Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Wat voor snelheden halen jullie op je Delta verbinding? Als ik speedtests uitvoer, valt me op dat mijn download snelheid maximaal 400 Mbit/s is. Mijn upload snelheid haalt wel gewoon 950 Mbit/s ofzo. Hebben jullie ook zo'n trage download throughput?

Edit:
Ik zie nu dat het aan mijn laptop (met usb-c netwerkverbinding) ligt. Op mijn 12-jaar oude Macbook haal ik gewoon netjes 895 mbit/s download en 835 mbit/s upstream.
Ik ben in ieder geval weer gerust gesteld. Geen probleem met mijn verbinding of mijn router.

[ Voor 35% gewijzigd door martdj op 28-04-2024 17:06 . Reden: Nieuw inzicht ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
martdj schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:54:
Wat voor snelheden halen jullie op je Delta verbinding? Als ik speedtests uitvoer, valt me op dat mijn download snelheid maximaal 400 Mbit/s is. Mijn upload snelheid haalt wel gewoon 950 Mbit/s ofzo. Hebben jullie ook zo'n trage download throughput?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGzl-XGmiNsIpluRxRjNPG-Mj2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CtulG86csUy2Au4HarQawKuS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrqea8xG6u6YGKz9iFWDcqAevYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6VlKcSw0cPQkIurvT4xzQIju.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit haal ik op mn Mac Studio met een iPerf3 test (met gui), maar op mn TrueNAS systeem, met een Ryzen 9 haal ik ook want mindere download, maar dat ligt denk ik meer aan de storage op de machine, dit zijn SATA SSD's.

[SUM] 0.00-30.00 sec 24.3 GBytes 6.96 Gbits/sec 62389 sender
[SUM] 0.00-30.00 sec 24.3 GBytes 6.95 Gbits/sec receiver

Daarnaast trek ik op de MacStudio die 7,8 tot 8Gbps met 15 streams, terwijl ik het resultaat hierboven op de Rayzen 9 met SATA SSD's pas behaal met 40 streams, daarboven zakt hij weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Iemand enig idee? Ik heb nu de CGS-PON ONT XS-10X-Q geplaatst.
Lampjes Power,. en data branden. PON was aan het knipperen.

Nu heb ik alles doorgegeven bij Delta en nu is het net doorgevoerd maar is mijn DATA gestopt met branden. Deze gaat heel even aan en daarna weer uit. Als ik mijn laptop erop aansluit doet hij helaas ook niks.

Iemand een idee?

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Ronker schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:38:
Iemand enig idee? Ik heb nu de CGS-PON ONT XS-10X-Q geplaatst.
Lampjes Power,. en data branden. PON was aan het knipperen.

Nu heb ik alles doorgegeven bij Delta en nu is het net doorgevoerd maar is mijn DATA gestopt met branden. Deze gaat heel even aan en daarna weer uit. Als ik mijn laptop erop aansluit doet hij helaas ook niks.

Iemand een idee?
https://discord.gg/XEtPXnBu

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 09:45
iemand een idee hoelang het duurt dat de voip gegevens verstuurd worden via de mail?

sinds vanmorgen eindelijk eigen modem werkend maandag morgen aangevraagd maar er ging zoals de laatste week weer van alles mis bij delta. Nu vanmorgen eindelijk dus internet via mijn eigen modem maar nu is het nog wachten op de voip gegevens.(Deze kon de medewerker niet direct geven en moest wachten op de mail) En dan hopelijk eindelijk naar 5 dagen weer telefonie werkend

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59
Omdat het in het KPN XGS-PON topic steeds meer off-topic ging over zelfbouw 10 Gbit SFP+ routers, heb ik even een nieuw topic gemaakt, zodat deze topics minder vervuild worden en informatie centraal kan worden gedeeld. Laten we daar verder discussiëren over high performance zelfbouw routers :) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 17:04
Vandaag de nokia ONT er tussen gezet. Binnen een uur na aanmelden had ik weer internet! _/-\o_ Lekker snel, had pas de eind van de dag verwacht. Gaat echt als een zonnetje! En zonder VLAN101 toch nog TV ;-)

Anyway, ik krijg netjes mijn ipv4 maar krijg geen ipv6. Zie ook niks raars in mij unifi firewall ipv6 rules (Cloud gateway ultra) Zover ik kan zien heb ik alles goed ingesteld. Had ze namelijk eerst wel op de standaard Nokia Router van Delta, moet je dit nog apart aanvragen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsSR-93vJBBZ7YIhD3-LTruLs3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eiuyFLAXIfYEKnp6i5sK14un.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizw
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-03 10:59
Nou , ik ben binnenkort aan de beurt met glasvezel van Delta 2.5 G XGS-PON, nu is mijn grootste vraag:
Welke SFP+ module zou werken met een TP-LINK BE800? Als ik via TP-LINK site naar DEMO menu ga van deze router kan je VLANs instellen aan WAN kant, alleen nu dan het grootste probleem of geen probleem, welke SFP+?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:24

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Mizw schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:52:
Nou , ik ben binnenkort aan de beurt met glasvezel van Delta 2.5 G XGS-PON, nu is mijn grootste vraag:
Welke SFP+ module zou werken met een TP-LINK BE800? Als ik via TP-LINK site naar DEMO menu ga van deze router kan je VLANs instellen aan WAN kant, alleen nu dan het grootste probleem of geen probleem, welke SFP+?
Hierop zal de zaram naar behoren werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@xppn Heb je in Settings > Networks > LAN > IPV6 ook je instellingen goed gezet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PCjczzNRUT1p_NvF9chTCRlvSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fhuHR93Ugl11shq01encInEB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 17:04
@robertwebbe Ja staat goed, heb (zoals jij wel
Hebt) geen gateway ip. Lijk geen ip van delta te krijgen. Wan is toch dhcpv6? Als ik de documentatie goed heb begrepen? Of toch slaac?

[ Voor 4% gewijzigd door xppn op 30-04-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@xppn DHCPv6 is juist.

Wellicht kun je een dm sturen naar @fagao met je klantnummer. Hij kan denk ik zien of het aan staat.

En waarschijnlijk al geprobeerd: shut down en power off voor 5 minuten.

