• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:08
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

De Boost-knop moet wat mij betreft gewoon doen waarvoor hij bedoeld is: als er net iemand in bad is geweest en je daarna snel wilt kunnen douchen, wil je juist dat de warmtepomp zo snel mogelijk warm water maakt. Dan vind ik het ook prima dat hij vol vermogen draait en niet vanwege de COP gaat afknijpen.

Wat ik wel interessant zou vinden, is een tweede knop voor rustig opwarmen. Bijvoorbeeld als je 's middags ziet dat het vat wat aan de koele kant staat, de zon nog volop schijnt en je weet dat er 's avonds iemand gaat douchen. Dan hoeft hij van mij niet meteen met 3600 W te gaan verwarmen, maar zou 1600–2200 W veel logischer zijn. Volgens mij doet hij dat nu bij een handmatig schema ook al wanneer het vat niet te koud is, anders gaat ie op vol vermogen.

Misschien is dit iets waar WeHeat Intelligence uiteindelijk zelf op kan inspelen, maar dat hebben we (nog) niet. Voor nu zou een simpele tweede knop met zo'n doel wat mij betreft al prima zijn. En mijn ervaring met de P80 is sowieso dat hij in de zomer behoorlijk goed met de warmwatervraag omgaat. Zelfs met een half warm 200 liter vat kan ik tot nu toe gewoon een bad vullen zonder vooraf een boost te doen. Op een gegeven moment schakelt hij zelf gewoon naar vol vermogen en komt er nog steeds prima warm water uit.
Ik kan me voorstellen dat WH ook wel de beloofde levensduur wil waarmaken. Settings die door zelfverklaarde tweakers (zoals ikzelf) aangepast zijn en toch niet goed samengaan. Boost vergelijk ik dan met een snellader die een batterij tot 100% laadt. Het kan, maar verkort wel de levensduur. En levensduur is voor mij gezien de prijs uiteindelijk numero uno.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:45:
[...]

Hoeveel kuub gas stookte je nog met je cv in je ‘oude huis’?
1900m3 bij vlak stoken dat we ook met de WP doen. Inclusief SWW.

Huis 1910, 235m2, woonkeuken en badkamers met vloerverwarming. Woonkamer en overige kamers radiatoren. Isolatie dak uit 1982. Dubbelglas overal van 30 jaar oud tot 5 jaar oud. Wij wonen hier 4 jaar. Verbruik 0,28kW/graad gemiddeld. Dus als hoofdverwarming net aan niet genoeg.

Heb dus obv graaddagen bij +4gr 50% van de tijd en bij -3gr 75% van de tijd 100% capaciteit nodig en die krijg ik vanwege ontdooien niet. Ligt niet aan de WP maar aan het ontdooien. Ontdooien duurt wel te lang ondanks 100l buffer en de gebruikte energie uit het water moet je ook inhalen.

Dat is waar de BUH bijspringt voor verwarmen. Dat gebeurt enkele dagen. Vorst is het probleem niet. Probleem zijn de koude mistige dagen rond de vorst langs het IJsselmeer. Trekt de vorst door en vriest het water vast dan heeft de WP er minder last van. 14x ontdooien is een probleem; 7x ontdooien is prima. Ik had de BUH eerst alleen op back-up staan en wilde alleen boost doen wanneer nodig, maar dat werkt niet. Als de WP op het randje werkt val je er te vaak vanaf. BUH op Boost lost dat op. Kost een beetje; stabiliseert geweldig! Zit bij mij in de WEP. Maar moet dus zomers uit anders gaat die ongeveer 1x per 1-2 weken aan voor SWW. Kost niks. Heel ergerlijk, want is een maat voor het implementatie niveau.

Afgelopen winter werkte het heel slecht op Aan/Uit met stooklijn. In die regeling zitten heel veel wachttijden van 15min bij een modus verandering ervoor, erna of beide. Af en toe wordt die wachttijd verlengd naar 60min. Voor de wachttijden heeft mijn huis/WP geen tijd over. Dat kost te veel capaciteit als dat er 14x per dag bij komt. Lex Mumbo van FB gaf de tip om alleen de stooklijn te gebruiken. Lijkt hetzelfde want in de winter gaat de Aan/Uit hier nooit naar Uit. Maar de stooklijn zonder Aan/Uit is aanzienlijk stabieler en regelt aanzienlijk beter.

