Zou toch mooi zijn als het een combi is, een stooklijn maar wel reageren op de theromostaat.Kirvis schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:34:
[...]
Als je de warmtepomp op de stooklijn zet dan houdt ie helemaal geen rekening meer met wat de thermostaat doet. De gevraagd watertemperatuur komt niet meer van de thermostaat, maar van de stooklijn.
( en eventueel mede temp daardoor automatisch een klein beetje verhogen).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dit staat al heel lang in de app.Satefan schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:15:
Dit is interessant (denk ik). Als je in de weheat app op ‘apparaat toevoegen klikt zie je deze tekst:
[Afbeelding]
Hoe? Wat? Waar? Wanneer?
Implementatie gaat nog wel even duren denk ik. Zie onderstaande afbeelding van de claim pagina van Weheat intelligence.
/f/image/8NYVSuEmXLRABKjrHeJHoIxi.png?f=fotoalbum_large)
Klopt! Die wens is hier vorig stookseizoen vaak uitgesproken.ZeRoC00L schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:22:
[...]
Zou toch mooi zijn als het een combi is, een stooklijn maar wel reageren op de theromostaat.
Helaas werkt het dus niet zo en zullen we moeten wachten op ofwel de implementatie van Weheat Intelligence en/of de introductie van de Weheat Cloud Thermostate voor wat meer slimmigheid op dat vlak.
Dit zie ik ook regelmatig en als ik de app dan geforceerd afsluit en weer opstart is het direct verholpen. DHet lijkt mij te maken hebben met dat de app op "standby" gaat en niet helemaal lekker eruit komt oid.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:50:
Twee vragen aan jullie:
1. Ik zie regelmatig in de app de melding 'geen internetverbinding': [Afbeelding]
Waar slaat dit op? Ik heb zelf prima internetverbinding.
[...]
Er zijn ook thermostaten waar je een stooklijn in kunt zetten, die zouden dan het beste van twee werelden hebben.ZeRoC00L schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:22:
[...]
Zou toch mooi zijn als het een combi is, een stooklijn maar wel reageren op de theromostaat.
Feitelijk verhoog je dan tijdelijk even de temp. van je stooklijn.
De Bosch (nefit) Easy doet dit.Kirvis schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:31:
[...]
Klopt! Die wens is hier vorig stookseizoen vaak uitgesproken.
Helaas werkt het dus niet zo en zullen we moeten wachten op ofwel de implementatie van Weheat Intelligence en/of de introductie van de Weheat Cloud Thermostate voor wat meer slimmigheid op dat vlak.
Jazeker helpt dit . Dank ! Mijn vraag is beantwoord .Kirvis schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:34:
[...]
Als je de warmtepomp op de stooklijn zet dan houdt ie helemaal geen rekening meer met wat de thermostaat doet. De gevraagd watertemperatuur komt niet meer van de thermostaat, maar van de stooklijn.
Veel mensen hier doen het obv hun ervaringen als volgt:
Herfst en lente
In de herfst en de lente, als de zon af en toe het huis nog aardig kan verwarmen, of als je huis nog niet zo veel warmte verliest: gebruik aansturing door je OT thermostaat. Dan gaat de warmtepomp alleen aan wanneer dat nodig is en (als het goed is) weer uit als de juiste temperatuur is bereikt.
LET OP: bij aansturing door een OT thermostaat moet je rekening nog houden met de inleertijd. Als je overgestapt bent van een gasketel of je hebt een hele nieuwe thermostaat, dan heeft ie even wat tijd nodig om te beseffen dat het systeem langzaam en op lage temperatuur werkt.
Winter
In de winter: zet m op de stooklijn en houd goed in de gaten hoe het met de temperatuur in de woonkamer gaat. Wordt het te warm? Tweak dan de stooklijn een beetje naar beneden. Te koud? Iets omhoog. Speel daarbij met de 5 punten die je hebt om m zo optimaal mogelijk in te stellen.
Dat is even wat moeite, maar resulteert als het goed is in een warmtepomp die constant op een laag pitje draait en het heel comfortabel op temperatuur houdt.
Helpt dit?
Ik zag inderdaad al dat op stooklijn er geen weergave meer is van “ gevraagde kamertemperatuur “.
Wat bedoel je met “op een laag pitje “? Hij varieert momenteel tussen de 400 en 500 Watt . Is dat laag ? Ik heb geen idee . Ik had het idee dat hij met OT ( ws inderdaad beter in de herfst ) lager ging .
In zet m daar ws op terug , maar ik ben een beetje aan het kijken wat hij doet .
[ Voor 40% gewijzigd door RayDelft op 12-10-2025 00:21 ]
Als de app in standby stand gaat, hoe kan het dan wel aanpassingen versturen naar de Flint?arjenhiemstra schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:02:
[...]
Dit zie ik ook regelmatig en als ik de app dan geforceerd afsluit en weer opstart is het direct verholpen. DHet lijkt mij te maken hebben met dat de app op "standby" gaat en niet helemaal lekker eruit komt oid.
Bij onze Sparrow is ‘een laag pitje’ tussen de 180 en 250 watt constant.RayDelft schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:14:
Wat bedoel je met “op een laag pitje “? Hij varieert momenteel tussen de 400 en 500 Watt . Is dat laag ? Ik heb geen idee . Ik had het idee dat hij met OT ( ws inderdaad beter in de herfst ) lager ging .
In zet m daar ws op terug , maar ik ben een beetje aan het kijken wat hij doet .
Zeker bij deze hoge temperaturen is dat in onze situatie meer dan prima.
Kijk ook even naar de delta T: hoe groter die is, hoe harder de WP moet werken. Bij ons werkt ie meestal met een delta T van 2-3 graden.
Alleen bij twijfel aan voldoende eigen vermogen. Dat moet ondertussen in hybride wellicht bekend zijn of de cv ook moet bijspringen.Dropsen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:26:
Onze BB wordt binnenkort geupgrade van hybride naar full electric. De installateur wil een back up heater plaatsen, maar is dat wel nodig? Wat is jullie (professionele) mening / ervaring? Dat zou de BB toch prima zelf moeten kunnen… is het enkel voor als de BB kapot gaat? Goed, ik twijfel nogal zoals je ziet.
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 12-10-2025 10:31 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Van de BB bedoel je? Die red het allemaal makkelijk, dus nee, daar twijfel ik niet aan. Scheelt nogal euro’s.Carboy54 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Alleen bij twijfel aan voldoende eigen vermogen. Dat moet ondertussen in hybride wellicht bekend zijn of de cv ook moet bijspringen.
Ik lees je edit: nee, de ketel gaat eigenlijk nooit aan voor verwarming.
[ Voor 9% gewijzigd door Dropsen op 12-10-2025 10:32 ]
Mijn Sparrow draait op 180-200watt nu met stooklijn. Als die van jouw 400 pakt dan heb je het of warm en moet de stooklijn aanpassen, of veel warmteverlies.RayDelft schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 22:14:
[...]
[...]
Jazeker helpt dit . Dank ! Mijn vraag is beantwoord .
Ik zag inderdaad al dat op stooklijn er geen weergave meer is van “ gevraagde kamertemperatuur “.
Dan is de conclusie dat het niet nodig is om de hut warm te houden. Een backup als safety is een ander verhaal. Komt wellicht wel vraag naar vermogen bij voor sww.Dropsen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:31:
[...]
Van de BB bedoel je? Die red het allemaal makkelijk, dus nee, daar twijfel ik niet aan. Scheelt nogal euro’s.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 12-10-2025 10:41 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Als safety is dan toch een persoonlijke keuze? Installeer jij vaker een backup als safety?Carboy54 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:39:
[...]
Dan is de conclusie dat het niet nodig is om de hut warm te houden. Een backup als safety is een ander verhaal. Komt wellicht wel vraag naar vermogen bij voor sww.
Zoals ik het heb begrepen zou het inderdaad puur als back-up zijn, maar ben zeker geen professional.Dropsen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:26:
Onze BB wordt binnenkort geupgrade van hybride naar full electric. De installateur wil een back up heater plaatsen, maar is dat wel nodig? Wat is jullie (professionele) mening / ervaring? Dat zou de BB toch prima zelf moeten kunnen… is het enkel voor als de BB kapot gaat? Goed, ik twijfel nogal zoals je ziet.
Dus als je systeem langere tijd is uitgevallen en je dan flink moet verwarmen. Of nog extremer als je systeem langere tijd uitgevallen is en je BB bevroren is, dan is er geen back-up om te ontdooien.
Er is mij ook verteld dat je bij FE een buffervat nodig hebt. Dit omdat wanneer de WP het SWW gaat verwarmen er anders een kans is dat je verwarmingssysteem te snel afkoelt. Maar of dit daadwerkelijk nodig is of dat de installateur dit puur zegt om zichzelf in te dekken, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Over het buffervat is op tweakers al heel veel geschreven en in heel veel gevallen onnodig en vaak zelfs ongewenst. Maak ook onderscheid in seriële en parallelle buffer vaten.Mausssie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:12:
[...]
Zoals ik het heb begrepen zou het inderdaad puur als back-up zijn, maar ben zeker geen professional.
