• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:42
Gameboy schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Als er "boost" staat, moet je BUH dus in boost-modus staan. Bij mij staat er "boost" modus, en is de BUH daadwerkelijk ooit wel eens actief geweest (bij een situatie die ik zelf veroorzaakt had ;) )

Anders kun je dat aan je installateur voorleggen ter controle/verificatie.
Je kunt het ook in het webportal (portal.weheat.nl) zien onder 'installatie'. Bij mij staat deze in backup-stand en staat er ook Inline verwarmingselement (backup): Standby.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:22
Het heeft even geduurd, maar @Weheat heeft nu in ieder geval een melding in de app dat er een netwerkstoring is.

Zou mooi zijn als ze ook vermelden wanneer het opgelost is, want ruim een week voor een storing vind ik al vrij lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcUrUQ_lWlFYSQY-jrHIosr3Agc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bSnOwklvril6666FHxboNg4z.png?f=fotoalbum_large

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:25
Zinloos1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Verder wel heel tevreden over de warmtepomp! Tot nu toe heeft hij niet heel veel aangestaan (voornamelijk voor tapwater) en ik zit nu voor de afgelopen maand op een gemiddelde COP van 4.1. Is er ergens een referentie te vinden van wat anderen in dit seizoen hebben? Want ik heb er totaal geen gevoel bij of dit gaat leiden tot een gemiddelde SCOP van 4.8 als het zo doorzet.
Ik zit ook op die COP. Dat is wel SWW en verwarming gecombineerd. COP van SWW is altijd een stuk lager. In deze periode, waarin je niet of nauwelijks verwarmt, zal SWW je COP naar beneden duwen. Ik zag dan ook op dagen waarop er veel werd verwarmd, maar er nauwelijks SWW werd verbruikt, dat de COP veel hoger was

Als je kijkt naar de grafieken bij ‘Geleverde warmte & koeling’ en je berekent de COP voor alleen verwarming, dan krijg je een ander beeld. Mijn totale COP december 2025-mei 2026 zit dan op 4,1. Voor verwarming zit die op 5,0 en voor SWW op 3,2.

[ Voor 5% gewijzigd door GvNL op 13-05-2026 14:21 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:48
GvNL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Ik zit ook op die COP. Dat is wel SWW en verwarming gecombineerd. COP van SWW is altijd een stuk lager. In deze periode, waarin je niet of nauwelijks verwarmt, zal SWW je COP naar beneden duwen. Ik zag dan ook op dagen waarop er veel werd verwarmd, maar er nauwelijks SWW werd verbruikt, dat de COP veel hoger was

Als je kijkt naar de grafieken bij ‘Geleverde warmte & koeling’ en je berekent de COP voor alleen verwarming, dan krijg je een ander beeld. Mijn totale COP december 2025-mei 2026 zit dan op 4,1. Voor verwarming zit die op 5,0 en voor SWW op 3,2.
Over "afgelopen maand" (daaronder versta ik "april 2026 ;) ) heb ik gerealiseerd:

SWW: COP 4,0
CV: COP 7,8
Totaal: COP 6,7

Berekend aan de hand van de getallen in het overzicht van "Geleverde warmte & koeling".

Dit zijn wel de optimistische getallen uit de Weheat app, die telt een aantal zaken niet mee vziw, zoals het verbruik van de binnenunit en het standby-verbruik van de buitenuit.

Voor de eerste 4 maanden van dit jaar (1 januari t/m 30 april 2026) zijn de getallen:

SWW: COP 3,4
CV: COP 5,2
Totaal: COP 5,0

Maar goed, toch niet gek vind ik!

[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 13-05-2026 15:03 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Pr088
Zinloos1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Kreeg je hier wel bericht van na installatie al of moest je daar ook naar vragen? Ik heb een eerste email ontvangen bij aanmelding dat ik succesvol een referral heb gebruikt waarin ook staat dat ze na installatie in de lucht komen, maar ik heb nog niets gehoord. Het is over vier dagen een maand geleden dat de warmtepomp is geïnstalleerd. Weheat heeft nu volgens mij mijn rekeningnummer ook helemaal niet.

