• wim.djp2008
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-09 08:35
De wp black bird 1 maand geleden laten plaatsen.

De app werkte de eerste 3 weken van juli prima.

Op de website bij Weheat staat dat er een update zou zijn op 22 juli 2026. Niets gezien.

De app werkt nu inderdaad al een paar weken niet meer goed. De geavanceerde data is niet meer te activeren voor de wp en warm water. Ook kun je een pagina niet meer sluiten of openen als je even bezig bent in de app. Waarom dit alles ineens gebeurd en geen melding vooraf komt, is onduidelijk voor mij.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:14
wim.djp2008 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:57:

Op de website bij Weheat staat dat er een update zou zijn op 22 juli 2026. Niets gezien.

De app werkt nu inderdaad al een paar weken niet meer goed. De geavanceerde data is niet meer te activeren voor de wp en warm water. Ook kun je een pagina niet meer sluiten of openen als je even bezig bent in de app. Waarom dit alles ineens gebeurd en geen melding vooraf komt, is onduidelijk voor mij.
Als iets niet werkt zoals het hoort, meld je het bij je installateur. Dat geldt voor iedereen. Hoe meer signalering, hoe sneller er ingegrepen kan worden.

Eventueel kun je ook @Weheat hier taggen, maar dat is geen enkele garantie. Ze lezen wel mee, maar niet heel de dag, of zelfs elke dag.

Je kunt ook in het portal een feedback achterlaten, dat komt als het goed is direct bij Weheat terecht: https://portal.weheat.nl/

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:39
havoc764 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:16:
[...]

meestal matig afgifte systeem.

Met 90m2 aan vloerverwarming kan ik gewoon 24 uur per dag koelen.

Huis zelf is goed geïsoleerd, maar heb nog geen geld voor goede zonwering dus neemt nog wel meer warmte op dan gewenst.
Die ontbrekende zonwering maakt veel verschil. Ik houd hier alles dicht en mijn BBP80 koelt de 65m2 vloer maar een uur of 10 per dag. Ligt ook aan de plek waar je woont. Hier in het noorden werd het gisteren maar 24 graden en vandaag nog geen 30. Dat is wel anders in Limburg.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
wim.djp2008 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:57:

Er lijkt inderdaad een probleem te zijn met de app. Op Android in elk geval, bij mij. Dus dit is niet alleen jouw telefoon.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Markgts schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:12:
In reactie op diverse posts met nadelen over Weheat: ik ben zeer tevreden met de Weheat Blackbird 80. In Februari ‘27 2 jaar aan het werk waarvan sinds maart ‘26 full electric met 300l warmwater vat en 50 l buffer. Werkt goed samen met Tado X en Tado radiatorkranen

Soepele installatie (2x) door behulpzame installateur die ervaring met Weheat heeft. Nooit een storing. En ook in ons grote huis uit 1885 (!) met dubbel glas en nageisoleerde spouwen, oude hoge temperatuur radiatoren deels met ventilatoren, geen vloerverwarming, altijd goed warm. Totaal energiegebruik in MJ is sterk verlaagd.

Plaatsing op het dakje boven de fietsengang tussen ons huis en buurhuis (max 1.20 tot 2 m breed). Geluid heel beperkt door naar boven gerichte ventilator (staat dus op 20 cm van ons keukenraam en ca 1 meter van het raam van de buurvrouw). Alleen bij heel windstil weer hoor je hem meer dan de koelkast in de keuken.[Afbeelding] [Afbeelding]
Mooie opstelling, maar mag dat met propaan zo dicht bij je eigen raam? Ik dacht dat de afstand minimaal een meter moet zijn?

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:15
Pr088 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:31:
[...]

Die ontbrekende zonwering maakt veel verschil. Ik houd hier alles dicht en mijn BBP80 koelt de 65m2 vloer maar een uur of 10 per dag. Ligt ook aan de plek waar je woont. Hier in het noorden werd het gisteren maar 24 graden en vandaag nog geen 30. Dat is wel anders in Limburg.
weet ik heb daarom een offerte laten maken voor zonwerende raamfolie aan de buitenkant. was voor ze zonkant van het huis en grootste raam aan de niet zonkant 1700 piek en alleen screens aan de zonzijde was al 4k voor 2 ramen, en dat kon er even niet vanaf nu ik aan het sparen ben voor nieuwe keuken.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pr088 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:38:
[...]

Mooie opstelling, maar mag dat met propaan zo dicht bij je eigen raam? Ik dacht dat de afstand minimaal een meter moet zijn?
Dit idd.

Verder mag de blackbird met de korte achterzijde minimaal 30cm vanaf een muur staan, en de lange zijdes 1 meter, dit om te voorkomen dat hij zn eigen lucht gaat recyclen.

@Markgts

Wise enough to play the fool

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:26
Het koelvermogen van de vloerverwarming is te weinig bij minimale vermogen van de Flint WP (2,8 kw) Kan je uitrekenen hoeveel vermogen je nodig heb om de warmtepomp continue te laten draaien in koelstand met Jaga's ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmxVCbNUgmRv4efln11SlTMfoCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Og3CZztQPc2HFbmXOqVaF7I6.jpg?f=fotoalbum_large

• havoc764
frank2908 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:23:
Het koelvermogen van de vloerverwarming is te weinig bij minimale vermogen van de Flint WP (2,8 kw) Kan je uitrekenen hoeveel vermogen je nodig heb om de warmtepomp continue te laten draaien in koelstand met Jaga's ?

[Afbeelding]
je kan aan de hand van de data die de wp levert in online portaal je afgifte berekenen en het minimum vermogen van je wp is bekend dus die 2 van elkaar aftrekken geeft aan hoeveel vermogen je tekort komt. Let is dit is een schatting.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:27
Die wachttijd is echt onlogisch. Als de CV pomp gewoon blijft draaien en de compressor op stand-by gaat komt er een moment waarop de aanvoertemperatuur weer hoger is en de compressor weer aan kan. Zo werkt het systeem veel stabieler en kan je de vloer veel beter koelen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Markgts schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:12:
In reactie op diverse posts met nadelen over Weheat: ik ben zeer tevreden met de Weheat Blackbird 80. In Februari ‘27 2 jaar aan het werk waarvan sinds maart ‘26 full electric met 300l warmwater vat en 50 l buffer. Werkt goed samen met Tado X en Tado radiatorkranen
Dus je hebt 'm nu 1,5 jaar aan het werk? Of zit je een jaar verkeerd?
En als je sinds maart full electric bent, weet je dus nog niet wat er in een winter gebeurt met SWW runs en defrosts.
Fijn dat het goed draait, maar hoe vaak kijk je in de app? Probeer je de WP nog efficiënter te laten draaien? Want wat hier in het topic veel naar boven komt is dat de app het even niet doet, of dingen niet (meer) zichtbaar zijn in de app. Als je dat nooit gebruikt en je water is altijd warm, ja, dan is het prima.
Soepele installatie (2x) door behulpzame installateur die ervaring met Weheat heeft. Nooit een storing. En ook in ons grote huis uit 1885 (!) met dubbel glas en nageisoleerde spouwen, oude hoge temperatuur radiatoren deels met ventilatoren, geen vloerverwarming, altijd goed warm. Totaal energiegebruik in MJ is sterk verlaagd.
Als ik mijn thermische energieverbruik met stadsverwarming vergelijk met het elektrische energieverbruik van mijn warmtepomp, heb ik ook mijn energieverbruik verlaagd. Met een factor 4 zelfs. Maar thermisch is het toch echt gelijk gebleven. (eigenlijk zelfs iets toegenomen, omdat ik het comfort verhoogd heb).

Wel goed om te lezen dat je een oud (weliswaar gerenoveerd) huis met radiatoren warm krijgt met een WP. Maar het verbaast me ook niet, zo spannend is een WP ook weer niet. Wat voor aanvoertemperatuur heb je?
Ik denk wel dat je vooral geluk moet hebben met de installateur. Als die weet wat ie doet, kun je elke WP efficiënt laten draaien.
Plaatsing op het dakje boven de fietsengang tussen ons huis en buurhuis (max 1.20 tot 2 m breed). Geluid heel beperkt door naar boven gerichte ventilator (staat dus op 20 cm van ons keukenraam en ca 1 meter van het raam van de buurvrouw). Alleen bij heel windstil weer hoor je hem meer dan de koelkast in de keuken.[Afbeelding] [Afbeelding]
Circuleer je niet heel veel koude lucht, doordat het nogal opgesloten zit?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:51
Ik heb sinds een paar weken de Blackbird P60. Aangesloten op 32mm uponor buis en 28mm koper op open verdelers. 50 vierkante meter woonkamer op 7 groepen. Boven radiatoren en 4 vierkante meter vloerverwarming in de badkamer. Geen buffervat. Alles staat open.

Nu hoef ik er niet perse mee te koelen omdat ik overal airco heb, maar uiteraard er toch even mee gespeeld om te kijken hoe je nieuwe speeltje het doet of of die lawaai maakt enz.

De eerste run duurde maar iets van 10 minuten voordat de boel stopte en ik ook die rare wachttijd in ging. Later in de app zag ik dat er een run van 27 minuten is geweest. Terwijl het buiten toch behoorlijk warm was.

Mogelijk afgifte(eigenlijk opname) systeem niet goed?

Waar ik mij nu een beetje zorgen over maak is of ik straks met verwarmen in de winter ook problemen ga krijgen.

Zijn er dus mensen die in de winter geen problemen hebben met lange runs verwarmen maar nu ook korte runs ervaren met koelen?

Is het minimum vermogen in koelmodus hoger dan in verwarmingsmodus?

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Guido7619 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:26:
Ik heb sinds een paar weken de Blackbird P60. Aangesloten op 32mm uponor buis en 28mm koper op open verdelers. 50 vierkante meter woonkamer op 7 groepen. Boven radiatoren en 4 vierkante meter vloerverwarming in de badkamer. Geen buffervat. Alles staat open.

Nu hoef ik er niet perse mee te koelen omdat ik overal airco heb, maar uiteraard er toch even mee gespeeld om te kijken hoe je nieuwe speeltje het doet of of die lawaai maakt enz.

De eerste run duurde maar iets van 10 minuten voordat de boel stopte en ik ook die rare wachttijd in ging. Later in de app zag ik dat er een run van 27 minuten is geweest. Terwijl het buiten toch behoorlijk warm was.

