• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:26
I.p. schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:13:
[...]

Dat geluid hoor ik bij onze BB al sinds het begin. Volgensmij hoort het er gewoon bij
Ik hoor het voornamelijk als de compressor 20% draait. In de nachtelijke uren is het dan best goed hoorbaar.

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-12 19:07
mavical schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Ik hoor het voornamelijk als de compressor 20% draait. In de nachtelijke uren is het dan best goed hoorbaar.
Ik vind het soort van ratelend geluid van de compressor storender bij hogere vermogens.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-12 11:04
Kevin1990 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

Eens. Ik had pomp de P60 genomen als die er was.
Wij hebben als back up airco's en een back up verwarming in het leiding werk. Ik ga binnenkort de stooklijn nog iets verder terug schroeven om te kijken of dit een positief effect heeft.
Dat maakt eigenlijk niet veel uit, je verschuift enkel het moment waarop het gebeurt. Als het hier nu iets te koud is dan zet de vrouw even de airco aan, het is meestal enkel de momenten dat ze stil binnen zit. Ik zit wel altijd op stooklijn, sommigen gaan liever op OT in deze periodes.

Voordat ik aan de Weheat BB begon heb ik om deze reden serieus overwogen om voor 2 kleinere (Vaillant) warmtepompen te gaan, zodat ik er 1 of 2 aan kon zetten.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:56
DjAntoon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:16:
[...]

Dat maakt eigenlijk niet veel uit, je verschuift enkel het moment waarop het gebeurt. Als het hier nu iets te koud is dan zet de vrouw even de airco aan, het is meestal enkel de momenten dat ze stil binnen zit. Ik zit wel altijd op stooklijn, sommigen gaan liever op OT in deze periodes.

Voordat ik aan de Weheat BB begon heb ik om deze reden serieus overwogen om voor 2 kleinere (Vaillant) warmtepompen te gaan, zodat ik er 1 of 2 aan kon zetten.
Ik zelf stuur nu ook aan op OT. Nadeel daarvan is en onze zoneregeling hij stopt wanneer die ene kamer die warmte vraagt op temperatuur is. Met stooklijn in de winter blijft die door hobbelen en de zones die altijd meedraaien blijven dan verwarmd. Daarmee doen de kamers die zones hebben die geregeld kunnen worden even mee met warmtevraag en gaan ook weer uit als die op temperatuur is. Vind ik zelf best wel een goeie setup.

Alleen dat suizen moet ik echt aan gaan werken en ook wat convectoren meer knijpen die een regelbare zone hebben want die zijn erg snel op temperatuur. Dat zou ik iets gelijkmatiger willen zien. Hebben we wat te doen in het stookseizoen wanneer de BB ook op stooklijn gezet wordt.

Airco is ook een optie maar ik wil toch blivjen afstellen tot het lukt. Zeker aangezien de investering van de warmtepomp vele malen groter is als alle airco's bij elkaar in huis (elke kamer 1)
We hebben een dure machine die ik graag wil laten werken zoals ik wil. Zal vast wat moeite kosten maar dat heb ik er zeker voor over _/-\o_

Voor iedereen die nog tips heeft om van het suizen af te komen hou ik me aanbevolen. Die zones wil ik liever niks aan doen en wil de vloerverwarming altijd open houden hiervoor. Leidingwerk aanpassen is een optie maar vermoed dat ik niet iedereen mee krijg om de vrij recente verbouwing deels weer te doen en de vloer open te halen :P

• kreekel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32
Het valt me op dat mij Flint plots (na update?) 20w gebruikt tijdens stand-by.

Hebben jullie dit ook? Of is dit iets bij mij?

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:15
kreekel schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:47:

Nee hier gebruikt hij (buitenunit) nog gewoon 7 Watt volgens HW. Binnenunit meet ik niet.

• bolleroodborst
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10-12 11:55
Wij zijn ons nu al een tijd aan het oriënteren op een full electric warmtepomp. Meerdere offertes opgevraagd, maar die vinden wij aan de hoge kant. Vandaag contact gehad met CB en deze offerte ontvangen. Zijn er mensen die ook recent een FE Weheat Flint hebben laten plaatsen? Komt de prijs enigszins in de buurt van jullie ervaringen?

Dubbele pomp, 3kw bijverwarmer, 200 liter boiler. Extra opties die ze erbij hebben gezet zijn: 50 liter buffervat, dubbel kabel traject naar WP en bedrade Honeywell.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCjqn6gFRz4YTXI8rdgczn5ujwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ci0v9XttPDNble8bxe6ePmpb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door bolleroodborst op 16-10-2025 19:37 ]

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zijn er meer mensen die (nog steeds) het probleem hebben dat de Honeywell Lyric T6 en de warmtepomp soms een communicatiestoring krijgen?

De kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur komen dan in de Weheat portal en app op -1 te staan. De 'opentherm test" van Weheat geeft aan dat hij de thermostaat wel heeft gevonden, maar dat deze geen temperatuur doorgeeft.

De warmtepomp gaat vervolgens zelf allerlei fantasiegedrag vertonen, in ons geval leidt dat tot meer/intensiever stookgedrag met navenant meer stroomverbruik. Vervelend als je het pas veel later door hebt.

De enige oplossing is vooralsnog de ketelmodule van de T6 uit het stopcontact halen en hem er weer in steken.

Ik heb dit nu maar geautomatiseerd in home assistant met een smart power plug, maar eigenlijk vind ik dit belachelijk. Weheat en Coolblue pushen de T6 als dé thermostaat voor hun warmtepompen, en vervolgens gaat de communicatie regelmatig in storing.

Ik heb aan Coolblue gevraagd of ze bij ons ook die fix ook gepusht hebben (en of deze inderdaad voor dit probleem bedoeld is) maar wacht al enige tijd op een reactie.

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bolleroodborst schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:32:
Wij zijn ons nu al een tijd aan het oriënteren op een full electric warmtepomp. Meerdere offertes opgevraagd, maar die vinden wij aan de hoge kant. Vandaag contact gehad met CB en deze offerte ontvangen. Zijn er mensen die ook recent een FE Weheat Flint hebben laten plaatsen? Komt de prijs enigszins in de buurt van jullie ervaringen?

Dubbele pomp, 3kw bijverwarmer, 200 liter boiler. Extra opties die ze erbij hebben gezet zijn: 50 liter buffervat, dubbel kabel traject naar WP en bedrade Honeywell.

[Afbeelding]
Buffervat is als je CV systeem voldoende waterinhoud heeft vaak niet zinvol en maakt het geheel minder efficiënt. Als ze je een T6 aanbieden zou ik deze niet nemen, deze gaat bij veel mensen regelmatig in (langdurige) storing waarna de WP overschakelt op stooklijn.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uelQBrDi5Kch-1UaI2vySsq8Oqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGQu98LFbZOs9ozbmPGU7NdP.jpg?f=fotoalbum_large

Pendelt de Flint WP? Volgens CB niet?
Ik heb na 10 uur de aanvoer temperatuur laten verlagen naar 30 graden (25 graden) standby is nu 1 uur en de runs zijn tussrn de 30 en 34 minuten.
Volgens CB gaat de warmtepomp naar stand-by omdat de pomp niet op een lager toerental kan draaien want deze draait al op de laagste stand.
Ik heb een buffervat van 50 liter. Ik denk zelf dat het pendelen mogelijk veroorzaakt wordt door de HTV van de vloerverwarming naast de HT radiatoren. Dit had ik bij CB van tevoren aangegeven maar dit was niet nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door frank2908 op 16-10-2025 20:19 ]

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31
frank2908 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:16:
[Afbeelding]

Ik heb na 10 uur de aanvoer temperatuur laten verlagen naar 30 graden (25 graden) standby is nu 1 uur en de runs zijn tussrn de 30 en 34 minuten.
Volgens CB gaat de warmtepomp naar stand-by omdat de pomp niet op een lager toerental kan draaien want deze draait al op de laagste stand.
Dit is geen pendelen.... WP draait op minste vermogen gewoon nog te veel vermogen voor je vraag.
Pendelen is om de 5-10 minuten aan-uit, dit gedrag heb jij niet .

• Razer
jawaligt schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:03:
Zijn er meer mensen die (nog steeds) het probleem hebben dat de Honeywell Lyric T6 en de warmtepomp soms een communicatiestoring krijgen?

De kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur komen dan in de Weheat portal en app op -1 te staan. De 'opentherm test" van Weheat geeft aan dat hij de thermostaat wel heeft gevonden, maar dat deze geen temperatuur doorgeeft.

De warmtepomp gaat vervolgens zelf allerlei fantasiegedrag vertonen, in ons geval leidt dat tot meer/intensiever stookgedrag met navenant meer stroomverbruik. Vervelend als je het pas veel later door hebt.

De enige oplossing is vooralsnog de ketelmodule van de T6 uit het stopcontact halen en hem er weer in steken.

Ik heb dit nu maar geautomatiseerd in home assistant met een smart power plug, maar eigenlijk vind ik dit belachelijk. Weheat en Coolblue pushen de T6 als dé thermostaat voor hun warmtepompen, en vervolgens gaat de communicatie regelmatig in storing.

