Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaMiNaToR
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-04 11:24
Appletower schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:06:
@thatrunks Om via de pfSense een verbinding te krijgen met het Delta netwerk heb ik alleen een VLAN 100 aangemaakt voor de NIC die als WAN gaat dienen, vervolgens deze NIC toegekend aan mijn WAN interface en dan de IP instellingen goed zetten (zie screenshots).[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het helpt wel om na deze wijziging pfSense even te rebooten. Kan zijn dat je daarna nog enkele minuten moet wachten totdat Delta je een IP adres geeft. Iets met DHCP-timeout geloof ik als je wisselt tussen verschillende routers/firewalls.
Praten we hier dan over een rj45 nic of een glas poort? Ik zie een igc0 staan welke bij al mijn
apparatuur een rj45 ethernet poort betreft. Ik heb nu zelf een pfsense draaien met 2 sfp+ en
4 rj45 2.5GB nics. Daar moet hetzelfde gebeuren qua VLAN tagging (100) om rechtstreeks
met een Zaram op de FTU aangesloten te zitten. Jij zult het met een mediaconverter hebben
gedaan en dan de pfsense in over utp?

Op de website van Delta staat overigens dit (stap 4):
https://www.delta.nl/klan...fP88m0x7OvNwsGtq_QKsezKXJ

Ben benieuwd of er voor TV dan ook een VLAN 101 aangemaakt moet worden of dat alleen 100
volstaat voor beide (internet & TV)? Misschien weet iemand dat hier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Goedemorgen! Vandaag komt mijn Bridge Nokia XS-010X-Q van SchenkICT deze kant op. Ik heb het script paraat om te communiceren aan de servicedesk. Dank aan de tweakers die dit deelden! _/-\o_

Maar - en vergeef mij dat ik niet de volledige inhoud van dit complete topic heb kunnen absorberen dusver - ik vraag mij nog af na de openingspost:
Kan ik de glasvezel makkelijk vervangen? :? Uit de Nokia van Delta losmaken kortom en inbrengen in de Nokia die ik vandaag besteld heb?
Of moet ik dan nog ergens specifiek op letten, anders dan dat de aansluiting groen is, want dat is die... Specifieke behandeling nodig? Ik ben een beetje bang dat ik dat sprietje kan 'breken' - is dat terecht? Ik heb kortom nog nooit met glasvezel gewerkt dusver.

Dan, ik had het al opgezocht op het forum en op de TP-Link-site, maar de dubbelcheck: De DECO X20 set is in te stellen in Routermodus met de gewenste VLAN-setting dacht ik toch?
Daarnaast gebruik ik inmiddels managed gigabit switches in mijn LAN, maar dat is dus achter de eerste Deco, die als Hoofd Deco in router praat tegen mijn LAN.
De snelheden zijn momenteel - voor de Doe-het-zelf setup van kracht is, perfect overigens... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EAGl0oD4WIYLGJzBEJA-SuEqGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/87nPEoV6MyC5RLYxhQzZ69SQ.png?f=user_large

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:26

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Ulysses schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:00:
Goedemorgen! Vandaag komt mijn Bridge Nokia XS-010X-Q van SchenkICT deze kant op. Ik heb het script paraat om te communiceren aan de servicedesk. Dank aan de tweakers die dit deelden! _/-\o_

Maar - en vergeef mij dat ik niet de volledige inhoud van dit complete topic heb kunnen absorberen dusver - ik vraag mij nog af na de openingspost:
Kan ik de glasvezel makkelijk vervangen? :? Uit de Nokia van Delta losmaken kortom en inbrengen in de Nokia die ik vandaag besteld heb?
Of moet ik dan nog ergens specifiek op letten, anders dan dat de aansluiting groen is, want dat is die... Specifieke behandeling nodig? Ik ben een beetje bang dat ik dat sprietje kan 'breken' - is dat terecht? Ik heb - vergeef mij - nog nooit met glasvezel gewerkt dusver kortom.

Dan, ik had het al opgezocht op het forum en op de TP-Link-site, maar de dubbelcheck: De DECO X20 set is in te stellen in Routermodus met de gewenste VLAN-setting dacht ik toch?
Daarnaast gebruik ik inmiddels managed gigabit switches in mijn LAN, maar dat is dus achter de eerste Deco, die als Hoofd Deco in router praat tegen mijn LAN.
De snelheden zijn momenteel - voor de Doe-het-zelf setup van kracht is, perfect overigens... [Afbeelding]
De glasvezel is gemakkelijk uit het originele modem te halen door aan de onderkant het schroefje los te draaien en dan de onderkant er vanaf te schuiven. Het sprietje breken.. dan moet je wel heel gek ermee doen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBKOFjdSYx9d75V0QF9rzImO2Tk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FOf6BSYp6eNRHCNSLCcMJscJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Enige waar je op moet letten is dat je de aansluiting nergens tegen aandrukt of in legt. Als de glasvezelaansluiting smerig wordt dat werkt het niet meer (goed). Ook stof kan er voor zorgen dat er het niet meer goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 17:57
Spullen gereed leggen en de vezel zoveel mogelijk met de kop naar beneden wijzen waar mogelijk ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:35:
Enige waar je op moet letten is dat je de aansluiting nergens tegen aandrukt of in legt. Als de glasvezelaansluiting smerig wordt dat werkt het niet meer (goed). Ook stof kan er voor zorgen dat er het niet meer goed werkt.
Natuurlijke neiging is er op blazen. Ook niet doen, kleine aerosolen in de ademlucht zijn voldoende om de vezel te vervuilen.

Reinigingspen gebruiken is altijd een goed idee: https://www.routershop.nl...t-en-fc-connectoren-70991 maar wellicht wat overkill voor die ene keer dat je hem dan gebruikt.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

We zijn zo ver. Het was inderdaad een fluitje van een cent. Open schroeven en voorzichtig de draad er uit leiden... dit ging zonder onverwachte dingen, en inmiddels knippert er een lampje verwachtingsvol. Delta is op de hoogte dan ook. And now we wait O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DQdMKTwnqA-Ibs_4Hhkgh0WA0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OtBPx8ReutAWvRLz4N0X7emq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Okay, ik heb een 'groene pon' en kreeg al binnen hetzelfde uur bevestiging van Delta dat mijn modem 'het deed'
Maar nu krijg ik met geen mogelijkheid de Deco X20 set op de juiste manier, met VLAN 100 e.d. geconfigureerd. Heeft iemand ooit wel eens een Deco geprobeerd aan te sluiten op de Nokia?
Hoe gaat dat dan?
Ik heb hem in Router modus staan, ik heb een statische route toegevoegd zoals hier staat:
https://www.delta.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze/
maar ik kan nog niet met de wereld praten via dit modem op dit moment...
Het schakelen tussen de 4G verbinding als hotspot aan mijn PC en vervolgens weer in het LAN duiken zonder verbinding, kan zorgen dat ik wat traag reageer.

FIXED!
Het moest VLAN107 zijn in mijn geval. Verzin het maar eens! Haha! Maar gelukkig wist @wbschenk dit dan wel! Woei! _/-\o_

Toevoeging:
Nu alles ingeregeld, Home Assistant werkt zoals ik precies wenste met transparante DNS benadering dus van binnen naar buiten en weer terug, zonder problemen nu eindelijk! En! Op de beloofde snelheid! Kleinigheidje is dat de testsite nu denkt dat ik in Schiedam woon, maar wees gerust: Daar kom ik liever zo min mogelijk verder ;-) O-) _/-\o_
Nogmaals veel Dank iedereen voor het delen van ervaringen en het opzetten van deze maatwerk-oplossing! Heel blij mee! O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju55fMdHSmSe39sAu9QnCvfxZNk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AXqBklH8R6pYqr2il5RdFRol.png?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Ulysses op 11-09-2024 18:28 . Reden: speedtest, en toevoeging ]

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Mogelijk is het al eerder gevraagd mar kan het niet direct vinden, ik maak gebruik van de Huawei ONT met eigen router en dat werkt prima. Nu heb ik ook VOIP en dat wil ik gaan gebruiken als dat niet al te lastig is.

Kan dat in combinatie met die Huawei ONT?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Freezhost schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:45:
Mogelijk is het al eerder gevraagd mar kan het niet direct vinden, ik maak gebruik van de Huawei ONT met eigen router en dat werkt prima. Nu heb ik ook VOIP en dat wil ik gaan gebruiken als dat niet al te lastig is.

Kan dat in combinatie met die Huawei ONT?
Uiteraard. Een losse ONT (heel simpel gezegd) converteert glas naar ethernet. Wat je nodig hebt is een ATA zoals deze: https://www.voipshop.nl/p...er-voor-2-telefoons-51580 en een VoIP (SIP) account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sankop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03 17:53
@gamefreakin @MooDyBLueS
Ik heb ondertussen ook gebeld met Delta. Het vreemde is dus wel dat ook bij het flex zakelijk ze GEEN bridge modus meer doen. Ik ben ook doorverbonden naar een technische medewerker nadat ik protesteerde omdat mij dit bij de introductie in ons dorp dit wel zo verteld was. Kan niet klinkt mij meer als "willen we niet" maar goed, ik heb dus maar een Zaram SFP gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sankop schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:58:
@gamefreakin @MooDyBLueS
Ik heb ondertussen ook gebeld met Delta. Het vreemde is dus wel dat ook bij het flex zakelijk ze GEEN bridge modus meer doen. Ik ben ook doorverbonden naar een technische medewerker nadat ik protesteerde omdat mij dit bij de introductie in ons dorp dit wel zo verteld was. Kan niet klinkt mij meer als "willen we niet" maar goed, ik heb dus maar een Zaram SFP gekocht.
Alleen nog bij Zakelijk Pro en dan is de ONT gratis bij een 3 jaar abonnement.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VictorSullivan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:59
Hier een Nokia modem ontvangen van SchenkICT , bedankt daarvoor ! Gisteren rond de middag viel de Caiway verbinding weg , alles omgezet zoals de handleiding en zojuist het SMSje van Delta gekregen & een groen PON lampje.

