Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 23:33
Wowbagger schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:28:
[...]

De fs.com SFP+ (zie topic start) zou dan kunnen werken in de ER7206. Die ondersteunt ook een 1Gbps SFP cage.
Dank je wel voor het antwoord! :)
Het zou dan kunnen gaan werken inderdaad, maar niemand kan dit vooralsnog bevestigen, haha...
ik had juist gehoopt op een antwoord dat dat werkt, want dan bestel ik er 1!

Alvast bedankt en een fijne avond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeAreTheFuture
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 23:33
justdaboo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:35:
[...]

Bij @wbschenk in de webshop ook tekoop, stuk sneller dan via Fs…
Dank je wel! Heb hem gecontact.

Fijne avond :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischy
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-07 11:28
Bedankt iedereen hier en vooral de topicstarter/hoofdauteur @robertwebbe en @wbschenk!
De duidelijke informatie heeft me geholpen op tijd actie te kunnen nemen nadat ik er 3 weken voor mijn abonnement bij Delta inging achterkwam dat hun all-in-one Nokia niet in bridge-modus kon en ik niet mijn oude setup zoals die met mijn Ziggo abonnement kon behouden zonder de nodige veranderingen.

Via SchenkICT kon ik op tijd een Nokia XS-010X-Q ONT kopen (goede en vlotte service) en met een mazzeltje kon ik de UCG-Ultra via de eigen webshop van Ubiquiti kopen terwijl die continue was uitverkocht daar en alleen voor zo'n 25 EUR meer te vinden was bij andere webshops.

Ik heb voor de zekerheid en voor de gelegenheid mijn 7 jaar oude Synology RT1900 router vervangen met de UCG, want ik wilde wel een keer upgraden en vermoedde dat ik de VLAN niet zou kunnen instellen zoals vereist. Ik heb nog meer Ubiquiti apparaten dus het kwam goed uit dat ik nu overstapte.

Met die twee apparaten en de informatie hier kon ik vrij gemakkelijk Delta/Caiway's internet aan de praat krijgen:
  1. De bijgeleverde Nokia van Delta/Caiway aansluiten en internet laten verkrijgen - controleer of dit is gebeurd
  2. De Nokia XS-010X-Q zijn gegevens aan Caiway klantenservice doorgeven d.m.v. chat ondersteuning, wachten op bevestiging hiervan
  3. Sluit de Nokia XS-010X-Q aan d.m.v. de poweradapter van de Delta/Caiway Nokia en haal ook de glasvezelkabel uit dat apparaat en gebruik deze in de Nokia XS-010X-Q ONT; wacht op internet (duurde bij mij 30 - 60 minuten, maar kan langer zijn)
  4. Stel op de UCG-Ultra de WAN poort in met VLAN ID "100". Dit was even zoeken voor me, maar zit onder "Networks | Internet | Configure | Primary (WAN1)" - de WAN-verbinding aanklikken en daarin kun je instellingen ervoor wijzigen.
Ik ben erg blij met de nieuwe glasvezelverbinding en hoop dat deze stabiel en zo blijft. Ik heb nog een optie via Caiway moeten aangeven om DDNS aan de praat te krijgen, want dat heb ik nu even niet tot dit geregeld is (2 dagen geleden aangevraagd via https://mijn.caiway.nl > Producten > Internet beheren > Dynamisch IP.)
Ik dacht dat het misschien aan de UCG-Ultra lag dat mijn Synology DDNS niet meer werkte, maar met wat Googelen vond ik een ander draadje waar de oplossing daarvoor stond. Zodra dat geregeld is ben ik weer helemaal ingericht zoals voorheen met de extra functionaliteit en hogere snelheden (vooral upload natuurlijk).

:) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNfnyXPCUtFC5ByWfA58yqrqyws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uyUbSVJKYQ8knQqIYdJQ7Jgm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vNgbz5SnuAvzUbQdqS-IIdMUYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NqagNCFDLd6Bct19EWT5VPO1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door mischy op 22-05-2024 00:42 . Reden: spelcorrectie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Goede avond,
Delta is hier bezig met aanleggen en verwacht straks met regelmaat te wisselen tussen Ziggo en Delta. Om te voorkomen dat ik mijn netwerk hier telkens op moet aanpassen lijkt de Fritzbox de beste keuze. Deze zou inzetbaar zijn als modem voor beide providers als ik het goed begrijp. Alle andere opties die hier genoemd worden zijn enkel voor Delta geschikt toch? Of heb ik nog alternatieven die voor beide providers inzetbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJoery
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
-Casper schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:17:
Goede avond,
Delta is hier bezig met aanleggen en verwacht straks met regelmaat te wisselen tussen Ziggo en Delta. Om te voorkomen dat ik mijn netwerk hier telkens op moet aanpassen lijkt de Fritzbox de beste keuze. Deze zou inzetbaar zijn als modem voor beide providers als ik het goed begrijp. Alle andere opties die hier genoemd worden zijn enkel voor Delta geschikt toch? Of heb ik nog alternatieven die voor beide providers inzetbaar zijn?
De 5590 Fiber heeft een SFP-poort voor Delta en een reguliere RJ45 poort voor Ziggo's coax modem in bridge. Een Fritzbox met zowel SFP als COAX-aansluitingen bestaat niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Laatst online: 16-09 21:52
MrJoery schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:18:
[...]

De 5590 Fiber heeft een SFP-poort voor Delta en een reguliere RJ45 poort voor Ziggo's coax modem in bridge. Een Fritzbox met zowel SFP als COAX-aansluitingen bestaat niet volgens mij.
Oh ja, goed punt. Maar dan zou de Fritzbox in het geval van Ziggo achter het modem (in bridge modus) geplaatst kunnen worden wat het overstappen van de een naar de ander nog steeds heel gemakkelijk zou moeten houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Voor de liefhebbers de Nokia XS-010X-Q zijn weer te bestellen. Op=Op.
Worden volgende week uitgeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:14
wbschenk schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:24:
Voor de liefhebbers de Nokia XS-010X-Q zijn weer te bestellen. Op=Op.
Worden volgende week uitgeleverd :)
aangezien delta hier tot naarder order gestopt is met alle werkzaamheden in het dorp vanwege natte grond, ga ik er voorlopig maar van uit dat er de komende jaren geen delta beschikbaar is :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
madbwr schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:02:
[...]

aangezien delta hier tot naarder order gestopt is met alle werkzaamheden in het dorp vanwege natte grond, ga ik er voorlopig maar van uit dat er de komende jaren geen delta beschikbaar is :(
Jouw dorp staat in de Waddenzee? Dan heb ik slecht nieuws inderdaad, de verwachting is dat het alleen maar natter wordt door de stijgende zeespiegel. Mocht het dorp niet in de Waddenzee liggen, volgens mij komt de zomer eraan en dan wordt het ongetwijfeld droger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
bjusterbaarlik schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Jouw dorp staat in de Waddenzee? Dan heb ik slecht nieuws inderdaad, de verwachting is dat het alleen maar natter wordt door de stijgende zeespiegel. Mocht het dorp niet in de Waddenzee liggen, volgens mij komt de zomer eraan en dan wordt het ongetwijfeld droger.
en als je de dijk van de Waddenzee ziet vanuit je dorpje? :o :+

