• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:37
Eens met waterballet....

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• hans_u
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 17:49
Het heeft even geduurd, maar dan alsnog hierbij een verslag van ‘een jaar met de Blackbird’
Eerdere postings :

Installatie BlackBird P80

IthoDaalderop Boiler

Allereerst : cijfers, ook vergeleken met 7 jaar Elga4/cv ketel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5K1lXB23ImlkGLk9gywMBB3a4jA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TfKjbrWXn7siPeaMQgXDsHYV.png?f=user_large

Mooie cijfers. (voor een groot, oud, vrijstaand huis)
verwarmen 2.570 Kwh versus 2.921 Kwh + 300 m3 gas
SWW 400 Kwh versus 160 m3 gas
Overigens niet alleen op conto van de BB : 3 verdelers vervangen door pomploze exemplaren scheelt ook.
En de ene winter is de andere niet……
SCOP verwarmen 4,7
SCOP SWW 3,2 (ruwweg 3 ’s winters, 3.5 ’s zomers)
Dit zijn de cijfers van Weheat. En die lijken redelijk te kloppen. Ik heb de BB achter een Kwh meter zitten. Het werkelijke verbruik is minder dan 3% hoger dan wat Weheat aangeeft.

Regeling
Behoorlijk mee zitten prutsen. Belangrijk genoeg om apart te vermelden.
Aan/uit i.c.m. stooklijn was de voorkeur. Maar lukte niet met de veelgeroemde Lyric T6 wegens minimaal 3 ‘schakelmomenten’ per uur.
Toen maar OT. Maar zelfs na een royale ‘inleer’ periode werkte het niet naar m’n zin.
Begon standaard te hoog en toerde daarna pas terug.
Dan maar op alleen stooklijn. Ook niet handig. Zit geen ‘stop’ op. Blijft draaien tot watertemperatuur (+3) bereikt is. En dan een hele tijd niets, en dan weer opnieuw.
‘niets’ = BB gaat helemaal uit, ook pomp. Heb dus effectief niets aan m’n buffervat.
Tevergeefs gewacht op de door Weheat aangekondigde cloud thermostaat.
Recent de T6 vervangen door een simpele PNI thermostaat op aanraden van Carboy.
Zou het goed moeten gaan doen. Aan/uit fungeert als stop. Als de gewenste kamertemperatuur nog niet bereikt is, blijft de pomp draaien en onttrekt warmte totdat de watertemperatuur gedaald is tot stooklijn-3. En ja, ook m’n buffervat blijft dan meedoen !

Wat bevalt
-Rendement
-Stille werking
-Weheat Inzichten. Simpel en helder
-SWW handmatige instellingen. Briljant
-Itho-Daalderop boiler
-Een zo simpel mogelijke installatie: géén zone regeling, géén backup heater, géén bypass, pomp voor verwarming, pomp voor SWW, buffervat in retour

Wat niet bevalt
gebrekkige communicatie (cq ‘verrassingen’) uit Duizel.
Bugs neem ik voor lief bij een startende club, maar geef alsjeblieft aan wat je wanneer wijzigt.
Zullen ook de installateurs je in dank afnemen !

Wat kan beter? Hysterese watertemperatuur?
Vaste hysterese van 3 (is dus 6 graden variatie) op de stooklijn is voor mij veel te groot.
Als het koud is, gaat het prima, de BB ‘speelt’ met vermogen en flow om keurig rond de gewenste watertemperatuur te gaan zitten.
Edoch, in voor en naseizoen pakt het niet goed uit. Voorbeeldje:
Een gewenste (stooklijn) temperatuur van, zeg 28 graden en dan doortjoekelen tot 31 (meer dan nodig) en terug laten zakken tot 25 (doet niet zo veel meer). Hollen of stilstaan. Ik wil 28 en krijg 25-31.
Laat me kiezen uit 1,2 of 3 en zelf uitvinden wat voor mij het best werkt. Zet de standaard maar op 3. Lijkt me een kleine, risicoloze aanpassing.
Elk huis is anders. Ik heb een héél traag reagerende vloer en wil/kan met een kleine marge verwarmen.
Mijn idee :
--circulatiepomp
blijft lopen als er warmte gevraagd wordt
--warmtepomp
zorgt voor watertemperatuur(huis-in) zo dicht mogelijk bij stooklijn, maar altijd binnen stooklijn + en - hysterese.
--reactietijd
werk met een 'reactietijd' (minuut, paar minuten?) om invloed te voorkomen van plotselinge, kortdurende veranderingen in warmtevraag (zenuwachtige thermostaat), of huis-in temp (sww-restant, defrost, ...)
Hoe moeilijk kan het zijn?

Wat kan beter? Defrosts?
Januari was een behoorlijk defrost ‘festijn’ Elk uur een kwartier defrosten (=warmte uit je huis onttrekken) en daarna meteen op vol vermogen alweer de volgende defrost voorbereiden.
Is dit ‘vol vermogen’ een kwestie van ‘business as usual’? Na een defrost is de huis-in temperatuur in eerste instantie veel lager dan de gewenste watertemperatuur. DUS vol vermogen? Na een tijdje ‘vol vermogen’ komt de huis-in temperatuur uiteraard weer dichter bij de gewenste temperatuur en gaat de BB weer op lager vermogen.
Kun je na een defrost niet langzamer weer opstarten? Evt. met parameters. Spring niet meteen in de stress als kort na een defrost huis-in erg laag staat. Beperk defrosts zoveel mogelijk. Kosten capaciteit en rendement !

Wat kan beter? Externe temperatuurvoeler?
Ingebouwde sensor werkt volgens Weheat goed.
Volgens mij niet. BB staat op een plat dak, hele dag in de zon. Ook defrosts doen wat met de temperatuur van de ingebouwde sensor. En de sensor temperatuur is bepalend voor je stooklijn.
En zou ‘de’ omgevingstemperatuur moeten zijn. Doe mij asjeblieft een losse sensor die ik ergens uit de zon en buiten de BB kan monteren !

Wat kan beter? Duidelijkheid over onderhoud?
Wat mij betreft heeft een warmtepomp geen onderhoud nodig. M’n Elga heeft 13 jaar probleemloos, zonder enig onderhoud gedraaid. Onderhoudscontracten waarbij iemand elke 2 jaar de buitenunit schoon maakt en constateert dat ‘het’ nog werkt, zijn wat mij betreft overbodig.
Wat ik wèl wil? Als er een probleem is, moet het opgelost worden. En snel.
Weheat mag dit organiseren. Je eigen installateur is er misschien niet meer, of heeft geen tijd/zin.
Investeer in een ‘vliegende brigade’ (bestaande installateurs of eigen mensen) die binnen xx uur de boel weer aan de praat krijgen.
En dan betaal ik uiteraard voorrijkosten, materiaal en uren.

Wat kan beter? Paar kleinigheidjes
-twee stooklijnen. Bij veel (oosten)wind mag mn stooklijn overal een graad of 2 omhoog
- weergave van de algemene max watertemperatuur. Mag ook gebruiker-instelbaar van mij
- een forum/email adres waar ik klachten/suggesties kwijt kan (documentatie die niet klopt bv)
- een forum/website waar Weheat z’n plannen/problemen, enz… in kwijt kan

Waar ik niet gerust op ben?
Wat gebeurt er als Weheat failliet gaat, gehacked wordt of de verbinding uitvalt?
Ik heb de BB aangeschaft vanwege de goede specs, horizontale model, lage gewicht en zeker ook een ‘gun’ factor voor een ambitieuze club uit Duizel.
Ik weet niet eens wat er wel/niet werkt zonder ‘Duizel’ of verbinding.
Duidelijkheid (en geruststelling) voor alles !
Ik kan me voorstellen dat dit een deel van de potentiële klanten afschrikt….

Per saldo
behoorlijk tevreden. Mooie, overzichtelijke installatie.
Eerste jaar goed doorgekomen. Andere thermostaat/regeling moet gebruik/rendement nog iets verder verbeteren.
Hopelijk pakt Weheat ook nog wat punten op.
Is goed, maar kan en moet nog beter. Ik heb er vertrouwen in 😉

groeten, Hans.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:04
hans_u schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:38:
Het heeft even geduurd, maar dan alsnog hierbij een verslag van ‘een jaar met de Blackbird’
Eerdere postings :

IthoDaalderop Boiler

[Afbeelding]

Overigens niet alleen op conto van de BB : 3 verdelers vervangen door pomploze exemplaren scheelt ook.
SCOP verwarmen 4,7
Dit zijn de cijfers van Weheat. En die lijken redelijk te kloppen. Ik heb de BB achter een Kwh meter zitten. Het werkelijke verbruik is minder dan 3% hoger dan wat Weheat aangeeft.

Regeling
Aan/uit i.c.m. stooklijn was de voorkeur. Maar lukte niet met de veelgeroemde Lyric T6 wegens minimaal 3 ‘schakelmomenten’ per uur.
Toen maar OT. Maar zelfs na een royale ‘inleer’ periode werkte het niet naar m’n zin.
Dan maar op alleen stooklijn. Ook niet handig. Zit geen ‘stop’ op. Blijft draaien tot watertemperatuur (+3) bereikt is. En dan een hele tijd niets, en dan weer opnieuw.
‘niets’ = BB gaat helemaal uit, ook pomp. Heb dus effectief niets aan m’n buffervat.
Zou het goed moeten gaan doen. Aan/uit fungeert als stop. Als de gewenste kamertemperatuur nog niet bereikt is, blijft de pomp draaien en onttrekt warmte totdat de watertemperatuur gedaald is tot stooklijn-3. En ja, ook m’n buffervat blijft dan meedoen !

Wat bevalt
-Rendement
-Stille werking
-Itho-Daalderop boiler
-Een zo simpel mogelijke installatie: géén zone regeling, géén backup heater, géén bypass, pomp voor verwarming, pomp voor SWW, buffervat in retour

Wat niet bevalt
Bugs neem ik voor lief bij een startende club, maar geef alsjeblieft aan wat je wanneer wijzigt.

Vaste hysterese van 3 (is dus 6 graden variatie) op de stooklijn is voor mij veel te groot.
Als het koud is, gaat het prima, de BB ‘speelt’ met vermogen en flow om keurig rond de gewenste watertemperatuur te gaan zitten.
Een gewenste (stooklijn) temperatuur van, zeg 28 graden en dan doortjoekelen tot 31 (meer dan nodig) en terug laten zakken tot 25 (doet niet zo veel meer). Hollen of stilstaan. Ik wil 28 en krijg 25-31.
Laat me kiezen uit 1,2 of 3 en zelf uitvinden wat voor mij het best werkt. Zet de standaard maar op 3. Lijkt me een kleine, risicoloze aanpassing.
Elk huis is anders. Ik heb een héél traag reagerende vloer en wil/kan met een kleine marge verwarmen.
Mijn idee :
--circulatiepomp
--warmtepomp
zorgt voor watertemperatuur(huis-in) zo dicht mogelijk bij stooklijn, maar altijd binnen stooklijn + en - hysterese.
--reactietijd
werk met een 'reactietijd' (minuut, paar minuten?) om invloed te voorkomen van plotselinge, kortdurende veranderingen in warmtevraag (zenuwachtige thermostaat), of huis-in temp (sww-restant, defrost, ...)

