Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 15:16
Appletower schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:44:
Vraag: om een eigen ONT te gebruiken (zoals bijvoorbeeld die Nokia XS-010X-Q), moet je daarvoor een zakelijke abonnement hebben bij Delta? Ik vraag dit omdat ik na mijn eerste jaar bij Delta, waarbij ik gratis het zakelijke abonnement had en nooit problemen heb gehad met mijn eigen ONT en de verbinding, sinds vanmiddag een nieuw abonnement heb zonder het zakelijke gedeelte. Binnen een half uur was ik offline!

Wat blijkt: CGNAT staat nu aan. En dat werkt niet met een eigen ONT. CGNAT wordt er nu weer afgehaald en over max. 4 uur zou ik weer online moeten zijn volgens de technische support medewerker,
durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar volgens mijn moet je ook de VLAN tag aanpassen.
zakelijk is 107 en voor normale mensen is dat 100

Arwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 08:12

MJV

ernstoud schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Beter de Topic Start lezen:

“Alle bovengenoemde geschikte apparaten vereisen aan de modemzijde een groene (SC/APC) connector behalve de Zaram SFP+ stick en de Fritzbox 5590, die vereisen een blauwe (SC/UPC).”

Deze dus: https://www.schenkict.nl/...e.html#/10-lengte-2_meter
Misschien ten overvloede maar liever nu dubbelchecken dan kabels terugsturen.
Als ik mijn Nokia XS010q wil aansluiten middels een verlengkabel moet ik toch voor 2x groen (SC-APC) gaan?
Ik kan er dan eentje pakken in een lade, of 1 gewone patchkabel met koppelstukje, klopt dat? En die met lade zou in de FTU moeten kunnen, dat is dan misschien de netste oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41
madbwr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:58:
[...]

durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar volgens mijn moet je ook de VLAN tag aanpassen.
zakelijk is 107 en voor normale mensen is dat 100

Arwin
Die 107 zakelijk klopt ja. Bizar dat het ook nergens op hun website staat. Het is dat ik een tweakers account heb en dit topic lees, hoe moet je hier achter komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NielsNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:32:
[...]

https://en.wikipedia.org/wiki/Hexadecimal

[...]

Daar kan dus geen L in zitten.

Ja, wel 8, achter de fabrikant code. Maar de startpost had het over 12 hexadecimalen.
Ook die 4 (ALCL) staan soms als ascii hex op de sticker. Dus 414C434C. En zeker in de GUI staat het zo. De ITU normen vereisen nl. 12 hexadecimale karakters weergegeven als ascii. In de OLT bij registratie wordt ALCL keurig weer 414C434C.

[ Voor 18% gewijzigd door ernstoud op 25-07-2024 22:01 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MJV schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:52:
[...]

Misschien ten overvloede maar liever nu dubbelchecken dan kabels terugsturen.
Als ik mijn Nokia XS010q wil aansluiten middels een verlengkabel moet ik toch voor 2x groen (SC-APC) gaan?
Ik kan er dan eentje pakken in een lade, of 1 gewone patchkabel met koppelstukje, klopt dat? En die met lade zou in de FTU moeten kunnen, dat is dan misschien de netste oplossing?
Ja je verwijst naar de juiste items.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Laatst online: 23-05 13:11

NielsNL

DigiCow

En helaas houd ik een knipperend ONT ledje
Ondanks afmelden van de "storing" en een telefoontje, van de service desk.
Hoe lang duurt dit normaal gesproken?
Mijn modem wil niet meer online, dus er is wel *iets* gelukt.

[ Voor 16% gewijzigd door NielsNL op 26-07-2024 00:02 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:10

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Ard78 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:31:
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum. Afgelopen week ben ik verhuist. Je raad het al. Het delta modem en mijn UDM zijn geen vrienden geworden. Ik lees hier interessante informatie over de Zaram module. Ik kan echter nergens een installatie instructie vinden. Is deze beschikbaar en kunnen jullie mij op het juiste spoor brengen? Alvast veel dank!
Welkom!

De installatie is vrij simpel :) meld hem aan bij de provider en plug hem in de UDM met de juiste glasvezel kabel en stel vlan id 100 (107 voor zakelijk) in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37
NielsNL schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:30:
En helaas houd ik een knipperend ONT ledje
Ondanks afmelden van de "storing" en een telefoontje, van de service desk.
Hoe lang duurt dit normaal gesproken?
Mijn modem wil niet meer online, dus er is wel *iets* gelukt.
Hopelijk heb je 'm er vannacht aan laten hangen? De XS-010X-q heeft soms nog een firmware update nodig (hoewel jouw symptonen anders zijn). Die kan hij in de nacht krijgen.

Als het nu nog niet werkt, zou ik @R3D een DM sturen, of even zoeken naar het Discord kanaal in dit topic, en dan daar om hulp vragen.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

EWS99 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:47:
[...]

Hopelijk heb je 'm er vannacht aan laten hangen? De XS-010X-q heeft soms nog een firmware update nodig (hoewel jouw symptonen anders zijn). Die kan hij in de nacht krijgen.

Als het nu nog niet werkt, zou ik @R3D een DM sturen, of even zoeken naar het Discord kanaal in dit topic, en dan daar om hulp vragen.
Ik heb 'm eraan laten hangen.
En @R3D een DM gestuurd op Discord.
Ik heb het gevoel dat hij vakantie heeft ....

Is opgelost, er is nog een keer hetzelfde ticket met dezelfde gegevens aangemaakt, en nu heb ik verbinding.
Zelfs mijn IPv4 adres is behouden gebleven.

Vanavond nog even kijken waaarom ik nog geen IPv6 adres krijg.

[ Voor 20% gewijzigd door NielsNL op 26-07-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:48
Ard78 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:31:
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum. Afgelopen week ben ik verhuist. Je raad het al. Het delta modem en mijn UDM zijn geen vrienden geworden. Ik lees hier interessante informatie over de Zaram module. Ik kan echter nergens een installatie instructie vinden. Is deze beschikbaar en kunnen jullie mij op het juiste spoor brengen? Alvast veel dank!
Misschien helpt mijn post je?
Ecke schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:45:
Vanavond de Zaram SFP+ bij me broer aangesloten. Ik zag dat ik gisterenavond het optellen van het mac-adres verkeerd heb gedaan maar gelukkig is dit niet nodig voor een werkende verbinding. Niet handig als je 9F omdraait als je moe bent.

We kregen de kabel niet in de Attema FTU dus met een koppelstukje aangesloten. Bij het inschuiven van de FS glasvezelkabel ging het erg moeizaam, terwijl met de glasvezelkabel van de Nokia het met weinig weerstand gaat... Tip controleer (je broer 8)7 ) dat je de glasvezelkabels echt in je koppelstukje klikt (dit is duidelijk te horen).

Ook heb ik helaas het nu werkend op VLAN 500 (met IP). Ik heb @R3D al een berichtje gestuurd. Ze hebben nu in ieder geval internet. Met VLAN 100 kregen we geen IP.

Wat voor mij niet helemaal duidelijk was hoe ik gewoon via de UDM PRO via een utp kabel connectie krijg met de SFP. Zo staat het namelijk wel in de Zaram handleiding beschreven. Dat kan mijn beperkte UDM Pro \netwerk kennis zijn.

Ook staat in de handleiding van de Zaram de volgende stappen. Is dit vereist of kan je dat overslaan?
code:
1
2
3
setenv reg_id ZRMT67061234
saveenv
reset

Ik heb de SFP uiteindelijk kunnen testen door op de UDM Pro via SSH (deze moet je wel aanzetten) met root in te loggen en daarna de volgende stappen (al eerder genoemd hier in het forum) uit te voeren:

code:
1
2
3
4
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9
iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.0.0/16 -o eth9 -j MASQUERADE
ping 192.168.200.1
ssh admin@192.168.200.1

Wachtwoord is terug te vinden in de handleiding.

