[F1 2023] Race 12 GP van Hongarije Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste
Acties:
  • 87.372 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:20
Niet zozeer een fun fact maar de Hungaroring heeft er dit jaar wel een splinternieuwe concurrent in Hongariije bijgekregen, Balaton Park. Het circuit is geschikt voor Formule 1 en MotoGP wedstrijden. De Hungaroring heeft nog een lopend contract tot 2027.

Chocoball in "[F1] Randzaken"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Dit word een leuk raceweekend, wij hebben voor het eerst in 4 weken een keer niks op de planning dus lekker rustig voor de verandering. Ben heel benieuwd hoe het nieuwe kwalificatie format gaat uitpakken en of we hierdoor nog mooie verrassingen gaan krijgen.

Hopelijk hebben ze bij Aston Martin wat gevonden zodat ze weer meer bij de top rijden en dan hoop ik dat Mclaren er nog steeds zo dichtbij zit als in Silverstone, dan heb je namelijk wel een mooi gevecht voorin het veld tussen die twee teams.

Kijk nu alweer uit naar Zondag d:)b

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

RoelandD schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:05:
[...]

In mijn ogen was dat geheel om het einde van het 2022 seizoen nog wat "jus" te geven toen Max al kampioen was..

"waar rijden jullie nu nog voor?"...
En toen was opeens de 1-2 belangrijk..

Mooi verhaal voor de buhne.. Maar volgens mij kan het ze geen worst schelen..

RIC in die auto zeg ik! :D
Horner heeft dit seizoen gezegd dat ze naast het WCC, graag het WDC als 1-2 willen eindigen. Heeft niets met 2022 te maken.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedBullRacing schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:12:
- Er wordt al meer dan 30 jaar op deze baan gereden, enkel in de jaren 2006, 2011 en 2014 was er tijdens de race regen. In 2020 was het vochtig tijdens de start van de race.
Dit kan niet kloppen. In 2020 startte iedereen behalve de Haas-en op inters (Grosjean op de grid met inters, Magnussen met full wets, tijdens formation lap gepit voor slicks). En in ronde 4 of zo was ook al iedereen gepit voor slicks. Dit was ook het jaar van Verstappens uitstapje tijdens de laps to the grid op een vochtige baan.

Echter... was er in 2021 nog bowling Bottas. En dat was toch ook echt op een natte baan (natter dan 2020). Waarbij na de rode vlag dan ook nog steeds iedereen naar buiten ging op inters maar meteen de pits in doken (minus Hamilton).

En in 2022 was er ook iets met het weer? Waardoor elk team pre-race hun strategie heeft aangepast om niet voor de hards te gaan omdat die niet zouden werken. Behalve Ferrari dan die duidelijk maakten dat de andere teams gelijk hadden. Kan me alleen niet meer herinneren of dat evt ook een inters start was.

Maar als je iets een natte start wilt noemen was dat 2021. En mogelijk 2020 ook, want gestart op inters, maar eigenlijk niet de baan ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandD
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 17:42
thunder8 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Horner heeft dit seizoen gezegd dat ze naast het WCC, graag het WDC als 1-2 willen eindigen. Heeft niets met 2022 te maken.
Het "we willen de 1-2" begonnen ze eind vorig seizoen over.. Daarvoor heb ik ze er nooit over gehoord..

Beetje ongeloofwaardig om het dan nu opeens te zeggen dat het niet meer belangrijk is..
Dat heeft nu dus nog steeds alles met 2022 te maken.

maar wellicht is dit meer iets voor randzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBullRacing
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-01 12:53

RedBullRacing

You shall not pass!

RobertMe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:12:
[...]

Dit kan niet kloppen. In 2020 startte iedereen behalve de Haas-en op inters (Grosjean op de grid met inters, Magnussen met full wets, tijdens formation lap gepit voor slicks). En in ronde 4 of zo was ook al iedereen gepit voor slicks. Dit was ook het jaar van Verstappens uitstapje tijdens de laps to the grid op een vochtige baan.

Echter... was er in 2021 nog bowling Bottas. En dat was toch ook echt op een natte baan (natter dan 2020). Waarbij na de rode vlag dan ook nog steeds iedereen naar buiten ging op inters maar meteen de pits in doken (minus Hamilton).

En in 2022 was er ook iets met het weer? Waardoor elk team pre-race hun strategie heeft aangepast om niet voor de hards te gaan omdat die niet zouden werken. Behalve Ferrari dan die duidelijk maakten dat de andere teams gelijk hadden. Kan me alleen niet meer herinneren of dat evt ook een inters start was.

Maar als je iets een natte start wilt noemen was dat 2021. En mogelijk 2020 ook, want gestart op inters, maar eigenlijk niet de baan ervoor.
2020 was de race dat Max onderweg naar de grid crashte, er waren damp conditions maar geen regen
2021 was een race waarbij er voor het begin regen was en enkel in de eerste ronde, hier was een rode vlag waardoor het iconische moment van de herstart voorkwam. hier stond enkel en alleen Hamilton op de grid op intermediate banden en de rest startte vanuit de pits op vers rubber. verder geen regen
2022 was er enkel lichte regenval aan het eind.

Maar, je hebt gelijk, ik denk echter dat onder regen echt wordt geschaald dat het langer dan een aantal rondes stevig regent.

[ Voor 3% gewijzigd door RedBullRacing op 20-07-2023 10:27 ]

Red Bull gives you wings, the FIA takes them away

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

RoelandD schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:16:
[...]