Wat kan beter? Defrosts?
Januari was een behoorlijk defrost ‘festijn’ Elk uur een kwartier defrosten (=warmte uit je huis onttrekken) en daarna meteen op vol vermogen alweer de volgende defrost voorbereiden.
Is dit ‘vol vermogen’ een kwestie van ‘business as usual’? Na een defrost is de huis-in temperatuur in eerste instantie veel lager dan de gewenste watertemperatuur. DUS vol vermogen? Na een tijdje ‘vol vermogen’ komt de huis-in temperatuur uiteraard weer dichter bij de gewenste temperatuur en gaat de BB weer op lager vermogen.
Kun je na een defrost niet langzamer weer opstarten? Evt. met parameters. Spring niet meteen in de stress als kort na een defrost huis-in erg laag staat. Beperk defrosts zoveel mogelijk. Kosten capaciteit en rendement !

Volgens mij niet. BB staat op een plat dak, hele dag in de zon. Ook defrosts doen wat met de temperatuur van de ingebouwde sensor. En de sensor temperatuur is bepalend voor je stooklijn.
En zou ‘de’ omgevingstemperatuur moeten zijn. Doe mij asjeblieft een losse sensor die ik ergens uit de zon en buiten de BB kan monteren !

Wat mij betreft heeft een warmtepomp geen onderhoud nodig. M’n Elga heeft 13 jaar probleemloos, zonder enig onderhoud gedraaid. Onderhoudscontracten waarbij iemand elke 2 jaar de buitenunit schoon maakt en constateert dat ‘het’ nog werkt, zijn wat mij betreft overbodig.
Weheat mag dit organiseren. Je eigen installateur is er misschien niet meer, of heeft geen tijd/zin.
Investeer in een ‘vliegende brigade’ (bestaande installateurs of eigen mensen) die binnen xx uur de boel weer aan de praat krijgen.

-twee stooklijnen. Bij veel (oosten)wind mag mn stooklijn overal een graad of 2 omhoog
- weergave van de algemene max watertemperatuur. Mag ook gebruiker-instelbaar van mij
- een forum/email adres waar ik klachten/suggesties kwijt kan (documentatie die niet klopt bv)

Wat gebeurt er als Weheat failliet gaat, gehacked wordt of de verbinding uitvalt?
Ik heb de BB aangeschaft vanwege de goede specs, horizontale model, lage gewicht en zeker ook een ‘gun’ factor voor een ambitieuze club uit Duizel.

Per saldo
Eerste jaar goed doorgekomen. Andere thermostaat/regeling moet gebruik/rendement nog iets verder verbeteren.

groeten, Hans.
Leuk verslag. Grotendeels eens. Wat betreft hollen of stilstaan ken ik niet helemaal. Herken wel dat de BB soms even losgaat en dan inderdaad boven gevraagde stooklijn temp komt, maar daarna moduleert hij hier altijd terug tot gevraagd (wat minimaal mogelijk is uiteraard) en blijft daar ook op staan.

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:03
hans_u schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:38:
Eerdere postings :

IthoDaalderop Boiler

[Afbeelding]

SCOP verwarmen 4,7

Regeling

Wat bevalt
-Rendement
-Stille werking
-Itho-Daalderop boiler

Wat niet bevalt

Mijn idee :
--circulatiepomp
--warmtepomp
--reactietijd

Wat kan beter? Defrosts?

Per saldo

groeten, Hans.
Mooi bericht! Hier ook een Lyric T6, dus ik ben heel benieuwd hoe die het gaat doen. Vooral het ontdooien vind ik nog wel een spannend stukje, zeker als dat bijvoorbeeld ieder uur zo’n 15 minuten duurt. Benieuwd of je dat qua comfort daadwerkelijk gaat merken en of je de temperatuur dan even ziet wegzakken.

Met de oude CV-ketel kon ik tijdens lange SWW-runs in ieder geval soms al merken dat de temperatuur op de thermostaat wat zakte, vooral bij de echt koude temperaturen van afgelopen winter onder nul. Nieuwe ramen gaan daar natuurlijk een hoop bij helpen, maar die komen hier als het meezit waarschijnlijk pas eind komende winter/begin volgend jaar. 😅

Laat de winter maar komen, ben heel benieuwd nu! :9

• freb
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Wie ziet er in zijn Weheat-portal een storingenoverzicht?

Korte vraag aan de Weheat-eigenaren hier. Mijn portal heeft vier tabbladen: Live-status,
Grafieken, Details en Historie. Een overzicht van storingen zit er niet bij.

Weheat beschrijft dat overzicht wel in hun eigen kennisbank, met DTC-code, een stappenplan
en een grafiek. En bij mij bleken er storingen te zijn geweest die ik nergens kon zien —
support kon ze in hun portal gewoon uitlezen.

Heeft iemand hier dat overzicht wél in zijn portal? Zo ja: waar staat het precies — een
tabblad dat ik niet heb, een knop ergens onder Details, of een apart adres? En sinds
wanneer heb je je toestel? Ik probeer uit te vinden of dit aan het account ligt of aan
wanneer je klant bent geworden.

Als het bij jou zichtbaar is, ben ik ook benieuwd of je erin kunt terugkijken naar oudere
storingen of alleen de actieve ziet.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:55
freb schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:37:

Korte vraag aan de Weheat-eigenaren hier. Mijn portal heeft vier tabbladen: Live-status,

Weheat beschrijft dat overzicht wel in hun eigen kennisbank, met DTC-code, een stappenplan
en een grafiek. En bij mij bleken er storingen te zijn geweest die ik nergens kon zien —

Heeft iemand hier dat overzicht wél in zijn portal? Zo ja: waar staat het precies — een
tabblad dat ik niet heb, een knop ergens onder Details, of een apart adres? En sinds
wanneer heb je je toestel? Ik probeer uit te vinden of dit aan het account ligt of aan

Als het bij jou zichtbaar is, ben ik ook benieuwd of je erin kunt terugkijken naar oudere
Nee maar waarschijnlijk installateurs wel

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Wat @Barryvdh hierboven ook al zegt: veel van de support-pagina's op https://support.weheat.nl zijn specifiek voor installateurs. Jij als koper bent immers niet de klant/gebruiker, voor Weheat gezien. Die ondersteunen alleen hun installateurs, en jij als eindgebruiker heb in principe alleen met je installateur te maken.

De filosofie is dat jij als eindgebruiker alleen met je installateur contact hebt als er iets is. Die kan heel veel inzicht krijgen vanuit hun app, die inderdaad veel meer data en instelingen toont dan jij als eindgebruiker.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:44
Gameboy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:24:
[...]

Wat @Barryvdh hierboven ook al zegt: veel van de support-pagina's op https://support.weheat.nl zijn specifiek voor installateurs. Jij als koper bent immers niet de klant/gebruiker, voor Weheat gezien. Die ondersteunen alleen hun installateurs, en jij als eindgebruiker heb in principe alleen met je installateur te maken.

De filosofie is dat jij als eindgebruiker alleen met je installateur contact hebt als er iets is. Die kan heel veel inzicht krijgen vanuit hun app, die inderdaad veel meer data en instelingen toont dan jij als eindgebruiker.
Dat is een verkeerde filosofie want Weheat certificeert zijn installateurs en dient minimaal een contact punt te hebben om klachten over betreffende installateurs te melden die zich niet aan de vereisten houden van weheat over hoe de pomp geïnstalleerd dient te worden.

• Gameboy
  • Nu online
havoc764 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:53:
[...]

Dat is een verkeerde filosofie want Weheat certificeert zijn installateurs en dient minimaal een contact punt te hebben om klachten over betreffende installateurs te melden die zich niet aan de vereisten houden van weheat over hoe de pomp geïnstalleerd dient te worden.
Meld dat aan @Weheat Als je daar goede argumenten voor hebt ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:27
Hoi,

Afgelopen maart is er bij mij een BB P80 geinstalleerd. toen nog op bestaande radiatoren.

In mei/juni zijn de radiatoren eruit gegaan en heb ik vloerverwarming gekregen, (gefreesd in bestaande dekvloer).
Sleuven zijn dichtgesmeerd met speciale mortel die iets flexibel zou blijven. Vervolgens een flinke bak egaline erover.

In totaal heeft de vloer 3-4 weken kunnen luchten voordat het PVC erop gelijmd is.

Installateur reageert wat slecht op mailtjes de laatste weken, maaer misschien kan ik hier wat info winnen.

We gaan nu langzaam naar het najaar en hoewel de binnen temp nog 22-23 graden is zal dat over enkele weken wel wat minder gaan worden.

Als ik nu inlog op de weheat portal zie ik hem op OpenTherm staan.
Ik weet inmiddels het verschil tussen OpenTherm en Stooklijn.

Echter heb ik nog enkele vragen:

- Moet ik nog rekening houden met een opstartprotocol? Zo ja, wanneer kan ik deze het beste starten en kan dit gewoon met de stooklijn instellingen?

- Ik lees veel dat OpenTherm wordt gebruikt in wisselende maanden waarin het stookgedrag flink kan verschillen, sept-okt en mrt-apr, omdat je hier op mooie dagen ook nog wel hogere buiten temperaturen/zon hebt die je huis wat warmer houden, en in de koude maanden het beste op een stooklijn aansturing kunt gaan zitten. Klopt dit?

- Degene die de vloer heeft gelegd (PVC) gaf aan dat de vloer niet warmer mag worden dan 28 graden, moet ik hier nog rekening mee houden qua aanvoer temperatuur? Of regelt de WP dit zelf?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13:51

Dit is de WeHeat strategie. Heel veel mogelijkheden, heel veel verwachtingen kweken en vervolgens een gebruikers-app voor puppies. Ik ben ook voor hun marketing-val gevallen. Alles in de Cloud, maar voor een probleem moet je de installateur bellen. Voor een aantal instellingen ook. Dat moeten ze dan navragen en gebeurt dan in de loop van de dag. Welkom bij @Weheat .

Ik zou al blij zijn als alle instellingen in de app komen en er een winter, zomer en vakantie tabel komt en dat je kan kiezen welke tabel de back-up tabel is bij Cloud uitval en/of Cloud-less herstart.

Je staat niet alleen in je Weheat verbazing.

Ik heb ook een MID-laadpaal van €300 en daar kan je overal bij en kan je alle communicatie volgen. Niet nodig, want daar werkt alles wel conform 2026…..

• STIMPPYYY
verstappen33 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:07:
Hoi,

Afgelopen maart is er bij mij een BB P80 geinstalleerd. toen nog op bestaande radiatoren.

In mei/juni zijn de radiatoren eruit gegaan en heb ik vloerverwarming gekregen, (gefreesd in bestaande dekvloer).
Sleuven zijn dichtgesmeerd met speciale mortel die iets flexibel zou blijven. Vervolgens een flinke bak egaline erover.

In totaal heeft de vloer 3-4 weken kunnen luchten voordat het PVC erop gelijmd is.

Installateur reageert wat slecht op mailtjes de laatste weken, maaer misschien kan ik hier wat info winnen.

