Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Tegenwoordig altijd, omdat er maar één geregistreerd kan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dat is goed om te weten, thanks @wbschenk en @bjusterbaarlik. Dan duurt het dus gewoon nog even, geen probleem want ik heb zoals gezegd nog mijn Ziggo ernaast, was puur zodat ik weet wat ik kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patathome
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 21:13
Eergisteren mijn nokia XS-010X-Q aangesloten. Vervolgens onderstaande stappen uitgevoerd:

Woensdag tussen 17:00 en 19:00u:
- via delta portal dynamisch ip aangevraagd.
- via delta chat ticket ingeschoten met info over het nieuwe modem en verzoek om deze te registreren in het netwerk.
-diverse mails gekregen, vermoedelijk 1 tbv omzetten naar dynamisch ip en de andere voor het gebruik van eigen modem.
-nieuw modem aangesloten.

Donderdag rond 12:30u:
Word ik gebeld door medewerker. Het verzoek is om het geleverde modem weer aan te sluiten. Hierdoor kan deze een dynamisch ip krijgen. Daarna zou ik weer gebeld worden.

Vrijdag 07:15:
Ik heb nog een wan ip in de 81.172.x.x reeks.
Hostname is volgens mij wel aangepast, het eerste deel staat toch gelijk aan ipadres? Hostname: 132-152-x.x.dynamic.caiway.nl

Tussen gisteren en vandaag heb ik het nieuwe modem zo nu en dan een aantal minuten aangesloten. Dit uiteraard in de hoop dat deze zich registreert in het delta netwerk. Tot nu toe pech, pon blijft knipperen.

Overigens heb ik nog niets achter het modem aangesloten, al ga ik ervan uit dat dit ook helemaal niet hoeft. De de vlan in pfsense icm wan port al wel voorbereid.

Vandaag nog even wachten of een medewerker belt. Ik ben benieuwd of dit een indicatie is dat de info van mijn nieuwe modem onjuist in ingevoerd bij Delta? Of dat dit een reden is om een verzoek via Discord in te schieten.

[ Voor 0% gewijzigd door patathome op 16-08-2024 07:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:13
patathome schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:26:
Eergisteren mijn nokia XS-010X-Q aangesloten. Vervolgens onderstaande stappen uitgevoerd:

Woensdag tussen 17:00 en 19:00u:
- via delta portal dynamisch ip aangevraagd.
- via delta chat ticket ingeschoten met info over het nieuwe modem en verzoek om deze te registreren in het netwerk.
-diverse mails gekregen, vermoedelijk 1 tbv omzetten naar dynamisch ip en de andere voor het gebruik van eigen modem.
-nieuw modem aangesloten.

Donderdag rond 12:30u:
Word ik gebeld door medewerker. Het verzoek is om het geleverde modem weer aan te sluiten. Hierdoor kan deze een dynamisch ip krijgen. Daarna zou ik weer gebeld worden.

Hostname is volgens mij wel aangepast, aangezieneerste deel gelijk staat aan ip: 132-152-x.x.dynamic.caiway.nl

Tussen gisteren en vandaag heb ik het nieuwe modem zo nu en dan een aantal minuten aangesloten. Dit uiteraard in de hoop dat deze zich registreert in het dela netwerk. Tot nu toe pech, pon blijft knipperen.

Overigens heb ik nog niets achter het modem aangesloten, al ga ik ervan uit dat dit ook helemaal niet hoeft. De de vlan in pfsense icm wan port al wel voorbereid.

Vandaag nog even wachten of een medewerker belt. Ik ben benieuwd of dit een indicatie is dat de info van mijn nieuwe modem onjuist in ingevoerd bij Delta? Of dat dit een reden is om een verzoek via Discord in te schieten.
Je hebt te veel tegelijk aangevraagd waardoor er nu vanalles door elkaar loopt. Het klopt dat je voor omzetten naar dynamisch IP het meegeleverde modem aan moet sluiten. Dus dat moet je eerst volledig afronden.

Zie je in je Nokia modem een WAN IP dat begint met 100.? Als dat niet zo is, heb je een dynamisch IP en kun je de "eigen modem procedure" starten.

Ik zou dan even via de chat van Delta je eigen modem opnieuw registreren, maar wel pas als je zeker weet dat je een dynamisch IP hebt.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patathome
EWS99 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:32:
[...]

Je hebt te veel tegelijk aangevraagd waardoor er nu vanalles door elkaar loopt. Het klopt dat je voor omzetten naar dynamisch IP het meegeleverde modem aan moet sluiten. Dus dat moet je eerst volledig afronden.

Zie je in je Nokia modem een WAN IP dat begint met 100.? Als dat niet zo is, heb je een dynamisch IP en kun je de "eigen modem procedure" starten.

Ik zou dan even via de chat van Delta je eigen modem opnieuw registreren, maar wel pas als je zeker weet dat je een dynamisch IP hebt.
Ik heb wan ip online opgevraagd (watismijnip.nl) maar zal zo extra check in modem doen.

Ik zal vandaag ff geduldig wachten met het omzetten naar dynamisch ip. Als dat is afgerond zal ik chat weer benaderen. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
patathome schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:37:
[...]

Ik heb wan ip online opgevraagd (watismijnip.nl) maar zal zo extra check in modem doen.

Ik zal vandaag ff geduldig wachten met het omzetten naar dynamisch ip. Als dat is afgerond zal ik chat weer benaderen. Dank!
Bij CG-NAT wijkt je IP adres wat je online ziet (watismijnip) af van wat je in je modem ziet. Dus online kan 62.x.y.z zijn, in je modem 100.64.x.y.

Voor dynamisch IP moet het juist allebei hetzelfde zijn. Dus wat je online ziet, moet ook in je modem staan.

Dus goed checken en pas daarna door naar de volgende stap.

Edit: Oh, en lees zeker even de startpost goed door, want bovenstaande procedure staat er prima in uitgelegd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door EWS99 op 16-08-2024 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patathome
EWS99 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:42:
[...]

Bij CG-NAT wijkt je IP adres wat je online ziet (watismijnip) af van wat je in je modem ziet. Dus online kan 62.x.y.z zijn, in je modem 100.64.x.y.

Voor dynamisch IP moet het juist allebei hetzelfde zijn. Dus wat je online ziet, moet ook in je modem staan.

Dus goed checken en pas daarna door naar de volgende stap.
In het modem staat hetzelfde adres, nog even wachten dus!

Edit:

Start post en diverse pagina's in dit topic diverse malen gelezen hoor :) .

Ben waarschijnlijk wat te enthousiast van start gegaan en niet meer aan dat ene regeltje gedacht 8)7

"Zodra je een dynamisch WAN IP adres hebt, kun je eigen apparatuur gaan aanmelden."

[ Voor 21% gewijzigd door patathome op 16-08-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:07
patathome schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:26:

Dit is al geen CGnat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@patathome Ik ben op dit moment ook nog aan het wachten op het registreren van mijn eigen modem. Ik heb iets meer geduld getoond :P omdat ik toch nog Ziggo heb draaien, maar sinds eergisteren dus geen progressie bij mij, laatste mail is "U ontvangt van ons bericht over de voortgang van uw aanvraag". Aangezien het nu vrijdag is en ik ervan uit ga dat de mensen die dit moeten behandelen een reguliere 9-17 baan hebben, ga ik zo wel even in Discord duiken, puur om daar navraag te doen of het klopt dat de registratie eigen modem nog steeds loopt.

Had er ook graag dit weekend mee aan de slag gegaan, maar het lijkt erop dat de zomervakantie een wat langere doorlooptijd oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patathome
Net even chat sessie gehad om te checken of alles goed gaat.