Had er wel al een mailtje aan gewaagd en daar werd gezegd dat een bericht "vanzelf komt en je er niets voor hoeft te doen"

Verder wel heel tevreden over de warmtepomp! Tot nu toe heeft hij niet heel veel aangestaan (voornamelijk voor tapwater) en ik zit nu voor de afgelopen maand op een gemiddelde COP van 4.1. Is er ergens een referentie te vinden van wat anderen in dit seizoen hebben? Want ik heb er totaal geen gevoel bij of dit gaat leiden tot een gemiddelde SCOP van 4.8 als het zo doorzet.
Referral kan een tijdje duren was mijn ervaring. Mocht het na 3 maand ofzo nog niet werken, dan even een mailtje sturen naar Weheat.

Een referentie per seizoen ben ik nu aan het opbouwen (hier sinds 31 okt 2025). Ik draai nu op verwarming rond de COP 6 (vanochtend). Ik zie dat naarmate de verwarming minder draait de COP's weer wat teruglopen omdat warm water maken (sww-run) op een lagere COP draait dan verwarming. Immers: warmer water maken kost meer energie. COP in 2025 (nov-dec) was 4,6. Dit jaar ligt de COP bij mij lager omdat januari en februari rond de 3,5 draaiden. Afgelopen twee maanden 4,6-4,7.
Dus ik zit ietsje hoger dan jij.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:41
Vandaag gedraagt mijn wekelijkse legionella run zich vreemd.

Deze start altijd om 13:00, nu om 13:48 afgebroken om weer te gaan verwarmen. Echter 5 minuten later om 13:53 gaat de run weer verder. En om 14:39 stopt deze weer om te gaan verwarmen. Boiler tot nu toe pas opgewarmd tot 52.5 graden.

Begon met 52 boven en 39 onder. Normaal doet hij dit altijd in 1x tot de 64 graden.

Iemand dit eerder meegemaakt?

Edit: na 25 minuten is hij om 15:23 weer verder gegaan met de run.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroendh op 13-05-2026 15:34 ]

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:48
Mijn warmtepomp is weer online gekomen vandaag. Dus hopelijk bij de anderen ook waar deze ook offline was. (Regio Apeldoorn hier)

Ook even een update, een tijdje terug (ik kan de post zo niet meer terug vinden) was er even iets over 1Komma5, dat zij Weheat wel zouden aansturen. Ik zit dus bij 1K5 en nee dit doen ze niet; het is een beetje zoals anderen het hier ook hebben maar dan via HA. Ik kon het eerst niet helemaal testen omdat ik nog geen 3 fase had, maar dat heb ik nu dus een kleine week.
Wat mijn systeem (of eigenlijk beter gezegd, hun systeem) doet is het leren van mijn patroon. Ik heb zelf ingesteld dat hij bv. een warm water run altijd doet op 13.00 uur (prijs ongeveer het laagst) En verder weet het systeem ongeveer wanneer hij stroom nodig heeft omdat ik op de stooklijn draai. Het systeem van 1k5 houdt rekening met de laagste stroomprijzen e.d. buitentemperatuur en zonlicht. Zoals afgelopen nacht zorgt hij dat mijn accu genoeg vol zit, en voedt daarmee, op de dure momenten, mijn warmtepomp en huishouden. Dit is dus niet specifiek Weheat (hoewel zij wel installateur zijn). Ook moet ik verder gewoon alles instellen via de Weheat app.
Dit voor degenen die ook aan het oriënteren zijn.

• Pr088
RobbieT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:52:
Het heeft even geduurd, maar @Weheat heeft nu in ieder geval een melding in de app dat er een netwerkstoring is.