Voordat je bovenstaande doet kan een reboot mogelijk handig zijn. Ik heb meerdere reboots gedaan omdat het niet allemaal gelijk goed ging dus ik weet dit niet zeker.

Hopelijk helpt mijn post ook anderen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om IPv6 goed in te stellen op pfSense, dit zou me in ieder geval een publiek IPv6 adres moeten geven toch, op mijn WAN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zz1zKe1wf7-CPJbIDUd7N6ncYRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/llkpzsqTUe0safX392ZcpqeY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_pXW7fEGEVtpkav-h-XwKiL-2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cgVtkpCFhEzbtfAUyGGIvqsU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-05 12:50
@NielsNL IPv6 werkt iets anders dan IPv4. Op je WAN interface krijg je alleen een fe80 adres. Zet eens op je LAN interface IPV6 met "Track Interface" aan. Vervolgens zet je bij "track Interfaces" de IPv6 interface op "WAN" en de prefix ID op bijv. 1.

Daarna via Services - Router Advertisements per interface aangeven welke router mode je wenst te gebruiken. Ik heb deze zelf op "Unmanaged" staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

Mijn verwachting was inderdaad een publiek (of geen fe80) adres op mijn WAN, en op de rest van mijn netwerk. Maar er werkt wel iets op IPv6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ly7ddn52QdeAyzlXZK7un7Wx0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3kkndTrVzDDu5FQZqM6oaCbn.png?f=user_large
Ik dacht dat dit zonder routering zou moeten kunnen (dus zonder fe80 adressen). (tenminste, zo was het bij xs4all/freedom)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsNL op 30-07-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatrunks
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 00:33
Beste mede tweakeraars,

Sinds een paar dagen ben ik erachter gekomen dat ik het volgende heb;
Q: Mijn IP adres is veranderd, maar nu kan ik niet meer bij mijn netwerk vanaf afstand. Ik zit nu in de 62.45.x.y range.
A: Je bent waarschijnlijk over gezet naar CG-NAT. Log in op je Nokia modem, klik onder Services bij Internet op WAN-IP. Als je IP adres met 100 begint zit je in de CG-NAT pool
Dit is al langere tijd zo maar van de week is mijn 'oude' DSL verbinding afgelopen (contract) en dacht ik even de boel om te catten (qua inkomende verbindingen) naar de Delta verbinding. Om erachter komen dat geen enkele port forwarding meer werkt. Heb een Huawei supported ONT.

Dit is mijn abonnement;
Uw bestelling
Flexpakket 150 Mbps internet
€ 45,00
Eerste 3 maanden voor €10,- -€ 35,00
Extra opties
- 1 Gbps € 7,50
Eerste 12 maanden gratis -€ 7,50
- Geen televisie € 0,00
- Geen vast telefoonnummer € 0,00
- Business pack € 6,43
Eerste 12 maanden gratis -€ 6,43
Eenmalige kosten
- Verzend- en administratiekosten € 0,00
Stamt uit augustus 2022 (qua aanvraag, ging pas juli 2023 in, omdat net daarvoor de glaskabel pas operationeel was. Ik werd toen al een soort van weggemoffeld naar het Flex Zakelijk. Maar deze bestelbevestiging heb ik gehouden, tezamen met deze voorwaarden;
Het DELTA Business Pack biedt 25 Mbps extra
upload snelheid. 5 Veilig Internet licenties voor
uw laptop, telefoon of tablet. Een vast IPadres en 24/7 ondersteuning van onze zakelijke
klantenservice.
En
Deze actie is beschikbaar voor alle consumenten
en zakelijke klanten die een abonnement afsluiten
in de gebieden waar DELTA deze actie aanbiedt en
die gebruik gaan maken van de propositie DELTA
Flexpakket met Business Pack
En dit stukje op de website (wat er nog steeds staat overigens)
Dit krijg je o.a. met het DELTA Business Pack
1 Vast IP-adres
1 Licentie veilig internet
24/7 toegang zakelijke servicedesk
Een factuur met BTW-specificatie
https://www.delta.nl/zake...n/internet/business-pack/
Q: Ja maar vroeger kreeg je bij Zakelijk Flex een vast IP. En toch wijzigt die nu?
A: Heel stom inderdaad. Als je ergens in de voorwaarden of in je overeenkomst kunt vinden dat je een vast IP, vecht het dan zeker aan! En hou ons op de hoogte zodat we deze FAQ kunnen bijwerken.
Wat ik heb gedaan is, Delta zakelijk anoniem (belangrijk!) bellen (088 0159999)
Kiezen voor technische en de zakelijke pro afdeling. Anders word je op basis van je telefoonnummer elke keer gerouteerd naar de particuliere klantenservice.

Aangeven dat je in de CG-Nat pool zit. Bij mij gaven ze nog aan dat ik aan de voorkant in de "fixed ip" zat maar aan de achterkant in de CG-Nat pool, weet niet hoe dat precies in mekaar zit.

Dan vragen ze specifiek om je bestelbevestiging datum en soms (in mijn geval) of je de bestelvestiging wil doorsturen naar ze, want dan "kunnen ze dit qua goedkeuring doorzetten".

Daarna gingen ze de aanpassing verrichten aan hun kant (dat was vanmiddag rond 4 uur zo). En moest ik het VLAN aanpassen van 100 naar 107 na een uurtje of 4.

Heb dat net rond half 9 geprobeerd maar kreeg geen ip (ook niet na een reboot). VLAN terug naar 100 gezet en toen zat ik weer in de 62.45 range.
Dus wederom gebeld.

Toen hebben ze aangeven dat problemen hebben om mensen van de vlan 100 naar hun 107 om te zetten en dat het dan nodig is om de Nokia modemrouter aan te sluiten. Deze actief te laten worden en in mijn geval daarna de Huawei ONT opnieuw aan te melden zodat deze de boel goed door kan sluisen naar mijn router.

Iets met bepaalde workflows omdat ze een dergelijke aanpassing eerst op hun eigen Nokia doen en daarna pas op een ONT i.v.m. eigen modemkeuze (anders zou het niet gaan werken).

Iemand bekend met deze procedure?

- Computers blijven drama dingen -

Acties:
  • +2 Henk 'm!
thatrunks schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:38:

Toen hebben ze aangeven dat problemen hebben om mensen van de vlan 100 naar hun 107 om te zetten en dat het dan nodig is om de Nokia modemrouter aan te sluiten. Deze actief te laten worden en in mijn geval daarna de Huawei ONT opnieuw aan te melden zodat deze de boel goed door kan sluisen naar mijn router.

Iets met bepaalde workflows omdat ze een dergelijke aanpassing eerst op hun eigen Nokia doen en daarna pas op een ONT i.v.m. eigen modemkeuze (anders zou het niet gaan werken).

Iemand bekend met deze procedure?
Klopt helaas.

Lukt het niet meld je dan hier: https://discord.gg/vKg9Bjn7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-05 12:50
@NielsNL , doordat je voor WAN heb aangevinkt om alleen een IPv6 prefix te ontvangen, krijgt de WAN geen IPv6 adres. Dat is ook niet nodig. Kijk anders eens naar mijn post van maandag 14 augustus 2023 19:06. Daarin staat alles om het aan de WAN kant goed in te stellen.

Als dat lukt, kun je de volgende stap oppakken: een IPv6 adres aan je overige interfaces toe te voegen met Track Interface en iedere interface een eigen ID te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gisteren de knoop doorgehakt, Delta 2 Gbit/s besteld met 1 mobiel abo erbij (de 10 GB, onbeperkt bellen voor een tientje, goed genoeg voor mijn werk). Nu duurt het natuurlijk nog 15 dagen voordat mijn abo in kan gaan, maar gelijk alvast van de mogelijkheid gebruik gemaakt om mijn netwerk te upgraden.

Bij Schenk ICT de Zaram ONT module besteld en blauwe aansluitkabel.