Medewerker gaf aan dat verzoek voor omzetten naar dynamisch ip was afgerond en mijn huidig ip in de 81.x reeks het dynamisch adres is (?).

Ik wacht even de mail af met afmelding van ticket

@MooDyBLueS hier ook nog ziggo, dus nog niets aan de hand. Wat betreft doorlooptijden en vakantie, ik ervaar dat niet zo. Ben gisteren door hun gebeld en via chat meegekregen dat er op de achtergrond wel werk is verzet voor mijn aanvraag. Ik loop het eerst even uit via delta en mocht t volgende week nog niet goed gaan, check ik discord ff

[ Voor 40% gewijzigd door patathome op 16-08-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@patathome Goed punt inderdaad.

Zelf heb ik wel zojuist even een Discord ticket aangemaakt en nog niet met Delta gechat. Dus we kunnen elkaar mooi op de hoogte houden van wat sneller gaat. ;)

Even voor iedereen hier: het viel me op dat heel veel links naar de Discord, inclusief die in de OP én de als laatst 2 pagina's terug gedeelde link allemaal niet meer werken. Met de zoekfunctie kwam ik bij deze post uit waar de invite URL nog wel van werkt:
R3D in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Wellicht handig om deze in de OP aan te passen?

Edit: toch maar even met Delta een chat gestart om te vragen of ze al iets meer wisten (heb deze ochtend toch weinig anders te doen :P ) en van de medewerker hoorde ik dat z'n collega's mij zouden hebben geappt. Vroeg nog op welke manier want ik heb alleen status sms'jes en mails gehad. Whatsapp was het antwoord. Waarop ik zei: dat is gek want ik heb geen Whatsapp. 8)7

Anyway, hij heeft een melding gemaakt dat ze me moeten bellen ipv appen.

[ Voor 27% gewijzigd door MooDyBLueS op 16-08-2024 10:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• patathome
Net gebeld door Delta en mocht mijn nieuwe modem aansluiten. Paar minuten later brand het pon ledje continu!

Denk dat modem gelijk wordt voorzien van laatste firmware. Net uit zichzelf gereboot.

Edit:
Pfsense krijgt netjes zijn wan ip binnen!

Fijne ervaring met Delta zo vanaf de start. Luitjes hier ook bedankt voor jullie bijdrage!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTqRfeLh4gEONyR6pQciE7KKNUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkQHYFCNIAtMVYGpfWVEzyuR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door patathome op 16-08-2024 10:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
En net als @patathome ben ook ik gebeld, medewerkster wist me te vertellen dat mijn eigen modem geregistreerd stond en dus heb ik zojuist de Zaram ONT met blauwe glasvezelkabel van @wbschenk aangesloten op de SFP+ poort (10) van de UDM SE.

Schrok heel even, want bij het erin schuiven van de schuiflade hoorde ik iets wat op een klein kraakje leek. Ik hoorde geen klik, maar hij leek wel gelijk te zitten met de lade ernaast.

Anyway, de UDM SE opgestart en omdat het voor mij gelijk een netwerk+Wi-Fi upgrade is, had ik nog geen Wi-Fi connectie en een MacBook heeft al jaren geen LAN-poort meer. Kwamen mijn 100 Mbit LAN naar USB-A adapter gekoppeld aan een USB-C naar USB-A (oa) adapter toch nog van pas. 100 Mbit is gelukkig snel genoeg om de UniFi console te openen. ;)

Enige wat ik nog hoefde te doen is de vlan naar 100 aan te passen, kon gewoon in de console, daarna werkte alles instantly. PON lampje brandde ook al vrij snel, voordat ik de vlan aangepast had.

Speedtest vanuit de UniFi OS console:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvTUXD7uhRnRKRZw8NPgIJjAeH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vb3tmYAVdlfz7sQh5yHfdgFL.png?f=user_large

Dat noem ik gewoonweg perfect. Ik kon de ping even niet meer vinden voor de screenshot, maar na de test gaf deze 3ms aan, ook volledig naar verwachting dus.

En zo komt de SFP+ WAN in de UniFi console naar voren voor wie dat interessant vindt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz1CLPLeBsrldqa3xkiZCXbvL9Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VoG0RTQTbXNduw9kMP2rLjVF.png?f=fotoalbum_large

En de grap is: ik merk gelijk zo'n gigantische verbetering tov Ziggo. Alles voelt snappy, ondanks dat ik nu nog even naast de meterkast zit op 100 Mbit via 2 adapters. :P

Thanks voor alle hulp iedereen hier! Kan ik mooi het weekend in met mijn switches en AP's verbinden, maar dat is stof voor een ander topic.

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 16-08-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MooDyBLueS Ik heb mijn Ziggo internet nog altijd aangehouden als back-up. En als de Delta lijn dan een keer uitvalt, dan merk ik het niet eens, tenzij ik een speedtest doe. Het snappier voelen is denk ik dus meer psychologisch: je hebt een hoop geld uitgegeven voor nieuwe spullen, dan moet het beter zijn. Maar bij de meeste toepassing heb al voldoende aan 50 Mbps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
robertwebbe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:16:
@MooDyBLueS Ik heb mijn Ziggo internet nog altijd aangehouden als back-up. En als de Delta lijn dan een keer uitvalt, dan merk ik het niet eens, tenzij ik een speedtest doe. Het snappier voelen is denk ik dus meer psychologisch: je hebt een hoop geld uitgegeven voor nieuwe spullen, dan moet het beter zijn. Maar bij de meeste toepassing heb al voldoende aan 50 Mbps...
Welk abonnement heb je als backup en wat betaal je per maand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@thomastvd
Ziggo Internet Lite (100/25) zonder Ziggo GO, kost €43,50 per maand.

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 16-08-2024 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Hier ook de glas eindelijk actief na meer dan 2 jaar wachten. De Nokia XS-010X-Q van SchenkICT ligt klaar om aangesloten te worden, even wachten op Delta hiervoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinver71
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-12-2024
Voor de geïnteresseerde en mogelijk ben ik "late to the party", maar vandaag m'n Zaram SFP+ maar weer eens geprobeerd in mijn UXG-Pro met versie 4.06 en warempel het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red_indian
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-03 12:21

red_indian

Smokin' Suckz B!

Heb hier tijdje terug gevraagd om hulp met een Huawei HN8010Ts, maar ondanks dat alles goed zou staan is het me niet gelukt. Ik heb er ook niet meer tijd in willen steken en ga nu over op een andere aanbieder dus ik heb hem te koop staan op Marktplaats mocht iemand geïnteresseerd zijn. Het is eentje uit Engeland met een Engelse stekker, maar met adapter werkt die ook prima in Nederland.

Need a cuesheet/tracklisting? (meer dan 500.000 online)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 19:06
Caiway wordt Delta.

Weet iemand of er een technisch verschil tussen Caiway en Delta? Of is dit alleen een naam. Misschien is iemand een keer overgestapt van Caiway naar Delta met een eigen modem?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gjvdh schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:13:
Caiway wordt Delta.

Weet iemand of er een technisch verschil tussen Caiway en Delta? Of is dit alleen een naam. Misschien is iemand een keer overgestapt van Caiway naar Delta met een eigen modem?
Alle infra is DFN. Wel gebruikt Delta een ander type settop box voor IPTV. Eigen modem zal bij (nu nog) beide providers werken.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Is er een nieuwe discord link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:44:
@wian Die in de openingspost staat werkt bij mij nog.
Doh! Die werkt inderdaad nog 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
gjvdh schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:13:
Caiway wordt Delta.