Zou mooi zijn als ze ook vermelden wanneer het opgelost is, want ruim een week voor een storing vind ik al vrij lang.

[Afbeelding]
Echt gek dat het zo lang duurt. Bij mij is die storing enkele uren geweest. Daarna opgelost en nooit weer verbinding verloren. Dus ik ben wel benieuwd of jij de (ongelukkige) uitzondering bent, of dat er veel meer users zijn met deze problemen. Balen man.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:53
Floris112 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Alles kost veel geld. Daarom zijn er gelukkig goede financieringen en subsidies beschikbaar. Zolang de besparing groter is dan de 1,7% rente (lager dan inflatie) van de duurzaamheidslening (tot 25k lenen) via de gemeente is, is het een no-brainer. Verzamelinkomen onder de 60k, dan is 0% rente mogelijk via: https://www.warmtefonds.nl/.

Totaaloverzicht van alle subsidies en financieringen via de overheid/semi-overheid: https://regionaalenergieloket.nl/
Hmmm, die 1,7% is niet in elke gemeente... Niet in de Gemeente Den Haag in ieder geval.
Lening via warmtefonds kom ik op 2,68% uit (inkomen hoger dan 60K).

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03:38
Offline meldingen

Ik heb vanmorgen support gebeld. Naar aanleiding daarvan is iedereen nu op de hoogte.

Offline instellingen doen voor installateurs wordt meegenomen in toekomstige hardware updates

[ Voor 4% gewijzigd door martijnn2 op 13-05-2026 16:38 ]

• TBtweakers
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-05 16:36
edddy schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:54:
Ik heb een offerte gekregen voor een Weheat Sparrow met 300L boiler en 50L buffervat. Mijn woning heeft nu stadsverwarming (in de meterkast), maar die wil ik laten verwijderen. De warmtepomp komt buiten en wordt via de kruipruimte aangesloten.

Het voorstel is om op zolder de boiler, het buffervat en het expansievat te plaatsen. Daar zijn aansluitingen voor koud water en een warmwateraansluiting (ooit bedoeld voor de wasmachine). Volgens de verkoper kan de boiler op zolder worden verwarmd door de warmtepomp beneden (via dezelfde leiding), maar de uitleg hierover was niet duidelijk. Die leiding wordt momenteel ook gebruikt voor de kranen en douche.

Vraag:
Is dit een logische opstelling en kan dit goed werken, zeker als er maar één aanvoer naar boven lijkt te gaan?
@edddy Mag ik vragen hoe hoog de offerte was (mag ook via PM)?

• Pr088
edddy schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:54:
Ik heb een offerte gekregen voor een Weheat Sparrow met 300L boiler en 50L buffervat. Mijn woning heeft nu stadsverwarming (in de meterkast), maar die wil ik laten verwijderen. De warmtepomp komt buiten en wordt via de kruipruimte aangesloten.

Het voorstel is om op zolder de boiler, het buffervat en het expansievat te plaatsen. Daar zijn aansluitingen voor koud water en een warmwateraansluiting (ooit bedoeld voor de wasmachine). Volgens de verkoper kan de boiler op zolder worden verwarmd door de warmtepomp beneden (via dezelfde leiding), maar de uitleg hierover was niet duidelijk. Die leiding wordt momenteel ook gebruikt voor de kranen en douche.

Vraag:
Is dit een logische opstelling en kan dit goed werken, zeker als er maar één aanvoer naar boven lijkt te gaan?
Tja, wat is logisch... Je wilt -over het algemeen- zo kort mogelijk leidingen of zo weinig mogelijk leidingen verplaatsen. Je boilervat voor douchen wordt gekoppeld aan je koud waterleiding (onderkant van het boilervat) en gevuld. Vervolgens warmt je warmtepomp via een warmtewisselaar in je boilervat het water. Het warme water in het boilervat gaat aan de bovenkant eruit je warm waterleiding in. Het douchewater gaat dus door het vat heen, maar niet door je warmtepomp. Plaats van de opstelling is natuurlijk ook afhankelijk van de ruimte in je woning.
Dit kan goed werken (als het goed wordt geïnstalleerd).