En elders de netwerk/Wi-Fi upgrade:
- Ubiquiti UDM SE
- Ubiquiti USW Pro Max 16 PoE
- Ubiquiti U7 Pro AP's 3x
- Ubiquiti 10 Gbps SFP+ direct attach cable voor UDM met USW verbinden
- en als absolute topper: een tweetal USW Flex Mini :P

Is natuurlijk volledige overkill, maar ik zie het wel als toekomstbestendigheid en zaken als de UDM SE en USW Pro Max kunnen 10+ jaar mee. Wel heb ik ervoor gezorgd dat ik in theorie de 2 Gbps glassnelheid ook daadwerkelijk kan halen in veel gevallen: 2 Gbps glas -> op 10 Gbps ONT in UDM SE -> 10 Gbps SFP+ direct attach naar USW Pro Max -> U7 Pro's zijn 2.5 GbE LAN en 2.4/5.7 Gbps max op WiFi 6/7. Mijn grootste beperking zit ironisch genoeg bij de Flex Mini die ik in de woonkamer aansluit waar de Apple TV en Xbox Series X op komen. Vond het in ieder geval met Ubiquiti switches te duur (en te groot bij het woonkamermeubel) om daar voor 2.5/10 GbE te gaan nu. Wellicht daar nog een keer een ander merk switch voor kopen. Heb namelijk nog een 4e 2.5 GbE poort op de USW Pro Max over hiervoor.

Ook heb ik bewust voor de UDM SE gekozen omdat ik nu weliswaar via SFP+ WAN met eigen ONT ga aansluiten, maar mocht ik ooit toch via RJ45 WAN willen/moeten, dan zou de UDM Pro slechts 1 Gbps bieden en de UDM SE 2.5 Gbps. Dat is ook de enige reden voor de SE voor mij, aangezien de PoE functie voor mij al in de USW Pro Max zit.

Hoe dan ook, ik begrijp dus dat ik straks half augustus wel eerst het Nokia modem aan moet sluiten en de internetverbinding actief moet maken en dan pas met mijn eigen Zaram ONT aan de slag moet gaan. Ik zal daar de OP instructies voor volgen.

Ziggo houd ik voorlopig tot ik een week of 2 stabiel draai op mijn eigen ONT+UDM constructie.

Wel een vraagje: ik heb voor eigen installatie gekozen omdat het volgens mij puur een kwestie hoort te zijn van eerst de door Delta geleverde FTU slede en kabel aan te sluiten en daarna te vervangen voor mijn eigen blauwe kabel. Maar ik zag in de instructies van Delta al staan dat je het zegel moet verbreken en dan de slede erin schuiven tot je klik hoort. Ik heb 2 punten op mijn FTU in de meterkast, ook genummerd 1 en 2. Maakt dat nog uit?

En ik kreeg bij bestelling alsnog een scherm te zien met zoiets als "u krijgt later nog een mail waarin u een afspraak met de monteur kan maken". Is dit gewoon een standaardtekst of is het toch nodig aangezien bij mij de glasvezel zelf net pas vorige maand opgeleverd is en er nog nooit geleverd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MooDyBLueS Je dient slot 1 te gebruiken.

De tekst voor de monteur is voor als de doe-het-zelf niet is gelukt. Maar het zal jou prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@robertwebbe Thanks! Dan houd ik slot 1 aan.

Vwb de monteur twijfelde ik nog wel, want ondanks dat ik ook wel denk dat het mij gaat lukken qua aansluiten, heb ik natuurlijk geen meetapparatuur. Maar ik heb nog Ziggo en als het toch nodig blijkt een monteur te boeken, laat ik Ziggo gewoon wat langer draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:37
MooDyBLueS schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:16:

Vwb de monteur twijfelde ik nog wel, want ondanks dat ik ook wel denk dat het mij gaat lukken qua aansluiten, heb ik natuurlijk geen meetapparatuur. Maar ik heb nog Ziggo en als het toch nodig blijkt een monteur te boeken, laat ik Ziggo gewoon wat langer draaien.
Meet apparatuur heeft die monteur ook niet. Ga er maar vanuit dat jij er meer van weet dan die monteur. Enig verschil is dat die monteur waarschijnlijk een ander telefoonnummer heeft, mocht er iets niet werken

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:35:
[...]

Meet apparatuur heeft die monteur ook niet. Ga er maar vanuit dat jij er meer van weet dan die monteur. Enig verschil is dat die monteur waarschijnlijk een ander telefoonnummer heeft, mocht er iets niet werken
Bij het maken van de HAS is er een OTDR meting van je HAS naar de POP gedaan. Als de demping binnen de tolerantie valt kan de lijn worden opgeleverd.

Als er met het plaatsen van het modem iets niet lukt wordt vanuit de lijn waar de monteur mee belt hoogstwaarschijnlijk de (onder)aannemer aangestuurd om dit te fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks @EWS99 en @justdaboo! Dat stelt me gerust dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Die periode (het is immers zomervakantie) komt ook niet heel handig uit om een hele/halve dag op een monteur te moeten wachten als ik ook gewoon 's avonds zelf aan de gang kan en overdag lekker met het gezin wat leuks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
EWS99 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:35:
[...]

Meet apparatuur heeft die monteur ook niet.
Heeft die wel. :)
Ga er maar vanuit dat jij er meer van weet dan die monteur.
Ligt er echt aan wie er langs komt. Zit nogal een verschil in kennis tussen de verschillende monteurs.
MooDyBLueS schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:16:

1 of 2 weekjes overlap is verstandig bij nieuw aangelegde glasvezel. Ongeacht of er een monteur komt of niet. Komt nogal eens voor dat je niet gepatched bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:45:

1 of 2 weekjes overlap is verstandig bij nieuw aangelegde glasvezel. Ongeacht of er een monteur komt of niet. Komt nogal eens voor dat je niet gepatched bent.
Check. Ik heb die flexibiliteit gelukkig en betaal dan ook liever een maandje dubbel dan alles (te) krap plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

@Appletower Het is gelukt.
Verbinding werkt. Ik heb mijn router mode nu op assisted staan.
Als ik 1 van de bekende ipv6 test sites check, zegt hij nog dat ik geen SLAAC heb, en geen DNS over IPv6.
Als ik alles volledig werkend heb, zal ik eens wat screenshots maken van alle instellingen voor pfSense.

[ Voor 20% gewijzigd door NielsNL op 31-07-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 19:06
ernstoud schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:55:
[...]

Ook die 4 (ALCL) staan soms als ascii hex op de sticker. Dus 414C434C. En zeker in de GUI staat het zo. De ITU normen vereisen nl. 12 hexadecimale karakters weergegeven als ascii. In de OLT bij registratie wordt ALCL keurig weer 414C434C.
Ja, dat het "nummer" omgezet wordt naar hex viel mij op doordat er in de uitleg stond dat het hex was. Omdat ik wat voorbeelden zag, wist ik wat ik moest invullen. Waarschijnlijk kun je ook gewoon direct het "echte" hex nummer opgeven bij de aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-05 16:31
heeft er iemand nog problemen gehad dat TV het niet meer doet? ik krijg op mijn TV kastje dat die geen ip krijgt, de kabel is gewoon goed en werkt. Maar kastje blijft miepen dat die geen geldig ip krijgt.
Ik heb een UDM SE, en de tv heeft altijd prima gewerkt. Ik heb wel alleen VLAN 100 op mijn firewall voor internet staan, of moet ik ook nog een speciaal VLAN aanmaken voor tv kijken tegenwoordig?

Delta support wil dat ik de nokia eerst aansluit maar goed internet doet het gewoon goed dhcp doet het goed, denk even kijken of er medetweakers zijn die hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thatrunks
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 00:33
ernstoud schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:41:
[...]

Klopt helaas.

