Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Op basis van verleden ga ik er vanuit dat Weheat hier wel meeleest. Reageren ze niet veel, maar je leest wel atlijd dat ze die feedback hebben gezien en meegenomen.Pr088 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:37:
[...]
Ik zou toch echt dit advies niet volgen. @Weheat reageert hier niet tot nauwelijks. Dus dat heeft helemaal geen zin. Bel je installateur, hij is verantwoordelijk voor goede werking van de installatie, je hebt ten slotte de warmtepomp direct bij hem gekocht. Niet bij WeHeat.
(los van wat ik allemaal vind van het pushen van software zonder changelogs of zelfs maar een melding).
Bij mij werkt overigens SWW met de WI beta prima. Eerste dagen zag ik runs om 11 uur, maar nu start de run netjes op het laagste punt van de dynamische prijzen.
Ik heb sinds 3-10-25 een FE BBP60 + 300L boilervat + 100L buffervat. 90m2 volledig vvw beneden op Weheat stooklijn. Ik heb (nog) geen thermostaat.
Ik hou COP bij per week:
(Koelen heb ik uitgezet, gezien mijn vvw-verdeler niet geschikt is)
Boven worden 3 slaapkamer met airco's gekoeld en verwarmd.
Ik zag in het topic dat een PNI CT40 Pro geadviseerd wordt op stooklijn + On/Off, dat deze zelfs beter werkt als OT. Zou dat in mijn situatie een verbetering geven? Gezien stookseizoen in aantocht is, wil ik optimaliseren.
Alvast bedankt!
BP on the move!!!
SWW
COP 3.2 vorige week
COP 3 deze week
Energieverbruik ma-17-aug: 2.98kWh
Energieverbruik ma-24-aug: 3.44kWh
Slechter en meer verbruik bij warmere dagen dus zelfs. Maar zal het per week moeten checken, dus zal eens bekijken einde van deze week weer. Want tijdens nieuwe run heb je minder energie nodig om vat op te warmen.
Overigens wil ik verwarmen bij opbrengst panelen (tussen 12 en 17) want dat kost mij niks.
[ Voor 17% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-08-2026 11:21 ]
Beste Bas, het grote verschil tussen OT en on/off met stooklijn zit hem in de aansturing van de compressor. OT maakt vaak grote stappen afhankelijk van de temperatuur verschillen. On/off doet dat veel rustiger met stapjes van slechts 2 %. In eerdere posts hier heb ik dat al eens laten zien met een grafiek. Soms draait de compressor hier uren lang in een rechte lijn. Het kost wel meer tijd om jouw stooklijn te fijn tunen zodat de thermostaat nauwelijks wat doet. Alleen bij volle zon zal de thermostaat ingrijpen. Kies voor een instelbare hysterese. Nadeel is bij harde koude wind dat de temperatuur in huis wat kan terug lopen. COP registreer ik niet zolang mijn stroomverbruik niet afwijkt van het gemiddelde. Grote vrijstaande woning met radiatoren over 10 jaar minder dan 3000 kWh per jaar gemiddeld opgebracht door de zonnepanelen. 🤗Bas Post schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:18:
@Carboy54 mag ik jou om advies vragen?
Ik heb sinds 3-10-25 een FE BBP60 + 300L boilervat + 100L buffervat. 90m2 volledig vvw beneden op Weheat stooklijn. Ik heb (nog) geen thermostaat.
[Afbeelding]
Ik hou COP bij per week:
~[Afbeelding]
Ik zag in het topic dat een PNI CT40 Pro geadviseerd wordt op stooklijn + On/Off, dat deze zelfs beter werkt als OT. Zou dat in mijn situatie een verbetering geven? Gezien stookseizoen in aantocht is, wil ik optimaliseren.
Alvast bedankt!
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 25-08-2026 11:53 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ik ook, en ook een feedback achtergelaten via de portal.weheat.nl site.QuestionMarc schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:24:
Ik heb zojuist mijn installateur een bericht gestuurd over de SWW runs. Op dit moment is hij weer aan het verwarmen, de 3e keer in de afgelopen 24 uur.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Maar zonnestroom wel. Of doe jij de SWW in de nacht als de stroomprijs laag genoeg is?
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
Dat geldt ook voor mij. Goedkoper krijg je het niet ...STIMPPYYY schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:19:
[...]
SWW
COP 3.2 vorige week
COP 3 deze week
Energieverbruik ma-17-aug: 2.98kWh
Energieverbruik ma-24-aug: 3.44kWh
Slechter en meer verbruik bij warmere dagen dus zelfs. Maar zal het per week moeten checken, dus zal eens bekijken einde van deze week weer. Want tijdens nieuwe run heb je minder energie nodig om vat op te warmen.
