Acties:
  • +6 Henk 'm!

• medxion
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-10-2024
medxion schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Die zijn het zelfde volgens Delta fiber, zojuist nog even nagevraagd via de chat.
Deze komen ook overeen met de gegevens van mijn modem:
[Afbeelding]
Update: Gisteravond kreeg ik de modem van Delta zelf niet meer online (Nokia). Ik dacht ik probeer de Huawei nog eens voor de laatste keer, wat denk je? Status O5 operation mode. Met andere woorden heeft de omzetting meer dan 48 uur mogen duren en trek ik de conclusie dat wanneer het originele modem niet meer online komt, je daarna pas je eigen modem kan aansluiten...? Of is het wel mogelijk om beide modems actief te hebben op 1 huisadres? Anyway iperf geeft 940 down en 973 up, eindelijk!!! Bedankt iedereen voor het helpen _/-\o_

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• stoner1978
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-06 11:17

stoner1978

Sessy | Megane e-tech

Goedemorgen allen,

Kleine update na alle Delta perikelen de laatste weken.

Aangezien ik geen ander modem krijg van Delta het besluit genomen dat dit ook een mooie kans is om maar eens een netjes netwerk aan te leggen. Bij @wbschenk een UDM pro en Zaram sfp+ stick + glaskabeltje aangeschaft (bedankt voor de service en tips!).

De 28e was het plan dat mijn verbinding actief zou worden, dus dagje vrij genomen, Nokia modem van Delta aangesloten en de UDM in de meterkast ingebouwd.
terwijl het Nokia modem aan het opstarten was de UDM aangesloten op het bestaande netwerk en voorzien van internet via Ziggo. Dit ging allemaal als een trein! Hele huis kwam binnen een uur weer online.
Met de handleidingen in de Topicstart de glasvezel kabel verbonden aan de vrije slede en de Zaram, leuk klusje :)
Vlan100 ingesteld op de UDM en gekoppeld aan de sfp+ poort.

Dit alles ging soepel in tegenstelling tot de verbinding met Delta :( wel groen lampje bij PON maar geen internet. Chat aangezet en ze gingen het uitzoeken, diverse mailtjes gehad dat het werd doorgezet naar andere afdelingen.
De 29e in de middag ineens bericht dat ik het Nokia modem kon her-starten en vanaf dat moment kwam ook internet te voorschijn.

Zo gauw internet er was het Nokia modem verwijderd en de Zaram erin gestoken, contact gezocht met Delta via de chat en alle gegevens van de Zaram doorgegeven. Ze gingen ermee aan de slag. zou een werkdag kunnen duren en het was al tegen 18:00
Vanmorgen blij verrast want zonet tegen 8uur kwam de Zaram online op de backup poort van de UDM!

Nu rest nog 1 ding en dat is de Ziggo verbinding naar de backup poort verhuizen, Delta de hoofdverbinding maken, dan kan Ziggo de deur uit.

Ook helemaal blij met de UDM pro, in 1x een bak meer inzicht in wat er gebeurd op het netwerk (schrik wel een beetje van sommige apps/services die wij proberen te mijden maar toch aanwezig blijken te zijn)

Allemaal heel erg bedankt voor dit Topic, veel geleerd!

3440wp oost | 4320wp west | SE5K-RWB

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:19
Klein complimentje hier ventileren als het mag ;)

9:20 contact opgenomen via de chat, en de template van @justdaboo gebruikt om modem aan de melden.
9:33 Nokia online met IP-adres. Had sneller gekund als ik VLAN100 niet vergeten was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marutain
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Delta dus nog eens gesproken.
Vanochtend gebeld door Delta en ze gaven aan dat alles nu correct staat.

Het gpon-id komt nu dus overeen.
Krijg alleen nog steeds geen IP.
Krengs WAN staat op VLAN 100, meer heb ik niet aangepast. Zegt die kerel van Delta dat er vast een instelling niet goed staat.

Any ideas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Mijn Amino denkt nu alleen dat ie van Caiway is, na een firmware update, en ik moet inloggen met een Caiway account :/

Heeft iemand dat ook gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 17:28

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Ik meld mij ook even hier. Ik heb me al in maart 2020 opgegeven voor Delta glasvezel internet in Zutphen. Vorige week woensdag was het dan eindelijk zover dat ze het aansluitkastje hebben opgeleverd bij ons in de kelder. Gisteren ook de modem en alles gekregen en zelf geïnstalleerd, maar moet helaas tot de 12de wachten tot ze het signaal activeren.

Gelukkig vond ik dit topic een tijd geleden omdat ik thuis ook Asus router gebruik en hier dus heb gelezen dat de standaard Delta modem geen bridge functie heeft. Wat het bereiken van mijn server onmogelijk maakt. Ik heb dus daarop de Huawei HN8010ts-20 gekocht zodat ik na registratie dus weer gewoon bij de server kan.

Het is alleen dus jammer dat ik nog zo lang moet wachten op activatie van het signaal tot ik kan genieten van glasvezel na vele jaren gebruik van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Polyphemus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:48:
Mijn Amino denkt nu alleen dat ie van Caiway is, na een firmware update, en ik moet inloggen met een Caiway account :/

Heeft iemand dat ook gehad?
Ik heb nu een IP-adres uit de Caiway reeks als ik een whois draai. Zou het daaraan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-06 17:52
marutain schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:47:

Krengs WAN staat op VLAN 100, meer heb ik niet aangepast. Zegt die kerel van Delta dat er vast een instelling niet goed staat.

Any ideas?
Al een reboot uitgevoerd?
niet instellingen blijven wijzigen dat vind netwerk minder leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marutain
  • Niet online
dexterdude schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Al een reboot uitgevoerd?
niet instellingen blijven wijzigen dat vind netwerk minder leuk ;)
Helaas wel, Had ook niets echt aangepast. werd vanmorgen alleen gebeld dat het PON ID nu klopt aan de kant van Delta, en dat zij zelf ook aangeven dat het MAC / SN niet echt uitmaken. Dus eigenlijk staat sinds afgelopen dinsdag het interface op VLAN 100, met de rest default en krijg ik nog steeds geen IP.
Is op een UDM-Pro.