VLAN instellingen juist gezet in de router en alles werkt top , snelheid nog even verder testen maar speedtest komt wel aardig in de buurt met wat ik bij Caiway had dus prima.

Heel erg bedankt voor de uitstekende handleiding allemaal , je zou haast zeggen dat Delta dit zelf zou moeten opnemen in hun FAQ !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
VictorSullivan schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:07:
Hier een Nokia modem ontvangen van SchenkICT , bedankt daarvoor ! Gisteren rond de middag viel de Caiway verbinding weg , alles omgezet zoals de handleiding en zojuist het SMSje van Delta gekregen & een groen PON lampje.

VLAN instellingen juist gezet in de router en alles werkt top , snelheid nog even verder testen maar speedtest komt wel aardig in de buurt met wat ik bij Caiway had dus prima.

Heel erg bedankt voor de uitstekende handleiding allemaal , je zou haast zeggen dat Delta dit zelf zou moeten opnemen in hun FAQ !
Fijn om te horen dat het zo soepel is gegaan! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxduinhoven
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21-09-2024
Ook hier vandaag lid geworden van de Delta club!

Gelijk bij SchenkICT de Zaram SFP met bijhorende fiber besteld. Want ik heb thuis een UDM pro die eerst via Ziggo in bridge modus draaide. En ik nu direct op Delta wil aansluiten.

Het modem van Delta kwam binnen en zo nieuwsgierig als ik ben steek ik deze natuurlijk gelijk in de FTU. Om te kijken of deze al verbinding maakt en de snelheid haalt.
Maar zodra het pon lampje ging branden kreeg ik bericht van ziggo dat hun verbinding werd stop gezet. En dat was te merken. Binnen 1 min viel alles uit thuis 🫨….

Nu dus maar voor nood wat kabels om gestoken in een unmanaged switch en de meest belangrijke dingen aangesloten, uiteraard het modem van delta de dhcp range aanmoeten passen en de wifi naam…

Als het goed is komt morgen de sfp module binnen, alleen moet ik wachten tot maandag dat de tech afdeling bereikbaar is van Delta om dit om te zetten volgens de klantenservice….. 🫢

Tot nu toe levert het allemaal erg veel gestress en problemen op en werk nog geen 20% van alles in huis 😂

Ook heb ik alvast IP standaard omgezet naar dynamisch IP. Alleen veranderd het IP adres niet, en als ik nu weer in mijn delta account kijk is hij weer terug naar standaard IP… iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxduinhoven
justdaboo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:59:
[...]

Idd, ik heb een standaard script klaar staan voor als ik een registratie doe. Zodra ik een medewerker toegewezen krijg plek ik dit in de chat:

Goede dag %naam%,
Graag wil ik mijn eigen modem aanmelden voor provisioning.

Postcode: %postcode%
Huisnummer: %nr%
Klant nr: %klntnr%
Modem: CIG XG-99S
PON-ID: %ponid%
Serie nummer: %sn%
MAC: %random-mac%
Mail adres voor melding(en): %email%

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
%Naam abonnementhouders%

LETOP
Hierin staat in mijn geval de CIC XG-99S vermeld in geval van FS of Zaram module. Dus als je bv een Nokia aanmeld moet daar natuurlijk het juiste merk/type staan O-)
Wat vul je in bij het serie nummer als ik vragen mag @justdaboo ?
Het sn van de zaram sfp of van het modem wat je gaat aansluiten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
maxduinhoven schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:28:
[...]

Als het goed is heb je net op de mail een voorbeeld ontvangen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
maxduinhoven schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:58:

Gelijk bij SchenkICT de Zaram SFP met bijhorende fiber besteld. Want ik heb thuis een UDM pro die eerst via Ziggo in bridge modus draaide. En ik nu direct op Delta wil aansluiten.

Het modem van Delta kwam binnen en zo nieuwsgierig als ik ben steek ik deze natuurlijk gelijk in de FTU. Om te kijken of deze al verbinding maakt en de snelheid haalt.
Maar zodra het pon lampje ging branden kreeg ik bericht van ziggo dat hun verbinding werd stop gezet. En dat was te merken. Binnen 1 min viel alles uit thuis 🫨….

Nu dus maar voor nood wat kabels om gestoken in een unmanaged switch en de meest belangrijke dingen aangesloten, uiteraard het modem van delta de dhcp range aanmoeten passen en de wifi naam…

Als het goed is komt morgen de sfp module binnen, alleen moet ik wachten tot maandag dat de tech afdeling bereikbaar is van Delta om dit om te zetten volgens de klantenservice….. 🫢

Tot nu toe levert het allemaal erg veel gestress en problemen op en werk nog geen 20% van alles in huis 😂

Ook heb ik alvast IP standaard omgezet naar dynamisch IP. Alleen veranderd het IP adres niet, en als ik nu weer in mijn delta account kijk is hij weer terug naar standaard IP… iemand hier ervaring mee?
Het is altijd handig - maar nu te laat dus - om het oude abonnement nog even voort te zetten. Je weet immers niet of het nieuwe abonnement direct gaat werken.

Omzetten naar dynamisch IP kan enkele uren duren. Werkt het via de website niet dan via chat laten omzetten, gaat sneller.

En het serienummer (= PON ID) staat op de SFP als ZarmCN12345678 opgeven als ZRMT12345678.

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 13-09-2024 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Het is altijd handig - maar nu te laat dus - om het oude abonnement nog even voort te zetten. Je weet immers niet of het nieuwe abonnement direct gaat werken.
Tja, inderdaad. Ik heb gisteren pas mijn Ziggo-modem ingeleverd nadat alles en exact zo werkte als ik wenste, en als het goed is komt 21 september precies de einddatum van het 3-jarig zakelijke contract bij Ziggo. Ik heb dan tussen 2-9 en 21-9 de overstap kunnen maken, inclusief lokale netwerk verbeteringen. Wel heb ik daarmee een paar euro extra betaald mogelijk, maar ik had gespaard voor deze migratie. Mocht er een alles-in-1 provider overstap handleiding gemaakt worden, waarbij in het geval van een nieuwe aansluiting van glasvezel, of gewoon omdat iemand niet op 1 dag de knop wil omzetten - dan is dit een waardevolle toevoeging lijkt me.

Ik vind het wel sneu voor @maxduinhoven nu - een weekend zonder vaste lijn internet, the horror... Succes met je ontwenning! :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 09:05
Instructies werken goed. Net bij Delta mijn UDM Pro rechtstreeks aangesloten via een Zaram SFP+. Om 15:03 via chat aangevraagd en werd om 15:25 gebeld dat ze het hadden aangepast en ik was weer online.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxduinhoven
wbschenk schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:55:
[...]

Als het goed is heb je net op de mail een voorbeeld ontvangen ;)
Yes super dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxduinhoven
Matthijs Hoekstra schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:59:
Instructies werken goed. Net bij Delta mijn UDM Pro rechtstreeks aangesloten via een Zaram SFP+. Om 15:03 via chat aangevraagd en werd om 15:25 gebeld dat ze het hadden aangepast en ik was weer online.
Oh dat is heel mooi snel geregeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxduinhoven
ernstoud schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:09:
[...]

Omzetten naar dynamisch IP kan enkele uren duren. Werkt het via de website niet dan via chat laten omzetten, gaat sneller.

En het serienummer (= PON ID) staat op de SFP als ZarmCN12345678 opgeven als ZRMT12345678.
Top dankjewel! Ik had net een mail gehad van @wbschenk 👍🏼

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxduinhoven
Ulysses schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:21:
[...]

Tja, inderdaad. Ik heb gisteren pas mijn Ziggo-modem ingeleverd nadat alles en exact zo werkte als ik wenste, en als het goed is komt 21 september precies de einddatum van het 3-jarig zakelijke contract bij Ziggo. Ik heb dan tussen 2-9 en 21-9 de overstap kunnen maken, inclusief lokale netwerk verbeteringen. Wel heb ik daarmee een paar euro extra betaald mogelijk, maar ik had gespaard voor deze migratie. Mocht er een alles-in-1 provider overstap handleiding gemaakt worden, waarbij in het geval van een nieuwe aansluiting van glasvezel, of gewoon omdat iemand niet op 1 dag de knop wil omzetten - dan is dit een waardevolle toevoeging lijkt me.

Ik vind het wel sneu voor @maxduinhoven nu - een weekend zonder vaste lijn internet, the horror... Succes met je ontwenning! :X
Nou dat was dus ook wat mijn bedoeling was. Maar blijkbaar hebben ze toch de overstap service aangevraagd. Maarja het is nu even helaas niet anders. Voor nood maar het Nokia modem even ingesteld en wat devices aangesloten zonder al te veel aan te passen in m’n netwerk, helaas kan het Nokia ding niet in bridge en vreet de UDM pro het niet als je een lan netwerk aan de wan aansluit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Overigens, kennen we deze nog? 1999 belde ;-)
Toch maar besloten voor 'de leerervaring' te gaan uitzoeken hoe ik dit laat praten met mijn verbinding en de geleverde SIP-gegevens van Delta.
Als het goed is komt daar morgen iets voor binnen ook nog om het met elkaar te laten praten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-WhFTN1jdik7Na1bvwMOB_OiN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nANYfs8cDuHHBus99f0DghIC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maxduinhoven schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:28:
[...]

Zie TS, als SN mag je een geloofwaardig nummer opgeven. Dit is voornamelijk administratief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
maxduinhoven schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:58:

[…]
Ik heb een toevoeging aan de startpost gedaan over de overstapservice. Altijd goed om bewust van te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
robertwebbe schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:01:
[...]