Het "we willen de 1-2" begonnen ze eind vorig seizoen over.. Daarvoor heb ik ze er nooit over gehoord..

Beetje ongeloofwaardig om het dan nu opeens te zeggen dat het niet meer belangrijk is..
Dat heeft nu dus nog steeds alles met 2022 te maken.

maar wellicht is dit meer iets voor randzaken.
Misschien moet je mijn reactie nog een keer lezen en dan antwoorden. Horner heeft onlangs aangegeven dat ze dit seizoen naast het WCC graag 1-2 willen eindigen in het WDC. 2022 heeft daar niets mee te maken, want het verleden is het verleden. Jij zegt nu dat ze het niet belangrijk zouden vinden. Ik geef aan dat Horner heeft gezegd het wel belangrijk te vinden dit jaar en daardoor het ook zeer onwaarschijnlijk is dat ze dit jaar Perez nog gaan vervangen als RIC goed zijn best doet in de Alpha Tauri.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RedBullRacing schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:23:
[...]

2020 was de race dat Max onderweg naar de grid crashte, er waren damp conditions maar geen regen
2021 was een race waarbij er voor het begin regen was en enkel in de eerste ronde, hier was een rode vlag waardoor het iconische moment van de herstart voorkwam. hier stond enkel en alleen Hamilton op de grid op intermediate banden en de rest startte vanuit de pits op vers rubber. verder geen regen
2022 was er enkel lichte regenval aan het eind.

Maar, je hebt gelijk, ik denk echter dat onder regen echt wordt geschaald dat het langer dan een aantal rondes stevig regent.
Hiermee bevestig je toch wat ik aangaf? ;) Er moet of 2020 & 2021 staan, of ook 2020 niet. Want bij beide races was de initiële start op inters. Een betere/andere differentiatie tussen "vochtige start" en "droge start" zou ik niet weten. Als: grootste deel van de grid op inters (of wets) staat is het vochtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:29
Nou mensen. Waar blijven die foto's van de nieuwe RB sidepods? :P Zie vanalles uit de pitstraat voorbijkomen, maar wil nu toch wel eens zien hoe 2 tiende winst er uit ziet :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 10:44

p0st

Dutch Reefer

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Daar gaat ie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjCsY51RgHO8BC2QnMiicypiE_s=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/GStGT5iL8koGpj8T9p8n6iGZ.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4kVZAmPq5oDJpBPkGBJobNw45g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7nCyUHSXgiWRifEgZt5qBI7D.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoDwv5wAZdh4nCvGj4MSCAtclW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fwxaWrgob7ODdvNhvFBejJCa.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp2i0DVmb3cPDklzfqVAXBmT4B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lUL88nZJqfiaTGKfqsElCoQz.webp?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 13:36
Shinji schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Dat was toch ook zo? Had direct een contract bij Renault… volgens mij had die daar een contract voordat die bij RBR opzegde namelijk.
Renault had denk ik 2 motieven om Riciardo te contracteren; Ze wilden graag weten waarom de Red Bull met Renault motor zoveel sneller was dan hun eigen auto en daarnaast wilde ze Red Bull een loer draaien vanwege het continue geklaag van Red Bull dat die Renault motor niet zo goed was.

Dat was ze best wat geld waard denk ik. Ik betwijfel of een ander team echt zoveel interesse in Riciardo zou hebben gehad tenzij ze een leeg stoeltje hadden waar nog geen kandidaten voor waren.

De Red Bull van die dagen paste goed bij de rijstijl van Ricciardo zodat hij er goede resultaten mee haalde. Na zijn vertrek bij Red Bull kwam hij in auto's terrecht die minder goed aansloten bij zijn rijstijl en hij is blijkbaar niet goed in staat om zijn rijstijl aan te passen, i.t.t. de echte topcoureurs. Daardoor was hij daar uiteindelijk óók praktisch de 2e coureur zodat hij net zo goed bij Red Bull had kunnen blijven.

Tip voor Ricciardo: probeer het stoeltje van Perez te krijgen en wees tevreden als 2e coureur naast Max. Over een paar jaar gaat Max met pensioen en met een beetje geluk ben je dan ben weer 1e coureur.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

oef, daar past een brievenbus pakje niet meer in :o

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Wanneer moet elk team hun auto 'presenteren', zoals dat sinds kort verplicht is. Is dat op donderdag of vrijdag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:03
YakuzA schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:34:
[...]

oef, daar past een brievenbus pakje niet meer in :o
<insert post bedrijf waar je geen fan van bent> krijgt het er wel doorheen met een beetje moeite!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

asdfqwerty schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:45:
[...]

<insert post bedrijf waar je geen fan van bent> krijgt het er wel doorheen met een beetje moeite!
Die doen geen moeite... Pleuren het op de stoep.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 17:49

Bullet NL

Eigen Wijs

Zero pod design!!!

Tis nog even afwachten, moet nog wat bodywork omheen

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Aquafreak schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:44:
Wanneer moet elk team hun auto 'presenteren', zoals dat sinds kort verplicht is. Is dat op donderdag of vrijdag?
90 minuten voor de start van vrije training 1 op vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Bullet NL schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:47:
Zero pod design!!!