We gaan nu langzaam naar het najaar en hoewel de binnen temp nog 22-23 graden is zal dat over enkele weken wel wat minder gaan worden.

- Moet ik nog rekening houden met een opstartprotocol? Zo ja, wanneer kan ik deze het beste starten en kan dit gewoon met de stooklijn instellingen?

- Ik lees veel dat OpenTherm wordt gebruikt in wisselende maanden waarin het stookgedrag flink kan verschillen, sept-okt en mrt-apr, omdat je hier op mooie dagen ook nog wel hogere buiten temperaturen/zon hebt die je huis wat warmer houden, en in de koude maanden het beste op een stooklijn aansturing kunt gaan zitten. Klopt dit?

- Degene die de vloer heeft gelegd (PVC) gaf aan dat de vloer niet warmer mag worden dan 28 graden, moet ik hier nog rekening mee houden qua aanvoer temperatuur? Of regelt de WP dit zelf?
Stooklijn niet hoger dan 28gr zetten en opstookprotocol even navragen bij aannemer of opzoeken.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Nu online

TD-91

XC40 P8

TD-91 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:56:
Zijn er weheat bezitters die een honeywell DT4M hebben hangen als alternatief voor de round modulation? Zou in principe gelijk moeten zijn qua simpel/domheid, maar kon geen ervaringen terugvinden in dit topic en hij staat niet op de lijst met compatible thermostaten.
Nog even voor de volledigheid: Weheat heeft deze thermostaat niet op hun lijst staan omdat deze gebruik maakt van smart power wat niet door de binnenunit wordt ondersteund.

Dan komt toch de minder flatteuze Honeywell round modulation verwarmen/koelen weer als advies naar voren.

• verstappen33
STIMPPYYY schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

Stooklijn niet hoger dan 28gr zetten en opstookprotocol even navragen bij aannemer of opzoeken.
Stooklijn zal wel iets hoger mogen, het gaat vooral om de oppervlakte temperatuur van de vloer.. Maar ik heb wel een thermometer die ik op de vloer kan zetten om dat in de gaten te houden.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:55
TD-91 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Nog even voor de volledigheid: Weheat heeft deze thermostaat niet op hun lijst staan omdat deze gebruik maakt van smart power wat niet door de binnenunit wordt ondersteund.

Dan komt toch de minder flatteuze Honeywell round modulation verwarmen/koelen weer als advies naar voren.
Ik heb de T6R wifi unit en die ligt ergens uit het zicht. Temperatuur wil je toch liefste stabiel hebben met vloerverwarming en warmtepomp dus moet er vooral vanaf blijven (op wellicht schema na)..

• p_cal
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
TD-91 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:23:
[...]

Ik zat hier toevallig ook naar te kijken ter voorbereiding op de BB P60 die in september bij mij geinstalleerd gaat worden. Volgens Resideo zijn er DT4 versies met en zonder OpenTherm Smart Power. In theorie zou zonder dan moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5e0m0RrmTQ4tFKBxzt0yaTnP5s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/g3FmWwywYjrZRoxtjLFpo75Z.png?f=user_large

• HarDus
verstappen33 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Stooklijn zal wel iets hoger mogen, het gaat vooral om de oppervlakte temperatuur van de vloer.. Maar ik heb wel een thermometer die ik op de vloer kan zetten om dat in de gaten te houden.
Zonder kennis van zaken, zou ik vooral de temperatuur daling komende maand opvangen (en krimp en later uitzetten dit najaar voorkomen). Dus warm houden maar niet extra verwarmen. Daarmee verleng je de tijd waarin de vloer zich kan zetten, kan drogen en op huisvochtigheid kan settelen.

Door een matige stooklijn in te stellen zodat je weet wat er gebeurt. Niet je door OT laten verrassen. En dan kijk je eind oktober weer verder.

• verstappen33
HarDus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Zonder kennis van zaken, zou ik vooral de temperatuur daling komende maand opvangen (en krimp en later uitzetten dit najaar voorkomen). Dus warm houden maar niet extra verwarmen. Daarmee verleng je de tijd waarin de vloer zich kan zetten, kan drogen en op huisvochtigheid kan settelen.

Door een matige stooklijn in te stellen zodat je weet wat er gebeurt. Niet je door OT laten verrassen. En dan kijk je eind oktober weer verder.
Ok, dus als ik je goed begrijp moet ik nu de stooklijn al aan gaan zetten om de die krimp/uitzetting te voorkomen.

Op dit moment is het 23-24 graden in de woonkamer, vloertemp zal rond de 21-22 graden liggen vermoed ik.

Stooklijn dus nu gewoon op bijvoorbeeld 22 graden zetten? en mocht de temperatuur in de kamer zakken naar 20-21 graden naarmate het herfst wordt en blijven doorzakken heel rustig de stooklijn aanpassen tot je weer de gewenste temperatuur stabiliteit hebt?

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:37
frank2908 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:03:
[...]

Jammer dat bij de Nemo Iedal Clima 800 alleen de aansluiting alleen linkerzijde zit,
Ik zie in de documentatie dat er ook een ombouw set voor rechts aansluiting beschikbaar is.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Weheat Haal die knop uit de app rechtsonder eens weg "+ Apparaat toevoegen"
Tenzij er iets op korte termijn verwacht wordt..... die slaat natuurlijk nu nergens op.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• HarDus
verstappen33 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Ok, dus als ik je goed begrijp moet ik nu de stooklijn al aan gaan zetten om de die krimp/uitzetting te voorkomen.

Op dit moment is het 23-24 graden in de woonkamer, vloertemp zal rond de 21-22 graden liggen vermoed ik.

Stooklijn dus nu gewoon op bijvoorbeeld 22 graden zetten? en mocht de temperatuur in de kamer zakken naar 20-21 graden naarmate het herfst wordt en blijven doorzakken heel rustig de stooklijn aanpassen tot je weer de gewenste temperatuur stabiliteit hebt?
Dat zou mijn idee zijn. Fluctuaties voorkomen door de vloer niet af te laten koelen in de koudere komende nachten. Ook de aanvoertemperatuur heel beperkt houden opdat je geen grote temperatuur verschillen in je vloer krijgt. En dan moet je het vanaf eind oktober zijn eigen gang laten gaan. Ik zou dus de delta tussen aanvoertemperatuur en vloeroppervlakte temperatuur in de gaten houden. Dus “keihard” de oppervlakte temperatuur constant houden hoeft ook niet als je daarmee de aanvoertemperatuur en de “delta” kan beperken.

Ben geen expert, maar een soort “matig en verzorgende gemiddeld constante “tussenweg tussen niks doen en OT blindelings zijn gang laten gaan en zo de droogperiode nog 2 maanden rekken.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:31
Ik heb nog geen thermostaat aangesloten op de BB P60 en aankomende nachten wordt het al wat frisser.

Staat nu ingesteld op stooklijn. Kan het nu gebeuren dat vannacht ineens de warmtepomp gaat verwarmen? En als ik wil voorkomen dat deze aanspringt kan ik dan de aan/uit regeling selecteren of zou opentherm beter zijn?

Ik ben aankomende weken niet thuis en overdag is het nog meer dan warm genoeg.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:53
verstappen33 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:07:
Hoi,

bij mij is 1,5 jaar geleden precies hetzelfde gedaan. PVC ging er overigens al op, een paar dagen na het egaliseren. Vloerenbedrijf deed niet zo moeilijk over opstoken e.d. met name omdat het een vloer is die er al ruim 20 jaar in ligt. Met name voor nieuwe vloeren waar mogelijk nog restvocht in zit is een goed opstookprotocol cruciaal.
28 graden is overigens wel erg laag, ik begrijp dat advies ook niet zo goed. Als je met je lijf (37 gaden) op de vloer gaat zitten gaat die dan ook kapop? Meeste PVC fabrikanten heven een max van 35-40 graden.

Ik heb mijn WH al vanaf het begin op stooklijn staan, daarmee weet je in ieder geval zeker dat de vloer nooit te warm kan worden en werkt (in mijn situatie) heel erg goed. Ben wel wat aan het experimenteren geweest met OT maar dat was een stuk minder stabiel.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:46
ZeRoC00L schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:09:
@Weheat Haal die knop uit de app rechtsonder eens weg "+ Apparaat toevoegen"
Tenzij er iets op korte termijn verwacht wordt..... die slaat natuurlijk nu nergens op.
En het model bij de warmtepomp of de inhoud "capaciteit" van je SWW vat. Die weet ik wel hoef ik niet elke keer te zien toch? Zet daar relevantere informatie neer.

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08
arjenhiemstra schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

bij mij is 1,5 jaar geleden precies hetzelfde gedaan. PVC ging er overigens al op, een paar dagen na het egaliseren. Vloerenbedrijf deed niet zo moeilijk over opstoken e.d. met name omdat het een vloer is die er al ruim 20 jaar in ligt. Met name voor nieuwe vloeren waar mogelijk nog restvocht in zit is een goed opstookprotocol cruciaal.
28 graden is overigens wel erg laag, ik begrijp dat advies ook niet zo goed. Als je met je lijf (37 gaden) op de vloer gaat zitten gaat die dan ook kapop? Meeste PVC fabrikanten heven een max van 35-40 graden.

Ik heb mijn WH al vanaf het begin op stooklijn staan, daarmee weet je in ieder geval zeker dat de vloer nooit te warm kan worden en werkt (in mijn situatie) heel erg goed. Ben wel wat aan het experimenteren geweest met OT maar dat was een stuk minder stabiel.
Je vloer kan toch nooit te warm worden als er een mengverdeler op zit (Ik dacht standaard)? Die temperatuur zet je vast bij de verdeler door de toevoer op max 35-38 graden te zetten.

Of heb jij een verdeler speciaal voor warmtepompen zonder mengfunctie? Dan mag je warmtepomp nooit warmer dan 35 graden gaan lijkt me

Hop,hop,hop!

• Guido7619
basset schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Je vloer kan toch nooit te warm worden als er een mengverdeler op zit (Ik dacht standaard)? Die temperatuur zet je vast bij de verdeler door de toevoer op max 35-38 graden te zetten.

Of heb jij een verdeler speciaal voor warmtepompen zonder mengfunctie? Dan mag je warmtepomp nooit warmer dan 35 graden gaan lijkt me
een open verdeler zonder mengfunctie is juist aan te raden bij een warmtepomp.

• arjenhiemstra
basset schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Ik heb inderdaad verdelers zonder mengfunctie. Idealiter wil je eigenlijk nooit dat het water van je WP door een mengverdeler gaat. Je WP heeft dan een hogere aanvoer temp gemaakt dan nodig is in je afgiftesysteem en dat is zonde van het rendement.
Mijn stooklijn staat op 37 ºC bij -20 ºC buiten en 22 ºC bij 9 ºC buiten, maar als ik die volgens mijn PCV leverancier op max 28 ºC had moeten zetten had ik het nooit warm gekregen in huis.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-09 17:26
Jules52 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Ik zie in de documentatie dat er ook een ombouw set voor rechts aansluiting beschikbaar is.
Niet bij de 800

• Mg4gebruiker
arjenhiemstra schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

Ik heb inderdaad verdelers zonder mengfunctie. Idealiter wil je eigenlijk nooit dat het water van je WP door een mengverdeler gaat. Je WP heeft dan een hogere aanvoer temp gemaakt dan nodig is in je afgiftesysteem en dat is zonde van het rendement.
Mijn stooklijn staat op 37 ºC bij -20 ºC buiten en 22 ºC bij 9 ºC buiten, maar als ik die volgens mijn PCV leverancier op max 28 ºC had moeten zetten had ik het nooit warm gekregen in huis.
De stooklijn regelt niet op je vloertemperatuur. Die gebruikt de buitentemperatuur. Je zult zelf moeten kijken hoe warm je vloer wordt en zo zaken moeten bijstellen. En let ook op als je de vloertemperatuur meet, dat je niet bovenop een ingevreesde slang meet.

