thunder8 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:12:
Dat vroeger niet elke race een Grand Prix werd genoemd, klopt. Maar het is maar een naam, het is niet zo dat daar bepaalde criteria aan verbonden zijn. Vroeger had je de GP van San Marino en de GP van Italië. Maar Imola ligt helemaal niet in San Marino.

Helemaal mee eens hoor, maar als je iedere race een Grand Prix noemt dan kun je het ook wel weglaten. Het simpele feit dat er GPs zijn impliceert dat er ook "gewone prijzen" zijn.
24 is nog veel. En dan vergeet je ook nog eens de 6 sprintraces. Het WEC doet maar 7 races per jaar. WRC doet 13 races per jaar. F2 14 races. Porsche Supercup 8 races, waarvan 2x op Zandvoort. Het is niet alsof F1 maar een handjevol races doet en andere raceklasses veel meer. Vergelijken met andere sporten is totaal niet ter zake doende.
Die andere races hebben geen verbod op trainen in je "echte" auto.
Dat jij het geen goed systeem vind, is jouw mening. Dat is je goed recht.

Vroeger kwam het in de F1 veel vaker voor dat je maar 1-2 races meedeed in een seizoen en dan weer een tijdlang niet in aanmerking kwam voor een stoeltje. Dan is het tegenwoordig toch wel een stuk beter.
<knip>
En als je dan met F2 winst al niet goed genoeg bent voor F1, dan denk je dat je met regionale F1 wedstrijden wel de coureurs goed genoeg zijn/worden? Dat is gewoon wensdenken.
In praktijk is totaal niet te voorspellen welke rookies het goed doen en welke niet. Blijkbaar is F2/F3 niet goed genoeg om de ervaring op te doen die nodig is om mee te doen in F1.
Als F1 zo'n koningsnummer is, waarom laten we dan rookies het vak leren tijdens het kampioenschap?
Waarom moeten ze niet eerst bewijzen dat ze ook snel zijn in een F1 auto voor ze mee mogen doen aan een Grand Prix?
Dus je wil complete regionale F1 subwedstrijden voor F1 gaan maken, die moeten resulteren in een x aantal Grand Prix races, maar dat moet zonder een hogere costcap? Hoe denk je dat te doen? 2 regionale races met 4-6 deelnemers? Dat kan toch niet? Nu is de costcap voor een aantal teams al een enorme opgave, omdat je nu heel kritisch naar kosten moet kijken om effectieve winst te maken qua snelheid en handling van de auto.
Hoe ik het voor me zie is dat een baan als Zandvoort of Assen zegt "Wij organiseren zelf een race en iedereen die wil mag meedoen als je een auto hebt die voldoet aan het F1-regelement."
Dat doen ze nu ook al maar dan voor historische F1 auto's. Als daar maar 4 auto's op af komen dan rijden ze met z'n vieren, ik zie niet waarom dat een probleem is. Misschien een beetje saai om naar te kijken maar het kan wel degelijk.
De costcap is een praktisch probleem dat een paar jaar geleden niet eens bestond. Die regels zijn niet in beton gegoten en kunnen worden aangepast als dat nodig is. De simpele oplossing is dat je niks veranderd aan de costcap. Dan zullen teams moeten kiezen welke races ze wel of niet doen. Als je wereldkampioen wil worden zal je de GPs moeten rijden want die geven punten voor het WK. Als je toch geen kampioen gaat worden kun je kiezen om bepaalde GPs over te slaan en in plaats daarvan andere races te doen. Bijvoorbeeld de nationale race het land van je hoofdsponsor. Nog kleinere teams kunnen er voor kiezen om hun hele budget te richten op het winnen van één race. Of uberhaupt mee doen.
Zelfs als je het aantal Grand Prix zou inruilen voor wat regionale F1 races, heb je nog steeds veel meer voertuigen nodig, meer coureurs, meer schades, meer personeel, meer productie, meer organisatie, meer logistiek en daarmee dus heel veel meer kosten. Het idee is leuk, maar totaal onrealistisch. Zoveel meer zaken, kunnen niet zonder enorm veel meer kosten.
F1 verdient een hoop geld, anders deden ze het niet. Laat de circuits maar bepalen of het financieel de moeite waard is om een race te organiseren. Er zijn genoeg banen die wel willen maar nu geen deel van de kalender zijn of die wel mee willen doen maar niet ieder jaar.
En de teams mogen dat uiteraard zelf ook bepalen. Als alle grote teams besluiten om niet mee te doen dan zal er wel een klein team opstaan dat goedkoop een auto bouwt die net aan de regelementen voldoet om in de pers te scoren. We hebben de afgelopen maanden gehoord van verschillende teams/bedrijven die wel aan F1 mee willen doen. Ik denk dat er genoeg interesse is om er kleinere races naast te hebben.
Er zijn niet veel banen die F1 waardig zijn. De banen die in de coronatijd erbij kwamen, waren voornamelijk banen die in het verleden ook al F1 waardig waren, maar in de loop der tijd niet meer gebruikt werden door uiteenlopende redenen.
Momenteel zijn er 41 banen met een actieve F1 licentie. Waarschijnlijk zijn er ook nog circuits die wel aan de standaard voldoen, of er dicht bij zitten, maar nooit gecontroleerd zijn volgens F1 standaarden of hun licentie hebben laten verlopen.
Ik neem aan dat al die 41 banen in principe de wens hebben om F1 races organiseren. En dat er tientallen andere banen zijn die aan de eisen van F1 zouden kunnen voldoen als ze daar wat moeite voor doen.
Circuits moeten een godsvermogen betalen voor de F1, de infrastructuur om honderdduizenden fans te ontvangen moet er zijn, de pitboxen moeten aan een bepaalde standaard voldoen, genoeg stroomvoorzieningen, genoeg ruimte voor de teams en de media, enz enz.
Op zich klopt dat natuurlijk maar een aantal van die punten zal goedkoper zijn met kleinere races. Bij een nationale race zal je niet de hele wereldpers hoeven onder te brengen.
In de coronatijd vielen de eisen qua fans weg, waardoor je ook ineens veel meer ruimte krijgt voor de teams en media. Verder willen ze eigenlijk niet 2 races in 1 land, maar tijdens corona werd dat ook losgelaten, omdat het reizen nagenoeg onmogelijk was en je minder restricties hebt binnen een land.
Wat "ze" willen vind ik niet interssant. Dit gaat om wat ik wil

Grote en kleine races hebben is juist een manier om meerdere races per land te hebben zonder afbreuk te doen aan dé Grote Prijs.
F1 is de koningsklasse. F1 gaat de wereld over, heeft coureurs uit de hele wereld, heeft de beste coureurs, de beste teams, het grootste budget, de flair, de meeste media aandacht. Het is het summum van Autosport. Dat jij die mening niet deelt, is precies dat, jouw mening.
Dat is een stroman, ik heb nooit beweerd dat F1 niet de koningsklasse is. Sterker nog, ik zeg juist dat het voetstuk waar F1 op staat té hoog is. Maar wat voor invulling je geeft aan "koningsklasse" is een tweede.
Ik zie niet in waarom dat beperkt zou moeten worden tot het WK.
Als je alleen de beste wil zorg dan dat je een manier hebt om de beste een eerlijke kans en beoordeling te geven. De moeite die de rookies hebben laat zien dat ze niet goed zijn voorbereid.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.