In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Scherp hoor, duurde even voor ik het door had
ALB (die heb je dan gemist)Pierre schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:51:
Wie gaat er als eerste af ben benieuwd.
'fake news', nounou.tlpeter schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:47:
[...]
Wie zegt dat? Zolang er geen document is vrijgegeven dan is het gewoon fake news.
Viaplay commentatoren gingen even door de opties en mogelijkheden zijn, als alternatief om na deze FP1 de Q te doen zoals oorspronkelijk geplanned.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Pierre schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:48:
Wie is die Fransman die commentaar geeft bij F1TV?
Julien Simon-Chautemps, the former race engineer for Kimi Raikkonen and Romain Grosjean.RobertMe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:49:
[...]
Voormalig race engineer van Kimi & Palmer, heeft nu een eigen team. Julien ???
En Palmer in 2016 (2017 dus blijkbaar niet).Chocoball schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:53:
[...]
[...]
Julien Simon-Chautemps, the former race engineer for Kimi Raikkonen and Romain Grosjean.
Ik zie het eigenlijk wel als een goed teken. Een normale race is tegenwoordig spannend genoeg dat we minder behoefte hebben aan verstorende elementen als regen, uitvallers, ongelukken, etc..walletje-w schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:31:
Toch leuk/interessant hoe de
[...]
Reacties nu nog niet zo aanwezig zijn in vergelijking met vorige jaren sinds het Spa/Japan trauma.
Vroeger was ik blij als er zo iets gebeurde want na een herstart zat iedereen weer lekker dicht achter elkaar en was er weer wat actie. Tegenwoordig voel ik vaak teleurstelling omdat het harde werk verstoord wordt. Misschien heeft het er ook iets mee te maken dat de informatievoorziening beter is en ik alle rondetijden en beeld heb en veel beter besef wat er gaande is en wie er inloopt op z'n voorganger.
Als er dan toch wat externe invloed nodig is dan zie ik het liefste dat het rond het pitwindow begint te regenen zodat de teams extra goed moeten nadenken wanneer ze pitten en naar welke banden toe. Een kwartier later mag het dan weer droog genoeg zijn om terug te gaan naar slicks. Het nadeel is wel dat geluk dan weer een grotere rol gaat spelen, bv waar je bent ten opzichte van de pit entry op het moment dat het begint te regenen. Ik vind dat echter nog wel ok omdat de regen voor iedereen hetzelfde is en pitstrategie altijd al een flinke gelukscomponent heeft (bv wachten op een SC).
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Het is allemaal een "wat als" en dus nog nergens voor nodig.Chiron schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:53:
[...]
'fake news', nounou.
Viaplay commentatoren gingen even door de opties en mogelijkheden zijn, als alternatief om na deze FP1 de Q te doen zoals oorspronkelijk geplanned.
Het is een vrije training waar het regent en allerlei commentatoren die drama maken, omdat het in 2021 veel en hard regende. Ik hecht er totaal geen waarde aan.
Tegenwoordig kan je fake news voor alles gebruiken, ook als je het met iets niets eens bent bijvoorbeeld.Chiron schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:53:
[...]
'fake news', nounou.
Om compleet te zijnRobertMe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:54:
[...]
En Palmer in 2016 (2017 dus blijkbaar niet).
was engineer to Vitaly Petrov, Kimi Räikkönen, Pastor Maldonado, Romain Grosjean and Jolyon Palmer.
Die weet al genoeg na 1 outlap en denkt ook: Banden sparenPalingDrone schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:58:
Max heeft nog niet zo veel haast om te gaan rijden
-
Dan valt het mij op dat er enkele coureurs op Intermediates rijden en daar zelfs by far de snelste op zijn. Terwijl de huidige omstandigheden: kletsnatte baan + actieve regen toch eigenlijk 'bedoeld' zouden moeten zijn voor full wets?
Hoeveel natter kan het nog worden om anders full wets nodig te hebben? Veel natter en het is code rood...
Als de Q wordt bepaald aan de hand van de ranglijst hoeft dat ook nietPalingDrone schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:58:
Max heeft nog niet zo veel haast om te gaan rijden
Verder heb je hier geen zak aan als er voor de race(s) droog weer wordt verwacht. Enkel risico op schade.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik heb werkelijk waar geen idee en mis wat context, maar ik vind het wel grappig
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
De extreme wet is ook meer voor veiligheid misschien? Na een code rood kunnen ze verplicht worden op de extremes te starten.CousinBoneless schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:59:
Ik kijk een stukje FP1 en het is kleddernat.