Ik heb aan Coolblue gevraagd of ze bij ons ook die fix ook gepusht hebben (en of deze inderdaad voor dit probleem bedoeld is) maar wacht al enige tijd op een reactie.
Hier al tijdje niet meer gezien maar ik heb ook een automatisering met een smart stekker ingericht. Volgens mij valt de warmtepomp overigens terug op de stooklijn als hij dit gedrag vertoont.

Voor de automatisering kwam het wel 1x in de 2 weken voor, aan het einde van afgelopen stookseizoen de automatisering ingericht, daarna niet meer naar omgekeken, nu dus ook geen last meer van.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:46

Heb de T6R bijna een jaar. Nooit problemen mee gehad tot nu toe.

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:33
janzuilhof schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

Dit lijkt helaas wel normaal te zijn voor de Sparrow, maar het is niet normaal voor alle warmtepompen. Ik vind het een vrij storend geluid dat veel verder draagt dan de andere geluiden die de buitenunit maakt. Ze zouden wat mij betreft de term 'fluisterstil' moeten aanpassen naar 'fluitstil' in hun marketinguitingen.
Inderdaad draagt dat verder . Ik een paar meter is dat feitelijk het enige dat je hoort . En FLUIT stil vind ik een goede vondst 😊

• RayDelft
Ik heb de draadloze versie en vooralsnog geen problemen .

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:00
I.p. schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:20:
[...]

Hier zitten inderdaad toch wel een hoop punten in die optimaler hadden gekund en gemogen.
Benieuwd welke punten jij allemaal ziet.

Mochten mensen op onderstaande foto ook punten zien die beter kunnen, hoor ik het graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb88ID2wS4aMlKOC8z8wjW_cGIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewH2jTI0qaL2xb66YoD3vVFm.jpg?f=fotoalbum_large

• kreekel
bolleroodborst schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:32: Komt de prijs enigszins in de buurt van jullie ervaringen?

[Afbeelding]
Vrij kostbaar. Ik was er met iets meer dan de helft incl. een losse WPB. Maar dan geen Weheat intelligence voor SWW.

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:15

[Afbeelding]
Ik vind het een hoop geld. Wij waren vorig jaar nog geen 6000 kwijt, maar dat was dan zonder buffer, boiler, buh etc. Ging de subsidie ook nog af.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:55

[Afbeelding]
Tsja, niet goedkoop. Maar morgen komt er bij ons een schouw voor een BB P60, 300L boiler, 100l buffer met 2 pompen en installatie (incl beton boring) voor 13.000 ná subsidie.

Toegegeven, een BB Ipv flint, maar enorm duur. Overigens conform 2 andere offertes die ik heb gekregen (ong 11k-14k). Dus naar mijn idee is het tegenwoordig gewoon rete duur.

Grootste invoer hierop voor jou is ws of je CB doet of een lokale installateur (zoals ik nu doe). De verhalen over CB op dit forum doen mij niet kiezen voor hen. Ik heb niet het vertrouwen dat je een betrouwbaar systeem krijgt met betrouwbare service. Maar ik geloof wel dat je daar 25% extra voor betaalt oid.

Maar van vorige reacties met "vorig jaar zat ik op de helft" doen mij ook wel pijn, stiekem 😝

Vraag me af of die prijs ooit nog gaat dalen en dat we slechte timing hebben (net als de zonnepanelen bubble) of dat dit gewoon is wat het nu is

[ Voor 4% gewijzigd door Aeien op 17-10-2025 06:40 ]

• rick_roox
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:12

Yes, dit heb ik ook. Was heel erg benieuwd of meer mensen dit zagen. Pas vandaag vanaf ~15:00 zichtbaar. Hiervoor nooit gehad. Zie ook de afbeelding uit home assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTE6QFQs9fE8heoLkTdAS96PH3k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GAe5qDwHijh4OOnrukgTtW0E.png?f=user_large

• podestm2
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-12 11:39
rick_roox schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 00:49:
[...]

Yes, dit heb ik ook. Was heel erg benieuwd of meer mensen dit zagen. Pas vandaag vanaf ~15:00 zichtbaar. Hiervoor nooit gehad. Zie ook de afbeelding uit home assistant.

[Afbeelding]
Ik zie het ook bij de BB60 (14watts) sinds gisteren.

Ik laat de elektrische groepen van de warmtepomp niet afzonderlijk controleren om te bepalen of deze daadwerkelijk stroom verbruikt of alleen onjuist rapporteert.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:47
Aeien schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:47:
[...]

Tsja, niet goedkoop. Maar morgen komt er bij ons een schouw voor een BB P60, 300L boiler, 100l buffer met 2 pompen en installatie (incl beton boring) voor 1300 ná subsidie.
Een typo denk ik? :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Aeien
Helaas wel 😕 13.000 idd

• Razer
@kreekel @rick_roox @podestm2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5A7fHRX_1kjqe7-9Cb3cyZdRTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6nEhJJ5r1oWNiY8INjWQzTt.png?f=fotoalbum_large

Hier wordt sinds gisteren 15:15u ook 20W gerapporteerd in stand-by, dit is wel vanuit de portal zelf, ik heb geen aparte energiemeter aan de Flint hangen.

Wellicht alleen een rapportage dingetje, wellicht kan @Weheat hier meer over vertellen?

[ Voor 9% gewijzigd door Razer op 17-10-2025 07:26 ]

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22:45

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj2GUJyCeZernba1uV_7B-SMSwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Clq3Dw4CXibZRYQPXhmYx4B1.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij nog steeds 8 watt. In de portal wordt inderdaad 20 watt aangegeven. Klopt dus niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronnie27 op 17-10-2025 08:31 ]

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:18
podestm2 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 01:15:
[...]

Ik zie het ook bij de BB60 (14watts) sinds gisteren.

Ik laat de elektrische groepen van de warmtepomp niet afzonderlijk controleren om te bepalen of deze daadwerkelijk stroom verbruikt of alleen onjuist rapporteert.
Ik weet niet beter dan dat mijn BB P80 dat altijd gedaan heeft, ca 14-17 W in de portal, ca 16,5-17W gemeten in de meterkast..

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:45
Jpiek schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:33:
[...]

Ik weet niet beter dan dat mijn BB P80 dat altijd gedaan heeft, ca 14-17 W in de portal, ca 16,5-17W gemeten in de meterkast..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMn2RlUYMKcww2gEH7dPQYiO8YU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTRTqDA31IFpaPdk3VPe3hs2.png?f=fotoalbum_large
Homewizard meters in de meterkast:
Binnenunit standby: 0 watt, in bedrijf: 51 watt
Buitenunit standby: 14-15 watt, in bedrijf ongeveer 540 watt

Het gaat om de P80 en die draait gelukkig helemaal prima hier met 2 handmatig ingestelde sww runs per 24 uur (op de 2 goedkoopste energiemomenten) en aansturing op basis van een stooklijn die OpenTherm wordt gecommuniceerd middels een Homey. Aanrader wat mij betreft.

Voordeel van deze setup is dat je dankzij de stooklijn een rustiger warmtepomp hebt en wanneer nodig kan je de stooklijn met een druk op de knop gewoon 1, 2, 3 of 4 graden hoger zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSft4ZqyeQEgjOobjfoFaZC-9nw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hplCiM9bFCbC47Nyj1BqF56K.png?f=fotoalbum_large

Homevolt dashboard

• Jpiek
Gies123 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:51:
Het gaat om de P80 en die draait gelukkig helemaal prima hier met 2 handmatig ingestelde sww runs per 24 uur (op de 2 goedkoopste energiemomenten) en aansturing op basis van een stooklijn die OpenTherm wordt gecommuniceerd middels een Homey. Aanrader wat mij betreft.
Idem (was zelfs eerder O-) )...

Heb de miijne nu wel angepast, de OTGW vereist elke minuut een update. Ik deed voorheen dus ook elke minuut de doeltemp opnieuw berekenen. dat zorgde wel vor een erg grillig beeld in de doeltemp. Dus herberekenen doe ik nu elke 4 minuten.

Geen idee hoe vaak de Weheat eigen stooklijn de doeltemperatuur bijwerkt eigenlijk, zal vast niet elke minuut zijn...

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:36
[...]

Tsja, niet goedkoop. Maar morgen komt er bij ons een schouw voor een BB P60, 300L boiler, 100l buffer met 2 pompen en installatie (incl beton boring) voor 13.000 ná subsidie.

Toegegeven, een BB Ipv flint, maar enorm duur. Overigens conform 2 andere offertes die ik heb gekregen (ong 11k-14k). Dus naar mijn idee is het tegenwoordig gewoon rete duur.

Grootste invoer hierop voor jou is ws of je CB doet of een lokale installateur (zoals ik nu doe). De verhalen over CB op dit forum doen mij niet kiezen voor hen. Ik heb niet het vertrouwen dat je een betrouwbaar systeem krijgt met betrouwbare service. Maar ik geloof wel dat je daar 25% extra voor betaalt oid.

Maar van vorige reacties met "vorig jaar zat ik op de helft" doen mij ook wel pijn, stiekem 😝

Vraag me af of die prijs ooit nog gaat dalen en dat we slechte timing hebben (net als de zonnepanelen bubble) of dat dit gewoon is wat het nu is
Ja, dit is ook mijn probleem met de warmtepompen. Ik had eerst interesse in Nibe, maar dan gaat je prijs nog eens rustig keer 2. Weheat, Quatt en dergelijke zijn de prijsvechters en alsnog is de terugverdientijd erg lang vergeleken met gas in onze situatie.

