Slecht advies vd installateur. Die hoort te weten dat je een dergelijk appraat bij voorkeur niet onder leefruimtes moet plaatsen als die mogelijkheid er is.mdas schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:10:
[...]
Ik heb net de omgekeerde ervaring qua geluid. Blackbird is op de keuken uitbouw geplaatst en resoneert nogal. Ze hadden eigenlijk moeten adviseren dat ding 1 meter verder op de overkapping te zetten denk ik nu. Intelligentie heb ik ook nog niks van gezien dus vandaar dat ik wel benieuwd was naar het intelligence stuk.
Hmmm. De resonantie is bij mij ook maximaal rond de 40%. Toeval?arnodesmit schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:16:
[...]
Moet er misschien wel bij vermelden dat de dakkapel opgebouwd is met wetenschap dat de blackbird daar kwam te staan dus verzwaarde balken en mooi pak isolatie als hij 100 procent draait hoor je hem natuurlijk wel maar in vergelijking met een airco buitenunit te verwaarlozen.
Enige irritante is dat hij op 40 procent resoneert maar ik heb hem in de avond op minimaal staan en nog nooit geen warm huis gehad.
Op stooklijn loop hij in de winter gewoon 24/7 en
Voor het serienummer: Ik had eerst een O (ooh) voor een 0 (nul) aangezien. Misschien heb jij die er ook in zitten?
Bedankt voor de opheldering. Hier kunnen voorlopig (bij het gemis en de drang om de intelligentie uit te proberen) mee verder, ziet er ook keurig en makkelijk uit. Mijn complimenten aan jullie team, ga zo door!Weheat schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:07:
Excuus voor de hick-up in de claim-formulieren. We lezen zeker mee en werken live alles bij om te zorgen dat het werkt en dat uitleg voor bijvoorbeeld het vinden van het serienummer wordt toegevoegd (Instellingen > Huishouden), zodat het voor iedereen fijn werkt.
Dan om nog terug te komen op een eerdere vraag, we lezen zeker mee! We zijn op basis van jullie input al een tijd bezig met bovenstaande functionaliteiten en ook Weheat Intelligence staat al een heel eind (vandaar dat we ook al in beta konden testen). Daarnaast worden ook aan de installateursproducten steeds nieuwe features uitgerold, zodat zij nog beter en sneller kunnen installeren, en makkelijker jullie warmtepompen op afstand kunnen monitoren en servicen.
Het plan was inderdaad om Weheat Intelligence binnen een paar weken live te hebben ten tijde van de opname van de podcast waar jullie naar refereren. De beta was ook erg veelbelovend, maar gedurende opschaling hebben we toch moeten concluderen dat uitstel tot ná het drukke stookseizoen een betere keuze was juist omdat we geen risico willen nemen en kwaliteit voorop staat. Daarom hebben we wel meer vaart gezet achter de eerder aangevraagde tapwaterschema's etc in de basisfunctionaliteit, zodat jullie toch aan de slag kunnen voordat de winter begint.
Echter, de inhoud van het verhaal blijft staan, de visie van Weheat Intelligence en de doelen die we daarmee willen behalen zijn onveranderd - alleen wel een paar maanden uitgesteld vanwege kwaliteit. Hopelijk geeft dit iets meer uitleg!
Is het mogelijk dat jullie onder de handmatige warmwater instelling het stand in water temperatuur ook uit kunnen zetten? Zie ook mijn opmerkingen hierboven.
Nog een tip, het zou fijn zijn als er soms laat merken dat er mee wordt gelezen, we dachten dat jullie ons vergeten waren.
Ik heb hem geknipt en plakt uit de portal, na het vervangen onder garantie van mijn originele pomp had ik ook steeds het verkeerde nummer in de portaal staan en dit was vrij persistent, kregen ze er niet echt uit.mdas schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:23:
[...]
Hmmm. De resonantie is bij mij ook maximaal rond de 40%. Toeval?
Voor het serienummer: Ik had eerst een O (ooh) voor een 0 (nul) aangezien. Misschien heb jij die er ook in zitten?
Denk dat ze de nieuwe pomp nooit aangemeld hebben.
Heb weheat op een mailadres gemaild doe we gebruikten toen de service door hun gedaan werd, auto reply dat deze eigenlijk alleen voor installateurs is.
We gaan het meemaken
Dit krijg ik ook. Heb het serienummer uit mijn app gekopieerd. Verder kloppen alle gegevens in de app, inclusief de installateur.arnodesmit schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:20:
[Afbeelding]
Hebben meer mensen deze melding ?
[ Voor 9% gewijzigd door AgeOfPanic op 09-10-2025 22:47 ]
Zowel kopiëren als handmatig invoer werkt niet!
BB is vorig jaar november 2024 geïnstalleerd.
Edit: ik tikte met (shift toets) hoofdletters, maar zonder shift vulde hij al hoofdletters in, Mogelijk dat het dan fout gaat. Ik heb de mail binnen
[ Voor 29% gewijzigd door RNacoustics op 09-10-2025 23:17 ]
Wise enough to play the fool
Ow ik heb al mail ontvangen dat de aanvraag succesvol is. Terwijl ik visueel het formulier niet kon versturen.
[ Voor 66% gewijzigd door MrBlueEyes op 10-10-2025 00:22 ]
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Dat was de oplossing inderdaad. Dus niet de code kopiëren of zelf hoofdletters maken. Daarna leek het alsof ik alsnog niet op de verstuur knop kon drukken, maar hij heeft het formulier blijkbaar wel verstuurd.RNacoustics schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:00:
Serie nummer is bij Weheat niet bekend, terwijl het nummer toch echt in de app staat.
Zowel kopiëren als handmatig invoer werkt niet!
BB is vorig jaar november 2024 geïnstalleerd.
Edit: ik tikte met (shift toets) hoofdletters, maar zonder shift vulde hij al hoofdletters in, Mogelijk dat het dan fout gaat. Ik heb de mail binnen
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Overigens is het uitstel alleen een ‘probleem’ voor mensen met een dynamisch contract. Als het in ‘27 na afschaffen saldering werkt ben ik tevreden.
[ Voor 25% gewijzigd door Flintstone087 op 10-10-2025 07:29 ]
Mijn warmtepomp is nu 2 dagen offline. Op de binnenunit knippert een geel lampje. Hij verwarmt echter ook niet meer. Heb thermostaat op 23 gezet, zowel CV als warmtepomp gaat niet aan.
Ik heb buitenunit en binnenunit al keer herstart. Is er nog iets wat ik kan proberen voor ik installateur bel?
Edit: is trouwens hetzelfde probleem als tijdens installatie, toen was de signaalkabel niet helemaal goed, stukje gestript en opnieuw aangesloten.
[ Voor 19% gewijzigd door alikebab1 op 10-10-2025 07:37 ]
Ja... Buiten unit ook even 5 minuten stroomloos.alikebab1 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:30:
Goedemorgen,
Mijn warmtepomp is nu 2 dagen offline. Op de binnenunit knippert een geel lampje. Hij verwarmt echter ook niet meer. Heb thermostaat op 23 gezet, zowel CV als warmtepomp gaat niet aan.
Ik heb buitenunit en binnenunit al keer herstart. Is er nog iets wat ik kan proberen voor ik installatwue bel?
Binnen unit van power cycle voorzien, even wachten, daarna zelfde bij de buiten unit.
[ Voor 6% gewijzigd door ArneRH op 10-10-2025 07:55 ]
Nu 16 graden onder in de tank maar de BB blijft de woning warmen. Zou eerder al lang naar SWW zijn.CyberFR schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:30:
[...]
Eindelijk!! , kunnen we tenminste voorlopig handmatig instellen met de nieuwe update. Top @Weheat , nog 1 verzoekje. Kan de minimale temp ook op bijvoorbeeld naar 15c? De Itho zie ik daar in de ochtend geregeld op 18c na onze douche beurten, en dan kunnen we nog wel een keer met zijn 4en warmwater gebruiken wat nog in het vast zit, dus hop svp 35c-> 15c
Omdat ze vorig jaar in de rondleidingen aangaven dat ze er begin 2025 mee zouden gaan starten en dan is het er, zetten ze het weer uit. Terwijl ze ook kunnen zien dat het bij huishoudens wel werkt. En dat nu net het 'dure' seizoen begint, terwijlk het stukje dynamische tarieven goed werkt, dus laat de keuze aan of uit bij de klant.STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:03:
Het komt eraan. Snap eerlijk gezegd de commotie niet. Hoeveel uitleg moeten ze nog geven.
