Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Psycho_Mantis Volgens mij is dat helemaal niet nodig. Als je R3D een verzoek stuurt via het discord kanaal, dan wordt het alsnog toegevoegd zonder modemwisseling.

Maar voor de toekomstige tweakers die dit traject nog moeten doen, is het denk ik wel handig om het eerst te regelen, zal het aanpassen.

[ Voor 35% gewijzigd door robertwebbe op 17-06-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:02
Oh, dat wordt spannend dan hier, ik heb in 1 verzoek de modem wissel en CGNAT gedaan. Spannend hoe dat afloopt.

-Update: zie bij mijn producten wel dat ik op dynamisch IP sta, dus dat is ofwel vanaf de start doorgevoerd ofwel vandaag gedaan. Jammer dat ik niet vanaf hier in het modem kan kijken, kantoor en huis zijn helaas niet 1 gebouw.

[ Voor 50% gewijzigd door Drardollan op 17-06-2024 12:11 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doctor-B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dutchess_Nicole schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:01:
[...]

Dat kon initieel, maar nu niet meer. Bij het registreren van een eigen router wordt de Nokia nu gederegistreerd, dus die her-registratie zal je ook weer moeten aanvragen
Spijtig.

Ik had na lang zoeken 2 originele Nokia Beacon's (Beacon 1) gevonden. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van Nokia's eigen originele mesh oplossing wilde ik dus even switchen. Ik krijg de originele modem niet aan de praat (met de Nokia WiFi App) zonder werkende XGS-PON verbinding.

Als iemand daar nog een truuk voor weet. Het is niet perse nodig om een werkende internet verbinding te hebben ten einde de Beacon's te testen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

wbschenk schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:09:
Voor de liefhebbers.. De Nokia XS-010X-Q is weer uit voorraad leverbaar!
Grappig, vandaag eentje besteld.
Vraag mij wel af of dit gewoon in 1 keer vlekkeloos gaat werken met Caiway en de USG-3P die ik nog bij mijn ouders heb liggen. Die XS-2426G-B is ieder geval een drama ding.

[ Voor 6% gewijzigd door NBK op 18-06-2024 00:21 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:40
NBK schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 00:20:
[...]

Grappig, vandaag eentje besteld.
Vraag mij wel af of dit gewoon in 1 keer vlekkeloos gaat werken met Caiway en de USG-3P die ik nog bij mijn ouders heb liggen. Die XS-2426G-B is ieder geval een drama ding.
Met een USG-4P werkt het iig prima, dus ik mag aannemen dat een 3P niet veel anders gaat zijn. VLAN 100 instellen en gaan.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fagao schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:07:
Even een technische update van mij.
Er is een geval dat het soms langer kan duren voordat je een ander apparaat kan aansluiten. Als je je router op een andere ONT of XGSPON SFP aansluiten, dan komt er bij Delta Fiber hetzelfde MAC adres op een andere ONT. Dat vind de OLT van Delta Fiber niet zo leuk. (Het MAC adres moet dan eerst uitgetimed worden).
Er komt binnenkort een update van de settings dat er automatisch een MAC flush gedaan worden als de Router van de ONT losgekoppeld wordt. Dus voor nu moet je dan even wachten tot de MAC uitgetimed is.

Een ander geval wat je kan tegenkomen is als je per ongeluk je LAN netwerk op de ONT aansluit en je de maximum aantal MAC adressen het PON netwerk in stuurt. Je moet dan ook even wachten tot alle MAC adressen zijn uitgetimed, voordat je een nieuw apparaat kan aansluiten.
@fagao Is dit inmiddels geïmplementeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Vanmorgen kreeg ik mail dat mijn aanvraag voor aanpassing van het PON ID verwerkt was. Aangezien ik niet thuis was kon ik niets doen, ik had wel mijn oude DSL lijn als backup opgenomen (en getest) gisteren. Tot mijn verbazing bleef mijn Nokia modem van Delta gewoon de hele dag online (kon gewoon VPN e.d. maken over de lijn).

Vanavond heb ik dus pas de glasvezel in de Nokia XS-010X-Q gestoken. En na enkele herstarts van het apparaat (ik neem aan firmware update) kwam de PON netjes in de lucht. Vervolgens in mijn Fortigate firewall even VLAN100 aangemaakt op de WAN poort en binnen enkele minuten had ik volle bak interne *O*

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het hele proces super eenvoudig en soepel vond bij Delta. Moest een dagje wachten voor het ticket verwerkt was, maar dat was verwacht en vind ik ook niet meer dan normaal.

Nu ga ik even fijn genieten van de upgrade van 100Mbit naar 1Gbit :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:01
robertwebbe schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:11:
[...]

@fagao Is dit inmiddels geïmplementeerd?
Ik weet dat het geimplementeerd is, maar of het overal is uitgerold kan ik niet zo zeggen.
Maar voel je vrij om het te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fagao Ik vroeg het mij af omdat ik de openingspost aan het bewerken was, daar staat nog in dat het mogelijk een paar uur kan voordat een apparaat werkt na wissel met een verwijzing naar jouw post met uitleg. Ik laat hem dan nog wel even staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

@fagao @robertwebbe Mac-flush is inmiddels in het hele netwerk geïmplementeerd, kan hier en daar nog een sync van de olt nodig zijn , maar voor het grootste deel actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@R3D In de openingspost staat onderaan bij Activatie nog een stuk tekst over extra wachttijd. Dat kan dan weg, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYcHoTiCMaDmAn
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-07-2024
Excuses voor mijn Nederlands, ik heb deepl gebruikt om het te vertalen, omdat mijn Nederlands niet zo goed is.

Ik vroeg me af of je feedback kunt geven over het opzetten van een netwerk voor mijn gezin, dat een enigszins interessante situatie heeft waarbij mijn zwager en zus naast mijn ouders wonen, en zij de internetverbinding delen. Ik weet genoeg van netwerken om te weten dat ik advies moet vragen over deze opzet.

Voorheen hadden ze een verbinding van 1 GB/s, dus de netwerkindeling was niet zo belangrijk, en dus waren de 2 huizen verbonden via GB Ethernet en vervolgens met wifi-toegangspunten. Mijn zwager heeft echter onlangs een upgrade uitgevoerd naar de delta 8gb/s-verbinding, maar komt het probleem tegen waar deze thread over gaat. Daarom vroeg hij mij om enkele oplossingen voor het netwerk te vinden.

Het eerste diagram is de huidige situatie, die wordt beperkt door de 2,5 GB/s-poort op de ISP-modem. Dit maakt voornamelijk gebruik van zyxel-switches (1x XGS1210-12 en 2x XGS1010-12) en mijn ouders hebben een Netgear 16-poorts 1GB-switch (niet zeker welk model), in beide gevallen met behulp van een zyxel AP (niet zeker van de modellen).

https://imgur.com/a/OfVPxKJ

Het vinden van een router die dan zou werken met de glasvezelverbinding en een verbinding van 10 GB zou bieden voor de pc van mijn zwager (zijn voornaamste interesse omdat hij snellere downloads wil, vandaar de upgrade van de verbindingssnelheid) was een uitdaging. Na het lezen van de eerste berichten van de thread zie ik dat er verschillende GPON SFP+-modellen zijn die zouden werken, maar dan een geschikte router vinden die verschillende 10GB SFP+-poorten kan accepteren om de serieschakeling te vermijden die ik aanvankelijk had geïmplementeerd.

Vanuit het thuiskanaal ontdekte ik de qotom q2033g9-s10 die 4 SFP+ poorten heeft die een verstandiger netwerkindeling mogelijk zouden maken, zoals weergegeven in het tweede diagram, en kosten voor de pc, SSD, RAM, SFP-modules (GPON ONT ( Zaram ZXOS11NPI)) kosten ongeveer € 560. En zou dan pfsense op de box installeren en mogelijk de DAS-verbinding gebruiken om er op een bepaald moment in de toekomst ook een NAS van te maken.

De enige semi-consumentenprijs die ik ontdekte die zou werken (zij het met serieschakeling van schakelaars (zie het derde diagram)) was de QNAP QHora-322 in combinatie met Nokia XS-010x-Q ONT voor € 810

Dus alle suggesties voor dingen die ik misschien over het hoofd heb gezien of betere alternatieven worden op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Op marktplaats staat een Unifi usg-xg-8 te koop. Bieden vanaf 300,-.