• Gies123
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:45
Jpiek schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Idem (was zelfs eerder O-) )...

Heb de miijne nu wel angepast, de OTGW vereist elke minuut een update. Ik deed voorheen dus ook elke minuut de doeltemp opnieuw berekenen. dat zorgde wel vor een erg grillig beeld in de doeltemp. Dus herberekenen doe ik nu elke 4 minuten.

Geen idee hoe vaak de Weheat eigen stooklijn de doeltemperatuur bijwerkt eigenlijk, zal vast niet elke minuut zijn...
Eens, eens ik heb het idee van jou overgenomen waarvoor dank!

Ik bereken en verstuur de doeltemp elke 50 seconden waarbij in de berekening van doeltemp van het water een zogenaamde slew-limiter is ingebouwd. Die zorgt ervoor dat grote stappen in de doeltemp worden afgevlakt (de stappen zijn max. 0.6 graad per keer).

Mochten mensen bovenstaande een beetje offtopic vinden: goed om te weten dat wanneer je een open therm gateway tussen je kamerthermostaat en de warmtepomp plaatst, je de warmtepomp prima zelf kun aansturen.

Homevolt dashboard

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:09
reiniero schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:00:
[...]

Ik vind het een hoop geld. Wij waren vorig jaar nog geen 6000 kwijt, maar dat was dan zonder buffer, boiler, buh etc. Ging de subsidie ook nog af.
Ik weet dat CB vrij prijzig is in hun elektra... bij mijn Sparrow offerte werd voor een extra groep in de meterkast 800,- gerekend. Ik herhaal...800 voor een extra groep.

Kabels trekken en zo zijn juist van die dingen die je zelf kan doen en waar weinig kennis/kunde voor nodig is. Zo kun je al kosten besparen.

En overigens, vergelijkingen met Flint installaties van 1 jaar terug voor alleen verwarmen zijn vrij nutteloos. FE maakt het (vind ik) extreem duur en niet in verhouding staan tot de eventuele besparingen. Ik zou dan voor gaan voor Flint voor verwarmen en een losse WPB voor SWW. Ben je echt een stuk goedkoper uit en je krijgt nog subsidie ook op de WPB. Plus geen gedonder met defrosts, salmonella runs etc die het verwarmen in de weg zitten. En die hele Weheat intelligence die je dan mist kun je of zelf maken in HA, dan wel de app van de WPB zelf als je een slimme uitzoekt.

Ondanks mijn dure ketel van 1.5 jaar zit ik ook met een schuin oog te kijken naar gasloos. Maar een investering van 5k (Sparrow uitbreiden met SWW) versus een WPB van 2000 (incl installatie, incl subsidie) vind ik niet in verhouding staan .

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:09
Ik zie dit niet terug in de portal of app alleen maar in HA echter deze hebben nog nooit gedaan, wellicht foutje in HA het zou kunnen zijn dat deze niet meer wordt door gegeven. een Reset van de T6 lost bij mij niks op.
Kan het zo zijn dat het met opentherm en of aan uit te maken heeft ?
ik zie nl in de grafiek van @frank2908 gewenste kamertemperatuur deze heb ik helemaal niet in de grafiek.

[ Voor 15% gewijzigd door rob2011 op 17-10-2025 10:09 ]

• Aeien
Hier de definitieve offerte gekregen voor de BB p60.

Al met al 15.200 voor een BB p60, 300L boiler en 100L buffer (parallel). Dan nog aan meerwerk ~1000 euro voor dakdoorvoer, betonboring en leidingwerk.

De installateur heeft echt wel 1.5u de tijd genomen en veel vragen beantwoord, maar grappig genoeg blijft het qua buffervat wel hetzelfde:
Weheat adviseert installateurs blijkbaar altijd een buffervat te plaatsen, parallel, met het verhaal dat het het hele systeem "soepeler" laat lopen en dat het juist efficiëntie geeft daardoor (minder start/stops). 50L vs 100L scheelt trouwens 150euro in de prijs, dus daar hoef je het niet voor te laten... maar goed. In serie doen ze niet, en het idee van een los element in het boilervat om PV-overproductie zelf te gebruiken kende hij niet, hij adviseerde dat aan Weheat intelligence over te laten.

Ik snap het idee van een losse boiler voor SWW en dit met HA slim inregelen wel, en dat klinkt aantrekkelijk, maar eenvoud en "er vanaf zijn" is denk ik (vooral voor m'n gezin) wel wat waard.

Wel besproken dat ze zich actief bemoeien met inregelen en finetunen van het systeem als het er eenmaal is, dus dat geeft wel vertrouwen.

Al met al rete veel geld, maar heb het idee dat de enige reeele andere optie voor ons is om lekker op de CV te blijven :P

Ombouwen van de vloerverwarming verdeler zit er overigens nog niet bij. Maar het zijn maar 2 groepen, dus suggestie is om eerst maar eens te kijken hoe laag de aanvoertemp kan worden, en dan te kijken of dit moet. Maar ook dat zal uiteraard niet gratis zijn tzt

[ Voor 9% gewijzigd door Aeien op 17-10-2025 10:27 ]

• kreekel
Ronnie27 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:28:
[...]

[Afbeelding]

Bij mij nog steeds 8 watt. In de portal wordt inderdaad 20 watt aangegeven. Klopt dus niet.
Oke. Dit is dus een rapportage inschatting en de 8W is al die tijd al stabiel?

• frank2908

[Afbeelding]
Ik heb de extra groep aan laten leggen door een lokale installateur. Is goedkoper dan bij CB. Ik was bij CB voor de hybride opstelling 4700 kwijt.
Ik vraag me af of de FE rendabel is. Mij lijkt voor SWW een warmtepompboiler goedkoper kijk op de youtube van Ketelklets bij de opmerkingen van de Flint WP

• STIMPPYYY
[...]

6000 is geen FE opstelling. Je bent voor een FE upgrade al 4000-5000 kwijt dacht ik.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:57
jelleeelco schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Ik weet dat CB vrij prijzig is in hun elektra... bij mijn Sparrow offerte werd voor een extra groep in de meterkast 800,- gerekend. Ik herhaal...800 voor een extra groep.

Kabels trekken en zo zijn juist van die dingen die je zelf kan doen en waar weinig kennis/kunde voor nodig is. Zo kun je al kosten besparen.

En overigens, vergelijkingen met Flint installaties van 1 jaar terug voor alleen verwarmen zijn vrij nutteloos. FE maakt het (vind ik) extreem duur en niet in verhouding staan tot de eventuele besparingen. Ik zou dan voor gaan voor Flint voor verwarmen en een losse WPB voor SWW. Ben je echt een stuk goedkoper uit en je krijgt nog subsidie ook op de WPB. Plus geen gedonder met defrosts, salmonella runs etc die het verwarmen in de weg zitten. En die hele Weheat intelligence die je dan mist kun je of zelf maken in HA, dan wel de app van de WPB zelf als je een slimme uitzoekt.

Ondanks mijn dure ketel van 1.5 jaar zit ik ook met een schuin oog te kijken naar gasloos. Maar een investering van 5k (Sparrow uitbreiden met SWW) versus een WPB van 2000 (incl installatie, incl subsidie) vind ik niet in verhouding staan .
Hou met aanschaf van WPB ook rekening mee voor ventilatie in en uitvoer pijpen naar de stookruimte. Dit soort kosten komen er wel bij.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen,

• bolleroodborst
jawaligt schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:07:
[...]

Buffervat is als je CV systeem voldoende waterinhoud heeft vaak niet zinvol en maakt het geheel minder efficiënt. Als ze je een T6 aanbieden zou ik deze niet nemen, deze gaat bij veel mensen regelmatig in (langdurige) storing waarna de WP overschakelt op stooklijn.
Dat ben ik inderdaad al veelvuldig tegengekomen en ga ik ook bespreken bij de follow-up vanmiddag. Gaat verder om de "Bedraad Honeywell round modulation inclusief aansluiting".

• bolleroodborst
[...]

Ja, dat plaats het een beetje in perspectief. En het is inderdaad de vraag of die prijs weer gaat zakken of dat dit het nu gewoon is... Bedankt voor de tip, zal ook eens kijken of ik een lokale installateur kan benaderen. Ervaring die ik nu echter heb met andere offertes van andere merken bij lokale installateurs is dat het wel echt een heel stuk duurder was (35k en 20,5k. Was met aanleg van 40 m2 vloerverwarming), dat ging nergens over.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-12 22:25
Ik heb inmiddels offertes ontvangen..

Situatie schets:
- 2-1 kapper uit 1986, vloer en dak 2 jaar geleden na geisoleerd, overal hr++ glas.
- Verwarmen nu 50/50 met CV + Radiatoren / Airco, waarbij de CV vooral op koude dagen (5 graden of kouder) wordt gebruikt).
- Gasverbruik op jaarbasis 650m3 ,zonder airco geen idee, maar buren (zonder extra isolatie) zitten rond de 1200-1400m3
- Komend jaar wordt ook de vloerverwarming aangelegd (samen met de WP) om zo optimaal rendement te halen.
- Verwarming boven blijft hetzelfde maar wordt niet gebruikt als hoofdverwarming (daarvoor hebben we airco's hangen op elke slaapkamer) die krijgen de kamer snel op temperatuur. Huis is voldoende geisoleerd en zonder verwarming blijft het boven ook makkelijk 17-18 graden in de winter.