Ligt er aan of je nu AON of XGS-PON hebt. Uiteindelijk gaat iedereen naar XGS-PON.

Bij AON heb je mogelijk een modem wat in bridge mode kan. Het geleverde modem op XGS-PON kan niet in bridge mode. Maar dat kun je oplossen met een eigen modem. En daar is inmiddels meer dan genoeg over te vinden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 21:46
Ik probeer een FS stick aan te melden:

- De tweede vraag is het PON-ID. Deze bestaat uit totaal 12 alfanumerieke tekens, de eerste 4 voor de fabrikantcode (vendor ID) en dan 8 voor een serienummer. In veel gevallen is de de PON-ID op een label af te lezen.

Ik heb als S/N 10 cijfers en een G ervoor. Als ik GPON + 10 cijfers opgeef krijg ik te horen van Delta dat mijn serial niet klopt. Moet ik cijfers weglaten?

mvg,
jllerk

[ Voor 5% gewijzigd door jllerk op 19-08-2024 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Heb je de topicstart goed gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jllerk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 21:46
Ja dat heb ik en dit is de 2e FS module die ik aansluit. Maar dit keer via de chat met template krijg ik te horen dat het S/N niet klopt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:47

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
jllerk schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Ja dat heb ik en dit is de 2e FS module die ik aansluit. Maar dit keer via de chat met template krijg ik te horen dat het S/N niet klopt
Stuur me even een PB met het serienummer dan stuur ik je het juiste pon id terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjvdh
EWS99 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Ligt er aan of je nu AON of XGS-PON hebt. Uiteindelijk gaat iedereen naar XGS-PON.

Bij AON heb je mogelijk een modem wat in bridge mode kan. Het geleverde modem op XGS-PON kan niet in bridge mode. Maar dat kun je oplossen met een eigen modem. En daar is inmiddels meer dan genoeg over te vinden hier.
Nee het ging me puur om XGS-PON met eigen modem, nagelang het topic. Maar het antwoord van @robertwebbe is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Laatst online: 22-05 13:51
Sinds 2 maanden hebben wij hier ook glasvezel van Delta (met de Nokia modem) en ook ik wil een eigen modem gaan gebruiken :

Zou iemand van jullie kunnen bevestigen dat ik het JUISTE bestel en of ik nog meer nodig heb :
- uitvoering: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber XGS-PON
- https://www.allekabels.nl...-kabel-sc-apc-sc-upc.html (maximale lengte was 2 meter volgens de installateur
- slee voor de SC-UPC kant kan ik de slee die er nu inzit weer gebruiken.

Klopt dit en mis ik iets ?

(PS : wij hebben internet, tv en telefoon via glasvezel, de 5590 XGHS-POS zou dit zonder problemen aan moeten kunnen dacht ik)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EquiNox
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

EquiNox

Speed plz.

Ondertussen heeft Delta mijn Nokia netjes aangemeld en bridge mode is actief. Super geregeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Offtopic: Heeft iemand enig idee waarom als ik om 5u 's nachts mijn UDM-SE met Zaram ONT op mijn Delta 2 Gbps een speedtest laat draaien, hij altijd op 1200-1600 down en 600-700 up uitkomt, maar als ik dan een handmatige check doe (ook op de UDM-SE, dus zelfde methode) ik ook nu weer gewoon steevast 1900-2000 down en 1800-2000 up krijg?

Ik weet dat ik dus de snelheid gewoon haal en of ik nu 1500 of 2000 Mbps haal, zal mij echt een worst wezen, maar de nachtelijke automatische speedtest is zo raar laag. Doet Delta iets op het netwerk 's nachts waardoor het zo laag uitvalt?

Edit: zie hier de grafiek en tabel (ja, 18 aug was ik nog tot ±2u op, dat waren handmatige checks ook):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxyKvkFt8gGFsvsGyUZZFArxqJY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gcy2wXmdzUjQn1Y38Khgjlyp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-08-2024 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:38:
Offtopic: Heeft iemand enig idee waarom als ik om 5u 's nachts mijn UDM-SE met Zaram ONT op mijn Delta 2 Gbps een speedtest laat draaien, hij altijd op 1200-1600 down en 600-700 up uitkomt, maar als ik dan een handmatige check doe (ook op de UDM-SE, dus zelfde methode) ik ook nu weer gewoon steevast 1900-2000 down en 1800-2000 up krijg?

Ik weet dat ik dus de snelheid gewoon haal en of ik nu 1500 of 2000 Mbps haal, zal mij echt een worst wezen, maar de nachtelijke automatische speedtest is zo raar laag. Doet Delta iets op het netwerk 's nachts waardoor het zo laag uitvalt?

Edit: zie hier de grafiek en tabel (ja, 18 aug was ik nog tot ±2u op, dat waren handmatige checks ook):
[Afbeelding]
En als je rond 05:00 uur met een ander tool testen doet, SpeedTest CLI of iPerf? De servers die de UDM gebruikt zijn wellicht op dat moment overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:30:
[...]

En als je rond 05:00 uur met een ander tool testen doet, SpeedTest CLI of iPerf? De servers die de UDM gebruikt zijn wellicht op dat moment overbelast.
Ik was eerlijk gezegd niet van plan om tot 5u op te blijven of de wekker extra vroeg te zetten. ;) Maar ik heb hem obv jouw reactie nu even op 2u gezet, kijken wat dat doet.

Het is ook maar een momentmeting, maar viel me wel op dat de geautomatiseerde test het altijd matig doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:54:
[...]

Ik was eerlijk gezegd niet van plan om tot 5u op te blijven of de wekker extra vroeg te zetten. ;) Maar ik heb hem obv jouw reactie nu even op 2u gezet, kijken wat dat doet.

Het is ook maar een momentmeting, maar viel me wel op dat de geautomatiseerde test het altijd matig doet.
Gewoon op de PC een getimede speedtest CLI doen, Windows: schtasks.

[ Voor 10% gewijzigd door ernstoud op 21-08-2024 22:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:57:
[...]

Gewoon op de PC een getimede speedtest CLI doen, Windows: schtasks.
Die zal ik anders ook een keer doen, heb nu in ieder geval op de UDM het eerste 2:00u resultaat: 2,06 Gbps down en 1,97 Gbps up, perfect dus. Weet nu in ieder geval dat het niet aan iets in mijn eigen netwerk ligt, wat ik al vermoedde, maar puur het tijdstip en daar ging het mij met name om en of ik niet om de een of andere reden een raar fluctuerende verbinding had. Al zal ik de komende paar dagen even de resultaten in de gaten houden en combineren met een speedtest cli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 17:02
Beetje spelen met de tijden waar neer de UDM-SE speedtest uitvoert.
Ik heb deze ingesteld om 03:00. Meestal haalt hij bij mij de abonnement snelheid van 1Gbs.
Alternatief kan je kiezen voor een andere speedtest server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 17:32
Ik ga hier binnen niet al te lange tijd dus ook over van Caiway naar Delta.

Gezien ik niet zo veel zin heb in het Nokia modem en vrij wil zijn in mijn eigen keuze kwam ik deze terminal tegen https://www.tp-link.com/us/service-provider/gpon/xgz030v/

Omdat ik het internet hier deel met mijn ouders heb ik nog een analoge telefoon aansluiting nodig. Of ik moet weer andere telefoons gaan aanschaffen. Deze terminal heeft dat dus, inclusief een 10G lan poort.

Heeft iemand deze al ergens voorbij zien komen en zou hij in theorie kunnen werken met Delta?