Lukt het niet meld je dan hier: https://discord.gg/vKg9Bjn7
@ernstoud het is gelukt. Vandaag contact gehad. Nokia modem aangesloten. Daarna kon ik direct mijn Huawei ONT aansluiten, medewerker gaf aan dat ie de melding kreeg "Not Allowed' dus ze moesten dit doorzetten naar de backoffice. Binnen een paar uur, had ik geen internet meer. Vlan 100 > 107 aangepast en nu heb ik een vast ip-adres en kan ik vanaf buiten weer naar binnen.

Het enige is, ik zit nu aan een maandelijks opzegbaar contract, vraag me af als ik hem verleng of ik dan aan de nieuwe voorwaarden vastzit en mn vaste ip verlies. Daar ga ik nog even navraag over doen.

- Computers blijven drama dingen -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
MrHarry schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:09:
heeft er iemand nog problemen gehad dat TV het niet meer doet? ik krijg op mijn TV kastje dat die geen ip krijgt, de kabel is gewoon goed en werkt. Maar kastje blijft miepen dat die geen geldig ip krijgt.
Ik heb een UDM SE, en de tv heeft altijd prima gewerkt. Ik heb wel alleen VLAN 100 op mijn firewall voor internet staan, of moet ik ook nog een speciaal VLAN aanmaken voor tv kijken tegenwoordig?

Delta support wil dat ik de nokia eerst aansluit maar goed internet doet het gewoon goed dhcp doet het goed, denk even kijken of er medetweakers zijn die hier ervaring mee hebben.
Ik kijk TV via de caiway app op AppleTV. Die werkt gewoon via internet.

Hier https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze, klik op stap 4, staat wat je moet instellen.

Ik dacht pffff, ik leg het kastje even op zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
gjvdh schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Ik kijk TV via de caiway app op AppleTV. Die werkt gewoon via internet.

Hier https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze, klik op stap 4, staat wat je moet instellen.

Ik dacht pffff, ik leg het kastje even op zolder.
TV werkt ook over VLAN 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Laatst online: 28-05 16:31
bedankt wbschenk! leek me ook al niet dat, dat een probleem zou zijn.
Delta support wil dat ik mijn nokia weer aansluit maar er is niks mis met het internet, dus beetje zo'n standaard vraag van ze :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:57
MrHarry schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:16:
bedankt wbschenk! leek me ook al niet dat, dat een probleem zou zijn.
Delta support wil dat ik mijn nokia weer aansluit maar er is niks mis met het internet, dus beetje zo'n standaard vraag van ze :(
Zal er meer mee te maken hebben omdat ze niet kunnen zien (en logischerwijze niet aan willen nemen) welke firewall regels jij wel en niet actief hebt. Het modem zoals geleverd door Delta is een vaste factor met bekende instellingen waarvan ze weten dat het altijd moet werken.
Het zou natuurlijk kunnen dat jij een instelling in jou DHCP server hebt gezet waarmee je het mac adres van de tv box niet van een ip adres wilt voorzien (soort van blocklist functie). Dat is voor een support afdeling niet te ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
wbschenk schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:15:
[...]

TV werkt ook over VLAN 100
Blijft toch grappig dat deze vraag steeds terug komt staat dit niet in TS? Wel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
justdaboo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Blijft toch grappig dat deze vraag steeds terug komt staat dit niet in TS? Wel toch?
Uhm... tsja... Ik heb heel kort even gekeken, maar zie het er niet tussen staan.
Aan de andere kant... zoekopdrachtje in het topic had het toch wel naar voren gehaald gezien het aantal keer dat die vraag langs is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emorge
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-05 17:15
Dag allen,

Even een vraag van een (redelijke) leek.
Wij stappen over van Caiway naar Delta. Van Caiway heb ik een modem in bridge-modus, omdat een lokaal IT-bedrijf ons netwerk opgezet heeft met meerdere Mikrotik routers en daaraan een aantal Unifi AP's. We hebben drie VLANs: 192.168.10/20/30 (beetje bijzondere huisindeling).
Nu zie ik dat de Nokia modem van DELTA niet in Bridge Modus kan, zoals het bij Caiway wel kon. Nu vraag ik mij af wanneer dat een probleem gaat vormen, bijvoorbeeld als ik mijn netwerk van buitenaf wil bereiken, of dat er nu geen reden voor verandering is naar een modem die wél weer in Bridge kan.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
emorge schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:26:
Dag allen,

Even een vraag van een (redelijke) leek.
Wij stappen over van Caiway naar Delta. Van Caiway heb ik een modem in bridge-modus, omdat een lokaal IT-bedrijf ons netwerk opgezet heeft met meerdere Mikrotik routers en daaraan een aantal Unifi AP's. We hebben drie VLANs: 192.168.10/20/30 (beetje bijzondere huisindeling).
Nu zie ik dat de Nokia modem van DELTA niet in Bridge Modus kan, zoals het bij Caiway wel kon. Nu vraag ik mij af wanneer dat een probleem gaat vormen, bijvoorbeeld als ik mijn netwerk van buitenaf wil bereiken, of dat er nu geen reden voor verandering is naar een modem die wél weer in Bridge kan.

Alvast dank!
Dat ligt er aan wat je met "het netwerk van buitenaf bereiken" bedoelt. Zolang je een dynamisch ip hebt (en geen CGNAT), ben je in principe bereikbaar. Je hebt dan alleen wel een dubbel nat verbinding (wat geen probleem hoeft te zijn, maar dan wel kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
justdaboo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

TV kastje aan de lan zijde inprikken vond ie toch echt niet leuk. Ik dacht, ik probeer het gewoon. Of moet dat kastje echt op de untagged vlan100 zitten die binnen komt via het ONT? (Dus geen DHCP en routering van mijn router/firewall) Uit de uitleg (oud?) van caiway blijkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emorge
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-05 17:15
Duumke schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:05:
[...]

Dat ligt er aan wat je met "het netwerk van buitenaf bereiken" bedoelt. Zolang je een dynamisch ip hebt (en geen CGNAT), ben je in principe bereikbaar. Je hebt dan alleen wel een dubbel nat verbinding (wat geen probleem hoeft te zijn, maar dan wel kan zijn).
Deze ervaring heb ik met Caiway ook al gehad, dus dat moet goed lukken. Verder geen problemen dus?
ernstoud schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:23:
[...]

Dat zijn geen VLANs dan maar segmenten.
Oeps, ja, ik dacht al dat het niet helemaal de goede term was. Dank voor de verheldering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gjvdh schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 19:08:
[...]

TV kastje aan de lan zijde inprikken vond ie toch echt niet leuk. Ik dacht, ik probeer het gewoon. Of moet dat kastje echt op de untagged vlan100 zitten die binnen komt via het ONT? (Dus geen DHCP en routering van mijn router/firewall) Uit de uitleg (oud?) van caiway blijkt dat niet.
IGMP snooping geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:08
ernstoud schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:23:
[...]

Dat zijn geen VLANs dan maar segmenten.
Het zijn natuurlijk verschillende subneten, maar je kunt ze natuurlijk ook wel aan een vlan koppelen.
1 voordeel hierbij dat je automatisch per vlan er een gateway address bij kunt krijgen, en dat dhcp vrij eenvoudig werkt. Anders moet je handmatig de verschillende routers/gateway aanmaken/selecteren.

[ Voor 4% gewijzigd door psdata op 02-08-2024 21:26 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjvdh
och nee, dat had ik nog wel gezien in deze thread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:50
Vorige week heeft delta bij mij een wijziging doorgevoerd en sindsdien werkt mijn VPN enz niet meer.

Ik gebruik een FRITZ!Box 5530 Fiber icm TP-Link MC220L.
Als ik via mijnip.nl een check doe dan zie ik een 62.45.x.y IP adres.
Mijn fritzbox krijgt een 100.84..x.y IP adres.

Ik had mijn DNS A records aangepast naar de 100.84..x.y IP adres en mijn VPN werkte weer echter na paar dagen werkt het niet meer.

Welke stappen moet ik precies nemen om verkeer van buitenaf weer mogelijk te maken?
Is een telefoontje naar Delta met het verzoek om me uit CG-NAT pool te zetten voldoende?

