cordonbleu schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:34:
Dat is dus niet sneller met deze auto's. Als je de aërodynamica van de huidige auto's begrijpt, weet je dat het niet gaat werken. De vloer zorgt nu voor de meeste downforce. Sidepods zorgen ervoor dat lucht naar onder wordt gezogen richting de vloer. Zonder sidepod wordt deze lucht niet naar de vloer gezogen en werkt de vloer dus vele malen minder effectief.
Ik sprak zuiver theoretisch. Als je dezelfde hoeveelheid downforce kan bereiken met slankere sidepods dan is dat beter, al is het alleen maar om wat gewicht te sparen. Dat is nogal een open deur.
In praktijk zijn die auto's inderdaad sneller met sidepods, anders zaten ze er niet op.... tot Mercedes.
Nu heeft Mercedes tegenwoordig wel weer sidepods maar winnen doen ze nog steeds niet en ik heb ook niet het gevoel dat ze enorm veel beter/stabieler/... zijn dan voorheen. Iedere race zit Mercedes ergens rond P5, soms iets meer, soms iets minder.
Mijn gevoel is dat de sidepods weinig te maken hebben met het (gebrek aan) succes van Mercedes (P2 is nog steeds best goed). Die auto draait helemaal om de vloer, nog meer dan de rest. Het terugnemen van sidepods voelt een beetje als paniek nadat de halve wereld had gezegd dat Mercedes langzaam was omdat ze geen sidepods hadden.
Niet dat mijn gevoel veel waard is, maar betere info dan iemands gevoel hebben we toch niet. Hoe het echt zit met de sidepods van Mercedes horen we over een paar jaar wel.
PS "zero" sidepods zijn ook maar relatief. Ook Mercedes heeft altijd nog iets over gehouden, al is het heel minimaal in vergelijking met andere auto's.
[
Voor 4% gewijzigd door
CAPSLOCK2000 op 20-07-2023 17:46
]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.