Zelf zie ik hem nog nergens te koop.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roger_Rabbit schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:12:
Ik ga hier binnen niet al te lange tijd dus ook over van Caiway naar Delta.

Gezien ik niet zo veel zin heb in het Nokia modem en vrij wil zijn in mijn eigen keuze kwam ik deze terminal tegen https://www.tp-link.com/us/service-provider/gpon/xgz030v/

Omdat ik het internet hier deel met mijn ouders heb ik nog een analoge telefoon aansluiting nodig. Of ik moet weer andere telefoons gaan aanschaffen. Deze terminal heeft dat dus, inclusief een 10G lan poort.

Heeft iemand deze al ergens voorbij zien komen en zou hij in theorie kunnen werken met Delta?

Zelf zie ik hem nog nergens te koop.
Ik zag die ONT laatst op eBay (https://www.ebay.nl/itm/226217288620). Geen idee of dat gaat werken. De VoIP poort zal vermoedelijk niet werkend te krijgen zijn, daarvoor is VLAN102 nodig.

Staat niet in de BBF.247 lijst dus Delta zal hem niet willen registreren.

Gewoon een Nokia ONT en een ATA aanschaffen. En uiteraard een eigen router.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 23-08-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
ernstoud schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Ik zag die ONT laatst op eBay (https://www.ebay.nl/itm/226217288620). Geen idee of dat gaat werken. De VoIP poort zal vermoedelijk niet werkend te krijgen zijn, daarvoor is VLAN102 nodig.

Staat niet in de BBF.247 lijst dus Delta zal hem niet willen registreren.

Gewoon een Nokia ONT en een ATA aanschaffen. En uiteraard een eigen router.
Het is natuurlijk ook een nieuw ding. Ik heb ook geen idee waar ik precies op moet letten buiten de lijst om. Dit staat toch allemaal beschreven in het document die Delta op de site heeft staan over eigen modem gebruik?

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:29
Roger_Rabbit schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Het is natuurlijk ook een nieuw ding. Ik heb ook geen idee waar ik precies op moet letten buiten de lijst om. Dit staat toch allemaal beschreven in het document die Delta op de site heeft staan over eigen modem gebruik?
Of gewoon tbv telefonie een ata box plaatsen of een oude fritzbox in je locale netwerk en telefonie van je ouders daar op uit laten komen.
Kun je verder van alles toepassenwat al bewezen is wat werkt als eigen modem/router.

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
Het idee van mij was ook gewoon om zo min mogelijk kastjes troep te hebben. Verder nog even beter inlezen uiteraard. Nieuwe VOIP toestellen kopen is dat wel een optie om de vaste lijn op uit te laten komen? Of heb ik dan weer een externe aanbieder nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjvdh
Roger_Rabbit schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:18:
Het idee van mij was ook gewoon om zo min mogelijk kastjes troep te hebben. Verder nog even beter inlezen uiteraard. Nieuwe VOIP toestellen kopen is dat wel een optie om de vaste lijn op uit te laten komen? Of heb ik dan weer een externe aanbieder nodig?
Externe aanbieder is geen slecht ding vind ik. Het idee is dat je dan makkelijk van internet provider kan wisselen of je backup provider kan gebruiken. Bovendien zijjn externe voip providers een stuk configuratie vriendelijker. Het is erop gemaakt dat je zelf een voip server of een voip telefoon hebt.

Ik heb ooooit van een voip aanbieder voor "vaste" telefonie. Vast tussen aanhalingstekens, omdat het maar net is waar je je (soft) ip telefoon hebt staan. Werkte prima.

Edit: voip tel is niets extra, gewoon aan het netwerk pluggen.

[ Voor 3% gewijzigd door gjvdh op 25-08-2024 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:29
gjvdh schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Externe aanbieder is geen slecht ding vind ik. Het idee is dat je dan makkelijk van internet provider kan wisselen of je backup provider kan gebruiken. Bovendien zijjn externe voip providers een stuk configuratie vriendelijker. Het is erop gemaakt dat je zelf een voip server of een voip telefoon hebt.

Ik heb ooooit van een voip aanbieder voor "vaste" telefonie. Vast tussen aanhalingstekens, omdat het maar net is waar je je (soft) ip telefoon hebt staan. Werkte prima.

Edit: voip tel is niets extra, gewoon aan het netwerk pluggen.
Zelf ben ik ook bij overstap van X naar Delta naar een externe provider gegaan. ( ik had 4 nummers Fax, en zakelijk ect) Dit zou bij Delta kosten dus 12 euro /pmnd *12 = 144 euro kwijt en dan nog je bel kosten.

Bij deze externe provider ben ik 4 * 9 p/j = 46 euro kwijt (koop er een paar keer per jaar een pre paid tegoed bij) ben ik nog steeds goedkoper uit.

Tevens heb ik deze nummers thuis naar een oude Frtzbox omgeleid zou dat m'n DECT oplossing nog steeds werkt. plus een analoog draadje naar m'n FAX (ouderwets ik weet het, maar doe nog steeds veel dingen richting Duitsland en daar zijn ze nog steeds met de FAX getrouwd)

De bel nummers heb ik ook beschikbaar op m'n mobile met een voip-client app en ik kan gewoon kiezen hoe ik uit bel. dus ik kan waar ik ook ben gewoon doen als of ik uit m'n kantoor thuis bel.
Al met al een goede config welke voordeliger uit pakt

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Ik gebruik zelf m’n UDM met unifi talk. Daarvoor altijd ATA’s gebruikt (zoals deze)

Ben nu 1€ ex btw per maand kwijt voor telefonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
wbschenk schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:33:
Ik gebruik zelf m’n UDM met unifi talk. Daarvoor altijd ATA’s gebruikt (zoals deze)

Ben nu 1€ ex btw per maand kwijt voor telefonie
Een losse ATA gebruiken is natuurlijk een mooie oplossing om deze toestellen nog even te kunnen gebruiken. Tot die tijd kan ik dan wat anders bedenken.

Gezien ik nu onbeperkt bellen heb binnen Europa via de vaste lijn is het nu even zoeken wie dat nog meer kan leveren tegen een gunstige prijs. Bij Caiway betaal ik daar nu 21 euro per maand voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:34
Twijfel tussen dit topic en het algemene, maar denk toch dat dit het beste topic is.

Sinds mijn overgang naar Delta ervaar ik af en toe wat performance issues. Ook vind ik de TV wat traag, bijvoorbeeld de Eredivisie op zondag lijkt soms sneller te gaan dan de ontvanger wil wat resulteert in iets wat ze geloof ik ghosting noemen. Ook heb ik bij vlagen een trage algemene internet verbinding lijkt het.

Op dit moment is de setup:
Nokia XS-010X-Q met daarachter een FortiGate 40F. Op de FortiGate heb ik enkel VLAN100 geconfigureerd en er hangen 2 TP-Link Managed switches aan. De ontvanger van de TV zit in 1 van deze switches. De switches hebben IGMP snooping en dat staat ook aan. Op de FortiGate staat er niets aan voor IGMP.

Volgens mij heb ik 3 opties:
1) VLAN101 configureren op de FortiGate en deze koppelen aan een lege fysieke poort. Daar vervolgens de TV ontvanger als enige in. Geen idee of er via DHCP een IP adres vanuit Delta komt, maar dat moet ik dan eventueel nog configureren.

2) De TV ontvanger direct in de FortiGate pluggen en niet meer in de switch. Ik vermoed dat ik nog steeds iets met IGMP snooping zal moeten.

3) IGMP snooping configureren op de FortiGate en de rest laten zoals het is.