:D Dat zou wat zijn, pulled a MER incl performance :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 12:05

Damian

Insane Obtrusion

Best groot verschil inderdaad...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1eM-pkWIAMe8n_?format=jpg&name=small

Aparte voorvleugel voor de Alpine:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1dt_69XoAAID0J?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1Z4C9NXsAUtbom?format=jpg&name=small

[ Voor 60% gewijzigd door Damian op 20-07-2023 12:13 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Damian schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En voor de grap even de pre-Baku:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkrmGiFCSHmr1gGmYkt_a3moBMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOCNriXnVNGy8UAQnngl8Tzd.jpg?f=fotoalbum_large

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09:41
Wat een brievenbus heeft RBR nu :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 21:38
Geweldig waar Red Bull weer mee komt

Ik zie die Mercedes engineers al weer terug rennen naar de tekentafel _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!
d-vine schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:35:

Ik zie al die Mercedes engineers al weer terug rennen naar de tekentafel _O-
Gewoon hun zero pods omdraaien en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
d-vine schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:35:

Ik zie al die Mercedes engineers al weer terug rennen naar de tekentafel _O-
Die klagen net als Ferrari dat ze door het budgetplafond niet kunnen inlopen. Vroeger hadden ze gewoon een B-spec wagen gemaakt maar dat gaat nu niet meer.

offtopic:
Even wachten tot begin september wie de zondaars van 2022 zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:17

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bullet NL schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:47:
Zero pod design!!!

Het is totaal nergens op gebaseerd maar ik geloof in het zero pod design van Mercedes. Fundamenteel is het sneller om met een slankere auto te rijden. Ik zit dus al vanaf de eerste dag te wachten tot RBR dat over zou namen. Ik heb wel eens gespeculeerd dat RBR zat te wachten tot MER weer terug zou gaan naar gewone sidepods om direct daarna zelf met zeropods, gewoon om de chaos en verwaring bij MER te maximaliseren. Hebben ze eindelijk Hamilton z'n zin gegeven en tegen beter weten in de sidepods teruggezet om meer op RBR te lijken en dan gaat RBR de andere kant op waardoor er een paar maanden werk van MER de prullenbak in kan.
RBR weet dat ze veel minder ontwikkeltijd hebben dan de concurrentie. De teams zullen nu wel klaar zijn met het basisontwerp voor volgend jaar en moeten gaan beslissen of ze op de goede weg zitten of iets anders gaan. Daarbij kijkt iedereen uiteraard naar RBR en ik zie RBR er wel voor aan om daar spelletjes mee te spelen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Chocoball schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:43:
Die klagen net als Ferrari dat ze door het budgetplafond niet kunnen inlopen. Vroeger hadden ze gewoon een B-spec wagen gemaakt maar dat gaat nu niet meer.

[knip]
B-Spec Mercedes hebben we vorig race-weekend kunnen aanschouwen :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:49:
[...]

Het is totaal nergens op gebaseerd maar ik geloof in het zero pod design van Mercedes. Fundamenteel is het sneller om met minder slankere auto te rijden. Ik zit dus al vanaf de eerste dag te wachten tot RBR dat over zou namen. Ik heb wel eens gespeculeerd dat RBR zat te wachten tot MER weer terug zou gaan naar gewone sidepods om direct daarna zelf met zeropods, gewoon om de chaos en verwaring bij MER te maximaliseren. Hebben ze eindelijk Hamilton z'n zin gegeven en tegen beter weten in de sidepods teruggezet om meer op RBR te lijken en dan gaat RBR de andere kant op waardoor er een paar maanden werk van MER de prullenbak in kan.
RBR weet dat ze veel minder ontwikkeltijd hebben dan de concurrentie. De teams zullen nu wel klaar zijn met het basisontwerp voor volgend jaar en moeten gaan beslissen of ze op de goede weg zitten of iets anders gaan. Daarbij kijkt iedereen uiteraard naar RBR en ik zie RBR er wel voor aan om daar spelletjes mee te spelen.
Helmut had wel eens gezegd dat ze zonder budgetcap allang een model gemaakt hadden zonder sidepods om te kijken hoe die werkt maar dat het tegenwoordig met de budgetcap niet meer te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TinusXIII schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Helmut had wel eens gezegd dat ze zonder budgetcap allang een model gemaakt hadden zonder sidepods om te kijken hoe die werkt maar dat het tegenwoordig met de budgetcap niet meer te doen is.
Uitspraak is wel van vorig jaar toch?

Intussen is de voorsprong van Red Bull & Verstappen zo riant dat dat lijkt mij niet meer onmogelijk hoeft te zijn. Als Red Bull nu stopt met de ontwikkeling voor dit jaar zal het nog steeds een aantal races duren voordat de concurrentie dicht bij is, als die op hetzelfde tempo doorontwikkelen. En dan heb je nog steeds Verstappen achter het stuur zitten. Dus zelfs met een ontwikkelstop zou Red Bull de komende 4, 5 races zo moeten winnen (/heel goed scoren, aka: podium). En het gat is zo riant dat het tegen die tijd al praktisch niet meer in te halen is (Red Bull gaat niet van 10 overwinningen op rij naar 10 races buiten de punten). En de concurrentie die het dan "zou moeten doen" zal zich ook steeds gaan focussen op volgend jaar, dus als die over 5 races niet heel dicht bij zouden zijn gaan ze er ook niet meer voorbij.
Dus Red Bull zou nu kunnen stoppen met ontwikkeling voor dit jaar en de overgebleven windtunneltijd en budget steken in experimenten (voor volgend jaar). I.p.v. voor volgend jaar puur investeren op bekende/veilige routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 21:25
Damian schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog geen zicht op de AM glijbaan aan de achterkant van het bodywork? Misschien een gekke vraag, maar ik vraag mij echt af, bij hevige regenval, lijkt zo'n sidepod wel goot+afvoer; voor de performance misschien niet eens verkeerd, want door het "koude" water waarschijnlijk een soort intercooler effect. Maar naar waar stroom dat water vervolgens weg? In de vloer alsmede sidepods wil je liever geen drain hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:18
Thinlanet schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Nog geen zicht op de AM glijbaan aan de achterkant van het bodywork? Misschien een gekke vraag, maar ik vraag mij echt af, bij hevige regenval, lijkt zo'n sidepod wel goot+afvoer; voor de performance misschien niet eens verkeerd, want door het "koude" water waarschijnlijk een soort intercooler effect. Maar naar waar stroom dat water vervolgens weg? In de vloer alsmede sidepods wil je liever geen drain hebben, toch?
Door de luchtstroom vanwege de snelheid van de auto's wordt dat vanzelf wel afgevoerd / weggeblazen.
Ook 1 van de redenen dat er bij stilstand en hevige regenval altijd een tent om de auto wordt geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
RobertMe schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Uitspraak is wel van vorig jaar toch?

