- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 19:49
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Sorry hoor Delta, maar daar valt nog wat te verbeteren in jullie proces en communicatie. Voor nu ben ik al lang blij als dat het was en het hiermee gaat werken. Ik wacht het af. Fingers crossed.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Heel slordig. Als ze toch twee keer aangeven gebeld te hebben dan was er dus een vraag. Stuur dan nog een e-mail, een SMS, een whatsapp bericht, maar geen e-mail dat de storing is opgelost.MrKoen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:21:
Zojuist contact gehad met Delta via de chat. Blijkt nu dat ze de hele registratie van de nieuwe Zaram nooit hebben doorgevoerd. Argument was dat ze mij 2x hebben proberen te bellen, mij niet te pakken kregen en daarop het ticket hebben afgesloten met "storing opgelost" zonder er wat mee te doen. Ik heb dat telefoontje twee weken terug inderdaad 2x ontvangen, 2x opgenomen, 2x hoorde ik niets aan de andere kant van de lijn en werd er opgehangen. Terugbellen bij Delta is kansloos, weet ik al van de vorige keer, dus niet geprobeerd. Als ik daarna dan de mail ontvang "storing opgelost", ben ik ervan uitgegaan dat dat inhield dat de registratie was doorgevoerd. Niet dus.
Sorry hoor Delta, maar daar valt nog wat te verbeteren in jullie proces en communicatie. Voor nu ben ik al lang blij als dat het was en het hiermee gaat werken. Ik wacht het af. Fingers crossed.
Heb je nou gehoord wat nou die vraag was? Want het kan natuurlijk zijn dat je verkeerde info gegeven had of zo. Dan is het een geval van “twee vechten, twee schuld”.
Het werkt nu dus. De vraag was dat het modem niet aangesloten was op het moment van registratie. Dus het ellenlange getouwtrek in deze forumdraad of dat nou wel of geen vereiste is.. in mijn geval dus een duidelijke WEL vereist, anders doen ze niks.ernstoud schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:31:
[...]
Heel slordig. Als ze toch twee keer aangeven gebeld te hebben dan was er dus een vraag. Stuur dan nog een e-mail, een SMS, een whatsapp bericht, maar geen e-mail dat de storing is opgelost.
Heb je nou gehoord wat nou die vraag was? Want het kan natuurlijk zijn dat je verkeerde info gegeven had of zo. Dan is het een geval van “twee vechten, twee schuld”.
Dat is ook mijn ervaring en zoals eerder aangegeven, nogmaals bellen en de boel aangesloten laten….MrKoen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Het werkt nu dus. De vraag was dat het modem niet aangesloten was op het moment van registratie. Dus het ellenlange getouwtrek in deze forumdraad of dat nou wel of geen vereiste is.. in mijn geval dus een duidelijke WEL vereist, anders doen ze niks.
Inderdaad.. was echt zo'n dingetje van dat kan het nooit zijn.. lessons learned (again).. assumptions are the mother of all..maupie1967 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:35:
[...]
Dat is ook mijn ervaring en zoals eerder aangegeven, nogmaals bellen en de boel aangesloten laten….
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Niet aangesloten betekent verkeerde settings bij de Zaram, zoals VLAN500. En dan moet 2e lijn weer aan het werk. Dubbele inspanning dus begrijpelijk dat dit nu standaard is. Neemt niet weg dat je niet een ticket moet sluiten zonder oplossing of vervolgtraject. Erg klantonvriendelijk.MrKoen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:32:
[...]
Het werkt nu dus. De vraag was dat het modem niet aangesloten was op het moment van registratie. Dus het ellenlange getouwtrek in deze forumdraad of dat nou wel of geen vereiste is.. in mijn geval dus een duidelijke WEL vereist, anders doen ze niks.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Zaram in Korea krijgt hier nl. vragen van terwijl dat vragen zijn die hier beter beantwoord kunnen worden. Dat is dan ook wat ik Zaram heb aangegeven, verwijs de persoon naar deze thread.
Lijkt me vrij zinloos om Zaram te benaderen met vragen over deze SFP op Delta infra.
Ah, bedrijf heeft en e-mail adres op hun website. E-Mail gezonden met boodschap hier te komen koekeloeren
[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 26-02-2024 12:59 ]
Het process word nog gemaakt ,maar het tweede lijkt me het meest praktisch.Koekwaussie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:11:
[...]
Ik had hier een vraag over hoe dit zich gaat verhouden met een storing.
Met een storing wordt vaak eerst gevraagd om de modem van delta weer aan te sluiten, dus zou hij uit "suspend" moeten worden gehaald. Betekend dat dan ook dat je eigen modem daarna weer helemaal opnieuw moet aanmelden?
Of is dan je eigen modem ook tijdelijk op "suspended" gezet aangezien er maar 1 modem actief zou mogen zijn, en weer actief gezet moet worden nadat er een eventuele storing is verholpen?
Om ip binding te krijgen word je User-ID door je modem het netwerk op geadverteerd, er kan maar 1 pon-id/mac-address met User-ID combi actief verbinding maken.Xeroxr0x schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:53:
[...]
Gaan beide ONT's dan pendelen ofzo? FS connect -> Nokia disconnect -> Nokia reconnect -> FS disconnect -> FS reconnect -> Nokia disconnect -> etc
Dus noem het pendelen.
Maar laten wij mijn eerder "Side Note" niet negeren.ernstoud schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:41:
[...]
Niet aangesloten betekent verkeerde settings bij de Zaram, zoals VLAN500. En dan moet 2e lijn weer aan het werk. Dubbele inspanning dus begrijpelijk dat dit nu standaard is. Neemt niet weg dat je niet een ticket moet sluiten zonder oplossing of vervolgtraject. Erg klantonvriendelijk.
De automatisering heb ik aangepast, dus de Zaram hoeft niet meer aangesloten te zijn voor registratie.
en VLAN500 word niet meer getagged, gaat ook helemaal niks doen behalve je eigen dhcp-lease verkloten dus laat dat vooral.
Laten we vooralMapje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:49:
Nieuwe glasmodule schijnt compatible te zijn met de FS/CIG en zou werken op Delta Fiber netwerk.
Staat niet in de BBF.247 lijst.
https://www.schenkict.nl/...ion-sfp10g-xsonu-n1i.html
Info
[YouTube: SFP10G-XSONU-N1I]
dit niet negeren.Staat niet in de BBF.247 lijst.
De bedoeling is via MijnDelta, we willen voor vmk zo min mogelijk interactie met medewerkers en meer via automatisering.ernstoud schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:40:
[...]
Maar via de helpdesk of mijn delta? Want via helpdesk betekent niet in het weekend, niet in de avonduren e.d., dat zou toch wel een beperking zijn, heb je een issue met de eigen router dan dus geen internet meer gedurende in het ergste geval twee dagenomdat de Nokia ook niet meer werkt.
Beetje de human error beter uitsluiten.