Mogelijk afgifte(eigenlijk opname) systeem niet goed?

Waar ik mij nu een beetje zorgen over maak is of ik straks met verwarmen in de winter ook problemen ga krijgen.

Zijn er dus mensen die in de winter geen problemen hebben met lange runs verwarmen maar nu ook korte runs ervaren met koelen?

Is het minimum vermogen in koelmodus hoger dan in verwarmingsmodus?
Het helpt misschien als je je radiatoren dicht zet, omdat daar heel snel koud water retour van komt, bij vloerverwarming moet het het hele systeem door.

Ik heb zelf alleen radiatoren (met fans), en koelen kan bij mij ook amper, max 15 minuten run. In de winter heb ik echter runs van hele dagen. Koelen is in die zin moeilijk te vergelijken met verwarmen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:40
Ook hier een zeer tevreden gebruiker. 175 m2 vloerverwarming, sparrow, geen BUH , aparte warmtepompboiler, dus alleen verwarming. Iets meer dan 2000 kwh verbruikt afgelopen stookseizoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aClxBsCNvMu7d9vXRVqqk3zsZrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZwoBrgqfFwqlaOt82AtOwDC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyfeY7Xf4cq2pvzwnXc0lBxJnD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dquE8R7mb7NL81n5tNmbvQa3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7m_pc3gFsyi8LmQpA93dp2pFY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfzcUkpjxIFiyaOD0ARC7fXR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktcIJa70nVBdBBPZKG5DlvSBWHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPlr7ewDEsjtVCKQNRX6QfVM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Babro op 09-08-2026 17:30 ]

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:35
@STIMPPYYY

Heb ik ook 2maal gehad. Grappig genoeg was jij degene die met erop wees ;)
In mijn gevallen na lange koelrunnen, en hij pakte het weer goed op toen hij uren later moest koelen of sww. Heb het nog niet gemeld bij m'n installateur, maar snap het nog steeds niet

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28
Aeien schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:50:
@STIMPPYYY

Heb ik ook 2maal gehad. Grappig genoeg was jij degene die met erop wees ;)

[...]

In mijn gevallen na lange koelrunnen, en hij pakte het weer goed op toen hij uren later moest koelen of sww. Heb het nog niet gemeld bij m'n installateur, maar snap het nog steeds niet
Net de pomp en binnenunit maar harde reset gegeven. Compleet bevroren of vastgelopen waardoor SWW vat ook onder de 30 graden zit en ik zo graag wil douchen. Beetje moedeloos wordt ik ervan. Eerst aanvullende reparaties van honderden euros en nu weer dit. Ik laat dat koelen wel zitten. Laat de airco’s wel het werk doen.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:35
Hmm, dat is dan een ander probleem dan ik had. Ik kon hem gewoon van koelen afhalen, op standby laten en uren later op schema deed ie het weer.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:12
Weet iemand waarom de cv pomp elk uur kort draait terwijl koelen al 12 uur uit staat?

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• Gameboy
Mg4gebruiker schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:46:
Weet iemand waarom de cv pomp elk uur kort draait terwijl koelen al 12 uur uit staat?
Dat is standaard, om de temperaturen accuraat te kunnen meten in het systeem, en ook om te voorkomen dat de pomp vast komt te zitten.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gameboy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

Dat is standaard, om de temperaturen accuraat te kunnen meten in het systeem, en ook om te voorkomen dat de pomp vast komt te zitten.
Voor het voorkomen van vastzitten van de pomp kan Weheat de pomp ook iedere 12 of zelf 24u laten draaien, je zou verwachten dat er wat intelligentie in zou zitten met deze temperaturen.
Ja, het kost niets/weinig, maar is in feite ook onnodig.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58
Mg4gebruiker schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:46:
Waarschijnlijk een bugje. Heb ik laatst ook een keer gehad. Heb je ondertussen al een SWW run gehad? Waarschijnlijk gaat die daarna niet meer elk uur even aan.

En anders even koelen aan, en meteen weer uit zetten.

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

Niet als koelen uit staat.

• Mg4gebruiker
jeroendh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Waarschijnlijk een bugje. Heb ik laatst ook een keer gehad. Heb je ondertussen al een SWW run gehad? Waarschijnlijk gaat die daarna niet meer elk uur even aan.

Ik ga hem een boostopdracht geven. En dan zien we het wel.

• Gameboy
?

Dit is volgens mij standaard in elke werkingsmodus. Dus altijd, vanwege bescherming van het systeem...

Uit welke bron heb jij geconcludeerd dat dit niet zou gebeuren als koelen uit staat?

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Gisteren voor het eerst gehad dat er vier keer toe een legionella run is geweest.
  1. Was ingepland en afgerond.
  2. Kwam nadat de pomp een paar minuten spanningloos was waardoor de legionellapreventie afging (ookal was het boilervat nog ruim >60c... :X ). De tweede run duurde slechts enkele minuten en stopte te vroeg, waarom is mij onduidelijk het vat was nog niet geheel op >64c en de uitgaande watertemp zat pas op 68c. Door het weer rondpompen van koeler water in de leidingen (en "koude" warmtepomp) was de temperatuur onderin het vat gedaald. Waardoor het vat na deze tweede run koeler was dan ervoor.
  3. Run nummer 3 was dus ter afronding van de onnodige en gefaalde tweede run maar stopte ook vroegtijdig. Ditmaal was dat duidelijk vanwege de uitgaande watertemp dat ondertussen was opgelopen naar 71.6c.
  4. Om +/-22:40 nog een vierde run die het gehele vat netjes naar >64c bracht.

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 10-08-2026 11:10 ]

• havoc764
jeroendh schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

heeft met je ingestelde temp te maken van je thermostaat als je die beneden de 15c zet dan doet ie nog maar iedere 24 uur de pomp 1 keer aanzetten.

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:34
havoc764 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

heeft met je ingestelde temp te maken van je thermostaat als je die beneden de 15c zet dan doet ie nog maar iedere 24 uur de pomp 1 keer aanzetten.
Hier slaat de CV-pomp momenteel nog maar één keer per week kort aan, toevallig precies tijdens de legionella-run (ter referentie: mijn Lyric T6 thermostaat staat op 18 graden, kamer temp is vrij constant al weken boven de 23 graden en regelmatig 25+ in deze warme weken).

Wat heel opvallend is: van 15 tot 20 juli is de CV-pomp (als enige entity) volledig unknown/offline geweest in Home Assistant. Rond die periode vertoont hij dit gedrag en gaat hij dus nog maar 1x per week aan. Dit komt overigens wel overeen met de data in de Weheat portal; het enige verschil is dat de pomp in de Weheat portal tussen 15 en 20 juli niet offline is geweest (als je dat daar al kan zien, geen idee of dat kan).

Gaat sws niet heel lekker op moment :S (a nu weer online)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVmeSbjYei40RIx96QfSxDgmkz4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XFa2JpX2MP4e6MffTtbcJq2i.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YpQcfNS4XGXL3LdEd2nhtWUHvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBOiB3X4YuQBhi8dHaAHTDhH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TomSt op 10-08-2026 11:31 ]

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:03:
[...]

?

Dit is volgens mij standaard in elke werkingsmodus. Dus altijd, vanwege bescherming van het systeem...

Uit welke bron heb jij geconcludeerd dat dit niet zou gebeuren als koelen uit staat?
Wat dacht je van de data die je in de grafieken vindt?

6 augustus ben ik stopt met koelen. Daarna gaat de cv pomp maar1x per dag draaien.

Gisteren als demonstratie de koelfunctie even aangezet waarna hij rond 2000 uur weer een uurtje heeft gekoeld. Daarna direct uitgezet. Maar de cv pomp blijft elk uur starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXQwHdOu3oP6eERWgtjl9gT-qgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8NRPaGDsTTCIVyTqAxvslWI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Mg4gebruiker op 10-08-2026 11:58 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:06
Mg4gebruiker schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Wat dacht je van de data die je in de grafieken vindt?

6 augustus ben ik stopt met koelen. Daarna gaat de cv pomp maar1x per dag draaien.

Gisteren als demonstratie de koelfunctie even aangezet waarna hij rond 2000 uur weer een uurtje heeft gekoeld. Daarna direct uitgezet. Maar de cv pomp blijft elk uur starten.

[Afbeelding]
Stooklijn of OpenTherm thermostaat voor verwarmen? Bij die eerste is dit standaard gedrag volgens mij.

Ik las pas iemand waarbij de instelling was versprongen, even controleren is de moeite waard misschien.

• Mg4gebruiker
orillion schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Stooklijn of OpenTherm thermostaat voor verwarmen? Bij die eerste is dit standaard gedrag volgens mij.

Ik las pas iemand waarbij de instelling was versprongen, even controleren is de moeite waard misschien.
Opentherm. Maar verwarmen staat uit. Ook in grafiekje stond hij uit.

• Gameboy
orillion schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Dit is denk ik de gouden tip ;)

Ik had altijd OT aansturing, en ben recent geswitched naar stooklijn, omdat anders mijn thermostaat roet in het eten gooit met 35 graden gevraagde watertemperatuur in koelmodus...

En sindsdien zie ik inderdaad dat de (CV) circulatiepomp elk uur draait als er geen verwarming of koeling aan de gang is.

Terug in de tijd toen ik op Opentherm stuurde, was de periode dat de circulatiepomp uit blijft veel langer, tot ongeveer 1 week.

Dus het lijkt in ieder geval gerelateerd te zijn aan je instelling voor aansturing van de verwarming. Bij stooklijn draait de pomp ieder uur 5 minuten, en bij Opentherm niet ;)

• Mg4gebruiker
Gameboy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:26:
[...]

Dit is denk ik de gouden tip ;)

Ik had altijd OT aansturing, en ben recent geswitched naar stooklijn, omdat anders mijn thermostaat roet in het eten gooit met 35 graden gevraagde watertemperatuur in koelmodus...

En sindsdien zie ik inderdaad dat de (CV) circulatiepomp elk uur draait als er geen verwarming of koeling aan de gang is.

Terug in de tijd toen ik op Opentherm stuurde, was de periode dat de circulatiepomp uit blijft veel langer, tot ongeveer 1 week.