[ Voor 24% gewijzigd door robertwebbe op 30-04-2024 16:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
Mizw schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:52:
De Zaram werkt sowieso probleemloos in een TP-LINK BE800, weet ik uit eigen ervaring.
Goede optie dus om te overwegen ook kwa prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 12:50
:(
gezien er hier in de lokale krant stond dat de aannemer die bezig was met de aanleg van glas naar een andere project is gegaan, vermoed ik dat glas van delta er hier de komende jaar(en) nog niet is.

FSTP+ module ligt al op randje van "ga maar ander baasje zoeken" |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
iemand toevallig ervaring met een Gigaset DX800a voor voip met delta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hjvg schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:13:
iemand toevallig ervaring met een Gigaset DX800a voor voip met delta?
Draai een Comfort 550 A IP Flex setje, probleemloos!
ik had eerst een SPA112 eraan hangen, maar dit gaf wat issues met inkomende gesprekken. Aangezien het een oud beestje was deze vervangen.

Mijn post van toen over de config aan mn router kant: justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

[ Voor 19% gewijzigd door justdaboo op 01-05-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
justdaboo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Draai een Comfort 550 A IP Flex setje, probleemloos!
ik had eerst een SPA112 eraan hangen, maar dit gaf wat issues met inkomende gesprekken. Aangezien het een oud beestje was deze vervangen.

Mijn post van toen over de config aan mn router kant: justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
heb een fritzbox 5590 modem er voor hangen daar werken de voip gegevens prima in
Heb onderhand sip gegevens in de Gigaset DX800a meerdere keren gecheckt lijkt goed maar hij blijft status mislukt geven tot nu toe.

Dus denk kijk als er toevallig mensen zijn met deze zelfde telefoon samen met delta

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hjvg schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:23:
[...]

heb een fritzbox 5590 modem er voor hangen daar werken de voip gegevens prima in
Heb onderhand sip gegevens in de Gigaset DX800a meerdere keren gecheckt lijkt goed maar hij blijft status mislukt geven tot nu toe.

Dus denk kijk als er toevallig mensen zijn met deze zelfde telefoon samen met delta
Zit de telefoon wel in het juiste VLAN? Of kan die op dect niveau oid communiceren met de Fritz? Hier heb ik geen ervaring mee.

VOIP van Delta werkt niet over VLAN100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
justdaboo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:26:
[...]

Zit de telefoon wel in het juiste VLAN? Of kan die op dect niveau oid communiceren met de Fritz? Hier heb ik geen ervaring mee.

VOIP van Delta werkt niet over VLAN100.
Vlan dat zou iets kunnen zijn. heb in de fritzbox het delta/caiway profiel ingeladen.
enig idee waar ik vlan voor voip zou kunnen instellen in de fritzbox 5590
of waar ik kan checken welke vlans actief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hjvg schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:31:
[...]

Vlan dat zou iets kunnen zijn. heb in de fritzbox het delta/caiway profiel ingeladen.
enig idee waar ik vlan voor voip zou kunnen instellen in de fritzbox 5590
of waar ik kan checken welke vlans actief zijn?
Dat zou in de specs van je Fritzbox moeten staan, ik heb zelf geen ervaring met deze devices helaas. Eventueel een support ticket bij Frtiz met je vraag?

Je SIP device moet namelijk een 10.x.x.x krijgen vanuit het VOIP VLAN om te kunnen conecten aan de SIP server van Delta.

[ Voor 12% gewijzigd door justdaboo op 01-05-2024 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:33
hjvg schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:23:
Als je op de Fritz!Box bij internetaanbieder kiest voor "andere internetaanbieder", dan zie je wat extra instellingen. Waaronder ook VLAN, die op 102 moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fibercon
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-09 17:48
Is er iemand die weet wanneer je bij Delta via Mijn Delta je eigen modem kunt activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fibercon Sorry, mijn glazen bol geeft een foutmelding op deze vraag…

Maar zonder gekheid, lang geleden werd er al gesteld dat dit er zou komen maar er is nooit een concrete datum genoemd. Heeft waarschijnlijk ook geen prioriteit gezien minder dan 0,5% van de klanten hier interesse in heeft. Kwestie van geduldig afwachten en op een dag zal het er hoop ik zijn. Tot die tijd de chat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fibercon
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-09 17:48
Ik had al een stil vermoeden, maar je hoopt wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 12:50
Gister de bevestiging van delta fiber gehad dat aannemer niet meer op project zit de komende tijd.
Reden:
Te veel water in de grond

je verzint het niet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
madbwr schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:25:
Gister de bevestiging van delta fiber gehad dat aannemer niet meer op project zit de komende tijd.
Reden:
Te veel water in de grond

je verzint het niet :o
Dat is wel een aparte reden, in diverse veen gebieden (waar elke kuil in de grond vanzelf een vijver wordt) is toch echt al glasvezel aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisV1984
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 19:16
@Zaramgebruikers
Wat zijn jullieTX/RX waardes?

Mijn waardes:
TX: 6.975 dBm
RX: -12.790 dBm

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennisV1984 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:01:
@Zaramgebruikers

Mijn waardes:
Vraag je dit met een reden? Prima waarde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
DennisV1984 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:01:
@Zaramgebruikers

Mijn waardes:
Mijn waarden bij KPN:
code:
1
2
TX: 6.744dBm
RX: -17.305dBm

volgens Delta moet het zijn tussen:
  • Transmit power 4 dBm ~ 9 dBm
  • Receive power -28 dBm ~ -9 dBm
volgens KPN moet het zijn tussen:
  • Transmit power +4 .. +9dBm
  • Receive power -28 .. -9dBm
edit:
Had per ongeluk eerst die van AON geplaatst; is nu aangepast naar de XGS-PON waarden :)

[ Voor 44% gewijzigd door mrdemc op 03-05-2024 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:50
Ik heb heb de waardes niet opgeslagen maar zit zelf op:
TX: +- +6,9dBm
RX: +/- -17dBm
Draaid nu een kleine 2 maanden zonder problemen. Zolang ik ze niet zelf creëer 8)7 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 11:45
Ik heb een Fritz SFP gekocht. Hoe kom ik achter het zgn. Pon-ID en serienummer. Er staat een serienummer S/N op de sticker: AB22061312020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
MOmax schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:55:
Ik heb een Fritz SFP gekocht. Hoe kom ik achter het zgn. Pon-ID en serienummer. Er staat een serienummer S/N op de sticker: AB22061312020
Staat een mooie uitleg op de pagina van AVM zelf :)
https://nl.avm.de/service...g-van-Delta-configureren/