[ Voor 13% gewijzigd door Armo op 02-08-2024 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Armo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:47:
Vorige week heeft delta bij mij een wijziging doorgevoerd en sindsdien werkt mijn VPN enz niet meer.

Ik gebruik een FRITZ!Box 5530 Fiber icm TP-Link MC220L.
Als ik via mijnip.nl een check doe dan zie ik een 62.45.x.y IP adres.
Mijn fritzbox krijgt een 100.84..x.y IP adres.

Ik had mijn DNS A records aangepast naar de 100.84..x.y IP adres en mijn VPN werkte weer echter na paar dagen werkt het niet meer.

Welke stappen moet ik precies nemen om verkeer van buitenaf weer mogelijk te maken?
Is een telefoontje naar Delta met het verzoek om me uit CG-NAT pool te zetten voldoende?
Wellicht even een beetje zoeken in het topic. Het lijkt er op dat je een cgnat adres hebt, die zijn niet publiekelijk bereikbaar. In het Delta controle paneel zou je die aan moeten kunnen passen naar dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
Duumke schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:59:
[...]

Wellicht even een beetje zoeken in het topic. Het lijkt er op dat je een cgnat adres hebt, die zijn niet publiekelijk bereikbaar. In het Delta controle paneel zou je die aan moeten kunnen passen naar dynamisch.
Heb ik gedaan maar ik lees ook veel info over ONT's en eigen modems laten registreren en weet dus niet zeker of dat ook voor mijn geval van toepassing is?

Ik kan in Mijn Delta omgeving kiezen voor abonnement wijzigen en daar zie ik inderdaad een optie om IP op Dynamisch te zetten maar als ik dat gewijzigd wil hebben moet ik akkoord gaan met een nieuwe jaar abonnement met hogere maand prijzen dan ik nu heb dus dat doe ik liever niet.

Ik bel ze morgen wel even...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Wat raar en klantonvriendelijk dat je gelijk aan een nieuw jaar abonnement vast zit als je een dynamisch ip adres wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
Klopt. Daarnaast kon ik Dynamish IP wel selecteren maar IP Standaard niet uit zetten. Zie voorbeeld hieronder.
Heb nu via de chat de wijziging aangevraagd en moet over 4 uur mijn modem een reboot geven. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTba6pB0ftCC-i0zEpTtJkGuP1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xuEvUixZsgB7ftJMZen1q6c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-05 12:54
als iemand nog een zaram zoekt: v&a aangeboden: Zaram ZXOS11NPI

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
ernstoud schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

“… bleek uiteindelijk met delta zakelijk niet te werken…”

Bijzonder want dat kan gewoon werken.
dat was ook mijn mening, maar niet die van de helpdesk van delta zakelijk.
na een paar pogingen heb ik het maar opgegeven.
dus toch mijn nokia er maar tussen gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
pc_freak1 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Je kan het nog een poging geven door een ticket aan te maken via discord channel :) Dan heb je direct contact met de experts ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
wbschenk schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Je kan het nog een poging geven door een ticket aan te maken via discord channel :) Dan heb je direct contact met de experts ;)
lijn is inmiddels in gebruik in productie, dus gelegenheid om tijdens werkuren te testen is er niet meer helaas.
dank voor het aanbod iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pc_freak1 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Werkt prima, alleen nooit Zaram roepen, dan zien ze hem niet op de lijst staan, maar dat is niet enkel bij zakelijk het geval. Daarom ook de bewuste aanmeld procedure in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
justdaboo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Werkt prima, alleen nooit Zaram roepen, dan zien ze hem niet op de lijst staan, maar dat is niet enkel bij zakelijk het geval. Daarom ook de bewuste aanmeld procedure in de TS.
Werkt ook hier en op andere adressen prima :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 18:13
Ik heb via SchenkICT een Zaram SFP module en kabel met slede etc bestelt. Ik heb nu eea aangesloten een doorgegeven aan Delta. Hoe lang duurt dat?

Ik kreeg zojuist een mail dat "de storing is opgelost" maar het werkt nog niet.

Hoe weet ik of eea goed is aangsloten op mijn UDM?

Volgens de logs is de module zelf goed ingeprikt als ik het zo zie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2024-08-07T20:46:15+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-handler: SFP: ZXOS11NPI plugged-in at eth9 bitrate: 10000
2024-08-07T20:46:15+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 will use optic(DAC)-10G FSM
2024-08-07T20:46:15+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 cache, speed: 10000-full AN: off fec: none
2024-08-07T20:46:15+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-handler: SFP: eth9 Rx LOS (1 -> 0)
2024-08-07T20:46:25+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 init rx check
2024-08-07T20:46:25+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: SFP: link cache corrupted for eth9 speed: auto
2024-08-07T20:46:25+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 link cache saved, speed: auto an: off fec: none
2024-08-07T20:46:55+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 change speed to 10G AN-off
2024-08-07T20:46:55+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 rx check failed
2024-08-07T20:46:56+02:00 UDM-Pro kernel: al_mod_eth_lm_link_detection_step: New SFP mode detected AL_ETH_LM_MODE_DISCONNECTED -> AL_ETH_LM_MODE_10G_OPTIC
2024-08-07T20:47:05+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 link cache saved, speed: 10000-full an: off fec: none

Had het direct moeten werken na die mail van Delta? of moet ik even afwachten? Nog andere debug tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Jaccoh schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:53:
Ik heb via SchenkICT een Zaram SFP module en kabel met slede etc bestelt. Ik heb nu eea aangesloten een doorgegeven aan Delta. Hoe lang duurt dat?

Ik kreeg zojuist een mail dat "de storing is opgelost" maar het werkt nog niet.

Hoe weet ik of eea goed is aangsloten op mijn UDM?

Volgens de logs is de module zelf goed ingeprikt als ik het zo zie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2024-08-07T20:46:15+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-handler: SFP: ZXOS11NPI plugged-in at eth9 bitrate: 10000
2024-08-07T20:46:15+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 will use optic(DAC)-10G FSM
2024-08-07T20:46:15+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 cache, speed: 10000-full AN: off fec: none
2024-08-07T20:46:15+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-handler: SFP: eth9 Rx LOS (1 -> 0)
2024-08-07T20:46:25+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 init rx check
2024-08-07T20:46:25+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: SFP: link cache corrupted for eth9 speed: auto
2024-08-07T20:46:25+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 link cache saved, speed: auto an: off fec: none
2024-08-07T20:46:55+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 change speed to 10G AN-off
2024-08-07T20:46:55+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 rx check failed
2024-08-07T20:46:56+02:00 UDM-Pro kernel: al_mod_eth_lm_link_detection_step: New SFP mode detected AL_ETH_LM_MODE_DISCONNECTED -> AL_ETH_LM_MODE_10G_OPTIC
2024-08-07T20:47:05+02:00 UDM-Pro ubios-udapi-server[1219]: sfp-auto-detect: [SFP-AD] eth9 link cache saved, speed: 10000-full an: off fec: none

Had het direct moeten werken na die mail van Delta? of moet ik even afwachten? Nog andere debug tips?
Lees even door de topic start en de rest heen (eventueel zoeken gebruiken).
Wellicht kun je ook aangeven (naar aanleiding van info uit het topic) wat je al geprobeerd hebt.

Ik denk dat bij de meeste hier de glazen bol defect is :P :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Ik heb de module aangesloten. En de glasvezel etc. Ik heb alle info gelezen maar het is een lange topic. Ik heb de juiste info doorgegeven aan Delta. Ik heb het "storing opgelost" mailtje ontvangen. En nu moet ik blijkbaar nog even geduld hebben. In tussen probeer ik de materie te begrijpen. Ik heb met SSH kunnen inloggen op de module. Daar zit ik nu te kijken wat de juiste info is om te hebben.

Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit dus echt "debug".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaccoh schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:31:
Ik heb de module aangesloten. En de glasvezel etc. Ik heb alle info gelezen maar het is een lange topic. Ik heb de juiste info doorgegeven aan Delta. Ik heb het "storing opgelost" mailtje ontvangen. En nu moet ik blijkbaar nog even geduld hebben. In tussen probeer ik de materie te begrijpen. Ik heb met SSH kunnen inloggen op de module. Daar zit ik nu te kijken wat de juiste info is om te hebben.

Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit dus echt "debug".
VLAN100 getagged aan WAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
Yup!

code:
1
2
3
4
5
6
7
eth9.100: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1500
        inet6 fe80::6ad7:9aff:fe42:685a  prefixlen 64  scopeid 0x20<link>
        ether 68:d7:9a:42:68:5a  txqueuelen 1000  (Ethernet)
        RX packets 0  bytes 0 (0.0 B)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 889  bytes 250214 (244.3 KiB)
        TX errors 0  dropped 34 overruns 0  carrier 0  collisions 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaccoh schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:55:
[...]

Yup!

code:
1
2
3
4
5
6
7
eth9.100: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1500
        inet6 fe80::6ad7:9aff:fe42:685a  prefixlen 64  scopeid 0x20<link>
        ether 68:d7:9a:42:68:5a  txqueuelen 1000  (Ethernet)
        RX packets 0  bytes 0 (0.0 B)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 889  bytes 250214 (244.3 KiB)
        TX errors 0  dropped 34 overruns 0  carrier 0  collisions 0
UDM uitzetten. Zaram SFP er uit halen. UDM aanzetten. Zaram SFP insteken.

Eens kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
ernstoud schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:05:
[...]

UDM uitzetten. Zaram SFP er uit halen. UDM aanzetten. Zaram SFP insteken.

Eens kijken of dat werkt.
Heb ik zojuist geprobeerd. Vooralsnog doet ie het nog niet. Ik ga morgen weer verder. Wellicht doet ie het dan spontaan wel.

Laatste ding: ik heb in die module reg_id nu ingesteld. Dat was leeg. Volgens mij niet nodig? Maar ik zie niet hoe ik dat weer weg kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En anders even contact opnemen met R3D via het eerder genoemde discord channel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jaccoh schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Heb ik zojuist geprobeerd. Vooralsnog doet ie het nog niet. Ik ga morgen weer verder. Wellicht doet ie het dan spontaan wel.

Laatste ding: ik heb in die module reg_id nu ingesteld. Dat was leeg. Volgens mij niet nodig? Maar ik zie niet hoe ik dat weer weg kan halen.
Het is absoluut niet nodig om in de Zaram SFP een setting te veranderen. Zelfs af te raden want als je nu reg_id onjuist hebt gezet kun je dat niet meer terug veranderen naar een leeg veld. Normaal staat daar niets en gebruikt de FW het serienummer van de SFP (ZRMTxxxxxxxx).

Discord: https://discord.gg/CFnN95rB

Je kunt daar een ticket inschieten mocht het morgen nog niet werken.

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 07-08-2024 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik lees met interesse mee, want precies volgende week wordt mijn Delta glas (2 Gbit) geactiveerd en mijn opzet is nagenoeg identiek: UDM SE (ipv Pro) met Zaram SFP+ module. Uiteraard zal ik eerst het Nokia modem moeten aansluiten, dan de check doen op CG-NAT en evt omzetten via de online omgeving en dan dus mijn Zaram aanmelden via de chat.

Bovenstaande tips/learnings neem ik ook mooi even mee mochten ze nodig blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaccoh
ernstoud schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:56:
[...]

Het is absoluut niet nodig om in de Zaram SFP een setting te veranderen. Zelfs af te raden want als je nu reg_id onjuist hebt gezet kun je dat niet meer terug veranderen naar een leeg veld. Normaal staat daar niets en gebruikt de FW het serienummer van de SFP (ZRMTxxxxxxxx).

Discord: https://discord.gg/CFnN95rB

Je kunt daar een ticket inschieten mocht het morgen nog niet werken.
Ik heb de setting al aangepast, maar hij staat op de juiste waarde nu.

Ik heb een ticket aangemaakt op discord. Dank.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jaccoh
Ik heb nogmaals met Delta gechat en toen werkte het met 5 min. Nice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 20:05
De telefonie configuratiegegevens voor een Fritzbox staan nu in de AVM handleiding

https://nl.avm.de/service...g-van-delta-configureren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 22:10

Bever!

3

Ben afgelopen week overgestapt van Delta (na eerste caiway) nu naar Odido op het delta fiber netwerk. En jawel een Nokia ONT in de kast nu, mijn advies is dan ook als je een eigen router wil.. Gewoon geen caiway of delta abbo afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 16:49
Bever! schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:20:
Ben afgelopen week overgestapt van Delta (na eerste caiway) nu naar Odido op het delta fiber netwerk. En jawel een Nokia ONT in de kast nu, mijn advies is dan ook als je een eigen router wil.. Gewoon geen caiway of delta abbo afsluiten.
Dat klinkt goed, dus direct even gekeken of Odido beschikbaar is en jawel, het is beschikbaar, maar als ik alle vinkjes doe dan zeggen ze het volgende op te sturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TM3jPvKH2xI7-OZBPUCuqWG2wHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wpZrPLW1HWGEO6xEYjL6UeE1.png?f=user_large
Geen idee of dat een grote verbetering is t.o.v. het Nokia modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischy
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 15:58
Dat moet dan wel een optie zijn voor mensen. Dit topic gaat over mensen die, of geen optie hebben voor andere glas providers en Delta/Caiway kiezen, of wel opties hebben en toch kiezen voor Delta/Caiway en hun eigen router willen gebruiken. Als je de info in de topic goed volgt kun je dat dus voor elkaar krijgen, zoals ik en vele anderen dat hebben gedaan en nu fijn internetten zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Hoewel Odido over delta levert is wellicht deze discussie beter te voeren op dit https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2206944 forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 22:10

Bever!

3

superbikkel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Dat klinkt goed, dus direct even gekeken of Odido beschikbaar is en jawel, het is beschikbaar, maar als ik alle vinkjes doe dan zeggen ze het volgende op te sturen:
[Afbeelding]
Geen idee of dat een grote verbetering is t.o.v. het Nokia modem

Je kan er toch ook een willekeurige router achter hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als wholesale provider levert Odido over het Delta netwerk max het 2Gbps abbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.vdheide
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-08-2024
Mogelijk heeft iemand het verlossende antwoord voor mij.

Ik probeer sinds afgelopen week een XGS-ONUI-25-20NI te registreren binnen Delta maar blijkbaar is dit toch iets lastiger om voor elkaar te krijgen dan gedacht. Afgelopen weekend heeft TD me omgezet naar Dynamic IP zodat ik niet meer in CG-NAT pool zit en straks ook goed kan port-forwarden maar nog steeds problemen. Voor omzetting kreeg ik geen DHCP-lease en was de link state in de ONT Operation (05) nu hebben ze me omgezet en heb ik geen link meer met link state: SERIAL_NUMBER (03).

Bij provisioning heb ik o.a. doorgegeven:

POD-ID: GPONxxx uit fs module (#ONT>/system/misc/eqsn get)
MAC: van UDM-SE
- Had dit MAC1 van ONT moeten zijn misschien? (#ONT>/system/misc/mac1 get) of heeft dit geen invloed op dhcp? Begreep zojuist van engineer dat mac adres niet wordt gebruikt voor toewijzing.

S/N: deze heb ik van de stikker van de fs module.
- Als ik in ONT zelf kijk staat hier het xxx nummer wat nodig was voor PON/ID welke moet je hier eigenlijk gebruiken? (#ONT>/traffic/pon/show onu) Begreep zojuist van engineer dat SN van de stikker leidend zou moeten zijn.

Krijg nu voor zowel DHCPv4 als DHCPv6 met /56 prefix geen lease...

Volgens Engineer betreft het een config fout en is er goed doorgemeten vanaf hun kant...

