• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:30
Gameboy schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Als er "boost" staat, moet je BUH dus in boost-modus staan. Bij mij staat er "boost" modus, en is de BUH daadwerkelijk ooit wel eens actief geweest (bij een situatie die ik zelf veroorzaakt had ;) )

Anders kun je dat aan je installateur voorleggen ter controle/verificatie.
Je kunt het ook in het webportal (portal.weheat.nl) zien onder 'installatie'. Bij mij staat deze in backup-stand en staat er ook Inline verwarmingselement (backup): Standby.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:02
Het heeft even geduurd, maar @Weheat heeft nu in ieder geval een melding in de app dat er een netwerkstoring is.

Zou mooi zijn als ze ook vermelden wanneer het opgelost is, want ruim een week voor een storing vind ik al vrij lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcUrUQ_lWlFYSQY-jrHIosr3Agc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bSnOwklvril6666FHxboNg4z.png?f=fotoalbum_large

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-09 10:01
Zinloos1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Verder wel heel tevreden over de warmtepomp! Tot nu toe heeft hij niet heel veel aangestaan (voornamelijk voor tapwater) en ik zit nu voor de afgelopen maand op een gemiddelde COP van 4.1. Is er ergens een referentie te vinden van wat anderen in dit seizoen hebben? Want ik heb er totaal geen gevoel bij of dit gaat leiden tot een gemiddelde SCOP van 4.8 als het zo doorzet.
Ik zit ook op die COP. Dat is wel SWW en verwarming gecombineerd. COP van SWW is altijd een stuk lager. In deze periode, waarin je niet of nauwelijks verwarmt, zal SWW je COP naar beneden duwen. Ik zag dan ook op dagen waarop er veel werd verwarmd, maar er nauwelijks SWW werd verbruikt, dat de COP veel hoger was

Als je kijkt naar de grafieken bij ‘Geleverde warmte & koeling’ en je berekent de COP voor alleen verwarming, dan krijg je een ander beeld. Mijn totale COP december 2025-mei 2026 zit dan op 4,1. Voor verwarming zit die op 5,0 en voor SWW op 3,2.

[ Voor 5% gewijzigd door GvNL op 13-05-2026 14:21 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:22
GvNL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Ik zit ook op die COP. Dat is wel SWW en verwarming gecombineerd. COP van SWW is altijd een stuk lager. In deze periode, waarin je niet of nauwelijks verwarmt, zal SWW je COP naar beneden duwen. Ik zag dan ook op dagen waarop er veel werd verwarmd, maar er nauwelijks SWW werd verbruikt, dat de COP veel hoger was

Als je kijkt naar de grafieken bij ‘Geleverde warmte & koeling’ en je berekent de COP voor alleen verwarming, dan krijg je een ander beeld. Mijn totale COP december 2025-mei 2026 zit dan op 4,1. Voor verwarming zit die op 5,0 en voor SWW op 3,2.
Over "afgelopen maand" (daaronder versta ik "april 2026 ;) ) heb ik gerealiseerd:

SWW: COP 4,0
CV: COP 7,8
Totaal: COP 6,7

Berekend aan de hand van de getallen in het overzicht van "Geleverde warmte & koeling".

Dit zijn wel de optimistische getallen uit de Weheat app, die telt een aantal zaken niet mee vziw, zoals het verbruik van de binnenunit en het standby-verbruik van de buitenuit.

Voor de eerste 4 maanden van dit jaar (1 januari t/m 30 april 2026) zijn de getallen:

SWW: COP 3,4
CV: COP 5,2
Totaal: COP 5,0

Maar goed, toch niet gek vind ik!

[ Voor 5% gewijzigd door Gameboy op 13-05-2026 15:03 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Pr088
[...]

Kreeg je hier wel bericht van na installatie al of moest je daar ook naar vragen? Ik heb een eerste email ontvangen bij aanmelding dat ik succesvol een referral heb gebruikt waarin ook staat dat ze na installatie in de lucht komen, maar ik heb nog niets gehoord. Het is over vier dagen een maand geleden dat de warmtepomp is geïnstalleerd. Weheat heeft nu volgens mij mijn rekeningnummer ook helemaal niet.

Had er wel al een mailtje aan gewaagd en daar werd gezegd dat een bericht "vanzelf komt en je er niets voor hoeft te doen"

Verder wel heel tevreden over de warmtepomp! Tot nu toe heeft hij niet heel veel aangestaan (voornamelijk voor tapwater) en ik zit nu voor de afgelopen maand op een gemiddelde COP van 4.1. Is er ergens een referentie te vinden van wat anderen in dit seizoen hebben? Want ik heb er totaal geen gevoel bij of dit gaat leiden tot een gemiddelde SCOP van 4.8 als het zo doorzet.
Referral kan een tijdje duren was mijn ervaring. Mocht het na 3 maand ofzo nog niet werken, dan even een mailtje sturen naar Weheat.

Een referentie per seizoen ben ik nu aan het opbouwen (hier sinds 31 okt 2025). Ik draai nu op verwarming rond de COP 6 (vanochtend). Ik zie dat naarmate de verwarming minder draait de COP's weer wat teruglopen omdat warm water maken (sww-run) op een lagere COP draait dan verwarming. Immers: warmer water maken kost meer energie. COP in 2025 (nov-dec) was 4,6. Dit jaar ligt de COP bij mij lager omdat januari en februari rond de 3,5 draaiden. Afgelopen twee maanden 4,6-4,7.
Dus ik zit ietsje hoger dan jij.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:47
Vandaag gedraagt mijn wekelijkse legionella run zich vreemd.

Deze start altijd om 13:00, nu om 13:48 afgebroken om weer te gaan verwarmen. Echter 5 minuten later om 13:53 gaat de run weer verder. En om 14:39 stopt deze weer om te gaan verwarmen. Boiler tot nu toe pas opgewarmd tot 52.5 graden.

Begon met 52 boven en 39 onder. Normaal doet hij dit altijd in 1x tot de 64 graden.

Iemand dit eerder meegemaakt?

Edit: na 25 minuten is hij om 15:23 weer verder gegaan met de run.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroendh op 13-05-2026 15:34 ]

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:18
Mijn warmtepomp is weer online gekomen vandaag. Dus hopelijk bij de anderen ook waar deze ook offline was. (Regio Apeldoorn hier)

Ook even een update, een tijdje terug (ik kan de post zo niet meer terug vinden) was er even iets over 1Komma5, dat zij Weheat wel zouden aansturen. Ik zit dus bij 1K5 en nee dit doen ze niet; het is een beetje zoals anderen het hier ook hebben maar dan via HA. Ik kon het eerst niet helemaal testen omdat ik nog geen 3 fase had, maar dat heb ik nu dus een kleine week.
Wat mijn systeem (of eigenlijk beter gezegd, hun systeem) doet is het leren van mijn patroon. Ik heb zelf ingesteld dat hij bv. een warm water run altijd doet op 13.00 uur (prijs ongeveer het laagst) En verder weet het systeem ongeveer wanneer hij stroom nodig heeft omdat ik op de stooklijn draai. Het systeem van 1k5 houdt rekening met de laagste stroomprijzen e.d. buitentemperatuur en zonlicht. Zoals afgelopen nacht zorgt hij dat mijn accu genoeg vol zit, en voedt daarmee, op de dure momenten, mijn warmtepomp en huishouden. Dit is dus niet specifiek Weheat (hoewel zij wel installateur zijn). Ook moet ik verder gewoon alles instellen via de Weheat app.
Dit voor degenen die ook aan het oriënteren zijn.

• Pr088
RobbieT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:52:
Het heeft even geduurd, maar @Weheat heeft nu in ieder geval een melding in de app dat er een netwerkstoring is.

Zou mooi zijn als ze ook vermelden wanneer het opgelost is, want ruim een week voor een storing vind ik al vrij lang.

[Afbeelding]
Echt gek dat het zo lang duurt. Bij mij is die storing enkele uren geweest. Daarna opgelost en nooit weer verbinding verloren. Dus ik ben wel benieuwd of jij de (ongelukkige) uitzondering bent, of dat er veel meer users zijn met deze problemen. Balen man.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Floris112 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Alles kost veel geld. Daarom zijn er gelukkig goede financieringen en subsidies beschikbaar. Zolang de besparing groter is dan de 1,7% rente (lager dan inflatie) van de duurzaamheidslening (tot 25k lenen) via de gemeente is, is het een no-brainer. Verzamelinkomen onder de 60k, dan is 0% rente mogelijk via: https://www.warmtefonds.nl/.

Totaaloverzicht van alle subsidies en financieringen via de overheid/semi-overheid: https://regionaalenergieloket.nl/
Hmmm, die 1,7% is niet in elke gemeente... Niet in de Gemeente Den Haag in ieder geval.
Lening via warmtefonds kom ik op 2,68% uit (inkomen hoger dan 60K).

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
Offline meldingen

Ik heb vanmorgen support gebeld. Naar aanleiding daarvan is iedereen nu op de hoogte.

Offline instellingen doen voor installateurs wordt meegenomen in toekomstige hardware updates

[ Voor 4% gewijzigd door martijnn2 op 13-05-2026 16:38 ]

• TBtweakers
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-07 21:28
edddy schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:54:
Ik heb een offerte gekregen voor een Weheat Sparrow met 300L boiler en 50L buffervat. Mijn woning heeft nu stadsverwarming (in de meterkast), maar die wil ik laten verwijderen. De warmtepomp komt buiten en wordt via de kruipruimte aangesloten.

Het voorstel is om op zolder de boiler, het buffervat en het expansievat te plaatsen. Daar zijn aansluitingen voor koud water en een warmwateraansluiting (ooit bedoeld voor de wasmachine). Volgens de verkoper kan de boiler op zolder worden verwarmd door de warmtepomp beneden (via dezelfde leiding), maar de uitleg hierover was niet duidelijk. Die leiding wordt momenteel ook gebruikt voor de kranen en douche.

Vraag:
Is dit een logische opstelling en kan dit goed werken, zeker als er maar één aanvoer naar boven lijkt te gaan?
@edddy Mag ik vragen hoe hoog de offerte was (mag ook via PM)?

• Pr088
edddy schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:54:
Ik heb een offerte gekregen voor een Weheat Sparrow met 300L boiler en 50L buffervat. Mijn woning heeft nu stadsverwarming (in de meterkast), maar die wil ik laten verwijderen. De warmtepomp komt buiten en wordt via de kruipruimte aangesloten.

Het voorstel is om op zolder de boiler, het buffervat en het expansievat te plaatsen. Daar zijn aansluitingen voor koud water en een warmwateraansluiting (ooit bedoeld voor de wasmachine). Volgens de verkoper kan de boiler op zolder worden verwarmd door de warmtepomp beneden (via dezelfde leiding), maar de uitleg hierover was niet duidelijk. Die leiding wordt momenteel ook gebruikt voor de kranen en douche.

Vraag:
Is dit een logische opstelling en kan dit goed werken, zeker als er maar één aanvoer naar boven lijkt te gaan?
Tja, wat is logisch... Je wilt -over het algemeen- zo kort mogelijk leidingen of zo weinig mogelijk leidingen verplaatsen. Je boilervat voor douchen wordt gekoppeld aan je koud waterleiding (onderkant van het boilervat) en gevuld. Vervolgens warmt je warmtepomp via een warmtewisselaar in je boilervat het water. Het warme water in het boilervat gaat aan de bovenkant eruit je warm waterleiding in. Het douchewater gaat dus door het vat heen, maar niet door je warmtepomp. Plaats van de opstelling is natuurlijk ook afhankelijk van de ruimte in je woning.
Dit kan goed werken (als het goed wordt geïnstalleerd).

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
martijnn2 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:35:
Offline instellingen doen voor installateurs wordt meegenomen in toekomstige hardware updates
Ben benieuwd of wij als eigenaar(!) dat straks ook kunnen, desnoods via de lang verwachte Weheat Thermostaat.

Zit er niet op te wachten om mijn installateur lastig te moeten vallen en vragen of hij langs wilt komen om mijn SWW temperatuur te wijzigen. Gok dat installeurs ook niet zitten te wachten om bij een netwerk storing tig adressen langs te rijden.

[ Voor 37% gewijzigd door Caayn op 13-05-2026 19:53 ]

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:09

Barca

In Search Of Sunrise

JeroenVerweij schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Nope, die meter is toch echt 2 din breed. Kijk maar in mijn kast:

[Afbeelding]
Ik ben nog steeds aan het puzzelen naar een goede optie want ik wil graag het verbruik van de WeHeat meten, maar heb simpelweg gewoon geen plek meer voor een HomeWizard KwH meter 1-fase (want 2 plekken nodig dinrail) en dit is al de extra kast ter voorbereiding op de toekomst ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX_odxODhkPRQZCj0-Oom7vivGA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADfXBP23hd8cotntJavhPF0J.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik begrijp dat de Sparrow ook zijn eigen verbruik meet intern en deze doorstuurt dit naar de WeHeat app. Maar is die data dan onbetrouwbaar of iets dergelijks of mis ik iets?

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:00
Barca schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:59:
[...]

Ik ben nog steeds aan het puzzelen naar een goede optie want ik wil graag het verbruik van de WeHeat meten, maar heb simpelweg gewoon geen plek meer voor een HomeWizard KwH meter 1-fase (want 2 plekken nodig dinrail) en dit is al de extra kast ter voorbereiding op de toekomst ;)

[Afbeelding]

Ik begrijp dat de Sparrow ook zijn eigen verbruik meet intern en deze doorstuurt dit naar de WeHeat app. Maar is die data dan onbetrouwbaar of iets dergelijks of mis ik iets?
Ik heb er een Hager miniverdeelkastje naastgezet met twee kWh-meters voor de binnen- en buitenunit. Functioneert en ziet er prima professioneel uit.
kWh-meter voor de binnenunit zou ik - achteraf gezien - nu niet meer doen. Maar hij zit er nu eenmaal al in.
De buitenunit is best wel eens offline geweest waardoor WeHeat geen energieverbruik rapporteerde. Rond de jaarwisseling en een paar maanden daarna was er zelfs helemaal geen energieverbruik meer beschikbaar via de API. Nu gelukkig gefixt door WeHeat in de API. Toen was ik wel blij met de kWh-meter(s).

https://www.elektramat.nl/hager-miniverdeler-1-rij-6-modules-146x180-mm-gd106e/

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

AlteKiet schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:11:
[...]

Ik heb er een Hager miniverdeelkastje naastgezet met twee kWh-meters voor de binnen- en buitenunit. Functioneert en ziet er prima professioneel uit.
kWh-meter voor de binnenunit zou ik - achteraf gezien - nu niet meer doen. Maar hij zit er nu eenmaal al in.
De buitenunit is best wel eens offline geweest waardoor WeHeat geen energieverbruik rapporteerde. Rond de jaarwisseling en een paar maanden daarna was er zelfs helemaal geen energieverbruik meer beschikbaar via de API. Nu gelukkig gefixt door WeHeat in de API. Toen was ik wel blij met de kWh-meter(s).

https://www.elektramat.nl/hager-miniverdeler-1-rij-6-modules-146x180-mm-gd106e/
Allright! Maar de stroomverbruik data staat dus wel in de WeHeat app en als die gewoon werkt zoals het zou moeten is die data zo goed als gelijk aan de kwh meter data?

• AlteKiet
Barca schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:22:
[...]

Allright! Maar de stroomverbruik data staat dus wel in de WeHeat app en als die gewoon werkt zoals het zou moeten is die data zo goed als gelijk aan de kwh meter data?
Als het gewoon werkt, is het vrijwel gelijk, inderdaad.
WeHeat rapporteert het standby-gebruik ook. Tijdens een 'run' registreert de kWh-meter tot zo'n 5% méér dan WeHeat rapporteert... (wisselend tussen de 0-5% verschil, dus. Als er verschil is, zit WeHeat altijd lager)

[ Voor 8% gewijzigd door AlteKiet op 13-05-2026 18:30 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:59
Offline meldingen

Ik heb vanmorgen support gebeld. Naar aanleiding daarvan is iedereen nu op de hoogte.

Dan moet je installateur wel fysiek bij het apparaat in de buurt/verbonden zijn lijkt mij.

• RobbieT
Offline meldingen

Je zegt hardware updates, dan is de vraag wat ze voor bestaande eigenaren gaan doen om diezelfde mogelijkheden te krijgen.

Ik zou best een board willen vervangen om daarmee lokale toegang tot het systeem te kunnen krijgen.

• martijnn2
STIMPPYYY schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:32:
[...]

Dan moet je installateur wel fysiek bij het apparaat in de buurt/verbonden zijn lijkt mij.
Klopt

• martijnn2
RobbieT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:02:
[...]
In principe voor installateurs wat ik begrijp

Je zegt hardware updates, dan is de vraag wat ze voor bestaande eigenaren gaan doen om diezelfde mogelijkheden te krijgen.

Ik zou best een board willen vervangen om daarmee lokale toegang tot het systeem te kunnen krijgen.
Met name voor storingen is toegang voor de installateur essentieel om adequaat te handelen

[ Voor 10% gewijzigd door martijnn2 op 13-05-2026 20:21 ]

• RobbieT
martijnn2 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:06:
[...]

Met name voor storingen is toegang voor de installateur essentieel om adequaat te handelen
Die zijn nu natuurlijk net zo blind als de eigenaren zelf, kunnen ook niet goed diagnose stellen als het kreng niet online is.

Met de kennis van nu weet ik niet of ik weer een warmtepomp zou kiezen die niet eens een lokaal bedieningspaneel heeft zoals de meeste CV-ketels waar je in ieder geval instellingen mee kan wijzigen en basis diagnose mee kan doen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
RobbieT schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:40:
[...]

Die zijn nu natuurlijk net zo blind als de eigenaren zelf, kunnen ook niet goed diagnose stellen als het kreng niet online is.

Met de kennis van nu weet ik niet of ik weer een warmtepomp zou kiezen die niet eens een lokaal bedieningspaneel heeft zoals de meeste CV-ketels waar je in ieder geval instellingen mee kan wijzigen en basis diagnose mee kan doen.
Daarom altijd eerst inlezen en dan pas kopen. Voor zover ik weet hebben alle andere merken WP's gewoon de mogelijkheid lokaal de boel in te regelen.

Ik verbaas me ook wel over het feit dat zoveel mensen hier klakkeloos dat Intelligence willen gaan gebruiken en daarnaar uitkijken. Hoe ga je dat ooit goed laten functioneren zonder dat je de wensen van de gebruiker kent (gewenste binnentemperatuur en wanneer), hoeveel zonnepanelen heeft iemand, heeft hij (zeker in 2027) een batterij, wanneer is iemand op vakantie, heeft hij een EV, wanneer draait de wasmachine/vaatwasser zodat voeding vanuit zonnepanelen niet wordt overschreden en je alsnog van net afneemt, heeft iemand vast contract of dynamisch etc etc. Al deze variabelen en vast nog meer bepalen wanneer je het best kan stoken en hoe hoog. HEMS alleen voor een boiler verwarmen is geen rocketscience. Er zijn al merken die het laatste doen.

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-08 08:15
Mijn op 8 maart geplaatste Flint (solo opstelling) was ook offline sinds 6 mei 21u. De data in HA flatlined vanaf dan. Toevallig toen we een paar dagen weg waren en ik net de temp op 16 gezet had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfKVcxB9FfScbHooaZgyXh5DV1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GPa4kcVT6NZxXau92RwaZym.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had het gisteren pas door. Toen even getest of de stroom het nog wel deed en meteen een Shelly Gen4 Mini er tussen gezet.

Toen zag ik vanmorgen ineens tóch een run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTnuWbg7QHl5DiSKYMnq_YgV21w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Je9SDeJyxQhB8rjhXcb8YiK3.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur had op mijn verzoek even gekeken en zag dat er nog 4 pompen offline waren in hun customer base. Regio Amersfoort. Pomp is bij mij nog steeds offline!

• Ronnie27
  • Laatst online: 31-08 15:43
basset schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:54:
[...]

Ja, das ook weer een politiek hoogstandje om mensen te vernieling in te dwingen.