Dus het lijkt in ieder geval gerelateerd te zijn aan je instelling voor aansturing van de verwarming. Bij stooklijn draait de pomp ieder uur 5 minuten, en bij Opentherm niet ;)
Helaas. Dat was het niet. Staat keurig op OT.

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:41

TD-91

XC40 P8

Zijn er weheat bezitters die een honeywell DT4M hebben hangen als alternatief voor de round modulation? Zou in principe gelijk moeten zijn qua simpel/domheid, maar kon geen ervaringen terugvinden in dit topic en hij staat niet op de lijst met compatible thermostaten.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:48
Weet iemand of je de binnenunit kan vervangen zonder dat er dingen in de portal moeten worden aangepast? (Lees: kan je dat zelf doen zonder hulp van een installateur?) Ik weet dat de controller in de buitenunit niet zomaar vervangen kan worden omdat deze gekoppeld zit aan het cloud account maar het is mij onduidelijk of dat ook voor het binnendeel op gaat.

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:26
havoc764 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

je kan aan de hand van de data die de wp levert in online portaal je afgifte berekenen en het minimum vermogen van je wp is bekend dus die 2 van elkaar aftrekken geeft aan hoeveel vermogen je tekort komt. Let is dit is een schatting.
Vermogen Uit ligt tussen de 3226 en 2488 watt. Laatste cyclus duurde 49 minuten.

Hoe bereken je dit met een minimaal vermogen van 2800 watt?

Hoeveel minimaal vermogen heb ik nodig met jagas ook de boel de hele dag te laten draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDtU1Dh04hT1LH9_qCc15Lq7S6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YncvIkm5FlhzN4B17LBzQrWC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door frank2908 op 10-08-2026 21:04 ]

• MichielFRL
WeHeat Intelligence is actief. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6I6Ud1qTp2UYFPQvSASEqsFF6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfOISNeSROWTQdVPKtK7WQub.jpg?f=fotoalbum_large

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen

• ekops
  • Laatst online: 17:11
MichielFRL schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:47:
WeHeat Intelligence is actief. Ben benieuwd.

[Afbeelding]
Heb je een uitnodiging gehad? Bij mij doet ie nog niks.

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• havoc764
frank2908 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:59:
[...]

Vermogen Uit ligt tussen de 3226 en 2488 watt. Laatste cyclus duurde 49 minuten.

Hoe bereken je dit met een minimaal vermogen van 2800 watt?

Hoeveel minimaal vermogen heb ik nodig met jagas ook de boel de hele dag te laten draaien?

[Afbeelding]
je moet nu met behulp van je delta tussen water uit en water in en je volume per uur berekenen wat je afgifte is. pak je de gemiddelde waardes per uur voor de berekening, pak voor afgifte ook de gemiddelde waarde per dezelfde tijdseenheid. als je een langere tijdseenheid pakt gaat je nauwkeurigheid omhoog.

• HarDus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:12
Bij ons draait de los geplaatste CV-secundaire pomp ieder uur ongeveer 45s.

De primaire pomp draait niet (zonder warmtevraag, koelen gebruiken we niet). Ook geen wekelijkse loswerk-run.

Regelmatig (ongeveer 1x per 1-2 weken) springt ook nu in de zomer de BUH bij tijdens SWW of legionella. Ik begrijp die “COP=1-intelligentie” niet. Uiteraard draait dan ook de SWW-pomp.

[ Voor 11% gewijzigd door HarDus op 11-08-2026 08:56 ]

• MichielFRL
ekops schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:22:
[...]

Heb je een uitnodiging gehad? Bij mij doet ie nog niks.
Ja 28 juli heb ik een uitnodiging ontvangen en dezelfde dag ook aangemeld.
Gisteravond zag ik opeens dat WeHeat Intelligence in de app aan staat.

• Pr088
MichielFRL schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 06:11:
[...]

Ja 28 juli heb ik een uitnodiging ontvangen en dezelfde dag ook aangemeld.
Gisteravond zag ik opeens dat WeHeat Intelligence in de app aan staat.
Hier hetzelfde. Sinds vandaag in beeld en ook rond die periode aangemeld.

• Mg4gebruiker
HarDus schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:48:
Bij ons draait de los geplaatste CV-secundaire pomp ieder uur ongeveer 45s.

De primaire pomp draait niet (zonder warmtevraag, koelen gebruiken we niet). Ook geen wekelijkse loswerk-run.

Regelmatig (ongeveer 1x per 1-2 weken) springt ook nu in de zomer de BUH bij tijdens SWW of legionella. Ik begrijp die “COP=1-intelligentie” niet. Uiteraard draait dan ook de SWW-pomp.
Heb jij die runs gepland als de luchttemperatuur erg hoog is? Ik heb er met de Flint geen last van maar die staat ook op de laagste stand. Je kunt ook de runs verschuiven naar een eerder moment wanneer de temperatuur minder hoog is.

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:41
Waar zie je of Intelligence aan staat? Ik zie het nergens in de app.

[ Voor 28% gewijzigd door Maarten58 op 11-08-2026 10:03 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Aan het screenshot een paar posts hierboven te zien lijk het in de portal (portal.weheat.nl).
Maar voor zover ik kan zien is het alleen beschikbaar voor een beperkte groep, wellicht dat deze nu groter wordt.... We gaan het zien.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• HarDus
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

Heb jij die runs gepland als de luchttemperatuur erg hoog is? Ik heb er met de Flint geen last van maar die staat ook op de laagste stand. Je kunt ook de runs verschuiven naar een eerder moment wanneer de temperatuur minder hoog is.
De SWW staat op werkdagen op 10:15 en zaterdag op 12:15 en legionella op zo op 12:00.

Ik lees terug dat het zondag gebeurde en 11 dagen terug op vrijdag. De setting staat op onbeperkt. Als ik het vermogen beperk dan gebeurt het vaker. Dat vind ik jammer want ik had in het tuinseizoen een lager geluidsniveau willen instellen. Ik hoor hem nog niet, maar neem aan dat het geluid niet 20 jaar weg blijft. Daarnaast is de haast nergens voor nodig buiten het stookseizoen.

Het stilteniveau voor verwarmen heb ik nergens voor nodig. Stooklijn bepaalt de modulatie en dat is het. Stilteniveau is niet te automatiseren. Een seizoen aanpassing is te doen, maar ik wil graag program&forget.

• Mg4gebruiker
HarDus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:05:
[...]

De SWW staat op werkdagen op 10:15 en zaterdag op 12:15 en legionella op zo op 12:00.

Ik lees terug dat het zondag gebeurde en 11 dagen terug op vrijdag. De setting staat op onbeperkt. Als ik het vermogen beperk dan gebeurt het vaker. Dat vind ik jammer want ik had in het tuinseizoen een lager geluidsniveau willen instellen. Ik hoor hem nog niet, maar neem aan dat het geluid niet 20 jaar weg blijft. Daarnaast is de haast nergens voor nodig buiten het stookseizoen.

Het stilteniveau voor verwarmen heb ik nergens voor nodig. Stooklijn bepaalt de modulatie en dat is het. Stilteniveau is niet te automatiseren. Een seizoen aanpassing is te doen, maar ik wil graag program&forget.
Snap ik. Ik had in mei met de zon er vol op drie afgebroken sww runs (11.30). Na terugdraaien naar (een-na) laagste stand is het niet meer voorgekomen. Ook niet tijdens de hittegolf.

• Pr088
Maarten58 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:01:
Waar zie je of Intelligence aan staat? Ik zie het nergens in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTn2--wnwZnGRv1T04D1ehDvbCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBTbDnsmT1FuyUJslxnSdVeH.jpg?f=fotoalbum_large

• HarDus
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Snap ik. Ik had in mei met de zon er vol op drie afgebroken sww runs (11.30). Na terugdraaien naar (een-na) laagste stand is het niet meer voorgekomen. Ook niet tijdens de hittegolf.
OK, dat vind ik bijzonder, want de een na laagste en laagste standen heb ik in het voorjaar geprobeerd en dat gaf juist vaker bijspringen van BUH.

Ik ga het gewoon opnieuw proberen. Misschien is er wat veranderd. Aan/Uit is ook anders dus misschien zijn er voor mij onbekende maar relevante verbeteringen. Dank!

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:16
WH app lijkt weer te werken, maar ik ben wel mijn oude data kwijt.

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• Reklameon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfcuS2L4LzbQgw2agjc0UItAARE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nar6exMSmAM0q0zh7Q4eZbkX.png?f=fotoalbum_large

Vanochtend ook weer een bijzondere situatie. Koelen sprong vanochtend aan terwijl het buiten 14 graden was. Volgens mij moet het minimaal 18 graden zijn voor er gestart wordt met koelen. Koelen stopt vrij snel weer want er was geen koude vraag.

Vervolgens gaat de wachttijd naar ruim 30 uur. Terwijl @Weheat aangeeft dat de max 24 uur is.

Bijzonder allemaal weer. Is er iemand die dit kan duiden?

• Pr088
HarDus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:13:
[...]

OK, dat vind ik bijzonder, want de een na laagste en laagste standen heb ik in het voorjaar geprobeerd en dat gaf juist vaker bijspringen van BUH.

Ik ga het gewoon opnieuw proberen. Misschien is er wat veranderd. Aan/Uit is ook anders dus misschien zijn er voor mij onbekende maar relevante verbeteringen. Dank!
Het bijspringen van de BUH is mogelijk als de BUH in de stand 'bijspringen (of hoe het heet)' staat. Je kunt je installateur vragen om de BUH in de stand te zetten zodat hij alleen bijspringt bij storing van de buitenunit. Dat heb ik ook en voorkomt onnodig bijverwarmen met COP=1.

• altan2
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09-09 10:49
Tijdens de legionellapreventiecyclus, na een tijde gewoon opwarmen en watertemperatuur uit op 67-68C, heeft de boiler (200L) 60C onder en 63C boven bereikt. Opeens maakt de watertemperatuur uit de warmtepomp een sprong omhoog en binnen 3 minuten bereikt het 75C. Dat is te hoog en dan sluit de cyclus af. De temperatuur onderin de boiler heeft slechts 61C kunnen bereiken. Na een uur of zo doet de cyclus weer een poging met weer hetzelfde resultaat.