Het is heel goed mogelijk dat ik vanwege de krappe keuze van de WP meer software quirks zie dan anderen. Kan ook heel goed zijn dat ik alert ben op afwijkingen.

Ondertussen is Aan/Uit sinds april aangepast. Toen draaiden de pompen continue en nu gaan de pompen bij “geen vraag” toch uit. Hoopvol dat dit voor de winter ook is verbeterd. Ik zie geen reden waarom ik in voor en najaar van regeling zou moeten veranderen. Gelukkig kan dit zonder te bellen…..

In de loop van de winter zijn enkele radiatoren vergroot en de laatste moeten nog. Dat vermindert de te onttrekken energie uit de lucht niet (dus vermindert het bevriezen niet), maar verlaagt wel de aanvoertemperatuur, verhoogd wel de COP en daarmee de beschikbare energie tijdens herstel. Ik hoop daarmee de ontdooicycli beheersbaar te maken en 10% vermogen te besparen. Dat is dus deels WP vermogen maar veel BUH vermogen. Tikt dus extra aan.

We hebben nog twee airco’s en een sfeerhaard maar die gebruikten we normaal nooit. Maar we lopen geen risico om in de kou te zitten. Dat de hoofdverwarming tot aan de verbeteringen “net aan” is, is dus geen probleem qua comfort.

En over moduleren: deze WP is dus uiterst krap gekozen en nog steeds ben je bij 9gr op einde modulatie vanwege het oplopen van de COP. Krap kan, maar weet wat je doet. Doe het niet vanwege modulatieverhalen.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Jailhouse schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Ik kan me voorstellen dat WH ook wel de beloofde levensduur wil waarmaken. Settings die door zelfverklaarde tweakers (zoals ikzelf) aangepast zijn en toch niet goed samengaan. Boost vergelijk ik dan met een snellader die een batterij tot 100% laadt. Het kan, maar verkort wel de levensduur. En levensduur is voor mij gezien de prijs uiteindelijk numero uno.
Die vergelijking gaat in dit geval totaal niet op. Deze functionaliteit zou prima zonder risico aan consumenten beschikbaar gesteld kunnen worden.

• HarDus
  • Nu online
reiniero schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Onderhoudscontract zie ik meer als iets voor cv ketels. Die "moeten" elk jaar een beurt, rubbertjes vervangen etc. Voor een warmtepomp is dit niet nodig. Er valt gewoon weinig te onderhouden als het gewoon goed werkt. Als je zelf bij de buitenunit kan dan kan je hem eens schoonmaken, blad verwijderen etc. Zo`n contract kan wel handig zijn bij problemen, dat ze dan eerder kunnen komen.
“Er kan weinig mee mis en je hebt garantie” is een prima redenatie voor een grondgeplaatste WP. Het ergste dat er kan gebeuren is vervangen en dat is overzichtelijk ongeacht wie verantwoordelijk is.

Een BlackBird plaats je meestal op dak. De formele verantwoordelijkheid van WeHeat eindigt in Duizel in een B2B contract met de installateur.

Hoe is in je installateurs contract product garantie geregeld en wat als daar discussie over ontstaat bij koude. Apparaten gaan namelijk stuk bij gebruik. De aanleiding kan stilstand zijn maar dan merk je het niet. (Hier heeft All-E een waarschuwend voordeel; gebruik je het hele jaar). Bij problemen moet er iemand het dak op, wie betaalt dat, wie is dan beschikbaar en wie zorgt er voor dat de spullen daar komen.

Kan je er zelf makkelijk bij of ga je liever niet het dak op.

Met een contract heb je meer kans op garantie-coulance.

Dit waren mijn overwegingen om wel een contract te nemen.

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Jailhouse schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Andersom is het met het handmatige schema (dat weheat zelf aanbied) ook een beetje zoeken. Als je de periode met een hoge temperatuur te lang maakt, slaat dat ding om de haverklap aan. Hij start namelijk al bij een delta T van 3 °C op de bottomtemperatuur. Met een douchebeurt zit je daar zo aan, waardoor hij op een middag zomaar vier keer kan aanslaan als je wat meer doucht of meer SWW-verbruik hebt.