Overigens wil ik verwarmen bij opbrengst panelen (tussen 12 en 17) want dat kost mij niks.
Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER
Zoals eerder geschreven ben ik bezig met het bouwen van een online app waarin Weheat gebruikers op een privacy-vriendelijke manier hun Weheat data kunnen koppelen en kunnen visualiseren, en waarmee ze interessante analyses kunnen doen.
Hoe werkt het?
Het is een webapplicatie, waarbij je inlogt met je Weheat gebruikersnaam en wachtwoord. De app gebruikt de Weheat auth flow (diezelfde als voor het portal), om in te loggen en de data op te halen met de Weheat API.
Je gebruikersnaam en wachtwoord worden niet opgeslagen, alleen de refresh token die uit de authentication flow komt.
Verder worden er ook geen namen, adresgegevens en emailadressen in de database opgeslagen. Alleen je user ID en je heat pump ID.
Wat zit er nu al in?
- Dashboard met grafieken
- Vergelijk jezelf met andere gebruikers (opt-in)
- Optimale stooklijn berekening op basis van je eigen data
- Inzichten in het koelbedrijf
- Opslaan van de settings en de wijzigingen in de setting zodat je bij kunt houden wanneer wat is aangepast (nog niet in UI, alleen nog in database)
- Change log toegevoegd, zodat je kan zien wat er nieuw is
- Nog veel meer ideeen op komst
Ik heb me de laatste tijd vooral gefocust op het stooklijn advies. Die berekent op basis van je eigen data de optimale stooklijn op basis van een ingestelde comfort band. Op die tab staat een duidelijke uitleg van de berekening.
Hieronder een voorbeeld van mijn eigen stooklijnadvies, met daarin ook de berekende "pendelgrens". Verder zie je nog het berekende warmteverlies van onze woning, en de warmtevraag per buitentemperatuur. Beide grafieken liggen ten grondslag aan de berekening van de stooklijn en kunnen worden gebruikt ter verificatie.
Vergelijking met andere gebruikers
Een van de leukste dingen in de app is dat je de performance van je eigen warmtepomp kunt vergelijken met die van andere gebruikers (opt-in).
Meld je aan en kijk waar je staat t.o.v. de anderen!
Wat vraag ik van jullie?
Ik wil de app nu met een wat groter aantal gebruikers gaan testen om te checken of alles qua database etc goed staat. Op dit moment zijn er 27 warmtepompen aangesloten, maar ik wil groeien richting de 50 om eea te kunnen testen, onder andere wat dat met de grootte van de database doet, en hoe de snelheid van de app wordt bij een groter aantal gebruikers.
Waar vind je de app?
Je vindt de app op www.weheat-monitor.nl.
Via het feedback formulier rechts onderin kan je ideeen, bugs en andere zaken kwijt.
Ik ben nog druk bezig met verder ontwikkelen, en hoor graag wat jullie er van vinden! Ik doe dit wel naast mijn gewone baan, dus het kan even duren voordat je idee wordt opgepakt.
Gr. Kirvis
Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW
Hi Bas,Bas Post schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:18:
@Carboy54 mag ik jou om advies vragen?
[Afbeelding]
Ik hou COP bij per week:
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Check mijn post hierboven over de beta versie van www.weheat-monitor.nl.
Als je sinds oktober vorig jaar data hebt dan heb je bijna een heel stookseizoen aan data, dus dat zou voldoende moeten zijn om een optimale stooklijn te berekenen.
Laat vooral weten wat er voor jou uitkomt als je besluit je in te schrijven, ik ben benieuwd naar de feedback.
Gr. Kirvis
@Kirvis Hartelijk dank voor deze uitnodiging. Ik ben gelijk ingelogd en data wordt op dit moment gegenereerd. Grappig detail is dat ik al hoog scoor haha.Kirvis schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:13:
[...]
Hi Bas,
Check mijn post hierboven over de beta versie van www.weheat-monitor.nl.
Als je sinds oktober vorig jaar data hebt dan heb je bijna een heel stookseizoen aan data, dus dat zou voldoende moeten zijn om een optimale stooklijn te berekenen.
Laat vooral weten wat er voor jou uitkomt als je besluit je in te schrijven, ik ben benieuwd naar de feedback.
Gr. Kirvis
Veel gave data, die ik zelf nooit had uitgedokterd. Zelfs niet in HA.
Ik ga op mijn gemak alles is even bekijken en analyseren.
BP on the move!!!
Je komt meteen binnen op plek 4 zie ik. Netjes hoor!Bas Post schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:30:
[...]
@Kirvis Hartelijk dank voor deze uitnodiging. Ik ben gelijk ingelogd en data wordt op dit moment gegenereerd. Grappig detail is dat ik al hoog scoor haha.![]()
Veel gave data, die ik zelf nooit had uitgedokterd. Zelfs niet in HA.