Hoe doen jullie dit? In het verleden had ik KPN DSL en zat de ontvanger direct in het modem van KPN, die deed zelf een stukje switching/IGMP zover mij bekend. De firewall zat in een andere poort van het modem en deed dus niks voor TV/IGMP. Aangezien ik het standaard modem van Delta niet gebruik (welke ook ongetwijfeld iets doet zoals KPN) kan ik de TV ontvanger niet aan de buitenkant van de firewall hangen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Beetje (boel) off-topic.

Ik heb een Globalping probe geïnstalleerd. Als alternatief/aanvulling op de RIPE Atlas Probe.

https://www.jsdelivr.com/globalping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHDHSvnpboNKXniKo8ZSTQb0-jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMqEpy431wLFEl9PpocP6Fdm.jpg?f=fotoalbum_large

Zou leuk zijn als meer Delta/Caiway klanten dat zouden doen. Ook een idee voor @R3D om in de DFN core zo’n probe te plaatsen.

(Getoonde adres is niet het juiste adres, Globalping houdt dat grotendeels verborgen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teaclo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-05 16:49
ernstoud schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:24:
Beetje (boel) off-topic.

Ik heb een Globalping probe geïnstalleerd. Als alternatief/aanvulling op de RIPE Atlas Probe.

[Afbeelding]

Zou leuk zijn als meer Delta/Caiway klanten dat zouden doen. Ook een idee voor @R3D om in de DFN core zo’n probe te plaatsen.

(Getoonde adres is niet het juiste adres, Globalping houdt dat grotendeels verborgen.)
Thanks @ernstoud, ik heb er ook 1 draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ2uD495gVJFYxuN89iB9X6MY6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ly1duWLAI4484QY9FgAZRMZd.png?f=user_large

Keep smiling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:24:
Beetje (boel) off-topic.

[Afbeelding]

Hier nog 1 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8XgRDgTVm9MH6Url_5smC65YO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DBUsQlzIAmoZY0xJPbldAY23.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 17:02
Gaat op de hobby lijst. kijken of dat op de unraid server krijg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoadXY
  • Laatst online: 22-05 12:13
Ik heb er ook een sinds vandaag.
Was ook wel nodig want zijn er niet zo veel in Noord-Brabant...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZpa5hM0hKs9zYhBcAw_jYSvdV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jg8w35YoyucgpDrxJ3E1GIHM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-05 16:25
Ik ben momenteel klant bij Caiway en heb een Nokia XS-010X-Q als eigen ONT.
Ik denk er aan om over te stappen naar Delta om gebruik te maken van de huidig lopende actie.

Iemand ervaringen met overstappen met een custom ONT? Ik ben er bang voor dat eerst alles ongedaan gemaakt moet worden om het vervolgens weer opnieuw aan te vragen?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Je Delta abonnement begint als je de router van Delta aansluit. Daarna kun je de ONT weer registreren via de klantenservice.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 05:43
Vandaag de Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT binnen gekregen.
Deze in de SFP+ poort van mijn Asus RT-BE88U geplaatst en op het Delta aansluitpunt aangesloten met een SC/APC naar SC/UPC kabel.

Om 13:25 met Delta gechat voor het aanmelden van de module (PON-ID doorgegeven e.d.). Om 14:54 had ik al PON signaal op de module.
Na de ASUS in te stellen om de SFP+ module te gebruiken em de WAN VLAN ID op 100 te zetten had ik internet.

Over het algemeen vrij vlekkeloos verlopen.

(De SFP+ module is als hij aan staat niet vast te pakken i.v.m warmte, maar dat schijnt normaal te zijn bij 10G modules. Helaas op de harde manier ondervonden ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wSx9dmbBzFjFIcSCI8RIL0bjF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebeT3xVyjeXRhUpgLYue6DVl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door gamefreakin op 05-09-2024 19:26 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:58:
Je Delta abonnement begint als je de router van Delta aansluit. Daarna kun je de ONT weer registreren via de klantenservice.
Is dat ook bij Caiway? Ergens volgende week wordt onze aansluiting namelijk opgeleverd en ik wil een eigen router (Fritzbox 5590) hierop aansluiten.
Op hun pagina speciaal daarover (https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze)
staat enkel dat je dit via de klantenservice moet regelen (en MAC en serienummer moet doorgeven).
Nergens staat dat ik eerst het meegeleverde Nokia modem aan moet sluiten. Ik was dat dus ook niet van plan. Maar moet dat toch eerst?
Op zowel https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/ als https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze staat trouwens dat je dat eigen modem "binnenkort" ook via MijnCaiway of MijnDelta kunt activeren.
Dat staat er volgens mij al een jaar of zo. Iemand een idee wanneer "binnenkort" is?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gamefreakin schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:24:

(De SFP+ module is als hij aan staat niet vast te pakken i.v.m warmte, maar dat schijnt normaal te zijn bij 10G modules. Helaas op de harde manier ondervonden ;) )
Bedenk dat een temperatuur van boven de plm. 45 graden al te heet is voor veel mensen om vast te pakken.

De specs van deze module zeggen:

Operating Case Temperature TC -40 +85 °C Industrial / TC 0 +70 °C Commercial

Dus pas rond de 65 graden C moet je je zorgen maken, wellicht kan je router ergens de temperatuur die de SFP doorgeeft weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:10:
[...]
Op zowel https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/ als https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze staat trouwens dat je dat eigen modem "binnenkort" ook via MijnCaiway of MijnDelta kunt activeren.
Dat staat er volgens mij al een jaar of zo. Iemand een idee wanneer "binnenkort" is?
Zeg het maar…synoniemen: directly, early, instantly, promptly, quickly, rapidly, shortly, speedily :)

Maar inderdaad. Het zou mooi zijn als het op de website kon.

En ja, eerst geleverde device aansluiten. Dan CGNAT uit laten zetten. Als dat gebeurd is, eigen ONT aanmelden.

Op dit moment kun je niet CGNAT uit zetten als je een eigen ONT hebt aangesloten. Wordt aan gewerkt. Soon.

• Andrehj
ernstoud schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:22:
En ja, eerst geleverde device aansluiten. Dan CGNAT uit laten zetten. Als dat gebeurd is, eigen ONT aanmelden.

Op dit moment kun je niet CGNAT uit zetten als je een eigen ONT hebt aangesloten. Wordt aan gewerkt. Soon.
Dank. _/-\o_ Dat laatste is een erg goede tip, ik was er blind vanuit gegaan dat dat ook met een eigen modem nog wel zou kunnen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gamefreakin schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:24:
Vandaag de Zaram ZXOS11NPI SFP+ ONT binnen gekregen.
Deze in de SFP+ poort van mijn Asus RT-BE88U geplaatst en op het Delta aansluitpunt aangesloten met een SC/APC naar SC/UPC kabel.

Om 13:25 met Delta gechat voor het aanmelden van de module (PON-ID doorgegeven e.d.). Om 14:54 had ik al PON signaal op de module.
Na de ASUS in te stellen om de SFP+ module te gebruiken em de WAN VLAN ID op 100 te zetten had ik internet.

Over het algemeen vrij vlekkeloos verlopen.

[Afbeelding]
Klinkt goed en mooi dat het bij jou ook vlekkeloos is verlopen. Voor mij gold hetzelfde met mijn UDM-SE maar dezelfde Zaram ONT module.

Mijn UDM-SE geeft de temperatuur weer van de ONT en die staat altijd op 60 of 61C. Dat is inderdaad niet heel fijn voor je vingers. ;) Ter vergelijk: mijn UDM-SE zelf geeft 58C aanen mijn USW Pro Max 16 PoE is 48C op dit moment.

