Een stooklijn stel je zo in dat het warmteverlies van de woning constant gecompenseerd wordt. In jouw situatie betekent het dus dat de stooklijn je warmteverlies nog niet genoeg gecompenseerd wordt, en de lijn van de stooklijn dus nog niet stijl genoeg is.Maarten58 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:46:
@Razer , De stooklijn loopt hoe kouder, omhoog. Maar ik heb de grafiek van 24 u bekeken en het gaat idd zo'n 3 graden omhoog. Ik vermoed dat het warmteverlies net die verhoging nekt. Bij ons is een vreemde situatie van een oudere Honeywell thermostaat die bij de CVketel hoorde, nu gebruikt voor de Sparrow. Deze hangt naast de CVketel en werkte met buitensensor, een soort stooklijn dus. Maar nu dus met e Sparrow geschakeld. Hangt dus niet in de kamer. Ik ga totdat er een betere wifi thermostaat komt, de oude elke nacht een paar graden verhoging geven t.o.v. overdag. Kijken hoe het dan gaat. Helaas krijgen we mooi weer en kan ik het niet goed checken!
Verder draait de Sparrow geweldig!
Ok net het dak op geweest en gevonden dat de fan blade klem zat door een ongelukkig stukje vastgevroren ijs. Weggehaald en ventilator loopt nu vrij. Maar hij doet nog steeds niks nada na reboot dus ik denk doorgebrand.... Ongelofelijk dat hier geen diagnostiek op zit die een foutmelding produceert en de ventilator motor beschermd... Tijd om de installateur te bellen, @Carboy54 is hier iets remote voor te checkenAlphaBlack_NL schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:02:
Iemand hier ervaring met kapotte/stilstaande warmtepomp ventilator? Zie dat de mijne al sinds 2-3 weken een COP doet van 1.5….Schiet om de haverklap in de defrost. Kom er nu pas achter nu het op de ochtenden wel de moeite was verwarming aan te zetten.
spiraal is 2.6m2 (20m 28mm) zelfde als weheats eigen boilers. en had hun merk gepakt maar die past niet want geen liggende optie.Piet82 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:41:
[...]
Het gaat om het afgifte oppervlakte van de spiraal… minimaal 2,5m2. Daarom adviseren ze ook hun merk vat… dan weten ze zeker dat dat goed is….
Dus spiraal is gewoon goed, nee dit is een stukje software die de pomp niet goed aanstuurt of een sensor die iets te laag aangeeft. dan wel een iets andere sensor plaats omdat dit een liggen model is
Heb een nieuwe sensor liggen, maar kom heel lastig bij de sensor positie vanwege het lage plafond, had de installateur het vat 5 cm naar voren geplaatst was er niets aan de hand maar goed.
Had ook veel makkelijk geweest op te lossen als er een offset gezet kon worden in de software.
Maar ik nog de installateur kan de temperatuur offset aanpassen, weheat blijkbaar wel van wat de installateur mij vertelde maar dat willen ze niet doen.
ergens een goede manier om contact met weheat zelf op te nemen?
Condens ontstaat bij te hoge temperatuurverschillen rond condensatiepunt. Koelen met >18 graden zou dat moeten voorkomen. WeHeat app kan niet lager dan 18 graden. Dus ik zie geen probleem? En waarom zou je in dit jaargetijde willen koelen? Mijn warmtepomp staat gewoon (deel van de dag) te stoken.Mausssie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:36:
[...]
Het gaat mij nu specifiek om de ervaring die mensen hebben met koelen d.m.v. hun Weheat.
Weheat geeft namelijk aan dat door hun slimme software er geen condens ontstaat. Benieuwd of dit daadwerkelijk zo is of dat het alleen mooie marketing is.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ijs??? Wellicht wat langer van stroom, wellicht een beveilingingsmechanisme van de motor. Ik heb dat ook op mijn zonwering. Dan lijkt hij het niet meer te doen, pas na 10 min weer oid.AlphaBlack_NL schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:12:
[...]
Ok net het dak op geweest en gevonden dat de fan blade klem zat door een ongelukkig stukje vastgevroren ijs. Weggehaald en ventilator loopt nu vrij. Maar hij doet nog steeds niks nada na reboot dus ik denk doorgebrand.... Ongelofelijk dat hier geen diagnostiek op zit die een foutmelding produceert en de ventilator motor beschermd... Tijd om de installateur te bellen, @Carboy54 is hier iets remote voor te checken
Is er hier al iemand die WeHeat Intelligence Beta heeft draaien? Een advertentie van WeHeat op Insta op 8 mei geeft aan dat de eerste 100 gebruikers Intelligence heeft. Zou leuk zijn als er iemand zijn of haar ervaring zou kunnen delen. Of, hebben die een geheimhoudingsverklaring? Dat kan natuurlijk ook.
Zie ook https://www.weheat.nl/inzichten/weheat-intelligence-is-live-in-beta-100-weheat-gebruikers-testen-de-nieuwe-software
Zie ook https://www.weheat.nl/inzichten/weheat-intelligence-is-live-in-beta-100-weheat-gebruikers-testen-de-nieuwe-software
[ Voor 16% gewijzigd door Xibel op 16-05-2026 13:31 ]
Ik zou het vorige week krijgen, werd uitgesteld naar deze week maar helaas niets meer vernomen.Xibel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:30:
Is er hier al iemand die WeHeat Intelligence Beta heeft draaien? Een advertentie van WeHeat op Insta op 8 mei geeft aan dat de eerste 100 gebruikers Intelligence heeft. Zou leuk zijn als er iemand zijn of haar ervaring zou kunnen delen. Of, hebben die een geheimhoudingsverklaring? Dat kan natuurlijk ook.
[Afbeelding]
Ben wel benieuwd wat er straks gaat gebeuren als de zowel de HomeWizard AI als WeHeat AI tegelijk gaan denken dat er iets moet. HomeWizard denkt de thuisbatterij te gaan opladen maar WeHeat gebruikt alle stroom voor warm water of zo iets.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Jazeker in het installateurs account:AlphaBlack_NL schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:12:
[...]
Ok net het dak op geweest en gevonden dat de fan blade klem zat door een ongelukkig stukje vastgevroren ijs. Weggehaald en ventilator loopt nu vrij. Maar hij doet nog steeds niks nada na reboot dus ik denk doorgebrand.... Ongelofelijk dat hier geen diagnostiek op zit die een foutmelding produceert en de ventilator motor beschermd... Tijd om de installateur te bellen, @Carboy54 is hier iets remote voor te checken
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Jazeker wij hebben klanten die al met de Beta versie draaien.arjenhiemstra schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Ik zou het vorige week krijgen, werd uitgesteld naar deze week maar helaas niets meer vernomen.
[ Voor 39% gewijzigd door Carboy54 op 16-05-2026 15:08 ]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ik mag toch hopen dat ze hun prioriteiten goed hebben liggen.Xibel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:30:
[Afbeelding]
Er zijn een hele bak met gebruikers die offline zijn en dus niet eens bij de basis-instellingen kunnen.
Of zien of de warmtepomp wel goed functioneert.
Dus geen instellingen kunnen wijzigen, geen SWW boost omdat je extra warm water nodig hebt, en dat ondertussen al 10 dagen.
Je warmtepomp blijft gewoon werken is een dooddoener als bovenstaande allemaal niet meer werkt.Begin het aardig beu te worden dat het niet opgelost wordt en er ook vrijwel geen communicatie vanuit @Weheat is.
Mag hopen dat ze eerst oplossen wat niet werkt voor ze met iets nieuws gaan prutsen.
Reclame maken voor Weheat intelligence is leuk, maar een Weheat die offline is heeft ook geen intelligence meer.
Volgens mij al een paar die een prinsscreen hebben gedeeld - ik draai ook mee in de beta - met name opwarmen van SWW doet WeHeat Intelligence prima - met de negatieve prijzen (zaterdag) zelfs nog een legionella runXibel schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:30:
[Afbeelding]
Weheat trekt zich, helaas, niks aan van de rest van jouw woning. Ook niet met de huidige Intelligence beta dat geen integratie met jouw woning heeft.MichielFRL schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:45:
Ben wel benieuwd wat er straks gaat gebeuren als de zowel de HomeWizard AI als WeHeat AI tegelijk gaan denken dat er iets moet. HomeWizard denkt de thuisbatterij te gaan opladen maar WeHeat gebruikt alle stroom voor warm water of zo iets.
Jouw batterij, met P1 meter of CT klemmen, zal een groot verbruiker zien en zijn aansturing daarop aanpassen.
ik weet niet of het de oorzaak of het gevolg was, zonder (werkende) ventilator schiet hij namelijk om de haverklap in de defrost omdat hij niet effectief warmte aan de omgeving kan onttrekken.STIMPPYYY schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:05:
[...]
Ijs??? Wellicht wat langer van stroom, wellicht een beveilingingsmechanisme van de motor. Ik heb dat ook op mijn zonwering. Dan lijkt hij het niet meer te doen, pas na 10 min weer oid.
Dank voor het checken, helaas al meerdere keren langere tijd van de stroom gehad maar geeft geen krimpt en blijft ploeteren met een CoP van 1.5.... en om de haverklap defrostsCarboy54 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:04:
[...]
Jazeker in het installateurs account:
[Afbeelding]
Hier exact 11 dagen offline, ongelooflijkRobbieT schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:51:
[...]
Er zijn een hele bak met gebruikers die offline zijn en dus niet eens bij de basis-instellingen kunnen.
Of zien of de warmtepomp wel goed functioneert.
[Afbeelding] Je warmtepomp blijft gewoon werken is een dooddoener als bovenstaande allemaal niet meer werkt.
Begin het aardig beu te worden dat het niet opgelost wordt en er ook vrijwel geen communicatie vanuit @Weheat is.
Mag hopen dat ze eerst oplossen wat niet werkt voor ze met iets nieuws gaan prutsen.
Reclame maken voor Weheat intelligence is leuk, maar een Weheat die offline is heeft ook geen intelligence meer.
Ik blijf mails sturen, en was toch wel verbaasd van deze reactie
Beste Martijn
Verbindingen worden vanzelf hersteld, al kan dit langer duren dan wenselijk, oorzaak van het probleem is zoals in de portal omschreven
Echter gezien de omstandigheden ga ik overleggen met mijn collega wanneer we in jouw plaats zitten volgende week.
Bij mij heeft een keer de elektronische module in de buitenunit het begeven. Ik zeg niet dat het dat is, maar het geeft hetzelfde resultaat.martijnn2 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:59:
[...]