Overigens, ik had afgelopen winter een mengverdeler op Opentherm draaien. Omdat hij bijmengt gaat de wp de temperatuur juist ophogen. Ik denk niet dat dit gebeurt met de stooklijn maar dan gaat het wel lang duren voor het warm wordt...tot jij zelf dan maar de stooklijn opschroeft. En dan gebeurt effectief dus hetzelfde als bij Opentherm.

• TomSt
Neeeee 😅 Weheat heeft volgens mij iets veranderd in de logica van het handmatige SWW-schema.

Hij gaat nu al aan zodra de standbytemperatuur van 40 °C minus 3 °C wordt bereikt. Bij een bottom-temp van 37 °C dus. Eerst kon hij rustig veel verder zakken, soms zelfs tot in de 20 °C, en ging hij pas weer aan wanneer de top-temp rond de 40 °C kwam. Dat werkte eigenlijk perfect.

De standby mag blijkbaar maximaal nog maar tot 35 °C worden ingesteld. Dat betekent dat hij bij 32 °C bottom-temp alweer aanslaat. Dat is zelfs 2 °C hoger dan de oude trigger in Auto-modus, waar hij pas bij ongeveer 30 °C bottom-temp aansloeg óf wanneer de top-temp 3 °C onder het setpoint kwam.

Hier ben ik echt niet blij mee, want nu gaat hij weer superkleine, onnodige runs maken in de avond en/of ’s nachts. Shit man 😅. Juist dat gedrag had ik met het oude schema mooi onder controle.

Nu zie ik dus weer dat hij ’s avonds aanslaat.

Wat me ook opviel: in de app staat het SWW-setpoint nu niet meer op 0, maar op 40 °C. Misschien hangt die wijziging hiermee samen? 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x5qZuUJWlYSGHpi6lSSuz65hiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlAyQwuz60ZljG8eb93tJz7Z.png?f=fotoalbum_large

Hij trok mijn top-temp van 54,8 naar 53 °C en bracht de bottom in 8 minuten alweer naar 41,3 °C. Dus een korte SWW-beurt, goed voor 0,21 kWh. 😅

Ik zet de standby sowieso naar 35 °C. Ben alleen benieuwd wat er gebeurt als je daarna een keer flink veel SWW gebruikt, zoals een bad of lange douche. Als hij dan gaat verwarmen: brengt hij zowel top als bottom maar tot 35 °C, of is hij slim genoeg om bijvoorbeeld naar 45 °C te gaan zodat je weer relatief genoeg SWW hebt?
edit:
Patchnotes zouden eigenlijk wel fijn zijn: even aangeven wat ze precies hebben aangepast en hoe het systeem nu wel hoort te reageren, in plaats van dat we het nu zelf maar moeten gokken.

[ Voor 31% gewijzigd door TomSt op 18-08-2026 20:47 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@TomSt ik had al het idee dat ik een update kreeg (ergens tussen 17:00 en 18:00u) vandaag.

En inderdaad een versie van de software (en release notes) zouden fijn zijn... @Weheat

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:40
TomSt schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:25:
Neeeee 😅 Weheat heeft volgens mij iets veranderd in de logica van het handmatige SWW-schema.

Hij gaat nu al aan zodra de standbytemperatuur van 40 °C minus 3 °C wordt bereikt. Bij een bottom-temp van 37 °C dus. Eerst kon hij rustig veel verder zakken, soms zelfs tot in de 20 °C, en ging hij pas weer aan wanneer de top-temp rond de 40 °C kwam. Dat werkte eigenlijk perfect.

De standby mag blijkbaar maximaal nog maar tot 35 °C worden ingesteld. Dat betekent dat hij bij 32 °C bottom-temp alweer aanslaat. Dat is zelfs 2 °C hoger dan de oude trigger in Auto-modus, waar hij pas bij ongeveer 30 °C bottom-temp aansloeg óf wanneer de top-temp 3 °C onder het setpoint kwam.

Hier ben ik echt niet blij mee, want nu gaat hij weer superkleine, onnodige runs maken in de avond en/of ’s nachts. Shit man 😅. Juist dat gedrag had ik met het oude schema mooi onder controle.

Wat me ook opviel: in de app staat het SWW-setpoint nu niet meer op 0, maar op 40 °C. Misschien hangt die wijziging hiermee samen? 🤔

[Afbeelding]

Hij trok mijn top-temp van 54,8 naar 53 °C en bracht de bottom in 8 minuten alweer naar 41,3 °C. Dus een korte SWW-beurt, goed voor 0,21 kWh. 😅

Ik zet de standby sowieso naar 35 °C. Ben alleen benieuwd wat er gebeurt als je daarna een keer flink veel SWW gebruikt, zoals een bad of lange douche. Als hij dan gaat verwarmen: brengt hij zowel top als bottom maar tot 35 °C, of is hij slim genoeg om bijvoorbeeld naar 45 °C te gaan zodat je weer relatief genoeg SWW hebt?
edit:
Patchnotes zouden eigenlijk wel fijn zijn: even aangeven wat ze precies hebben aangepast en hoe het systeem nu wel hoort te reageren, in plaats van dat we het nu zelf maar moeten gokken.
Ah, hier ook. Gisteren had hij de SWW run verplaatst naar middernacht, dan is er zeker geen voordeel vanuit de zonnepanelen. Vandaag heb ik ineens intelligence voor warm water. Nu kan ik niks meer instellen. Maar ik ga eens bijhouden wat en wanneer hij gaat verwarmen.

• Mg4gebruiker

[Afbeelding]

Ik zet de standby sowieso naar 35 °C. Ben alleen benieuwd wat er gebeurt als je daarna een keer flink veel SWW gebruikt, zoals een bad of lange douche. Als hij dan gaat verwarmen: brengt hij zowel top als bottom maar tot 35 °C, of is hij slim genoeg om bijvoorbeeld naar 45 °C
Bij mij staat de doeltemperatuur nog steeds op 0. Slaat ook nergens op...

• jeroendh

Als dat echt zo is zou een achteruitgang zijn. 1x per dag naar de ingestelde temp is hier meer dan voldoende. En tevens had jij nog prima warm water met 54,8 bovenin.

En als hij voor 8 minuten een SWW run gaat doen, mag je in de zomer weer 60 minuten gaan wachten voordat hij weer verder gaat met koelen bijvoorbeeld. 8)7

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:00

[Afbeelding]

edit:
Net even gekeken bij mij.

Maar bottem temp is nu 21 graden, top temp is 48,5 graden. Standby temp op 35 graden. Wellicht heb ik de update nog niet maar het werkt hier nog naar behoren.

• TomSt
Dbm12 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:44:
[...]

Net even gekeken bij mij.

Maar bottem temp is nu 21 graden, top temp is 48,5 graden. Standby temp op 35 graden. Wellicht heb ik de update nog niet maar het werkt hier nog naar behoren.
Staat je doeltemp voor SWW op 0 graden? Die stond gisteren ook nog op 0, vanochtend zelfs nog en vanmiddag zag ik hem ook nog op 0 staan. Maar nu ineens netjes op 40 graden en 35 graden en dus het nieuwe gedrag? 😅

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:00
TomSt schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:51:
[...]

Staat je doeltemp voor SWW op 0 graden? Die stond gisteren ook nog op 0, vanochtend zelfs nog en vanmiddag zag ik hem ook nog op 0 staan. Maar nu ineens netjes op 40 graden en 35 graden en dus het nieuwe gedrag? 😅
Ja die staat bij mij nog op 0 inderdaad.

• HarDus
Dat hebben we vorig jaar toen het schema net nieuw was ook een keer gehad en is toen weer teruggedraaid. Twee keer SWW per dag is meestal onnodig en zomers valt dat extra op.

Maar in de “ontdooiperiodes” vanaf einde november, mis ik straks een extra uur verwarming beschikbaarheid en krijg ik daarna een extra ontdooicyclus voor mijn kiezen. Samen anderhalf uur die ik niet missen kan. Juist daarom was ik reuze blij met de “uitvinding van de week” in @Weheat SWW intelligence: SWW overdag!

Op Facebook is ook een discussie geweest over de plaatsing van de sensoren in het 300l vat. Daar begon het verwarmen voor “grote gezinnen waarvoor 300l te weinig is” te laat met bij verwarmen vanwege de recirculatie in het vat. Daar helpt starten op de onderste sensor.

Het zou dus handig zijn als we zelf het functioneren zouden kunnen bepalen obv Tboven, Tonder en een delta. Dan krijgt iedereen zijn zin. Minder parameters klinkt eenvoudiger maar maakt het nodeloos ingewikkeld. Je mag ze ook onder een tabje “geavanceerd” hangen.

@Weheat intelligence is het onbegrepen sprookje van Duizel.

• arjenhiemstra
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:13:
[...]

De stooklijn regelt niet op je vloertemperatuur. Die gebruikt de buitentemperatuur. Je zult zelf moeten kijken hoe warm je vloer wordt en zo zaken moeten bijstellen. En let ook op als je de vloertemperatuur meet, dat je niet bovenop een ingevreesde slang meet.
:X nee dan regelt niets de vloertemp uiteraard. Maar de aanvoer temp vanuit je WP heeft wel vrij fors invloed op je vloertemp zullen we maar zeggen. Dus als je de stooklijn op 40 to 50 graden ingesteld hebt en je hebt geen mengverdelr, wat zou er dan met je vloertemp gebeuren....?
Overigens, ik had afgelopen winter een mengverdeler op Opentherm draaien. Omdat hij bijmengt gaat de wp de temperatuur juist ophogen.[...]
Precies! Daarom wil je dus geen mengverdeler hebben bij combi WP/VV

• HarDus
Hier zijn de radiatoren bepalend voor de aanvoertemperatuur.

De woonkeuken is erg gevoelig voor de rondtrekkende zon, hetgeen een verschijnsel is dat niet uniek is en daarom is de vloerverwarming met pomp enerzijds waterzijdig ingeregeld maar ook nog steeds nageregeld met HomeMatic proportionele ventielen om te veel opwarming in de namiddag te voorkomen. Dit laatste omdat anders bij zonsondergang een oncomfortabele warmteval ontstaat.

Het aanlengen van water is precies ook wat mijn parallel buffervat doet. Het stemt de opwek af of de afname in huis. Een debiet/dT omvormer net als de versnellingsbak ik je auto. Het afstemmen van vraag en aanbod is heel normaal. Als je het kan voorkomen prima, maar soms passen karakteristieken aangepast beter.

