel ik pak.. het is nu ook ineens niet meer soms 1000BaseT :(..

Acties:
  • +4 Henk 'm!
joon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:30:
[...]

Goeie tip, maar het bevestigd helaas mijn vermoeden.
Alleen 100baseTX, maakt niet uit welke kabel ik pak.. het is nu ook ineens niet meer soms 1000BaseT :(..
Kijk eens goed met veel licht in de RJ-45 connector van de Nokia. Geen verontreiniging? Geen van de 8 pennetjes verbogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joon
ernstoud schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:38:
[...]

Kijk eens goed met veel licht in de RJ-45 connector van de Nokia. Geen verontreiniging? Geen van de 8 pennetjes verbogen?
Nee ze zijn allemaal kaarsrecht, poortje is als nieuw zo schoon.

Ook de contacten (zonder power) schoongemaakt met een wattenstaafje en wat alcohol. Geen effect. Ik heb nu na heel veel pogingen weer 1000BaseT.

[ Voor 19% gewijzigd door joon op 12-03-2024 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
joon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:47:
[...]

Nee ze zijn allemaal kaarsrecht, poortje is als nieuw zo schoon.

Ook de contacten (zonder power) schoongemaakt met een wattenstaafje en wat alcohol. Geen effect. Ik heb nu na heel veel pogingen weer 1000BaseT.
Wellicht een slechte soldeerverbinding van die socket op de printplaat van de Nokia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joon
ernstoud schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:52:
[...]

Wellicht een slechte soldeerverbinding van die socket op de printplaat van de Nokia.
Dat wordt dan een RMA ;(

Als het echt een losse soldeerverbinding is zou dat mij wel geld besparen maar als dat het niet is heb ik geen garantie meer :P (hoewel het wel enorm krap is m.b.t garantie..)

[ Voor 6% gewijzigd door joon op 12-03-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmichael1991
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:09
Na bijna 2 jaar is hier ook eindelijk mijn signaal geactiveerd! Verbinding werkte goed op het Nokia XS-2426G-B modem. Dus ik vol verwachting de Zaram uit de 2e group-buy van @ernstoud (DANK!) aangemeld via de chat.
Direct de Zaram in mijn UDM Pro gestoken en glasvezel aangesloten d.m.v. het koppelstukje en vlan 100 ingesteld.

Diezelfde avond kreeg ik al een IP adres wat netjes te zien was. Eerst een 100. serie (cg-nat), na een chat met de klantenservice werd dit een 62.xx adres.

Ik de volgende ochtend mooi van mijn delta verbinding de primaire wan verbinding gemaakt, wat denk je?
Geen internet, in ieder geval zeer slecht.. Zou dit dan de befaamde UDM Pro - Zaram combi zijn wat niet werkt? Board Revision 10.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
ethtool -m eth9 (geeft hetzelfde signaal als in SFP 11)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
root@Thuis:~# ethtool -m eth9
    Identifier                                : 0x03 (SFP)
    Extended identifier                       : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID)
    Connector                                 : 0x01 (SC)
    Transceiver codes                         : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
    Transceiver type                          : 10G Ethernet: 10G Base-LR
    Encoding                                  : 0x06 (64B/66B)
    BR, Nominal                               : 10300MBd
    Rate identifier                           : 0x00 (unspecified)
    Length (SMF,km)                           : 20km
    Length (SMF)                              : 20000m
    Length (50um)                             : 0m
    Length (62.5um)                           : 0m
    Length (Copper)                           : 0m
    Length (OM3)                              : 0m
    Laser wavelength                          : 1270nm
    Vendor name                               : Zaram
    Vendor OUI                                : 00:0b:6f
    Vendor PN                                 : ZXOS11NPI
    Vendor rev                                : 1B
    Option values                             : 0x22 0x02
    Option                                    : RX_LOS implemented
    Option                                    : Power level 2 requirement
    Option                                    : Power level 3 requirement
    BR margin, max                            : 0%
    BR margin, min                            : 0%
    Vendor SN                                 : ZRMT2309****
    Date code                                 : 230310
    Optical diagnostics support               : Yes
    Laser bias current                        : 15.328 mA
    Laser output power                        : 4.9162 mW / 6.92 dBm
    Receiver signal average optical power     : 0.0454 mW / -13.43 dBm
    Module temperature                        : 47.75 degrees C / 117.95 degrees F
    Module voltage                            : 3.2702 V
    Alarm/warning flags implemented           : Yes
    Laser bias current high alarm             : Off
    Laser bias current low alarm              : Off
    Laser bias current high warning           : Off
    Laser bias current low warning            : Off
    Laser output power high alarm             : Off
    Laser output power low alarm              : Off
    Laser output power high warning           : Off
    Laser output power low warning            : Off
    Module temperature high alarm             : Off
    Module temperature low alarm              : Off
    Module temperature high warning           : Off
    Module temperature low warning            : Off
    Module voltage high alarm                 : Off
    Module voltage low alarm                  : Off
    Module voltage high warning               : Off
    Module voltage low warning                : Off
    Laser rx power high alarm                 : Off
    Laser rx power low alarm                  : Off
    Laser rx power high warning               : Off
    Laser rx power low warning                : Off
    Laser bias current high alarm threshold   : 90.000 mA
    Laser bias current low alarm threshold    : 2.000 mA
    Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA
    Laser bias current low warning threshold  : 4.000 mA
    Laser output power high alarm threshold   : 6.5535 mW / 8.16 dBm
    Laser output power low alarm threshold    : 2.1380 mW / 3.30 dBm
    Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
    Laser output power low warning threshold  : 2.3442 mW / 3.70 dBm
    Module temperature high alarm threshold   : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F
    Module temperature low alarm threshold    : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F
    Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F
    Module temperature low warning threshold  : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F
    Module voltage high alarm threshold       : 4.0000 V
    Module voltage low alarm threshold        : 3.0000 V
    Module voltage high warning threshold     : 3.5000 V
    Module voltage low warning threshold      : 3.1000 V
    Laser rx power high alarm threshold       : 0.1995 mW / -7.00 dBm
    Laser rx power low alarm threshold        : 0.0006 mW / -32.22 dBm
    Laser rx power high warning threshold     : 0.1778 mW / -7.50 dBm
    Laser rx power low warning threshold      : 0.0008 mW / -30.97 dBm

ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9, iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.0.0/16 -o eth9 -j MASQUERADE
IP adres lijkt goed te staan, getest met ip addr show dev eth9
code:
1
2
3
4
5
6
3: eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 10000
    link/ether 24:5a:4c:**:**:** brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.200.2/24 scope global eth9
       valid_lft forever preferred_lft forever
    inet6 fe80::265a:4cff:****:***/64 scope link 

Pingen naar 192.168.200.1 lukt niet
code:
1
2
3
4
5
root@Thuis:~# ping -c3 192.168.200.1
PING 192.168.200.1 (192.168.200.1) 56(84) bytes of data.
From 192.168.200.2 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable

Pingen naar 192.168.200.2 lukt wel
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
root@Thuis:~# ping -c3 192.168.200.2
PING 192.168.200.2 (192.168.200.2) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.200.2: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.069 ms
64 bytes from 192.168.200.2: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.039 ms
64 bytes from 192.168.200.2: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.066 ms

--- 192.168.200.2 ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2007ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.039/0.058/0.069/0.013 ms

SSH verbinding met 192.168.200.2 wordt het wachtwoord niet geaccepteerd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@Thuis:~# ssh admin@192.168.200.2
The authenticity of host '192.168.200.2 (192.168.200.2)' can't be established.
ECDSA key fingerprint is SHA256:1yip7qeHpyn9LP************.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no/[fingerprint])? y
Please type 'yes', 'no' or the fingerprint: yes
Warning: Permanently added '192.168.200.2' (ECDSA) to the list of known hosts.
Password: 
Password: 
Password: 
Connection closed by 192.168.200.2 port 22

Dus wat kan het zijn? Ligt het toch echt aan mijn UDM Pro? Of is er toch iets anders aan de hand en moet ik misschien @R3D lief aankijken?

Hier nog wat screenshots van mijn instellingen/overzicht in Unifi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q98BVQsTkJA7hyu2dPHJOqB39M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IyNtbOkAJzgZIWLkDRq5XCav.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNBllexP3bZvq24k-vrqdmYMNJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eb7KebfE5m15uShd4nUWpfWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPiNxrfR_dF8Z9ooez2lYAsquQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IZSSFj25z3nOorRwePNReLhH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh-xbyezlZ6WJfgDUH4nNfoqQO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o717JpX5pUnG4eroQGjluu9m.jpg?f=user_large

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door mmichael1991 op 13-03-2024 08:19 . Reden: Board Revision toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:49
mmichael1991 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:06:
Na bijna 2 jaar is hier ook eindelijk mijn signaal geactiveerd! Verbinding werkte goed op het Nokia XS-2426G-B modem. Dus ik vol verwachting de Zaram uit de 2e group-buy van @ernstoud (DANK!) aangemeld via de chat.
Direct de Zaram in mijn UDM Pro gestoken en glasvezel aangesloten d.m.v. het koppelstukje en vlan 100 ingesteld.

Diezelfde avond kreeg ik al een IP adres wat netjes te zien was. Eerst een 100. serie (cg-nat), na een chat met de klantenservice werd dit een 62.xx adres.

Ik de volgende ochtend mooi van mijn delta verbinding de primaire wan verbinding gemaakt, wat denk je?
Geen internet, in ieder geval zeer slecht.. Zou dit dan de befaamde UDM Pro - Zaram combi zijn wat niet werkt? Board Revision 10.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
ethtool -m eth9 (geeft hetzelfde signaal als in SFP 11)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
root@Thuis:~# ethtool -m eth9
    Identifier                                : 0x03 (SFP)
    Extended identifier                       : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID)
    Connector                                 : 0x01 (SC)
    Transceiver codes                         : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
    Transceiver type                          : 10G Ethernet: 10G Base-LR
    Encoding                                  : 0x06 (64B/66B)
    BR, Nominal                               : 10300MBd
    Rate identifier                           : 0x00 (unspecified)
    Length (SMF,km)                           : 20km
    Length (SMF)                              : 20000m
    Length (50um)                             : 0m
    Length (62.5um)                           : 0m
    Length (Copper)                           : 0m
    Length (OM3)                              : 0m
    Laser wavelength                          : 1270nm
    Vendor name                               : Zaram
    Vendor OUI                                : 00:0b:6f
    Vendor PN                                 : ZXOS11NPI
    Vendor rev                                : 1B
    Option values                             : 0x22 0x02
    Option                                    : RX_LOS implemented
    Option                                    : Power level 2 requirement
    Option                                    : Power level 3 requirement
    BR margin, max                            : 0%
    BR margin, min                            : 0%
    Vendor SN                                 : ZRMT2309****
    Date code                                 : 230310
    Optical diagnostics support               : Yes
    Laser bias current                        : 15.328 mA
    Laser output power                        : 4.9162 mW / 6.92 dBm
    Receiver signal average optical power     : 0.0454 mW / -13.43 dBm
    Module temperature                        : 47.75 degrees C / 117.95 degrees F
    Module voltage                            : 3.2702 V
    Alarm/warning flags implemented           : Yes
    Laser bias current high alarm             : Off
    Laser bias current low alarm              : Off
    Laser bias current high warning           : Off
    Laser bias current low warning            : Off
    Laser output power high alarm             : Off
    Laser output power low alarm              : Off
    Laser output power high warning           : Off
    Laser output power low warning            : Off
    Module temperature high alarm             : Off
    Module temperature low alarm              : Off
    Module temperature high warning           : Off
    Module temperature low warning            : Off
    Module voltage high alarm                 : Off
    Module voltage low alarm                  : Off
    Module voltage high warning               : Off
    Module voltage low warning                : Off
    Laser rx power high alarm                 : Off
    Laser rx power low alarm                  : Off
    Laser rx power high warning               : Off
    Laser rx power low warning                : Off
    Laser bias current high alarm threshold   : 90.000 mA
    Laser bias current low alarm threshold    : 2.000 mA
    Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA
    Laser bias current low warning threshold  : 4.000 mA
    Laser output power high alarm threshold   : 6.5535 mW / 8.16 dBm
    Laser output power low alarm threshold    : 2.1380 mW / 3.30 dBm
    Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
    Laser output power low warning threshold  : 2.3442 mW / 3.70 dBm
    Module temperature high alarm threshold   : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F
    Module temperature low alarm threshold    : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F
    Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F
    Module temperature low warning threshold  : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F
    Module voltage high alarm threshold       : 4.0000 V
    Module voltage low alarm threshold        : 3.0000 V
    Module voltage high warning threshold     : 3.5000 V
    Module voltage low warning threshold      : 3.1000 V
    Laser rx power high alarm threshold       : 0.1995 mW / -7.00 dBm
    Laser rx power low alarm threshold        : 0.0006 mW / -32.22 dBm
    Laser rx power high warning threshold     : 0.1778 mW / -7.50 dBm
    Laser rx power low warning threshold      : 0.0008 mW / -30.97 dBm

ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9, iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.0.0/16 -o eth9 -j MASQUERADE
IP adres lijkt goed te staan, getest met ip addr show dev eth9
code:
1
2
3
4
5
6
3: eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 10000
    link/ether 24:5a:4c:**:**:** brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.200.2/24 scope global eth9
    inet6 fe80::265a:4cff:****:***/64 scope link 

