12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1
Temperatuur van de sensor in de gaten houden, en als die onder de gewenste ingestelde temp komt, kijken of de WP dan 'aan' gaat.ekops schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:30:
[...]
Hoe kan ik zien dat hij stuurt op onderste sensor? Ik vermoed dat ie dat bij mij ook doet.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Nu met referentie voor wie niet steeds meeleest:testmanager schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:57:
[...]
Ik lees en begrijp je frustraties omtrent de communicatie en uitrol van Weheat updates.
Hierboven lees ik ook aannames (“ik lees dat iemand” etc). Laten we dat gewoon eerst even aankijken alvorens er te zware conclusies uit te trekken?
€6/maand wordt door @Barca 30 juli op dit forum ingebracht en daar wordt door @Disconnection aan gerefereerd. Verder communiceert @Weheat ook over betaalplannen. Wat gratis blijft, wat gratis blijft voor vroege kopers en wat extra betaald moet worden is net zo speculatief als wat Weheat Intelligence gaat zijn en gaat brengen. €6 is wel iets waar ik handen en voeten aan kon geven in een voorbeeld.
In dat allereenvoudigste rekenvoorbeeld schets ik een alternatief bij de aangehaalde kosten. Met 6kWh extra surf ik zeker 90% van de tijd over prijspieken heen. Zodra iemand al een batterij in zijn installatie heeft zijn de afwegingen:
-bufferen in een extra batterij of in je huis; de laatste is bij iedereen verschillend,
-opnemen in E-hems (batterij) of niet (Weheat).
De take-away: wie nu naar hems en/of batterijen kijkt hoeft, naar mijn inzicht, niet te wachten op Weheat Intelligence. Zelfs niet als het gratis is. Zelfde reden waarom bij ons de zonneboiler van 20 jaar oud verwijderd is en dat daar voor in de plaats PV komt. Met E kan ik bij All-E schuiven en met “heet water” niet.
ik heb nog wel een paar grijze liggen, maar zal dan maar gaan ruilen voor zwarte. Ik zou ze trouwens gewoon bij de gamma halen. Die kosten maar 1.49 en voor de meesten zit gamma een hele stuk dichterbij dan een Hornbach.MrLuc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:44:
[...]
Mijn Blackbird P80 wordt volgende maand ook op een houtskeletdak geplaatst, namelijk op het dak van onze bijkeuken/kantoor (de oude garage van ons jaren '60 huis). Ik had dezelfde zorgen, dus ik heb uit voorzorg een paar grote rubberen tegels én zware zwarte betontegels bij Hornbach gekocht.
Die komen onder de opstelling om eventuele trillingen en contactgeluid zoveel mogelijk op te vangen. Hopelijk blijkt het achteraf niet nodig, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!
https://www.hornbach.nl/p/rubberen-tegel-zwart-50x50x4-5-cm/7011220/
https://www.hornbach.nl/p/excluton-betontegel-met-facet-antraciet-50-x-50-x-4-cm/10345739/
Maar goed, ik keek gewoon op marktplaats en was er iemand 2 straten verderop die een partij had liggen gratis op halen.
ook @Rick5330MrLuc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:44:
[...]
Mijn Blackbird P80 wordt volgende maand ook op een houtskeletdak geplaatst, namelijk op het dak van onze bijkeuken/kantoor (de oude garage van ons jaren '60 huis). Ik had dezelfde zorgen, dus ik heb uit voorzorg een paar grote rubberen tegels én zware zwarte betontegels bij Hornbach gekocht.
Die komen onder de opstelling om eventuele trillingen en contactgeluid zoveel mogelijk op te vangen. Hopelijk blijkt het achteraf niet nodig, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!
https://www.hornbach.nl/p/excluton-betontegel-met-facet-antraciet-50-x-50-x-4-cm/10345739/
Die rubber tegels de noppen drukken in je dak bekleding en worden nat door het defrost water en bevriezen dan.. effect weg.
Voor plaatsing WP op een houten dak (of dakkapel) zie "Trillingen airco of warmtepomp dempen"
laatste discussie ging ook over rubber terras tegels en je moet ze omgekeerd gebruiken ( noppen omhoog).
Zoek op Black bird in dat topic en kijk de video's in het begin.
Kijken wat er gebeurt met de onderste sensor als je bijvoorbeeld in standby op 40°C zit. Het gedrag dat ik nu zie, is dat hij bij een bottom temp van 37°C aanslaat, dus eigenlijk altijd met een delta T van 3.ekops schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:30:
[...]