Verder loopt consumenten hardware en zelfs semi-pro spul intern tegen grenzen aan. Ze hebben misschien wel SFP+ poorten die op 10GE verbinden maar ze kunnen intern geen 10 gbit routeren.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYcHoTiCMaDmAn
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-07-2024
NBK schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:09:
[...]

Op marktplaats staat een Unifi usg-xg-8 te koop. Bieden vanaf 300,-.

Verder loopt consumenten hardware en zelfs semi-pro spul intern tegen grenzen aan. Ze hebben misschien wel SFP+ poorten die op 10GE verbinden maar ze kunnen intern geen 10 gbit routeren.
Bedankt, ik heb de link naar mijn zwager gestuurd, dus misschien krijgt hij hem (maar blijft hij voor die prijs??)

Wat betreft de qotom, de service op de homesite had een vervolg, wat ik misschien verkeerd begrijp, maar het lijkt een aanhoudende 9,42 Gb/s te laten zien via de Intel X553-chipset (hoewel er slechts 2 apparaten worden gerouteerd, dus misschien over de 4 sfp+ poorten kan dat niet).

https://www.servethehome....ing-and-proxmox-ve-8-1-3/

Ik kan echter geen informatie vinden over de interne routeringscapaciteit van de qnap (ik weet ook niet zeker wat de juiste term is om te zoeken om dit uit te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Getriggerd door wat opmerkingen in het algemene topic drop ik hier maar even de vraag. Wellicht niet de juiste plek, maar het past beter dan in het algemene topic.

Situatie is dat ik een werkende lijn heb met de Nokia XS-010X-Q met daarachter een Fortigate 40F firewall. Dat werkt snel en stabiel. Maar nu enkel met IPv4. De ene dag dat ik het originele Delta modem eraan had hangen had ik ook IPv6 naar het internet toe. Mijn kennis omtrent IPv6 is nagenoeg nihil op dit moment, dus wil het moment aangrijpen om hier direct meer van te leren.

Het is geen probleem om via DHCPv6 een IPv6 IP adres te krijgen, ik kan vanaf de Forti dan ook netjes pingen via IPv6 dus dat werkt allemaal wel. Maar vanuit mijn netwerk gaat al het verkeer via IPv4.

Iemand ervaring met een dergelijke setup (mag ook een ander merk firewall zijn, de principes zullen niet veel schelen denk ik)? In de eerste instantie gaat het mij vooral om uitgaand gebruik te maken van IPv6, inkomend is een volgende stap voor nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:28:
Getriggerd door wat opmerkingen in het algemene topic drop ik hier maar even de vraag. Wellicht niet de juiste plek, maar het past beter dan in het algemene topic.

Situatie is dat ik een werkende lijn heb met de Nokia XS-010X-Q met daarachter een Fortigate 40F firewall. Dat werkt snel en stabiel. Maar nu enkel met IPv4. De ene dag dat ik het originele Delta modem eraan had hangen had ik ook IPv6 naar het internet toe. Mijn kennis omtrent IPv6 is nagenoeg nihil op dit moment, dus wil het moment aangrijpen om hier direct meer van te leren.

Het is geen probleem om via DHCPv6 een IPv6 IP adres te krijgen, ik kan vanaf de Forti dan ook netjes pingen via IPv6 dus dat werkt allemaal wel. Maar vanuit mijn netwerk gaat al het verkeer via IPv4.

Iemand ervaring met een dergelijke setup (mag ook een ander merk firewall zijn, de principes zullen niet veel schelen denk ik)? In de eerste instantie gaat het mij vooral om uitgaand gebruik te maken van IPv6, inkomend is een volgende stap voor nu.
Als je alleen client DHCPv6 op je router/firewall krijg je een ::/64 adres voor je wan interface en heeft je router/firewall in principe IPv6 connectiviteit.

Dit doet helemaal niks voor de LAN kant, hiervoor gebruikt Delta Prefix Delegation (https://docs.fortinet.com...73/ipv6-prefix-delegation)

Dan krijg je via een ander type client DHCPv6 request een ::56 welke je zelf in blokken van ::/64 mag uitdelen (::/64 is het kleinste stukje voor een "netwerk"/ "LAN") (die ::/56 zit in een andere range dan de ::64 van hierboven, je hoeft je firewall ook geen ipv6 te geven in principe gezien deze helemaal transparant kan werkt gezien alles routed is en er geen NAT gebruikt wordt)

Ik heb geen ervaring met IPv6 en fortigate.

Ow aan de LAN zijde hoef je geen DHCPv6 server te draaien, op dit moment gebruik ik 100% geen DHCPv6 op mijn LAN segment en gaat alles de SLAAC (In windows 24H2 hebben ze eindelijk gefixed dat RDNSS werkt op dual stack)

ps. ik zou even wat tijd steken om even de basics van IPv6 te begrijpen gezien sommige zaken echt anders (vooral beter en makkelijker) werken dan bij IPv4. Bijv subnets werken anders, er zijn geen netmasks, link-local (fe80::/64) is handig om te begrijpen bijv mijn default route gaat naar fe80::2%igc0.100, er zijn twee systemen voor adres administratie SLAAC (verplicht) en DHCPv6 (optioneel) etc...

https://packetpushers.net...asics-of-ipv6-addressing/

[ Voor 17% gewijzigd door Xanthorax op 24-06-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Xanthorax schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:37:
[...]

Als je alleen client DHCPv6 op je router/firewall krijg je een ::/64 adres voor je wan interface en heeft je router/firewall in principe IPv6 connectiviteit.

Dit doet helemaal niks voor de LAN kant, hiervoor gebruikt Delta Prefix Delegation (https://docs.fortinet.com...73/ipv6-prefix-delegation)

Dan krijg je via een ander type client DHCPv6 request een ::56 welke je zelf in blokken van ::/64 mag uitdelen (::/64 is het kleinste stukje voor een "netwerk"/ "LAN") (die ::/56 zit in een andere range dan de ::64 van hierboven, je hoeft je firewall ook geen ipv6 te geven in principe gezien deze helemaal transparant kan werkt gezien alles routed is en er geen NAT gebruikt wordt)

Ik heb geen ervaring met IPv6 en fortigate.

Ow aan de LAN zijde hoef je geen DHCPv6 server te draaien, op dit moment gebruik ik 100% geen DHCPv6 op mijn LAN segment en gaat alles de SLAAC (In windows 24H2 hebben ze eindelijk gefixed dat RDNSS werkt op dual stack)
Dank je wel, dit helpt mij al bijzonder goed op weg.

Heb zo snel 2 vragen die ik kan bedenken:
1) Mijn Fortigate heeft als IP 2001:4c3c:X:X::X:11/128 gekregen. Dat lijkt kleiner dan een /64? Nu ken ik de netmasks wel van IPv4, maar werkt dit hetzelfde op IPv6?

2) De range die ik van Delta krijg is neem ik aan een dynamisch range die kan veranderen? Normaal ben ik gewend dat het WAN af en toe een nieuw IP adres krijgt, maar daar merken mijn hosts logischerwijs verder niks van. Als je per host een eigen IPv6 adres krijgt vanuit Delta zou dit problematisch kunnen zijn omdat alle hosts een ander expire moment zullen hebben. Is dat inderdaad zo?

Zoals gezegd, IPv6 is echt nieuw hier ;)

Zie je edit, dat is zeker iets waar ik in ga duiken. Is onderdeel van mijn "plan". Maar uit ervaring weet ik dat ik eerst een beetje op weg moet zijn, als ik begin met "droge kost" dan raakt de interesse weg en loopt het spaak.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 24-06-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Dank je wel, dit helpt mij al bijzonder goed op weg.

Heb zo snel 2 vragen die ik kan bedenken:
1) Mijn Fortigate heeft als IP 2001:4c3c:X:X::X:11/128 gekregen. Dat lijkt kleiner dan een /64? Nu ken ik de netmasks wel van IPv4, maar werkt dit hetzelfde op IPv6?

2) De range die ik van Delta krijg is neem ik aan een dynamisch range die kan veranderen? Normaal ben ik gewend dat het WAN af en toe een nieuw IP adres krijgt, maar daar merken mijn hosts logischerwijs verder niks van. Als je per host een eigen IPv6 adres krijgt vanuit Delta zou dit problematisch kunnen zijn omdat alle hosts een ander expire moment zullen hebben. Is dat inderdaad zo?