Dan valt het mij op dat er enkele coureurs op Intermediates rijden en daar zelfs by far de snelste op zijn. Terwijl de huidige omstandigheden: kletsnatte baan + actieve regen toch eigenlijk 'bedoeld' zouden moeten zijn voor full wets?
Hoeveel natter kan het nog worden om anders full wets nodig te hebben? Veel natter en het is code rood...
Kijken of Verstappen nog de baan op komt dan. Voorlopig staat ie nog binnen.RobertMe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:52:
Buxton: FIA heeft iedereen geïnformeerd dat de uitslag van deze FP niet gebruikt zal worden als opstelling voor noch de sprint noch de race als er geen Q / shootout is.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
https://twitter.com/Chris.../1684893874672500736?s=20
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Red Flag, maar nog geen reden.
De_Bastaard schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:59:
Max doet nog een regendans. Geen FP / Q betekent dat de stand in het kampioenschap de startopstelling wordt ;-)

Idd geen zin om zijdelings iets te raken met zo'n mooie nieuwe bak, beetje sparen voor de rest van het weekend.alexbl69 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:00:
[...]
Als de Q wordt bepaald aan de hand van de ranglijst hoeft dat ook niet.
Verder heb je hier geen zak aan als er voor de race(s) droog weer wordt verwacht. Enkel risico op schade.
#2, iets gebroken linksvoorHollowGamer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:01:
Waarom is daar gras en geen gravel?
Red Flag, maar nog geen reden.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Even voor mijn beeld - als de Q voor de sprint niet door kan gaan, doen ze dan morgen een Q voor de race en/of geen sprintrace morgen?Chiron schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:00:
FIA: De tijden van FP1 gaan in ieder geval niet gebruikt worden om een volgorde vast te stellen. Dit om te voorkomen dat men nu in FP1 een 'race' gaat rijden met alle risico's van dien:
https://twitter.com/Chris.../1684893874672500736?s=20
Maar als het zo goed als zeker heel weekend nat blijft, dan wil je nu toch kunnen werken aan je natte weer setup?PalingDrone schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:01:
[...]
Idd geen zin om zijdelings iets te raken met zo'n mooie nieuwe bak, beetje sparen voor de rest van het weekend.
Dan hoop ik niet op een kopie van een bepaalde Bottas foto in de Finse natuur
Het zijn omstandigheden voor de full wets, het is niet anders.
Waarom verplichten ze het niet bij dit weer? Dan gaat het maar wat langzamer, maar wel beter (hopelijk).tweakduke schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:03:
Geen enkele grip op sommige stukken met inters. Voor de racementsliteit is het mooi, maar slim is het niet.
Het zijn omstandigheden voor de full wets, het is niet anders.
Que? Er hangt een heel programma aan vastxzaz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:03:
Waarom toch dat gepuzzel met die tijden; rij gewoon?
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ze kunnen sessies in de andere raceklassen vandaag opschuiven/cancellen om ruimte te maken voor de F1 Q, maar als dat niet lukt, zijn de opties morgen een Q doen, of de stand van het kampioenschap gebruiken.HollowGamer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:02:
[...]
Even voor mijn beeld - als de Q voor de sprint niet door kan gaan, doen ze dan morgen een Q voor de race en/of geen sprintrace morgen?
Dan krijg je toch teveel protesten denk ik, maar soms zou het wel beter zijn.HollowGamer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:03:
[...]
Waarom verplichten ze het niet bij dit weer? Dan gaat het maar wat langzamer, maar wel beter (hopelijk).
Nu wordt het snel onveilig door een paar coureurs die eigenwijs zijn.
Ik schakelde net in
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ah duidelijkChiron schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:04:
[...]
Ze kunnen sessies in de andere raceklassen vandaag opschuiven/cancellen om ruimte te maken voor de F1 Q, maar als dat niet lukt, zijn de opties morgen een Q doen, of de stand van het kampioenschap gebruiken.
Denk niet dat ze zo snel andere klassen opschuiven?
Ik had beter moeten weten, de FIA heeft overal wel regels voor.
of op zondag ochtend kwali voor de race, is in het verleden ook wel eens gebeurdChiron schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:04:
[...]
Ze kunnen sessies in de andere raceklassen vandaag opschuiven/cancellen om ruimte te maken voor de F1 Q, maar als dat niet lukt, zijn de opties morgen een Q doen, of de stand van het kampioenschap gebruiken.