Dat zou top zijn. Ook eens proberen. Zal mijn stille uren/uit eens vervroegen. Ik heb alleen nog geen warmte in huis nodig. Tado heb ik ingesteld in stapjes van 0.1c per half uur omhoog dus instel waarde staat nog op 19.3c.I.p. schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:07:
[...]
Nu 16 graden onder in de tank maar de BB blijft de woning warmen. Zou eerder al lang naar SWW zijn.
Helaas, begint gelijk met verwarmen tot 35c
/f/image/Sm1eEvjJ9J0BBIVFsLgelkpF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door CyberFR op 10-10-2025 08:29 ]
Hier nu ook de mail ontvangen. Was net opnieuw een poging aan het doen met de "geen caps-lock of hoofdletters intypen" methode maar dat was dus niet meer nodig.Flintstone087 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:22:
Goedemorgen, opeens de bevestigingsmail binnen dat de claim voor Weheat Intelligence succesvol was. Gisteravond rond 22:15 geprobeerd in te dienen en leek te hangen op het licentienummer. Niet dus. Blijkbaar is er iemand bij @Weheat in Duizel om 7:10 uur begonnen aan de werkdag. 👍🏻
Overigens is het uitstel alleen een ‘probleem’ voor mensen met een dynamisch contract. Als het in ‘27 na afschaffen saldering werkt ben ik tevreden.
Zojuist gedaan, heeft helaas geen effect gehad.Razer schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:37:
[...]
Ja... Buiten unit ook even 5 minuten stroomloos.
Binnen unit van power cycle voorzien, even wachten, daarna zelfde bij de buiten unit.
Heb Atlas Power (installateur) gebeld - die bellen mij later terug.
Wel gek, pomp is nog geen 2 maanden online en nu al gedoe..
Zou geen probleem moeten zijn. Dit is op de website te vinden https://support.weheat.nl...nce-status?language=nl_NL:Maarten58 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:26:
@Weheat Ik wacht al een jaar op de Sparrow, omdat Liander nog steeds geen 3 fase met 3x25A heeft kunnen plaatsen. We hebben n.l. al wel de subsidie in dec. 24 aangevraagd en een aanbetaling gedaan aan De Groene Generatie. Als het nu niet lukt om nog voor de jaarwisseling 25/26 de Sparrow te krijgen, dan lopen wij dus de gratis Intelligence mis?
4) Ik heb in 2025 besteld maar mijn installatie is nog niet live.
Claim nu met je installateursreferentie op weheat.nl/claim. Je entitlement wordt vastgelegd en geactiveerd bij commissioning.
Heb het nog maar eens geprobeerd met overtikken maar het serienummer blijft onbekend, vanmiddag maar eens proberen op de laptop of werkt het bij jullie wel via iphone??AgeOfPanic schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 00:21:
[...]
Dat was de oplossing inderdaad. Dus niet de code kopiëren of zelf hoofdletters maken. Daarna leek het alsof ik alsnog niet op de verstuur knop kon drukken, maar hij heeft het formulier blijkbaar wel verstuurd.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
In de Itho vat zit maar 1 temp sensor onderin. Die geeft nu 20c aan. uit ervaring weet ik dat we nog makkelijk de volgende dag kunnen douchen met zijn 4en want hij is zeker voor minimaal half gevuld met 45-48c. Dus prima dat hij wacht tot 13:00 met opwarmen, ruim op tijd.ZeRoC00L schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:02:
@I.p. en @CyberFR
Wellicht offtopic, maar wat moet je met SWW van <20graden ?
Dat heeft te maken met de positie van de temperatuur sensoren. De laagste sensor zit bijna halverwege het vat. Daardoor kan deze een lage temperatuur aangeven terwijl er nog ruim voldoende warm water in het vat zit. Ik heb in een vorige woning een Itho Daalderop warmtepomp gehad. Die had ik gewoon ingesteld dat die 1x per dag een run doet. Ongeacht de temperatuur in het vat.ZeRoC00L schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:02:
@I.p. en @CyberFR
Wellicht offtopic, maar wat moet je met SWW van <20graden ?
[ Voor 16% gewijzigd door 0xygen op 10-10-2025 09:11 ]
Waar vind je die referentie dan? Heb een bestelling gedaan voor oktober 2025, maar nergens een referentie te vinden op mijn offerte.Torbs schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:33:
[...]
Zou geen probleem moeten zijn. Dit is op de website te vinden https://support.weheat.nl...nce-status?language=nl_NL:
4) Ik heb in 2025 besteld maar mijn installatie is nog niet live.
Claim nu met je installateursreferentie op weheat.nl/claim. Je entitlement wordt vastgelegd en geactiveerd bij commissioning.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Klinkt ideaal, maar Weheat is (nog) geen EMS (energiemanagementsysteem); het is een warmtepomp. Dit soort systemen zijn behoorlijk complex. En het zou ook betekenen dat dat al jouw energie-data in de cloud bij Weheat komen. Want om jouw systeem intelligent te maken, zijn die data nodig. Daarom kan ik me ook voorstellen dat het later betaald wordt: AI behoorlijk kost opslag- en rekencapaciteit.Dadona schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:53:
Toch jammer dat het om (op termijn) een betaalde functionaliteit gaat. Ik ben benieuwd of er een model is waarbij het via onderhoudscontracten van installateurs zou kunnen lopen. Die zijn, als het goed werkt, er ook bij gebaat.
Los van dat ik mij erover verbaas dat We Heat niet de P1 meter erbij pakt. Potentie is leuk, weten dat de zon schijnt en een panelen zijn van een bekend vermogen, maar als er een auto aan de lader hangt dan kan de WeHeat mogelijk beter even wachten.
Soortgelijk, als er een thuisaccu is, zou het mooi zijn als de WeHeat bij het opwarmen van een vat kijkt hoe het met het verbruik staat (kun je bijvoorbeeld naar 1600W vanuit de accu leveren, kom dan niet met 2000W verwarmen).
Jaren_30_huis_gasloos
Hier ook, onbekend serienummer. Pomp staat al een jaar. Via de installateur maar eens proberen.arnodesmit schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:39:
[...]
Heb het nog maar eens geprobeerd met overtikken maar het serienummer blijft onbekend, vanmiddag maar eens proberen op de laptop of werkt het bij jullie wel via iphone??
Tijd voor een vakantiemodus @WeheatMrDenna schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:14:
Wellicht ook fijn met vakantie. Wat moet je met dagelijks heerlijk warm water als je het niet kan gebruiken?
Instellen tot x op vakantie, en dus dan/de dag ervoor een legionella run te doen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Het wordt nu juist complex gemaakt. Analyse van het huis via de thermostaat en de warmtepomp, aangevuld met wat basis gegevens van de randzaken er omheen. En dat juist met het idee om slimmer met energie om te gaan. Zoals wanneer plaats je de warmte erin, om efficiënt om te gaan met energie.JessicavdH schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:14:
[...]
Klinkt ideaal, maar Weheat is (nog) geen EMS (energiemanagementsysteem); het is een warmtepomp. Dit soort systemen zijn behoorlijk complex. En het zou ook betekenen dat dat al jouw energie-data in de cloud bij Weheat komen. Want om jouw systeem intelligent te maken, zijn die data nodig. Daarom kan ik me ook voorstellen dat het later betaald wordt: AI behoorlijk kost opslag- en rekencapaciteit.
Maar juist door het simpel te houden met, is er een energie overschot (lever je terug aan het net of niet) kun je hetzelfde misschien efficiënter bereiken. En dat allemaal zonder fancy calculaties en inschattingen over tal van huizen. Het is dan eerder een kwestie van een extra sensor, en een set if-then condities.