Aanbieding die de installateur aanbeveelt.

WeHeat BB P80
Buffer vat: WBF-100 100L Duplex RVS 2205 Buffer tank
Boiler vat: WBL-200 200L Duplex RVS 2205 Boiler tank

Ik heb ook een offerte voor de P60 met identieke tanks.

Maar de reden van de installateur om voor de P80 te gaan is het extra vermogen om op koudere dagen toch de buffer tanks en het tapwater goed op temperatuur te krijgen en niet bij hoeven te stoken met een apart spiraal (die er wel bij zit als backup)..

We zijn met een gezin van 4 personen (2 tieners), geen bad, alleen douche, gemiddelde douchetijd per dag 40-50 minuten (verdeeld over ochtend en avond).

Prijs verschil tussen de P60 en de P80 is maar 500 euro, dat prijs verschil maakt mij niet zoveel uit.
Ik zoek de meest passende oplossing.

Eigen mening (na enkele dagen meelezen hier en wat zelf onderzoek)..
Buffervat mogelijk te groot (zou ook met 50L af kunnen).
Boilervat mogelijk iets te klein, misschien beter om voor de 300L te gaan om zodoende toch wat meer water te hebben als de gemiddelde douchetijd (gezamenlijk) toch naar een uur verschuifd.

Graag jullie mening.

[ Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 17-10-2025 11:07 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-12 09:31
Kirvis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:38:
[...]

Here you go!

Toelichting

Ik heb een Python script gemaakt om loggegevens van Weheat warmtepompen op te halen via hun API. Omdat er geen officiële API-documentatie is voor consumenten, heb ik dit script gebaseerd op het monitoren van het netwerkverkeer in de browser bij het gebruik van de portal. Het is bedoeld om te draaien in Google Colab, maar je kunt het uiteraard aanpassen naar wens.

Hier is de link naar de code op GitHub: Weheat Log Fetcher

Wat het script doet:
  • Het script logt in op de WeHeat API met je gebruikersnaam en wachtwoord (veilig opgeslagen in Colab Secrets).
  • Het haalt automatisch de ID van je warmtepomp op en, indien beschikbaar, de installatiedatum (commissionedAt).
  • Het kan gegevens ophalen vanaf de installatiedatum, een handmatig ingestelde startdatum, óf verdergaan waar het gebleven was als je het script eerder hebt stopgezet en er al een CSV-bestand bestaat.
  • De loggegevens worden in brokken van 4 uur opgehaald (de API lijkt een limiet van 4 uur per verzoek te hebben).
  • De opgehaalde data wordt direct toegevoegd aan een CSV-bestand in je Google Drive, zodat je data niet verloren gaat als de Colab-sessie stopt.
  • Het script houdt rekening met mogelijke API-limieten en pauzeert tussen de verzoeken om 429-errors te voorkomen.
  • Basale data opschoning wordt toegepast (tijdstempel conversie, dubbele rijen verwijderen, sorteren op tijdstempel).
Belangrijke waarschuwingen:
  • Dit script wordt uiteraard niet officieel ondersteund door @Weheat . Het is gebaseerd op mijn observaties van het netwerkverkeer in de browser bij het gebruik van de portal. WeHeat kan de API op elk moment wijzigen, waardoor het script mogelijk niet meer werkt, of mogelijk toegang blokkeren als de load op de API te zwaar wordt.
  • Gebruik op eigen risico. Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele problemen die ontstaan door het gebruik van dit script.
  • API Limieten: De WeHeat API heeft limieten. Het script pauzeert 120 seconden (2 minuten) tussen elk verzoek om de API niet te overbelasten en 429 (Rate Limit) fouten te voorkomen. Het is belangrijk om deze pauze aan te houden. Overmatig gebruik kan ertoe leiden dat WeHeat je toegang blokkeert.
  • Tijdvenster: De API lijkt beperkt te zijn tot verzoeken van maximaal 4 uur per keer. Het script is hierop aangepast.
  • Installatiedatum: De installatiedatum die via de API wordt opgehaald, is mogelijk niet altijd nauwkeurig. Controleer de tijdstempels in de opgehaalde logs om de daadwerkelijke start van je data te bevestigen. Bij mij klopte de installatiedatum opeens niet meer (die stond op 8 maanden na de daadwerkelijke datum).
  • Home Assistant: Ik weet niet precies hoe de rate limit werkt (op IP adres of op account niveau). Voor de zekerheid zou ik de HA integratie even uit zetten als je die hebt draaien, om 429 errors te voorkomen.
Hoe te gebruiken (kort):
  • Open het script in Google Colab. Je kunt hiervoor de knop in boven aan de Readme gebruiken.
  • Sla je WeHeat gebruikersnaam en wachtwoord veilig op in Colab Secrets (`username` en `password`).
  • Pas eventueel de `MANUAL_START_DATE_STR` aan als je niet vanaf de API-installatiedatum wilt beginnen.
  • Pas het aantal `ITERATIONS` aan om te bepalen hoeveel data je wilt ophalen (elke iteratie is 4 uur). Begin klein (2-3 iteraties) om te testen of alles werkt voordat je opschaalt.
  • Voer de code-cel uit. Het script mount je Google Drive (je moet dit eenmalig autoriseren) en begint met het ophalen en opslaan van de data in een CSV-bestand op je Drive (`/content/drive/MyDrive/heat_pump_logs.csv`).
Zie voor verdere instructies de README op Github.

Ik hoop dat dit script nuttig is voor andere WeHeat gebruikers die hun logdata willen analyseren! Feedback en suggesties zijn welkom.

Feature request Weheat

Het zou leuk zijn als @Weheat op termijn de optie biedt om zelf een download van de data aan te vragen, zodat we dit soort cowboy-werk niet meer nodig hebben.
@Kirvis Nogmaals bedankt!! Wat een lap code, maar het werkt! En netjes ook! Ik heb het zelf gewoon op m'n laptopje in Python gegooid, werkt prima met wat aanpassingen. Google Colab ben ik nog niet bekend mee namelijk. Het duurt wel enorm lang om data binnen te halen, dat is wel jammer.

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:54
verstappen33 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:01:

Situatie schets:
- 2-1 kapper uit 1986, vloer en dak 2 jaar geleden na geisoleerd, overal hr++ glas.
- Verwarmen nu 50/50 met CV + Radiatoren / Airco, waarbij de CV vooral op koude dagen (5 graden of kouder) wordt gebruikt).
- Gasverbruik op jaarbasis 650m3 ,zonder airco geen idee, maar buren (zonder extra isolatie) zitten rond de 1200-1400m3
- Komend jaar wordt ook de vloerverwarming aangelegd (samen met de WP) om zo optimaal rendement te halen.
- Verwarming boven blijft hetzelfde maar wordt niet gebruikt als hoofdverwarming (daarvoor hebben we airco's hangen op elke slaapkamer) die krijgen de kamer snel op temperatuur. Huis is voldoende geisoleerd en zonder verwarming blijft het boven ook makkelijk 17-18 graden in de winter.

WeHeat BB P80

Maar de reden van de installateur om voor de P80 te gaan is het extra vermogen om op koudere dagen toch de buffer tanks en het tapwater goed op temperatuur te krijgen en niet bij hoeven te stoken met een apart spiraal (die er wel bij zit als backup)..

We zijn met een gezin van 4 personen (2 tieners), geen bad, alleen douche, gemiddelde douchetijd per dag 40-50 minuten (verdeeld over ochtend en avond).

Prijs verschil tussen de P60 en de P80 is maar 500 euro, dat prijs verschil maakt mij niet zoveel uit.

Boilervat mogelijk iets te klein, misschien beter om voor de 300L te gaan om zodoende toch wat meer water te hebben als de gemiddelde douchetijd (gezamenlijk) toch naar een uur verschuifd.

Graag jullie mening.
Ik heb een soortgelijke situatie, installateur zegt dat ik aan een P60 met 200L boilervat genoeg heb, echter wil mijn partner op safe spelen en wil graag een 300L boilervat, maar ik denk dan weer hebben we dan wel genoeg aan een P60 :?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-12 09:31
Ik heb een full electric sparrow met back-up heater in de binnen unit. Ivm geluidsoverlast onder de dakkapel heb ik hem 's nachts op fluisterstil gezet. Maar wat doet het systeem dan als de warmtepomp het niet meer trekt binnen de grenzen van fluisterstil? Hij zet gewoon de 3kW back-up heater aan! Ja maar dat was niet de bedoeling! Vinden jullie dat logisch?

Ik snap dat het ingewikkeld is om te maken, maar als de warmtepomp het niet meer trekt zou ik liever:
1. eerst toestaan dat de temperatuur wat inzakt (bijvoorbeeld tot 1,5 graad lager),
2. daarna toch maar de WP toestaan wat meer geluid te produceren
3. en in het uiterste geval pas de back-up unit inschakelen.
Een soort prioriteiten lijstje dus.