Het is continue veiligheid dit en veiligheid dat maar met dit weer met interns naar buiten is gewoon toegestaan...tweakduke schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:04:
[...]
Dan krijg je toch teveel protesten denk ik, maar soms zou het wel beter zijn.

Schiet tussen de palen en je scoort!
Ze lassen andere klassen zonder probleem af als het nodig is om de F1 te kunnen laten rijden.HollowGamer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:06:
[...]
Ah duidelijk
Denk niet dat ze zo snel andere klassen opschuiven?
Ik had beter moeten weten, de FIA heeft overal wel regels voor.
Ik zou denken dat je juist langzamer bent, omdat je minder grip hebt?tweakduke schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:04:
[...]
Dan krijg je toch teveel protesten denk ik, maar soms zou het wel beter zijn.
Dat is het nu uiteindelijk wel. Norris en Piastri hebben wel een paar snellere rondjes neer kunnen zetten toen het iets minder hard ging met de regen.HollowGamer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:07:
[...]
Ik zou denken dat je juist langzamer bent, omdat je minder grip hebt?
Dan denken anderen, dat kunnen wij ook en dan gaat het weer harder regenen...
Tja, als je Spa bestelt krijg je water geserveerd.dglavimans schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:10:
Altijd zelfde in Spa met die regen..
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
dglavimans schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:10:
:fill(white):strip_exif()/f/image/MSKvSaOByXIwI1uJbs731CJq.png?f=user_large)
Gewoon in spril houden. Knettergek de FIA om het in juli te doen.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Define altijd?dglavimans schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:10:
Voor die verregende editie met "race" achter de sc was het zomaar een jaar of wat kurkdroog en zonnig op Spa.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
It could have been so good 😭 pic.twitter.com/G66AbFkoNZ
— Tom Bellingham (@TomP1Bellingham) 28 juli 2023

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Juli is zelfs, op december na, de natste maand in de Ardennen.loekf2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:13:
[...]
[Afbeelding]
Gewoon in spril houden. Knettergek de FIA om het in juli te doen.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Zeker, maar dat is pas in het geval dat de omstandigheden morgen ook te slecht zijn om iets te doen.fredgroes schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:06:
[...]
of op zondag ochtend kwali voor de race, is in het verleden ook wel eens gebeurd
VER ook, maar wat een spray zeg.
Elect a clown, expect a circus.
Het is hip om met dergelijke termen te gooien tegenwoordig.Chiron schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:53:
[...]
'fake news', nounou.
achterop het circuit lijkt het minder weg te zijn, ook dat is Spa.
Dat is een nieuwe upgrade van Red Bull om de concurrentie op afstand te houden
Om eerlijk te zijn maakt mij dat niet zoveel uit, als de coureurs maar mensen om zich heen hebben, waar ze zich prettig bij voelen.Spotmatic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:26:
Zag ik daar nou Angela Cullen? Die was toch gestopt als personal assistant van Lewis?
Vond dat hele gedoe destijds ook overdreven. Soms heb je een break nodig, moet je uit elkaar gaan (te lang samen) of eens iets anders proberen.
Oh oh Mr. B, oh oh!
Voor de volledigheid: ik wil niet oordelen over wie of wat dan ook, ik vroeg het mij gewoon af. Ik vind verder alles prima. :-)HollowGamer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:27:
[...]
Om eerlijk te zijn maakt mij dat niet zoveel uit, als de coureurs maar mensen om zich heen hebben, waar ze zich prettig bij voelen.
Vond dat hele gedoe destijds ook overdreven. Soms heb je een break nodig, moet je uit elkaar gaan (te lang samen) of eens iets anders proberen.
Ja, dat dacht ik inderdaad.Spotmatic schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:29:
[...]
Voor de volledigheid: ik wil niet oordelen over wie of wat dan ook, ik vroeg het mij gewoon af. Ik vind verder alles prima. :-)
Wilde het gewoon kwijt, aangezien er schijnbaar wel genoeg mensen waren die zich er wel druk om maakte.
Bij ViaPlay zegt de commentator dat hij niet denkt dat het doorgaat vanmiddag.
'Fake news' natuurlijk, even afwachten nog, maar ziet er inderdaad niet goed uit.
Nou ja, laat die wets dan maar gewoon thuis de volgende keerHollowGamer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:31:
[...]
Bij ViaPlay zegt de commentator dat hij niet denkt dat het doorgaat vanmiddag.