Dus als je systeem langere tijd is uitgevallen en je dan flink moet verwarmen. Of nog extremer als je systeem langere tijd uitgevallen is en je BB bevroren is, dan is er geen back-up om te ontdooien.
Er is mij ook verteld dat je bij FE een buffervat nodig hebt. Dit omdat wanneer de WP het SWW gaat verwarmen er anders een kans is dat je verwarmingssysteem te snel afkoelt. Maar of dit daadwerkelijk nodig is of dat de installateur dit puur zegt om zichzelf in te dekken, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Het is niet alleen maar safety.Dropsen schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:31:
[...]
Van de BB bedoel je? Die red het allemaal makkelijk, dus nee, daar twijfel ik niet aan. Scheelt nogal euro’s.
Je backup element kan ook je buitenunit uit een defrost loop trekken bij perfecte aanvriesomstandigeden.
CV boosten bij die paar extreem koude dagen als je warmteverlies hoger dan 8kw blijkt te zijn om comfort te behouden.
SWW boosten bij combinatie van hoge comfort vraag en koude dagen
Ingezet worden in WeHeat intelligence om stroom 'af te fakkelen' van een overvol stroomnet, en daarvoor beloont te worden!
Backup in SWW hoeft niet meteen in de papieren te lopen trouwens.
En daarnaast natuurlijk wel die veiligheid, dat als je buitenunit op storing staat dat er nog iets van warmte gegenereerd kan worden. Dat is ook mooi, want zo vermijd je in sommige gevallen hoge spoed tarieven of onderhoudscontracten die je toegang tot spoed zouden geven.
[ Voor 14% gewijzigd door drboneym op 12-10-2025 11:47 ]
DankKirvis schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:10:
[...]
Bij onze Sparrow is ‘een laag pitje’ tussen de 180 en 250 watt constant.
Zeker bij deze hoge temperaturen is dat in onze situatie meer dan prima.
Kijk ook even naar de delta T: hoe groter die is, hoe harder de WP moet werken. Bij ons werkt ie meestal met een delta T van 2-3 graden.
Inmiddels is de boel kennelijk doorgewarmd en staat hij nu op 210 Watt . Delta T = 2,1 nu . Dus hij staat tevreden de snorren .
De mijne inmiddels ook . Ik denk dat hij even al het water op moest warmen en het buffervat maar nu staat hij stabiel net boven de 200 Watt met iets meer dan 2 graden delta T . Lijkt dus netjes .jelleeelco schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:35:
[...]
Mijn Sparrow draait op 180-200watt nu met stooklijn. Als die van jouw 400 pakt dan heb je het of warm en moet de stooklijn aanpassen, of veel warmteverlies.
Ik dacht dat de BB een beveiliging had tegen bevroren leidingen ? Dwz dat het systeem zijn water dumpt voor dat het water kan bevriezen ?Mausssie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:12:
[...]
Zoals ik het heb begrepen zou het inderdaad puur als back-up zijn, maar ben zeker geen professional.
https://support.weheat.nl...-Flint-P40?language=nl_NL
Stroomuitval bij de binnenunit
De circulatie stopt, maar de warmtepomp blijft zichzelf warm houden door regelmatig de compressor in te schakelen.
Stroomuitval bij de buitenunit
De binnenunit blijft circuleren waardoor de warmte van de woning gebruikt wordt om het water vorst vrij te houden.
Indien nodig en aanwezig warmt de CV-ketel het water op tot de ingestelde temperatuur (volgens de thermostaat).
Stroomuitval bij beide units
Geen circulatie en geen warmtetoevoer.
Water in de condensor kan bevriezen, met mogelijke schade tot gevolg.
[...]
Bij Blackbird- en Sparrow-systemen werkt de vorstbeveiliging wel volledig en kan de condensor leeglopen om schade te voorkomen.
Bij een totale stroom uitval, zou ik de CV ketel en binnenunit nog via een nood omvormer in de lucht kunnen houden. Kans zeer klein.Jpiek schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Ik dacht dat de BB een beveiliging had tegen bevroren leidingen ? Dwz dat het systeem zijn water dumpt voor dat het water kan bevriezen ?
https://support.weheat.nl...-Flint-P40?language=nl_NL
Stroomuitval bij de binnenunit
De circulatie stopt, maar de warmtepomp blijft zichzelf warm houden door regelmatig de compressor in te schakelen.
Stroomuitval bij de buitenunit
De binnenunit blijft circuleren waardoor de warmte van de woning gebruikt wordt om het water vorst vrij te houden.
Indien nodig en aanwezig warmt de CV-ketel het water op tot de ingestelde temperatuur (volgens de thermostaat).
Stroomuitval bij beide units
Geen circulatie en geen warmtetoevoer.
Water in de condensor kan bevriezen, met mogelijke schade tot gevolg.
[...]
Bij Blackbird- en Sparrow-systemen werkt de vorstbeveiliging wel volledig en kan de condensor leeglopen om schade te voorkomen.
Het geheel maakt alleen de het nut voor een thuisaccu iets interessanter. Al vraag ik me af of een goede UPS dan niet goedkoper is...
Voor een BU zijn mij de kosten veel te hoog om dat ooit te kunnen verantwoorden..
Voor een hybride installatie zie ik zeker in dat het vaak niet nodig is. Dacht dat dat voor FE soms een ander verhaal is.Carboy54 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:24:
[...]
Over het buffervat is op tweakers al heel veel geschreven en in heel veel gevallen onnodig en vaak zelfs ongewenst. Maak ook onderscheid in seriële en parallelle buffer vaten.
Maar bedankt voor het inzicht, dat dat bij FE toch ook vaak niet nodig is.
Dan zou de overstap naar FE toch een stuk goedkoper kunnen, zonder buffervat en back-up heater.
De BU is in eerste instantie om de warmtepomp te ondersteunen zodra deze in storing schiet bij koud weer.Jpiek schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:46:
Ik heb helemaal geen BU, qua vermogen niet nodig. En bij stroomuitval zit je dan toch ook zonder verwarming.
Het geheel maakt alleen de het nut voor een thuisaccu iets interessanter. Al vraag ik me af of een goede UPS dan niet goedkoper is...
Voor een BU zijn mij de kosten veel te hoog om dat ooit te kunnen verantwoorden..
Over hoeveel euros extra praten we eigenlijk?
[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 12-10-2025 17:41 ]
Later op stooklijn een stuk minder nodig gehad.
Alleen vreemd hij werkt nu niet meer...
Volgens WeHeat zou er een extra temperatuur sensor geplaatst moeten worden? Installateur zou er nog op terugkomen.
Hoelang duurt dat gepruttel op een laag wattage?RayDelft schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:01:
[...]
Dank
Inmiddels is de boel kennelijk doorgewarmd en staat hij nu op 210 Watt . Delta T = 2,1 nu . Dus hij staat tevreden de snorren .
In de winter op de stooklijn soms dagen achter elkaar, alleen onderbroken door defrosts of SWW runs.Mg4gebruiker schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:33:
[...]
Hoelang duurt dat gepruttel op een laag wattage?
BUH krijgt bij in bedrijfstelling door installateur één van de twee functies.I.p. schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:50:
Die BUH blijft mij zelfs na vele discussies hier op het forum nog steeds een raadsel hoe het werkt. Volgens onze installateur is hij alleen voor noodgevallen als de BB uitvalt. Echter bij Weheat zelf in filmpjes ook horen langskomen dat hij als ondersteuning kan werken. Afgelopen winter een paar momenten gehad dat de BB de gevraagde temperatuur niet haalde tussen de defrosts in. Dan had hij wat mij betreft best mogen aanspringen maar dat is nog nooit gebeurd.
Backup bij storingen
Backup én boost, springt bij bij tekorten
Waarschijnlijk staat die van jouw op backup
Dit zijn nu echt de voorbeelden van settings waar ik zelf inzage in zou willen hebben, en zelf zou willen kunnen aanpassen.drboneym schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:25:
[...]
BUH krijgt bij in bedrijfstelling door installateur één van de twee functies.
Backup bij storingen
Backup én boost, springt bij bij tekorten
Waarschijnlijk staat die van jouw op backup
Het gemene is, sommige installateurs besparen (of is niet mogelijk om nieuwe kabel leggen) op de elektrotechnische installatie door één éénfase groepje aan te leggen voor een FE installatie, 1P+N B16 is standaard. Je moet dan deze instelling op backup zetten anders knalt je groep eruit.Razer schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:54:
[...]
Dit zijn nu echt de voorbeelden van settings waar ik zelf inzage in zou willen hebben, en zelf zou willen kunnen aanpassen.
Dus wat dat betreft snap ik wel dat ze die niet instelbaar voor eindgebruiker maken.
Ik ben van het gas af en ik heb geen CV meer. Dus de BB draait zelfstandig.
Heb mijn installateur gevraagt of er iets aangepast moet worden en de setting niet van Hybride af moet.
Het antwoord was : Nee, want het systeem is nog steeds hybride omdat de BB geen SWW doet...