Ik zag op youtube een video,, dat (ketel klets?) In een kwa inhoud verglijkbaar huis (400m3) , met de flint in een solo opstelling gewoon het huis warm kan houden met de flint, zonder dat de ketel mee moet doen.

Het is gewoon best lastig om de juiste keuze te maken, zonder dat je veel te veel; geld uitgeeft. Bij 700-800 kuub gas wat wij verbruiken aan stoken, is op papier de Flint toch echt de beste keuze. Zelfs als we FE gaan (hoewel ik een losse WPB wil toepassen ipv de Flint FE te maken, zodat we 2 losse systemen hebben.

Ik steek dan liever die extra euro's in T22/T33 ECA radiatoren om boven de warmteafgifte te verhogen. Want dat is ook nog wel een zorgenkindje.
Hier ook een Flint en denk er precies hetzelfde als jou erover. Mocht het echt koud worden, heb ik nog een airco die mee kan helpen. Onze cv is 18 jaar oud en gaat over een jaartje denk ik de deur uit. Tapwater wil ik dan met een (warmtepomp) boiler gaan verwarmen. Hier ook een gasverbruik die 750m3 was. De Flint houd mijn huis zonder cv ondersteuning warm. Alleen radiatoren..

• RobbieT
MotorBeast schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:05:
[...]

Daarom altijd eerst inlezen en dan pas kopen. Voor zover ik weet hebben alle andere merken WP's gewoon de mogelijkheid lokaal de boel in te regelen.
Ik heb aardig wat tijjd gestoken om me in te lezen.

Daar kwam uit dat je in 2026 in ieder geval geen R32 meer wil hebben, dus R290.

Begin dit jaar was de keuze dan nog aardig beperkt, Vaillant had iets, Remeha had de nieuwe serie toen net wel of niet uitgebracht.

Veel van die andere merken doen überhaupt nog niks qua integratie met zonnepanelen en dergelijke en hebben vaak niet eens een mogelijkheid om ze aan te sluiten.

Op veel vlakken kwam Weheat er goed uit, dat dit zo'n issue zou worden is achteraf gezien een oversight van mijn kant.

Misschien dat Quatt een alternatief had kunnen zijn,

Maar goed, als je alles van tevoren weet.

• hermanbanken
Bij mij is het WeHeat geworden omdat het zo’n tof bedrijf en mensen zijn (Tweakers open dag bezocht 2 jaar geleden), ik ze vertrouw en het gewoon best scherp geprijsd is. De 4G is super slim “voor de meeste mensen”, en dan vóóral omdat het dan nooit aan WiFi ligt als iets niet werkt (leuke timing, dit schrijvende met offline pomp :+ ) en ze wel kunnen blijven optimaliseren. Eigenlijk was de software een paar jaar terug nog niet af genoeg voor local only. Ook handig omdat dan niet elke installateur óók IT’er hoeft te zijn om de boel goed in te regelen. Dat ontzorgt WeHeat helemaal.

En als je aan de knoppen gaat zitten (ipv readonly vanuit WeHeat) met bv een Heisamon dan kan je ook dingen echt stuk maken misschien?

Het enige dat ik jammer vind is dat ik niet zelf de installatie parameters kan veranderen als ik tóch een SWW boiler aan m’n Solo wil toevoegen bijvoorbeeld, en dit dus altijd via (vaste) installateur moet.

• MotorBeast
@RobbieT Alle merken hebben voordelen en nadelen. Zal wel goed komen met die cloud.

• Pr088
[...]

[Afbeelding]

Die data is betrouwbaar genoeg (vind ik). In de beginfase hebben Tweakers het wel eens tegenover elkaar gezet, maar het wijkt nauwelijks af, behalve dat WeHeat geen standbyverbruik meet. Je COP is dus ietsje gunstiger volgens Weheat.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Als je deze kast nou vervangt voor een HLD33 dan heb je 2x zoveel ruimte (en als ik het een beetje inschat op de foto heb je boven en onder daar nog wel ruimte voor.

(Ook wel wat vragen bij deze kast trouwens, want wat is de dikte van de aanvoer bij al die potentiele belasting in deze kast? Ik neem aan dat alle uitgeschakelde groepen ook nog niet aangesloten zijn)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Aiolos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:27:
[...]

Als je deze kast nou vervangt voor een HLD33 dan heb je 2x zoveel ruimte (en als ik het een beetje inschat op de foto heb je boven en onder daar nog wel ruimte voor.

(Ook wel wat vragen bij deze kast trouwens, want wat is de dikte van de aanvoer bij al die potentiele belasting in deze kast? Ik neem aan dat alle uitgeschakelde groepen ook nog niet aangesloten zijn)
Geen idee qua dikte aanvoer dat heeft de electricien gedaan die heeft vanaf deze de boel (plaatje onder) 3 fase richting de uitbreiding gebracht. Hij is net nieuw dus nu al vervangen zie ik niet echt zitten. :D Maar die electricien is geen beunhaas dat weet ik wel heel erg zeker ;) De nieuwe groepen hebben dus wel aanvoer maar nog geen uitvoer. Nog geen laadpaal, warmtepomp is onderweg en die groep ernaast wordt voor de booster. Keuken wordt na verbouwing groter vermogen inductie. Er komt ook nog een airco bij en een Quooker die gaan op de oude dubbele groep van de oude inductie qua plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfht8GhfCLoUxMOO53sIuDwNT48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3PKr2oL7RITIEH1tHf8Snsz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Barca op 13-05-2026 23:39 ]

• AlteKiet
Pr088 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:41:
[...]

Die data is betrouwbaar genoeg (vind ik). In de beginfase hebben Tweakers het wel eens tegenover elkaar gezet, maar het wijkt nauwelijks af, behalve dat WeHeat geen standbyverbruik meet. Je COP is dus ietsje gunstiger volgens Weheat.
Wat ik probeerde te zeggen is dat WeHeat tegenwoordig juist wél het standby-verbruik rapporteert.
In de linker run zie je dat mijn kWh-meter ongeveer 100W meer weergeeft dan WeHeat.
Tijdens de rechter run is de Blackbird p80 offline (blauwe lijn) en rapporteert niets. De kWh-meter (geel) blijft uiteraard gewoon meten.

Niet echt 100% betrouwbaar, dus. Van 25 februari t/m 8 april 2026 was er sowieso geen 'power input' beschikbaar via WeHeat vanwege intern gesleutel aan de API. Wie zal het zeggen of dat eenmalig was...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uphqnTYB9Axa1VWy4_mbB5fNXsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vu1NielZUKKhKB4NcB6Nv72e.png?f=fotoalbum_large

• Aiolos
  • Niet online
Barca schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:32:
[...]

Geen idee qua dikte aanvoer dat heeft de electricien gedaan die heeft vanaf deze de boel 3 fase richting de uitbreiding gebracht. Hij is net nieuw dus nu al vervangen zie ik niet echt zitten. :D Maar die electricien is geen beunhaas dat weet ik wel heel erg zeker ;) De nieuwe groepen hebben dus wel aanvoer maar nog geen uitvoer. Nog geen laadpaal, warmtepomp is onderweg en die groep ernaast is voor de booster. Keuken wordt na verbouwing groter vermogen inductie. Er komt ook nog een airco bij en een Quooker die gaan op de oude dubbele groep van de oude inductie qua plek.

[Afbeelding]
Net nieuw en al te klein voordat ie in gebruik is: dan heb je dus een te kleine geplaatst he.

Maar waar zit die uitbreiding dan? Binnen armlengte van deze kast?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Aiolos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:39:
[...]

Net nieuw en al te klein voordat ie in gebruik is: dan heb je dus een te kleine geplaatst he.

Maar waar zit die uitbreiding dan? Binnen armlengte van deze kast?
Te klein omdat ik niet voorzien had dat een Homewizard kwh meter 2 plekken inneemt. Sterker nog ik had er eerder niet aan gedacht. Verder is alles prima. Extra kastje zit aan de linker zijkant van de meterkast naast de hoofd groepen. Dus ja vlak ernaast.

[ Voor 6% gewijzigd door Barca op 13-05-2026 23:44 ]

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-09 20:34
[...]

Ik verbaas me ook wel over het feit dat zoveel mensen hier klakkeloos dat Intelligence willen gaan gebruiken en daarnaar uitkijken. Hoe ga je dat ooit goed laten functioneren zonder dat je de wensen van de gebruiker kent (gewenste binnentemperatuur en wanneer), hoeveel zonnepanelen heeft iemand, heeft hij (zeker in 2027) een batterij, wanneer is iemand op vakantie, heeft hij een EV, wanneer draait de wasmachine/vaatwasser zodat voeding vanuit zonnepanelen niet wordt overschreden en je alsnog van net afneemt, heeft iemand vast contract of dynamisch etc etc. Al deze variabelen en vast nog meer bepalen wanneer je het best kan stoken en hoe hoog. HEMS alleen voor een boiler verwarmen is geen rocketscience. Er zijn al merken die het laatste doen.
Beetje kort door de bocht.

Volgens mij is het bedacht om op tactische momenten te gaan verwarmen. In het begin alleen tapwater maar en later ook CV water. Je kunt niet verwachten van een warmtepomp fabrikant dat die met alle randzaken die jij noemt rekening houdt. Al het andere elektrische moet je zelf op orde hebben met energie systemen, domotica of zelf op het juiste moment de vaatwasser aanzetten of een schema instellen op je laadpaal.

De warmtepomp heeft maar 1 doel en dat is het verwarmen van water. Met het slimme systeem wat ze uitrollen zou de warmtepomp met een dynamisch contract dus niet in de piek uren een legionella run doen maar iets eerder of later afhankelijk van de stroomprijs.

• GvNL
Gameboy schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Over "afgelopen maand" (daaronder versta ik "april 2026 ;) ) heb ik gerealiseerd:

SWW: COP 4,0
CV: COP 7,8
Totaal: COP 6,7

Berekend aan de hand van de getallen in het overzicht van "Geleverde warmte & koeling".

Dit zijn wel de optimistische getallen uit de Weheat app, die telt een aantal zaken niet mee vziw, zoals het verbruik van de binnenunit en het standby-verbruik van de buitenuit.

