• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:08
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

De Boost-knop moet wat mij betreft gewoon doen waarvoor hij bedoeld is: als er net iemand in bad is geweest en je daarna snel wilt kunnen douchen, wil je juist dat de warmtepomp zo snel mogelijk warm water maakt. Dan vind ik het ook prima dat hij vol vermogen draait en niet vanwege de COP gaat afknijpen.

Wat ik wel interessant zou vinden, is een tweede knop voor rustig opwarmen. Bijvoorbeeld als je 's middags ziet dat het vat wat aan de koele kant staat, de zon nog volop schijnt en je weet dat er 's avonds iemand gaat douchen. Dan hoeft hij van mij niet meteen met 3600 W te gaan verwarmen, maar zou 1600–2200 W veel logischer zijn. Volgens mij doet hij dat nu bij een handmatig schema ook al wanneer het vat niet te koud is, anders gaat ie op vol vermogen.

Misschien is dit iets waar WeHeat Intelligence uiteindelijk zelf op kan inspelen, maar dat hebben we (nog) niet. Voor nu zou een simpele tweede knop met zo'n doel wat mij betreft al prima zijn. En mijn ervaring met de P80 is sowieso dat hij in de zomer behoorlijk goed met de warmwatervraag omgaat. Zelfs met een half warm 200 liter vat kan ik tot nu toe gewoon een bad vullen zonder vooraf een boost te doen. Op een gegeven moment schakelt hij zelf gewoon naar vol vermogen en komt er nog steeds prima warm water uit.
Ik kan me voorstellen dat WH ook wel de beloofde levensduur wil waarmaken. Settings die door zelfverklaarde tweakers (zoals ikzelf) aangepast zijn en toch niet goed samengaan. Boost vergelijk ik dan met een snellader die een batterij tot 100% laadt. Het kan, maar verkort wel de levensduur. En levensduur is voor mij gezien de prijs uiteindelijk numero uno.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:12
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:45:
[...]

Hoeveel kuub gas stookte je nog met je cv in je ‘oude huis’?
1900m3 bij vlak stoken dat we ook met de WP doen. Inclusief SWW.

Huis 1910, 235m2, woonkeuken en badkamers met vloerverwarming. Woonkamer en overige kamers radiatoren. Isolatie dak uit 1982. Dubbelglas overal van 30 jaar oud tot 5 jaar oud. Wij wonen hier 4 jaar. Verbruik 0,28kW/graad gemiddeld. Dus als hoofdverwarming net aan niet genoeg.

Heb dus obv graaddagen bij +4gr 50% van de tijd en bij -3gr 75% van de tijd 100% capaciteit nodig en die krijg ik vanwege ontdooien niet. Ligt niet aan de WP maar aan het ontdooien. Ontdooien duurt wel te lang ondanks 100l buffer en de gebruikte energie uit het water moet je ook inhalen.

Dat is waar de BUH bijspringt voor verwarmen. Dat gebeurt enkele dagen. Vorst is het probleem niet. Probleem zijn de koude mistige dagen rond de vorst langs het IJsselmeer. Trekt de vorst door en vriest het water vast dan heeft de WP er minder last van. 14x ontdooien is een probleem; 7x ontdooien is prima. Ik had de BUH eerst alleen op back-up staan en wilde alleen boost doen wanneer nodig, maar dat werkt niet. Als de WP op het randje werkt val je er te vaak vanaf. BUH op Boost lost dat op. Kost een beetje; stabiliseert geweldig! Zit bij mij in de WEP. Maar moet dus zomers uit anders gaat die ongeveer 1x per 1-2 weken aan voor SWW. Kost niks. Heel ergerlijk, want is een maat voor het implementatie niveau.

Afgelopen winter werkte het heel slecht op Aan/Uit met stooklijn. In die regeling zitten heel veel wachttijden van 15min bij een modus verandering ervoor, erna of beide. Af en toe wordt die wachttijd verlengd naar 60min. Voor de wachttijden heeft mijn huis/WP geen tijd over. Dat kost te veel capaciteit als dat er 14x per dag bij komt. Lex Mumbo van FB gaf de tip om alleen de stooklijn te gebruiken. Lijkt hetzelfde want in de winter gaat de Aan/Uit hier nooit naar Uit. Maar de stooklijn zonder Aan/Uit is aanzienlijk stabieler en regelt aanzienlijk beter.

Het is heel goed mogelijk dat ik vanwege de krappe keuze van de WP meer software quirks zie dan anderen. Kan ook heel goed zijn dat ik alert ben op afwijkingen.

Ondertussen is Aan/Uit sinds april aangepast. Toen draaiden de pompen continue en nu gaan de pompen bij “geen vraag” toch uit. Hoopvol dat dit voor de winter ook is verbeterd. Ik zie geen reden waarom ik in voor en najaar van regeling zou moeten veranderen. Gelukkig kan dit zonder te bellen…..

In de loop van de winter zijn enkele radiatoren vergroot en de laatste moeten nog. Dat vermindert de te onttrekken energie uit de lucht niet (dus vermindert het bevriezen niet), maar verlaagt wel de aanvoertemperatuur, verhoogd wel de COP en daarmee de beschikbare energie tijdens herstel. Ik hoop daarmee de ontdooicycli beheersbaar te maken en 10% vermogen te besparen. Dat is dus deels WP vermogen maar veel BUH vermogen. Tikt dus extra aan.

We hebben nog twee airco’s en een sfeerhaard maar die gebruikten we normaal nooit. Maar we lopen geen risico om in de kou te zitten. Dat de hoofdverwarming tot aan de verbeteringen “net aan” is, is dus geen probleem qua comfort.

En over moduleren: deze WP is dus uiterst krap gekozen en nog steeds ben je bij 9gr op einde modulatie vanwege het oplopen van de COP. Krap kan, maar weet wat je doet. Doe het niet vanwege modulatieverhalen.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
Jailhouse schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Ik kan me voorstellen dat WH ook wel de beloofde levensduur wil waarmaken. Settings die door zelfverklaarde tweakers (zoals ikzelf) aangepast zijn en toch niet goed samengaan. Boost vergelijk ik dan met een snellader die een batterij tot 100% laadt. Het kan, maar verkort wel de levensduur. En levensduur is voor mij gezien de prijs uiteindelijk numero uno.
Die vergelijking gaat in dit geval totaal niet op. Deze functionaliteit zou prima zonder risico aan consumenten beschikbaar gesteld kunnen worden.

• HarDus
reiniero schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Onderhoudscontract zie ik meer als iets voor cv ketels. Die "moeten" elk jaar een beurt, rubbertjes vervangen etc. Voor een warmtepomp is dit niet nodig. Er valt gewoon weinig te onderhouden als het gewoon goed werkt. Als je zelf bij de buitenunit kan dan kan je hem eens schoonmaken, blad verwijderen etc. Zo`n contract kan wel handig zijn bij problemen, dat ze dan eerder kunnen komen.
“Er kan weinig mee mis en je hebt garantie” is een prima redenatie voor een grondgeplaatste WP. Het ergste dat er kan gebeuren is vervangen en dat is overzichtelijk ongeacht wie verantwoordelijk is.

Een BlackBird plaats je meestal op dak. De formele verantwoordelijkheid van WeHeat eindigt in Duizel in een B2B contract met de installateur.

Hoe is in je installateurs contract product garantie geregeld en wat als daar discussie over ontstaat bij koude. Apparaten gaan namelijk stuk bij gebruik. De aanleiding kan stilstand zijn maar dan merk je het niet. (Hier heeft All-E een waarschuwend voordeel; gebruik je het hele jaar). Bij problemen moet er iemand het dak op, wie betaalt dat, wie is dan beschikbaar en wie zorgt er voor dat de spullen daar komen.

Kan je er zelf makkelijk bij of ga je liever niet het dak op.

Met een contract heb je meer kans op garantie-coulance.

Dit waren mijn overwegingen om wel een contract te nemen.

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:34
[...]

Andersom is het met het handmatige schema (dat weheat zelf aanbied) ook een beetje zoeken. Als je de periode met een hoge temperatuur te lang maakt, slaat dat ding om de haverklap aan. Hij start namelijk al bij een delta T van 3 °C op de bottomtemperatuur. Met een douchebeurt zit je daar zo aan, waardoor hij op een middag zomaar vier keer kan aanslaan als je wat meer doucht of meer SWW-verbruik hebt.

Telkens boosten lijkt me idd ook niet echt ideaal voor de levensduur. Bij die nieuwe knop zou ik daarom een cooldown doen, waarbij hij gewoon rustig weer naar de ingestelde temperatuur gaat, in plaats van dat je onbeperkt achter elkaar kunt blijven verwarmen.

Ik heb het nu met een handmatig schema ingesteld op een uurtje naar 55 °C, daarna tot 15:00 uur op 50 °C en vervolgens standby op 40 °C. Daarmee lijkt hij bij mij het beste uit te komen en slaat hij niet om de haverklap aan.

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:16
Pr088 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Waar heb je dan last van als je geen SWW via WeHeat doet? Er is helemaal niks mis met het verwarmingssysteem (al vraag ik me af wanneer je die de laatste maanden hebt gebruikt ;) ).
Het enige wat ik kan bedenken is dat de ventilator bij mij blijft doordraaien na koelruns. Maar die vraag staat uit bij mijn installateur. En die kan er deze week mee aan de gang nu de bouwvak is afgelopen.
Buiten wat app issues, wat voor mij minimale impact heeft, heb ik zelf geen problemen met de WP. Die staat al maanden in stand-by mode. Over een paar maanden, gaan we weer lekker verwarmen met de WP en als het kouder wordt, zet ik hem weer op stooklijn. Dat is eigelijk de enige instelling, die ik met de app uitvoer. Via OT neemt de thermostaat het over. Dus ik ben zeer tevreden met mijn BB P80.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:39
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Andersom is het met het handmatige schema (dat weheat zelf aanbied) ook een beetje zoeken. Als je de periode met een hoge temperatuur te lang maakt, slaat dat ding om de haverklap aan. Hij start namelijk al bij een delta T van 3 °C op de bottomtemperatuur. Met een douchebeurt zit je daar zo aan, waardoor hij op een middag zomaar vier keer kan aanslaan als je wat meer doucht of meer SWW-verbruik hebt.

Telkens boosten lijkt me idd ook niet echt ideaal voor de levensduur. Bij die nieuwe knop zou ik daarom een cooldown doen, waarbij hij gewoon rustig weer naar de ingestelde temperatuur gaat, in plaats van dat je onbeperkt achter elkaar kunt blijven verwarmen.

Ik heb het nu met een handmatig schema ingesteld op een uurtje naar 55 °C, daarna tot 15:00 uur op 50 °C en vervolgens standby op 40 °C. Daarmee lijkt hij bij mij het beste uit te komen en slaat hij niet om de haverklap aan.
In mijn ervaring werkt een lage temperatuur prima. Ik heb zelf van 13:00-15:00 uur 47 graden en verder de hele dag 38 graden (300 liter vat). Zondagmiddag een legionellarun. Op die manier doet de BB80 één verwarmingsrun per dag, op het moment van maximale zon en lage prijzen. 8)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• wim.djp2008
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-09 08:35
Zie ook mijn bericht van 9 augustus 2026 11:57u over niet werkende android app.

Na een email van de installateur om de app te verwijderen en opnieuw te installeren op mijn android mobiel, werkte de app nog niet direct. Een paar uur later was alles weer zoals in het begin van juli 2026. De app werkt nu weer goed .

Waarom dit nu gebeurd begrijp ik niet.

• HarDus
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:45:
[...]

Bij de stand-by 40gr telt de bovenste temperatuur als trigger. Dwz als je alleen de “kop” nog warm hebt.