Pingen naar 192.168.200.1 lukt niet
code:
1
2
3
4
5
root@Thuis:~# ping -c3 192.168.200.1
PING 192.168.200.1 (192.168.200.1) 56(84) bytes of data.
From 192.168.200.2 icmp_seq=1 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable
From 192.168.200.2 icmp_seq=3 Destination Host Unreachable

Pingen naar 192.168.200.2 lukt wel
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
root@Thuis:~# ping -c3 192.168.200.2
PING 192.168.200.2 (192.168.200.2) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.200.2: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.069 ms
64 bytes from 192.168.200.2: icmp_seq=2 ttl=64 time=0.039 ms
64 bytes from 192.168.200.2: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.066 ms

--- 192.168.200.2 ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2007ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.039/0.058/0.069/0.013 ms

SSH verbinding met 192.168.200.2 wordt het wachtwoord niet geaccepteerd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@Thuis:~# ssh admin@192.168.200.2
The authenticity of host '192.168.200.2 (192.168.200.2)' can't be established.
ECDSA key fingerprint is SHA256:1yip7qeHpyn9LP************.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no/[fingerprint])? y
Please type 'yes', 'no' or the fingerprint: yes
Warning: Permanently added '192.168.200.2' (ECDSA) to the list of known hosts.
Password: 
Password: 
Password: 
Connection closed by 192.168.200.2 port 22

Dus wat kan het zijn? Ligt het toch echt aan mijn UDM Pro? Of is er toch iets anders aan de hand en moet ik misschien @R3D lief aankijken?

Hier nog wat screenshots van mijn instellingen/overzicht in Unifi:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt!
Ik liep gisteren toevallig tegen hetzelfde probleem aan. Zaram 2e hands gekocht (vermoedelijk 1e of 2e groepbuy). UDM pro, board revision 11. Wel ip op Zaram op WAN2 maar zeer trage verbinding en bij overzetten naar WAN1 geen ip.

Gisterochtend aangemeld bij Delta, 's middags een mail met update dat de 'storing' niet op afstand te verhelpen was en vanochtend een mail dat 'storing' was verholpen.

Hierna nog eens geprobeerd en het werkt nu bij mij. _/-\o_ In mijn geval was de oplossing om op WAN1 de VLAN op 100 in te stellen. Die instelling zit blijkbaar aan de WAN-poort vast en veranderd niet als je de source aanpast. En wellicht dat Delta vanochtend de instellingen goed heeft gezet. Voor de rest staan mijn WAN-instellingen nog op fabrieksinstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmichael1991
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:09
yeahbaby schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Ik liep gisteren toevallig tegen hetzelfde probleem aan. Zaram 2e hands gekocht (vermoedelijk 1e of 2e groepbuy). UDM pro, board revision 11. Wel ip op Zaram op WAN2 maar zeer trage verbinding en bij overzetten naar WAN1 geen ip.

Gisterochtend aangemeld bij Delta, 's middags een mail met update dat de 'storing' niet op afstand te verhelpen was en vanochtend een mail dat 'storing' was verholpen.

Hierna nog eens geprobeerd en het werkt nu bij mij. _/-\o_ In mijn geval was de oplossing om op WAN1 de VLAN op 100 in te stellen. Die instelling zit blijkbaar aan de WAN-poort vast en veranderd niet als je de source aanpast. En wellicht dat Delta vanochtend de instellingen goed heeft gezet. Voor de rest staan mijn WAN-instellingen nog op fabrieksinstelling.
Ja, zodra ik van de Zaram de primaire verbinding maak heb ik ook daar vlan 100 ingesteld, wel een ip maar geen verbinding ;(

Ook heb ik beide storing mails gehad (nieuwe stroring, op afstand, verholpen), maar tot op heden dus nog geen succes..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 09:43
Zal nog wel even duren voordat hij populair is op het Delta Fiber netwerk, maar een opvolger is er dus :

https://www.nokia.com/net...etworks/25g-ont-u-010y-a/

[ Voor 8% gewijzigd door Mapje op 13-03-2024 11:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
mmichael1991 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Ja, zodra ik van de Zaram de primaire verbinding maak heb ik ook daar vlan 100 ingesteld, wel een ip maar geen verbinding ;(

Ook heb ik beide storing mails gehad (nieuwe stroring, op afstand, verholpen), maar tot op heden dus nog geen succes..
192.168.200.1 is het vaste adres van de SFP. En 192.168.200.2 is de client als je het goed hebt ingesteld.

Voor het overige heb ik geen suggesties. Helemaal geen internet is bijzonder; de klacht van een enkeling met de UDM Pro en deze SFP was hele lage upload. Ik denk dat @R3D even mee moet kijken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Even offtopic...

Soms hoor ik mensen klagen dat storingen niet gemeld worden...

Gisteravond:
19:47 Down
19:49 klacht van Dochter :)
19:56 SMS Delta storing gemeld
20:17 Online
22:26 SMS Delta storing verholpen

Dus het systeem werkt goed, een dochter is sneller 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
justdaboo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:50:
Even offtopic...

Soms hoor ik mensen klagen dat storingen niet gemeld worden...

Gisteravond:
19:47 Down
19:49 klacht van Dochter :)
19:56 SMS Delta storing gemeld
20:17 Online
22:26 SMS Delta storing verholpen

Dus het systeem werkt goed, een dochter is sneller 8)
Dus moet Delta dochters in de monitoring inzetten. Maar ja, kinderarbeid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clubbtraxx
Mapje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:30:
Zal nog wel even duren voordat hij populair is op het Delta Fiber netwerk, maar een opvolger is er dus :

https://www.nokia.com/net...etworks/25g-ont-u-010y-a/
En ik dacht 7 jaar terug nog, ik trek overal Cat7 in mijn nieuwe woning dan kan ik voorlopig vooruit.
Achteraf gezien beter gelijk al aan de sm fiber kunnen gaan. (Niet omdat het moet, maar omdat het kan.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbyboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-03 06:41
een vraagje voor de wetende;

een tijdje terug een glasvezel aangevraagd om onze bestaande VDSL-verbinding te gaan vervangen.
we hebben voor een Zakelijk Pro abonnement gekozen.
DeltaFiber heeft hiervoor een FTU afgemonteerd in het pand;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nim8JvZgk1sVgJDktwqpuYl8MCc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nDnjAr3kYOLa65vKRRikADZP.webp?f=user_large

hierop heb ik het meegeleverde Nokia XS-2426G-B modem aangesloten en gewacht tot ik een IP-adres kreeg en dus een werkende internet verbinding had.

Ik heb hierna een Genexis GMC TK01-XGS2110 aangeschaft (HV 1.1 09-2022) en middels de chat aan Delta/Caiway het type, PON, serienummer en mac-adres doorgegeven (die laatste wist ik niet zeker, want dit staat niet op het apparaat)

Ik heb vervolgens de glaskabel uit het Nokia modem gehaald en de groene glaskabel in de mediaconverter gestopt en vervolgens de uplink (cat kabel) doorverbonden naar een PfSense Firewall.