Zoals gezegd, IPv6 is echt nieuw hier ;)

Zie je edit, dat is zeker iets waar ik in ga duiken. Is onderdeel van mijn "plan". Maar uit ervaring weet ik dat ik eerst een beetje op weg moet zijn, als ik begin met "droge kost" dan raakt de interesse weg en loopt het spaak.
1) correct dat is een /128. Deze heb je officieel niet nodig, er zou een optie in je client settings moeten zijn om alleen een prefix te vragen en geen IP alhoewel dit geen kwaad kan.

Ik gebruik dit, zodat mijn firewall een public facing IP op mijn WAN heeft zodat ik deze makkelijk via Dynamic DNS kan registreren zodat ik bij mijn Wireguard kan.

De andere optie is de delegated prefix te gebruiken, deze komt dan bij pfSense op de LAN terecht wat ook werkt, alleen moet ik dan twee firewall rules maken.

2) De prefix kan veranderen, maar ik meende dat de expiratie ~3 maanden was oid dus de kans zou vrij klein moeten zijn (het is een consumenten lijn).

Mocht mijn prefix veranderen dan is mijn plan een config export, find & replace en import te doen, maar ik heb het nog niet meegemaakt.

Ik ben ook aan het testen hoe stabiel SLAAC adressen zijn (clients kiezen zelf een IPv6 adres) en tot nu toe geeft dit ook nog geen problemen en ik zet deze dan hardcoded in mijn eigen DNS.

ps. voor je LAN kant, begin met SLAAC en laat DHCPv6 voor wat het is. Een hoop "sysadmin" achtige zaken en concepten uit de IPv4/DHCPv6 wereld werken niet in de IPv6 kant. (IP x mag bij service y op poort z bijv, tenzij je elk device een statisch IPv6 adres wilt gaan geven met de hand) <- Reden is dat bijv; Android alleen SLAAC ondersteund en geen DHCPv6. En Windows post 24h2 kan alleen een ipv6 DNS server krijgen via DHCPv6 als er ook een active DHCPv4 server is.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanthorax op 24-06-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pnxsinned
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-08 18:59
Justin schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:16:
[...]

Inmiddels trouwens alles up&running, verliep perfect. Inderdaad zelfde dag geregeld. Bevestiging per mail kwam een dag later pas trouwens :9 maar werkt top. Fijn dat het standaard Delta modem er nu tussenuit is. In de praktijk denk ik niet dat ik er super veel verschil van ga merken, maar dit voelt wel lekker clean aan haha.

Klopt het trouwens dat je de Huawei ONT niet meer kunt benaderen nadat deze geprovisioned is vanuit Delta? Voor provisioning kwam ik er via 192.168.100.1 bij, maar die geeft nu een timeout.
Hi, zou ik mrogen weten hoe jij de Max hebt aangesloten? Zit die op je Huawei Ont op 2.5Gbit? En welke Huawei heb je precies?
Reden dat ik dit vraag, is omdat ik met jouw beschreven setup, issues heb, als ik 1GB devices aansluit. De download wordt niet volledig benut, enkel wanneer ik dingen omzet op de WAN port op de UXG-Max naar 1Gbit FDX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otter10Gbe
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-05 18:43
bwbboot schreef op zondag 31 maart 2024 @ 09:32:
Hier een Mikrotik CCR2004-1G-12S+2XS met Zaram. Ook hier op VLAN 500 gelijk een IP.
Verder geen internet. Gateway of dns is niet bereikbaar. 8)7 Wel even de VLAN500 interface als WAN opgeven.. nu werkt het op VLAN500.

Gelukkig hebben we starlink als back-up :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook de Mikrotik CCR2004 -1G-12S+2XS maar ik heb wat vreemd gedrag opgemerkt. Ik had het gebruikt toen ik gpon alles was goed het krijgen van 990/990 de hele tijd, nu ben ik verhuisd naar 8000/8000 Ik heb echt begonnen met het zien van een aantal vreemde dingen:

LAN kant rj45 sfp+ van fs.com en ook sommige Mikrotik offical krijg ik lage prestaties tussen twee machines (directe kabels geven 9.7gbps gemiddeld maar met gebruik van de CCR2004 heb ik echt moeite om meer dan 5gbps te krijgen) Als ik beide machines in de SFP28 poorten heb dan krijg ik 6.72gbps.

De WAN snelheidstest is ook echt vreemd, ik heb geprobeerd een RJ45 sfp+ als WAN te gebruiken om de gpon te vervangen voordat ik een XGSPON sfp+ kreeg en ik krijg 3-4gbps down met 400 tot 700mbps upload (wanneer ik de ISP-router gebruik, komt de upload nooit onder de 7,7gbps.

Iemand een idee? (Mikrotik zuigt en ze deden er 4 weken over om mij te antwoorden en nu antwoorden ze helemaal niet meer) :-( please help

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 09:24
Ik heb een PON verbinding via delta en poog mijn eigen router die na de XS-2426G-B opgesteld staat de mogelijkheid te geven tot portforwarding via DMZ. Helaas verschijnt die gewoon niet tussen de opties! Enkel mijn laptop is een optie in het DMZ menu. Als ik het IP adres manueel ingeef krijg ik een waarschuwing dat dit device reeds gekend is.

Iemand een idee waarom dit device niet getoond wordt in deze lijst? Het enige verschil is dat deze geen IPv6 adres heeft.

Delta heeft me al twee keer overgezet van CGnat naar een eigen IP. Maar geen idee of dit nu werkelijk is doorgekomen. Het IP start met 81.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
larsg schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:45:
Ik heb een PON verbinding via delta en poog mijn eigen router die na de XS-2426G-B opgesteld staat de mogelijkheid te geven tot portforwarding via DMZ. Helaas verschijnt die gewoon niet tussen de opties! Enkel mijn laptop is een optie in het DMZ menu. Als ik het IP adres manueel ingeef krijg ik een waarschuwing dat dit device reeds gekend is.

Iemand een idee waarom dit device niet getoond wordt in deze lijst? Het enige verschil is dat deze geen IPv6 adres heeft.

Delta heeft me al twee keer overgezet van CGnat naar een eigen IP. Maar geen idee of dit nu werkelijk is doorgekomen. Het IP start met 81.
Je zit in het verkeerde topic, hier gebruiken we juist niet de standaard Delta apparatuur. Mede om dit gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 09:24
Drardollan schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:03:
[...]

Je zit in het verkeerde topic, hier gebruiken we juist niet de standaard Delta apparatuur. Mede om dit gedoe.
Bedankt! Het was even zoeken, de oude topics leken gesloten. Het is inderdaad één bak ellende die modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvanD01
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 14:33
Psycho_Mantis schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Ik zit met hetzelfde, heb nu CGNAT. Of ik even mijn Nokia modem wil aansluiten om het uit te zetten. Anders lukt het niet.

@robertwebbe Inderdaad een goede om in de Topic Start te zetten. Eerst vragen om een dynamisch IP om CGNat uit te zetten, daarna pas je eigen hardware aansluiten. Anders kan je weer eerst de Delta modem terug zetten.

Verder iedereen bedankt voor alle informatie in dit topic, het was een vrij soepel proces om mijn eigen modem aan te sluiten.
Kan iemand mij vertellen waar ik in de Delta Portal / mijn.delta. de omschakeling / aanvraag maak van CGNat naar dynamisch op adres?

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
BvanD01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Kan iemand mij vertellen waar ik in de Delta Portal / mijn.delta. de omschakeling / aanvraag maak van CGNat naar dynamisch op adres?

Meest eenvoudig is aanvragen via de chat, dan wordt het binnen een dag voor je geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 17:57
BvanD01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:01:
[...]

zelf regelen --> abbonoment aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvanD01
Drardollan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:13:
[...]

Meest eenvoudig is aanvragen via de chat, dan wordt het binnen een dag voor je geregeld.
Bedankt voor je bericht. Het was mij niet helaas duidelijk of ik dit zelf kon doen. Ik ga contact op nemen via de chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
BvanD01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:37:
[...]

Bedankt voor je bericht. Het was mij niet helaas duidelijk of ik dit zelf kon doen. Ik ga contact op nemen via de chat
Het kan wel geloof ik, maar het zoeken naar de knop duurde langer dan in de chat de vraag stellen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvanD01
Drardollan schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:05:
[...]

Het kan wel geloof ik, maar het zoeken naar de knop duurde langer dan in de chat de vraag stellen ;)
Aah, gelukkig. Dan ben ik niet de enige die dat niet kon vinden. Ondertussen via de chat contact gehad. En ze hebben het keurig voor mij aangepast. Nu nog even wachten ( ze zeggen 4 uur) en dan een reboot van het modem. Kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-08 17:26
Yes, vandaag komt er een Nokia XS-010X-Q binnen als het goed is. Maandag kan ik er aan beginnen, dan werkt er niemand thuis en schieten mijn kinderen geen anderen kinderen virtueel in 100 stukjes.