Holwierde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:10
madbwr schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Holwierde
Dan niet, dat is wat ik hier heb. Ik wacht nu alleen al wel weer bijna een jaar op het pakket voor aansluiting, het valt me nog mee dat jij bericht hebt gehad over de voortgang (laatste bericht over de voortgang hier was in februari, paar keer contact opgenomen met klantenservice, maar die beloven alleen mijn vraag door te zetten. Naar de prullenbak, lijkt het wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
madbwr schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Holwierde
Zolang je de dijk niet lek prikt komen ze vanzelf. Ze zijn echter overal bezig en als het dan ergens veel te nat is kun je beter ergens anders bezig gaan dat daar blijven aanmodderen. ;) Wordt vanzelf droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
peewee. schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Dan niet, dat is wat ik hier heb. Ik wacht nu alleen al wel weer bijna een jaar op het pakket voor aansluiting, het valt me nog mee dat jij bericht hebt gehad over de voortgang (laatste bericht over de voortgang hier was in februari, paar keer contact opgenomen met klantenservice, maar die beloven alleen mijn vraag door te zetten. Naar de prullenbak, lijkt het wel).
ik heb dan ook direct contact gezocht met delta fiber en niet met delta, die kunnen over algemeen meer zeggen over de voortgang dan delta zelf.

1 jaar valt op zich nog mee :X
hier zou oplevering eerste kwartaal 2022, 2023, 2024 zijn, maar wegens te natte grond is de aannemer van het project gehaald en begonnen op andere (eigen) projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
peewee. schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Dat is niks. In Zuid-West Friesland wachten sommigen al 5,5 jaar en voor een enkeling kan het nog wel een paar jaar duren. Zijn soms gewoon hele grote gebieden en dan duurt een kabel graven naar elke woning gewoon heel lang. Gaat wel om miljoenen kilometers aan glasvezel wat de grond in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peewee.
bjusterbaarlik schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Dat is niks. In Zuid-West Friesland wachten sommigen al 5,5 jaar en voor een enkeling kan het nog wel een paar jaar duren. Zijn soms gewoon hele grote gebieden en dan duurt een kabel graven naar elke woning gewoon heel lang. Gaat wel om miljoenen kilometers aan glasvezel wat de grond in moet.
Hier zit het al in de grond, alles aangesloten tot in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
peewee. schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:35:
[...]

Hier zit het al in de grond, alles aangesloten tot in huis.
Als het aan Delta ligt wordt je eerder gisteren aangesloten dan vandaag omdat ze dan geld kunnen vangen. Dus ongetwijfeld dat er nog iets niet gereed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peewee.
bjusterbaarlik schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Als het aan Delta ligt wordt je eerder gisteren aangesloten dan vandaag omdat ze dan geld kunnen vangen. Dus ongetwijfeld dat er nog iets niet gereed is.
Daar twijfel ik ook niet aan. Maar wat me stoort is, dat in de aanlegfase ik bestookt werd met mails, ook met de belofte regelmatig te blijven rapporteren over de voortgang, en dat na inschrijven en aansluiting in huis alle informatie achterwege blijft. Volgens de planning had ik allang aangesloten moeten zijn, nu ga ik geen ander abonnement afsluiten omdat ik blijf hopen op snelle aansluiting, wat mij uiteindelijk meer geld gaat kosten dan dat ik vorig jaar al was overgestapt naar bv. Ziggo op een jaarabonnement. Met mijn 2 kinderen in het buitenland en een vpn-server hier kan ik de snellere upload goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdeb797
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-02 14:04
Hallo,
Ik heb ook nog een vraag, Ik ga binnenkort ook mijn zaram module aanmelden bij Delta.
Nu zit in mijn nokia modem ook een lan verbinding naar mijn animo kastje om televisie te kijken.
Kan ik die lan kabel (van animo kastje) in mijn udm pro se steken of moet ik daar nog instellingen voor wijzigen behalve vlan 100.
Of is dit in zijn geheel niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowbagger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-06-2024
jdeb797 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:13:
Hallo,
Ik heb ook nog een vraag, Ik ga binnenkort ook mijn zaram module aanmelden bij Delta.
Nu zit in mijn nokia modem ook een lan verbinding naar mijn animo kastje om televisie te kijken.
Kan ik die lan kabel (van animo kastje) in mijn udm pro se steken of moet ik daar nog instellingen voor wijzigen behalve vlan 100.
Of is dit in zijn geheel niet mogelijk.
IPTV zit ook op vlan100 dus dat werkt gewoon.

“What’s up?” “I don’t know,” said Marvin, “I’ve never been there.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Vandaag overstap gemaakt van Caiway naar Delta. Dank aan @wbschenk waar ik de Nokia ONT heb besteld.
Rond 9u viel de Caiway verbinding uit en werkte alles met het nokia modem. Vervolgens gegevens doorgegeven aan de klantenservice en een uur of drie later was dit verwerkt en kreeg ik een continu groen lampje op de ONT. Mijn Fritzbox setup stond al op VLAN 100 van de Caiway verbinding en meteen werkte alles weer. Hier dus soepel verlopen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwdamen
  • Laatst online: 11-03 09:48
Goede Avond Ben een newbee,

Ik heb vandaag ook mijn Nokia XS-010x-Q binnen gekregen
Na een aantal malen met Delta aan de lijn gehangen te hebben waar me duidelijk werd gemaakt dat ze geen bridge mode leverden....
Staat op het Modem wat ik vandaag binnen krijg gewoon een delta stikker met nederlandse text.....

Nu draait het DELTA XGS PON netwerk nog op de Nokia XS_2426-B met daarachter een Asus RT_AX86-PROdie in AP mode staat. met alle beperkingen die jullie kennen.
Nu is het de bedoeling dat de Nokia XS-010x-Q gaat zorgen dat ik mijn ASUS in volle functionaliteit kan benutten incl beveiliging maar ook dat mijn IP cameras en Nassen vanaf buiten weer netjes te bereiken zijn.
Hebben we ergens een quick list met settings?
Groet John

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jjwdamen schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:49:
Goede Avond Ben een newbee,

Ik heb vandaag ook mijn Nokia XS-010x-Q binnen gekregen
Na een aantal malen met Delta aan de lijn gehangen te hebben waar me duidelijk werd gemaakt dat ze geen bridge mode leverden....
Staat op het Modem wat ik vandaag binnen krijg gewoon een delta stikker met nederlandse text.....

Nu draait het DELTA XGS PON netwerk nog op de Nokia XS_2426-B met daarachter een Asus RT_AX86-PROdie in AP mode staat. met alle beperkingen die jullie kennen.
Nu is het de bedoeling dat de Nokia XS-010x-Q gaat zorgen dat ik mijn ASUS in volle functionaliteit kan benutten incl beveiliging maar ook dat mijn IP cameras en Nassen vanaf buiten weer netjes te bereiken zijn.
Hebben we ergens een quick list met settings?
Groet John
Even topic start lezen, staat alles in.

Eigenlijk buiten VLAN 100 op je wan weinig te doen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
En CG-NAT moet waarschijnlijk uitgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 18:32
Gisteren de deco x20 binnen gehad en verbonden met de Nokia XS-010X-Q.

