Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:31
Carboy54 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

De echte tweaker zal het meeste wel herkennen:

Leiding diameters te gering voor juiste flow.
Mengverdelers.
Koelen met mengverdelers.
Koelen met staal.
Te lage flow door mengverdelers.
Verstoorde Delta door mengverdelers.
Ontbreken isolatie leidingen.
Ontbreken werkschakelaar bij de unit.
Teveel nadruk op installeren tegen de laagste kosten terwijl je juist daar de meeste efficiëntie valt te behalen.
Inplannen beneden prima maar daar moet leidingsysteem wel geschikt voor zijn.
Gebruik ribbel flex slangen.
Dubbel stroomverbruik waterpompen.
FE klaar zonder vermogens toets.
Binnen paar uurtjes klaar 🤗

Etc. etc. Ik zou zeggen tweaker vul maar aan.
Af te raden:
WP op dakkapel of hoog dak plaatsen.

Aanbeveling:
Waterzijdig inregelen van afgiftensysteem, zodat alle ruimtes de gewenste temperatuur heeft.
Een geluidslabel rapport, zodat je zeker weet dat je niet tot last bent van de buren.
Vuilscheider naar je wp.
Je buitenunit makkelijk toegankelijk is.
Aparte fase/groepen buiten/binnen apparatuur.
Draai zoveel mogelijk op stooklijn.
Automatische binnen ontluchters afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Insert12
niet toegestaan bij een propaan wp
Ah, is er intussen een gestandaardiseerde veiligheidszone bij R290 buitenunits?
Kan je dat melden in Welke normen toepassen bij R290 monoblocks? Daar is, als ik het goed begrepen heb, vooralsnog alleen onderbouwing gevonden dat er geen plaatsingsregels zijn.
(gezond verstand / installatievoorschriften van de fabrikant daargelaten, maar Weheat heeft zviw geen veiligheidszone gespecificeerd)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

Proton_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:22:
@Insert12

[...]

Kan je dat melden in Welke normen toepassen bij R290 monoblocks?? Daar is, als ik het goed begrepen heb, vooralsnog alleen onderbouwing gevonden dat er geen plaatsingsregels zijn.
(gezond verstand / installatievoorschriften van de fabrikant daargelaten, maar Weheat heeft zviw geen veiligheidszone gespecificeerd)
Het gros van de producenten hebben hiervoor richtlijnen vastgesteld. Daarom worden er terugslag kleppen in de aanvoer geadviseerd en zijn binnen in de woning aut. onluchters niet toegestaan. Ook binnen een straal rondom de pomp geen dakontluchtingen open doorvoeren of afvoeren naar riool.

Vergeet bij hybride ook niet de ontluchter in de cv ketel 🙃

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOBuWAC3KmtTJ3HhmXW3JBX9KQY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S76fyCNzQHlmDwA0tsRGnhFj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leymsRrchSZOu0lL6TOH-H2NljQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c11jJq4bI12DfholQq1Auuz5.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 18-10-2025 20:37 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Carboy54 Inderdaad, elke fabrikant doet maar wat. En Weheat is blijkbaar niet bang dat zijn spullen ontploffen, want ze hebben geen veiligheidszone vastgesteld. Dat Weheat en Nibe zich niet aan de voorschriften van Vaillant houden kan je ze niet kwalijk nemen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

Proton_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:37:
@Carboy54 Inderdaad, elke fabrikant doet maar wat. En Weheat is blijkbaar niet bang dat zijn spullen ontploffen, want ze hebben geen veiligheidszone vastgesteld. Dat Weheat en Nibe zich niet aan de voorschriften van Vaillant houden kan je ze niet kwalijk nemen :)
Zo lang je geen dubbel wandige warmtewisselaar monteert is het absoluut aanbevolen. Het gaat tenslotte om 1 kg propaan. En ja legio caravans gaan met 10 kg naar Zuid Frankrijk 😫

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:34
Proton_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:22:
@Insert12

[...]