Ik heb dit topic aardig doorgelezen, maar ik snap het mac adres niet. Het komt over als een dummy iets dat ik moet doorgeven. Waar dient het voor?

Ik ga opnsense gebruiken (doe ik al achter dat brakke standaard Nokia ding, geen groot succes), misschien dit mac adres doorgeven? Ik had wel begrepen dat dit adres iets in de marge is, maar misschien versnelt het proces iets als ik gelijk het juiste opgeef (als “het juiste” al bestaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
BvanD01 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Aah, gelukkig. Dan ben ik niet de enige die dat niet kon vinden. Ondertussen via de chat contact gehad. En ze hebben het keurig voor mij aangepast. Nu nog even wachten ( ze zeggen 4 uur) en dan een reboot van het modem. Kijken wat er dan gebeurt.
En is het nog gelukt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
gjvdh schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:14:
Yes, vandaag komt er een Nokia XS-010X-Q binnen als het goed is. Maandag kan ik er aan beginnen, dan werkt er niemand thuis en schieten mijn kinderen geen anderen kinderen virtueel in 100 stukjes.

Ik heb dit topic aardig doorgelezen, maar ik snap het mac adres niet. Het komt over als een dummy iets dat ik moet doorgeven. Waar dient het voor?

Ik ga opnsense gebruiken (doe ik al achter dat brakke standaard Nokia ding, geen groot succes), misschien dit mac adres doorgeven? Ik had wel begrepen dat dit adres iets in de marge is, maar misschien versnelt het proces iets als ik gelijk het juiste opgeef (als “het juiste” al bestaat)
Het MAC adres doet er niet toe, wordt verder niet gebruikt behalve voor de DHCP van Delta (voor zover ik weet). Wordt aan de kant van Delta automatisch opgepakt op het moment dat er een lease uitgedeeld wordt. Het proces veranderd er niet door, wordt niet snelle of langzamer. Makkelijkst is gewoon het MAC adres van de X-010X-Q op te geven, die staat tenslotte op een sticker onderop.

Voor de rest, houd er rekening mee dat verwerken van de aanvraag een werkdag kan duren. Het is niet maandagochtend aanvragen en dan een uurtje later gaan. De eerste lijns support kan het namelijk niet aanpassen, dit moet via tweede lijns. Bij mij bleef het oude modem werken tot ik de glasvezel eruit trok, maar ik weet niet of dat standaard of geluk was.

En heb je je dynamische IP al geregeld? Dat moet voor je hem omzet volgens de laatste berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjvdh
Drardollan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:33:
[...]

Het MAC adres doet er niet toe, wordt verder niet gebruikt behalve voor de DHCP van Delta (voor zover ik weet). Wordt aan de kant van Delta automatisch opgepakt op het moment dat er een lease uitgedeeld wordt. Het proces veranderd er niet door, wordt niet snelle of langzamer. Makkelijkst is gewoon het MAC adres van de X-010X-Q op te geven, die staat tenslotte op een sticker onderop.

Voor de rest, houd er rekening mee dat verwerken van de aanvraag een werkdag kan duren. Het is niet maandagochtend aanvragen en dan een uurtje later gaan. De eerste lijns support kan het namelijk niet aanpassen, dit moet via tweede lijns. Bij mij bleef het oude modem werken tot ik de glasvezel eruit trok, maar ik weet niet of dat standaard of geluk was.

En heb je je dynamische IP al geregeld? Dat moet voor je hem omzet volgens de laatste berichten.
ok, bedankt. Ja, DHCP had ik ook gelezen. En dat ie dan weer gereset wordt als de connectie eruit gaat. Klinkt allemaal wat als nutteloze in dat mac adres. Vooral omdat je ook iets mag verzinnen, zolang het niet allemaal 0-en zijn.. Ik geef wel het mac adres van de Nokia op.

Dynamisch IP heb ik inderdaad al, dat heb ik een tijd geleden aangevraagd en ging redelijk soepel. Scriptje staat ook al klaar voor de chat. Ik zit er klaar voor :)

Ik weet dat ik geduld moet hebben en dat zit in dit huishouden hier niemand in de weg gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvanD01
Jazeker, het is gelukt. Ff chatten met de helpdesk. En het was voor elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gjvdh schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:02:
[...]

ok, bedankt. Ja, DHCP had ik ook gelezen. En dat ie dan weer gereset wordt als de connectie eruit gaat. Klinkt allemaal wat als nutteloze in dat mac adres. Vooral omdat je ook iets mag verzinnen, zolang het niet allemaal 0-en zijn.. Ik geef wel het mac adres van de Nokia op.

Dynamisch IP heb ik inderdaad al, dat heb ik een tijd geleden aangevraagd en ging redelijk soepel. Scriptje staat ook al klaar voor de chat. Ik zit er klaar voor :)

Ik weet dat ik geduld moet hebben en dat zit in dit huishouden hier niemand in de weg gelukkig.
Het vragen naar het MAC adres bij een PON aansluiting is niet nodig. Ze doen dit soms nog omdat dit bij DOCSIS (coax) wel in het verleden nodig was. Dit is een mooi voorbeeld van een legacy proces en gewenning bij medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
robertwebbe schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:39:
[...]

Het vragen naar het MAC adres bij een PON aansluiting is niet nodig. Ze doen dit soms nog omdat dit bij DOCSIS (coax) wel in het verleden nodig was. Dit is een mooi voorbeeld van een legacy proces en gewenning bij medewerkers.
Ah, ja, dit dus. Daar kan ik me levendig iets bij voorstellen. Toch lekker om te weten vind ik. 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gjvdh
Beetje feedback en aanmoediging: Het ging mega soepel. Aangemeld via de chat, nog geen uurtje later al een SMS dat het klaar is. Ik had mega snel een groen PON lampje branden en ik heb ook data activiteit gezien (lampje) dat verdacht veel op een update van het modem leek. Eindelijk IPv6 goed werkend achter mijn Opnsense boxje. woohoo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJEESKE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 22:41
Hier bij de plaatselijke tennisvereniging (Waalwijk) een Delta glasvezel aansluiting met een eigen modem (Nokia XS-010X-Q). alles direct aangesloten op een Unifi SE pro.
Internet en televisie werken uitstekend maar IP telefonie krijg ik maar niet aan de gang.

vlan 102 is ingeregeld, eigen ip range
De telefoon geeft aan dat hij het account niet kan registreren..

Omdat het een eigen modem is, wil Delta ook niet helpen.
Wie kan/wil mij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJEESKE schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:54:
Hier bij de plaatselijke tennisvereniging (Waalwijk) een Delta glasvezel aansluiting met een eigen modem (Nokia XS-010X-Q). alles direct aangesloten op een Unifi SE pro.
Internet en televisie werken uitstekend maar IP telefonie krijg ik maar niet aan de gang.

Wie kan/wil mij helpen?
In welke range krijgt de telefoon zijn IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:14
DJEESKE schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:54:

Wie kan/wil mij helpen?
Misschien niet de juiste DNS servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJEESKE
justdaboo schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 16:10:
[...]

In welke range krijgt de telefoon zijn IP?
Dream machine zit op 192.168.2.1
diverse internet subnetten
192.168.2.x intern
192.168.3.x publiek

ip tv op 192.168.5.x

vlan telefonie zit op 192.168.6.x

Acties:
  • +6 Henk 'm!
DJEESKE schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:59:
[...]

Dream machine zit op 192.168.2.1
diverse internet subnetten
192.168.2.x intern
192.168.3.x publiek

ip tv op 192.168.5.x

vlan telefonie zit op 192.168.6.x
Dat klopt dus niet, als je een het device hebt verbonden aan aan een bridge met de WAN-VLAN102 moet je een adres in de 10.x.x.x krijgen van de Delta voip omgeving.

Jij hebt waarschijnlijk lokaal een VLAN102 gemaakt.

Maar volgens mij is er (nog) geen optie om Multi-WAN in te stellen op de UDM, dit moet op de commandline. Maar in dit topic zijn hier wel draadjes over te vinden. Ik heb het zelf via de GUI kunnen doen op mn Vigor 3910.