Bij de deco vlan op 300 en prio op 0 volgens een post op odido forum (aanmelden daar is een probleem mee en wordt aan gewerkt dus vandaar vraag ik het hier)

Nokia uit gezet en opnieuw aan, deco geen internet. Na een uur klooien en reset van de deco de zyxel er weer tussen en op deco vlan uit.

Dat werkt prima maar toch zou ik het liever zonder zyxel router willen hebben omdat het nog een extra laag is tussen de verbinding.
Mediaconverter > Deco > switch is mogelijk, de
Zyxel kan niet in bridge modus.

In de Deco app ga je dan naar more > advanced > IPTV/VLAN en schakel het in > mode custom > internet VLAN 300 en prio 0.

Na het opslaan en herstarten moet internet werken :)
Delta glasvezel, odido abonnement waarbij de Nokia XS-010X-Q meegeleverd is en dus tussen het glasvezel punt en de zyxel router van odido zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Jasper79 op 25-05-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwdamen
  • Laatst online: 11-03 09:48
justdaboo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:03:
[...]

Even???? :*) topic start lezen, staat alles in.
Bedoelde meer een samenvatting

Eigenlijk buiten VLAN 100 op je wan weinig te doen…

[ Voor 8% gewijzigd door jjwdamen op 25-05-2024 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowbagger
Een topic start is een samenvatting van de totale thread.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Haha nou ik zou willen dat deze info bekend was toen deel 1 gestart werd, laat staan zo mooi in een TS. Er is uiteraard zat niet van toepassing. Scheeltje twee hele topics lezen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoadRunnerRik
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Na het doornemen van het topic toch ook maar de knoop doorgehakt om het standaard Caiway/delta modem de deur uit te doen. De vervanger wordt de Nokia XS-010X-Q (besteld via SchenkICT).

Kan dan straks 'eindelijk' weer de volle functionaliteiten benutten van mn GT-AX11000. Bijkomend voordeel is ook dat het nieuwe modem (ca 12watt) minder stroom verbruikt dan het standaard router (ca 36watt).

Ik las summier op het internet ook dat de XS-010X-Q toch wel automatisch zn firmware updates krijgt via de provider mits de geleverde firmware niet te oud is. Heeft iemand hier al daadwerkelijk ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:25
Omdat Caiway melde dat ik een nieuwe modem nodig hebt nadat monteur is geweest. Heb ik de Nokia XS-2426G-B gekregen.
Blij ben ik er niet mee omdat deze in bridge mode wil hebben. De klantenservice meld dat het in de toekomst mogelijk is.
Ben ook niet blij dat de activering datum pas volgende week is pas dan werkt de modem en kan ik de Nokia XS-010X-Q die besteld is aangemeld worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Evertt op 26-05-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
RoadRunnerRik schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:34:
Na het doornemen van het topic toch ook maar de knoop doorgehakt om het standaard Caiway/delta modem de deur uit te doen. De vervanger wordt de Nokia XS-010X-Q (besteld via SchenkICT).

Kan dan straks 'eindelijk' weer de volle functionaliteiten benutten van mn GT-AX11000. Bijkomend voordeel is ook dat het nieuwe modem (ca 12watt) minder stroom verbruikt dan het standaard router (ca 36watt).

Ik las summier op het internet ook dat de XS-010X-Q toch wel automatisch zn firmware updates krijgt via de provider mits de geleverde firmware niet te oud is. Heeft iemand hier al daadwerkelijk ervaring mee?
Gebruikt hij 36 watt continue???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
RoadRunnerRik schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:34:

Delta update inderdaad de XS-010X-Q maakt niet uit waar die weg komt. Als die aangemeld wordt en daarna aangesloten krijgt die na de activatie een firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunnerRik
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
eBoR schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:06:
[...]

Gebruikt hij 36 watt continue???
Goeie vraag. Heb het niet exact gemeten maar als wifi e.d. allemaal aanstaan (en intensief gebruikt wordt) komt het mogelijk aardig in de buurt. Het modem produceert ook aardig wat warmte.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• taal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-06-2024
Hallo, aangezien ik veel heb gehad aan deze thread bij het aansluiten van mijn delta verbinding en PON geef ik hier even een update van mijn ervaringen:

In januari 2023 glasvezel aangevraagd op twee locaties in hetzelfde dorp, met een flex zakelijk voor het vaste ip. Recent werd de boel geactiveerd, 1 aansluiting bleek op fixed ip (vlan 107) de andere op dynamic (vlan 100). Aanvankelijk deed de lokatie met vlan 107 het niet op de orignele modem, bleek dat de modem was ingesteld op vlan 100 maar de infra op 107 en dat leverde geen ip op. Na correctie van de modeminstelling werkte de originele modem probleemloos.

Via de helpdesk (afdeling flex business) gesproken over de lokatie zonder fixed ip en de medewerker daar gaf aan dat begin 2023 de flex voorwaardes zijn gewijzigd waarbij vast ip alleen nog bij zakelijk pro werd geleverd maar aangezien bij het afsluiten van het contract de voorwaarde nog vast ip was is ook de andere verbinding op vlan 107 gezet.

2 x Nokia XS-010X-Q via schenkict aangeschaft en aangesloten en achter een ubiquity USG 3P gehangen. Modems aangemeld via de chat en werden snel actief en hadden binnen korte tijd de nieuwste firmware. Wat verwarring over de PON i/d, ik dacht dat dit de ONT P/N van de modem was maar het blijkt de S/N te zijn (ALCL.....).

Aanvankelijk wat problemen met aansluiten en bandbreedte maar dit bleken vooral lokale configratieproblemen te zijn; een WAN port in de USG die geactiveerd moest worden en de USG bleek max 80 Mbps doorvoer te hebben als de DPI/thread filters aanstonden aangezien de hardware offloading dan uitstaat. Na inschakelen van de hardware offload een prachtige 1 Gbps doorvoer via de speedtesten.

Dank iedereen voor alle informatie in dit forum!

[ Voor 1% gewijzigd door taal op 29-05-2024 13:38 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinguinFreak
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 21:25
Ik heb onlangs via Schenk de Zaram SFP+ besteld, in een eigen server gedaan (die OPNsense draait) met een Intel X520 10gbit NIC.
Daarbij heb ik de parameter voor unsupported SFPs moeten aanzetten, omdat die anders niet werd geaccepteerd. Ik heb nu alle config klaar, dacht ik, maar lees hier dat IPTV nu over VLAN100 gaat in plaats van VLAN 101. Echter, op de Delta pagina omtrent Eigen Modem keuze lees ik dat IPTV nog op VLAN 101 zit:

Deze pagina:
code:
1
https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/

Ook lees ik hier dat je na aanvraag eigen modem zonder diensten zit, is dit correct, lijkt me niet toch? Daar het oude modem ten alle tijden zou moeten blijven functioneren? Ben bang dat ik anders twee ongelukkige kids heb die geen youtube kunnen kijken op TV 8)7

Alvast bedankt!

