Excuses voor mijn Nederlands, ik heb deepl gebruikt om het te vertalen, omdat mijn Nederlands niet zo goed is.
Ik vroeg me af of je feedback kunt geven over het opzetten van een netwerk voor mijn gezin, dat een enigszins interessante situatie heeft waarbij mijn zwager en zus naast mijn ouders wonen, en zij de internetverbinding delen. Ik weet genoeg van netwerken om te weten dat ik advies moet vragen over deze opzet.
Voorheen hadden ze een verbinding van 1 GB/s, dus de netwerkindeling was niet zo belangrijk, en dus waren de 2 huizen verbonden via GB Ethernet en vervolgens met wifi-toegangspunten. Mijn zwager heeft echter onlangs een upgrade uitgevoerd naar de delta 8gb/s-verbinding, maar komt het probleem tegen waar deze thread over gaat. Daarom vroeg hij mij om enkele oplossingen voor het netwerk te vinden.
Het eerste diagram is de huidige situatie, die wordt beperkt door de 2,5 GB/s-poort op de ISP-modem. Dit maakt voornamelijk gebruik van zyxel-switches (1x XGS1210-12 en 2x XGS1010-12) en mijn ouders hebben een Netgear 16-poorts 1GB-switch (niet zeker welk model), in beide gevallen met behulp van een zyxel AP (niet zeker van de modellen).
https://imgur.com/a/OfVPxKJ
Het vinden van een router die dan zou werken met de glasvezelverbinding en een verbinding van 10 GB zou bieden voor de pc van mijn zwager (zijn voornaamste interesse omdat hij snellere downloads wil, vandaar de upgrade van de verbindingssnelheid) was een uitdaging. Na het lezen van de eerste berichten van de thread zie ik dat er verschillende GPON SFP+-modellen zijn die zouden werken, maar dan een geschikte router vinden die verschillende 10GB SFP+-poorten kan accepteren om de serieschakeling te vermijden die ik aanvankelijk had geïmplementeerd.
Vanuit het thuiskanaal ontdekte ik de qotom q2033g9-s10 die 4 SFP+ poorten heeft die een verstandiger netwerkindeling mogelijk zouden maken, zoals weergegeven in het tweede diagram, en kosten voor de pc, SSD, RAM, SFP-modules (GPON ONT ( Zaram ZXOS11NPI)) kosten ongeveer € 560. En zou dan pfsense op de box installeren en mogelijk de DAS-verbinding gebruiken om er op een bepaald moment in de toekomst ook een NAS van te maken.
De enige semi-consumentenprijs die ik ontdekte die zou werken (zij het met serieschakeling van schakelaars (zie het derde diagram)) was de QNAP QHora-322 in combinatie met Nokia XS-010x-Q ONT voor € 810
Dus alle suggesties voor dingen die ik misschien over het hoofd heb gezien of betere alternatieven worden op prijs gesteld.