Voor de eerste 4 maanden van dit jaar (1 januari t/m 30 april 2026) zijn de getallen:

SWW: COP 3,4
CV: COP 5,2
Totaal: COP 5,0

Maar goed, toch niet gek vind ik!
Dat zijn hele mooie cijfers! Op wat voor temperaturen stook je?

• Caayn
  • Niet online
hermanbanken schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 21:48:
En als je aan de knoppen gaat zitten (ipv readonly vanuit WeHeat) met bv een Heisamon dan kan je ook dingen echt stuk maken misschien?
Lokale toegang staat niet gelijk aan meer kunnen dan nu al is toegestaan via de Weheat app of website.

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:14
Onze Sparrow draait prima, lange runs, ik krijg alleen de indruk dat hij in de nacht minder draait, want de woonkamer (waar dus geen thermostaat hangt) wordt het overdag net 20,5 graden, maar na een nacht is het net of ik nachtverlaging doe, maar dat doe ik niet, en dan is het 18,8 graden. Loopt de WP dan in de nacht minder goed? Ik gebruik geen silent mode ofzo. We hebben label A dus warmteverlies zou al weinig moeten zijn. Maar bijna 3 graden verschil, dan lijkt de Sparrow uit te staan. Ik deed echter een check en om 2 uur in de nacht was hij gewoon aan. Maar met een lauwe buis. Ik vind 28,1 ook wek lauw voelen, trouwens.

• Caayn
  • Niet online
Maarten58 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:37:
Onze Sparrow draait prima, lange runs, ik krijg alleen de indruk dat hij in de nacht minder draait, want de woonkamer (waar dus geen thermostaat hangt) wordt het overdag net 20 graden, maar na een nacht is het net of ik nachtverlaging doe, maar dat doe ik niet, en dan is het 18 graden. Loopt de WP dan in de nacht minder goed? Ik gebruik geen silent mode ofzo. We hebben label A dus warmteverlies zou al weinig moeten zijn. Maar 3 graden verschil, dan lijkt de Sparrow uit te staan. Ik deed echter een check en om 2 uur in de nacht was hij gewoon aan. Maar met een lauwe buis. Ik vind 28,1 ook wek lauw voelen, trouwens.
Heb je al gekeken op portal.weheat.nl om te kijken wat jouw warmtepomp precies doet 's nachts?

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Caayn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:24:
[...]
Lokale toegang staat niet gelijk aan meer kunnen dan nu al is toegestaan via de Weheat app of website.
Voor de duidelijkheid is het vaak beter te benoemen waar iets wel gelijk aan staat dan niet. :-)

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-09 08:13
Maarten58 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:37:
Onze Sparrow draait prima, lange runs, ik krijg alleen de indruk dat hij in de nacht minder draait, want de woonkamer (waar dus geen thermostaat hangt) wordt het overdag net 20,5 graden, maar na een nacht is het net of ik nachtverlaging doe, maar dat doe ik niet, en dan is het 18,8 graden. Loopt de WP dan in de nacht minder goed? Ik gebruik geen silent mode ofzo. We hebben label A dus warmteverlies zou al weinig moeten zijn. Maar bijna 3 graden verschil, dan lijkt de Sparrow uit te staan. Ik deed echter een check en om 2 uur in de nacht was hij gewoon aan. Maar met een lauwe buis. Ik vind 28,1 ook wek lauw voelen, trouwens.
Draai je op stooklijn? Waarschijnlijk staat je stooklijn gewoon te laag. Overdag is er warmte van de zon, personen in de woonkamer etc. Tevens is het overdag buiten vaak warmer. Dus ik vermoed dat je bij de lagere temperaturen van de stooklijn de temperatuur wat bij moet stellen.

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:09
Ik ben al een tijdje een warmtepomp aan het overwegen en nu is mijn oog gevallen op de Weheat blackbird P60. Met name door de stille werking i.c.m. plaatsing op platdak van de aangebouwde schuur.

Inmiddels al een aantal offertes binnen en ik krijg niet duidelijk antwoord of het slimmer is om SWW vat + binnenunit in de (geïsoleerde) schuur te plaatsen of op zolder waar de CV ketel hangt.

Situatie:

Woning uit 2016, overal vloerverwarming en gasverbruik van rond de 900m3 waarbij er alleen beneden en in de badkamer verwarmd wordt. Slaapkamers hebben wel allemaal vloerverwarming, maar kleppen zijn dicht (verdeler zit op zolder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqAZnmS7kUb6tcMvM_5OwGXA80Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSPvJEBkviDEDcCR1cjurAP6.jpg?f=fotoalbum_large

Links: buitenunit <> verdeler BG = 10m, buitenunit <> verdeler zolder = 13
Rechts: buitenunit <> zolder = 10m (waarvan 5m buiten), zolder <> verdeler BG = 10m

Mijn idee is dat de 80% van de warmtevraag vanuit de begane grond verdeler komt en dat deze afstand tot de warmtepomp zo kort mogelijk moet zijn, dus optie schuur. SWW zal in deze optie iets langer zijn, maar verwacht niet dat dit storend is. Bovendien zit de keuken beneden waardoor je daar veel sneller warm water hebt.

Heeft iemand hier ervaring in? Alle advies is welkom!

• Maarten58
Dankje @Caayn en @Razer Ik heb gekeken naar de grafieken; interessant!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:57
Barca schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 23:42:
[...]

Te klein omdat ik niet voorzien had dat een Homewizard kwh meter 2 plekken inneemt. Sterker nog ik had er eerder niet aan gedacht. Verder is alles prima. Extra kastje zit aan de linker zijkant van de meterkast naast de hoofd groepen. Dus ja vlak ernaast.
Je zit toch niet vast aan die Homewizardmeter omdat die (als enige) genoemd is ? Ik heb een 1din kWh meter hangen (via modbus) maar er zijn nog meer opties hoor...

• Caayn
  • Niet online
PcFer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:07:
Ik ben al een tijdje een warmtepomp aan het overwegen en nu is mijn oog gevallen op de Weheat blackbird P60. Met name door de stille werking i.c.m. plaatsing op platdak van de aangebouwde schuur.

Inmiddels al een aantal offertes binnen en ik krijg niet duidelijk antwoord of het slimmer is om SWW vat + binnenunit in de (geïsoleerde) schuur te plaatsen of op zolder waar de CV ketel hangt.

Situatie:

Woning uit 2016, overal vloerverwarming en gasverbruik van rond de 900m3 waarbij er alleen beneden en in de badkamer verwarmd wordt. Slaapkamers hebben wel allemaal vloerverwarming, maar kleppen zijn dicht (verdeler zit op zolder).

[Afbeelding]

Rechts: buitenunit <> zolder = 10m (waarvan 5m buiten), zolder <> verdeler BG = 10m

Mijn idee is dat de 80% van de warmtevraag vanuit de begane grond verdeler komt en dat deze afstand tot de warmtepomp zo kort mogelijk moet zijn, dus optie schuur. SWW zal in deze optie iets langer zijn, maar verwacht niet dat dit storend is. Bovendien zit de keuken beneden waardoor je daar veel sneller warm water hebt.

Dit is vergelijkbaar met mijn situatie. Al is mijn schuur (nog) niet volledig geïsoleerd.

Ik heb voor alles in de schuur gekozen. Alle leidingen zijn dan korter, op de douche na, met als voordeel dat de beganegrond direct op een nieuwe dikke leiding kon worden aangesloten. De oude hoofdleiding wordt dan enkel gebruikt voor de 1e en 2e verdieping.

Het leidingtraject van de douche naar mijn boilervat is nu wat aan de grote kant maar wij vinden het niet perse storend. Bij de CV ketel duurde het immers ook een paar seconden voordat het water op temperatuur was.

Plus 350~400KG (gevuld 300L boilervat) op een halve vierkante meter in mijn schuur in plaats van op zolder vind voor de lange termijn ik toch een fijner idee. Maar dat is mijn gekke brein.

• MotorBeast
Kevin1990 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:01:
[...]

Beetje kort door de bocht.

Volgens mij is het bedacht om op tactische momenten te gaan verwarmen. In het begin alleen tapwater maar en later ook CV water. Je kunt niet verwachten van een warmtepomp fabrikant dat die met alle randzaken die jij noemt rekening houdt. Al het andere elektrische moet je zelf op orde hebben met energie systemen, domotica of zelf op het juiste moment de vaatwasser aanzetten of een schema instellen op je laadpaal.

De warmtepomp heeft maar 1 doel en dat is het verwarmen van water. Met het slimme systeem wat ze uitrollen zou de warmtepomp met een dynamisch contract dus niet in de piek uren een legionella run doen maar iets eerder of later afhankelijk van de stroomprijs.
Uniek is dat niet: https://www.vaillant.de/service/energiemanagement/ https://www.remeha.nl/zakelijk/tools-en-apps/slim-sturen#warmtewizard https://www.daikin.be/nl_be/particulier/inspiration/articles/slimme-sturing-warmteomp.html https://www.quatt.io/energy-os

Als je verbruik WP wil stroomlijnen met de rest van elektrisch verbruik wat je zegt zal dus je besturing/regeling van je WP open moeten zijn zodat je Home Assistent of Homey of ander systeem kan koppelen.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 14-05-2026 11:48 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:22
GvNL schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 00:25:
[...]

Dat zijn hele mooie cijfers! Op wat voor temperaturen stook je?
Ik heb de woonkamer op 20,5 graden, de badkamer op 20 graden, en de kamers boven op 18 graden ingesteld. Ik gebruik een Honeywell Evohome systeem en stuur de WP aan met de Opentherm RF module.

De woonkamer heeft vloerverwarming en nu een gesloten verdeler, dus direct aangesloten op het CV circuit van de WP zonder pompen en kleppen etc...Dat staat dus altijd open. De overige ruimtes hebben HR92 thermostaatknoppen en worden individueel aangestuurd door Evohome.

Dit draait heel aardig vind ik. Vandaag is de aanvoertemperatuur de vloer in rond de 26 graden.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:39
PcFer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:07:

Situatie:

[Afbeelding]

Met het gevaar dat het offtopic is: heb je de mogelijkheid een Quooker in je keuken te plaatsen? Dat levert direct heet water en dan heb je je boilervat alleen voor de badkamer nodig.