Intussen is de voorsprong van Red Bull & Verstappen zo riant dat dat lijkt mij niet meer onmogelijk hoeft te zijn. Als Red Bull nu stopt met de ontwikkeling voor dit jaar zal het nog steeds een aantal races duren voordat de concurrentie dicht bij is, als die op hetzelfde tempo doorontwikkelen. En dan heb je nog steeds Verstappen achter het stuur zitten. Dus zelfs met een ontwikkelstop zou Red Bull de komende 4, 5 races zo moeten winnen (/heel goed scoren, aka: podium). En het gat is zo riant dat het tegen die tijd al praktisch niet meer in te halen is (Red Bull gaat niet van 10 overwinningen op rij naar 10 races buiten de punten). En de concurrentie die het dan "zou moeten doen" zal zich ook steeds gaan focussen op volgend jaar, dus als die over 5 races niet heel dicht bij zouden zijn gaan ze er ook niet meer voorbij.
Dus Red Bull zou nu kunnen stoppen met ontwikkeling voor dit jaar en de overgebleven windtunneltijd en budget steken in experimenten (voor volgend jaar). I.p.v. voor volgend jaar puur investeren op bekende/veilige routes.
Alleen waarom zouden ze, in deze tijden van beperkt budget, tijd en recources gaan steken in een onbekend ontwerp terwijl volgend jaar gewoon weer een doorontwikkeling is op dit jaar? Dat is toch zonde van de centen en de tijd? Alle tijd die ze hebben steken ze erin om het huidige ontwerp beter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-06 19:27
Ben benieuwd of RB de genoemde .2 seconde hiermee gaat pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TinusXIII schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:01:
[...]

Alleen waarom zouden ze, in deze tijden van beperkt budget, tijd en recources gaan steken in een onbekend ontwerp terwijl volgend jaar gewoon weer een doorontwikkeling is op dit jaar? Dat is toch zonde van de centen en de tijd? Alle tijd die ze hebben steken ze erin om het huidige ontwerp beter te maken.
Als ze menen dat het Mercedes zero pod kan werken dan zouden ze nu wellicht het "budget" (geld & windtunnel) hebben om het te proberen. Het huidige concept zal immers ook een plafond aan zitten waarbij ze soms iets "radicaals" / "innovatiefs" moeten doen om weer een stap naar voren te zetten waarmee ze initieel een estimated guess doen dat die richting beter zou kunnen zijn / de ruimte tot meer / verdere ontwikkeling geeft. En zo'n "gok" zouden ze ook kunnen nemen door het zero pod concept door te berekenen.

Alleen lijkt mij dat ook zonder CFD/windtunnel wel enigszins duidelijk moet zijn of het concept haalbaar is. Mercedes heeft met hun zero pods zwaar ingezet op een zo groot mogelijk oppervlakte boven de vloer en zo min mogelijk drag. De concurrentie heeft intussen aangetoond dat echter met een juiste vorm van de sidepods er veel meer downforce te behalen is dan er verlies is door de drag. Dus je die drag beter voor lief kunt nemen met "traditionele" brede sidepods die wel zo laag/dun mogelijk zijn. Waarbij Red Bull dus het voortouw neemt in een steeds dunnere sidepod. Maar dus wel met behoud van de glooiing er achter omdat dat veel voordelen oplevert.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-06 09:53

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1enwOmWcAAzOnc?format=jpg&name=large

hulKENberg

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Allard schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Na zijn vertrek bij Red Bull kwam hij in auto's terrecht die minder goed aansloten bij zijn rijstijl en hij is blijkbaar niet goed in staat om zijn rijstijl aan te passen, i.t.t. de echte topcoureurs.
Maar volgens Dr Helmut en Horner was hij wel binnen een aantal ronden op snelheid en in staat competitieve tijden te rijden tijdens de bandentest. Na een paar maanden aan de kant gezeten te hebben en al een paar jaar niet meer in een RB rond gestuurd te hebben zou dat juist het tegenovergestelde beweren.

Het zal mij in ieder geval benieuwen, ik denk persoonlijk dat hij de snelheid gewoon echt niet meer heeft. Tsunoda zal ie nog wel kunnen hebben maar ik vraag me af of hij echt beter gaat zijn dan een Perez (die ik persoonlijk ook altijd maar subtop / matig heb gevonden).