• STIMPPYYY
ekops schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb een soortgelijke situatie, installateur zegt dat ik aan een P60 met 200L boilervat genoeg heb, echter wil mijn partner op safe spelen en wil graag een 300L boilervat, maar ik denk dan weer hebben we dan wel genoeg aan een P60 :?
Mijn BB80 warmt SWW op met 47% vermogen. Bij enorme vraag (ik trek 300L 55gr leeg en ben nog aan het douchen bv) dan zal de BB op 97% vermogen draaien.

Ik zie daar geen voordeel bij de BB80. Hooguit zal het op volledig vermogen iets sneller gaan. Dan heb je het over minuten werk vermoedelijk.

Ben je met z'n 2e? Dan is 200L ruim voldoende (ik gebruik geen bad). Hier met met 4 personen (2 kids) is 300L meer dan voldoende. 200L had ook nog wel gekunnen. Meer een luxe-probleem. En de BB warmt erg snel het water weer op.

• Aeien
ekops schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Ik zou denken van wel; vermogen van je WP bepaalt hoelang het duurt voor je vat weer op temperatuur is. Daarnaast duurt het langer als je meer verbruikt (= moet opwarmen) of een hogere temperatuur nastreeft.
Je kan zelfs stellen dat een kleiner boilervat betekent dat je eerder door je water heen bent en dús met meer vermogen moet verwarmen om weer warm water te hebben ipv dat je met een groter vat langer SWW kan tappen en er langer over kan doen om het op te warmen op lager vermogen.

Maar in de situatie dat al je water op is, duurt het met minder vermogen (p60) natuurlijk langer voor je een groter (300L) vat weer warm hebt.

• Aeien
verstappen33 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:01:

Situatie schets:

WeHeat BB P80

Graag jullie mening.
Als je op gelijke manier blijft verwarmen (met airco's erbij) lijkt een p80 me overkill? Maar als je ervoor kiest om minder airco en meer WP te verwarmen, dan durf ik het niet te zeggen; wellicht dat een p80 goed gaat.
Denk wij ongeveer dezelfde situatie hebben (2o1kap) met 162m2 oppervlak, met convectoren 900m3 gas (maar gaat meer worden als kinderen groter worden). Wij hebben net een advies voor een p60 gekregen.

• ekops
STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Mijn BB80 warmt SWW op met 47% vermogen. Bij enorme vraag (ik trek 300L 55gr leeg en ben nog aan het douchen bv) dan zal de BB op 97% vermogen draaien.

Ik zie daar geen voordeel bij de BB80. Hooguit zal het op volledig vermogen iets sneller gaan. Dan heb je het over minuten werk vermoedelijk.

Ben je met z'n 2e? Dan is 200L ruim voldoende (ik gebruik geen bad). Hier met met 4 personen (2 kids) is 300L meer dan voldoende. 200L had ook nog wel gekunnen. Meer een luxe-probleem. En de BB warmt erg snel het water weer op.
We zijn een gezin van vier, twee puber jongens, normale douche en een bad die misschien twee keer in het jaar gebruikt wordt. 300L boiliervat iets meer zekerheid, en volgens mij is de P60 dan voldoende. Maar als ik het aan ai ;) vraag geeft ie aan dat wellicht de P80 toch een veiligere keuze is...

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ekops schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:00:
[...]

We zijn een gezin van vier, twee puber jongens, normale douche en een bad die misschien twee keer in het jaar gebruikt wordt. 300L boiliervat iets meer zekerheid, en volgens mij is de P60 dan voldoende. Maar als ik het aan ai ;) vraag geeft ie aan dat wellicht de P80 toch een veiligere keuze is...
Bij een 300L boiletvat kan de temperatuur lager blijven, dus wat zuiniger. Het geeft in ieder geval meer opties.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• polthemol
  • Laatst online: 14:02

polthemol

Moderator General Chat
gezin met 5 hier en we redden het prima met het 200liter vat, nog geen keer zonder warmwater gezeten of dat de backupheater moest bijspringen. Wel overal spaarkoppen natuurlijk :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

polthemol schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:12:
gezin met 5 hier en we redden het prima met het 200liter vat, nog geen keer zonder warmwater gezeten of dat de backupheater moest bijspringen. Wel overal spaarkoppen natuurlijk :)
Met Weheat Intellicence moet je je straks afvragen of je nog 200 liter wilt gezien de geringe meerprijs.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• STIMPPYYY
[...]

AI kan goed hallucineren inderdaad :). Let geod op met de info die je terugkrijgt als je praat over een warmtepomp. Er zit soms een hoop onzin bij.

Als een BB80 500 euro meer is dan een BB60 en daarbij is het modulerend vermogen gelijk (weet niet wat de BB60 doet) zou ik altijd voor de 80 gaan.

• podestm2
STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

AI kan goed hallucineren inderdaad :). Let geod op met de info die je terugkrijgt als je praat over een warmtepomp. Er zit soms een hoop onzin bij.

Als een BB80 500 euro meer is dan een BB60 en daarbij is het modulerend vermogen gelijk (weet niet wat de BB60 doet) zou ik altijd voor de 80 gaan.
Als ik het goed begrijp, is het minimale vermogen van de BB60 en BB80 respectievelijk 1,4kW en 1,8kW. Niet enorm, maar de BB60 kan lager moduleren dan de BB80.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBfk5BvE1fycBqWirYmCi2U4aYI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FPnCItEiQb7BkWpAbgStzaYU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRGnEbxVaz-mBiZ8CwG1CXg-rbU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/39hAsruLpEExkkfNlWNN4YPB.png?f=user_large

• polthemol
  • Laatst online: 14:02

polthemol

Moderator General Chat
Carboy54 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:18:
[...]

Met Weheat Intellicence moet je je straks afvragen of je nog 200 liter wilt gezien de geringe meerprijs.
natuurlijk ook afhankelijk van ieders situatie. Hier zie ik er meer in dat weheat mijn huis gebruikt voor 'storage' van overbodige zonneenergie. Met de douche alleen gaat er weinig winst voor me zijn :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aeien schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:53:
[...]

Ik zou denken van wel; vermogen van je WP bepaalt hoelang het duurt voor je vat weer op temperatuur is. Daarnaast duurt het langer als je meer verbruikt (= moet opwarmen) of een hogere temperatuur nastreeft.
Je kan zelfs stellen dat een kleiner boilervat betekent dat je eerder door je water heen bent en dús met meer vermogen moet verwarmen om weer warm water te hebben ipv dat je met een groter vat langer SWW kan tappen en er langer over kan doen om het op te warmen op lager vermogen.

Maar in de situatie dat al je water op is, duurt het met minder vermogen (p60) natuurlijk langer voor je een groter (300L) vat weer warm hebt.
Is het verschil in opwarmingstijd van een pakweg 300L boilervat merkbaar tussen een P60 en een P80? Ik kan mij voorstellen dat het boilervat maar een beperkt vermogen kan opnemen in een bepaald tijdbestek.

Sowieso vindt ik 't lastig om nou te achterhalen wat ongeveer de opwarmtijden van een boilervat van X liter bij warmtepomp vermogen Y zijn. En hoe snel warmt een vat op tijdens het douchen, hoeveel minuten kan je bijvoorbeeld rekken met een zwaardere warmtepomp? Uiteraard is dat flink natte vinger werk gezien het aantal variabelen per installatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 17-10-2025 12:47 ]

• jelleeelco
RNacoustics schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Hou met aanschaf van WPB ook rekening mee voor ventilatie in en uitvoer pijpen naar de stookruimte. Dit soort kosten komen er wel bij.
Tja, dat is letterlijk paar honderd. Dat zijn de kosten niet.

• ekops
Nog een kwestie .... ik heb een offerte gevraagd bij een installateur en die bood mij een Nexus 2 in 1 vat aan, 100l buffer en 300l boiler, met een BBP60 en voor geïnstalleerde binnenunit. Scheelt me een hoop ruimte t.o.v. 2 losse vaten. Echter gaf ik aan dat ik heel graag met Weheat intelligence aan de gang wil en dat ik lees op de website van Weheat dat alleen de vaten van Weheat en Inventum worden ondersteund en dat er meer merken in de toekomst bijkomen. Installateur geeft aan dat Weheat hun vaten inkopen bij Nexus en er alleen maar een sticker van Weheat op plakken, even plat gezegd. Volgens hem zit de intelligentie in de binnenunit en niet in de domme vaten. Nexus vaten scheelt mee aanzienlijk in prijs en ruimte, maar mis ik dan straks de slimmigheid van Weheat intelligence. Ik kom er niet uit, help.....

Er is ook geen nummer van Weheat waar ik naar kan bellen. Want ik vraag me af, heb ik nou gelijk of mijn installateur?

