Goedemorgen Tweakers!
Vandaag wil ik toch eens wat vaster bijten in het organiseren van SIP-telefonie met mijn setup. Er zijn een aantal basis gegevens relevant voor wat ik probeer te bereiken.
- Ik ben de trotse bezitter van een Delta Flex Zakelijk 1gbit lijn met vast dynamisch IP via VLAN 107
- Dit IP wordt door de modem van @
wbschenk , de NOKIA XS-010X-Q toebedeeld aan mijn TP-LINK Deco X20 setje. Vanaf daar loopt een enkele bekabelde directe lijn via Managed Switches helemaal naar boven tot de 3e DECO X20, die ook weer 2 Poorten heeft, en waarvan ik er 1tje heb ingesteld op het IPTV/VLAN 102 als suggestie voor de SIP-telefonie. Ik heb geen idee wat daar uit komt, maar hij beweert internet te hebben. Ik zou er een switch aan kunnen hangen en kijken of meer apparaten een adres krijgen in dat VLAN102. Dat zal hoe dan ook nodig zijn namelijk als ik de management interface van de GrandStream HT802 weer wil kunnen benaderen.
Maar goed, tot dusver is dit de netwerk tekening:
Screenshot van mijn VLAN-config in de DECO:
Tot zover zegt de Grandstream dat ik daadwerkelijk verbinding met iets daarbuiten heb, een wereldbolletje licht constant blauw op, wat op een soort van internet connectie duidt.
Nu was ik al eerder in de management interface van de Grandstream geweest en daar zag ik een He-Le-Boel instellingen. Terwijl ik er volgens de
"Ja zoek het zelf maar uit!"-pagina van Delta, maar een paar nodig heb. (Zie stap 5)
Nu vraag ik mij een aantal dingetjes af:
- Klopt dat hele VLAN wel? Aangezien ik in plaats van 100 ook 107 voor het internet nodig had? Zakelijk?
- Doe ik dat wel op een manier die netwerk technisch ook haalbaar is? Kijk, mij lijkt het mooie aan een techniek die Virtueel LAN heet, dat je op enig moment gewoon van een beheerde poort zou kunnen beslissen dat het daar begint. Maar of dit de weg is met de Deco?
- En tot slot, last but not least: Welke settings zijn nu Exact essentieel voor de Grandstream HT802 in combinatie met Delta Telefonie?
Direct getest:
Ik zit inderdaad in een Virtueel LAN dat een IP-adres aan mijn testlaptop heeft uitgedeeld: 10.233.168.8 -- alleen dit is nogal een groot subnet zie ik. Het 'op de gok' bepalen welk adres mijn Grandstream heeft gekregen lijkt me niet te doen. Is dit nu waar ik NMAP ga moeten gebruiken om te bepalen waar hij werkelijk zit? Spannend dit allemaal. Maar voordat ik de kerstboom van Delta laat af gaan,
wellicht hebben jullie al tips? (PS: Let niet op die brakke Wifi speedtest, mijn testlaptop betreft een archaisch apparaat)
Update:
Inmiddels heb ik de volgende opdracht gegeven aan NMap;
code:
1
| nmap -p80 -PS80 10.233.168.0/24 |
Waarbij ik dus specifiek zoek naar de open webportaal van de HT802
Het duurt allemaal super lang natuurlijk.
Edit:
OS detectie maar uitgeschakeld en meer verbose output gevraagd van NMap. Zo leerde ik dat dit subnet voor 2048 hosts is. En hij is inmiddels op 10% van op alle tweeduizend deurtjes 80 kloppen. Duuuuuurt lang!!!
Uiteindelijk met de think local filosofie achterhaald dat mijn gezochtte host zich om de hoek op 10.233.168.11 bevindt. Maar nu! De duizenden instellingen van de Grand stream in combinatie met Delta?
Okay, goedevraag.nl - bij de service desk krijg ik nu uiteraard te horen dat zij mijn eigen meuk niet ondersteunen.
Update:
De Grandstream HT802 heeft een telefoon bediening voor het opvragen van het IP adres. Als je dit probleem mocht hebben kun je ook: ***
Dus 3x sterretje
Dan nog een sterretje
En nog 1 en dan leest die het IP adres voor.
[
Voor 9% gewijzigd door
Ulysses op 23-09-2024 10:19
]
Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.