• ComPeter
  • Laatst online: 03-09 21:08

ComPeter

iddqd idkfa

He, de WeHeat portal is aangepast. Goede aanpassing
Alleen worden mijn instelling voor grafieken niet onthouden, Ik mag deze iedere keer weer selecteren

iddqd idkfa

• RobbieT
Zijn er al mensen die zich hebben verdiept in de communicatie tussen het binnen en buitendeel van de Weheat?

Het buitendeel bevat het 4G/LTE modem met simkaart en communiceert dus met de buitenwereld:

https://support.weheat.nl/s/article/Test-000-Geen-connectiviteit?language=nl_NL

Veel informatie die je in de portal ziet komt echter van het binnendeel.

Het binnendeel communiceert met het buitendeel via RS485:

https://support.weheat.nl/s/article/De-verbinding-tussen-de-binnen-en-buitenunit-controleren?language=nl_NL

De grote vraag is nu, welk protocol gebruiken ze om te communiceren tussen het binnen- en buitendeel, dat heb ik nog niet echt kunnen vinden.

Meest waarschijnlijk is Modbus.

Dat is via een RS485 => ethernet-converter af te luisteren, je kan gewoon de berichten die langskomen bekijken. Verder kan je vermoedelijk niet zoveel, maar je zou wel dingen lokaal hiermee kunnen uitlezen.

Ik heb momenteel alleen geen RS485 => ethernet converter, dus voor nu is het alleen wat theoretisch mogelijk is.

Uit onderstaande komt naar voren:
  1. data
  2. GND
  3. data
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgQeDktP8J-ktvWv-Yqyr310Xrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MqEoxy5aIvUdcbWR4qOYRksK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrCt9HDVMaLXeVQpf6n4BAd1tXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODIUvUxCPAt02OAGkQnMl67L.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt overigens of deze aansluiting ook wel eens een data aansluiting kan zijn, A (T+), B(T-) , GND:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt91rjQ_Xh35FPT1sbAhtxLvHzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFGsaqM7peOc8abrpx3oWZLF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door RobbieT op 14-05-2026 17:41 ]

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:52
ComPeter schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:37:
He, de WeHeat portal is aangepast. Goede aanpassing
Alleen worden mijn instelling voor grafieken niet onthouden, Ik mag deze iedere keer weer selecteren
Bij mij staat nu alles opeens offline. In app en in portal. Heeft dat te maken met de aanpassingen of kan ik beter resetten...?

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09 13:18
MotorBeast schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:52:

Ik zit hier op een jaarverbruik van rond de 2500kWh voor 140m2 verwarmen op 21 graden beneden, 19 boven, badkamer 22/23 graden. Max aanvoer tot nu toe gezien was 40 graden bij vorst en ik heb alleen radiatoren, ook beneden.
Dan snap ik het dat je het boven ook wel warm krijgt.

Ik heb beneden vloerverwarming en aanvoer bij vorst is 31 graden. Dan gebeurt er met de radiatoren boven echt vrij weinig en blijft het wel koud.

LT radiatoren en/of fancoils lijken dan voor mij wel de oplossing tenzij iemand nog ander advies heeft.

• MotorBeast
Mausssie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Dan snap ik het dat je het boven ook wel warm krijgt.

Ik heb beneden vloerverwarming en aanvoer bij vorst is 31 graden. Dan gebeurt er met de radiatoren boven echt vrij weinig en blijft het wel koud.

LT radiatoren en/of fancoils lijken dan voor mij wel de oplossing tenzij iemand nog ander advies heeft.
Klopt. De combi VV beneden en boven radiatoren is niet best. Radiatoren doen pas vanaf 30 graden aanvoer hun werk. Niet voor niets gebruikte men met een HR Ketel dan een mengverdeler met hoge aanvoer vanuit de ketel naar de mengverdeler en voor de radiatoren hoge aanvoer en lage voor de VV (bijmengen). Maar dat is weer nadelig voor de werking van een WP. Je kan ook nog overwegen daar L/L weg te hangen zodat je ook kan koelen. Kan met fancoils ook maar dan moet je alle leidingen weer gaan isoleren tegen condensvorming.

Is ook de reden dat ik beneden geen VV ga nemen. Massief eiken mooie houten vloer eruit breken en dan boven ook nog aanpassen. Dan maar iets meer stookkosten.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 14-05-2026 15:41 ]

• Mausssie
MotorBeast schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Klopt. De combi VV beneden en boven radiatoren is niet best. Radiatoren doen pas vanaf 30 graden aanvoer hun werk. Niet voor niets gebruikte men met een HR Ketel dan een mengverdeler met hoge aanvoer vanuit de ketel naar de mengverdeler en voor de radiatoren hoge aanvoer en lage voor de VV (bijmengen). Maar dat is weer nadelig voor de werking van een WP. Je kan ook nog overwegen daar L/L weg te hangen zodat je ook kan koelen. Kan met fancoils ook maar dan moet je alle leidingen weer gaan isoleren tegen condensvorming.
Een extra buitenunit zie ik niet zitten, dus fancoils heeft wel de voorkeur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6-6U0P32PQp-dPvusIev4PNUwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LRkrZHczwxqUNaa4KSj1eFSc.png?f=fotoalbum_large Leidingen isoleren schijnt niet nodig te zijn, maar benieuwd wat de ervaring van men is qua koelen.

• MotorBeast
Mausssie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:41:
[...]

Een extra buitenunit zie ik niet zitten, dus fancoils heeft wel de voorkeur.
[Afbeelding] Leidingen isoleren schijnt niet nodig te zijn, maar benieuwd wat de ervaring van men is qua koelen.
Zie het topic fancoils.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
RobbieT schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:10:
Zijn er al mensen die zich hebben verdiept in de communicatie tussen het binnen en buitendeel van de Weheat?

Het buitendeel bevat het 4G/LTE modem met simkaart en communiceert dus met de buitenwereld:

https://support.weheat.nl/s/article/De-verbinding-tussen-de-binnen-en-buitenunit-controleren?language=nl_NL

De grote vraag is nu, welk protocol gebruiken ze om te communiceren tussen het binnen- en buitendeel, dat heb ik nog niet echt kunnen vinden.

Mogelijke opties zijn CAN-bus of Modbus.

Beide zijn via een RS485 => ethernet-converter af te luisteren, je kan gewoon de berichten die langskomen bekijken. Verder kan je vermoedelijk niet zoveel, maar je zou wel dingen lokaal hiermee kunnen uitlezen.

Ik heb momenteel alleen geen RS485 => ethernet converter, dus voor nu is het alleen wat theoretisch mogelijk is.

1. data
  2. GND
  3. data
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt overigens of deze aansluiting ook wel eens een data aansluiting kan zijn, A (T+), B(T-) , GND:

[Afbeelding]
Interessant! Nog niet naar gekeken maar wil het zeker wel doen. Als het goed is heb ik hier nog wel een paar rs-485 <> usb converters liggen.
Overigens; als het RS-485 is kan het in principe geen CAN-bus zijn. Lijkt erop maar CAN is geen protocol bovenop de fysieke laag van RS-485 (TIA/EIA-485). Modbus is dat wel idd.

• RobbieT
arjenhiemstra schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:44:
[...]

Interessant! Nog niet naar gekeken maar wil het zeker wel doen. Als het goed is heb ik hier nog wel een paar rs-485 <> usb converters liggen.
Overigens; als het RS-485 is kan het in principe geen CAN-bus zijn. Lijkt erop maar CAN is geen protocol bovenop de fysieke laag van RS-485 (TIA/EIA-485). Modbus is dat wel idd.
Je hebt gelijk over het CAN gedeelte, zal het uit de vorige post schrappen.

Op zich zou Modbus ook het meest logische zijn, tenzij ze echt zelf iets verzonnen hebben, maar ik zou niet weten waarom je die moeite zou doen.

Bij modbus zou je op zich al een hoop kunnen leren door gewoon mee te luisteren op de bus.

Ik dacht aan zoiets om mee te luisteren:

https://www.amazon.nl/dp/B081NBCJRS/ref=sspa_dk_detail_5?psc=1&pd_rd_i=B081NBCJRS&pd_rd_w=82ZzI&content-id=amzn1.sym.2ecceb92-891b-4f6a-8f2e-861d1c3c6df9&pf_rd_p=2ecceb92-891b-4f6a-8f2e-861d1c3c6df9&pf_rd_r=30VFDMVTHJDJ84FF82W9&pd_rd_wg=BcKrN&pd_rd_r=50879f18-5dea-4a95-97f8-d5606c97f98c&aref=LDsaVAmXPs&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw

En als dat werkt en er wat van te maken is zoiets om het naar ethernet om te zetten:

https://www.amazon.nl/Waveshare-Industrial-RS485-Ethernet-Rail-Mount/dp/B09LQMH2S1/ref=sr_1_8?adgrpid=156221961244&dib=eyJ2IjoiMSJ9.yQVHNLz6vPuV4YtKorvU78-Xs0kHpm5paBrx3ED_hUAHkIlEp7m1pwi7sxWMTPVdRCI4iaebjXXgOOzi-kstE5EOxVc-zggjiEKBn6s4wieoEVuDjjk9tYDPGvPhPpBJK1bKQD0hsOrtFSMJeWd-vRetYbPXe-bVgS3-mkLsme7DUSv-MVz2YXfqBjQMo0rUyasV27r5btZ1Tffdj7oKRNOzIuvew1GYLD3EA9WOwpHl-gqem4Xpf-oJ3LTD4TmwEgUAGa7BSJ80UAP9pXcdzBbKBsT2X6lkbaLQPBy-NKw.ZN20_twUAGdkQNlmcj84ATkxWe4PItgfoI6ZgjL04KY&dib_tag=se&gad_source=1&hvadid=677080272449&hvdev=c&hvexpln=0&hvlocphy=9064275&hvnetw=g&hvocijid=14885870856068471668--&hvqmt=e&hvrand=14885870856068471668&hvtargid=kwd-383444654761&hydadcr=16569_2175007&keywords=modbus%2Brs485%2Bto%2Btcp%2Bip&mcid=d739bddf5e6335d098638d3b606e14da&qid=1778763735&sr=8-8&th=1

Moxa of Advantech leveren ook mooie spullen, maar voor thuis net te duur.