Bij de 55 en 50gr telt de onderste temperatuur ten minste ook op het starttijdstip. Dus bij het verlagen van de temperatuur krijg je toch een extra verwarmingsrun. En zoals @TomSt schreef en dan iedere keer als de bodem 3gr afwijkt. Dat is dus iedere keer bij het douchen. Bij mij staat het programma dus kort en niet lang!

Bij mij staat de temperatuur juist hoog, op 59 (bij 59 kan ik zien of er niet toevallig een “cloud-handje” geholpen heeft; gebruik dus nooit ronde getallen; wijs geworden. Zo zie je meer. Soms verbaas je je….) omdat ik daarmee meestal een tweede SWW run voorkom. Zomers lijkt 1 hoge run zuiniger dan 2 lage runs. Belangrijker, 1x naar hoge temperatuur kost mij ‘s winters minder verwarmingstijd verlies in de ontdooiperiodes. ‘s Winters loopt deze op het warmste tijdstip van de dag.

Stand-by staat op 44gr. Bij 44 en inzakken tijdens het douchen dan herstelt de P80 de temperatuur in het vat juist vóór het bereiken van ongeveer 38gr bovenin zolang er max 1 tegelijk doucht. Bedenk dat zodra je SWW gaat verwarmen er ook rotatie (menging dus) ontstaat in het vat.

Hier 200l boiler; 3 personen; incidenteel 4. 1-3 regen douches 13l/min. 120m3/jaar. Debiet knijpen leverde klachten op dus die oplossing was thuis snel weer weg.

PS: Nav de opmerking van @TomSt een ingeving,dank: ik ga mijn SWW programma op 15min zetten. Dat kan dat er dan een 3gr trigger komt, wordt dan tot 15min beperkt en daarmee ook dat de BUH gaat boosten omdat er bijvoorbeeld iemand gelijktijdig gaat douchen.

Is een hypothese, maar ik ga het proberen. Ipv 2 uur programmeren als omhullende er op vertrouwen dat een start-trigger voldoende is. Ik ga “programma’s” van 15min proberen!!

[ Voor 12% gewijzigd door HarDus op 12-08-2026 14:16 ]

• Pr088
Pepperoni schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:01:
Wij gaan waarschijnlijk over een maand of 3 een Weheat systeem krijgen via Saman/Eigen Huis. (moet de definitieve offerte nog tekenen).

Ze bieden uiteraard een onderhoudscontract(all in of basic), en ik heb totaal geen ervaring met zulke dingen. (eerste koophuis, eerste warmtepomp). Het klinkt mij vrij veel geld voor onderhoud en een 24/7 service die je hopelijk niet nodig gaat hebben. Wat zijn jullie ervaringen qua onderhoud en storingen?
Vraag goed na wat je krijgt en wat het kost. Ik dacht ook primair: niet nodig, zo'n ding heeft minder service nodig dan een cv-ketel. Klopt.

Mijn installateur komt één keer in de 2 jaar langs (€ 200, dus 100 per jaar) voor het doormeten van allerlei zaken, check op de ventilator, temperatuursensoren etc. Daarnaast een 24/7 storingsdienst inbegrepen.
Vond ik vergelijkbaar met een Energiewacht(-achtig) contract dat je vaak bij een cv hebt.

En hoe vaak heb je het nodig? Ik maar één keer, maar wel op Kerstavond. Dan ben je blij met een monteur die de telefoon opneemt en de boel verhelpt.

Eerlijk vond ik het ook best wel wat geld, maar ik had er ook wel wat voor over om goede service, reparatie en storingsdienst te krijgen. Ik heb er nog geen spijt van gehad.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• TomSt
HarDus schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:03:
[...]

Bij de stand-by 40gr telt de bovenste temperatuur als trigger. Dwz als je alleen de “kop” nog warm hebt.

Bij de 55 en 50gr telt de onderste temperatuur ten minste ook op het starttijdstip. Dus bij het verlagen van de temperatuur krijg je toch een extra verwarmingsrun. En zoals @TomSt schreef en dan iedere keer als de bodem 3gr afwijkt. Dat is dus iedere keer bij het douchen. Bij mij staat het programma dus kort en niet lang!

Bij mij staat de temperatuur juist hoog, op 59 (bij 59 kan ik zien of er niet toevallig een “cloud-handje” geholpen heeft; gebruik dus nooit ronde getallen; wijs geworden. Zo zie je meer. Soms verbaas je je….) omdat ik daarmee meestal een tweede SWW run voorkom. Zomers lijkt 1 hoge run zuiniger dan 2 lage runs. Belangrijker, 1x naar hoge temperatuur kost mij ‘s winters minder verwarmingstijd verlies in de ontdooiperiodes. ‘s Winters loopt deze op het warmste tijdstip van de dag.

Stand-by staat op 44gr. Bij 44 en inzakken tijdens het douchen dan herstelt de P80 de temperatuur in het vat juist vóór het bereiken van ongeveer 38gr bovenin zolang er max 1 tegelijk doucht. Bedenk dat zodra je SWW gaat verwarmen er ook rotatie (menging dus) ontstaat in het vat.

Hier 200l boiler; 3 personen; incidenteel 4. 1-3 regen douches 13l/min. 120m3/jaar. Debiet knijpen leverde klachten op dus die oplossing was thuis snel weer weg.

PS: Nav de opmerking van @TomSt een ingeving,dank: ik ga mijn SWW programma op 15min zetten. Dat kan dat er dan een 3gr trigger komt, wordt dan tot 15min beperkt en daarmee ook dat de BUH gaat boosten omdat er bijvoorbeeld iemand gelijktijdig gaat douchen.

Is een hypothese, maar ik ga het proberen. Ipv 2 uur programmeren als omhullende er op vertrouwen dat een start-trigger voldoende is. Ik ga “programma’s” van 15min proberen!!
Bij een programma van 15 minuten en daarna telkens een beetje verlagen? Ik heb hier een uur lang 55 graden ingesteld. Hij is dan meestal 20 tot 40 minuten bezig om die temperatuur te halen. Daarna staat hij tot 15:00 uur op 50 graden. Dan kan er rustig iemand douchen, want de temperatuur zakt niet zo snel onder de 47 graden. Mocht er daarna nog iemand douchen, dan start hij eventueel nog een extra run, maar dat komt bij ons niet vaak voor. We douchen normaal met ongeveer 6,5 liter per minuut.

Als je hem bijvoorbeeld 15 minuten op 55 graden zet en daarna meteen naar 40 graden laat gaan, stopt hij na die 15 minuten ook gewoon met verwarmen. Hij breekt de run dan dus af, terwijl hij misschien nog helemaal niet op temperatuur is.

Ik heb het hier één keer meegemaakt dat ik zelf stond te douchen terwijl hij op standby van 40 graden stond. Toen sprong hij tijdens het douchen aan. Daarna heb ik geen moment koud water gehad en hij was ondertussen alweer op vol vermogen aan het verwarmen. Dat werkt dus eigenlijk prima.

• HarDus
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Bij een programma van 15 minuten en daarna telkens een beetje verlagen? Ik heb hier een uur lang 55 graden ingesteld. Hij is dan meestal 20 tot 40 minuten bezig om die temperatuur te halen. Daarna staat hij tot 15:00 uur op 50 graden. Dan kan er rustig iemand douchen, want de temperatuur zakt niet zo snel onder de 47 graden. Mocht er daarna nog iemand douchen, dan start hij eventueel nog een extra run, maar dat komt bij ons niet vaak voor. We douchen normaal met ongeveer 6,5 liter per minuut.

Als je hem bijvoorbeeld 15 minuten op 55 graden zet en daarna meteen naar 40 graden laat gaan, stopt hij na die 15 minuten ook gewoon met verwarmen. Hij breekt de run dan dus af, terwijl hij misschien nog helemaal niet op temperatuur is.

Ik heb het hier één keer meegemaakt dat ik zelf stond te douchen terwijl hij op standby van 40 graden stond. Toen sprong hij tijdens het douchen aan. Daarna heb ik geen moment koud water gehad en hij was ondertussen alweer op vol vermogen aan het verwarmen. Dat werkt dus eigenlijk prima.
Dank je voor je commentaar. Dus de tijd moet daadwerkelijk de “omhullende” zijn wat ik ook al dacht. Dan helpt dat niet en bespaar ik mij de moeite. Als tijdens die langere tijd iemand gaat douchen springt naast de WP ook de BUH bij, … , af en toe.

SWW-dom werkt veel slimmer dan SWW-smart. Alleen niet per sé overdag en dat is wat je afdwingt. Zodra ik batterijen heb mag ‘s zomers SWW naar “dom”. Dan is “overdag” alleen nog ‘s winters nodig voor de WP-beschikbaarheid en voor de COP.

En zo kom je weer uit bij drie modi, drie tabellen voor alle parameters: winter, zomer, vakantie.

En dan die modi beschikbaar maken extern of achter de drie puntjes … Een extra keuze onder “geavanceerde data” een extra knopje “geavanceerde modi”. Krijgen we na de “ontdekking van de week” ook de “ontdekking van het seizoen”. @Weheat : gratis tips.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:27
Tweede dag dat WeHeat Intelligence actief is en beide dagen wordt het boilervat tot 64 graden opgewarmd.
Beide dagen wordt ook kortstondig het verwarmingselement gebruikt.

In theorie zou het dus zomaar kunnen zijn dat als er geen zon is dat WeHeat Intelligence anders beslist.
We gaan het beleven.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:17
Dit is wel slecht zeg. De Sparrow heeft gisteren 2 uur op 40kW gedraaid volgens de app en die waarde is ook in HA opgenomen. Tot zover de statistieken dus die voor dit jaar waardeloos zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door QuestionMarc op 12-08-2026 16:21 ]

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 11:14

ComPeter

iddqd idkfa

QuestionMarc schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:19:
Dit is wel slecht zeg. De Sparrow heeft gisteren 2 uur op 40kW gedraaid volgens de app en die waarde is ook in HA opgenomen. Tot zover de statistieken dus die voor dit jaar waardeloos zijn.
In HA kan je dit aanpassen

Instellingen/Hulpmiddelen/Statistieken, zoek op entiteit die rare waarde geeft
Klik op ¨helling met pijtje¨ icoon.
Klik op uitschieters, pas waarde aan

Succes

iddqd idkfa

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:17
ComPeter schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:29:
[...]

Succes
Ja heb het al gevonden. Maar in de Weheat app staat het dus ook fout.

Waar ik me dan weer zorgen om maak: hoe kan dit ineens?

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58
ComPeter schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:29:
[...]

Succes
Dit heb ik ook gedaan, echter blijft de waarde van de identiteit gelijk en de grafiek van de identiteit ook.

Of is de aanpassing alleen voor uitgebreide grafieken? En het energiedashboard?

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:45:
[...]

Hoeveel kuub gas stookte je nog met je cv in je ‘oude huis’? Hier is de woning inmiddels best goed nageïsoleerd, maar de ramen en nieuwe kozijnen laten nog even op zich wachten.

Hier zat ik op ongeveer 1.700 m³ per jaar, waarvan naar schatting 300-400 m³ voor SWW was. Dat was nog met een hele oude Nefit EcomLine uit 2002. We stookten maximaal 19 °C en hadden ’s nachts een verlaging.

Nu met de warmtepomp zal de nachtverlaging in ieder geval verdwijnen en verwacht ik de temperatuur op 19,5 of 20 °C te zetten. Op de koudste dagen kan dat misschien wat lager worden, naar 19 of 18,5 °C als blijkt dat hij de 20 °C moeilijk kan volhouden. Ik hoop na komende winter bij de volgende winter ook HR+++ glas en kunststof kozijnen binnen te hebben.