Advies is om dit niet te doen. Volgens mij had @ernstoud dit al eens hier gepost. Het was mij ook al opgevallen dat reg_id leeg is maar dit is standaard. @ernstoud en ik hebben dit gezamenlijk ook nog bekeken in de Mediaconverter. Wanneer deze leeg is dan hanteert de SPF+ zijn eigen ID. Dit bij drie SFP+ modules geverifieerd.Xeroxr0x schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:51:
Probeer eens
code:
1 2 setenv reg_id ZRMT12345678 saveenv
Natuurlijk vervangen door je eigen nummer. Mijn stick werd ook geleverd met reg_id leeg, geen idee wat hij dan onder water doet maar wellicht helpt dit. Ik moet mijn eigen Zaram nog aan de praat krijgen.![]()
Wat betreft de activatiestatus, volgens mij zegt deze niet zo heel veel. Mijn stick is volgens mij niet geregistreerd maar toch krijg ik O5 Operation. Denk dat het met "Fake O5 Status" te maken heeft, zie https://hack-gpon.org/gpon-auth/ (scroll naar beneden)
Je moet trouwens wel met prefix doorgeven aan Delta, zie topic start.
Daar verschillen de mening binnen dit topic over. Ik denk ook dat het niet heel erg kwaad kan. Aan de andere kant als je hier iets fout doet kun je wel de configuratie om zeep helpen. Volgens mij zijn hier een aantal slechte ervaringen terug te lezen met de Nokia ONT's en het aanpassen van de PON ID. Daarom het advies om er niet aan te zitten.Xeroxr0x schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:29:
Check, maar het zou in dit geval geen kwaad kunnen want je voert toch je eigen nummer in?
Mocht je het al hebben gedaan en het is het juiste nummer is dat niet heel erg.
Behalve geen ipv4 ook geen (geldig)ipv6 zo te zien.MrKoen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:49:
[...]
Ik krijg deze waardes terug. Valt daar iets over te zeggen of het goed of slecht is?
[Afbeelding]
En iets later zie je de temperatuur iets oplopen, maar hij lijkt rond deze temp te blijven. Is dat een normale temperatuur voor de Zaram? Hebben jullie dat ook?
[Afbeelding]
Nogmaals een dhclient op VLAN 100 en VLAN 500 geprobeerd, zonder resultaat:
[Afbeelding]
Interface in pfSense toont eveneens geen IPv4 lease:
[Afbeelding]
printenv toont inderdaad het Zaram ID, alleen dan zonder de ZRMT prefix, alleen de cijfers, neem aan dat dat is zoals het hoort?
[Afbeelding]
Alleen een local address (die fe80:xx ) en geen ipv6 dns-servers ed.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Altijd ook even verder lezen dan de originele post, is nl. al opgelost: MrKoen in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"tyk0 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:35:
[...]
Behalve geen ipv4 ook geen (geldig)ipv6 zo te zien.
Alleen een local address (die fe80:xx ) en geen ipv6 dns-servers ed.

Canon EOS 5D3, EOS 7D2, Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 24-70mm f/2.8L II USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 100mm f/2.8L IS USM Macro, EF 40mm f/2.8 STM, Tokina 10-17mm Fisheye, Sigma 50mm f/1.4, Manfrotto 504HD+546K, Canon Speedlite 580EXII, 420EX
AON verbinding bedoel je. XGS-PON is bij Delta namelijk ook Point-to-Point.Sdu7cb schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:22:
Hier de Delta verbinding inmiddels aan de praat met een SFP direct in de Dreamwall! Research aan onze zijde was niet 100% vooraf, het bleek het gewoon om een P2P verbinding gaatheb nu een Zaram SFP over, dus mocht iemand die kunnen gebruiken...

- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dan denk ik dat al je nu een DHCP request zou doen je een nieuw IP hebt. Of wachten tot de lease verloopt.TheProphet schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:15:
Vandaag om 16:30 CGNAT uit laten zetten, dit zou tot 4 uurtjes duren...
Klopt, heb je gelijk ook een mailtje gekregen met de bevestiging?TheProphet schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:15:
Vandaag om 16:30 CGNAT uit laten zetten, dit zou tot 4 uurtjes duren...
Tip: Zet hem op V&A.Sdu7cb schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:22:
Hier de Delta verbinding inmiddels aan de praat met een SFP direct in de Dreamwall! Research aan onze zijde was niet 100% vooraf, het bleek het gewoon om een P2P verbinding gaatheb nu een Zaram SFP over, dus mocht iemand die kunnen gebruiken...
Fout, XGS-PON is geen point-to-point.bjusterbaarlik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:45:
[...]
AON verbinding bedoel je. XGS-PON is bij Delta namelijk ook Point-to-Point.
Een OLT poort split in 2 x 32, 64 of 128 endpoints, iedereen krijgt al het encrypted verkeer aangeboden.
Je ONT pikt er alleen uit wat voor jouw is.
Upload verkeer van alle endpoints gaat dan weer via TDM (Time-division Multiplexing) terug naar die ene OLT poort. Mooie techniek, maar dus echt wel point-to-multipoint.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Beetje symantiek maar er loopt van jouw endpoint een glasvezel naar het endpoint in de POP. Ok, iets daarvoor, nl. in de splitter. Die in het rack eronder of erboven zit.Clubbtraxx schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:31:
[...]
Fout, XGS-PON is geen point-to-point.
Een OLT poort split in 2 x 32, 64 of 128 endpoints, iedereen krijgt al het encrypted verkeer aangeboden.
Je ONT pikt er alleen uit wat voor jouw is.
Upload verkeer van alle endpoints gaat dan weer via TDM (Time-division Multiplexing) terug naar die ene OLT poort. Mooie techniek, maar dus echt wel point-to-multipoint.
Dat kun je dan toch wel PtP noemen (op de fysieke laag).
Volgens mij gaat het om de lichtbron, er is 1 lichtbron die verdeeld wordt naar meerdere eindpunten (huishoudens) door het licht te breken over verschillende golflengtes. Dat maakt het p2mp afaik.ernstoud schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:22:
[...]
Beetje symantiek maar er loopt van jouw endpoint een glasvezel naar het endpoint in de POP. Ok, iets daarvoor, nl. in de splitter. Die in het rack eronder of erboven zit.
[ Voor 9% gewijzigd door mrdemc op 27-02-2024 01:16 ]
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ik zou zeggen dat point to multipoint in dit geval een “superset” is van point to point. Tot de splitter zijn de twee gelijk. Klopt natuurlijk dat bij XGS-PON elke ONT 32 of 64 in frequentie, fase of puls verschillende signalen ziet. Dus een niveau hoger dan fysiek is het multipoint.mrdemc schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 01:14:
[...]
Volgens mij gaat het om de lichtbron, er is 1 lichtbron die verdeeld wordt naar meerdere eindpunten (huishoudens) door het licht te breken over verschillende golflengtes. Dat maakt het p2mp afaik.
Definitie kwestie. Fysiek is het bij Delta in ieder geval je eigen vezel tot de splitter. Anders dan bij KPN met de BOP (buiten overname punt). Dus hoe zou je dan het verschil tussen de infra van die twee moeten beschrijven?
@Barre73 had een tijdje terug goed uitgelegd hoe het zit met het hele P2P/P2MP, maar ik kan zijn post helaas niet meer vinden, dus correct me if I'm wrong.