Telkens boosten lijkt me idd ook niet echt ideaal voor de levensduur. Bij die nieuwe knop zou ik daarom een cooldown doen, waarbij hij gewoon rustig weer naar de ingestelde temperatuur gaat, in plaats van dat je onbeperkt achter elkaar kunt blijven verwarmen.

Ik heb het nu met een handmatig schema ingesteld op een uurtje naar 55 °C, daarna tot 15:00 uur op 50 °C en vervolgens standby op 40 °C. Daarmee lijkt hij bij mij het beste uit te komen en slaat hij niet om de haverklap aan.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14:34
Pr088 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Waar heb je dan last van als je geen SWW via WeHeat doet? Er is helemaal niks mis met het verwarmingssysteem (al vraag ik me af wanneer je die de laatste maanden hebt gebruikt ;) ).
Het enige wat ik kan bedenken is dat de ventilator bij mij blijft doordraaien na koelruns. Maar die vraag staat uit bij mijn installateur. En die kan er deze week mee aan de gang nu de bouwvak is afgelopen.
Buiten wat app issues, wat voor mij minimale impact heeft, heb ik zelf geen problemen met de WP. Die staat al maanden in stand-by mode. Over een paar maanden, gaan we weer lekker verwarmen met de WP en als het kouder wordt, zet ik hem weer op stooklijn. Dat is eigelijk de enige instelling, die ik met de app uitvoer. Via OT neemt de thermostaat het over. Dus ik ben zeer tevreden met mijn BB P80.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:55
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Andersom is het met het handmatige schema (dat weheat zelf aanbied) ook een beetje zoeken. Als je de periode met een hoge temperatuur te lang maakt, slaat dat ding om de haverklap aan. Hij start namelijk al bij een delta T van 3 °C op de bottomtemperatuur. Met een douchebeurt zit je daar zo aan, waardoor hij op een middag zomaar vier keer kan aanslaan als je wat meer doucht of meer SWW-verbruik hebt.

Telkens boosten lijkt me idd ook niet echt ideaal voor de levensduur. Bij die nieuwe knop zou ik daarom een cooldown doen, waarbij hij gewoon rustig weer naar de ingestelde temperatuur gaat, in plaats van dat je onbeperkt achter elkaar kunt blijven verwarmen.

Ik heb het nu met een handmatig schema ingesteld op een uurtje naar 55 °C, daarna tot 15:00 uur op 50 °C en vervolgens standby op 40 °C. Daarmee lijkt hij bij mij het beste uit te komen en slaat hij niet om de haverklap aan.
In mijn ervaring werkt een lage temperatuur prima. Ik heb zelf van 13:00-15:00 uur 47 graden en verder de hele dag 38 graden (300 liter vat). Zondagmiddag een legionellarun. Op die manier doet de BB80 één verwarmingsrun per dag, op het moment van maximale zon en lage prijzen. 8)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• wim.djp2008
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:33
Zie ook mijn bericht van 9 augustus 2026 11:57u over niet werkende android app.

Na een email van de installateur om de app te verwijderen en opnieuw te installeren op mijn android mobiel, werkte de app nog niet direct. Een paar uur later was alles weer zoals in het begin van juli 2026. De app werkt nu weer goed .

Waarom dit nu gebeurd begrijp ik niet.

• HarDus
  • Nu online
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Bij de stand-by 40gr telt de bovenste temperatuur als trigger. Dwz als je alleen de “kop” nog warm hebt.

Bij de 55 en 50gr telt de onderste temperatuur ten minste ook op het starttijdstip. Dus bij het verlagen van de temperatuur krijg je toch een extra verwarmingsrun. En zoals @TomSt schreef en dan iedere keer als de bodem 3gr afwijkt. Dat is dus iedere keer bij het douchen. Bij mij staat het programma dus kort en niet lang!

Bij mij staat de temperatuur juist hoog, op 59 (bij 59 kan ik zien of er niet toevallig een “cloud-handje” geholpen heeft; gebruik dus nooit ronde getallen; wijs geworden. Zo zie je meer. Soms verbaas je je….) omdat ik daarmee meestal een tweede SWW run voorkom. Zomers lijkt 1 hoge run zuiniger dan 2 lage runs. Belangrijker, 1x naar hoge temperatuur kost mij ‘s winters minder verwarmingstijd verlies in de ontdooiperiodes. ‘s Winters loopt deze op het warmste tijdstip van de dag.