It's not the size of the hammer that matters, it's how you wield it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01
PinguinFreak schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:09:
Ik heb onlangs via Schenk de Zaram SFP+ besteld, in een eigen server gedaan (die OPNsense draait) met een Intel X520 10gbit NIC.
Daarbij heb ik de parameter voor unsupported SFPs moeten aanzetten, omdat die anders niet werd geaccepteerd. Ik heb nu alle config klaar, dacht ik, maar lees hier dat IPTV nu over VLAN100 gaat in plaats van VLAN 101. Echter, op de Delta pagina omtrent Eigen Modem keuze lees ik dat IPTV nog op VLAN 101 zit:

Deze pagina:
code:
1

Ook lees ik hier dat je na aanvraag eigen modem zonder diensten zit, is dit correct, lijkt me niet toch? Daar het oude modem ten alle tijden zou moeten blijven functioneren? Ben bang dat ik anders twee ongelukkige kids heb die geen youtube kunnen kijken op TV 8)7

Alvast bedankt!
Deze vragen interesseren mij ook zeer aangezien morgen bij mij de Schenck ONT binnenkomt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjans
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 10:42
PinguinFreak schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:09:

Deze pagina:
code:
1

Alvast bedankt!
IPTV gaat prima over VLAN 100, dat hebben veel mensen zo geconfigureerd staan (ik ook). Die pagina over vrije modemkeuze is sowieso verouderd, want daar staat dat IPv6 niet ondersteund wordt, maar dat werkt ook helemaal prima.
Het klopt wel dat er maar 1 modem per klant geregistreerd kan staan, dus zodra je Zaram aanmelding is verwerkt werkt je Nokia inderdaad niet meer. Bij eventuele toekomstige problemen kan de klantenservice je dan vragen die weer aan te sluiten en opnieuw te registreren om je te kunnen helpen troubleshooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinguinFreak
@arjans , bedankt voor het antwoord! Is die downtime meteen of pas nadat de provisioning voltooid is? Bij KPN weet ik dat ik gewoon kon wisselen tussen de modems. Dan weet ik waar ik rekening mee kan houden, dan plan ik het een keer doordeweeks :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjans
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 10:42
PinguinFreak schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:44:
@arjans , bedankt voor het antwoord! Is die downtime meteen of pas nadat de provisioning voltooid is? Bij KPN weet ik dat ik gewoon kon wisselen tussen de modems. Dan weet ik waar ik rekening mee kan houden, dan plan ik het een keer doordeweeks :).
Hang me er niet aan op, maar volgens mij meteen. Ze verwerken het in hun systeem, dat duurt dan maximaal een paar uur om actief te worden, en als dat zo is gaat je oude modem meteen offline. Dan kun je je nieuwe aansluiten en werkt die meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
arjans schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:21:
[...]

IPTV gaat prima over VLAN 100, dat hebben veel mensen zo geconfigureerd staan (ik ook). Die pagina over vrije modemkeuze is sowieso verouderd, want daar staat dat IPv6 niet ondersteund wordt, maar dat werkt ook helemaal prima.
Het klopt wel dat er maar 1 modem per klant geregistreerd kan staan, dus zodra je Zaram aanmelding is verwerkt werkt je Nokia inderdaad niet meer. Bij eventuele toekomstige problemen kan de klantenservice je dan vragen die weer aan te sluiten en opnieuw te registreren om je te kunnen helpen troubleshooten.
…vraag ik als Tweakert me natuurlijk wel af waarom vlan 101 nog wordt gebruikt, de standaard modem pakt nog wel 100, 101 en 102 separaat op private IP adressen voor de laatste 2.

Dus voor de tv boxen maakt het niks uit waar ze hun ip vandaan halen cq het verkeer vandaan trekken? En/of gaat dit soms over rechtstreeks inpluggen tv ipv van via de box? Vragen, vragen… :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinguinFreak
arjans schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Hang me er niet aan op, maar volgens mij meteen. Ze verwerken het in hun systeem, dat duurt dan maximaal een paar uur om actief te worden, en als dat zo is gaat je oude modem meteen offline. Dan kun je je nieuwe aansluiten en werkt die meteen.
@arjans bedankt! Ik ga maandag dan even contact hebben met delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
De modem is ingeplugd, het gesprek via de chat met de helpdesk gevoerd… Nu hangt er een modem te wachten op verbinding met knipperend lampje PON en oranje lampje data.

Ben benieuwd hoelang het duurt! “Binnen een werkdag”, is zaterdag een werkdag?? 😅

Gelukkig is de Ziggo nog niet opgezegd, ik had binnen 10 seconden een klagende dochter naast me staan haha.

[edit] wel bizar trouwens, dat ze dit behandelen als “storing” en dat je daar allemaal meldingen en updates van krijgt, inclusief dat het “gezien de technische complexiteit” naar het volgende team is doorgezet en daarom tot vijf werkdagen kan duren 🤪

[ Voor 43% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 01-06-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nt2nitro
  • Niet online
Ik heb Caiway en XGS-PON nu half jaar op ESXI op een servetje draaien met OPNSense. Dit werkt prima, en in ESXI weet ik precies waar ik vlan 100 moet meegeven op een netwerkkaart. De rest werkt verder in OPNSense. Nu ga ik binnenkort een nieuw servetje inrichten met Proxmox . Weet iemand waar ik dan die vlan 100 moet configureren ? Ik heb laatst al eens gekeken, maar kom daar niet achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:31
nt2nitro schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:48:
Ik heb Caiway en XGS-PON nu half jaar op ESXI op een servetje draaien met OPNSense. Dit werkt prima, en in ESXI weet ik precies waar ik vlan 100 moet meegeven op een netwerkkaart. De rest werkt verder in OPNSense. Nu ga ik binnenkort een nieuw servetje inrichten met Proxmox . Weet iemand waar ik dan die vlan 100 moet configureren ? Ik heb laatst al eens gekeken, maar kom daar niet achter.
Als je je netwerkkaart via passtrough doorgeeft aan je opnsense vm dan gaat het gewoon helemaal op dezelfde manier. Zo werkt het hier ook. Andere oplossingen zullen er ook vast zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Ro-Maniak2 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:42:
De modem is ingeplugd, het gesprek via de chat met de helpdesk gevoerd… Nu hangt er een modem te wachten op verbinding met knipperend lampje PON en oranje lampje data.

Ben benieuwd hoelang het duurt! “Binnen een werkdag”, is zaterdag een werkdag?? 😅

Gelukkig is de Ziggo nog niet opgezegd, ik had binnen 10 seconden een klagende dochter naast me staan haha.

[edit] wel bizar trouwens, dat ze dit behandelen als “storing” en dat je daar allemaal meldingen en updates van krijgt, inclusief dat het “gezien de technische complexiteit” naar het volgende team is doorgezet en daarom tot vijf werkdagen kan duren 🤪
Antwoord: maandagochtend was het direct geregeld. Ik ben online alles werkt briljant en ik heb ruim 1,5 Gb up en down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:17
Eindelijk komt de Delta glasvezel ook hier in de lucht, maandag 17 juni wordt de aansluiting opgeleverd.

Aangezien ik een Tweaker ben heb ik wel wat eisen aan de verbinding, inkomend heb ik een paar poorten nodig (belangrijkste OpenVPN). Nu is natuurlijk de vraag of het standaard Nokia modem wat ik krijg dit kan fixen. Heb een FortiGate firewall en daarmee een eigen netwerk, wat er aan de WAN kant hangt doet er niet zoveel toe verder.

Nu dacht ik er over om gelijk maar een goede oplossing te kiezen en de Nokia XS-010X-Q te bestellen bij Schenk inclusief de benodigde aansluitkabel.