Mijn installateur heeft een ticket geopend bij @WeHeat maar het duurt lang en ik maak me zorgen over de veiligheid van het systeem. Heeft iemand iets soortgelijks gezien? Dit is nu al bijna een maand aan de gang.

Trouwens de warmtepomp is een Blackbird P60 en ja, de temperatuur sensoren zitten goed in de boliervat.

• kaiserhenk
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-09 20:21
Foto's van de Sparrow gevraagd!

Hallo, wij zijn bezig met de verbouwing van onze woning en onze installateur moet weten waar en hoe het leidingwerk elektra, etc voorbereid moet worden. Bij ons komt alles vanuit binnen onder schuimbeton te liggen waardoor vooraf alle leidingen aangelegd moeten worden.

Wie kan foto's sturen van hoe en waar de Sparrow z'n aansluitingen heeft?

Jullie zouden ons er erg blij mee maken! 😁

• RNacoustics
Zat even binnen HA te kijken. Op 6 augustus was de Weheat WP echt van het padje af. Ik zou die dag 100kWh verbruikt hebben. Terwijl de WP gewoon op stand-by stond en de P1 meter ook niets heeft waargenomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wf2Van_jlrSbgsp9ErqUyEqfOck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eijCdgzx6A9mxm9j5ST7UdWy.jpg?f=fotoalbum_large

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• ComPeter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 11:14

ComPeter

iddqd idkfa

RNacoustics schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:52:
Zat even binnen HA te kijken. Op 6 augustus was de Weheat WP echt van het padje af. Ik zou die dag 100kWh verbruikt hebben. Terwijl de WP gewoon op stand-by stond en de P1 meter ook niets heeft waargenomen.
[Afbeelding]
Is HA en niet Weheat, dit kan je aanpassen

Instellingen/Hulpmiddelen/Statistieken, zoek op entiteit die rare waarde geeft
Klik op ¨helling met pijtje¨ icoon.
Klik op uitschieters, pas waarde aan

Succes

iddqd idkfa

• Gameboy
~[Afbeelding]
Dat klinkt eerder als een sensor met "state_class" "total_increasing", die een keertje onverhoopt/per abuis "0" teruggaf, in plaats van state "unavailable" of "unknown".

Als ie daarna weer naar de normale waarde terugkomt, wordt dat meteen als een nieuwe delta t.o.v. de vorige waarde (0) gemeten door HA, en kun je dit soort dingen krijgen...

Via de "Statistics" kun je die uitschieter corrigeren... ;)

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:58
Hier is de Weheat app een beetje van slag na het even offline zijn. Vandaag zou ik 123 kWh hebben verbruikt, waarvan 23 voor SWW en 99.6 voor koelen. 8)7

En dit is blijkbaar ook doorgeven aan de entiteiten in HA....

Mijn HA kijkt voor het verbruikt toch alleen naar de Homewizard KWh meter. Dus daar geen last van in ieder geval.

[ Voor 40% gewijzigd door jeroendh op 11-08-2026 15:24 ]

• TomSt
Shit, hier net na een storing van Weheat ook compleet verkeerde data nu in HA, klopt niks meer van vanuit de Weheat API nu. Al men graphs niet meer kloppend en in HA energy zelf ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7D-S2zwpUloP3lvIi2NTwr19gc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZEtR99f0QWXkzqg2FwPFPeFd.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6V14YKdCT7Gr0OjgM4_ZBrqWfA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HPD5n22KylSZmJdpFfnyNmLS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5sOYtuoTc1dIUgqDR8ekNUHCGQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2UORGPqSbgSfRJsVPEuU5jJr.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 50% gewijzigd door TomSt op 11-08-2026 15:43 ]

• RNacoustics
TomSt schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:41:
Shit, hier net na een storing van Weheat ook compleet verkeerde data nu in HA, klopt niks meer van vanuit de Weheat API nu. Al men graphs niet meer kloppend en in HA energy zelf ook.

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Dus ik ben niet de enige. Gelukkig krijg ik via Plugwise P1 wel de juiste data binnen. Ik weet niet wat ze bij Weheat aan het doen zijn 7(8)7 ?

• HarDus
Pr088 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:36:
[...]

Het bijspringen van de BUH is mogelijk als de BUH in de stand 'bijspringen (of hoe het heet)' staat. Je kunt je installateur vragen om de BUH in de stand te zetten zodat hij alleen bijspringt bij storing van de buitenunit. Dat heb ik ook en voorkomt onnodig bijverwarmen met COP=1.
Dat weet ik, maar ik ben dat “WeHeat puppy festival van installateur bellen” wel een beetje helemaal zat, zoals uit mijn eerdere bijdragen kan blijken. Ik voel me als een boerelul behandeld. Dank voor de aanschaf en succes. Ik wind me er dus over op.

Goed. De BUH staat op boost ipv back-up omdat dat wegens veelvuldig ontdooien nodig is hier aan het IJsselmeer. Ik kan maar 1 stand kiezen. Het is natuurlijk heel, echt heel erg gevaarlijk om dat zelf te wijzigen. Zou het stuk gaan?

Met een beetje WeHeat Intelligence bedenken ze eens een winter en zomer stand. Als buitentemperatuur buiten het intelligentie begrip zit dan schakel je over tussen 1 april en 1 oktober. Bij WeHeat moet daar eerst een proef mee gedaan worden en dan een langzame uitrol. Zelfs 10 proefinstallaties is niet genoeg.

PS (16:38): en een vakantiestand: SWW weekschema uit en stooklijn 15% lager. Afwezigheid signaleren via de watermeter van HomeWizard. Helaas kan dat ook niet vanzelf want juist die meter is uitgesloten van slimme taken. Dat is na één jaar ook nog steeds niet toegevoegd. Hier loopt alles in de vakantie gewoon door. Maakt zomers niet uit en in de winter duurt herstel heel lang. Dus niet urgent.

Net als dat ik op het stilteniveau een seizoenschakelaar wil. Heel complex, very intelligent.

En als zij dat niet doen, maakt dan gewoon een HA koppeling met minimaal de knoppen in de APP.

Er zou geen enkele noodzaak moeten zijn om me te moeten verbazen dat een 8kW WP 3kW BUH laat bijspringen in de zomer. Als het aan de temperatuur licht of de luchtvochtigheid (er is een trigger waardoor deze inschakelt; de BUH is niet autonoom of AI) dan kunnen ze ook die melding geven.

-BUH ingeschakeld vanwege…. pas xxx aan.

-SWW niet afgemaakt vanwege… pas yyy aan.

De basis is zo oliedom, rudimentair, brak en ondoorgrondelijk dat ik me heel erg erger aan WeHeat Marketing Intelligence. Ik ben bang voor een matras op drijfzand.

Ondertussen staat de WP op het een-na-laagste niveau. Wie weet. Misschien is het beter dan in april-mei.

(NB: Je belt naar iemand die geld kost en eigenlijk moet weten waar het over gaat, want anders had het gewoon in de app gekund. Iedere keer dat ze een WeHeat WP installeren krijgen ze er een niet-betalende beller bij. Dat is niet vol te houden als WeHeat de grootste wil worden. WeHeat betaalt de installateur niet voor die bellers).

[ Voor 14% gewijzigd door HarDus op 11-08-2026 16:39 ]

• TomSt
In de eigen Weheat app klopt er ook niks meer van dus in HA aanpassen helpt niks denk ik. Pfff moe om van te worden, hele statistieken naar de kloten :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj6kRoPU7FXL9WlLtX40uXlAJt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWs31SOQEDQ3apuk8P3fvqND.jpg?f=fotoalbum_large

• RNacoustics
HarDus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

Dat weet ik, maar ik ben dat “WeHeat puppy festival van installateur bellen” wel een beetje helemaal zat, zoals uit mijn eerdere bijdragen kan blijken. Ik voel me als een boerelul behandeld. Dank voor de aanschaf en succes. Ik wind me er dus over op.

Goed. De BUH staat op boost ipv back-up omdat dat wegens veelvuldig ontdooien nodig is hier aan het IJsselmeer. Ik kan maar 1 stand kiezen. Het is natuurlijk heel, echt heel erg gevaarlijk omdat zelf te wijzigen. Zou het stuk gaan?

Met een beetje WeHeat Intelligence bedenken ze eens een winter en zomer stand. Als buitentemperatuur buiten het intelligentie begrip zit dan schakel je over tussen 1 april en 1 oktober. Bij WeHeat moet daar eerst een proef mee gedaan worden en dan een langzame uitrol. Zelfs 10 proefinstallaties is niet genoeg.

Net als dat ik op het stilteniveau een seizoenschakelaar wil. Heel complex, very intelligent.

En als zij dat niet doen, maakt dan gewoon een HA koppeling met minimaal de knoppen in de APP.

Er zou geen enkele noodzaak moeten zijn om me te moeten verbazen dat een 8kW WP 3kW BUH laat bijspringen in de zomer. Als het aan de temperatuur licht of de luchtvochtigheid (er is een trigger waardoor deze inschakelt; de BUH is niet autonoom of AI) dan kunnen ze ook die melding geven.

-BUH ingeschakeld vanwege…. pas xxx aan.

-SWW niet afgemaakt vanwege… pas yyy aan.

De basis is zo oliedom, rudimentair, brak en ondoorgrondelijk dat ik me heel erg erger aan WeHeat Marketing Intelligence. Ik ben bang voor een matras op drijfzand.

Ondertussen staat de WP op het een-na-laagste niveau. Wie weet. Misschien is het beter dan in april-mei.
Gelukkig is mijn WP configuratie heel basic. Ik doe alleen aan verwarmen. En als er rare fratsen komt, trek ik de sim kaart er uit en ga ik de WP alleen nog maar aansturen via OT.

• RNacoustics
TomSt schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:58:
In de eigen Weheat app klopt er ook niks meer van dus in HA aanpassen helpt niks denk ik. Pfff moe om van te worden, hele statistieken naar de kloten :S

[Afbeelding]
Zo, dat is duur douchen _O-

• RNacoustics
ComPeter schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

Is HA en niet Weheat, dit kan je aanpassen

Instellingen/Hulpmiddelen/Statistieken, zoek op entiteit die rare waarde geeft
Klik op ¨helling met pijtje¨ icoon.
Klik op uitschieters, pas waarde aan

Succes
Ik heb meer vertrouwen in HA, dan WH. Ga ik dus niet doen!