Maar de BB doet in z'n eentje de verwarming toch ? Als ik theoretisch helemaal geen SWW zou hebben, heb ik toch ook geen Hybride systeem ?
Maar belangrijker: maakt het uit ?
Wat hij zegt klopt.Jpiek schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:03:
Vraagje : wat is, vanuit de Weheat setup, nu FE en wat is Hybride ?
Heb mijn installateur gevraagt of er iets aangepast moet worden en de setting niet van Hybride af moet.
Het antwoord was : Nee, want het systeem is nog steeds hybride omdat de BB geen SWW doet...
Maar de BB doet in z'n eentje de verwarming toch ? Als ik theoretisch helemaal geen SWW zou hebben, heb ik toch ook geen Hybride systeem ?
Alleen cv is volgens Weheat hybride, (bijvoorbeeld whc binnenunit)
En wat betreft de backup:
Backup kan ik instellen op booster of backup.
:strip_exif()/f/image/0bM7lfeLqJWlXFMNEa86pjE2.jpg?f=fotoalbum_large)
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Het zijn inderdaad meer spreektaal zaken.Jpiek schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:03:
Vraagje : wat is, vanuit de Weheat setup, nu FE en wat is Hybride ?
WeHeat praat ook wel over 'solo' opstelling, het artikel dat je daarvoor nodig hebt is inderdaad wat Stoker zegt de WHC, letterlijk Weheat Hybride Compact, maar op de prijslijst genoemd als "solo / hybrid indoor unit". Andersom is de WEC de Weheat Electric Compact en wordt Two-pump electric indoor unit genoemd.
Het gekke is, je kan ook een opstelling met CV én SWW vat hebben met gasketel als backup. Dat is natuurlijk ook niet Full Electric. Plus je kan in wezen ook een pelletkachel, 9kw elektrische doorstromer of aggregaat op het Gas Heater on/off contact zetten. En zo zijn er nog wel andere foefjes te verzinnen.
Wij hebben het intern weer over, CV only, Hybride, All Electric.
Het enige wat ik nog nooit heb gezien is een WeHeat warmtepompboiler achter opstelling dat je buitenunit SWW only is. Met veel gebel met support zou het moeten lukken maar als ik het vandaag zou moeten zou ik hem niet in bedrijf gesteld krijgen denk ik. Of misschien wel? En dan op stooklijn, die helemaal plat leggen, bij primaire pomp aan/uit instellen en niks erop aansluiten.
Tsja..
Heb m ook nog nooit zo aangesloten, maar volgens mij gaat dit gewoon werken
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Denk jij wat ik denk?Stoker schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:34:
Idd, je moet m dan voor de gek houden. Geen warmtevraag, dus stooklijn zo laag mogelijk. Sensor huis in op de aanvoer van je sww (dan is er ook nooit warmtevraag en dan geen pomp aansluiten.
Heb m ook nog nooit zo aangesloten, maar volgens mij gaat dit gewoon werken
#dubbeleflintdubbelesubsidie
#maarhalfeengrapje
Da's interessant, dus het kabeltje waar bij voorheen de CV aanzat (nu afgedopt natuurlijk) is gewoon een aan/uit en in theorie zou de BB binnenunit nu alsnog proberen 'iets' aan te zetten als de BB het huis niet warm krijgt?drboneym schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:24:
[...]
Het zijn inderdaad meer spreektaal zaken.
[...]
Het gekke is, je kan ook een opstelling met CV én SWW vat hebben met gasketel als backup. Dat is natuurlijk ook niet Full Electric. Plus je kan in wezen ook een pelletkachel, 9kw elektrische doorstromer of aggregaat op het Gas Heater on/off contact zetten. En zo zijn er nog wel andere foefjes te verzinnen.
Sterker: Ik zou een electrische doostroomverwarmer daar op kunnen zetten en die in de CV leiding (parralel I guess) kunnen zetten ?
Dan heb ik toch en soort van backup, en evt op een accu, als antibevriezing in te zetten ?
Hoewel, de BB op een accu houd het langer vol dan een COP1 doorstromer..
Ja je hebt gelijk. Maar in wezen is er natuurlijk geen echt verschil tussen een doorstroom toestel en de voorgemonteerde weheat binnenunit in deze.Jpiek schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:22:
[...]
Da's interessant, dus het kabeltje waar bij voorheen de CV aanzat (nu afgedopt natuurlijk) is gewoon een aan/uit en in theorie zou de BB binnenunit nu alsnog proberen 'iets' aan te zetten als de BB het huis niet warm krijgt?
Sterker: Ik zou een electrische doostroomverwarmer daar op kunnen zetten en die in de CV leiding (parralel I guess) kunnen zetten ?
Dan heb ik toch en soort van backup, en evt op een accu, als antibevriezing in te zetten ?
Hoewel, de BB op een accu houd het langer vol dan een COP1 doorstromer..
Feitelijk 24 uur . Heb hem weer op OT gezet want nu geen zin om de stooklijn te tweaken en al helemaal niet met dit weer . Ik denk dat in het advies maar volg OT in voor- en najaar en stooklijn in winter . OT werkt prima voorzover ik kan zien met de huidige temperaturen buiten.Mg4gebruiker schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:33:
[...]
Hoelang duurt dat gepruttel op een laag wattage?
Ahh, dus dit is het verdienmodel straks? Abo voor intelligence, maar zelf lokaal weinig in kunnen stellen?Gies123 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:14:
[Afbeelding]
Krijg net weer een mail binnen om WHIntel te claimen maar de knop komt niet op de juiste pagina uit. Gisteren al geclaimed dus ik snap het niet... De link komt uit op https://www.weheat.nl/intelligence-activeren waar vervolgens niets te claimen valt.
Heel vaag dit...
TIP voor WeHeat: neem een communicatiedeskundige in dienst zodat communicatie tijdig én correct is.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Helaas heb ik in de meterkast geen ruimte om naast de dedicated weheat groep een meter te plaatsen . Met homewizard zie ik wel de fase waarop hij draait (maar met nog wat verbruikers ) maar HW heeft geen cumulatieve data per fase . Is een Shelly wellicht een oplossing ? Maar eigenlijk vraag ik me af waarom Weheat zelf die data niet laat zien . We willlen immers toch allemaal graag weten hoeveel gas we besparen tegen welke extra energiekosten ? Heeft iemand een idee of deze data nog in de pijpleiding zitten? Ik vind het eigenlijk een must have . Iemand ideeen ?
Volgens mij komt het binnenkort, tenminste dat is wat Weheat hier zelf al aangaf. Hopelijk met terugwerkende kracht.RayDelft schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:24:
Totaal stroomverbruik Weheat
Helaas heb ik in de meterkast geen ruimte om naast de dedicated weheat groep een meter te plaatsen . Met homewizard zie ik wel de fase waarop hij draait (maar met nog wat verbruikers ) maar HW heeft geen cumulatieve data per fase . Is een Shelly wellicht een oplossing ? Maar eigenlijk vraag ik me af waarom Weheat zelf die data niet laat zien . We willlen immers toch allemaal graag weten hoeveel gas we besparen tegen welke extra energiekosten ? Heeft iemand een idee of deze data nog in de pijpleiding zitten? Ik vind het eigenlijk een must have . Iemand ideeen ?
Ander ding waar ik al een tijd aan denk. Nog 3 maanden en dan heb ik de BB een jaar lang in gebruik. Echter merk ik dat met huidige weeromstandigheden onze airco(s) velen malen efficienter verwarm(en)t. In de ochtend 19.5 en binnen 30 min naar 20.6. Daar komt bij dat met zonnige omstandigheden het huis ook nog opwarmt. Dat betekent dat de airco's na 45 min gewoon uitgaan (vebruik is 1.6kWh vandaag bv).
Dat komt omdat mijn huis vrijwel volledig vvw heeft. Deze is koud en kan niet snel opwarmen om de binnen-temp weer op peil te krijgen.
Ik ben benieuwd tot hoever de temperatuur moet zakken zodat de BB echt interessant begint te worden. Even snel bijstoken is er niet bij, dus efficientie bij mij bestaat vooral uit lange runs zonder het volledige vermogen te vragen. En nu is het wel zo dat de meeste maanden toch veel weg hebben van de huidige weersomstandigheden...
In de zin dus dat efficientie de hoeveelheid kWh is welke je verbtuikt per dag.
[ Voor 35% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-10-2025 12:40 ]
Ik heb binnen HA een helper aangemaakt als extra entiteit." energieverbruik"RayDelft schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:24:
:strip_exif()/f/image/dsBzMttcqiym9iKDPOIz4yIG.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je toch graag een HW kWh meter plaatst kan je die natuurlijk ook bij de WP zelf plaatsen ipv in de meterkast. Wel even veilig in een kastje zetten uiteraard, bijvoorbeeld zoiets.RayDelft schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:24:
Maar zoals gezegd heeft Weheat aangekondigd dat binnenkort (binnen een paar weken) de energie inzichten in de app geactiveerd worden, dus wellicht nog even daar op wachten?