De mediaconverter blijft knipperen op Connection.
in de PfSense heb ik een VLAN 100 (en 107 geprobeerd) aangemaakt en deze getagt op mijn WAN interface.
ik heb de optie op DHCP gezet en geprobeerd met een static adres, maar niks gaat werken.

ik heb veel gezocht, maar ben niks tegen gekomen over deze combinatie grondplaat/FTU/NTU icm een PfSense configuratie.

Ik heb geen grondplaat waar ik rechtstreeks een NTU op kan af monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgweKv85XFe8bCVCgHJlBXYR2Ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6yDcv6CKLWTRwK0JrjzC3Sf.jpg?f=fotoalbum_large

Is er iemand die hier nog iets verkeerds in ziet, of zou dit gewoon moeten werken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:46

KRASH

Juist ja...

robbyboy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:37:

een tijdje terug een glasvezel aangevraagd om onze bestaande VDSL-verbinding te gaan vervangen.
[Afbeelding]

hierop heb ik het meegeleverde Nokia XS-2426G-B modem aangesloten en gewacht tot ik een IP-adres kreeg en dus een werkende internet verbinding had.

Ik heb hierna een Genexis GMC TK01-XGS2110 aangeschaft (HV 1.1 09-2022) en middels de chat aan Delta/Caiway het type, PON, serienummer en mac-adres doorgegeven (die laatste wist ik niet zeker, want dit staat niet op het apparaat)

Ik heb vervolgens de glaskabel uit het Nokia modem gehaald en de groene glaskabel in de mediaconverter gestopt en vervolgens de uplink (cat kabel) doorverbonden naar een PfSense Firewall.

in de PfSense heb ik een VLAN 100 (en 107 geprobeerd) aangemaakt en deze getagt op mijn WAN interface.
ik heb de optie op DHCP gezet en geprobeerd met een static adres, maar niks gaat werken.

ik heb veel gezocht, maar ben niks tegen gekomen over deze combinatie grondplaat/FTU/NTU icm een PfSense configuratie.

[Afbeelding]

Is er iemand die hier nog iets verkeerds in ziet, of zou dit gewoon moeten werken?
Waarom heb je niet gewoon voor de media converter gekozen die bij zakelijk pro beschikbaar is? Als je even terugzoekt in dit topic zijn de ervaringen met Genexis op Delta niet echt positief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@robbyboy De TK-01 werkt niet stabiel op Delta. Ook bij KPN werken ze ook niet altijd goed, daar gaan ze nu ook over naar de Nokia ONT’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met zakelijk pro zou ik gewoon voor de Nokia ONT van Delta Zakelijk gaan. Weinig gedoe en support op je ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 09:55
@robbyboy robertwebbe in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2" de TS.. en dan "punt 7"
Persoonlijk zou ik dan ook niet snel gekozen hebben voor het device dat jij aangeschaft hebt.

De toewijzing van het ipadres (extern) zal dmv DHCP gaan (indien zakelijk wrs met een reservation zodat die altijd hetzelfde blijft) , dus niet op statisch zetten lijkt me.

Je noemt al dat je een Interfaces> Assignments > vlans hebt aangemaakt in pfsense met een tag 100 en dan wrs prio 0 en die "op je WAN interface" gezet hebt. daarna natuurlijk die bij interfaces ook met dat vlan geselecteerd/toegevoegd en dan moet in "system>routing" die ook zichtbaar zijn ( uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _MrPePper
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-07 15:40

Naast de gemelde problemen zou je zomaar op vlan 300 kunnen zitten, althans dat was zo bij de 2 zpro aansluitingen die ik heb opgeleverd. Lees even de mail van Delta Zakelijk goed door.

Just my 2cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbyboy
Supersnelle reacties, dank!

Dat de Genexis niet heel goed is ben ik inderdaad in mijn zoektocht naar een werkende oplossing ook vaak tegen gekomen.

Omdat er via officiële wegen moeilijk aan een glas converter te komen is heb ik een Genexis via Marktplaats aangeschaft die geschikt is voor Delta.

@tyk0 onder system routing komt er geen werkende gateway bij

@_MrPePper ik heb net VLAN300 getagt maar ook hier geen IP.

Ik regel deze verbinding voor iemand die hier zelf niet technisch genoeg is. Ik zal aan hem de (technische)informatie opvragen of hij dit heeft ontvangen per mail.

In de chat heb ik gevraagd naar de mogelijkheden van bridgen van de Nokia of het leveren van een NTU door Delta zelf, maar dit is volgens hun allemaal niet mogelijk. Heb ik daar dan iets in gemist, of zijn de converters ook door Delta leverbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

Hi Mensen,

In augustus vorig jaar ben ik naar Delta overgestapt, na wat aanloop problemen is de boel toch goed gaan draaien en tot nu toe draait het prima.
Helaas heb ik de Nokia in moeten zetten met mijn USG in de DMZ. Werkt op zich OK, maar voor een paar van mij homelab zaken is dat niet helemaal lekker.
Ik heb daarom vorig jaar December een Zaram via de inkoop actie besteld en een UDM SE.De bedoeling is dus dat deze 2 de USG en Nokia gaan vervangen en zo dus glas rechtstreeks op de UDM SE binnen komt.
Ik ga schoon met de UDM SE beginnen in plaats van mij USG naar de UDM SE te verhuizen wil ik de UDM SE helemaal opnieuw configureren (juiste vlans etc.).

Nu ben ik alleen voorbereidingen aan het treffen (zoals hier in bij tweakers meelezen) en wil voor de echte overstap een draaiboek maken.

Veel stappen heb ik hier op het forum al kunnen lezen en zelfs een call script gevonden om Delta te bellen, dat gaat dus wel lukken denk ik.

De vragen waar ik nu al mee zit zijn de volgende:

Heeft iemand de omschakel actie (dus de sfp+ laten registreren etc.) in het weekend gedaan en hoe is dat gegaan, Helpdesk van Delta zal in het weekend minder goed bemand zijn?

Hoe lang duurt het doorgans tot de boel actief is?

Mocht het niet lukken met de Zaram en UDM SE, kan je dan gewoon weer de Nokia inzetten en werkt dat gelijk? Of moet je die weer laten registreren via de helpdesk van Delta? (uiteraard is dit een fallback optie die ik niet hoop te meten gebruiken).

Anyway, zodra ik een draaiboek heb zal ik die ook posten in de hoop wat tips en remarks te krijgen, zo hoop ik stomme fouten en down time te voorkomen.