Hier exact 11 dagen offline, ongelooflijk
Ik blijf mails sturen, en was toch wel verbaasd van deze reactie
Beste Martijn
Verbindingen worden vanzelf hersteld, al kan dit langer duren dan wenselijk, oorzaak van het probleem is zoals in de portal omschreven
Echter gezien de omstandigheden ga ik overleggen met mijn collega wanneer we in jouw plaats zitten volgende week.
Op dit moment is er een hele groep gebruikers die binnen dezelfde minuut offline zijn gegaan en nooit meer terug online zijn gekomen Allemaal op of rond 06-05-2026 21:50:xxfeico.de.boer schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:02:
[...]
Bij mij heeft een keer de elektronische module in de buitenunit het begeven. Ik zeg niet dat het dat is, maar het geeft hetzelfde resultaat.
Als oorzaak wordt een probleem bij Vodafone opgegeven, dat is tenminste wat Hoppenbrouwers mij doorgaf nadat ze met @Weheat contact hadden opgenomen over het issue.
Als je het mij vraagt betekent dat hoogstwaarschijnlijk een issue met een serie simkaarten.
Alsof er een serie simkaarten geblokkeerd is die ze niet meer actief krijgen.
Als dat het geval is, vervang dan al de simkaarten gewoon @Weheat . Als de hardware werkt dan kan er niet veel anders aan de hand zijn.
Mijn warmtepomp is op 08-04-2026 geinstalleerd, dus heeft maar een paar weken gedraaid voor dit probleem ontstond.
Ik ben wel benieuwd of de anderen die dit probleem hebben de warmtepomp ook pas kort hebben staan.
Nu dit langer duurt begin ik me af te vragen wat een volgende actie is, de leverancier in gebreke stellen vind ik een vervelende actie, vooral omdat Hoppenbrouwers me tot nu toe altijd goed heeft geholpen.
Maar als puntje bij paaltje komt is dat wel het enige wat ik kan verder kan doen om het te escaleren.
Ik zou liever WeHeat zelf in gebreke stellen, alleen gaat dat niet omdat ik met hun geen contract heb.
Het feit dat we met z'n allen hier erover moeten schrijven is al geen reclame voor @Weheat.
Op dit moment kan ik niemand een Weheat aanraden vanwege deze situatie en de manier waarop ermee om wordt gegaan. Er is een totaal gebrek aan communicatie over wat er aan de hand is waardoor we allemaal maar moeten gissen of en wanneer het opgelost wordt.
Als ik €10500 ergens aan uitgeef dan mag ik toch verwachten dat het gewoon werkt met alle functionaliteit.
[ Voor 5% gewijzigd door RobbieT op 16-05-2026 22:20 ]
Voor de mensen die getroffen zijn door de (vermodelijke) SIM-ellende, hebben jullie de dealer al schriftelijk (aangetekend) aansprakelijk gesteld? Dit kan vervelend zijn richting de dealer, maar je hebt eigenlijk geen andere keus.
Ik heb zoiets een keer (met een heel ander apparaat) gehad en een aangetekende ingebrekestelling verstuurd. Ik heb wel eerst de dealer netjes gebeld en aangegeven dat de brief er aan kwam, en dat deze vooral voor de leverancier bestemd was.
Het voelt vervelend om richting de dealer te doen, maar je geeft de dealer ook een sterk argument richting WeHeat. Als iedereen dit doet (zelfde brief). Stuur ook een aangetekende kopij naar WeHeat. Als er een stapel afgeleverd worden dan gaat er misschien een lampje branden daar in het zuiden.
Ik heb zoiets een keer (met een heel ander apparaat) gehad en een aangetekende ingebrekestelling verstuurd. Ik heb wel eerst de dealer netjes gebeld en aangegeven dat de brief er aan kwam, en dat deze vooral voor de leverancier bestemd was.
Het voelt vervelend om richting de dealer te doen, maar je geeft de dealer ook een sterk argument richting WeHeat. Als iedereen dit doet (zelfde brief). Stuur ook een aangetekende kopij naar WeHeat. Als er een stapel afgeleverd worden dan gaat er misschien een lampje branden daar in het zuiden.
Blijkbaar mag je iemand ook per email in gebreke stellen tegenwoordig.Satefan schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:32:
Voor de mensen die getroffen zijn door de (vermodelijke) SIM-ellende, hebben jullie de dealer al schriftelijk (aangetekend) aansprakelijk gesteld? Dit kan vervelend zijn richting de dealer, maar je hebt eigenlijk geen andere keus.
Wat ik zo kon vinden gaat het hier om een in gebreke stelling wegens een ondeugdelijk product:
https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling-ondeugdelijk-product/
Ze geven hier ook een voorbeeldbrief.
In dit geval is het dan alleen ook handig om en email adres te hebben van WeHeat.
Sinds twee weken een Sparrow P60 hier aan het werk.
Totaal probleemloos; geeft gewoon warmte in plaats van de gas-CV. En nu nagenoeg gratis icm PV en batterij. Warm water op elektrische boiler gehouden.
In verband met geluid de compressor op maximaal 60% ingesteld en ook De max. Temperatuur op 55 graden. Raar overigens dat de intsallateur dat moet doen.
‘S avonds ook wat lagere temperatuur, gewoon omdat we dat fijn vinden. Niks geen stooklijnen, legionellaruns of ander moeilijk gedoe; temperatuur met plusje omhoog en met minnetje naar beneden op de Opentherm thermostaat. Het werkt rustig met de bestaande radiatoren tot volle tevredenheid.
Totaal probleemloos; geeft gewoon warmte in plaats van de gas-CV. En nu nagenoeg gratis icm PV en batterij. Warm water op elektrische boiler gehouden.
In verband met geluid de compressor op maximaal 60% ingesteld en ook De max. Temperatuur op 55 graden. Raar overigens dat de intsallateur dat moet doen.
‘S avonds ook wat lagere temperatuur, gewoon omdat we dat fijn vinden. Niks geen stooklijnen, legionellaruns of ander moeilijk gedoe; temperatuur met plusje omhoog en met minnetje naar beneden op de Opentherm thermostaat. Het werkt rustig met de bestaande radiatoren tot volle tevredenheid.
Ik ga morgen ook contacten met Hoppenbrouwers en vervolgens aangeven dat ik graag zie dat ze druk bij @Weheat uitoefenen. Vind het krankzinnig dat ik al 11 dagen offline ben en buiten de recente notificatie in de app niet meer communicatie heb ontvangen.
Ik heb even een poll gemaakt ben wel benieuwd hoeveel er hier offline zijn
Offline Ja Nee
https://take.supersurvey.com/poll5782766x52ca4dA1-168
Offline Ja Nee
Leuk dat al die mensen antwoorden die wel online zijn (en de poll invullen), maar we weten dat het volgens Weheat om een klein aantal mensen gaat die offline zijn.martijnn2 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:52:
Offline Ja Nee
Dus we willen inzichtelijk hebben hoeveel dat er zijn hier op Tweakers in ieder geval.
Nou is een klein percentage een dooddoener als je een van de getroffenen bent, alsof een leraar na een schoolreisje zegt, 99% van de leerlingen hebben we terugbezorgd bij de ouders, prima percentage, alleen uw dochter niet, die zijn we kwijt.
-
[ Voor 99% gewijzigd door Politoer op 17-05-2026 15:44 ]
Mijn Flint is ook al ruim een week grotendeels offline, maar niet continu. De meeste dagen is hij enkele uren online. Tevens draait de warmtepomp gdurende het gehele etmaal 40 - 50% van de tijd legionella runs. Mijn installateur wijt dat aan de update van het portal, maar ik betwijfel of die legionella runs daar verband mee houden. In de tussentijd maak ik onnodig extra kosten. Mijn COP is gezakt naar 2.0 en stroomgebruik hangt bijna geheel samen met SWW bereiding. Ik vind dit erg onbevredigend en ben van mening dat de extra electrakosten vergoed zouden moeten worden.
Ik ben het wel met je eens. Maar dat is een gesprek dat je met je installateur moet voeren. Update van het portal hebben wij allemaal gehad (ziet er iets anders uit, bedoel je dat?), maar andere warmtepompen schieten niet in storing. Dus blijven klagen, melden, bellen. Totdat ze je helpen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zou jouw installateur eerst eens naar de instellingen laten kijken. Bij updates zou iedereen er last van moeten hebben wat niet zo is. En het wegvallen van de LTE verbinding zou dat niet moeten beïnvloeden. Eerst een diagnose stellen en dan oordelen. Een betrouwbare installateur pakt dat direct op.
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 17-05-2026 16:04 ]
Drie woningen bouwjaar 1978 op een rij omgebouwd van warmtenet ( vaste kosten eneco 800 euro zonder verbruik ) naar een warmtepomp op het platte dak. Inclusief goedgekeurd geluid label in een dichte bebouwing. Ombouw verdeler naar pomploos. Wel weinig ruimte voor de binnen installatie. Voordeel van Weheat is dat dat weinig ruimte in neemt en heel flexibel is. Boiler in de berging.
:strip_exif()/f/image/P5SI1nlojr4QDx46zWPo4tpS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eBnTVylgowsXXPE0zliYU0mM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P5SI1nlojr4QDx46zWPo4tpS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eBnTVylgowsXXPE0zliYU0mM.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb zometeen een WeHeat boilervat, maar dan ga ik toch maar wel voor zekerheid een BUH in het vat zelf erbij plaatsen. Mocht de boel offline gaan, dan kan ik iig douchen.
je kunt prima douchen hoor als de boel offline gaat. Dat regelt de warmtepomp helemaal zelf, gewoon op een schema ingesteld hier, werkt prima. SWW wordt alleen tussen 13:00 en 15:00 gedaan.Kanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:37:
ik heb zometeen een WeHeat boilervat, maar dan ga ik toch maar wel voor zekerheid een BUH in het vat zelf erbij plaatsen. Mocht de boel offline gaan, dan kan ik iig douchen.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
Ja, dat snap ik, dat is als je de instellingen al goed hebt staan. Maar als je van vakantie komt en je had de temperatuur van het vat laag staan, is het een ander verhaal. Of er willen veel mensen achter elkaar douchen. Voor een dag uitval is te overkomen, maar 11 dagen lijkt me wat te gortig.Tijgerkracht schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:48:
[...]
je kunt prima douchen hoor als de boel offline gaat. Dat regelt de warmtepomp helemaal zelf, gewoon op een schema ingesteld hier, werkt prima. SWW wordt alleen tussen 13:00 en 15:00 gedaan.