Hoe kan ik zien dat hij stuurt op onderste sensor? Ik vermoed dat ie dat bij mij ook doet.
Voorheen was de top temp van 40°C leidend en ging hij dan vol gas aan. Dat vond ik beter, omdat je zo voorkomt dat hij steeds opnieuw aanslaat. De bottom temp zakt namelijk vrij snel weg, terwijl er bovenin nog ruim voldoende warm water zit.
Heel eerlijk,
Ik had vorig jaar zin in WeHeat Intelligence, zeker omdat toen SWW instellen zeer basaal was op temperatuur alleen en hij daardoor in de nachten aanging. Dat vond ik suboptimaal en onnodig.
Toen het was uitgesteld en we de optie kregen om zelf tijdsloten in te stellen is dit probleem compleet verholpen (uitgaande dat ik niet ook die update krijg op onderste SWW temp sensor, dat is voorheen ook wel eens fout gegaan maar hersteld door WeHeat).
Door ons douchegedrag hebben we maar 1x per dag, maar vaker minder, dat er een SWW run plaatsvind op het midden van de dag als de temperatuur het hoogst is en de zonnepanelen het meest opwekken. Hierdoor draai ik al praktisch 5 maanden 100% op zonneenergie alleen.
Ik kan mij niet inbeelden dat WeHeat Intelligence ervoor gaat zorgen dat dit beter kan en vind SWW dan ook gewoon prima op deze manier.
Waar ik nog wel een kans voor WeHeat in zie is in ruimteverwarming.
Ik draai nu in de herfst/lente op Opentherm omdat stooklijn dan te ver doorschiet. Maar hoe mooi zou het zijn dat Stooklijn ook rekening gaat houden met je thermostaat? Als ze op basis daarvan automatisch de stooklijn mee kunnen laten bewegen binnen de gestelde max / min temperatuur die je opgeeft heb je direct een wind/zon adaptatie die werkt zonder dat je overshoots/undershoots kan doen. Uiteraard rekening houdend met het lokale weer en verwachting zodat hierop geanticipeerd kan worden.
In mijn geval staat er al een grote accu, dus goedkope tijden regel ik zelf wel, ik wil gewoon een zo comfortabel mogelijk huis met zo min mogelijk handmatige aanpassingen. Dat zou een perfecte en unieke aansturing zijn.
Het is dan aan de gebruiker om zelf dingen erbij te kunnen plussen zoals, een dynamisch contract of zonnepanelen of whatever. Maar vooral dat laatste wordt lastig omdat Weheat simpelweg niet weet hoeveel overschot je momenteel hebt.
Maar kijkend naar hoe lang ze al doen over SWW en vooral de radiostilte…. Vraag ik mij af of we echt iets moois krijgen te zien. Ik ben nog niet overtuigd, maar wellicht weten ze mij te verassen.
Ik had vorig jaar zin in WeHeat Intelligence, zeker omdat toen SWW instellen zeer basaal was op temperatuur alleen en hij daardoor in de nachten aanging. Dat vond ik suboptimaal en onnodig.
Toen het was uitgesteld en we de optie kregen om zelf tijdsloten in te stellen is dit probleem compleet verholpen (uitgaande dat ik niet ook die update krijg op onderste SWW temp sensor, dat is voorheen ook wel eens fout gegaan maar hersteld door WeHeat).
Door ons douchegedrag hebben we maar 1x per dag, maar vaker minder, dat er een SWW run plaatsvind op het midden van de dag als de temperatuur het hoogst is en de zonnepanelen het meest opwekken. Hierdoor draai ik al praktisch 5 maanden 100% op zonneenergie alleen.
Ik kan mij niet inbeelden dat WeHeat Intelligence ervoor gaat zorgen dat dit beter kan en vind SWW dan ook gewoon prima op deze manier.
Waar ik nog wel een kans voor WeHeat in zie is in ruimteverwarming.
Ik draai nu in de herfst/lente op Opentherm omdat stooklijn dan te ver doorschiet. Maar hoe mooi zou het zijn dat Stooklijn ook rekening gaat houden met je thermostaat? Als ze op basis daarvan automatisch de stooklijn mee kunnen laten bewegen binnen de gestelde max / min temperatuur die je opgeeft heb je direct een wind/zon adaptatie die werkt zonder dat je overshoots/undershoots kan doen. Uiteraard rekening houdend met het lokale weer en verwachting zodat hierop geanticipeerd kan worden.
