Waar is hier? Hier, in Zaltbommel, nergens last van.THM0 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:32:
Hier klapt de lijn eruit zojuist… meer mensen last van?
Utrechtse Heuvelrug.JerryBrok schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:45:
[...]
Waar is hier? Hier, in Zaltbommel, nergens last van.
Ah, dat is wel een stuk uit de richting idd. Nee, hier nergens last van.
Ja hier ook. Ook Utrechtse Heuvelrug.THM0 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:32:
Hier klapt de lijn eruit zojuist… meer mensen last van?
Hier doet hij het half: wel ipv6, geen ipv4
Toevallig, ik maakte net een post in het Delta ervaringen topic.jordy5 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:59:
Omgeving Lochem zojuist een hickup en nieuw ip weer. Feest.
BlazeMuis in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Mijn range is idd ook gewijzigd.BlazeMuis schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:01:
[...]
Toevallig, ik maakte net een post in het Delta ervaringen topic.
BlazeMuis in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Zo te zien dus meer mensen hier last van, iemand een idee waarom dit gebeurt of al iets van Delta gehoord?
[ Voor 17% gewijzigd door Tehlo op 11-04-2024 15:10 ]
Ik gebruik het standaard Nokia modem wat je krijgt, dus het kan niet aan een eigen modem liggen.jordy5 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:15:
Ik kijk erg op dat met Delta op te nemen. Mogelijk krijg je dan de discussie rondom eigen modem.
Moet zeggen dat dat bij mij geen issue was toen ik ticket aanmeldde via de chat vanwege outage. Moest alleen even nakijken of de kabel goed in de FTU zat en een power cycle doen van mijn eigen modem.jordy5 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:15:
Ik kijk erg op dat met Delta op te nemen. Mogelijk krijg je dan de discussie rondom eigen modem.
Ticket werd vervolgens doorgezet naar tweede lijn, die belden me ook nog netjes terug binnen een uur maar inmiddels werkte alles alweer.
Delta voldoet hiermee niet aan de voorwaarden voor eigen modemkeuze. Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
Mijn volgende stap is nu om dit een paar dagen stabiel te laten draaien. Als dat lukt dan wil ik mijn Fritzbox weer gaan aansluiten. En hopelijk lukt het dan wel om een dynamisch ip te blijven houden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5Hd08odmIfHeAsnf42KRaJZz.png?f=user_large)
Ik heb geen probleem met dat ik geen ondersteuning krijg op een eigen modem maar wel dat ik een cgnat ip blijf krijgen, ze hebben het inmiddels al 2x uitgezet maar helaas blijf ik een cgnat ip houden.Verhoekoen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:00:
Bij deze weer even een update van mijn CGNAT-debacle. Dit heeft me inmiddels al veel tijd gekost, maar vooral ook een hoop frustratie. Delta blijft volhouden dat het CGNAT probleem bij mij ligt. Dit is natuurlijk onzin, want daar heb ik helemaal geen invloed op (tenzij ik iedere paar uur zou blijven wisselen tussen eigen apparatuur en delta apparatuur ). Wat nu interessant is, is dat ik ook bij het aansluiten van het Delta modem een IP-adres kreeg in de CGNAT-range. Maar dan is het opeens geen probleem om het aan te passen.
Delta voldoet hiermee niet aan de voorwaarden voor eigen modemkeuze. Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren?
Mijn volgende stap is nu om dit een paar dagen stabiel te laten draaien. Als dat lukt dan wil ik mijn Fritzbox weer gaan aansluiten. En hopelijk lukt het dan wel om een dynamisch ip te blijven houden.
[Afbeelding]
Bijzonder (maar wel erg fijn!) dat ze bij jou geen probleem maken van het eigen modem.joon schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:22:
[...]
Ik heb geen probleem met dat ik geen ondersteuning krijg op een eigen modem maar wel dat ik een cgnat ip blijf krijgen, ze hebben het inmiddels al 2x uitgezet maar helaas blijf ik een cgnat ip houden.
Ik heb in mijn screenshot eigenlijk ook een versimpeling van de werkelijke gesprekken laten zien. In werkelijkheid heb ik namelijk ook meerdere pogingen nodig gehad voordat ze het werkend kregen. 4x in totaal zelfs. Dus ik kan in dit geval alleen maar zeggen: probeer het nog een keer (hoe vervelend het ook is).
Chatbot Donna is zoals de naam al zegt geen persoon maar een chatbot.Verhoekoen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:00:
Delta blijft volhouden dat het CGNAT probleem bij mij ligt.
haha, gelukkig kom je in werkelijkheid wel direct bij een medewerker uit als je typt dat je een medewerker wilt spreken. Al heb ik ondertussen eigenlijk net zoveel vertrouwen in een chatbot als in de medewerkers.bjusterbaarlik schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:31:
[...]
Chatbot Donna is zoals de naam al zegt geen persoon maar een chatbot.
Wat bedoel je met "Delta voldoet hiermee niet aan de voorwaarden voor eigen modemkeuze?Verhoekoen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:00:
Ik ben het met iedereen eens dat Delta wel heel snel de hakken in het zand zet als je een eigen modem hebt. Maar ze hoeven geen support te leveren op jouw modem. Ze moeten er uiteraard wel voor zorgen dat hun kant goed geregeld is. (en ik ben het met je eens dat CGNAT een probleem aan hun kant is).
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Wat ik wel storend vind is dat ze zich in mijn optiek hier ook niet aan hun eigen modem voorwaarden houden.EWS99 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:51:
[...]
Wat bedoel je met "Delta voldoet hiermee niet aan de voorwaarden voor eigen modemkeuze?
Ik ben het met iedereen eens dat Delta wel heel snel de hakken in het zand zet als je een eigen modem hebt. Maar ze hoeven geen support te leveren op jouw modem. Ze moeten er uiteraard wel voor zorgen dat hun kant goed geregeld is. (en ik ben het met je eens dat CGNAT een probleem aan hun kant is).
Het 'onderzoek' wat hierin staat wordt naar mijn inziens vaak niet gedaan.In afwijking van artikel 20.1 en 20.4 van de algemene voorwaarden wordt bij een
storingsmelding, waarbij het na onderzoek aannemelijk is dat de storing wordt veroorzaakt
door het gebruik van uw eigen randapparatuur, een test uitgevoerd om vast te kunnen
stellen of de storing inderdaad wordt veroorzaakt door het gebruik van uw eigen
randapparatuur. Als uit deze test blijkt dat de storing wordt veroorzaakt door het gebruik van
uw eigen randapparatuur, zal DELTA de storingsmelding niet in behandeling nemen
en/of oplossen.
Tenzij ze issues zoals ongewild CGNAT niet als 'storing' zien maar als wat anders...