Stand-by staat op 44gr. Bij 44 en inzakken tijdens het douchen dan herstelt de P80 de temperatuur in het vat juist vóór het bereiken van ongeveer 38gr bovenin zolang er max 1 tegelijk doucht. Bedenk dat zodra je SWW gaat verwarmen er ook rotatie (menging dus) ontstaat in het vat.

Hier 200l boiler; 3 personen; incidenteel 4. 1-3 regen douches 13l/min. 120m3/jaar. Debiet knijpen leverde klachten op dus die oplossing was thuis snel weer weg.

PS: Nav de opmerking van @TomSt een ingeving,dank: ik ga mijn SWW programma op 15min zetten. Dat kan dat er dan een 3gr trigger komt, wordt dan tot 15min beperkt en daarmee ook dat de BUH gaat boosten omdat er bijvoorbeeld iemand gelijktijdig gaat douchen.

Is een hypothese, maar ik ga het proberen. Ipv 2 uur programmeren als omhullende er op vertrouwen dat een start-trigger voldoende is. Ik ga “programma’s” van 15min proberen!!

[ Voor 12% gewijzigd door HarDus op 12-08-2026 14:16 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:55
Pepperoni schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:01:
Wij gaan waarschijnlijk over een maand of 3 een Weheat systeem krijgen via Saman/Eigen Huis. (moet de definitieve offerte nog tekenen).

Ze bieden uiteraard een onderhoudscontract(all in of basic), en ik heb totaal geen ervaring met zulke dingen. (eerste koophuis, eerste warmtepomp). Het klinkt mij vrij veel geld voor onderhoud en een 24/7 service die je hopelijk niet nodig gaat hebben. Wat zijn jullie ervaringen qua onderhoud en storingen?
Vraag goed na wat je krijgt en wat het kost. Ik dacht ook primair: niet nodig, zo'n ding heeft minder service nodig dan een cv-ketel. Klopt.

Mijn installateur komt één keer in de 2 jaar langs (€ 200, dus 100 per jaar) voor het doormeten van allerlei zaken, check op de ventilator, temperatuursensoren etc. Daarnaast een 24/7 storingsdienst inbegrepen.
Vond ik vergelijkbaar met een Energiewacht(-achtig) contract dat je vaak bij een cv hebt.

En hoe vaak heb je het nodig? Ik maar één keer, maar wel op Kerstavond. Dan ben je blij met een monteur die de telefoon opneemt en de boel verhelpt.

Eerlijk vond ik het ook best wel wat geld, maar ik had er ook wel wat voor over om goede service, reparatie en storingsdienst te krijgen. Ik heb er nog geen spijt van gehad.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
HarDus schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Bij de stand-by 40gr telt de bovenste temperatuur als trigger. Dwz als je alleen de “kop” nog warm hebt.

Bij de 55 en 50gr telt de onderste temperatuur ten minste ook op het starttijdstip. Dus bij het verlagen van de temperatuur krijg je toch een extra verwarmingsrun. En zoals @TomSt schreef en dan iedere keer als de bodem 3gr afwijkt. Dat is dus iedere keer bij het douchen. Bij mij staat het programma dus kort en niet lang!

Bij mij staat de temperatuur juist hoog, op 59 (bij 59 kan ik zien of er niet toevallig een “cloud-handje” geholpen heeft; gebruik dus nooit ronde getallen; wijs geworden. Zo zie je meer. Soms verbaas je je….) omdat ik daarmee meestal een tweede SWW run voorkom. Zomers lijkt 1 hoge run zuiniger dan 2 lage runs. Belangrijker, 1x naar hoge temperatuur kost mij ‘s winters minder verwarmingstijd verlies in de ontdooiperiodes. ‘s Winters loopt deze op het warmste tijdstip van de dag.

Stand-by staat op 44gr. Bij 44 en inzakken tijdens het douchen dan herstelt de P80 de temperatuur in het vat juist vóór het bereiken van ongeveer 38gr bovenin zolang er max 1 tegelijk doucht. Bedenk dat zodra je SWW gaat verwarmen er ook rotatie (menging dus) ontstaat in het vat.