In mijn geval staat er al een grote accu, dus goedkope tijden regel ik zelf wel, ik wil gewoon een zo comfortabel mogelijk huis met zo min mogelijk handmatige aanpassingen. Dat zou een perfecte en unieke aansturing zijn.
Het is dan aan de gebruiker om zelf dingen erbij te kunnen plussen zoals, een dynamisch contract of zonnepanelen of whatever. Maar vooral dat laatste wordt lastig omdat Weheat simpelweg niet weet hoeveel overschot je momenteel hebt.
Maar kijkend naar hoe lang ze al doen over SWW en vooral de radiostilte…. Vraag ik mij af of we echt iets moois krijgen te zien. Ik ben nog niet overtuigd, maar wellicht weten ze mij te verassen.
[ Voor 5% gewijzigd door Dbm12 op 21-08-2026 10:42 ]
Als aanvulling op deze discussie. Het lijkt erop dat de BB een nieuw ontwerp voor de pootjes heeft gekregen. Dit om vastvriezen van condens/water uit de BB weg te laten lopen (waardoor meeste gezeik bij gebruikers ontstaat). Kijk hier dus ook naar, desnoods vraag het aan de installateur als je dit niet hebt - dus oude levering (zijn kleine bigfootjes zag ik op eerdere foto's hier gedeeld itt een enkel pootje). Of dit intieel ook zonder defrost helpt is volgens mij hier niet eerder gedeeld.MrLuc schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:44:
[...]
Melden via "feedback" in hun portal en melden bij je installateur. Deze bug hadden we een half jaar geleden ook en dat is toen verholpen. Nu weer terug dus...Jimmie5887 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:44:
[...]
Die instelling had ik ook (doel 40 °C, 1x per dag naar 55 °C). En dat kost zoveel energie, zie grafiekje, 1 run per dag. Dit ging prima met een gezin van 4. Sinds deze week is de beta van WI geïnstalleerd, en ik ga eens vergelijken hoe dat werkt. Vandaag hebben we geen SWW run gehad, tot nu toe dan. Kan best dat dat vannacht gaat lopen al hoop ik van niet. Bij de instellingen van WI kreeg ik wel vragen of we een dynamisch energiecontract en een thuisbatterij hebben (2 x ja) dus misschien toch als de prijs vannacht laag is.[Afbeelding]
Melden via "feedback" in hun portal en melden bij je installateur. Deze bug hadden we een half jaar geleden ook en dat is toen verholpen. Nu weer terug dus...ekops schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:51:
Mijn vrouw geeft aan dat sinds deze week, zij vindt dat de blackbird meer lawaai maakt dan anders. Na het douchen rond een uur of zeven begint de Blackbird meteen te verwarmen, eerder dat hij dat volgens mijn vrouw een stuk rustiger. Nu las ik hier op het forum iets over een update en dat dingen anders gaan.....?
[ Voor 200% gewijzigd door orillion op 21-08-2026 11:28 ]
Bij mij staat de BB op het dak van de schuur, houten dak met bitumen, in de schuur is het plafond voorzien van gipsplaten, verder niet geïsoleerd (klankkast).Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
Goedemorgen! Ook hier een traject gestart met een landelijke installateur voor full electric. Heb al meerdere installateurs langs gehad en het wisselt qua plaatsing warmtepomp Weheat. We hebben een opbouw houtskelet uit 2020, op een oudere woning. Alles top geïsoleerd. Willen graag die blackbird, maar vrezen voor de resonantie. Graag zou ik bij iemand willen luisteren wat dit voor geluid is. Afspraak maken in de fabriek kan voor de komende maanden niet, en dan krijg ik ook geen volledig beeld natuurlijk. We plaatsen de blackbird op het dak, daar recht onder is de CV ruimte wat een technische ruimte wordt. Die is 160 bij 180 cm. Echter, aangrenzend liggen 2 slaapkamers. Wellicht is de resonantie dan minder? Kom graag in contact met iemand voor luisteren!
Als de BB aan het koelen of verwarmen is hoor je een zoom in de schuur, niet storend maar wel hoorbaar. De BB staat op rubberen tegels
Je mag bij mij komen luisteren, omgeving Deventer
[ Voor 12% gewijzigd door ComPeter op 21-08-2026 11:31 ]
iddqd idkfa
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.