Dat zijn prima voorwaarden zou ik zeggen. Het rottige is dat ze als onderdeel van het onderzoek / test kunnnen vragen om het meegeleverde modem aan te sluiten. Als het daar wel goed op werkt wordt het met deze voorwaarden wel een lastig verhaal.mvdnes schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:13:
[...]
Wat ik wel storend vind is dat ze zich in mijn optiek hier ook niet aan hun eigen modem voorwaarden houden.
[...]
Het 'onderzoek' wat hierin staat wordt naar mijn inziens vaak niet gedaan.
Tenzij ze issues zoals ongewild CGNAT niet als 'storing' zien maar als wat anders...
Wat ze dan alleen even vergeten is dat je technisch gezien een andere aansluiting hebt als je een eigen modem hebt. Die komt namelijk op een andere virtuele poort binnen op de controller. Dit komt omdat je eigen modem een ander PON-ID heeft. Dus vanuit de controller gezien kan het net zo goed een aansluiting van je buurman zijn. Die ziet na de splitter niet meer dat het om dezelfde verbinding gaat.
Ik denk eerlijk gezegt dat wij Tweakers beter af zijn bij een provider die wel wat meer kennis van zaken heeft op de servicedesk, zoals bijvoorbeeld vroeger XS4ALL en nu Freedom.
Staat allemaal in de topicstart, maar persoonlijk zou ik wachten tot maandag met aanmelden. Mocht je modem om wat voor reden niet online komen dan kun je niet zelf terugwisselen naar de Nokia.shmp schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:56:
Beste mede-Tweakers, vandaag wordt mijn verbinding omgezet. Heb het geleverde modem al klaarstaan om aan te sluiten. Mijn vraag is nu, ga ik nadat alles werkt meteen mijn eigen modem opgeven of eerst een weekje testen oid? Aangezien het weekend voor de deur staat, wil ik daar geen problemen. Hoelang duurt normaliter een omzetting?
Zoals @mvdnes al terecht aangeeft wordt het onderzoek naar de oorzaak in de praktijk niet gedaan. De bal wordt meteen teruggekaatst.EWS99 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:51:
[...]
Wat bedoel je met "Delta voldoet hiermee niet aan de voorwaarden voor eigen modemkeuze?
Alles is ondertussen om, kreeg eerst CG-NAT maar heb dat snel kunnen aanpassen.THM0 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:59:
[...]
Staat allemaal in de topicstart, maar persoonlijk zou ik wachten tot maandag met aanmelden. Mocht je modem om wat voor reden niet online komen dan kun je niet zelf terugwisselen naar de Nokia.
Snelheid op dit moment rond de 940 Mbit/s
Ga inderdaad maar eens kijken wanneer ik doorweeks wat meer tijd heb voor de wissel naar eigen modem. Thanks for the info.
Blijven melden, bij mij was het ook pas na 4 keer gelukt, terwijl CG-NAT wel uit stond in de systemenjoon schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:22:
[...]
Ik heb geen probleem met dat ik geen ondersteuning krijg op een eigen modem maar wel dat ik een cgnat ip blijf krijgen, ze hebben het inmiddels al 2x uitgezet maar helaas blijf ik een cgnat ip houden.
Anoniem: 390704
Hoe weet je dat je CGNAT hebt? Eenvoudige meetmethode: traceroute/mtr/tracert/tracepath naar Internet-IPv4: zie je twee hops met 100.64.0.y? Dan heb je CGNATVerhoekoen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:00:
Bij deze weer even een update van mijn CGNAT-debacle. Dit heeft me inmiddels al veel tijd gekost, maar vooral ook een hoop frustratie. Delta blijft volhouden dat het CGNAT probleem bij mij ligt.
1
2
| 3.|-- 100.64.0.1 0.0% 2 5.1 4.4 3.7 5.1 1.0 4.|-- 100.64.0.2 0.0% 2 3.5 3.9 3.5 4.3 0.6 |
En als je op die manier CGNAT ziet: zie je in de MijnOmgeving "Dynamisch IP" voor 0 euro? Zo ja, dan heb je administratief inderdaad CGNAT, en kan je "Dynamisch IP" bestellen => geen CGNAT. Ik heb Caiway & CGNAT, en zie via https://mijn.caiway.nl/producten/internet/ "Dynamisch IP" als bestelbaar, dus CGNAT uitschakelbaar.
En, nee, CGNAT heeft inderdaad niks met vrije-modemkeuze te maken
EDIT:
Even opgezocht voor MijnDelta:
https://www.delta.nl/mijn/flexpakket/aanpassen/ : zie je daar "IP standaard" aangevinkt? Da's CGNAT. Je kan daar "Dynamisch IP" aankiezen => geen CGNAT
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 390704 op 13-04-2024 11:04 . Reden: mijnDelta toegevoegd ]
Heb alles in de aanslag staan om de sprong te wagen, maar heb best last van koudwatervrees.
O zich werkt de Nokia nu prima op wat poort forward issues en en wat andere dubbel NAT gerelateerde ongemakken. Maar heb nu de Zaram al sinds November liggen dus moet de sprong maar een keer gaan wagen.
Anyway, alle info wat de overgang wat kan versoepelen wordt gewaardeerd.
Even een andere stomme vraag, mijn serie nr eindigt met 014 ( 014 is fictief trouwens ) Als ik dat in de hex calculator zet krijg ik een letter eruit en als ik dan met 9F erbij zou gaan rekenen zoals het voorbeeld wat ik bij mijn ZARAM heb ontvangen kom ik alleen aan 2 cijfers voor mijn MAC adres berekening (maar moet 3 zijn). Hoe los je dat eigenlijk op? Of blijf de 0 gewoon 0 en moet ik alleen met de laatste 2 cijfers gebruiken in dit voorbeer dus 14 = E E+9F = AD dus wordt het laatste deel van het MAC adres 0:AD?
640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates
Voor registratie is het MAC adres niet belangrijk, check Topic Start. Dit kan ieder willekeurig MAC Adres zijn wat je op wil gevenferno schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:10:
Hi mede tweakers, zijn er nog tweakers die de afgelopen week (week daarvoor mag ook) om gegaan zin naar eigen modem (vooral ervaringen met Zaram i.c.m. UDM SE ben ik erg benieuwd naar) en hoe is dat verlopen?
Heb alles in de aanslag staan om de sprong te wagen, maar heb best last van koudwatervrees.
O zich werkt de Nokia nu prima op wat poort forward issues en en wat andere dubbel NAT gerelateerde ongemakken. Maar heb nu de Zaram al sinds November liggen dus moet de sprong maar een keer gaan wagen.
Anyway, alle info wat de overgang wat kan versoepelen wordt gewaardeerd.