Ik heb een toevoeging aan de startpost gedaan over de overstapservice. Altijd goed om bewust van te zijn.
Alleen bij overstapservice. Iets wat veel mensen niet hebben bij Delta omdat de glasvezel nieuw wordt aangelegd en dan wordt overstapservice normaal gesproken niet gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 16:12
maxduinhoven schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:33:
[...]
Voor nood maar het Nokia modem even ingesteld en wat devices aangesloten zonder al te veel aan te passen in m’n netwerk, helaas kan het Nokia ding niet in bridge en vreet de UDM pro het niet als je een lan netwerk aan de wan aansluit.
Jazeker wel, alleen niet een lan in hetzelfde bereik als de UDM. Stel de Nokia lan in op 192.168.3.x of hoger en je UDM (die net als de Nokia standaard 192.168.1.x gebruikt) zal prima werken achter de Nokia. Als je op de Nokia dan ook nog instelt dat de UDM in de dmz staat dan wordt al het verkeer naar je UDM doorgeleid waardoor eventuele port forwards op de UDM gewoon prima werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:26:
[...]

Dat geldt voor het MAC adres. Ik denk dat het raadzaam is voor PON ID en S/N hetzelfde door te geven. Het PON ID dus, wat Zaram het S/N noemt. Verwarrend.
Uhh ja en nee, want ze hebben aan een matchende vendor (voor het profiel) en je PON ID genoeg, alleen als er iemand aan de andere kant dingen door elkaar haalt wordt het een issue. Ik geef ook altijd het PON ID op. Daarom verwees ik tevens naar de TS. *O*

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 14-09-2024 09:24 ]

• marcogos
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-09 10:19
Router raakt global ipv6 adres kwijt:

Sinds gisteren heb ik een Nokia XS-010X-Q aangesloten op mijn 1Gbps Delta glasvezel. Dat is snel en goed gegaan. De modem is aangesloten op een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra. Bij de WAN instellingen heb ik gekozen voor DHCPv6 met prefix 56, DNS server op auto. De router krijg dan een ipv6 adres, maar raakt die meeste binnen 10 minuten ook weer kwijt. Hierdoor verliezen mijn devices ook hun global ipv6 adres.

Iemand tips wat ik zou kunnen doen om dit op te lossen (anders dan het uitschakelen van ipv6 ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxduinhoven
Ethefox schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:05:
[...]

Jazeker wel, alleen niet een lan in hetzelfde bereik als de UDM. Stel de Nokia lan in op 192.168.3.x of hoger en je UDM (die net als de Nokia standaard 192.168.1.x gebruikt) zal prima werken achter de Nokia. Als je op de Nokia dan ook nog instelt dat de UDM in de dmz staat dan wordt al het verkeer naar je UDM doorgeleid waardoor eventuele port forwards op de UDM gewoon prima werken.
Hm… dat is mij niet gelukt. Had de Nokia op 192.168.100.x ingesteld (geen gebruikte range op de udm) en idd dmz. Maar het werkte niet. Udm blijf aangeven geen internetverbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:02
maxduinhoven schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:48:
[...]

Hm… dat is mij niet gelukt. Had de Nokia op 192.168.100.x ingesteld (geen gebruikte range op de udm) en idd dmz. Maar het werkte niet. Udm blijf aangeven geen internetverbinding.
Nokia op 192.168.100.1/24 (kleiner zou beter zijn)
UDM Wan op 192.168.100.2/24
gateway op 192.168.100.1
DNS 1.1.1.1 of andere zou ook de nokia kunnen zijn

En gewoon kabeltje van Nokia naar WAN poort

En het zou moeten werken hoor

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

psdata schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:01:
En gewoon kabeltje van Nokia naar WAN poort

En het zou moeten werken hoor
Hoewel ik geen ervaring heb met de UDM, weet ik wel dat ik precies hetzelfde gezeur had aanvankelijk met de Deco X20-set. Ik had de X20 dan in Router modus gezet. Die verwachtte dan toch een extern adres volgens mij echt.
Het is niet vanzelfsprekend dat je een lokale IP-range aansluit op die manier volgens mij. En zelfs als ik het eventjes werkend had, klapte het er later toch weer uit. Blijkbaar zijn ip-adressen in de range 192.168 besprenkeld met 'magie' die het niet geschikt voor 'WAN" maken ... Denk ik hoor...

[ Voor 7% gewijzigd door Ulysses op 14-09-2024 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Ulysses schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:24:
[...]

Hoewel ik geen ervaring heb met de UDM, weet ik wel dat ik precies hetzelfde gezeur had aanvankelijk met de Deco X20-set. Ik had de X20 dan in Router modus gezet. Die verwachtte dan toch een extern adres volgens mij echt.
Het is niet vanzelfsprekend dat je een lokale IP-range aansluit op die manier volgens mij. En zelfs als ik het eventjes werkend had, klapte het er later toch weer uit. Blijkbaar zijn ip-adressen in de range 192.168 besprenkeld met 'magie' die het niet geschikt voor 'WAN" maken ... Denk ik hoor...
Naar mijn weten moet dit altijd werken, want je gebruikt het gewoon als "glue" plak tussen subnetwerkje.
Vind je 192.168. lastig gebruik je toch 10.0. als je maar reeksen gebruik welke staan geregistreerd als not routeble internet vrije adressen.

Non-routable IP address ranges as defined by RFC 1918

10.0. 0.0 – 10.255. 255.255 (10.0. 0.0/8)
172.16. 0.0 – 172.31. 255.255 (172.16. 0.0/12)
192.168. 0.0 – 192.168. 255.255 (192.168. 0.0/16)

Alleen het moet gewoon met elkaar kloppen en disable DHCP maar, en werk static. Dan weet je teminste wat er gebeurd.
En je moet er geen adressen gebruiken die je ook elders in je netwerk zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
psdata schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:54:
172.16. 0.0 – 172.31. 255.255 (172.16. 0.0/12)
Die gebruik ik als netwerk op de oude Genexis 7840 en daar weer achter een Ubiquiti UniFi USG die gewoon zijn default LAN netwerk gebruikt als Management VLAN en dat werkt al heel lang prima :)

Maar als je zo'n UDM/UDR/whatever ding hebt dan kan ik me voorstellen dat die overal moeilijk over doet en al helemaal als je alles aan dat Ubiquiti UniFi Cloud gebeuren hebt gehangen... :X :| :/
En je moet er geen adressen gebruiken die je ook elders in je netwerk zitten.
Uiteraard d:)b

Maar ehh...

Gezien de nog steeds hoge activiteit van dit topic lijkt het me veilig om aan te nemen dat Delta/Caiway het nog steeds vertikt om een Nokia 010 ONT aan hun Consument klanten te leveren op wat voor manier dan ook zoals andere ISP's zoals ODIDO en vele anderen op hun eigen Delta netwerk het WEL doen :?

Ik zit namelijk een beetje te twijfelen wat ik qua XGS-PON overstap ga doen en wat me daarbij het minste gezeik oplevert en alle keuzes zijn een beetje "Meh..." tot nu toe in principe dus misschien maar eens de keuze van het ONT verhaal laten afhangen denk ik dan :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maxduinhoven
Vanmorgen rond 9 uur mijn eigen modem aangemeld en zojuist weer verbinding! Mooi snel geregeld!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el-6xyuq8e1s0HxEGiXsYVRDC_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFIGVdhgQu1KAsYoX5lhxj0t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SaMiNaToR
Vrijdag is het zover en wordt mijn 2GBit lijn geactiveerd van Delta. Ik heb ook de Zaram besteld, is overigens al binnen, en deze gaat rechtstreeks in mijn PfSense router met 2x SFP+ poort. Alles is helemaal geconfigureerd, VLAN aangemaakt zoals hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmrfq4d3_lPAXIYvUJubgOWHkvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Isi3P6LzPTWRH5g3Zd9GwsrL.jpg?f=fotoalbum_large

En vervolgens deze VLAN op mijn WAN interface gezet zoals hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqzQmQO2fQE0Z3S6pKHkWbT3VM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MghNhzQWIR2TG8ucZziZmvmW.jpg?f=fotoalbum_large

Zou zo verder goed moeten gaan, mocht ik iets over het hoofd zien dan hoor ik het natuurlijk graag.

Grtz,

SaM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmeijer18
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-03 16:51

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Nou vandaag is ook mijn nieuwe abonnement bij Delta ingegaan na zelf de overstap te hebben gemaakt vanaf Caiway. Installatie verliep soepel zonder enige problemen alleen kwam ik er al snel achter dat ik niet de 2gb haal via mijn eigen router maar wel via het Nokia modem van Delta (bekabeld)

Ik gebruik namelijk geen wifi van het Nokia modem, deze heb ik direct uitgeschakeld en direct mijn eigen router TP-Link Archer AXE75 aangesloten op de 2.5GB poort van het Nokia modem. Mijn eigen router heb ik nog niet gereset maar via de wifi haal ik max 950mb download en upload, bekabeld richting mijn pc vanaf mijn TP Link router haal ik ook maximaal deze snelheden. Eenmaal rechtstreeks via het Nokia modem van Delta haal ik op mijn pc 2GB download en upload.

Al een hele chat gehad zojuist met de klantenservice van Delta en zei geven dus direct aan dat het probleem in de router van mij zit en dat zij hier niks mee kunnen want zij kunnen geen externe apparatuur beheren. Daarbij aangegeven of zij een workflow kunnen draaien op mijn router en dit was dus niet mogelijk.