Dus behoorlijk frustrerend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:51
Polyphemus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:27:
[...]

Ik heb nu een IP-adres uit de Caiway reeks als ik een whois draai. Zou het daaraan kunnen liggen?
dat is vrij normaal.

Delta en Caiway delen de pools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 12:01
marutain schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:09:
[...]

Helaas wel, Had ook niets echt aangepast. werd vanmorgen alleen gebeld dat het PON ID nu klopt aan de kant van Delta, en dat zij zelf ook aangeven dat het MAC / SN niet echt uitmaken. Dus eigenlijk staat sinds afgelopen dinsdag het interface op VLAN 100, met de rest default en krijg ik nog steeds geen IP.
Is op een UDM-Pro.

Dus behoorlijk frustrerend
Wat heb je nu exact op VLAN 100 ingesteld en in welk apparaat?
Juist is als je deze alleen op in de UDM-Pro hebt ingesteld bij de primary WAN onder advanced.
Onder deze instellingen IPv4 Connection instellen op DHCPv4, DHCP Client Options leeg laten en DNS server op Auto. Rest laat je allemaal leeg.

Bij IPv6 kun je instellen
IPv6 connection op DHCPv6
Prefix Delegation Size op 56
DNS server op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
The Real Gunnar schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Juist is als je deze alleen op in de UDM-Pro hebt ingesteld bij de primary WAN onder advanced.
Onder deze instellingen IPv4 Connection instellen op DHCPv4, DHCP Client Options leeg laten en DNS server op Auto. Rest laat je allemaal leeg.

DNS server op auto.
DNS kan ook 3e partij zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 12:01
dexterdude schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:49:
[...]

DNS kan ook 3e partij zijn
Uiteraard, leek me beter om het eerst simpel te houden das handiger bij troubleshooting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
The Real Gunnar schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Uiteraard, leek me beter om het eerst simpel te houden das handiger bij troubleshooting.
Dat is wel een beste ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-06 12:04
marutain schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:47:

Any ideas?
heb je al eens de snelheid van de sfp+ module "hard" op 10Gb geprobeerd en dus géén autonegotiation.
En zoals hierboven vermeld ook dan wel weer ff een herstart van de udm doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marutain
  • Niet online
The Real Gunnar schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:33:
[...]

DNS server op auto.
tyk0 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:23:
[...]

heb je al eens de snelheid van de sfp+ module "hard" op 10Gb geprobeerd en dus géén autonegotiation.
En zoals hierboven vermeld ook dan wel weer ff een herstart van de udm doen.
uiteraard onder advanced.
gebruik vlan 100 niet in het LAN.
zoals ik zei, de rest op default. (DHCPv4, DHCP Client Options leeg en DNS server op Auto)
DCHPv6, nog niet. nu wel.
Speed nu ook vast gezet
en net herstart. staat nu 7 minuten aan.
Weer even wachten maar verwacht weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Ik had op de xs-2426g-b een downstream van 825 Mbps, en op de xs-010x-q nu ook. Upstream ook identiek, 922 Mbps. Dit ondanks een 1Gbps abonnement. Ik heb een laptop bedraad op het meerdere speedtests gedaan.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:13:
Ik had op de xs-2426g-b een downstream van 825 Mbps, en op de xs-010x-q nu ook. Upstream ook identiek, 922 Mbps. Dit ondanks een 1Gbps abonnement. Ik heb een laptop bedraad op het meerdere speedtests gedaan.

Welke test methode heb je gebruikt? Welke router heb je in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
justdaboo schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:22:
[...]

Welke test methode heb je gebruikt? Welke router heb je in gebruik?
Ik heb nu de speedtest in de Unifi Network application op mijn UDM-Pro gebruikt met hetzelfde resultaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYpkHwuxf59y8QEbk2CjgIR9TvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hUlUVcXsAykeIaLMrh4tUYkL.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Polyphemus op 01-03-2024 18:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:27
Polyphemus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:38:
[...]

Ik heb nu de speedtest in de Unifi Network application op mijn UDM-Pro gebruikt met hetzelfde resultaat.[Afbeelding]
Blijft je Gui je in de weg zitten:
Speeds test zo dicht mogelijk er op (dus op de Cli:

ssh naar je UDM
en dan je Iperf3 commando
# iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 24 -R

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eindigt met een P. Welke fabrikant is dat? Ik kan even geen bedenken die starten met een P. Iemand een idee? Of zou het voor “remote powered” staan?

[ Voor 54% gewijzigd door robertwebbe op 01-03-2024 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
psdata schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:43:
[...]

Blijft je Gui je in de weg zitten:
Speeds test zo dicht mogelijk er op (dus op de Cli:

ssh naar je UDM
en dan je Iperf3 commando
# iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 24 -R
Dank :)
Ik moet even zoeken hoe ik de output moet interpreteren, maar dit zijn de laatste regels van de output:

code:
1
2
[SUM]   0.00-10.00  sec  1.04 GBytes   895 Mbits/sec  5338             sender
[SUM]   0.00-10.00  sec  1.02 GBytes   874 Mbits/sec                  receiver

/edit: Ik heb de Nokia wel aangeloten via een 1Gbps SFP module... Die zal ik er eens tussenuit halen.
/edit2: Geen verschil.

[ Voor 9% gewijzigd door Polyphemus op 01-03-2024 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:43
Dit type is geschikt voor outdoor deployments tot 55°C, dat zie je ook niet vaak.

The XS-010XR-P is a temperature-hardened ONT for outdoor and indoor deployments. For outdoor deployment, the XS-010XR-P should be mounted in a Nokia universal SFU ONT enclosure

[ Voor 52% gewijzigd door Mapje op 01-03-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:39

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Nice!

Heb begrepen dat de Zyxel PM7300-T0 ook geschikt is voor het Delta netwerk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyk0
marutain schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:00:
[...]