Voor de volledigheid hier de link met de configuraties voor alle glas providers in NL (en DE):
https://nl.avm.de/service...-verschillende-providers/

[ Voor 21% gewijzigd door mrdemc op 06-05-2024 17:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:09
MOmax schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:55:
Het Pon-ID kan je vinden door de SFP in je Fritz-box te stoppen. Het staat namelijk alleen vermeld op de doos en modem als je de Fritz met de SFP in een pakket koopt. Het Pon-ID start met AVM....... en dan een aantal letters en cijfers. Bijvoorbeeld AVMB123C45D

[ Voor 24% gewijzigd door leander-s op 06-05-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
Nou, vanavond dan maar Fritzbox 5530 AON (KPN) ombouwen naar de XGSPON variant.
Dat betekent dat ik het KPN modem even moet gebruiken en tijdelijk een andere Fritz Mesh master nodig heb.
Is allemaal wel te doen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:38
Even een vraag tussendoor. Delta heeft afgelopen donderdag en vrijdag werkzaamheden uitgevoerd in postcode 6369 EM en sindsdien krijg ik geen mail meer binnen op poort 993 via IMAP van mijn externe mail provider. Zet ik wifi op mijn mobiel uit, dan komt de mail wel binnen.

Is er iets bekend of DELTA plots poort 993 blokkeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:20
Appletower schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:04:
Even een vraag tussendoor. Delta heeft afgelopen donderdag en vrijdag werkzaamheden uitgevoerd in postcode 6369 EM en sindsdien krijg ik geen mail meer binnen op poort 993 via IMAP van mijn externe mail provider. Zet ik wifi op mijn mobiel uit, dan komt de mail wel binnen.

Is er iets bekend of DELTA plots poort 993 blokkeert?
Hier, 5091, werkt imap over 993 nog gewoon. Ik zie ook geen reden waarom Delta dat zou blokkeren. Sterker nog, volgens mij blokkeren ze uitgaand geen enkele poort. Ik zou het ergens anders zoeken.
Heb je je modem al herstart?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik volg deze topic nu al een tijdje.

Binnenkort via Odido over op glasvezel van Delta XGS-PON. Op dit moment bij KPN met AON en sinds begin nooit problemen gehad.

Als het goed is krijg ik wel een ONT en kan ik het mooi aansluiten op mijn pfsense bak.
Heel erg vreemd dat een wholesale afnemer wel een ONT kan leveren maar de eigenaar niet...

Ik ben benieuwd wat de ervaring met Odido/Delta gaat worden.

[ Voor 19% gewijzigd door hussie01 op 07-05-2024 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
hussie01 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:51:

Binnenkort via Odido over op glasvezel van Delta XGS-PON. Op dit moment bij KPN met AON en sinds begin nooit problemen gehad.

Als het goed is krijg ik wel een ONT en kan ik het mooi aansluiten op mijn pfsense bak.
Heel erg vreemd dat een wholesale afnemer wel een ONT kan leveren maar de eigenaar niet...

Maat van mij zit ook bij Odido via Delta en heeft daarvoor een Nokia XS-010X-Q en een Odido modem gehad.
De Odido router heeft hij weg gelegt en de Nokia direct op zijn Router aangesloten. Bij hem draaid het goed.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

***FYI***

AANKONDIGING VAN SPOEDWERKZAAMHEDEN AAN DE DNS-
SERVICE.
Beste Klant
We willen u informeren over een belangrijke update die wij op korte termijn gaan doorvoeren aan onze DNS-service. Om onze netwerkbeveiliging te versterken en de prestaties te verbeteren, is het noodzakelijk om enkele wijzigingen aan te brengen in onze DNS-configuratie.
**Wat gaat er gebeuren?**
Vanaf 8 mei 14:00 uur zal onze DNS-service met IP-adressen 83.128.0.2, 83, 128.0.3 en 83.128.0.4 geleidelijk worden uitgeschakeld. Het uitschakelen zal plaatsvinden tot en met 17 mei
2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 15:16
bjusterbaarlik schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:54:
Er zit veel verschil in kwaliteit tussen de verschillende cleaners, sommige maken de fiber ook gewoon smeriger.
Tips voor een goeie cleaner? zijn de ACT cleaners goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:19
R3D schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:41:
***FYI***

AANKONDIGING VAN SPOEDWERKZAAMHEDEN AAN DE DNS-
SERVICE.
Beste Klant
We willen u informeren over een belangrijke update die wij op korte termijn gaan doorvoeren aan onze DNS-service. Om onze netwerkbeveiliging te versterken en de prestaties te verbeteren, is het noodzakelijk om enkele wijzigingen aan te brengen in onze DNS-configuratie.
**Wat gaat er gebeuren?**
Vanaf 8 mei 14:00 uur zal onze DNS-service met IP-adressen 83.128.0.2, 83, 128.0.3 en 83.128.0.4 geleidelijk worden uitgeschakeld. Het uitschakelen zal plaatsvinden tot en met 17 mei
2024
Gaan jullie dan ook DNS over TLS (DoT) op poort 853 ondersteunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 08:04
Ik zie nu dit, kan best al langer zijn want ik kijk eigenlijk nooit :

(https://www.dnsleaktest.com/)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dqkmcVEJ_TCXu2H5KyTsn53-XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSmk0rRl3pIpe9sma4P8H9Hk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mapje op 08-05-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
twinqore schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Tips voor een goeie cleaner? zijn de ACT cleaners goed?
Ongetwijfeld, is een "bekent" merk, zolang het geen goedkoop spul is uit het oosten zal het vast wel goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
MOmax schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:21:
Nou, vanavond dan maar Fritzbox 5530 AON (KPN) ombouwen naar de XGSPON variant.
Dat betekent dat ik het KPN modem even moet gebruiken en tijdelijk een andere Fritz Mesh master nodig heb.
Is allemaal wel te doen, denk ik.
OK, na gisteravond Fritzbox 5530 met XGSPON SFP aan te sluiten én het juiste PON-id uit te lezen via de WebGUI én deze vanochtend door the bellen naar de Delta helpdesk (half uur in de wacht, maar ik zat een uur in de auto dus ach ja :P ) werkt de verbinding nu.