Kan je dat melden in Welke normen toepassen bij R290 monoblocks? Daar is, als ik het goed begrepen heb, vooralsnog alleen onderbouwing gevonden dat er geen plaatsingsregels zijn.
Nee zal niet gestandaardiseerd zijn. Ik baseer het op de installatiehandleidingen van verschillende propaan wp's die ik heb gezien. Telkens wordt een veiligheidszone van een meter rondom aangehouden, vandaar m'n redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05:52
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

Check dit experiment maar eens, waarbij een installatie met parallel buffervat wordt vergeleken met een installatie zonder buffervat. Uitgevoerd door the renewable heating hub. In het experiment met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71. Een buffervat in serie zou voor de COP niet uit moeten maken.
Oke, dat geeft idd de inefficientie van het buffervat wel duidelijk weer, en de Heat Geeks over het buffervat is ook enorm illustratief. Maakt iig dat ik snap waarom een installateur veel minder gezeik heeft en ze eigenlijk standaard parallel wil.
Mijn installateur stelde dat het parallele vat nodig was vanwege de vloer bij-verwarming.
Dat is om te voorkomen dat de vvw-pomp meer debiet vraagt dan de warmtepomp aan flow levert en je met een buffervat automatisch recirculeert van je retour, denk ik?
Maar dat oplossen kan dus ook met een "close coupled T", zegt Heat Geeks. Weet iemand wat dat in het Nederlands is?
Sowieso: mijn bij-VVW zijn maar 2 groepen; het is dus echt heel beperkt wat het toevoegt. Ik ben eigenlijk meer geneigd om de VVW uit te zetten en te zien wat gebeurt, dan een parallelle buffer te installeren.

Hebben jullie ervaring met het "afdwingen" van een bepaalde opstelling (lees: buffer in serie) bij een installateur? Wie betaalt bepaalt, maar zij kunnen natuurlijk weigeren iets te installeren, als ze niet instaan voor de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:02
Insert12 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
de niet gasdichte geveldoorvoer maar pur.
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05:07
Aeien schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:34:
[...]

Oke, dat geeft idd de inefficientie van het buffervat wel duidelijk weer, en de Heat Geeks over het buffervat is ook enorm illustratief. Maakt iig dat ik snap waarom een installateur veel minder gezeik heeft en ze eigenlijk standaard parallel wil.
Mijn installateur stelde dat het parallele vat nodig was vanwege de vloer bij-verwarming.
Dat is om te voorkomen dat de vvw-pomp meer debiet vraagt dan de warmtepomp aan flow levert en je met een buffervat automatisch recirculeert van je retour, denk ik?
Maar dat oplossen kan dus ook met een "close coupled T", zegt Heat Geeks. Weet iemand wat dat in het Nederlands is?
Sowieso: mijn bij-VVW zijn maar 2 groepen; het is dus echt heel beperkt wat het toevoegt. Ik ben eigenlijk meer geneigd om de VVW uit te zetten en te zien wat gebeurt, dan een parallelle buffer te installeren.

Hebben jullie ervaring met het "afdwingen" van een bepaalde opstelling (lees: buffer in serie) bij een installateur? Wie betaalt bepaalt, maar zij kunnen natuurlijk weigeren iets te installeren, als ze niet instaan voor de werking.
Kan je jouw vloerverwarmingsverdeler niet pomploos maken? Zijn de slangen daar gecheckt voor: hoe dik, hoe lang per groep en welk materiaal?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fresnel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19-10 16:46
Carboy54 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:20:
Update problemen met Lyric T6

De afgelopen periode heeft Weheat in het veld afwijkend OpenTherm-gedrag gedetecteerd bij de Honeywell (Home) Lyric T6. Deze bug is door Honeywell bevestigd; een snelle oplossing vanuit hun kant is er niet. Wij laten het daar natuurlijk niet bij. Daarom hebben we een software-aanpassing ontwikkeld op de binnenunit die met dit gedrag omgaat, zodat de installatie gewoon stabiel blijft functioneren bij jullie klant.

Wat wij al hebben gedaan

De fix is reeds uitgerold naar alle installaties waar in de Commissioning omgeving expliciet is vastgelegd dat er een Honeywell Lyric T6 is aangesloten.

Waarom je deze mail krijgt
We zien ook installaties waar waarschijnlijk een Lyric T6 aanwezig is, maar waar in de Commissioning omgeving óf geen thermostaat is geconfigureerd, óf ‘stooklijn’ is gekozen. In die gevallen kunnen we de fix nog niet automatisch pushen.