Dit lees ik ook in de documentatie, waar bestaan die pro-functionaliteiten uit?JessicavdH schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:14:
[...]
Klinkt ideaal, maar Weheat is (nog) geen EMS (energiemanagementsysteem); het is een warmtepomp. Dit soort systemen zijn behoorlijk complex. En het zou ook betekenen dat dat al jouw energie-data in de cloud bij Weheat komen. Want om jouw systeem intelligent te maken, zijn die data nodig. Daarom kan ik me ook voorstellen dat het later betaald wordt: AI behoorlijk kost opslag- en rekencapaciteit.
Uitzondering: toekomstige Pro-functionaliteiten vallen niet onder “lifetime inbegrepen”. Zie ook de actievoorwaarden.
12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1
Wij hebben sinds mei een BB die tot oktober vooral het boilervat prima op temperatuur heeft gehouden en ons dus warm douche- en tapwater heeft geleverd.
De afgelopen dagen is de BB ook ons huis aan het verwarmen en ook dat gaat prima, maar als pomp 2 gaat draaien hebben we nogal last van stromingsgeluid.
We hebben twee Wilo para pompen: pomp 1 pompt het water van de buitenunit naar het buffervat en de boiler. De pompsnelheid wordt met PWM geregeld door de binnenunit. Dit geeft geen hinderlijk stromingsgeluid.
Pomp 2 pompt het water uit het buffervat het huis in naar het afgiftesysteem. Als pomp 2 draait ontstaat er hinderlijk stromingsgeluid. De pompsnelheid van deze pomp wil ik wat lager instellen. Dat kan alleen met PWM maar de betreffende PWM signaalkabel is niet aangesloten dus draait die pomp op maximale snelheid. De binnenunit heeft daar zo te zien geen aansluiting voor. Jammer dat er een pomp wordt toegepast die wel regelbaar is, maar dat de signaalkabel niet aangesloten kan worden op de binnenunit. Is dit herkenbaar en zijn er forumleden met een goede oplossing?
Op mijn compacte binnenunit hebben beide pompen een PWM aansluiting en worden dus slim aangestuurd. De PWM aansluitingen zitten beide rechtsboven onder elkaar. Weet je zeker dat jouw regelaar maar 1 aansluiting heeft? De kap kan je er makkelijk afhalen om even te kijken.Jades schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:01:
Stromingsgeluid.
Jammer dat er een pomp wordt toegepast die wel regelbaar is, maar dat de signaalkabel niet aangesloten kan worden op de binnenunit. Is dit herkenbaar en zijn er forumleden met een goede oplossing?
Overigens kan er nu wat extra geluid zijn omdat ook je verwarmingen nu gebruikt worden. Lucht wat daar nog inzit kan nu door het systeem heen gedrukt worden. Even de ontluchter bij de unit weer open zetten voor en weekje ofzo.
Dank voor je reactie!Sir Bacon schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:21:
[...]
Op mijn compacte binnenunit hebben beide pompen een PWM aansluiting en worden dus slim aangestuurd. De PWM aansluitingen zitten beide rechtsboven onder elkaar. Weet je zeker dat jouw regelaar maar 1 aansluiting heeft? De kap kan je er makkelijk afhalen om even te kijken.
Overigens kan er nu wat extra geluid zijn omdat ook je verwarmingen nu gebruikt worden. Lucht wat daar nog inzit kan nu door het systeem heen gedrukt worden. Even de ontluchter bij de unit weer open zetten voor en weekje ofzo.
Ik ben wel benieuwd welke pomp bij jouw op welke uitgang van de binnenunit zit.
Bij mij zit het zo:
Pomp 1 is met zn spanning aangesloten op Central heating circulation pump. De signaalkabel zit op PWM Central heating, rechtsboven op de binnenunit.
Pomp 2 is aangesloten op Auxillary circulation pump. De signaalkabel van de pomp is niet aangesloten.
De PWM uitgang domestic hot water (rechts tweede van boven op de binnenunit) is nergens op aangesloten.
Op de uitgang DHW circulation pump or 3-way valve is de driewegklep aangesloten die de buitenunit naar keuze kan verbinden met de buffer of de boiler.
De ontluchters heb ik ook al enkele dagen opengezet en alle afgifte-elementen (VV en Radiatoren) zo goed mogelijk ontlucht.
Best mogelijk dat de stroomsnelheid wat hoog is voor de leidingen in huis. Dan zou ik graag eerst proberen de pompsnelheid te verlagen voordat ik buizen ga laten vervangen. Maar dat kan bij mijn pompen alleen met een PWM signaal, er zitten geen knoppen op de pomp.
De pomp waar we het over hebben is gemonteerd in de positie van secundaire pomp zoals we dat noemen.Jades schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:01:
Stromingsgeluid.
Wij hebben sinds mei een BB die tot oktober vooral het boilervat prima op temperatuur heeft gehouden en ons dus warm douche- en tapwater heeft geleverd.
De afgelopen dagen is de BB ook ons huis aan het verwarmen en ook dat gaat prima, maar als pomp 2 gaat draaien hebben we nogal last van stromingsgeluid.
We hebben twee Wilo para pompen: pomp 1 pompt het water van de buitenunit naar het buffervat en de boiler. De pompsnelheid wordt met PWM geregeld door de binnenunit. Dit geeft geen hinderlijk stromingsgeluid.
Pomp 2 pompt het water uit het buffervat het huis in naar het afgiftesysteem. Als pomp 2 draait ontstaat er hinderlijk stromingsgeluid. De pompsnelheid van deze pomp wil ik wat lager instellen. Dat kan alleen met PWM maar de betreffende PWM signaalkabel is niet aangesloten dus draait die pomp op maximale snelheid. De binnenunit heeft daar zo te zien geen aansluiting voor. Jammer dat er een pomp wordt toegepast die wel regelbaar is, maar dat de signaalkabel niet aangesloten kan worden op de binnenunit. Is dit herkenbaar en zijn er forumleden met een goede oplossing?
Het is ongewoon om daar een ipwm pomp voor te gebruiken want weheat beheert en stuurt geen pwm signaal uit voor pompen die opgesteld zijn als secundaire pomp. In feite is dit een aan/uit pomp geworden die waarschijnlijk op vol vermogen draait wanneer aan bij het ontbreken van ipwm signaal.
Wij gebruiken vaak de SCU para, leverbaar vanuit WeHeat zelf en typisch ook toegepast als secundaire pomp. Deze is handmatig via knop instelbaar in modus én kracht en kan jou de oplossing bieden voor je stromings geluid. Ten laste van pompsnelheid uiteraard en alles wat daaraan hangt, maar dat krijgt WeHeat zelf als systeem gewoon terug in z'n sensoren en zal ook wat stook- en stromingsgedrag op deze waardes aanpassen.
Enige geluk is nog dat het SCU model op hetzelfde pomphuis gezet kan worden. Installateur bellen dus!
teacher schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:42:
@Jades doe eens foto's?
Heb je een parallelle buffer? Daar hoort een afgaande pomp bij die geen pwm heeft. Je kan op de pomp zelf het vermogen en dus de stroomsnelheid lager zetten.
:strip_exif()/f/image/hNBtm1ZbLrH74iMY8wGH0Q3I.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben inderdaad een parallelle buffer. Maar wel met PWM pomp. Het lijkt mij inderdaad logischer om een pomp te hebben die (zo nodig) extern te regelen is.
:strip_exif()/f/image/n4uA4HuHbAuaP9PMh491XM1l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NaYMEvwy4mVsnD4oFA5eqn6i.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Jades op 10-10-2025 11:35 ]
Bij ons is er geen 3-wegklep, maar een 2e pomp voor warm water. Dat wordt door Weheat ook aangeraden. (3-wegkleppen gaan vaker/sneller kapot dan een pomp)Jades schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Dank voor je reactie!
Ik ben wel benieuwd welke pomp bij jouw op welke uitgang van de binnenunit zit.
De Aux pomp kan inderdaad niet PWM aangestuurd worden.