Voor onze tere mensenvingers erg warm, maar voor chips/elektronica heel normaal. Ze zijn niet voor niks fanloos ook.

• Andrehj
ernstoud schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:42:
Als je je meldt op Discord kun je nog veel meer te weten komen… https://discord.gg/RnHm8MTr
Ik heb geen Discord. Wat kun je daar zien wat er hier op Tweakers niet te vinden is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:44:
[...]

Ik heb geen Discord. Wat kun je daar zien wat er hier op Tweakers niet te vinden is?
De Discord client werkt op alle platforms. Als je de link volgt dan kom je in een community waarin ook Delta engineers (en van KPN!) aanwezig zijn om technische issues op te lossen en ongeveer 300 technische gebruikers die ervaringen uitwisselen.

Voorheen gebeurde dat meer hier op Tweakers maar “because reasons” minder en zeker niet meer door de Delta engineers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gamefreakin
ernstoud schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:16:
[...]

Bedenk dat een temperatuur van boven de plm. 45 graden al te heet is voor veel mensen om vast te pakken.

De specs van deze module zeggen:

Operating Case Temperature TC -40 +85 °C Industrial / TC 0 +70 °C Commercial

Dus pas rond de 65 graden C moet je je zorgen maken, wellicht kan je router ergens de temperatuur die de SFP doorgeeft weergeven.
Helaas heeft de standaard router firmware geen temperatuurfunctie voor de SFP poort. Ik kan via SSH wel achterhalen wat de temperatuur is van de router CPU (+-72 graden), maar daar houdt het mee op.

Ik ga er dus voor nu maar vanuit dat het goed zit. De SFP module werkt verder prima. Stabiel en consistent maximale snelheid (niet heel lastig met een 250mbit abbo, maar toch)

EDIT: Het blijkt dus toch mogelijk te zijn de SFP temperatuur te achterhalen op deze router.
Het commando (via SSH) hiervoor is:

code:
1
ethtool --module-info eth9

[ Voor 21% gewijzigd door gamefreakin op 07-09-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gamefreakin schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 00:50:
[...]

Helaas heeft de standaard router firmware geen temperatuurfunctie voor de SFP poort. Ik kan via SSH wel achterhalen wat de temperatuur is van de router CPU (+-72 graden), maar daar houdt het mee op.

Ik ga er dus voor nu maar vanuit dat het goed zit. De SFP module werkt verder prima. Stabiel en consistent maximale snelheid (niet heel lastig met een 250mbit abbo, maar toch)
Precies, als ik uitga van de temps die ik dus zie is het altijd warm, maar het fluctueert niet (nou ja, 1C, dat noem ik niet fluctueren). Het is ook gewoon een erg kleine module die relatief veel elektronica bevat, dus in dat opzicht is het ook niet raar.

Waar je voor je gemoedsrust naar zou kunnen kijken is of je meterkast (ervan uitgaande dat het daar staat) op orde is qua luchttoevoer en afvoer. Meeste moderne meterkasten hebben onder en boven in de deur een rooster met horizontale lamellen die naar boven wijzen. Warme lucht stijgt op, verdwijnt via het bovenste rooster en door de onderdruk die er dan ontstaat wordt onder nieuwe koelere lucht aangezogen, maar het is passief dus heel lichtjes. Er zijn mensen die er fans opzetten om eea te helpen, sommige schroeven er gewoon een reeks Noctua fans op om maar iets te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dat ga ik ook doen. Op warme dagen lijkt mijn meterkast wel een serverruimte, de ventilatoren van mij UDM-PM en switches draaien dan op volle toeren. Ik zet onder en boven wel wat grote slome Noctua fans zodat er een luchtstroom komt. Ik heb ook een temperatuursensor hangen dus dan schakel ik de ventilatie via Home Assistent als het nodig is.

[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 06-09-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 12:07
robertwebbe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:00:
Dat ga ik ook doen. Op warme dagen lijkt mijn meterkast wel een serverruimte, de ventilatoren van mij UDM-PM en switches draaien dan op volle toeren. Ik zet onder en boven wel wat grote slome Noctua fans zodat er een luchtstroom komt. Ik heb ook een temperatuursensor hangen dus dan schakel ik de ventilatie via Home Assistent als het nodig is.
hier hangt alles in een grote serverkast op een niet gebruikte slaapkamer.
is daar nooit koud zullen we maar zeggen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomastvd
robertwebbe schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:00:
Welke temperatuur draait de udm zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thomastvd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3lsF8yfoLOHmV3GhDehtWkYfxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvDgD8b7PIjpsPumlQELOu2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet wanneer de deur open gezet en gesloten wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 06-09-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyk0
  • Laatst online: 20-05 10:33
gamefreakin schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 00:50:
[...]

Doet de Asus via SSH iets terug geven op het commando "ifconfig" ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gamefreakin
tyk0 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:28:
[...]

Doet de Asus via SSH iets terug geven op het commando "ifconfig" ?
ifconfig liet inderdaad niks zien qua temperatuur op eth9 (de SFP poort op dit model).
Maar bij een tweede check bedacht ik me opeens dat ethtool ook een dingetje was, en die laat wel de temperatuur zien met het de --module-info vlag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<user-omitted>@RT-BE88U# ethtool --module-info eth9
Identifier : 0x03 (SFP)
Vendor PN : ZXOS11NPI
<heel veel andere data, hier maar even weg gelaten>
Module voltage : 3.3689 V
Module temperature : 64.25 degrees C / 147.65 degrees F
Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F
Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F

Hij schommelt tussen de 63 en 64.5 graden. Dus binnen de verwachtte operating range van max 70C.
Voor een volledig passief gekoelde router best aardig.

Asus RT-BE88U lijkt verderest prima te werken met de ZXOS11NPI module op het Delta netwerk. Tot nu toe nog geen issues gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door gamefreakin op 07-09-2024 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tyk0
  • Laatst online: 20-05 10:33
gamefreakin schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:48:
[...]

ifconfig liet inderdaad niks zien qua temperatuur op eth9 (de SFP poort op dit model).
Maar bij een tweede check bedacht ik me opeens dat ethtool ook een dingetje was, en die laat wel de temperatuur zien met het de --module-info vlag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<user-omitted>@RT-BE88U# ethtool --module-info eth9
Identifier : 0x03 (SFP)
Vendor PN : ZXOS11NPI
<heel veel andere data, hier maar even weg gelaten>
Module voltage : 3.3689 V
Module temperature : 64.25 degrees C / 147.65 degrees F
Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F
Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F

Hij schommelt tussen de 63 en 64.5 graden. Dus binnen de verwachtte operating range van max 70C.
Voor een volledig passief gekoelde router best aardig.