Hoe die straatkaste van KPN genoemd worden weet ik niet maar het bespaart ze enorme hoeveelheden vezel en die ruimte in de PoP gebruikt wordt is een stuk minder ivm het ontbreken van vele patch panelen. Echter bij het aanpassen van de split verhouding, het patchen/verhuizen van een klant, migreren naar een toekomstige andere techniek, enz enz, maakt het wel wat lastiger. De monteur moet dus soms zowel in de straatkast als in de PoP zijn.ernstoud schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 01:37:
[...]
Ik zou zeggen dat point to multipoint in dit geval een “superset” is van point to point. Tot de splitter zijn de twee gelijk. Klopt natuurlijk dat bij XGS-PON elke ONT 32 of 64 in frequentie, fase of puls verschillende signalen ziet. Dus een niveau hoger dan fysiek is het multipoint.
Definitie kwestie. Fysiek is het bij Delta in ieder geval je eigen vezel tot de splitter. Anders dan bij KPN met de BOP (buiten overname punt). Dus hoe zou je dan het verschil tussen de infra van die twee moeten beschrijven?
Maar zo kan je dus in bijna elke bestaande telefooncentrale (waar vaak al een fiber back bone ligt) een OLT ophangen, en zo “door knopen”…
Ik weet trouwens niet hoe ze omgaan met GCO’s/DP’s, misschien combineren ze die op een aantal plekken wel in de straatkasten. Daarvoor ben ik nooit echt betrokken geweest bij het engineering en aanleg traject.
Die hier een wat onduidelijke foto van zo’n straatkast (in aan bouw)
/f/image/guy0ICfQMId1cziJTAOeI23p.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door justdaboo op 27-02-2024 06:40 ]
Ook met een herstart vanmorgen is er nog niet heel veel gewijzigd. Nog tips wat ik zou kunnen doen?ernstoud schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:21:
[...]
Dan denk ik dat al je nu een DHCP request zou doen je een nieuw IP hebt. Of wachten tot de lease verloopt.
Hier kon ik dat zelf aanpassen door de optie op dynamsich te zetten in de MijnDelta omgeving, binnen 2 uur had ik een ander adres.TheProphet schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:36:
[...]
Ook met een herstart vanmorgen is er nog niet heel veel gewijzigd. Nog tips wat ik zou kunnen doen?
Geen idee of ze dezelfde mogelijkheden hebben bij CAIW
Een OLT zullen ze niet in zo'n kastje ophangen denk ik. Die willen providers liever in een beveiligde PoP hangen. Deze kasten zijn veel te makkelijk open te krijgen. En noodstroom is ook wat lastiger.justdaboo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:12:
[...]
Hoe die straatkaste van KPN genoemd worden weet ik niet maar het bespaart ze enorme hoeveelheden vezel en die ruimte in de PoP gebruikt wordt is een stuk minder ivm het ontbreken van vele patch panelen. Echter bij het aanpassen van de split verhouding, het patchen/verhuizen van een klant, migreren naar een toekomstige andere techniek, enz enz, maakt het wel wat lastiger. De monteur moet dus soms zowel in de straatkast als in de PoP zijn.
Maar zo kan je dus in bijna elke bestaande telefooncentrale (waar vaak al een fiber back bone ligt) een OLT ophangen, en zo “door knopen”…
Ik weet trouwens niet hoe ze omgaan met GCO’s/DP’s, misschien combineren ze die op een aantal plekken wel in de straatkasten. Daarvoor ben ik nooit echt betrokken geweest bij het engineering en aanleg traject.
Die hier een wat onduidelijke foto van zo’n straatkast (in aan bouw)
[Afbeelding]
Maar een XGS-PON splitter kan prima natuurlijk. Scheelt een hoop glasvezel trekken.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
@Clubbtraxx @ernstoud @mrdemcXeroxr0x schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 05:44:
Volgens mij hebben jullie beiden gelijk.Waar ernst het over heeft is de manier van het aanleggen van het fysieke netwerk. De splitters staan in de PoP waar dit bij bijv. KPN (ofzo) in een straatkast is. Dus ja, bij Delta is het fysieke gedeelte point-to-point tot in de PoP met daarbovenop point-to-multipoint voor PON waarbij dit bij KPN op beide niveaus point-to-multipoint. (BOP is volgens mij iets anders, daar kunnen ze een vezel in afmonteren voor klanten die nog geen abonnement hebben, vanaf de BOP kunnen ze dan later een vezel naar binnentrekken oid)
@Barre73 had een tijdje terug goed uitgelegd hoe het zit met het hele P2P/P2MP, maar ik kan zijn post helaas niet meer vinden, dus correct me if I'm wrong.
Iedereen heeft wel een beetje gelijk maar er worden twee zaken door elkaar gebruikt. De fysieke aanleg van het netwerk (kabels, splitters, PoPs) versus de gebruikte techniek voor de belichting.
P2P en P2MP zijn de manieren van aanleggen en AON en PON zijn manieren van belichting.
Een P2P netwerk zoals Delta dat bouwt en KPN Netwerk tot 2021 ook, kent 1 vezel van woning tot in de eindlade van de PoP. Daar zit geen splitter tussen, maar wel een ondergrondse lasbox om de dikkere huiskabels op een dunnere kabel te lassen. Het blijft echter wel 1 vezel. In die PoP zit actieve apparatuur (switches) en daarop wordt de vezel van de klant gepatcht zodra deze een dienst wil afnemen.
Hierbij heb je circa 1 PoP gebouwtje nodig per 3500 woningen.
P2MP netwerk: Vanuit de woning gezien komen nog steeds 96 kabels bij elkaar in die lasbox en gaan daarna door naar een straatkast (kan ook ondergronds maar dat is foutgevoeliger) en daar zit diezelfde eindlade waar de 96 woningen op afgelast worden. In die kast zitten echter geen switches maar splitters/combiners die de signalen van 8x96=max 768 woningen via een 48voudige glasvezelkabel transporteren naar de centrale PoP waar de daadwerkelijke switches staan. Er gaan dus signalen van 16 woningen over 1 glasvezel naar de PoP (en retour uiteraard). In die PoP staat nog een splitter/combiner die 4 van die kabels weer samenvoegt. Maximale ratio is dus 1 poort op 64 woningen maar je kan relatief makkelijk terugschakelen naar 1:32 door het aantal splitters in de centrale PoP te verdubbelen.
Hierbij heb je 1 kleine straatkast nodig per 768 woningen maar de centrale PoP kan makkelijk 32.000 woningen bedienen qua apparatuur. Dat scheelt een heleboel dure en moeilijk te plaatsen huisjes. Straatkasten zijn veel makkelijker te plaatsen zonder klachten van gemeente of omwonenden.
Op een P2MP netwerk kan je alleen maar PON signaal toepassen als belichting omdat alles gesplitst en gecombineerd wordt met passieve lichtsplitters. Er wordt dus gebruik gemaakt van splitten via golflengtes en dat werkt niet met AON.