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
Blik1984 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:07:
Ben benieuwd of RB de genoemde .2 seconde hiermee gaat pakken
Ik neem aan dat 2 tienden bedoelt? Met 2 seconden verschil gaat de concurrentie Formule 2 rijden :)

Edit: ik had mijn bril niet op denk ik :$

[ Voor 7% gewijzigd door Chocoball op 20-07-2023 14:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pjottski
  • Laatst online: 16-06 18:35

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Chocoball schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:19:
[...]

Ik neem aan dat 2 tienden bedoelt? Met 2 seconden verschil gaat de concurrentie Formule 2 rijden :)
Er staat ook punt 2 seconden :P

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chocoball
Schrok even, dacht even dat Jacques Villeneuve weer haar had :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[knip]

[ Voor 98% gewijzigd door hardware-lover op 20-07-2023 14:21 . Reden: 1x is voldoende ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:01

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Lijkt verdomd veel op:

Afbeeldingslocatie: https://cdnb.20m.es/quefuede/files/irvine2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 13:36
R2D2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Maar volgens Dr Helmut en Horner was hij wel binnen een aantal ronden op snelheid en in staat competitieve tijden te rijden tijdens de bandentest. Na een paar maanden aan de kant gezeten te hebben en al een paar jaar niet meer in een RB rond gestuurd te hebben zou dat juist het tegenovergestelde beweren.

Het zal mij in ieder geval benieuwen, ik denk persoonlijk dat hij de snelheid gewoon echt niet meer heeft. Tsunoda zal ie nog wel kunnen hebben maar ik vraag me af of hij echt beter gaat zijn dan een Perez (die ik persoonlijk ook altijd maar subtop / matig heb gevonden).
Volgens mij was die test in een Red Bull, niet een AT. Wellicht is ook de huidige RB nog compatibel met zijn rijstijl. Daarnaast is Ricciardo testrijder voor RB dus ik neem aan dat deze Red Bull hem niet compleet vreemd is.
i.c.m. de overspeed van de RB op de andere auto's denk ik dat het logisch is dat hij er goede resultaten mee haalt.

Enfin, na morgen weten we meer. Ik hoop voor hem en Alpha Tauri dat hij beter presteert dan Nick want anders hebben ze Nick voor niets weggestuurd.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zo, dat is ook lang geleden: Eddie Irvine. Hoor je ook niets meer van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik mis de interviews tussen hem en Ziggo wel :$ Vond het altijd wel tof dat Hulkenberg dan gewoon Nederlands sprak, hahaha :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter
Mercedes brengt hun poster voor dit weekend naar buiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUStx-ZlxBVihjyX1siG8T8AQKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SkuEIW9z0lfzbojqSSzACCsk.webp?f=user_large

The Barbie movie marketing is getting out of hand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZpgpFS9nszMc5N3SNQsql3sMn8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yGmxk45tTfn1yHelY6nTKF0B.webp?f=fotoalbum_large

Blije Ricciardo :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZPV4k9xN4F8mDzLRxiStcN2DtA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VTi5qealgAD3sNTeSfADZhJS.webp?f=user_large

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Krijg een beetje deze vibe van die foto :P
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EsffI0WXEAIqWQy.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Moet toch wel iets van een promo shot zijn. Gezien helm zo onder de arm en ook de handschoenen aan.

Wel jammer voor hem, mist die tweede jaar op rij bij de "drivers lineup" die ze (o.a.) gebruiken bij F1Live pre- & post shows. Nadat hij vorig jaar dus covid had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-06 23:29
[...]

Het is totaal nergens op gebaseerd maar ik geloof in het zero pod design van Mercedes. Fundamenteel is het sneller om met een slankere auto te rijden.
Dat is dus niet sneller met deze auto's. Als je de aërodynamica van de huidige auto's begrijpt, weet je dat het niet gaat werken. De vloer zorgt nu voor de meeste downforce. Sidepods zorgen ervoor dat lucht naar onder wordt gezogen richting de vloer. Zonder sidepod wordt deze lucht niet naar de vloer gezogen en werkt de vloer dus vele malen minder effectief.

Een smallere auto zou zonder grondeffect inderdaad sneller zijn. Vandaar dat RBR nu komt met deze heel smalle, maar ook heel brede sidepod. Je hebt dan nog steeds het gewenste effect van een sidepod die veel lucht richting de vloer brengt, maar minder drag door het kleinere oppervlak.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:09

Edd

Arme Oscar...

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/max-oscar-and-daniel-in-the-drivers-press-conference-v0-w0qh3jfka4db1.jpg?s=f4ab072ff126422cc1352bea059a5ba33662fd30

:+

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is totaal nergens op gebaseerd maar ik geloof in het zero pod design van Mercedes. Fundamenteel is het sneller om met een slankere auto te rijden. Ik zit dus al vanaf de eerste dag te wachten tot RBR dat over zou namen. Ik heb wel eens gespeculeerd dat RBR zat te wachten tot MER weer terug zou gaan naar gewone sidepods om direct daarna zelf met zeropods, gewoon om de chaos en verwaring bij MER te maximaliseren. Hebben ze eindelijk Hamilton z'n zin gegeven en tegen beter weten in de sidepods teruggezet om meer op RBR te lijken en dan gaat RBR de andere kant op waardoor er een paar maanden werk van MER de prullenbak in kan.
Ja, een slankere auto is minder drag, is hogere snelheid op rechte stukken. Nu de tracks juist steeds meer bochten krijgen en slingeren, verlies je de meeste tijd in het bochtenwerk; daar valt dus de meeste tijd te winnen. Daar waar de vloer zorgt voor downforce, heb je dus ook hoe sneller je rijdt, hoe meer downforce je hebt. Je wilt dus een grotere oppervlakte hebben voor de vloer, zodat je zoveel mogelijk zuiging daar hebt en je sneller door de bochten kunt (daar verliest een auto nu eenmaal het meeste tijd). Zonder sidepods wordt er (zoals hierboven ook gezegd) geen (extra) lucht naar de vloer gebracht en heb je dus minder downforce (in de bochten).