Als ik dat dan eenmaal gedaan heb, heb ik het dan goed begrepen dat de Nokia XS-010X-Q gewoon een interne IP range op de ethernet poort zet en ik in mijn FortiGate moet instellen dat er VLAN 100 gepraat moet worden op de WAN poort?

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 03-06-2024 13:50 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:39
Drardollan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:48:
Eindelijk komt de Delta glasvezel ook hier in de lucht, maandag 17 juni wordt de aansluiting opgeleverd.

Aangezien ik een Tweaker ben heb ik wel wat eisen aan de verbinding, inkomend heb ik een paar poorten nodig (belangrijkste OpenVPN). Nu is natuurlijk de vraag of het standaard Nokia modem wat ik krijg dit kan fixen. Heb een FortiGate firewall en daarmee een eigen netwerk, wat er aan de WAN kant hangt doet er niet zoveel toe verder.

Nu dacht ik er over om gelijk maar een goede oplossing te kiezen en de Nokia XS-010X-Q te bestellen bij Schenk inclusief de benodigde aansluitkabel.

Als ik dat dan eenmaal gedaan heb, heb ik het dan goed begrepen dat de Nokia XS-010X-Q gewoon een interne IP range op de ethernet poort zet en ik in mijn FortiGate moet instellen dat er VLAN 100 gepraat moet worden op de WAN poort?
In principe bridged de Nokia XS-010X-Q het XGS-PON glasvezel netwerk naar de ethernet poort. Op je Foritgate stel je VLAN100 in op de WAN poort en je krijgt dan netjes je WAN ip adres via DHCP.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Mitssz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:59:
[...]

In principe bridged de Nokia XS-010X-Q het XGS-PON glasvezel netwerk naar de ethernet poort. Op je Foritgate stel je VLAN100 in op de WAN poort en je krijgt dan netjes je WAN ip adres via DHCP.
Dat klinkt heerlijk eenvoudig, daar houd ik van! Gelijk besteld bij Schenk.

Domme vraag wellicht, maar hoe kom ik dan in die XS-010X-Q? Is er ook een default / VLAN 0 netwerk wat actief is?

[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 03-06-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowbagger
Drardollan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Dat klinkt heerlijk eenvoudig, daar houd ik van! Gelijk besteld bij Schenk.

Domme vraag wellicht, maar hoe kom ik dan in die XS-010X-Q? Is er ook een default / VLAN 0 netwerk wat actief is?
Zoals gezegd, de Nokia XS-010X-Q zet glas om in ethernet (en er zitten allerlei beheersfuncties in, voor de ISP). Je hebt er als eindgebruiker geen instellingen. Enige relevante info in de GUI is demping van de vezel. Daartoe kun je een untagged vlan maken in je router met daarin dan het IP van de Nokia, in dat vlan kun je dan de GUI benaderen. Tip: geen enkele instelling veranderen in die GUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wowbagger schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:35:
[...]

Zoals gezegd, de Nokia XS-010X-Q zet glas om in ethernet (en er zitten allerlei beheersfuncties in, voor de ISP). Je hebt er als eindgebruiker geen instellingen. Enige relevante info in de GUI is demping van de vezel. Daartoe kun je een untagged vlan maken in je router met daarin dan het IP van de Nokia, in dat vlan kun je dan de GUI benaderen. Tip: geen enkele instelling veranderen in die GUI.
Klinkt logisch, ik zag in de OP al een IP range staan. Heb verder weinig interesse in het beheer of aanpassingen van de XS-010X. Als ik gewoon mijn WAN IP via DHCP op de Fortigate heb dan ben ik bijzonder blij. Nu zit ik met een KPN Experiabox en is het allemaal kunst en vliegwerk, zal blij zijn als ik daar vanaf ben straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Laatst online: 13:23
Drardollan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:56:
[...]

Klinkt logisch, ik zag in de OP al een IP range staan. Heb verder weinig interesse in het beheer of aanpassingen van de XS-010X. Als ik gewoon mijn WAN IP via DHCP op de Fortigate heb dan ben ik bijzonder blij. Nu zit ik met een KPN Experiabox en is het allemaal kunst en vliegwerk, zal blij zijn als ik daar vanaf ben straks.
Beetje zoeken in dit topic op xs-010x-q dan vind je wel screenshots. Je kunt er inderdaad via het native lan bij. Als je weet hoe je dat kunt configureren op je Fortigate, dan kom je daar wel uit.

Maar je mist niks, er valt heel weinig in te stellen (alleen pon-id, maar daar kun je beter van afblijven). En je hebt wat minimale mogelijkheden info die je op kunt vragen.

Ik kijk er nooit in..

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Laatst online: 25-08 18:59
Wellicht een stom vraagje, op dit moment heb ik Glas -> Huawei HN8010Ts XGS-PON ONT terminal -> Ubiquiti Unifi Security Gateway (Router) lopen, waarbij het laatste dus VLAN 100 ingesteld heeft.

Hier komt deze week een vervanging voor. Ik neem even aan dat ik niets hoef door te geven aan Delta hierover, correct?

Dacht dat het enkel van belang was dat die Huawei regged was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
EWS99 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:28:
[...]

Beetje zoeken in dit topic op xs-010x-q dan vind je wel screenshots. Je kunt er inderdaad via het native lan bij. Als je weet hoe je dat kunt configureren op je Fortigate, dan kom je daar wel uit.

Maar je mist niks, er valt heel weinig in te stellen (alleen pon-id, maar daar kun je beter van afblijven). En je hebt wat minimale mogelijkheden info die je op kunt vragen.

Ik kijk er nooit in..
Ik zag ze langskomen, denk niet dat ik daar ooit ga hoeven zijn. Ik heb dit device gekozen voor de simpelheid en feit dat hij bijgewerkt wordt door Delta. Scheelt gedoe. De Forti moet wel lukken, anders zouden mijn certificeringen wel heel waardeloos zijn ;)

Dank trouwens @wbschenk voor het fijne gesprek en advies vandaag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Laatst online: 13:23
pnxsinned schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:11:
Wellicht een stom vraagje, op dit moment heb ik Glas -> Huawei HN8010Ts XGS-PON ONT terminal -> Ubiquiti Unifi Security Gateway (Router) lopen, waarbij het laatste dus VLAN 100 ingesteld heeft.

Hier komt deze week een vervanging voor. Ik neem even aan dat ik niets hoef door te geven aan Delta hierover, correct?

Dacht dat het enkel van belang was dat die Huawei regged was?
Waar komt vervanging voor? Voor je internet? Voor je router? Voor je Huawei? (m'n glaze bol is defect helaas)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Laatst online: 25-08 18:59
EWS99 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:35:
[...]

Waar komt vervanging voor? Voor je internet? Voor je router? Voor je Huawei? (m'n glaze bol is defect helaas)
Excuus, ik zie het. Het gaat om vervanging van mijn Unifi Gateway. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
pnxsinned schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Excuus, ik zie het. Het gaat om vervanging van mijn Unifi Gateway. :)
Dan hoeft Delta idd niks te weten. Ze zijn alleen nodig als je de ONT of SFP vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Vandaag de Nokia XS-010X-Q binnen gekomen.