[ Voor 91% gewijzigd door RobbieT op 14-05-2026 16:06 ]

• dr_pronk
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21-08 11:03
dit is het weheat topic, niet het load balancing/peak shaving topic

[ Voor 116% gewijzigd door teacher op 14-05-2026 17:02 ]

• Gelderland01
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 27-07 15:52
Ik heb een flint warmptepomp. Deze staat vol in de zon vanaf begin van de middag. Hierdoor heb ik het idee dat de temperatuur sensor buiten een verkeerde registratie doet? Het is 10 gr buiten ( behalve vol in de zon). Dus de warmptepomp slaat niet aan. Iemand een goeie oplossing

• Aiolos
  • Niet online
RobbieT schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:10:

Meest waarschijnlijk is Modbus.

Beide zijn via een RS485 => ethernet-converter af te luisteren, je kan gewoon de berichten die langskomen bekijken. Verder kan je vermoedelijk niet zoveel, maar je zou wel dingen lokaal hiermee kunnen uitlezen.

1. data
  2. GND
  3. data
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou eens in de OpenAmber en OpenQuatt topics kunnen kijken. Beide WP's zijn nu via Modbus aan te sturen met een ESP32. Voor de Amber zijn er al langer modules beschikbaar om via Modbus aan te sturen, en de leejoow module kan volgens mij ook sniffen.

De Flint is volgens mij ook een Amitime WP (net zoals de Amber en Quatt), dus grote kans dat die soortgelijke registers gebruikt.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09 08:53
Aiolos schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Je zou eens in de OpenAmber en OpenQuatt topics kunnen kijken. Beide WP's zijn nu via Modbus aan te sturen met een ESP32. Voor de Amber zijn er al langer modules beschikbaar om via Modbus aan te sturen, en de leejoow module kan volgens mij ook sniffen.

De Flint is volgens mij ook een Amitime WP (net zoals de Amber en Quatt), dus grote kans dat die soortgelijke registers gebruikt.
Flint is inderdaad made by Amitime net als de Itho Amber.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• RobbieT
Weheat maakt wel zelf de control-boards, dus of behalve de pomp en warmtewisselaar en dergelijke in de buitenunit de rest ook gelijk is, dat is maar afwachten.

Ik ben wat aan het inlezen over OpenQuatt.

• GvNL
Gameboy schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:12:
[...]

Ik heb de woonkamer op 20,5 graden, de badkamer op 20 graden, en de kamers boven op 18 graden ingesteld. Ik gebruik een Honeywell Evohome systeem en stuur de WP aan met de Opentherm RF module.

De woonkamer heeft vloerverwarming en nu een gesloten verdeler, dus direct aangesloten op het CV circuit van de WP zonder pompen en kleppen etc...Dat staat dus altijd open. De overige ruimtes hebben HR92 thermostaatknoppen en worden individueel aangestuurd door Evohome.

Dit draait heel aardig vind ik. Vandaag is de aanvoertemperatuur de vloer in rond de 26 graden.
Draait zeker aardig. Mijn aanvoer is doorgaans vergelijkbaar, maar haal wel lagere waarden. Ik werk hier met een open verdeler (zonder pomp), beneden vloerverwarming, boven twee grote fancoils en wat oudere radiatoren. Op basis van stooklijn is de binnentemperatuur meestal rond de 21 graden. Ik overweeg nog wel een Opentherm-thermostaat beneden.

• RobbieT
Aiolos schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Interessant leesvoer.

Een flink aantal van de registers van OpenAmber en OpenQuatt zijn hetzelfde.

Er is wat code voor een modbus sniffer en de hardware daarvoor is goedkoop, dus al even besteld.

Zie deze post daarvoor:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84474326

Is in ieder geval een mooi startpunt om eens te kijken of de Weheat uit te lezen is.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-09 09:43
[...]

Kreeg je hier wel bericht van na installatie al of moest je daar ook naar vragen? Ik heb een eerste email ontvangen bij aanmelding dat ik succesvol een referral heb gebruikt waarin ook staat dat ze na installatie in de lucht komen, maar ik heb nog niets gehoord. Het is over vier dagen een maand geleden dat de warmtepomp is geïnstalleerd. Weheat heeft nu volgens mij mijn rekeningnummer ook helemaal niet.

Had er wel al een mailtje aan gewaagd en daar werd gezegd dat een bericht "vanzelf komt en je er niets voor hoeft te doen"

Normaal gesproken krijg je vrij snel na de installatie, een email met de opmerking dat ze het geld gaan overmaken. Let wel op dat het emailadres van aanvraag en voor je account gelijk moeten zijn.

• hermanbanken
Caayn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:24:
[...]
Oh ik vind van wel. WeHeat heeft de cloud software in lokale modus bij de notaris liggen voor garantie tot support bij staking (ergo: álles kan lokaal gestuurd worden). Eventuele lokale toegang zie ik in lijn met Europese “right to own” (hoe heette het?) en dus alle parameters kunnen instellen die WeHeat ook kan sturen.

Dus lokale toegang is mijn inziens voornamelijk wat waard met méér mogelijkheden.

Je ziet het nu ook bij OpenQuatt genoemd worden dat je voorzichtig moet zijn. Zoals dat je de regeling op de ESP moet doen en niet in nodeRed omdat anders bij een crash van nodeRed je misschien nooit de compressor terugregelt als het setpoint bereikt is.
edit:
Relatie met gevaar adhv OpenQuatt

[ Voor 22% gewijzigd door hermanbanken op 15-05-2026 08:52 ]

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:39
[...]

Dat zijn toch ook de eerste vragen die de Weheat app stelt zodra je de warmtepomp in gebruik neemt? Bij instellingen kun je zien wat je destijds hebt geantwoord.

• Mausssie
Het gaat mij nu specifiek om de ervaring die mensen hebben met koelen d.m.v. hun Weheat.
Weheat geeft namelijk aan dat door hun slimme software er geen condens ontstaat. Benieuwd of dit daadwerkelijk zo is of dat het alleen mooie marketing is.

• STIMPPYYY
Mausssie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Het gaat mij nu specifiek om de ervaring die mensen hebben met koelen d.m.v. hun Weheat.
Weheat geeft namelijk aan dat door hun slimme software er geen condens ontstaat. Benieuwd of dit daadwerkelijk zo is of dat het alleen mooie marketing is.
? Hoe bedoel je. Enige wat je doet is aangeven welke afgifte je hebt. Vervolgens stel je de temp in (tot 16gr max) en de pomp slaat aan.

• MotorBeast
Mausssie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Zou knap zijn als je een zomer hebt die vochtig is door onweersbuien en 30 graden plus. Bij mijn L/L loopt dan het water er met straaltjes uit. Als het 30/35 graden is krijg je volgens mij met 18 graden water je huis niet eens meer koel. Schat toch dat je aanvoer dan al snel 10 graden lager moet zijn.

Dit zegt een concurrent. Hoe komt het dat koelen vaak niet mogelijk is?
  • Met radiatoren kun je eigenlijk niet koelen, ook niet als je actieve ventilatoren gebruikt.
  • Met vloerverwarming kun je in bestaande woningen vaak niet voldoende koeling leveren. Daarnaast zorgt hoge luchtvochtigheid voor problemen, zoals schimmelvorming.
  • Koelen met fancoils en dampdicht geïsoleerd leidingwerk is erg kostbaar qua aanschaf en installatiewerk. Bovendien is het vaak niet mogelijk om te installeren.

Ik zou me er maar eens goed in verdiepen. Nogmaals, zie fancoil topic.

[ Voor 31% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2026 12:28 ]

• Ludo69
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-09 23:36
Ik heb via HA ingesteld dat ik een melding krijg als de watertemperatuur boven een grens komt ivm vloerverwarming. Nu staat de warmtepomp op OT en schiet de temperatuur van water uit door naar 40,2. Dat kan niet de bedoeling zijn, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFTsunpkw3Npx8CdbRBOuBHi0Q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRUit8tKgpeIqCUn4ziuIv0W.png?f=fotoalbum_large

• AlteKiet
Ludo69 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:01:
Ik heb via HA ingesteld dat ik een melding krijg als de watertemperatuur boven een grens komt ivm vloerverwarming. Nu staat de warmtepomp op OT en schiet de temperatuur van water uit door naar 40,2. Dat kan niet de bedoeling zijn, toch?

[Afbeelding]
40,2°C is de uitvoertemperatuur van de WP - in de WP gemeten. 38,4 gaat je huis in. Ik heb ook altijd een paar graden 'overshoot' voordat de temp huis in afvlakt op de gewenste streeftemperatuur, dus dat vind ik niet zo verbazingwekkend.

Je streeftemperatuur van 35°C is wel hoog terwijl het helemaal niet meer zo koud is buiten.

Hoe warm is het binnen en hoe hoog staat je thermostaat??

• Ronnie27
  • Laatst online: 31-08 15:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEFU2s7I_pUriR6diLRNWy05BoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7Qxf8RMtSaU4x6qyPp5424H.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij uitleggen wat die notifications categorieën zijn?

• Ludo69
Het is 20,2 gr en vraag is 20 gr. ik vind het ook vreemd dat hij 35gr vraagt. Je zou toch denken dat hij zou moduleren? De WP stond net op 98% te draaien. Zou het de aansturing kunnen zijn van Plugwise Anna/Adam? Ik zie daar geen bijzonderheden in, Max staat daar op 35gr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJzSi_-G3__42ZYNfpOzXAfta1Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4mVPJKvEHkNSTs7wLats6ocu.png?f=fotoalbum_large

• AlteKiet
Ludo69 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:37:
Het is 20,2 gr en vraag is 20 gr. ik vind het ook vreemd dat hij 35gr vraagt. Je zou toch denken dat hij zou moduleren? De WP stond net op 98% te draaien. Zou het de aansturing kunnen zijn van Plugwise Anna/Adam? Ik zie daar geen bijzonderheden in, Max staat daar op 35gr

[Afbeelding]
Misschien een OT dingetje, inderdaad. Ik weet niets van Plugwise, maar bij wijze van 'trial and error' de thermostaat eventjes van de stroom halen en kijken hoe het daarna is, lijkt me wel interessant :D

• Carboy54
MotorBeast schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Zou knap zijn als je een zomer hebt die vochtig is door onweersbuien en 30 graden plus. Bij mijn L/L loopt dan het water er met straaltjes uit. Als het 30/35 graden is krijg je volgens mij met 18 graden water je huis niet eens meer koel. Schat toch dat je aanvoer dan al snel 10 graden lager moet zijn.