Iemand tips of ideeën hoe ik dit misschien op zou kunnen lossen? Is het nodig om mijn eigen router te resetten na de overstap naar Delta of gaat dit geen verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Mijn eigen router heb ik nog niet gereset maar via de wifi haal ik max 950mb download en upload, bekabeld richting mijn pc vanaf mijn TP Link router haal ik ook maximaal deze snelheden
@rmeijer18 toen ik delta Setup aanvankelijk met overgehevelde netwerk instellingen van de Deco M4R van mijn Ziggo dacht netjes te kopiëren en overnemen, bleek al gauw dat ik op de nieuwe Delta setup slechts 100/30 Mbit kon halen. Toevallig precies wat ik bij Ziggo had als abonnement. Nu weet ik niet meer precies of ik ooit iets ingesteld had, maar je router instellingen volledig wipen lijkt mij absoluut een goede kans op succes hebben alsnog de gewenste snelheid te behalen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ulysses op 16-09-2024 21:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SaMiNaToR
rmeijer18 schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:41:
Nou vandaag is ook mijn nieuwe abonnement bij Delta ingegaan na zelf de overstap te hebben gemaakt vanaf Caiway. Installatie verliep soepel zonder enige problemen alleen kwam ik er al snel achter dat ik niet de 2gb haal via mijn eigen router maar wel via het Nokia modem van Delta (bekabeld)

Ik gebruik namelijk geen wifi van het Nokia modem, deze heb ik direct uitgeschakeld en direct mijn eigen router TP-Link Archer AXE75 aangesloten op de 2.5GB poort van het Nokia modem. Mijn eigen router heb ik nog niet gereset maar via de wifi haal ik max 950mb download en upload, bekabeld richting mijn pc vanaf mijn TP Link router haal ik ook maximaal deze snelheden. Eenmaal rechtstreeks via het Nokia modem van Delta haal ik op mijn pc 2GB download en upload.

Al een hele chat gehad zojuist met de klantenservice van Delta en zei geven dus direct aan dat het probleem in de router van mij zit en dat zij hier niks mee kunnen want zij kunnen geen externe apparatuur beheren. Daarbij aangegeven of zij een workflow kunnen draaien op mijn router en dit was dus niet mogelijk.

Iemand tips of ideeën hoe ik dit misschien op zou kunnen lossen? Is het nodig om mijn eigen router te resetten na de overstap naar Delta of gaat dit geen verschil maken?
Kan het mis hebben echter lees ik in onderstaand artikel over jouw eigen router dat deze slechts 1Gbit poorten heeft incl. de WAN poort. Dan zal het nooit sneller worden dan dat...

review: TP-Link AXE75 - 6GHz-router voor een instapprijs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

SaMiNaToR schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:03:
[...]

Kan het mis hebben echter lees ik in onderstaand artikel over jouw eigen router dat deze slechts 1Gbit poorten heeft incl. de WAN poort. Dan zal het nooit sneller worden dan dat...

review: TP-Link AXE75 - 6GHz-router voor een instapprijs
Nu je dit benoemd ben ik ook even gaan kijken en de TP Link router heeft idd alleen 1Gbit poorten.. Foutje van mijn kant :D dan gaat hij idd nooit de snelheden halen die ik verwacht..

De zoektocht naar een nieuwe router gaat weer van start.. iemand suggesties betreft router die wel beschikt over 2.5Gbit poorten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
rmeijer18 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:11:
[...]

Nu je dit benoemd ben ik ook even gaan kijken en de TP Link router heeft idd alleen 1Gbit poorten.. Foutje van mijn kant :D dan gaat hij idd nooit de snelheden halen die ik verwacht..

De zoektocht naar een nieuwe router gaat weer van start.. iemand suggesties betreft router die wel beschikt over 2.5Gbit poorten?
De Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Max

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:42
[...]

Mikrotik RB5009 _/-\o_ Alhoewel "maar" één ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

En overweeg dan een nieuwe router met een SFP+ poort of koop erbij een Nokia of Huawei ONT. Zie topic start.

Twee routers achter elkaar… brrr…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:48
[b]ernstoud schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:47:

Twee routers achter elkaar… brrr…
Twee routers is niet zo erg... 2x NAT wel :P
Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wbschenk schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:28:
De Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Max
Die je geweldig beperkt vanwege de kreupele UniFi Controller webGUI -O-

Dan is dit veel leuker :
Houtenklaas schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:38:
Mikrotik RB5009 _/-\o_ Alhoewel "maar" één ...
Of wat leuks van DrayTek zoals Lethalis in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" :)

Of gewoon een DIY Router =>
- Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
- Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

:Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaMiNaToR
Ik kan deze PfSense router zeker aanraden.
Heb deze onlangs zelf aangeschaft en dit is echt een top machine. Heeft twee 10Gbit SFP+ glaspoorten en vier 2.5Gbit rj45 poorten. Je moet wel zelf nog ddr5 geheugen en een SSD toevoegen. Met PfSense kun je eigenlijk alles instellen zoals je maar wilt. En eigenlijk hoef je met deze overkill nooit weer iets nieuws te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SaMiNaToR schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:48:
Heb deze onlangs zelf aangeschaft en dit is echt een top machine. Heeft twee 10Gbit SFP+ glaspoorten en vier 2.5Gbit rj45 poorten. Je moet wel zelf nog ddr5 geheugen en een SSD toevoegen. Met PfSense kun je eigenlijk alles instellen zoals je maar wilt. En eigenlijk hoef je met deze overkill nooit weer iets nieuws te kopen.
Nice! Wat verbruikt hij aan stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:40
Met dank aan dit topic vanaf vandaag een eigen modem actief icm een Delta glas verbinding. Het verliep allemaal zeer soepel, hierbij mijn ervaring.

Toen eenmaal het dynamische IP was toegewezen op de Delta Nokia unit heb ik gistermiddag via chat mijn modem (Nokia XS-010X-Q) aangemeld. Vanochtend mailtje binnen dat "de storing is opgelost". Ik heb geen verlies van internet gemerkt. Ook na het mailtje nog steeds internet via de Delta Nokia unit. Maar eenmaal mijn modem aangesloten en na een paar minuten al een werkende WAN verbinding.

Setup (Cogas gebied):
Nokia XS-010X-Q
Ubiquiti Dream Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hier nog wat interessante alternatieven van GoWin:
https://www.gowinfanless....vice/r86s-firewall-router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:14
Met het eigen geheugen en een SSD kom je aan een prijs waarbij je naar mijn idee beter zoiets kunt nemen toch?
https://shop.opnsense.com...sktop-security-appliance/

Ik heb die in ieder geval gehaald vorig jaar; krijg je een business licentie van OPNSense erbij voor een jaar en van Nederlandse bodem. Daarnaast is die garantie toch ook wel erg fijn om te hebben. Werkt perfect icm de Zaram voor 1gbit glas (via KPN in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcogos
  • Laatst online: 17-09 10:19
@Coolhva Als je de gegevens (beste via chat) doorgeeft aan Delta, dan wordt de opmerking geplaatst de nieuwe ONT direct aan te sluiten. Je hebt dan tijdelijk geen internet. Feitelijk hoef je de nieuwe ONT niet direct te plaatsen. Dat heb ik ook niet gedaan. Na een tijdje krijg je namelijk een WhatsApp waarin staat dat de gegevens van je nieuwe ONT op naam gezet is en dat je deze kunt aansluiten. Daarin staat ook vermeld dat je aan de WAN kant van je router het VLAN ID op 100 moet zetten. Daarmee is de downtime feitelijk enkele minuten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
marcogos schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:21:
@Coolhva Als je de gegevens (beste via chat) doorgeeft aan Delta, dan wordt de opmerking geplaatst de nieuwe ONT direct aan te sluiten. Je hebt dan tijdelijk geen internet. Feitelijk hoef je de nieuwe ONT niet direct te plaatsen. Dat heb ik ook niet gedaan. Na een tijdje krijg je namelijk een WhatsApp waarin staat dat de gegevens van je nieuwe ONT op naam gezet is en dat je deze kunt aansluiten. Daarin staat ook vermeld dat je aan de WAN kant van je router het VLAN ID op 100 moet zetten. Daarmee is de downtime feitelijk enkele minuten.
Die laatste zin begrijp ik niet. Er kan maar 1 ONT tegelijk aangemeld zijn (vroeger 2).

Dus de Nokia XS-2426g-b aansluiten, testen of alles werkt en CGNAT uit laten zetten.
Vervolgens eigen ONT aanmelden met de juiste gegevens.
Zodra Delta daarmee aan de slag gaat werkt de 2426 niet meer.
Wachten tot afmelden ticket, kan uren duren, soms gaat het snel. Niet doen op vrijdagmiddag.
Eigen ONT aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaMiNaToR
mrdemc schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:29:
[...]

Met het eigen geheugen en een SSD kom je aan een prijs waarbij je naar mijn idee beter zoiets kunt nemen toch?
https://shop.opnsense.com...sktop-security-appliance/

Ik heb die in ieder geval gehaald vorig jaar; krijg je een business licentie van OPNSense erbij voor een jaar en van Nederlandse bodem. Daarnaast is die garantie toch ook wel erg fijn om te hebben. Werkt perfect icm de Zaram voor 1gbit glas (via KPN in mijn geval).
Toen ik mijn router bestelde waren er kortingsdagen bij Ali. Ik had de router met een
U300E zonder geheugen en SSD voor 315 en moest 11,50 invoerrechten betalen
tijdens de levering. Geheugen heb ik van Crucial gekocht DDR5 2x 16GB voor 70 euro
en een SSD van 1TB ook van Crucial voor 64 euro. Samen dus een dikke 450 euro wat
een schitterende prijs is. Hiervoor had ik er eentje met een N6005 als CPU welke ook
prima presteerde. Voor een router is dit zoveel overkill dat zelfs met een VPN in de router
die AES-NI CPU Crypto (AES-CBC, AES-CCM, AES-GCM, AES-ICM, AES-XTS etc.)
doet, deze niet boven 10-15% belasting uitkomt.

Dan zag ik nog de vraag over het stroomverbruik. Deze unit gebruikt idle ong. 12-13W
met 1x LAN en de WAN ingeplugd. Elke poort extra is ong. 1,5W verbruik erbij.
Wanneer de unit iets moet doen (lees: VPN, veel verkeer etc.) dan gaat het verbruik
richting 19-20W. Laten we het gemiddeld op 15W houden dan zit je aardig goed.