Mocht je het zelf willen doen, wellicht is dit interessant:
Pompschakelaar 2.0 - pomp uitschakelen zónder de stroom eraf
https://www.tindie.com/pr.../pwm-pump-controller-kit/
Ook hartelijk dank voor je reactie. Het klinkt logisch en deskundig om hier een ander type pomp te gebruiken. Ik ga nog een keer in overleg met de installateur. Dank voor de SCU tip.drboneym schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:51:
[...]
De pomp waar we het over hebben is gemonteerd in de positie van secundaire pomp zoals we dat noemen.
Het is ongewoon om daar een ipwm pomp voor te gebruiken want weheat beheert en stuurt geen pwm signaal uit voor pompen die opgesteld zijn als secundaire pomp. In feite is dit een aan/uit pomp geworden die waarschijnlijk op vol vermogen draait wanneer aan bij het ontbreken van ipwm signaal.
Wij gebruiken vaak de SCU para, leverbaar vanuit WeHeat zelf en typisch ook toegepast als secundaire pomp. Deze is handmatig via knop instelbaar in modus én kracht en kan jou de oplossing bieden voor je stromings geluid. Ten laste van pompsnelheid uiteraard en alles wat daaraan hangt, maar dat krijgt WeHeat zelf als systeem gewoon terug in z'n sensoren en zal ook wat stook- en stromingsgedrag op deze waardes aanpassen.
Enige geluk is nog dat het SCU model op hetzelfde pomphuis gezet kan worden. Installateur bellen dus!
Overigens kwam ik ook deze oplossing tegen: een signaalgenerator XY-LPWM (voor enkele euro's) die die pompsnelheid kan regelen. Interessant maar dan zitten we in de hobbysfeer. Kent iemand deze oplossing of heeft iemand hier ervaring mee?
:strip_exif()/f/image/ylpTwkaupwvMMObT5BwOeFnY.png?f=user_large)
Mag ik vragen of je dan de voorgeïnstalleerde binnen unit hebt van Weheat?Sir Bacon schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:19:
[...]
Bij ons is er geen 3-wegklep, maar een 2e pomp voor warm water. Dat wordt door Weheat ook aangeraden. (3-wegkleppen gaan vaker/sneller kapot dan een pomp)
De Aux pomp kan inderdaad niet PWM aangestuurd worden.
Mocht je het zelf willen doen, wellicht is dit interessant:
Hij wacht echt netjes tot 13:00 nu. Maar ik lees in een andere post dat je maar 1 sensor hebt, dan gaat het nu nog niet werken. Waarschijnlijk ziet hij hier aan de 2e sensor boven dat er nog genoeg voorraad is om te wachten. Dat was eerder overigens voor mijn gevoel niet zo, wellicht ook geoptimaliseerd?CyberFR schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:26:
[...]
Dat zou top zijn. Ook eens proberen. Zal mijn stille uren/uit eens vervroegen. Ik heb alleen nog geen warmte in huis nodig. Tado heb ik ingesteld in stapjes van 0.1c per half uur omhoog dus instel waarde staat nog op 19.3c.
Helaas, begint gelijk met verwarmen tot 35c
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/f06A1uFpGCpWyGj6h831SOJ8.png?f=user_large)
Dat weet ik niet. Zul je denk ik bij je installateur moeten opvragen. Ik heb mijn Flint al enige tijd staan. Ik kon het gewoon via de code doen. Zag dit alleen staan op de website.Pr088 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
Waar vind je die referentie dan? Heb een bestelling gedaan voor oktober 2025, maar nergens een referentie te vinden op mijn offerte.
Wellicht weet @Stoker of er nog makkelijk een 2de bij kan en hoe je die makkelijk kan installeren?
Want heb hem wel eens wat hoger in de pijp proberen te drukken maar dat gaat ook al best lastig, niet de juiste techniek toegepast denk ik. Dat betekend dus straks 2 sensoren in het vat in zelfde pijpje die vanaf grond 2 meter omhoog moet drukken.
We hebben de compacte binnenunit. Oeps, die vraag was eigenlijk niet voor mij zie ik.[...]
Mag ik vragen of je dan de voorgeïnstalleerde binnen unit hebt van Weheat?
[ Voor 22% gewijzigd door Jades op 10-10-2025 11:58 ]
Mijn handen jeuken om zo'n regelaar in elkaar te knutselen. Lijkt me technisch een goede oplossing.Mocht je het zelf willen doen, wellicht is dit interessant:
Wij hebben de compacte binnenunit. De pompen zijn los in het leidingwerk gemonteerd, we hebben geen BUH.ekops schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:26:
[...]
Mag ik vragen of je dan de voorgeïnstalleerde binnen unit hebt van Weheat?
:strip_exif()/f/image/Nsahjwa751NCvuwKIu7tav5B.png?f=user_large)
Krijg net weer een mail binnen om WHIntel te claimen maar de knop komt niet op de juiste pagina uit. Gisteren al geclaimed dus ik snap het niet... De link komt uit op https://www.weheat.nl/intelligence-activeren waar vervolgens niets te claimen valt.
Heel vaag dit...
TIP voor WeHeat: neem een communicatiedeskundige in dienst zodat communicatie tijdig én correct is.
[ Voor 15% gewijzigd door Gies123 op 10-10-2025 12:17 ]
bij mij werkte het gisteren ook niet, ik moest eerst naast een serie nummer een licentiecode hebben. Vandaag lukte het wel met alleen het serienummer.Gies123 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:14:
[Afbeelding]
Krijg net weer een mail binnen om WHIntel te claimen maar de knop komt niet op de juiste pagina uit. Gisteren al geclaimed dus ik snap het niet... De link komt uit op https://www.weheat.nl/intelligence-activeren waar vervolgens niets te claimen valt.
Heel vaag dit...
TIP voor WeHeat: neem een communicatiedeskundige in dienst zodat communicatie tijdig én correct is.
:strip_exif()/f/image/tlgn5Q8rnWR3W6gBY81pGERY.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EnzIJoOjFzlRXlJZdvoV1A5Z.jpg?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door frank2908 op 10-10-2025 12:27 ]
Ik vraag me vooral af of dat pijpje wel zo lang is, maar dat heb jij of iemand anders vast een keer gecheckt.CyberFR schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:40:
Ja dat klopt @I.p. . De itho i-wpv worden standaard geleverd met 1 sensor en zo ook aangesloten.
Wellicht weet @Stoker of er nog makkelijk een 2de bij kan en hoe je die makkelijk kan installeren?
Want heb hem wel eens wat hoger in de pijp proberen te drukken maar dat gaat ook al best lastig, niet de juiste techniek toegepast denk ik. Dat betekend dus straks 2 sensoren in het vat in zelfde pijpje die vanaf grond 2 meter omhoog moet drukken.
De link lijkt gefixed.Gies123 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:14:
[Afbeelding]
Heel vaag dit...
Maar bij het accepteren moet je akkoord gaan met het ontvangen van marketingcommunicatie
Wat dat nou weer voor kolder
En ‘voor altijd gratis’ is gewoon een leugen. In de algemene voorwaarden staat dat het voor max 15 jaar is en ook dat dit alleen is voor de basisfunctionaliteit van WH intelligence. Mocht intelligence verder uitgebreid worden dan moet je waarschijnlijk alsnog (de volle pond?) betalen….
De bedoeling is om SWW en VVW te verwarmen met de warmtepomp, momenteel is enkel de verwarming van VVW in dienst.
Echter merk ik iets vreemd op, de delta T van mijn uitgaande warm water van de warmtepomp en ingaande water temperatuur is +- 10 graden. Waar kan dit aan liggen? als ik de grafieken bekijk zie ik dat de delta T in- en uitgaande de temperatuur evenredig beweegt. Is dit puur verlies van warmte of is dit omdat mijn huis nog niet voldoende is opgewarmd?
Momenteel gebruik ik de stooklijn om de warmtevraag te sturen en ben ik beginnen verwarmen vanaf afgelopen dinsdag. Daarvoor is de installatie nooit verwarmd geweest en heb ongeveer 113m² vloerverwarming.
/f/image/RVZeQ2pW2SdkgIb9nm1QRsmS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door ItsjustaName op 10-10-2025 13:00 ]
Weet iemand wanneer de keus wordt gemaakt voor de compacte binnenunit versus de voorgemonteerde binnenunit?Sir Bacon schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:14:
[...]