Hier 200l boiler; 3 personen; incidenteel 4. 1-3 regen douches 13l/min. 120m3/jaar. Debiet knijpen leverde klachten op dus die oplossing was thuis snel weer weg.

PS: Nav de opmerking van @TomSt een ingeving,dank: ik ga mijn SWW programma op 15min zetten. Dat kan dat er dan een 3gr trigger komt, wordt dan tot 15min beperkt en daarmee ook dat de BUH gaat boosten omdat er bijvoorbeeld iemand gelijktijdig gaat douchen.

Is een hypothese, maar ik ga het proberen. Ipv 2 uur programmeren als omhullende er op vertrouwen dat een start-trigger voldoende is. Ik ga “programma’s” van 15min proberen!!
Bij een programma van 15 minuten en daarna telkens een beetje verlagen? Ik heb hier een uur lang 55 graden ingesteld. Hij is dan meestal 20 tot 40 minuten bezig om die temperatuur te halen. Daarna staat hij tot 15:00 uur op 50 graden. Dan kan er rustig iemand douchen, want de temperatuur zakt niet zo snel onder de 47 graden. Mocht er daarna nog iemand douchen, dan start hij eventueel nog een extra run, maar dat komt bij ons niet vaak voor. We douchen normaal met ongeveer 6,5 liter per minuut.

Als je hem bijvoorbeeld 15 minuten op 55 graden zet en daarna meteen naar 40 graden laat gaan, stopt hij na die 15 minuten ook gewoon met verwarmen. Hij breekt de run dan dus af, terwijl hij misschien nog helemaal niet op temperatuur is.

Ik heb het hier één keer meegemaakt dat ik zelf stond te douchen terwijl hij op standby van 40 graden stond. Toen sprong hij tijdens het douchen aan. Daarna heb ik geen moment koud water gehad en hij was ondertussen alweer op vol vermogen aan het verwarmen. Dat werkt dus eigenlijk prima.

• HarDus
  • Nu online
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Bij een programma van 15 minuten en daarna telkens een beetje verlagen? Ik heb hier een uur lang 55 graden ingesteld. Hij is dan meestal 20 tot 40 minuten bezig om die temperatuur te halen. Daarna staat hij tot 15:00 uur op 50 graden. Dan kan er rustig iemand douchen, want de temperatuur zakt niet zo snel onder de 47 graden. Mocht er daarna nog iemand douchen, dan start hij eventueel nog een extra run, maar dat komt bij ons niet vaak voor. We douchen normaal met ongeveer 6,5 liter per minuut.

Als je hem bijvoorbeeld 15 minuten op 55 graden zet en daarna meteen naar 40 graden laat gaan, stopt hij na die 15 minuten ook gewoon met verwarmen. Hij breekt de run dan dus af, terwijl hij misschien nog helemaal niet op temperatuur is.

Ik heb het hier één keer meegemaakt dat ik zelf stond te douchen terwijl hij op standby van 40 graden stond. Toen sprong hij tijdens het douchen aan. Daarna heb ik geen moment koud water gehad en hij was ondertussen alweer op vol vermogen aan het verwarmen. Dat werkt dus eigenlijk prima.
Dank je voor je commentaar. Dus de tijd moet daadwerkelijk de “omhullende” zijn wat ik ook al dacht. Dan helpt dat niet en bespaar ik mij de moeite. Als tijdens die langere tijd iemand gaat douchen springt naast de WP ook de BUH bij, … , af en toe.

SWW-dom werkt veel slimmer dan SWW-smart. Alleen niet per sé overdag en dat is wat je afdwingt. Zodra ik batterijen heb mag ‘s zomers SWW naar “dom”. Dan is “overdag” alleen nog ‘s winters nodig voor de WP-beschikbaarheid en voor de COP.

En zo kom je weer uit bij drie modi, drie tabellen voor alle parameters: winter, zomer, vakantie.

En dan die modi beschikbaar maken extern of achter de drie puntjes … Een extra keuze onder “geavanceerde data” een extra knopje “geavanceerde modi”. Krijgen we na de “ontdekking van de week” ook de “ontdekking van het seizoen”. @Weheat : gratis tips.
Pagina: 1 ... 226 227 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.