• Mg4gebruiker
arjenhiemstra schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:40:
[...]

:X nee dan regelt niets de vloertemp uiteraard. Maar de aanvoer temp vanuit je WP heeft wel vrij fors invloed op je vloertemp zullen we maar zeggen. Dus als je de stooklijn op 40 to 50 graden ingesteld hebt en je hebt geen mengverdelr, wat zou er dan met je vloertemp gebeuren....?

[...]

Precies! Daarom wil je dus geen mengverdeler hebben bij combi WP/VV
Waarom zou je die stooklijn zo hoog zetten?

• arjenhiemstra
Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:18:
[...]

Waarom zou je die stooklijn zo hoog zetten?
Het punt is dat er een relatie is tussen aanvoer temp en vloer temp, dus tussen stooklijn en vloer temp
Dus nee, inderdaad zoals je schreef stooklijn bepaalt niet de vloer temp maar is wel bepalend

• Mg4gebruiker
Dat mag je hopen. Maar zelfs bij -20 graden zou ik geen 50 graden instellen op de stooklijn als je een open verdeler hebt. Het zal ongetwijfeld nog afkoelen voordat het jouw vv in gaat. Maar het zal niet ver onder de 45 graden komen en dat is gewoon teveel. Als ik nu op de stooklijn verwarm dan hanteer ik een vrij vlakke, stabiele stooklijn die al vrij laag begint en snel zakt ná 9 graden. Maar dat kan ik maar 2 maanden in het jaar (dec-jan) doen. In de andere stookmaanden verstoort de zon de werkelijke warmtevraag teveel in zowel de ochtend (zon op de ramen >onnodig verwarmen) en middag (zon op de wp>te weinig verwarmen).

• TomSt
Vanochtend na één douchebeurt is de bottom temp alweer onder de 32°C gezakt en is er direct 0,3 kWh verbruikt om hem weer naar 35°C te brengen. En dat is dan niet eens meer tijdens het douchen zelf. 😅

Ik zit er nu serieus over te denken om hem dan maar elke dag naar 60°C of zelfs hoger te laten gaan. Dan wordt het verbruik in ieder geval op een moment gemaakt waarop er meer zon is.

Alleen weet ik dus niet of 35°C als standby wel de beste instelling is, of dat ik hem toch weer op 40°C moet zetten. Met 40°C zal hij waarschijnlijk alleen nóg sneller aanslaan. Van 32 naar 35°C verwarmen voelt namelijk echt zonde door het opstartverlies, zeker als dit meerdere keren per dag gebeurt.

Ik moet zo ook nog douchen voordat ik weg moet, dus straks gaat er waarschijnlijk weer een halve kWh doorheen… en zakt de top dan weg onder de 40 en merk je het dan ook echt..

Eigenlijk zou @Weheat een optie-menu moeten toevoegen, volgens mij hebben ze iets soortgelijks bij WI. Bijvoorbeeld een keuze tussen ‘Altijd ruim voldoende SWW’, ‘Gebalanceerd’ en ‘Zo zuinig mogelijk’. Bij die laatste optie mag het water bijvoorbeeld veel verder afkoelen voordat hij weer aanslaat. Dan kan de gebruiker zelf bepalen wat belangrijker is: maximaal comfort, een goede balans of zo laag mogelijk verbruik.
edit:
De top is van 49 naar 42 gezakt met dat mixen tijdens dat ie loopt! Echt niet blij met deze change!

[ Voor 24% gewijzigd door TomSt op 19-08-2026 08:46 ]

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:44
HarDus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:25:
Dat hebben we vorig jaar toen het schema net nieuw was ook een keer gehad en is toen weer teruggedraaid. Twee keer SWW per dag is meestal onnodig en zomers valt dat extra op.

Maar in de “ontdooiperiodes” vanaf einde november, mis ik straks een extra uur verwarming beschikbaarheid en krijg ik daarna een extra ontdooicyclus voor mijn kiezen. Samen anderhalf uur die ik niet missen kan. Juist daarom was ik reuze blij met de “uitvinding van de week” in @Weheat SWW intelligence: SWW overdag!

Op Facebook is ook een discussie geweest over de plaatsing van de sensoren in het 300l vat. Daar begon het verwarmen voor “grote gezinnen waarvoor 300l te weinig is” te laat met bij verwarmen vanwege de recirculatie in het vat. Daar helpt starten op de onderste sensor.

Het zou dus handig zijn als we zelf het functioneren zouden kunnen bepalen obv Tboven, Tonder en een delta. Dan krijgt iedereen zijn zin. Minder parameters klinkt eenvoudiger maar maakt het nodeloos ingewikkeld. Je mag ze ook onder een tabje “geavanceerd” hangen.

@Weheat intelligence is het onbegrepen sprookje van Duizel.
Puur sam technisch, kan je zelf het functioneren bepalen, gewoon de onderste sensor los koppelen van het bord zodat de WP hem niet meer ziet dan kan die alleen nog op de bovenste sensor ageren. Maar goed das toch best wel verre van ideaal.

• Gameboy
  • Nu online
TomSt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:42:
Vanochtend na één douchebeurt is de bottom temp alweer onder de 32°C gezakt en is er direct 0,3 kWh verbruikt om hem weer naar 35°C te brengen. En dat is dan niet eens meer tijdens het douchen zelf. 😅

Ik zit er nu serieus over te denken om hem dan maar elke dag naar 60°C of zelfs hoger te laten gaan. Dan wordt het verbruik in ieder geval op een moment gemaakt waarop er meer zon is.

Alleen weet ik dus niet of 35°C als standby wel de beste instelling is, of dat ik hem toch weer op 40°C moet zetten. Met 40°C zal hij waarschijnlijk alleen nóg sneller aanslaan. Van 32 naar 35°C verwarmen voelt namelijk echt zonde door het opstartverlies, zeker als dit meerdere keren per dag gebeurt.

Ik moet zo ook nog douchen voordat ik weg moet, dus straks gaat er waarschijnlijk weer een halve kWh doorheen… en zakt de top dan weg onder de 40 en merk je het dan ook echt..

Eigenlijk zou @Weheat een optie-menu moeten toevoegen, volgens mij hebben ze iets soortgelijks bij WI. Bijvoorbeeld een keuze tussen ‘Altijd ruim voldoende SWW’, ‘Gebalanceerd’ en ‘Zo zuinig mogelijk’. Bij die laatste optie mag het water bijvoorbeeld veel verder afkoelen voordat hij weer aanslaat. Dan kan de gebruiker zelf bepalen wat belangrijker is: maximaal comfort, een goede balans of zo laag mogelijk verbruik.
edit:
De top is van 49 naar 42 gezakt met dat mixen tijdens dat ie loopt! Echt niet blij met deze change!
Jij hebt dit natuurlijk, net als iedereen die zich hier(over) gemeld heeft, netjes bij je installateur aangegeven, met het verzoek deze feedback ook met @Weheat te delen?

Alleen als zij ook deze feedback ontvangen, kunnen ze er iets mee doen ;)

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:40
Ondertussen nog een maand en dan is de zomer voorbij en zitten we in de herfst. WI wordt uitgerold in de zomer van 2026. @Weheat waarom horen we niks? Zit het tegen, lopen jullie op schema en zo ja wat is dan de datum van uitrol? Ik vind het jammer dat er niks gedeeld wordt over het hoe en waarom.

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
ekops schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:27:
Ondertussen nog een maand en dan is de zomer voorbij en zitten we in de herfst. WI wordt uitgerold in de zomer van 2026. @Weheat waarom horen we niks? Zit het tegen, lopen jullie op schema en zo ja wat is dan de datum van uitrol? Ik vind het jammer dat er niks gedeeld wordt over het hoe en waarom.
Beta draait nog. Vorige week hebben ze een update gedaan waardoor die wat accurater zou moeten werken en legionella runs beter plant en uitvoert (niet 4x proberen op een dag dat het niet lukt bv....)

• ekops
Kodess schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:35:
[...]

Beta draait nog. Vorige week hebben ze een update gedaan waardoor die wat accurater zou moeten werken en legionella runs beter plant en uitvoert (niet 4x proberen op een dag dat het niet lukt bv....)
Ja beta weet ik, die is in juni gestart en zou een maand duren. Ondertussen zijn we bijna drie maanden verder. Daarom zou iets van communicatie @Weheat bij mij zeer welkom zijn, of een uitnodig voor de beta uiteraard ;-)

• HarDus
TomSt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:42:

edit:
Ik heb een 200l SWW vat en BB P80. Stand-by 44gr. SWW dagelijks 59gr om 10 uur; 1:15; zondags niet dan alleen legionella om 12 uur.

Hiermee hebben we 1 run per dag. Dat blijkt minder energie te kosten dan af en toe twee runs op lagere temperatuur.

De 44gr is gekozen obv de recirculatie in het vat die optreedt zodra er een run begint tijdens douchen. Dan beweegt het net verwarmde water naar boven. Dan zakt de boventemperatuur ook. Dat is dan inclusief het warme water erboven. Op 44gr zakt de temperatuur ook maar niet zo laag dat je het tijdens het douchen merkt. Dit vangt het “probleem” af om tijdens geplande SWW te douchen en als de SWW ongepland tijdens SWW start omdat het bijna op is.

De gekke getallen 44 en 59 zijn gekozen omdat vorig jaar de instellingen niet goed onthouden werden of werden gewijzigd en ik dit zo in de gaten kon houden. SWW start om 10:15. 15 over omdat de meeste mensen op het hele uur schakelen. Dat geeft pieken.

SWW op “zuinige” graden zetten gaf minder comfort (klachten thuis) meer starts en bij ons geen besparing. Dat ligt operationeel natuurlijk ook aan het aantal personen vs het volume van het vat.

Dit zijn mijn WP SWW “set and forget” instellingen. Die wil ik voor de WP CV ook; en zonder te bellen. @Weheat

• TomSt
HarDus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:04:
[...]

Ik heb een 200l SWW vat en BB P80. Stand-by 44gr. SWW dagelijks 59gr om 10 uur; 1:15; zondags niet dan alleen legionella om 12 uur.

Hiermee hebben we 1 run per dag. Dat blijkt minder energie te kosten dan af en toe twee runs op lagere temperatuur.

De 44gr is gekozen obv de recirculatie in het vat die optreedt zodra er een run begint tijdens douchen. Dan beweegt het net verwarmde water naar boven. Dan zakt de boventemperatuur ook. Dat is dan inclusief het warme water erboven. Op 44gr zakt de temperatuur ook maar niet zo laag dat je het tijdens het douchen merkt. Dit vangt het “probleem” af om tijdens geplande SWW te douchen en als de SWW ongepland tijdens SWW start omdat het bijna op is.

De gekke getallen 44 en 59 zijn gekozen omdat vorig jaar de instellingen niet goed onthouden werden of werden gewijzigd en ik dit zo in de gaten kon houden. SWW start om 10:15. 15 over omdat de meeste mensen op het hele uur schakelen. Dat geeft pieken.