Er zijn hier genoeg Tweakers die wél een HW kWh meter hebben om te bepalen hoe accuraat die cijfers in de WH app zijn straks. Je kunt je keuze altijd daar op baseren.
Is het belangrijk (aan te raden) dat de BlackBird op een aparte fase wordt aangesloten? Woensdag wordt hij geïnstalleerd, dus kan dan nog aangeven of daar rekening mee wordt gehouden.
Wise enough to play the fool
Uhhh,ZeRoC00L schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:22:
[...]
is dit niet gewoon aan/uit thermostaat ? Met bijbehorende stooklijn?
Sinds kort een Blackbird P80 in bedrijf (volledig verslag volgt nog). Ben 'm nog aan het instellen.....
Ik wil perse werken met stooklijn:
-traag afgiftesysteem
-geen zone systeem. Thermostaat (woonkamer) is 'leading' de rest van het huis volgt middels thermostaatknoppen (radiatoren) of 2-weg kleppen (vloerverwarming met eigen pomploze verdelers).
-werkt goed als de woonkamer vrijwel altijd warmte vraagt
-een 'krap' ingestelde stooklijn dus
Qua systeem lijkt dit goed te werken :
BB draait op z'n gemakje (delta van 2-3 graden) tot temperatuur huis-in gelijk is aan 'gevraagde watertemperatuur' +3
Is die bereikt en er wordt nog steeds warmte gevraagd, gaat de BB uit, en draait alleen de circulatiepomp.
(Prima, dáár heb ik m'n buffervat voor)
Dit gaat door tot de temperatuur huis-in gedaald is tot 'gevraagde watertemperatuur' -3
En dan begint het verhaal weer van voren af aan.
Uiteraard stopt alles als er geen warmtevraag meer is vanuit de thermostaat
Alles goed?
Qua systeem, prima.
Maar helaas, de vaste hysterese van 3 gooit danig roet in het eten.
Voorbeeld : stooklijn op 27 graden. Resulteert dus in 30 graden (fors te warm en minder efficient) en 24 graden (verwarmt niet zo heel veel meer....).
Je stelt de stooklijn in op 27 maar je krijg je in werkelijkheid een temperatuur van 24-30 graden.
Dat je 'een hysterese' moet hebben, snap ik. Maar doe mij dan 26-28. Klinkt heel wat beter dan 24-30......
Lijkt me heel simpel om hier een parameter van te maken. Kiezen uit 1,2 of 3 ?
En laat de gebruiker zelf maar experimenteren en kiezen. Zal afhangen van je afgifte systeem.
Traag ? Lage hysterese. Snel? Hoge(re) hysterese.
Wie weet hier meer van? Zit er zoiets in de pijplijn bij Weheat? In het installateursmenu? Zie ik iets over het hoofd?
Regeling werkt op basis van temperatuur huis-in. Deze is bij mij een stuk lager dan de temperatuur BB-uit.
Moet ik ook nog naar kijken. (ander onderwerp)
Ik lees dat er onder jullie een aantal zijn die switchen tussen OT en stooklijn.
Hoe doe je dat gemakkelijk? Ik heb de alom aanbevolen Honeywell Lyric T6R thermostaat, maar ik kan alleen maar switchen als ik de aansluitingen in de thermostaat verander. Niet heel handig.
Overigens werkt OT in mijn geval niet optimaal. Begint met een relatief hoge temperatuur en laat die teruglopen naarmate de kamertemperatuur dichter bij de ingestelde temperatuur komt.
grateful for your expert comments
groeten, Hans.
(P80, Itho-Daalderop boiler, serieel buffervat 50L)
In de Weheat app kan je makkelijk (handmatig) switchen. Je OT thermostaat blijft werken bij stooklijn, maar je WP negeert de input die hij genereert.hans_u schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Ik lees dat er onder jullie een aantal zijn die switchen tussen OT en stooklijn.
Hoe doe je dat gemakkelijk? Ik heb de alom aanbevolen Honeywell Lyric T6R thermostaat, maar ik kan alleen maar switchen als ik de aansluitingen in de thermostaat verander. Niet heel handig.
Mbt de hysterese: ik meen me te herinneren dat je installateur dit kan instellen, of anders kan Weheat dit zelf ongetwijfeld wel. Dat moet je dan wel via je installateur laten doen.
Is er een installateur hier die daar wat over kan zeggen?
Na weer het vullen en ontluchten van afgiftesysteem, bleef de Wilo circulatie pomp lawaai maken. Er zat duidelijk lucht in die ik in eerste instantie er niet uit kreeg. Ik kan gelukkig heel makkelijk bij de BB buitenunit komen en heb via de rode overdruk knop de lucht weten te laten ontsnappen. Daarna was de circulatie pomp weer stil. Daarna de BB buitenunit weer aangezet en testen en eventueel nog radiatoren na ontluchten. WP draait weer als een zonnetje.
Als je 3 fase meterkast hebt zal de BB toch echt op 1 van de beschikbare fases moeten komen.Mausssie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:27:
Ik heb een 3 fase aansluiting in de meterkast en een inductieplaat/oven op krachtstroom en een wallbox (thuislader).
Is het belangrijk (aan te raden) dat de BlackBird op een aparte fase wordt aangesloten? Woensdag wordt hij geïnstalleerd, dus kan dan nog aangeven of daar rekening mee wordt gehouden.
Wat belangrijk is dat alle verbruikers/groepen een beetje gelijkwaardig over de 3 fases zijn verdeelt. Ook rekening houdende met hoeveel vermogen ze verbruiken.
BB en Backup heater elk op een andere fase is wel aan te raden.
@hans_u klopt omzetten is eenvoudig. Nee hysterese is niet aan te passen. Je kan wel de overshoot laten corrigeren door Weheat, voor bijvoorbeeld een opstart protocol voor zover ik weet.Kirvis schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:59:
[...]
In de Weheat app kan je makkelijk (handmatig) switchen. Je OT thermostaat blijft werken bij stooklijn, maar je WP negeert de input die hij genereert.
Mbt de hysterese: ik meen me te herinneren dat je installateur dit kan instellen, of anders kan Weheat dit zelf ongetwijfeld wel. Dat moet je dan wel via je installateur laten doen.
Had ik ook met mijn Flint, Coolblue heeft voor mij online de Flint ontlucht.RNacoustics schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:21:
Vandaag in een van de kamers (begane grond op het noorden) een extra Jaga Tempo twin geïnstalleerd.
Na weer het vullen en ontluchten van afgiftesysteem, bleef de Wilo circulatie pomp lawaai maken. Er zat duidelijk lucht in die ik in eerste instantie er niet uit kreeg. Ik kan gelukkig heel makkelijk bij de BB buitenunit komen en heb via de rode overdruk knop de lucht weten te laten ontsnappen. Daarna was de circulatie pomp weer stil. Daarna de BB buitenunit weer aangezet en testen en eventueel nog radiatoren na ontluchten. WP draait weer als een zonnetje.
Het schijnt dat je installateur kan kiezen voor 1 van 2 opties. 'Bijspringen' of een soort 'Backup-modus'. Bij de eerste modus gaat het element aan om de warmtepomp te ondersteunen, in de tweede instelling (backup) fungeert de BUH als een harde backup. Gaat alleen aan als de WP in storing staat.I.p. schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:50:
Die BUH blijft mij zelfs na vele discussies hier op het forum nog steeds een raadsel hoe het werkt. Volgens onze installateur is hij alleen voor noodgevallen als de BB uitvalt. Echter bij Weheat zelf in filmpjes ook horen langskomen dat hij als ondersteuning kan werken. Afgelopen winter een paar momenten gehad dat de BB de gevraagde temperatuur niet haalde tussen de defrosts in. Dan had hij wat mij betreft best mogen aanspringen maar dat is nog nooit gebeurd.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Ik vind dat heel knap, dat je op afstand kan ontluchtenRonnie27 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
Had ik ook met mijn Flint, Coolblue heeft voor mij online de Flint ontlucht.

CorrectPr088 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:09:
[...]
Het schijnt dat je installateur kan kiezen voor 1 van 2 opties. 'Bijspringen' of een soort 'Backup-modus'. Bij de eerste modus gaat het element aan om de warmtepomp te ondersteunen, in de tweede instelling (backup) fungeert de BUH als een harde backup. Gaat alleen aan als de WP in storing staat.
Nog zo een instelling die gewoon voor de eindgebruiker toegankelijk zou moeten zijn, een ontluchting cyclus draaien. Ik heb helemaal geen zin om voor zoiets van een installateur afhankelijk te zijn die wellicht geen tijd / zin etc heeft.RNacoustics schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:15:
[...]
Ik vind dat heel knap, dat je op afstand kan ontluchten
Ik wist niet dat de installateur een ontluchting programma kan draaien. Op mijn Atag CV ketel kan ik dat wel zelf regelen, maar hielp niet. dus dan maar met de botte bijlRazer schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
Nog zo een instelling die gewoon voor de eindgebruiker toegankelijk zou moeten zijn, een ontluchting cyclus draaien. Ik heb helemaal geen zin om voor zoiets van een installateur afhankelijk te zijn die wellicht geen tijd / zin etc heeft.