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
martijnn2 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:35:
Offline instellingen doen voor installateurs wordt meegenomen in toekomstige hardware updates
Ben benieuwd of wij als eigenaar(!) dat straks ook kunnen, desnoods via de lang verwachte Weheat Thermostaat.

Zit er niet op te wachten om mijn installateur lastig te moeten vallen en vragen of hij langs wilt komen om mijn SWW temperatuur te wijzigen. Gok dat installeurs ook niet zitten te wachten om bij een netwerk storing tig adressen langs te rijden.

[ Voor 37% gewijzigd door Caayn op 13-05-2026 19:53 ]

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:44

Barca

In Search Of Sunrise

JeroenVerweij schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Nope, die meter is toch echt 2 din breed. Kijk maar in mijn kast:

[Afbeelding]
Ik ben nog steeds aan het puzzelen naar een goede optie want ik wil graag het verbruik van de WeHeat meten, maar heb simpelweg gewoon geen plek meer voor een HomeWizard KwH meter 1-fase (want 2 plekken nodig dinrail) en dit is al de extra kast ter voorbereiding op de toekomst ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX_odxODhkPRQZCj0-Oom7vivGA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADfXBP23hd8cotntJavhPF0J.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik begrijp dat de Sparrow ook zijn eigen verbruik meet intern en deze doorstuurt dit naar de WeHeat app. Maar is die data dan onbetrouwbaar of iets dergelijks of mis ik iets?

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:15
Barca schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:59:
[...]

Ik ben nog steeds aan het puzzelen naar een goede optie want ik wil graag het verbruik van de WeHeat meten, maar heb simpelweg gewoon geen plek meer voor een HomeWizard KwH meter 1-fase (want 2 plekken nodig dinrail) en dit is al de extra kast ter voorbereiding op de toekomst ;)

[Afbeelding]

Ik begrijp dat de Sparrow ook zijn eigen verbruik meet intern en deze doorstuurt dit naar de WeHeat app. Maar is die data dan onbetrouwbaar of iets dergelijks of mis ik iets?
Ik heb er een Hager miniverdeelkastje naastgezet met twee kWh-meters voor de binnen- en buitenunit. Functioneert en ziet er prima professioneel uit.
kWh-meter voor de binnenunit zou ik - achteraf gezien - nu niet meer doen. Maar hij zit er nu eenmaal al in.
De buitenunit is best wel eens offline geweest waardoor WeHeat geen energieverbruik rapporteerde. Rond de jaarwisseling en een paar maanden daarna was er zelfs helemaal geen energieverbruik meer beschikbaar via de API. Nu gelukkig gefixt door WeHeat in de API. Toen was ik wel blij met de kWh-meter(s).

https://www.elektramat.nl/hager-miniverdeler-1-rij-6-modules-146x180-mm-gd106e/

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

AlteKiet schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Ik heb er een Hager miniverdeelkastje naastgezet met twee kWh-meters voor de binnen- en buitenunit. Functioneert en ziet er prima professioneel uit.
kWh-meter voor de binnenunit zou ik - achteraf gezien - nu niet meer doen. Maar hij zit er nu eenmaal al in.
De buitenunit is best wel eens offline geweest waardoor WeHeat geen energieverbruik rapporteerde. Rond de jaarwisseling en een paar maanden daarna was er zelfs helemaal geen energieverbruik meer beschikbaar via de API. Nu gelukkig gefixt door WeHeat in de API. Toen was ik wel blij met de kWh-meter(s).

https://www.elektramat.nl/hager-miniverdeler-1-rij-6-modules-146x180-mm-gd106e/
Allright! Maar de stroomverbruik data staat dus wel in de WeHeat app en als die gewoon werkt zoals het zou moeten is die data zo goed als gelijk aan de kwh meter data?