Dus let op uw mail!
Ik zit vanaf het begin (febr 2025) al te emmeren met die T6. Iedere dag (uiterlijk iedere week) leest de WH voor gewenste kamertemp en watertemp -1.

Weheat opperde toen al de CV (hybride opstelling) via on/off te schakelen. Maakt niets uit bij mij, probleem blijft (ook al ginghet wel eens 6 dagen goed). Van ellende de T6 eruit gegooid en een oude remeha iSense geplaatst. Werkt gewoon!

Na bovenstaand bericht de T6 nog maar eens geprobeerd. Zelfde problemen.
Maar ja mijn installateur heeft vast niet bij de commissioning vastgelegd dat hij een T6 had geïnstalleerd. En uit de veldtest kon het bij mij ook niet blijken, immers ik had toen een werkende thermostaat gemonteerd.

Vraag 1:
Was de melding een bericht aan installateurs? Ik heb in ieder geval niets ontvangen (conument).
Vraag 2:
Hoe kan ik nu WH laten weten dat ze voor mij ook die aanpassing 'moeten' doen? Moet dat via mijn leverancier? Ik vrees dat die niet eens begrijpt waar het over gaat...

WeHeat zelf meldt op de website een iets ander verhaal: https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL
a) Domweg de binnenunit en thermostaat dagelijks uitschakelen en weer aan is geen echte oplossing voor een technisch systeem vind ik.
b) CV en WH CV sturing op on/off zetten zonder OT helpt niet bij mij.
c) Hier hebben ze het over een andere print die geplaatst kan worden. Zou dat de oplossing zijn voor mij? Ik heb nog garantie.

Vannacht overigens nog veel gekker gedrag gezien, veroorzaakt door de T6?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Z8CWhfh880zL3-90tRbFvh0liM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fgm2uj25yfMsWQlhBZu6WQKh.jpg?f=fotoalbum_large

Kort voor de temperatuurmelding op -1 gaat, toont de WeHeat grafiek een gewenste kamertemperatuur van maar liefst 106 graden! Wààààt?

En dan deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHBo9le67Ag2i6zkXK2rLa8r7hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ubhp2eotjSw2gaJ1nWCFZ5kg.jpg?f=fotoalbum_large
Ruim nadat ik binnenunit en T6 gereset heb, schiet ineens zonder zichtbare aanleiding de circulatiepomp naar 147% Ik heb nooit meer dan 100% gezien! Is dit normaal?

Heeft iemand wel betere ervaringen met het verhelpen van Honeywell T6 storingen? Tips? Of toch maar de Honeywell in de vuilnisbak gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:37
Fresnel schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:54:
[...]

Ik zit vanaf het begin (febr 2025) al te emmeren met die T6. Iedere dag (uiterlijk iedere week) leest de WH voor gewenste kamertemp en watertemp -1.

Weheat opperde toen al de CV (hybride opstelling) via on/off te schakelen. Maakt niets uit bij mij, probleem blijft (ook al ginghet wel eens 6 dagen goed). Van ellende de T6 eruit gegooid en een oude remeha iSense geplaatst. Werkt gewoon!

Na bovenstaand bericht de T6 nog maar eens geprobeerd. Zelfde problemen.
Maar ja mijn installateur heeft vast niet bij de commissioning vastgelegd dat hij een T6 had geïnstalleerd. En uit de veldtest kon het bij mij ook niet blijken, immers ik had toen een werkende thermostaat gemonteerd.

Vraag 1:
Was de melding een bericht aan installateurs? Ik heb in ieder geval niets ontvangen (conument).
Vraag 2:
Hoe kan ik nu WH laten weten dat ze voor mij ook die aanpassing 'moeten' doen? Moet dat via mijn leverancier? Ik vrees dat die niet eens begrijpt waar het over gaat...

WeHeat zelf meldt op de website een iets ander verhaal: https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL
a) Domweg de binnenunit en thermostaat dagelijks uitschakelen en weer aan is geen echte oplossing voor een technisch systeem vind ik.
b) CV en WH CV sturing op on/off zetten zonder OT helpt niet bij mij.
c) Hier hebben ze het over een andere print die geplaatst kan worden. Zou dat de oplossing zijn voor mij? Ik heb nog garantie.