Wij hebben de compacte binnenunit. De pompen zijn los in het leidingwerk gemonteerd, we hebben geen BUH.
In de ochtend is het rond de 19.5-20gr en loopt in de middag op naar 21gr. In de ochtend gaat kort de airco aan (max een uur) om op te warmen naar 20.5 en dat kost 2kWh.
Vermoed dat vanaf volgende week de WP wel weer een keer aangaat. Die koude vloer is niet erg comfi.
Hetgeen wat ik opvallend vind is dat je al 3 graden aan temperatuur verliest tussen water uitgaand buiten bij de warmtepomp en watertemp huis in. Wellicht is je binnenhuis temp sensor niet goed geïsoleerd, echter graag ik me dan gelijk af of de isolatie van de leidingen die buiten liggen wel goed op orde is.ItsjustaName schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:00:
Sinds kort heb ik een WeHeat sparrow geïnstalleerd.
De bedoeling is om SWW en VVW te verwarmen met de warmtepomp, momenteel is enkel de verwarming van VVW in dienst.
Echter merk ik iets vreemd op, de delta T van mijn uitgaande warm water van de warmtepomp en ingaande water temperatuur is +- 10 graden. Waar kan dit aan liggen? als ik de grafieken bekijk zie ik dat de delta T in- en uitgaande de temperatuur evenredig beweegt. Is dit puur verlies van warmte of is dit omdat mijn huis nog niet voldoende is opgewarmd?
Momenteel gebruik ik de stooklijn om de warmtevraag te sturen en ben ik beginnen verwarmen vanaf afgelopen dinsdag. Daarvoor is de installatie nooit verwarmd geweest en heb ongeveer 113m² vloerverwarming.[Afbeelding]
In ons geval is dit 0,3 graden (zeer kort traject), dat is dus 10 keer minder dan in jou geval.
Heb je ook genoeg flow in je CV systeem? Hoe lager de flow, hoe meer tijd het water heeft om af te koelen (afgeven binnenshuis uiteraard).
Bij ons staat hij af en toe aan. Onze onderbouwde bovenverdieping is nogal doorwaaiwoning achtig, dus daar verliezen we veel warmte momenteel. Gemiddeld gezien zal er 600/750 watt per dag ingestopt worden om het rond de 20 graden te houden, als ik het zou moeten schatten. Het is moeilijk te bepalen want niet elke dag wordt er steevast verwarmt door de Sparrow.STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:38:
Bij mij staat de BB nog steeds in standby. Hebben jullie de WP al aan?
In de ochtend is het rond de 19.5-20gr en loopt in de middag op naar 21gr. In de ochtend gaat kort de airco aan (max een uur) om op te warmen naar 20.5 en dat kost 2kWh.
Vermoed dat vanaf volgende week de WP wel weer een keer aangaat. Die koude vloer is niet erg comfi.
Onze Flint gaat af en toe even aan. Deze maand bijna 7 kWh gebruikt.STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:38:
En een content manager voor de website.Gies123 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:14:
[Afbeelding]
Heel vaag dit...
Ik heb alleen maar Lid er is geen beheerder de installateur denk ik dan. kan dit ook niet zelf aangevenSkytrnc schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:32:
Let op, de claimbevestiging komt alleen binnen op het mail adres welke ingesteld staat als Manager (Beheerder), niet bij de lid mail adressen.
Zo nu en dan - we zitten in een verbouwing en de voor of achterdeur staat regelmatig langer open hier. Dus zo nu en dan springt de BB even aan (als de deuren weer dicht zijn). Gister keurig iets van een uurtje gedraaid, 340 watt of zo met een COP van 8.4 oid.STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:38:
Oke, we zijn een aantal weken verder. De installateur heeft een aantal keerkleppen in de warmwaterleiding als aan/afvoerleiding van de zonnecollectoren systeem gezet maar dit geeft nog niet het gewenste effect. Geen keerkleppen in de aan/afvoerleiding van de WP (in de aanvoerleiding bij de pomp zou ook een keerklep aanwezig zijn).Pantzer schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:52:
Vraagje: sinds begin juli 2025 een WeHeat Flint warmtepomp draaien.
Echter ik merk dat de warmtepomp in de nachtelijke uren vaak aan spring en je ziet ook dat de bodem temperatuur van het boilervat (300L) binnen een 15-tal seconden ruim 30 graden C zakt.
Zelf denk ik dat dit wellicht een "thermosifon"-probleem is (deze ontbreekt namelijk).
De installateur al gevraagd hoe het kan dat de warmtepomp zo vaak aanslaat in de nachtelijke uren (wacht nog op reactie).
Heeft iemand dergelijke ervaringen ondervonden?
[Afbeelding]
Geinstallateerd:
- Inventum Solar Boiler 300 liter (gepositioneerd in de garage)
- Nefit SC20 solar regeling (gepostioneerd in de garage)
- WeHeat Flint (gepositoneerd op de garage)
:strip_exif()/f/image/lCNOLExcfgnk8qFlzPD1L5Wu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9UVjn7Otc0VzvoSyc0AUiS0o.png?f=user_large)
/f/image/EfcjLIFg7EqWht9nRyBn2RsY.png?f=fotoalbum_large)
Rood is de "water out temperatuur" nabij de WP.
De installateur heeft eens bij WeHeat nagevraagd: zij kwamen met de opmerking dat de oppervlakte van de spiraal te klein was. Zelf het doorlussen van de huidige twee spiralen zou te weinig oppervlakte geven.
Advies is dus een andere boiler met grote spiraal en een twee boilervat voor de zonnecollectoren. Dus eerst koudwater via het kleine boilervat voor de zonnecollectoren en vervolgens door naar het grote vat waar de warmtepomp zit aangesloten. Ik voel er zelf weinig voor om twee vatten aan te schaffen en de zonnecollectoren los van de warmtepomp te laten werken op een ander vat.
Wat zijn jullie ideeen hieromtrent?
[ Voor 3% gewijzigd door Pantzer op 10-10-2025 15:59 ]
Ehhmmm... zou je de pwm van de andere pomp kunnen splitsen?Jades schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:05:
[...]
Mijn handen jeuken om zo'n regelaar in elkaar te knutselen. Lijkt me technisch een goede oplossing.
Leuke tip! Dat moet zeker kunnen. Dan krijgt pomp 2 automatisch dezelfde PWM sturing als pomp 1. Dat zou het probleem kunnen verhelpen.teacher schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:59:
[...]
Ehhmmm... zou je de pwm van de andere pomp kunnen splitsen?
Pomp1 zit in een circuit met dikke leidingen dus die geeft geen strominggeluid problemen. Geen idee of pomp 2 dan wel voldoende teruggeregeld wordt. Ik kan het eens proberen. Dan kunnen we altijd nog kijken of het noodzakelijk is ze afzonderlijk aan te moeten sturen. De installateur is het ook aan het uitzoeken, ik wacht dat eerst even af.
[ Voor 5% gewijzigd door Jades op 10-10-2025 17:34 ]
Wat een gepruts zeg. Als je niet uitkijkt loop je het mis omdat je dacht dat 1 keer genoeg was.RNacoustics schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
En een content manager voor de website.
Ik wacht even of Weheat hier even toelicht wat we met die tweede mail moeten doen.
Bij mij gaat de Flint WP aan naar 21 graden zodra het vermogen van de zonnepanelen > 1000 watt is. zie eerder bericht.STIMPPYYY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:38:
ik heb nu ook een zwave plug in aangesloten op de vloerverwarming verdeler. Deze stuur ik met Homey aan zodra de WP aangaat.
[ Voor 57% gewijzigd door frank2908 op 10-10-2025 19:56 ]
Merkwaardig vind ik dat de intelligence een betaalde dienst wordt later . Voor zover ik begrijp is het bedoeld om de installatie optimaal efficiënt te benutten, en om dat te kunnen moet er betaald worden ? Stel je nou voor de software in je auto die de “economy mode” aanstuurt alleen werkt als je er voor betaalt , dan zou dat toch heel gek zijn ? Immers je koopt een Weheat vanwege de breed uitgemeten intelligentie en de optimale prestaties . Raar daarvoor dan achteraf een extra rekening te krijgen . Maar goed, ik heb me aangemeld .
