Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:10
Tijgerkracht schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Niet, je doet gewoon alleen een legionalla om 13:00...waarom zou je dan nog iets doen.
Je stelt per dag in wat je wilt.
Omdat je SWW eigenwijs is wanneer je na 13:00 gaat douchen, temp zakt dus sww gaat weer verwarmen. Dus je zult wel iets moeten instellen als je niet wilt dat hij willekeurig gaat opwaren (dacht tenminste dat het zo moest. Kan het mis hebben).

Gaat SWW trouwens altijd wat doen op ingestelde dagen of alleen wanneer de threshold afwijkt? Dus je hebt 50 ingesteld maar beide sensoren zijn nog 48.5, gaat deze dan alsnog een sww doen?

[ Voor 22% gewijzigd door STIMPPYYY op 14-10-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-10 22:56
Kirvis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:06:
Dag allen,

Even een eerste review van mijn kant met betrekking tot de nieuwe instellingen voor het SWW-schema.
Hierbij de eerste bevindingen obv wat getweak de afgelopen dagen.

Hoe werkt het tijdslot?
De eerste observatie is dat het ingestelde tijdslot betekent dat de warmtepomp pas bij aanvang van dat tijdslot controleert wat de SWW temperatuur is.

Zit die niet op de gewenste temperatuur, dan start hij op dat moment met het maken van warm tapwater.

Dat is anders dan ik aanvankelijk dacht: ik had verwacht dat hij bij aanvang van het tijdslot al op temperatuur zou zijn.

Misschien kan @Weheat dit hier nog even bevestigen.

Dit 'domme' gedrag biedt wel interessante mogelijkheden als je het op de juiste manier instelt: je kunt nu heel precies bepalen wanneer de warmtepomp wél en niet mag draaien, en voor hoe lang.

Handig, want wij hebben een dynamisch energiecontract.

De huidige instellingen

Ik heb het momenteel als volgt ingesteld:
  • ’s Nachts mag hij aanslaan op het goedkoopste moment (tijdslot tussen 2.30 en 4.00).
  • Overdag mag hij een tweede keer draaien, midden op de dag (tussen 12.30 en 14.00).
  • Zo is er altijd voldoende warm water beschikbaar in de ochtend én in de avond.
  • Standby-temperatuur ingesteld op 35 graden. Tbd of dat niet te laag is
  • De legionellarun staat gepland op zondagmiddag 12.00, meestal de goedkoopste uren van de week.
Resultaat: de warmtepomp draait in principe nooit meer in de dure ochtend- of avonduren.

Ik verwacht een lichte besparing op het stroomverbruik voor SWW ivm de lagere Standby temperatuur, en een iets grotere besparing mbt de kosten door hem te dwingen alleen tijdens de goedkope uren te draaien.

Al met al ben ik zeer blij met deze update. Ik blijf nog even verder tweaken, maar dit lijkt al een flinke stap richting optimaler verbruik.

Benieuwd hoeveel extra besparing WeHeat Intelligence straks nog weet te realiseren.
@Kirvis mooie info, zo ga ik hem ook instellen denk ik!

Een heel eind terug in dit topic heb jij eens gezegd dat je een mooi Python script hebt om de hele handel uit te lezen. Kun je me daarbij helpen? Ik heb het zelf geprobeerd via de API en ik krijg wel iets terug van het systeem, maar geen meetreeksen. Ik zou het mooi vinden om zelf bv het energieverbruik per maand in kaart te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:03
STIMPPYYY schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

Omdat je SWW eigenwijs is wanneer je na 13:00 gaat douchen, temp zakt dus sww gaat weer verwarmen. Dus je zult wel iets moeten instellen als je niet wilt dat hij willekeurig gaat opwaren (dacht tenminste dat het zo moest. Kan het mis hebben).

Gaat SWW trouwens altijd wat doen op ingestelde dagen of alleen wanneer de threshold afwijkt? Dus je hebt 50 ingesteld maar beide sensoren zijn nog 48.5, gaat deze dan alsnog een sww doen?
Als het hele vat op 65 graden staat krijg je dat toch niet even leeg?

Zoals ik het nu zie wil die altijd op 50 graden komen als dat is ingesteld.
Ik vermoed dat als de top sensor onder de ingestelde temp komt, bijvoorbeeld 40 graden dat ie dan zowiezo gaat SWW verwarmen, omdat je geen koud water wilt hebben.
Maar als bij een 300L vat de top sensor 40 graden aangeeft, dan heb je dus minimaal 100L op 40 graden...

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
Tijgerkracht schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:34:
[...]

Als het hele vat op 65 graden staat krijg je dat toch niet even leeg?

Zoals ik het nu zie wil die altijd op 50 graden komen als dat is ingesteld.
Ik vermoed dat als de top sensor onder de ingestelde temp komt, bijvoorbeeld 40 graden dat ie dan zowiezo gaat SWW verwarmen, omdat je geen koud water wilt hebben.
Maar als bij een 300L vat de top sensor 40 graden aangeeft, dan heb je dus minimaal 100L op 40 graden...
Sorry. Heb er totaal niet naar gekeken. Domme vragen.

Je kan gewoon netjs per dag selecteren of je sww wilt. Tevens geef je zelf de ondergrens aan. Als ik er even 3 minuten naar had gekeken had het 2 posts gescheeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:42
Hoi,

Afgelopen weken diverse installateurs van warmtepompen over de vloer gehad, en ik wacht nog op enkele offertes.

Een die eruit sprong (qua techniek en installatie mogelijkheden) was de WeHeat, daarom dat ik even mij meld in dit topic.
Hij rade mij de Blackbird P60 (full electric) aan.

Dit omdat wij een garage naast het huis hebben staan (aangebouwd) en zodoende de buiten unit niet echt in het zicht hebben staan..
Alleen vraag ik mij af hoe het zit met het geluid en eventueel de resonantie die via het dak (hout) de woning in zal komen..
We hebben nu ook een airco unit buiten aan de gevel hangen en die bromt aardig door naar binnen.

Wat is jullie ervaring met het geluid naar binnen toe met die blackburd?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:54
Carboy54 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:55:
Weheat heeft aangekondigd dat Intelligence voorlopig uitsluitend op hun boilers toepasbaar is. Een aantal gebruikers hebben andere boilers gemonteerd waaronder de populaire Itho I-WPV boiler. Wij zijn van mening dat het verschil met name is 1 of 2 sensoren. Het is tenslotte verder een dom vat. Een van onze klanten heeft op verzoek van @Stoker een 2e sensor in de Itho boiler gestoken op verschillende hoogtes en het resultaat is vergelijkbaar met de Weheat boiler. In de software is dus nu een Weheat boiler aangegeven. Wordt vervolgd....[Afbeelding]
Top, ik hou mij aanbevolen. Zal Stoker ook nog mail sturen sinds hij zelfde Itho I-WPV boiler bij mij heeft geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04:55
verstappen33 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:29:
Hoi,

Afgelopen weken diverse installateurs van warmtepompen over de vloer gehad, en ik wacht nog op enkele offertes.

Een die eruit sprong (qua techniek en installatie mogelijkheden) was de WeHeat, daarom dat ik even mij meld in dit topic.

Dit omdat wij een garage naast het huis hebben staan (aangebouwd) en zodoende de buiten unit niet echt in het zicht hebben staan..
Alleen vraag ik mij af hoe het zit met het geluid en eventueel de resonantie die via het dak (hout) de woning in zal komen..
We hebben nu ook een airco unit buiten aan de gevel hangen en die bromt aardig door naar binnen.

Ik heb dezelfde situatie en mij is ook de Weheat BB aangeraden. Dat had de voorkeur boven een wandbeugel.
Ook een houten dak op de garage.

Nu heb ik daar ook 2 airco's hangen aan een wandbeugel, maar die hoor ik totaal niet in huis of slaapkamer, direct erachter. Buiten trouwens ook niet.

Dus wellicht is je muur heel slecht geisoleerd of er zit een vorm van resonantie in je airco. Ik hoor in de garage wel iets van resonantie, de leidingen voor airco woonkamer gaan dan ook door de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:55
STIMPPYYY schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

Nee, de WP doet alleen wat als de gemeten temperatuur van het SWW onder de drempelwaarde ligt.

In jouw voorbeeld ligt de temp bij beide sensoren binnen de range van 3 graden van de doeltemperatuur en zal de WP niet aan gaan.

Nog een aanvulling: zorg wel dat het tijdslot dat je instelt lang genoeg is. Als het tijdslot is ingesteld op een uur en hij is nog niet op temperatuur, dan houdt ie toch op, omdat de doeltemperatuur dan weer daalt naar 35 graden (in mijn geval).

Het is dus echt een heel 'dom' systeem vooralsnog, maar wel lekker voorspelbaar en daardoor makkelijk te tweaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
het zou ook wel mooi zijn als ze ook een vakantie modus zouden maken. Lekker die boiler laten afkoelen en weekje niet naar kijken en huis een graad omlaag ofzo. Nu moet ik dat handmatig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:34
Hier geen centje pijn met dezelfde setup. Huis uit "59 (wel verbouwd), garage uit "80..
Maar elke situatie is anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-10 00:00
RayDelft schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:24:
Totaal stroomverbruik Weheat
Helaas heb ik in de meterkast geen ruimte om naast de dedicated weheat groep een meter te plaatsen . Met homewizard zie ik wel de fase waarop hij draait (maar met nog wat verbruikers ) maar HW heeft geen cumulatieve data per fase . Is een Shelly wellicht een oplossing ? Maar eigenlijk vraag ik me af waarom Weheat zelf die data niet laat zien . We willlen immers toch allemaal graag weten hoeveel gas we besparen tegen welke extra energiekosten ? Heeft iemand een idee of deze data nog in de pijpleiding zitten? Ik vind het eigenlijk een must have . Iemand ideeen ?
Die kwh meter kun je toch wel kwijt in je meterkast ? je kunt hem ook elders er tussen zet met een mini groepenkastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-10 21:42
Hoi,

Ik hoor hem zacht fluiten verder 0 resonantie. Dat was met de Nefit Multiline wel anders op zijn goed geveerde muurbeugelvoetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-10 15:42
hans_u schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:06:
Kirvis : "Onze Sparrow draait nu bijna een jaar en ik ben er heel zeker van dat de temp huis in hetgeen is waar op gestuurd wordt"

Ik kan dit met zekerheid bevestigen. Mijn hysterese "probleem" klopte tot op de tiende graad. Bij gewenste temperatuur plus of min 3 graden stopt of start de BB. Ten opzichte van Huis-in. Wat ook logisch is zoals je duidelijk maakte.
Mijn Flint reageert inderdaad ook exact op dat verschil van 3 graden… maar stuurt dan helaas wel op ‘warmtepomp uit’. Zeker in koudere nachten daalde die temperatuur natuurlijk veel sneller dan de ‘huis in’ temperatuur, omdat er ook nog een buffervat voor stond. Zo ontstond de idiote situatie dat de pomp zelfs aansloeg als de temperatuur ‘huis in’ nog boven de vraagtemperatuur zat. Ding sloeg continu onnodig aan, soms wel 15 keer per nacht. Probleem werd lang weggewuifd, maar nadat ik specifieke data aanleverde die gedeeld werd met Weheat kreeg ik in de zomer eindelijk de bevestiging dat het een software fout betrof. En die zou opgelost moeten zijn voor het nieuwe stookseizoen. Dat leek ook even zo, maar inmiddels stuurt het systeem toch weer op ‘temperatuur warmtepomp uit’. Ik word er moedeloos van😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-10 23:08
Ik ben in de markt voor een WeHeat Blackbird. Er komt nog een uitbouw waar die perfect op geplaatst kan worden. Het platte ontwerp uit het zicht zou een reden zijn om voor de BB te gaan. Het leidingwerk zou dan gereduceerd kunnen worden van ca 14m naar hooguit 4m
Ook wordt de BB door een lokale installateur geplaatst ipv lui van bijv Quatt of deWarmte

Wat was voor jullie nog meer een doorslaggevende reden om voor de WeHeat en dan met name Blackbird te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:54
Omdatikhetzeg schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:10:
[...]

