Carboy54 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:20:
Update problemen met Lyric T6
De afgelopen periode heeft Weheat in het veld afwijkend OpenTherm-gedrag gedetecteerd bij de Honeywell (Home) Lyric T6. Deze bug is door Honeywell bevestigd; een snelle oplossing vanuit hun kant is er niet. Wij laten het daar natuurlijk niet bij. Daarom hebben we een software-aanpassing ontwikkeld op de binnenunit die met dit gedrag omgaat, zodat de installatie gewoon stabiel blijft functioneren bij jullie klant.
Wat wij al hebben gedaan
De fix is reeds uitgerold naar alle installaties waar in de Commissioning omgeving expliciet is vastgelegd dat er een Honeywell Lyric T6 is aangesloten.
Waarom je deze mail krijgt
We zien ook installaties waar waarschijnlijk een Lyric T6 aanwezig is, maar waar in de Commissioning omgeving óf geen thermostaat is geconfigureerd, óf ‘stooklijn’ is gekozen. In die gevallen kunnen we de fix nog niet automatisch pushen.
Dus let op uw mail!
Ik zit vanaf het begin (febr 2025) al te emmeren met die T6. Iedere dag (uiterlijk iedere week) leest de WH voor gewenste kamertemp en watertemp -1.
Weheat opperde toen al de CV (hybride opstelling) via on/off te schakelen. Maakt niets uit bij mij, probleem blijft (ook al ginghet wel eens 6 dagen goed). Van ellende de T6 eruit gegooid en een oude remeha iSense geplaatst. Werkt gewoon!
Na bovenstaand bericht de T6 nog maar eens geprobeerd. Zelfde problemen.
Maar ja mijn installateur heeft vast niet bij de commissioning vastgelegd dat hij een T6 had geïnstalleerd. En uit de veldtest kon het bij mij ook niet blijken, immers ik had toen een werkende thermostaat gemonteerd.
Vraag 1:
Was de melding een bericht aan installateurs? Ik heb in ieder geval niets ontvangen (conument).
Vraag 2:
Hoe kan ik nu WH laten weten dat ze voor mij ook die aanpassing 'moeten' doen? Moet dat via mijn leverancier? Ik vrees dat die niet eens begrijpt waar het over gaat...
WeHeat zelf meldt op de website een iets ander verhaal:
https://support.weheat.nl...-T6-en-T6R?language=nl_NL
a) Domweg de binnenunit en thermostaat dagelijks uitschakelen en weer aan is geen echte oplossing voor een technisch systeem vind ik.
b) CV en WH CV sturing op on/off zetten zonder OT helpt niet bij mij.
c) Hier hebben ze het over een andere print die geplaatst kan worden. Zou dat de oplossing zijn voor mij? Ik heb nog garantie.
Vannacht overigens nog veel gekker gedrag gezien, veroorzaakt door de T6?
Kort voor de temperatuurmelding op -1 gaat, toont de WeHeat grafiek een gewenste kamertemperatuur van maar liefst
106 graden! Wààààt?
En dan deze:
:strip_exif()/f/image/Ubhp2eotjSw2gaJ1nWCFZ5kg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ruim nadat ik binnenunit en T6 gereset heb, schiet ineens zonder zichtbare aanleiding de
circulatiepomp naar 147% Ik heb nooit meer dan 100% gezien! Is dit normaal?
Heeft iemand wel betere ervaringen met het verhelpen van Honeywell T6 storingen? Tips? Of toch maar de Honeywell in de vuilnisbak gooien?