Even een andere stomme vraag, mijn serie nr eindigt met 014 ( 014 is fictief trouwens ) Als ik dat in de hex calculator zet krijg ik een letter eruit en als ik dan met 9F erbij zou gaan rekenen zoals het voorbeeld wat ik bij mijn ZARAM heb ontvangen kom ik alleen aan 2 cijfers voor mijn MAC adres berekening (maar moet 3 zijn). Hoe los je dat eigenlijk op? Of blijf de 0 gewoon 0 en moet ik alleen met de laatste 2 cijfers gebruiken in dit voorbeer dus 14 = E E+9F = AD dus wordt het laatste deel van het MAC adres 0:AD?
Ook als dat staat aangevinkt/ingeschakeld kan het zijn dat je alsnog een CGNAT adres krijgt. Dat was bij mij en @dominition dus het geval. Er gaat dan iets fout aan de achterkant bij Delta waardoor het aanpassen van die instelling geen effect heeft.Anoniem: 390704 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:57:
[...]
Even opgezocht voor MijnDelta:
https://www.delta.nl/mijn/flexpakket/aanpassen/ : zie je daar "IP standaard" aangevinkt? Da's CGNAT. Je kan daar "Dynamisch IP" aankiezen => geen CGNAT
Anoniem: 390704
"IP standaard" is Delta-taal voor CGNAT. En "dynamisch IP" is Delta-taal voor geen CGNAT.Verhoekoen schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:42:
[...]
Ook als dat staat aangevinkt/ingeschakeld kan het zijn dat je alsnog een CGNAT adres krijgt. Dat was bij mij en @dominition dus het geval. Er gaat dan iets fout aan de achterkant bij Delta waardoor het aanpassen van die instelling geen effect heeft.
Belangrijk dus om die twee dingen eerst te checken: wat zegt tracroute en wat zegt instelling in MijnDelta.
Er gaan vaak verhalen over CGNAT die niet kloppen. Er was iemand in een tweakers-forum die beweerde dat hij/zij CGNAT had omdat hij een 62.45.x.y-adres had. Dat zegt niks.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 390704 op 14-04-2024 20:09 ]
Klopt, maar wil hem gewoon weten.Voor registratie is het MAC adres niet belangrijk, check Topic Start. Dit kan ieder willekeurig MAC Adres zijn wat je op wil geven
[ Voor 25% gewijzigd door ferno op 14-04-2024 20:43 ]
dit is mijn actie lijstje voor de SSH via UDMP naar Zaram gebaseerd op informatie in dit topic:ferno schreef op zondag 14 april 2024 @ 20:41:
Nog een vraagje, wie hier heeft op zijn UDM SE succesvol verbinding gelegd naar de ssh interface van de Zaram en hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
SSH naar UDMP
Enable SSH in console setting screen op UDM
(zie UDMP voor Paswoord)
SSH Root@...... UDMP adres
Check Zaram
ethtool -m eth9
Check IP range 192.168.200.2 beschikbaar in UDMP
ip addr show dev eth9
Zo niet:
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9
Test PING Zaram
ping 192.168.200.1
SSH login Zaram
SSH Admin@192.168.200.1
Hoop dat het je helpt.
Werkt erg goed, thnx!! Dit zou bij start van de topic mogen staan, bij zaram faq gezien een hoop mensen de UDM pro en SE gebruiken. Anyway, het heeft mij erg geholpen, ik wist niet eens waar te beginnen.Tweakpeka schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:41:
[...]
dit is mijn actie lijstje voor de SSH via UDMP naar Zaram gebaseerd op informatie in dit topic:
SSH naar UDMP
Enable SSH in console setting screen op UDM
(zie UDMP voor Paswoord)
SSH Root@...... UDMP adres
Check Zaram
ethtool -m eth9
Check IP range 192.168.200.2 beschikbaar in UDMP
ip addr show dev eth9
Zo niet:
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9
Test PING Zaram
ping 192.168.200.1
SSH login Zaram
SSH Admin@192.168.200.1
Hoop dat het je helpt.
Moet nu alleen nog kijken of ik ergens een password voor de admin kan vinden in de info die ik heb ontvangen.
Ik probeer al een week mijn eigen modem online te krijgen bij Delta. Toen de monteur er was om de eerste verbinding op te leveren met het nokia modem heeft die verbinding keurig gewerkt. Ik heb een Flex Zakelijk account dus moet ik of vlan100 of vlan107 hebben.
Als modem heb ik de 10Gbit SFP van Zaram aangeschaft bij SchenkICT met alle juiste kabels. Groen aan de kant van de FTU en blauw voor de ZaramSFP.
https://www.schenkict.nl/...vider-delta_fiber_netwerk
Als PON ID en serienummer mijn ZRMTXXXXXX id doorgegeven en dat lijkt allemaal goed te staan volgens delta.
Als ik de sfp in mijn UDM Pro steek(Poort 10) en ik stel VLAN 100, dat zie ik wel een groen bolletje in de unifi interface en de lampjes gaan ook knipperen op het chassis maar krijg ik geen IP adres. Volgens Delta had dit eerste te maken met een storing of provisioning tijden dus ik was geduldig.
Echter lijkt het na enkele telefoontjes met Delta dat het probleem aan mijn kant ligt. Voor de zekerheid nog twee kabels geprobeerd en enkele keer netjes 48 uur gewacht(Ivm provisioning en thuis drukte) maar dat bood geen soelaas.
Uiteindelijk heb ik de SFP in een mikrotik gestoken om te kijken of ik daar iets meer informatie mee uit kon halen. De betreffende mikrotik is een CR326-24G-S+ met routerOS 7.7. Als ik daarin de SFP steek wordt de autonegotiation niet goed uitgevoerd maar als ik de verbinding hard op 10Gbit zet dan komt de link up. Wel blijft er in de Mikrotik een TX fault staan op de interface. Onder de SFP interface heb ik twee VLAN's gemaakt met id 100 en 107 met op beide vlans een dhcp client, daarop krijg ik geen IP adres. Wel zie ik netjes TX en RX waardes in de SFP dus de link is er wel.
Om het probleem van de TX fault op te lossen heb ik weer verschillende kabels gebruikt maar de fout ging helaas niet weg.
Daarna heb ik een HEX Poe gepakt met ook routerOS 7 en daarop kreeg ik geen TX fault. Ook daar netjes vlan100 en vlan107 aangemaakt en de auto negotiate op 1Gbit gezet(Hex poe heeft geen sfp+), vol goede hoop de DHCP clients aangezet maar ook bood geen soelaas.
Wie heeft er voor mij nog aanknopingspunten zodat ik delta als mijn primaire verbinding kan gaan gebruiken?