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
robbyboy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:51:

In de chat heb ik gevraagd naar de mogelijkheden van bridgen van de Nokia of het leveren van een NTU door Delta zelf, maar dit is volgens hun allemaal niet mogelijk. Heb ik daar dan iets in gemist, of zijn de converters ook door Delta leverbaar?
Voor een particulier abonnement is het geen optie, tenzij je hetzelf regelt, maar je geeft aan dat het hier om Zakelijk Pro abonnement gaat en dan is de Nokia ONT gewoon een optie. Gewoon bestelbaar bij Delta, inclusief ondersteuning en garantie.

VLAN 300 is trouwens Odido over DFN.

[ Voor 3% gewijzigd door bjusterbaarlik op 13-03-2024 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Inderdaad, VLAN 107 is voor zakelijk pro @robbyboy.

[ Voor 41% gewijzigd door robertwebbe op 13-03-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ferno schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:07:
Hi Mensen,

In augustus vorig jaar ben ik naar Delta overgestapt, na wat aanloop problemen is de boel toch goed gaan draaien en tot nu toe draait het prima.
Helaas heb ik de Nokia in moeten zetten met mijn USG in de DMZ. Werkt op zich OK, maar voor een paar van mij homelab zaken is dat niet helemaal lekker.
Ik heb daarom vorig jaar December een Zaram via de inkoop actie besteld en een UDM SE.De bedoeling is dus dat deze 2 de USG en Nokia gaan vervangen en zo dus glas rechtstreeks op de UDM SE binnen komt.
Ik ga schoon met de UDM SE beginnen in plaats van mij USG naar de UDM SE te verhuizen wil ik de UDM SE helemaal opnieuw configureren (juiste vlans etc.).

Nu ben ik alleen voorbereidingen aan het treffen (zoals hier in bij tweakers meelezen) en wil voor de echte overstap een draaiboek maken.

Veel stappen heb ik hier op het forum al kunnen lezen en zelfs een call script gevonden om Delta te bellen, dat gaat dus wel lukken denk ik.

De vragen waar ik nu al mee zit zijn de volgende:

Heeft iemand de omschakel actie (dus de sfp+ laten registreren etc.) in het weekend gedaan en hoe is dat gegaan, Helpdesk van Delta zal in het weekend minder goed bemand zijn?

Mocht het niet lukken met de Zaram en UDM SE, kan je dan gewoon weer de Nokia inzetten en werkt dat gelijk? Of moet je die weer laten registreren via de helpdesk van Delta? (uiteraard is dit een fallback optie die ik niet hoop te meten gebruiken).

Anyway, zodra ik een draaiboek heb zal ik die ook posten in de hoop wat tips en remarks te krijgen, zo hoop ik stomme fouten en down time te voorkomen.
Het zijn veel pagina’s inmiddels maar de antwoorden op je vragen staan er in. Ook de zoekfunctie gebruiken, dan ga je ze vinden. Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ferno

ferno

ernstoud schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:32:
[...]

Het zijn veel pagina’s inmiddels maar de antwoorden op je vragen staan er in. Ook de zoekfunctie gebruiken, dan ga je ze vinden. Succes!
Hi Ernst,

Dank voor je antwoord, had inderdaad de zoekfunctie beter moeten gebruiken, na een paar keer mijn vraag te hebben verwoord heb ik de belangrijkste info gevonden, namelijk:

Helpdesk in het weekend slecht, als het dus niet via de webchat kan dan beter door de week de actie uitvoeren. (wat wel een uitdaging gaat worden gezien ik voornamelijk vanuit huis werk)

Nokia blijft werken dus kan je vrij gemakkelijk de Nokia er weer in prikken mocht het via de Zaram/UDM SE` combo niet soepel gaan.

Dank dat je in mij geloofde! :P ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 11:14

Barryke

blauw

ferno schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:07:
Helpdesk van Delta zal in het weekend minder goed bemand zijn?
Klopt, gezien er vooralsnog een manuele stap in zit, en in die reden is vrijdag ook beter te mijden.
Uurtje meestal, maar met wat pech kan het ook dagen zijn, zie boven. En met geluk een kwartiertje.
Beide PONIDs blijven actief vooralsnog, dus ja je kan ze omwisselen naar believen en ze werken direct. Echter dit gaat veranderen en daardoor meer tijd of een handeling via/door Delta vereisen omdat het ze anders ongebruikte reserveringen kost op de POPs (het Delta glas knooppunt dat in je buurt ligt)
Ik stel voor op je UDM de Zaram en je huidige modem op WAN1 en WAN2 te zetten, en op die manier geen significante downtime te hebben buiten de glas even terugprikken (beperk dat wel tot een minimum)

Betreft eenvoudig houden: Ik heb ook een Zaram in een SE en afgezien van de registratie is het letterlijk slechts op UDM de SFP als WAN poort kiezen, deze het VLAN toewijzen, de glasvezel in Zaram, en for good measure (Unifi..) de UDM eens rebooten.

En tot slot: betreft draaiboek.
Kijk absoluut NOOIT recht in een fiber kabel, de laser kan bijna onzichtbaar zijn maar is zeer schadelijk voor je ogen.

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriksie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:44
Heeft een van jullie dit probleem ook gehad?

Sinds 2 dagen geleden zit ik opeens in de CG-NAT pool (100.x.y.z IP). Ik heb toen in de "Mijn Caiway" omgeving het "Dynamisch IP" pakket geactiveerd maar gisteren zag ik dat ik er nog steeds in zat. Toen ik contact had met de helpdesk zeiden ze dat ik de modem van Caiway (Nokia XS-2426G-B) 4 uur moest aansluiten om dit process correct af te handelen. Dit had ik gedaan en via dat modem kreeg ik toen inderdaad een normaal IP (204.x.y.z IP) terug. Toen ik daarna m'n eigen Nokia XS-010X-Q weer aansloot kreeg ik weer een IP uit de CG-NAT pool (100.x.y.z IP). Ik heb het ook al een paar keer gereset (10+ seconden en 30+ seconden) maar dit heeft helaas nog niet geholpen.

Ik zit nu met de modem van Caiway (Nokia XS-2426G-B) die wel een normaal IP geeft, maar een Nokia XS-010X-Q die nog een fout IP geeft. Ik zou natuurlijk weer graag m'n eigen ONT willen gebruiken want die heeft het afgelopen half jaar prima gewerkt.

Weten jullie toevallig nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

IPv6 gaan gebruiken?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Hendriksie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:00:
Ik zit nu met de modem van Caiway (Nokia XS-2426G-B) die wel een normaal IP geeft, maar een Nokia XS-010X-Q die nog een fout IP geeft. Ik zou natuurlijk weer graag m'n eigen ONT willen gebruiken want die heeft het afgelopen half jaar prima gewerkt.

Het lijkt er op dat de lease van het CGNAT-ip niet weg wil gaan. Ik zou proberen om een nachtje de eigen ONT van de stroom te houden om te kijken of zo de lease verloopt. Als dat niet werkt, zou je je klantnummer in een PB kunnen sturen naar R3D, mogelijk kan hij de lease eruit wippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriksie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:44
MrJoery schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:10:
[...]

Het lijkt er op dat de lease van het CGNAT-ip niet weg wil gaan. Ik zou proberen om een nachtje de eigen ONT van de stroom te houden om te kijken of zo de lease verloopt. Als dat niet werkt, zou je je klantnummer in een PB kunnen sturen naar R3D, mogelijk kan hij de lease eruit wippen.
Hhmm, afgelopen nacht was die niet aangesloten geweest maar dat heeft helaas niet geholpen. Ik zal het eerst via de klantenservice proberen maar als dat niet lukt wellicht R3D een PBtje sturen. Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:17

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Ik heb sinds vanochtend eindelijk signaal van mijn Delta internet. Ik heb netjes de meegekregen modem aangesloten en ik had internet. Daarna heb ik mijn Huawei HN8010ts-20 modem doorgegeven via de chat aan Delta en netjes aangemeld.

Dus het is nu even afwachten wanneer deze ook goedgekeurd is. Maar klopt het dat je niet meer direct in de Huawei modem kan komen op 192.168.100.1 wanneer je de glasvezelkabel erin stopt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ferno

ferno

Barryke schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 01:49:
[...]

Klopt, gezien er vooralsnog een manuele stap in zit, en in die reden is vrijdag ook beter te mijden.

[...]

Uurtje meestal, maar met wat pech kan het ook dagen zijn, zie boven. En met geluk een kwartiertje.

[...]

Beide PONIDs blijven actief vooralsnog, dus ja je kan ze omwisselen naar believen en ze werken direct. Echter dit gaat veranderen en daardoor meer tijd of een handeling via/door Delta vereisen omdat het ze anders ongebruikte reserveringen kost op de POPs (het Delta glas knooppunt dat in je buurt ligt)

[...]

Ik stel voor op je UDM de Zaram en je huidige modem op WAN1 en WAN2 te zetten, en op die manier geen significante downtime te hebben buiten de glas even terugprikken (beperk dat wel tot een minimum)

Betreft eenvoudig houden: Ik heb ook een Zaram in een SE en afgezien van de registratie is het letterlijk slechts op UDM de SFP als WAN poort kiezen, deze het VLAN toewijzen, de glasvezel in Zaram, en for good measure (Unifi..) de UDM eens rebooten.

En tot slot: betreft draaiboek.
Kijk absoluut NOOIT recht in een fiber kabel, de laser kan bijna onzichtbaar zijn maar is zeer schadelijk voor je ogen.
Dank voor je uitgebreide en duidelijke antwoord!
Ga ik het voorbereiden en voor maandag inplannen, als is de risico vrij klein gezien je nog steeds goed met de Nokia verder kunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MaakmeGek schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:28:
Dus het is nu even afwachten wanneer deze ook goedgekeurd is. Maar klopt het dat je niet meer direct in de Huawei modem kan komen op 192.168.100.1 wanneer je de glasvezelkabel erin stopt?
Ja. Er zijn wel mogelijkheden om die GUI weer te benaderen. Apart VLAN voor maken. Is wel al eens beschreven in deze thread, via de zoekfunctie kun je dat wel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferno

ferno

bjusterbaarlik schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Voor een particulier abonnement is het geen optie, tenzij je hetzelf regelt, maar je geeft aan dat het hier om Zakelijk Pro abonnement gaat en dan is de Nokia ONT gewoon een optie. Gewoon bestelbaar bij Delta, inclusief ondersteuning en garantie.

VLAN 300 is trouwens Odido over DFN.
Helaas was Delta destijds niet heel duidelijk over wat zakelijk is en niet, ik heb een gewone Abbo met de optie zakelijk. Daar stond van alles bij als een 24x7 helpdesk, vast ip bla bla, maar nu blijkt de optie Zakelijk voor 5 euro per maand extra dus totaal geen toegevoegde waarde te hebben en alleen de Zakelijk Pro echt een voordeel te hebben, echter is die behoorlijk duurder en heb ik al een UDM SE en een Zaram aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ferno schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Helaas was Delta destijds niet heel duidelijk over wat zakelijk is en niet, ik heb een gewone Abbo met de optie zakelijk. Daar stond van alles bij als een 24x7 helpdesk, vast ip bla bla, maar nu blijkt de optie Zakelijk voor 5 euro per maand extra dus totaal geen toegevoegde waarde te hebben en alleen de Zakelijk Pro echt een voordeel te hebben, echter is die behoorlijk duurder en heb ik al een UDM SE en een Zaram aangeschaft.
Zakelijk Pro is er ook nog niet zo heel lang. Ik heb zelf enkele jaren geleden een zelfde abonnement gehad als jij nu. Maar al die voordelen die het business pack ooit zou moeten bieden zijn nooit van toepassing geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbyboy
ferno schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Ik zie hier ook dat er een Flex Zakelijk is aangeschaft ipv een Zakelijk Pro. De beschrijving op de website van delta is vrij onduidelijk hierover.

Ik ga contact opnemen met Delta om de mogelijkheden te bespreken ivm gebruik eigen apparatuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:17

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

MaakmeGek schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:28:
Ik heb sinds vanochtend eindelijk signaal van mijn Delta internet. Ik heb netjes de meegekregen modem aangesloten en ik had internet. Daarna heb ik mijn Huawei HN8010ts-20 modem doorgegeven via de chat aan Delta en netjes aangemeld.

UPDATE:

Nadat ik mijn Asus GT-AX11000 in Dual WAN Mode had gezet en de 2.5G WAN poort als Primary kon kiezen en onder LAN bij IPTV had gekozen voor Manual Setting waardoor ik bij internet VID100 kon invullen had ik weer internet. Dat is best snel gegaan.

En gelukkig ben ik deze thread tegengekomen anders was ik er zelf nooit uitgekomen hoe ik mijn thuisserver weer kon bereiken na de overstap. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robbyboy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Ik zie hier ook dat er een Flex Zakelijk is aangeschaft ipv een Zakelijk Pro. De beschrijving op de website van delta is vrij onduidelijk hierover.

Ik ga contact opnemen met Delta om de mogelijkheden te bespreken ivm gebruik eigen apparatuur.
Dat zal een behoorlijke teleurstelling worden. Het antwoord zal zijn: geen ondersteuning en een verwijzing naar: https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/

In de TS van deze thread vind je wel alle informatie.

Als het nog kan die Genexis retourneren en een Nokia of Huawei ONT aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 11:14

Barryke

blauw

robbyboy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Ja de pakket benaming/info die staat op facturen strookt niet met wat men bestelt. Als je 2gbps hebt staat er dat je ook 1000gbps en 300gbps afneemt oid.

En mijn bestelling keuze (geen modem huren, of IP) werd gewoon genegeerd en ik kreeg er nog steeds een opgestuurd.