Maar op een P2P netwerk kan je beiden toepassen. Je kan in de PoP een switch met 128 poorten plaatsen en zodoende 128 klanten apart met een poortje bedienen (AON techniek) zoals jaren gedaan is bij KPN/Reggefiber maar je kan net zo goed een XGS-PON of GPON switch (OLT) plaatsen met een paar splitters en zodoende direct 64 woningen voeden met 1 poortje. Of het kan allebei zoals je nu gaat zien bij KPN die haar oudere AON-PoPs gaat voorzien van extra XGS-PON apparatuur en splitters o zo langzaam over te stappen op nieuwe PON techniek voor alle aansluitingen.
Door P2P toe te passen bij de aanleg kunnen meer belichters in die PoP apparatuur plaatsen. De eigenaar van Delta is EQT en dat zijn investeerders. Zij zijn er niet bij gebaat als alleen Delta kan belichten want dat levert in potentie minder klanten op. Als Odido met eigen apparatuur in die PoPs zou gaan hangen, dan heb je ineens een veel grotere potentiële penetratie van je netwerk.
Daarnaast is aanleg van een P2MP netwerk vooral handig als je toch al centrales had waar je die centrale PoP in kan bouwen. Zoals KPN dus heeft.
@justdaboo De kast heet een OAP bij KPN. Daarin zou in principe niemand meer hoeven zijn, wat er ook gebeurt.
Ompatchen bestaat niet in een XGS-PON netwerk aangezien alle aansluitingen (of ze nou in de woning zitten of buiten zijn achtergelaten) al 100% gepatcht zijn in die straatkast en er is maar 1 operator/belichter. Verhoudingen aanpassen doe je niet in die OAP maar in de PoP zelf bij de eerste splitters (of laatste vanuit de woning gezien)
Migreren naar een andere techniek zou alleen kunnen naar de opvolger van XGS-PON en dat is 25-GSPON. Ook daarvoor geldt dat je alleen in de centrale PoP moet zijn.
Het enige moment dat er nog in een OAP moet worden gecheckt is bij een kruising tussen twee vezels vanuit die OAP naar de woningen. Maar als de aanleg goed is uitgevoerd zou dat niet mogen gebeuren. Op papier dan :-)
[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 27-02-2024 08:46 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik zit ook bij Delta, CGNAT is uitgezet maar heeft niks gewijzigd aldus Delta. Ze gaan contact opnemen met memaupie1967 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:05:
[...]
Hier kon ik dat zelf aanpassen door de optie op dynamsich te zetten in de MijnDelta omgeving, binnen 2 uur had ik een ander adres.
Geen idee of ze dezelfde mogelijkheden hebben bij CAIW
Vanochtend de sprong maar gewaagd, want ondanks vele telefoontjes heb ik nog steeds geen 2Gb/s. Dus de Nokia ONT ontkoppeld en de Zaram aangesloten en aangemeld. Vandaag zitten we dus zonder internet.ernstoud schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:54:
Zoals ik al zei; een paar weken geleden meldde R3D dat er rond de 90 Zaram SFP’s actief waren, stel nu 100. Ik heb er ruim 220 naar NL gehaald dus er liggen er nog een 100 of zo bij mensen op de plank.
Ik had uit een eerdere post begrepen dat het ondertussen niet meer nodig is om de Zaram ten tijde van commissioning aangesloten te hebben, maar ik neem liever geen risico.
Ik hoop wel dat alles het morgenochtend weer doet, want dan werkt mijn vrouw weer thuis...
Hoe openbaart een locked-out SFP+ module zich? Ofwel; Hoe kun je zien dat de module die je hebt geïnstalleerd locked-out is?xmicks schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:31:
[...]
Bij mijn X710 kaart in gelockte toestand werkte de MikroTik DAC ook gewoon (en als ik het mij goed herinner de Ubiquiti SFP+ module ook), maar de Zaram ONT niet.
Ik heb namelijk mijn Zaram er afgelopen weekend even in gehad en pfSense rapporteerde gewoon het merk en type van de Zaram. De Ethernet link-state was ook up. Dat laatste was wel onverwacht, want ik had niet eens een fiber aangesloten. Maar ik heb daaruit geconcludeerd dat hij niet locked-out was. Was dat de juiste conclusie?
De voor-tekenen zijn in elk geval niet goed: Ik heb mijn Zaram vanochtend laten commissionen, en ik heb daarnet een mailtje ontvangen over dat de gemelde 'storing' verholpen is, maar mijn RIPE Atlas probe is nog steeds niet online
Ja, maar dat is nogal een onderneming: Dat moet ik mijn pfSense router uitbouwen en deels ontmantelen, de kaart in mijn Mac Pro stoppen, daar dan een Linux live CD op booten, vanuit de live-omgeving dat tooltje downloaden, bouwen (gcc &friends downloaden in de live-omgeving) en runnen.Als je zeker wilt weten of je kaart wel/niet gelockt is, dan kun je de tool gewoon uitvoeren. Deze geeft aan of je kaart locked/unlocked is. En als je 'm perongeluk locked, dan kun je 'm altijd weer unlocken. Het is enkel een bitje in het EEPROM geheugen aanpassen (een omkeerbaar proces).
Als dat nodig is dan doe ik dat hoor. Het is hooguit twee uurtjes werk, maar als het niet nodig is, probeer ik het wel te voorkomen.
1
| Rx/Tx is disabled on this device because an unsupported SFP+ module type was detected. |
Er draait een mini os op de Zaram, dus dat hij online komt kan wel degelijk kloppen. Je kan op de juiste manier ook met SSH verbinden met de ZaramMindBender schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:56:
[...]
Ik heb namelijk mijn Zaram er afgelopen weekend even in gehad en pfSense rapporteerde gewoon het merk en type van de Zaram. De Ethernet link-state was ook up. Dat laatste was wel onverwacht, want ik had niet eens een fiber aangesloten. Maar ik heb daaruit geconcludeerd dat hij niet locked-out was. Was dat de juiste conclusie?
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Klopt, maar het is niet ongebruikelijke in dit soort bridges om de Ethernet link-state van de upstream kant, naar de downstream kant door te propageren. Op die manier zou pfSense aan de hand van een opkomende link-state een DHCP request kunnen sturen.Mitssz schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:56:
[...]
Er draait een mini os op de Zaram, dus dat hij online komt kan wel degelijk kloppen. Je kan op de juiste manier ook met SSH verbinden met de Zaram
Maar nu je het zegt; Dat zou ook dat mini-OS onbereikbaar maken als de upstream link niet up is....
Ah, dat is inderdaad duidelijk, en niet op een andere manier te interpreteren :-).leander-s schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:03:
@MindBender Als de firmware van je X710 een unsupported SFP detecteert zul je een gelijkwaardige melding zien zoals deze:
code:
1 Rx/Tx is disabled on this device because an unsupported SFP+ module type was detected.
Verschijnt een dergelijke melding in het Kernel log?
Dat klopt helemaal. Het is namelijk een melding van de driver die de netwerkkaart aanstuurt.MindBender schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:04:
[...]
Ah, dat is inderdaad duidelijk, en niet op een andere manier te interpreteren :-).
Verschijnt een dergelijke melding in het Kernel log?
Ah, inderdaad, hier wordt dat gedaan:leander-s schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Dat klopt helemaal. Het is namelijk een melding van de driver die de netwerkkaart aanstuurt.
https://elixir.bootlin.co...l/i40e/i40e_main.c#L10120
BSD gebruikers gebruiken ixl_unlock. Eens kijken hoe ik dat onder pfSense kan draaien...