De WP staat hier parallel met een extra cv-pomp. Dat is blijkbaar de manier waarop deze installateur het doet met normale radiatoren, omdat die dicht kunnen en je anders niet genoeg flow hebt. Niet dat we in de woonkamer ooit de radiatoren dicht zullen zetten. Het huis heeft sowieso een flinke overkill aan radiatoren, waardoor het met lage temperaturen nog goed warm te krijgen is. In de woonkamer hangt bijvoorbeeld bijna 4 meter lange knoepert van een radiator en daarnaast nog eentje van ruim 3 meter.

Ben dus erg benieuwd hoe de WeHeat het straks gaat doen en of ik op de koudste dagen toch het element in de boost nodig ga hebben.
Had hier ook een Nefit met 1800-2000 kuub gas. Paar jaar hybride gedraaid met Elga Ace en sinds 2 jaar de Blackbird. Voorheen in huis op 19-20 graden en nu in de winter 21-22 graden...en nu in de zomer ondanks dat het buiten 30 graden is binnen ook 23 graden, zonder airco, wel overal vloerverwarming en dat op stroom van de zonnepanelen. Enige waar de warmtepomp moeite mee heeft, maar daar hebben ze allemaal last van is veel defrosts als het buiten 0-5 graden is, geen wind en mistig....dan heeft ie het zwaar. Verder erg tevreden. Moet er niet aan denken om nu 1800 kuub gas voor 1 euro 50 te moeten inkopen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• TomSt
jeroendh schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:09:
[...]

Dit heb ik ook gedaan, echter blijft de waarde van de identiteit gelijk en de grafiek van de identiteit ook.

Of is de aanpassing alleen voor uitgebreide grafieken? En het energiedashboard?
Dit is wat AI mij gisteravond kon vertellen. Ik heb het uiteindelijk alleen voor elkaar gekregen om de waardes goed te krijgen in het Energy Dashboard, mijn eigen shanky card en een andere custom HACS graph card.

Ik heb nog geprobeerd om de state van de sensor zelf aan te passen, zodat die ook daadwerkelijk de juiste waarde aangeeft. Dat werkt helaas niet blijvend: zodra WeHeat nieuwe data naar Home Assistant stuurt, springt de sensor direct weer terug naar de verkeerde waarde.

Met de eerder aangegeven oplossing heb ik dus ongeveer de helft kunnen fixen. De grafieken en dashboards die ik zelf gebruik kloppen nu weer, maar de onderliggende sensorwaarde vanuit WeHeat blijft fout binnenkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5SeQxg8Fp8B8Y_Wqvg260f1uyw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5kTj6Efhzf2PGmV6aLOkIm9N.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRYYoVe8gTx8UL5h0a2HRfqwzdI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f8Id2zvWjoDSY5SI1bKAIma9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHq6EOHU0V78wDRUAbZ3MRN30Cw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOTxXhG4ulrdicTvrKKl484Y.jpg?f=fotoalbum_tile
Tijgerkracht schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:34:
[...]

Had hier ook een Nefit met 1800-2000 kuub gas. Paar jaar hybride gedraaid met Elga Ace en sinds 2 jaar de Blackbird. Voorheen in huis op 19-20 graden en nu in de winter 21-22 graden...en nu in de zomer ondanks dat het buiten 30 graden is binnen ook 23 graden, zonder airco, wel overal vloerverwarming en dat op stroom van de zonnepanelen. Enige waar de warmtepomp moeite mee heeft, maar daar hebben ze allemaal last van is veel defrosts als het buiten 0-5 graden is, geen wind en mistig....dan heeft ie het zwaar. Verder erg tevreden. Moet er niet aan denken om nu 1800 kuub gas voor 1 euro 50 te moeten inkopen.
Hier wel nog die oude lompe ledenradiatoren en op zolder twee type 22’s. Die op zolder moesten vroeger echt flink aan de bak, maar sinds de isolatie van een paar jaar geleden staat er één permanent uit. Als ik de andere vol open draai, krijg ik de ruimte nog steeds met gemak naar 25 graden. Echt bizar hoeveel verschil dak en spouw isolatie maakt.

Ik ben wel benieuwd hoe de P80 het hier gaat redden. Het berekende warmteverlies bij -10 °C is nog 9,2 kW, dus dat ligt boven wat de 8 kW P80 bij -10 °C kan leveren. Daar zal waarschijnlijk het boostelement voor nodig zijn. Voor de rest draaide de oude cv-ketel eigenlijk altijd met ruim onder de 50 °C aanvoer. Alleen bij -5 °C of lager ging het richting de 50 °C, maar daarmee kreeg ik het huis altijd prima warm. Dat was bovendien mét nachtverlaging, wat ik nu niet meer ga doen.

Wat ik hier ook interessant vind: we zitten aan de zee in Noordoost-Groningen, dus mistige dagen in de winter hebben we hier vaak genoeg. Ik ben daarom ook wel benieuwd hoe de P80 zich gaat gedragen met ontdooien bij dat soort weer, zeker omdat de installatie hier parallel is uitgevoerd. Dat wordt voor mij nog wel een interessante test komende winter.

Wat ik nog wel spannend vind, is dat de warmtepomp hier parallel is geïnstalleerd. Serie was volgens de installateur geen optie, terwijl dat voor hem juist makkelijker was geweest. Ik lees hier toch regelmatig dat parallel niet per se de beste optie is.

Maar als de nieuwe ramen er hopelijk eind winter komen, en anders in het voorjaar of de zomer, zou het warmteverlies bij -10 °C volgens de berekening nog maar rond de 4,5 kW liggen. Dan kan die P80 in principe heerlijk rustig draaien. Daar ben ik vooral benieuwd naar.

[ Voor 37% gewijzigd door TomSt op 12-08-2026 18:24 ]

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:33
Tijgerkracht schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:34:
[...]

Moet er niet aan denken om nu 1800 kuub gas voor 1 euro 50 te moeten inkopen.
Ik moet er ook niet aan denken om te gaan stoken met dit weer.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:12
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Volgens mij kreeg ik eergisteren zelfs de melding dat mijn warmtepomp nog nooit online was geweest. 😂

[Afbeelding]
Had ik ook. Stond wel even verbaasd naar die melding te kijken ..

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Mg4gebruiker
[...]

Wat jij bedoelt is de boostknop. Die belast de compressor. Waar het nu over gaat is de boost functie. Itt de backup functie, die alleen actief wordt als de WP uitvalt, zorgt de boost functie bij regulier gebruik van de WP voor een verhoogd energieverbruik.

Overigens, als je de boostknop gebruik voor snel warm water dan kan je dit proces wel knijpen door de WP op een lage stand te zetten. Dan verlaag je de piekbelasting op de WP.

• TTSS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:26
MichielFRL schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:11:
Tweede dag dat WeHeat Intelligence actief is en beide dagen wordt het boilervat tot 64 graden opgewarmd.
Beide dagen wordt ook kortstondig het verwarmingselement gebruikt.

In theorie zou het dus zomaar kunnen zijn dat als er geen zon is dat WeHeat Intelligence anders beslist.
We gaan het beleven.
Ik heb WI inmiddels alweer uitgeschakeld. Het boilervat wordt tot een te hoge temperatuur verwarmd en bovendien op een tijdstip waarop de stroom nog lang niet op zijn goedkoopst is. Met mijn handmatige instelling verwarm ik het vat op gunstigere tijden en tot een lagere temperatuur, waar wij meer dan voldoende aan hebben. Op basis van deze ervaring heb ik mijn verwachtingen wat betreft WI naar beneden bijgesteld.

Na het uitschakelen van WI is de functie ook direct verwijderd uit de app en kan ik deze niet meer inschakelen.

Hopelijk heeft de rest betere ervaringen 🙂

[ Voor 6% gewijzigd door TTSS op 12-08-2026 23:18 ]

• roland91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03
Ik heb een Sparrow van iets meer dan 6 maanden oud. Is bij jullie de antenne-schroef ook al aan het roesten? Lijkt me dat dit met een rvs schroef te voorkomen was geweest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJUnmV1B7EXhjVkZVajDj3Nsuh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jO4d6A6C1eBEjDBPp6m6kPIB.jpg?f=fotoalbum_large

• Barca
  • Laatst online: 22:17

Barca

In Search Of Sunrise

Pr088 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:07:
[...]

Vraag goed na wat je krijgt en wat het kost. Ik dacht ook primair: niet nodig, zo'n ding heeft minder service nodig dan een cv-ketel. Klopt.

Mijn installateur komt één keer in de 2 jaar langs (€ 200, dus 100 per jaar) voor het doormeten van allerlei zaken, check op de ventilator, temperatuursensoren etc. Daarnaast een 24/7 storingsdienst inbegrepen.
Vond ik vergelijkbaar met een Energiewacht(-achtig) contract dat je vaak bij een cv hebt.

En hoe vaak heb je het nodig? Ik maar één keer, maar wel op Kerstavond. Dan ben je blij met een monteur die de telefoon opneemt en de boel verhelpt.

Eerlijk vond ik het ook best wel wat geld, maar ik had er ook wel wat voor over om goede service, reparatie en storingsdienst te krijgen. Ik heb er nog geen spijt van gehad.
Ik sluit me hierbij aan @Pepperoni n.a.v. je vraag over het onderhoudscontract. Ik betaal 15 euro per maand dus 180 per jaar. Mijn CV ketel kostte ook jaarlijks rond dat bedrag, alleen is de warmtepomp controle 1x per 2 jaar en niet jaarlijks. Punt is alleen... het is een soort van verzekering... als er wel een storing is op (mooi gesproken) kerstavond, wil je gewoon dat het snel is opgelost. En wie ga je dan bellen? Bedrijven anders dan degene die hem heeft geïnstalleerd zullen sowieso niet willen komen. En de installateur die hem heeft geïnstalleerd kan er op wijzen dat je een onderhoudscontract had moeten hebben etc.

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:54
wim.djp2008 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 13:32:
Zie ook mijn bericht van 9 augustus 2026 11:57u over niet werkende android app.

Na een email van de installateur om de app te verwijderen en opnieuw te installeren op mijn android mobiel, werkte de app nog niet direct. Een paar uur later was alles weer zoals in het begin van juli 2026. De app werkt nu weer goed .

Waarom dit nu gebeurd begrijp ik niet.
Mijn installateur gaf aan dat Weheat wijzigingen heeft aangebracht in de app in verband met Weheat Intelligence. Daardoor reageerde de app niet goed. Dat probleem is nu opgelost.

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

robmoh schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:07:
[...]

Mijn installateur gaf aan dat Weheat wijzigingen heeft aangebracht in de app in verband met Weheat Intelligence. Daardoor reageerde de app niet goed. Dat probleem is nu opgelost.
De data van 11 augustus is nu ook weer correct in de WeHeat app!

• TomSt
Barca schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 06:59:
[...]

De data van 11 augustus is nu ook weer correct in de WeHeat app!
Yes, hier ook! Alleen zijn m’n eigen HA-grafieken nu weer compleet overstuur. 😅 Dat is gelukkig vrij makkelijk te fixen met de outliers, dus dat is weer goed gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA5Ihr_iV3AgjT61mm6ZVCQHm18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBO44RCR2MX55T5TuFO1iCk0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxeDXupOAv_aCt0COL1EbqaeT04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/voABJCdtH96o6s9MshuAvXcq.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zie nu ook een nieuw CO₂ weetje in de Weheat-app, waarbij de besparing wordt vergeleken met bijvoorbeeld een autorit. Daaronder staat nu de besparing van de huidige maand, in plaats van steeds de besparing van de vorige maand.