Mijn config: justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

[ Voor 7% gewijzigd door justdaboo op 14-07-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van_druten
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-03 22:03
Sinds eind vorig jaar 150Mbps abonnement wat tot nu toe prima werkt. Gebruik hierbij de XS-010X-Q naar volle tevredenheid.Daarachter een Fritzbox 4060 met instelling Downstream/upstream op 250Mbps.
Volgens Delta zou mijn ineternet-snelheid inmiddels verhoogd moeten zijn van 150Mbps > 250Mbps. Bekabelde commandline testen laten nog steeds 150 Mbps zien. Volgens Delta staat alles goed. Er is zelfs een monteur langs geweest die hetzelfde constateerde als ik.
Hij heeft gebeld met Delta, die voorstelde om het originele Nokia modem terug te zetten.
Dat heb ik nog niet gedaan, maar ik vind het vreemd dat dit van het modem wat ik alleen heb gebruikt voor initiele intallatie/registratie, afhankelijk is.

Behalve dit (luxe) probleem werkt verder alles naar behoren. Iemand een idee of oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:15
van_druten schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:17:
Sinds eind vorig jaar 150Mbps abonnement wat tot nu toe prima werkt. Gebruik hierbij de XS-010X-Q naar volle tevredenheid.Daarachter een Fritzbox 4060 met instelling Downstream/upstream op 250Mbps.
Volgens Delta zou mijn ineternet-snelheid inmiddels verhoogd moeten zijn van 150Mbps > 250Mbps. Bekabelde commandline testen laten nog steeds 150 Mbps zien. Volgens Delta staat alles goed. Er is zelfs een monteur langs geweest die hetzelfde constateerde als ik.
Hij heeft gebeld met Delta, die voorstelde om het originele Nokia modem terug te zetten.
Dat heb ik nog niet gedaan, maar ik vind het vreemd dat dit van het modem wat ik alleen heb gebruikt voor initiele intallatie/registratie, afhankelijk is.

Behalve dit (luxe) probleem werkt verder alles naar behoren. Iemand een idee of oplossing?
Heb je het al eens geprobeerd door alleen de XS-010X-Q toe te passen (wellicht de bridge mode effe uit).
Zodat je een van de laaste schakels uitsluit.
En wellicht de instelling up/down stream geheel uitzetten in je Fritzbox, Want waarom knijpen als de proverder het al voor je doet.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:39

Zie topic start:
Q: Mijn snelheid is verhoogd, maar ik heb op mijn eigen modem nog steeds de oude snelheid. Met het originele modem haal ik wel de juiste snelheid

Daarna @R3D even een DM sturen of het discord kanaal zoeken in dit topic

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJEESKE
justdaboo schreef op zondag 14 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Dat klopt dus niet, als je een het device hebt verbonden aan aan een bridge met de WAN-VLAN102 moet je een adres in de 10.x.x.x krijgen van de Delta voip omgeving.

Jij hebt waarschijnlijk lokaal een VLAN102 gemaakt.

Maar volgens mij is er (nog) geen optie om Multi-WAN in te stellen op de UDM, dit moet op de commandline. Maar in dit topic zijn hier wel draadjes over te vinden. Ik heb het zelf via de GUI kunnen doen op mn Vigor 3910.

Mijn config: justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Zie hieronder de settings/ Per subnetwerk kan ik een vlan en ip range invoeren. Als ik een IP van Delta moet krijgen op dat Vlan, dan heb ik eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat moet instellen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvGXawqWaPoYSCdrEQGrJKkw_H0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u9dPlt4h3wn7RsjvJ3y857xP.png?f=fotoalbum_large

aanvullende DHCP mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK5COXuPok3Knq2CYVOtFRz_dlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SPkBND2T5ZF5yT6rsxk1tAWk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJEESKE

Het terugzetten van het Delta modem is volgens Delta nodig om de abonnementswijziging door te kunnen voeren.....
Dit was bij ons ook het geval, o.a. de omzetting naar een dynamisch IP adres en de verhuizing van ons telefoonnummer kan zonder het eigen Delta modem niet afgerond worden.
Dat wij vervolgens een week geen internet hadden daar had Delta helaas geen oplossing voor....
Gelukkig hadden we een leverancier van tijdelijk internet in de buurt beschikbaar...

Als alles administratief is afgewikkeld, dan kan het eigen modem weer worden geactiveerd.... Ze zijn er zelf gelukkig ook wel achter gekomen dat dit geen handige werkwijze is, een oplossing is echter momenteel nog niet voor handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJEESKE
wbschenk schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:55:
[...]

UDM ondersteund geen multi vlan id op WAN. Dus wat jij wilt gaat helaas niet werken met UDM :-(
wbschenk schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:55:
[...]

UDM ondersteund geen multi vlan id op WAN. Dus wat jij wilt gaat helaas niet werken met UDM :-(
Dat is mooi k...
Ik zie wat oplossingen door een switch te zetten tussen ONT en de UDM en daar het verkeer te splitsen. Ik zal deze optie eens gaan verkennen.
Suggesties blijven in de tussentijd welkom... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:39
DJEESKE schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:08:
[...]

[...]

Dat is mooi k...
Ik zie wat oplossingen door een switch te zetten tussen ONT en de UDM en daar het verkeer te splitsen. Ik zal deze optie eens gaan verkennen.
Suggesties blijven in de tussentijd welkom... :)
Beetje zoeken op het forum, volgens mij kun je op de CLI wel meerdere vlans configureren.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@DJEESKE Ik zou het oplossen met een losse VOIP ATA en een telefonie abonnement bij een VOIP aanbieder. Je kunt bestaande telefoonnummers gewoon porteren.

Die ATA sluit je op een LAN poort aan, verder geen gedoe met VLAN’s.

[ Voor 20% gewijzigd door robertwebbe op 17-07-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 00:26
Kan de Zaram stick ook fungeren op 1G link speed of alleen op 10G? Stel je wilt een 2G verbinding downgraden naar een 1G verbinding in de toekomst. Werkt je stick dan nog wel.

Misschien een noob vraag, maar denk stel hem toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Geef jezelf al niet het antwoord? Met een 2Gbps verbinding op een 10Gbps apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:44
jllerk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:41:
Kan de Zaram stick ook fungeren op 1G link speed of alleen op 10G? Stel je wilt een 2G verbinding downgraden naar een 1G verbinding in de toekomst. Werkt je stick dan nog wel.

Misschien een noob vraag, maar denk stel hem toch..
Dat kan hij zeker. Echter wel alleen aan de fiber kant. De SFP+ interface kan geen 1Gbit.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jllerk
Mitssz schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:49:
[...]

Dat kan hij zeker. Echter wel alleen aan de fiber kant. De SFP+ interface kan geen 1Gbit.
Aha ok check. Dus het signaal kan 1G zijn alleen is de module op de gouden interface kant sfp+. Hmm in een udm pro zit dat dan wel goed thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:44
Het is in principe ook een snelheidslimiet op je verbinding. Je wordt met een 1Gbit abbo ook niet op een Gbit poort aan hun kant overgeprikt. Met een XGS-PON verbinding zit je altijd op een 10Gbit poort.
G-PON is wel Gbit.

[ Voor 4% gewijzigd door Mitssz op 22-07-2024 19:04 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jllerk
Mitssz schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:04:
Het is in principe ook een snelheidslimiet op je verbinding. Je wordt met een 1Gbit abbo ook niet op een Gbit poort aan hun kant overgeprikt. Met een XGS-PON verbinding zit je altijd op een 10Gbit poort.
G-PON is wel Gbit.
Ok het was een noob question want ik wist dat XGS wel 10G was hehehe, maar toch blij dat ik hem gesteld heb ^^

Zat namelijk te twijfelen tussen een Zaram en die FS unit.. Het scheelt toch bijna het dubbele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even aanhaken bij dit topic.

Afgelopen week is de glasvezel aansluiting in mijn huis gemaakt. (zal nog wel even duren voor het werkt)
Maar het is denk ik een mooie gelegenheid om mijn Omada systeem uit te breiden. Nu draai ik met de Omada controller alleen tweemaal een AP. Verder hangen er in het netwerk een aantal unmanaged switches.

Ik vraag mij even af wat wijsheid is.
Gewoon lekker zo laten zoals het nu is. Dus in plaats van KPN VDSL modem de Delta ONT aansluiten en gaan weer. (eventueel eerste switch een managed switch)
Eigen TP link Omada router gaan gebruiken achter Delta ONT.
Eigen TP link Omada router + SPF module.

TP Router met SPF module is natuurlijk leuk speelgoed, maar is het niet een beetje een overkill voor thuis? Heb je met een eigen router en de Delta ONT al niet een heel mooi netwerk?