SWW op “zuinige” graden zetten gaf minder comfort (klachten thuis) meer starts en bij ons geen besparing. Dat ligt operationeel natuurlijk ook aan het aantal personen vs het volume van het vat.

Dit zijn mijn WP SWW “set and forget” instellingen. Die wil ik voor de WP CV ook; en zonder te bellen. @Weheat
Ik had het hier ook zo goed als perfect ingesteld: 1x per dag naar 55 °C en daarna standby op 40 °C. Zelfs als de top al rond de 40 °C zat, was douchen met de P80 geen enkel probleem.

Maar sinds gisteren is de boel compleet door elkaar geschopt. We hebben nu 1x de 55 °C-run gehad en daarna alweer 3 extra runs, samen inmiddels zo’n 0,75 kWh voor de 3 extra runs.

Misschien zet ik hem dan maar op 60 °C en daarna standby op 35 °C, zodat hij zo laag mogelijk mag zakken. Vooral de bttm mocht voor deze update/wijziging nog helemaal terugzakken richting 20 °C en was de top temp leidend. Dat lijkt nu niet meer zo te werken, waardoor hij veel eerder opnieuw gaat verwarmen.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
TomSt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:12:
[...]

Ik had het hier ook zo goed als perfect ingesteld: 1x per dag naar 55 °C en daarna standby op 40 °C. Zelfs als de top al rond de 40 °C zat, was douchen met de P80 geen enkel probleem.

Maar sinds gisteren is de boel compleet door elkaar geschopt. We hebben nu 1x de 55 °C-run gehad en daarna alweer 3 extra runs, samen inmiddels zo’n 0,75 kWh voor de 3 extra runs.

Misschien zet ik hem dan maar op 60 °C en daarna standby op 35 °C, zodat hij zo laag mogelijk mag zakken. Vooral de bttm mocht voor deze update/wijziging nog helemaal terugzakken richting 20 °C en was de top temp leidend. Dat lijkt nu niet meer zo te werken, waardoor hij veel eerder opnieuw gaat verwarmen.
Precies dezelfde bug als begin van het jaar. Inloggen in het portal en via de "feedback" knop melden. Ook bij je installateur aangeven. Hopelijk hebben ze het snel verholpen, voor ik deze update ook ontvang.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Waar kan ik ergens zien of er een software update heeft plaatsgevonden op de wp?

• HarDus
@TomSt en @orillion vanwege vakantie moet ik het zelf herbeleven van deze bug aan me voorbij laten gaan. Misschien is het zelfs al weer voorbij voor ik terug kom.

Zojuist werd op iPad-IOS een update van de app geïnstalleerd. Iemand enig idee wat de update betreft?

• STIMPPYYY
HarDus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:57:
@TomSt en @orillion vanwege vakantie moet ik het zelf herbeleven van deze bug aan me voorbij laten gaan. Misschien is het zelfs al weer voorbij voor ik terug kom.

Zojuist werd op iPad-IOS een update van de app geïnstalleerd. Iemand enig idee wat de update betreft?
Stond update van privacyverklaringen (iOS)

• basset
arjenhiemstra schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

Voor mij geen optie helaas, ik heb ook nog gewone radiatoren boven die een hogere temperatuur nodig hebben. Ik ben nog in het proces om t22 radiatoren te plaatsen met ventilatoren, maar dan nog ga ik niet ook nog de mengverdeler laten vervangen. Die komt eventueel pas als ik full electric zou gaan.

Hop,hop,hop!

• orillion
  • Nu online
QuestionMarc schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:56:
Waar kan ik ergens zien of er een software update heeft plaatsgevonden op de wp?
Dat kan nergens en er zijn ook geen release notes.

• QuestionMarc
  • Nu online
basset schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Voor mij geen optie helaas, ik heb ook nog gewone radiatoren boven die een hogere temperatuur nodig hebben. Ik ben nog in het proces om t22 radiatoren te plaatsen met ventilatoren, maar dan nog ga ik niet ook nog de mengverdeler laten vervangen. Die komt eventueel pas als ik full electric zou gaan.
Kun je ipv de mengverdeler vervangen, niet gewoon de thermostaat op zijn maximale temperatuur zetten? Hij gaat dan geen retourwater meer mengen toch?

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:58
De meerwaarde voor we heat intelligence voor SWW lijkt mij juist in de winter te liggen als de buitentemperatuur en de grote pieken qua elektra prijs (bij dynamische prijzen) grote invloed kunnen hebben. In de zomer is het eigenlijk simpel (bij dynamisch): gewoon 1x goed opstoken in de middag bij lage prijzen. Dat beetje COP wat je dan mist door soms wat te warm te maken win je doordat er niet 2 runs nodig zijn (als je met 3-4 man moet douchen op een dag) en de overwegend lagere kWh prijzen. In de winter zal je vermoedelijk vaker SWW in de nacht willen maken vanwege overproductie van wind. Maar als je eigen zon PV hebt wil je wel overdag je eigen opwek gebruiken achter de meter, zeker als het vanaf 1 januari echt klaar is met salderen. Dan zou een goed algoritme meerwaarde kunnen geven.

Dat ze nu al een jaar (?) aan het 'kloten' zijn stemt me niet gerust of ze straks ook het winter-algoritme goed hebben staan.

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-09 16:40
WeHeat Intelligence voor SWW lijkt me idd gerommel in de marge.
Het huidige SWW instelprogramma (voor introductie van de hierboven besproken update/bug) zal moeilijk verbeterd kunnen worden. Het zou mi beter zijn om deze effort te besteden aan WI voor CV bedrijf. Een strakke koppeling met dynamische prijzen en weersomstandigheden is daarbij van essentieel belang.

• orillion
  • Nu online
Eriklu schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:07:
De meerwaarde voor we heat intelligence voor SWW lijkt mij juist in de winter te liggen als de buitentemperatuur en de grote pieken qua elektra prijs (bij dynamische prijzen) grote invloed kunnen hebben. In de zomer is het eigenlijk simpel (bij dynamisch): gewoon 1x goed opstoken in de middag bij lage prijzen. Dat beetje COP wat je dan mist door soms wat te warm te maken win je doordat er niet 2 runs nodig zijn (als je met 3-4 man moet douchen op een dag) en de overwegend lagere kWh prijzen. In de winter zal je vermoedelijk vaker SWW in de nacht willen maken vanwege overproductie van wind. Maar als je eigen zon PV hebt wil je wel overdag je eigen opwek gebruiken achter de meter, zeker als het vanaf 1 januari echt klaar is met salderen. Dan zou een goed algoritme meerwaarde kunnen geven.

Dat ze nu al een jaar (?) aan het 'kloten' zijn stemt me niet gerust of ze straks ook het winter-algoritme goed hebben staan.
Ook in de winter is een vaste tijd met zonnepanelen waarschijnlijk goed genoeg. Ik verbruik zo weinig kWh's met SWW dat ik de meeste dagen rond het middaguur dat wel opwek. Als je het 's nachts laat doen is de lucht kouder en koelt het vat al weer een eind af voor ik het de volgende avond gebruik.

Waar ze volgens mij mee zitten te stoeien is de meerwaarde aantonen, het is natuurlijk centenwerk als je 2kWh inkoopt tegen 5 cent minder. Daar gaat niemand een abonnement voor afsluiten. Volgens mij was daar ook iets over gezegd na de eerste beta. Ze weten helemaal niet wat mijn zonnepanelen momenteel opwekken, dus besluiten om de SWW te verschuiven is een blinde gok als je ook nog zonnepanelen hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door orillion op 19-08-2026 12:26 ]

• HarDus
Zolang het gratis is, is dromen nog leuk.

Maar de basisbehoeften kostten bij ons €16.000,- en daarvoor zou ik graag gewoon een stabiele stooklijn willen zonder te bellen. Alles online zoals beloofd ik dacht te verwachten.

Ik las dat iemand €6/maand opgaf voor iets intelligents (we weten niet wat). Dat zou €720/10jaar zijn. Daar koop je bij Deye rond 6kWh extra batterij voor. Daartegen moet Intelligence concurreren: die gaat dan van het “vlak stoken” af en verliest daarmee rendement en/of vermogen en/of comfort. Die 16kWh kan ‘s winters twee cycli doen. Kan WeHeat 32kWh dagelijks verplaatsen en verschil verdienen.

Voor het plannen van SWW moet je gewoon een paar keer naar buiten kijken: het is overdag vooralsnog altijd warmer dan ‘s nachts en overdag schijnt er vooralsnog. vaker zon op je PV dan ‘s nachts. Daarnaast hebben piekverbruiken een redelijk vaste cyclus. Hoe moeilijk kan het zijn.

@Weheat

• basset
QuestionMarc schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

Kun je ipv de mengverdeler vervangen, niet gewoon de thermostaat op zijn maximale temperatuur zetten? Hij gaat dan geen retourwater meer mengen toch?
Das nog wel en goede ja. Maar als ik volledig lage temperatuur ga doen, dan staat hij toch sowieso volledig open zolang de temperatuur onder de ingestelde temperatuur staat? Veiligheidshalve zou ik hem dan toch laten knijpen als de temperatuur te hoog wordt.

Hop,hop,hop!

• QuestionMarc
  • Nu online
Ik vind het jammer dat er zo weinig communicatie is vanuit Weheat over WI. Ik vraag me ook wel af wat ooit de toegevoegde waarde kan zijn als de wp geen idee heeft wat de zon opbrengst op een bepaald moment is. Maar met een schema waar je bv overdag tussen 10:00 en 16:00 een graadje hoger verwarmt kom je ook al heel ver kwa 'intelligentie'

• wouterrensen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:21
basset schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:20:
[...]

Das nog wel en goede ja. Maar als ik volledig lage temperatuur ga doen, dan staat hij toch sowieso volledig open zolang de temperatuur onder de ingestelde temperatuur staat? Veiligheidshalve zou ik hem dan toch laten knijpen als de temperatuur te hoog wordt.
Je beschrijft een hybride verdeler, die is open onder een ingestelde aanvoertemperatuur en wordt een mengverdeler als de aanvoertemperatuur stijgt. Klassieke mengverdelers mengen altijd.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:17
[...]

Hier gaat het nog steeds goed met de ingestelde temperaturen, hopelijk krijg ik die update nog even niet dan.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• MichielFRL
  • Nu online
WeHeat Intelligence heeft vandaag nog geen SWW gemaakt. De app doet het wel.
Heb SWW nu maar zelf opgestart (boost). Zolang de zon soms schijnt is dat altijd voordeliger dan ergens vanavond/vannacht.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• jeroendh
MichielFRL schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:45:
WeHeat Intelligence heeft vandaag nog geen SWW gemaakt. De app doet het wel.
Heb SWW nu maar zelf opgestart (boost). Zolang de zon soms schijnt is dat altijd voordeliger dan ergens vanavond/vannacht.
En mede hierom zou het mooi zijn als je kan zeggen ga nu maar SWW toen tot temp X, en dat hij dan op 40% pruttelt. Met boost gaat hij direct hier naar 75% vermogen.

Dan verbruikt hij dus minder stroom, want met boost kom ik nu ruim over mijn opbrengst heen.