Mijn Flint reageert inderdaad ook exact op dat verschil van 3 graden… maar stuurt dan helaas wel op ‘warmtepomp uit’. Zeker in koudere nachten daalde die temperatuur natuurlijk veel sneller dan de ‘huis in’ temperatuur, omdat er ook nog een buffervat voor stond. Zo ontstond de idiote situatie dat de pomp zelfs aansloeg als de temperatuur ‘huis in’ nog boven de vraagtemperatuur zat. Ding sloeg continu onnodig aan, soms wel 15 keer per nacht. Probleem werd lang weggewuifd, maar nadat ik specifieke data aanleverde die gedeeld werd met Weheat kreeg ik in de zomer eindelijk de bevestiging dat het een software fout betrof. En die zou opgelost moeten zijn voor het nieuwe stookseizoen. Dat leek ook even zo, maar inmiddels stuurt het systeem toch weer op ‘temperatuur warmtepomp uit’. Ik word er moedeloos van😞
Ik had exact hetzelfde, kreeg het niet voor elkaar allemaal mini starts midden in de nacht en ochtend waar er geen warmte vraag is start de Flint. Nu nacht limiet ingesteld op uit en verwarmen tussen de gewenste uren. Dit werkt maar als ik nu buiten de uren wil verwarmen dan moet ik eerst in de App de instellingen aanpassen, immers de T6 wil wel verwarmen maar de WP slaat niet aan om dat de instellingen blokkeren, zou mooi zijn als de T6 dit kan over rulen, of gewoon weg niet verwarmen als er geen warmtevraag is, en zeker niet bij aan/uit @Weheat zou ook mooi zijn als er een maand overzicht zou zijn van de gem COP, en in en uit vermogen. verder dik tevreden loopt mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-10 23:32
201WD schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

Die kwh meter kun je toch wel kwijt in je meterkast ? je kunt hem ook elders er tussen zet met een mini groepenkastje.
Dat kende ik niet en ik moest er even naar Googelen.
Maar inderdaad moet dat kunnen . Ik wacht af wat de beloofde uitbreiding van Weheat brengt . Als dat niet de gewenste meting bevat, dan idd de uitbreiding . Dank voor je reactie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
RayDelft schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Dat kende ik niet en ik moest er even naar Googelen.
Maar inderdaad moet dat kunnen . Ik wacht af wat de beloofde uitbreiding van Weheat brengt . Als dat niet de gewenste meting bevat, dan idd de uitbreiding . Dank voor je reactie .
Zie mijn post van eerder deze week met een linkje naar zo'n mini-groepenkastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:17
sjaak81 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:12:
Ik ben in de markt voor een WeHeat Blackbird. Er komt nog een uitbouw waar die perfect op geplaatst kan worden. Het platte ontwerp uit het zicht zou een reden zijn om voor de BB te gaan. Het leidingwerk zou dan gereduceerd kunnen worden van ca 14m naar hooguit 4m
Ook wordt de BB door een lokale installateur geplaatst ipv lui van bijv Quatt of deWarmte

Wat was voor jullie nog meer een doorslaggevende reden om voor de WeHeat en dan met name Blackbird te gaan?
Voor mij waren het een paar dingen (niet per se in volgorde van belangrijkheid):
- Nederlands fabrikant
- Visie met betrekking tot toekomstige functionaliteit
- De 'platte' vormgeving van de buitenunit zodat deze niet zichtbaar is vanaf de straat bij plaatsing op het garagedak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-10 23:51
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:27:
Rammelt bij julie de weheat 200 liter boiler ook de eerste 10 minuten van het opwarmen?
Het lijkt erop dat ik de enige ben. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-10 20:19
RayDelft schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:24:
Totaal stroomverbruik Weheat
Helaas heb ik in de meterkast geen ruimte om naast de dedicated weheat groep een meter te plaatsen .
Nergens op de DIN rail? Bijv Shelly Pro EM 50A is mogelijkheid.
Hopelijk snel Weheat stroomverbruik data weer beschikbaar, ook via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

Het lijkt erop dat ik de enige ben. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Daar hangt een losse spiraal van rvs ribbelbuis in de lassen het vat. Die hoor je kletteren.

Mijn idee, als je vernauwingen hebt in waar de leiding op het vat is gekoppeld kan door turbulentie het pakket buis gaan schudden en zichzelf raken.

Waarom dat dan na verloop van tijd zou stoppen kan ik niet bedenken, anders dan dat de pompsnelheid anders wordt of uit gaat bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:54
Voor de mensen bij wie de leidingen van de warmtepomp een aantal meter buiten langs gaan (~7-8m) wat voor warmteverlies zien jullie met dit weer?

Gisteren mn sparrow flink laten verwarmen (40 graden) toen zag ik bijna 7-8 graden warmteverlies. Zowel via HA sensor, alswel als ik de buizen handmatig meet met zo'n laser thermometer.

De leidingen gaan een paar meter onder de grond in een mantelbuis, maar zelfs dan, 7 graden warmteverlies lijkt me veel te fors toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-10 09:05
Xeli schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:14:
Voor de mensen bij wie de leidingen van de warmtepomp een aantal meter buiten langs gaan (~7-8m) wat voor warmteverlies zien jullie met dit weer?

Gisteren mn sparrow flink laten verwarmen (40 graden) toen zag ik bijna 7-8 graden warmteverlies. Zowel via HA sensor, alswel als ik de buizen handmatig meet met zo'n laser thermometer.

De leidingen gaan een paar meter onder de grond in een mantelbuis, maar zelfs dan, 7 graden warmteverlies lijkt me veel te fors toch?
Zijn het wel geïsoleerde leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
jelleeelco schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

Zijn het wel geïsoleerde leidingen?
Ja, zeker, er zit van die zwarte 'schuim' isolatie omheen over de gehele lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:44
Xeli schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:22:
[...]

Ja, zeker, er zit van die zwarte 'schuim' isolatie omheen over de gehele lengte.
7 graden verlies is heel extreem, dat moet door het meten komen. Maar heb je het type van de grondleiding? De specs van de fabrikant geven ook het warmteverlies.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kirvis
Amiromaan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:32:
[...]

@Kirvis mooie info, zo ga ik hem ook instellen denk ik!

Een heel eind terug in dit topic heb jij eens gezegd dat je een mooi Python script hebt om de hele handel uit te lezen. Kun je me daarbij helpen? Ik heb het zelf geprobeerd via de API en ik krijg wel iets terug van het systeem, maar geen meetreeksen. Ik zou het mooi vinden om zelf bv het energieverbruik per maand in kaart te brengen.
Here you go!

Toelichting

Ik heb een Python script gemaakt om loggegevens van Weheat warmtepompen op te halen via hun API. Omdat er geen officiële API-documentatie is voor consumenten, heb ik dit script gebaseerd op het monitoren van het netwerkverkeer in de browser bij het gebruik van de portal. Het is bedoeld om te draaien in Google Colab, maar je kunt het uiteraard aanpassen naar wens.

Hier is de link naar de code op GitHub: Weheat Log Fetcher

Wat het script doet:
  • Het script logt in op de WeHeat API met je gebruikersnaam en wachtwoord (veilig opgeslagen in Colab Secrets).
  • Het haalt automatisch de ID van je warmtepomp op en, indien beschikbaar, de installatiedatum (commissionedAt).
  • Het kan gegevens ophalen vanaf de installatiedatum, een handmatig ingestelde startdatum, óf verdergaan waar het gebleven was als je het script eerder hebt stopgezet en er al een CSV-bestand bestaat.
  • De loggegevens worden in brokken van 4 uur opgehaald (de API lijkt een limiet van 4 uur per verzoek te hebben).
  • De opgehaalde data wordt direct toegevoegd aan een CSV-bestand in je Google Drive, zodat je data niet verloren gaat als de Colab-sessie stopt.
  • Het script houdt rekening met mogelijke API-limieten en pauzeert tussen de verzoeken om 429-errors te voorkomen.
  • Basale data opschoning wordt toegepast (tijdstempel conversie, dubbele rijen verwijderen, sorteren op tijdstempel).
Belangrijke waarschuwingen:
  • Dit script wordt uiteraard niet officieel ondersteund door @Weheat . Het is gebaseerd op mijn observaties van het netwerkverkeer in de browser bij het gebruik van de portal. WeHeat kan de API op elk moment wijzigen, waardoor het script mogelijk niet meer werkt, of mogelijk toegang blokkeren als de load op de API te zwaar wordt.
  • Gebruik op eigen risico. Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele problemen die ontstaan door het gebruik van dit script.
  • API Limieten: De WeHeat API heeft limieten. Het script pauzeert 120 seconden (2 minuten) tussen elk verzoek om de API niet te overbelasten en 429 (Rate Limit) fouten te voorkomen. Het is belangrijk om deze pauze aan te houden. Overmatig gebruik kan ertoe leiden dat WeHeat je toegang blokkeert.
  • Tijdvenster: De API lijkt beperkt te zijn tot verzoeken van maximaal 4 uur per keer. Het script is hierop aangepast.
  • Installatiedatum: De installatiedatum die via de API wordt opgehaald, is mogelijk niet altijd nauwkeurig. Controleer de tijdstempels in de opgehaalde logs om de daadwerkelijke start van je data te bevestigen. Bij mij klopte de installatiedatum opeens niet meer (die stond op 8 maanden na de daadwerkelijke datum).
  • Home Assistant: Ik weet niet precies hoe de rate limit werkt (op IP adres of op account niveau). Voor de zekerheid zou ik de HA integratie even uit zetten als je die hebt draaien, om 429 errors te voorkomen.
Hoe te gebruiken (kort):
  • Open het script in Google Colab. Je kunt hiervoor de knop in boven aan de Readme gebruiken.
  • Sla je WeHeat gebruikersnaam en wachtwoord veilig op in Colab Secrets (`username` en `password`).
  • Pas eventueel de `MANUAL_START_DATE_STR` aan als je niet vanaf de API-installatiedatum wilt beginnen.
  • Pas het aantal `ITERATIONS` aan om te bepalen hoeveel data je wilt ophalen (elke iteratie is 4 uur). Begin klein (2-3 iteraties) om te testen of alles werkt voordat je opschaalt.
  • Voer de code-cel uit. Het script mount je Google Drive (je moet dit eenmalig autoriseren) en begint met het ophalen en opslaan van de data in een CSV-bestand op je Drive (`/content/drive/MyDrive/heat_pump_logs.csv`).
Zie voor verdere instructies de README op Github.