• AlteKiet
Barca schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:22:
[...]

Allright! Maar de stroomverbruik data staat dus wel in de WeHeat app en als die gewoon werkt zoals het zou moeten is die data zo goed als gelijk aan de kwh meter data?
Als het gewoon werkt, is het vrijwel gelijk, inderdaad.
WeHeat rapporteert het standby-gebruik ook. Tijdens een 'run' registreert de kWh-meter tot zo'n 5% méér dan WeHeat rapporteert... (wisselend tussen de 0-5% verschil, dus. Als er verschil is, zit WeHeat altijd lager)

[ Voor 8% gewijzigd door AlteKiet op 13-05-2026 18:30 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
Offline meldingen

Ik heb vanmorgen support gebeld. Naar aanleiding daarvan is iedereen nu op de hoogte.

Dan moet je installateur wel fysiek bij het apparaat in de buurt/verbonden zijn lijkt mij.

• RobbieT
Offline meldingen

Je zegt hardware updates, dan is de vraag wat ze voor bestaande eigenaren gaan doen om diezelfde mogelijkheden te krijgen.

Ik zou best een board willen vervangen om daarmee lokale toegang tot het systeem te kunnen krijgen.

• martijnn2
STIMPPYYY schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Dan moet je installateur wel fysiek bij het apparaat in de buurt/verbonden zijn lijkt mij.
Klopt

• martijnn2
RobbieT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:02:
[...]
In principe voor installateurs wat ik begrijp

Je zegt hardware updates, dan is de vraag wat ze voor bestaande eigenaren gaan doen om diezelfde mogelijkheden te krijgen.

Ik zou best een board willen vervangen om daarmee lokale toegang tot het systeem te kunnen krijgen.
Met name voor storingen is toegang voor de installateur essentieel om adequaat te handelen

[ Voor 10% gewijzigd door martijnn2 op 13-05-2026 20:21 ]

• RobbieT
martijnn2 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:06:
[...]

Met name voor storingen is toegang voor de installateur essentieel om adequaat te handelen
Die zijn nu natuurlijk net zo blind als de eigenaren zelf, kunnen ook niet goed diagnose stellen als het kreng niet online is.

Met de kennis van nu weet ik niet of ik weer een warmtepomp zou kiezen die niet eens een lokaal bedieningspaneel heeft zoals de meeste CV-ketels waar je in ieder geval instellingen mee kan wijzigen en basis diagnose mee kan doen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:45
RobbieT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:40:
[...]

Die zijn nu natuurlijk net zo blind als de eigenaren zelf, kunnen ook niet goed diagnose stellen als het kreng niet online is.

Met de kennis van nu weet ik niet of ik weer een warmtepomp zou kiezen die niet eens een lokaal bedieningspaneel heeft zoals de meeste CV-ketels waar je in ieder geval instellingen mee kan wijzigen en basis diagnose mee kan doen.
Daarom altijd eerst inlezen en dan pas kopen. Voor zover ik weet hebben alle andere merken WP's gewoon de mogelijkheid lokaal de boel in te regelen.

Ik verbaas me ook wel over het feit dat zoveel mensen hier klakkeloos dat Intelligence willen gaan gebruiken en daarnaar uitkijken. Hoe ga je dat ooit goed laten functioneren zonder dat je de wensen van de gebruiker kent (gewenste binnentemperatuur en wanneer), hoeveel zonnepanelen heeft iemand, heeft hij (zeker in 2027) een batterij, wanneer is iemand op vakantie, heeft hij een EV, wanneer draait de wasmachine/vaatwasser zodat voeding vanuit zonnepanelen niet wordt overschreden en je alsnog van net afneemt, heeft iemand vast contract of dynamisch etc etc. Al deze variabelen en vast nog meer bepalen wanneer je het best kan stoken en hoe hoog. HEMS alleen voor een boiler verwarmen is geen rocketscience. Er zijn al merken die het laatste doen.