EDIT: Met de herfstkortingen bij Ali is de unit nu zelf voor onder de 300 te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmeijer18

rmeijer18

DJ/Producer Burnharder

Ben zelf meer van de plug & play.. Een DIY router kan misschien erg leuk zijn maar heb toch het gevoel dat je er altijd wel mee bezig blijft. Geen andere suggesties kwa internet in huis icm 2GB internet pakket? Routers die ik tot nu toe heb bekeken van oa Asus en Netgear bieden ook alleen de optie tot 1 2.5GB poort voor inkomende internet vanaf het modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
rmeijer18 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:28:
Ben zelf meer van de plug & play.. Een DIY router kan misschien erg leuk zijn maar heb toch het gevoel dat je er altijd wel mee bezig blijft. Geen andere suggesties kwa internet in huis icm 2GB internet pakket? Routers die ik tot nu toe heb bekeken van oa Asus en Netgear bieden ook alleen de optie tot 1 2.5GB poort voor inkomende internet vanaf het modem
Asus RT-BE88U heeft 10GB inkomend via sfp+ of RJ45 poort dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben zelf meer van de plug & play...

Geen andere suggesties kwa internet in huis icm 2GB internet pakket?

Routers die ik tot nu toe heb bekeken van oa Asus en Netgear bieden ook alleen de optie tot 1 2.5GB poort voor inkomende internet vanaf het modem
Als je iets serieus goeds wilt dan moet je echt buiten de "Consumer Level" merken gaan kijken ;)

Dus MikroTik/DrayTek dan wel allerlei pfSense/OPNsense/Sophos/enz. Appliances d:)b
Een DIY router kan misschien erg leuk zijn maar heb toch het gevoel dat je er altijd wel mee bezig blijft.
Het is niet heel anders dan een kant en klaar apparaat zolang je het bij pfSense/OPNsense/OpenWRT houdt en de hardware is niet gebaseerd op een of andere "Het draait maar net configuratie" qua CPU/RAM/SoC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TP-Link Deco BE85:
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-be85/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ligt eraan hoeveel je uit wilt geven. Ik heb een UDM-SE van Ubiquiti gekocht, al is een UDM-Pro ook een optie (verschil zit hem alleen op de RJ45 WAN-poort met 1 Gbps vs 2.5 voor de SE), beide hebben een 10Gbps SFP+ poort waar je bijv. een Zaram ONT in kan stoppen.

Hiervoor had ik een Huawei wifi mesh kit (bedraad aangesloten) en daarvoor een tweetal ASUS routers waarvan 1 in AP modus. Ik kan niet zeggen dat UniFi veel ingewikkelder is, het is net zo plug & play alleen het ziet er misschien wat spannend uit als je niet enorm in netwerken thuis bent. En vanwege de vele opties kan het hoogstens iets meer googlen/fora raadplegen zijn al is een ASUS ook aardig uitgebreid en in dat opzicht vind ik de UniFi console interface vele malen lekkerder werken.

Sowieso was ook voor mij de Zaram ONT SFP+ module werkend krijgen supersimpel middels aanmelden via de Delta chat, daarna inpluggen en vlan instellen en klaar.

Uitgaande van de huidige pricewatch prijzen zit een UDM-Pro nu op €393 en een UDM-SE €492. Zaram ONT is bij Schenk ICT €130.

En de AP's van UniFi kan je zo duur of goedkoop maken als je wilt. Ik ben voor 3x U7 Pro gegaan, €183/st. Maar als je kostentechnisch het beperkt wilt houden kan je ook voor de U6+ gaan voor €101/st.

Switching geldt hetzelfde voor, veel is wel duur bij Ubiquiti, ik heb om via PoE+ mijn U7 Pro's te kunnen voeden én 2.5 GbE te kunnen geven een USW Pro Max 16 PoE gekocht €424, maar als je kan leven met 1 GbE intern kan je ook prima USW Flex mini's met PoE injectors voor je AP's gebruiken, die dingen kosten geen drol. Of je kijkt voor switching bij zoiets als TP-Link, die heeft veel leuk spul met 2.5 GbE tegen veel aantrekkelijkere prijzen. Ze rapporteren uiteraard alleen niet aan je UniFi console, tenzij het layer 3 switches zouden zijn, anders zie je ze niet eens terug, maar of dat zo erg is?

Maar goed, met voornamelijk UniFi spul zit je uitgaande van 2 AP's en de Zaram ONT toch wel minstens op 393+130+(101*2)=725. Zonder switching nog.

Het is Plug & Play, werkt zelfs beter dan ik verwacht had, het is alleen niet goedkoop. Een setje van ASUS is dan vele malen kostenefficiënter. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:01
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:08:
[...]

Ligt eraan hoeveel je uit wilt geven. Ik heb een UDM-SE van Ubiquiti gekocht, al is een UDM-Pro ook een optie (verschil zit hem alleen op de RJ45 WAN-poort met 1 Gbps vs 2.5 voor de SE), beide hebben een 10Gbps SFP+ poort waar je bijv. een Zaram ONT in kan stoppen.

Hiervoor had ik een Huawei wifi mesh kit (bedraad aangesloten) en daarvoor een tweetal ASUS routers waarvan 1 in AP modus. Ik kan niet zeggen dat UniFi veel ingewikkelder is, het is net zo plug & play alleen het ziet er misschien wat spannend uit als je niet enorm in netwerken thuis bent. En vanwege de vele opties kan het hoogstens iets meer googlen/fora raadplegen zijn al is een ASUS ook aardig uitgebreid en in dat opzicht vind ik de UniFi console interface vele malen lekkerder werken.

Sowieso was ook voor mij de Zaram ONT SFP+ module werkend krijgen supersimpel middels aanmelden via de Delta chat, daarna inpluggen en vlan instellen en klaar.

Uitgaande van de huidige pricewatch prijzen zit een UDM-Pro nu op €393 en een UDM-SE €492. Zaram ONT is bij Schenk ICT €130.

En de AP's van UniFi kan je zo duur of goedkoop maken als je wilt. Ik ben voor 3x U7 Pro gegaan, €183/st. Maar als je kostentechnisch het beperkt wilt houden kan je ook voor de U6+ gaan voor €101/st.

Switching geldt hetzelfde voor, veel is wel duur bij Ubiquiti, ik heb om via PoE+ mijn U7 Pro's te kunnen voeden én 2.5 GbE te kunnen geven een USW Pro Max 16 PoE gekocht €424, maar als je kan leven met 1 GbE intern kan je ook prima USW Flex mini's met PoE injectors voor je AP's gebruiken, die dingen kosten geen drol. Of je kijkt voor switching bij zoiets als TP-Link, die heeft veel leuk spul met 2.5 GbE tegen veel aantrekkelijkere prijzen. Ze rapporteren uiteraard alleen niet aan je UniFi console, tenzij het layer 3 switches zouden zijn, anders zie je ze niet eens terug, maar of dat zo erg is?

Maar goed, met voornamelijk UniFi spul zit je uitgaande van 2 AP's en de Zaram ONT toch wel minstens op 393+130+(101*2)=725. Zonder switching nog.

Het is Plug & Play, werkt zelfs beter dan ik verwacht had, het is alleen niet goedkoop. Een setje van ASUS is dan vele malen kostenefficiënter. ;)
Ik had al een Unifi opstelling maar met de komst van Delta ongeveer een jaar geleden ook de overstap gemaakt naar de UDM-SE met Zaram. Glasvezel er direct in en werkt voor mij afgelopen jaar perfect.

Eerst baalde ik er ook wel van dat de rest van de poorten van UDM-SE maar 1 Gbps waren, maar uiteindelijk voor streaming / wifi / camera's was het meer dan genoeg. De enige plek waar ik eigenlijk snellere ethernet wilde was op mijn werk/game pc. Daar heb ik dan ook de andere 2,5 Gbps poort voor gebruikt zodat ik wel de volle 2 Gbps daar beschikbaar heb.
Ik heb het ook overwogen maar na een tijdje gelezen te hebben in het DIY topic heb ik toch besloten om het niet te doen. Je blijft er altijd wel mee bezig of je hebt weer net een iets andere configuratie die net niet lekker werkt, en het gaat ook wel redelijk diep te materie in. Als je vrijheid wilt met je eigen configuraties heb je eigenlijk geen andere keuze om het wel te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Senaxx op 18-09-2024 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Senaxx Klopt, nu je het zegt: dmv de USW Pro Max 16 PoE heb ik niet alleen mijn 3 AP's op 2.5 GbE aan kunnen sluiten maar ook mijn PC op de 4e 2.5 GbE poort. De rest van het huis (nog 7 overige RJ45 poorten in de muur) zitten gewoon op de GbE poorten van deze switch. En de switch zelf is met 10 Gbps Direct Attach SFP+ kabel met de UDM-SE verbonden. Overkill? Best wel. Als ik eerlijk ben had ik in deze setup waar ik nu in totaal zo'n €1500 voor kwijt was best nog €300-400 kunnen besparen zonder er dagelijks iets van te merken, maar hoe ik het ook bekeek: de eerste keer instappen is pijnlijk duur, daarna kan ik per element upgraden waar nodig. En zeker zo'n USW zie ik echt gewoon 10+ jaar gewoon blijven werken. De UDM geldt grotendeels hetzelfde voor, daarom ook dat ik wel de SE ipv Pro heb gekozen, iets meer flexibiliteit en overhead.

En qua WiFi kan ik ooit ook met 1 U8 Pro ofzo beginnen als dat zover is. Ik zie nu namelijk al dat van mijn 3 AP's de 2 beneden (1 woonkamer/eetkamer en 1 werkkamer/gastenverblijf) echt 80% van het verkeer op zich nemen en boven voor de 4 slaapkamers (en badkamer fwiw) dus maar 20%. Ik had daar achteraf gewoon een U6+ moeten ophangen, dat is mijn enige 'spijt', maar nu ik hem heb laat ik het ook maar lekker zo.