Voorbeeld van vandaag, onze legionella dag. En op het maximale verbruikte hij 1400W ongeveer. Met boost zit je dan makkelijk aan 1000/1200W meer.

Heb een Sparrow op stilte niveau 4.

• TomSt
jeroendh schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:55:
[...]

En mede hierom zou het mooi zijn als je kan zeggen ga nu maar SWW toen tot temp X, en dat hij dan op 40% pruttelt. Met boost gaat hij direct hier naar 75% vermogen.

Dan verbruikt hij dus minder stroom, want met boost kom ik nu ruim over mijn opbrengst heen.

Voorbeeld van vandaag, onze legionella dag. En op het maximale verbruikte hij 1400W ongeveer. Met boost zit je dan makkelijk aan 1000/1200W meer.

Heb een Sparrow op stilte niveau 4.
Mee eens, zo’n optie zou echt een mooie toevoeging zijn. Boost schiet nu soms z’n doel voorbij: ik wil wel naar een bepaalde temperatuur, maar het hoeft niet altijd op maximaal vermogen.

Hier draaide de legionellarun maandag op de P80 op 46/47% compressor (~2000-2500W en output van ~6900W-6500W) nog gewoon op stilteniveau 5. Met Boost schiet hij op niveau 5 direct naar ~3600W, wat je op dit soort dagen met zon niet meer kunt afdekken.

• STIMPPYYY
Boost nu is een prima naam. Zo snel mogelijk SWW verwarmen. Vind het sowieso allemaal gerommel in de marge eerlijk gezegd. Maar goed, alle beetjes helpen.

WHI is hopelijk een opstap naar intelligent verwarmen van je woning. Bufferen van warmte is wmbt waar je verschil kan maken. Ander voordeel is natuurlijk dat WHI het net kan ontlasten waar nodig, daar op kan voorbereiden (SWW en bufferen) en wellicht levert dat iets voor de eindklant op. Zou mooi zijn.

• TomSt
STIMPPYYY schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:29:
Boost nu is een prima naam. Zo snel mogelijk SWW verwarmen. Vind het sowieso allemaal gerommel in de marge eerlijk gezegd. Maar goed, alle beetjes helpen.

WHI is hopelijk een opstap naar intelligent verwarmen van je woning. Bufferen van warmte is wmbt waar je verschil kan maken. Ander voordeel is natuurlijk dat WHI het net kan ontlasten waar nodig, daar op kan voorbereiden (SWW en bufferen) en wellicht levert dat iets voor de eindklant op. Zou mooi zijn.
Hopelijk kan WHI ook slimmer omgaan met het boostelement. Zowel installateurs als wat ik hier lees, lijkt erop te wijzen dat het soms onnodig aanslaat. Ik heb hem daarom op advies van de installateur voorlopig op backup gezet; mocht hij nodig zijn, kan hij zo weer worden ingeschakeld, met een belletje.

Liever heb je hem natuurlijk altijd achter de hand. Het zou mooi zijn als WHI hem in de zomer alleen slim inzet bij écht veel zonne-overschot (voor ons met 5 kWp waarschijnlijk lastig) en in de winter alleen wanneer het echt nodig is.

• HarDus
De Boost stand uit de BUH kan zomers gewoon uit; vanaf dagtemperaturen 18+gr bijvoorbeeld. Maakt er maar een setting van.

De Boost bij SWW is er om “nu” warm water te maken omdat je bijvoorbeeld meer bezoek hebt dan het vat aan kan. Je zou moeten kunnen kiezen: met of zonder stilte niveau/vermogensbeperking override en met of zonder BUH support.

Moeilijker dan dat is het niet als intelligentie 2 jaar zoeken is. @Weheat

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:40
[...]

Die instelling had ik ook (doel 40 °C, 1x per dag naar 55 °C). En dat kost zoveel energie, zie grafiekje, 1 run per dag. Dit ging prima met een gezin van 4. Sinds deze week is de beta van WI geïnstalleerd, en ik ga eens vergelijken hoe dat werkt. Vandaag hebben we geen SWW run gehad, tot nu toe dan. Kan best dat dat vannacht gaat lopen al hoop ik van niet. Bij de instellingen van WI kreeg ik wel vragen of we een dynamisch energiecontract en een thuisbatterij hebben (2 x ja) dus misschien toch als de prijs vannacht laag is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JkLPBe5Sls-f6h-oCtj_wqz3vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YDBm9GME9FbiE9GuMiALGJSD.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
Ik zie nu dat de WP gaat verwarmen terwijl de verwarming uit staat, de kamertemp van 17 graden gevraagd wordt onder verwarmen terwijl de kamertemperatuur 22,5 graden is. Ook is hij weer elk uur aan het draaien op de cv pomp. Dat deed hij hiervoor alleen bij het koelen.

Wat zijn ze in vredesnaam aan het doen?
edit:
Dit is deze nacht nu 3x gebeurd. Huis in loopt de temperatuur dan op naar 30 graden en dan stopt hij weer

[ Voor 16% gewijzigd door Mg4gebruiker op 20-08-2026 07:39 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:39
ekops schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

Ja beta weet ik, die is in juni gestart en zou een maand duren. Ondertussen zijn we bijna drie maanden verder. Daarom zou iets van communicatie @Weheat bij mij zeer welkom zijn, of een uitnodig voor de beta uiteraard ;-)
Ik ben van beroep (vnl. software)tester en ga daarom snel "aan" op mogelijkheden tot het testen van nieuwe functies en versies, maar voor een beta op het verwarmingssysteem van mijn huis denk ik daar echt wel 2 á 3 keer over na. Net als Wifi/Ethernet thuis die het gewoon goed moet doen, geldt dat ook voor verwarming. Echt géén behoefte aan klagende huisgenoten over comfort in huis omdat pappa per sé in BETA wilde draaien.... In deze wacht ik lekker geduldig af..

(helemaal in dit voorbeeld waar @Weheat m.i. behoorlijk verzuimt in het delen met de community over "hoe en wat". Daar was bijv. @homewizard echt een stuk beter in met de lancering en beta's van hun thuisbatterij. Of nu zelfs Zendure als half Silicon Vally/Shenzen bedrijf met hun thuisbatterijen. Best wat probleempjes, maar communicatie en snelle opvolging is er wel...)

• Gapert86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 17:01
Grappig, in april schreef @Weheat:

"Tot slot, als we dan tóch helemaal eerlijk zijn.. we hebben dit forum de laatste tijd niet scherp in de gaten gehouden, gaan we weer beter oppakken!"

Daarna hebben ze daar 0 keer blijk van gegeven. Als je het dan hebt over betrouwbaarheid?

Daarnaast zouden we inmiddels al 8 maanden gratis van Weheat Intelligence gebruik mogen maken, wat vergeleken met andere warmtepompen echt het verschil zou maken. Echter zie ik nog steeds niks in onze applicatie, en als ik de ervaringen zo eens lees, is het misschien wel zo waardeloos dat het beter is om het gratis uit te laten staan.

Erg matig dat een op het oog zo leuk Nederlands bedrijf uiteindelijk zo'n bedrijfsvoering erop na laat.

• Rick5330
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 04-09 12:40
Goedemorgen! Ook hier een traject gestart met een landelijke installateur voor full electric. Heb al meerdere installateurs langs gehad en het wisselt qua plaatsing warmtepomp Weheat. We hebben een opbouw houtskelet uit 2020, op een oudere woning. Alles top geïsoleerd. Willen graag die blackbird, maar vrezen voor de resonantie. Graag zou ik bij iemand willen luisteren wat dit voor geluid is. Afspraak maken in de fabriek kan voor de komende maanden niet, en dan krijg ik ook geen volledig beeld natuurlijk. We plaatsen de blackbird op het dak, daar recht onder is de CV ruimte wat een technische ruimte wordt. Die is 160 bij 180 cm. Echter, aangrenzend liggen 2 slaapkamers. Wellicht is de resonantie dan minder? Kom graag in contact met iemand voor luisteren!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:33:
We hebben een opbouw houtskelet uit 2020, op een oudere woning. Alles top geïsoleerd. Willen graag die blackbird, maar vrezen voor de resonantie. Graag zou ik bij iemand willen luisteren wat dit voor geluid is.
Resonantie en het 'soort geluid' verschilt per contructie en plaatsing op de constructie, er is afaik geen vergelijking mogelijk. Bij sommige mensen is het heel irritant, bij ons afwezig/onhoorbaar (op houten dak van voormalige garage)...

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10:14
Goedemorgen! Ook hier een traject gestart met een landelijke installateur voor full electric. Heb al meerdere installateurs langs gehad en het wisselt qua plaatsing warmtepomp Weheat. We hebben een opbouw houtskelet uit 2020, op een oudere woning. Alles top geïsoleerd. Willen graag die blackbird, maar vrezen voor de resonantie. Graag zou ik bij iemand willen luisteren wat dit voor geluid is. Afspraak maken in de fabriek kan voor de komende maanden niet, en dan krijg ik ook geen volledig beeld natuurlijk. We plaatsen de blackbird op het dak, daar recht onder is de CV ruimte wat een technische ruimte wordt. Die is 160 bij 180 cm. Echter, aangrenzend liggen 2 slaapkamers. Wellicht is de resonantie dan minder? Kom graag in contact met iemand voor luisteren!
Morgen,

Wij hebben hem op de opbouw met een BlackBird op het dak alleen voor het CV systeem.

Je mag komen luisteren wat mij betreft maar zoals hierboven genoemd is wel elke situatie anders.

• Mg4gebruiker
Mg4gebruiker schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:13:
Ik zie nu dat de WP gaat verwarmen terwijl de verwarming uit staat, de kamertemp van 17 graden gevraagd wordt onder verwarmen terwijl de kamertemperatuur 22,5 graden is. Ook is hij weer elk uur aan het draaien op de cv pomp. Dat deed hij hiervoor alleen bij het koelen.

Wat zijn ze in vredesnaam aan het doen?
edit:
Dit is deze nacht nu 3x gebeurd. Huis in loopt de temperatuur dan op naar 30 graden en dan stopt hij weer
Ik ben erachter gekomen waardoor dit optreedt. Op 19-7 is rond 7.00 uur zonder enige reden de aansturing van de verwarming maar de stooklijn gegaan. Dan negeert de Weheat de thermostaat volledig.... Daardoor draaide de cv pomp elk uur en ging hij verwarming tijdens de koudere momenten van de dag (de late avond en nacht).

Geen idee wat hier gebeurt is. Hij is niet opnieuw gestart want ik zie daarna geen legionellarun. Ik heb de wp al sinds februari op opentherm staan ..

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:39:
[...]

Ik ben erachter gekomen waardoor dit optreedt. Op 19-7 is rond 7.00 uur zonder enige reden de aansturing van de verwarming maar de stooklijn gegaan. Dan negeert de Weheat de thermostaat volledig....
kan het ook andersom zijn ? Ik meen dat de Weheat bij het wegvallen van de verbinding met de thermostaat automatisch naar stooklijn overschakelt.

Dus : thermostaat valt weg, warmtepomp schakelt naar stooklijn en gaat vervolgens obv de buitentemperatuur stoken..