RBR heeft wellicht minder ontwikkeltijd, maar RBR heeft ook een designer die nota bene op groundeffect afgestudeerd is: Newey. RBR gaat niet echt naar een zero sidepods concept, men minimaliseert, zonder in te leveren op oppervlakte / sturing van de lucht naar de vloer. Ik denk niet dat dit spelletjes zijn voor volgend jaar, men zal zo langzamerhand ook moeten beginnen met het bouwen van de auto's voor volgend jaar, wil men in 2024 met hun nieuwe auto's aan de test verschijnen, zeker als men op tijd wilt zijn. Het bouwen van een (F1) auto gaat niet in een paar weken of dagen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik mis denk ik alleen de context. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:07
CH4OS schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:05:
[...]

Ik mis denk ik alleen de context. :)
Context is bijna zeker dat Max & Daniel elkaar weer belachelijk zitten te maken ... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ryur schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:07:
[...]

Context is bijna zeker dat Max & Daniel elkaar weer belachelijk zitten te maken ... :D
Jep gaat alweer over vrijgezellenfeesten en Vegas :D Je ziet dat ze doelen op zaken die zij alleen weten :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Max deelt een sneer uit naar Crofty die begint over "exen" tegen Daniel. Wat een vragen...

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 20-07-2023 16:23 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Zal mij benieuwen of dat nieuwe Q concept met maar 1 band type per sessie wat is.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De wagens die hun banden beter opwarmen/harder opbranden hebben dan een voordeel in Q1. Volgens mij vallen iig HAAS en McLaren daar onder. Ferrari voorheen ook, maar met hun nieuwe concept was dat wat minder geworden volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door DeKaerften op 20-07-2023 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:43

Killjoy

Klingon lawn products

G_Dragon schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:54:
Mercedes brengt hun poster voor dit weekend naar buiten:

Blije Ricciardo :P
[Afbeelding]
Ben benieuwd naar zijn gezichtsuitdrukking na de eerste ronden in dat hok.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Je ziet Oscar denken
Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aMEqRq6_460swp.webp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0RZ-fo9_GMttJwq0yVggxlpCxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0ahkFU6CjIQxkhrvUjFfuO1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:11

vhal

ಠ_ಠ

Killjoy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.grandprix247.com/wp-content/uploads/2021/05/Daniel-Ricciardo-gutted-portimao-qualifying.jpg

De hype is ongekend overigens... :/

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-06 15:55
vhal schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:08:
[...]

[Afbeelding]

De hype is ongekend overigens... :/
Als hij een ALO’tje doet wordt de hype nog groter. Ben erg benieuwd hoe hij het dit weekend gaat doen

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:17

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

cordonbleu schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:34:
Dat is dus niet sneller met deze auto's. Als je de aërodynamica van de huidige auto's begrijpt, weet je dat het niet gaat werken. De vloer zorgt nu voor de meeste downforce. Sidepods zorgen ervoor dat lucht naar onder wordt gezogen richting de vloer. Zonder sidepod wordt deze lucht niet naar de vloer gezogen en werkt de vloer dus vele malen minder effectief.
Ik sprak zuiver theoretisch. Als je dezelfde hoeveelheid downforce kan bereiken met slankere sidepods dan is dat beter, al is het alleen maar om wat gewicht te sparen. Dat is nogal een open deur. ;)

In praktijk zijn die auto's inderdaad sneller met sidepods, anders zaten ze er niet op.... tot Mercedes.
Nu heeft Mercedes tegenwoordig wel weer sidepods maar winnen doen ze nog steeds niet en ik heb ook niet het gevoel dat ze enorm veel beter/stabieler/... zijn dan voorheen. Iedere race zit Mercedes ergens rond P5, soms iets meer, soms iets minder.

Mijn gevoel is dat de sidepods weinig te maken hebben met het (gebrek aan) succes van Mercedes (P2 is nog steeds best goed). Die auto draait helemaal om de vloer, nog meer dan de rest. Het terugnemen van sidepods voelt een beetje als paniek nadat de halve wereld had gezegd dat Mercedes langzaam was omdat ze geen sidepods hadden.

Niet dat mijn gevoel veel waard is, maar betere info dan iemands gevoel hebben we toch niet. Hoe het echt zit met de sidepods van Mercedes horen we over een paar jaar wel.

PS "zero" sidepods zijn ook maar relatief. Ook Mercedes heeft altijd nog iets over gehouden, al is het heel minimaal in vergelijking met andere auto's.

[ Voor 4% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20-07-2023 17:46 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 16-06 21:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToxOkC3I8GO2K1W-GaJqTkDVnpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAPgpPTa1c47uIukFQd0OVV3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• RedBullRacing
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-01 12:53

RedBullRacing

You shall not pass!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkq_d2H5m1hGXNJSCQaWZVoQylc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9iTzBe32Z7PVKcwjVP4QOkR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door RedBullRacing op 20-07-2023 18:45 ]

Red Bull gives you wings, the FIA takes them away

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:44:
[...]