Hier het zelfde euvel gehad. Er was een migratie afgetrapt die de oude FlexZakelijk in de dhcp server van BusinessPro gooit, maar zonder enige plan. Waardoor de klanten met FlexZakelijk never nooit hun ipadres via dhcp krijgen. Dit heeft @R3D voor mijn eindklant opgelost echter zit hij niet meer actief op tweakersDhr_Soulslayer schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:09:
Beste Medetweakers,
Ik probeer al een week mijn eigen modem online te krijgen bij Delta. Toen de monteur er was om de eerste verbinding op te leveren met het nokia modem heeft die verbinding keurig gewerkt. Ik heb een Flex Zakelijk account dus moet ik of vlan100 of vlan107 hebben.
Als modem heb ik de 10Gbit SFP van Zaram aangeschaft bij SchenkICT met alle juiste kabels. Groen aan de kant van de FTU en blauw voor de ZaramSFP.
Als PON ID en serienummer mijn ZRMTXXXXXX id doorgegeven en dat lijkt allemaal goed te staan volgens delta.
Als ik de sfp in mijn UDM Pro steek(Poort 10) en ik stel VLAN 100, dat zie ik wel een groen bolletje in de unifi interface en de lampjes gaan ook knipperen op het chassis maar krijg ik geen IP adres. Volgens Delta had dit eerste te maken met een storing of provisioning tijden dus ik was geduldig.
Echter lijkt het na enkele telefoontjes met Delta dat het probleem aan mijn kant ligt. Voor de zekerheid nog twee kabels geprobeerd en enkele keer netjes 48 uur gewacht(Ivm provisioning en thuis drukte) maar dat bood geen soelaas.
Uiteindelijk heb ik de SFP in een mikrotik gestoken om te kijken of ik daar iets meer informatie mee uit kon halen. De betreffende mikrotik is een CR326-24G-S+ met routerOS 7.7. Als ik daarin de SFP steek wordt de autonegotiation niet goed uitgevoerd maar als ik de verbinding hard op 10Gbit zet dan komt de link up. Wel blijft er in de Mikrotik een TX fault staan op de interface. Onder de SFP interface heb ik twee VLAN's gemaakt met id 100 en 107 met op beide vlans een dhcp client, daarop krijg ik geen IP adres. Wel zie ik netjes TX en RX waardes in de SFP dus de link is er wel.
Om het probleem van de TX fault op te lossen heb ik weer verschillende kabels gebruikt maar de fout ging helaas niet weg.
Daarna heb ik een HEX Poe gepakt met ook routerOS 7 en daarop kreeg ik geen TX fault. Ook daar netjes vlan100 en vlan107 aangemaakt en de auto negotiate op 1Gbit gezet(Hex poe heeft geen sfp+), vol goede hoop de DHCP clients aangezet maar ook bood geen soelaas.
Wie heeft er voor mij nog aanknopingspunten zodat ik delta als mijn primaire verbinding kan gaan gebruiken?
Stuur mij even een PB
Poeh, ik heb vanmorgen om 9:00 de omzetting laten doen, om 9:45 een mail dat storing verholpen is, volgens Delta betekent dat, dat ze klaar zijn aan hun kant. Maar helaas tot nu toe helemaal niets en ssh op de UDM SE geeft dit aan:Dhr_Soulslayer schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:09:
Beste Medetweakers,
ip link show | egrep 'eth..100'
28: eth8.100@eth8: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state LOWERLAYERDOWN mode DEFAULT group default qlen 1000
29: eth9.100@eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
Nu weet ik dus niet of het gewoon een kwestie van wachten is of dat het toch iets meer speelt.
Als ik dan jouw verhaal lees denk ik Oh Boy!
Ik heb @wbschenk een PB gedaan, als daar nuttige informatie uitkomt dan zal ik die zeker hier delen voor zover mogelijk.ferno schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:01:
[...]
Poeh, ik heb vanmorgen om 9:00 de omzetting laten doen, om 9:45 een mail dat storing verholpen is, volgens Delta betekent dat, dat ze klaar zijn aan hun kant. Maar helaas tot nu toe helemaal niets en ssh op de UDM SE geeft dit aan:
ip link show | egrep 'eth..100'
28: eth8.100@eth8: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc noqueue state LOWERLAYERDOWN mode DEFAULT group default qlen 1000
29: eth9.100@eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
Nu weet ik dus niet of het gewoon een kwestie van wachten is of dat het toch iets meer speelt.
Als ik dan jouw verhaal lees denk ik Oh Boy!
SFP Module: https://www.schenkict.nl/...vider-delta_fiber_netwerk
Sinds vrijdag aan het troubleshooten om de bovenstaande combi aan de praat te krijgen.
Alles leek goed te staan op de Unifi echter kreeg geen Ip address terug.
Wat net gelukt is omdat de VLAN config niet goed bleek te staan.
Dacht dat het VLAN 100 moest zijn, maar omdat ik een zakelijke lijn heb met een vast ip address moet dit VLAN 507 zijn.
Nadat deze op 507 gezet was, kwam deze gelijk online en heb ik nu 1gb up en down.
[ Voor 11% gewijzigd door CollinKoster op 15-04-2024 16:14 . Reden: Update met Link ]
Hmm, 507 heb ik nog niet eerder gezien. Denk dat het eigenlijk 107 moet zijn. Zelfde dat soms 500 werkt ipv 100.CollinKoster schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:12:
Unifi UDM pro met de Zaram ZXOS11NPI module en Delta flex zakelijk.
SFP Module: https://www.schenkict.nl/...vider-delta_fiber_netwerk
Sinds vrijdag aan het troubleshooten om de bovenstaande combi aan de praat te krijgen.
Alles leek goed te staan op de Unifi echter kreeg geen Ip address terug.
Wat net gelukt is omdat de VLAN config niet goed bleek te staan.
Dacht dat het VLAN 100 moest zijn, maar omdat ik een zakelijke lijn heb met een vast ip address moet dit VLAN 507 zijn.
Nadat deze op 507 gezet was, kwam deze gelijk online en heb ik nu 1gb up en down.
Dus denk dat als het wegvalt (als @R3D some magic doet) dat je dan over moet schakelen naar 107.
Zaram samen met een Ubiquiti router is een gok ene keer werkt wel andere keer niet.
Je kan de chat vragen of een 2e lijn support kan kijken of jou modem actief is op het netwerk. Als er aangegeven word dat Modem actief gezien is zit het in je firmware.
Dit kan je oplossen door een SFP+ adapter of een OEO adapter te plaatsen.
https://www.act-connectiv...edia-converter-sfp-ac4455
https://de.assmann.shop/n...G-OEO-Mode-Converter.html
Houd er rekening mee dat de ACT werkt als je een 10GBit verbinding SFP+ naar 1Gbit RJ45 aansluit maar dat er momenteel aan een firmware versie gewerkt word. Er zou wat preformance isues zijn. Zie eerder post in de topic.