[ Voor 15% gewijzigd door MindBender op 27-02-2024 12:06 ]
Is VLAN 500 nog een ding? Want ik dacht namelijk dat dat al was opgelost en dat ook Zaram gebruikers VLAN 100 moesten gebruiken.MindBender schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:56:
[...]
De voor-tekenen zijn in elk geval niet goed: Ik heb mijn Zaram vanochtend laten commissionen, en ik heb daarnet een mailtje ontvangen over dat de gemelde 'storing' verholpen is, maar mijn RIPE Atlas probe is nog steeds niet online.
Daar kun je inderdaad over discussieren echter het gaat m.i. om de belichting... Hoe die fysiek tot stand komt maakt niet zoveel uit, het feit blijft dat 1 OLT poort vele endpoints bediend en daarom een P2MP techniek is.ernstoud schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:22:
[...]
Beetje symantiek maar er loopt van jouw endpoint een glasvezel naar het endpoint in de POP. Ok, iets daarvoor, nl. in de splitter. Die in het rack eronder of erboven zit.
Zie:MindBender schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:00:
[...]
Is VLAN 500 nog een ding? Want ik dacht namelijk dat dat al was opgelost en dat ook Zaram gebruikers VLAN 100 moesten gebruiken.
R3D schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:43:
[...]
Maar laten wij mijn eerder "Side Note" niet negeren.
De automatisering heb ik aangepast, dus de Zaram hoeft niet meer aangesloten te zijn voor registratie.
en VLAN500 word niet meer getagged, gaat ook helemaal niks doen behalve je eigen dhcp-lease verkloten dus laat dat vooral.
Modem Huwawei HN8010Ts
Fiber kabel heb ik ook vervangen voor de kabel die ze bij de Nokia leveren, om zeker te zijn dat het niet de kabel is (Delta ziet het modem ook online aan hun kant).
Heb ik misschien het verkeerde serienummer doorgegeven (Zie rood gemarkeerd in screenshot)
SN: Serienummer
HWTC: PonID
MAC: (MAC achterkant van het modem).
Moet je nog iets specifiek instellen in het modem, of is default voldoende voor deltafiber?
Dit is wat ik kan vinden over de O3 code: (OLT sends a message to request the ONU serial number. The ONU sends its serial number to the OLT as a response. The OLT Assigns a temporary ONU ID to the ONU.
:strip_exif()/f/image/WWWQhNCMGj7tJ2PzWjldYI9v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jDBdYsIMSGFhBmSdZPzOwsV6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TpfmBd3sXPgcMca40k8YWMuM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door medxion op 27-02-2024 15:37 ]
Later die dag mijn abbo opgewaardeerd van 1 naar 2gbps omdat het kan 😎
Bleek wel niet meteen te werken..
Update:
De Nokia modem (van Delta) haalt 2gbps OK.
De Zaram (eigen modem) haalt maar 1gbps. Aldus de UDM-SE (Board revision 42) is de SFP+ wel verbonden met een 10gbps link.
Zowel de UDM-SE en de Zaram zijn inmiddels meermalen uit en aan gezet.
Is er iets dat ik kan dubbelchecken?
[ Voor 84% gewijzigd door Barryke op 27-02-2024 13:58 ]
Error 304: Please hit any user to continue.
De FS module is gecertificeerd (wat je module officieel hoort te zijn maar met de Zaram zit Delta gelukkig heel prettig in de wedstrijd), en de FS module werkt zowel op een gewone SFP (1gbit) poort als een SFP+ poort. De Zaram is niet gecertificeerd en werkt alleen op SFP+.Har schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:07:
Is er een kwalitatief verschil tussen de Zaram en de 2x zo dure FS SFP+ module?
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Correctie: de fs.com SFP is niet gecertificeerd. Het is de fs.com versie van de CIG die wel gecertificeerd is.THM0 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:23:
[...]
De FS module is gecertificeerd (wat je module officieel hoort te zijn maar met de Zaram zit Delta gelukkig heel prettig in de wedstrijd), en de FS module werkt zowel op een gewone SFP (1gbit) poort als een SFP+ poort. De Zaram is niet gecertificeerd en werkt alleen op SFP+.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Welke pon-id heb je dan doorgegeven? Dat zou HWTCxxxxxxxx moeten zijn waarbij xxxxxxxx de laatste 8 cijfers zijn van het serienummer.medxion schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:31:
Wie kan mij helpen ? Ik heb alle stappen gevolgd die er te vinden zijn uit deze topic maar blijf een status code krijgen: O3 (Serial-Number state).
Modem Huwawei HN8010Ts
Fiber kabel heb ik ook vervangen voor de kabel die ze bij de Nokia leveren, om zeker te zijn dat het niet de kabel is (Delta ziet het modem ook online aan hun kant).
Heb ik misschien het verkeerde serienummer doorgegeven (Zie rood gemarkeerd in screenshot)
SN: Serienummer
HWTC: PonID
MAC: (MAC achterkant van het modem).
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat had ik ook begrepen uit de topic-inleiding. Maar krijg ik nog iets extra's voor die 2x zo hoge prijs? Geeft hij bijvoorbeeld minder compatibiliteitsproblemen met het Delta Fiber Network, is hij sneller, stabieler, wordt hij minder warm, etc.ernstoud schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:47:
[...]
Correctie: de fs.com SFP is niet gecertificeerd. Het is de fs.com versie van de CIG die wel gecertificeerd is.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Niets van dat wat je noemt. Ik meen me te herinneren dat @robertwebbe bij metingen constateerde dat de fs.com SFP wat sneller was dan de Zaram. Maar metingen zijn altijd momentopnames en het waren er ook niet veel over langere periodes.Har schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:50:
[...]
Dat had ik ook begrepen uit de topic-inleiding. Maar krijg ik nog iets extra's voor die 2x zo hoge prijs? Geeft hij bijvoorbeeld minder compatibiliteitsproblemen met het Delta Fiber Network, is hij sneller, stabieler, wordt hij minder warm, etc.
Er is een (heel) klein aantal gevallen gemeld dat de Zaram niet goed werkte in een UDM Pro. Maar er zijn denk ik veel meer Zaram SFPs in gebruik dan fs.com SFPs dus dat zegt ook niet veel.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ja, dat klopt niet.MrJoery schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:18:
P2P/PtP of niet, het helpt ook niet dat Delta op hun eigen modem pagina het heeft over het XGSPON netwerk en het P2P netwerk i.p.v. AON.
Dat is precies wat ik zeg…EWS99 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:29:
[...]
Een OLT zullen ze niet in zo'n kastje ophangen denk ik. Die willen providers liever in een beveiligde PoP hangen. Deze kasten zijn veel te makkelijk open te krijgen. En noodstroom is ook wat lastiger.
Maar een XGS-PON splitter kan prima natuurlijk. Scheelt een hoop glasvezel trekken.
Klopt achter SN: is het nummer (1 in screenshot) dat ik doorgegeven heb aan Delta als serienummerernstoud schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:49:
[...]