[ Voor 6% gewijzigd door ekops op 17-10-2025 13:23 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
ekops schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:15:
Nog een kwestie .... ik heb een offerte gevraagd bij een installateur en die bood mij een Nexus 2 in 1 vat aan, 100l buffer en 300l boiler, met een BBP60 en voor geïnstalleerde binnenunit. Scheelt me een hoop ruimte t.o.v. 2 losse vaten. Echter gaf ik aan dat ik heel graag met Weheat intelligence aan de gang wil en dat ik lees op de website van Weheat dat alleen de vaten van Weheat en Inventum worden ondersteund en dat er meer merken in de toekomst bijkomen. Installateur geeft aan dat Weheat hun vaten inkopen bij Nexus en er alleen maar een sticker van Weheat op plakken, even plat gezegd. Volgens hem zit de intelligentie in de binnenunit en niet in de domme vaten. Nexus vaten scheelt mee aanzienlijk in prijs en ruimte, maar mis ik dan straks de slimmigheid van Weheat intelligence. Ik kom er niet uit, help.....

Er is ook geen nummer van Weheat waar ik naar kan bellen. Want ik vraag me af, heb ik nou gelijk of mijn installateur?
400 liter water plus gewicht van het vat zelf moet aardig wat wegen?

• STIMPPYYY
ekops schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:15:

Toevallig is dit een aantal pagina's terug voorbij gekomen. Lees dat even. Volgens mij was de conclusie dat het klopt dat vaten van Nexus komen. Echter mis je een tweede sensor, maar kan die later worden bijgeplaatst waardoor je Intelligence hebt.
Zou over intelligence ook niet te spannend doen hoor. SWW moet gewoon opwarmen zodra je PV voldoende levert en laat het nu zo zijn dat WeHeat dit recent in hun app heeft verwerkt (instelbaar per dag en zelfs op meerdere tijdstippen). Meestal zit je rond 13:00 wel goed dacht ik.

Die paar donkere maanden ga je echt niet heel veel mee besparen mbv dynamische contracten, maar misschien heb ik het mis (heb veel PV en geen dynamisch contract).

Zie persoonlijk wel toegevoegde waarde in aansturen van de WP met Intelligence voor het bufferen van warmte.

[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 17-10-2025 13:34 ]

• ekops
Bas Post schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 08:48:
Goedemorgen allemaal,
Afgelopen woensdag is bij mijn een Weheat BB P60 geïnstalleerd, welke afgelopen vrijdag voor het eerst aanging. Deze is geïnstalleerd i.c.m. een Nexus 300L boilervat, Nexus 100L buffervat en Weheat binnenunit met backup heater.
Afgifte is een 110m2 vloerverwarming op begane grond en 16m2 vloerverwarming badkamer. 2 radiatoren op kinderkamers, 1 radiator in bijkeuken, waar de technische ruimte is met binnenunit, boiler en buffervat.
De Blackbird staat op het dak van de bijkeuken.

We hadden al een Honeywell Evohome naregeling, welke optimaal draaide met de CV installatie. Omdat alles is wegwerkt en is ingebouwd, besloten om dit de behouden, vandaar de keuze voor een buffervat.
De BB P60 draait op stooklijn.

Na een weekendje, lijkt het netjes te draaien. Ik zie vaak de BB in "Standby" staan. Huis wordt verwarmd wanneer nodig. Ik heb wel programma's aangepast in de Evohome display, zodat deze meer continu is ingesteld.

[Afbeelding]

Ik had ook verwacht meer zelf te kunnen regelen. Zoals andere al gezegd hadden, zoals legionella run zelf te kunnen plannen. Ik had ook veel meer instellen (mede door installateur) verwacht. Tijdens installateurs setup, na het doorlopen van alle checks, wat het soort van "set and forget".

Ik zal later van week meer foto's van de installatie delen en waarschijnlijk ook wat meer vragen gaan stellen.

Een eerste vraag wat ik niet kan vinden is de betekenis van kleuren led op de binnenunit.:
Groen = Standby
Blauw = Tapwater verwarmen
Paars = ???
Heb je daarbij de keuze gemaakt voor een 2 in 1 vat van Nexus? Dus boiler en buffer in 1?

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:39
Carboy54 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:18:
[...]

Het heeft ook geen zin een gigantische buffer heet water te maken als je het niet opmaakt.

• ekops
Zit het verschil tussen een nexus boilervat en een weheat boilervat in het feit dat de weheat standaard onder en boven een sensor hebben voor weheat intelligence en dat de Nexus boliervaten dat niet hebben?

• RayDelft
[...]

We zijn een gezin van vier, twee puber jongens, KNIP
Het relatieve voordeel is dat het geen twee meiden zijn, daar weet ik toevallig alles van, in dat geval moet je echt aan een eigen kerncentrale gaan denken .

• ekops
RayDelft schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Het relatieve voordeel is dat het geen twee meiden zijn, daar weet ik toevallig alles van, in dat geval moet je echt aan een eigen kerncentrale gaan denken .
_O-

• RayDelft
Belecthor schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

Ja, dit is ook mijn probleem met de warmtepompen. Ik had eerst interesse in Nibe, maar dan gaat je prijs nog eens rustig keer 2. Weheat, Quatt en dergelijke zijn de prijsvechters en alsnog is de terugverdientijd erg lang vergeleken met gas in onze situatie.
Die terugverdientijd volgens installateurs of fabrikanten moet je sowieso met een vracht zout nemen. Volgens Coolblue is dat met mij Sparrow minder dan 5 jaar . Ik ben zelf eens aan het rekenen gegaan met afschrijving en renteverlies etc dan kom ik op ongeveer het DUBBELE . Ik denk dan maar, ach , het is niet duurder, en wellicht duurzamer dan gas. Een nadeel heeft een WP niet maar het voordeel moet je nun ook weer niet overschatten IMHO . Ik vind het wel een kick, hoewel het nog zacht weer is , dat mijn ketel nog geen enkele keer is aangeslagen en mijn pompje wel :)

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:31
RayDelft schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Die terugverdientijd volgens installateurs of fabrikanten moet je sowieso met een vracht zout nemen. Volgens Coolblue is dat met mij Sparrow minder dan 5 jaar . Ik ben zelf eens aan het rekenen gegaan met afschrijving en renteverlies etc dan kom ik op ongeveer het DUBBELE . Ik denk dan maar, ach , het is niet duurder, en wellicht duurzamer dan gas. Een nadeel heeft een WP niet maar het voordeel moet je nun ook weer niet overschatten IMHO . Ik vind het wel een kick, hoewel het nog zacht weer is , dat mijn ketel nog geen enkele keer is aangeslagen en mijn pompje wel :)
Zo zit ik er ook een beetje in - hoewel de kosten voor stadsverwarming wel hoog waren bracht het ook wel weer veel gemak. In 22 jaar nooit iets aan hoeven doen. Aan de andere kant, als zoals vanmiddag hier het zonnetje schijnt en de warmteomp even draait, op slechts 380 watt en voor 3kwh aan warmte genereert, wordt ik daar heel vrolijk van.

• STIMPPYYY
RayDelft schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:57:
[...]

Als ik de offerte mocht geloven van mijn PV installatie was ik bijna miljonair na 30 jaar.

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:08
RayDelft schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Dit kan ik bevestigen, mijn oudste dochter is DRIE en wil al twee keer per dag onder de douche... 8)7

• ekops
STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:32:
[...]

Toevallig is dit een aantal pagina's terug voorbij gekomen. Lees dat even. Volgens mij was de conclusie dat het klopt dat vaten van Nexus komen. Echter mis je een tweede sensor, maar kan die later worden bijgeplaatst waardoor je Intelligence hebt.
Zou over intelligence ook niet te spannend doen hoor. SWW moet gewoon opwarmen zodra je PV voldoende levert en laat het nu zo zijn dat WeHeat dit recent in hun app heeft verwerkt (instelbaar per dag en zelfs op meerdere tijdstippen). Meestal zit je rond 13:00 wel goed dacht ik.

Die paar donkere maanden ga je echt niet heel veel mee besparen mbv dynamische contracten, maar misschien heb ik het mis (heb veel PV en geen dynamisch contract).

Zie persoonlijk wel toegevoegde waarde in aansturen van de WP met Intelligence voor het bufferen van warmte.
Maar is er iemand die me kan vertellen of de intelligentie nou in de binnenunit zit of in het weheat boilervat maw kan ik ook gewoon een Nexus 2 in 1 vat aanschaffen en dan dezelfde resultaten verwachten met Weheat. Ik zou heel graag met iemand van Weheat willen spreken, ik wil aanstaande maandag mijn offerte ondertekenen. Maar twijfel door mijn installateur nu heel erg of ik wel voor de goedekopere Nexus moet gaan of toch de Weheat vaten zal aanschaffen.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
podestm2 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

Als ik het goed begrijp, is het minimale vermogen van de BB60 en BB80 respectievelijk 1,4kW en 1,8kW. Niet enorm, maar de BB60 kan lager moduleren dan de BB80.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is leuk, maar bij welke buitentemperatuur?
Als de BB80 hier op 20% vermogen draait, ongeveer 400 watt input, en ik heb een COP van 8 dan komt er toch echt 3.2 kW aan warmte uit. En dat bij een buitentemperatuur van 15-16 graden al.

Dus die 1.8 kW lukt dan misschien bij 7 graden buitentemperatuur.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• jelleeelco
ekops schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:34:
[...]