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:09
Mijn op 8 maart geplaatste Flint (solo opstelling) was ook offline sinds 6 mei 21u. De data in HA flatlined vanaf dan. Toevallig toen we een paar dagen weg waren en ik net de temp op 16 gezet had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfKVcxB9FfScbHooaZgyXh5DV1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GPa4kcVT6NZxXau92RwaZym.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had het gisteren pas door. Toen even getest of de stroom het nog wel deed en meteen een Shelly Gen4 Mini er tussen gezet.

Toen zag ik vanmorgen ineens tóch een run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTnuWbg7QHl5DiSKYMnq_YgV21w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Je9SDeJyxQhB8rjhXcb8YiK3.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur had op mijn verzoek even gekeken en zag dat er nog 4 pompen offline waren in hun customer base. Regio Amersfoort. Pomp is bij mij nog steeds offline!

• Ronnie27
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21:16
basset schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Ja, das ook weer een politiek hoogstandje om mensen te vernieling in te dwingen.

Ik zag op youtube een video,, dat (ketel klets?) In een kwa inhoud verglijkbaar huis (400m3) , met de flint in een solo opstelling gewoon het huis warm kan houden met de flint, zonder dat de ketel mee moet doen.

Het is gewoon best lastig om de juiste keuze te maken, zonder dat je veel te veel; geld uitgeeft. Bij 700-800 kuub gas wat wij verbruiken aan stoken, is op papier de Flint toch echt de beste keuze. Zelfs als we FE gaan (hoewel ik een losse WPB wil toepassen ipv de Flint FE te maken, zodat we 2 losse systemen hebben.

Ik steek dan liever die extra euro's in T22/T33 ECA radiatoren om boven de warmteafgifte te verhogen. Want dat is ook nog wel een zorgenkindje.
Hier ook een Flint en denk er precies hetzelfde als jou erover. Mocht het echt koud worden, heb ik nog een airco die mee kan helpen. Onze cv is 18 jaar oud en gaat over een jaartje denk ik de deur uit. Tapwater wil ik dan met een (warmtepomp) boiler gaan verwarmen. Hier ook een gasverbruik die 750m3 was. De Flint houd mijn huis zonder cv ondersteuning warm. Alleen radiatoren..

• RobbieT
MotorBeast schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Daarom altijd eerst inlezen en dan pas kopen. Voor zover ik weet hebben alle andere merken WP's gewoon de mogelijkheid lokaal de boel in te regelen.
Ik heb aardig wat tijjd gestoken om me in te lezen.

Daar kwam uit dat je in 2026 in ieder geval geen R32 meer wil hebben, dus R290.

Begin dit jaar was de keuze dan nog aardig beperkt, Vaillant had iets, Remeha had de nieuwe serie toen net wel of niet uitgebracht.

Veel van die andere merken doen überhaupt nog niks qua integratie met zonnepanelen en dergelijke en hebben vaak niet eens een mogelijkheid om ze aan te sluiten.

Op veel vlakken kwam Weheat er goed uit, dat dit zo'n issue zou worden is achteraf gezien een oversight van mijn kant.

Misschien dat Quatt een alternatief had kunnen zijn,

Maar goed, als je alles van tevoren weet.

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:09
Bij mij is het WeHeat geworden omdat het zo’n tof bedrijf en mensen zijn (Tweakers open dag bezocht 2 jaar geleden), ik ze vertrouw en het gewoon best scherp geprijsd is. De 4G is super slim “voor de meeste mensen”, en dan vóóral omdat het dan nooit aan WiFi ligt als iets niet werkt (leuke timing, dit schrijvende met offline pomp :+ ) en ze wel kunnen blijven optimaliseren. Eigenlijk was de software een paar jaar terug nog niet af genoeg voor local only. Ook handig omdat dan niet elke installateur óók IT’er hoeft te zijn om de boel goed in te regelen. Dat ontzorgt WeHeat helemaal.