Welke pon-id heb je dan doorgegeven? Dat zou HWTCxxxxxxxx moeten zijn waarbij xxxxxxxx de laatste 8 cijfers zijn van het serienummer.
En HWTC met de laatste 8 cijfers heb ik doorgegeven als PonID (2 in schreenshot)
:strip_exif()/f/image/zjrer88dzsIYhGMZ70rfcHGV.jpg?f=fotoalbum_large)
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dan denk ik dat de registratie verkeerd gegaan is en Delta nr. 1 gebruikt heeft.medxion schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:24:
[...]
Klopt achter SN: is het nummer (1 in screenshot) dat ik doorgegeven heb aan Delta als serienummer
En HWTC met de laatste 8 cijfers heb ik doorgegeven als PonID (2 in schreenshot)[Afbeelding]
Serienr. en PON-ID zijn beiden HWTC12345678
Van dat wat er bij SN staat zijn de eerste 8 cijfers de ASCII codering voor HWTC in hex (48 57 54 43).
Dus als je dit doorgegeven hebt, dus 48 57 54 43 …. dan is dat fout. Moet HWTC…. zijn.
Je bedoeld vast Point-2-MultiPoint … anders klopt de “P” in XGS-PON niet meer.bjusterbaarlik schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:45:
[...]
AON verbinding bedoel je. XGS-PON is bij Delta namelijk ook Point-to-Point.
Ik heb 3 Deco X20 (DFN) overgenomen van mede tweaker, nu kom ik erachter dat het een Delta versie is, en niet te updaten via Tp-link weet iemand hoe ik dit wel kan doen?, alvast bedankt voor jullie reactie.
En wéér is er een Zaram online gekomen! Omdat wij vandaag allebei een kantoordag hadden, moest het vandaag gebeuren.ernstoud schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Zoals ik al zei; een paar weken geleden meldde R3D dat er rond de 90 Zaram SFP’s actief waren, stel nu 100. Ik heb er ruim 220 naar NL gehaald dus er liggen er nog een 100 of zo bij mensen op de plank.
Om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik vanochtend mijn Nokia XS-010X-Q ONT afgekoppeld en mijn Zaram aangesloten. Ik had hier gelezen dat dat niet meer nodig was, maar het kwam uit, en ik wilde geen risico nemen.
Om 9:00 heb ik hem telefonisch bij de zakelijke helpdesk aangemeld en 35 minuten later kreeg ik een mailtje van Delta dat de gemelde ‘storing’ verholpen was.
Mijn Atlas RIPE probe kwam echter niet online. Ik had hem vanochtend voor de zekerheid gepowercycled, en vanavond bleek dat ik de micro-USB connector niet goed teruggestort had. Mijn (vaste) publieke IP-adres kon ik vanaf mijn werk niet pingen. Dat mystery moet ik morgen op kantoor even onderzoeken en zal wel weer aan de firewall daar liggen. Ondanks deze twee slechte voortekenen, trof ik toen ik vanavond thuis kwam, my iPad-kind YouTube-kijkend aan, dus alles werkte gewoon.
Voor degenen die - zoals ikzelf - altijd graag closure hebben:
- Aan mijn VLAN-instellingen (aan de WAN kant) heb ik, zoals verwacht, niets hoeven te wijzigen. Die staat nog gewoon op VLAN 100 voor internet.
- Mijn Intel X710-DA2 Ethernet interface accepteert de Zaram ONT zonder hem te hoeven unlocken. Mijn exemplaar is Intel branded, voor andere versies kan dat anders zijn.
- Als een X710-gebaseerde NIC de Zaram ONT niet accepteert, zal hij de Ethernet links-state van de SFP+ down houden. Normaliter is deze altijd up, ook als de module niet commissioned is, of als er geen glasvezel is aangesloten. Onder Linux verschijnt daar een melding van in het het Kernel log Het is me niet duidelijk geworden of FreeBSD en/of pfSense dit ook melden.
- Een gelockte X520 of X710 kan unlocked worden met xl710-unlocker onder Linux en ixl_unlock onder BSD.
- Met de Zaram heb ik ondertussen ook de 2Gb/s verbinding waar ik al bijna een jaar voor betaal. Ik denk niet dat de 1Gb/s verbinding met mijn Nokia XS-010X-Q ONT aan de Nokia lag; Ik denk eerder dat Delta daarvan de configuratie niet geupdate had na het versnellen van mijn abonnement, maar het is tenminste fijn dat ook dit is opgelost.
[ Voor 6% gewijzigd door MindBender op 27-02-2024 21:02 ]
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Mooie feedback. Succes er mee!MindBender schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:58:
[...]
En wéér is er een Zaram online gekomen! Omdat wij vandaag allebei een kantoordag hadden, moest het vandaag gebeuren.
Om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik vanochtend mijn Nokia XS-010X-Q ONT afgekoppeld en mijn Zaram aangesloten. Ik had hier gelezen dat dat niet meer nodig was, maar het kwam uit, en ik wilde geen risico nemen.
Om 9:00 heb ik hem telefonisch bij de zakelijke helpdesk aangemeld en 35 minuten later kreeg ik een mailtje van Delta dat de gemelde ‘storing’ verholpen was.
Mijn Atlas RIPE probe kwam echter niet online. Ik had hem vanochtend voor de zekerheid gepowercycled, en vanavond bleek dat ik de micro-USB connector niet goed teruggestort had. Mijn (vaste) publieke IP-adres kon ik vanaf mijn werk niet pingen. Dat mystery moet ik morgen op kantoor even onderzoeken en zal wel weer aan de firewall daar liggen. Ondanks deze twee slechte voortekenen, trof ik toen ik vanavond thuis kwam, my iPad-kind YouTube-kijkend aan, dus alles werkte gewoon.
- Aan mijn VLAN-instellingen (aan de WAN kant) heb ik, zoals verwacht, niets hoeven te wijzigen. Die staat nog gewoon op VLAN 100 voor internet.
- Mijn Intel X710-DA2 Ethernet interface accepteert de Zaram ONT zonder hem te hoeven unlocken. Mijn exemplaar is Intel branded, voor andere versies kan dat anders zijn.
- Als een X710-gebaseerde NIC de Zaram ONT niet accepteert, zal hij de Ethernet links-state van de SFP+ down houden. Normaliter is deze altijd up, ook als de module niet commissioned is, of als er geen glasvezel is aangesloten. Onder Linux verschijnt daar een melding van in het het Kernel log Het is me niet duidelijk geworden of FreeBSD en/of pfSense dit ook melden.
- Een gelockte X520 of X710 kan unlocked worden met xl710-unlocker onder Linux en ixl_unlock onder BSD.
- Met de Zaram heb ik ondertussen ook de 2Gb/s verbinding waar ik al bijna een jaar voor betaal. Ik denk niet dat de 1Gb/s verbinding met mijn Nokia XS-010X-Q ONT aan de Nokia lag; Ik denk eerder dat Delta daarvan de configuratie niet geupdate had na het versnellen van mijn abonnement, maar het is tenminste fijn dat ook dit is opgelost.