• Guido7619
Jpiek schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:33:
[...]

kan het ook andersom zijn ? Ik meen dat de Weheat bij het wegvallen van de verbinding met de thermostaat automatisch naar stooklijn overschakelt.

Dus : thermostaat valt weg, warmtepomp schakelt naar stooklijn en gaat vervolgens obv de buitentemperatuur stoken..
Dat zou maar zo kunnen. Had ie van mij van de week maar op aan/uit gezet omdat ik dus niet wil dat er nu al wordt verwarmd omdat het gedurende de nacht en keertje wat frisser is.

Maar zie nu dat deze weer op stooklijn staat.

• tc_bakker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Nieuwe Weheat BB P80 gebruiker sinds 1,5 maand.

Nu was het de afgelopen weken steeds voldoende om 1x per dag via een handmatig schema om 12u de SWW op te warmen naar 55 graden, verder hou ik heb op 40 graden. Ik kon dan minimaal 2x douchen en 2x een bad vullen.

Nu sinds 1 a 2 dagen slaat de BB iedere keer aan nadat er een bad gevuld is of er een keer gedouched is. Vandaag al 3x (vanochtend met douchen, vanmiddag om 12u de 55 graden run en zojuist een bad). de BB verwarmt het vat dan ook weer meteen naar 55 graden, terwijl de setpoint dus nu 40 graden is.

Kan dat te maken hebben met het koud water wat in de leidingen zit dat kouder is dan de afgelopen weken? Of wat kan het dan zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door tc_bakker op 20-08-2026 15:03 ]

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-09 10:40
Mijn advies, als je hem ergens anders kunt plaatsen, dan zou ik het doen .

Zoals gemeld elke constructie is anders.

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10:22
Welke omgeving zoek je een adres?

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:52
HarDus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:58:

Maar de basisbehoeften kostten bij ons €16.000,- en daarvoor zou ik graag gewoon een stabiele stooklijn willen zonder te bellen. Alles online zoals beloofd ik dacht te verwachten.

Ik las dat iemand €6/maand opgaf voor iets intelligents (we weten niet wat). Dat zou €720/10jaar zijn. Daar koop je bij Deye rond 6kWh extra batterij voor. Daartegen moet Intelligence concurreren: die gaat dan van het “vlak stoken” af en verliest daarmee rendement en/of vermogen en/of comfort. Die 16kWh kan ‘s winters twee cycli doen. Kan WeHeat 32kWh dagelijks verplaatsen en verschil verdienen.

Voor het plannen van SWW moet je gewoon een paar keer naar buiten kijken: het is overdag vooralsnog altijd warmer dan ‘s nachts en overdag schijnt er vooralsnog. vaker zon op je PV dan ‘s nachts. Daarnaast hebben piekverbruiken een redelijk vaste cyclus. Hoe moeilijk kan het zijn.

@Weheat
Ik snap je redenering deels niet.
Een stabiele stooklijn kun je gewoon zelf instellen via de app. Na de installatie van mijn warmtepomp vorig jaar oktober had ik binnen 3 dagen een goed werkende stooklijn, met nauwelijks correcties. Mijn eerste ingestelde stooklijn was volgens mij op het uiterste punt 2 graden anders dan nu. In voorjaar najaar werkt mijn Blackbird prima met OT (en een beetje knijpen op geluidsinstellingen om overshoots te beperken).

Wel met je eensL
Intelligence gaat het moeilijk winnen van 'vlak stoken', de beste oplossing zou zijn dat WI eventueel langzamer draait of uitgaat op piekmomenten (18-20 uur) als dat past in de dagelijkse warmtevraag. En wat mij betreft in de duurdere nachten een 'nachtverlaging' toepast van een graad. Ik stook continu 20 en dan kan de WP mooi terugmoduleren richting 19 binnentemperatuur. Vervolgens op zonnestroom tussen 10-16 uur bijstoken en warmte bufferen in mijn 70 cm schuimbeton.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Mg4gebruiker
Guido7619 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:36:
[...]

Dat zou maar zo kunnen. Had ie van mij van de week maar op aan/uit gezet omdat ik dus niet wil dat er nu al wordt verwarmd omdat het gedurende de nacht en keertje wat frisser is.

Maar zie nu dat deze weer op stooklijn staat.
En dat heb jij zelf ook niet gedaan, dat omzetten naar de stooklijn?

Is het dan niet zo dat de Weheat opnieuw de instelling van de thermostaat pakt als de thermostaat opnieuw verbinding heeft? Mag toch aannemen van wel ..

• Guido7619
Mg4gebruiker schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

En dat heb jij zelf ook niet gedaan, dat omzetten naar de stooklijn?

Is het dan niet zo dat de Weheat opnieuw de instelling van de thermostaat pakt als de thermostaat opnieuw verbinding heeft? Mag toch aannemen van wel ..
Ik heb geen thermostaat en stond op stooklijn. Maar gezien ik niet thuis ben geen interesse in een warmtepomp die snachts ineens gaat draaien. Dus overgeschakeld naar aan/uit in de hoop dat ie daarmee uit blijft, ongeacht welke temperatuur. Zojuist keek ik in de app en stond ie terug op stooklijn.

• HarDus
Als de Aan/Uit thermostaat “Uit” zegt gaat de WP uit (behalve de antivries loop; volgens spec; niet kunnen controleren) en sinds april gaan nu ook beide CV pompen uit op de uur-controle-loop na. Prachtig dat dit nu ondertussen werkt (eerst bleven beide CV pompen bij ‘Uit’ gewoon draaien; ik hoop dat het wachttijden-probleem-bij-Aan/Uit in de winter ook opgelost blijkt).

Ik zou graag jaar rond “set and forget” stabiel op stooklijn-met-Aan/Uit willen draaien. @Weheat . Nu schakel ik in de winter naar stooklijn-zonder en in de lente weer terug.

• Mg4gebruiker
Guido7619 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

Ik heb geen thermostaat en stond op stooklijn. Maar gezien ik niet thuis ben geen interesse in een warmtepomp die snachts ineens gaat draaien. Dus overgeschakeld naar aan/uit in de hoop dat ie daarmee uit blijft, ongeacht welke temperatuur. Zojuist keek ik in de app en stond ie terug op stooklijn.
Dan ligt het bij jouw in ieder geval niet aan de thermostaat. Ben benieuwd of nog meer hebben geconstateerd dat de wp ineens op stooklijn is gegaan .

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:39
HarDus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:58:

Ik las dat iemand €6/maand opgaf voor iets intelligents (we weten niet wat). Dat zou €720/10jaar zijn. Daar koop je bij Deye rond 6kWh extra batterij voor.

@Weheat
Ik lees en begrijp je frustraties omtrent de communicatie en uitrol van Weheat updates.

Hierboven lees ik ook aannames (“ik lees dat iemand” etc). Laten we dat gewoon eerst even aankijken alvorens er te zware conclusies uit te trekken?

• Rick5330
dannyll schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

Welke omgeving zoek je een adres?
Omgeving haarlem.

Maar ben er na veel forum treads wel achter dat op dak houtskelet toch vragen om problemen is. Tevens werd me de flint aangeboden, en dan in de tuin… de fabriek rondleiding van we heat is vol voor dit jaar, wellicht iemand een flint in de tuin die ik kan beluisteren of ik niet wegwaai in de zomer? Ondanks dat ie dan niet zo hard zal blazen…

• Mg4gebruiker
Rick5330 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:45:
[...]

Omgeving haarlem.

Maar ben er na veel forum treads wel achter dat op dak houtskelet toch vragen om problemen is. Tevens werd me de flint aangeboden, en dan in de tuin… de fabriek rondleiding van we heat is vol voor dit jaar, wellicht iemand een flint in de tuin die ik kan beluisteren of ik niet wegwaai in de zomer? Ondanks dat ie dan niet zo hard zal blazen…
Hoever zit dan van de opstelplek af?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:52
[...]

Omgeving haarlem.

Houtskeletbouw kan prima als je goede trillingsdemping kiest en een bijkeuken ofzo kiest. Heb ik ook. Ik hoor mijn pomp binnen (wilo) in de bijkeuken/technische ruimte het meeste, niet de buitenunit. Maar ik zou geen dakkapel onder een slaapkamer kiezen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Rick5330
Ja daarom.. geen kinderslaapkamers eronder dus… iemand een Flint in zn tuin wellicht die ik mag beluisteren? ;)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:36
Rick5330 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:11:
Ja daarom.. geen kinderslaapkamers eronder dus… iemand een Flint in zn tuin wellicht die ik mag beluisteren? ;)
Heb wel veel Vaiilant Arotherm draaien die je mag beluisteren. Wellicht vergelijken met flint.

Wel een ding, je zou moeten luisteren bij koud en vochtig weer tijdens defrost, dat zijn DE momenten

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:12
Rick5330 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 07:11:
Ik snap dat je wilt luisteren, maar het is slechts een moment opname.

Wanneer produceert die de meeste herrie ?

Als die op vollast draait en dat komt niet heel vaak voor. Alleen bij heel koud weer en bij defrosts en die komen eigenlijk ook alleen voor bij koud en vochtig weer.

• MrLuc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:52
[...]

Omgeving haarlem.

Mijn Blackbird P80 wordt volgende maand ook op een houtskeletdak geplaatst, namelijk op het dak van onze bijkeuken/kantoor (de oude garage van ons jaren '60 huis). Ik had dezelfde zorgen, dus ik heb uit voorzorg een paar grote rubberen tegels én zware zwarte betontegels bij Hornbach gekocht.

Die komen onder de opstelling om eventuele trillingen en contactgeluid zoveel mogelijk op te vangen. Hopelijk blijkt het achteraf niet nodig, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt!

https://www.hornbach.nl/p/rubberen-tegel-zwart-50x50x4-5-cm/7011220/

https://www.hornbach.nl/p/excluton-betontegel-met-facet-antraciet-50-x-50-x-4-cm/10345739/

• ekops
Mijn vrouw geeft aan dat sinds deze week, zij vindt dat de blackbird meer lawaai maakt dan anders. Na het douchen rond een uur of zeven begint de Blackbird meteen te verwarmen, eerder dat hij dat volgens mijn vrouw een stuk rustiger. Nu las ik hier op het forum iets over een update en dat dingen anders gaan.....?

• STIMPPYYY
ekops schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:51:
Mijn vrouw geeft aan dat sinds deze week, zij vindt dat de blackbird meer lawaai maakt dan anders. Na het douchen rond een uur of zeven begint de Blackbird meteen te verwarmen, eerder dat hij dat volgens mijn vrouw een stuk rustiger. Nu las ik hier op het forum iets over een update en dat dingen anders gaan.....?
Zijn dacht ik aannames. Zijn meerdere die melden dat hij nu actief stuurt op doeltemp van onderste sensor. Bij mij en ook weer bij andere is het als vanouds, sturen op doeltemp van bovenste sensor (zoals dat hoort - een tijd terug was dit bij iedereen, dus onderste sensor, bleek een bug die daarna gefixed is).
Wat je dan merkt is dat SWW aanslaat welke buiten het ingestelde schema om snel warm water aanmaakt en compressor gaat dan vaak ook naar 100%

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 21-08-2026 09:09 ]

Pagina: 1 ... 228 ... 235 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.