Ik kan me voorstellen dat WH ook wel de beloofde levensduur wil waarmaken. Settings die door zelfverklaarde tweakers (zoals ikzelf) aangepast zijn en toch niet goed samengaan. Boost vergelijk ik dan met een snellader die een batterij tot 100% laadt. Het kan, maar verkort wel de levensduur. En levensduur is voor mij gezien de prijs uiteindelijk numero uno.TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:07:
[...]
De Boost-knop moet wat mij betreft gewoon doen waarvoor hij bedoeld is: als er net iemand in bad is geweest en je daarna snel wilt kunnen douchen, wil je juist dat de warmtepomp zo snel mogelijk warm water maakt. Dan vind ik het ook prima dat hij vol vermogen draait en niet vanwege de COP gaat afknijpen.
Wat ik wel interessant zou vinden, is een tweede knop voor rustig opwarmen. Bijvoorbeeld als je 's middags ziet dat het vat wat aan de koele kant staat, de zon nog volop schijnt en je weet dat er 's avonds iemand gaat douchen. Dan hoeft hij van mij niet meteen met 3600 W te gaan verwarmen, maar zou 1600–2200 W veel logischer zijn. Volgens mij doet hij dat nu bij een handmatig schema ook al wanneer het vat niet te koud is, anders gaat ie op vol vermogen.
Misschien is dit iets waar WeHeat Intelligence uiteindelijk zelf op kan inspelen, maar dat hebben we (nog) niet. Voor nu zou een simpele tweede knop met zo'n doel wat mij betreft al prima zijn. En mijn ervaring met de P80 is sowieso dat hij in de zomer behoorlijk goed met de warmwatervraag omgaat. Zelfs met een half warm 200 liter vat kan ik tot nu toe gewoon een bad vullen zonder vooraf een boost te doen. Op een gegeven moment schakelt hij zelf gewoon naar vol vermogen en komt er nog steeds prima warm water uit.
Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++