Of geen dealer meer is van Weheat…Razer schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
Nog zo een instelling die gewoon voor de eindgebruiker toegankelijk zou moeten zijn, een ontluchting cyclus draaien. Ik heb helemaal geen zin om voor zoiets van een installateur afhankelijk te zijn die wellicht geen tijd / zin etc heeft.
@Weheat wat is de procedure bij een installateur die er niet meer is.
[ Voor 8% gewijzigd door Fbosman op 13-10-2025 17:15 ]
Kan je deze toelichten? Ik moet nog een opstart protocol uitvoeren.Carboy54 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
Je kan wel de overshoot laten corrigeren door Weheat, voor bijvoorbeeld een opstart protocol voor zover ik weet.
Jazeker. Ik stuur mijn pomp zelf aan met een ESP. Let wel op dat garantie mogelijk vervalt. Bijvoorbeeld als blijkt dat je de pomp te langzaam aanstuurt bij een defrost.Jades schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:21:
[...]
Overigens kwam ik ook deze oplossing tegen: een signaalgenerator XY-LPWM (voor enkele euro's) die die pompsnelheid kan regelen. Interessant maar dan zitten we in de hobbysfeer. Kent iemand deze oplossing of heeft iemand hier ervaring mee?
@Bosman Kom kom. Je kan toch ook gewoon het systeem ontluchten via jouw ontluchters net als met de CV?? En de installateur kan ook niet navullen op afstand!Razer schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 13-10-2025 18:11 ]
Hier met radiatoren en convectoren idem hoor. Als het kouder wordt maakt de warmtepomp het wel aangenamer dan met alleen luchtbubbel uit de lucht/lucht machine.STIMPPYYY schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:27:
[...]
Volgens mij komt het binnenkort, tenminste dat is wat Weheat hier zelf al aangaf. Hopelijk met terugwerkende kracht.
Ander ding waar ik al een tijd aan denk. Nog 3 maanden en dan heb ik de BB een jaar lang in gebruik. Echter merk ik dat met huidige weeromstandigheden onze airco(s) velen malen efficienter verwarm(en)t. In de ochtend 19.5 en binnen 30 min naar 20.6. Daar komt bij dat met zonnige omstandigheden het huis ook nog opwarmt. Dat betekent dat de airco's na 45 min gewoon uitgaan (vebruik is 1.6kWh vandaag bv).
Dat komt omdat mijn huis vrijwel volledig vvw heeft. Deze is koud en kan niet snel opwarmen om de binnen-temp weer op peil te krijgen.
Ik ben benieuwd tot hoever de temperatuur moet zakken zodat de BB echt interessant begint te worden. Even snel bijstoken is er niet bij, dus efficientie bij mij bestaat vooral uit lange runs zonder het volledige vermogen te vragen. En nu is het wel zo dat de meeste maanden toch veel weg hebben van de huidige weersomstandigheden...
dank voor je reactie.Kirvis schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:59:
[...]
In de Weheat app kan je makkelijk (handmatig) switchen. Je OT thermostaat blijft werken bij stooklijn, maar je WP negeert de input die hij genereert.
Helaas krijg ik dit niet werkend. Honeywell Lyric T6.
De enige manier om met aan/uit/stooklijn te werken is door de thermostaatdraadjes aan te sluiten op de aan/uit verbinding in de 'ketelmodule'. Dan op de BB switchen naar OT? "Geen OpenTherm thermostaat gevonden".
Andersom werkt ook niet : aansluiten op de OT aansluitingen? En op de BB switchen naar aan/uit/stooklijn? Dan wordt de stooklijn genegeerd en komt OT met z'n eigen temperatuur.
Ik zie met deze thermostaat geen andere mogelijkheid om te switchen dan fysiek draadjes anders aan te sluiten.
Wie het wèl kan, mag het zeggen. Graag.
Alvast bedankt, groeten, Hans.
De Flint ging bij mij van 19,5 naar 20,7 in pakweg 3 uur afgelopen zaterdag. Startte op 400 Watt. Tegen het einde een kort sprintje naar 1300 watt en sindsdien geen CV meer nodig gehad.RayDelft schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Feitelijk 24 uur . Heb hem weer op OT gezet want nu geen zin om de stooklijn te tweaken en al helemaal niet met dit weer . Ik denk dat in het advies maar volg OT in voor- en najaar en stooklijn in winter . OT werkt prima voorzover ik kan zien met de huidige temperaturen buiten.
dank voor je reactie.Carboy54 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:03:
[...]
@hans_u klopt omzetten is eenvoudig. Nee hysterese is niet aan te passen. Je kan wel de overshoot laten corrigeren door Weheat, voor bijvoorbeeld een opstart protocol voor zover ik weet.
vwb aan/uit/stooklijn/OT zie eerdere reactie aan "Kirvis".
Hysterese. Ik snap 'm niet, een hysterese voor een WP als VASTE, hoge waarde opnemen.
Wie wordt er blij van temperaturen tussen 24-30 graden als je de stooklijn instelt op 27? Hier moet toch iedereen tegenaan lopen?
Voor Weheat moet het een kleinigheidje zijn om hier een parameter van te maken.
Ik zou al heel blij worden als ik zou kunnen kiezen tussen 1,2 of 3 (graden).
Zie ik iets over het hoofd? Zoja, wat?
Zonee, hoe krijgen we dit op de agenda van Weheat?
Bedankt, groeten, Hans.
Alles loopt via je installateur naar WeHeat. Dus neerleggen bij je installateur. Heeft die geen ideeën of oplossingen voor je problemen?hans_u schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:30:
[...]
Zie ik iets over het hoofd? Zoja, wat?
Zonee, hoe krijgen we dit op de agenda van Weheat?
Bedankt, groeten, Hans.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
M'n installateur is niet de minste : Carboy54Pr088 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:19:
[...]
Alles loopt via je installateur naar WeHeat. Dus neerleggen bij je installateur. Heeft die geen ideeën of oplossingen voor je problemen?
die leest mee, en zal het ongetwijfeld oppikken. Heeft al eerder gereageerd.
Leek me een redelijk algemeen probleem (nou ja, sub-optimale aanpak van Weheat), dus maar even afzonderlijk hier gepost.
groeten, Hans.
WeHeat doet niet aan dealerschap maar proberen enkel installateurs bewust te selecteren waar ze spullen aan leveren.Fbosman schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:13:
[...]
Of geen dealer meer is van Weheat…
@Weheat wat is de procedure bij een installateur die er niet meer is.
Dat betekent dat ook installateurs die ooit WeHeat hebben 'geprobeerd' maar uiteindelijk andere merken kiezen blijven gewoon toegang houden tot het installateursportaal en WeHeat support. Dit is niet afhankelijk van een dealerschap of niet.
Laat je dus niet afschepen met "wij doen geen WeHeat meer" als er comfortklachten of garantiegevallen zijn. Gewoon je betrokken installateur aanspreken op zijn verantwoordelijkheid. WeHeat blijft maar hun toe gewoon support mogelijk maken.
Mocht een verantwoordelijk installateur failliet zijn dan zal WeHeat je vast graag in contact brengen met iemand uit de buurt in hun netwerk. Of je kijkt zelf even of er iets tussen zit wat je bevalt op hun website of via google?
Vaak kunnen materiaal garanties op die manier wel vervuld worden (mits deugdelijk geïnstalleerd uiteraard) maar komen er natuurlijk arbeidskosten bij omdat deze partij niet de installatie heeft gemaakt en geen arbeidsgarantie heeft afgegeven.
Switchen tussen ot en stooklijn doe je in de app via instellingen als ik goed begrijp wat je wil switchen. Thermostaat bekabeld aansluiten op OT thermostat contact op weheat bordje, T6 uitgang OT, dit hoeft niet meer fysiek gewijzigd.hans_u schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Uhhh,
is dit niet gewoon aan/uit thermostaat ? Met bijbehorende stooklijn?
Sinds kort een Blackbird P80 in bedrijf (volledig verslag volgt nog). Ben 'm nog aan het instellen.....
Ik wil perse werken met stooklijn:
-traag afgiftesysteem
-geen zone systeem. Thermostaat (woonkamer) is 'leading' de rest van het huis volgt middels thermostaatknoppen (radiatoren) of 2-weg kleppen (vloerverwarming met eigen pomploze verdelers).
-werkt goed als de woonkamer vrijwel altijd warmte vraagt
-een 'krap' ingestelde stooklijn dus
Qua systeem lijkt dit goed te werken :
BB draait op z'n gemakje (delta van 2-3 graden) tot temperatuur huis-in gelijk is aan 'gevraagde watertemperatuur' +3
Is die bereikt en er wordt nog steeds warmte gevraagd, gaat de BB uit, en draait alleen de circulatiepomp.
(Prima, dáár heb ik m'n buffervat voor)
Dit gaat door tot de temperatuur huis-in gedaald is tot 'gevraagde watertemperatuur' -3
En dan begint het verhaal weer van voren af aan.
Uiteraard stopt alles als er geen warmtevraag meer is vanuit de thermostaat
Alles goed?
Qua systeem, prima.