Ik hoop dat dit script nuttig is voor andere WeHeat gebruikers die hun logdata willen analyseren! Feedback en suggesties zijn welkom.

Feature request Weheat

Het zou leuk zijn als @Weheat op termijn de optie biedt om zelf een download van de data aan te vragen, zodat we dit soort cowboy-werk niet meer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
SebastiaanPs schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:38:
[...]

7 graden verlies is heel extreem, dat moet door het meten komen. Maar heb je het type van de grondleiding? De specs van de fabrikant geven ook het warmteverlies.
Type grondbuis weet ik niet nee, maar volgens mij is het zo'n rvs ribbelbuis, met daaromheen, schuim isolatie (armaflex?) en dat in een mantelbuis een halve meter diep.

Ik dacht eerst ook dat het door het meten kwam, maar:
- de weheat zelf geeft dit verschil aan (outlet temp vs house in temp)
- handmatig de leidingen gemeten dus
- en ik heb ook radiator ventilatoren (heatbooster) die de inkomende temp meten bij de radiatoren

en allemaal komen ze redelijk overeen dat ik zo'n 7-8 graden warmteverlies heb over die 7-8m onder de grond.

Ik heb ergens de angst dat die buis vol met water is gelopen op een of andere manier..

[ Voor 19% gewijzigd door Xeli op 14-10-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Xeli schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

Type grondbuis weet ik niet nee, maar volgens mij is het zo'n rvs ribbelbuis, met daaromheen, schuim isolatie (armaflex?) en dat in een mantelbuis een halve meter diep.

- en ik heb ook radiator ventilatoren (heatbooster) die de inkomende temp meten bij de radiatoren

en allemaal komen ze redelijk overeen dat ik zo'n 7-8 graden warmteverlies heb over die 7-8m onder de grond.

Ik heb ergens de angst dat die buis vol met water is gelopen op een of andere manier..
Kan je de meetmethode en het materiaal van de leidingen die je meet eens beschrijven? Er zijn allerlei pitfalls (bijv IR meter op RVS reflecteert teveel, enz).
En wat zijn de aanvoer- en retour temp die je buitenunit meet? En de house in en radiatoren?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-10 22:56
Kirvis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:38:
[...]

Here you go!

Toelichting

Ik heb een Python script gemaakt om loggegevens van Weheat warmtepompen op te halen via hun API. Omdat er geen officiële API-documentatie is voor consumenten, heb ik dit script gebaseerd op het monitoren van het netwerkverkeer in de browser bij het gebruik van de portal. Het is bedoeld om te draaien in Google Colab, maar je kunt het uiteraard aanpassen naar wens.

Hier is de link naar de code op GitHub: Weheat Log Fetcher

Wat het script doet:
  • Het script logt in op de WeHeat API met je gebruikersnaam en wachtwoord (veilig opgeslagen in Colab Secrets).
  • Het haalt automatisch de ID van je warmtepomp op en, indien beschikbaar, de installatiedatum (commissionedAt).
  • Het kan gegevens ophalen vanaf de installatiedatum, een handmatig ingestelde startdatum, óf verdergaan waar het gebleven was als je het script eerder hebt stopgezet en er al een CSV-bestand bestaat.
  • De loggegevens worden in brokken van 4 uur opgehaald (de API lijkt een limiet van 4 uur per verzoek te hebben).
  • De opgehaalde data wordt direct toegevoegd aan een CSV-bestand in je Google Drive, zodat je data niet verloren gaat als de Colab-sessie stopt.
  • Het script houdt rekening met mogelijke API-limieten en pauzeert tussen de verzoeken om 429-errors te voorkomen.
  • Basale data opschoning wordt toegepast (tijdstempel conversie, dubbele rijen verwijderen, sorteren op tijdstempel).
Belangrijke waarschuwingen:
  • Dit script wordt uiteraard niet officieel ondersteund door @Weheat . Het is gebaseerd op mijn observaties van het netwerkverkeer in de browser bij het gebruik van de portal. WeHeat kan de API op elk moment wijzigen, waardoor het script mogelijk niet meer werkt, of mogelijk toegang blokkeren als de load op de API te zwaar wordt.
  • Gebruik op eigen risico. Ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele problemen die ontstaan door het gebruik van dit script.
  • API Limieten: De WeHeat API heeft limieten. Het script pauzeert 120 seconden (2 minuten) tussen elk verzoek om de API niet te overbelasten en 429 (Rate Limit) fouten te voorkomen. Het is belangrijk om deze pauze aan te houden. Overmatig gebruik kan ertoe leiden dat WeHeat je toegang blokkeert.
  • Tijdvenster: De API lijkt beperkt te zijn tot verzoeken van maximaal 4 uur per keer. Het script is hierop aangepast.
  • Installatiedatum: De installatiedatum die via de API wordt opgehaald, is mogelijk niet altijd nauwkeurig. Controleer de tijdstempels in de opgehaalde logs om de daadwerkelijke start van je data te bevestigen. Bij mij klopte de installatiedatum opeens niet meer (die stond op 8 maanden na de daadwerkelijke datum).
  • Home Assistant: Ik weet niet precies hoe de rate limit werkt (op IP adres of op account niveau). Voor de zekerheid zou ik de HA integratie even uit zetten als je die hebt draaien, om 429 errors te voorkomen.
Hoe te gebruiken (kort):
  • Open het script in Google Colab. Je kunt hiervoor de knop in boven aan de Readme gebruiken.
  • Sla je WeHeat gebruikersnaam en wachtwoord veilig op in Colab Secrets (`username` en `password`).
  • Pas eventueel de `MANUAL_START_DATE_STR` aan als je niet vanaf de API-installatiedatum wilt beginnen.
  • Pas het aantal `ITERATIONS` aan om te bepalen hoeveel data je wilt ophalen (elke iteratie is 4 uur). Begin klein (2-3 iteraties) om te testen of alles werkt voordat je opschaalt.
  • Voer de code-cel uit. Het script mount je Google Drive (je moet dit eenmalig autoriseren) en begint met het ophalen en opslaan van de data in een CSV-bestand op je Drive (`/content/drive/MyDrive/heat_pump_logs.csv`).
Zie voor verdere instructies de README op Github.

Ik hoop dat dit script nuttig is voor andere WeHeat gebruikers die hun logdata willen analyseren! Feedback en suggesties zijn welkom.

Feature request Weheat

Het zou leuk zijn als @Weheat op termijn de optie biedt om zelf een download van de data aan te vragen, zodat we dit soort cowboy-werk niet meer nodig hebben.
Wow, dat is een serieus stukje code. Ben benieuwd of ik het aan de praat ga krijgen. Onwijs bedankt in ieder geval!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
Amiromaan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:56:
[...]

Wow, dat is een serieus stukje code. Ben benieuwd of ik het aan de praat ga krijgen. Onwijs bedankt in ieder geval!!
Laat maar weten, succes!

Let er wel op dat het lang duurt om grotere stukken data op te halen ivm de limieten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Xeli schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:46:
[...]

Water in een mantelbuis komt vaak voor. Als je nog bij de buis kan zou je kunnen proberen met een camera te kijken of er idd water in zit. Mocht dat zo zijn, ongetwijfeld bedrijven die dat er uit kunnen zuigen.

Ik zou vervolgens buis vullen met isolatiemateriaal, bv door met die isolatie parels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
SebastiaanPs schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Kan je de meetmethode en het materiaal van de leidingen die je meet eens beschrijven? Er zijn allerlei pitfalls (bijv IR meter op RVS reflecteert teveel, enz).
En wat zijn de aanvoer- en retour temp die je buitenunit meet? En de house in en radiatoren?
Gisteren via stooklijn de warmtepomp het water tot 40 graden laten opwarmen, dit zag ik terug in de 'target temperature sensor in HA'.

Aanvoer (outlet) was net iets meer 40.9, retour (inlet) was 30 graden, central heating inlet (sensor zit vlak voor mn buffervat) ws 34.4 graden. heatbooster (radiator) meette 33.7.

Handmatig meten ging eerst idd fout, ik heb zo'n IR, op rvs maar ook de witte meerlaagbuis doet het niet lekker.

Ik heb toen beetje bruin tape geplakt op de plek waar ik de IR op mik, en hem ff laten 'opwarmen'.
Buiten, direct bij de warmte was de buis wittemeerlaags, daar meette ik 37-38 graden.
Net nadat de buis het huis binnenkwam RVS ribbelbuis, rond de 35 graden.
Vlak bij het buffervat, zelfde plek als de weheat central heating sensor was het ook rond de 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
Xeli schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

Gisteren via stooklijn de warmtepomp het water tot 40 graden laten opwarmen, dit zag ik terug in de 'target temperature sensor in HA'.

Aanvoer (outlet) was net iets meer 40.9, retour (inlet) was 30 graden, central heating inlet (sensor zit vlak voor mn buffervat) ws 34.4 graden. heatbooster (radiator) meette 33.7.

Handmatig meten ging eerst idd fout, ik heb zo'n IR, op rvs maar ook de witte meerlaagbuis doet het niet lekker.

Ik heb toen beetje bruin tape geplakt op de plek waar ik de IR op mik, en hem ff laten 'opwarmen'.
Buiten, direct bij de warmte was de buis wittemeerlaags, daar meette ik 37-38 graden.
Net nadat de buis het huis binnenkwam RVS ribbelbuis, rond de 35 graden.
Vlak bij het buffervat, zelfde plek als de weheat central heating sensor was het ook rond de 35.
Maar dat scheelt al veel met wat je eerder schreef: als je 37-38 meet bij WP Uit, en 35 bij huis IN, dan is het verschil nog maar 2-3 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
jelleeelco schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:09:
[...]

Maar dat scheelt al veel met wat je eerder schreef: als je 37-38 meet bij WP Uit, en 35 bij huis IN, dan is het verschil nog maar 2-3 graden?
Maar dat is alleen de aanvoer, de retour is er ook nog :*)

@Xeli
Dit zou een enorm vermogen zijn wat je verliest, moeilijk te geloven. Wat is je flow? Vermogen verlies = dT verlies * 4.2 * flow in liter per seconde.
Infrarood op de buitenkant van leidingen werkt vrij matig is mijn ervaring, beter is een sensor met koelpasta stevig tegen de leiding en dan dikke isolatie eromheen, goed afgesloten. En nog beter is een Kamstrup maar dat is nu lastig.