Ik snap alleen niet helemaal hoe ze op 208 kWh komen. Voor DHW komen wij zelf op zo’n 50 à 60 kWh uit deze maand, maar veel meer dan dat is het volgens mij niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYl38bgWz9FUmi0ChlZ17SCKBqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiHbCVcUPfUV0fF5xAKBTFlw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73acuCXPGUMnbq5xIbi2UMmwU3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EckGNzsbVk10wmmGMacM90X4.jpg?f=fotoalbum_tile
Nu nog een “dit heb je bespaard ten opzichte van wanneer je op gas had gestookt” en dan zou het helemaal mooi zijn. Volgens mij heb ik zoiets al eens gezien bij mensen die bij de eerste 100 beta testers van Intelligence zaten, volgens mij was dat een berekening van de besparing in euro’s. Dat zou ik zelf wel een mooie toevoeging vinden. Volgens mij hebben andere merken, zoals De Warmte en Quatt, dit ook al?

[ Voor 8% gewijzigd door TomSt op 13-08-2026 08:18 ]

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

TomSt schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:15:
Nu nog een “dit heb je bespaard ten opzichte van wanneer je op gas had gestookt” en dan zou het helemaal mooi zijn. Volgens mij heb ik zoiets al eens gezien bij mensen die bij de eerste 100 beta testers van Intelligence zaten, volgens mij was dat een berekening van de besparing in euro’s. Dat zou ik zelf wel een mooie toevoeging vinden. Volgens mij hebben andere merken, zoals De Warmte en Quatt, dit ook al?
Dat is er eigenlijk al als je naar links scrollt in bovenaan. Hoeveel gas is natuurlijk ook afhankelijk van welke ketel en of het hybride is of niet, dus wat hier staat is algemener.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0RXHySuHlDRVn5FUqJB95z7gT4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrZRJMAnD7STspi2SMXbTYS3.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 18% gewijzigd door Barca op 13-08-2026 08:24 ]

• TomSt
Barca schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:23:
[...]

Dat is er eigenlijk al als je naar links scrollt in bovenaan. Hoeveel gas is natuurlijk ook afhankelijk van welke ketel en of het hybride is of niet, dus wat hier staat is algemener.

[Afbeelding]
Jij ziet daar echt iets in euro’s qua besparing? Ik zie alleen “zoveel zuiniger op toppunt van de maand dan gas” bovenaan, zoals op jouw screenshot. Daarna komt bij mij alleen het nieuwe CO₂-weetje en vervolgens de referralcode voor de €100-actie.

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

TomSt schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:30:

Jij ziet daar echt iets in euro’s qua besparing? Ik zie alleen “zoveel zuiniger op toppunt van de maand dan gas” bovenaan, zoals op jouw screenshot. Daarna komt bij mij alleen het nieuwe CO₂-weetje en vervolgens de referralcode voor de €100-actie.
Nee dat niet. Maar iedereen heeft een ander gascontract, de een heeft nog cv de ander is hybride de ander FE, ik vind het wel goed dat ze geen bedrag noemen eigenlijk. Nu helemaal gezien komende extra heffingen op gas en de schommelende prijzen.

• TomSt
Barca schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Nee dat niet. Maar iedereen heeft een ander gascontract, de een heeft nog cv de ander is hybride de ander FE, ik vind het wel goed dat ze geen bedrag noemen eigenlijk. Nu helemaal gezien komende extra heffingen op gas en de schommelende prijzen.
Zit wat in inderdaad, maar ik ben toch van mening dat een indicatie van “dit heb je bespaard” wel iets toevoegt. Ik heb het nu zelf in Home Assistant gebouwd, met de energieprijzen die we op dit moment op ons contract hebben. In de toekomst pak ik gewoon een tarief dat we dan waarschijnlijk zouden hebben gehad, die informatie is makkelijk genoeg te vinden.

Voor WeHeat zou je dan inderdaad met een gemiddelde gasprijs moeten rekenen. Dat zal waarschijnlijk altijd iets afwijken van wat je daadwerkelijk betaald zou hebben als je nog op gas had gestookt, maar het geeft in ieder geval een mooie indicatie van de besparing.

Mijn berekening in HA houdt daarbij ook rekening met hoeveel energie rechtstreeks groen is opgewekt en hoeveel er via het net is gegaan. Dat haal ik realtime uit de MID-meter en de Modbus-integratie van m’n zonnepanelen. Geeft daardoor wat mij betreft een veel realistischer beeld van de daadwerkelijke besparing.

• Pr088
TTSS schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Ik heb WI inmiddels alweer uitgeschakeld. Het boilervat wordt tot een te hoge temperatuur verwarmd en bovendien op een tijdstip waarop de stroom nog lang niet op zijn goedkoopst is. Met mijn handmatige instelling verwarm ik het vat op gunstigere tijden en tot een lagere temperatuur, waar wij meer dan voldoende aan hebben. Op basis van deze ervaring heb ik mijn verwachtingen wat betreft WI naar beneden bijgesteld.

Na het uitschakelen van WI is de functie ook direct verwijderd uit de app en kan ik deze niet meer inschakelen.

Hopelijk heeft de rest betere ervaringen 🙂
Het is een pilot hè. Logisch dat nog niet alles goed loopt. Uitschakelen betekent niet meer meedoen en geen data meer doorgeven voor verbetering. Ik blijf gewoon zitten. Gisteren ging mijn SWW om 11 uur i.p.v. 13 uur. Scheelde inderdaad 10ct in de prijs. Maar op 0,91 kWh... Ik ben weer 9 cent armer >:).

Maar goed, het staat je vrij om niet mee te doen in de pilot.

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 13-08-2026 09:11 ]

• mhurk
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13-08 10:20
TomSt schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:15:
[...]

Yes, hier ook! Alleen zijn m’n eigen HA-grafieken nu weer compleet overstuur. 😅 Dat is gelukkig vrij makkelijk te fixen met de outliers, dus dat is weer goed gekomen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie nu ook een nieuw CO₂ weetje in de Weheat-app, waarbij de besparing wordt vergeleken met bijvoorbeeld een autorit. Daaronder staat nu de besparing van de huidige maand, in plaats van steeds de besparing van de vorige maand.

Ik snap alleen niet helemaal hoe ze op 208 kWh komen. Voor DHW komen wij zelf op zo’n 50 à 60 kWh uit deze maand, maar veel meer dan dat is het volgens mij niet.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben ook al een paar dagen aan het stoeien met die Weheat data, in de app lijkt het nu weer goed en de correcties die ik in HA had gedaan zijn weer een beetje in de war. Maar ik (met wat hulp van Claude) heb een tooltje gemaakt om dit soort spikes in HA te fixen. Wellicht handig om te gebruiken of om op voort te borduren: https://github.com/mhurk/weheat-stats-fix
(algemeen advies: pas wel een beetje op met het fixen van data in HA, zeker bij cumulatieve sensoren. Eerst backuppen dus)

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:43
“dit heb je bespaard ten opzichte van wanneer je op gas had gestookt”

Ik heb die berekening een jaar in Homey gehad en er uitgehaald. Ik vind het totaal niet relevant meer nu ons huis gasloos is.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:33
mhurk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

Ik ben ook al een paar dagen aan het stoeien met die Weheat data, in de app lijkt het nu weer goed en de correcties die ik in HA had gedaan zijn weer een beetje in de war. Maar ik (met wat hulp van Claude) heb een tooltje gemaakt om dit soort spikes in HA te fixen. Wellicht handig om te gebruiken of om op voort te borduren: https://github.com/mhurk/weheat-stats-fix
(algemeen advies: pas wel een beetje op met het fixen van data in HA, zeker bij cumulatieve sensoren. Eerst backuppen dus)
Je kan in principe gewoon naar je Developer Tools -> Statistics -> je electricity used statistics knopje -> Outliers -> en dan in overzicht de uitschieters weghalen toch?

Verder wel wat irritant. Ik zou wel naar total ipv total_increasing kunnen zetten maar dat lost probleem van spikes ook niet echt op. Had gehoopt dat het nu beetje stabiel was, maar hopelijk vanaf nu wel echt dan.

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

Succes

iddqd idkfa

• mhurk
  • Laatst online: 13-08 10:20
Barryvdh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:45:
[...]

Je kan in principe gewoon naar je Developer Tools -> Statistics -> je electricity used statistics knopje -> Outliers -> en dan in overzicht de uitschieters weghalen toch?

Verder wel wat irritant. Ik zou wel naar total ipv total_increasing kunnen zetten maar dat lost probleem van spikes ook niet echt op. Had gehoopt dat het nu beetje stabiel was, maar hopelijk vanaf nu wel echt dan.
Klopt, maar daar had ik in eerste instantie niet al te veel succes mee. Het waren ook meerdere sensoren die niet goed waren (dhw, standby, en later ook nog veel untracked consumption wat op zich ook raar is). Ik had verwacht dat het opgelost was na dat gedoe van vorig jaar. Weet jij wat de oorzaak was van deze spikes?

• TomSt
In de WeHeat app gaat er bij mij nog steeds iets mis met de jaarweergave. De totalen van de sensoren richting HA kloppen wel, maar in de WeHeat app wordt de jaarweergave niet goed weergegeven. De maand en dagweergave lijken wel gewoon te kloppen. Hebben meer mensen dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4YlSdcoTEKkrZ4r2imgonPqrjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3xxJGJZsOL5ZxKIJuse9eB7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neWI0ngsSCfVp3zbOApQ7GjzWyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KfpBOPMilMnf6g7NIASfFPY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOPgbH8sAdxHDQhvNxH6R7c2IBQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ku75u8akJPrhOPslvTW9sxF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVYCDCJ5vviHFL2DNJ4_E0v95Cc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHGi2bGSeOi9L0NdryGGV3cV.jpg?f=fotoalbum_tile

• RNacoustics
TomSt schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:11:
In de WeHeat app gaat er bij mij nog steeds iets mis met de jaarweergave. De totalen van de sensoren richting HA kloppen wel, maar in de WeHeat app wordt de jaarweergave niet goed weergegeven. De maand en dagweergave lijken wel gewoon te kloppen. Hebben meer mensen dit?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij nog steeds vreemde waardes vanuit WH. Zie zelfs negatieve vermogens voorbij komen. Terwijl mijn BB op zomerreces is. :Z

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• HarDus
Hou er bij jullie HA berekeningen rekening mee dat de WeHeat energie data netto zijn. Zij meten warmte energie en berekenen E volgens de WP norm exclusief o.a. ventilator, electronica en WEP. Die data wordt niet gecorrigeerd. Het verschil in je meterkast is groot! Het verschil is niet lineair met het gebruik. Bij lager verbruik is de afwijking hoger. Bij hogere COP is de afwijking groter, bruto.

Bruto is het verschil, sinds eind september 2025; nog anderhalve SWW maand te gaan:

HomeWizard 3 fases meter op 2 WP groepen: 5553kWh

WeHeat app E kWh: 4.648kWh

Verschil: 5553/4648=1,195 dus bijna 20% hoger. De netto COP van gemiddeld 3,9 ligt dus bruto 16% lager op 3,3.

Verschil alleen SWW juni-juli: 105,11kWh (HW)/78,8=1,334 dus 33% hoger. De bruto COP is dus 25% lager: norm COP netto 3,5 is 2,6 in de meterkast. Niet vreemd. SWW maken is net iets voordeliger dan gas, maar kan wel 7-8 maanden van schone energie.

In jan-feb met CV, BUH boost en SWW: 1445/1235=1,17 dus 17% hoger en de COP van 3 dus 14,5% lager nl 2,6. Kortom, tijdens je stookmaanden ligt het dicht bij het gemiddelde. Tijdens de SWW maanden zijn de afwijkingen 1,5x groter omdat het verbruik heel laag is en het niet-gecorrigeerde gedeelte relatief groot.