[...]

zoals ik zei, de rest op default. (DHCPv4, DHCP Client Options leeg en DNS server op Auto)
Speed nu ook vast gezet
als je alles fysiek en qua instellingen goed hebt staan zou je evt een pb naar @R3D kunnen doen dan kan hij misschien na het weekend hier naar kijken oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mapje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:23:
Dit type is geschikt voor outdoor deployments tot 55°C, dat zie je ook niet vaak.

The XS-010XR-P is a temperature-hardened ONT for outdoor and indoor deployments. For outdoor deployment, the XS-010XR-P should be mounted in a Nokia universal SFU ONT enclosure
Zal de R achter de X staan voor “ruggedized”?

Of zal dit een uitzondering op de regel zijn. En zal de R de fabrikant zijn (Realtek?) en de P voor “powered”…

Wie zal t zeggen 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
wbschenk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Nice!

Heb begrepen dat de Zyxel PM7300-T0 ook geschikt is voor het Delta netwerk!
Wel grappig om te zien dat 1,5 jaar na dat we er met zn allen op gedoken zijn en zijn gaan zoeken naar devices die niet alleen op specsheets bestaan, maar ook in de echte wereld… deze en ook andere alternatieven opdoemen, uiteraard van zelfsprekend ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:38:
[...]

Ik heb nu de speedtest in de Unifi Network application op mijn UDM-Pro gebruikt met hetzelfde resultaat.[Afbeelding]
Anderen waren me al voor, maar idd iPerf testjes doen het het beste, zie tevens de Topic Start hiervoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online
marutain schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:00:
[...]

[...]

Speed nu ook vast gezet
Probeer voor eigen vermaak even de sfp+ poorten om te wisselen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:02
justdaboo schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:19:
[...]

Zal de R achter de X staan voor “ruggedized”?

Of zal dit een uitzondering op de regel zijn. En zal de R de fabrikant zijn (Realtek?) en de P voor “powered”…

Wie zal t zeggen 8)
Vond het een mooie theorie, maar ik vraag mij eerlijk gezegd af of de laatste letter wel voor de fabrikant staat. De XS-010X-Q is volgens mij ook van CIG, niet Qualcomm. Volgens hack-gpon.org, en ik kan dat ook bevestigen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#ONT/system/shell>head /etc/sys.cfg
CUSTOMER=CIG
#secmode 
SECMOD = disable

#SW customer versionf
SWVER=3FE49337BOCK21

#SW real build version
SWBUILDVER=R4.4.EF32A.001

Ook bij de A/B van de XS-2426G-A en XS-2426G-B lijkt mij meer op een versienummer of variantcode. Weet alleen niet wat ze dan precies met Q of Z bedoelen.
(Al kan het in theorie natuurlijk ook nog dat de Q voor CIG staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
justdaboo schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:24:
[...]

Anderen waren me al voor, maar idd iPerf testjes doen het het beste, zie tevens de Topic Start hiervoor :)
Dank, dan kom ik lager uit dan in de GUI van de UDM-Pro :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mvdnes Iemand bij Nokia moest het typenummer bepalen en werd het bij het eerste apparaat (mogelijk) de 1e letter van de naam van de fabrikant maar op het moment dat er een 2e apparaat kwam, werd er een andere unieke letter gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvdnes schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:31:
[...]

De XS-010X-Q is volgens mij ook van CIG, niet Qualcomm.
Ik denk dat het andersom is. De fabrikant van de XS-010X-Q is Nokia Shanghai Bell:

https://onestore.nokia.com/asset/210747

En ik vermoed dat deze partij ook voor CIG produceert of dat CIG een OMCI module heeft in dit product. In de Zaram SFP zit ook een OMCI van Nokia. Omdat Nokia OLT’s wel zo’n beetje een monopolie hebben zit Nokia erg verweven in dit spul.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marutain
  • Niet online
R3D schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 01:50:
[...]

een poging gewaagd, nu poort 11 als WAN1 ipv 10.
Ik wacht weer even een aantal uren en kom er op terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisL1971
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 20:54

Je ,moet een 2,5G ethernet kaart installeren en de 2,5G aansluiting gebruiken en dan krijg je 1035Mbps soms zelfs 1050Mbps.
1G Ethernet heeft gewoon te veel overhead om 1gbps link vol te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyk0
ChrisL1971 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:32:
[...]

Je ,moet een 2,5G ethernet kaart installeren en de 2,5G aansluiting gebruiken en dan krijg je 1035Mbps soms zelfs 1050Mbps.
1G Ethernet heeft gewoon te veel overhead om 1gbps link vol te krijgen.
825 Mbps is wel echt aan de lage kant.
Op een nucje met 1G aansluiting haal ik met de speedtest app (dus geen iperf of browser) over het algemeen de 950Mbps.
Inderdaad haal ik wel die 1050Mbps via de machines die wel met 2.5G en/of 10G aangesloten zijn.

Lijkt me niet dat die nokia bak de bottleneck is.

Mijn setup is een fs module in een r86s (pfsense) en dan met DAC naar 10G mikrotik switch waarmee de devices verbonden zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marutain
  • Niet online
R3D schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 01:50:
[...]

marutain schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 15:51:
[...]

een poging gewaagd, nu poort 11 als WAN1 ipv 10.
Ik wacht weer even een aantal uren en kom er op terug.
7 uur later nog steeds geen ip…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyk0
marutain schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 22:23:
[...]

[...]

7 uur later nog steeds geen ip…
Kun je wat meer info delen zoals jouw interface statistieken/instellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marutain
  • Niet online
tyk0 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:06:

Kun je wat meer info delen zoals jouw interface statistieken/instellingen?
Statistieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXZUnyErHnT2bxkUfTVRtw2zerQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F41XxdtiCYJYtqk8hYWaR0BW.png?f=fotoalbum_large stuurt alleen ontvangt niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aGK7xzR5s2FTrNnSIocxHEhXiM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ONKNJj777AdDgfEP0IGWrVlj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyk0
marutain schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Statistieken:
[Afbeelding] stuurt alleen ontvangt niks.