Om hoeveel lengte grondleiding gaat het? De gedachte met mogelijk water in de buis is ook een mogelijkheid maar het verlies is wel extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
jelleeelco schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

Water in een mantelbuis komt vaak voor. Als je nog bij de buis kan zou je kunnen proberen met een camera te kijken of er idd water in zit. Mocht dat zo zijn, ongetwijfeld bedrijven die dat er uit kunnen zuigen.

Ik zou vervolgens buis vullen met isolatiemateriaal, bv door met die isolatie parels.
de uiteindes zijn dicht gemaakt met pur, maar zou eventueel wel mogelijk moeten zijn om te bekijken mocht het nodig zijn, thanks voor de tip.
jelleeelco schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:09:
[...]

Goed punt :D Ik weet niet hoe betrouwbaar die 37-38 is, wat buitenkant van zo'n buis, in de wind etc.. Misschien toch nog een keer een testje doen morgen.
SebastiaanPs schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:15:
[...]

Maar dat is alleen de aanvoer, de retour is er ook nog :*)

@Xeli
Dit zou een enorm vermogen zijn wat je verliest, moeilijk te geloven. Wat is je flow? Vermogen verlies = dT verlies * 4.2 * flow in liter per seconde.
Infrarood op de buitenkant van leidingen werkt vrij matig is mijn ervaring, beter is een sensor met koelpasta stevig tegen de leiding en dan dikke isolatie eromheen, goed afgesloten. En nog beter is een Kamstrup maar dat is nu lastig.

Om hoeveel lengte grondleiding gaat het? De gedachte met mogelijk water in de buis is ook een mogelijkheid maar het verlies is wel extreem.
flow is 990 - 1020 (L/h?) de leiding die daadwerkelijk onder de grond gaat is misschien 4 meter in totaal (heen en 4 terug). Boven de grond buiten is het misschien 3 meter?

Ik heb overigens 2 sparrows, ik heb ook nog zitten denken dat misschien daar retour en aanvoer verkeerd aangesloten zouden zijn oid maar beide sparrows geven soort gelijke waardes qua inlet/outlet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Xeli schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:26:
flow is 990 - 1020 (L/h?) de leiding die daadwerkelijk onder de grond gaat is misschien 4 meter in totaal (heen en 4 terug). Boven de grond buiten is het misschien 3 meter?

Ik heb overigens 2 sparrows, ik heb ook nog zitten denken dat misschien daar retour en aanvoer verkeerd aangesloten zouden zijn oid maar beide sparrows geven soort gelijke waardes qua inlet/outlet
Het vermogen wat je dan zou verliezen is dT 7 gr * 4.2 * 0.28 =8.23 kW. Dus thermisch evenveel als 4 waterkokers die aan staan!
Lijkt mij wel heel veel, kan eigenlijk niet.

Het is best heel lastig om aan de buitenkant van een leiding goed de watertemperatuur te meten. Ik heb het zelf geprobeerd direct bij mijn warmtepomp op koperen leidingen (geleid goed). Eerst kwalitatief goede Maxim DS18B20 sensoren erop en dan isolatie eromheen. Meetverschil met warmtepomp (en ook Kamstrup) was voor de aanvoer 6.31 gr (!) lager en voor de retour 2.75 gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViHdOYb3ukgUarveYwdZmkriLRg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ClMo00X3QSAEQ7IwW3nrFUei.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7otNGqVay7bv_s7M8hJQ-R4ZbM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KVNXvfGld626cSLZWrgfchRU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xz_SpZQGgFFRBABtMqIj6XY7Jdg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ghs0TWiFzKoXuNyZh0yGKLbX.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaDWOTjsnJ7C7vvQg2CDkpfELBk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/syzSxZdjqURXXUoMJ6iYjhRl.png?f=fotoalbum_tile
Vervolgens koelpasta gekocht (geleid warmte goed) en sensor strak met tie wrap bevestigd, weer isolatie eromheen. Nu verschil met warmtepomp (en ook Kamstrup) veel kleiner maar ondanks al deze maatregelen nog steeds 1.6 gr voor de aanvoer en 0.75 gr voor de retour. Best lastig dus!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxYdi3vbIMTI6kdy5k6chEYHIeg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xdKaHhHcn6AyoYbCzV0KKfob.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYXv3NtJGg0Z4omR_K2aIpKCnxw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JABlMhpkYTa6ZZHZj0Y5QinD.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:12
Bas Post schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:48:
Ik draai nu alleen op stooklijn. Ik heb sinds 3-10-25 de BB P60 draaien. Ik kan niet op OT of Aan/Uit draaien.
Ik had een Honeywell Aan/Uit relais module op de CV ketel. Ik heb in het Evohome display via de installateurs menu de ketelaansturing verwijderd. Daarmee worden nu alleen de vloerverwarming zones en 3 radiatoren open en dicht gezet.
Ik heb ook een HW kWh meter geplaatst in de groepenkast, waar ik nu volgend gedrag zie:
[Afbeelding]
Het lijkt snachts te pendelen met zo'n 305 watt.
Wat ik niet begrijp, het huis is op temperatuur, er is geen warmtevraag, waarom pendelt de BB dan zo?

Edit:
Dit is het gedrag van gisteren:
[Afbeelding]

Ik zit eraan te denken om een Honeywell Opentherm module te kopen en aan te sluiten op de Weheat.
Zou dat de moeite waard zijn denken jullie?
Ik heb gisteravond om 23:00 verwarmen uit gezet in de Evohome app. Theoretisch zou alle kranen dicht moeten draaien. Toch zie ik het pendel gedrag van mijn BB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyqxoJ077rENJxP-h2W0Tq9Ep24=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lrLo5oiN9e72vlvJEZ7TMooA.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGcru7NsTIdApmDCAMqb0LpjnkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hTDWzfpXTTjYkUv5L6OSEVX4.png?f=fotoalbum_large
Herkennen jullie dit? En zou Opentherm dit kunnen oplossen?
Lijkt erop dat in de nacht 1 watertemperatuur aangehouden blijft worden van 30 graden

[ Voor 10% gewijzigd door Bas Post op 15-10-2025 08:01 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
drboneym schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:59:
[...]

Daar hangt een losse spiraal van rvs ribbelbuis in de lassen het vat. Die hoor je kletteren.

Mijn idee, als je vernauwingen hebt in waar de leiding op het vat is gekoppeld kan door turbulentie het pakket buis gaan schudden en zichzelf raken.

Waarom dat dan na verloop van tijd zou stoppen kan ik niet bedenken, anders dan dat de pompsnelheid anders wordt of uit gaat bijvoorbeeld.
Die is constant bij mij. Ik heb het idee dat het afhankelijk is van de T in de aanvoer. ik zal eens kijken of daar een patroon in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
Irritant!
Het is kouder dan ik wil (net boven de 19 graden) en ik zet de temperatuur in de Residio app op 21 graden. Na 10 minuten geen reactie Flint.
Zet hem op 22 graden: zelfde.
Ik start warm water boost voor 1 uur: hij start (standaard met +20 graden!).

Dus de Flint reageert wel. Ik stop de Boost met de stopknop. Maar hij stopt niet....

Ik heb geen nachtstand in gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Mg4gebruiker op 15-10-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ietse
  • Laatst online: 10:55
Carboy54 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:55:
Weheat heeft aangekondigd dat Intelligence voorlopig uitsluitend op hun boilers toepasbaar is. Een aantal gebruikers hebben andere boilers gemonteerd waaronder de populaire Itho I-WPV boiler. Wij zijn van mening dat het verschil met name is 1 of 2 sensoren. Het is tenslotte verder een dom vat. Een van onze klanten heeft op verzoek van @Stoker een 2e sensor in de Itho boiler gestoken op verschillende hoogtes en het resultaat is vergelijkbaar met de Weheat boiler. In de software is dus nu een Weheat boiler aangegeven. Wordt vervolgd....[Afbeelding]
hier ook een tevreden klant met Itho vat.
Word een gezellig klusje mocht ik er een 2e sensor bij gaan proppen haha

Wat zou de werkwijze hiervan moeten zijn?
WP uit- waterkraan dicht, koud water afkoppelen en leeg laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bas Post schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:51:
[...]

Ik heb gisteravond om 23:00 verwarmen uit gezet in de Evohome app. Theoretisch zou alle kranen dicht moeten draaien. Toch zie ik het pendel gedrag van mijn BB:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Herkennen jullie dit? En zou Opentherm dit kunnen oplossen?
Lijkt erop dat in de nacht 1 watertemperatuur aangehouden blijft worden van 30 graden
Ja, dat is precies wat een stooklijn doet, de temperatuur vasthouden.
Omdat je WP de warmte nergens kwijt kan, zal ie uit gaan.

Dus als je echt niet wil verwarmen in de nacht, dan OT inschakelen en de thermostaat laag zetten.
Bij stooklijn houdt de WP een temperatuur aan die ingesteld staat, reageert niet op de thermostaat.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:37
Wanneer ik geen overschot heb van de zonnepanelen (Zie eerdere post), pendelt de Flint warmtepomp. ChatGPT adviseerde mij contact op te nemen met Tado om de hysterese (0.1-0.2) aan te passen naar (0.5-1)
Ik heb contact opgenomen met de helpdesk van Tado

Wij begrijpen hoe belangrijk het is om het rendement van je verwarmingssysteem te optimaliseren met tado°. Om je te helpen de beste resultaten te bereiken, bieden we drie PWM-opties (Pulse Width Modulation) die zijn afgestemd op verschillende behoeften:

1.PWM voor warmtepompen of
verwarmingsketels op pellets

Deze instelling is ontworpen
om het rendement van
pelletverwarmingssystemen en
warmtepompen te verbeteren
door de frequentie van aan/uit-
cvcli te verlagen
2. PWM onmiddelliike respons
en volledige warmtevraag

inwilligen: Deze optie zorgt
voor een onmiddelliike reactie
op warmtevragen voor
systemen die zijn aangesloten
op vloerverwarmingskleppen
en houdt de activering in stand
totdat volledig aan de vraag is
voldaan. Het qaat
energieverspilling tegen omdat
het voorkomt dat de output bii
lage warmtevraag tegen een
gesloten klep aanloopt en
helpt cycli voor
warmtepompen te beperken
3. PWM om het overschrijden van temperatuur tot een minimum te beperken: Deze instelling helpt temperatuuroverschrijdingen te beperken en reageert voornamelijk op gematigde tot hoge warmtevragen. Het relais wordt alleen geactiveerd als de warmtevraag hoger is dan 50%.