Voor zover ik mij er nu ingelezen heb denk ik voorlopig aan een TP-Link TL-ER7206 & Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ Module. Gaat dat met elkaar en het Delta netwerk (CAIway abonnement) werken? En is het dan een idee om dat nu al de router neer te zetten en deze te configureren op de huidige VDSL lijn? (kan niet in bridge) Zodat het straks Delta in prikken is en naadloos door.

Ik zag trouwens dat TP lik nu ook een SFP XGS-PON & GPON Combo Class C+ Module heeft. Is dat iets waar Delta ook mee zou kunnen werken?En officieel kan ondersteunen? (zag hem er nog niet bij staan in de start post)
https://www.tp-link.com/u...der/gpon/ds-pma-combo-c+/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Verwijderd Ik zie nog geen specificaties staan maar vermoed van niet op basis van de grootte. Allen SFP’s met ingebouwde ONT/ONU zijn geschikt en die zijn altijd een slag groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halloallemaal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:32
Bij mij is helaas de FS-XGS-ONU-25-20NI afgelopen week gesneuveld na een stroomuitval. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dit bij anderen ook os voorgevallen, maar dat kan ik even niet terug vinden.

Gelukkig had ik de Huawei HN8010TS nog liggen en die werd nog geaccepteerd op het Delta netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

halloallemaal schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:57:
Bij mij is helaas de FS-XGS-ONU-25-20NI afgelopen week gesneuveld na een stroomuitval. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dit bij anderen ook os voorgevallen, maar dat kan ik even niet terug vinden.
Dat verwacht je toch ook niet. Die dingen geven ze niet bepaalt gratis weg. Dus als je voor iets met SPF gaat is het handig om de Zaram er in te steken?
uitvoering: Zaram ZXOS11NPI

Wie heeft er ervaring met de TP router op Delta/caiway, werkt dat goed? Dan ga die alvast bestellen denk ik. (kan ik er alvast wat mee spelen achter het huidige VDSL modem)
uitvoering: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd De TP router die je noemt, heeft alleen een SFP cage, geen SFP+. De Zaram gaat daar niet in werken want die doet alleen SFP+. De FS kan dat wel.

Let wel, als je SFP gebruikt, dan is dat alleen zinvol voor een internetsnelheid tot 1 Gbps. Als je sneller wilt, heb je een router nodig met SFP+.

[ Voor 32% gewijzigd door robertwebbe op 23-07-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, daarom is een forum handig. Ik had gezien dat de router SPF is en de Zaram SPF+. Ik ging er vanuit dat het backward compatible was. (maar niet dus)

Het hele huidige netwerk is 1Gbps, dus het heeft niet veel nut om een snellere verbinding met het internet te maken. Voorlopig heb ik een 400 Mbit verbinding aangevraagd. Leuk voor de huidige software updates van diverse systemen. Verder natuurlijk al een overkill voor e-mail en een youtube filmpje. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:36
De TP-Link router die wel SFP+ aan boord heeft is deze: https://azerty.nl/product...wan-lan-en-1x-sfp-wan-lan maar is misschien een beetje overkill. Zo op het eerste gezicht lijkt het me een tegenhanger van een UDM pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zoek even wat gecombineerd aanschaf advies.

Nu worstel ik nog door op Ziggo, maar DFN glasvezel is aangesloten in de meterkast, Delta/Odido/etc hebben door dat ik aangesloten ben want postcodecheck werkt sinds kort en dus wil ik overgaan tot het afsluiten van het Delta 2 Gbit/s abo. 8 vind ik nu nog iets te duur, maar ik wil de optie openhouden voor sneller in de toekomst of als er bijv. een 4/5 Gbit abo bijkomt.

Kortom: 10 Gbit/s SFP+ vind ik een must. En dus denk ik aan de Zaram ZXOS11NPI.

Dit alles wil ik gaan koppelen aan een (overkill, maar gave) upgrade naar UniFi met een UDM SE die een 10 Gbit SFP+ WAN-poort heeft voor de Zaram ONT. En een 10 Gbit SFP+ poort naar een Pro Max switch. Ik ga er 4 U7 Pro AP's aan hangen op PoE+ met 2.5 Gbit/s, vandaar de Pro Max 16 POE switch erbij. Daarmee kom ik precies uit en de rest van mijn 7 patchpunten in huis blijven dan gewoon GbE. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Anyway, mis ik dan nog iets of is het plaatje hiermee compleet?

En laatste vraag: welke van de hier genoemde patchkabels heb ik nu precies nodig om vanuit mijn glasvezelkastje in de meterkast op de Zaram ONT aan te sluiten?

Als ik de OP goed begrijp heb ik op DFN de groene kabel nodig mét schuiflade. Kortom, dat zou dus deze moeten zijn, klopt dat?

En zeg ik het dan goed dat de groene kabel in de Zaram ONT gaat en de slede in het kastje wat nu al in de meterkast hangt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:08:
Ik zoek even wat gecombineerd aanschaf advies.

Nu worstel ik nog door op Ziggo, maar DFN glasvezel is aangesloten in de meterkast, Delta/Odido/etc hebben door dat ik aangesloten ben want postcodecheck werkt sinds kort en dus wil ik overgaan tot het afsluiten van het Delta 2 Gbit/s abo. 8 vind ik nu nog iets te duur, maar ik wil de optie openhouden voor sneller in de toekomst of als er bijv. een 4/5 Gbit abo bijkomt.

Kortom: 10 Gbit/s SFP+ vind ik een must. En dus denk ik aan de Zaram ZXOS11NPI.

Dit alles wil ik gaan koppelen aan een (overkill, maar gave) upgrade naar UniFi met een UDM SE die een 10 Gbit SFP+ WAN-poort heeft voor de Zaram ONT. En een 10 Gbit SFP+ poort naar een Pro Max switch. Ik ga er 4 U7 Pro AP's aan hangen op PoE+ met 2.5 Gbit/s, vandaar de Pro Max 16 POE switch erbij. Daarmee kom ik precies uit en de rest van mijn 7 patchpunten in huis blijven dan gewoon GbE. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Anyway, mis ik dan nog iets of is het plaatje hiermee compleet?

En laatste vraag: welke van de hier genoemde patchkabels heb ik nu precies nodig om vanuit mijn glasvezelkastje in de meterkast op de Zaram ONT aan te sluiten?

Als ik de OP goed begrijp heb ik op DFN de groene kabel nodig mét schuiflade. Kortom, dat zou dus deze moeten zijn, klopt dat?

En zeg ik het dan goed dat de groene kabel in de Zaram ONT gaat en de slede in het kastje wat nu al in de meterkast hangt?
Beter de Topic Start lezen:

“Alle bovengenoemde geschikte apparaten vereisen aan de modemzijde een groene (SC/APC) connector behalve de Zaram SFP+ stick en de Fritzbox 5590, die vereisen een blauwe (SC/UPC).”

Deze dus: https://www.schenkict.nl/...e.html#/10-lengte-2_meter

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Beter de Topic Start lezen:

“Alle bovengenoemde geschikte apparaten vereisen aan de modemzijde een groene (SC/APC) connector behalve de Zaram SFP+ stick en de Fritzbox 5590, die vereisen een blauwe (SC/UPC).”

Deze dus: https://www.schenkict.nl/...e.html#/10-lengte-2_meter
Ah dat is mij dan in die hele lap tekst niet goed opgevallen helaas. ;)

Thanks voor het linken naar de juiste!

Zit er bij dergelijke kabels nog een nadeel aan het kiezen voor een langere? Ik denk dat ik aan 2m wel genoeg heb, maar ik dacht: voor die paar euro extra wil ik anders wel 3/5m kopen en gewoon bij het glasvezelpunt het overtollige opgerold laten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:03:
[...]

Ah dat is mij dan in die hele lap tekst niet goed opgevallen helaas. ;)

Thanks voor het linken naar de juiste!

Zit er bij dergelijke kabels nog een nadeel aan het kiezen voor een langere? Ik denk dat ik aan 2m wel genoeg heb, maar ik dacht: voor die paar euro extra wil ik anders wel 3/5m kopen en gewoon bij het glasvezelpunt het overtollige opgerold laten zitten.
Dezelfde vezel loopt van je huis naar een POP. Maximaal iets van 20 km. De demping per meter is verwaarloosbaar.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:19:
[...]