En als je aan de knoppen gaat zitten (ipv readonly vanuit WeHeat) met bv een Heisamon dan kan je ook dingen echt stuk maken misschien?

Het enige dat ik jammer vind is dat ik niet zelf de installatie parameters kan veranderen als ik tóch een SWW boiler aan m’n Solo wil toevoegen bijvoorbeeld, en dit dus altijd via (vaste) installateur moet.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:45
@RobbieT Alle merken hebben voordelen en nadelen. Zal wel goed komen met die cloud.

• Pr088
[...]

[Afbeelding]

Die data is betrouwbaar genoeg (vind ik). In de beginfase hebben Tweakers het wel eens tegenover elkaar gezet, maar het wijkt nauwelijks af, behalve dat WeHeat geen standbyverbruik meet. Je COP is dus ietsje gunstiger volgens Weheat.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Als je deze kast nou vervangt voor een HLD33 dan heb je 2x zoveel ruimte (en als ik het een beetje inschat op de foto heb je boven en onder daar nog wel ruimte voor.

(Ook wel wat vragen bij deze kast trouwens, want wat is de dikte van de aanvoer bij al die potentiele belasting in deze kast? Ik neem aan dat alle uitgeschakelde groepen ook nog niet aangesloten zijn)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Aiolos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:27:
[...]

Als je deze kast nou vervangt voor een HLD33 dan heb je 2x zoveel ruimte (en als ik het een beetje inschat op de foto heb je boven en onder daar nog wel ruimte voor.

(Ook wel wat vragen bij deze kast trouwens, want wat is de dikte van de aanvoer bij al die potentiele belasting in deze kast? Ik neem aan dat alle uitgeschakelde groepen ook nog niet aangesloten zijn)
Geen idee qua dikte aanvoer dat heeft de electricien gedaan die heeft vanaf deze de boel (plaatje onder) 3 fase richting de uitbreiding gebracht. Hij is net nieuw dus nu al vervangen zie ik niet echt zitten. :D Maar die electricien is geen beunhaas dat weet ik wel heel erg zeker ;) De nieuwe groepen hebben dus wel aanvoer maar nog geen uitvoer. Nog geen laadpaal, warmtepomp is onderweg en die groep ernaast wordt voor de booster. Keuken wordt na verbouwing groter vermogen inductie. Er komt ook nog een airco bij en een Quooker die gaan op de oude dubbele groep van de oude inductie qua plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfht8GhfCLoUxMOO53sIuDwNT48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3PKr2oL7RITIEH1tHf8Snsz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Barca op 13-05-2026 23:39 ]

• AlteKiet
Pr088 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:41:
[...]

Die data is betrouwbaar genoeg (vind ik). In de beginfase hebben Tweakers het wel eens tegenover elkaar gezet, maar het wijkt nauwelijks af, behalve dat WeHeat geen standbyverbruik meet. Je COP is dus ietsje gunstiger volgens Weheat.
Wat ik probeerde te zeggen is dat WeHeat tegenwoordig juist wél het standby-verbruik rapporteert.
In de linker run zie je dat mijn kWh-meter ongeveer 100W meer weergeeft dan WeHeat.
Tijdens de rechter run is de Blackbird p80 offline (blauwe lijn) en rapporteert niets. De kWh-meter (geel) blijft uiteraard gewoon meten.

Niet echt 100% betrouwbaar, dus. Van 25 februari t/m 8 april 2026 was er sowieso geen 'power input' beschikbaar via WeHeat vanwege intern gesleutel aan de API. Wie zal het zeggen of dat eenmalig was...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uphqnTYB9Axa1VWy4_mbB5fNXsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vu1NielZUKKhKB4NcB6Nv72e.png?f=fotoalbum_large

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Barca schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:32:
[...]