Mijn Apple TV 4K en Xbox Series X zijn zelf ook tot 1 GbE beperkt en heb daarom slechts achter een USW Flex Mini hangen, ze staan toch nooit gelijktijdig aan, althans los van het feit dat de ATV ook als Homekit hub fungeert, maar dat trekt weinig data. Daardoor kan ik hier prima met de 1 GbE uplink naar de switch leven.

Zo kan je dus op veel vlakken intern wel 1 GbE verbindingen hebben of de vaak theoretische maximumsnelheid van ±1.2-1.5 Gbps op WiFi 6 bij goede verbinding, maar door de hoofdverbindingen intern wel net dat stapje hoger (2.5 GbE) te hebben voorkom je eventuele bottlenecks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nicolaswuffwuff
  • Laatst online: 07-07 11:05
Ik volg dit topic al een tijdje, de afgelopen 2 jaar zo'n beetje. Zeker sinds Delta eindelijk glas levert in mijn regio.

Heb thuis een UDM-Pro netwerk liggen en sinds dag 1 Ziggo hier in huis. Nu is vorige week eindelijk m'n lijn opgeleverd (*feestje*), maar loop ik tegen wat issues aan. Ik heb een zaram module en glasvezel lijn gekocht bij de lieftallige Mr Schenk. Heb eerst de Nokia aangesloten en gecontroleerd of er netjes internet binnen kwam. En dat werkte allemaal prima. De servicedesk gesproken en daar geregeld dat de zaram module bekent werd (duurde wel langer dan wat ik in dit topic terug zag, zaterdag aangemeld en vanochtend melding gehad om 9u dat de wijziging doorgevoerd was. Internet was op de Nokia ook niet meer aanwezig). Vervolgens de glasvezel vervangen met de gekochte kabel (met groen/blauw) en de zaram module geplaatst, lampje brand wit op de UDM-Pro. Maar zie nog geen internet. Moet ik nog even wachten? Of zou het al moeten werken?

Iemand tips waarnaar ik kan kijken? Of gewoon een kwestie van wachten?

Heb overigens vlan op 100 getest en 107. Ik heb zakelijk flex abbo bij delta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nicolaswuffwuff schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:02:
Ik volg dit topic al een tijdje, de afgelopen 2 jaar zo'n beetje. Zeker sinds Delta eindelijk glas levert in mijn regio.

Heb thuis een UDM-Pro netwerk liggen en sinds dag 1 Ziggo hier in huis. Nu is vorige week eindelijk m'n lijn opgeleverd (*feestje*), maar loop ik tegen wat issues aan. Ik heb een zaram module en glasvezel lijn gekocht bij de lieftallige Mr Schenk. Heb eerst de Nokia aangesloten en gecontroleerd of er netjes internet binnen kwam. En dat werkte allemaal prima. De servicedesk gesproken en daar geregeld dat de zaram module bekent werd (duurde wel langer dan wat ik in dit topic terug zag, zaterdag aangemeld en vanochtend melding gehad om 9u dat de wijziging doorgevoerd was. Internet was op de Nokia ook niet meer aanwezig). Vervolgens de glasvezel vervangen met de gekochte kabel (met groen/blauw) en de zaram module geplaatst, lampje brand wit op de UDM-Pro. Maar zie nog geen internet. Moet ik nog even wachten? Of zou het al moeten werken?

Het kan een "typo" zijn in de registratie of aan de Zaram/UDM combi liggen, dit komt soms wel eens voor. De beste manier om dit te checken is door de Zaram in een andere router of een mediaconverter te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
justdaboo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:27:
[...]

Het kan een "typo" zijn in de registratie of aan de Zaram/UDM combi liggen, dit komt soms wel eens voor. De beste manier om dit te checken is door de Zaram in een andere router of een mediaconverter te plaatsen.
Dat moet je dan maar wel even hebben liggen, een router/converter met SFP+ poort...

En er zijn veel mensen incl. ikzelf met een Zaram/UDM combi en bij mij werkte het vlekkeloos en ik zie veel vlekkeloze verhalen, dus ik zou niet weten waarom dit soms tot compatibiliteitsproblemen zou leiden. Of bedoel je iets anders?

[ Voor 21% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-09-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Heb je ook CGNAT uit laten zetten vóórdat je je Zaram aan liet melden?

Overigens werkte het bij minuten nadat ik het omgezet had, dus dat is het issue niet. Ik heb geen zakelijk flex, maar normaal consumenten abo. Jij zou op vlan 107 moeten zitten, ik zit op vlan 100.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-09-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Beter de Topic Start lezen:

“Alle bovengenoemde geschikte apparaten vereisen aan de modemzijde een groene (SC/APC) connector behalve de Zaram SFP+ stick en de Fritzbox 5590, die vereisen een blauwe (SC/UPC).”

Deze dus: https://www.schenkict.nl/...e.html#/10-lengte-2_meter
En @nicolaswuffwuff heb je exact deze blauwe kabel? Die is voor de Zaram vereist. Was ook een van de dingen die ik bijna fout besteld had. Dit antwoord is namelijk op mijn vraag destijds. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:58:
[...]

Dat moet je dan maar wel even hebben liggen, een router/converter met SFP+ poort...

En er zijn veel mensen incl. ikzelf met een Zaram/UDM combi en bij mij werkte het vlekkeloos en ik zie veel vlekkeloze verhalen, dus ik zou niet weten waarom dit soms tot compatibiliteitsproblemen zou leiden. Of bedoel je iets anders?
Er zijn met UDM's en Zarams wel eens dit soort issues, dat is bekend en exact dit gedrag. @thomastvd had dit o.a. ook aan de hand. Er staan in dit draadje wel een aantal voorbeelden...

[ Voor 4% gewijzigd door justdaboo op 18-09-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude

Heb thuis een UDM-Pro netwerk liggen en sinds dag 1 Ziggo hier in huis.
...
Vervolgens de glasvezel vervangen met de gekochte kabel (met groen/blauw) en de zaram module geplaatst, lampje brand wit op de UDM-Pro. Maar zie nog geen internet. Moet ik nog even wachten? Of zou het al moeten werken?

Van uit gaand dat je de melding storing is opghelost heb gehad van de Delta.
De producten van ubiquiti willen wel vaker niet werken met de Zaram SFP+ stick. de exacte redenen waar neer wel en niet is nog niet gevonden.
De meeste mensen hebben een SPF converter van Act geplaatst om dit op te lossen.
https://www.act-connectiv...edia-converter-sfp-ac4455
Ik heb zelf een OEO SFP+ converter toegepast. staan foto's van in mijn profiel.
https://www.assmann.com/product-pdf/4016032484165?PL=en
tot nu heb ik geen meldingen gezien dat dit niet direct werkte.

• nicolaswuffwuff
Thanks, zal eens kijken of een mediaconverter ertussen wel werkt. Heb er volgens mij nog eentje liggen. Even controleren of die goed is.
CGNAT stond uit, gelijk laten controleren bij de Nokia modem aangesloten. Kabels loop ik nog even langs. Dacht dat het de UPC variant was, zal de kop even controleren.

En de andere die reageerde. Ook bedankt natuurlijk. Zal nog even verder graven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psdata
nicolaswuffwuff schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:53:
[...]

Thanks, zal eens kijken of een mediaconverter ertussen wel werkt. Heb er volgens mij nog eentje liggen. Even controleren of die goed is.
[...]
CGNAT stond uit, gelijk laten controleren bij de Nokia modem aangesloten. Kabels loop ik nog even langs. Dacht dat het de UPC variant was, zal de kop even controleren.

En de andere die reageerde. Ook bedankt natuurlijk. Zal nog even verder graven.
Wellicht nog 1 maal een test
Sfp er uit
Reboot udm
Na reboot sfp er weer in
Wellicht extra ip subnet adress aanmaken op je interface met het management ip adress range van je zarem.
En dan via ssh de zarem aanloggen en de status opvragen.
Dan weet je dat de zarem wordt gevonden door je udm.
Succes met testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
psdata schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:47:
[...]

Wellicht nog 1 maal een test
Sfp er uit
Reboot udm
Na reboot sfp er weer in
Wellicht extra ip subnet adress aanmaken op je interface met het management ip adress range van je zarem.
En dan via ssh de zarem aanloggen en de status opvragen.
Dan weet je dat de zarem wordt gevonden door je udm.
Succes met testen.
SFP in laten en een herstart kan ook helpen soms.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Senaxx schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:22:
Ik heb het ook overwogen maar na een tijdje gelezen te hebben in het DIY topic heb ik toch besloten om het niet te doen. Je blijft er altijd wel mee bezig of je hebt weer net een iets andere configuratie die net niet lekker werkt, en het gaat ook wel redelijk diep te materie in. Als je vrijheid wilt met je eigen configuraties heb je eigenlijk geen andere keuze om het wel te doen.
Ik heb vaker een Ubiquiti UniFi UDR/UDM/enz. allerlei rare dingen zien doen dan een DIY Router om heel eerlijk te zijn... :X :| :/

Om het maar over al 10 jaar of zo ontbrekende opties in de UniFi Controller maar niet te hebben !! 7(8)7

UniFi is leuk zolang je het bij de WiFi houdt en eventueel de Switches erbij neemt, maar sinds het EOL gaan van de USG modellen is er qua Routers alleen maar rare zooi erbij gekomen |:(

En dan heb ik het nog niet eens over allerlei rare software/firmware problemen gehad...

Dit is ook zo'n pareltje : Mr. Jinx in "2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel"
Daar sta je dan met je peperdure Router ;w

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Eens even interesse peilen…

Ik ben in gesprek met de developer(s) van Globalping. (Zie deze thread: ernstoud in "Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping").

Een probe om je internet te monitoren en om metingen te doen op het internet. Nu wil het geval dat Globalping 50-100 hardware probes gratis ter beschikking wil stellen.