Maar is er iemand die me kan vertellen of de intelligentie nou in de binnenunit zit of in het weheat boilervat maw kan ik ook gewoon een Nexus 2 in 1 vat aanschaffen en dan dezelfde resultaten verwachten met Weheat. Ik zou heel graag met iemand van Weheat willen spreken, ik wil aanstaande maandag mijn offerte ondertekenen. Maar twijfel door mijn installateur nu heel erg of ik wel voor de goedekopere Nexus moet gaan of toch de Weheat vaten zal aanschaffen.
Scheelt het veel qua prijs?

• ekops
Ongeveer 500 netto, en het scheelt qua oppervlakte ruimte

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ekops schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:34:
[...]

Dan moet je de specificaties bestuderen. 1 of 2 sensor mogelijkheden ivm intelligence en oppervlakte van het spiraal. Dat laatste ligt vaak tussen de 1.8 en 3.2 m2. Hoe groter het spiraal hoe groter de warmteafgifte. 3.2 kan 16 kW aan.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

STIMPPYYY schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

Na subsidie is de prijs gelijk 🤗

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 17-10-2025 19:30 ]

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:38
Tijgerkracht schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

Als de BB80 hier op 20% vermogen draait, ongeveer 400 watt input, en ik heb een COP van 8 dan komt er toch echt 3.2 kW aan warmte uit. En dat bij een buitentemperatuur van 15-16 graden al.

Dit is wel echt een goed punt ja.

En ik ben het zeker niet eens met de opmerking die hier ergens gemaakt wordt dat de P80 een ‘veilige’ keuze is. Het gaat je namelijk op termijn ofwel je warmtepomp kosten door pendelgedrag als ie zijn warmte niet kwijt kan, of een hogere elektriciteitsrekening.

Onze Sparrow draait op minimaal 180 watt, terwijl ik begrijp dat de BB80 minimaal 400 watt trekt, dat scheelt dus nogal.

Kortom: kies de optie die het beste qua vermogen bij jouw situatie past en neem geen overgedimensioneerde warmtepomp omdat dat ‘veilig’ is.

Het is geen gasketel!

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:00
Weet iemand hoe je een Weheat aan een nieuw Wifi netwerk koppeld?

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:36
Kirvis schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

Dit is wel echt een goed punt ja.

En ik ben het zeker niet eens met de opmerking die hier ergens gemaakt wordt dat de P80 een ‘veilige’ keuze is. Het gaat je namelijk op termijn ofwel je warmtepomp kosten door pendelgedrag als ie zijn warmte niet kwijt kan, of een hogere elektriciteitsrekening.

Onze Sparrow draait op minimaal 180 watt, terwijl ik begrijp dat de BB80 minimaal 400 watt trekt, dat scheelt dus nogal.

Kortom: kies de optie die het beste qua vermogen bij jouw situatie past en neem geen overgedimensioneerde warmtepomp omdat dat ‘veilig’ is.

Het is geen gasketel!
Kan die Sparrow dubbel zo laag moduleren naar zo extreem weinig?

• Kirvis
Belecthor schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Kan die Sparrow dubbel zo laag moduleren naar zo extreem weinig?
Van die 180 watt ben ik zeker. Van het minimum van de BB80 niet, want die hebben we niet.

Maar dit is wat ik hier geloof ik een aantal keer voorbij heb zien komen.

• Kirvis
Mausssie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:55:
Niet! Er zit een Vodafone simkaart in je warmtepomp. Die maakt automatisch en onafhankelijk van je wifi netwerk verbinding met Weheat.

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:16
Ronnie27 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:28:
[...]

[Afbeelding]

Hier 14 op de BB P80, maar dat is altijd al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNX1aN1rjHGiIB9JYmh-t7ienWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QxO5DLUjcJtRPtOU9qfU5FK8.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:04
Kirvis schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Niet! Er zit een Vodafone simkaart in je warmtepomp. Die maakt automatisch en onafhankelijk van je wifi netwerk verbinding met Weheat.
Inderdaad. Als je de app mag geloven is hij ook regelmatig niet meer geconnect met de weheat servers: offline.

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:45
Kirvis schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:05:
[...]

Van die 180 watt ben ik zeker. Van het minimum van de BB80 niet, want die hebben we niet.

Maar dit is wat ik hier geloof ik een aantal keer voorbij heb zien komen.
168 watt is het laagste wat de Sparrow hier tot nu heeft kunnen doen na een maand.

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:08
Over het stand-by verbruik gesproken, die van mij gebruikt sinds een uurtje 0 W:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrfFTmBQAzu3CWKdzFrZAHjxoyY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xnHD1k1xGpKcZxLtpn3zTbc9.png?f=fotoalbum_large

Andere mensen ook iets gemerkt? Lampje van de binnenunit brandt gewoon groen, geen foutmeldingen in de app of in Home Assistant.

Edit: als ik de thermostaat omhoog zet (OT aansturing) dan gaat de warmtepomp ook gewoon braaf aan de gang. En nu na douchen wordt het SWW ook gewoon keurig verwarmd.
In beide gevallen wordt er ook gewoon opgenomen vermogen weergegeven, dus de sensor doet het. Is de firmware geüpdate?

[ Voor 21% gewijzigd door Graif op 18-10-2025 01:05 . Reden: Aanvulling ]

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-12 20:23
Graif schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 22:59:
Over het stand-by verbruik gesproken, die van mij gebruikt sinds een uurtje 0 W:

[Afbeelding]

Andere mensen ook iets gemerkt? Lampje van de binnenunit brandt gewoon groen, geen foutmeldingen in de app of in Home Assistant.

Edit: als ik de thermostaat omhoog zet (OT aansturing) dan gaat de warmtepomp ook gewoon braaf aan de gang. En nu na douchen wordt het SWW ook gewoon keurig verwarmd.
In beide gevallen wordt er ook gewoon opgenomen vermogen weergegeven, dus de sensor doet het. Is de firmware geüpdate?
Precies hetzelfde hier, P80, om 21:44:23 gaat power in naar 0 als ie stand-by rapporteert. Was eerst stabiel 14. En de rest werkt normaal.
Update: in de portal van WeHeat zie ik dat power in al langer op 0 staat, bij jou ook? Dat verander moment is niet te zien op dezelfde tijd. Dus waarschijnlijk een aanpassing in de API die HA gebruikt?

[ Voor 11% gewijzigd door MartinPTweak op 18-10-2025 07:52 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
Aeien schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:25:
Hier de definitieve offerte gekregen voor de BB p60.

Al met al 15.200 voor een BB p60, 300L boiler en 100L buffer (parallel). Dan nog aan meerwerk ~1000 euro voor dakdoorvoer, betonboring en leidingwerk.

De installateur heeft echt wel 1.5u de tijd genomen en veel vragen beantwoord, maar grappig genoeg blijft het qua buffervat wel hetzelfde:
Weheat adviseert installateurs blijkbaar altijd een buffervat te plaatsen, parallel, met het verhaal dat het het hele systeem "soepeler" laat lopen en dat het juist efficiëntie geeft daardoor (minder start/stops). 50L vs 100L scheelt trouwens 150euro in de prijs, dus daar hoef je het niet voor te laten... maar goed. In serie doen ze niet, en het idee van een los element in het boilervat om PV-overproductie zelf te gebruiken kende hij niet, hij adviseerde dat aan Weheat intelligence over te laten.

Ik snap het idee van een losse boiler voor SWW en dit met HA slim inregelen wel, en dat klinkt aantrekkelijk, maar eenvoud en "er vanaf zijn" is denk ik (vooral voor m'n gezin) wel wat waard.

Wel besproken dat ze zich actief bemoeien met inregelen en finetunen van het systeem als het er eenmaal is, dus dat geeft wel vertrouwen.

Al met al rete veel geld, maar heb het idee dat de enige reeele andere optie voor ons is om lekker op de CV te blijven :P

Ombouwen van de vloerverwarming verdeler zit er overigens nog niet bij. Maar het zijn maar 2 groepen, dus suggestie is om eerst maar eens te kijken hoe laag de aanvoertemp kan worden, en dan te kijken of dit moet. Maar ook dat zal uiteraard niet gratis zijn tzt
Ga voor een buffervat in serie, in de retour. Tenzij je veel met zones werkt (niet aan te raden). Ga voor serie-opstelling: beter rendement. WeHeat adviseert vaak een buffervat, daar is al op af te dingen, maar ze adviseren niet altijd parallel.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• frank2908
frank2908 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:16:
[Afbeelding]

Ik heb een buffervat van 50 liter. Ik denk zelf dat het pendelen mogelijk veroorzaakt wordt door de HTV van de vloerverwarming naast de HT radiatoren. Dit had ik bij CB van tevoren aangegeven maar dit was niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Px0ZxNWLw5Alcdie0t3wBQUUTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLNVvs6WWxAi13p35ZSWRKfs.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF4anOVz7yyC5s94wOGiDzLiTAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UI32taJdmLwBWlPyzoRobkNm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NX0yuco-CZPThbYyfiJPmhGB1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBlZ980ien3brlPHQXveO8Gf.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de vloerverwarmingsverdeler heb ik een Fibaro plug in geplaatst die ik via Homey aanstuur. Sindsdien zijn de draaitijden aanzienlijk verbeterd (nu 40 tot 60 minuten). Opvallend is dat het vermogen in nu op 0 W staat in standby. Het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour bedraagt nog 2 °C, terwijl dit idealiter tussen 3 en 5 °C ligt. Mogelijk komt dit door een te hoge instelling van de huidige verdeler. Ik ga daarom sowieso overstappen op een hybride verdeler.