Let op:

Je kunt slechts één van deze opties voor je verwarmingssysteem/apparaat kiezen.Je kunt op elk moment een andere instelling aanvragen

Wat zijn jullie ervaringen met optie 1 ?
Zolang weheat intelligence nog niet beschikbaar is wil ik zolang mogelijk de aansturing vanuit tado gebruiken om het overschot van de zonnepanelen te gebruiken voor de Flint WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDB8Naxs6YLTEEilqQmQhb-OpzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/816Vuby5BVV046dxpf9DMbvG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door frank2908 op 15-10-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjans19
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:56
Kirvis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:06:
Dag allen,

Even een eerste review van mijn kant met betrekking tot de nieuwe instellingen voor het SWW-schema.
Hierbij de eerste bevindingen obv wat getweak de afgelopen dagen.

Hoe werkt het tijdslot?
De eerste observatie is dat het ingestelde tijdslot betekent dat de warmtepomp pas bij aanvang van dat tijdslot controleert wat de SWW temperatuur is.

Zit die niet op de gewenste temperatuur, dan start hij op dat moment met het maken van warm tapwater.

Dat is anders dan ik aanvankelijk dacht: ik had verwacht dat hij bij aanvang van het tijdslot al op temperatuur zou zijn.

Misschien kan @Weheat dit hier nog even bevestigen.

Dit 'domme' gedrag biedt wel interessante mogelijkheden als je het op de juiste manier instelt: je kunt nu heel precies bepalen wanneer de warmtepomp wél en niet mag draaien, en voor hoe lang.

Handig, want wij hebben een dynamisch energiecontract.

De huidige instellingen

Ik heb het momenteel als volgt ingesteld:
  • ’s Nachts mag hij aanslaan op het goedkoopste moment (tijdslot tussen 2.30 en 4.00).
  • Overdag mag hij een tweede keer draaien, midden op de dag (tussen 12.30 en 14.00).
  • Zo is er altijd voldoende warm water beschikbaar in de ochtend én in de avond.
  • Standby-temperatuur ingesteld op 35 graden. Tbd of dat niet te laag is
  • De legionellarun staat gepland op zondagmiddag 12.00, meestal de goedkoopste uren van de week.
Resultaat: de warmtepomp draait in principe nooit meer in de dure ochtend- of avonduren.

Ik verwacht een lichte besparing op het stroomverbruik voor SWW ivm de lagere Standby temperatuur, en een iets grotere besparing mbt de kosten door hem te dwingen alleen tijdens de goedkope uren te draaien.

Al met al ben ik zeer blij met deze update. Ik blijf nog even verder tweaken, maar dit lijkt al een flinke stap richting optimaler verbruik.

Benieuwd hoeveel extra besparing WeHeat Intelligence straks nog weet te realiseren.
En naar welke temperatuur laat je de SWW dan opwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirvis
Mjans19 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

En naar welke temperatuur laat je de SWW dan opwarmen?
47 graden, zoals ik eerder constant had ingesteld.

Maar dat ga ik waarschijnlijk nog tweaken. Mijn vrouw doucht bijvoorbeeld elke dinsdagavond na het sporten, dus dinsdagmiddag zet ik m op 53 graden om zeker te zijn van warm water.

Het kan zijn dat ik m sowieso wat hoger ga zegge zodat hij langer doet met de voorraad en minder runs nodig zijn, maar dat moet ik dus nog bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kirvis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

47 graden, zoals ik eerder constant had ingesteld.

Maar dat ga ik waarschijnlijk nog tweaken. Mijn vrouw doucht bijvoorbeeld elke dinsdagavond na het sporten, dus dinsdagmiddag zet ik m op 53 graden om zeker te zijn van warm water.

Het kan zijn dat ik m sowieso wat hoger ga zegge zodat hij langer doet met de voorraad en minder runs nodig zijn, maar dat moet ik dus nog bekijken.
Kan me voorstellen dat vaker opstoken naar een lagere temperatuur wellicht voordeliger is,
Zeker als het kouder is/wordt, dan wordt de COP ook lager

Iemand hier toevallig al aan gemeten ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
ZeRoC00L schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:36:
[...]

Kan me voorstellen dat vaker opstoken naar een lagere temperatuur wellicht voordeliger is,
Zeker als het kouder is/wordt, dan wordt de COP ook lager

Iemand hier toevallig al aan gemeten ?
Mijn gevoel zegt juist andersom: dat het efficiënter is om tijdens een lopende run 6 graden meer te verwarmen (van 47 naar 53 bijvoorbeeld), maar dat is puur een gevoel.

Als ie toch al bezig is lijkt me die paar graden extra minder energie kosten dan helemaal aan een nieuwe run beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:58
Kirvis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Mijn gevoel zegt juist andersom: dat het efficiënter is om tijdens een lopende run 6 graden meer te verwarmen (van 47 naar 53 bijvoorbeeld), maar dat is puur een gevoel.

Als ie toch al bezig is lijkt me die paar graden extra minder energie kosten dan helemaal aan een nieuwe run beginnen.
De lagere temperatuur heeft 2 voordelen: betere COP op lagere temperatuur (dus die paar graden erbovenop stoken gaat niet op de meest efficiente stand) en minder stilstandverlies vanwege lager temperatuurverschil tussen vat en omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-10 22:35
@Kirvis en @phYzar
Bij SWW verwarmen gaat een significant deel van de geleverde energie naar het aan/afvoer circuit van de wp. Dit is uiteraard per systeem verschillend. Voor mijn systeem (2x8m 32mm en 2x6m 22mm aan/afvoer) is ongeveer 0,5kWh opstartenergie per cyclus nodig. De warmtecapaciteit van mijn 200l boilervat is ongeveer 0,23kWh per graad. Om efficient SWW te draaien moet de toe te voeren SWW energie een veelvoud van de opstartverliezen zijn. Daarom heb ik een grote hysterese ingesteld zodat het vat niet al te vaak opgewarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirvis
martinusv schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:34:
@Kirvis en @phYzar
Bij SWW verwarmen gaat een significant deel van de geleverde energie naar het aan/afvoer circuit van de wp. Dit is uiteraard per systeem verschillend. Voor mijn systeem (2x8m 32mm en 2x6m 22mm aan/afvoer) is ongeveer 0,5kWh opstartenergie per cyclus nodig. De warmtecapaciteit van mijn 200l boilervat is ongeveer 0,23kWh per graad. Om efficient SWW te draaien moet de toe te voeren SWW energie een veelvoud van de opstartverliezen zijn. Daarom heb ik een grote hysterese ingesteld zodat het vat niet al te vaak opgewarmd wordt.
Precies! Je hebt als het ware ‘opstartkosten’ voor een SWW run.

Ik snap heel goed dat een lagere temperatuur leidt tot én een betere COP en minder warmteverlies, maar denk dat je die opstartkosten ook niet zomaar kunt uitvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Hendrik Keizer schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:33:
[...]

Ik hoor hem zacht fluiten verder 0 resonantie. Dat was met de Nefit Multiline wel anders op zijn goed geveerde muurbeugelvoetjes
Zacht fluiten??? Is dat geluid van de buiten unit zelf of hoor je een fluittoon door de leidingen van de stroming?
Tnx..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Binnen het bekende stromingsgeluid van stalen 22 naar 15 mm buizen met knietjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:36
Kirvis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:13:
[...]

Precies! Je hebt als het ware ‘opstartkosten’ voor een SWW run.

Ik snap heel goed dat een lagere temperatuur leidt tot én een betere COP en minder warmteverlies, maar denk dat je die opstartkosten ook niet zomaar kunt uitvlakken.
Het opwarmen zal ook langer duren bij een groter temperatuurverschil, dus misschien is het niet voor iedereen of elk jaargetijde de juiste oplossing. Soms is het misschien passender op te delen in kortere runs. Het zal van de situatie afhangen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsjustaName
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-10 14:45
MrDenna schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Hetgeen wat ik opvallend vind is dat je al 3 graden aan temperatuur verliest tussen water uitgaand buiten bij de warmtepomp en watertemp huis in. Wellicht is je binnenhuis temp sensor niet goed geïsoleerd, echter graag ik me dan gelijk af of de isolatie van de leidingen die buiten liggen wel goed op orde is.

In ons geval is dit 0,3 graden (zeer kort traject), dat is dus 10 keer minder dan in jou geval.

Heb je ook genoeg flow in je CV systeem? Hoe lager de flow, hoe meer tijd het water heeft om af te koelen (afgeven binnenshuis uiteraard).
MrDenna schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Hetgeen wat ik opvallend vind is dat je al 3 graden aan temperatuur verliest tussen water uitgaand buiten bij de warmtepomp en watertemp huis in. Wellicht is je binnenhuis temp sensor niet goed geïsoleerd, echter graag ik me dan gelijk af of de isolatie van de leidingen die buiten liggen wel goed op orde is.

In ons geval is dit 0,3 graden (zeer kort traject), dat is dus 10 keer minder dan in jou geval.

Heb je ook genoeg flow in je CV systeem? Hoe lager de flow, hoe meer tijd het water heeft om af te koelen (afgeven binnenshuis uiteraard).
Dag MrDenna, bedankt voor je antwoord.
Het is inderdaad opvallend dat we al 3 graden verlies hebben. De leidingen van de warmtepomp liggen zo een 4-5tal meter af tot aan de binnenunit. Deze is gelegd door de grond, in de kruipkelder door en zo naar binnenunit. Vanaf de WP tot in de kruipkelder is dit met een terrendis grondleiding gelegd. Vanaf de kruipkelder naar de binnenuit toe is dit alpex aan elkaar "geknutseld" met flexibels. Reden hiervoor is dat een duimse leiding van alpex of terrendis niet zeer buigzaam is en knietjes die beperken de flow te veel. De flexibels in inox en alpex zijn nog niet geïsoleerd. Deze stukken nemen nu in het geheel zo een +- 2-3m aan leiding die nagenoeg niet geïsoleerd is. Ik heb reeds geprobeerd isolatie rond de temperatuur sensor binnenhuis te zetten, maar dit scheelt maar zo een +- 0.3graden aan winst. Ik bekijk vandaag eens of ik deze leidingtrajecten al kan isoleren en wat voor een verschil dit dan uiteindelijk maakt.

Verder draait de WP wel netjes en draait hij deze dagen zo een +- 10u per dag (gemiddeld 0.3Kw/h).

Hij staat ingesteld nu op de opentherm van de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Hendrik Keizer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:16:
Binnen het bekende stromingsgeluid van stalen 22 naar 15 mm buizen met knietjes
Buiten vind ik niet zo heel erg, binnen zullen we het fluiten van de leidingen niet zo snel hebben, alles wordt vernieuwd en wordt zelfs 32mm, hiermee hopen we weinig tot geen stromings geluid te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:25
Is er iemand die ook lang moet wachten op mail na activatie van de "Weheat Intelligence voor altijd gratis"?

Ik krijg na de klik een "aanvraag succesvol" maar mail: ho maar.
Eerste aanvraag inmiddels al 5 dagen terug.
Tweede aanvraag gisteren.
In beide gevallen geen mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:31
Ik ben er wel over uit dat als ik een warmtepomp neem dit eentje van Weheat wordt, maar ik doe hier nog even een sanity check: onze woning van 145m2 met 74m2 vloerverwarming BG en radiatoren boven (2010, label A, 1200m3 gasverbruik per jaar).