Ik sprak zuiver theoretisch. Als je dezelfde hoeveelheid downforce kan bereiken met slankere sidepods dan is dat beter, al is het alleen maar om wat gewicht te sparen. Dat is nogal een open deur. ;)
Tuurlijk, maar als je zoveel downforce kunt bereiken zonder sidepods dan kun je dus nog meer downforce bereiken met sidepods, dus zullen ze nog steeds behouden blijven.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hier nog wat foto's van de update aan de RB19 (via Fabrega twiiter)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1fZdTCXoAQl2SA?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1fbEOVWIAISEZ5?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1fbFLKXwAMy4bq?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1fbGPNX0AswBkq?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1fbHMaXsAAs92X?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Zie ik op die 2e foto de dubbele mini slope en kleine slope badkuip wegens de vorm van de radiatoren?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Chocoball
Scherpere fotovergelijking van de luchtinlaat sinds de start, Baku en Hongarije.
Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/the-race-com.appspot.com/1/2023/07/RB19-Sidepod-inlet-comparison-RB19-1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-06 23:30
Dat heb ik wel een beetje gemist

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Laatst online: 06:45
Killjoy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Misschien heeft ie geluk en werken de AT-updates deze race wel.
The aero update we have introduced here appears to be broadly in line with expectations, but it has not been enough to move us forward in Silverstone. The further planned aero update for Hungary will be an important step to start addressing this, to get back on track towards achieving our objectives.”
https://scuderia.alphatau...-british-grand-prix-race/

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Chocoball schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:20:
Scherpere fotovergelijking van de luchtinlaat sinds de start, Baku en Hongarije.
[Afbeelding]
Op "the interwebs" zijn ze de Slicepods genoemd, ik vind t een catchy naam.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Het is eigenlijk gewoon een legaal gemaakte vleugel. :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1fujKiXwB4YXmS?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1fujhDXwBAEu4o?format=jpg&name=small

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:13
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:55:
Het is eigenlijk gewoon een legaal gemaakte vleugel. :P
[Twitter]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoi WCC 2024 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
dyrc schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Op "the interwebs" zijn ze de Slicepods genoemd, ik vind t een catchy naam.
*kuch* een sidepod heeft meerdere onderdelen (luchtinlaat, luchtuitlaat, radiatoren, bodywork) *kuch*

even wat water pakken tegen de kriebel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Chocoball schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:19:
[...]

*kuch* een sidepod heeft meerdere onderdelen (luchtinlaat, luchtuitlaat, radiatoren, bodywork) *kuch*

even wat water pakken tegen de kriebel :)
Maar volgens Toto zijn de sidepods niet belangrijk. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 20:29
Haha lach me kapot als dit straks weer veel winst oplevert voor RBR hehe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
D-dark schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:42:
[...]

Maar volgens Toto zijn de sidepods niet belangrijk. O-)
Daar heeft hij een punt want de ondervloer genereert meer dan 40% van de totale neerwaartse druk. Alleen zijn nummer 1 rijder klaagt steeds dat de W14 sidepods nog steeds niet op die van de RB19, AMR23 of McL60 lijken. Alleen gaat het om het hele aero pakket niet alleen de ondervloer of sidepods.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Afijn, RB met flinke updates. Kunnen ze in plaats van de helft nu het hele veld op een ronde zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 20:36
Chocoball schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:43:
[...]

offtopic:
Even wachten tot begin september wie de zondaars van 2022 zijn.
Er zit natuurlijk iets in. Als je het nummer twee team bent maar over de verschillende circuits toch op een deftige afstand staat is het lastig grote stappen te maken. Het budget is gelijk, de ontwikkel mogelijkheden ruimer dan het #1 team maar nou ook weer niet bizar veel meer. Zeker als het nummer #1 team vanuit het concept dingen beter voor elkaar lijkt te hebben. Concurrentie moet het concept moeten veranderen / verbeteren terwijl het #1 team kan verfijnen. Met nét iets minder windtunnel tijd, maar wel hetzelfde budget. Op die manier worden regels ooit gemaakt om dominantie te voorkomen uiteindelijk de regels die dominantie in stand houden. AT / Williams zouden genoeg ontwikkel tijd moeten hebben tov RB ( bijna het dubbele ) maar dat lijkt ze voorlopig ook bar weinig te brengen.

Zo bekeken heeft mercedes ook nog eens de pech dat ze twee goede rijders in een toch matige auto hebben zitten; bij AM komen de punten vooral bij Alonso vandaan, maar door stroll staan ze geen tweede. Levert ze wel meer ontwikkeltijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dj-sannieboy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:16:
Afijn, RB met flinke updates. Kunnen ze in plaats van de helft nu het hele veld op een ronde zetten.
Denk dat dat meer aan het korte baantje ligt dan aan Red Bull. Elke periode met een dominant team / auto+coureur combi zie je wel dat op dit circuit vrijwel het hele veld op een ronde wordt gezet. En dat zal in de Mercedes (& Schumacher) tijd dus niet veel anders zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Afwezig schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:20:
[...]