En als je online inlogt en je pakket wil zien en wijzigen, is de reeds geselecteerde “huidige” keuze niet eens een correcte weergave van wat je momenteel afneemt. (Ik vermoed ze cachen dat formulier te lang en het heeft geen reset knop?)

/poke Dit is feedback die @R3D kan door-pasen hoop ik.

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 18:48
Hendriksie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:00:
Heeft een van jullie dit probleem ook gehad?

Sinds 2 dagen geleden zit ik opeens in de CG-NAT pool (100.x.y.z IP). Ik heb toen in de "Mijn Caiway" omgeving het "Dynamisch IP" pakket geactiveerd maar gisteren zag ik dat ik er nog steeds in zat. Toen ik contact had met de helpdesk zeiden ze dat ik de modem van Caiway (Nokia XS-2426G-B) 4 uur moest aansluiten om dit process correct af te handelen. Dit had ik gedaan en via dat modem kreeg ik toen inderdaad een normaal IP (204.x.y.z IP) terug. Toen ik daarna m'n eigen Nokia XS-010X-Q weer aansloot kreeg ik weer een IP uit de CG-NAT pool (100.x.y.z IP). Ik heb het ook al een paar keer gereset (10+ seconden en 30+ seconden) maar dit heeft helaas nog niet geholpen.

Hier ook een probleem met het uitschakelen van CGNAT.

Ik heb vandaag ook CGNAT uitgezet en moest dezelfde procedure doorlopen. Na 4 uur het XS-2426G-B modem aangesloten te hebben krijg ik inderdaad op dat modem nu een 213.x.x.x IP adres.

Nu wil ik mijn Nokia XS-010X-Q weer aansluiten maar die krijgt helemaal geen verbinding meer sinds CGNAT uit staat (PON lampje blijft knipperen). Ik wacht het nog even af of de verbinding later nog in de lucht komt. Anders wordt het de XS-2426G-B weer tijdelijk even aansluiten en de klantenservice contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
gamefreakin schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Nu wil ik mijn Nokia XS-010X-Q weer aansluiten maar die krijgt helemaal geen verbinding meer sinds CGNAT uit staat (PON lampje blijft knipperen). Ik wacht het nog even af of de verbinding later nog in de lucht komt. Anders wordt het de XS-2426G-B weer tijdelijk even aansluiten en de klantenservice contacteren.
Als die niet binnen een kwartier online is en in principe zou hetzelf binnen 5 minuten moeten zijn, omdat die al eerder geactiveerd is, klopt de registratie niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zit achter een paywall. Helaas heb ik geen abonnement meer.

Het artikel gaat waarschijnlijk hier over:
https://genexis.eu/news/g...ng-of-brownfield-networks
Het lijkt een kopie te zijn van de Nokia XS-010X-Q.

@wbschenk Misschien kun je vragen om een sample en dan testen of die goed werkt. Wellicht even naar de ingewanden kijken om te zien of het echt een 1:1 kopie is van de Nokia. Als die goed werkt, kun je overwegen om hem aan te bieden in je webshop. Ben benieuwd wat de prijs is.

[ Voor 101% gewijzigd door robertwebbe op 15-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dannyvdmoo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:57
geen intresse ....slecht merk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:57:

@wbschenk Misschien kun je vragen om een sample en dan testen of die goed werkt. Wellicht even naar de ingewanden kijken om te zien of het echt een 1:1 kopie is van de Nokia. Als die goed werkt, kun je overwegen om hem aan te bieden in je webshop. Ben benieuwd wat de prijs is.
Moet dan uit grijs kanaal komen. Genexis heeft geen verkoopkanaal anders dan via providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nu is dat het geval. Maar misschien staan ze wel open om direct aan @wbschenk te verkopen. Nooit geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbtraxx
robertwebbe schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:57:

Het is ook een ONT... Niet perse een kopie van de XS-010X-Q.
De afmetingen lijken anders, reset en ledjes zitten op een andere plek etc. etc.

Leuk als ie blijkt te werken op Delta, maar de verkrijgbaarheid is weer lastig zoals meestal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 18:48
bjusterbaarlik schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Als die niet binnen een kwartier online is en in principe zou hetzelf binnen 5 minuten moeten zijn, omdat die al eerder geactiveerd is, klopt de registratie niet meer.
Ik heb contact opgenomen met Delta klantenservice en het bleek inderdaad dat bij de overschakeling van CGNAT naar dynamisch IP er iets verkeerd is gegaan met de bestaande eigen modem registratie.

Het modem is nu opnieuw geregistreerd door de klantenservice, en ik ben nu weer online met mijn eigen modem met een 213.x.x.x IP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordy5
  • Laatst online: 16-09 22:48
Ik wou toch een update geven van mijn situatie waarbij de combinatie van de ACT mediaconverter samen met de Zaram niet lekker werkte. 300Mbps Down en 950Mbps up, waarbij met de Nokia geen issue is. Zowel de Zaram, als de ACT heb ik laten vervangen, zonder positief resultaat. Nu heb ik via mijn bedrijf een UDM SE en daar heb ik de Zaram ingedaan en wat testen uitgevoerd. Direct 1.1Gbps down en 1.2Gbps upload.

De ACT zal ik richting Zaram sturen, zodat ze kunnen uitzoeken wat het issue is. Mogelijk specifieke revisies van de 2 die ik had of 2x pech.

Wel een 2-tal dingen die ik eigenlijk al snel ondervond met de Zaram en waarbij ze bevestigen dat dit as-designed is, maar in een situatie waar je aan het debuggen bent, is dit misschien handig voor andere hier:

- Indien er geen kabel in de Zaram zit, dan zal deze ook niet benaderbaar zijn op het interne ip 192.168.200.1. Je kan dus niks valideren op je UDM, zonder verbinding.
- Indien er een kabel in de Zaram zit, maar geen goede verbinding. Dan zal deze elke xx seconde resetten (disconnect in je ssh etc.). Je kan dat duidelijk ook zien met pingen, dat hij steeds wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 17:57
jordy5 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:03:

- Indien er geen kabel in de Zaram zit, dan zal deze ook niet benaderbaar zijn op het interne ip 192.168.200.1. Je kan dus niks valideren op je UDM, zonder verbinding.
- Indien er een kabel in de Zaram zit, maar geen goede verbinding. Dan zal deze elke xx seconde resetten (disconnect in je ssh etc.). Je kan dat duidelijk ook zien met pingen, dat hij steeds wegvalt.
Staat ook zo in de handleiding 13. Troubleshooting Diagnostic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordy5
  • Laatst online: 16-09 22:48
dexterdude schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Staat ook zo in de handleiding 13. Troubleshooting Diagnostic ;)
Ok. Ik kon niks vinden over het feit dat hij niks doet zonder kabel er in. Reset strategie op zich wel, maar is niet erg om dat hier te plaatsen toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jordy5 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:03:
Ik wou toch een update geven van mijn situatie waarbij de combinatie van de ACT mediaconverter samen met de Zaram niet lekker werkte. 300Mbps Down en 950Mbps up, waarbij met de Nokia geen issue is. Zowel de Zaram, als de ACT heb ik laten vervangen, zonder positief resultaat. Nu heb ik via mijn bedrijf een UDM SE en daar heb ik de Zaram ingedaan en wat testen uitgevoerd. Direct 1.1Gbps down en 1.2Gbps upload.

De ACT zal ik richting Zaram sturen, zodat ze kunnen uitzoeken wat het issue is. Mogelijk specifieke revisies van de 2 die ik had of 2x pech.

Wel een 2-tal dingen die ik eigenlijk al snel ondervond met de Zaram en waarbij ze bevestigen dat dit as-designed is, maar in een situatie waar je aan het debuggen bent, is dit misschien handig voor andere hier:

Mooie update!

Met betrekking tot je twee punten onderaan:

Dat de Zaram niet benaderbaar is als de glasvezel live is, klopt. Maar gewoon zonder glasvezel er in, in de ACT of een Mikrotik rb5009 kan ik hem prima benaderen. En dat is door meer gebruikers gewoon gemeld. Heel bijzonder dat dit bij jou niet lukte.

Tweede punt staat op blz. 42 van het Product Manual, en xx is dus 30 sec.:

—-

In the following cases, resets the XGSPON-STICK.

- Watchdog : 60 seconds, the Stick resets the device if the software is unable to exit from a specific section such as a deadlock situation.
- If online is not available for 30 seconds after PON initialization.
- OMCI & PLOAM reset request
- If TCONT is not allocated for 600 seconds after online
- If ONU can not receive bw_map in 20 seconds on activation normally.
- OMCI Tx fail(buffer full)
- Emergency error state

—-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Heb gisteren een Precision SFP10G-XSONU-N1I binnen gekregen, deze zit in mijn Udm pro SE

Hij wordt bij mij niet zichtbaar. Lampje van de poort gaat ook niet aan.
Het de Udm al herstart, andere sfp poort ook al geprobeerd. Met het commando ethtool -m eth9 vindt hij ook niks.
Iemand nog tips?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 14:14
Vandaag dus maar ff netwerk hier aangepast.

Ziet er weer .netjes uit zo 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPGdKxFUeUFddZe20koNJ9gKRj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bs7sFwjl6VMCatolQB5CphIl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nDPCwacV0ZFF_RvHOWN842c8s8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ggM8QhIsqxIOrMTQwD9153zC.png?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog wachten op Delta 🤣

Arwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
Onderstaande in het Ubiquiti topic gepost maar wellicht hier ook nuttig om de delen/vragen:

Recent ben ik overgestapt van een USG naar een UDM SE. Het is me nu een paar keer opgevallen dat de WAN interface, welke op auto negotiation staat, terugvalt van 2,5 Gbe naar FE (100mbit) terwijl ik een 1000/1000mbit lijn van Delta heb (Huawei ONT ervoor).

Vandaag heb ik het weten te verhelpen door de stroom van de UDM SE te halen maar vrij snel daarna is die weer teruggevallen, zie screenshot. Via Google lees ik dat meerdere personen hier last van hebben maar een echte oplossing nog niet gevonden. Herkennen mensen dit issue?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3O3J451OxPwEaU6YgznFbTr0Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7P4zcSJ6Rf0EBpRcZVQoBKNl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oesie
robertwebbe schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:34:
@Oesie Heb je al een andere ethernet kabel geprobeerd?
Nope, maar eerlijk gezegd daar ook niet aan gedacht omdat het altijd heeft gewerkt. Aanname dat dat daar dan dus ook niet zou kunnen liggen... had ik niet aan moeten nemen want na het vervangen van een 25cm kabeltje pikt die hem op naar 1 GbE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 19:14
Oesie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:13:
Onderstaande in het Ubiquiti topic gepost maar wellicht hier ook nuttig om de delen/vragen:

Recent ben ik overgestapt van een USG naar een UDM SE. Het is me nu een paar keer opgevallen dat de WAN interface, welke op auto negotiation staat, terugvalt van 2,5 Gbe naar FE (100mbit) terwijl ik een 1000/1000mbit lijn van Delta heb (Huawei ONT ervoor).

Vandaag heb ik het weten te verhelpen door de stroom van de UDM SE te halen maar vrij snel daarna is die weer teruggevallen, zie screenshot. Via Google lees ik dat meerdere personen hier last van hebben maar een echte oplossing nog niet gevonden. Herkennen mensen dit issue?

[Afbeelding]
Geen ervaring mee mbt Ubiquti instellingen (lees in mijn install geen last van)
Maar heb je al eens geprobeerd om de snelheid vast te zetten op je 1gb.
Deed ik in het verleden veel vuldig met Cisco apparatuur (set speed 1000)
Binnen UB kun je dat in de GUI per poort instellen

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
psdata schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:50:
[...]

Geen ervaring mee mbt Ubiquti instellingen (lees in mijn install geen last van)
Maar heb je al eens geprobeerd om de snelheid vast te zetten op je 1gb.
Deed ik in het verleden veel vuldig met Cisco apparatuur (set speed 1000)
Binnen UB kun je dat in de GUI per poort instellen
Yeps, ook gedaan om hem op 1GbE te zetten maar dan werkt het niet. Net een kabel vervangen (die er al maanden zit) en hij pikt nu wel 1GbE op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oesie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:48:
[...]

Nope, maar eerlijk gezegd daar ook niet aan gedacht omdat het altijd heeft gewerkt. Aanname dat dat daar dan dus ook niet zou kunnen liggen... had ik niet aan moeten nemen want na het vervangen van een 25cm kabeltje pikt die hem op naar 1 GbE.
Als een verbinding naar fast ethernet terug schakelt is een slechte verbinding van 1 van de 8 aders wel het eerste wat verdacht is.

Een goede kabel heeft een redelijk laagje goud op de contacten. Maar als dat laagje ontbreekt of heel dun is dan ligt oxidatie op de loer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
ernstoud schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:05:
[...]

Als een verbinding naar fast ethernet terug schakelt is een slechte verbinding van 1 van de 8 aders wel het eerste wat verdacht is.

Een goede kabel heeft een redelijk laagje goud op de contacten. Maar als dat laagje ontbreekt of heel dun is dan ligt oxidatie op de loer.
Thanks, dit is er eentje om te onthouden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
Oesie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:57:
[...]

Thanks, dit is er eentje om te onthouden!
Probleem zit 'm vaak in het gebruik van goedkope CCA (Copper Clad Aluminum) kabel.
Let er dus op dat je 100% koper gebruikt en niet die goedkope CCA troep.
Pagina: 1 ... 50 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.