Asus RT-BE88U lijkt verderest prima te werken met de ZXOS11NPI module op het Delta netwerk. Tot nu toe nog geen issues gehad.
Mooi om te zien dat je een manier hebt gevonden om die info te verkrijgen. _/-\o_

Voor temp readout met ifconfig moet je (natuurlijk) wel -v parameter gebruiken en evt gericht de interface om alleen de data te krijgen die je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:58
Dan zou het op het Delta netwerk moeten werken :

https://genexis.eu/news/g...-for-new-xgs-pon-products

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 17:53
Nieuwe gebruiker op Delta glas. Althans, dan is de bedoeling. Ik heb bij de introductie 1,5 jaar geleden gevraagd naar bridgemodus en kreeg toen te horen dat dit wel kon met de Flex zakelijk optie erbij. Dan kreeg je een ander modem ofzo. Nu heb ik de nokia 2426 gekregen, het standaard modem voor XGS-PON netwerk.
Ik heb reeds een Unify dreammachine pro. (Ziggo in bridge)
Klopt het nu dat ik die flex zakelijk optie helemaal niet nodig heb, en dat ik een eigen SPF moet kopen en het dan kan gebruiken rechtstreeks op de UDM?
https://www.schenkict.nl/...vider-delta_fiber_netwerk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gamefreakin
sankop schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:24:
Nieuwe gebruiker op Delta glas. Althans, dan is de bedoeling. Ik heb bij de introductie 1,5 jaar geleden gevraagd naar bridgemodus en kreeg toen te horen dat dit wel kon met de Flex zakelijk optie erbij. Dan kreeg je een ander modem ofzo. Nu heb ik de nokia 2426 gekregen, het standaard modem voor XGS-PON netwerk.
Klopt het nu dat ik die flex zakelijk optie helemaal niet nodig heb, en dat ik een eigen SPF moet kopen en het dan kan gebruiken rechtstreeks op de UDM?
Bij Zakelijk Flex wordt inderdaad de optie voor een bridged modem door Delta geleverd. Maar zolang je een eigen ONT of SFP+ module koopt is dit niet nodig.

Je kan inderdaad die Zaram SFP+ module kopen en via de klantenservice aanmelden op het Delta netwerk.
Hij is niet officieel gecertificeerd, maar hij is aan te melden als de wel gecertificeerde CIG XG-99S.
Het PON ID en serienummer (nodig voor aanmelden) zijn gelijk aan de barcode, maar met ZarmCN vervangen voor ZRMT

Ook zijn losse ONTs als de Nokia XS-010X-Q mogelijk.

(volledige lijst van geteste apparaten en eventuele dingen om op te letten bij aanmelden is in de start post te vinden).

[ Voor 9% gewijzigd door gamefreakin op 09-09-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
sankop schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:24:
Klopt. Wat @gamefreakin hierboven zegt sluit ik me volledig bij aan.

Zelf heb ik een UDM-SE, voor 95% hetzelfde als jouw UDM-Pro. Jij kan net als ik de Zaram SFP+ ONT module in de 10 Gbps WAN SFP+ poort van je UDM-SE stoppen en elk abo afsluiten wat je maar wilt.

Neem je een door gamefreakin genoemde losse (Nokia) ONT, dan moet je die op je RJ45 WAN poort aansluiten en ben jij wel beperkt tot 1 Gbps. Prima als je het 1 Gbps abo neemt. Maar wil je 2 of zelfs 8 Gbps, dan moet je in het geval van de UDM Pro de SFP+ WAN poort benutten. Dat is het voornaamste om rekening mee te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:06
MooDyBLueS schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:19:
[...]

Klopt. Wat @gamefreakin hierboven zegt sluit ik me volledig bij aan.

Zelf heb ik een UDM-SE, voor 95% hetzelfde als jouw UDM-Pro. Jij kan net als ik de Zaram SFP+ ONT module in de 10 Gbps WAN SFP+ poort van je UDM-SE stoppen en elk abo afsluiten wat je maar wilt.

Neem je een door gamefreakin genoemde losse (Nokia) ONT, dan moet je die op je RJ45 WAN poort aansluiten en ben jij wel beperkt tot 1 Gbps. Prima als je het 1 Gbps abo neemt. Maar wil je 2 of zelfs 8 Gbps, dan moet je in het geval van de UDM Pro de SFP+ WAN poort benutten. Dat is het voornaamste om rekening mee te houden.
Voor de oplossing met de losse (Nokia) ONT kan je ook een Ubiquiti UACC-CM-RJ45-10G-MG - SFP+ transceivermodule gebruiken om een 10Gb koppeling te realiseren tussen de UDM Pro en de losse ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BBF.247 certificatie zou interoperabiliteit moeten garanderen maar zowel het BroadBand Forum als Genexis hebben mij indertijd laten weten dat die garantie (in mijn woorden) in praktijk een wassen neus is. Dat betrof indertijd de BBF.247 gecertificeerde Genexis ONT die KPN gebruikt maar niet goed bleek te werken op de DFN infra.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Naast de certificering vind ik de kwaliteit van de Genexis apparatuur ook zwaar onder de maat. De Genexis ONT’s die KPN gebruikt gaan regelmatig kapot na stroomuitval en ik heb ook foto’s voorbij zien komen waar een koeloppervlak geen contact maakte met de processor, waarschijnlijk ontbrak er een warmtegeleidend onderdeel. Het lijkt me toch niet voor niets dat KPN ze nu aan het wisselen is voor Nokia’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 10:33
Beste Tweakers,

Weet een van jullie of het inmiddels mogelijk is de Nokia XS-010X-Q tussen een "zakelijke" Delta glasvezel aansluiting uit te halen en de glasvezelkabel direct in een Fritz!Box 5590 Fiber te plaatsen? Deze specifieke aansluiting is van Delta maar wordt geleverd door een tussenpartij.

Alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door r132546e op 09-09-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
r132546e schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:04:
Beste Tweakers,

Weet een van jullie of het inmiddels mogelijk is de Nokia XS-010X-Q tussen een "zakelijke" Delta glasvezel aansluiting uit te halen en de glasvezelkabel direct in een Fritz!Box 5590 Fiber te plaatsen? Deze specifieke aansluiting is van Delta maar wordt geleverd door een tussenpartij.

Alvast bedankt!
Dat zal wel werken als je in de 5590 de VLAN setting van 100 naar 107 aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
ernstoud schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:47:
[...]

Dat zal wel werken als je in de 5590 de VLAN setting van 100 naar 107 aanpast.
Bedankt, helaas bij navraag tussenpartij Delta begreep ik dat Delta voor dit soort aansluiting de Nokia niet wil laten vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
r132546e schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:06:
[...]

Bedankt, helaas bij navraag tussenpartij Delta begreep ik dat Delta voor dit soort aansluiting de Nokia niet wil laten vervangen.
Dat zal dan met support door die tussenpartij te maken hebben? Want Delta heeft de plicht om elk modem, dat voldoet aan hun eisen, aan te sluiten. En de 5590 werkt met de AVM XGS-PON SFP prima op de DFN infra en komt met een Delta profiel. Kwestie van registreren en klaar.

Het is dus niet Delta die hier dwars ligt. Of bedoel je soms dat Delta de 5590 moet leveren in plaats van de Nokia ONT? Want dat doen ze niet. Bij zakelijke aansluitingen (het meest dure abonnement) kun je een Nokia XS-010x-q extra aanschaffen. Elk ander device moet je elders aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@r132546e Het is een Europees recht voor zowel consumenten als bedrijven om een eigen modem aan te mogen sluiten. Zie hier het nieuwsbericht van de ACM destijds.

Ze mogen het je dus niet weigeren. Ook moeten providers binnen het redelijke wat verwacht kan worden eventuele configuratie/instellingen openbaar maken om het werkend te krijgen. Verder is het wel aan jezelf om het werkend te krijgen en draaiend te houden en ook het eigen modem ergens aan te schaffen.

Welke tussenpartij is het als ik vragen mag? Als die echt niet mee wil werken, zou ik even bovenstaand artikel vriendelijk onder hun neus schuiven. En als dat niet werkt kan je altijd (dreigen met) naar de ACM stappen met een melding dat zij weigeren mee te werken. Zorg dan wel dat je hun reactie zwart op wit hebt staan, want met telefonisch contact kan de ACM weinig, die heeft bewijzen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
ernstoud schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:15:
[...]