Straks in oktober zie je COP waarden van 6 in de app bij milde temperaturen buiten en lage aanvoertemperaturen. De WP ten voeten uit. Is fantastisch maar gaat over heel weinig warmte en bruto is het 4,75. Niet erg, leuk voor de marketing, maar januari is 25% van het verbruik. Dec+Feb is 30% en Nov+Mrt is 25%. Samen 80% waarin het werkelijk moet gebeuren en waar de COP net onder het gemiddelde ligt van 3,3.

Ik reken voor de besparing met gas-m3/E-kWh conversie met graaddagen correctie van een graaddagen melding uit de buurt. Ik verwacht uit te komen op bijna 5700kWh; oud verbruik 1900m3 dwz 3 meer in eenheden. Ik corrigeer niet voor SWW die eigenlijk constant is. Ons verbruik is 0,28kWh-warmte!/graaddag gemiddeld inclusief SWW (bepaald in jan-mrt 2024 obv gas) (voor graaddagen, zie minder gas.nl).

Kom je op een gas/E conversie uit die lager ligt (lagere aanvoertemperatuur, vloerverwarming met isolatie er onder) dan wordt het netto-bruto verschil groter!

Bovenstaande afwijkingen hebben niks met WeHeat van doen, maar is de normberekening die zij toepassen voor de COP. Dat doen in principe alle fabrikanten zo. Dat maakt het vergelijkbaar. Wel zijn de Jip-en-Janneke vergelijkingen met absolute besparingen fout. Ik vind dit voor de Jippen en Jannekes van deze wereld niet educatief. Eerst helder rekenen (dat mag gewoon goed), dan de fuzzy getallen uitleggen en dan presenteren. Mag in een grafiek, een plaatje, vergelijking, emoticon of badges. Als het de energietransitie over de muur trekt is dat allemaal prima.

Je mag het doen voor het geld, voor een badge of voor de lol, als je maar de verstandige keuze maakt zodra je wat nieuws koopt of anders het oude helemaal op maakt.

In geld variëren de percentages mee dan de absolute besparing:

De jaar-op-jaar besparing uit HomeWizard is rond €1300. 10% van de installatie kosten: prima! Of de jaar-op-jaar besparing: tariefverhouding: 1,254/0,184=6,8 dus gas-E conversie/ tariefverhouding: 3/6,8=0,44 dus 56% is de besparing.

Of actueel dit in-dit-jaar 1,09/0,184=5,92 dus 3/5,92=0,51 dus 49%

Of komend jaar, beide geschat 1,5/0,28=5,36=0,56 dus 44% bespaart straks. Lijkt minder, maar de besparing gaat wel over gas dat dan 20% duurder is dus de absolute besparing blijft €1300.

Ik probeer door COP verbetering de ontdooiperiode beter hanteerbaar te maken en dat levert ook BUH besparing: 500-700kWh/jaar: 600x0,2=120€120. Qua prestatie belangrijker dan de besparing.

In CO2 blijft het bij het equivalent van 1900m3 gas per jaar. Ieder jaar, want cumulatief. Hoe eerder hoe beter.

Ik ben nu (nog steeds) bezig met PV en batterijen wat bij een WP en een EV nog steeds zeer lonend is. Die besparing op E reken ik toe aan die investering. Doel is eigen verbruik en vermindering piekbelasting in Januari tot het niveau vóór EV en vóór WP. Wij gebruiken nu 5x meer E in januari. Daar gaat weinig af met PV. Maar ik kan wel het net ontlasten met batterijen en anti-cyclisch afnemen, dat vermindert de transitie investeringen in het net en qua vermogen en 8m direct dus ook CO2. En het loont ook nog.

Na EV, WP, PV en batterijen loont verder isoleren alleen nog voor comfort en onderhoud. Wet van de verminderde meerwaarde. Wat je het eerst doet, levert het meeste op. De volgorde maakt niet uit. Daarom zit de grootste besparing in welke volgorde je het snelst kan doen. Want gemiste besparing komt niet meer terug. Zeker niet in CO2 of comfort.

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:17

Johnny E

Dôh !!

Zijn er mensen hier die de combi Weheat en een Honeywell Lyric T6 thermostaat hebben?

If so wat geeft de thermostaat aan als gekoppeld systeem? Bij mij geeft deze aan aan gas te zijn gekoppeld.

Gebruik Opentherm tussen beide.

Specs!

• Stephanv
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 19-08 20:51
Hi,

nieuw op dit forum maar sinds april 26 in bezit van een full electric sparrow p60 van WeHeat. Kan de installatie door HoppenBrouwers erg aanbevelen, top geregeld. (Al had ik bij CoolBlue besteld en werd de energie tak net overgenomen rond mijn installatiedatum).

tot nu toe zeer tevreden over het systeem, benieuwd naar de winter. Echter zie ik in mijn weheat app dat de warmtepomp afgelopen dinsdag 103kwh in 1 uur heeft verbruikt, na dit te checken in mijn energie-app zie ik dat deze data niet klopt. Hebben meer mensen hier last van en is dit zelf op te lossen, want hierdoor komt het bijhouden van het verbruik in de knoop.

Ik hoor het graag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJTw9iRbMwx9rucoWq_tpMIqs40=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/m5NFEmE23McF0hVODgyzyDlu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toyYHSBF1h0UVT83tTgJNREUnCg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tg90DVAC3GRm8p04ZG0I7rXY.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 48% gewijzigd door Stephanv op 13-08-2026 12:35 ]

• Stephanv
  • Laatst online: 19-08 20:51
Johnny E schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:07:
Zijn er mensen hier die de combi Weheat en een Honeywell Lyric T6 thermostaat hebben?

If so wat geeft de thermostaat aan als gekoppeld systeem? Bij mij geeft deze aan aan gas te zijn gekoppeld.

Hi Johnny E,

Hier ook full electric met dr T6. Deze geeft inderdaad Gas aan als instelling. Er is ook geen andere optie voor te kiezen.

werkt prima toch?

• Johnny E

Johnny E

Dôh !!

Werkt inderdaad prima.

De Honeywell installatie handleiding geeft echter aan dat er een mogelijkheid is om koeling in te schakelen vanaf de thermostaat. Deze optie zie ik echter niet en ik vroeg me af of dit komt omdat de thermostaat gas aangeeft.

Ik heb nog niet gecontroleerd welke aansluit schema de installateur heeft gebruik maar de Honeywell unit.

Specs!

• tc_bakker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:48
Sinds kort ook een Weheat gebruiker.

Weet iemand straks of het met Weheat intelligence mogelijk wordt om je SWW op te warmen gematched met de opbrengst van de zonnepanelen? Als voorbeeld: Ik wek op enig moment 2500watt op (zonnige dag), dan wil ik niet dat de BB op 3500watt gaat staan werken maar op 2500watt. In de winter wordt dat wat lastiger dus daar zullen back-off timers oid in moeten zitten, ook op bewolkte dagen bijvoorbeeld.

• Gameboy
  • Laatst online: 19:14
tc_bakker schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:02:
Sinds kort ook een Weheat gebruiker.

Weet iemand straks of het met Weheat intelligence mogelijk wordt om je SWW op te warmen gematched met de opbrengst van de zonnepanelen? Als voorbeeld: Ik wek op enig moment 2500watt op (zonnige dag), dan wil ik niet dat de BB op 3500watt gaat staan werken maar op 2500watt. In de winter wordt dat wat lastiger dus daar zullen back-off timers oid in moeten zitten, ook op bewolkte dagen bijvoorbeeld.
Op dit moment nog niet, want er is nog geen koppeling met PV opwek, dus je warmtepomp weet helemaal niet of, zo ja hoeveel PV opwek je hebt op een gegeven moment. En dus kan daar ook nog helemaal geen rekening mee gehouden worden.

Er zit wel een tile met "+ Apparaat toevoegen" in de app, met een tekst die niet specifiek duidt op intelligence. maar mogelijk kan dat wel meehelpen voor beslissingen wanneer en hoe hard SWW te verwarmen. Maar vooralsnog en voorlopig zit dat er niet in.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:33
Johnny E schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:59:
Werkt inderdaad prima.

De Honeywell installatie handleiding geeft echter aan dat er een mogelijkheid is om koeling in te schakelen vanaf de thermostaat. Deze optie zie ik echter niet en ik vroeg me af of dit komt omdat de thermostaat gas aangeeft.

Ik heb nog niet gecontroleerd welke aansluit schema de installateur heeft gebruik maar de Honeywell unit.
Dat is wat ik ook dacht:
Barryvdh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:39:
Als ik kijk naar mijn thermostaat (Lyrics T6R), dan lijkt het alsof hij koelen zou moeten ondersteunen. Maar bij Systeemconfiguratie staat:
Verwarmingssysteem: Gas
Verwarmingsfasen: 1
Verkoelingsfasen: 0

Dat klinkt alsof ik het ook kan aanpassen zodat hij wel koelen ondersteunt, maar dat moet ik dan proberen thuis. Iemand hier andere settings?

Ik zie met OTGW wel dat de 'Cooling status' correct wordt doorgegeven. Wanneer hij aan het koelen is, staat dat op 1. Cooling Enabled staat bij mij nu op 0 maar dat is logisch omdat de thermostaat nog niet op koelen staat.
Maar dan moet je denk ik:
- Koelen inschakelen via OpenTherm, maar ik denk dat alleen jouw installateur dat kan: https://support.weheat.nl...ing-opties?language=nl_NL
- Je thermostaat aanpassen via installateur settings (volgens mij 5 sec Menu inhouden op je thermostaat), maar geen idee of dat werkt.

Maar alsnog wordt koelen dan alleen geactiveerd/uitgeschakeld via OpenTherm, niet de stooklijn zelf. Dus vraag me af wat het voor nut heeft.

Weet niet waarom hij standaard op Gas staat, maar dat is bij mij ook zo. En installateur zei dat dat hoorde, dus zie ook niet perse goede reden om ervanaf te stappen.

• Jailhouse
Stephanv schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:28:
Hi,

nieuw op dit forum maar sinds april 26 in bezit van een full electric sparrow p60 van WeHeat. Kan de installatie door HoppenBrouwers erg aanbevelen, top geregeld. (Al had ik bij CoolBlue besteld en werd de energie tak net overgenomen rond mijn installatiedatum).

tot nu toe zeer tevreden over het systeem, benieuwd naar de winter. Echter zie ik in mijn weheat app dat de warmtepomp afgelopen dinsdag 103kwh in 1 uur heeft verbruikt, na dit te checken in mijn energie-app zie ik dat deze data niet klopt. Hebben meer mensen hier last van en is dit zelf op te lossen, want hierdoor komt het bijhouden van het verbruik in de knoop.

Ik hoor het graag!
[Afbeelding][Afbeelding]
Vanaf dit bericht https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85901016 zijn er minstens 20 berichten hierover. Dus je was/bent niet de enige.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Johnny E

Johnny E

Dôh !!

Barryvdh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

- Je thermostaat aanpassen via installateur settings (volgens mij 5 sec Menu inhouden op je thermostaat), maar geen idee of dat werkt.
Ik heb dit geprobeerd maar krijg dan geen mogelijkheid om een instelling aan te passen.
Heb de installateur hier ook naar gevraagd maar nog geen antwoord ontvangen.
Zal vanavond eens kijken hoe de Honeywell is aangesloten op de Weheat.

Specs!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-08 14:18
Het liefst zou ik hebben dat er een lokale API en dat je op basis daarvan bij een Internet storing/faillissement van WeHeat nog wat kunt. Maar ik vraag mij af of ze dat daadwerkelijk nog gaan doen.

Maar dan zou het in plaats daarvan wel handig zijn als ze richting geven hoe andere apparaten op termijn gekoppelde kunnen worden aan de WeHeat. Niet dat je thuis accu juist niet opgenomen kan worden door WeHeat.