Dan nog een vraag , ik zie dat er verbruiksstatistieken in de app komen, maar die lijken het totale energie verbruik te laten zien van je hele huishouden . Je wilt toch juist graag zien van je Weheat verbruikt tov je gasverbruik ? Dat is nu juist de hele lol ervan . In mijn meterkast heb ik helaas geen ruimte meer een meter te plaatsen voor
mijn weheat groep . Het is toch geen rocketscience die meting in de pomp te doen en beschikbaar te stellen ?
Is dat het probleem dat de T6 af en toe geen temperaturen doorstuurt en de WeHeat "-1 " aangeeft voor de kamertemperatuur ?Carboy54 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:20:
Update problemen met Lyric T6
De afgelopen periode heeft Weheat in het veld afwijkend OpenTherm-gedrag gedetecteerd bij de Honeywell (Home) Lyric T6. ...
...
De fix is reeds uitgerold naar alle installaties waar in de Commissioning omgeving expliciet is vastgelegd dat er een Honeywell Lyric T6 is aangesloten.
Waarom je deze mail krijgt
We zien ook installaties waar waarschijnlijk een Lyric T6 aanwezig is, maar waar in de Commissioning omgeving óf geen thermostaat is geconfigureerd, óf ‘stooklijn’ is gekozen. In die gevallen kunnen we de fix nog niet automatisch pushen.
Dus let op uw mail!
Dat is waarom ik hem aan de kant heb gegooid en een Remeha thermostaat heb geïnstalleerd.(Mijn installateur kon me ook niet helpen). Maar als de T6 nu toch werkt wil ik die wel weer proberen.
Maar hoe krijg ik die update hier? De installatie data vermeld misschien nog wel T6 (van vroeger), maar ik draai al een half jaar met wat anders. Dus heb ik vast de update niet gehad. Eerlijk gezegd verwacht ik ook geen bericht van mijn installateur. Iemand een tip?
Wat voor afwijkend gedrag gaat het om?Carboy54 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:20:
Update problemen met Lyric T6
De afgelopen periode heeft Weheat in het veld afwijkend OpenTherm-gedrag gedetecteerd bij de Honeywell (Home) Lyric T6. Deze bug is door Honeywell bevestigd; een snelle oplossing vanuit hun kant is er niet. Wij laten het daar natuurlijk niet bij. Daarom hebben we een software-aanpassing ontwikkeld op de binnenunit die met dit gedrag omgaat, zodat de installatie gewoon stabiel blijft functioneren bij jullie klant.
Wat wij al hebben gedaan
De fix is reeds uitgerold naar alle installaties waar in de Commissioning omgeving expliciet is vastgelegd dat er een Honeywell Lyric T6 is aangesloten.
Waarom je deze mail krijgt
We zien ook installaties waar waarschijnlijk een Lyric T6 aanwezig is, maar waar in de Commissioning omgeving óf geen thermostaat is geconfigureerd, óf ‘stooklijn’ is gekozen. In die gevallen kunnen we de fix nog niet automatisch pushen.
Dus let op uw mail!
Ik heb een Lyric T6R. Ik heb (nu de WP af en toe weer verwarmd) het idee dat de warmtevraag zich anders gedraagt dan vorig jaar in het stookseizoen. Het lijkt nu veel rustiger te gaan, er worden minder hogere temperaturen gevraagd en het gebruikte vermogen lijkt behoorlijk lager.
Maar goed, het is ook nog niet echt koud. Ik zal eens kijken of ik wat vergelijkbare data van vorig jaar en afgelopen week kan vinden.
Groet,
Satefan
Goed om te zien dat deze functies beschikbaar komen nu. Vooral de energy usage is zeer welkom ook.Weheat schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:07:
Hi Tweakers,
We zijn al een tijdje bezig met een update voor jullie, bij deze!
Zoals jullie weten zijn we al een tijd bij een grote groep beta gebruikers aan het testen met de eerste versie van Weheat Intelligence. In deze bèta zien we significante besparingen bij veel huishoudens, maar nog niet stabiel genoeg voor iedereen. We hebben veel geleerd van de testen en zien hierdoor ook kansen om een nog betere versie te ontwikkelen. Omdat kwaliteit en comfort bij ons voorop staan, hebben we besloten om de brede uitrol naar begin 2026 te verplaatsen (waarschijnlijk richting het voorjaar).
Erg jammer, want we hadden ons – met velen van jullie – erg verheugd op de uitrol van deze functionaliteit. Maar, blijf lezen, we lanceren wel direct ook andere mooie functies!
Allereerst wat extra uitleg waarom we uitstellen
Optimaliseren “op schaal” moet werken voor een grote variatie aan woningen en installaties. Om overal dezelfde minimale kwaliteit te behalen hebben we extra ontwikkeling nodig, vooral voor de winterpieken in het stookseizoen. Daarnaast blijkt in de praktijk dat één gecombineerde optimalisatie (verwarming + tapwater) betere resultaten en comfort geeft dan een gefaseerde aanpak, dit zal daarom meteen samen gelanceerd worden bij de uitrol. Het belangrijkste wat we geleerd hebben is dat de potentie van Weheat Intelligence enorm is!
Pilot/bèta
De huidige bèta stopt voorlopig. Afhankelijk van de uitrolstrategie voor 2026 benaderen we weer een selectie testers. Wil je meedoen en heb je je nog niet eerder ingeschreven? Laat je interesse achter via weheat.nl/word‑early‑bird.
Nieuwe functionaliteiten in de app
In de “conventionele” settings (App > Settings > Warm water) is het vanaf nu mogelijk om meer zelf in te stellen, hier hebben velen van jullie ook om gevraagdZie ook: https://www.weheat.nl/inz...ost-en-handmatige-schemas
[Afbeelding]
- Legionella-tijd instellen
- Tapwaterschema maken
- Tapwater-boost voor tijdelijk extra comfort
Weheat Intelligence beschikbaarheid
Groet,
Team Weheat
De tapwaterboost is handig om te hebben. Als de zon mooi schijnt kun je nu met een druk op de knop wat extra warm water maken. Het zou daarom handig zijn als de 'Hot Water' tile na aankiezen de daadwerkelijke temperatuur (top & bottom) van het water in het vat weergeeft. Niet wat het ingestelde target is. Op basis daarvan bepaal je of je wil boosten of niet lijkt me.
Als de waarden te laag zijn kan het helpen hem strak vast te zetten en rondom te isoleren. Zodat hij niet verder afkoelt naar de omgeving.
Maar bij mij is de temperatuur altijd ca 1 graad te laag, ook bij koelen. Dan wordt het lastiger...
De Water-in temperatuur suggereert bij mij helaas een te groot warmteverlies over de warmteleidingen wat dus niet echt zo bestaat
Mijn vrouw staat als lid en heeft ook de mail ontvangenrob2011 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:37:
[...]
Ik heb alleen maar Lid er is geen beheerder de installateur denk ik dan. kan dit ook niet zelf aangeven
Over het (grote) verschil tussen de temp water uit en de temp huis in heb ik me ook heel druk gemaakt toen onze warmtepomp net was geïnstalleerd. Na isolatie van de sensor werd het iets beter, maar het verschil bleef. De sensor zelf is tenslotte gewoon een goedkoop clip-on prul ding.Fresnel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:02:
Precies.
Als de waarden te laag zijn kan het helpen hem strak vast te zetten en rondom te isoleren. Zodat hij niet verder afkoelt naar de omgeving.
Maar bij mij is de temperatuur altijd ca 1 graad te laag, ook bij koelen. Dan wordt het lastiger...
De Water-in temperatuur suggereert bij mij helaas een te groot warmteverlies over de warmteleidingen wat dus niet echt zo bestaat
Echter, nu maak ik me er niet meer druk om. Laat me uitleggen waarom:
De warmtepomp wil de gevraagde temp leveren volgens de thermostaat of stooklijn en stuurt dan op de temp huis in sensor. Je zou dus denken dat het belangrijk is dat deze accuraat is.