Voorbeeld : stooklijn op 27 graden. Resulteert dus in 30 graden (fors te warm en minder efficient) en 24 graden (verwarmt niet zo heel veel meer....).
Je stelt de stooklijn in op 27 maar je krijg je in werkelijkheid een temperatuur van 24-30 graden.
Dat je 'een hysterese' moet hebben, snap ik. Maar doe mij dan 26-28. Klinkt heel wat beter dan 24-30......
En laat de gebruiker zelf maar experimenteren en kiezen. Zal afhangen van je afgifte systeem.
Wie weet hier meer van? Zit er zoiets in de pijplijn bij Weheat? In het installateursmenu? Zie ik iets over het hoofd?
Regeling werkt op basis van temperatuur huis-in. Deze is bij mij een stuk lager dan de temperatuur BB-uit.
Overigens werkt OT in mijn geval niet optimaal. Begint met een relatief hoge temperatuur en laat die teruglopen naarmate de kamertemperatuur dichter bij de ingestelde temperatuur komt.
grateful for your expert comments![]()
groeten, Hans.
(P80, Itho-Daalderop boiler, serieel buffervat 50L)
Je legt veel nadruk op de nadelen van hysterese, maar weinig op de voordelen. Ik denk dat je blij mag zijn met een hysterese van 3, de alom geprezen lage pruttelstand dankt zijn bestaan aan een hysterese van 3.
Het lijkt me precies het punt waar de WeHeat gedachte (en dat is geen tweakers gedachte) goed opgaat: breng de meeste instellingen onder bij WeHeat zodat er geen verlies is van een optimaal punt tussen efficiëntie, prestaties en comfort wanneer er op 3 niveaus instellingen gewijzigd worden (gebruiker, installateur, fabrikant). Hysterese van 1 lijkt me killing voor een warmtepomp.
Verder nog je genoemde klacht
30° fors te warm en minder efficient
24° verwarmt niet zo heel veel meer....
Als je comfortklachten hebt door overshoot moet je ingrijpen door je ingestelde temperatuur te verlagen.
Om 30° te karakteriseren als minder efficiënt ten opzichte van 27° is echt kolder sorry.
Weinig verwarmend vermogen bij 24° snap ik, maar dit is natuurlijk ook niet meer een stookopdracht maar het laagste drempel punt tot een nieuwe stookopdracht. Zijn er comfortklachten dat het koud wordt binnen? Lijkt me dat je huis zelf ook een thermische buffer heeft (idealiter betonvloeren) die wordt gewoon ingezet om geen comfort verlies te hebben bij het zakken naar dit drempelpunt. Als die er niet zit is dat wel een punt van aandacht natuurlijk, of je isolatie is niet op orde.
Waar het lijkt alsof beide apparaten appels zijn is het toch echt appels met peren vergelijken (tenminste als je vvw(en dus massa) gebruikt).STIMPPYYY schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:27:
[...]
Volgens mij komt het binnenkort, tenminste dat is wat Weheat hier zelf al aangaf. Hopelijk met terugwerkende kracht.
Zet je airco’s uit en je ruimte koelt ook snel af.
Zet je Warmtepomp uit en de massa die je hebt verwarmt blijft nog mooi een tijdje warm.
We draaien nu op OT en binnenkort als het echt wat kouder wordt naar stooklijn.
Als de convectoren op de 1e verdieping mee lopen heb ik stromingsgeluid. Idealiter zou de diameter vergroot moeten worden. Dit is nu Uponor 16mm (of 15mm). Dit ligt in de vloer dus is niet makkelijk aan te passen.
De vloerverwartming benedne loopt altijd mee. Als dit zo is draait het systeem ongeveer 1.1m³/h en op dit moment met 1 extra zone erbij 1,2m³/h.
Bij het meedraaien van ook de convectoren op de 1e verdieping haalt gaat het debiet naar 1.3.
Nu wil ik op de 1e verdieping wat proberen waterzijdig in te regelen. Tegen mijn gevoel ga ik dan dus de convectoren knijpen op de aanvoer of retour bij het Jaga proventiel alleen welk van de 2 ga ik mee rommelen of maakt dit niet uit?
Beide convectoren op de 1e verdieping verwarmen de kamer snel door de ventilatoren waarbij er 1 convector nagenoeg niet aan gaat.
Met een tip van een eerder forum post heb ik de installateur gevraagd met weHeat het debiet iets te verlagen maar dit was niet mogelijk omdat het debiet daardoor te laag zou zijn...
Ik hoor graag de adviezen.
Waarbij het dus in deze tijd van sterk wisselende buitentemperaturen en zonkracht passender kan zijn om nu met airco’s te verwarmen qua totaal energieverbruik.ietse schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:30:
[...]
Waar het lijkt alsof beide apparaten appels zijn is het toch echt appels met peren vergelijken (tenminste als je vvw(en dus massa) gebruikt).
Zet je airco’s uit en je ruimte koelt ook snel af.
Zet je Warmtepomp uit en de massa die je hebt verwarmt blijft nog mooi een tijdje warm.
Ik ben zelf vorige week geswitcht van de airco naar de warmtepomp. Maar meer omdat ik de in augustus geplaatste BB80 wilde gaan uitproberen dan omdat de airco het niet meer trok. Die trok het namelijk nog meer dan prima. 😁
Donders! Gefeliciteerdhans_u schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:50:
[...]
M'n installateur is niet de minste : Carboy54![]()
die leest mee, en zal het ongetwijfeld oppikken. Heeft al eerder gereageerd.
Leek me een redelijk algemeen probleem (nou ja, sub-optimale aanpak van Weheat), dus maar even afzonderlijk hier gepost.
groeten, Hans.
:strip_exif()/f/image/bZcfi9yc4Oqmhr9XMkaVAOCk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook ik volg dat met belangstelling. Mijn Weheat heb ik net en heeft niet veel hoeven doen nog. Wel houdt hij op OT netjes alles op temperatuur door per dag enkele uren met laag vermogen te draaien. (Voornamelijk vloerverwarming, goede isolatie en. ‘s avonds bij het stilzitten graag 21 graden) Heb hem om te testen op stooklijn gezet en toen werd het al snel te warm en hij verbruikte flink wat ten opzichte van OT. Nu moesten nog wel de vloeren opgewarmd worden dus ik denk dat dat ook best wat extra heeft gevraagd.SiNisTrAD schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:50:
Ik heb sinds dit voorjaar ook een weheat, tot nu toe gaat alles goed en ik heb hem op opentherm draaien. Ik lees hier dat veel mensen hem op stooklijn hebben draaien (of gaan als het kouder word). Wat is het voordeel daarvan? Waar kan ik daar meer over lezen (ik zag niks in de start post)?
Ik ga met buitentemperaturen van 15 graden niet aan de stooklijn morrelen. OT is daarbij voor mij de beste optie. Dat loopt rustig en consequent. Ik ben benieuwd naar de echt koude periode . Wellicht is stooklijn dan prettiger maar ik denk dat dat erg afhangt van je huis, je isolatie en je voorkeuren. Nadeel lijkt me i.i.g. dat je met je thermostaat niks kan regelen . De stooklijn bepaalt alles, dus het zal puzzelen worden om die optimaal te krijgen. Hier in huis leidt een temperatuur van 20 graden in plaats van 21 al tot discussie, dus of ik dat met een stooklijn zo kan fijn regelen is de vraag. Maar dat puzzelen vinden de meesten hier wel leuk .
Volgens mij werkt het systeem niet obv een hysteresis.hans_u schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
De compressor regeling (in de WP) werkt obv Tin en Tout. De thermostaat (of stooklijn) vragen een Tset en de WP zal T-huis naar Tset brengen door Tout te verhogen. Als Tdelta (Tout - Tin) groot is (en blijft) dan zal de compressor harder gaan draaien, als Tdelta klein is dan gaat hij langzamer draaien. Op een gegeven moment kan Tin de Tset benaderen en de compressor niet lager. Dan kan Tout (en Thuis) hoger komen dan Tset. Zolang er warmtevraag blijft en Tin niet hoger dan Tset zal hij rustig blijven doorpruttelen. Pas als Tin boven Tset komt gaat hij uit, of als de OT sturing de warmtevraag stopt (dus niet bij stooklijn).
Wat ik in jouw verhaal lees is dat bij een Tset van 27 er Tout/Thuis van 30 is en een Tin van 24. Gemiddeld is je Tafgifte dus mooi 27, de gevraagde Tset. Daarnaast heeft je afgifte systeem heeft een delta van 6, en dus zal de WP ook een delta van 6 maken om in balans te blijven met je afgiftesysteem.