• Met radiatoren kun je eigenlijk niet koelen, ook niet als je actieve ventilatoren gebruikt.
  • Met vloerverwarming kun je in bestaande woningen vaak niet voldoende koeling leveren. Daarnaast zorgt hoge luchtvochtigheid voor problemen, zoals schimmelvorming.
  • Koelen met fancoils en dampdicht geïsoleerd leidingwerk is erg kostbaar qua aanschaf en installatiewerk. Bovendien is het vaak niet mogelijk om te installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GX5SXubM1jP1NFLjXe2x6m7wvK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrRHVokNRx9XkTOc1cbakuXu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyHyG255uSX9g7SSEkb7z1EQdfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vm88mqW6cA3GznjeE7zYR0UZ.jpg?f=fotoalbum_large Mits het leidingwerk geschikt is is er niets moeilijks aan het installeren en goed zelf te doen en betaalbaar op de koop toe. Er zijn prima resultaten mee hier op het specifieke topic. En airco installeren mag je niet zelf doen vanwege de gebruikte gassen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:52
Carboy54 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:57:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding] Mits het leidingwerk geschikt is is er niets moeilijks aan het installeren en goed zelf te doen en betaalbaar op de koop toe. Er zijn prima resultaten mee hier op het specifieke topic. En airco installeren mag je niet zelf doen vanwege de gebruikte gassen.
Tja, zo goed koelen als een airco zal een fancoil niet doen. Maar het kan het wel een stuk aangenamer maken in huis. Vorig jaar was het in de slaapkamer van mijn dochter echt opmerkelijk koeler dan in de slaapkamer van mijn zoontje; verschil zo 4 graden - mijn dochter heeft een Jaga Strada hangen met heatmeister en ventilatoren.

In November alle radiatoren boven vervangen voor strada's en uitgerust met heatmeisters. De winter was al een enorm verschil - waar voorheen (radiator) ik het op zolder met moeite op 17 graden kon houden, werd het nu met Ta van 28 max makkelijk 21 graden. Toegegeven, ook de isolatie achter de jaga's werd aangepast (lekkere jaren '70 bouw: houten plaat tussen twee stenen muren, met slechts 5cm glaswol ertussen als isolatie... nu 10cm PIR en helemaal afgedicht).

Ben heel benieuwd hoe het hier in de zomer gaat verlopen met het koelen!

• STIMPPYYY
MotorBeast schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Heb in de hete dagen beide aan (wel flink groot oppervlakte vvw) en dat is eigenlijk een lekkere combi moet ik zeggen. Enkel airco ook prima. Enkel koelen via lw is mwaoh… (niet te vergelijken met ll airco)

Wat radiatoren boven, die voelen koel aan niet meer dan dat. Doet weinig vermoed ik (hoeft ook niet want ook airco op slaapkamer).

• Mausssie
STIMPPYYY schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:53:
[...]

? Hoe bedoel je. Enige wat je doet is aangeven welke afgifte je hebt. Vervolgens stel je de temp in (tot 16gr max) en de pomp slaat aan.
Dit is wat Weheat zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5ontHwjaYVvvbzdxpQn6hOyFg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zyUXax4SXq619avZzEHwnO4U.png?f=fotoalbum_large

• dr_pronk
Dagboek van een nieuwe Blackbird gebruiker:
  • Gisteren de installateurs tot 22:30 bezig geweest om de installatie af te krijgen
  • Vanochtend wakker geworden met 16 graden. Wat bleek ik had de thermosstaat app geinstalleerd, en een schema ingesteld, maar vervolgens niet aangezet.
  • Thermosstaat aangezet, en de BB ging op volle 100% kracht draaien
  • Meteen het beste nieuws: de BB was binnen of buiten niet te horen. Dit was onze grootste angst, dat ons oude huis zou gaan resoneren, of dat de buren er last van zouden krijgen. Wat een opluchting, ik had echt verwacht iets te horen, maar helemaal niks.
  • Een probleem kwam vrij snel aan het licht: de app gaf aan dat de ketel bij zou springen, maar de ketel ging niet aan. De installateur kwam later vandaag voor airco's en heeft dit gefixt.
  • Van het verbruik kan ik nog weinig zeggen, maar de afgelopen dagen verbruikte ik tussen de 6 en 10m3 gas, vandaag tot nu toe 1,3m3
  • We hebben meer ruimtes verwarmd, omdat we voorheen ruimtes op 15 graden zetten om gas te besparen. Dus comfort is duidelijk toegenomen. Overal is het lekker warm nu.
  • Of hij het in de winter trekt betwijfel ik, maar maakt mij niet zoveel uit. Elk uurtje dat hij draait is het voordeliger dan gas. En ik zit dit jaar al op 2000m3 voor de 1e 4,5 maanden.
Vooralsnog erg blij met dit apparaat!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:55
dr_pronk schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:52:
Dagboek van een nieuwe Blackbird gebruiker:
  • Gisteren de installateurs tot 22:30 bezig geweest om de installatie af te krijgen
  • Vanochtend wakker geworden met 16 graden. Wat bleek ik had de thermosstaat app geinstalleerd, en een schema ingesteld, maar vervolgens niet aangezet.
  • Thermosstaat aangezet, en de BB ging op volle 100% kracht draaien
  • Meteen het beste nieuws: de BB was binnen of buiten niet te horen. Dit was onze grootste angst, dat ons oude huis zou gaan resoneren, of dat de buren er last van zouden krijgen. Wat een opluchting, ik had echt verwacht iets te horen, maar helemaal niks.
  • Een probleem kwam vrij snel aan het licht: de app gaf aan dat de ketel bij zou springen, maar de ketel ging niet aan. De installateur kwam later vandaag voor airco's en heeft dit gefixt.
  • Van het verbruik kan ik nog weinig zeggen, maar de afgelopen dagen verbruikte ik tussen de 6 en 10m3 gas, vandaag tot nu toe 1,3m3
  • We hebben meer ruimtes verwarmd, omdat we voorheen ruimtes op 15 graden zetten om gas te besparen. Dus comfort is duidelijk toegenomen. Overal is het lekker warm nu.
  • Of hij het in de winter trekt betwijfel ik, maar maakt mij niet zoveel uit. Elk uurtje dat hij draait is het voordeliger dan gas. En ik zit dit jaar al op 2000m3 voor de 1e 4,5 maanden.
Vooralsnog erg blij met dit apparaat!
Een BB die op 100% niet te horen is?

Die wil ik graag hebben.

Ik schaam me kapot als onze BB 100% draait, wat een herrie maakt die dan. (Als je buiten bent)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 14:50
Ik was er ook verbaasd over hoe de buitenunit van de BB totaal niet te horen is op onze dakkapel. En ik werk op zolder echt recht onder de buitenunit. Als ik zit, waarschijnlijk 1 tot 1,5 meter recht onder de unit.

Ik heb nog geen defrosts meegemaakt, maar toen hij tapwater voor het eerst ging verwarmen van ~20C tot 55C kon ik hem met de beste wil van de wereld niet horen. De compressor was uiteraard op 100% aan het draaien.

Wat ik tzt wellicht nog wel een keer zal doen als het weer warmer is, is naar de buitenunit luisteren met de ramen open als hij volle bak tapwater aan het stoken is (maar uiteraard zonder BUH).

Het is bijna grappig dat de 2 pompen in/onder mijn compacte binnenunit veel meer geluid veroorzaken waar ik zit dan de buitenunit.

SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:11
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:07:
Ik was er ook verbaasd over hoe de buitenunit van de BB totaal niet te horen is op onze dakkapel. En ik werk op zolder echt recht onder de buitenunit. Als ik zit, waarschijnlijk 1 tot 1,5 meter recht onder de unit.

Ik heb nog geen defrosts meegemaakt, maar toen hij tapwater voor het eerst ging verwarmen van ~20C tot 55C kon ik hem met de beste wil van de wereld niet horen. De compressor was uiteraard op 100% aan het draaien.

Wat ik tzt wellicht nog wel een keer zal doen als het weer warmer is, is naar de buitenunit luisteren met de ramen open als hij volle bak tapwater aan het stoken is (maar uiteraard zonder BUH).

Het is bijna grappig dat de 2 pompen in/onder mijn compacte binnenunit veel meer geluid veroorzaken waar ik zit dan de buitenunit.
Hier ook, hoor niks. Vorige week ging de BB even vol gas tapwater maken. Output was 11kW. Binnen horen we niks en buiten alleen lucht verplaatsing. En inderdaad de CV pomp is meer hoorbaar door het hoge debiet en misschien te dunne 22 mm leidingen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Ludo69
AlteKiet schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:41:
[...]

Misschien een OT dingetje, inderdaad. Ik weet niets van Plugwise, maar bij wijze van 'trial and error' de thermostaat eventjes van de stroom halen en kijken hoe het daarna is, lijkt me wel interessant :D
Ik heb ketelprotocol in Plugwise geüpdatet en het lijkt beter nu ik de thermostaat op 22gr zette:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ywvOwF7eJBJximOI9rU51JtcJ3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6lgVNuniIQweNLhAEcRTgvSP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwSek4gnREYk6uVpbReUSPNbVjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CDV518gtJSLNhks8Tm7lrtkE.png?f=fotoalbum_large

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 14:50
@Ludo69 kun je met Plugwise het SWW-setpoint instellen op de WeHeat toevallig? En/of de modus (qua compressor/heater/combi)?

[ Voor 69% gewijzigd door HarmoniousVibe op 15-05-2026 15:41 ]

SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:39
Ronnie27 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:32:
[Afbeelding]

Kan iemand mij uitleggen wat die notifications categorieën zijn?
In de app zie je nu wat Weheat Intelligence notificatie instellingen (ook als je niet in de beta zit), dus dit zal wel hetzelfde zijn maar dan met missende vertalingen.