Dat maakt echter niet uit:
Je OT thermostaat kijkt naar de ruimtetemperatuur, en als je de stooklijn gebruikt dan let je daar zelf op. Is de ruimtetemperatuur te hoog, dan gaat de gevraagde temp vanuit de thermostaat omlaag, of zet je zelf de stooklijn lager.
Kortom: omdat de gevraagde watertemperatuur niet hetzelfde is als waar op gestuurd wordt (setpoint/ruimtetemperatuur), leert je thermostaat vanzelf na verloop van tijd welke gevraagde temperatuur het beste past bij het ingestelde setpoint. Zelfs als die gevraagde temperatuur eigenlijk niet klopt!
Hetzelfde geldt voor wanneer je met een stooklijn werkt. Je past die zelf aan als de ruimtetemp te hoog wordt.
Ik kijk vooral naar thermostaatsturing. Mijn thermostaat geeft een gevraagde watertemperatuur aan. Ik dacht dat de WP daar op stuurde. (Het probleem is dat zowel de thermostaat als de WP proberen vooruit te kijken en adaptief zijn, twee kapiteins op een schip is natuurlijk niet altijd handig).
Ik zie ook dat de WP terugregelt zodra de watertemp de gevraagde watertemperatuur overschrijdt. Maar door de 'intelligentie' soms wat vroeger, soms wat later. De huiskamertemp is dan vaak nog ongewijzigd.
Overigens ik heb me ook het hoofd gebroken over de verschillende watertemperaturen. Water in en water uit (bij de dakunit begrijp ik). Temp huis-in snap ik ook, gemeten na de binnenunit voor het water de 'radiatoren' ingaat. Omdat ik vrij lange toevoerleidingen heb (buiten) was ik benieuwd naar het verlies. Dat leek erg groot en ik kreeg er maar niet de vinger achter. Maar toen ik wat probeerde met koelen, bleek de temperatuur huis-in altijd ook een graad lager dan de temp-uit (dakunit). Het lijkt me sterk dat de koel-aanvoerleiding in een hete zomer warmte verliest. Dus is mijn huis-in sensor standaard blijkbaar ca 1 graad te laag. Ik hoop dat WeHeat de juiste temperaturen gebruikt om te sturen.
Overigens hoop ik niet dat we verzanden in een eindeloos 'ik weet het beter hoe het werkt' ;-) Maar iedereen probeert het te begrijpen natuurlijk.
Wat je zegt, je moet je er ook weer niet te druk om willen maken...
Waarschijnlijk heeft je buitenunit even geen verbinding gehad. Na 15 minuten zal de verbinding weer hersteld zijn en zijn de instellingen (waarschijnlijk) doorgevoerd.ArneRH schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:25:
Zijn er meerderen waarbij het handmatig schema voor warm water niet werkt? Ik stel de werk uren in, app geeft aan dat deze naar de WP worden gestuurd, maar vervolgens gebeurt er niks.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar heb net even de maten opgenomen van beide sensoren.CyberFR schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:40:
Ja dat klopt @I.p. . De itho i-wpv worden standaard geleverd met 1 sensor en zo ook aangesloten.
GRIJS: standaard sensor in de i wpv.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
In het Itho vat is standaard een soort pijlstok (denk een draaddiameter van 1mm) waar de sensor in geklemd zit, dus we zou genoeg ruimte moeten zijn. Ik zou proberen om die pijlstok eruit te halen en dan 2 Weheat sensoren erin te steken (eerst met pijlstok, anders zonder proberen), natuurlijk proberen daar 50cm of meer aan ruimte tussen te houden.
Dit is een plaatje van de sensorbuis in het wpv vat. Groen onttrekt het warme water uit het vat, deze zit helemaal bovenin het vat. De RVS buis is de sensorbuis, die komt dus echt n end bovenin!
![]() | ![]() |
[ Voor 18% gewijzigd door Stoker op 11-10-2025 09:58 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Volgens mij halen jullie een paar dingen door elkaar;jelleeelco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:03:
@Stoker @Carboy54 even een vraagje... nu we de radiatoren boven verwijderd hebben wil ik de oude stalen/ijzeren CV leidingen daar waar mogelijk vervangen voor Uponor. Deze zijn 'kleiner' weg te werken en maken geen tikkend geluid (al is dat met stooklijn een stuk minder).
Nu heb ik met de aannemer overlegd en we kwam op uponor 22mm uit. Echter, ik heb twee 'stamleidingen' van de CV naar beneden lopen: 1 aan de voorkant van het huis en 1 naar de achter kant van het huis. Op die laatste is de vv aangesloten (22mm uponor - dit is helaas niet meer te wijzigen) ongeveer halverwege de 1e verdieping (aangesloten op de stalen buis).
Die stalen buis is echter old fashion 27mm dubbelwandig, waarvan binnenmaat ~24mm is. Is het dan niet veel verstandiger om die buis te vervangen met 32mm uponor?
Uponor heb je in 16 - 20 - 25 en 32mm.
Henco heb je in 16 - 20 - 26 en 32mm.
22mm zal er dus niet liggen;)
Antwoord op jou vraag;
Jij komt aan met 32mm , die splits je in 2 standleidingen (voor en achter in het huis) met 25 of 26mm, dan heb je daar al voldoende flow. Mooiste is 32mm, zodat je dan kan knijpen (noemen ze waterzijdig inregelen) bij de radiatoren!
Heb je hier wat aan?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Ok dank je! Aannemer bedoelde denk ik ook 20mm.... ik moet hem verkeerd begrepen hebben.Stoker schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:54:
[...]
Volgens mij halen jullie een paar dingen door elkaar;
Uponor heb je in 16 - 20 - 25 en 32mm.
Henco heb je in 16 - 20 - 26 en 32mm.
22mm zal er dus niet liggen;)
Antwoord op jou vraag;
Jij komt aan met 32mm , die splits je in 2 standleidingen (voor en achter in het huis) met 25 of 26mm, dan heb je daar al voldoende flow. Mooiste is 32mm, zodat je dan kan knijpen (noemen ze waterzijdig inregelen) bij de radiatoren!
Heb je hier wat aan?
Dan doe ik wel 32mm, maar ik weet niet of ik de Jagas waterzijdig kan inregelen. Daar gaat al zo weinig water doorheen, is het dan wel nodig? En kan ik met die jaga aansluitsets uberhaupt waterzijdig inregelen?
Die Jaga's kan je zeker inregelen. Ze bevatten weinig water, maar er gaat wel potentieel veel water door. Zeker de Jaga pro ventielen kan je uitgebreid inregelen.jelleeelco schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
Ok dank je! Aannemer bedoelde denk ik ook 20mm.... ik moet hem verkeerd begrepen hebben.
Dan doe ik wel 32mm, maar ik weet niet of ik de Jagas waterzijdig kan inregelen. Daar gaat al zo weinig water doorheen, is het dan wel nodig? En kan ik met die jaga aansluitsets uberhaupt waterzijdig inregelen?
Ah ik snap het, logisch eigenlijk. Top dank je wel!thoomie schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:25:
[...]
Die Jaga's kan je zeker inregelen. Ze bevatten weinig water, maar er gaat wel potentieel veel water door. Zeker de Jaga pro ventielen kan je uitgebreid inregelen.
Moet je die boost handmatig in de app activeren?Satefan schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:37:
[...]
Goed om te zien dat deze functies beschikbaar komen nu. Vooral de energy usage is zeer welkom ook.
De tapwaterboost is handig om te hebben. Als de zon mooi schijnt kun je nu met een druk op de knop wat extra warm water maken. Het zou daarom handig zijn als de 'Hot Water' tile na aankiezen de daadwerkelijke temperatuur (top & bottom) van het water in het vat weergeeft. Niet wat het ingestelde target is. Op basis daarvan bepaal je of je wil boosten of niet lijkt me.
zou mooi zijn, als je dat kan automatiseren d.m.v. een P1 meter die ziet of de PV levert aan het net.teacher schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:47:
Ja, bij "warm water" zit nu een extra knop.