[ Voor 4% gewijzigd door RNacoustics op 11-08-2026 16:08 ]

• HarDus
RNacoustics schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

Gelukkig is mijn WP configuratie heel basic. Ik doe alleen aan verwarmen. En als er rare fratsen komt, trek ik de sim kaart er uit en ga ik de WP alleen nog maar aansturen via OT.
Mijn WP hoeft ook alleen maar te verwarmen: rechts naar de CV of links naar SWW. Ieder een eigen pomp. Hoe moeilijk kan het zijn als je jezelf Intelligence aanmeet?

Ik hou van gadgets; ik hou van innovaties; en ik vind het prachtig te zien hoe WeHeat een bedrijf opbouwt en in een markt penetreert.

Maar, als een gadget gedeelte waar veel tam tam over gemaakt is niet goed werkt en de belofte achter de horizon verdwijnt, dan verliest de gadget zijn glans. En ik wordt daar zwart-gallig van en dat kleurt goed. Genoeg daarover. @Weheat

• Barca
  • Laatst online: 22:17

Barca

In Search Of Sunrise

Yup, hier ook duur douchen vandaag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aby6eTF91SLCsNn_7-0STmGbW0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cYmoqdw6BeZaXDe5jvYBGdx.jpg?f=fotoalbum_large

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:08

[Afbeelding]
Koelen: Vandaag verbruik ik 148 kWh. Duur grapje ... Gisteren was het 5,6 kWh. Maar inderdaad, mijn HA helpers zoals running average, verbruik van gisteren enzo zijn naar de knoppen.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hier werkt de app ook weer op zowel iOS als Android. De data in de app (en Homey) is nog normaal, ik zie geen bijzonderheden. Maar het verbruik is de afgelopen ook 0kWh :+ idle verbruik even niet mee gerekend

• RNacoustics
@Weheat , Als oud ict-er snap ik werkelijk niet waar jullie mee bezig zijn? Als jullie "intelligence" willen implementeren, moet daar de gebruikers verder geen last van krijgen. Helemaal met systemen die via openbare internet gemanaged worden, is het van essentieel belang, dat bij een change aan het infrastructuur of software, een gedegen risicoanalyse aan vooraf gaat. Beschikken jullie wel over een test omgeving? Dit kan je echt niet verkopen aan jullie klanten!

• Pr088
HarDus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

Goed. De BUH staat op boost ipv back-up omdat dat wegens veelvuldig ontdooien nodig is hier aan het IJsselmeer. Ik kan maar 1 stand kiezen. Het is natuurlijk heel, echt heel erg gevaarlijk om dat zelf te wijzigen. Zou het stuk gaan?

...

(NB: Je belt naar iemand die geld kost en eigenlijk moet weten waar het over gaat, want anders had het gewoon in de app gekund. Iedere keer dat ze een WeHeat WP installeren krijgen ze er een niet-betalende beller bij. Dat is niet vol te houden als WeHeat de grootste wil worden. WeHeat betaalt de installateur niet voor die bellers).
Een paar dingen: Jij hebt je installateur betaald voor installatie en voor service en garantie. Net als je autodealer, je koelkastverkoper, de webshop waar je je laptop hebt gekocht. Dat jij je als een boerenlul behandeld voelt worden ligt waarschijnlijk meer aan je installateur dan aan WeHeat. Ik snap niet dat jij zo afgeeft op een installateursmodel, maar goed.
WeHeat hoeft installeteurs helemaal niet te betalen voor 'bellers'. Jij bent gewoon klant en mag service, garantie en onderhoud (als je dat hebt afgesproken) verwachten van je installateur. Gewoon klant-verkoper relatie.

Je ideeën voor een vakantiestand etc. top. Maar wij programmeren de WeHeat ook niet. Dus wat moet ik hier precies mee?

De BUH kan inderdaad maar in één stand, maar waarom zou de BUH je warmtepomp bij defrosts moeten redden? Zolang er warmte in je systeem zit, zal een defrost je warmtepomp gewoon weer ontdooien. Ik zou niet weten waarom jouw warmtepomp aan het IJsselmeer eerder stuk zou moeten gaan. Ik woon zelf in het hoge koude Noorden, met de BUH in storings-stand O-) , dus geen Boost.

• Pr088
RNacoustics schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:33:
@Weheat , Als oud ict-er snap ik werkelijk niet waar jullie mee bezig zijn? Als jullie "intelligence" willen implementeren, moet daar de gebruikers verder geen last van krijgen. Helemaal met systemen die via openbare internet gemanaged worden, is het van essentieel belang, dat bij een change aan het infrastructuur of software, een gedegen risicoanalyse aan vooraf gaat. Beschikken jullie wel over een test omgeving? Dit kan je echt niet verkopen aan jullie klanten!
Wat is precies je probleem?
Je kon je zelf aanmelden voor een BETA, dus je bent dan toch vrijwillig proefkonijn? Ik wel.

• RNacoustics
Pr088 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:46:
[...]

Een paar dingen: Jij hebt je installateur betaald voor installatie en voor service en garantie. Net als je autodealer, je koelkastverkoper, de webshop waar je je laptop hebt gekocht. Dat jij je als een boerenlul behandeld voelt worden ligt waarschijnlijk meer aan je installateur dan aan WeHeat. Ik snap niet dat jij zo afgeeft op een installateursmodel, maar goed.
WeHeat hoeft installeteurs helemaal niet te betalen voor 'bellers'. Jij bent gewoon klant en mag service, garantie en onderhoud (als je dat hebt afgesproken) verwachten van je installateur. Gewoon klant-verkoper relatie.

Je ideeën voor een vakantiestand etc. top. Maar wij programmeren de WeHeat ook niet. Dus wat moet ik hier precies mee?

De BUH kan inderdaad maar in één stand, maar waarom zou de BUH je warmtepomp bij defrosts moeten redden? Zolang er warmte in je systeem zit, zal een defrost je warmtepomp gewoon weer ontdooien. Ik zou niet weten waarom jouw warmtepomp aan het IJsselmeer eerder stuk zou moeten gaan. Ik woon zelf in het hoge koude Noorden, met de BUH in storings-stand O-) , dus geen Boost.
Dat je bij de installateur moet zijn, dat weten we wel. Maar zij snappen het soms ook niet, waar WH mee bezig is?

• Pr088
RNacoustics schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:50:
[...]

Dat je bij de installateur moet zijn, dat weten we wel. Maar zij snappen het soms ook niet, waar WH mee bezig is?
Dat rechtvaardigt toch niet zo'n tirade op het installateursmodel? Heb jij zicht op wat je installateur communiceert met WeHeat of aan informatie krijgt? Ik niet (al was dat wel leuk geweest). Mocht dat onvoldoende zijn, dan is het een discussie over communicatie.

En daar kun je bij WeHeat wel kritiek op hebben. Het 'klooien' met de open data die je kunt ophalen via Homey/HA van dit voorjaar was totaal onverwacht en had prima gecommuniceerd kunnen worden.

• RNacoustics
Pr088 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:55:
[...]

En daar kun je bij WeHeat wel kritiek op hebben. Het 'klooien' met de open data die je kunt ophalen via Homey/HA van dit voorjaar was totaal onverwacht en had prima gecommuniceerd kunnen worden.
En juist daarom hebben ook installateurs hier last van. Consumenten benaderen hun leverancier met, "hij doet het niet!"

Edit: die kijken simpel op hun appje, of apparaat werkt. (verwarmen, koelen en warm douche water)

[ Voor 10% gewijzigd door RNacoustics op 11-08-2026 17:06 ]

• RNacoustics
Pr088 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:50:
[...]

Wat is precies je probleem?
Je kon je zelf aanmelden voor een BETA, dus je bent dan toch vrijwillig proefkonijn? Ik wel.
Nee, ik heb geen SWW van Weheat en dat gaat er niet komen ook. Het feit is, dat andere gebruikers last heeft van instabiele software. En ik vermoed dat dat ze gewoon aan het knutselen zijn, waar iedereen last van heeft!

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:58
Na veel te hebben gelezen en gevolgt valt WH voorlopig af teveel gedoe zal ik maar zeggen.

Ook vanuit installateurs niet altijd een eenduidig verhaal over WH.

Hartelijke voor delen van jullie ervaring met WH.

• Mg4gebruiker
HarDus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:13:
[...]

Even een tip: bij mij staat hij niet op boost! In de praktijk toen het heel koud was ik denk 2x een afgebroken legionella run gehad.

• Mg4gebruiker
[Afbeelding]
Dus is de vraag: zie je die 100kwh terug in je afname?

• TomSt
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:05:
[...]

Nee die is niet te zien via MID meter van HW. Puur een jump tijdens offline zijn van de Weheat servers, dat is het bij mij in iedergeval. Hopelijk fixen ze het ook in de weheat app zelf, de data is nu compleet onbetrouwbaar.

• Mg4gebruiker
TomSt schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

Nee die is niet te zien via MID meter van HW. Puur een jump tijdens offline zijn van de Weheat servers, dat is het bij mij in iedergeval. Hopelijk fixen ze het ook in de weheat app zelf, de data is nu compleet onbetrouwbaar.
Ik zie het nu ook.... De app deed weer normaals als je de data opende. Maar ze hebben er weer wat aan toegevoegd!

• RNacoustics
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:05:
[...]

Nee, puur software bug vanuit WH.

• Barca
  • Laatst online: 22:17

Barca

In Search Of Sunrise

TomSt schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

Sluit ik me bij aan. Ik had voor het eerst sinds de installatie afgelopen juni dat er geen verbinding kon worden gemaakt met de warmtepomp, dat zag ik bij het openen van de app gelijk. Misschien was er wel een ota update? De data van dat moment is in ieder geval messed up in mijn app, en nu werkt het weer prima alleen is de data van vandaag nu bagger. Uiteraard op mijn P1 meter niks te zien althans er liep een sww run op 40 procent omdat mij dochter douchte en dat kwam gelijk uit de zonnepanelen.

• Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:19

[Afbeelding]
Nou hier hetzefde, ik krijg soms de indruk dat ze bij @Weheat regelmatig storingen veroorzaken om te voorkomen dat klanten de performance een beetje betrouwbaar na kunnen rekenen. Dit is echt niet de eerste keer dat ze het lopen te verkloten.
vwb de statistieken in HA; die kun je aanpassen als je de echte waardes (of een schatting, bijvoorbeeld het gemiddelde van de DHW runs van afgelopen week) weet. Als je er een beetje langs zit is dat minder erg dan die troep die nu in de database geland is.

Voor wat het waard is, ik ben op mijn werk vaak bezig met FMEA, testen, software impact analyse, reliability, etc. Dus ik snap gewoon niet dat dit bij @Weheat keer op keer mis gaat.

• Johnny E
  • Laatst online: 00:17

Johnny E

Dôh !!

Volg dit topic al een tijd, paar maanden terug besluit genomen om voor Weheat te kiezen.
Vandaag is de installatie van de Blackbird P80 bij me afgerond.
De installatie is gekoppeld aan de al bestaande zonneboiler en geleverd met de 300L boilervat en een 50L buffervat. Installatie is soepel gegaan, ben nu wel benieuwd hoe het systeem verder gaat werken. We hebben vloerverwarming op de begane grond en radiatoren in de slaapkamers.

Specs!

• TomSt
Jimmie5887 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:55:
[...]

Nou hier hetzefde, ik krijg soms de indruk dat ze bij @Weheat regelmatig storingen veroorzaken om te voorkomen dat klanten de performance een beetje betrouwbaar na kunnen rekenen. Dit is echt niet de eerste keer dat ze het lopen te verkloten.
vwb de statistieken in HA; die kun je aanpassen als je de echte waardes (of een schatting, bijvoorbeeld het gemiddelde van de DHW runs van afgelopen week) weet. Als je er een beetje langs zit is dat minder erg dan die troep die nu in de database geland is.

Voor wat het waard is, ik ben op mijn werk vaak bezig met FMEA, testen, software impact analyse, reliability, etc. Dus ik snap gewoon niet dat dit bij @Weheat keer op keer mis gaat.
Dank voor de oplossing voor in HA in ieder geval! Ik dacht dat het niet zou werken omdat er vanuit Weheat verkeerde informatie komt, maar ik ga het morgenvroeg, voordat hij weer aan de SWW-run begint, even fixen. De juiste waardes zijn gelukkig nog gewoon terug te vinden van vóór de storing, dus die zijn makkelijk genoeg terug te zetten.

Maar alsnog hoop ik dat ze dit ook in de Weheat-app zelf gaan oplossen. Anders heb je daar ook niet zoveel meer aan, en daarmee gaat eigenlijk de helft van het nut van die app alweer verloren.

• Mg4gebruiker
Jimmie5887 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:55:
[...]

Ik zou nu ook en gekoeld en verwarmd hebben. Verwarmen staat al maanden uit en koelen al weer 2 dagen.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:53:
[...]

Ik zou nu ook en gekoeld en verwarmd hebben. Verwarmen staat al maanden uit en koelen al weer 2 dagen.
Ik heb het idee dat bij een OTA update de WP door een standaard cycle gaat waar verwarmen even onderdeel van is. Of er ook daadwerkelijk met verwarmen gestart wordt heb ik nog niet gecontroleerd maar het zorgt er iig voor dat koelen 24 uur niet werkt.
Als dat idd onderdeel is van het OTA proces dan mag WH echt nog wel even sleutelen aan dit stuk want die updates komen te pas en te onpas voorbij, geen aankondiging vooraf of achteraf, geen release notes oid nada.

• HarDus
Pr088 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:46:
[...]

Als boerenlul behandeld voel ik me door WeHeat. Dat ik voor een BUH-boost of BUH back-up instelling en nog wat zaken de moet bellen, vind ik ergerlijk. Technisch onnodig en is een nodeloos duur model. Natuurlijk betaalt WeHeat daar niet voor en ik vind het wijzigen van instellingen via de telefoon geen service. Er is niks kapot, niks te bespreken, het hoort in de app.

De “telefoon-instellingen” is geen verstandig commercieel model. Er zit geen voordeel aan; geen cross selling niks. Slechts ergernis.

Leg mij maar uit waarom ik zomers zou moeten omschakelen van Boost naar Back-up en als dat al moet waarom dat dan telefonisch moet. 2000 is allang voorbij. Dat jij Back-up instelt doet niets af aan het feit dat ik ‘s winters Boost nodig heb. Waarom dat zo is doet niet ter zake. Misschien vind je het een domme keuze mijnerzijds, maar ondanks dat, moet het wel werken zonder bijwerkingen. Ook in de winter gaat boost vaker aan dan dat ik denk dat nodig is, maar heb daartegen nog geen heldere analyse. Tegen boost aanroepen in de zomer wel. Lijkt totaal onnodig.

Het is geen rocket science.

Als de Blackbird geen mooi product zou zijn, dan zou ik me er niet over opwinden. Het is juist wel een mooi product met een niet houdbaar software model. Daar maak ik mij zorgen over want van mij mag dit product, maar ook dit bedrijf en tevens de installateur nog wel 20 jaar mee.

Zorg dat de software stabiel is en dat blijft zonder live te rommelen.

Haal de bugs uit de software en geef aan wat je verbetert.

Stop de “telefoon-instellingen” in de app

Geef een winter, zomer, vakantiestand

Maak die standen extern benaderbaar.

Wil je Hems dan moet de WP ten minste qua werk modus bereikbaar zijn. Wie straks niet Hems benaderbaar is valt af. Voor Hems mag je ook HA lezen. Er zijn al teveel apparaten die de baas willen spelen zonder het hele veld te overzien. Straks heb je Hems als Middle-Ware.

De tijd dat innovatieve producten duur en brak mochten zijn, en de eerste klanten proefkonijn zijn we al even voorbij. Die wereld bestaat niet meer.

Je mag me verbeteren, maar mijn vreemde WeHeat constateringen zijn er en mijn wensen zaten al in mijn eerste CV regeling uit 1990. Niks exotisch.

• ComPeter
  • Laatst online: 09-09 11:14

ComPeter

iddqd idkfa

HarDus schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:42:
[...]

Als boerenlul behandeld voel ik me door WeHeat. Dat ik voor een boost of back-up instelling en nog wat zaken de moet bellen, vind ik ergerlijk. Technisch onnodig en is een nodeloos duur model. Natuurlijk betaalt WeHeat daar niet voor en ik vind het wijzigen van instellingen via de telefoon geen service. Er is niks kapot, niks te bespreken, het hoort in de app.

De “telefoon-instellingen” is geen verstandig commercieel model. Er zit geen voordeel aan; geen cross selling niks. Slechts ergernis.

Leg mij maar uit waarom ik zomers zou moeten omschakelen van Boost naar Back-up en als dat al moet waarom dat dan telefonisch moet. 2000 is allang voorbij. Dat jij Back-up instelt doet niets af aan het feit dat ik ‘s winters Boost nodig heb. Waarom dat zo is doet niet ter zake. Misschien vind je het een domme keuze mijnerzijds, maar ondanks dat, moet het wel werken zonder bijwerkingen. Ook in de winter gaat boost vaker aan dan dat ik denk dat nodig is, maar heb daartegen nog geen heldere analyse. Tegen boost aanroepen in de zomer wel. Lijkt totaal onnodig.

Het is geen rocket science.

Als de Blackbird geen mooi product zou zijn, dan zou ik me er niet over opwinden. Het is juist wel een mooi product met een niet houdbaar software model. Daar maak ik mij zorgen over want van mij mag dit product, maar ook dit bedrijf en tevens de installateur nog wel 20 jaar mee.

Zorg dat de software stabiel is en dat blijft zonder live te rommelen.

Haal de bugs uit de software en geef aan wat je verbetert.

Stop de “telefoon-instellingen” in de app

Geef een winter, zomer, vakantiestand

Maak die standen extern benaderbaar.

Wil je Hems dan moet de WP ten minste qua werk modus bereikbaar zijn. Wie straks niet Hems benaderbaar is valt af. Voor Hems mag je ook HA lezen. Er zijn al teveel apparaten die de baas willen spelen zonder het hele veld te overzien. Straks heb je Hems als Middle-Ware.

De tijd dat innovatieve producten duur en brak mochten zijn, en de eerste klanten proefkonijn zijn we al even voorbij. Die wereld bestaat niet meer.

Je mag me verbeteren, maar mijn vreemde WeHeat constateringen zijn er en mijn wensen zaten al in mijn eerste CV regeling uit 1990. Niks exotisch.
Volgens mij heb jij last van een ernstige vorm van cognitieve dissonantie bij een aankoop.

Ik ben zo erg tevreden met mijn WeHeat warmte pomp, ik kan de instelling doen die ik wil, alles loopt als een zonnetje. Via Home Assistant heb ik nog meer inzicht
Er wordt veel minder energie gebruikt en helemaal geen gas meer.
Af en toe een kleine hick-up, maar dat accepteer ik, hier vloeien verbeteringen uit voort. Hoort bij een innovatief nieuwe product.
Alles wordt beter, dit is mijn positieve kijk op de wereld!

iddqd idkfa

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:23

The Third Man

The Third Jellyfish

@ComPeter ik zie er weinig cognitief dissonants aan, we zitten hier niet op een WeHeat-fansite maar op Tweakers.net, een site en forum wat draait om automatisering inclusief een grote mate van vrijheid en mogelijkheden daarbij. Dan is het juist meer dan logisch dat iemand zich ergert aan het telefonisch moeten regelen van een instelling, ik ben het er helemaal mee eens dat dat voelt als terug in de tijd gaan.

• TomSt
@ComPeter @The Third Man Ik herken me eigenlijk wel in beide kanten van het verhaal. Ik ben absoluut niet ontevreden over mijn WeHeat, juist niet. Ik heb hem destijds bewust gekozen vanwege R290, mijn oude radiatoren, het Nederlandse karakter en omdat het voor een relatief nette prijs een behoorlijk vooruitstrevende warmtepomp is.

Voor verwarmen moet hier de echte test nog komen, maar voor SWW ben ik tot nu toe erg tevreden. Het verbruik valt me mee en via Home Assistant heb ik veel meer inzicht in wat de pomp doet. Een kleine hick-up kan ik prima accepteren, dat hoort wat mij betreft ook wel bij een relatief nieuw en innovatief product.