Op UDM-SE WAN ingesteld op:
vlanid:100 (ook 500 geprobeerd)
IPTV Streaming toegevoegd onder VLAN101

Poort op 10gbps FDX gezet.

root@UDM-SE:~# ip link show | egrep 'eth..100'
26: eth9.100@eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000

[ Voor 8% gewijzigd door a.vdheide op 12-08-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahbaby
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:39
a.vdheide schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:52:
Mogelijk heeft iemand het verlossende antwoord voor mij.

Ik probeer sinds afgelopen week een XGS-ONUI-25-20NI te registreren binnen Delta maar blijkbaar is dit toch iets lastiger om voor elkaar te krijgen dan gedacht. Afgelopen weekend heeft TD me omgezet naar Dynamic IP zodat ik niet meer in CG-NAT pool zit en straks ook goed kan port-forwarden maar nog steeds problemen. Voor omzetting kreeg ik geen DHCP-lease en was de link state in de ONT Operation (05) nu hebben ze me omgezet en heb ik geen link meer met link state: SERIAL_NUMBER (03).

Bij provisioning heb ik o.a. doorgegeven:

POD-ID: GSPONxxx uit fs module (#ONT>/system/misc/eqsn get)
MAC: van UDM-SE
- Had dit MAC1 van ONT moeten zijn misschien? (#ONT>/system/misc/mac1 get) of heeft dit geen invloed op dhcp?
S/N: deze heb ik van de stikker van de fs module.
- Als ik in ONT zelf kijk staat hier het xxx nummer wat nodig was voor PON/ID welke moet je hier eigenlijk gebruiken? (#ONT>/traffic/pon/show onu)

Krijg nu voor zowel DHCPv4 als DHCPv6 met /56 prefix geen lease...

Op UDM-SE WAN ingesteld op:
vlanid:100 (ook 500 geprobeerd)
IPTV Streaming toegevoegd onder VLAN101

Poort op 10gbps FDX gezet.

root@UDM-SE:~# ip link show | egrep 'eth..100'
26: eth9.100@eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
Pon-id lijkt verkeerd. Gspon moet GPON zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.vdheide
yeahbaby schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:22:
[...]

Pon-id lijkt verkeerd. Gspon moet GPON zijn.
Typ fout maar staat goed in mijn provisioning welke is aangeleverd aan Delta, scherp opgemerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgitmans
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 16:56
Ik heb op dit moment een soortgelijk probleem.
Het lijkt erop dat de "specialisten" bij Delta op vakantie zijn, want mijn Nokia XS-010X-Q komt ook nog niet in het netwerk, en ik heb wel contact gehad met de eerste lijns support, echter zij gingen het doorzetten naar de 2de lijn.

Eigen router heeft ook aan de Wan kant vlan100 ingesteld.

omzetting van CG-NAT naar Dynamic IP is wel al gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@a.vdheide @bgitmans
Heb je support via Discord al geprobeerd?

[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 12-08-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.vdheide
Nee deze heb ik nog niet geprobeerd. Lijkt toch in UDM te zitten want heb zojuist de XGS-ONUI-25-20NI in een TP-link MC220L gestopt en deze op eth8 aangesloten in UDM en daar krijg ik wel signaal. Helaas wel 1GB maar weet nu zeker dat ik het probleem in de Unify UDM-SE moet zoeken :-) maakt het zoeken iets makkelijker en kan ik het probleem met Delta uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgitmans
Ja, ook daar is het nu even stil.
Ticket aangemaakt, maar nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
  • Laatst online: 26-05 19:37
Heeft iemand wel eens met een Zaram module gehad met wel download, maar geen upload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axilla
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-08-2024
Hoorde vanochtend idd al zoiets.
Ben benieuwd wat het voor de dienstverlening en abonnementen gaat betekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axilla
...en daarop voortbordurend:

Afgelopen 26 juli weer teruggegaan van Caiway naar Delta, met de nodige problemen (ander topic).
Dus vorige week een aanvraag gedaan om mn XS-010X-Q die ik bij Caiway gebruikt heb weer registreren.

Daar heb ik afgelopen week 2x geappt met de servicedesk en het duurde uiteindelijk een week (vanochtend dus) voordat ik een telefoontje kreeg dat het geregeld was.
Dus aansluiten... en uiteraard werkt het niet.
PON lampje komt netjes online maar geen data. (uiteraard DHCP en VLAN 100 weer ingesteld op de USG)

Kan het zijn dat we weer tot 04:00 morgenochtend moeten wachten of zou het weer mis zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.vdheide
a.vdheide schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:04:
[...]

Nee deze heb ik nog niet geprobeerd. Lijkt toch in UDM te zitten want heb zojuist de XGS-ONUI-25-20NI in een TP-link MC220L gestopt en deze op eth8 aangesloten in UDM en daar krijg ik wel signaal. Helaas wel 1GB maar weet nu zeker dat ik het probleem in de Unify UDM-SE moet zoeken :-) maakt het zoeken iets makkelijker en kan ik het probleem met Delta uitsluiten
Vanochtend nogmaals geprobeerd de XGS-ONUI-25-20NI in de UDM-SE te stoppen. WAN1 port omzetten van eth8 (9 in UI) naar eth9 (10 in UI) en alles werkt naar behoren. Het enige verschil wat ik me zou kunnen voorstellen is dat de DUPLEX al ingesteld moet staan op 10gbs FDX voordat de SFP+ inclusief kabel in het slot geplaatst moet worden. Reboot van UDM-SE was niet nodig.

eth8 had ik gewoon op 'auto negotiation' staan, dit ging goed met de MC220L. Dit waarschijnlijk omdat het een media converter is met max 1Gbps :-)

Haal op 1gbs abonnement op de verbinding:
Down: 1,04 Gbps
UP: 1,04 Gbps

was met MC220L:
Down: 933 Mbps
UP: 933 Mbps

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Axilla schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:44:
...en daarop voortbordurend:

Afgelopen 26 juli weer teruggegaan van Caiway naar Delta, met de nodige problemen (ander topic).
Dus vorige week een aanvraag gedaan om mn XS-010X-Q die ik bij Caiway gebruikt heb weer registreren.

Daar heb ik afgelopen week 2x geappt met de servicedesk en het duurde uiteindelijk een week (vanochtend dus) voordat ik een telefoontje kreeg dat het geregeld was.
Dus aansluiten... en uiteraard werkt het niet.
PON lampje komt netjes online maar geen data. (uiteraard DHCP en VLAN 100 weer ingesteld op de USG)

Kan het zijn dat we weer tot 04:00 morgenochtend moeten wachten of zou het weer mis zijn?
Je hebt waarschijnlijk R3D nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axilla
Was er al bang voor. Ik heb hem (wederom) ff een vriendelijk PMmetje gestuurd.

fingers crossed maar weer ;)

-edit

Ow en ik zag iets met discord voorbij komen, dus daar ook op geregistreerd en een ticket ingeschoten.

[ Voor 33% gewijzigd door Axilla op 13-08-2024 16:00 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgitmans
En de aansluiting werkt, doorlooptijd van de tweede lijns support is iets langer dan verwacht maar nog steeds binnen de 5 dagen die Delta heeft voor dit soort acties.

Nu Dual-wan Ziggo en Delta voor zolang het Ziggo contract nog loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@bgitmans Je kunt nog overwegen om je Ziggo abonnement via de klantenservice te laten wijzigen naar Lite (100/25) zolang die nog loopt.

[ Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 14-08-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zojuist mijn aansluiting geactiveerd met het bijgeleverde Nokia modem, was inderdaad een piece of cake zoals verwacht. Enige spannende is natuurlijk altijd of de verbinding wel in z'n geheel actief is of dat ze toch vergeten zijn in de wijkcentrale alles te patchen. Maar na pakweg 10 minuten kreeg ik een mail en werkte alles.