Met een gewone boiler kan dat wel.
Mijn Remeha eTwist heeft hetzelfde probleem...Fresnel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:59:
[...]
Is dat het probleem dat de T6 af en toe geen temperaturen doorstuurt en de WeHeat "-1 " aangeeft voor de kamertemperatuur ?
Zie je dan ook OT communicatiefout op de display van de kamerthermostaat?Jpiek schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
Mijn Remeha eTwist heeft hetzelfde probleem...
Mijn Honeywell round modulation geen last van.
[ Voor 14% gewijzigd door RNacoustics op 11-10-2025 14:57 ]
1. Ik zie regelmatig in de app de melding 'geen internetverbinding':
:strip_exif()/f/image/1ALYmkghQhftjhldfbJzmH3n.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar slaat dit op? Ik heb zelf prima internetverbinding.
2. Ik heb de Flint op OT staan. Huis bevat combi van radiatoren en vloerverwarming. Staat ingesteld op 20 graden maar hij gaat door naar 20,5 graden en hij blijft doordraaien. Waarom doet de Flint dit?
Mijn verhaal was vooral bedoeld als advies hier, op basis van wat ik het afgelopen stookseizoen heb gezien bij onze Sparrow.Fresnel schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:49:
Dank voor je inzicht Kirvis. Maar ik weet niet of het helemaal klopt.
Ik kijk vooral naar thermostaatsturing. Mijn thermostaat geeft een gevraagde watertemperatuur aan. Ik dacht dat de WP daar op stuurde. (Het probleem is dat zowel de thermostaat als de WP proberen vooruit te kijken en adaptief zijn, twee kapiteins op een schip is natuurlijk niet altijd handig).
Ik zie ook dat de WP terugregelt zodra de watertemp de gevraagde watertemperatuur overschrijdt. Maar door de 'intelligentie' soms wat vroeger, soms wat later. De huiskamertemp is dan vaak nog ongewijzigd.
Overigens ik heb me ook het hoofd gebroken over de verschillende watertemperaturen. Water in en water uit (bij de dakunit begrijp ik). Temp huis-in snap ik ook, gemeten na de binnenunit voor het water de 'radiatoren' ingaat. Omdat ik vrij lange toevoerleidingen heb (buiten) was ik benieuwd naar het verlies. Dat leek erg groot en ik kreeg er maar niet de vinger achter. Maar toen ik wat probeerde met koelen, bleek de temperatuur huis-in altijd ook een graad lager dan de temp-uit (dakunit). Het lijkt me sterk dat de koel-aanvoerleiding in een hete zomer warmte verliest. Dus is mijn huis-in sensor standaard blijkbaar ca 1 graad te laag. Ik hoop dat WeHeat de juiste temperaturen gebruikt om te sturen.
Overigens hoop ik niet dat we verzanden in een eindeloos 'ik weet het beter hoe het werkt' ;-) Maar iedereen probeert het te begrijpen natuurlijk.
Wat je zegt, je moet je er ook weer niet te druk om willen maken...
Het advies is om je niet druk te maken over die verschillende temperaturen en de eventuele verschillen die je daarin ziet. Het maakt namelijk niet uit voor een goede werking van het systeem.
De warmtepomp stuurt idd op de gevraagde temperatuur. Die wordt gemeten bij temp huis in, dát is de waar de warmtepomp op stuurt.
Voorbeeld, met OT aansturing.
Stel dat het verschil tussen de temperatuur gemeten in de WP zelf (temp water uit) en de temp huis in extreem groot is: 10 graden verschil. En de door de thermostaat gevraagde temperatuur is 35 graden. Dan moet de WP dus water van 45 graden maken om, met het verschil van 10 graden, op 35 graden uit te komen bij temp huis in.
Als dan blijkt dat het huis veel warmer wordt dan de ingestelde temperatuur op de thermostaat, dan gaat de thermostaat vanzelf water van een lagere temperatuur vragen om de setpoint te bereiken.
De daadwerkelijke temperatuur van het water dat het systeem in gaat maakt dus niks uit.
Let wel: geef je thermostaat wel even wat tijd om te wennen aan het nieuwe systeem als je hem pas net hebt. Zeker als je bent overgestapt van gas.
Nope, ik zie het alleen in de Weheat portal én in de temperatuur die de OTGW meldt. Ongeveer elk uur een dip. De Remeha app geeft keurig een strakke lijn.RNacoustics schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:50:
[...]
Zie je dan ook OT communicatiefout op de display van de kamerthermostaat?
Mijn Honeywell round modulation geen last van.
als de WP op thermostaat draait heeft hij er geen last van. Mijn Homeyflow vooralsnog ook niet, maar die heb ik inmiddels voor de temperatuurmeting toch maar op een andere sensor gezet.
M'n eTwist is dus nu vooral een hele duur schermpje om de temperatuur in te stellen. En ja, een backup voor als de Homey of de OTGW offline gaat..
Het geluidsprobleem met de op AUX aangesloten Wilo pomp die voluit staat te draaien omdat de binnenunit geen PWM signaaluitgang daarvoor heeft is voor een paar euro op te lossen met een XY-LPWM module(tje). Het toerental kan je nu instellen met de duty cycle toetsen en is op het schermpje af te lezen in %. Let op: hoe hoger de duty cycle, hoe langzamer de pomp draait. Ik gebruikte voor de frequentie 700 Hz en voor de duty cycle 20 % en het geluid was weg. Het toerental is perfect in te stellen over het hele bereik van 0 - 100%.Jades schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:21:
[...]
Overigens kwam ik ook deze oplossing tegen: een signaalgenerator XY-LPWM (voor enkele euro's) die die pompsnelheid kan regelen. Interessant maar dan zitten we in de hobbysfeer. Kent iemand deze oplossing of heeft iemand hier ervaring mee?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/IwOTvxgPtrBrDFdlgDBwP9fX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BUKyGjcDB41oNgmtZLMMXOXT.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je de warmtepomp op de stooklijn zet dan houdt ie helemaal geen rekening meer met wat de thermostaat doet. De gevraagd watertemperatuur komt niet meer van de thermostaat, maar van de stooklijn.RayDelft schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:42:
Stooklijn vraag Mijn Sparrow lijkt op OT goed te draaien voor zover we dat met deze buitentemperatuur kunnen vaststellen . Hij volgt netjes de vraag van de Lyric en loopt 1x per dag enkele uurtjes . Ik heb hem uit nieuwsgierigheid op de standaard stooklijn gezet . Sindsdien loopt hij permanent met een ingaand vermogen van ca 400 Watt . Het huis blijft netjes op de gewenste temp . Maar wat nu als ik het te koud vind en ik bijvoorbeeld ( theoretisch) een temp va. 23 graden wil. Doet die Lyric nu helemaal niks meer ? En wordt het een kwestie van alles via de stooklijn inregelen ? Graag jullie uitleg want ik weet niet goed wat de rol van de thermostaat dan nog is .
Veel mensen hier doen het obv hun ervaringen als volgt:
Herfst en lente
In de herfst en de lente, als de zon af en toe het huis nog aardig kan verwarmen, of als je huis nog niet zo veel warmte verliest: gebruik aansturing door je OT thermostaat. Dan gaat de warmtepomp alleen aan wanneer dat nodig is en (als het goed is) weer uit als de juiste temperatuur is bereikt.
LET OP: bij aansturing door een OT thermostaat moet je rekening nog houden met de inleertijd. Als je overgestapt bent van een gasketel of je hebt een hele nieuwe thermostaat, dan heeft ie even wat tijd nodig om te beseffen dat het systeem langzaam en op lage temperatuur werkt.
Winter
In de winter: zet m op de stooklijn en houd goed in de gaten hoe het met de temperatuur in de woonkamer gaat. Wordt het te warm? Tweak dan de stooklijn een beetje naar beneden. Te koud? Iets omhoog. Speel daarbij met de 5 punten die je hebt om m zo optimaal mogelijk in te stellen.
Dat is even wat moeite, maar resulteert als het goed is in een warmtepomp die constant op een laag pitje draait en het heel comfortabel op temperatuur houdt.
Helpt dit?
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.