Maar complete onzin-data in zowel de WeHeat-app als wat WeHeat vervolgens doorgeeft aan Home Assistant vind ik wel een ander verhaal. Dat moet gewoon betrouwbaar zijn.

En hetzelfde geldt voor de bediening. Dat ik voor een backup-instelling of Boost moet bellen vind ik gewoon onnodig. Hier heb ik nu ook het element als backup ingesteld, omdat de installateur zelf ook ervaring had dat het soms ongewenst aansloeg. Prima dat hij het kan aanpassen, maar waarom kan ik dat niet gewoon zelf in de app?

Ook mis ik bij SWW gewoon een simpele knop: verwarm het vat nu naar X °C. Nu is het eigenlijk Boost en daarmee gelijk vol vermogen, terwijl ik dat lang niet altijd nodig vind en dat ook niet de mooiste COP oplevert.

Dus ik ben zeker positief over de warmtepomp zelf. Ik denk alleen dat de software en bediening nog een flinke stap kunnen maken. Juist omdat het verder zo'n mooi product is, vind ik dat jammer.

• Pr088
TomSt schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:46:

Ook mis ik bij SWW gewoon een simpele knop: verwarm het vat nu naar X °C. Nu is het eigenlijk Boost en daarmee gelijk vol vermogen, terwijl ik dat lang niet altijd nodig vind en dat ook niet de mooiste COP oplevert.

Dus ik ben zeker positief over de warmtepomp zelf. Ik denk alleen dat de software en bediening nog een flinke stap kunnen maken. Juist omdat het verder zo'n mooi product is, vind ik dat jammer.
Software kan inderdaad nog stappen gebruiken en zeker de communicatie over updates, zoals via changelogs. Maar vraag je niet teveel van de SWW Boost knop? Als er net iemand in bad is geweest en daarna wil je 'boosten' om te kunnen douchen, dan wil je toch niet dat je warmtepomp vanwege de COP op halve kracht water gaat verwarmen? Je wil dan juist zo snel mogelijk warm water?
En hetzelfde geldt voor de bediening. Dat ik voor een backup-instelling of Boost moet bellen vind ik gewoon onnodig. Hier heb ik nu ook het element als backup ingesteld, omdat de installateur zelf ook ervaring had dat het soms ongewenst aansloeg. Prima dat hij het kan aanpassen, maar waarom kan ik dat niet gewoon zelf in de app?
Je wilt toch niet dat gebruikers kunnen sleutelen aan allerlei kritieke functies in je systeem? Er zijn ook Tweakers die het belachtelijk vinden dat je niet zelf de flow van de WP kunt aanpassen. Bij Tweakers gaat dat wel goed, maar wat als Piet Particulier aan complexe instellingen gaat sleutelen?

En waar vergelijken we mee hè? Ik had geen app bij mijn cv ketel om te monitoren hoe zuinig die ketel liep. Ik kon zelf de temperatuur van warm water verlagen en van de cv aanvoer richting 45 graden, maar verder had ik geen idee wat het ding deed. Nu staan we online ongeveer warmtepompen van WeHeat uit elkaar te schroeven. We leggen de lat ook wel hoog.

En die foute data, ik ga er vanuit dat dit wel weer corrigeert. Tibber overkomt dat ook weleens (als mijn meter geen data doorstuurt richting de netbeheerder) en mijn SolarEdge heeft ook wel eens rare uitslagen, die een paar dagen later weer keurig in de pas lopen.

Fouten maken mag, communciatie zou WeHeat veel beter kunnen doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Pr088 op 12-08-2026 10:11 ]

• TomSt
Pr088 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:00:
[...]

Software kan inderdaad nog stappen gebruiken en zeker de communicatie over updates, zoals via changelogs. Maar vraag je niet teveel van de SWW Boost knop? Als er net iemand in bad is geweest en daarna wil je 'boosten' om te kunnen douchen, dan wil je toch niet dat je warmtepomp vanwege de COP op halve kracht water gaat verwarmen? Je wil dan juist zo snel mogelijk warm water?

[...]
De Boost-knop moet wat mij betreft gewoon doen waarvoor hij bedoeld is: als er net iemand in bad is geweest en je daarna snel wilt kunnen douchen, wil je juist dat de warmtepomp zo snel mogelijk warm water maakt. Dan vind ik het ook prima dat hij vol vermogen draait en niet vanwege de COP gaat afknijpen.

Wat ik wel interessant zou vinden, is een tweede knop voor rustig opwarmen. Bijvoorbeeld als je 's middags ziet dat het vat wat aan de koele kant staat, de zon nog volop schijnt en je weet dat er 's avonds iemand gaat douchen. Dan hoeft hij van mij niet meteen met 3600 W te gaan verwarmen, maar zou 1600–2200 W veel logischer zijn. Volgens mij doet hij dat nu bij een handmatig schema ook al wanneer het vat niet te koud is, anders gaat ie op vol vermogen.

Misschien is dit iets waar WeHeat Intelligence uiteindelijk zelf op kan inspelen, maar dat hebben we (nog) niet. Voor nu zou een simpele tweede knop met zo'n doel wat mij betreft al prima zijn. En mijn ervaring met de P80 is sowieso dat hij in de zomer behoorlijk goed met de warmwatervraag omgaat. Zelfs met een half warm 200 liter vat kan ik tot nu toe gewoon een bad vullen zonder vooraf een boost te doen. Op een gegeven moment schakelt hij zelf gewoon naar vol vermogen en komt er nog steeds prima warm water uit.

• Pr088
RNacoustics schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:45:
[...]

Nee, ik heb geen SWW van Weheat en dat gaat er niet komen ook. Het feit is, dat andere gebruikers last heeft van instabiele software. En ik vermoed dat dat ze gewoon aan het knutselen zijn, waar iedereen last van heeft!
Waar heb je dan last van als je geen SWW via WeHeat doet? Er is helemaal niks mis met het verwarmingssysteem (al vraag ik me af wanneer je die de laatste maanden hebt gebruikt ;) ).
Het enige wat ik kan bedenken is dat de ventilator bij mij blijft doordraaien na koelruns. Maar die vraag staat uit bij mijn installateur. En die kan er deze week mee aan de gang nu de bouwvak is afgelopen.

• TomSt
[...]

Je wilt toch niet dat gebruikers kunnen sleutelen aan allerlei kritieke functies in je systeem? Er zijn ook Tweakers die het belachtelijk vinden dat je niet zelf de flow van de WP kunt aanpassen. Bij Tweakers gaat dat wel goed, maar wat als Piet Particulier aan complexe instellingen gaat sleutelen?

En waar vergelijken we mee hè? Ik had geen app bij mijn cv ketel om te monitoren hoe zuinig die ketel liep. Ik kon zelf de temperatuur van warm water verlagen en van de cv aanvoer richting 45 graden, maar verder had ik geen idee wat het ding deed. Nu staan we online ongeveer warmtepompen van WeHeat uit elkaar te schroeven. We leggen de lat ook wel hoog.

En die foute data, ik ga er vanuit dat dit wel weer corrigeert. Tibber overkomt dat ook weleens (als mijn meter geen data doorstuurt richting de netbeheerder) en mijn SolarEdge heeft ook wel eens rare uitslagen, die een paar dagen later weer keurig in de pas lopen.

Ben ik het wel mee eens. Je moet inderdaad niet alles instelbaar maken via de app, flow en dat soort technische zaken zou ik ook afschermen. Maar een element op boost of backup zetten moet wat mij betreft gewoon makkelijk kunnen. Desnoods met een flinke cooldown zodat je niet continu kunt schakelen.

En vergeleken met onze oude cv-ketel uit 2002 is dit natuurlijk een enorme stap vooruit. Toen had je überhaupt geen idee wat dat ding deed.😅

Die foute data komt hopelijk vanzelf weer goed, daar heb ik nog wel vertrouwen in dat ze dat recht trekken.

Het blijft wel een installatie van €15.000, dat is echt een hoop geld (voor mij dan). Als je dan binnen twee maanden al meerdere disconnects, een app die een heel weekend niet (goed) werkt en nu compleet verkeerde data geeft, vind ik dat toch wel behoorlijk veel. Volgens mij kreeg ik eergisteren zelfs de melding dat mijn warmtepomp nog nooit online was geweest. 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWt4UtJV6tcYVzh0Lmow96OIns4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3r6unSCRIN3EntMWtHIaWaJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door TomSt op 12-08-2026 10:32 ]

• HarDus
ComPeter schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:13:
[...]

Volgens mij heb jij last van een ernstige vorm van cognitieve dissonantie bij een aankoop.

Ik ben zo erg tevreden met mijn WeHeat warmte pomp, ik kan de instelling doen die ik wil, alles loopt als een zonnetje. Via Home Assistant heb ik nog meer inzicht
Er wordt veel minder energie gebruikt en helemaal geen gas meer.
Af en toe een kleine hick-up, maar dat accepteer ik, hier vloeien verbeteringen uit voort. Hoort bij een innovatief nieuwe product.
Alles wordt beter, dit is mijn positieve kijk op de wereld!
Bij mij werkt de WP ook en valt niet uit. Dat werkt. Alleen normaal gesproken werkt cognitieve dissonantie zo dat je je eigen keuze steeds meer gaat waarderen. Achteraf verliefd worden.

Hardware matig heb ik nog geen klachten en alles wat ik roep kan op afstand verholpen worden….. als het er in zat. Ik lees overal over WeHeat Intelligence, huis als buffer en fantastische software van een Nederlands bedrijf. Mij is dat nog steeds niet geleverd.

Ik hoef ook geen WeHeat Intelligence of huis als buffer want dat zal gaan ten koste van comfort en efficiency. Ik heb afgelopen winter wat gespeeld en in ons oude huis met grotendeels radiator loopt het te snel weg. Vlak, vlak, vlak en voor Hems koop je een batterij. Dom een oud huis? Juist vanwege dit oude huis heb ik €1300 besparing in het eerste jaar. Met CV zijdige verbeteringen komt daar nog max €150 bij. Financieel een prima ding.

Waar het mis gaat is in de vermarkte verwachting: Fantastische software, dat is het niet. Alles met 4G. Nooit gedacht dat daarmee “bellen” bedoeld werd.