Moet helaas tot morgen wachten op PON zodat ik de modem pas kan aanmelden bij Caiway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Weet iemand wat de ip adres is van de Nokia XS-010X-Q is. Ik heb gezien dat dit de 192.168.100.1 maar als deze handmatig invoer op de pc kom ik niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0cns1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 23:13
Evertt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:07:
Weet iemand wat de ip adres is van de Nokia XS-010X-Q is. Ik heb gezien dat dit de 192.168.100.1 maar als deze handmatig invoer op de pc kom ik niet verder.
De instellingen van de Nokia kan je beter niet wijzigen. Het is een ONT (Optical Network Terminal) en zorgt dat het glassignaal omgezet wordt naar een ethernetsignaal. In je eigen modem die je daarachter plaatst kan je alles voor je netwerk regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door m0cns1 op 06-06-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowbagger
Evertt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:07:
Je moet je PC een fixed adres in de 192.168.100.x range geven en dan in een browser naar 192.168.100.1 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Inmiddels gelukt. Ik wil de ww wijzigingen en gelukt.

De modem aangemeld kreeg een uur daarna een mail van Caiway dat de storing is verholpen ik heb niet over een storing gehad. Of betekent dit dat de modem is aangemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:51
Evertt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:20:

De modem aangemeld kreeg een uur daarna een mail van Caiway dat de storing is verholpen ik heb niet over een storing gehad. Of betekent dit dat de modem is aangemeld?
Kan niet met zekerheid zeggen maar gezien Caiway en Delta 1 bedrijf zijn zou ik zeggen: Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Evertt schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:20:

Ja. Was bij mij ook (zie eerdere post)- zo werken ticketing systemen nu eenmaal tegenwoordig, zucht.

Ik kreeg nog wel whatsappjes van de chatbot dat:
Dit is een bericht naar aanleiding van ticketnummer 24-06-00060, Na analyse van de door jou gemelde storing blijkt het volgende: Config file hangt op Not Supported. Het lijkt erop dat het verkeerde modem is geregistreerd en dat dit een NOKIA XS-010X-Q betreft. Graag willen wij je verzoeken om de volgende handelingen uit te voeren: om een foto te maken van de sticker op het modem, waar het SN en het MAC en het ons op is te zien.. Kies voor ‘Nu afhandelen’ als je bovenstaand verzoek direct kunt uitvoeren. Is dit bericht niet langer van toepassing, kies dan voor ‘Het is opgelost’. Met vriendelijke groet, Caiway Technical Support
Dat is in dit topic ook wel te vinden, want ik heb de G van Schenk. Ik was allang online dus heb “opgelost” geantwoord en daar nam de chatbot genoegen mee dus neem aan dat het zo klaar is 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ActualFantasy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:53
Vraagje. Collega van mij heeft een Fritzbox, heeft de support al gebeld en alle gegevens doorgegeven vanochtend om 9 uur, maar zijn Fritzbox 5590 blijft staan op "Wordt verbonden"

Support meld dat alle gegevens zijn ingevoerd en dat het in orde moet zijn.

Iemand enig idee hoe lang dit kan duren en of hij zelf nog wat kan doen?

[ Voor 13% gewijzigd door ActualFantasy op 07-06-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ActualFantasy Heeft hij eerder wel het Nokia modem aangesloten gehad? Want anders is de lijn nooit geactiveerd.

En even uit- en aan kan ook nooit kwaad.
Als het dan nog niet werkt, dan R3D even een berichtje sturen via het discord kanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinguinFreak
Ik heb sinds vandaag mijn proxmox/opnsense aan het draaien met zaram SFP. Ik krijg enkel IPTV niet aan het werk, als ik de opnsense firewall log bekijk voor iptv lijkt het alsof ik heel wat poorten moet openzetten: 80, 443, 123, 3478, 7643. Iemand een soortgelijke situatie toevallig?

Edit: werkt inmiddels.. user error 🤔

Edit 2: toch niet helemaal, moet ik nog specfieke poorten openzetten op de firewall voor iptv?

[ Voor 20% gewijzigd door PinguinFreak op 10-06-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickM89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-12-2024
Is er een reden waarom je niet voor een Zakelijk Pro abonnement wilt gaan en dan de modem / router in bridge mode te laten zetten?

Ik heb zelf een netwerk met een Unifi UDM PRO, USW-Pro-24 & USW-Pro-48 met wat APs etc.

zal zelf te denken aan 5 of 8 gbs abo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrJoery
  • Niet online
NickM89 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:23:
Is er een reden waarom je niet voor een Zakelijk Pro abonnement wilt gaan en dan de modem / router in bridge mode te laten zetten?
Omdat een zakelijk pro abonnement best aan de prijs is. Een lossen ONT of SFP kopen is binnen een paar maanden terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
  • Laatst online: 10:05
PinguinFreak schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:43:
Ik heb sinds vandaag mijn proxmox/opnsense aan het draaien met zaram SFP.
Welke hardware, mini-pc, nuc, heb je hiervoor in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickM89
MrJoery schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Omdat een zakelijk pro abonnement best aan de prijs is. Een lossen ONT of SFP kopen is binnen een paar maanden terugverdient.
Oké, dat is wel een dingentje. nu nog uitvogelen welke hardware / connectors ik nodig heb om de fiber om te zetten naar 10gb UTP (cat7). zie hier en daar wat over de ONT, maar het mij nog niet heel duidelijk wat er nou precies moet worden gedaan.

Heb vandaag het kastje gekregen maar er zitten geen sledes oid in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:32
NickM89 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Oké, dat is wel een dingentje. nu nog uitvogelen welke hardware / connectors ik nodig heb om de fiber om te zetten naar 10gb UTP (cat7). zie hier en daar wat over de ONT, maar het mij nog niet heel duidelijk wat er nou precies moet worden gedaan.

Heb vandaag het kastje gekregen maar er zitten geen sledes oid in.
Dan heb je zoiets nodig: Nokia XS-010X-Q
De glasvezelkabel zou je als ik me niet vergis bij dit type gewoon uit het modem halen en hier in pluggen.
In de topic start kun je het precies terugvinden, maar dat apparaat zet een glasvezel signaal om naar UTP. Op de router moet je vervolgens wel het juiste vlan kunnen configureren op de WAN verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NickM89
Helden! Dit topic is van gigantische waarde. Heb een Nokia XS-010X-Q besteld en dit is ook wat ze leveren bij het hoogste abonnement. Hopelijk een plug&play met wat settings op de UDM Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuddle-sheep
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 18:21
Ik heb de ont (nokia xs-010g-q) van ictschenk geinstaleerd en bij caiway aangemeld. Ik denk dat dit goed is gegaan. ik heb echter nog geen data verbinding. op de ont branden power en pon groen. in mijn netgate 3100 heb ik vlan 100 ingesteld Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StVSpQyLHDf7LonGFpmourH11Mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7e2cV9tBEb15d6WafMTvN3V.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7JmBnwDM_uot8aAi5Eu92ETg8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31OzXydfcIiFDhOuqyGMr0l9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu weet ik niet of het probleem bij de ont ligt, caiway of dat ik het in pfsence niet goed heb ingesteld.
Alvast bedankt voor de hulp

[ Voor 7% gewijzigd door Cuddle-sheep op 11-06-2024 18:03 . Reden: afbeelding niet goed ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Nu online

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
NickM89 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:59:
Helden! Dit topic is van gigantische waarde. Heb een Nokia XS-010X-Q besteld en dit is ook wat ze leveren bij het hoogste abonnement. Hopelijk een plug&play met wat settings op de UDM Pro
Je kan ook evt een zaram gebruiken die direct in de UDM gaat. dus geen extra kastje ertussen maar een sfp in je udm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Nu online

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Cuddle-sheep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:00:
Ik heb de ont (nokia xs-010g-q) van ictschenk geinstaleerd en bij caiway aangemeld. Ik denk dat dit goed is gegaan. ik heb echter nog geen data verbinding. op de ont branden power en pon groen. in mijn netgate 3100 heb ik vlan 100 ingesteld [Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu weet ik niet of het probleem bij de ont ligt, caiway of dat ik het in pfsence niet goed heb ingesteld.
Wellicht dat je hier je antwoord kan vinden. Kiezen voor without seperate vlan en dan juiste vlan aanhouden natuurlijk!