Dat zal dan met support door die tussenpartij te maken hebben? Want Delta heeft de plicht om elk modem, dat voldoet aan hun eisen, aan te sluiten. En de 5590 werkt met de AVM XGS-PON SFP prima op de DFN infra en komt met een Delta profiel. Kwestie van registreren en klaar.

Het is dus niet Delta die hier dwars ligt. Of bedoel je soms dat Delta de 5590 moet leveren in plaats van de Nokia ONT? Want dat doen ze niet. Bij zakelijke aansluitingen (het meest dure abonnement) kun je een Nokia XS-010x-q extra aanschaffen. Elk ander device moet je elders aanschaffen.
Ik heb zeer goede ervaring met Delta direct (met zakelijk of particuliere aansluitingen) waar ik met succes en plezier door de laatste jaren meerdere type AVM FRITZ!Box routers direct op glas heb aangesloten. Hoofdreden is toch wel vanwege deze routers hun "mesh" functionaliteit, en goede support door AVM bij issues. En goede service bij Delta wanneer ik er direct niet zelf uit kom al kan dat wat tijd in beslag nemen.

In dit geval is Delta glasvezel geleverd via een tussenpartij welke de verbinding in beheer heeft, al heb ik geen idee wat dat specifiek in zou moeten houden. Technisch snap ik dat het zou moeten kunnen, weet alleen niet of ik voor mijn klant zin heb in getouwtrek. Er schijnt op mijn verzoek navraag te zijn gedaan door die tussenpartij bij Delta, en die zeggen nee. Aldus wat mij verteld is bij de vraag het met Delta te checken. De 5590 werkt via WAN op dit moment, maar dat kan in mijn ogen dus meer ideaal door die Nokia ertussenuit te halen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r132546e
MooDyBLueS schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:23:
@r132546e Het is een Europees recht voor zowel consumenten als bedrijven om een eigen modem aan te mogen sluiten. Zie hier het nieuwsbericht van de ACM destijds.

Ze mogen het je dus niet weigeren. Ook moeten providers binnen het redelijke wat verwacht kan worden eventuele configuratie/instellingen openbaar maken om het werkend te krijgen. Verder is het wel aan jezelf om het werkend te krijgen en draaiend te houden en ook het eigen modem ergens aan te schaffen.

Welke tussenpartij is het als ik vragen mag? Als die echt niet mee wil werken, zou ik even bovenstaand artikel vriendelijk onder hun neus schuiven. En als dat niet werkt kan je altijd (dreigen met) naar de ACM stappen met een melding dat zij weigeren mee te werken. Zorg dan wel dat je hun reactie zwart op wit hebt staan, want met telefonisch contact kan de ACM weinig, die heeft bewijzen nodig.
Bedankt voor je reply, zie PB m.b.t. de tussenpartij en mijn bericht hierboven. En ja, ik weet van de wetgeving af, heb al veel eigen "provider- apparatuur" vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@r132546e Begrijp ik het goed dat je dan 2 routers achter elkaar hebt draaien? Dat is meestal geen strak plan. Als je dat al doet, zet dan gezien het feit dat de Nokia geen bridge-modus kent, in ieder geval zoveel mogelijk uit op de Nokia. Ik weet uit mijn hoofd even niet of het allemaal mogelijk is met de Nokia, maar DHCP, firewall en dergelijke zou allemaal uitgezet moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
r132546e schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:41:
[...]

Bedankt voor je reply, zie PB m.b.t. de tussenpartij en mijn bericht hierboven. En ja, ik weet van de wetgeving af, heb al veel eigen "provider- apparatuur" vervangen.
Check, zoals ik het lees dus met name een tussenpartij die moeilijk aan het doen is. Er zal ongetwijfeld een reden zijn dat je die partij niet er tussenuit kan halen, maar fijn is anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
r132546e schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:37:
[...]

Ik heb zeer goede ervaring met Delta direct (met zakelijk of particuliere aansluitingen) waar ik met succes en plezier door de laatste jaren meerdere type AVM FRITZ!Box routers direct op glas heb aangesloten. Hoofdreden is toch wel vanwege deze routers hun "mesh" functionaliteit, en goede support door AVM bij issues. En goede service bij Delta wanneer ik er direct niet zelf uit kom al kan dat wat tijd in beslag nemen.

In dit geval is Delta glasvezel geleverd via een tussenpartij welke de verbinding in beheer heeft, al heb ik geen idee wat dat specifiek in zou moeten houden. Technisch snap ik dat het zou moeten kunnen, weet alleen niet of ik voor mijn klant zin heb in getouwtrek. Er schijnt op mijn verzoek navraag te zijn gedaan door die tussenpartij bij Delta, en die zeggen nee. Aldus wat mij verteld is bij de vraag het met Delta te checken. De 5590 werkt via WAN op dit moment, maar dat kan in mijn ogen dus meer ideaal door die Nokia ertussenuit te halen. :9
Zoals hierboven gezegd, Delta is verplicht elk device toe te laten dat aan hun eisen voldoet. Maar hier is dus een tussenpartij die bijvoorbeeld extra diensten levert, support o.i.d., en die mogen uiteraard wel eisen stellen welke apparaten zij ondersteunen. Het is dan echter wel uitermate flauw dat ze suggereren dat dit een issue van Delta zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:42:
@r132546e Begrijp ik het goed dat je dan 2 routers achter elkaar hebt draaien? Dat is meestal geen strak plan. Als je dat al doet, zet dan gezien het feit dat de Nokia geen bridge-modus kent, in ieder geval zoveel mogelijk uit op de Nokia. Ik weet uit mijn hoofd even niet of het allemaal mogelijk is met de Nokia, maar DHCP, firewall en dergelijke zou allemaal uitgezet moeten worden.
Volgens mij staat de 5590 nu achter een Nokia xs-010x-q ONT. Niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
ernstoud schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:47:
[...]

Volgens mij staat de 5590 nu achter een Nokia xs-010x-q ONT. Niets mis mee.
Dit is correct. Behalve dan dat één device het werk van twee zou kunnen doen nu de wetgeving daar is. Scheelt een stroomverbruiker en een mogelijk defect apparaat in het netwerk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
r132546e schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:49:
[...]

Dit is correct. Behalve dan dat één device het werk van twee zou kunnen doen nu de wetgeving daar is. Scheelt een stroomverbruiker en een mogelijk defect apparaat in het netwerk...
Er zijn ook voordelen. Delta beheert deze ONT, dus leveren ze firmware updates en bij problemen kunnen ze foutzoeken (en zullen ze sowieso altijd vragen het door hun geleverde device aan te sluiten). En zonder onderbreking - omdat je geen registratie hoeft te doen - kun je de 5590 bij defecten o.i.d. vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r132546e
ernstoud schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:54:
[...]

Er zijn ook voordelen. Delta beheert deze ONT, dus leveren ze firmware updates en bij problemen kunnen ze foutzoeken (en zullen ze sowieso altijd vragen het door hun geleverde device aan te sluiten). En zonder onderbreking - omdat je geen registratie hoeft te doen - kun je de 5590 bij defecten o.i.d. vervangen.
Daar heb je een goed punt ja, ook geen ramp natuurlijk nu. En we zijn al blij van Ziggo af te zijn.

Maar vriendelijke bedankt voor de toelichtingen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaMiNaToR
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-04 11:24
Typo!

[ Voor 99% gewijzigd door SaMiNaToR op 09-09-2024 19:35 ]

Pagina: 1 ... 60 ... 75 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.