Dat ontwikkelingen tegen kunnen vallen is mij, uit ervaring, wel bekend. Dat is geen excuus om de basis niet op order te hebben en om de software regelmatig live wordt aangepast.

WeHeat is geen start-up of spin-off meer. Dat is leuk voor de verhalen “als ze later groot” zijn, maar dat zijn ze al. Ze groeien als een tierelier, breiden uit naar diverse landen, met verschillende klimatologische omstandigheden. Ik ben bekend met dat soort groeistuipen: dat vraagt ontzettende veel energie. In die context kan het goed zijn om “nog niet werkende WeHeat Intelligence” nog niet uit te brengen want dat geeft dan veel vragen en/of problemen. Onder dezelfde noemer is het van het allerhoogste belang je basis-software goed voor elkaar te hebben; de klant interactie te verminderen etc. Daar past geen “telefonische interface” bij. Dat is niet waar deze jongens op zijn afgestudeerd met hun spin-off.

Bij iedere verdubbeling van het aantal klanten moet je de klant interactie meer dan halveren als je dat wil blijven doen met dezelfde klant ondersteuning.

Gewoon wat iedere €20 thermostaat heeft: een winter-, zomer- en vakantiemodus waar je zelf alle parameters nogmaals kan instellen. En een thermostaat hoeft er al helemaal niet in. Of alle parameters uit de app los vrijgeven. Dan gaan we HA leren.

Ik heb niks tegen 4G en Cloud zolang het apparaat zelfstandig kan werken. Ik zie alleen niet in hoe zij geld gaan verdienen met al die opslag in de Cloud? Wat een curator daarmee doet, mocht het ooit zover komen, weet ik wel. Geen verkoopwaarde; weg ermee.

Voor mijn Bosch CV heb ik nog nooit een installateur gebeld om de “comfort” stand uit te zetten. En voor mijn AWB in 1990 ook niet. Deze aanpak is antiek. @Weheat

Ik denk dus dat bij mij de “roze cognitieve dissonantie bril” niet meer werkt qua software. Ik zie wat er gebeurt en maak mij zorgen over de consequenties. Gelukkig zijn het maar stand-alone machines en geen apparaten die iets doen met mensen.

Om, bijvoorbeeld, Boost/Back-up in de app te zetten is toch geen rocket science en geen groot technisch commercieel risico? Of mis ik iets? Om dat dat niet aan te roepen in de zomer? “In de zomer doen we alleen back-up.

Regel de zichtbare basis goed en ontwikkel geavanceerde zaken op de achtergrond. Een visie is goed; belofte maakt schuld.

• TomSt
HarDus schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

Bij mij werkt de WP ook en valt niet uit. Dat werkt. Alleen normaal gesproken werkt cognitieve dissonantie zo dat je je eigen keuze steeds meer gaat waarderen. Achteraf verliefd worden.

Hardware matig heb ik nog geen klachten en alles wat ik roep kan op afstand verholpen worden….. als het er in zat. Ik lees overal over WeHeat Intelligence, huis als buffer en fantastische software van een Nederlands bedrijf. Mij is dat nog steeds niet geleverd.

Ik hoef ook geen WeHeat Intelligence of huis als buffer want dat zal gaan ten koste van comfort en efficiency. Ik heb afgelopen winter wat gespeeld en in ons oude huis met grotendeels radiator loopt het te snel weg. Vlak, vlak, vlak en voor Hems koop je een batterij. Dom een oud huis? Juist vanwege dit oude huis heb ik €1300 besparing in het eerste jaar. Met CV zijdige verbeteringen komt daar nog max €150 bij. Financieel een prima ding.

Waar het mis gaat is in de vermarkte verwachting: Fantastische software, dat is het niet. Alles met 4G. Nooit gedacht dat daarmee “bellen” bedoeld werd.

Dat ontwikkelingen tegen kunnen vallen is mij, uit ervaring, wel bekend. Dat is geen excuus om de basis niet op order te hebben en om de software regelmatig live wordt aangepast.

WeHeat is geen start-up of spin-off meer. Dat is leuk voor de verhalen “als ze later groot” zijn, maar dat zijn ze al. Ze groeien als een tierelier, breiden uit naar diverse landen, met verschillende klimatologische omstandigheden. Ik ben bekend met dat soort groeistuipen: dat vraagt ontzettende veel energie. In die context kan het goed zijn om “nog niet werkende WeHeat Intelligence” nog niet uit te brengen want dat geeft dan veel vragen en/of problemen. Onder dezelfde noemer is het van het allerhoogste belang je basis-software goed voor elkaar te hebben; de klant interactie te verminderen etc. Daar past geen “telefonische interface” bij. Dat is niet waar deze jongens op zijn afgestudeerd met hun spin-off.

Bij iedere verdubbeling van het aantal klanten moet je de klant interactie meer dan halveren als je dat wil blijven doen met dezelfde klant ondersteuning.

Gewoon wat iedere €20 thermostaat heeft: een winter-, zomer- en vakantiemodus waar je zelf alle parameters nogmaals kan instellen. En een thermostaat hoeft er al helemaal niet in. Of alle parameters uit de app los vrijgeven. Dan gaan we HA leren.

Ik heb niks tegen 4G en Cloud zolang het apparaat zelfstandig kan werken. Ik zie alleen niet in hoe zij geld gaan verdienen met al die opslag in de Cloud? Wat een curator daarmee doet, mocht het ooit zover komen, weet ik wel. Geen verkoopwaarde; weg ermee.

Voor mijn Bosch CV heb ik nog nooit een installateur gebeld om de “comfort” stand uit te zetten. En voor mijn AWB in 1990 ook niet. Deze aanpak is antiek. @Weheat

Ik denk dus dat bij mij de “roze cognitieve dissonantie bril” niet meer werkt qua software. Ik zie wat er gebeurt en maak mij zorgen over de consequenties. Gelukkig zijn het maar stand-alone machines en geen apparaten die iets doen met mensen.

Om, bijvoorbeeld, Boost/Back-up in de app te zetten is toch geen rocket science en geen groot technisch commercieel risico? Of mis ik iets? Om dat dat niet aan te roepen in de zomer? “In de zomer doen we alleen back-up.

Regel de zichtbare basis goed en ontwikkel geavanceerde zaken op de achtergrond. Een visie is goed; belofte maakt schuld.
Hoeveel kuub gas stookte je nog met je cv in je ‘oude huis’? Hier is de woning inmiddels best goed nageïsoleerd, maar de ramen en nieuwe kozijnen laten nog even op zich wachten.

Hier zat ik op ongeveer 1.700 m³ per jaar, waarvan naar schatting 300-400 m³ voor SWW was. Dat was nog met een hele oude Nefit EcomLine uit 2002. We stookten maximaal 19 °C en hadden ’s nachts een verlaging.

Nu met de warmtepomp zal de nachtverlaging in ieder geval verdwijnen en verwacht ik de temperatuur op 19,5 of 20 °C te zetten. Op de koudste dagen kan dat misschien wat lager worden, naar 19 of 18,5 °C als blijkt dat hij de 20 °C moeilijk kan volhouden. Ik hoop na komende winter bij de volgende winter ook HR+++ glas en kunststof kozijnen binnen te hebben.

De WP staat hier parallel met een extra cv-pomp. Dat is blijkbaar de manier waarop deze installateur het doet met normale radiatoren, omdat die dicht kunnen en je anders niet genoeg flow hebt. Niet dat we in de woonkamer ooit de radiatoren dicht zullen zetten. Het huis heeft sowieso een flinke overkill aan radiatoren, waardoor het met lage temperaturen nog goed warm te krijgen is. In de woonkamer hangt bijvoorbeeld bijna 4 meter lange knoepert van een radiator en daarnaast nog eentje van ruim 3 meter.

Ben dus erg benieuwd hoe de WeHeat het straks gaat doen en of ik op de koudste dagen toch het element in de boost nodig ga hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door TomSt op 12-08-2026 11:14 ]

• HarDus
<<<knip>>>

<<<knip>>>

Flow is geen kritieke functie, mag ik hopen. Het is een middel om de Flow/dT te matchen met de afname. De afname is een gebruikerseigenschap van je bestaande huis. Is die aanpassing niet groot genoeg kan je een parallel buffervat nemen en neem je primair de maximale flow en secundair de flow die past bij je afname. Het is een flow/dT omvormer. Optimaal is niet wat voor de WP lekker is, maar wat het systeem het best laat functioneren.

Nieuwe fouten mag. Vooral in ontwikkeling en test omgeving. Wat wij daarvan zien als gebruiker vind ik te veel. Wat wij zien aan bestaande implementatie omissies (instellingen per telefoon; BUH-boost in de zomer) waar, ogenschijnlijk, niks aan gedaan wordt zijn ergerlijk. Dat is goed-fout.

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-08 12:30
Wij gaan waarschijnlijk over een maand of 3 een Weheat systeem krijgen via Saman/Eigen Huis. (moet de definitieve offerte nog tekenen).

Ze bieden uiteraard een onderhoudscontract(all in of basic), en ik heb totaal geen ervaring met zulke dingen. (eerste koophuis, eerste warmtepomp). Het klinkt mij vrij veel geld voor onderhoud en een 24/7 service die je hopelijk niet nodig gaat hebben. Wat zijn jullie ervaringen qua onderhoud en storingen?

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53
Pepperoni schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:01:
Wij gaan waarschijnlijk over een maand of 3 een Weheat systeem krijgen via Saman/Eigen Huis. (moet de definitieve offerte nog tekenen).

Ze bieden uiteraard een onderhoudscontract(all in of basic), en ik heb totaal geen ervaring met zulke dingen. (eerste koophuis, eerste warmtepomp). Het klinkt mij vrij veel geld voor onderhoud en een 24/7 service die je hopelijk niet nodig gaat hebben. Wat zijn jullie ervaringen qua onderhoud en storingen?
Onderhoudscontract zie ik meer als iets voor cv ketels. Die "moeten" elk jaar een beurt, rubbertjes vervangen etc. Voor een warmtepomp is dit niet nodig. Er valt gewoon weinig te onderhouden als het gewoon goed werkt. Als je zelf bij de buitenunit kan dan kan je hem eens schoonmaken, blad verwijderen etc. Zo`n contract kan wel handig zijn bij problemen, dat ze dan eerder kunnen komen.
Pagina: 1 ... 226 ... 235 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.