Nu ik een Mijn Delta account heb aangemaakt en mijn glasvezel eraan gekoppeld heb, probeer ik het IP-adres van "IP standaard" naar "Dynamisch" om te zetten, maar ik blijf nog de melding krijgen:
Geen IP-adressen gevonden
Je kunt op dit moment nog niet je ipadressen bekijken.
Ik ga ervan uit dat dit een kwestie van tijd is.

Maar voor de goede orde: als ik van de OP uitga dan kan ik dit dus zelf en is de volgende stap om mijn Zaram ONT aan te melden via Delta chat en/of Discord. Dat klopt toch? Of moet ik toch ook voor de IP omzetting van CGNAT naar Dynamisch ergens een ticket inschieten?

Ik heb ingelogd op de Nokia en daar zie ik een 100.x.x.x WAN IP-adres.

Overigens: de Nokia is qua Wi-Fi echt behoorlijk troep. :P Heb nu vanaf de eetkamertafel 1-2 streepjes op mijn MacBook en Tx Rate schommelt tussen 48 en 272 Mbps, maar meestal 48 of niet veel hoger. Terwijl mijn Huawei WiFi 6 mesh kitje die nog geen €250 heeft gekost voor 4 stuks vanaf exact dezelfde plek mij minstens zo'n 400 Mbps Tx Rate geeft. De speedtest op Wi-Fi is nu dan ook enorm slecht, slechter dan op mijn tijdelijke Ziggo verbinding van 200 Mbps. :P Overigens ga ik over naar UniFi spul en de Zaram ONT komt dus in de UDM SE terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
MooDyBLueS schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:19:
Zojuist mijn aansluiting geactiveerd met het bijgeleverde Nokia modem, was inderdaad een piece of cake zoals verwacht. Enige spannende is natuurlijk altijd of de verbinding wel in z'n geheel actief is of dat ze toch vergeten zijn in de wijkcentrale alles te patchen. Maar na pakweg 10 minuten kreeg ik een mail en werkte alles.

Nu ik een Mijn Delta account heb aangemaakt en mijn glasvezel eraan gekoppeld heb, probeer ik het IP-adres van "IP standaard" naar "Dynamisch" om te zetten, maar ik blijf nog de melding krijgen:

[...]

Ik ga ervan uit dat dit een kwestie van tijd is.

Maar voor de goede orde: als ik van de OP uitga dan kan ik dit dus zelf en is de volgende stap om mijn Zaram ONT aan te melden via Delta chat en/of Discord. Dat klopt toch? Of moet ik toch ook voor de IP omzetting van CGNAT naar Dynamisch ergens een ticket inschieten?

Ik heb ingelogd op de Nokia en daar zie ik een 100.x.x.x WAN IP-adres.

Overigens: de Nokia is qua Wi-Fi echt behoorlijk troep. :P Heb nu vanaf de eetkamertafel 1-2 streepjes op mijn MacBook en Tx Rate schommelt tussen 48 en 272 Mbps, maar meestal 48 of niet veel hoger. Terwijl mijn Huawei WiFi 6 mesh kitje die nog geen €250 heeft gekost voor 4 stuks vanaf exact dezelfde plek mij minstens zo'n 400 Mbps Tx Rate geeft. De speedtest op Wi-Fi is nu dan ook enorm slecht, slechter dan op mijn tijdelijke Ziggo verbinding van 200 Mbps. :P Overigens ga ik over naar UniFi spul en de Zaram ONT komt dus in de UDM SE terecht.
Makkelijkste is om cgnat via de chat uit te laten zetten. Ik heb zelf het nog nooit via de portal zelf kunnen doen ivm abonnement kortingen etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@wbschenk Thanks, dan ga ik dat nu gelijk maar even doen.

Edit: het werd gelijk geregeld. Modem van de stroom af 30 min en dan zou het moeten werken. Ga nu zelf de deur uit, dus kan vanavond pas verder kijken. Maar we zijn weer een stap verder. :)

[ Voor 62% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-08-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axilla
Axilla schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:36:
Was er al bang voor. Ik heb hem (wederom) ff een vriendelijk PMmetje gestuurd.

fingers crossed maar weer ;)

-edit

Ow en ik zag iets met discord voorbij komen, dus daar ook op geregistreerd en een ticket ingeschoten.
Update:
Nou, na nogmaals (2 uur geleden) een ticket te hebben ingeschoten bij Delta zelf kreeg ik een engineer aan de telefoon (uur geleden) die mij uitlegde dat het modem gewoon online was, en DHCP aannam.

5min later mn vrouw aan de tel die zei dat er ineens weer internet was.

Schiet mij maar lek...
Maar als dit komt door tussenkomst via hier of het Discord channel dan is er eeuwige roem voor hun 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-02 13:31
jllerk schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:34:
Heeft iemand wel eens met een Zaram module gehad met wel download, maar geen upload?
Ja, bij mij. De download was prima maar de upload belabbert. Uiteindelijk omgewisseld voor een nieuwe en die werkte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
  • Laatst online: 26-05 19:37
Ik heb hem van een medetweaker gekocht, dus hoop dat hij nog iets van een bon met garantie heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb rond 18u een chat gestart met de Delta helpdesk en volgens het mooie per mail gestuurde format van Schenk ICT aangeleverd (dank daarvoor!), ik kreeg iets later al een sms en e-mail over een 'storing' die gemeld is (heb ik hier voorbij zien komen, is dus normaal). Om 19:54u kreeg ik een sms en e-mail "Wij hebben de storing helaas niet op afstand kunnen oplossen.".
19:55u e-mail: "Uw eerder doorgegeven aanpassing is actief en nu zichtbaar op MijnDELTA."
19:56u e-mail: "We hebben uw bestelling ontvangen en gaan voor u aan de slag. Wat u verder kunt verwachten: U ontvangt van ons bericht over de voortgang van uw aanvraag."

Kortom: ik ben nu even in de war door de elkaar zeer snel opvolgende e-mails. Is dit nu een eindstatus gezien de mail van 19:55u en is die van 19:56u per ongeluk iets te laat gekomen? Of moet ik nog wel wachten en klopt de mail van 19:56u gewoon?

Ik gok het laatste.

En als check: verlies ik op het Nokia modem ook mijn WAN IP-adres zodra het is omgezet naar eigen modem? Of blijft dat zichtbaar? Ik heb nu namelijk nog wel een 81.x.x.x IP en ook een IPv6-adres (dit laatste was rond 18u ook nog niet zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
MooDyBLueS schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:21:
Ik heb rond 18u een chat gestart met de Delta helpdesk en volgens het mooie per mail gestuurde format van Schenk ICT aangeleverd (dank daarvoor!), ik kreeg iets later al een sms en e-mail over een 'storing' die gemeld is (heb ik hier voorbij zien komen, is dus normaal). Om 19:54u kreeg ik een sms en e-mail "Wij hebben de storing helaas niet op afstand kunnen oplossen.".
19:55u e-mail: "Uw eerder doorgegeven aanpassing is actief en nu zichtbaar op MijnDELTA."
19:56u e-mail: "We hebben uw bestelling ontvangen en gaan voor u aan de slag. Wat u verder kunt verwachten: U ontvangt van ons bericht over de voortgang van uw aanvraag."

Kortom: ik ben nu even in de war door de elkaar zeer snel opvolgende e-mails. Is dit nu een eindstatus gezien de mail van 19:55u en is die van 19:56u per ongeluk iets te laat gekomen? Of moet ik nog wel wachten en klopt de mail van 19:56u gewoon?

Ik gok het laatste.

En als check: verlies ik op het Nokia modem ook mijn WAN IP-adres zodra het is omgezet naar eigen modem? Of blijft dat zichtbaar? Ik heb nu namelijk nog wel een 81.x.x.x IP en ook een IPv6-adres (dit laatste was rond 18u ook nog niet zo).
Zodra je de mail krijgt dat de storing is opgelost dan moet de Zaram werken. Meestal valt dan ook al het internet van de Nokia weg.
Pagina: 1 ... 59 ... 75 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.