De installateur biedt aan: de Blackbird P80, 50L buffervat en 300L SWW-vat voor in totaal 13k inclusief subsidie.

De verwarming doen we middels de thermostaat beneden (ze bieden een standaard Honeywell aan), dus geen losse zones en dus een relatief simpele oplossing. Een open verdeler voor de vloerverwarming beneden. De radiatorknop laat ik vrijwel altijd (handmatig) open op m'n werkkamer, zodat deze meeverwarmt. Het is wel een gokje of dat voldoende is als het beneden al warm is.

Ik neem aan dat mijn royaal badderende vrouw geen last gaat krijgen van beperkt warm water met een 300L vat.

Hoe klinkt dit? Ik merk dat ik ook nog half nadenk over een hybride cv-ketel oplossing, omdat ik dan verzekerd ben van comfort en gemakkelijk losse zones te regelen met slimme knoppen en dan ook iets goedkoper uit ben qua initiële investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:36
beefstick schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:41:
Is er iemand die ook lang moet wachten op mail na activatie van de "Weheat Intelligence voor altijd gratis"?

Ongeveer direct na invoeren had ik een bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-10 20:46
Belecthor schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:32:
Ik ben er wel over uit dat als ik een warmtepomp neem dit eentje van Weheat wordt, maar ik doe hier nog even een sanity check: onze woning van 145m2 met 74m2 vloerverwarming BG en radiatoren boven (2010, label A, 1200m3 gasverbruik per jaar).

De installateur biedt aan: de Blackbird P80, 50L buffervat en 300L SWW-vat voor in totaal 13k inclusief subsidie.

De verwarming doen we middels de thermostaat beneden (ze bieden een standaard Honeywell aan), dus geen losse zones en dus een relatief simpele oplossing. Een open verdeler voor de vloerverwarming beneden. De radiatorknop laat ik vrijwel altijd (handmatig) open op m'n werkkamer, zodat deze meeverwarmt. Het is wel een gokje of dat voldoende is als het beneden al warm is.

Ik neem aan dat mijn royaal badderende vrouw geen last gaat krijgen van beperkt warm water met een 300L vat.

Hoe klinkt dit? Ik merk dat ik ook nog half nadenk over een hybride cv-ketel oplossing, omdat ik dan verzekerd ben van comfort en gemakkelijk losse zones te regelen met slimme knoppen en dan ook iets goedkoper uit ben qua initiële investering.
Dit klinkt redelijk vergelijkbaar met onze situatie: 168m2, twee badkamers wv één met ligbad. Daar gaat mijn driejarige dochter nogal eens in.
Verder ook ongeveer 75 m2 vv beneden en radiatoren boven. Huis is ook label A.
Wij hebben een BB P80 met 270L SWW vat zonder buffer.
Bevalt tot nu toe goed. SWW staat op 45 graden en we hebben nog nooit koud water gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
Ik dacht ik zal ook eens wat proberen. Voorheen had ik de temperatuur vast op 20,5 staan. Maar dat betekende vaak dat hij aan het begin van de avond begon te verwarmen als het begint af te koelen buiten (op de dure uren). Ik had dus een nieuw schema aangemaakt dat het om tussen 4 en 5 21 graden moest zijn. Het is goed geïsoleerd dus dat blijft lang zo.

Helaas gaat hij nu wat voortvarend te werk en begint om 12 uur s middags al te verwarmen ondanks dat de thermostaat nog op 20,5 staat. Dit heeft vast te maken met mijn "slimme" thermostaat op opentherm die dit besluit te verzoeken.

Ten eerste, wat denken jullie van het idee om alvast te verwarmen? Ten tweede zou ik misschien een betere thermostaat moeten nemen (draai nu nog Toon op opentherm) die dit beter kan regelen?

[ Voor 3% gewijzigd door SiNisTrAD op 15-10-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD

Dit is precies zoals bij mij, zelfde opstelling, huis en zelfde prijs. Ik ben ook full electric gegaan. Mijn vriendin gaat ook flink in bad en dat is geen probleem met 300L tot nu toe. Alleen de verwarmingen boven worden niet heel warm, ik verwarm mijn werk kamer met elektrisch kacheltje in de morgen (maar dat deed ik eerst ook al want hele huis hoeft niet warm voor een klein kamertje).

Tot nu toe blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:37

Ik kreeg na de activering direct een email.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jvandeven
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
kerkers schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:36:
[...]

Let op: luchtgeluid (het geluid dat je buiten op enige afstand hoort) is niet hetzelfde als constructiegeluid (trillingen komende van het apparaat die de bouwconstructie ingaan en dan binnen door de wanden/plafond als geluid afgestraald worden). Zo'n dure kap helpt alleen tegen luchtgeluid en doet helemaal NIETS tegen constructiegeluid. Tegen dat laatste helpt meestal het verhogen van de massa/stijfheid onder de veerpootjes.
De kap staat er inmiddels omheen en ik hoor helemaal niets meer. Dus het is geen constructiegeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
SiNisTrAD schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Dit is precies zoals bij mij, zelfde opstelling, huis en zelfde prijs. Ik ben ook full electric gegaan. Mijn vriendin gaat ook flink in bad en dat is geen probleem met 300L tot nu toe. Alleen de verwarmingen boven worden niet heel warm, ik verwarm mijn werk kamer met elektrisch kacheltje in de morgen (maar dat deed ik eerst ook al want hele huis hoeft niet warm voor een klein kamertje).

Tot nu toe blij mee.
Helder. Ik neig er ook naar, maar twijfel nog wel. Waar staat de buitenunit bij jou? Heb je last van geluidsoverlast in vergelijking tot de cv-ketel? Bij mij zou deze op de garage staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusv
feico.de.boer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:29:
[...]

Het opwarmen zal ook langer duren bij een groter temperatuurverschil, dus misschien is het niet voor iedereen of elk jaargetijde de juiste oplossing. Soms is het misschien passender op te delen in kortere runs. Het zal van de situatie afhangen lijkt me.
Korte runs zijn alleen efficiënt wanneer je boilervat op korte (zeg max 2m) afstand van je wp staat.
In de meeste praktische situaties (zeg >5m afstand) zal het opstartverlies significant zijn en daarmee de efficiency ( en effectieve SWW COP) negatief beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
Belecthor schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Helder. Ik neig er ook naar, maar twijfel nog wel. Waar staat de buitenunit bij jou? Heb je last van geluidsoverlast in vergelijking tot de cv-ketel? Bij mij zou deze op de garage staan.
De Unit staat hier ook op het dak van mijn garage (naast het huis). De unit staat uiteindelijk naast mijn slaapkamer (op het dak) en ik hoor hem nooit. Ik heb altijd het raam open (maar het raam is op de andere muur, geen ramen naar de garage muur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

SiNisTrAD schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Tot nu toe blij mee.
Kun je de (ventielen van de) verwarmingen beneden niet iets verder dichtdraaien zodat er meer warmte voor boven is? Of heeft het systeem niet genoeg vermogen?

Erg zonde als je een elektrisch kacheltje moet gebruiken terwijl een warmtepomp 4-5x zuiniger is.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Sorcerer8472 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Kun je de (ventielen van de) verwarmingen beneden niet iets verder dichtdraaien zodat er meer warmte voor boven is? Of heeft het systeem niet genoeg vermogen?

Erg zonde als je een elektrisch kacheltje moet gebruiken terwijl een warmtepomp 4-5x zuiniger is.
Ja, dit druist ook in tegen mijn eigen wensen. Is het e.e.a. niet op te lossen met een afzonderlijke zone als er toch sprake is van een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:46
Jvandeven schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:54:
[...]

De kap staat er inmiddels omheen en ik hoor helemaal niets meer. Dus het is geen constructiegeluid.
Voor welke kap ben jij gegaan? Heb je er een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010

Heb zelf ook voor deze oplossing gekozen, krijg over twee week de installatie. Met ons gasverbruik (net als jij 1200m3) was de discussie of een P60 / Sparrow ook voldoende zou zijn. Zat een beetje op het randje, aldus de installateurs, dus gekozen voor een P80. Die kan het op z'n sloffen doen. Ik zou Full Electric gaan. Scheelt je ook weer vaste kosten voor je gasaansluiting.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:18
Pr088 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:37:
[...]

Heb zelf ook voor deze oplossing gekozen, krijg over twee week de installatie. Met ons gasverbruik (net als jij 1200m3) was de discussie of een P60 / Sparrow ook voldoende zou zijn. Zat een beetje op het randje, aldus de installateurs, dus gekozen voor een P80. Die kan het op z'n sloffen doen. Ik zou Full Electric gaan. Scheelt je ook weer vaste kosten voor je gasaansluiting.
Wij exact het zelfde. Hadden ook 1200m2 per jaar, maar wij hebben de sparrow 6kw. Doet hij ook op zijn sloffen, alleen tijdens de defrost periode moet hij iets harder werken maar trekt het nog prima.
Voordeel tegenover de BB, hij moduleert nog verder terug naar 16% / 160w met output van 1.5kw. maakt hem uniek mij betreft.

PVoutput---->7335wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
CyberFR schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Wij exact het zelfde. Hadden ook 1200m2 per jaar, maar wij hebben de sparrow 6kw. Doet hij ook op zijn sloffen, alleen tijdens de defrost periode moet hij iets harder werken maar trekt het nog prima.
Voordeel tegenover de BB, hij moduleert nog verder terug naar 16% / 160w met output van 1.5kw. maakt hem uniek mij betreft.
Bij de P80 is de output inderdaad iets hoger, 1,8kW. We gaan het zien wat voor input dat oplevert. Ik had het zelf aangedurfd, mijn vrouw is wat voorzichtiger en zo zijn we toch op de P80 uitgekomen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:18
1.8kW is ook niets om voor je te schamen! 😉😂 1.8 is ook erg laag.
Je zou dus ook in overweging kunnen nemen om de p60 te nemen (sparrow of Blackbird. Eventueel met elektrische element in de binnenunit voor je gemoedsrust. Heb hem zelf niet genomen en heb hem geen moment gemist.