Ik zoek toch tenminste iets dat je de WeHeat kunt vertellen / het zelf in kan zien dat er een stroomstoring is. Als je dan een thuisaccu hebt met backup dan is het wel handig als je dan voor de WeHeat aan kunt geven dat bijvoorbeeld alleen verwarming is toegestaan, maar legionella preventie of warm water vat verwarmen niet de bedoeling is.

De CSL/OT kroeg !

• Pr088
Dadona schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:16:
Het liefst zou ik hebben dat er een lokale API en dat je op basis daarvan bij een Internet storing/faillissement van WeHeat nog wat kunt. Maar ik vraag mij af of ze dat daadwerkelijk nog gaan doen.

Maar dan zou het in plaats daarvan wel handig zijn als ze richting geven hoe andere apparaten op termijn gekoppelde kunnen worden aan de WeHeat. Niet dat je thuis accu juist niet opgenomen kan worden door WeHeat.

Ik zoek toch tenminste iets dat je de WeHeat kunt vertellen / het zelf in kan zien dat er een stroomstoring is. Als je dan een thuisaccu hebt met backup dan is het wel handig als je dan voor de WeHeat aan kunt geven dat bijvoorbeeld alleen verwarming is toegestaan, maar legionella preventie of warm water vat verwarmen niet de bedoeling is.
Het liefst heb ik dat ook. En ik heb het liefst een Porsche. Maar die heb ik ook niet ;)

• Jailhouse
Pr088 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:35:
[...]

Het liefst heb ik dat ook. En ik heb het liefst een Porsche. Maar die heb ik ook niet ;)
Zou je installateur ook willen dat de eindgebruiker een lokale api krijgt? Misschien wil hij juist zelf die toegang tot die api om een alternatief te bieden aan al z’n klanten. Ergo: wat voor de één logisch is is dat niet voor de ander, zelfs die Porsche niet 😀

• Mg4gebruiker
Jailhouse schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:43:
[...]

Zou je installateur ook willen dat de eindgebruiker een lokale api krijgt? Misschien wil hij juist zelf die toegang tot die api om een alternatief te bieden aan al z’n klanten. Ergo: wat voor de één logisch is is dat niet voor de ander, zelfs die Porsche niet 😀
Eeh .. wie heeft het geld betaald voor de WP?

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:58
Dat is nou precies een van de redenen waardoor WH bij mij afvalt.

Spijtig daar het er echt wel innovatief uitziet echter de after sales vindt ik een belangrijk punt en daarbij wie betaald die WP.

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

marcel_72 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:09:

Spijtig daar het er echt wel innovatief uitziet echter de after sales vindt ik een belangrijk punt en daarbij wie betaald die WP.
Welke WP heb jij dan nu gevonden waar het gras wel helemaal groen is? Of is die er misschien (nog) niet?

• Jailhouse
Mg4gebruiker schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:45:
[...]

Eeh .. wie heeft het geld betaald voor de WP?
En wie om ze te mogen installeren?

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-08 14:18
Ik vind het helemaal prima als de het dicht voor zichzelf houden. Het zal vast het beoogde verdienmodel van WeHeat zijn zo ook met Intelligence. Maar dan moet je zorgen dat het echt intelligent kan zijn. Niet dat je (nu) maar gaat gokken wat een handig moment is om dingen te doen zonder echt te weten wat er in het huis gaande is, voor de toekomst is het dan wel handig als klanten daadwerkelijk weten wat ze kunnen en moeten nemen om die producten bij ze te koppelen.

Zeker nu dit wel het moment is dat men aan accus denkt. Ze missen al de boot door niet bijtijds aan te geven welke laadpaal het handigste zou zijn. Want juist dat soort dingen wil je weten ik echt slim te kunnen verwarmen.

De CSL/OT kroeg !

• Jimmie5887
  • Laatst online: 21:19
marcel_72 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:09:

Ik heb een P80 sinds de herfst van 2024. In het begin ging het best wel prima met de aftersales. Als je een probleem had kon je dat direct melden en kreeg je ook gewoon reactie. Er was support vanuit Weheat en ze zijn hier ook geweest omdat ik wat problemen had met trillingen. Ook waren er regelmatig updates en eigenlijk ging dat best goed. In de loop van vorig jaar is daar veel in veranderd, mijn installateur werd overgenomen door Weheat (was al onderdeel van dezelfde groep) en later nog een keer overgenomen door een ander installatiebedrijf. Weheat zelf reageert nergens meer op. Soms sturen ze je door naar je installateur (niet helemaal onlogisch overigens) maar die weten lang niet alles.
Er zijn veel dingen beloofd zoals Matter koppeling (rechtstreeks!) en Weheat intelligence. Dat had er volgens de planning al lang moeten zijn. Home Assistant integratie is overgedragen naar iemand buiten Weheat. Die doet wat hij kan maar weet niet alles.
En dan is er dus dat gedoe met die app en incorrecte data. Er gaat daar regelmatig wat mis, soms wordt dat gecorrigeerd (zoals met dat issue van een paar dagen terug) maar soms ook niet. Van weheat hoor je niks, een melding in de app dat er een fout is die hersteld zal worden bijvoorbeeld.

Dus ik begrijp je standpunt wel. Weheat is een Nederlands bedrijf en dat vond (en vind) ik goed om te steunen. Maar je betaalt daar wel een dikke premie voor en dat het Nederlands is wil niet zeggen dat het beter is dan een warmtepomp uit een ander deel van de wereld.

• dannyll
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:06

Dat klopt. Ik heb dit enige tijd geleden aan mijn installateur gevraagd. Er is geen andere optie. Helaas gewoon accepteren

PV Output: SolarEdge SE7K; 19x345Wp West; 8x500Wp Oost. - Enphase; 6x435Wp Zuid; Totaal 10KWp. - Battery: Zinvol Power 6Kwh. - EV: Tesla Model X. - EVcharger: Smart EVSE - Home Assistant beginner

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:58
Gras is nergens groener maar je mag als eind gebruiker best wel wat kritisch zijn welke leverancier je over de drempel laat komen.

En wat je wel en niet van elkaar kunt verwachten inzake after sales

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

dit voegt niets toe.

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 14-08-2026 10:35 ]

iddqd idkfa

• Mg4gebruiker
Jailhouse schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

En wie om ze te mogen installeren?
Wat bedoel je?

• Jailhouse
Ik bedoel vooral te zeggen dat niet alleen de eindgebruiker geld heeft geïnvesteerd. De installateur heeft jou/mij de hele installatie verkocht, niet WH. Dus bij faillissement van WH ben je geen partij. De installateur blijft er tussen zitten.

• HarDus
dit voegt niets toe.

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 14-08-2026 10:35 ]

• ComPeter

ComPeter

iddqd idkfa

dit voegt niets toe.

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 14-08-2026 10:34 ]

iddqd idkfa

• Pr088
Jailhouse schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:43:
[...]

Waarom zou mijn installateur daar problemen mee hebben? Die vindt het meestal wel handig dat ik meedenk en meekijk.

• 11D
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:25

11D

Ondertussen na vele weken proberen eindelijk gelukt om te testen hoe goed koeling bij mij werkt met BB80. Tot nu toe was dat niet te doen omdat ik door de ellendige starttijd niet kon bepalen wanneer de koeling begon, meestal in de ochtend met als gevolg een korte koeltijd en weer 24 uur wachten.

Maar, gisteren ging het perfect. 24m2 vloerverwarming in de serre en 3x jaga's met DIY fans. Op zolder zakte de temp naar 26c en kwam daarna niet meer boven de 27C. Als ik niet had gekoeld was het er zeker 30+ geworden met grote ramen op het westen. Verschil in in en uitgaande flow op zolder was 1C (enkele convector). In de woonkamer heb ik een lange jaga met 2 convectoren, daar zag ik maar liefst 2C verschil!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJuaDVQG_Lm_C_i-M2T0mRok0K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kb8dIFtcAU8s0rsV2qqOLivm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben hier erg tevreden over. Zo kan ik op echt hete dagen wat koelte in huis houden. Verder zag ik dat de WP ook mooi lijkt te moduleren en niet domweg naar het setpoint (18C) koelt en dan afslaat. Daardoor kon ik dus bijna 8 uur lang koelen.

Echter, dat was gisteren. Vandaag is het weer drama met de aansturing! Gisteravond de koelfunctie in de app uitgezet. Dit stopte de WP niet om vanacht heel kort en vanochtend 30 min te koelen zonder dat ik het wist. Met als resultaat dat ik nu pas weer mag koelen om 17:30. @Weheat, er zit hier kennelijk iets is in de aansturing. Uit is uit lijkt me.

Ik heb ondertussen wel een OTGW binnen en hoop hier meer controle mee over de aansturing te krijgen. (Zoals weheat zelf aangeeft:
Koelvrijgave via OpenTherm-thermostaat

De thermostaat kijkt naar de kamertemperatuur en geeft dóór of er gekoeld mag worden — een vrijgave, geen temperatuur. Vergelijkbaar met een aan/uit-thermostaat die op basis van de kamertemperatuur start of stopt, terwijl de regeling zelf de watertemperatuur bepaalt.

Wie doet wat:
  • Kamerthermostaat → geeft koeling vrij (mag wél / mag níet), op basis van de kamertemperatuur.
  • Weersafhankelijke regeling → bepaalt de watertemperatuur via de koelcurve. Deze regeling blijft in stand.
⚠️ Let op: Koelvrijgave werkt alléén met OpenTherm-thermostaten die hiervoor geschikt zijn. Anders dan bij verwarmen loopt de vrijgave niet via een aan/uit-contact, maar via een OpenTherm-signaal dat doorgeeft dat er gekoeld mag worden.
Echter is dit nog niet zo simpel als het lijkt. Zijn er anderen die dit wel netjes nu in orde hebben ?

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-09 10:40

Even teruglezen dan zie je het antwoord.

• Mg4gebruiker
Jailhouse schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:31:
[...]

Ik bedoel vooral te zeggen dat niet alleen de eindgebruiker geld heeft geïnvesteerd. De installateur heeft jou/mij de hele installatie verkocht, niet WH. Dus bij faillissement van WH ben je geen partij. De installateur blijft er tussen zitten.
Ik krijg iets geleverd waarmee Weheat heeft geadverteerd. Niet waarmee Weheat de installateur binnen hengelt. Dat is totaal niet relevant. Het feit dat er een portal is waar de installateur bij kan is in het voordeel van de installateur. Maar dat verandert niets aan de verplichting dat Weheat iets correct levert (via een ander) aan mij.

• Markgts
  • Laatst online: 14-08 18:52
teacher schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:56:
[...]

Dit idd.

Verder mag de blackbird met de korte achterzijde minimaal 30cm vanaf een muur staan, en de lange zijdes 1 meter, dit om te voorkomen dat hij zn eigen lucht gaat recyclen.

@Markgts
Die afstanden kende ik niet. Nou ben ik niet zo bang voor recyclen eigen lucht. Tussen de 2 huizen tocht het bijna altijd van voor (warmere straat) naar achter (groene tuinen). Waar staan die afstand specs?

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 14-08-2026 19:39 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:40

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jules52
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:00
Ik heb vandaag een nieuwe ervaring met het koelen met de P80 opgedaan. Het koelproces werd nl onderbroken doordat de watertemp. boven het dauwpunt zou zijn(volgens Weheat althans) I.v.m de voorspelde hitte had ik de watertemperatuur inderdaad lekker laag gezet. 15-16C. maar ik kijk altijd op mijn weerapp om het dauwpunt op te zoeken. Op basis hiervan stel ik de watertemp in. Bovendien is de luchtvochtigheid laag. Er is geen condensatie geweest en die verwacht ik ook niet. Is dit een nieuwe proces bewaking of andere gebruikers deze melding ook al eens eerder gezien? Waarop baseert Weheat of bij mij thuis de instelling te kritisch is?

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:26
jeroendh schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:21:
[...]

Sinds vorige week heb ik op mijn Sparrow de update gehad voor het koelen, zoals eerder aangekondigd door Weheat zelf. Weheat in "Weheat warmtepompen".
Hierdoor is het gedrag zeker ten goede veranderd.

Wat ik merk:
- Compressor kan meer vermogen leveren dan voorheen. Dit was altijd 16% en heb nu al tot de 25% gezien. Dit lijkt afhankelijk te zijn van de gevraagde watertemperatuur en de watertemperatuur uit.
- Moment van stoppen is aangepast naar 0,5 graden verschil tussen de gevraagde temperatuur en watertemperatuur in. Dit was voorheen 1,2 graden bij mij. Hij stopt 10 minuten na het behalen van deze delta.
- Na het stoppen gaat de circulatie pomp elk uur even draaien.
- Pomp gaat pas weer koelen als de luchttemperatuur in hoger is dan de gevraagd watertemperatuur. Echter blijft hij wel koelen als deze nog bezig is en de luchttemperatuur wordt lager dan de gevraagde water temperatuur.

Op de begane grond heb ik 47m2 VV en op de 1e etage in 2 van de 3 slaapkamers een fancoil. (Innova Airleaf SL800)
Zowel in de woonkamer als de slaapkamers is het tussen de 21,5 en 22 graden. Wel overal triple glas.
De koel stooklijn staat op 18 - 17 graden.
Hoe bevalt de Innova Airleaf SL800 kwa geluid niveau? Waar heb je deze fancoils gehaald? Hoeveel groepen vvw heb jij beneden?

Ik zat te kijken naar de jaga briza maar deze zijn veel te prijzig.

• Carboy54
frank2908 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:05:
[...]

Hoe bevalt de Innova Airleaf SL800 kwa geluid niveau? Waar heb je deze fancoils gehaald? Hoeveel groepen vvw heb jij beneden?

Kijk naar de Nemo van Ideal Clima: degelijker, completer (instelbare start temperatuur vanaf 25 gr. wifi, modbus, 0-10v ) en voordeliger en tot 4.5 kW vermogen leverbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 14-08-2026 22:08 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• freb
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:29
Eén veld waaraan je ziet of je Weheat vastloopt

Mijn P80 valt op hete dagen stil terwijl hij gewoon "Koelen" blijft melden. Negen keer deze zomer, tot acht uur achter elkaar. Geen storingscode, geen melding in de app, niks.

Het verraadt zich in één veld: lastCoolingTime. Bij een normale koelpauze wordt dat binnen een minuut bijgewerkt. Bij die negen storingen geen enkele keer — het koelblok wordt nooit afgesloten en de regeling blijft erin hangen.

Het gaat telkens op hetzelfde moment mis: als hij het toerental opvoert terwijl hij al draait, bij warme aanzuiglucht. Start hij vanuit stilstand op, dan lukt het juist wél, tot en met 39 °C. Niet de hitte zelf dus, maar opschalen ín de hitte.

Log je mee via Home Assistant of de API? Kijk dan eens naar dat veld als je koeling er een keer uit ligt. Eén tweede toestel met hetzelfde beeld maakt het verschil tussen "een exemplaar" en "een serie".

Bewerkt 16-08: ik heb dit bericht vervangen door bovenstaande samenvatting. De oorspronkelijke tekst sprak van acht stilstanden — het zijn er negen — en van "binnen vier minuten weer vol vermogen na een stroomonderbreking". Dat laatste gold voor de compressor in legionellabedrijf, niet voor het koelen; dat hervatte pas 71 minuten later. Beide correcties staan in mijn bericht van 15 augustus hieronder, en alle cijfers en tijdstippen in issue #58 op github.com/wefabricate/wh-python.

[ Voor 94% gewijzigd door freb op 16-08-2026 20:21 ]

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58
frank2908 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:05:
[...]

Tot nu toe bevallen ze zeer goed. Op stand laag is het geluid niet storend. Op stand max kan deze zeker met koelen wel een aardige storm zijn. De snelheid van de fan is afhankelijk van de watertemperatuur en de gewenste kamertemperatuur t.o.v. de huidige kamertemperatuur.

Wel voor het verwarmen er een weerstand in gezet bij de watertemperatuur sensor. Anders werkt hij niet goed bij lage aanvoer temp.

Officieel pas vanaf 30 graden, nu met de weerstand doet die het al vanaf 24/25 graden waar de WP mee werkt.

Beneden heb ik bijna 50m2 vloerverwarming met 5 groepen.

Verder kan je ze aansturen met de Innova app en via HA.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroendh op 14-08-2026 21:03 ]

• TomSt
Ik merk toch dat handmatig schema ook niet helemaal is wat je wilt. Toptemp stond op 48 °C en bottom op 32 °C en om 11:00 gaat het target naar 55 °C voor een uur. Hij knalt vervolgens direct op vol vermogen aan en staat met amper zon in nog geen 8 minuten alweer 55 °C water te maken op zo’n 3500 W.

Nu zo’n 17 minuten verder is de top temp alweer boven de 50 °C en zakt het vermogen flink terug naar zo’n 2000 W, met de compressor op de inmiddels vertrouwde 46%. Het lijkt bijna alsof een afwijking van meer dan 5 graden op de bovenste sensor ervoor zorgt dat hij direct vol vermogen gaat. Ik heb namelijk ook regelmatig dagen waarop hij dat niet doet, meestal de dag na een legionella run wanneer de top van het vat nog 50+ is.

Er is niemand thuis en er wordt geen SWW gebruikt. Dat moet toch slimmer kunnen? Ik neem aan dat juist dit soort situaties met de intelligentie worden opgelost en dat we dat dan maar als abonnement moeten afnemen zodra het beschikbaar komt.

Benieuwd wat er vandaag bij mensen met de Intelligence beta gebeurt. Zolang er geen directe SWW-vraag is, en zeker op dagen als deze, lijkt het me dat hij veel rustiger kan verwarmen met een betere COP en lager stroomverbruik om meer gebruik van het beschikbare zonnestroom.

[ Voor 21% gewijzigd door TomSt op 15-08-2026 11:21 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28
Wat bedoel je precies, daar is een handmatig schema toch juist voor bedoeld. Op x moment y temperatuur maken met z settings?

Zet ‘m op 13:00 en je hebt vrijwel het goedkoopste moment inc zonopbrengst.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TomSt schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:15:
Ik merk toch dat handmatig schema ook niet helemaal is wat je wilt. Toptemp stond op 48 °C en bottom op 32 °C en om 11:00 gaat het target naar 55 °C voor een uur. Hij knalt vervolgens direct op vol vermogen aan en staat met amper zon in nog geen 8 minuten alweer 55 °C water te maken op zo’n 3500 W.

Er is niemand thuis en er wordt geen SWW gebruikt. Dat moet toch slimmer kunnen? Ik neem aan dat juist dit soort situaties met de intelligentie worden opgelost en dat we dat dan maar als abonnement moeten afnemen zodra het beschikbaar komt.

Benieuwd wat er vandaag bij mensen met de Intelligence beta gebeurt. Zolang er geen directe SWW-vraag is, en zeker op dagen als deze, lijkt het me dat hij veel rustiger kan verwarmen met een betere COP en lager stroomverbruik om meer gebruik van het beschikbare zonnestroom.
Zeker kan dat slimmer, maar hoe moet de warmtepomp dat weten? Natuurlijk kan er op wat historisch gedrag gestuurd worden, maar je zal toch enige input moeten leveren.

Het is logischer als er een koppeling met het huis is: Bijvoorbeeld P1 data voor het verwarmen op alleen zonnestroom (eventueel in combinatie met de voorspelling van het weer, maar dan moet je ook de richting en aantal panelen eigenlijk weten)

Juist met een handmatig schema kan ik mijn boiler prima op het juiste moment warm water laten hebben, en ook nog op meestal de goedkoopste momenten. (In de winter is het schema anders dan in de zomer). Ik heb een vrij regelmatig schema, dat helpt. (vanaf 2027 zal het schema van diverse apparaten vast iets meer serieel worden dan parallel omdat er niet meer gesaldeerd mag worden)

[ Voor 4% gewijzigd door Aiolos op 15-08-2026 11:27 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• TomSt
STIMPPYYY schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:21:
Wat bedoel je precies, daar is een handmatig schema toch juist voor bedoeld. Op x moment y temperatuur maken met z settings?

Zet ‘m op 13:00 en je hebt vrijwel het goedkoopste moment inc zonopbrengst.
Ik snap alleen niet waarom hij dan meteen naar vol vermogen gaat. Hij heeft in principe een uur de tijd om die 55 graden te halen en hij kan volgens mij ook gewoon zien dat er op dat moment geen SWW wordt gebruikt.

Toch lijkt hij vooral heel dom zijn vaste parameters te volgen, in plaats van naar de situatie te kijken. Alles valt of staat waarschijnlijk met die intelligentie. Op de site wordt het allemaal een stuk mooier voorgesteld, met veel marketing en juist heel veel nadruk op die ‘intelligence’.

Ik had vooraf eerlijk gezegd niet verwacht dat het in de praktijk op dit vlak nog zo beperkt zou zijn zonder intellingce.

• Mg4gebruiker
TomSt schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:15:

Nu zo’n 17 minuten verder is de top temp alweer boven de 50 °C en zakt het vermogen flink terug naar zo’n 2000 W, met de compressor op de inmiddels vertrouwde 46%. Het lijkt bijna alsof een afwijking van meer dan 5 graden op de bovenste sensor ervoor zorgt dat hij direct vol vermogen gaat. Ik heb namelijk ook regelmatig dagen waarop hij dat niet doet, meestal de dag na een legionella run wanneer de top van het vat nog 50+ is.

Ik heb geen last van vol vermogen draaien want ik knijp de Flint overdag (in deze periode). Als het kouder wordt dan moet hij uiteindelijk harder kunnen werken. Als ik hem nu forceer met een boost om van 55 naar 64 graden te gaan (55+9) dan komt hij niet boven de 50% compressor uit. Dus zal hij ook niet vol vermogen vragen.
Een collega van mij heeft WI beta ook geactiveerd. En weer gestopt. Hij ging doodleuk in de avond bij de hoogste prijs water verwarmen ipv tijdens de middag bij de laagste prijs een buffer van warm water aan te leggen. Dat doe ik momenteel nog handmatig....

• TomSt
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:47:
[...]

Ik heb geen last van vol vermogen draaien want ik knijp de Flint overdag (in deze periode). Als het kouder wordt dan moet hij uiteindelijk harder kunnen werken. Als ik hem nu forceer met een boost om van 55 naar 64 graden te gaan (55+9) dan komt hij niet boven de 50% compressor uit. Dus zal hij ook niet vol vermogen vragen.
Een collega van mij heeft WI beta ook geactiveerd. En weer gestopt. Hij ging doodleuk in de avond bij de hoogste prijs water verwarmen ipv tijdens de middag bij de laagste prijs een buffer van warm water aan te leggen. Dat doe ik momenteel nog handmatig....
In welke stand heb jij hem in de zomer staan? Stand 3 of 4? Hier geen WI beta want april offerte getekend helaas :/

• Mg4gebruiker
TomSt schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

In welke stand heb jij hem in de zomer staan? Stand 3 of 4? Hier geen WI beta want april offerte getekend helaas :/
Overdag bibliotheek (=1) en in de nacht fluister(=1). Het duurt allemaal wel langer uiteraard. Maar dat boeit helemaal niet. De gewone sww run is vrijwel altijd binnen 3 kwartier klaar (opwarmen naar 55 graden). Legionella is bij zonnig weer (dus warme lucht) ook binnen een uur klaar, mede omdat ik daarvoor een gewone sww run laat doen. Vandaag zal het langer duren want het plenst!