• Ludo69
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:41:
@Ludo69 kun je met Plugwise het SWW-setpoint instellen op de WeHeat toevallig? En/of de modus (qua compressor/heater/combi)?
Er zijn wel wat instellingen die je kunt wijzigen, maar dat wordt volgens mij niet verwerkt in WeHeat. Standaard wordt de Anna/Adam voorzien van alleen verwarmen, ik heb ook de optie koelen genomen, maar achteraf was dat volgens mij helemaal niet nodig. Alles moet via de Weheat app.

Anna (ook Stooklijn optie aanwezig):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oy1lbe--BdtZmpmLH2MJO6TI674=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rUvBtm4zUsyEbMLRgJPOFFh1.png?f=fotoalbum_large

Adam:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxWxYMJPCWk5-8VXkuA8qPD8E2s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4eGl2Yc3d42fAG7oSj09UsXm.png?f=fotoalbum_large

• dr_pronk
Kodess schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Die wil ik graag hebben.

Ik schaam me kapot als onze BB 100% draait, wat een herrie maakt die dan. (Als je buiten bent)
Die van ons staat op de dakkapel van de zolder. Maar vreemd, want als hij lawaai zou maken zou je dat echt nog horen. In de dakkapel zelf kan je het ook nauwelijks horen. En hij heeft vandaag zes sessies op 100% gedraaid. Nu is hij een beetje tot rust gekomen.

• MotorBeast
Carboy54 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:57:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding] Mits het leidingwerk geschikt is is er niets moeilijks aan het installeren en goed zelf te doen en betaalbaar op de koop toe. Er zijn prima resultaten mee hier op het specifieke topic. En airco installeren mag je niet zelf doen vanwege de gebruikte gassen.
Precies het leidingwerk. Laat dat nu bijna nooit geschikt zijn. Crosspost: heszol in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" L/L nogmaals plempt niet voor niets liters water naar buiten.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2026 18:04 ]

• Carboy54
MotorBeast schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:00:
[...]

Precies het leidingwerk. Laat dat nu bijna nooit geschikt zijn. Crosspost: heszol in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" L/L nogmaals plempt niet voor niets liters water naar buiten.
Bijna nooit?? Zelfs mijn woning uit 1997 is al voorzien van kunststof leidingwerk dus dat valt wel mee. Veel moderne woningen zijn daarmee voorzien of kunnen dedicated voor de fancoils eenvoudig worden aangepast.

• Piet82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-08 21:12
Stoker schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:52:
[...]

Zit de sensor helemaal achteraan de dompelhuls van je vat?

Ik heb ook Nexus vat, andere spiraal, maar geen probleem.
Het gaat om het afgifte oppervlakte van de spiraal… minimaal 2,5m2. Daarom adviseren ze ook hun merk vat… dan weten ze zeker dat dat goed is….

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-09 21:06
Kodess schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:01:
[...]

Die wil ik graag hebben.

Wat hoor je dan? Compressor, trillingen van de constructie waar hij op staat, etc? Ben bang dat er bij jouw installatie dan toch echt iets aan de hand is

Ook hier als ie 100% draait hoor ik alleen heel zachtjes in de verte de luchtstroom als we buiten zitten in de tuin.

Zaten laats buiten en toen moest ik mijn vrouw erop wijzen zo zachtjes bij 100% nadat de tieners gedouched hadden. Vervolgens sprong de cv van de buren aan. Nou die maakte echt 10x meer geluid😋

• MotorBeast
Carboy54 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:16:
[...]

Bijna nooit?? Zelfs mijn woning uit 1997 is al voorzien van kunststof leidingwerk dus dat valt wel mee. Veel moderne woningen zijn daarmee voorzien of kunnen dedicated voor de fancoils eenvoudig worden aangepast.
Zelfs mijn woning uit 78 niet. ;) Punt is alleen dat je wel moet uitkijken en moet weten waar je naar moet kijken als je eraan begint. Jij weet net zo goed als ik dat er genoeg uilskuikens installateurs zijn die het erin plempen zonder dat te onderzoeken. Koelt toch jongen maakt dat beetje condens nu uit als je gaat klagen.....bij jou thuis want ik woon er niet en tik even af enz enz enz. En dan is het feest! *O* :N

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:55
mtouw78 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Wat hoor je dan? Compressor, trillingen van de constructie waar hij op staat, etc? Ben bang dat er bij jouw installatie dan toch echt iets aan de hand is

Ook hier als ie 100% draait hoor ik alleen heel zachtjes in de verte de luchtstroom als we buiten zitten in de tuin.

Zaten laats buiten en toen moest ik mijn vrouw erop wijzen zo zachtjes bij 100% nadat de tieners gedouched hadden. Vervolgens sprong de cv van de buren aan. Nou die maakte echt 10x meer geluid😋
Compressor vermoed ik, in ieder geval geen trillingen. Lage brom toon. Onze keuken zit eronder (met een oud plastic daklicht dak is recent aan de buitenaknt geisoleerd met 8cm pir) en ik twijfel soms, hoor ik de quooker aanslaan of de warmtepomp. Ik heb in februari de quiet mode aangezet omdat hij anders snachts zoveel herrie maakte. Hij staat bij ons op het dak tussen ons huis en dat van onze buren (dus op onze garage, tweekapper) en mijn vermoeden is ook dat je gewoon de weerkaatsingen hoort omdat hij dus feitelijk tussen twee bakstenen muren in staat.

In december toen de installateur hem aandeed, nadat hij beloofde dat je hem niet kon horen. En we hem wel konden horen, zei hij ja maar hij is wel stil je hoort de snelweg meer..... dan hebben we toch andere ideeen bij 'zachtjes' :9 Daardoor weet ik wel vrij zeker dat er niet iets fout is met mijn BB, want de installateur vond dat hij klonk als alle anderen.

Nu moet ik wel toegeven dat ik best gevoelig gehoor heb. Onze L/L airco kon ik ook horen in ons vorige huis, en die stond gewoon op een betonnen uitbouw met rubberen voeten. Ook een installatie waar installateurs van zeggen dat je het niet hoort.

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-08 11:38
Ludo69 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:37:

[Afbeelding]
Heb je al bij het kopje: "metingen" gekeken?

Via je app kan je naar de html versie. Een andere optie is: connect.plugwise.net en daar inloggen met je eigen gateway id. Je moet hiervoor wel op dezelfde wifi zitten als Adam of Anna. (Beste op een laptop)

Ik heb plugwise al een aantal keer benaderd over het feit dat ik ze redelijk fors vind op de warmtevraag vs buiten temperatuur. Merk het hier thuis ook dat opentherm heel snel de max vraagt terwijl dat helemaal niet nodig is.

• Maarten58
Is het normaal dat de nachttemperatuur van water-uit hetzelfde is als overdag? Ik zou zeggen dat als de nacht kouder is dat de WP met stooklijn meer warmte zou moeten produceren. Hoe is dat met jullie?

Staat alles wel goed ingesteld?

• Ludo69
Stefan1989 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 00:37:
[...]

Heb je al bij het kopje: "metingen" gekeken?

Via je app kan je naar de html versie. Een andere optie is: connect.plugwise.net en daar inloggen met je eigen gateway id. Je moet hiervoor wel op dezelfde wifi zitten als Adam of Anna. (Beste op een laptop)

Ik heb plugwise al een aantal keer benaderd over het feit dat ik ze redelijk fors vind op de warmtevraag vs buiten temperatuur. Merk het hier thuis ook dat opentherm heel snel de max vraagt terwijl dat helemaal niet nodig is.
Thanks, daar zie ik idd hetzelfde gedrag. Ik ga dat eens in de gaten houden. Mocht het aanblijven, dan zal ik ook een ticket aanmaken bij hen. Overigens zag ik bij de cv status bij Weheat ook dat de ketel werd aangeroepen om bij te springen. Die ketel heb ik al vorig seizoen op solo gezet, dus die is alleen nog bruikbaar voor sww en negeert het signaal van de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qxxvtnSvtrug2lOwh0HpfVqvjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i60Tc8KaqxO1yPDacoWaRxH6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Ludo69 op 16-05-2026 08:01 ]

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-09 06:38
Iemand hier ervaring met kapotte/stilstaande warmtepomp ventilator? Zie dat de mijne al sinds 2-3 weken een COP doet van 1.5….Schiet om de haverklap in de defrost. Kom er nu pas achter nu het op de ochtenden wel de moeite was verwarming aan te zetten.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-09 08:13
Maarten58 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 01:44:
Is het normaal dat de nachttemperatuur van water-uit hetzelfde is als overdag? Ik zou zeggen dat als de nacht kouder is dat de WP met stooklijn meer warmte zou moeten produceren. Hoe is dat met jullie?

Staat alles wel goed ingesteld?
Hier kan niemand wat mee. Je zult echt meer informatie moeten verstrekken, in de portal.weheat.nl, kun je mooie grafieken zien, daar zie je ook de gevraagde water temperatuur en de lucht temperatuur.

Wat nog belangrijker is zijn de instellingen van je stooklijn (als je op stooklijn draait).

Instellingen - Aansturing - Stooklijn
Stuur daar eens een screenshot van.
Daar zul je zoiets aantreffen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6951WwlurWmJpog8WZFNX1Uv-t4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YwEOvdakWhX4vXAy6DIROWPb.png?f=fotoalbum_large

Verdiep je tevens in hoe een stooklijn werkt, wat deze doet etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Razer op 16-05-2026 08:24 ]

• Maarten58
@Razer , De stooklijn loopt hoe kouder, omhoog. Maar ik heb de grafiek van 24 u bekeken en het gaat idd zo'n 3 graden omhoog. Ik vermoed dat het warmteverlies net die verhoging nekt. Bij ons is een vreemde situatie van een oudere Honeywell thermostaat die bij de CVketel hoorde, nu gebruikt voor de Sparrow. Deze hangt naast de CVketel en werkte met buitensensor, een soort stooklijn dus. Maar nu dus met e Sparrow geschakeld. Hangt dus niet in de kamer. Ik ga totdat er een betere wifi thermostaat komt, de oude elke nacht een paar graden verhoging geven t.o.v. overdag. Kijken hoe het dan gaat. Helaas krijgen we mooi weer en kan ik het niet goed checken!

Verder draait de Sparrow geweldig!
Pagina: 1 ... 201 ... 233 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.