Al de storing opgelost mail ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Cuddle-sheep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:00:
Ik heb de ont (nokia xs-010g-q) van ictschenk geinstaleerd en bij caiway aangemeld. Ik denk dat dit goed is gegaan. ik heb echter nog geen data verbinding. op de ont branden power en pon groen. in mijn netgate 3100 heb ik vlan 100 ingesteld [Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik denk de ONT en dan om precies te zijn verouderde firmware. Data lampje gaat niet nooit branden als je iets op de ethernet poort aansluit? Dat is namelijk typisch voor een oude firmware versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Nu online

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:11:
[...]

Ik denk de ONT en dan om precies te zijn verouderde firmware. Data lampje gaat niet nooit branden als je iets op de ethernet poort aansluit? Dat is namelijk typisch voor een oude firmware versie.
Ah dat kan inderdaad zo zijn. Maak even een ticket aan op de discord channel. https://discord.gg/BgV3ZPsn
met de vraag of die geupdated kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuddle-sheep
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:11:
[...]

De firmware wordt toch door caiway/Delta geupdate na het aansluiten? Dat staat in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Nu online

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Cuddle-sheep schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:15:
[...]

De firmware wordt toch door caiway/Delta geupdate na het aansluiten? Dat staat in de openingspost.
De G variant heeft nog wel eens een handmatig schopje nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cuddle-sheep
wbschenk schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 19:18:
[...]

De G variant heeft nog wel eens een handmatig schopje nodig.
Mijn ONT heeft een blauwe kont. Het werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PinguinFreak
vonkentrekker schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:42:
[...]

Welke hardware, mini-pc, nuc, heb je hiervoor in gebruik?
Ik heb hiervoor een mobo van supermicro X13SAE, daar heb ik 2x intel x520 inzitten. Waarvan 1 voorzien van de zaram. Deze kwam naar boven als een unsupported SFP. Hiervoor heb ik grub aangepast met regel voor unsupported SFP in te schakelen. Tot noch toe werkt het probleemloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NickM89
wbschenk schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:12:
[...]

Je kan ook evt een zaram gebruiken die direct in de UDM gaat. dus geen extra kastje ertussen maar een sfp in je udm :)
Yeah die heb ik overwogen, maar ik heb nog geen jaar geleden met heel veel moeite 2 CAT7 cables in een klein geel buisje weten te krijgen richting zolder. (geen ruimte in de meterkast voor een UDM & USW). Volgens mij maakt dat buisje ook bijna 90graden bochten wat voor glasvezel kabel niet zo ideal had geweest.

CAT7 behaald op dit moment ook netjes de 10Gb met SFP connectors erop. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkentrekker
PinguinFreak schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:13:
[...]

Ik heb hiervoor een mobo van supermicro X13SAE, daar heb ik 2x intel x520 inzitten. Waarvan 1 voorzien van de zaram. Deze kwam naar boven als een unsupported SFP. Hiervoor heb ik grub aangepast met regel voor unsupported SFP in te schakelen. Tot noch toe werkt het probleemloos.
Mooie setup! :P Wordt de Zaram in de SFP+, behalve de Intel "lock", direct herkend in de OPNsense VM? Of is er nog een extra configuratie stap nodig? Wat voor snelheid heb je bij Delta?

Zelf heb ik 8 GB/s snelheid en ga ik een MS-01 Workstation bestellen, daar zit Intel Core™ i9-13900H CPU en 2x SFP+ Intel X710 in.

[ Voor 10% gewijzigd door vonkentrekker op 14-06-2024 01:08 . Reden: Eigen specs toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Nu online

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Voor de liefhebbers.. De Nokia XS-010X-Q is weer uit voorraad leverbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
wbschenk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:09:
Voor de liefhebbers.. De Nokia XS-010X-Q is weer uit voorraad leverbaar!
:+ word eerst maar is glas krijgen denk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
madbwr schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:13:
[...]

:+ word eerst maar is glas krijgen denk :+
Je kan hem maar alvast hebben liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:38
justdaboo schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Je kan hem maar alvast hebben liggen :)
Zo heb ik ook een Zaram gekocht... hebben ze de glas aansluiting met een half jaar ujitgesteld :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJP! schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:17:
[...]

Zo heb ik ook een Zaram gekocht... hebben ze de glas aansluiting met een half jaar ujitgesteld :F
Hahah ik ken het, tot ik glas had had ik 3 nokia's, een huawei, FS module en twee zarams in de kast liggen. Hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinguinFreak
vonkentrekker schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:49:
[...]

Mooie setup! :P Wordt de Zaram in de SFP+, behalve de Intel "lock", direct herkend in de OPNsense VM? Of is er nog een extra configuratie stap nodig? Wat voor snelheid heb je bij Delta?

Zelf heb ik 8 GB/s snelheid en ga ik een MS-01 Workstation bestellen, daar zit Intel Core™ i9-13900H CPU en 2x SFP+ Intel X710 in.
Ik heb een 1gbit verbinding en die haal ik volledig :). Er zijn geen extra stappen nodig in opnsense, al moet ik wel zeggen dat ik zelf de adapter niet als passthru maar als vlan aware bridge doorgeef. Maar wanneer proxmox hem herkend zou opnsense er ook geen issue mee moeten hebben.

Nu nog een 10gbit switch en een 10gbit sfp voor in de x520 dan kan me lan ook naar 10gbit. Even de hcl checken of een Solid optics die gebrand word.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dloister
  • Laatst online: 15-09 11:18
Sinds kort ook op Delta glasvezel XGS-PON overgegaan. Hierbij even kort mijn ervaringen:
- Eigen modem registeren (Fritzbox 5530 met XGS-pon SFP) ging via de chat prima. Een dag later werd ik gebeld door een engineer die vertelde dat alles gereed stond. Eenmaal thuis moden gekoppeld en direct online.
- Toen ontdekt dat ik in CG-NAT range zat, dit in de Delta portal aangepast (van standaard naar dynamisch IP), ongeveer een dag later modem offline.
- Belletje naar klantenservice Delta, prima geholpen al moet ik zeggen dat het wat overtuigingskracht kostte om uit te leggen dat mijn modem waarschijnlijk opnieuw geregistreerd moest worden. Wel ticket aangemaakt.
- Weer een dag later gebeld door engineer die met mij de stappen doorliep net zo lang totdat mijn eigen modem online was met een niet-CG-Nat adres. Erg goed.
- De fritzbox fibers hebben trouwens een erg mooi glasvezeloverzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZURyXTQO8fAERzeBih4PEo5yCz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CdV78L18b1M9EXV4DP5lvZni.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door dloister op 14-06-2024 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkentrekker
Ik heb een 1gbit verbinding en die haal ik volledig :). Er zijn geen extra stappen nodig in opnsense, al moet ik wel zeggen dat ik zelf de adapter niet als passthru maar als vlan aware bridge doorgeef. Maar wanneer proxmox hem herkend zou opnsense er ook geen issue mee moeten hebben.