Vannacht overigens nog veel gekker gedrag gezien, veroorzaakt door de T6?

[Afbeelding]

Kort voor de temperatuurmelding op -1 gaat, toont de WeHeat grafiek een gewenste kamertemperatuur van maar liefst 106 graden! Wààààt?

En dan deze:
[Afbeelding]
Ruim nadat ik binnenunit en T6 gereset heb, schiet ineens zonder zichtbare aanleiding de circulatiepomp naar 147% Ik heb nooit meer dan 100% gezien! Is dit normaal?

Heeft iemand wel betere ervaringen met het verhelpen van Honeywell T6 storingen? Tips? Of toch maar de Honeywell in de vuilnisbak gooien?
Ik heb 1x eerder een pomp naar 147% gezien, toen zat het pwm signaal verkeerd.

Verder heb ik geen probleem met de t6. De vraag is: is het de t6 of Weheat? Heb je een andere opentherm thermostaat die je kan testen?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresnel
Het is in ieder geval de combinatie WH en T6. Een Remeha Isense (16 euro marktplaats) werkt wel betrouwbaar. Is ook op trage systemen (vloerverwarming/warmtepomp) in te stellen. Mijn oudere eigen Remeha Celcia doet het ook, maar lastiger te bedienen.
Mijn thermostaat is bedraad en bekabeling 100% OK (zelfs al eens met vervangende kabels getest).
Er is dus echt iets en kennelijk weet WH dat ook. Maar wat precies het probleem is blijft onduidelijk.
Tevens apart dat er kennelijk verschillende berichten zijn over de 'oplossing'. Ik vraag me ook af of verschillende T6 thermostaten anders reageren. Want diverse mensen hebben nooit problemen.
Ik stook bij vorkeur via Open Therm en niet de stooklijn. Maar dan merk je het probleem natuurlijk ook eerder.
Nadat ik ontdekt had dat de WH in dat geval automatisch op de stooklijn over gaat (slim eigenlijk) heb ik die aangepast, zodat ik bij vorst niet meer in de kou hoef te zitten bij een OT storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:41
Fresnel schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:47:
Het is in ieder geval de combinatie WH en T6. Een Remeha Isense (16 euro marktplaats) werkt wel betrouwbaar. Is ook op trage systemen (vloerverwarming/warmtepomp) in te stellen. Mijn oudere eigen Remeha Celcia doet het ook, maar lastiger te bedienen.
Mijn thermostaat is bedraad en bekabeling 100% OK (zelfs al eens met vervangende kabels getest).
Er is dus echt iets en kennelijk weet WH dat ook. Maar wat precies het probleem is blijft onduidelijk.
Tevens apart dat er kennelijk verschillende berichten zijn over de 'oplossing'. Ik vraag me ook af of verschillende T6 thermostaten anders reageren. Want diverse mensen hebben nooit problemen.
Ik stook bij vorkeur via Open Therm en niet de stooklijn. Maar dan merk je het probleem natuurlijk ook eerder.
Nadat ik ontdekt had dat de WH in dat geval automatisch op de stooklijn over gaat (slim eigenlijk) heb ik die aangepast, zodat ik bij vorst niet meer in de kou hoef te zitten bij een OT storing.
Dus andere OT thermostaten werken wel. Ligt het dan niet aan de T6? Kan je niet een andere kopen of lenen en daarmee testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:13
MartinPTweak schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:16:
[...]

Precies hetzelfde hier, P80, om 21:44:23 gaat power in naar 0 als ie stand-by rapporteert. Was eerst stabiel 14. En de rest werkt normaal.
Update: in de portal van WeHeat zie ik dat power in al langer op 0 staat, bij jou ook? Dat verander moment is niet te zien op dezelfde tijd. Dus waarschijnlijk een aanpassing in de API die HA gebruikt?
Inderdaad, in de portal al langer. Zal dus idd zijn wat je zegt. Op zich jammer, want die 14 Watt zijn uiteraard niet ineens verdwenen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:31
Fresnel schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:47:
Het is in ieder geval de combinatie WH en T6.
In de app van de T6 (Resideo) zit ook een firmware upgrade optie. Heb je de laatste firmware?
Die van ons heeft 6.0.1.50, uit de doos (afgelopen juni) zat er een lagere versie op.
Anders dan de 1 tot 1,5 graad teveel rapporteren van de T6 (bedraad en wifi) doet hier alles het wel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:07
Graif schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:05:
[...]
Inderdaad, in de portal al langer. Zal dus idd zijn wat je zegt. Op zich jammer, want die 14 Watt zijn uiteraard niet ineens verdwenen…
Power-in is dus puur vermogen/verbruik voor verwarmen, dwz dat er warmte mee geproduceerd wordt. Die is 14-16W is en was dus 'sluipverbruik'.