Ik ga op mijn gemak alles is even bekijken en analyseren.
Laat vooral weten of de stooklijn berekening helder is en of die gevoelsmatig klopt.
N.B. De app houdt ook bij als er wijzigingen in de settings worden gedaan door elk uur de settings op te halen en op te slaan als ze gewijzigd zijn. Zo kan een wijziging in de stooklijn makkelijker het effect in kaart brengen als straks het stookseizoen start.
Ik maak later nog een UI om de gedane wijzigingen in de instellingen zichtbaar te maken naar de eindgebruikers.
PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner
Top! Wat een gaaf ding! Ik heb me aangemeld.Kirvis schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:10:
Dag allemaal,
Zoals eerder geschreven ben ik bezig met het bouwen van een online app waarin Weheat gebruikers op een privacy-vriendelijke manier hun Weheat data kunnen koppelen en kunnen visualiseren, en waarmee ze interessante analyses kunnen doen.
Hoe werkt het?
Het is een webapplicatie, waarbij je inlogt met je Weheat gebruikersnaam en wachtwoord. De app gebruikt de Weheat auth flow (diezelfde als voor het portal), om in te loggen en de data op te halen met de Weheat API.
Je gebruikersnaam en wachtwoord worden niet opgeslagen, alleen de refresh token die uit de authentication flow komt.
Verder worden er ook geen namen, adresgegevens en emailadressen in de database opgeslagen. Alleen je user ID en je heat pump ID.
Wat zit er nu al in?Stooklijn advies
- Opslaan van de settings en de wijzigingen in de setting zodat je bij kunt houden wanneer wat is aangepast (nog niet in UI, alleen nog in database)
Ik heb me de laatste tijd vooral gefocust op het stooklijn advies. Die berekent op basis van je eigen data de optimale stooklijn op basis van een ingestelde comfort band. Op die tab staat een duidelijke uitleg van de berekening.
Hieronder een voorbeeld van mijn eigen stooklijnadvies, met daarin ook de berekende "pendelgrens". Verder zie je nog het berekende warmteverlies van onze woning, en de warmtevraag per buitentemperatuur. Beide grafieken liggen ten grondslag aan de berekening van de stooklijn en kunnen worden gebruikt ter verificatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een van de leukste dingen in de app is dat je de performance van je eigen warmtepomp kunt vergelijken met die van andere gebruikers (opt-in).
[Afbeelding]
Wat vraag ik van jullie?
Ik wil de app nu met een wat groter aantal gebruikers gaan testen om te checken of alles qua database etc goed staat. Op dit moment zijn er 27 warmtepompen aangesloten, maar ik wil groeien richting de 50 om eea te kunnen testen, onder andere wat dat met de grootte van de database doet, en hoe de snelheid van de app wordt bij een groter aantal gebruikers.
Waar vind je de app?
Via het feedback formulier rechts onderin kan je ideeen, bugs en andere zaken kwijt.
Ik ben nog druk bezig met verder ontwikkelen, en hoor graag wat jullie er van vinden! Ik doe dit wel naast mijn gewone baan, dus het kan even duren voordat je idee wordt opgepakt.
Gr. Kirvis
Ik zit nu wat te vergelijken met andere Tweakers. Vooral de grafiekjes met vergelijking SCOP versus bouwjaar/oppervlak/warmtevraag is leuk! Misschien kun je daar nog SCOP versus Energielabel maken?
Ik zit de boel op mijn Android mobiel te bekijken en de scaling voor mobiel is (nog) niet overal perfect. Maar wat een werk dit hoor! Echt fantastisch, complimenten.
[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 25-08-2026 16:30 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Aangemeld,Kirvis schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:10:
Dag allemaal,
Hoe werkt het?
Wat zit er nu al in?Stooklijn advies
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat vraag ik van jullie?
Waar vind je de app?
Gr. Kirvis
Ik heb sinds mei 2025 een Sparrow, maar helaas is die kapot gegaan en vervangen voor een nieuw model in April 2026. Ik heb daardoor geen historische gegevens in mijn portal omgeving. Ik ben benieuwd of jij nog wel de oude values eruit kan toveren omdat ik nog wel twee units heb gekoppeld in mijn account, waarvan 1 inactief.
Sowieso ben ik benieuwd naar de stooklijn optimalisatie. Ik denk namelijk dat ik hem voor mijn huishouden al op orde heb, maar wellicht komt hier komend stookseizoen nieuwe weetjes uit.
Nu even wachten tot hij klaar is met het integreren van de gegevens.
Bedankt!
Het antwoord is nee, de gegevens van mijn vorige unit zijn helaas niet beschikbaar. Jammer! Wachten op dit stookseizoen dus.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.