Doe mij een PB als je daar interesse in hebt. Nog geen idee hoe, wanneer e.d., gewoon even peilen. Dit is ook nog geen commitment dat het echt gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:31:
Eens even interesse peilen…

Ik ben in gesprek met de developer(s) van Globalping. (Zie deze thread: ernstoud in "Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping").

Een probe om je internet te monitoren en om metingen te doen op het internet. Nu wil het geval dat Globalping 50-100 hardware probes gratis ter beschikking wil stellen.

Doe mij een PB als je daar interesse in hebt. Nog geen idee hoe, wanneer e.d., gewoon even peilen. Dit is ook nog geen commitment dat het echt gaat gebeuren.
De tijd van hardware probes is voor mij voorbij, ik zal hem eens als docker opspinnen. Als er subscriptions oid worden weggegeven dan houd ik mij wel aanbevolen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SaMiNaToR
Yoehoe, dit loopt zeker mooi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAAoTYeYKVhA2-ePQQummCDs93I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kpPD8ohTIC8cxPEQcE1XZbrX.png?f=fotoalbum_large

Zojuist mijn Zaram aangemeld, mijn Neukia modem kon inderdaad gewoon aangesloten blijven
aldus de medewerker van Delta (chat). Ben benieuwd hoelang dit gaat duren en of ik vandaag
nog gebruik kan maken van mijn eigen apparatuur. In het weekend is de klantenservice van
Delta gesloten en ik denk dat er dan ook geen tickets worden opgepakt...

Iedereen bedankt voor de schitterende info die in dit forum is gedeeld. Heb er veel aan gehad!

EDIT: 15:31 uur kreeg ik een e-mail dat de storing was verholpen. Neukia eruit gehaald en Zaram
erin geplugged. Vrijwel direct werkte alles naar behoren. Onderstaande instelling voor de WAN
interface is wel erg belangrijk. Ik had problemen met bepaalde apps die helemaal niet meer wilde
starten of er extreem lang over deden om te starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVUNGd153kIQiO0sKiO22LdASFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n72rhJbDIhu54kFe4KvPvw5j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door SaMiNaToR op 20-09-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Goedemorgen Tweakers!
Vandaag wil ik toch eens wat vaster bijten in het organiseren van SIP-telefonie met mijn setup. Er zijn een aantal basis gegevens relevant voor wat ik probeer te bereiken.
- Ik ben de trotse bezitter van een Delta Flex Zakelijk 1gbit lijn met vast dynamisch IP via VLAN 107
- Dit IP wordt door de modem van @wbschenk , de NOKIA XS-010X-Q toebedeeld aan mijn TP-LINK Deco X20 setje. Vanaf daar loopt een enkele bekabelde directe lijn via Managed Switches helemaal naar boven tot de 3e DECO X20, die ook weer 2 Poorten heeft, en waarvan ik er 1tje heb ingesteld op het IPTV/VLAN 102 als suggestie voor de SIP-telefonie. Ik heb geen idee wat daar uit komt, maar hij beweert internet te hebben. Ik zou er een switch aan kunnen hangen en kijken of meer apparaten een adres krijgen in dat VLAN102. Dat zal hoe dan ook nodig zijn namelijk als ik de management interface van de GrandStream HT802 weer wil kunnen benaderen.

Maar goed, tot dusver is dit de netwerk tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEW4BFm1Ou_Ba39vCuvfVEBXjzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60OkMkmhsL1h02YjQrb2uL1F.jpg?f=fotoalbum_large

Screenshot van mijn VLAN-config in de DECO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaByfIjsg0N43uO5qZaOxw2CDPk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ezsiIuyKbmLIgjZF0hLomqZt.png?f=fotoalbum_large

Tot zover zegt de Grandstream dat ik daadwerkelijk verbinding met iets daarbuiten heb, een wereldbolletje licht constant blauw op, wat op een soort van internet connectie duidt.

Nu was ik al eerder in de management interface van de Grandstream geweest en daar zag ik een He-Le-Boel instellingen. Terwijl ik er volgens de "Ja zoek het zelf maar uit!"-pagina van Delta, maar een paar nodig heb. (Zie stap 5)

Nu vraag ik mij een aantal dingetjes af:
- Klopt dat hele VLAN wel? Aangezien ik in plaats van 100 ook 107 voor het internet nodig had? Zakelijk?
- Doe ik dat wel op een manier die netwerk technisch ook haalbaar is? Kijk, mij lijkt het mooie aan een techniek die Virtueel LAN heet, dat je op enig moment gewoon van een beheerde poort zou kunnen beslissen dat het daar begint. Maar of dit de weg is met de Deco?
- En tot slot, last but not least: Welke settings zijn nu Exact essentieel voor de Grandstream HT802 in combinatie met Delta Telefonie?

Direct getest:
Ik zit inderdaad in een Virtueel LAN dat een IP-adres aan mijn testlaptop heeft uitgedeeld: 10.233.168.8 -- alleen dit is nogal een groot subnet zie ik. Het 'op de gok' bepalen welk adres mijn Grandstream heeft gekregen lijkt me niet te doen. Is dit nu waar ik NMAP ga moeten gebruiken om te bepalen waar hij werkelijk zit? Spannend dit allemaal. Maar voordat ik de kerstboom van Delta laat af gaan, wellicht hebben jullie al tips? (PS: Let niet op die brakke Wifi speedtest, mijn testlaptop betreft een archaisch apparaat) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsWzuFiXktACBaw-yiO_7ndC7aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNStYvuEM3RMqHE3haWdpGQe.jpg?f=fotoalbum_large

Update:
Inmiddels heb ik de volgende opdracht gegeven aan NMap;
code:
1
nmap -p80 -PS80 10.233.168.0/24

Waarbij ik dus specifiek zoek naar de open webportaal van de HT802
Het duurt allemaal super lang natuurlijk.
Edit:
OS detectie maar uitgeschakeld en meer verbose output gevraagd van NMap. Zo leerde ik dat dit subnet voor 2048 hosts is. En hij is inmiddels op 10% van op alle tweeduizend deurtjes 80 kloppen. Duuuuuurt lang!!!

Uiteindelijk met de think local filosofie achterhaald dat mijn gezochtte host zich om de hoek op 10.233.168.11 bevindt. Maar nu! De duizenden instellingen van de Grand stream in combinatie met Delta?

Okay, goedevraag.nl - bij de service desk krijg ik nu uiteraard te horen dat zij mijn eigen meuk niet ondersteunen.

Update:
De Grandstream HT802 heeft een telefoon bediening voor het opvragen van het IP adres. Als je dit probleem mocht hebben kun je ook: ***
Dus 3x sterretje
Dan nog een sterretje
En nog 1 en dan leest die het IP adres voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Ulysses op 23-09-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Het probleem dusver is dus enkel dat de Grandstream geen SIP Registratie lijkt uit te voeren met mijn SIP-gegevens. Ik heb uren gezocht en gelezen overal en nergens. Ik heb de firmware van het kastje op gewaardeerd. Ik blijk met het VLAN102 waar ik in zit overigens ook niet direct naar voice.caiw.net te kunnen pingen, dit lijkt mij dan weer wel vrij essentieel voor de werking van alles. Ergens op een vage reddit pagina las ik dat de DNS handmatig instellen voor dit VLAN zou kunnen helpen, maar ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten aanvliegen. Veel mensen gebruiken andere beheer omgevingen. En mijn exacte configuratie lijkt helemaal een unicum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
Door dit soort dingen heb ik voice bij Delta/Caiw vaarwel gezegt.
Je kunt het niet eens fatsoenlijk naar een sip client op je smartphone of naar een siptrrunk van een "pseudo" pabx krijgen.
Heb m'n nummer's verhuist naar een dienst als cheapconnect.net en was per saldo ook nog goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

psdata schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:50:
Door dit soort dingen heb ik voice bij Delta/Caiw vaarwel gezegt.
Je kunt het niet eens fatsoenlijk naar een sip client op je smartphone...
Ik was mij aanvankelijk niet bewust dat ik telefonie zou krijgen bij het abonnement, anders dan Delta Mobiel.
Gezien de belachelijke prijs die ik nu betaal dit eerste jaar, vond ik het niet gepast om te zeuren dat nummer er af te halen. En ja, mijn logica gaat dan zo van: Nu moet ik al het gekregen speelgoed ook werkende krijgen, anders is het zonde!
Ik heb zojuist dit hele topic nog eens rondgestruind en ben tot de conclusie gekomen dat ik bijna alles goed heb gedaan. Het VLAN is okay, en mijn probleem kan enkel nog liggen aan mijn gebrekkige kennis van de Grandstream HT802 en welke relevante settings ik daarin hoe moet laten praten met mijn gekregen instructies en inloggegevens.
Hoewel ik er ook niet vrolijk van word als dit een dag van mijn tijd kost zonder definitief resultaat in de vorm van werkende SIP telefonie, draagt het uitzoeken wel bij aan mijn kennis allicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Ulysses schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:19:
[...]

Ik was mij aanvankelijk niet bewust dat ik telefonie zou krijgen bij het abonnement, anders dan Delta Mobiel.
Gezien de belachelijke prijs die ik nu betaal dit eerste jaar, vond ik het niet gepast om te zeuren dat nummer er af te halen. En ja, mijn logica gaat dan zo van: Nu moet ik al het gekregen speelgoed ook werkende krijgen, anders is het zonde!
Ik heb zojuist dit hele topic nog eens rondgestruind en ben tot de conclusie gekomen dat ik bijna alles goed heb gedaan. Het VLAN is okay, en mijn probleem kan enkel nog liggen aan mijn gebrekkige kennis van de Grandstream HT802 en welke relevante settings ik daarin hoe moet laten praten met mijn gekregen instructies en inloggegevens.
Hoewel ik er ook niet vrolijk van word als dit een dag van mijn tijd kost zonder definitief resultaat in de vorm van werkende SIP telefonie, draagt het uitzoeken wel bij aan mijn kennis allicht.
Ik zal zodra ik tijd heb er ook even een aanslingeren en kijken of ik het werkend krijg. Ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
wbschenk schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:36:
[...]