Dezelfde vezel loopt van je huis naar een POP. Maximaal iets van 20 km. De demping per meter is verwaarloosbaar.
Dat vermoeden had ik al een beetje omdat ik sowieso t/m 20m zag in de webshop, maar zeker weten deed ik het niet wegens compleet gebrek aan ervaring hiermee. Goed om te weten, dan weet ik zeker dat ik de 5m ga bestellen. Wederom bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevsk
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47
Hi even een vraagje. Sinds begin dit jaar ben ik via een Nokia xs-010g-q verbonden. Echter heb ik onlangs mijn oude Asus router vervangen door een nieuwer model omdat deze de snelheid niet kon bijhouden.
Bij het vevangen heb ik eerst de DHCP lease (30min) laten verlopen en daarna leek ik weer vrolijk door te kunnen met m'n oude IP.

Nu ben ik nog wat aanpassingen in de config gaan doen zoals DNS en IPv6. Echter lijkt na elke aanpassing mijn IP adres te wijzigen. Is dit correct?
Ik dacht namelijk dat het IP adres wel aan je MAC adres gekoppeld zou zitten waardoor je altijd hetzelfde adres behoud als er een korte onderbreking zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:48
Ik ben sinds kort overgestapt van XS4ALL ADSL naar Delta (XGS-PON, 100Mbit). Ik heb een UniFi Cloud Gateway Ultra aangesloten op het standaard Nokia XS-2426G-B modem (Wi-Fi staat uit op de Nokia, ik gebruik een UniFi access point).

Wat zijn de voordelen van het vervangen van het standaard Nokia modem door een ONT?
  • Geen dubbele NAT?
  • Energie verbruik?
  • Betere performance bij hogere snelheden?
  • Eenvoudigere configuratie van binnenkomende connecties (VPN, eigen mailserver)?
  • Meer inzicht in het inkomende internet verkeer?
Ik heb ook gelezen dat bij gebrek aan een bridged mode er gebruik gemaakt kan worden van de DMZ functie van de het standaard Nokia modem voor het aansluiten van een eigen router.
Wat is daar het voordeel zijn t.o.v. een eigen router aansluiten op het normale LAN van de Nokia? Je blijft dan toch nog steeds met dubbele NAT zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:47
Nu ook een aantal dagen online op Deltafiber (Via Glasne.nlt) met Zaram ZXOS11NPI, Draait soepel.
Belangrijk ding is dat de interface op mijn Mikrotik RB4011 op 10G full duplex hard ingesteld moet worden.

upload snelheid blijft wel wat achter, geen idee of dit voorheen ook zo was met Nokia ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is eigenlijk het probleem dat Delta/caiway (nog niet) de keuze heeft om de Nokia XS-010X-Q ONT te kiezen voor klanten met wat "hogere" netwerk eisen? Lijkt mij voor iedereen beter als deze al is ingesteld en wel gewoon de firmware updates krijgt. Op zich vind ik een ONT nu het interessantste. Alleen de genoemde Nokia kom ik nergens tegen in de verkoop. Lijkt mij voor Delta/caiway toch niet zo moeilijk om een doosje van deze dingen extra mee te bestellen. Zijn ze gelijk duurzamer bezig omdat er dan geen ding werkloos ergens stof ligt te verzamelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:48
@Verwijderd de Nokia XS-010X-Q ONT kun je hier aanschaffen: https://www.schenkict.nl
Ook zie ik ze wel eens voorbij komen op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:33
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:52:
Wat is eigenlijk het probleem dat Delta/caiway (nog niet) de keuze heeft om de Nokia XS-010X-Q ONT te kiezen voor klanten met wat "hogere" netwerk eisen? Lijkt mij voor iedereen beter als deze al is ingesteld en wel gewoon de firmware updates krijgt. Op zich vind ik een ONT nu het interessantste. Alleen de genoemde Nokia kom ik nergens tegen in de verkoop. Lijkt mij voor Delta/caiway toch niet zo moeilijk om een doosje van deze dingen extra mee te bestellen. Zijn ze gelijk duurzamer bezig omdat er dan geen ding werkloos ergens stof ligt te verzamelen.
Kosten natuurlijk. Hoe meer verschillende hardware devices je aanbied, hoe meer je moet ondersteunen en hoe hoger de kosten. De groep die eigen hardware gebruikt is maar zeer beperkt over het geheel en daarmee dus relatief duur om te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterPan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:57:
@Verwijderd de Nokia XS-010X-Q ONT kun je hier aanschaffen: https://www.schenkict.nl
Ook zie ik ze wel eens voorbij komen op Marktplaats.
Dat is dan wel weer tweedehands als ik het zo bekijk. Als dit ding zo goed is waarom nergens nieuw in de handel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duumke schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Kosten natuurlijk. Hoe meer verschillende hardware devices je aanbied, hoe meer je moet ondersteunen en hoe hoger de kosten. De groep die eigen hardware gebruikt is maar zeer beperkt over het geheel en daarmee dus relatief duur om te ondersteunen.
In de startpost wordt benoemd dat de Nokia ONT wel firmware update krijgt uit het netwerk. Dus dat lijkt mij dat al opgelost.

En ik snap dat er een deal is gemaakt met Nokia voor tig stuks waardoor de prijs interessant is. Ja, je zal wat minder ONT's wegzetten in je netwerk. Maar dan vraag je daar toch een meerprijs voor? Dus standaard krijg je een Nokia XS-2426G-B, maar voor een paar Euro extra bijbetalen kan je de Nokia XS-010X-Q krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:52:
Wat is eigenlijk het probleem dat Delta/caiway (nog niet) de keuze heeft om de Nokia XS-010X-Q ONT te kiezen voor klanten met wat "hogere" netwerk eisen?
Als je bij een van de wholesale ISP zit op het Delta netwerk krijg je een Nokia XS-010X-Q ONT (Of bestellingen vanaf nu een Nokia XS-010X-R ONT).

Er zijn mensen die een opgeruimde meterkast willen. Geen lossen ONT's van providers en de fiber direct in eigen router.

Delta ISP levert een router die niet in bridge kan, Als ze dit zouden regelen is er niks aan de hand en zullen er een stuk minder mensen opzoek zijn naar andere ONT.

Mijn advies meld je aan bij een kleine ISP over het Delta netwerk, Freedom internet, Glasnet (of Odido Misschien deze niet :X ). Je krijgt dan een ONT waar je gewoon je eigen router achter kan hangen. Scheelt je aankoop van ONT van +/- 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, iets van 2 jaar geleden ondertussen aangemeld op caiway (ze waren toen zieltjes aan het winnen om hier überhaupt glasvezel aan te leggen in de polder) kom je daar nu nog vanaf?

*edit
Even gekeken, maar Glasnet geeft een Draytek 2135. Freedom internet een FRITZ!Box.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Ja geen probleem, je kan ze gewoon bellen en aangeven dat je geen interesse meer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvanroosmalen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:44
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Dat is dan wel weer tweedehands als ik het zo bekijk. Als dit ding zo goed is waarom nergens nieuw in de handel?
Je hebt op de Schenk.it website ook de keuze voor nieuw, tegen een iets hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind net bij Routershop een ander knutsel pakketje. Wellicht iets om op te nemen in de TS?

https://www.routershop.nl...geschikt-voor-delta-84838

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 18:32
aartvg schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Als je bij een van de wholesale ISP zit op het Delta netwerk krijg je een Nokia XS-010X-Q ONT (Of bestellingen vanaf nu een Nokia XS-010X-E ONT).

Er zijn mensen die een opgeruimde meterkast willen. Geen lossen ONT's van providers en de fiber direct in eigen router.

Delta ISP levert een router die niet in bridge kan, Als ze dit zouden regelen is er niks aan de hand en zullen er een stuk minder mensen opzoek zijn naar andere ONT.

Mijn advies meld je aan bij een kleine ISP over het Delta netwerk, Freedom internet, Glasnet (of Odido Misschien deze niet :X ). Je krijgt dan een ONT waar je gewoon je eigen router achter kan hangen. Scheelt je aankoop van ONT van +/- 100 euro.
Ik zit op delta netwerk en ben klant bij odido. Heb dus de nokia-xs-010x-q tussen AOP en hun zyxel modem zitten, echter als ik de zyxel los haal en m'n deco x20 eraan hang lukt het me niet om verbinding te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:44:
Vind net bij Routershop een ander knutsel pakketje. Wellicht iets om op te nemen in de TS?

https://www.routershop.nl...geschikt-voor-delta-84838
Daar zit een Zaram in met een media converter. De Zaram staat al genoemd en deze oplossing is niet echt iets bijzonders. Als je ethernet wilt, kun je beter een losse ONT kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasper79 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:00:
[...]