'Fake news' natuurlijk, even afwachten nog, maar ziet er inderdaad niet goed uit.
Dunne druppels.
Maar zonder wind of verdamping blijft het drijf.
Ik heb er eigenlijk nog nooit 1 gezien..
De oorzaak daarvan lijkt me ook gewoon het feit dat er totaal geen concurrentie qua banden is. Pirelli kan gewoon wat aanklooien en de teams moeten het er maar mee doen.
Zou een andere fabrikant top wets maken en wellicht iets mindere inters zou gewoon hartstikke leuke beelden op kunnen leveren
[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 28-07-2023 14:36 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Uit F1 Commission (FIA, FOM, teams) is gekomen dat bandenwarmers in ieder geval in 2024 gewoon nog in gebruik blijven.
— Erik van Haren (@ErikvHaren) 28 juli 2023
Data testdagen zijn ook definitief vastgesteld: 21-23 februari in Bahrein. Daar week later ook de eerste race van het jaar, op zaterdagavond dus. #F1

In Bahrein heb je eerder bandenkoelers dan warmers nodig.
[ Voor 13% gewijzigd door PalingDrone op 28-07-2023 14:38 ]
- DaniëlWW2
- Niet online
Als je gaat crashen met de inters omdat het te nat is.GAIAjohan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:34:
In welke omstandigheden zijn pirelli wets eigenlijk beter dan inters?
Ik heb er eigenlijk nog nooit 1 gezien..
De oorzaak daarvan lijkt me ook gewoon het feit dat er totaal geen concurrentie qua banden is. Pirelli kan gewoon wat aanklooien en de teams moeten het er maar mee doen.
Zou een andere fabrikant top wets maken en wellicht iets mindere inters zou gewoon hartstikke leuke beelden op kunnen leveren

Maar ze zijn ook niet goed en de wets worden ook zoveel mogelijk vermeden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zou ontzettend jammer zijn.TheJVH schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:37:
Het weer is net zo slecht als 2 jaar geleden, veel regen, weinig zicht. Voorspellingen voor morgen zijn hetzelfde als vandaag, drama dus. Grote kans dat er geen quali is en morgen is het ook een grote vraag of er wat gaat gebeuren.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik hoop trouwens wel dat eea nog gaat veranderen in aantal races. Nu maakt het voor de kijker natuurlijk weinig uit en heeft die wellicht liever meer, maar denk dat ik dan een uitzondering zal zijn en liever wat minder (en een oneven aantal) races zou willen zien.
Ik durf gewoon te wedden dat de wets van Goodyear en Bridgestone in het verleden beter waren. Natuurlijk waren de banden ook minder breed…DaniëlWW2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:36:
[...]
Als je gaat crashen met de inters omdat het te nat is.![]()
Maar ze zijn ook niet goed en de wets worden ook zoveel mogelijk vermeden.
Wellicht is dat de oplossing. Maak de wets gewoon 100mm smaller voor een 150mm smaller achter..
Ziet er wellicht gek uit, maar mogelijk rijdt het stukken beter
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Alsnog heb ik nog steeds liever dit dan die knaken olielanden
Cogitationis poenam nemo patitur
Kan een dag eerder beginnen niet?Bullet NL schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:48:
Zo'n sprint weekend zit duidelijk te vol. Eigenlijk heeft een coureur gewoon 2 sessies nodig om een auto adf te stellen. Bedoel, Mercedes heeft een grote update maar op deze manier kunnen ze hem niet eens testen. Een sprint race vind ik ook niet heel veel extra's hebben, de gene die de sprint weet te winnen heeft op zondag ook de beste kans.
Je wilt ze al op donderdag laten rijden? Terwijl ze op zondag nog in Hongarije waren? #damn.
Zou kunnen, maar heeft weinig nut: Vanmiddag kwali, dus vanaf dan zitten auto's in parc ferme (mogen ze niet meer aangepast worden). Dit itt "andere" races waar ze FP3 (nog) hebben om eventuele sim-uitkomsten door te voeren en te valideren.Willem30 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:23:
Dat zal vanavond overwerken worden op de sims bij de teams...
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Teambaas Szafnauer de deur gewezen bij Alpine #F1 #Alpine #OtmarSzafnauer https://t.co/85trXmKYoO
— RacingNews365.nl (@Racingnews365) 28 juli 2023
- DaniëlWW2
- Niet online
Dat komt de laatste minuten ook pas naar boven.
Dit topic is gesloten.
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat bewaren tot de vrije trainingen en races.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2023
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |