ComPeter schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:13:
[...]
Volgens mij heb jij last van een ernstige vorm van cognitieve dissonantie bij een aankoop.
Ik ben zo erg tevreden met mijn WeHeat warmte pomp, ik kan de instelling doen die ik wil, alles loopt als een zonnetje. Via Home Assistant heb ik nog meer inzicht
Er wordt veel minder energie gebruikt en helemaal geen gas meer.
Af en toe een kleine hick-up, maar dat accepteer ik, hier vloeien verbeteringen uit voort. Hoort bij een innovatief nieuwe product.
Alles wordt beter, dit is mijn positieve kijk op de wereld!
Bij mij werkt de WP ook en valt niet uit. Dat werkt. Alleen normaal gesproken werkt cognitieve dissonantie zo dat je je eigen keuze steeds meer gaat waarderen. Achteraf verliefd worden.
Hardware matig heb ik nog geen klachten en alles wat ik roep kan op afstand verholpen worden….. als het er in zat. Ik lees overal over WeHeat Intelligence, huis als buffer en fantastische software van een Nederlands bedrijf. Mij is dat nog steeds niet geleverd.
Ik hoef ook geen WeHeat Intelligence of huis als buffer want dat zal gaan ten koste van comfort en efficiency. Ik heb afgelopen winter wat gespeeld en in ons oude huis met grotendeels radiator loopt het te snel weg. Vlak, vlak, vlak en voor Hems koop je een batterij. Dom een oud huis? Juist vanwege dit oude huis heb ik €1300 besparing in het eerste jaar. Met CV zijdige verbeteringen komt daar nog max €150 bij. Financieel een prima ding.
Waar het mis gaat is in de vermarkte verwachting: Fantastische software, dat is het niet. Alles met 4G. Nooit gedacht dat daarmee “bellen” bedoeld werd.
Dat ontwikkelingen tegen kunnen vallen is mij, uit ervaring, wel bekend. Dat is geen excuus om de basis niet op order te hebben en om de software regelmatig live wordt aangepast.
WeHeat is geen start-up of spin-off meer. Dat is leuk voor de verhalen “als ze later groot” zijn, maar dat zijn ze al. Ze groeien als een tierelier, breiden uit naar diverse landen, met verschillende klimatologische omstandigheden. Ik ben bekend met dat soort groeistuipen: dat vraagt ontzettende veel energie. In die context kan het goed zijn om “nog niet werkende WeHeat Intelligence” nog niet uit te brengen want dat geeft dan veel vragen en/of problemen. Onder dezelfde noemer is het van het allerhoogste belang je basis-software goed voor elkaar te hebben; de klant interactie te verminderen etc. Daar past geen “telefonische interface” bij. Dat is niet waar deze jongens op zijn afgestudeerd met hun spin-off.
Bij iedere verdubbeling van het aantal klanten moet je de klant interactie meer dan halveren als je dat wil blijven doen met dezelfde klant ondersteuning.
Gewoon wat iedere €20 thermostaat heeft: een winter-, zomer- en vakantiemodus waar je zelf alle parameters nogmaals kan instellen. En een thermostaat hoeft er al helemaal niet in. Of alle parameters uit de app los vrijgeven. Dan gaan we HA leren.
Ik heb niks tegen 4G en Cloud zolang het apparaat zelfstandig kan werken. Ik zie alleen niet in hoe zij geld gaan verdienen met al die opslag in de Cloud? Wat een curator daarmee doet, mocht het ooit zover komen, weet ik wel. Geen verkoopwaarde; weg ermee.
Voor mijn Bosch CV heb ik nog nooit een installateur gebeld om de “comfort” stand uit te zetten. En voor mijn AWB in 1990 ook niet. Deze aanpak is antiek. @
Weheat
Ik denk dus dat bij mij de “roze cognitieve dissonantie bril” niet meer werkt qua software. Ik zie wat er gebeurt en maak mij zorgen over de consequenties. Gelukkig zijn het maar stand-alone machines en geen apparaten die iets doen met mensen.
Om, bijvoorbeeld, Boost/Back-up in de app te zetten is toch geen rocket science en geen groot technisch commercieel risico? Of mis ik iets? Om dat dat niet aan te roepen in de zomer? “In de zomer doen we alleen back-up.
Regel de zichtbare basis goed en ontwikkel geavanceerde zaken op de achtergrond. Een visie is goed; belofte maakt schuld.