[ Voor 3% gewijzigd door Pluimvee op 14-10-2025 14:31 ]
@hans_u Hans zoals reeds eerder geadviseerd. Begin met waterzijdig inregelen. Als jouw retour temperaturen van het complexe systeem bij jou thuis teveel uit elkaar lopen kan de warmtepomp niet optimaal regelen. Daarnaast is de combinatie thermostaat / Weheat zelflerend en dat heeft tijd nodig. Jouw systeem draait pas zeer kort. Dus zet hem een aantal weken op OT. Ook de hoge buitentemperatuur speelt parten. Jouw CV ketel had een Delta van 10-15 graden. 3 graden Delta bij de warmtepomp is perfect. Ik draai daar al 12 jaar mee inmiddels en bij veel warmtepompen ook niet instelbaar. De Weheat stelt daar zijn toerental van de waterpomp met PWM op in waardoor de afgifte van jouw systeem kan variëren. @drboneym heeft hier ook al een prima reactie op gegeven. Zodra het wat kouder buiten wordt is het ook mogelijk jouw stooklijn dan fijn te tunen. Zet hem op stooklijn en stel deze dan zo in dat de warmtepomp zolang mogelijk blijft draaien. Krijg je een overshoot staat de stooklijn dus te hoog. Ga je met stooklijn / on-off thermostaat werken dan moet de thermostaat niet of nauwelijks wat doen als de stooklijn goed staat. Alleen bij veel zon grijpt hij dan tijdelijk in. De hysterese van de warmtepomp verkleinen zoals je voor stelt wordt bij de huidige temperaturen een pendelfeestje en ongewenst.
Dat ze dit toegezegd hebben wist ik niet en daar ben ik blij mee.Kirvis schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:45:
[...]
Als je toch graag een HW kWh meter plaatst kan je die natuurlijk ook bij de WP zelf plaatsen ipv in de meterkast. Wel even veilig in een kastje zetten uiteraard, bijvoorbeeld zoiets.
Maar zoals gezegd heeft Weheat aangekondigd dat binnenkort (binnen een paar weken) de energie inzichten in de app geactiveerd worden, dus wellicht nog even daar op wachten?
Er zijn hier genoeg Tweakers die wél een HW kWh meter hebben om te bepalen hoe accuraat die cijfers in de WH app zijn straks. Je kunt je keuze altijd daar op baseren.
Nu maar hopen dat het er inderdaad over niet te lange tijd komt.
Dank aan allen die op mijn vraag hebben gereageerd.
De korte versie:SiNisTrAD schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:50:
Ik heb sinds dit voorjaar ook een weheat, tot nu toe gaat alles goed en ik heb hem op opentherm draaien. Ik lees hier dat veel mensen hem op stooklijn hebben draaien (of gaan als het kouder word). Wat is het voordeel daarvan? Waar kan ik daar meer over lezen (ik zag niks in de start post)?
OT is aansturing door thermostaat obv binnentemperatuur
Stooklijn is aansturing door WP obv buitentemperatuur
De aansturing wordt geregeld door de aanvraag van een bepaalde watertemperatuur in het afgiftesysteem (Tset).
Dmv de stooklijn kun je zelf de watertemperatuur (Tset) bepalen adhv Tbuiten. De thermostaat wordt dan alleen gebruikt om wel/niet een warmtevraag aan te geven (aan/uit).
Met OT wordt Tset bepaalt door het het algorithme in de thermostaat.
Het mooiste is een combinatie van beide, Tset obv van zowel Tbuiten als Tbinnen.
Nu geeft de BB de buitentemperatuur door aan de thermostaat, en zou deze de Tset obv beide temperaturen kunnen bepalen. Maar de ervaring leert dat veel thermostaat algorithmes nog teveel voor een CV zijn ontwikkeld.
Ook de WP krijgt alle waardes binnen en zou Tset obv van zowel Tbuiten en Tbinnen kunnen bepalen. Maar helaas is dat nog niet geactiveerd (noemen ze geloof ik de WeHeat Cloud Thermostate)
Ik had een Honeywell Aan/Uit relais module op de CV ketel. Ik heb in het Evohome display via de installateurs menu de ketelaansturing verwijderd. Daarmee worden nu alleen de vloerverwarming zones en 3 radiatoren open en dicht gezet.
Ik heb ook een HW kWh meter geplaatst in de groepenkast, waar ik nu volgend gedrag zie:
/f/image/vgXWFCBK3tKujnAAvvH6opl9.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt snachts te pendelen met zo'n 305 watt.
Wat ik niet begrijp, het huis is op temperatuur, er is geen warmtevraag, waarom pendelt de BB dan zo?
Edit:
Dit is het gedrag van gisteren:
/f/image/zdXeRS6RxrAD784nTJaiqBxF.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit eraan te denken om een Honeywell Opentherm module te kopen en aan te sluiten op de Weheat.
Zou dat de moeite waard zijn denken jullie?
[ Voor 21% gewijzigd door Bas Post op 14-10-2025 10:50 ]
BP on the move!!!
Sorry, maar je haalt hier echt wat dingen door elkaar mbt de begrippen en hoe de aansturing werkt:Pluimvee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]
De korte versie:
OT is aansturing door thermostaat obv binnentemperatuur
Stooklijn is aansturing door WP obv buitentemperatuur
De aansturing wordt geregeld door de aanvraag van een bepaalde watertemperatuur in het afgiftesysteem (Tset).
Dmv de stooklijn kun je zelf de watertemperatuur (Tset) bepalen adhv Tbuiten. De thermostaat wordt dan alleen gebruikt om wel/niet een warmtevraag aan te geven (aan/uit).
Met OT wordt Tset bepaalt door het het algorithme in de thermostaat.
Het mooiste is een combinatie van beide, Tset obv van zowel Tbuiten als Tbinnen.
Nu geeft de BB de buitentemperatuur door aan de thermostaat, en zou deze de Tset obv beide temperaturen kunnen bepalen. Maar de ervaring leert dat veel thermostaat algorithmes nog teveel voor een CV zijn ontwikkeld.
Ook de WP krijgt alle waardes binnen en zou Tset obv van zowel Tbuiten en Tbinnen kunnen bepalen. Maar helaas is dat nog niet geactiveerd (noemen ze geloof ik de WeHeat Cloud Thermostate)
/Edit: aangepast n.a.v. officiele OT specs, zie post hieronder van @Pluimvee
- Tr-set (setpoint) is bij een thermostaat de ingestelde ruimtetemperatuur (bijvoorbeeld 20 graden)
- Op basis daarvan wordt er door de thermostaat een "gevraagde watertemperatuur" (T-set) naar ketel of WP gestuurd (bijvoorbeeld 35 graden).
- Wordt het te (snel) warm? Dan verlaagt de thermostaat de gevraagde temperatuur en vice versa. Dit proces heeft even wat tijd nodig om in te leren, zoals hier al eerder genoemd.
Waarom stuurt de WP op temp huis in en niet op de temp uit?
Omdat de temp huis in als het goed is dicht(er) bij het punt zit waar het water (zonder verder warmteverlies) het CV systeem in gaat. Als jouw warmtepomp 6 meter achter in de tuin staat, dan heb je misschien wel een warmteverlies van meerdere graden t.o.v. de temp uit bij de warmtepomp en het water dat het CV systeem in gaat. Het zou dus vreemd zijn om daar op te gaan sturen.
Onze Sparrow draait nu bijna een jaar en ik ben er heel zeker van dat de temp huis in hetgeen is waar op gestuurd wordt.
N.B. Als je de stooklijn gebruikt dan is er dus géén T-set om mee te werken, maar alleen de gevraagde watertemperatuur die afhankelijk is van de buitentemperatuur.
[ Voor 5% gewijzigd door Kirvis op 14-10-2025 11:09 ]
Uit OT SpecKirvis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:54:
[...]
Sorry, maar je haalt hier echt wat dingen door elkaar mbt de begrippen en hoe de aansturing werkt:
- T-set (setpoint) is bij een thermostaat de ingestelde ruimtetemperatuur (bijvoorbeeld 20 graden)
- Op basis daarvan wordt er door de thermostaat een "gevraagde watertemperatuur" naar ketel of WP gestuurd (bijvoorbeeld 35 graden).
- Wordt het te (snel) warm? Dan verlaagt de thermostaat de gevraagde temperatuur en vice versa. Dit proces heeft even wat tijd nodig om in te leren, zoals hier al eerder genoemd.
- Tset is aanvraag temp
- TrSet is room target
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5eXtJiK9bJw5ix1MjERAdCg4.jpg?f=user_large)
Ik kan dit met zekerheid bevestigen. Mijn hysterese "probleem" klopte tot op de tiende graad. Bij gewenste temperatuur plus of min 3 graden stopt of start de BB. Ten opzichte van Huis-in. Wat ook logisch is zoals je duidelijk maakte.
Hmm, fair enough, dank voor de feedback!Pluimvee schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:03:
[...]
Uit OT Spec
- Tset is aanvraag temp
- TrSet is room target
[Afbeelding]
Heb de post lichtelijk aangepast zodat ie nu klopt met de OT definities.
Voorheen hadden we regelmatig dat er toch 's morgens al SWW werd opgewarmd omdat het vat onderin onder de 30 graden kwam. Tot nu toe, met het nieuwe schema, wordt er steeds om 13:00 SWW gemaakt en dat is prima, want dan leveren hier de zonnepanelen nog even het meeste op en is de elec prijs het laagst (en de druk op het elektriciteitsnet ook laag, neem ik aan).