• TomSt
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Overdag bibliotheek (=1) en in de nacht fluister(=1). Het duurt allemaal wel langer uiteraard. Maar dat boeit helemaal niet. De gewone sww run is vrijwel altijd binnen 3 kwartier klaar (opwarmen naar 55 graden). Legionella is bij zonnig weer (dus warme lucht) ook binnen een uur klaar, mede omdat ik daarvoor een gewone sww run laat doen. Vandaag zal het langer duren want het plenst!
Hoeveel Watt trek je in stand 1 dan max uit de muur? Hier zit ie met normale rustigere run ook al snel op 1600-2200W voor naar 55 graden en legionella is tot 2600W om zo goed als 70 graden output te halen. Dat vind ik prima maar die pieken van 3000W is eig nooit nodig.

• Mg4gebruiker
TomSt schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:00:
[...]

Hoeveel Watt trek je in stand 1 dan max uit de muur? Hier zit ie met normale rustigere run ook al snel op 1600-2200W voor naar 55 graden en legionella is tot 2600W om zo goed als 70 graden output te halen. Dat vind ik prima maar die pieken van 3000W is eig nooit nodig.
Ik heb de data van vorige week gebruikt om het af te leiden: dan kom ik op een piek van 1980 Watt. Maar dat is heel kort. Daarna zakt hij terug. Slag om de arm: ik weet niet of op dat moment andere grootverbruikers stroom hebben verbruikt. Als dat zo is dan kom je lager uit.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35
Jules52 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:44:
Ik heb vandaag een nieuwe ervaring met het koelen met de P80 opgedaan. Het koelproces werd nl onderbroken doordat de watertemp. boven het dauwpunt zou zijn(volgens Weheat althans) I.v.m de voorspelde hitte had ik de watertemperatuur inderdaad lekker laag gezet. 15-16C. maar ik kijk altijd op mijn weerapp om het dauwpunt op te zoeken. Op basis hiervan stel ik de watertemp in. Bovendien is de luchtvochtigheid laag. Er is geen condensatie geweest en die verwacht ik ook niet. Is dit een nieuwe proces bewaking of andere gebruikers deze melding ook al eens eerder gezien? Waarop baseert Weheat of bij mij thuis de instelling te kritisch is?
Op de sparrow had ik het vorige week, onderbroken vanwege condensatie gevaar. Deze week ook koelen op 16 graden gezet, ging goed. Alleen vanochtend was dauwpunt ineens op 18 graden en voelde ik wel enige vochtigheid. Koelen voor nu maar weer uitgezet.

• Mg4gebruiker
MisterBlue schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:58:
[...]

Op de sparrow had ik het vorige week, onderbroken vanwege condensatie gevaar. Deze week ook koelen op 16 graden gezet, ging goed. Alleen vanochtend was dauwpunt ineens op 18 graden en voelde ik wel enige vochtigheid. Koelen voor nu maar weer uitgezet.
En dan lees je een heel artikel van VEH over koelen met de warmtepomp. Maar bij de nadelen staat niks over condensatie op de metalen onderdelen van je installatie. Wel iets over condens op een natte vloer. Kennelijk gaan zij uit van huizen waar het oude leidingwerk volledig is vervangen.

• RNacoustics
Mg4gebruiker schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

En dan lees je een heel artikel van VEH over koelen met de warmtepomp. Maar bij de nadelen staat niks over condensatie op de metalen onderdelen van je installatie. Wel iets over condens op een natte vloer. Kennelijk gaan zij uit van huizen waar het oude leidingwerk volledig is vervangen.
Klopt, Je afgifte systeem moet er wel geschikt voor zijn. Als ik bij mij de TCO er op los laat om te kunnen koelen met de WP, dan moet ik mijn situatie, m'n oude huis compleet verbouwen. Dus koelen met de wp is voor mij geen optie.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35
Ja, moet wat beter letten op dauwpunt. Denk dat ik in de nacht het standaard op 18 graden laat.

Voor de rest wel tevreden met het resultaat de afgelopen weken. Temperatuur in huis is max rond 24 graden gebleven, ook als het buiten 32 graden was. Dit was icm met in de ochtend het huis helemaal open zetten om af te koelen en daarna alles dicht.

• freb
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:29
Het faalmoment is het opvoeren van de compressor in hete lucht — en één veld verraadt het

Aanvulling op mijn bericht van gisteren, nu de onbewerkte meetreeks van alle betrokken
dagen binnen is.

Alle negen stilstanden bij mij beginnen op hetzelfde moment: terwijl de regeling het
toerental opvoert terwijl de compressor al draait. Elke keer dat hij dat deed boven 33 °C
aanzuiglucht liep het uit op een stilstand — negen van de negen. Start hij daarentegen
vanuit stilstand op, dan lukt het juist wél, tot en met 39,4 °C. Niet de hitte zelf dus,
maar opschalen ín de hitte.

En het scheidende veld blijft lastCoolingTime: bij elke storing wordt het koelblok
nooit afgesloten, bij elke normale stop binnen een minuut wel. Negen van de negen, geen
overlap. Heb je een Weheat en log je mee via de API of Home Assistant, kijk daar dan
eens naar bij een lange stilstand.
Eén tweede toestel met hetzelfde beeld maakt het
verschil tussen "een exemplaar" en "een serie".

Nog een getal dat opviel: bij koelen komt mijn toestel in 27.356 metingen nooit boven
2100 tpm, terwijl het bij tapwater en legionella 3720 haalt.

Correctie op mijzelf. Ik schreef gisteren dat hij na een stroomonderbreking binnen
vier minuten weer vol vermogen levert. Dat geldt voor de compressor, niet voor het koelen:
die 14,1 kW werd geleverd in legionellabedrijf — het toestel begint daar na een
onderbreking uit zichzelf aan — en het koelen hervatte pas 71 minuten later. Over elf
onderbrekingen: tien beginnen met een legionella- of tapwaterrun, koelen komt pas na 24 tot
102 minuten terug. Wat wél overeind blijft, en de kern is: de compressor draait binnen
seconden op 2100 tot 3720 tpm bij aangezogen lucht tot 43,9 °C. De machine kán het op dat
moment. Omgevingstemperatuur, omvormer en compressor vallen daarmee af; wat overblijft is
de besturing. (Ook bijgesteld: het zijn negen stilstanden, niet acht — 26 juni bleek toch
een stilstand van twintig minuten te bevatten. En de telling van 26 opvoeringen die
hierboven stond, gooide koude starten en opschalen door elkaar; daarom staan er nu de twee
tellingen die daar niet van afhangen.)

Alles staat inmiddels ook als issue #58 op github.com/wefabricate/wh-python, met de
tijdstippen erbij.

[ Voor 175% gewijzigd door freb op 16-08-2026 14:34 ]

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:35
Gaat beetje buiten het topic om, maar zoals ik dit seizoen het koelen ervaar:

- de hittegolf in Juli (?) was absurd vochtig. De hete periodes daarna was het vooral erg droog.

- ik heb door mijn huis (3 verdiepingen wv 2 bewoond) 2 scd40 temp/RV sensoren en op beide verdiepingen een ontvochtiger. Alles is met HA geschakeld, waarbij HA het dauwpunt berekent en de ontvochtigers per verdieping schakelt als het Ta en dauwpunt te dicht bij elkaar komen.

Is dat efficient? Niet echt, de ontvochtiger voegt wat warmte toe en gebruikt best energie. Werkt het? Zeker, ik heb afgelopen periodes stug op 16gr gekoeld met geen condens.

Een airco is absoluut beter, maar dit gaat over weheat :) .

Kan iedereen die koelt en hannest met het dauwpunt een sensor iig aanraden. Geeft je veel informatie om op te sturen en het grootste deel vd tijd kwam het dauwpunt niet bij 16gr in de buurt.

[ Voor 11% gewijzigd door Aeien op 15-08-2026 20:12 ]

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:26
Carboy54 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

Kijk naar de Nemo van Ideal Clima: degelijker, completer (instelbare start temperatuur vanaf 25 gr. wifi, modbus, 0-10v ) en voordeliger en tot 4.5 kW vermogen leverbaar.
Jammer dat bij de Nemo Iedal Clima 800 alleen de aansluiting alleen linkerzijde zit,

• Michs
  • Laatst online: 15:01
Goedemiddag,

Ik heb een Flint hybride en op de begane grond 55m2 vloerverwarming en momenteel nog kleine t11 radiatoren op de bovenverdieping. De radiatoren zou ik graag willen vervangen voor t33 of jaga's. Aangezien ik met een t33 het waterinhoud in mijn systeem vergroot worden de koel runs langer. Als ik jaga's ga gebruiken worden de runs korter door de snellere afgifte.

Zelf zou ik de runs langer willen hebben aangezien ik vloerverwarming beneden heb en dit langzaam wil gebruiken.

Klopt mij theorie en wat zouden jullie mij aanbevelen?

• Gameboy
  • Laatst online: 19:14
Michs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:39:
Goedemiddag,

Ik heb een Flint hybride en op de begane grond 55m2 vloerverwarming en momenteel nog kleine t11 radiatoren op de bovenverdieping. De radiatoren zou ik graag willen vervangen voor t33 of jaga's. Aangezien ik met een t33 het waterinhoud in mijn systeem vergroot worden de koel runs langer. Als ik jaga's ga gebruiken worden de runs korter door de snellere afgifte.

Zelf zou ik de runs langer willen hebben aangezien ik vloerverwarming beneden heb en dit langzaam wil gebruiken.

Als je afgifte beter wordt (opname bij koeling), worden de runs juist langer. Want het water wordt door fancoils meer opgewarmd, en komt dus warmer terug bij de warmtepomp. Het duurt dus *langer* voordat de retourtemperatuur onder de grenswaarde komt, en de pomp stopt vanwege het bereiken van die temperatuur.

Kortom: meer afgiftevermogen (opnamevermogen bij koeling) is altijd beter...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Carboy54
Goedemiddag,

Meer afgifte = langere runs. Het beste resultaat krijg je met fancoils die kunnen wel tot 3.5 kW afgifte realiseren met 1 unit bij koelen wat bij jou 60% van het vermogen is. Let wel op voldoende actieve waterinhoud bij koelen moet dat 200 % zijn in vergelijking met verwarmen.

• Mg4gebruiker
Carboy54 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Meer afgifte = langere runs. Het beste resultaat krijg je met fancoils die kunnen wel tot 3.5 kW afgifte realiseren met 1 unit bij koelen wat bij jou 60% van het vermogen is. Let wel op voldoende actieve waterinhoud bij koelen moet dat 200 % zijn in vergelijking met verwarmen.
Ik las hier eerder een factor 4? Verkeerd onthouden?

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:40
Goedemiddag,

Let op, met radiatoren kan je vrijwel niet koelen, met convectoren met fans wel

Bij radiatoren ‘valt’ het koude water meteen naar beneden en wordt de radiator vrijwel niet koel/koud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W32a_0Qz5SDs32KYh41Vians8Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESTkqXL28SBA7ZQdIRkgUGDN.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Mg4gebruiker
SebastiaanPs schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

Let op, met radiatoren kan je vrijwel niet koelen, met convectoren met fans wel

Bij radiatoren ‘valt’ het koude water meteen naar beneden en wordt de radiator vrijwel niet koel/koud.

[Afbeelding]
Ook niet als er 2 uur lang koud water wordt aangevoerd? Bij mij hingen aan de afvoerzijde de druppels aan de bovenkant ...

• Carboy54
Mg4gebruiker schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:46:
[...]

Ook niet als er 2 uur lang koud water wordt aangevoerd? Bij mij hingen aan de afvoerzijde de druppels aan de bovenkant ...
Wordt een pendelfeest en waterballet.

Pagina: 1 ... 227 ... 235 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.