Deze worden verhuurd door Delta, en zouden dus niet zomaar op de markt mogen/kunnen belanden.agaam schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:05:
Vraag,
Ik heb 3 Deco X20 (DFN) overgenomen van mede tweaker, nu kom ik erachter dat het een Delta versie is, en niet te updaten via Tp-link weet iemand hoe ik dit wel kan doen?, alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik wilde er geen, kreeg er toch opgestuurd, en in plaats van terugsturen kreeg ik korting.
Na enig aandringen bij de telefonische Delta support heb ik onlangs toch een retour adres ontvangen en ga ik ze terug sturen.
Ik heb net het tegenovergestelde: mijn Nokia modem haalt wel 2gbps maar de Zaram blijft op 1gbps steken. Oorzaak nog onbekend en suggesties welkom.MindBender schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:58:
Met de Zaram heb ik ondertussen ook de 2Gb/s verbinding waar ik al bijna een jaar voor betaal. Ik denk niet dat de 1Gb/s verbinding met mijn Nokia XS-010X-Q ONT aan de Nokia lag; Ik denk eerder dat Delta daarvan de configuratie niet geupdate had na het versnellen van mijn abonnement, maar het is tenminste fijn dat ook dit is opgelost.
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Fout in het profiel. Misschien helpt een PB naar @R3D .Barryke schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:50:
[...]
Ik heb net het tegenovergestelde: mijn Nokia modem haalt wel 2gbps maar de Zaram blijft op 1gbps steken. Oorzaak nog onbekend en suggesties welkom.
[ Voor 98% gewijzigd door agaam op 28-02-2024 14:39 ]
Ik heb gisteren mijn serienummer laten aanpassen (alles achter HWTC) en het modem deze nacht aan laten staan.ernstoud schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:36:
[...]
Dan denk ik dat de registratie verkeerd gegaan is en Delta nr. 1 gebruikt heeft.
Serienr. en PON-ID zijn beiden HWTC12345678
Van dat wat er bij SN staat zijn de eerste 8 cijfers de ASCII codering voor HWTC in hex (48 57 54 43).
Dus als je dit doorgegeven hebt, dus 48 57 54 43 …. dan is dat fout. Moet HWTC…. zijn.
PonID: HWTC123F56AA (voorbeeld)
Serienr: 123F56AA (voorbeeld)
Hun ticket is verholpen maar nog steeds de zelfde statuscode (O3(Serial-Number state)
Lampje PON blijft ook knipperen en brand niet constant.
Nog andere ideeen? Heb het modem nog een harde reset gegeven (30 sec), maar ook dit geeft het zelfde resultaat.
Iemand die ook een Huawei HN8010Ts heeft aangemeld bij Delta die kan aangeven of ik wel de juiste data heb doorgegeven?
:strip_exif()/f/image/T013FUaST9EDItSifvJIzH4t.jpg?f=fotoalbum_large)
Serienr: 123F56AA (voorbeeld laatste 8 van PonID)
:strip_exif()/f/image/vpHwEUWtRlOYpqvfppoESu3z.jpg?f=fotoalbum_large)
MAC: het mac addres van de onderkant van het modem zonder -53(9) dus alleen de eerste 12 tekens
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BDf9YjAYT4LmqHLK5CxNYAhq.jpg?f=user_large)
Ter info (t.b.v. status melding)
:strip_exif()/f/image/WWWQhNCMGj7tJ2PzWjldYI9v.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 76% gewijzigd door medxion op 28-02-2024 11:05 ]
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Zoals ik hier: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2" schreef:medxion schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:52:
[...]
Ik heb gisteren mijn serienummer laten aanpassen (alles achter HWTC) en het modem deze nacht aan laten staan.
Serienr: 123F56AA (voorbeeld)
Hun ticket is verholpen maar nog steeds de zelfde statuscode (O3(Serial-Number state).
Lampje PON blijft ook knipperen en brand niet constant.
Nog andere ideeen? Heb het modem nog een harde reset gegeven (30 sec), maar ook dit geeft het zelfde resultaat.
Iemand die ook een Huawei HN8010Ts heeft aangemeld bij Delta die kan aangeven of ik wel de juiste data heb doorgegeven?
[Afbeelding]
Serienr: 123F56AA (voorbeeld laatste 8 van PonID)
[Afbeelding]
MAC: het mac addres van de onderkant van het modem zonder -53(9) dus alleen de eerste 12 tekens
[Afbeelding]
Ter info (t.b.v. status melding)
[Afbeelding]
”Serienr. en PON-ID zijn beiden HWTC12345678“
Waarschijnlijk is de registratie weer fout gegaan.
(Staat ook heel duidelijk in de topic start!)
Zeker, zoals de stappen die jij hebt beschreven heb ik eerst het nokia modem aangesloten en deze werkt.robertwebbe schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:39:
@medxion Doet het standaard Nokia modem het wel?
Vreemde is dat ik daarnet bij een herstart even een O5 (Operation state) kreeg en toen bleef het Pon lampje branden. 5 min later weer terug bij af en O3
Heb nu een pb gestuurd naar @R3D in de hoop dat hij mij kan helpen
:strip_exif()/f/image/S7pnZtm9XoWtr2L6TDOVde7R.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door medxion op 28-02-2024 12:55 ]
Die zijn het zelfde volgens Delta fiber, zojuist nog even nagevraagd via de chat.ernstoud schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:25:
[...]
Zoals ik hier: ernstoud in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2" schreef:
”Serienr. en PON-ID zijn beiden HWTC12345678“
Waarschijnlijk is de registratie weer fout gegaan.
(Staat ook heel duidelijk in de topic start!)
Deze komen ook overeen met de gegevens van mijn modem:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RutvcdxepRgghKcB2FKMJRe5.jpg?f=user_large)
Vandaag is er weer 1tje online gekomen.ernstoud schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:54:
[...]
12:35: bestaande internet verbinding werd verbroken
13:45: Nokia aangesloten, meteen PON verbinding (eerste keer opstarten duurt lang)
14:44: Via chat de benodige Zaram gegevens doorgegeven, Nokia uit en Zaram in de UDM Pro
15:03: IP-adres op de UDM pro
@R3D Applause voor al je collega's voor de super snelle afhandeling!
Ja hiermee zet je cgnat uit, dit kan tot 4 uur duren.Polyphemus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:16:
Misschien al eerder opgevallen, maar nu ik (eindelijk) toegang heb tot MijnDelta zie ik dit bij mijn abonnement:
[Afbeelding]
Ik vermoed dat ik hier dan CGNAT uitschakel. Als ik daarna mijn eigen Nokia aanmeld, zou CGNAT dan uit blijven?
Ja als je daarna je eigen modem aanmeld blijft CGNAT uit
Heb je IPv6 ook aan de gang gekregen op je pfSense?MindBender schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:58:
[...]
En wéér is er een Zaram online gekomen! Omdat wij vandaag allebei een kantoordag hadden, moest het vandaag gebeuren.
gistermiddag mijn FS XGS-ONU-25-20NI uit de nieuwe ChinaBatch ontvangen,
Deze middag het PON-ID, aparte SN en MAC doorgegeven. Mail ontvangen dat de "storing is opgelost" en dat ik mijn UDM-Pro zou kunnen aansluiten, het VLAN ID stond al op 100, verder niets aangepast.
Krijg alleen nu al 1.5 dag geen IP.