Uit de FB:

Interne temperatuur: 57.2 °C
Interne voedingsspanning: 3.3 V
Zendstroom: 35 mA
Zendvermogen: 6.9 dBm
Ontvangstvermogen: -16.6 dBm
Golflengte verzonden: 1270 nm
Golflengte ontvangen: 1577 nm
Connector: SC/UPC
SFP-module: FRITZ!SFP XGS-PON

Valt hier iets uit te herleiden? Goed, niet goed?

Bekabelde speedtest leidt tot deze waarden:
https://dfn.speedtestcust...5d-11ef-900e-03b73c02266b
wat past bij de 250 MBit snelheid die ik besteld heb. Ping van 10ms een beetje meh... ?

[ Voor 20% gewijzigd door MOmax op 08-05-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:55
Mapje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:35:
Ik zie nu dit, kan best al langer zijn want ik kijk eigenlijk nooit :

(https://www.dnsleaktest.com/)

[Afbeelding]
Dus al het DNS verkeer loopt voortaan via Amazon servers? Die grote tech bedrijven krijgen ook alles voor elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 08-05-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
MPvDam schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:32:
[...]
Gaan jullie dan ook DNS over TLS (DoT) op poort 853 ondersteunen?
Ik heb net getest en DoT werkt. Uiteraard op Fritzbox. Ik gebruik zelf Adguard DNS (Encrypted DNS server of your DNS server with your unique identifier).

Respons DNS leak test: 185.229.191.160 dns.adguard-dns.com. Datacamp Amsterdam, Netherlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdeb797
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-02 14:04
Kan ik ook de glasvezel kabel uit mijn Nokia router van Delta halen en rechtstreeks in mijn zaram module udm pro se
stoppen.
Zag via monteur een schroefje los en kabel eruit trekken om te testen naar centrale.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jdeb797 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:13:
Kan ik ook de glasvezel kabel uit mijn Nokia router van Delta halen en rechtstreeks in mijn zaram module udm pro se
stoppen.
Zag via monteur een schroefje los en kabel eruit trekken om te testen naar centrale.
Bij de Zaram niet die gebruikt een SC/UPC connector. Hij past bv wel direct in een FS module. Alle info is te vinden in de Topic start.

NB
Wellicht ten overvloeden, maar de connector past uiteraard wel, maar je kan wel schade veroorzaken aan de optics, dus probeer het niet!

[ Voor 13% gewijzigd door justdaboo op 10-05-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjans
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 10:42
Dhr_Soulslayer schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:09:
...
Uiteindelijk heb ik de SFP in een mikrotik gestoken om te kijken of ik daar iets meer informatie mee uit kon halen. De betreffende mikrotik is een CR326-24G-S+ met routerOS 7.7. Als ik daarin de SFP steek wordt de autonegotiation niet goed uitgevoerd maar als ik de verbinding hard op 10Gbit zet dan komt de link up. Wel blijft er in de Mikrotik een TX fault staan op de interface. Onder de SFP interface heb ik twee VLAN's gemaakt met id 100 en 107 met op beide vlans een dhcp client, daarop krijg ik geen IP adres. Wel zie ik netjes TX en RX waardes in de SFP dus de link is er wel.
Om het probleem van de TX fault op te lossen heb ik weer verschillende kabels gebruikt maar de fout ging helaas niet weg.
...
Heb je dit nog op weten te lossen? Ik heb de Zaram in een Mikrotik RB5009UG+S+IN zitten en zie ook de "Tx Fault".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:35
arjans schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Heb je dit nog op weten te lossen? Ik heb de Zaram in een Mikrotik RB5009UG+S+IN zitten en zie ook de "Tx Fault".
Nooit op gelet eigenlijk omdat het al weken naar tevredenheid werkt maar ook hier zelfse setup en ook tx-fault. Ik heb alleen geen idee wat dat betekent. De handleiding van routeros zegt hier ook niet heel veel over anders dan dat er is fout is met de transmitter van de sfp module

Overigens met de laatste rc van routeros

[ Voor 4% gewijzigd door Jippelskea! op 13-05-2024 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-09 15:51
Ik heb uiteindelijk contact gekregen met een network engineer van Delta en het bleek dat mijn aansluiting in een verkeerde pool terecht gekomen. Dit heb ik via de discord link gedaan die hier genoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjans
Hmm ok, ik dacht dat daar mijn probleem in zat, maar dat zal dan wel niet.

Ook ik heb via Discord contact gehad met R3D en hij heeft bevestigd dat aan de kant van Delta alles goed staat.
Na vanalles uitgeprobeerd te hebben heb ik de Mikrotik bijgewerkt naar 7.15rc2 en de config gereset en geen wijzigingen gedaan anders dan een VLAN (100) interface aangemaakt op de SFP+-interface en daar de DHCP-client naartoe verwezen. Helaas nog steeds hetzelfde probleem: heel soms lukt het om een IP-adres te krijgen van Delta, maar direct daarna stopt de verbinding weer met werken.

@Jippelskea! @Dhr_Soulslayer Zou ik jullie Mikrotik configs mogen inzien? Ik heb volgens mij alles goed gedaan, maar ik zou toch wel heel graag willen vergelijken met een config die bewezen werkt. Hopelijk kan ik daarmee uitsluiten dat het aan mij ligt en moet ik me focussen op de zaram of de fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-09 15:51
arjans schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:01:
Hmm ok, ik dacht dat daar mijn probleem in zat, maar dat zal dan wel niet.

Ook ik heb via Discord contact gehad met R3D en hij heeft bevestigd dat aan de kant van Delta alles goed staat.
Na vanalles uitgeprobeerd te hebben heb ik de Mikrotik bijgewerkt naar 7.15rc2 en de config gereset en geen wijzigingen gedaan anders dan een VLAN (100) interface aangemaakt op de SFP+-interface en daar de DHCP-client naartoe verwezen. Helaas nog steeds hetzelfde probleem: heel soms lukt het om een IP-adres te krijgen van Delta, maar direct daarna stopt de verbinding weer met werken.

@Jippelskea! @Dhr_Soulslayer Zou ik jullie Mikrotik configs mogen inzien? Ik heb volgens mij alles goed gedaan, maar ik zou toch wel heel graag willen vergelijken met een config die bewezen werkt. Hopelijk kan ik daarmee uitsluiten dat het aan mij ligt en moet ik me focussen op de zaram of de fiber.
Ik had de mikrotik er tussen als noodoplossing om te kijken of er wel signaal was. Uiteindelijk moest ik vlan107 gebruiken dus dat zou je nog kunnen controleren, maar het zou kunnen dat jouw mikrotik de SFP niet goed accepteert. Hangt van je routeros versie maar ook je boot versie misschien.

Verder draait het nu bij mij in mijn UDM zonder problemen dus ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
@arjans, heb je toevallig een korte schematische tekening hoe je het hebt aangesloten? En heb je wel de juiste connectoren gekozen om de fibers aan elkaar te verbinden.

Ik heb namelijk het wel werkend met een RB5009UG+S+IN (Wel bij KPN, maar concept is hetzelfde) waarbij de fiber rechtstreeks in de Zaram is aangesloten. Tenslotte heb je daarnaast firewall-rules staan die eventueel het verkeer kunnen blokkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjans
leander-s schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:30:
@arjans, heb je toevallig een korte schematische tekening hoe je het hebt aangesloten? En heb je wel de juiste connectoren gekozen om de fibers aan elkaar te verbinden.

Ik heb namelijk het wel werkend met een RB5009UG+S+IN (Wel bij KPN, maar concept is hetzelfde) waarbij de fiber rechtstreeks in de Zaram is aangesloten. Tenslotte heb je daarnaast firewall-rules staan die eventueel het verkeer kunnen blokkeren?
Dank voor je antwoord. Het schema is te simpel om uit te tekenen: SC/APC-SC/UPC kabel zit in Delta-kastje (groene connector) en Zaram (blauwe connector) en de Zaram zit weer direct in de Mikrotik.
Momenteel heb ik alleen alle defaults in de Mikrotik, dus ook de default firewall. Ik heb het al geprobeerd met helemaal geen firewall, dat gaf hetzelfde gedrag.

Als het een probleem met de fiber of connectors was, dan zou ik verwachten dat de low level link zou flappen. Maar de link zelf blijft stabiel, het is het verkeer erdoorheen wat bijna niet werkt en heel soms heel eventjes wel. Het lijkt op Layer 2 fout te gaan, maar ik begrijp gewoon niet hoe.

Ziehier het tussentijdse resultaat van een langlopende ping vanaf de Mikrotik naar 8.8.8.8:
code:
1
sent=15180 received=95 packet-loss=99% min-rtt=3ms137us avg-rtt=5ms995us max-rtt=78ms570us

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leander-s
arjans schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:09:
[...]

Dank voor je antwoord. Het schema is te simpel om uit te tekenen: SC/APC-SC/UPC kabel zit in Delta-kastje (groene connector) en Zaram (blauwe connector) en de Zaram zit weer direct in de Mikrotik.
Momenteel heb ik alleen alle defaults in de Mikrotik, dus ook de default firewall. Ik heb het al geprobeerd met helemaal geen firewall, dat gaf hetzelfde gedrag.

Als het een probleem met de fiber of connectors was, dan zou ik verwachten dat de low level link zou flappen. Maar de link zelf blijft stabiel, het is het verkeer erdoorheen wat bijna niet werkt en heel soms heel eventjes wel. Het lijkt op Layer 2 fout te gaan, maar ik begrijp gewoon niet hoe.

Ziehier het tussentijdse resultaat van een langlopende ping vanaf de Mikrotik naar 8.8.8.8:
code:
1
sent=15180 received=95 packet-loss=99% min-rtt=3ms137us avg-rtt=5ms995us max-rtt=78ms570us
De fysieke laag ziet er goed uit inderdaad. Echter die packetloss hoort niet.
Ik zal vanavond even mijn Mikrotik erbij pakken en controleren welke logging aangezet kan worden om verder in te duiken wat het probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
@arjans, ik heb wat lopen testen met mijn Mikrotik en zou je willen vragen om de volgende logging aan te zetten en dan de router te herstarten. Met deze extra logging zal de router meer aangeven wat er intern plaatsvindt op het moment dat je verbinding onderbroken wordt.

Je kan het aanzetten via de onderstaande CLI commando's:
code:
1
2
3
/system logging

add topics=bridge,dhcp,event,firewall,interface,queue,route,state,debug,system

Of via de gui kan je het bij elkaar klikken op de volgende manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSq1tKfmt3Xi4rRjRZT_MBIjChA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FXLHJhI1dHxqON4PitOkRyc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
Pfff, even een tip voor heb die willen migreren naar een eigen modem met dynamisch IP (dus geen CGNAT):
1 - stel eerst (d.w.z. terwijl je het Nokia modem nog gebruikt) in via "Mijn Delta" dat je Dyn IP wilt gebruiken i.p.v. "standaard IP" (CGNAT standaard, mag toch hopen van niet...)
2 - migreer dán pas naar je eigen modem

@robertwebbe Dit zou m.i. "Let op nr. 4" in de OP mogen worden.

Ik heb dat niet gedaan en volgens Delta moet ik nu mijn Nokia weer terugplaatsen, omdat men niet kan migreren naar dynamisch IP terwijl mijn FB aan de vezel hangt ????
En dat terwijl ik net van het KPN netwerk ben overgestapt naar Delta. Zal nu m'n modem weer ombouwen naar AON, Nokia aan de Delta vezel etc. Maar ik had juist zo mooi gemigreerd met gebruikmaking van een tweede FB 5530 "leen"modem.... Echt balen dit.

[ Voor 4% gewijzigd door MOmax op 15-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat lijkt mij sterk. Ik ben onlangs overgeschakeld terwijl mijn eigen modem verbonden was. Volgens mij heb je er medewerker getroffen die niet helemaal deskundig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
robertwebbe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:26:
Dat lijkt mij sterk. Ik ben onlangs overgeschakeld terwijl mijn eigen modem verbonden was. Volgens mij heb je er medewerker getroffen die niet helemaal deskundig is.
Dat zou goed kunnen. Echer, tot twee keer toe uitschakeling CGNAT aangevraagd en in alle gevallen is dit fout gegaan. Telkens weer terug in het 100.76.x.x bereik. Beoordeel de respons van Delta zelf maar:
Van: DELTA Klantenservice <deltamailbox@delta.nl>
Datum: wo 15 mei 2024 om 08:55
Onderwerp: cgnat uitschakelen
Aan: <snip>
--
Beste meneer/ mevrouw,
Het is inderdaad nodig dat het nokia b modem geregistreerd moet worden voordat cgnat uitgeschakeld kan worden. Hiervoor hebben we het serienummer en macadres van het Nokia b modem van u nodig. Dus de vraag aan u of u contact kan opnemen met ons om deze gegevens door te geven zodat we nokia b modem weer kunnen registreren.
Met vriendelijke groet, DELTA Klantenservice
DELTA Klantenservice schreef op 15-05-2024 09:00:
--
Beste meneer/ mevrouw,
Nog een kleine toevoeging aan mij vorige mail, om het nokia b modem te registreren zou deze wel weer aangesloten moeten worden. Dus op moment dat u gegevens wat betreft nokia b modem registratie doorgeeft dan zou u de nokia modem ook moeten aansluiten, zodat deze registratie goed doorloopt
Van: DELTA Klantenservice <deltamailbox@delta.nl>
Datum: wo 15 mei 2024 om 10:00
Onderwerp: Re: extra toevoeging cgnat
Aan: <snip>
Beste meneer/ mevrouw,
Het is inderdaad nodig dat het nokia b modem geregistreerd moet worden voordat cgnat uitgeschakeld kan worden. Hiervoor hebben we het serienummer en macadres van het Nokia b modem van u nodig. Dus de vraag aan u of u contact kan opnemen met ons om deze gegevens door te geven zodat we nokia b modem weer kunnen registreren.

[ Voor 5% gewijzigd door MOmax op 15-05-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3D heeft het voor mij geregeld.
Je kunt hem tegenwoordig op het eerder genoemde Discord kanaal vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Laatst online: 00:46
@MOmax Is het Delta modem wel ooit geregistreerd geweest, of probeerde je direct je eigen oplossing te gebruiken? Wellicht dat daar nog iets in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
Duumke schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:25:
@MOmax Is het Delta modem wel ooit geregistreerd geweest, of probeerde je direct je eigen oplossing te gebruiken? Wellicht dat daar nog iets in zit.
Ja, zeker. Het Nokia modem is eerst actief geweest (geïnstalleerd door Guidion) daarna pas is de Fritzbox in de lucht gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Laatst online: 00:46
MOmax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:25:
[...]

Ja, zeker. Het Nokia modem is eerst actief geweest (geïnstalleerd door Guidion) daarna pas is de Fritzbox in de lucht gebracht.
Oke, dat scheelt. Ik was even bang dat dat het probleem zou hebben getriggerd.
Gisteren is bij ons eindelijk de glasvezelkabel naar binnen gelegd, helaas nog geen licht op de lijn omdat er verderop in het netwerk nog verbindingen ontbreken. De monteur zei dat de activatie in augustus zou plaats vinden voor zover hij had gehoord. Dus mag nog een mooi poosje geduld hebben. We zijn straks ruim 1,5 jaar verder tussen afsluiten van abonnement en de daadwerkelijke levering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
't <link> is verholpen door R3D na aanmelding van ticket via discord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MOmax
robertwebbe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:24:
@MOmax Zonder eerst terug te moeten naar het standaard modem, toch?
Dat klopt. Met de kennis van nu had ik gelijk overgestapt naar DynIP tijdens de eerste dagen van test-gebruik met de Nokia router. Maar dankzij R3D, het werkt nu _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Laatst online: 16-09 18:32
Goedemiddag,

Ik zal direct toegeven dat ik niet alle 233 pagina's gelezen heb. Dus mogelijk heb ik mijn antwoord via zoeken niet gevonden terwijl het wel ergens staat.

Ik ben sinds vandaag klant van odido op het delta glasvezel netwerk.

Odido levert hiervoor de Nokia XS-010X-Q en een zyxel router.

Echter zou ik liever een eigen router blijven gebruiken. Ik heb een mesh van Google nest wifi maar mogelijk kan ik daar te weinig op instellen om direct op de Nokia XS-010X-Q te gebruiken?

Zijn er nog andere mogelijkheden? Ik heb nog eventjes getwijfeld om de nest WiFi te vervangen door de deco x20 maar ik weet niet of dat beter is.

Bvd,

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Jasper79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:59:
Echter zou ik liever een eigen router blijven gebruiken. Ik heb een mesh van Google nest wifi maar mogelijk kan ik daar te weinig op instellen om direct op de Nokia XS-010X-Q te gebruiken?

Zijn er nog andere mogelijkheden? Ik heb nog eventjes getwijfeld om de nest WiFi te vervangen door de deco x20 maar ik weet niet of dat beter is.
Dit zegt Google er zelf over. Of een managed switch er tussen met VLAN tagging of een andere router.

Ook prachtig dit:
Google supports VLAN tag values of 2, 7, and 10 (from a possible range of 0 to 4095). If your ISP requires a different tag, your setup will require an additional device for it to work.
Beetje jammer van Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
hussie01 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:51:

Vandaag spullen binnen via Odido en zit er een leuk Nokia XS-010X-Q ONT bij met een Delta sticker 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hussie01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Vandaag spullen binnen via Odido en zit er een leuk Nokia XS-010X-Q ONT bij met een Delta sticker 8)7
Die Nokia is toch ook van Delta…? Odido is toch Wholesale provider bij Delta :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
justdaboo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:56:
[...]

Die Nokia is toch ook van Delta…? Odido is toch Wholesale provider bij Delta :)
Ja, precies dat dus. Wel via Odido leveren maar aan eigen klanten niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ongeveer een jaar leveren ze 'm ook uit aan eigen klanten gok ik. Je moet alleen een zakelijk abonnement nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Oké dus een managed switch kopen en anders de deco x20 die kan het wel zie ik op Google?

Weet niet wat het meest toekomst bestendig is?

En als dat een switch is eventueel een model nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasper79 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:58:
Oké dus een managed switch kopen en anders de deco x20 die kan het wel zie ik op Google?

Weet niet wat het meest toekomst bestendig is?

En als dat een switch is eventueel een model nummer?
Dat idee is op dit topic al paar keer eerder besproken. Maar het lijkt mij geen goed plan om een dergelijk device “open en bloot” aan het DFN netwerk te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
...

...
Een maat van mij heeft zelf ook Odido via DFN. Hij heeft geen VLAN in te hoeven stellen voor zijn eigen router zij hij. Het zou plug en play zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik heb wel gezien dat er routers zijn die automatisch vlan settings proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
hussie01 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Ja, precies dat dus. Wel via Odido leveren maar aan eigen klanten niet...
Ach, de Guidion medewerker die bij mij de Delta router kwam installeren had Odido bedrijfskleding aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ja dat vind ik verspilling dat de monteur verplicht is bij odido. Ze hebben er jaren aan besteed dat mensen zelf wel 4 stekkers er in kunnen doen en nu gaan ze je verplichten thuis een halve dag te wachten op een monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
Hoe het bij Odido werkt weet ik niet, maar bij sommige providers op DFN doet de Nokia XS-010X-Q het hele vlan verhaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

*knip* goed bedoeld. Maar laat het modereren over aan de moderators.

[ Voor 89% gewijzigd door rens-br op 18-05-2024 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik heb odido die op mijn delta netwerk levert, vandaar dat ik van odido de Nokia XS-010X-Q gekregen heb.

De Nokia XS-010X-Q werkt bij mij niet out of the box met mijn nest WiFi helaas. Wellicht dus toch een deco x20 kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:24

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Als je eigen router achter de Nokia XS-010X-Q wilt gebruiken dien je ten alle tijde het juiste VLAN aan je WAN zijde in te stellen.

Voor Delta is dit VLAN 100
Voor Odido is dit zover ik weet VLAN 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
Geen idee waarom mijn maat beweerd niets ingesteld te hebben. Andere kant ik noem hem mister blub de goudvis _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Heren en dames. Dit is het Delta topic, zullen we Odido bespreken in het Odido topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
iemand hier ervaring met de FRITZ!Box 5590 Fiber met telefonie van delta?

telefonie werkt opzich prima ik kan bellen en gebeld worden.

echter waneer ik iemand probeer te bellen en die gene heeft nog niet opgenomen en ik leg de telefoon op blijft hij bij de ontvanger door rinkelen.
als de ontvanger dan als nog opneemt lijkt er gewoon een vebinding te zijn maar hoort de ontvanger natuurlijk niet omdat bij mij al is opgelegd.

Meerdere keren met avm contact gehad log files heen gestuurd maar hun staan ook voor een raadsel op dit moment waarom het verbinding verbreken wanneer er nog geen verbinding is niet goed werkt.

waneer ik iemand aan de telefoon heb en dan opleg is de verbinding bij de andere namelijk wel gewoon beindigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@hjvg Heb je dit topic al bekeken?
AVM FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken icm Delta Glasvezel

En heb je het al geprobeerd met een andere telefoon?

[ Voor 19% gewijzigd door robertwebbe op 18-05-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:33
Hi allemaal,

ik had deze vraag al eens eerder gesteld, maar niemand had vooralsnog de oplossing, dus ik hoop dat er inmiddels al meer bekend is:

Ik zit hier met een dubbele nat probleem.
Ik wil, zoals vele andere, het nokia modem ertussen uit weghebben en mijn gateway zo kort mogelijk aan het glas hangen.
Het is zo'n verschrikkelijk gedoe om via internet met onze domeinen naar lokale servers te connecten.
Dat gaat dan alleen via vpn of door de wifi uit te schakelen.

Echter, voordat ik iets (een xgs-pon sfp module) bestel wil ik wel zeker weten dat het gaat werken, anders kan ik het geld net zo goed direct weggooien..

Dus mijn hoop is dat iemand dat weet:

Mijn hardware (momenteel):
1x TP-Link ER7206 Gateway
1x TP-Link SG2210P Switch
8x TP-Link EAP653 Wifi 6 Access Pointjes

Nou heeft de Gateway dus een dedicated SFP WAN-poort (en 4 losse wan/lan instelbare poortjes).
Nou ben ik heel benieuwd of iemand een passende oplossing heeft om via de sfp module een werkende Delta aansluiting te kunnen krijgen zonder een extra voeding/modem/kastje.

Kan het uberhaubt met de ER7206, of heb ik dan bv de TPLink ER8411 met 10gbit SFP+ nodig, of kan het gewoon niet?
Ps, ik heb een 1g/1g abbo bij delta, voor ons beide snel zat. :)

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door WeAreTheFuture op 18-05-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowbagger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-06-2024
WeAreTheFuture schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:51:
Hi allemaal,

ik had deze vraag al eens eerder gesteld, maar niemand had vooralsnog de oplossing, dus ik hoop dat er inmiddels al meer bekend is:

Ik zit hier met een dubbele nat probleem.
Ik wil, zoals vele andere, het nokia modem ertussen uit weghebben en mijn gateway zo kort mogelijk aan het glas hangen.
Het is zo'n verschrikkelijk gedoe om via internet met onze domeinen naar lokale servers te connecten.
Dat gaat dan alleen via vpn of door de wifi uit te schakelen.

Echter, voordat ik iets (een xgs-pon sfp module) bestel wil ik wel zeker weten dat het gaat werken, anders kan ik het geld net zo goed direct weggooien..

Dus mijn hoop is dat iemand dat weet:

Mijn hardware (momenteel):
1x TP-Link ER7206 Gateway
1x TP-Link SG2210P Switch
8x TP-Link EAP653 Wifi 6 Access Pointjes

Nou heeft de Gateway dus een dedicated SFP WAN-poort (en 4 losse wan/lan instelbare poortjes).
Nou ben ik heel benieuwd of iemand een passende oplossing heeft om via de sfp module een werkende Delta aansluiting te kunnen krijgen zonder een extra voeding/modem/kastje.

Kan het uberhaubt met de ER7206, of heb ik dan bv de TPLink ER8411 met 10gbit SFP+ nodig, of kan het gewoon niet?
Ps, ik heb een 1g/1g abbo bij delta, voor ons beide snel zat. :)

Alvast heel erg bedankt!
De fs.com SFP+ (zie topic start) zou dan kunnen werken in de ER7206. Die ondersteunt ook een 1Gbps SFP cage.

“What’s up?” “I don’t know,” said Marvin, “I’ve never been there.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wowbagger schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:28:
[...]

De fs.com SFP+ (zie topic start) zou dan kunnen werken in de ER7206. Die ondersteunt ook een 1Gbps SFP cage.
Bij @wbschenk in de webshop ook tekoop, stuk sneller dan via Fs…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
Het is niet verplicht, er wordt alleen niet op gewezen je het zelf kan doen.
Toen ik glasvezel kreeg van Odido, 1Gb, zelf aan gesloten, een belletje naar de helpdesk en klaar.
Toen ik overstapte naar 2Gb, moest ik ook afspraak maken met een monteur van gidion, toen de doos was bezorgd met een nieuwe ont en router, de ont aangesloten, even bellen om het serienummer van de nieuwe Ont door te geven en ik had 2Gb wederom zonder monteur.
Jasper79 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:51:
Ja dat vind ik verspilling dat de monteur verplicht is bij odido. Ze hebben er jaren aan besteed dat mensen zelf wel 4 stekkers er in kunnen doen en nu gaan ze je verplichten thuis een halve dag te wachten op een monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Jasper79 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:58:
Ik heb odido die op mijn delta netwerk levert, vandaar dat ik van odido de Nokia XS-010X-Q gekregen heb.

De Nokia XS-010X-Q werkt bij mij niet out of the box met mijn nest WiFi helaas. Wellicht dus toch een deco x20 kopen.
Managed switch tussen je ont en je Nest Wifi werkt ook prima, je laat de switch de vlan 300 tagged omzetten naar untagged en je Nest werkt.

Overigens de Deco een solide upgrade ten opzichte van de Nest, de stabiliteit van de Nest met veel wifi cliënts laat nogal te wensen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:25
wbschenk schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:10:
Als je eigen router achter de Nokia XS-010X-Q wilt gebruiken dien je ten alle tijde het juiste VLAN aan je WAN zijde in te stellen.

Voor Delta is dit VLAN 100
Voor Odido is dit zover ik weet VLAN 300
Ik ben helemaal eens met je antwoord. Ik krijg echter de indruk dat @Jasper79 niet begrijpt hoe de Nokia XS-010X-Q (ONT) werkt.

@Jasper79
Je netwerksetup voor XGS-PON (ongeacht de provider) is als volgt. Je hebt een ONT (Optische netwerkterminal) die voor jou het signaal omzet. De Nokia XS-010X-Q is daarvoor geschikt. Daarna zet je een router achter de ONT.

Schematisch (meest logisch):
ONT --> Router --> switch --> AP's

Je geeft aan in een van je reacties dat je deco's rechtstreeks op de Nokia wil aansluiten. Dit geeft mij de indruk dat je niet precies begrijpt wat de Nokia ONT doet. Net als wat @wbschenk aangeeft. Je moet altijd een router er tussen zetten.

Ik zou zelf erg blij zijn met de Noka XS-010X-Q want dan kun je altijd je eigen type router er achter zetten. De Nokia XS-2426G-B heeft bijvoorbeeld geen bridge modus en kun je daarom minder goed voor je eigen router zetten. Een andere optie is de Zaram SFP+ module. Die plaats je rechtstreeks op je router en de SFP+ module zet het glasvezelsignaal correct om. Deze oplossing kost je sowieso geld dus als je een goedkope oplossing wilt gebruik de Nokia XS-010X-Q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
ArnoldSmit schreef op zondag 19 mei 2024 @ 02:19:
[...]

Managed switch tussen je ont en je Nest Wifi werkt ook prima, je laat de switch de vlan 300 tagged omzetten naar untagged en je Nest werkt.

Overigens de Deco een solide upgrade ten opzichte van de Nest, de stabiliteit van de Nest met veel wifi cliënts laat nogal te wensen over.
Het klopt wat je zegt maar een router is in mijn optiek veiliger. Zie ook andere reacties hierover in dit topic. Ik heb op AON ook een switch met SFP module die het glasvezelsignaal oppikt. Echter routeer ik deze eerst weer naar een EdgeRouter X met goede firewalling en die stuurt de overige switchpoorten aan. Idealiter had ik dit rechtstreeks op de router gedaan. Helaas heeft deze geen SFP poort waarom ik een beetje omslachtig voor deze structuur heb gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Met een media convertor bereik je mogelijk wat je wil.
SFP module er in, utp uit, je heb ze ook voor 10Gb.
https://www.coolblue.nl/e...LDtgDH-DicuwaAlPzEALw_wcB
Ecke schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:32:
[...]

Het klopt wat je zegt maar een router is in mijn optiek veiliger. Zie ook andere reacties hierover in dit topic. Ik heb op AON ook een switch met SFP module die het glasvezelsignaal oppikt. Echter routeer ik deze eerst weer naar een EdgeRouter X met goede firewalling en die stuurt de overige switchpoorten aan. Idealiter had ik dit rechtstreeks op de router gedaan. Helaas heeft deze geen SFP poort waarom ik een beetje omslachtig voor deze structuur heb gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ecke schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:28:
[...]

@Jasper79
Je netwerksetup voor XGS-PON (ongeacht de provider) is als volgt. Je hebt een ONT (Optische netwerkterminal) die voor jou het signaal omzet. De Nokia XS-010X-Q is daarvoor geschikt. Daarna zet je een router achter de ONT.

Schematisch (meest logisch):
ONT --> Router --> switch --> AP's

Je geeft aan in een van je reacties dat je deco's rechtstreeks op de Nokia wil aansluiten. Dit geeft mij de indruk dat je niet precies begrijpt wat de Nokia ONT doet. Net als wat @wbschenk aangeeft. Je moet altijd een router er tussen zetten.
Een Deco kan zowel ingesteld worden als accesspoint of als router. Dus ONT -> Deco en eventueel switch kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
bjusterbaarlik schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:55:
[...]

Een Deco kan zowel ingesteld worden als accesspoint of als router. Dus ONT -> Deco en eventueel switch kan prima.
Oké mijn beeld van deco’s zijn dat het aparte AP’s zijn. Ik zou ze niet als router instellen. Goed om te weten dat dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ecke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Oké mijn beeld van deco’s zijn dat het aparte AP’s zijn. Ik zou ze niet als router instellen. Goed om te weten dat dit kan.
De meeste Deco’s kan je idd een van de units als router instellen. Kan in veel gevallen prima voor normaal gebruik.
Pagina: 1 ... 56 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.