[Afbeelding]
Helemaal 0 ontvangen is bestwel raar lijkt me. Volgens mij zou zelfs bij een onjuiste registratie nog steeds wel iets van activiteit ontvangen moeten worden.
Zit het fysiek wel lekker met je verbinding zijn alle connectors wel goed verbonden/geklikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marutain
  • Niet online
tyk0 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:51:
[...]

Helemaal 0 ontvangen is bestwel raar lijkt me. Volgens mij zou zelfs bij een onjuiste registratie nog steeds wel iets van activiteit ontvangen moeten worden.
Zit het fysiek wel lekker met je verbinding zijn alle connectors wel goed verbonden/geklikt?
Yes, alles zit volledig aangesloten.
vondt het ook vreemd.

wat ik ook vreemd vindt is dat bijvoorbeeld het WebUI geeft op de poort het volgende aan:
Input Pwr. 3.1mW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ja9T2PEbrbma8d787hE7_jRisI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YMaYuJevsEkzdACDfej3FeD4.png?f=user_large

Terwijl in de mobile app zegt het dat de waarde andersom zou zijn. De poort naam niet kunnen aanpassen hierom de naam. Van R3D het verzoek gekregen om voor eigen vermaak de poorten te wisselen van 10 -> 11) op 10 deed het ook hetzelfde. Bij elke mayor instelling aanpassing een herstart uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPD4VcGOZUb15Vfq1p3QztRS4Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcnuZnEv2wNJvoufW7rfz94J.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik het misschien beter inzien op een andere manier?
kon het voor de UDM niet gemakkelijk vinden in het CLI.

Side-note:
ik gebruik de kabel van het Delta-modem, als ik de kabel weer terugplaats in die van Delta.
Connect het binnen een paar tellen.

[ Voor 4% gewijzigd door marutain op 03-03-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
marutain schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:28:
[...]

Yes, alles zit volledig aangesloten.
vondt het ook vreemd.

wat ik ook vreemd vindt is dat bijvoorbeeld het WebUI geeft op de poort het volgende aan:
Input Pwr. 3.1mW
[Afbeelding]

Terwijl in de mobile app zegt het dat de waarde andersom zou zijn. De poort naam niet kunnen aanpassen hierom de naam. Van R3D het verzoek gekregen om voor eigen vermaak de poorten te wisselen van 10 -> 11) op 10 deed het ook hetzelfde. Bij elke mayor instelling aanpassing een herstart uitgevoerd.
[Afbeelding]

Kan ik het misschien beter inzien op een andere manier?
kon het voor de UDM niet gemakkelijk vinden in het CLI.

Side-note:
ik gebruik de kabel van het Delta-modem, als ik de kabel weer terugplaats in die van Delta.
Connect het binnen een paar tellen.
Wellicht iets om te proberen.. een andere kabel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 19:37
ik heb nu 1gbit Delta met originele apparatuur. Ik wil naar 8gbit met eigen apparatuur. Moet ik dan eerst upgraden naar 8gbit originele apparatuur en dan omzetten naar de FS onu stick ? of kan ik op 1g de stick provisionen bij Delta en dan het signaal naar 8gbit laten zetten?

Wat is handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
jllerk schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:58:
ik heb nu 1gbit Delta met originele apparatuur. Ik wil naar 8gbit met eigen apparatuur. Moet ik dan eerst upgraden naar 8gbit originele apparatuur en dan omzetten naar de FS onu stick ? of kan ik op 1g de stick provisionen bij Delta en dan het signaal naar 8gbit laten zetten?

Wat is handig.
Maakt niet heel veel uit maar beste is om eerst te testen of je met het modem van Delta de 8Gbit haalt. Erna omzetten.

Vanwaar de keuze voor de FS als ik vragen mag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 19:37
wbschenk bedankt voor je Antwoord. Dit lijkt mij idd ook de juiste logische volgorde, maar Wilde het even dubbelchecken. FS, omdat ik ergens gelezen had dat de stick snellere was. Kan goed zijn dat ik nu 110 euro teveel betaald heb voor iets xD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 19:18

Barryke

blauw

jllerk schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:48:
FS, omdat ik ergens gelezen had dat de stick snellere was. Kan goed zijn dat ik nu 110 euro teveel betaald heb voor iets xD
Aldus TS (de Topic Start post) zijn de specificaties gelijk met een 10gbps link, of er daadwerkelijke performance verschillen meetbaar zijn betwijfel ik dus. Resteert nog de Firmware en mogelijke stabiliteit en updates. Misschien heeft heatsink/koeling zelfs een grotere impact.

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 19:18

Barryke

blauw

Vraagje over Firmware updates,

als de Zaram ooit een firmware update nodig heeft neem ik aan dat ik die zelf moet doen. Kunnen de instructies bij de TS gelinkt worden?

Toch las ik de afgelopen weken ergens iets over updates door Delta of begreep ik dat verkeerd.

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barryke schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:40:
Vraagje over Firmware updates,

als de Zaram ooit een firmware update nodig heeft neem ik aan dat ik die zelf moet doen. Kunnen de instructies bij de TS gelinkt worden?

Toch las ik de afgelopen weken ergens iets over updates door Delta of begreep ik dat verkeerd.
Delta gaat Zarams niet updaten.

We komt een nieuwe manier hoe PON-ID registraties worden verwerkt. Wat als resultaat heeft dat er slechts 1 PON-ID per klant geregistreerd kan zijn (i.p.v. 2, originele modem en een vmk device).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• marutain
  • Niet online
Met behulp van R3D mijn verbinding tot stand kunnen brengen.
Hij had iets aangepast en het werkte :)
Dolblij was hier al enige tijd mee bezig.