Dit is VLAN 107 bij afnemers zoals jij werkt VLAN 100 niet. test of VLAN 107 werk en anders een ticket inschieten.EWS99 schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:19:
[...]
Hmm, 507 heb ik nog niet eerder gezien. Denk dat het eigenlijk 107 moet zijn. Zelfde dat soms 500 werkt ipv 100.
Dus denk dat als het wegvalt (als @R3D some magic doet) dat je dan over moet schakelen naar 107.
Anyway, wil iedereen hier bedanken voor het meedenken etc.
Ben iig ontzettend blij dat het werkt en dat ik niet terug hoef naar de Nokia en dam weer opnieuw kan gaan proberen.
Trouwens voor wie nog over moet, maar ook zo iets heeft van "als dat naar goed gaat" Delta is bezig met het zo te regelen day je je eigen modem via het zelf service portaal kan aanmelden en dat het dan gelijk actief is.
Als je kan wachten, dan zou ik dat lekker doen.
Ik heb namelijk het gevoel dat je nu gewoon een beetje geluk moet hebben wie je aan de lijn krijgt en je ticket oppakt.
Bij elke medewerker die je spreekt krijg je ook andere info.
Wat wel positief is, is dat je snel wordt geholpen en dat iedereen die ik heb gesproken uiterst vriendelijk en behulpzaam is. Dat is sowieso al erg prettig.
Nu, na het overstappen heb ik een Nokia gekregen die Bridge Mode niet ondersteund. Hiervoor heb een Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT gekocht om het in Port 10 te prikken, direct in de UDM Pro. Tevens een glasvezel kabel gekocht die ik er zo in kon prikken.
Na aantal dagen bellen, vermeld Delta nu dat ze de Zaram module als actief kunnen zien/bevestigen. Dat betekent dat ik een IP zou moeten ontvangen. Ik krijg geen IP toegekend op de UDM Pro.
Hiervoor heb ik mijn UDM Pro terug naar factory settings reset uitgevoerd. Teven een nieuwe VLAN aangemaakt VLAN 100. WAN 1 als primary gezet. Ik heb verscheidene settings aangezet. Ik ben geen netwerk engineer maar ken de basics en/of na onderzoeken snap ik waar settings voor zijn.
Ik snap echter niet waar het fout gaat. Waar te beginnen? Vandaag na kantoor, zal ik inloggen op de console om vanuit de UDM console analyse te doen.
Waar kan ik het beste naar kijken om dit te fixen?
Wat kan ik het beste uitvoeren om tot een conclusie te komen waarom dit niet werkt?
Is er een specifieke setting die ik aan/ uit moet zetten?
Hulp benodigd hierbij
Als je een Zaram gebruikt op een UDM is het verstandig de Zaram even los te koppelen, UDM rebooten en dan de Zaram weer erin.Knakworst007 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:10:
Beste mensen, ik loop enorm vast. Na het overgaan naar het Delta fiber netwerk heb ik dezelfde problemen gekregen als veel anderen. Ik ben overgestapt vanuit Caiway met ik vermoed een AON netwerk met een Genexis doos die wel bridge-mode ondersteunt naar mijn Unify Dream Machine Pro.
Nu, na het overstappen heb ik een Nokia gekregen die Bridge Mode niet ondersteund. Hiervoor heb een Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT gekocht om het in Port 10 te prikken, direct in de UDM Pro. Tevens een glasvezel kabel gekocht die ik er zo in kon prikken.
Na aantal dagen bellen, vermeld Delta nu dat ze de Zaram module als actief kunnen zien/bevestigen. Dat betekent dat ik een IP zou moeten ontvangen. Ik krijg geen IP toegekend op de UDM Pro.
Hiervoor heb ik mijn UDM Pro terug naar factory settings reset uitgevoerd. Teven een nieuwe VLAN aangemaakt VLAN 100. WAN 1 als primary gezet. Ik heb verscheidene settings aangezet. Ik ben geen netwerk engineer maar ken de basics en/of na onderzoeken snap ik waar settings voor zijn.
Ik snap echter niet waar het fout gaat. Waar te beginnen? Vandaag na kantoor, zal ik inloggen op de console om vanuit de UDM console analyse te doen.
Wat kan ik het beste uitvoeren om tot een conclusie te komen waarom dit niet werkt?
Hulp benodigd hierbij
Naast de reset even de vlan instelling nalopen. Ik heb Delta als secondary op wan2 met onderstaande instelling.Knakworst007 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:10:
Beste mensen, ik loop enorm vast. Na het overgaan naar het Delta fiber netwerk heb ik dezelfde problemen gekregen als veel anderen. Ik ben overgestapt vanuit Caiway met ik vermoed een AON netwerk met een Genexis doos die wel bridge-mode ondersteunt naar mijn Unify Dream Machine Pro.
Hulp benodigd hierbij
:strip_exif()/f/image/RADSbA0lPlzgzXHgyib3Sawq.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij werkte het met deze instelling vanuit fabrieksinstelling. Als dat niet werkt, dan kun je een DM naar R3D proberen met je klantnummer en postcode/huisnummer.
Welke board revision van de UDM-pro heb je?
Je moet vlan 100 op je WAN interface instellen, niet op je LAN een nieuw vlan 100 aanmaken. Er zijn in dit topic meer dan genoeg screenshots te vinden van Dream Machines die werken.Knakworst007 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:10:
Hulp benodigd hierbij
Hierbij de instelingen, deze lijken mij vrij straight forward.
/f/image/qWRcA2umJSSXQO5KVGXJ9iEA.png?f=fotoalbum_large)
en WAN 1 (Primary)
/f/image/WFqEWbiu22UXUNWffHTlZBK2.png?f=fotoalbum_large)
En hier is mijn netwerk instellingen
/f/image/0v5glDXscvbVFHiWxekCrjeH.png?f=fotoalbum_large)
De VLAN 100. Wat ik vermoed is dat hier misschien iets niet goed ingesteld is. Maar ik ben geen pro in netwerken, dus ik hoop hiermee meer te kunnen laten zien aan jullie.
/f/image/mFNLIpXHa7FzQMRPJ6F41Adg.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet even niet welke volgende stappen ik moet zetten. Ik heb de UDM zelfs helemaal naar Factory Rest geplaatst en opnieuw dit netwerk aangemaakt. Er zijn verder geen instellingen aangepast behalve dan een AP aansluiten.
1) Aan de internet (WAN) kant krijg je geen IP adres toegewezen, dan heb je dus geen internet.
Voorheen zou je hiervoor een PB naar @R3D kunnen sturen en dan keek hij het voor je na en meestal was het dan gefixt.
2) Aan de LAN (Network) kan heb je ook een VLAN 100 ingesteld. Die heb je helemaal niet nodig, alles zou via Default moeten gaan. Maar dat staat los van probleem 1.