Had afgelopen vrijdag een ticket ingeschoten omdat ik de Telnet info van FS per mail ontving en vanuit een review op de module ervan uitging dat deze ook wel voor het SN zou gelden. Gister middag geprobeerd voor het eerst te verbinden, gelezen dat het een aantal uur zou kunnen duren voordat je een IP ontvangt. Dus gewacht tot vanmorgen want ik heb nog Ziggo draaien in WAN2. En pas na de ochtend hetgeen van hierboven doorgegeven, maar nog steeds weinig resultaat.
Kom er dus niet helemaal uit.
Wel het "juiste" sfp+ model doorgegeven? > voor fs modules is dat: CIG XG-99Smarutain schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:35:
Hoi heren,
gistermiddag mijn FS XGS-ONU-25-20NI uit de nieuwe ChinaBatch ontvangen,
Deze middag het PON-ID, aparte SN en MAC doorgegeven. Mail ontvangen dat de "storing is opgelost" en dat ik mijn UDM-Pro zou kunnen aansluiten, het VLAN ID stond al op 100, verder niets aangepast.
Krijg alleen nu al 1.5 dag geen IP.
Had afgelopen vrijdag een ticket ingeschoten omdat ik de Telnet info van FS per mail ontving en vanuit een review op de module ervan uitging dat deze ook wel voor het SN zou gelden. Gister middag geprobeerd voor het eerst te verbinden, gelezen dat het een aantal uur zou kunnen duren voordat je een IP ontvangt. Dus gewacht tot vanmorgen want ik heb nog Ziggo draaien in WAN2. En pas na de ochtend hetgeen van hierboven doorgegeven, maar nog steeds weinig resultaat.
Kom er dus niet helemaal uit.
PonID is iets zoals> GPON12345678
Het schijnt dat voor werking het serienummer en macadres minder van belang is.
Had getelnet naar de module en die EQSN kwam overeen met de telnet usernametyk0 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:11:
[...]
Wel het "juiste" sfp+ model doorgegeven? > voor fs modules is dat: CIG XG-99S
PonID is iets zoals> GPON12345678
Het schijnt dat voor werking het serienummer en macadres minder van belang is.
ingestuurd naar Delta zoals dit:
Postcode: XXXXXX
Huisnummer: XX
Klant nr: xxxxxxxx
Modem: CIG XG-99S
PON-ID: GPONXXXXXXXX (uit telnet gevist/ontvangen van FS)
Serie nummer: GXXXXXXXXXX (degene die fysiek op de module staat)
MAC: XX:XX:XX:XX:XX:XX (uit telnet gevist)
Heb ik nu het verkeerde opgegeven dan?
Ik heb dat niet geprobeerd; Ik vind IPv6 maar nieuwlichterij.MPvDam schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:50:
[...]
Heb je IPv6 ook aan de gang gekregen op je pfSense?
- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Inderdaad. Nergens voor nodig. Internet werkt ook zonderMindBender schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:50:
[...]
Ik heb dat niet geprobeerd; Ik vind IPv6 maar nieuwlichterij.

- ernstoud
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- Netwerkadapters
- MikroTik
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- Huawei HN8010Ts
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia XS-010X-Q
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
10 Watt minder. Een kWh per 100 uur, zeg 4 dagen. Dat is 90 kWh per jaar. Scheelt toch een paar tientjes.MindBender schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:53:
[Afbeelding]
Goh, wanneer zou ik mijn Nokia XS-010X-Q ONT voor de Zaram verruild hebben, denken jullie?
Die Zaram is in een paar jaar terug verdiend
Ja dus eigenlijk is het gratis, dus je moet hem wel kopen anders kost het geld! I love iternstoud schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:57:
[...]
10 Watt minder. Een kWh per 100 uur, zeg 4 dagen. Dat is 90 kWh per jaar. Scheelt toch een paar tientjes.
Die Zaram is in een paar jaar terug verdiend.
Bij mijn registratie heb ik zo ongeveer vergelijkbare info aangeleverd via de chat en was het in één keer goed dus daar zou het niet aan moeten liggen , oftewel ziet er goed uit.marutain schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:41:
[...]
Had getelnet naar de module en die EQSN kwam overeen met de telnet username
ingestuurd naar Delta zoals dit:
Postcode: XXXXXX
Huisnummer: XX
Klant nr: xxxxxxxx
Modem: CIG XG-99S
PON-ID: GPONXXXXXXXX (uit telnet gevist/ontvangen van FS)
Serie nummer: GXXXXXXXXXX (degene die fysiek op de module staat)
MAC: XX:XX:XX:XX:XX:XX (uit telnet gevist)
Heb ik nu het verkeerde opgegeven dan?
Misschien in de verwerking ervan (nog) niet goed gegaan.
Hopelijk niet dat bepaalde (jouw) UDM versie ook issues heeft met fs sticks net zoals de Zaram's in uitzonderlijke gevallen.
Terwijl dezelfde sfp+ sticks in andere configs gewoon goed werken.
Had in de eerste instantie ook een Zaram module (ligt nu stof te happen), alleen kreeg ik hier nooit een licht signaal op.tyk0 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:25:
[...]
Bij mijn registratie heb ik zo ongeveer vergelijkbare info aangeleverd via de chat en was het in één keer goed dus daar zou het niet aan moeten liggen , oftewel ziet er goed uit.
Misschien in de verwerking ervan (nog) niet goed gegaan.
Hopelijk niet dat bepaalde (jouw) UDM versie ook issues heeft met fs sticks net zoals de Zaram's in uitzonderlijke gevallen.
Terwijl dezelfde sfp+ sticks in andere configs gewoon goed werken.
Allemaal verschillende koppelstukjes en glaskabels geprobeerd, niks. dus gaf bij die op.
Las meer zekerheid bij de FS module omdat ik dan de directe Nokia modem kabel kon gebruiken.
Maar ja.. zal morgen even navragen of het registreren allemaal gelukt is.
Waar gaan die andere 160W heen, als ik vragen mag. Best veel. Allemaal in je meterkast?MindBender schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:53:
Goh, wanneer zou ik mijn Nokia XS-010X-Q ONT voor de Zaram verruild hebben, denken jullie?
Krijg net een email dat er een storing is
:strip_exif()/f/image/41sLFZ3SR743ATlP8NsZIGZu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door Xanthorax op 29-02-2024 12:18 ]
Yes, hier hetzelfde.Xanthorax schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:15:
Hier in Schiedam weer eens geen dhcp server / ipv6 ligt er nu ook uit. Pon lampje is nog groen. Sinds ~12u
Feedback welkom
En weer terug online (~1h 36m offline geweest)Xanthorax schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:15:
Hier in Schiedam weer eens geen dhcp server / ipv6 ligt er nu ook uit. Pon lampje is nog groen. Sinds ~12u
[Afbeelding]
Specifieke POP dan wellicht. Hier is mijn VPN naar huis niet down geweest vandaag, en geen storingsmail.Xanthorax schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:40:
[...]
En weer terug online (~1h 36m offline geweest)
Woon in groennoord.
[ Voor 4% gewijzigd door Mitssz op 29-02-2024 14:46 ]
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.