Mocht iemand nog intresse hebben in een Zaram module,
Laat het even weten. heb er nog een liggen die nu stof hapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quetensky
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-06 01:58

Als ik mijn PC via de standaard 1G LAN meet, heb ik vergelijkbare waardes. Maar als ik mijn PC via een 2.5GB USB adapter aansluit, haal ik 1040M up en down. Let wel, mijn Nokia xs-010x-q zit op een 2.5GB WAN poortje van de router en de PC in een 2.5GB LAN aansluiting van de router. Wellicht dat je tegen de beperkingen van de 1GB poort van je laptop loopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
Quetensky schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Als ik mijn PC via de standaard 1G LAN meet, heb ik vergelijkbare waardes. Maar als ik mijn PC via een 2.5GB USB adapter aansluit, haal ik 1040M up en down. Let wel, mijn Nokia xs-010x-q zit op een 2.5GB WAN poortje van de router en de PC in een 2.5GB LAN aansluiting van de router. Wellicht dat je tegen de beperkingen van de 1GB poort van je laptop loopt?
Ik heb het nu rechtstreeks vanaf mijn UDM-Pro geprobeerd, die zit met een 1G poort aan de xs-010x-q geknoopt. Ik merk dat de snelheid erg fluctueert, tussen 800 en 900+ Mbps, terwijl er in huis nauwelijks verkeer is.

Misschien toch maar een SFP+ naar RJ45 kopen dan :9

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dexterdude
Zojuist mijn SFP+ OEO adapter geinstaleerd. Het opstarten van de adapter duurde langer dan IP verkrijgen 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GRcdD2kdRHZTshe6atZikXEtSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqyGMXC5MNl0EAtM2dnnGAzE.jpg?f=fotoalbum_large
Nog even anders monteren....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XzDN1U8GMDJrtw5uRzKVyUhR4s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t8Mw1I8gSepJLIm853URD0E8.png?f=fotoalbum_large
Ik zeg prima zo.

Bedankt
@ernstoud voor alle tijd die in dit project heb gestoken.
@robertwebbe Voor de post en alle informatie
@R3D Voor de 1:1 hulp en forum hulp die jij en je collega's plegen.
en voor iedereen in de post die elkaar helpt.

Bijvoeging 1:
Getoonde producten:
Ubiquiti UXG-Pro
https://tweakers.net/pric...iquiti-unifi-uxg-pro.html
Ubiquiti SFP+ DAC
https://tweakers.net/pric...-0-komma-5-meter-wit.html
Digitus OEO
https://tweakers.net/pric...884/digitus-dn-82212.html

Bijvoeging 2:
Ik heb de SFP+ OEO adapter genomen om 2 redenen.
  1. het scheelt me een adapter als ik in de toekomst meer als 1 Gbit zou willen. Dan zou ik de SFP+ moeten gaan gebruiken. Bij de UXG-Pro zijn de RJ-45 poorten max 1Gbit.
  2. We weten dat een Gigabit SFP+ Media Converter werk. Het zet de gebruikte SFP+ protocol om naar Base-T. Dus wat zou een SFP+ naar SFP+ adapter doen waar signaal van verwerkt word en regeneratie, herkloken en heropbouwen word toegepast op signaal. Het is niet een dom kastje waar alleen spanning voor de SFP aanwezig is. Ik wist dat de Zaram in ander aparatuur werkt dat had ik al getest. Sinds de mijn router niet wilt praten met de SFP dan maar de OEO adapter. Op eenaanname en weten dat je altijd iets terug kan sturen in NL toch bestellen en proberen.
Eenmaal binnen alle de Zaram XGS-PON SFP en de Ubiquiti DAC aangesloten op de OEO adapter. Kijken of ik de dipswitchen moest instellen. Alleen dipswith 1 heeft een functie voor snelheid. De spanning erop en led voor led kwam het tot leven. Unifi gaf 10Gbit aan en even later een IP adres. Speedtest op los gelaten samen met iperf3 en blij wezen 8) .

[ Voor 42% gewijzigd door dexterdude op 04-03-2024 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dexterdude schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:21:
Zojuist mijn SFP+ OEO adapter geinstaleerd. Het opstarten van de adapter duurde langer dan IP verkrijgen 8)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zeg prima zo.

Bedankt
Ik krijg van de week de nieuwe verbinding (zit nu nog op de oude PtP verbinding van caiway, en dan haal ik de Nokia er ook tussenuit

Ik heb het topic niet helemaal doorgespit hoor, maar waarop gebruik je de sfp+ module niet direct in je UDM?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 17:08
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zeg prima zo.

Bedankt
Waarom steek je die SFP+ niet meteen in je UDM (even aanname dat het een UDM is wat we zien?)? Waarom heb je daar nog een adapter tussen zitten?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dexterdude
Ik heb een UXG-Pro een van de eerste board revisies. Deze wilt niet lief omgaan met de Zaram. Er zijn ook enkelingen met een UDM-Pro of UDM-Pro SE met het zelfde euvel.

Ik en andere hebben contact met Ubiquiti over gehad. Deze kunnen of willen niks aan doen voor nu en beloven betere support voor materiaal 3e in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huop
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-03-2024
Hallo, kan iemand mij helpen? Ik ben op zoek naar firmware voor Huawei 8010ts-20. Ik kan het binaire bestand na registratie niet downloaden naar mijn Huawei-apparaat omdat de ondersteuningsperiode is verstreken. Heeft iemand toegang?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDmwisnR9IMscsWf4QKP-rZ2ay0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vXod718ElHxPoi9iAz9Zaxz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zeg prima zo.

Bedankt
Misschien is het interessant voor anderen om te weten welk type OEO adapter je nu precies gebruikt hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dexterdude
Mapje schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:12:
[...]

Misschien is het interessant voor anderen om te weten welk type OEO adapter je nu precies gebruikt hebt.
Als men SFP+ OEO adapter in google typt heb je het snel gevonden er zijn er niet zo heel veel smaken in als je de bank niet wil breken.

Ik heb het sinds vandaag (04-03-2024) werkend samen met een Ubiquiti DAC kabel. Deze was megeleverd bij mijn router. Heb me vorige post ook op geupdate. daar staan alle 3 de producten gelinked die getoont zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door dexterdude op 04-03-2024 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dexterdude schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:30:
[...]