Ik zit op delta netwerk en ben klant bij odido. Heb dus de nokia-xs-010x-q tussen AOP en hun zyxel modem zitten, echter als ik de zyxel los haal en m'n deco x20 eraan hang lukt het me niet om verbinding te krijgen.
Even de verbinding een kwartier los laten hangen en dan pas aansluiten op je DECO. De OLT moet even in de gaten krijgen dat er een ander apparaat aan hangt en zijn MAC flushen. Kwestie van geduld dus.

En ik ga er vanuit dat je VLAN op 100 aan de WAN zijde hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:49
aartvg schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Als je bij een van de wholesale ISP zit op het Delta netwerk krijg je een Nokia XS-010X-Q ONT (Of bestellingen vanaf nu een Nokia XS-010X-E ONT).
Wat is het verschil tussen de XS-010X-Q en XS-010X-E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Sorry het is de XS-010X-R niet de E, Het verschil kan ik niet vertellen helaas.
Alleen dat de ONT een ander type nummer en firmware krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier staan de specs van de R versie: https://www.wifishop.cz/img.asp?attid=3010394

Vermoedelijk zelfde product alleen gemaakt door andere fabrikant, ik denk Realtek.

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 24-07-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robertwebbe schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:13:
[...]
Als je ethernet wilt, kun je beter een losse ONT kiezen.
Als ik dan perse een Omada router wil lijkt mij dat wel de voordeligste en mogelijk de beste oplossing. TP-link TL-ER605 v2 router & Nokia XS-010X-Q ONT of zie ik even wat over het hoofd?

uitvoering: TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router
uitvoering: Nokia XS-010X-Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bapemania
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-09 10:43
Onlangs heb ik een (dacht ik) serieuze router gekocht om te combineren met de Nokia XS-X-Q ONT die ik uit de VS heb laten komen.

Het gaat om de Asus GT-AXE16000, mijn keuze was hier op gevallen omdat deze relatief betaalbaar is en twee 10GBe poorten heeft waarvan er 1 voor WAN gebruikt kan worden. Alleen de BETA firmware (van een jaar oud) kan ik VLAN 100 instellen op de WAN en dan werk internet. Maarrrrr, met mijn Android 14 apparaten (Pixel 6a en Fairphone 5) krijg ik dan wel verbinding via WiFi (6) I met de router, maar geen internet. Ik kan op die twee dus wel de WEBgui van de router openen maar geen websites. Op een W11 laptop krijg ik wel internet via WiFi (6). Merlin-WRT (recent 22 juli) is niet gebaseerd op de BETA en daar ontbreekt dus de mogelijkheid om de WAN poort op VLAN 100 in te stellen.

Mijn conclusie is dat deze router maar terug moet naar de leverancier en ik een andere router nodig heb voor mijn setup. Waarbij ik het belangrijk vind dat er een 10GBe WAN en minimaal één 10GBe LAN poort op zit. Wifi is nu niet zo belangrijk, ik heb nog twee Asus RT-AX88U's liggen om te kunnen gebruiken voor WiFi.

Heeft iemand tips of bijvoorbeeld ervaring met de QNAP QHORA-301W (heeft dan wel WiFi maar soit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Ik heb ook mijn Nokia xs-010x-q binnen.

En was nu de openingspost nog eens aan het doornemen, om op de juiste manier mijn gegevens in te sturen, en zie het volgende:
- De tweede vraag is het PON-ID. Deze bestaat uit totaal 12 hexadecimale tekens, de eerste 4 voor de fabrikantcode (vendor ID) en dan 8 voor een serienummer. In veel gevallen is de de PON-ID op een label af te lezen. Huawei gebruikt bijvoorbeeld fabrikantcode HWTC.
Enkele bekende PON-ID's (en een mooi overzicht hier):
ALCLxxxxxx -> Nokia
HWTCxxxxxx -> Huawei
AVMGxxxxxxx -> AVM FritzBox
GPONxxxxxxx -> FS.com SFP+ onu stick
ZRMTxxxxxxx -> Zaram SFP+ onu stick
Dit zijn geen hexadecimale tekens.

Op mijn sticker staat een ONT P/N: (hexadecimaal)
En een S/N: ALCL.......

Kan ik aannemen dat de eerste mijn PON ID is, en de 2e mijn serienummer?
Nog even get topic doorgenomen, 2x het ALCL nummer opgeven dus.
Kan de in de startpost hexadecimaal worden vervangen voor alfanumeriek?

[ Voor 7% gewijzigd door NielsNL op 25-07-2024 09:22 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:33
bapemania schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:04:
Onlangs heb ik een (dacht ik) serieuze router gekocht om te combineren met de Nokia XS-X-Q ONT die ik uit de VS heb laten komen.

Het gaat om de Asus GT-AXE16000, mijn keuze was hier op gevallen omdat deze relatief betaalbaar is en twee 10GBe poorten heeft waarvan er 1 voor WAN gebruikt kan worden. Alleen de BETA firmware (van een jaar oud) kan ik VLAN 100 instellen op de WAN en dan werk internet. Maarrrrr, met mijn Android 14 apparaten (Pixel 6a en Fairphone 5) krijg ik dan wel verbinding via WiFi (6) I met de router, maar geen internet. Ik kan op die twee dus wel de WEBgui van de router openen maar geen websites. Op een W11 laptop krijg ik wel internet via WiFi (6). Merlin-WRT (recent 22 juli) is niet gebaseerd op de BETA en daar ontbreekt dus de mogelijkheid om de WAN poort op VLAN 100 in te stellen.

Mijn conclusie is dat deze router maar terug moet naar de leverancier en ik een andere router nodig heb voor mijn setup. Waarbij ik het belangrijk vind dat er een 10GBe WAN en minimaal één 10GBe LAN poort op zit. Wifi is nu niet zo belangrijk, ik heb nog twee Asus RT-AX88U's liggen om te kunnen gebruiken voor WiFi.

Heeft iemand tips of bijvoorbeeld ervaring met de QNAP QHORA-301W (heeft dan wel WiFi maar soit)
Ik denk dat je meer geluk zult hebben in een router topic. Dit topic is echt voor de directe aansluiting op de glas kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bapemania
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-09 10:43
Duumke schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat je meer geluk zult hebben in een router topic. Dit topic is echt voor de directe aansluiting op de glas kabel.
Done

Ik had er voor gekozen om het in dit topic te plaatsen omdat het heel specifiek gaat om het aansluiten op een eigen ONT op Delta en iedereen in dit topic daarmee bezig is.

[ Voor 8% gewijzigd door bapemania op 25-07-2024 09:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
NielsNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:17:
[….]
Kan de in de startpost hexadecimaal worden vervangen voor alfanumeriek?
Aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 25-07-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ard78
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-09-2024
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum. Afgelopen week ben ik verhuist. Je raad het al. Het delta modem en mijn UDM zijn geen vrienden geworden. Ik lees hier interessante informatie over de Zaram module. Ik kan echter nergens een installatie instructie vinden. Is deze beschikbaar en kunnen jullie mij op het juiste spoor brengen? Alvast veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

ernstoud schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:33:
[...]

Het zijn wel degelijk 8 hexadecimale digits 7(8)7 .
https://en.wikipedia.org/wiki/Hexadecimal
hexadecimal uses sixteen distinct symbols, most often the symbols "0"–"9" to represent values 0 to 9 and "A"–"F" (or "a"–"f") to represent values from ten to fifteen.
Daar kan dus geen L in zitten.

Ja, wel 8, achter de fabrikant code. Maar de startpost had het over 12 hexadecimalen.

[ Voor 8% gewijzigd door NielsNL op 25-07-2024 14:34 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:48
Vraag: om een eigen ONT te gebruiken (zoals bijvoorbeeld die Nokia XS-010X-Q), moet je daarvoor een zakelijke abonnement hebben bij Delta? Ik vraag dit omdat ik na mijn eerste jaar bij Delta, waarbij ik gratis het zakelijke abonnement had en nooit problemen heb gehad met mijn eigen ONT en de verbinding, sinds vanmiddag een nieuw abonnement heb zonder het zakelijke gedeelte. Binnen een half uur was ik offline!

Wat blijkt: CGNAT staat nu aan. En dat werkt niet met een eigen ONT. CGNAT wordt er nu weer afgehaald en over max. 4 uur zou ik weer online moeten zijn volgens de technische support medewerker,

[ Voor 19% gewijzigd door Appletower op 25-07-2024 15:50 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.