/f/image/4Nq4jLe8CeWCs4pHVM46kknF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uLbcqxpSQePI7BQH7U40Pw5M.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aDXcsvnouxeuKDyasEW2Lh5I.png?f=fotoalbum_large)
En daarna even een restart van je UDM-P.
[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 16-04-2024 17:42 ]
Ter verificatie, het juiste ID van de Zaram doorgegeven aan Delta?Knakworst007 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:10:
Hulp benodigd hierbij
bij business pro zien wie ook 107 ipv 100 voorbijkomen in dit topic.
@Tweakpeka
Dit staat bekend bij Delta
Postcode: %postcode%
Huisnummer: %nr%
Klant nr: %klantnr%
Modem: CIG XG-99S
PON-ID: ZRMT23100096
Serie nummer: ZRMT23100096
MAC: 68:d7:9a:68:05:65
Mail adres voor melding(en): %email%
Dit is opnieuw geverifieerd. Ik heb nu net opnieuw bijna een uur met ze aan de lijn gehangen. Er is nog een twist aan dit verhaal en ik weet niet zeker of dit klopt maar, mij is er verteld, opnieuw de Nokia aan te sluiten of het internet daar wel op werkt. Na aansluiten zie je het PON lichtje wel op groen. Dus het krijgt wel signaal maar het wordt niet omgezet naar een Internet signaal, vermoedelijk geen IP adres toegekend.
De Nokia modem is in principe al geregistreerd bij Delta en zou direct online moeten komen.
Er is nu een storing ticket aangemaakt. Ik vermoed als dit opgelost is, doet de UDM het ook. Maar time will tell
:strip_exif()/f/image/OmNcWLjuPgeW7dBIKhOfdvmj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Knakworst007 op 16-04-2024 18:58 ]
Er kan tegenwoordig maar één registreert zijn, dus als dat de Zaram is dan werkt de Nokia niet.Knakworst007 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:50:
De Nokia modem is in principe al geregistreerd bij Delta en zou direct online moeten komen.
Zo is het precies bij mij gegaan, ik heb ze ook uitgelegd dat volgens mij je niet meer 2 devices online kon hebben, ze bleven vol houden van wel. Ik moest de Nokia aan de lijn houden (pon lamp bleef groen zonder knipperen, maar geen internet). Na meer dan een uur was ik het zat en probeerde weer de Zaram door het glas om te prikken en toen had ik ineens weer internet. Heel vaag allemaal, ook de verwarring of je nu wel on niet 2 devices online mag hebben. Het feit dat de Nokia het toch niet doet lijkt het bewijs dat je niet 2 devices online kunt hebben.Knakworst007 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:50:
@robertwebbe ook gedaan, geen vooruitgang helaas
@Tweakpeka
Dit is opnieuw geverifieerd. Ik heb nu net opnieuw bijna een uur met ze aan de lijn gehangen. Er is nog een twist aan dit verhaal en ik weet niet zeker of dit klopt maar, mij is er verteld, opnieuw de Nokia aan te sluiten of het internet daar wel op werkt. Na aansluiten zie je het PON lichtje wel op groen. Dus het krijgt wel signaal maar het wordt niet omgezet naar een Internet signaal, vermoedelijk geen IP adres toegekend.
Er is nu een storing ticket aangemaakt. Ik vermoed als dit opgelost is, doet de UDM het ook. Maar time will tell
[Afbeelding]
Anyway, heb je na de Nokia aan de lijn te hebben gehad alweer geprobeerd je glas in de Zaram te prikken?
Zou zo maar kunnen dat het dan ineens werkt.
Dit zijn mijn settings op de UDM SE:
/f/image/7n3bCHOTkDbXqMJeuq1Ygm4C.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BJQoZucSGOOn2pvpTrfFZVJn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ICVoXe33qjHTzrbX76Dgb4qL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door ferno op 17-04-2024 00:28 ]
In tegenstelling van wat de helpdesk beweert kun je de Nokia niet zomaar weer terug aansluiten. Deze moet dan opnieuw geregistreerd worden. Tegenwoordig kan er maar 1 modem actief zijn.Knakworst007 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:50:
@robertwebbe ook gedaan, geen vooruitgang helaas
@Tweakpeka
Dus ik zou je UDM weer aansluiten, als dat de laatste is die geregistreerd is. Je settings lijken goed te staan.
Zou je het volgende eens willen proberen:
- SFP er uit
- UDM herstarten
- als de UDM helemaal gestart is, SFP er in (met de glasvezel al aangesloten)
Heb je toevallig een zakelijke verbinding (tbv vast IP)? Want dan moet je VLAN 107 hebben ipv 100.
Als dit allemaal niet werkt, kun je het beste @R3D een DM sturen. Hij is overigens wel een weekje offline, dus kan even duren.
Wil je tijdelijk terug naar je Nokia, dan moet je deze opnieuw laten registreren met het PON-ID, hetzelfde zoals je nu je SFP geregistreerd hebt.
[ Voor 36% gewijzigd door EWS99 op 17-04-2024 08:19 ]
Overigens zijn er zaken die ik kan testen of checken na het inloggen op de UDM die ik bijvoorbeeld niet zie via de GUI?
@EWS99 Ik ga het straks proberen, wanneer ik thuis aankom. Overigens heb ik geen zakelijke abbo.
Ik zal ook een bericht achterlaten bij @R3D

Ik wil niet weer een weekend zonder internet zitten met 3 kids op de iPad, waarvan 99% van de apps niet meer werkt.
De support van Delta is ook zeer negatief te noemen hierin, helaas. Als dit niet werkt moet ik maar kijken naar andere opties zoals Starlink ofzo met een veel lagere snelheid.
Kleine kans aangezien R3D tweakers heeft verlaten.Knakworst007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:39:
@ferno Ik zie maar kleine verschillen en geen grote die het verschil zou moeten maken. Ik ga vooralsnog de door jou gemaakte screenshot volgen. Kijken of dit werkt.
Overigens zijn er zaken die ik kan testen of checken na het inloggen op de UDM die ik bijvoorbeeld niet zie via de GUI?
@EWS99 Ik ga het straks proberen, wanneer ik thuis aankom. Overigens heb ik geen zakelijke abbo.
Ik zal ook een bericht achterlaten bij @R3DHopende dat hij wat kan betekenen.
Ik wil niet weer een weekend zonder internet zitten met 3 kids op de iPad, waarvan 99% van de apps niet meer werkt.
De support van Delta is ook zeer negatief te noemen hierin, helaas. Als dit niet werkt moet ik maar kijken naar andere opties zoals Starlink ofzo met een veel lagere snelheid.
Hij leest DM's nog wel. Maar weet dat hij ook een weekje offline is nu.hhoekstra schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:21:
[...]
Kleine kans aangezien R3D tweakers heeft verlaten.
Je stapt er zelf in om een eigen modem te willen connecten.Knakworst007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:22:
Hopeloos dit
Je hebt hierbij helaas weinig support teverwachten men "moet" het ondersteunen vanuit de provider, maar geen support. en dat laatste kan ik best wel begrijpen.
Het blijft basis support (voor de prijs die jij er voor betaald) des ondanks kun je het wel aan de praat krijgen.
Heb gewoon geduld, klagen helpt niet.
[ Voor 6% gewijzigd door psdata op 17-04-2024 16:28 ]
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
daar kan je een aantal mede tweakers voor bedanken,Knakworst007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:22:
Hopeloos dit
wegens hun gezeik, gemekker en gedram is de kern van deze groep ermee gestopt.
Desalniettemin ben ik iedereen dankbaar op zowel hier, dit forum als aantal mensen achter de schermen bij Delta.
Ik kreeg enkele uren terug nog een belletje van @wbschenk die mij hierbij heeft geholpen om dit bij de juiste mensen terecht te krijgen. Dank daarvoor!
Ook dank voor de mensen die ik niet bij naam zal/mag noemen die mij hierbij hebben geholpen.
Ik heb eindelijk een IP adres en nu heel mijn netwerk opnieuw instellen! Houd me weer van de straat
Mijn laptop aan mijn Huawei modem gehangen, geen response.. zou het dan toch? Netwerkadapter eraan gehangen en vlan100 getagged. BAM! IP adres. Nog even nadenken. Tag 100 op WAN, jep die staat er. What else.. denk denk. Zou ik nog iets aan moeten passen op esxi.. op zich niet toch.. CRAP toch wel. Die moet alle vlans toelaten. Tag 4095 op de WAN NIC. BAM IP adres op de WAN van mijn firewall!
All hail this topic!
Nu nog kijken wat ik met ipv6 kan doen, maar dat is een ander verhaal.
Iemand nog suggesties?
p.s. Ik gebruik OPNSense
https://www.ebay.co.uk/itm/404762127887
Edit: Geen history/feedback zie ik nu, dus mss toch maar beter links laten liggen dan.
[ Voor 27% gewijzigd door Clubbtraxx op 18-04-2024 13:03 ]
Helaas reageert de beste persoon achter de advertentie niet.. zit nog steeds (al 2 maanden) te wachten op de spullen die ik bij hem heb besteld...Clubbtraxx schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:56:
@wbschenk Iets voor jou? Wel UK PSU maar de prijs is niet verkeerd lijkt me.
https://www.ebay.co.uk/itm/404762127887
Edit: Geen history/feedback zie ik nu, dus mss toch maar beter links laten liggen dan.
Crap! Hoog tijd om een dispuutje te openen bij ebay/paypal dan.wbschenk schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:21:
[...]
Helaas reageert de beste persoon achter de advertentie niet.. zit nog steeds (al 2 maanden) te wachten op de spullen die ik bij hem heb besteld...
Mooi, man en nu snel vergeten en genieten! Maar blijft raar dat het zo vaak op vergelijkbare wijze mis gaat en dan ineens wel werkt. Jouw geval lijkt erg op mijn situatie, maar ik had het geluk dat het blijkbaar eerder bij de juiste medewerker is terecht gekomen.Knakworst007 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:02:
En magisch, het werkt nu plots. Ik heb niets veranderd, de hele dag op kantoor daarna sporten. Ik kom nu net thuis en op een magische wijze werkt het. Dit bewijst maar dat het aan Delta kant lag.
Desalniettemin ben ik iedereen dankbaar op zowel hier, dit forum als aantal mensen achter de schermen bij Delta.
Ik kreeg enkele uren terug nog een belletje van @wbschenk die mij hierbij heeft geholpen om dit bij de juiste mensen terecht te krijgen. Dank daarvoor!
Ook dank voor de mensen die ik niet bij naam zal/mag noemen die mij hierbij hebben geholpen.
Ik heb eindelijk een IP adres en nu heel mijn netwerk opnieuw instellen! Houd me weer van de straat
Hoelang ben je nu offline geweest? Bij mij was het 6 uur en trok het al niet meer, vooral omdat ik meer van dit soort verhalen hier terug zag komen. Maar nu wel grote blij!
Nog even feedback voor het geval dat iemand anders hetzelfde tegenkomt.NIK0 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:51:
Bij een familie lid wordt op zeer korte termijn in het bedrijfspand glasvezel van Delta opgeleverd.
Heb verder geen informatie over wat er precies geïnstalleerd gaat worden. Alleen dat het een 1000/1000 verbinding is. (was de laagste instap mogelijk)
Er is geen behoefte om aan de setup van Delta te komen (deze komt te zitten in een afgesloten kast van de huurbaas) er moet alleen weer een fritzbox achter gezet worden om alles achter de verbinding te regelen.
Neem aan dat er ongeacht welk modem ze geleverd krijgen, ik er bijv een Fritzbox 4040 achter kan plaatsen? Moet de monteur hier ergens nog rekening mee houden (bridge mode?)
De fritzbox 4040 werkt prima via Delta.
Heb m rechtstreeks aangesloten op de Nokia Ont van Delta en de fritzbox de verbinding laten opbouwen.
Daar heb ik eerst even een eigen provider voor aangemaakt met de gegevens:
Delta:
up/down 1000:1000
vlan-id: 261
PBit: 0
Verbinding was in eerste instantie traag 100 mbit up/down ipv 1000 maar dat heeft Delta opgelost aan hun kant.
Member of the Ukraine IT Army
Ik ben nog heel weinig actief hier op tweakers
[ Voor 7% gewijzigd door R3D op 29-04-2024 10:00 ]
Bedankt voor het doorgeven. Jammer dat het zo gelopen is op tweakers. Mocht het nodig zijn dan zoek ik je wel op op discord.R3D schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:46:
Voor technische vragen/ondersteuning ben ik actief op een ander platform: https://discord.gg/YpyNAsfK
Moet ik wel heel duidelijk erbij vermelden dat dit in geen enkele vorm een actie is tegen tweakers of zijn moderators.R3D schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:46:
Voor technische vragen/ondersteuning ben ik actief op een ander platform: https://discord.gg/YpyNAsfK
De discord omgeving maakt het voor mij en mijn collega’s in meerder opzichten makkelijker om hulp te bieden en technische documentatie en discussies een betere plek te geven.
Om maar even heel helder te zijn.
Ik heb zelf een RT-AX53U voor €50 en die heeft OpenWRT support. Heeft wel 3x LAN poorten ipv 4Mich schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:51:
Heeft er hier iemand nog een tip voor een goedkope routers, al dan niet waar openwrt op kan, waar ik mijn eigen Nokia modem op kan aalsuiten. Dus met vlan tagging voor wan. Met nadruk op goedkoop ( als tijdelijk backup voor vrouw lief als ik mijn server wil uitzetten)
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Op de Discord server meer nieuws maar even een kort en enig bericht hier.