Er zit natuurlijk iets in. Als je het nummer twee team bent maar over de verschillende circuits toch op een deftige afstand staat is het lastig grote stappen te maken. Het budget is gelijk, de ontwikkel mogelijkheden ruimer dan het #1 team maar nou ook weer niet bizar veel meer. Zeker als het nummer #1 team vanuit het concept dingen beter voor elkaar lijkt te hebben. Concurrentie moet het concept moeten veranderen / verbeteren terwijl het #1 team kan verfijnen. Met nét iets minder windtunnel tijd, maar wel hetzelfde budget. Op die manier worden regels ooit gemaakt om dominantie te voorkomen uiteindelijk de regels die dominantie in stand houden. AT / Williams zouden genoeg ontwikkel tijd moeten hebben tov RB ( bijna het dubbele ) maar dat lijkt ze voorlopig ook bar weinig te brengen.

Zo bekeken heeft mercedes ook nog eens de pech dat ze twee goede rijders in een toch matige auto hebben zitten; bij AM komen de punten vooral bij Alonso vandaan, maar door stroll staan ze geen tweede. Levert ze wel meer ontwikkeltijd op.
De grote 3 konden voorheen rustig 500 miljoen dollar ertegen aan gooien maar de kans bestond nog steeeds dat ze 2e in het kampioenschap werden. Mercedes had rond de zomerstop vorig seizoen graag een RB18 kloon gehad maar dat ging niet meer vanwege het budgetplafond. De andere 7 teams kunnen niet eens 500 miljoen verbrassen, laat staan het maximum van het budgetplafond benutten.

Het budgetplafond is alleen geen wondermiddel want dat is voor de ontwikkeling en onderhoud van de wagens. Teams hebben ook infrastructuur zoals een fabriek, testbanken, simulator en windtunnel. Die moeten betaald worden uit de CapEx (36 miljoen over 4 jaar). Aston Martin en McLaren waren net op tijd met hun investeringen voordat het budgetplafond inging. Alpine kon ondanks de CapEx nog net de simulator betalen maar Williams wat het geld heeft voor investeringen kan niet eens een SAP omgeving aanschaffen omdat die 100 miljoen kost. Het is moeilijker de wagen te ontwikkelen als de infrastructuur ontbreekt.

De achterstand van dit seizoen heeft nog te maken met vorig seizoen. Mercedes had sinds het begin last van purpoising en bouncing en dat moest eerst opgelost worden voordat ze aan hun aero platform konden gaan werken. Ferrari ging eerst als de brandweer maar na de technical directive (TD039) in Spa kregen ze problemen met de banden en aerodynamica erbij terwijl ze al problemen hadden met de strategie en betrouwbaarheid. Beiden geven aan door het budgetplafond niet de stap niet naar voren te kunnen maken maar hebben net als Red Bull wel beter personeel en voorzieningen dan de andere teams. Daarom is het geklaag in de hoop dat de FIA gaat ingrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afwezig schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:20:
[...]

Eigenlijk ook niet eens nieuw. Mercedes heeft ook een jaar of 5 op hun motor kunnen teren. Pas toen het token systeem er af ging en ze al zoveel seizoenen verder waren zag je pas dat Ferrari, Renault en Honda inliepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Redelijk gewaagd die smallere side pods, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:03
Jasphur schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:18:
Nouja het lijkt me dat RB genoeg onderzoek heeft gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:00
Ja.
:Y)

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
asdfqwerty schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:26:
[...]

Nouja het lijkt me dat RB genoeg onderzoek heeft gedaan
Dat zou je ook denken van Mercedes en hun aero concept toch? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ze zijn niet smal, ze zijn ondiep. Waardoor ze aan de voorkant minder drag geven maar wel nog hetzelfde effect op de luchtstromen hebben. Daar waar Mercedes helemaal geen sidepods had en ze dus ook niet dat (benodigde) effect op de luchtstromen gaven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1izL-wWcAAS-f-?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1izLIeWIAAoQC2?format=jpg&name=4096x4096

met data van na de GP van Silverstone. alles wat er met FP1 bij komt is nog niet meegenomen

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F1i9IkXXoAEqUh4?format=png&name=900x900

[ Voor 14% gewijzigd door basvn op 21-07-2023 10:18 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:47
Ze moeten nog wat aanpassen bij de FIA blijkbaar want Nyck rijdt nog in de AT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Bvanham schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:33:
Ze moeten nog wat aanpassen bij de FIA blijkbaar want Nyck rijdt nog in de AT.
Data die hier staat klopt dus nog.
Is van na de GP van Silverstone, en nog voor de 1e training nu in Hongarije, waar RIC nog niet in heeft gereden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Verstappen over de terugkeer van Ricciardo:
"Het klikt tussen ons en ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom Daniel bij ons is vertrokken. Nu is hij terug en ligt alles weer open. Hij kan een kans grijpen. Fijn om hem weer in de familie te hebben." [bron]
Ik ben benieuwd hoe Perez deze uitspraak interpreteert :P

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxk2G_fO-2ZmmN-GG6FdZW14AYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q8t8kYHIgN8GQfvyLoQJznkk.jpg?f=fotoalbum_large
Veel plezier allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:42

Vos

AFCA

Je bent aan het kamperen, back to basic! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:58
Conclusie: Alleen kamperen tijdens een F1-race :+

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Dj-sannieboy schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:16:
Je zou maar over het budget heen gaan dit jaar...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ik kan de vrije training ook nog niet volgen :? :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Best raar, gezien je nick.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:46

sjaool

Every life should have 9 cats

A Tweaker will find a way... :+

"When you grow up your heart dies"

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat bewaren tot de vrije trainingen en races.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord