Bedankt iedereen hier en vooral de topicstarter/hoofdauteur @
robertwebbe en @
wbschenk!
De duidelijke informatie heeft me geholpen op tijd actie te kunnen nemen nadat ik er 3 weken voor mijn abonnement bij Delta inging achterkwam dat hun all-in-one Nokia niet in bridge-modus kon en ik niet mijn oude setup zoals die met mijn Ziggo abonnement kon behouden zonder de nodige veranderingen.
Via SchenkICT kon ik op tijd een Nokia XS-010X-Q ONT kopen (goede en vlotte service) en met een mazzeltje kon ik de UCG-Ultra via de eigen webshop van Ubiquiti kopen terwijl die continue was uitverkocht daar en alleen voor zo'n 25 EUR meer te vinden was bij andere webshops.
Ik heb voor de zekerheid en voor de gelegenheid mijn 7 jaar oude Synology RT1900 router vervangen met de UCG, want ik wilde wel een keer upgraden en vermoedde dat ik de VLAN niet zou kunnen instellen zoals vereist. Ik heb nog meer Ubiquiti apparaten dus het kwam goed uit dat ik nu overstapte.
Met die twee apparaten en de informatie hier kon ik vrij gemakkelijk Delta/Caiway's internet aan de praat krijgen:
- De bijgeleverde Nokia van Delta/Caiway aansluiten en internet laten verkrijgen - controleer of dit is gebeurd
- De Nokia XS-010X-Q zijn gegevens aan Caiway klantenservice doorgeven d.m.v. chat ondersteuning, wachten op bevestiging hiervan
- Sluit de Nokia XS-010X-Q aan d.m.v. de poweradapter van de Delta/Caiway Nokia en haal ook de glasvezelkabel uit dat apparaat en gebruik deze in de Nokia XS-010X-Q ONT; wacht op internet (duurde bij mij 30 - 60 minuten, maar kan langer zijn)
- Stel op de UCG-Ultra de WAN poort in met VLAN ID "100". Dit was even zoeken voor me, maar zit onder "Networks | Internet | Configure | Primary (WAN1)" - de WAN-verbinding aanklikken en daarin kun je instellingen ervoor wijzigen.
Ik ben erg blij met de nieuwe glasvezelverbinding en hoop dat deze stabiel en zo blijft. Ik heb nog een optie via Caiway moeten aangeven om DDNS aan de praat te krijgen, want dat heb ik nu even niet tot dit geregeld is (2 dagen geleden aangevraagd via
https://mijn.caiway.nl > Producten > Internet beheren > Dynamisch IP.)
Ik dacht dat het misschien aan de UCG-Ultra lag dat mijn Synology DDNS niet meer werkte, maar met wat Googelen vond ik een ander draadje waar de oplossing daarvoor stond. Zodra dat geregeld is ben ik weer helemaal ingericht zoals voorheen met de extra functionaliteit en hogere snelheden (vooral upload natuurlijk).
[
Voor 0% gewijzigd door
mischy op 22-05-2024 00:42
. Reden: spelcorrectie ]