Ik blijf wel gewoon meten en rekenen met m'nbkWh meter. Dat is tenslotte wat de BB me aan stroom kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresnel
STIMPPYYY schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

Dus andere OT thermostaten werken wel. Ligt het dan niet aan de T6? Kan je niet een andere kopen of lenen en daarmee testen?
Mij T6 heeft goed gewerkt op mijn gas-cv. Dat leek me voldoende. Een extra kopen om het te proberen is kostbaar en vond ik nog niet nodig toen ik merkte dat er meer mensen zijn met problemen. Maar 100% uitsluiten dat het dit exemplaar is kan ik niet natuurlijk. Lenen is ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresnel
MartinPTweak schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

In de app van de T6 (Resideo) zit ook een firmware upgrade optie. Heb je de laatste firmware?
Die van ons heeft 6.0.1.50, uit de doos (afgelopen juni) zat er een lagere versie op.
Anders dan de 1 tot 1,5 graad teveel rapporteren van de T6 (bedraad en wifi) doet hier alles het wel normaal.
O, dank. Dat zou mooi zijn, maar ik heb die update mogelijkheid niet gevonden :-(
Mijn T6 is van 2020 en de FW versie: 06-00-01-50. Dan zou dan ook de nieuwste versie zijn lijkt me. Misschien zie ik daarom geen update functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05:52
SebastiaanPs schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 07:43:
[...]

Kan je jouw vloerverwarmingsverdeler niet pomploos maken? Zijn de slangen daar gecheckt voor: hoe dik, hoe lang per groep en welk materiaal?
Goede vraag: ik zou denken dat de BB het debiet/druk aan kan
Het zijn maar 2 groepen voor 60m2 benedenverdieping.
Ik ben niet zo bang dat het zonder niet opwarmt, dus wilde met kleine serie buffer kijken hoe het gaat zonder vvw en hem later laten ombouwen als bewezen is dat ik <45gr kan verwarmen.

Zie ik andere eisen over het hoofd?

[ Voor 23% gewijzigd door Aeien op 19-10-2025 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05:07
Aeien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:22:
[...]

Goede vraag: dat was eigenlijk m'n plan voor later, maar ik weet zelf niet wat de vereisten zijn?
Het zijn maar 2 groepen voor 60m2 benedenverdieping.
Ik ben niet zo bang dat het zonder niet opwarmt, dus wilde met kleine serie buffer kijken hoe het gaat en kan hem later weer in regelen als ik weet hoe de WP draait.
Zijn er eisen voor het pomploos gaan? Het debiet zal niet te groot zijn, meer weet niet of de benodigde druk te hoog gaat zijn voor de BB?
In ieder geval moeten de vvw slangen geen zuurstof doorlaten (dus geen zwart tyleen) en voor voldoende flow heb je het liefst voldoende dikke en niet al te lange slangen.

In jouw geval met 2 groepen zou je misschien zelfs heel simpel en goedkoop T-stukken kunnen gebruiken in plaats van een verdeler. Mogelijk is dit in jouw situatie met vvw als bijverwarming nog de beste optie. Het voordeel is dat het helpt om op lage temperatuur te verwarmen en dat je geen verbruik van een circulatiepomp meer hebt.

Ik zou als ik jou was even je vraag en een foto van je vvw verdeler hier delen: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
Heeft iemand tips voor het uitvoeren van een opstartprotocol van mijn vloerverwarming?