[ Voor 69% gewijzigd door CyberFR op 15-10-2025 20:14 ]

PVoutput---->7335wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:33
Beste allemaal,

Vrijdag komt er een installateur voor de schouw voor een FE BB, maar ik wil graag nog meer beslagen ten ijs komen nav een voorlopige offerrte. Probeer ondertussen 400+ pagina's aan forum te lezen; echt te gek hoeveel hier te leren valt.
Ben ondertussen wel nog benieuwd naar jullie mening hierover:

160m2 huis met 3 verdiepingen, beneden verwarmen we altijd (3 20j oude jaga convectoren en bij-vvw), 1e verdieping op indicatie (convectoren, niet vaak), zolder nu niet, maar in toekomst wellicht wel. Gasverbruik nu ~900m3/j, maar we verwarmen eigenlijk iets te weinig voor goed comfort, en 2 kleine kinderen worden groot, dus meer kamers in gebruik boven en meer waterverbruik staat op de planning.
Alles bij elkaar kom ik uit tussen een BB p60 en p80; waarbij de installateur telefonisch al meteen een 100L buffervat offerteerde. Dit is groter dan 2 eerdere installateurs voorstelden.
Aan de ene kant denk ik: neem een p80 (iig genoeg vermogen in de toekomst) en een 100L vat om pendelen te voorkomen, als we nu nog 2 verdiepingen weinig verwarmen. maar ik lees ook overal dat een (groot) buffervat veel (?) inefficiëntie veroorzaakt en onnodig oversizen van het vermogen lijkt me zonde.

Boilervat van 300L is goed formaat voor ons; offerte toont Weheats eigen boiler. Zijn jullie tevreden genoeg hierover? Of moet ik zelf nog kijken naar een ander merk (lees vaker over Itho)?

Tegelijk wordt een backup-heater geadviseerd. Dit klinkt voor mij handig om m'n PV-overproductie te gebruiken in de boiler, maar voelt tegelijkertijd ook als "pleur het er maar in, hebben we minder gezeik", terwijl het in de praktijk maar beperkt werkt.

De verdeler/pomp van de vvw wordt nog niet vervangen, is de planning; eerst mag het systeem bewijzen dat de convectoren het een beetje aankunnen op lage temperatuur, alvorens de verdeler te vervangen voor hybride of open. Klinkt logisch? Of direct voor hybride gaan en meteen klaar zijn?

Dank voor enig input; ik blijf de veelvoud aan adviezen spannend vinden en wil waken voor de installateurs die one-size fits all erin duwen, niet aangepast aan onze situatie. Tegelijkertijd heb ik absoluut een klok-klepel situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Aeien op 15-10-2025 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mg4gebruiker
Kirvis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Kijk eens in de grafiek van de legionella run. Check hoe de cop verloopt bij steeds oplopende T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Aeien schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:45:
Beste allemaal,

Vrijdag komt er een installateur voor de schouw voor een FE BB, maar ik wil graag nog meer beslagen ten ijs komen nav een voorlopige offerrte. Probeer ondertussen 400+ pagina's aan forum te lezen; echt te gek hoeveel hier te leren valt.
Ben ondertussen wel nog benieuwd naar jullie mening hierover:

160m2 huis met 3 verdiepingen, beneden verwarmen we altijd (3 20j oude jaga convectoren en bij-vvw), 1e verdieping op indicatie (convectoren, niet vaak), zolder nu niet, maar in toekomst wellicht wel. Gasverbruik nu ~900m3/j, maar we verwarmen eigenlijk iets te weinig voor goed comfort, en 2 kleine kinderen worden groot, dus meer kamers in gebruik boven en meer waterverbruik staat op de planning.
Alles bij elkaar kom ik uit tussen een BB p60 en p80; waarbij de installateur telefonisch al meteen een 100L buffervat offerteerde. Dit is groter dan 2 eerdere installateurs voorstelden.
Aan de ene kant denk ik: neem een p80 (iig genoeg vermogen in de toekomst) en een 100L vat om pendelen te voorkomen, als we nu nog 2 verdiepingen weinig verwarmen. maar ik lees ook overal dat een (groot) buffervat veel (?) inefficiëntie veroorzaakt en onnodig oversizen van het vermogen lijkt me zonde.

Boilervat van 300L is goed formaat voor ons; offerte toont Weheats eigen boiler. Zijn jullie tevreden genoeg hierover? Of moet ik zelf nog kijken naar een ander merk (lees vaker over Itho)?

Tegelijk wordt een backup-heater geadviseerd. Dit klinkt voor mij handig om m'n PV-overproductie te gebruiken in de boiler, maar voelt tegelijkertijd ook als "pleur het er maar in, hebben we minder gezeik", terwijl het in de praktijk maar beperkt werkt.

De verdeler/pomp van de vvw wordt nog niet vervangen, is de planning; eerst mag het systeem bewijzen dat de convectoren het een beetje aankunnen op lage temperatuur, alvorens de verdeler te vervangen voor hybride of open. Klinkt logisch? Of direct voor hybride gaan en meteen klaar zijn?

Dank voor enig input; ik blijf de veelvoud aan adviezen spannend vinden en wil waken voor de installateurs die one-size fits all erin duwen, niet aangepast aan onze situatie. Tegelijkertijd heb ik absoluut een klok-klepel situatie.
Pendelen los je niet op met een buffervat. 100L is in veel situaties te ruim bemeten, als je al een buffervat wil, bijvoorbeeld om de defrosts te versimpelen dan is 50L voldoende. Spreek ook met je installateur door welk vermogen past bij je vloer/verwarming. <1200m3 is een 6kw P60/Sparrow ook goed te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mg4gebruiker

Kreeg hem direct. Dag later opnieuw het verzoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Mg4gebruiker schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Ik vroeg mijn installateur, die gaf aan dat er geen licentiecode nodig zou zijn... Hoe is dat bij jullie gegaan. Al een tweede mail ontvangen van WeHeat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jvandeven
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
0xygen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:13:
[...]

Voor welke kap ben jij gegaan? Heb je er een foto van?
Ik heb voor de dice07L gekozen. Wel de duurste, maar ik was na het vergelijken van de geluidsreductierapporten er niet helemaal zeker van dat de evolar genoeg ging doen. Het zijn wel vooral de hoge tonen die ik erg storend vind. Beide kappen doen daar wat mee, maar de dice een stuk meer. Hij is wel vrij fors, ik zal eens kijken ik een foto kan maken als het licht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Had ik ook niet nodig. Installatrice ontving op 10 oktober wel een licentiecode. Die heeft ze netjes aan me doorgezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:33
Pr088 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Pendelen los je niet op met een buffervat. 100L is in veel situaties te ruim bemeten, als je al een buffervat wil, bijvoorbeeld om de defrosts te versimpelen dan is 50L voldoende. Spreek ook met je installateur door welk vermogen past bij je vloer/verwarming. <1200m3 is een 6kw P60/Sparrow ook goed te overwegen.
Dank je wel voor je input. Kan je iets uitleggen over hoe een buffervat het pendelen niet voorkomt? Ik lees bijv. hier dat dat precies is waar een buffervat voor is (naast defrosts).

Overigens: de Weheat website vermeldt dat de minimale systeeminhoud voor een BB p80 60 liter zou zijn. Dan lijkt mij een buffer van 100L inderdaad ook ook onbegrijpelijk groot? Volgens mij hebben we 3-4 groepen vloerverwarming, dus zelfs met alleen de benedenverdieping open zouden we een eind moeten komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinusv
Vandaag onbekend gedrag van mijn Sparrow P60 waargenomen. (zie screenshot hieronder)
Om 12:14 gaat hij over naar status 'handmatig' en begint de CV pomp te draaien. Tijdje later wordt de wp actief, stopt weer. Het elektrisch element wordt kortstondig bekrachtigd. Daarna stopt de CV pomp en start de SWW pomp. Weer kort wp actief en het elektrisch element aan. Waarna de wp om 13:01 weer in stand-by status gaat.
Lijkt op een test cyclus. Nog niet eerder gezien. Het is wel precies 1 jaar na installatie.
Heeft iemand dit al eens gezien ?
Wordt dit door WeHeat gedaan ? of door de installateur ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAM65X_ET6RcP-ri6hGWwAqEnGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJ9JpGMAYkdsnHGQTsVhzhWy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door martinusv op 15-10-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Mg4gebruiker schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Hier idem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:57
Ik wil graag mijn configuratie voorleggen, voor eventuele aanvullende tips.
Houtskeletbouw woning uit 1995, 152 m2 oppervlakte, BG, eerste verdieping, en een zolder. 4 persoonshuishouden.
Op de begane grond HR Kombi Kompakt 36/30 voor CV en SWW. Hierop aangesloten op de begane grond zit een convector radiator, en een paneel radiator, plus mijn op zolder staande indirect gestookte Brink Elan 10 2.0 hete luchtverwarmer. Verder in huis op de begane grond en eerste verdieping hete lucht roosters. Ik verbruik tussen 1000 en 1100 m3 gas per jaar.
Nu ben ik op zoek naar een warmtepomp en ben erg gecharmeerd van Weheat Blackbird (intelligence)
Dus heb ik nu een offerte met een Blackbird P60 of P80, een weheat buffervat van 100 L en een weheat boilervat van 200 of 300 L en de voor geïnstalleerde binnenunit. Ik heb het advies van de installateur om voor de P60 te kiezen en een 200 L Boilervat. Prijs zit rond 12k inclusief subsidie.

Is dit een beetje een goede configuratie of zie ik dingen over het hoofd?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:54
feico.de.boer schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:12:
[...]

Ongeveer direct na invoeren had ik een bevestiging.
Zelfde hier al meerdere malen, geklikt geen mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayDelft
  • Laatst online: 15-10 23:32
FLUITEND GELUID
Beste lezers. Ik liep net langs mijn sparrow die rustig stond te draaien met ca 650 watt . Ik kan dan de compressor horen en het waaien van de ventilator . Mij valt dan ook een hoog fluitend geluid op . Niet hard maar hoorbaar . Of ik een lagertje hoor . Is dat normaal ? Geen idee wat een normaal geluid is . Voorts valt me een merkwaardig blokkerig verloop van de grafiek op ( je ziet hier ca 1 uur ) waarom moduleert de gevraagde watertemperatuur zo snel met pakweg een halve tot een hele graad ? De cop moduleert mee . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gm0K5xMUrVjk-RyvsdaThC-_nvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSlI3uR7iCKzReX4yvmreEHG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:10
Goedemorgen, gisteren is dan de blackbird bij mij geplaatst.
Installatie hebben zij netjes gedaan, maar ik twijfel over de knie koppelingen die zij hebben gebruikt. Zoals ik het heb begrepen heeft dit een sterk negatieve invloed op je flow. Installateur gaf aan dat het niet uitmaakt en dat het niet anders kan als koppeling op de kunststof buizen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb88ID2wS4aMlKOC8z8wjW_cGIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewH2jTI0qaL2xb66YoD3vVFm.jpg?f=fotoalbum_large
Wat is jullie mening hierover?