Als men SFP+ OEO adapter in google typt heb je het snel gevonden er zijn er niet zo heel veel smaken in als je de bank niet wil breken.

Ik heb het sinds vandaag (04-03-2024) werkend samen met een Ubiquiti DAC kabel. Deze was megeleverd bij mijn router. Heb me vorige post ook op geupdate. daar staan alle 3 de producten gelinked die getoont zijn.
Wat is een OEO adapter? Bedoel je soms POE?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tyk0
ernstoud schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:32:
[...]

oeo staat voor optical-electrical-optical .. zegt genoeg denk ik.
zo noemen ze het, wrs wordt er vanuit gegaan dat sfp altijd optish is ( 8)7 )

[ Voor 14% gewijzigd door tyk0 op 04-03-2024 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
ernstoud schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:32:
[...]

Optical Electrical Optical. Zo heb ik het eerder zien staan. ik kan het niet gelijk terug vinden maar als ik de lijnk vind zal ik het plaatsen. Als je SFP OEO in google loslaat zie je een hoop apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
ernstoud schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd.
Dat is de dag dat koffie op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xmicks
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-03 17:06
MindBender schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Ah, inderdaad, hier wordt dat gedaan:
https://elixir.bootlin.co...l/i40e/i40e_main.c#L10120

BSD gebruikers gebruiken ixl_unlock. Eens kijken hoe ik dat onder pfSense kan draaien...
Sorry voor de late reactie. Je kan op een usb Ubuntu installeren en dan vanaf daar booten en het tooltje draaien. Dan heb je niks te verbouwen aan je pfSense systeem (zowel hardware als softwarematig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
Digitus DN-82212 OEO adapter

datasheet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 12:09

MindBender

Bite my shiny metal ass!

xmicks schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:33:
Sorry voor de late reactie. Je kan op een usb Ubuntu installeren en dan vanaf daar booten en het tooltje draaien. Dan heb je niks te verbouwen aan je pfSense systeem (zowel hardware als softwarematig).
Het probleem zit niet in het Linux kunnen draaien op dat systeem. Het probleem zit erin dat het een headless rack-syteem is dat alleen maar een analoge VGA aansluiting heeft. Dat moet uitgebouwd moet worden en geschikte monitoren zijn alleen nog mag in musea te vinden. Vervolgens moet ik op die live-stick zonder internetverbinding gcc gaan installeren, etc. Is ook wel weer voor te bereiden, maar zoals gezegd; Veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
MindBender schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Het probleem zit niet in het Linux kunnen draaien op dat systeem. Het probleem zit erin dat het een headless rack-syteem is dat alleen maar een analoge VGA aansluiting heeft. Dat moet uitgebouwd moet worden en geschikte monitoren zijn alleen nog mag in musea te vinden. Vervolgens moet ik op die live-stick zonder internetverbinding gcc gaan installeren, etc. Is ook wel weer voor te bereiden, maar zoals gezegd; Veel gedoe.
Als je VGA video wil omzetten naar iets modern kan je ook een adapter gebruiken. voor VGA outputs heb ik deze in gebruik: https://tweakers.net/pric...a+usb20-a-hdmi-zwart.html
misschien een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dexterdude schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:18:
Ik heb een UXG-Pro een van de eerste board revisies. Deze wilt niet lief omgaan met de Zaram. Er zijn ook enkelingen met een UDM-Pro of UDM-Pro SE met het zelfde euvel.

Ik en andere hebben contact met Ubiquiti over gehad. Deze kunnen of willen niks aan doen voor nu en beloven betere support voor materiaal 3e in de toekomst.
Oh dat is wel goeie info, ik heb ook een UDMpro, ik heb 'm gekocht vlak voordat de SE werdt aangekondigd. Dus met wat geluk heb ik een latere revisie...

Even het onderzoeken waard dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Shanquish schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Oh dat is wel goeie info, ik heb ook een UDMpro, ik heb 'm gekocht vlak voordat de SE werdt aangekondigd. Dus met wat geluk heb ik een latere revisie...

Even het onderzoeken waard dus.
Er is helaas geen enkele indicatie met welke UDM Pro revisie de Zaram SFP niet wil werken. Sowieso is dat issue maar bij een procent of zo van de installaties van die SFP in een UDM Pro het geval.

Als het al een revisie issue is.

En bij een enkeling waar het niet werkte, werkte het wel met een andere Zaram SFP. Maar er was ook iemand waarbij dat omwisselen niet werkte.

Dus tja, geen idee. De Zaram in een ACT media converter werkt in ieder geval.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-06 09:17
Sinds gisteren is mijn Delta abonnement actief. Gistermiddag na activatie van de Nokia XS-2426G-B gelijk mijn eigen ONT aangemeld (Nokia XS-010X-Q). Na 30 uur (en een tweede belletje vandaag omdat bleek dat na het eerste belletje mijn aanmelding ticket niet goed doorgezet was door de klantenservice) geeft de PON indicator groen aan.

VLAN ID van de router op 100 en het internet werkt weer helemaal naar behoren.
(Alleen nog even wat kabel management doen ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I-gZhK3iq44wrUyuE3jobLSsuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXq9vGTjMjpanAXTSFrTLcFS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door gamefreakin op 05-03-2024 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:21
Gister her de nokia aangesloten en ik had een werkende verbinding. Via de helpdesk de zaram laten regsteren en vanmorgen mailtje gehad dat de storing is opgelost. Bij thuiskomst aangesloten en helaas geen ip-adres op VLAN100. Met vlan500 krijg ik gelijk een ip uit de 141 reeks en heb ik een werkende verbinding op mijn UDM Pro.

Moet ik R3D nog een PB sturen om dit op te lossen op kan dit via de chat?

[ Voor 4% gewijzigd door Wimlem op 05-03-2024 20:45 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Wimlem schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:44:
Gister her de nokia aangesloten en ik had een werkende verbinding. Via de helpdesk de zaram laten regsteren en vanmorgen mailtje gehad dat de storing is opgelost. Bij thuiskomst aangesloten en helaas geen ip-adres op VLAN100. Met vlan500 krijg ik gelijk een ip uit de 141 reeks en heb ik een werkende verbinding op mijn UDM Pro.

Chat gaat dit denk ik niet oplossen. Denk dat @R3D je hierbij kan helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fstechnics
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-05 19:01
bsmile000 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:41:
Ik was er al bang voor: de Zaram werkte perfect in mijn Ubiquiti UniFi DreamWall met software versie 3.2.9. Vannacht de eerste update gehad (naar versie v3.2.12) en de Zaram wordt niet meer herkent door de DreamWall. Wat is Ubiquiti toch slecht in hun versiebeheer. Er vallen zo vaak zaken weer om, nadat ze iets goed werkend hebben gehad.

Ik heb maar weer een ticket aangemaakt.
Ik heb net mijn aansluting gekregen van Delta met het Nokia modem, maar wil deze graag vervangen door een SFP module in mijn Dreamwall. Ik vroeg mij af of jij (@bsmile000 het ondertussen weer aan de praat hebt gekregen op jouw Dreamwall. Anders kan ik beter wachten tot er nieuwe Unify OS updates zijn denk ik :(

Ik vroeg mij af of de FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT wellicht geen probleem zou hebben omdat ik hier zag dat deze ook 1gbps ondersteunt naast 10gbps.

[ Voor 12% gewijzigd door fstechnics op 06-03-2024 08:54 . Reden: user getagged. weet niet of quote ook notified ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dexterdude
Bij thuiskomst aangesloten en helaas geen ip-adres op VLAN100. Met vlan500 krijg ik gelijk een ip uit de 141 reeks en heb ik een werkende verbinding op mijn UDM Pro.

Volgens de eerdere post van R3D zou de front-office jou daar wel mee kunnen helpen. Zij maken een ticket aan en sturen deze door naar de collega’s die het op kunnen pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Laatst online: 13-06 10:35
Ik overweeg om over te stappen van KPN over AON (gebied Gouda) naar Delta vermoedelijk XGS-PON.
Er wordt momenteel een eigen modem - Fritzbox 5530 - gebruikt en er zal dus een XGSPON module moeten aanschaffen.
Iemand nog tips voor goede aanbiedingen daarvan? Andere pitfalls om rekening mee te houden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dexterdude
MOmax schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:17:
Ik overweeg om over te stappen van KPN over AON (gebied Gouda) naar Delta vermoedelijk XGS-PON.
Er wordt momenteel een eigen modem - Fritzbox 5530 - gebruikt en er zal dus een XGSPON module moeten aanschaffen.
Iemand nog tips voor goede aanbiedingen daarvan? Andere pitfalls om rekening mee te houden?
Ik weet niet of de Ftitz XGS-PON SFP wel eens in de aanbieding is maar daar zit je aan vast
Controleer tevens je glasvezel. je kan geen groene connector in een blauwe aansluiting steken.
  1. Zorg eerst dat je geleverde modem werkend is voordat je een aanvraag doet voor eigen modem gebruik.
  2. Volg de Ftitz stappen om te zorgen dat je router met XGS-PON wilt werken.
  3. https://nl.avm.de/service...g-van-Delta-configureren/
  4. Gebruik de script van @justdaboo voor een goed aanmelding.
  5. Voor een snelle activatie de aanvraag tussen maandag ochtend en donderdag middag tijdens kantoor uren houden.
  6. Rustig wachten op me mail vanuit delta storing opgelost
  7. Zorg dat voor je WAN de juiste VLAN tagged staat.
  8. Na mail storing opgelost kan een herstart van je eigen modem mogelijk nodig zijn

[ Voor 3% gewijzigd door dexterdude op 06-03-2024 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MOmax
dexterdude schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:49:
[...] Ik weet niet of de Ftitz XGS-PON SFP wel eens in de aanbieding is maar daar zit je aan vast
  1. ...
Ah, dank voor dit stappenplan. _/-\o_

Nog wat detail vragen:

1) Navraag bij Delta levert de telefonische feedback (van een niet zo zeker van zichzelf klinkende supportmedewerker) dat in mijn gebied (voormalige Rekam) van GPON technologie. Momenteel heb ik dus een Fritzbox 5330 AON, maar dat is bewust zo gekozen, want ik wil elk jaar (kunnen) hoppen van provider naar provider dus ik wil technologie onafhankelijk zijn. Aanschaf van extra SFP modules was dus al voorzien.
Echter, wat is nu wijsheid, als het waar is dat hier nog GPON wordt gebruikt?
-- een GPON module kopen à €29,-
-- een XGS-Pon module kopen à €95,-
Dus twee vragen inéén eigenlijk:
Hoe weet ik zeker dat ik in een Delta (Rekam) GPON gebied zit (en niet XGS-PON)?
Is XGS-PON compatibel met GPON (lijkt mij wel want beide passief)?

2) VLAN instellen is niet mogelijk op een Fritzbox. Ik neem aan dat dat goed komt door de provider te selecteren in de Frtizbox instellingen.Delta/Caiway is aanwezig in de pulldown van de instellingen van de internetoegangsgegevens, dus dat moet toch goed komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MOmax schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:37:
[...]

Nog wat detail vragen:

1) Navraag bij Delta levert de telefonische feedback (van een niet zo zeker van zichzelf klinkende supportmedewerker) dat in mijn gebied (voormalige Rekam) van GPON technologie. Momenteel heb ik dus een Fritzbox 5330 AON, maar dat is bewust zo gekozen, want ik wil elk jaar (kunnen) hoppen van provider naar provider dus ik wil technologie onafhankelijk zijn. Aanschaf van extra SFP modules was dus al voorzien.
Hoe weet ik zeker dat ik in een Delta (Rekam) GPON gebied zit (en niet XGS-PON)?