Ik zal zodra ik tijd heb er ook even een aanslingeren en kijken of ik het werkend krijg. Ik hou je op de hoogte!
Wellicht hebben jullie wat aan deze info. How to config Grandstream
Hostname/ip adres aanpassen naar de caiw/delta info.
https://altotelecom.com/g...e-configuration-settings/
En ja het zijn heel wat schermpjes waar je wat moet of kunt zetten.
In het verleden honderden voip kastjes geinstaleerd op wisselende platvormen.

Succes

[ Voor 14% gewijzigd door psdata op 23-09-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Aanvullende Informatie: Screenshots HT802
Kan iemand mij mogelijk vertellen welke ik waar moet invullen van de doe-het-zelf-pagina stap 5? Ik twijfel over dingen als DTMF en de Codec bijvoorbeeld vooral. Al is iets 'logisch' als een SIP ID en Authentication ID ook niet noodzakelijk meteen duidelijk, als dat het enige euvel was, had ik het inmiddels wel uitgetest met respectievelijk het SIP Uid van Delta en/of het Letterlijke Nummer in diverse formaten.
Waar mag het domain tenslotte?
https://pub.escovan.nl/index.php/s/ZGq8F3cKKeQTHMw
Het is een mapje met mapjes en schermafbeeldingen die de structuur van de HT802 weerspiegelt. Ik heb de screenshots 'beneden' gemaakt, op mijn Desktop, zodat ik een 4K scherm heb voor veel knip-oppervlak... maar wel de Grandstream net gereset, maar hij zat hier dus niet in het juiste subnet, dus het IP heb ik geknipt enkel. -- Dit betreft tevens de nieuwste firmware van dit apparaatje (ATA).

[ Voor 3% gewijzigd door Ulysses op 24-09-2024 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PH68
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-02 14:36
Sinds een paar dagen ben ik online via Delta met mijn eigen PFSense router. Via dit forum en een ONT van wbschenk, was het een fluitje van een cent :) .
Ik heb nog wel issues met ipv6. In dit topic staat een duidelijke 'how to' met mooie screenshots. Helaas wil dit niet werken in mijn situatie. Het lijkt erop dat ik geen prefix krijg. Ik kan er de vinger niet op leggen, maar heb dan ook niet veel ipv6 kennis. Google is your best friend: toch heb ik de oplossing niet kunnen vinden. Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
PH68 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:52:
Sinds een paar dagen ben ik online via Delta met mijn eigen PFSense router. Via dit forum en een ONT van wbschenk, was het een fluitje van een cent :) .
Ik heb nog wel issues met ipv6. In dit topic staat een duidelijke 'how to' met mooie screenshots. Helaas wil dit niet werken in mijn situatie. Het lijkt erop dat ik geen prefix krijg. Ik kan er de vinger niet op leggen, maar heb dan ook niet veel ipv6 kennis. Google is your best friend: toch heb ik de oplossing niet kunnen vinden. Iemand tips?
Er was/is een probleem met ipv6 en nieuwe aansluitingen. Ik had er ook last van maar is voor mij opgelost. Ik weet niet of je al in de Discord server zit? Maar daar kan je een ticket aanmaken.

https://discord.gg/RqpYctG9ea

• PH68
Ik heb me inderdaad aangemeld op de Discord server. Al een tijdje geleden. Ik ga het daar even proberen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PH68
Inmiddels heb ik andere hardware gebruikt. Qotom i.p.v. Sophos SG125. Nu werkt het.
Geen Delta gerelateerd probleem dus.
PH68 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:52:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nicolaswuffwuff
Iedereen die in dit topic meegeholpen heeft, super dank allemaal nogmaals.

Uiteindelijk was het een kwestie van geduld en juiste vlan. In de nokia modem werd vlan107 opgegeven om verbinding te maken. Uiteindelijk bleek op de UDM vlan100 nodig te zijn. Of er ergens iets veranderd is in mijn account of niet, weet ik niet. Vannacht heeft R3D eens een blik geworpen op m'n verbinding (gast! hoe laat werk jij!?) en kon mijn Zaram netjes zien als "up". En met de melding van hem dat ik op vlan100 zou zitten, even de vlan vanochtend aangepast van 107 naar 100 en 3 seconden later een ip op de lijn. Lijn werkt nu prima! Heb nu een IPv6 en een IPv4. Super fijn!

Zaram + UDM-Pro werkt nu als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Sinds vanochtend plotseling geen internet meer hier in huis. Nadat het echt een lange tijd stabiel is geweest, De standaard riedel maar doorgegaan. Stroom van het modem af, stroom van mijn router af, stroom weer op beide. Data lampje komt op. PON lampje gaat knipperen. Data lampje nog steeds aan. PON lampje wordt stabiel, Data lampje uit.
Lijkt voor mij erg op de problemen die je hebt als er iets mis is met de registratie van je modem. De helpdesk is niet bepaald behulpzaam. Die probeert me door te sturen naar mijn modemleverancier (alsof die hier iets mee zou kunnen). Uiteindelijk lijken ze nu een call te hebben aangemaakt bij de volgende lijns. Dit stuk lijkt helaas nog steeds niet bepaald soepel te gaan.

Hebben meer mensen gehad dat ze na een lange tijd stabiel internet plots toch weer problemen hebben, waarbij hun eigen modem geen internetsignaal meer krijgt? Ik heb een Nokia XS-010G overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
martdj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:59:
Sinds vanochtend plotseling geen internet meer hier in huis. Nadat het echt een lange tijd stabiel is geweest, De standaard riedel maar doorgegaan. Stroom van het modem af, stroom van mijn router af, stroom weer op beide. Data lampje komt op. PON lampje gaat knipperen. Data lampje nog steeds aan. PON lampje wordt stabiel, Data lampje uit.
Lijkt voor mij erg op de problemen die je hebt als er iets mis is met de registratie van je modem. De helpdesk is niet bepaald behulpzaam. Die probeert me door te sturen naar mijn modemleverancier (alsof die hier iets mee zou kunnen). Uiteindelijk lijken ze nu een call te hebben aangemaakt bij de volgende lijns. Dit stuk lijkt helaas nog steeds niet bepaald soepel te gaan.

Hebben meer mensen gehad dat ze na een lange tijd stabiel internet plots toch weer problemen hebben, waarbij hun eigen modem geen internetsignaal meer krijgt? Ik heb een Nokia XS-010G overigens.
Toevallig!

Sinds vanochtend helaas ook geen internet meer met mijn Zyxel PM7300-T0, krijg geen extern IP meer.
Heb @R3D al een berichtje gedaan, ik was toen blijkbaar de eerste met deze ONT waardoor een custom setup nodig was. Werd toen gewaarschuwd dat hij in de toekomst een profiel zou gaan aanmaken voor dit model waarna ik mogelijk wat downtime kon ervaren - verwacht dat dit nu (mogelijk?) gebeurd is.

Zie alleen dat hij sinds Juni geen reacties meer heeft geplaatst, weten jullie of hij nog actief is op Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
joon schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:01:
[...]

Toevallig!

Sinds vanochtend helaas ook geen internet meer met mijn Zyxel PM7300-T0, krijg geen extern IP meer.
Heb @R3D al een berichtje gedaan, ik was toen blijkbaar de eerste met deze ONT waardoor een custom setup nodig was. Werd toen gewaarschuwd dat hij in de toekomst een profiel zou gaan aanmaken voor dit model waarna ik mogelijk wat downtime kon ervaren - verwacht dat dit nu (mogelijk?) gebeurd is.

Zie alleen dat hij sinds Juni geen reacties meer heeft geplaatst, weten jullie of hij nog actief is op Tweakers?
Ah. Misschien werkzaamheden dus. In de post boven de mijne heeft ie nog geholpen, dus hij lijkt nog wel actief, maar was blijkbaar nog tot laat bezig gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
martdj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:03:
[...]

Ah. Misschien werkzaamheden dus. In de post boven de mijne heeft ie nog geholpen, dus hij lijkt nog wel actief, maar was blijkbaar nog tot laat bezig gisteren.
Zou idd best kunnen.

En inderdaad, nu dat je het zegt zie ik het ook - fijn dat hij er nog is :)

Laat het voor nu maar even doen, hoop dat hij vandaag nog tijd heeft om er naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
martdj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:59:
. Data lampje komt op. PON lampje gaat knipperen. Data lampje nog steeds aan. PON lampje wordt stabiel, Data lampje uit.
Bij een zeer oude firmware gebeurt dit, maar dat zal je niet hebben omdat je al online geweest bent. Maar een defecte ONT kan ook. Naast natuurlijk router of ethernetkabel probleem. Maar defecte ONT zou ik op gokken.

[ Voor 10% gewijzigd door bjusterbaarlik op 27-09-2024 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:49
joon schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:01:
[...]

Toevallig!

Dan moet je het op discord vragen, zie: R3D in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Ah thanks!

Ga ik meteen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:18:
[...]

Bij een zeer oude firmware gebeurt dit, maar dat zal je niet hebben omdat je al online geweest bent. Maar een defecte ONT kan ook. Naast natuurlijk router of ethernetkabel probleem. Maar defecte ONT zou ik op gokken.
Dat zou wel megakut zijn. Die vervang je natuurlijk niet even snel. Maar goed. An sich werken alle lampjes zoals gewoonlijk, dus ik heb goede hoop dat er iets veranderd is aan de Delta kant wat gefixt kan worden.

[ Voor 14% gewijzigd door martdj op 27-09-2024 10:43 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

—SIDE NOTE—-

Sinds vannacht lijken een aantal XS-010* modellen het niet meer te doen.
Met name de “G” variant , ik probeer zo alles na te lopen.
Maar ik zou voor de zekerheid vragen een ticket aan te maken op Discord voor degene die ik mis.
Pagina: 1 ... 61 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.