[ Voor 6% gewijzigd door frank2908 op 18-10-2025 09:51 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:03:
[...]

Inderdaad. Als je de app mag geloven is hij ook regelmatig niet meer geconnect met de weheat servers: offline.
Had ik gisteren ook, maar kreeg wel gewoon data door. Lijkt dat de app te snel 'zegt' dat er geen verbinding is.
Gewoon kijken naar de laatste update tijd, dan weet je of ie recent nog data heeft bijgewerkt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Aeien
Pr088 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 08:15:
[...]

Ga voor een buffervat in serie, in de retour. Tenzij je veel met zones werkt (niet aan te raden). Ga voor serie-opstelling: beter rendement. WeHeat adviseert vaak een buffervat, daar is al op af te dingen, maar ze adviseren niet altijd parallel.
Thanks, ik heb denk ik idd meer moeite met de parallel setting dan de 100l. Argument van de installateur was voor als we nog eens zoneregeling willen inbouwen. Afgezien van dat dat idd voor warmtepomp niet aan te raden is, gaan wij dat 99% ook gewoon niet gaan doen.
Neem aan dat parallel in dat geval zou zijn om een bypass te hebben voor als je veel kamers dicht zet zodat hij niet gaat pendelen? Werkt een buffer in serie ook nog hiertegen (afgezien van de discussie of een buffer überhaupt relevante reductie geeft in pendelen)?

En weet iemand meer in getal hoeveel inefficiënter parallel ipv serie is qua buffervat?

Wellicht bij de installateur maar aangeven dat we akkoord zijn met buffervat, maar dan in serie. Kijken wat ie zegt

• Jpiek
MartinPTweak schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:16:
[...]

Precies hetzelfde hier, P80, om 21:44:23 gaat power in naar 0 als ie stand-by rapporteert. Was eerst stabiel 14. En de rest werkt normaal.
Update: in de portal van WeHeat zie ik dat power in al langer op 0 staat, bij jou ook? Dat verander moment is niet te zien op dezelfde tijd. Dus waarschijnlijk een aanpassing in de API die HA gebruikt?
In de Homey app (api dus) sinds vannacht 00:00 op 0W. Grappig; m'n kWh meter in de meterkast meet nog steeds 16W

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-12 23:08
Mausssie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:55:
Niet, WeHeat werkt via een eigen netwerk (data sim) en is niet gekoppeld aan jouw netwerk. Je logt in op hun server en kunt van daaruit je aanpassingen doorvoeren. Die server stuurt het naar je WP. Dat gaat niet via je eigen wifi netwerk.

• RayDelft
MrDenna schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:45:
[...]

168 watt is het laagste wat de Sparrow hier tot nu heeft kunnen doen na een maand.
Als ik zo terugkijk is hij niet onder de 300 Watt geweest . Sparrow P6.

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:45
RayDelft schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Volgens mij werk jij momenteel met een OT thermostaat, toch?

Wij hebben hem op stooklijn staan. In deze tijden zal hij dan denk ik lager moduleren ivm het type aansturing.

• podestm2
Tijgerkracht schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

Ja, het is een goed punt om je in plaats daarvan op het ingangsvermogen te concentreren. Hoewel de waarden verderop in het specificatieblad voor hetzelfde buitentemperatuurbereik worden vermeld, hebben ze een identieke COP voor de overlappende bereiken.

Ja, het antwoord op de grotere vraag is: koop wat het meest geschikt is voor uw situatie.

Maar om de vraag te beantwoorden: welke WP kan lager worden gemoduleerd: het is nog steeds de BB60 tussen de twee. Dit lijkt te worden bevestigd door de gegevens die sommige gebruikers via deze enorme draad hebben gedeeld. Uit mijn eigen gegevens over de P60 blijkt dat het laagste gerapporteerde ingangsvermogen dat niet 0 W is (of het nieuwe gerapporteerde stand-byvermogen van 14 W), 147 W is.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Video van ketel klets vol met installatie fouten en verkeerde aannames. Schadelijk voor een serieuze branche.

YouTube: Weheat Flint warmtepomp - Installatie en ervaringen

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:47
Aeien schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:05:
En weet iemand meer in getal hoeveel inefficiënter parallel ipv serie is qua buffervat?
Check dit experiment maar eens, waarbij een installatie met parallel buffervat wordt vergeleken met een installatie zonder buffervat. Uitgevoerd door the renewable heating hub. In het experiment met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71. Een buffervat in serie zou voor de COP niet uit moeten maken.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:28:
[...]

Check dit experiment maar eens, waarbij wordt een installatie met parallel buffervat wordt vergeleken met een installatie zonder buffervat. Uitgevoerd door the renewable heating hub. In het experiment met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71. Een buffervat in serie zou voor de COP niet uit moeten maken.
En nog maar een serieus onderzoek:
https://renewableheatingh...cient-installation-guide/

• Razer
Carboy54 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:27:
Video van ketel klets vol met installatie fouten en verkeerde aannames. Schadelijk voor een serieuze branche.

YouTube: Weheat Flint warmtepomp - Installatie en ervaringen
Wellicht voor de rest van de mensen die hier meelezen is het dan ook interessant om dan te delen wat de slechte aannames en installatiefouten zijn, zo is iedereen weer wat wijzer :)

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-12 10:30
RayDelft schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Mijn Sparrow P60 moduleert terug tot 16% compressor vermogen en vraagt dan 180 tot 250W vermogen.
Thermostaat Tado V3+ op OT.

Vind het overigens vreemd van WeHeat dat ze het standby vermogen hard op 0 hebben gezet in de app/portal.
Volgens mijn HW meter is dit gewoon gelijk gebleven op 9W.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Razer schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:32:
[...]

Wellicht voor de rest van de mensen die hier meelezen is het dan ook interessant om dan te delen wat de slechte aannames en installatiefouten zijn, zo is iedereen weer wat wijzer :)
De echte tweaker zal het meeste wel herkennen:

Leiding diameters te gering voor juiste flow.
Mengverdelers.
Koelen met mengverdelers.
Koelen met staal.
Te lage flow door mengverdelers.
Verstoorde Delta door mengverdelers.
Ontbreken isolatie leidingen.
Ontbreken werkschakelaar bij de unit.
Met radiatoren buffer nodig? Hoezo dit is afhankelijk van waterinhoud.
Teveel nadruk op installeren tegen de laagste kosten terwijl je juist daar de meeste efficiëntie valt te behalen.
Inplannen beneden prima maar daar moet leidingsysteem wel geschikt voor zijn.
Gebruik ribbel flex slangen.
Gebruik knietjes.
Dubbel stroomverbruik waterpompen.
FE klaar zonder vermogens toets.
Binnen paar uurtjes klaar 🤗

Etc. etc. Ik zou zeggen tweaker vul maar aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 19-10-2025 09:26 ]

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:46
@Weheat is dit ook een winterklaar test? En zo ja, als jullie dan die tests doen, kunnen ze dan zo geplanned worden dat ze gebeuren als de zon schijnt ipv op t moment dat heel NL begint te denken aan koken en t buiten donker begint te worden?
Temperatuur van mn woonkamer gaat naar -1, gevraagde tempertuur gaat naar -1, domoticz rapporteerd geen rare dingen op de thermostaat, maar status staat niet op manual control. Ik vind t raar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mst5gp9gNqr-uL3bEvwt8XD-OdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aY52wCGeuIJcTKoGYbu4as9N.jpg?f=fotoalbum_large

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:56
Carboy54 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:27:
[...]

De echte tweaker zal het meeste wel herkennen:

Leiding diameters te gering voor juiste flow.
Mengverdelers.
Koelen met mengverdelers.
Koelen met staal.
Te lage flow door mengverdelers.
Verstoorde Delta door mengverdelers.
Ontbreken isolatie leidingen.
Ontbreken werkschakelaar bij de unit.
Teveel nadruk op installeren tegen de laagste kosten terwijl je juist daar de meeste efficiëntie valt te behalen.
Inplannen beneden prima maar daar moet leidingsysteem wel geschikt voor zijn.
Gebruik ribbel flex slangen.
Dubbel stroomverbruik waterpompen.
FE klaar zonder vermogens toets.
Binnen paar uurtjes klaar 🤗

Etc. etc. Ik zou zeggen tweaker vul maar aan.
Veiligheidszone vanwege R290 wordt ook absoluut niet gerespecteerd. De rode mantelbuis achter de wp, het elektradoosje achter de wp, de niet gasdichte geveldoorvoer maar pur. Allemaal niet toegestaan bij een propaan wp.

De installatie in die video zorgt voor veiligheidsrisico's. Bij een lekkage in het koudemiddelcircuit is er een groot risico dat propaan de woning binnen komt. Vonkje er bij en je hebt een explosie. Oftewel, spanning er af en alles herstellen voor de wp weer aan gaat.

Ik had overigens niet verwacht dat iemand als Ketelklets akkoord zou gaan met zo'n installatie. Met z'n ervaring mag je toch meer verwachten :X
Pagina: 1 ... 120 ... 149 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.