2) VLAN instellen is niet mogelijk op een Fritzbox. Ik neem aan dat dat goed komt door de provider te selecteren in de Frtizbox instellingen.Delta/Caiway is aanwezig in de pulldown van de instellingen van de internetoegangsgegevens, dus dat moet toch goed komen?
Je zou even details moeten inwinnen bij Fritz of dit gewisseld kan worden. De XSG-PON module van Fritz is "dom" de encryptie e.d. vind plaats in de Fritz unit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MOmax schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:17:
Zie topic start!

In een FB werken alleen SFP’s van AVM. Je moet voor de 5530 dus de juiste module aanschaffen:

https://fritzshop.nl/acce...arch_query=SFP&results=20

[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 06-03-2024 11:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dexterdude
[...]

Nog wat detail vragen:

GPON en XGS-PON zijn andere technieken en zijn niet compatibel.
Je kan kijken of wat delta zegt over je adres aansluiting middels: https://www.delta.nl/inte...r%20is%20op%20je%20adres.
conformeer bij Delta chat of je adres een aansluiting heeft waar zij op kunnen aanbieden.

Wat Justdaboo zegt is wel zo wijs neem contact op met AVM! Zo als ik het lees is de aansluiting voor de router universeel en zorgt de SFP voor omzetten van licht naar elektrisch. Je PON ID en MAC leeft in je router. Deze handelt dus wel een groot deel af.
Waar ik zelf niet aan heb gedacht is de glasvezel aansluiting fysiek. Kijk of je glasvezel wel past. mogelijk moet je die vernieuwen. (heb ik de stappen op uitgebreid)

Voor de geintreseerde er is al eens iemand met de fritzbox wezen hobiën. https://youtu.be/Hi7JMTojT-4?si=uohGT6TjYsknZI4i

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:02
[...]

Nog wat detail vragen:

Ik weet niet of het helemaal sluitend is, maar als de postcode check bij Delta snelheden >1gbps aanbiedt, dan kun je er vanuit gaan dat er XGS-PON ligt. En een nieuwe aansluiting (evenals een verandering van snelheid) triggert normaliter een transitie naar XGS-PON als dat voorhanden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MOmax
THM0 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:29:
[...] Ik weet niet of het helemaal sluitend is, maar als de postcode check bij Delta snelheden >1gbps aanbiedt, dan kun je er vanuit gaan dat er XGS-PON ligt.
Er wordt tot 8GB/s aangeboden, dus dat doet vermoeden XGS-PON. Ik stap rond 1/5/24 over en de aanbieding is incl. monteur. Die zal mij definitief uitlsuitsel kunnen geven. Ik zeg mijn huidige KPN abbo nog niet op zodat ik een kleine tijd (zo lang als nodig) twee providers heb. Komt goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@MOmax Als je 8 Gbps kunt bestellen, dan is dat zonder twijfel XGS-PON.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 17:08
MOmax schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:25:
[...]

Er wordt tot 8GB/s aangeboden, dus dat doet vermoeden XGS-PON. Ik stap rond 1/5/24 over en de aanbieding is incl. monteur. Die zal mij definitief uitlsuitsel kunnen geven. Ik zeg mijn huidige KPN abbo nog niet op zodat ik een kleine tijd (zo lang als nodig) twee providers heb. Komt goed.
Uiteindelijk zullen alle providers overgaan naar XGS-Pon, omdat die techniek zeer gunstig is voor providers. Dus een investering in XGS-Pon kun je gerust doen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:11
Als je bij internetaanbieder kiest voor "andere internetaanbieder", dan kun je veel meer dingen zelf instellen, waaronder ook VLAN. Het lijkt mij dat je beter voor DELTA / Caiway kunt kiezen, dat werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

Je had hem gelijk moeten aansluiten. Dat is de reden dat je nu moet verbinden met VLAN 500. Opnieuw registreren via de helpdesk is de oplossing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04:02
bjusterbaarlik schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:00:
[...]

Je had hem gelijk moeten aansluiten. Dat is de reden dat je nu moet verbinden met VLAN 500. Opnieuw registreren via de helpdesk is de oplossing.
Dat zou inmiddels niet meer nodig moeten zijn (aangesloten hebben tijdens aanmelding)…

R3D in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 07-03-2024 08:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 13:04
[...]

Nog wat detail vragen:

Er zijn meerdere manieren om te checken of je GPON of XGS-PON gaat krijgen in het voormalig Rekam gebied:

1) Als je bij Delta kan bestellen dan heb je glasvezel van Delta Fiber Netwerk (DFN) en zal je 99% zeker XGS-PON krijgen.

2) Als je bij Glasnet kijkt zijn er 3 mogelijkheden:
-de prijs is € 47,50 voor 1Gbit dan krijg je GPON (via Rekam).
-de prijs is € 52,50 voor 1Gbit dan krijg je XGS-PON (via DFN).
-de prijs is € 62,50 voor 1Gbit dan heb je alleen KPN glasvezel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 15:38
vraagje:

Zijn die "schuiflaatjes" zoals in de Attema FTU ook los te koop?

RichardVos.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekwaussie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:16
Fox-Racing schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:09:
vraagje:

Je bedoelt deze https://www.schenkict.nl/...pon-aansluitkabel-2m.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Fox-Racing schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:09:
vraagje:

Lastig om aan te komen maar ik heb ze in mijn webshop staan met kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Guidion monteurs die huisinstallaties doen gooien ze waarschijnlijk iedere dag weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:28:
De Guidion monteurs die huisinstallaties doen gooien ze waarschijnlijk iedere dag weg.
Dan mogen ze ze mijn kant op gooien :9 O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
wbschenk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Dan mogen ze ze mijn kant op gooien :9 O-)
Ik heb helaas maar een kleine voorraad (10) voor mn eigen projectjes. Daarnaast worden de lades door de aannemers verwijderd als deze nog in de FTU’s zitten. Bij nieuwe leveringen krijgen de aannemers de FTU’s zonder lades geleverd.
Pagina: 1 ... 49 ... 76 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.