Er is ook een Honeywell T6R gekoppeld, maar ik was verrast, dat deze alleen met 230v gevoed kan worden. Ik had gehoopt dat ik deze op de plek van mijn oude (bedrade) thermostaat kon hangen.
Werd de Honeywell T6 net zo goed als de T6R? Dan ga ik nog vragen of deze gewisseld kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47
@Mausssie T6 en T6R werken identiek, alleen kun je de T6R neerzetten waar je wilt in de woonkamer, en wordt de T6 aan de muur geplaatst met de thermostaat draden. Aansturing e.d. is identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:07
RayDelft schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:17:
FLUITEND GELUID
Beste lezers. Ik liep net langs mijn sparrow die rustig stond te draaien met ca 650 watt . Ik kan dan de compressor horen en het waaien van de ventilator . Mij valt dan ook een hoog fluitend geluid op . Niet hard maar hoorbaar . Of ik een lagertje hoor . Is dat normaal ? Geen idee wat een normaal geluid is . Voorts valt me een merkwaardig blokkerig verloop van de grafiek op ( je ziet hier ca 1 uur ) waarom moduleert de gevraagde watertemperatuur zo snel met pakweg een halve tot een hele graad ? De cop moduleert mee . [Afbeelding]
Dat geluid hoor ik bij onze BB al sinds het begin. Volgensmij hoort het er gewoon bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.p.
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:07
Mausssie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:44:
Goedemorgen, gisteren is dan de blackbird bij mij geplaatst.
Installatie hebben zij netjes gedaan, maar ik twijfel over de knie koppelingen die zij hebben gebruikt. Zoals ik het heb begrepen heeft dit een sterk negatieve invloed op je flow. Installateur gaf aan dat het niet uitmaakt en dat het niet anders kan als koppeling op de kunststof buizen.
[Afbeelding]
Wat is jullie mening hierover?

Er is ook een Honeywell T6R gekoppeld, maar ik was verrast, dat deze alleen met 230v gevoed kan worden. Ik had gehoopt dat ik deze op de plek van mijn oude (bedrade) thermostaat kon hangen.
Werd de Honeywell T6 net zo goed als de T6R? Dan ga ik nog vragen of deze gewisseld kan worden.
Hier zitten inderdaad toch wel een hoop punten in die optimaler hadden gekund en gemogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNisTrAD
Sorcerer8472 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Hmm nog nooit geprobeerd eigenlijk. Zal het eens doen. Het kacheltje is trouwens maar ongeveer 15min 400watt ofzo per dag als het koud is. Dit deed ik ook met de gas CV zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDGG
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:55
martinusv schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:09:
Vandaag onbekend gedrag van mijn Sparrow P60 waargenomen. (zie screenshot hieronder)
Om 12:14 gaat hij over naar status 'handmatig' en begint de CV pomp te draaien. Tijdje later wordt de wp actief, stopt weer. Het elektrisch element wordt kortstondig bekrachtigd. Daarna stopt de CV pomp en start de SWW pomp. Weer kort wp actief en het elektrisch element aan. Waarna de wp om 13:01 weer in stand-by status gaat.
Lijkt op een test cyclus. Nog niet eerder gezien. Het is wel precies 1 jaar na installatie.

[Afbeelding]
Je wmtp heeft de WeHeat wintercheck gehad. Niks aan de hand dus.

www.degoenegeneratie.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Aeien schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Dank je wel voor je input. Kan je iets uitleggen over hoe een buffervat het pendelen niet voorkomt? Ik lees bijv. hier dat dat precies is waar een buffervat voor is (naast defrosts).

Overigens: de Weheat website vermeldt dat de minimale systeeminhoud voor een BB p80 60 liter zou zijn. Dan lijkt mij een buffer van 100L inderdaad ook ook onbegrijpelijk groot? Volgens mij hebben we 3-4 groepen vloerverwarming, dus zelfs met alleen de benedenverdieping open zouden we een eind moeten komen
Pendelen kan in theorie voorkomen worden door een buffervat. Het vergroot immers je systeem met 50 of 100 liter. Maar pendelen wordt vooral veroorzaakt door een warmtepomp die te groot is en zijn vermogen niet kwijt kan in je vloer. Water komt dan te warm weer terug en de warmtepomp slaat af. Een buffervat vertraagt de pendelbeweging een beetje, maar het opwarmen van het water in het buffervat duurt niet heel lang. Als je bijvoorbeeld uitgaat van 18 graden water in het buffervat. Met een output van je warmtepomp van 4kW is het buffervat ook in een half uurtje warm (35). Bij 6kW is een buffervat van 50 liter binnen 10 minuten 'vol' en een 100 liter in 20 minuten. Scheelt dus maar 10 minuten. Pendelen moet je voorkomen door goede 'sizing' van je warmtepomp. Het is dus belangrijker te kijken naar vermogen en modulatie. Een P60 zal in jouw situatie wel voldoende zijn.
Daarnaast vind ik ruimte ook een argument. 100L neemt nou eenmaal meer ruimte dan 50L. En ga voor een buffer in de retour, in serie geplaatst. In dit topic is vaak besproken dat parallelle buffers vooral rendement kosten en een symptoombestrijding zijn van een slecht aangelegde, of slecht ingeregelde installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Pr088 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:16:
[...]

Pendelen kan in theorie voorkomen worden door een buffervat. Het vergroot immers je systeem met 50 of 100 liter. Maar pendelen wordt vooral veroorzaakt door een warmtepomp die te groot is en zijn vermogen niet kwijt kan in je vloer. Water komt dan te warm weer terug en de warmtepomp slaat af. Een buffervat vertraagt de pendelbeweging een beetje, maar het opwarmen van het water in het buffervat duurt niet heel lang. Als je bijvoorbeeld uitgaat van 18 graden water in het buffervat. Met een output van je warmtepomp van 4kW is het buffervat ook in een half uurtje warm (35). Bij 6kW is een buffervat van 50 liter binnen 10 minuten 'vol' en een 100 liter in 20 minuten. Scheelt dus maar 10 minuten. Pendelen moet je voorkomen door goede 'sizing' van je warmtepomp. Het is dus belangrijker te kijken naar vermogen en modulatie. Een P60 zal in jouw situatie wel voldoende zijn.
Daarnaast vind ik ruimte ook een argument. 100L neemt nou eenmaal meer ruimte dan 50L. En ga voor een buffer in de retour, in serie geplaatst. In dit topic is vaak besproken dat parallelle buffers vooral rendement kosten en een symptoombestrijding zijn van een slecht aangelegde, of slecht ingeregelde installatie.
Ik heb mijn installateur hierover gevraagd en die gaf aan dat de P80 BB bij overbemeting ver kan moduleren, zodat pendelen eigenlijk niet voorkomt, zeker met een buffervat. Heeft de installateur het hier mis? Of kunnen andere warmtepompen doorgaans niet zo ver terug moduleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:57
martinusv schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:09:

[Afbeelding]
Hier ook.. Is de Wintercheck die weheat handmatig doet. Dit jaar voor het eerst want vorig jaar heb ik deze niet gezien.

Model Y Pearl White Sr besteld ; Weheat Blackbird ; SolarEdge 9000WP; Unifi; Hikvision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzuilhof
  • Registratie: Maart 2022
RayDelft schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:17:
FLUITEND GELUID
Beste lezers. Ik liep net langs mijn sparrow die rustig stond te draaien met ca 650 watt . Ik kan dan de compressor horen en het waaien van de ventilator . Mij valt dan ook een hoog fluitend geluid op . Niet hard maar hoorbaar . Of ik een lagertje hoor . Is dat normaal ? Geen idee wat een normaal geluid is . Voorts valt me een merkwaardig blokkerig verloop van de grafiek op ( je ziet hier ca 1 uur ) waarom moduleert de gevraagde watertemperatuur zo snel met pakweg een halve tot een hele graad ? De cop moduleert mee . [Afbeelding]
Dit lijkt helaas wel normaal te zijn voor de Sparrow, maar het is niet normaal voor alle warmtepompen. Ik vind het een vrij storend geluid dat veel verder draagt dan de andere geluiden die de buitenunit maakt. Ze zouden wat mij betreft de term 'fluisterstil' moeten aanpassen naar 'fluitstil' in hun marketinguitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47
@RayDelft @janzuilhof
Dit geluid maakt mijn Flint ook, voornamelijk bij 40% compressor, dan merk ik het het meeste op. Is hier inderdaad al vaker voorbij gekomen, dus lijkt me inderdaad 'normaal'.

[ Voor 23% gewijzigd door Razer op 16-10-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Belecthor schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

Ik heb mijn installateur hierover gevraagd en die gaf aan dat de P80 BB bij overbemeting ver kan moduleren, zodat pendelen eigenlijk niet voorkomt, zeker met een buffervat. Heeft de installateur het hier mis? Of kunnen andere warmtepompen doorgaans niet zo ver terug moduleren?
Je installateur heeft gelijk. WeHeat is erg goed in moduleren, veel beter dan andere fabrikanten.
Je bemeting (maximaal vermogen) moet je afstemmen op een hele koude situatie. Dus overbemeting terwijl dat niet nodig is... Is niet nodig ;)

Ik zat zelf op de grens, een P60 zou mogelijk op extreme dagen het net trekken op 100%. Ik kwam tussen de 5,8kW-6,2kW uit in mijn eigen berekeningen. De P80 kan wat minder ver moduleren dan een P60. Dus je zou daar i.m.o. naar moeten kijken. Wil je verder kunnen moduleren om hoger rendement/COP te halen in de tussenseizoenen of kies jevoor 'altijd veilig': de P80? Kost wel mogelijk wat rendement.

Een backup-element is ook een overweging. Is duurder, maar kan in pieken bijspringen of je verwarming (COP=1) overnemen als je warmtepomp midden in de winter in storing springt of stuk gaat. Je installateur zal waarschijnlijk het hoogste vermogen adviseren. Die wil het liefst geen belletjes bij -10. O-)
Goed overleggen met je installateur en doorvragen. Veel installateurs bedoelen met de 'de beste keuze' de beste keuze voor hen en niet per se de beste keuze voor jou.

[ Voor 7% gewijzigd door Pr088 op 16-10-2025 10:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:16
Hij kan zeker ver terug moduleren, maar mijn BB P80 heeft met dit weer moeite om aan te gaan, want 400W (opgenomen vermogen) is dan al snel teveel, we hebben nu dus een situatie dat het net te koud is of net aan de warme kant.
Als er destijds al een P60 was geweest had ik die beter kunnen plaatsen in ons geval. (En we hebben een groot vrijstaand huis) Zeker omdat we voor die paar hele koude dagen nog een backup hebben in de vorm van een pelletkachel en airco's. (Geen gas CV meer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
DjAntoon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:29:
Hij kan zeker ver terug moduleren, maar mijn BB P80 heeft met dit weer moeite om aan te gaan, want 400W (opgenomen vermogen) is dan al snel teveel, we hebben nu dus een situatie dat het net te koud is of net aan de warme kant.
Als er destijds al een P60 was geweest had ik die beter kunnen plaatsen in ons geval. (En we hebben een groot vrijstaand huis) Zeker omdat we voor die paar hele koude dagen nog een backup hebben in de vorm van een pelletkachel en airco's. (Geen gas CV meer)
Eens. Ik had pomp de P60 genomen als die er was.
Wij hebben als back up airco's en een back up verwarming in het leiding werk. Ik ga binnenkort de stooklijn nog iets verder terug schroeven om te kijken of dit een positief effect heeft.
Pagina: 1 ... 119 120 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.