Geen idee qua dikte aanvoer dat heeft de electricien gedaan die heeft vanaf deze de boel 3 fase richting de uitbreiding gebracht. Hij is net nieuw dus nu al vervangen zie ik niet echt zitten. :D Maar die electricien is geen beunhaas dat weet ik wel heel erg zeker ;) De nieuwe groepen hebben dus wel aanvoer maar nog geen uitvoer. Nog geen laadpaal, warmtepomp is onderweg en die groep ernaast is voor de booster. Keuken wordt na verbouwing groter vermogen inductie. Er komt ook nog een airco bij en een Quooker die gaan op de oude dubbele groep van de oude inductie qua plek.

[Afbeelding]
Net nieuw en al te klein voordat ie in gebruik is: dan heb je dus een te kleine geplaatst he.

Maar waar zit die uitbreiding dan? Binnen armlengte van deze kast?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Aiolos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Net nieuw en al te klein voordat ie in gebruik is: dan heb je dus een te kleine geplaatst he.

Maar waar zit die uitbreiding dan? Binnen armlengte van deze kast?
Te klein omdat ik niet voorzien had dat een Homewizard kwh meter 2 plekken inneemt. Sterker nog ik had er eerder niet aan gedacht. Verder is alles prima. Extra kastje zit aan de linker zijkant van de meterkast naast de hoofd groepen. Dus ja vlak ernaast.

[ Voor 6% gewijzigd door Barca op 13-05-2026 23:44 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01:05
MotorBeast schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Ik verbaas me ook wel over het feit dat zoveel mensen hier klakkeloos dat Intelligence willen gaan gebruiken en daarnaar uitkijken. Hoe ga je dat ooit goed laten functioneren zonder dat je de wensen van de gebruiker kent (gewenste binnentemperatuur en wanneer), hoeveel zonnepanelen heeft iemand, heeft hij (zeker in 2027) een batterij, wanneer is iemand op vakantie, heeft hij een EV, wanneer draait de wasmachine/vaatwasser zodat voeding vanuit zonnepanelen niet wordt overschreden en je alsnog van net afneemt, heeft iemand vast contract of dynamisch etc etc. Al deze variabelen en vast nog meer bepalen wanneer je het best kan stoken en hoe hoog. HEMS alleen voor een boiler verwarmen is geen rocketscience. Er zijn al merken die het laatste doen.
Beetje kort door de bocht.

Volgens mij is het bedacht om op tactische momenten te gaan verwarmen. In het begin alleen tapwater maar en later ook CV water. Je kunt niet verwachten van een warmtepomp fabrikant dat die met alle randzaken die jij noemt rekening houdt. Al het andere elektrische moet je zelf op orde hebben met energie systemen, domotica of zelf op het juiste moment de vaatwasser aanzetten of een schema instellen op je laadpaal.

De warmtepomp heeft maar 1 doel en dat is het verwarmen van water. Met het slimme systeem wat ze uitrollen zou de warmtepomp met een dynamisch contract dus niet in de piek uren een legionella run doen maar iets eerder of later afhankelijk van de stroomprijs.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:25
Gameboy schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Over "afgelopen maand" (daaronder versta ik "april 2026 ;) ) heb ik gerealiseerd:

SWW: COP 4,0
CV: COP 7,8
Totaal: COP 6,7

Berekend aan de hand van de getallen in het overzicht van "Geleverde warmte & koeling".

Dit zijn wel de optimistische getallen uit de Weheat app, die telt een aantal zaken niet mee vziw, zoals het verbruik van de binnenunit en het standby-verbruik van de buitenuit.

Voor de eerste 4 maanden van dit jaar (1 januari t/m 30 april 2026) zijn de getallen:

SWW: COP 3,4
CV: COP 5,2
Totaal: COP 5,0

Maar goed, toch niet gek vind ik!
Dat zijn hele mooie cijfers! Op wat voor temperaturen stook je?
Pagina: 1 ... 200 201 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.