Door Zaram is een nieuwe FW versie (08) gereleased. Deze werkt zowel op de KPN infra als op Delta is zojuist duidelijk geworden.
Bijzonder goed nieuws, 1 firmware versie die werkt op beide ISP’s. Bijvoorbeeld voor mensen die regelmatig switchen of dat ooit willen gaan doen.
Binnenkort per e-mail bericht aan de gebruikers die ik een Zaram SFP geleverd heb hoe men zelf kan flashen of, tegen een kleine vergoeding om verzendkosten te dekken, het kan laten verzorgen.
Voor de goede orde, de huidige 02 FW versie is voor Delta functioneel gelijk aan de 08. Dus flashen als je op Delta zit en blijft heeft geen voordeel.
Een prachtige community samenwerking tussen KPN engineer @Economics en KPN klanten @leander-s en @renedis en Delta engineer @R3D en Delta klant @wbschenk.
En niet te vergeten een engineer van Zaram die twee keer bezoek heeft gebracht aan KPN om dit te realiseren. Een leverancier die alle afspraken na gekomen is. Dank nogmaals aan KPN en Delta, mooi dat dit kan. Nu Odido nog.
Over en uit.
Ik wacht met smart op de instructies om de Zaram zelf te kunnen flashen!
De vraag: kan ik dan het beste de Nokia XS-010X of Huawei HN8010 kopen om Delta's Nokia te vervangen en daar eventueel een Ubiquity router achter te plaatsen (ter vervanging van mijn Synology RT1900, uiteindelijk)?
Ik draai UniFi server containerized op mijn NAS, net als pihole.
Ik vermoed dat ik niet blij ga worden van de Delta router en heb de slechte WiFi daarin niet nodig, ik heb 2 goede Ubiquity APs.
Bedankt
Yes een van beide ONT's lijken mij inderdaad ideaal voor jou.mischy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:19:
Hallo, ook ik ga deze week aan de slag met Delta/Caiway na 4 jaar Ziggo. Voor Ziggo zat ik bij UPC en had ik een alleen-modem apparaat en eigen router (Synology RT1900) en die kon ik met Ziggo gebruiken door hun modem-router in bridge te zetten en bij het googelen hoe dit te doen voor de door Delta geleverde Nokia XS-2426 kwam ik op deze thread terecht en weet ik dat bridge mode er niet inzit. Ik heb al diverse Ubiquity apparaten (2 switches en 2 APs) en zou een router/gateway ze willen, maar vind een UDM (plus apart benodigde SPF+ module) overkill en dus te duur voor mijn huis gebruik.
De vraag: kan ik dan het beste de Nokia XS-010X of Huawei HN8010 kopen om Delta's Nokia te vervangen en daar eventueel een Ubiquity router achter te plaatsen (ter vervanging van mijn Synology RT1900, uiteindelijk)?
Ik draai UniFi server containerized op mijn NAS, net als pihole.
Ik vermoed dat ik niet blij ga worden van de Delta router en heb de slechte WiFi daarin niet nodig, ik heb 2 goede Ubiquity APs.
Bedankt
Je kan veel vinden van het Nokia modem, maar slechte Wifi?mischy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:19:
Bedankt
Dat had je bij Ziggo modems zeker, maar de korte tijd dat ik de Nokia heb gebruikt heb ik de Wifi echt niet als slecht ervaren.
Enfin, in jouw geval met wat je al hebt zou ik ook lekker voor een ONT gaan.
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/udm-pro-max
5 Gbps routing with IDS/IPS
(1)10G SFP+*, (
(1) 10G SFP+*, (1) 2.5 GbE RJ45 WAN ports
en als ik zo naar de andere specificaties kijk dan kan me Ubiquiti NVR straks de deur uit
[ Voor 16% gewijzigd door madbwr op 24-04-2024 11:27 ]
Die komt morgen binnen. Kon mij niet beheersen. 😬madbwr schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:20:
zojuist een aankondiging voor weer een nieuw speeltje van Ubiquiti
(1)10G SFP+*, (GbE RJ45 LAN ports
en als ik zo naar de andere specificaties kijk dan kan me Ubiquiti NVR straks de deur uit
Hier ook nietrobertwebbe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:33:
[...]
Die komt morgen binnen. Kon mij niet beheersen. 😬

De WiFi is gewoon goed van het apparaat zoals hierboven ook al aangegeven. De Genexis die ze tot ongeveer 2 jaar geleden volop gebruikten op AON had zeer slechte WiFi.mischy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:19:
Ding lijkt me zwaar overkill voor thuismadbwr schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:20:
zojuist een aankondiging voor weer een nieuw speeltje van Ubiquiti
(1)10G SFP+*, (GbE RJ45 LAN ports
Ik moet ook niet teveel zeggen met een pfSense router voor een volledig 2.5gb TP-Link Omada netwerk inclusief Zaram SFP modulemadbwr schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:37:
[...]
tja dan kan je natuurlijk ook gewoon het standaard modem van delta gebruiken.
- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Nu online
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Ubiquiti UniFi
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- Zaram
- FS
- Zaram ZXOS11NPI
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- MikroTik S+RJ10 module
- Huawei HN8010Ts
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- AVM FRITZ!Box
- Glasvezel
- Netwerkaccessoires
- Modems en routers
- AVM
:strip_icc():strip_exif()/u/651669/crop61f075a821e45.jpg?f=community)
Dan heb ik het hier ook maar even gezegd: de 08 heeft voor Delta geen voordeel t.o.v. de 02. Dus je hoeft deze niet te flashen als je Delta klant bent. Alleen als je de SFP op de KPN infra wil gaan gebruiken.
En aan flashen zit altijd een risico. Don’t fix it if it ain’t broken.
Over en uit.
De Delta aansluiting is van een anders merk(Attema), daar kan je dit apparaat niet zomaar opschuiven.
Met een losse glasvezel kabel kan het mogelijk wel, maar dat schiet denk ik aardig het doel voorbij.
Ronker schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:53:
Iemand al geprobeerd om een XGS-PON ONT van KPN te gebruiken?[Afbeelding]
Zou een:https://tweakers.net/pric...-xs-010x-q/specificaties/robertwebbe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:20:
Volgens mij is die precies hetzelfde als de Nokia, alleen een andere behuizing zodat je hem zo op de TK01 (de FTU van KPN) kan schuiven. Als je hem via een kabel verbindt, heb je hetzelfde resultaat. Prima oplossing als je niet aan een Nokia kunt komen. De KPN versies staan regelmatig op marktplaats voor €50. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat die ergens verdonkeremaand zijn….
Moeten zijn
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.