[/quote]
Klinkt straightforward, heb ik voor mijn LAN met diverse VLANS ook gedaan.
Nu nog een 10gbit switch en een 10gbit sfp voor in de x520 dan kan me lan ook naar 10gbit. Even de hcl checken of een Solid optics die gebrand word.
Voor mijn LAN gebruik ik QSFPTEK 10G SFP+ Module 10GBASE-LR 1310nm 10km , werkt prima.

De SFP+ gaat naar een CRS305-1G-4S+IN, die weer naar de 2.5gbs en 10gbs devices gaat.

Hierop heb ik via de standaard modem van DFN al een keurige 2.5gbs.

Nu wachten op de MS-01 en dan omzetten naar de ZARAM en kijken hoe de 8gbs gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door vonkentrekker op 14-06-2024 20:09 . Reden: Aangevulde koek ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuky
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-07 12:42
Mocht nog iemand interesse hebben in een Zaram, mijne staat bij vraag en aanbod - de wholesale laat erg lang op zich wachten en zodra Glasdraad bij ons in het dorp afgerond is moet ik daar een jaartje naartoe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doctor-B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kan ik zonder tussenkomst van de provider (Caiway XGS-PON) even tijdelijk de Zaram SFP verruilen voor het door hen geleverde Nokia modem en later weer terug?

Ofwel zijn de aanpassingen die @R3D maakt in het provider netwerk in aanvulling op de Nokia settings of ter vervanging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:53
Doctor-B schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:50:
Kan ik zonder tussenkomst van de provider (Caiway XGS-PON) even tijdelijk de Zaram SFP verruilen voor het door hen geleverde Nokia modem en later weer terug?

Ofwel zijn de aanpassingen die @R3D maakt in het provider netwerk in aanvulling op de Nokia settings of ter vervanging?
Dat kon initieel, maar nu niet meer. Bij het registreren van een eigen router wordt de Nokia nu gederegistreerd, dus die her-registratie zal je ook weer moeten aanvragen

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Vanmorgen is de aansluiting opgeleverd, nu in de wacht op de chat om de eigen ONT te laten registreren *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 12:15
Weet iemand of Delta FN ook gebruik maakt van het administratie protocol TR-069? Ik vroeg me af hoe dit in zijn werk gaat voor klanten met eigen modem. Ik zit namelijk niet echt te springen voor een ISP die full control heeft over mijn modem. Er komen meer en meer issue's naar boven waar malware op het modem wordt geplaats via onafgeschermde ACS servers (servers die de modems beheren).

Keep smiling

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Teaclo Ja, DFN gebruikt TR-069, dat is onderdeel van het XGS-PON protocol en dat kun je niet tegenhouden. Het zal ongetwijfeld ergens in de vereisten voor vrije modemkeuze vermeld staan, zie https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/.

Er gelden overigens wel beperkingen voor DFN voor het gebruik van TR-069 bij klanten met een eigen modem, ze mogen niet alles doen wat ze maar willen. Alleen al iets basics als het resetten van je modem, mag niet zonder toestemming van de klant. Software-update mag officieel helemaal niet, het is immers niet hun apparatuur. Dat DFN nu wel de XS-010X-Q ONT update is een bijzondere uitzondering. Deze is helaas noodzakelijk omdat je anders het apparaat niet eens kunt gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door robertwebbe op 17-06-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 12:15
robertwebbe schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:32:
@Teaclo Ja, DFN gebruikt TR-069, dat is onderdeel van het XGS-PON protocol en dat kun je niet tegenhouden. Het zal ongetwijfeld ergens in de vereisten voor vrije modemkeuze vermeld staan, zie https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/.

Er gelden overigens wel beperkingen voor DFN voor het gebruik van TR-069 bij klanten met een eigen modem, ze mogen niet alles doen wat ze maar willen. Alleen al iets basics als het resetten van je modem, mag niet zonder toestemming van de klant. Software-update mag officieel helemaal niet, het is immers niet hun apparatuur. Dat DFN nu wel de XS-010X-Q ONT update is een bijzondere uitzondering. Deze is helaas noodzakelijk omdat je anders het apparaat niet eens kunt gebruiken.
Dank @robertwebbe voor je antwoord. Er is een groot verschil wat mag en wat technisch mogelijk is. Ik begrijp het bestaan van remote toegang, alleen is de implementatie bij veel ISP's security technisch vaak niet op orde. Ik zeg echter niet dat dit bij Delta het geval is. De beste bescherming tegen remote access is geen remote access.

Keep smiling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

MOmax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:47:
Pfff, even een tip voor heb die willen migreren naar een eigen modem met dynamisch IP (dus geen CGNAT):
1 - stel eerst (d.w.z. terwijl je het Nokia modem nog gebruikt) in via "Mijn Delta" dat je Dyn IP wilt gebruiken i.p.v. "standaard IP" (CGNAT standaard, mag toch hopen van niet...)
2 - migreer dán pas naar je eigen modem

@robertwebbe Dit zou m.i. "Let op nr. 4" in de OP mogen worden.

Ik heb dat niet gedaan en volgens Delta moet ik nu mijn Nokia weer terugplaatsen, omdat men niet kan migreren naar dynamisch IP terwijl mijn FB aan de vezel hangt ????
En dat terwijl ik net van het KPN netwerk ben overgestapt naar Delta. Zal nu m'n modem weer ombouwen naar AON, Nokia aan de Delta vezel etc. Maar ik had juist zo mooi gemigreerd met gebruikmaking van een tweede FB 5530 "leen"modem.... Echt balen dit.
Ik zit met hetzelfde, heb nu CGNAT. Of ik even mijn Nokia modem wil aansluiten om het uit te zetten. Anders lukt het niet.

@robertwebbe Inderdaad een goede om in de Topic Start te zetten. Eerst vragen om een dynamisch IP om CGNat uit te zetten, daarna pas je eigen hardware aansluiten. Anders kan je weer eerst de Delta modem terug zetten.

Verder iedereen bedankt voor alle informatie in dit topic, het was een vrij soepel proces om mijn eigen modem aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ticket is aangemaakt en ondertussen doorgezet naar 2e lijns vanwege 'de complexiteit'. Zover ik heb gelezen in de OP hier is dat ook precies hoe het hoort te lopen.

Ben benieuwd, hoop dat ze het vandaag oppakken. Anders is het pech en wordt het morgen als ik niet thuis ben de hele dag.

Toch wel fijn dat er nog een actieve KPN DSL loopt voorlopig, geen enkele stress om het direct geregeld te hebben allemaal.

Pagina: 1 ... 57 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.