Het vat staat nu onderin op 21.9 graden en bovenin op 48.5, dus er is nog ruim voldoende voor een douche van ongeveer 100L (niet ongebruikelijk hier).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rTp3DFqi2WrV1O7k0FinuvkF.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Tijgerkracht op 14-10-2025 11:30 ]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
:strip_exif()/f/image/R35HzNeZ3XWccIZGe2q35JLv.png?f=user_large)
Even een eerste review van mijn kant met betrekking tot de nieuwe instellingen voor het SWW-schema.
Hierbij de eerste bevindingen obv wat getweak de afgelopen dagen.
Hoe werkt het tijdslot?
De eerste observatie is dat het ingestelde tijdslot betekent dat de warmtepomp pas bij aanvang van dat tijdslot controleert wat de SWW temperatuur is.
Zit die niet op de gewenste temperatuur, dan start hij op dat moment met het maken van warm tapwater.
Dat is anders dan ik aanvankelijk dacht: ik had verwacht dat hij bij aanvang van het tijdslot al op temperatuur zou zijn.
Misschien kan @Weheat dit hier nog even bevestigen.
Dit 'domme' gedrag biedt wel interessante mogelijkheden als je het op de juiste manier instelt: je kunt nu heel precies bepalen wanneer de warmtepomp wél en niet mag draaien, en voor hoe lang.
Handig, want wij hebben een dynamisch energiecontract.
De huidige instellingen
Ik heb het momenteel als volgt ingesteld:
- ’s Nachts mag hij aanslaan op het goedkoopste moment (tijdslot tussen 2.30 en 4.00).
- Overdag mag hij een tweede keer draaien, midden op de dag (tussen 12.30 en 14.00).
- Zo is er altijd voldoende warm water beschikbaar in de ochtend én in de avond.
- Standby-temperatuur ingesteld op 35 graden. Tbd of dat niet te laag is
- De legionellarun staat gepland op zondagmiddag 12.00, meestal de goedkoopste uren van de week.
Ik verwacht een lichte besparing op het stroomverbruik voor SWW ivm de lagere Standby temperatuur, en een iets grotere besparing mbt de kosten door hem te dwingen alleen tijdens de goedkope uren te draaien.
Al met al ben ik zeer blij met deze update. Ik blijf nog even verder tweaken, maar dit lijkt al een flinke stap richting optimaler verbruik.
Benieuwd hoeveel extra besparing WeHeat Intelligence straks nog weet te realiseren.
Bedankt @Stoker , ik heb inmiddels een extra sensor van hem ontvangen, hij was gelukkig een paar straten verderop bezig bij een klant.Stoker schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar heb net even de maten opgenomen van beide sensoren.
GRIJS: standaard sensor in de i wpv.
De sensoren verschillen 1mm in diameter (6 en 5mm) maar de kabel zit wel een groot verschil in (5 en 3,5mm).
In het Itho vat is standaard een soort pijlstok (denk een draaddiameter van 1mm) waar de sensor in geklemd zit, dus we zou genoeg ruimte moeten zijn. Ik zou proberen om die pijlstok eruit te halen en dan 2 Weheat sensoren erin te steken (eerst met pijlstok, anders zonder proberen), natuurlijk proberen daar 50cm of meer aan ruimte tussen te houden.
Dit is een plaatje van de sensorbuis in het wpv vat. Groen onttrekt het warme water uit het vat, deze zit helemaal bovenin het vat. De RVS buis is de sensorbuis, die komt dus echt n end bovenin!
Ik heb de pijlstok verwijderd, dit was best een klusje gezien er een stelling in de garage in de weg stond, deze zat inderdaad vast met een inbusje. Zie foto.
:strip_exif()/f/image/i5QIrpKgzzio7pOYqeHMv9Jn.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna de eerste sensor die aan de pijlstok verwijderd, daarna de 2de sensor naar boven gestoken, ging bijna 2 meter omhoog. Vervolgens weer de oorspronkelijke sensor terug gestopt, de pijlstok paste er met gemak nog bij maar gezien de ruimte die ik zelf had maar achterwege gelaten.
Vanmorgen zijn de douche beurten geweest van ons huishouden en gelukkig is de Sparrow nog niet aangesloten. Missie geslaagd!
:strip_exif()/f/image/liIxudhBZGsNkhfvWAT9IRec.jpg?f=fotoalbum_large)
Met dank aan @Stoker die zo snel en bereidwillig was om de weheat sensor te brengen voor mij!
Dat had hij mij dan weer niet verteld dat hij hem op de weheat boiler had gezet!Carboy54 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:55:
Weheat heeft aangekondigd dat Intelligence voorlopig uitsluitend op hun boilers toepasbaar is. Een aantal gebruikers hebben andere boilers gemonteerd waaronder de populaire Itho I-WPV boiler. Wij zijn van mening dat het verschil met name is 1 of 2 sensoren. Het is tenslotte verder een dom vat. Een van onze klanten heeft op verzoek van @Stoker een 2e sensor in de Itho boiler gestoken op verschillende hoogtes en het resultaat is vergelijkbaar met de Weheat boiler. In de software is dus nu een Weheat boiler aangegeven. Wordt vervolgd....[Afbeelding]
Niet, je doet gewoon alleen een legionalla om 13:00...waarom zou je dan nog iets doen.STIMPPYYY schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:48:
Wat gebeurt er als je SWW op 13:00 hebt en legionella-run op 13:00? Mijn aanname zou zijn dat legionella voorang krijgt en SWW vanzelf wordt overgeslagen.
Je stelt per dag in wat je wilt.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Hier laat ik hem alleen van 13:00 - 15:00 verwarmen naar 50 graden (doordeweek) en 55 in het weekend en zondag de legionella run. Van mij mag @Weheat dan even kijken welk uur het goedkoopste uur is. Nu begint ie altijd om 13:00, wat ook prima is.Kirvis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:06:
Dag allen,
Even een eerste review van mijn kant met betrekking tot de nieuwe instellingen voor het SWW-schema.
Hierbij de eerste bevindingen obv wat getweak de afgelopen dagen.
Hoe werkt het tijdslot?
De eerste observatie is dat het ingestelde tijdslot betekent dat de warmtepomp pas bij aanvang van dat tijdslot controleert wat de SWW temperatuur is.
Zit die niet op de gewenste temperatuur, dan start hij op dat moment met het maken van warm tapwater.
Dat is anders dan ik aanvankelijk dacht: ik had verwacht dat hij bij aanvang van het tijdslot al op temperatuur zou zijn.
Misschien kan @Weheat dit hier nog even bevestigen.
Dit 'domme' gedrag biedt wel interessante mogelijkheden als je het op de juiste manier instelt: je kunt nu heel precies bepalen wanneer de warmtepomp wél en niet mag draaien, en voor hoe lang.
Handig, want wij hebben een dynamisch energiecontract.
De huidige instellingen
Ik heb het momenteel als volgt ingesteld:Resultaat: de warmtepomp draait in principe nooit meer in de dure ochtend- of avonduren.
- ’s Nachts mag hij aanslaan op het goedkoopste moment (tijdslot tussen 2.30 en 4.00).
- Overdag mag hij een tweede keer draaien, midden op de dag (tussen 12.30 en 14.00).
- Zo is er altijd voldoende warm water beschikbaar in de ochtend én in de avond.
- Standby-temperatuur ingesteld op 35 graden. Tbd of dat niet te laag is
- De legionellarun staat gepland op zondagmiddag 12.00, meestal de goedkoopste uren van de week.
Ik verwacht een lichte besparing op het stroomverbruik voor SWW ivm de lagere Standby temperatuur, en een iets grotere besparing mbt de kosten door hem te dwingen alleen tijdens de goedkope uren te draaien.
Al met al ben ik zeer blij met deze update. Ik blijf nog even verder tweaken, maar dit lijkt al een flinke stap richting optimaler verbruik.
Benieuwd hoeveel extra besparing WeHeat Intelligence straks nog weet te realiseren.
Dat laatste moet wellicht gebeuren wanneer intelligence wordt geactiveerd. Bedankt voor de response.CyberFR schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:22:
[...]
Bedankt @Stoker , ik heb inmiddels een extra sensor van hem ontvangen, hij was gelukkig een paar straten verderop bezig bij een klant.
Ik heb de pijlstok verwijderd, dit was best een klusje gezien er een stelling in de garage in de weg stond, deze zat inderdaad vast met een inbusje. Zie foto.
[Afbeelding]
Daarna de eerste sensor die aan de pijlstok verwijderd, daarna de 2de sensor naar boven s=gestoken, ging bijna 2 meter omhoog. Vervolgens weer de oorspronkelijke sensor terug gestopt, de pijlstok paste er met gemak nog bij maar gezien de ruimte die ik zelf had maar achterwege gelaten.
Vanmorgen zijn de douche beurten geweest van ons huishouden en gelukkig is de Sparrow nog niet aangesloten. Missie geslaagd!
[Afbeelding]
Met dank aan @Stoker die zo snel en bereidwillig was om de weheat sensor te brengen voor mij!![]()
![]()
[...]
Dat had hij mij dan weer niet verteld dat hij hem op de weheat boiler had gezet!
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.