Heb sinds woensdag een blackbird in hybride opstelling en kan sinds dit weekend mijn vloerverwarming gaan opstarten.
Heb de thermostaatkraan van de mengverdeler op 20 graden gezet, beneden 90m2 vloerverwarming. Boven de 4 radiatoren vol open.
Beneden is het 18 graden en als ik de honeywell op 20 graden instel, gaat de warmtepomp draaien. Radiatoren boven warmen snel op. Doordat de radiatoren snel opwarmen, komt er ook redelijk warm retourwater naar de blackbird waardoor deze weer afslaat. De temperatuur in de vloerverwarming loopt amper op, waardoor deze continue onder de 20 graden blijft.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wil wel dat er voldoende warm water door de vloerverwarming loopt. Helaas kan ik zelf niet de max watertemperatuur die de blackbird produceert instellen.
Is het beter om de radiatoren boven dicht te draaien, zodat het water alleen richting de vloerverwarming gaat en het retourwater niet te warm is?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:39
Mausssie schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:07:
Heeft iemand tips voor het uitvoeren van een opstartprotocol van mijn vloerverwarming?

Heb sinds woensdag een blackbird in hybride opstelling en kan sinds dit weekend mijn vloerverwarming gaan opstarten.
Heb de thermostaatkraan van de mengverdeler op 20 graden gezet, beneden 90m2 vloerverwarming. Boven de 4 radiatoren vol open.
Beneden is het 18 graden en als ik de honeywell op 20 graden instel, gaat de warmtepomp draaien. Radiatoren boven warmen snel op. Doordat de radiatoren snel opwarmen, komt er ook redelijk warm retourwater naar de blackbird waardoor deze weer afslaat. De temperatuur in de vloerverwarming loopt amper op, waardoor deze continue onder de 20 graden blijft.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wil wel dat er voldoende warm water door de vloerverwarming loopt. Helaas kan ik zelf niet de max watertemperatuur die de blackbird produceert instellen.
Is het beter om de radiatoren boven dicht te draaien, zodat het water alleen richting de vloerverwarming gaat en het retourwater niet te warm is?

Alvast bedankt.
Stooklijn even gebruiken. Kun je precies de watertemperatuur instellen per buitentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mausssie
jelleeelco schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:37:
[...]

Stooklijn even gebruiken. Kun je precies de watertemperatuur instellen per buitentemperatuur
Dank je, ga ik dat doen
Radiatoren boven open of dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:22
RayDelft schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Als ik zo terugkijk is hij niet onder de 300 Watt geweest . Sparrow P6.
Ik kan dit inmiddels bijstellen. Nu al een aantal uurtjes rond 200 .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPv7hhBdBOhDYnPRgsIRLMOw0b4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAbfTLqYhQt15o3u6Yw7wsn8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:22
Stoker schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Ik heb 1x eerder een pomp naar 147% gezien, toen zat het pwm signaal verkeerd.

Verder heb ik geen probleem met de t6. De vraag is: is het de t6 of Weheat? Heb je een andere opentherm thermostaat die je kan testen?
De T6 Lyric( draadloos) loopt vooralsnog probleemloos. Firnware 6 0 1 5 0 . Open Therm .
Heb hem vlak naast een Homewizard console gezet om eventueel gemeten verschil in temp te meten maar die lopen niet meer dan 0,2 uit elkaar . Gevraagde temp in weheat portal klopt met ingestelde temp op thermostaat . Wel regelmatig enige overshoot doordat het wat warmer wordt dan gevraagd. ( ongeveer plus 0,5) .
Kan de jouwe @Fresnel niet gewoon kapot zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:39
Mausssie schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Dank je, ga ik dat doen
Radiatoren boven open of dicht?
Ik zou alles opengooien. Is het een nieuwe vloer? Dan hoef je in principe maar een paar uur per dag de vloer warm te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:13
Even een vraagje over het overschakelen van opentherm naar stooklijn.
Als ik hem in de app omzet dan gebeurt er niet veel, mijn BB blijft op stand-by staan (wel op stooklijn in de instellingen uiteraard), ook al is de watertemperatuur lager dan de gevraagde temperatuur in mijn stooklijn.
Mijn kamertemperatuur ligt nog een tiende boven de ingestelde ruimtetemperatuur, maar daar kijkt hij niet naar als hij op stooklijn staat toch?
Heeft hij even nodig om “om te schakelen”?
Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.