Als het op is kan je geen boost SWW doen als je offline bent, wat bedoelt is zodat je weer snel warm water hebt. een extra BuH is onaantrekkelijk, want COP = 1.Tijgerkracht schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:48:
[...]
je kunt prima douchen hoor als de boel offline gaat. Dat regelt de warmtepomp helemaal zelf, gewoon op een schema ingesteld hier, werkt prima. SWW wordt alleen tussen 13:00 en 15:00 gedaan.
Dus als je offline bent is het wachten tot het ding uit zichzelf besluit dat het weer tijd is om de boiler op z'n dooie gemak weer warm te maken.
Hoe groot is die kans? En je ziet bij deze discussies dat het vooral belangrijk is een installateur te zoeken met een goede storingsdienst. Toen bij mij de warmtepomp op Kerstavond in de storing schoot, had ik binnen 2 minuten een kundige monteur aan de lijn. Binnen een half uurtje verholpen. En de eerste werkdag van het nieuwe jaar langs voor een fysieke check van het systeem.Kanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:55:
[...]
Ja, dat snap ik, dat is als je de instellingen al goed hebt staan. Maar als je van vakantie komt en je had de temperatuur van het vat laag staan, is het een ander verhaal. Of er willen veel mensen achter elkaar douchen. Voor een dag uitval is te overkomen, maar 11 dagen lijkt me wat te gortig.
Problemen kunnen altijd optreden, het is vooral belangrijk hoe er dan opgetreden wordt.
Voor zover ik begrijp wordt de BUH in de binnnenunit volledig geregeld door de warmtepomp. Maar een extra BUH in het vat voor noodgevallen valt daar natuurlijk buiten, hetgeen ik dus overweeg om gedoe te voorkomen.RobbieT schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:56:
[...]
Als het op is kan je geen boost SWW doen als je offline bent, wat bedoelt is zodat je weer snel warm water hebt. een extra BuH is onaantrekkelijk, want COP = 1.
Dus als je offline bent is het wachten tot het ding uit zichzelf besluit dat het weer tijd is om de boiler op z'n dooie gemak weer warm te maken.
Maar een monteur kan verder ook niet zoveel doen als de LTE eruit ligt toch? Zelfs niet als hij fysiek bij de warmtepomp is.Pr088 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:58:
[...]
Hoe groot is die kans? En je ziet bij deze discussies dat het vooral belangrijk is een installateur te zoeken met een goede storingsdienst. Toen bij mij de warmtepomp op Kerstavond in de storing schoot, had ik binnen 2 minuten een kundige monteur aan de lijn. Binnen een half uurtje verholpen. En de eerste werkdag van het nieuwe jaar langs voor een fysieke check van het systeem.
Problemen kunnen altijd optreden, het is vooral belangrijk hoe er dan opgetreden wordt.
Ik heb tot nu toe wel vertrouwen in mijn installateur en in het product WeHeat, maar als de boel offline gaat voor langere periode (zoals bij sommigen) dan is er weinig meer mogelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Kanseleur op 17-05-2026 17:01 ]
Je gaat dan wel heel ver voor risico's die zich nauwelijks voordoen. Ik bedoel: had jij backup voor je cv? Als mijn cv het niet deed had ik ook geen warm douchewater. Nooit een backup voor gehad, dus nu ook niet. Met de BUH in de binnenunit heb ik al meer fail safe dan ik de afgelopen 10 jaar op gas had...Kanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:59:
[...]
Voor zover ik begrijp wordt de BUH in de binnnenunit volledig geregeld door de warmtepomp. Maar een extra BUH in het vat voor noodgevallen valt daar natuurlijk buiten, hetgeen ik dus overweeg om gedoe te voorkomen.
Het probleem is dat een installateur ook geen moer kan als dat ding offline is.Pr088 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:58:
[...]
Hoe groot is die kans? En je ziet bij deze discussies dat het vooral belangrijk is een installateur te zoeken met een goede storingsdienst. Toen bij mij de warmtepomp op Kerstavond in de storing schoot, had ik binnen 2 minuten een kundige monteur aan de lijn. Binnen een half uurtje verholpen. En de eerste werkdag van het nieuwe jaar langs voor een fysieke check van het systeem.
Dus een goede installateur kan je hier ook niet mee helpen.
Er is geen lokaal bedieningspaneel, dus als het ding offline is, dan kan een installateur net zoveel zien als jij en ik.
11 dagen offline nagenoeg zonder communicatie over de oorzaak of de te verwachte duur van het probleem door Weheat zie ik als een groot probleem, als dit is hoe ze met dingen omgaan, verzamel dan maar vast elekrische kacheltjes voor als het in de winter misgaat met je wp.
Voor de CV heb je binnen een dag/paar dagen een monteur op de stoep. Als WeHeat offline gaat, dan kan een monteur niets doen. En ja, het is risico-afdekking, maar niet volledig onrealistisch, gezien de recente gebeurtenissen.Pr088 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:01:
[...]
Je gaat dan wel heel ver voor risico's die zich nauwelijks voordoen. Ik bedoel: had jij backup voor je cv? Als mijn cv het niet deed had ik ook geen warm douchewater. Nooit een backup voor gehad, dus nu ook niet. Met de BUH in de binnenunit heb ik al meer fail safe dan ik de afgelopen 10 jaar op gas had...
Misschien wel niet, maar zou de installateur niet met een directe verbinding iets kunnen?Maar zonder de 4G/LTE loopt het schema van de WP gewoon door en de verwarming op thermostaat. Dus je huis wordt niet koud en (bij mij) warmt de WP ook dagelijks her water op. Als ik teveel gebruik, zelfs direct (ondergrens 38, elke dag verwarmen richting 47 tussen 13-14 uur).Kanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:00:
[...]
Maar een monteur kan verder ook niet zoveel doen als de LTE eruit ligt toch? Zelfs niet als hij fysiek bij de warmtepomp is.
Ik heb tot nu toe wel vertrouwen in mijn installateur en in het product WeHeat, maar als de boel offline gaat voor langere periode (zoals bij sommigen) dan is er weinig meer mogelijk.
Gaat je installateur dan niet te lichtzinnig om met de situatie? Die moet toch gewoon 24/7 bij WeHeat aan de lijn hangen of een alternatief bieden? Ik kreeg (toen storing 2de keer optrad) direct elektrische kachels in gebruik van mijn installateur.RobbieT schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:02:
[...]
Het probleem is dat een installateur ook geen moer kan als dat ding offline is.
Dus een goede installateur kan je hier ook niet mee helpen.
Er is geen lokaal bedieningspaneel, dus als het ding offline is, dan kan een installateur net zoveel zien als jij en ik.
11 dagen offline nagenoeg zonder communicatie over de oorzaak of de te verwachte duur van het probleem door Weheat zie ik als een groot probleem, als dit is hoe ze met dingen omgaan, verzamel dan maar vast elekrische kacheltjes voor als het in de winter misgaat met je wp.
Recente gebeurtenissen? Er is hier 1 geval op het forum met grote problemen. De rest had een paar uurtjes geen verbinding en in de tussentijd draaide de warmtepomp prima door. Is dit een incident of een groot probleem? Dat betekent overigens niet dat het wel erg vervelend is als je in die situatie zit.Kanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:04:
[...]
Voor de CV heb je binnen een dag/paar dagen een monteur op de stoep. Als WeHeat offline gaat, dan kan een monteur niets doen. En ja, het is risico-afdekking, maar niet volledig onrealistisch, gezien de recente gebeurtenissen.
Het punt is dat het systeem netjes blijft doordraaien op de laatste instellingen vóórdat de verbinding werd verbroken. Als je instelllingen op vakantiestand hebt dan heb je dus wel een probleem. Ik heb tot nu toe niet gezien dat een installateur een directe verbinding gebruikt, volgens mij gaat dat via een installateursaccount, maar ook via LTE/4G.Pr088 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:05:
[...]
Misschien wel niet, maar zou de installateur niet met een directe verbinding iets kunnen?Maar zonder de 4G/LTE loopt het schema van de WP gewoon door en de verwarming op thermostaat. Dus je huis wordt niet koud en (bij mij) warmt de WP ook dagelijks her water op. Als ik teveel gebruik, zelfs direct (ondergrens 38, elke dag verwarmen richting 47 tussen 13-14 uur).
Er zit toch helemaal geen vakantiestand op het systeem? Dus hoe realistisch is dat? Ga je in de vakanties je warm water systeem omlaag gooien? Ik vind het wel een beetje spijkers op laag water.Kanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:09:
[...]
Het punt is dat het systeem netjes blijft doordraaien op de laatste instellingen vóórdat de verbinding werd verbroken. Als je instelllingen op vakantiestand hebt dan heb je dus wel een probleem. Ik heb tot nu toe niet gezien dat een installateur een directe verbinding gebruikt, volgens mij gaat dat via een installateursaccount, maar ook via LTE/4G.
Akkoord, er is op dit forum sprake van 1 geval. Voor de verwarming van het huis ben ik niet zo bang, mocht de warmtepomp uitvallen (of niet goed instelbaar zijn), maar langere tijd zonder douche vind ik vervelender. En ik zie verder niet hoe je douchewater zou kunnen maken als je geen BUH in het vat hebt en je warmtepomp op vakantiestand staat. Evenwel probeer ik hier niet een enorme discussie uit te lokken, alleen een mogelijkheid aan te geven waar je dat probleem zou kunnen ondervangen.Pr088 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:09:
[...]
Recente gebeurtenissen? Er is hier 1 geval op het forum met grote problemen. De rest had een paar uurtjes geen verbinding en in de tussentijd draaide de warmtepomp prima door. Is dit een incident of een groot probleem? Dat betekent overigens niet dat het wel erg vervelend is als je in die situatie zit.
Ik was wel van plan de temperatuur van het vat naar beneden te brengen als ik er niet ben ja, twee-drie weken een vat op 58 graden in de winter lijkt me niet nodig?
[ Voor 8% gewijzigd door Kanseleur op 17-05-2026 17:16 ]
Handig als je net als ik van de week de boiler helemaal leeg trekt omdat je om schoon te maken in huis die dag veel warm water hebt gebruikt. Sorry hoor, dat ding moet gewoon doen waarvoor je hem hebt gekocht en altijd warm water kunnen leveren wanneer nodig. Ik zou gezamenlijk hier een vuist gaan maken naar WeHeat. Het mag duidelijk zijn dat cloud dus een groot risico is. WeHeat moet gewoon een thermostaat ontwerpen die lokaal alle instellingen mogelijk maakt. Heb je dit probleem nooit meer en de installateur dat geklaag van klanten niet meer. Simpel.RobbieT schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:56:
[...]
Als het op is kan je geen boost SWW doen als je offline bent, wat bedoelt is zodat je weer snel warm water hebt. een extra BuH is onaantrekkelijk, want COP = 1.
Je kan evt de pomp spanningsloos maken. Daarna doet hij direct legionella en warmt altijd op naar 65 gradenKanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:55:
[...]
Ja, dat snap ik, dat is als je de instellingen al goed hebt staan. Maar als je van vakantie komt en je had de temperatuur van het vat laag staan, is het een ander verhaal. Of er willen veel mensen achter elkaar douchen. Voor een dag uitval is te overkomen, maar 11 dagen lijkt me wat te gortig.
Ah, top! Is die temperatuur dan ook de nieuwe ingestelde temperatuur of valt hij daarna weer terug naar de eerdere instellingen?STIMPPYYY schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:25:
[...]
Je kan evt de pomp spanningsloos maken. Daarna doet hij direct legionella en warmt altijd op naar 65 graden
Oude instellingen. Als noodgeval evt een oplossingKanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:28:
[...]
Ah, top! Is die temperatuur dan ook de nieuwe ingestelde temperatuur of valt hij daarna weer terug naar de eerdere instellingen?
Weet niet waar. je 1 geval vandaan haalt.Kanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:12:
[...]
Akkoord, er is op dit forum sprake van 1 geval.
De poll geeft op dit moment aan 10 offline, allemaal sinds 5/6 mei, dat is dus alleen degenen die hier op Tweakers zitten en gereageerd hebben.
99% van de sprongen gaat de parachute open, wel rot voor je als jij die 1% bent waar het ding niet open gaat.
[ Voor 11% gewijzigd door RobbieT op 17-05-2026 20:46 ]
Vergeet niet er draaien inmiddels 20.000 units in Nederland.Pr088 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:09:
[...]
Recente gebeurtenissen? Er is hier 1 geval op het forum met grote problemen. De rest had een paar uurtjes geen verbinding en in de tussentijd draaide de warmtepomp prima door. Is dit een incident of een groot probleem? Dat betekent overigens niet dat het wel erg vervelend is als je in die situatie zit.
Ik reageerde op @Pr088, ik ga er ook vanuit dat er naast jou wel meer zijn. Verder heb ik ook het liefst lokale controle, nooit uitval, een goed communicerende WeHeat etc. Punt is hoe je zoiets onder de bovenste omstandigheden ondervangt.RobbieT schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:44:
[...]
Weet niet waar. je 1 geval vandaan haalt.
De poll geeft op dit moment aan 6 offline, allemaal sinds 5/6 mei, dat is dus alleen degenen die hier op Tweakers zitten en gereageerd hebben.
99% van de sprongen gaat de parachute open, wel rot voor je als jij die 1% bent waar het ding niet open gaat.
[Afbeelding]
knip In jouw voorbeeld wordt de boiler gewoon weer opnieuw verwarmt met of zonder actieve verbinding. Een cloud verbinding heeft voor en nadelen en dat geldt ook voor een lokale verbinding. De keuze is reuze dus.MotorBeast schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:18:
[...]
Handig als je net als ik van de week de boiler helemaal leeg trekt omdat je om schoon te maken in huis die dag veel warm water hebt gebruikt. Sorry hoor, dat ding moet gewoon doen waarvoor je hem hebt gekocht en altijd warm water kunnen leveren wanneer nodig. Ik zou gezamenlijk hier een vuist gaan maken naar WeHeat. Het mag duidelijk zijn dat cloud dus een groot risico is. WeHeat moet gewoon een thermostaat ontwerpen die lokaal alle instellingen mogelijk maakt. Heb je dit probleem nooit meer en de installateur dat geklaag van klanten niet meer. Simpel.
[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 18-05-2026 11:03 ]
Ik heb al langere tijd problemen met de cloud afhankelijkheid van Weheat. Ik gebruik hem alleen voor verwarming en kwam er vandaag (nu ik de verwarming nodig heb) achter dat deze al sinds 6 mei offline was. Nu werkt hij wel met de thermostaat, maar de monitoring via homeassistant werkt niet. De integratie gaf aan dat deze weheat op standby staat, terwijl er veel stroom getrokken werd.Kanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:54:
[...]
Ik reageerde op @Pr088, ik ga er ook vanuit dat er naast jou wel meer zijn. Verder heb ik ook het liefst lokale controle, nooit uitval, een goed communicerende WeHeat etc. Punt is hoe je zoiets onder de bovenste omstandigheden ondervangt.
Bij nader onderzoek kwam ik erachter. Als ik zoals een gemiddelde gebruiker niet technisch onderlegt was, had ik een electricien laten komen wat kosten met zich mee brengt. Ik ga nu de homeassistant monitoring herconfigureren met sensors via de OTGW, waardoor ik veel gegevens niet via de cloud, maar lokaal kan halen. Dit is nu de 2 keer dat ik overweeg om de electronica uit de weheat te slopen en eigen regel electronica wil gaan plaatsen. Dit heb ik eerder voor een solar boiler gedaan, maar dat is veel eenvoudiger.
De weheat warmtepomp is een mooi product, alleen de afhankelijkheid van de cloud schaadt mijn vertrouwen in dit product. OTGW lost veel op, normaliter is koeling daar ook op in te stellen, maar zoals Weheat dit oplost is dit alleen via de instellingen van Weheat te doen.
We hebbe bij de BB80 nog nooit onder een koude douche gestaan. Sterker heb een jacuzzi met 1000 liter water gevuld en die stond prima op 38 graden. De warmtepomp gaat gelijk aan SWW beginnen zodra de bovensensor onder de hier ingestelde 40 graden komt. Dan heb je nog bijna 100 liter op 40 graden. Zelfs met een storte douche heb je dan nog 10 minutenRobbieT schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:56:
[...]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018
De WeHeat draait door op je laatste doorgegeven instellingen. Dus als jij je boiler leegtrekken gaat, dan daalt de temperatuur wel zover dat de warmtepomp weer een SWW run gaat doen.MotorBeast schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:18:
[...]
Handig als je net als ik van de week de boiler helemaal leeg trekt omdat je om schoon te maken in huis die dag veel warm water hebt gebruikt. Sorry hoor, dat ding moet gewoon doen waarvoor je hem hebt gekocht en altijd warm water kunnen leveren wanneer nodig. Ik zou gezamenlijk hier een vuist gaan maken naar WeHeat. Het mag duidelijk zijn dat cloud dus een groot risico is. WeHeat moet gewoon een thermostaat ontwerpen die lokaal alle instellingen mogelijk maakt. Heb je dit probleem nooit meer en de installateur dat geklaag van klanten niet meer. Simpel.
Een lokale aansturing zou wel een verbetering zijn inderdaad.
Omdat ik mensen kosteloos help met zowel aankopen en instellen van WP's en ze daarbij een zo onafhankelijk mogelijk advies te geven. Ik maak me overigens niet druk hoor.Carboy54 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:01:
[...]
Geen idee waar jij je hier druk over maakt. Je hebt geen Weheat en ook geen plannen daarvoor met jouw Vaillant. Je weet dus ook niet hoe het functioneert. In jouw voorbeeld wordt de boiler gewoon weer opnieuw verwarmt met of zonder actieve verbinding. Een cloud verbinding heeft voor en nadelen en dat geldt ook voor een lokale verbinding. De keuze is reuze dus.
Alleen een cloud verbinding heeft grote nadelen en dat wordt hier nu wel aangetoond. Een tijdelijke cloud verbinding waarbij de installateur met expliciete toestemming van de gebruiker tijdelijk kan meekijken kan toegevoegde waarde hebben. Ik zeg nadrukkelijk tijdelijk want heb zelf ook de nadelen ondervonden van een installateur die er een zooitje van maakte helaas en dus de toegang ontzegt.
Grotendeels met je eens hoor. Al ben ik het niet eens dat WeHeat moet communiceren, je installateur moet dat doen. Als er een terugroepactie voor mijn auto is verwacht ik ook respons van mijn dealer. Niet van de fabrikant. Zonnepanelen idem dito. Probleem? Ik ga naar mijn installateur, niet naar Jinko Solar. Kun je die bellen in China?Kanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:54:
[...]
Ik reageerde op @Pr088, ik ga er ook vanuit dat er naast jou wel meer zijn. Verder heb ik ook het liefst lokale controle, nooit uitval, een goed communicerende WeHeat etc. Punt is hoe je zoiets onder de bovenste omstandigheden ondervangt.
Motorbeast zit volgens mij alleen op dit WeHeat forum om andere post-ers onzeker te maken over de aankoop van een een WeHeat warmtepomp, en gaat echt helemaal los als je ook een buffetvat hebt laten installeren. Gewoon negerenMotorBeast schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:05:
[...]
Omdat ik mensen kosteloos help met zowel aankopen en instellen van WP's en ze daarbij een zo onafhankelijk mogelijk advies te geven. Ik maak me overigens niet druk hoor.
Alleen een cloud verbinding heeft grote nadelen en dat wordt hier nu wel aangetoond. Een tijdelijke cloud verbinding waarbij de installateur met expliciete toestemming van de gebruiker tijdelijk kan meekijken kan toegevoegde waarde hebben. Ik zeg nadrukkelijk tijdelijk want heb zelf ook de nadelen ondervonden van een installateur die er een zooitje van maakte helaas en dus de toegang ontzegt.
iddqd idkfa
Fijn dat jij mensen ondersteunt die kunnen wij hier gebruiken maar houd je wel bij de feiten. Het ding doet gewoon wat hij moet doen en luistert naar de thermostaat. Alleen tussentijdse aanpassingen laten even op zich wachten. Bij ons heeft niemand over het hele land zich gemeld. Vergeet niet dat tweakers een zeer selectieve groep is. 98% van de gebruikers heeft geen idee waar wij het over hebben.MotorBeast schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:05:
[...]
Omdat ik mensen kosteloos help met zowel aankopen en instellen van WP's en ze daarbij een zo onafhankelijk mogelijk advies te geven. Ik maak me overigens niet druk hoor.
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 17-05-2026 22:38 ]
Ik ben het er ook mee eens dat de verantwoordelijkheid bij de installateur ligt, die moet maar gaan rellen bij WeHeat namens de klant. Maar WeHeat onderhoudt ook een online portal, een berichtje of iets was volgens mij welkom geweest. Uiteindelijk heeft deze hele opzet met LTE veel voordelen, maar m.i. ook een nadeeltje: het is zeldzaam, maar als het je overkomt is het wel heel erg vervelend, terwijl er wel oplossingsrichtingen zijn.Pr088 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:09:
[...]
Grotendeels met je eens hoor. Al ben ik het niet eens dat WeHeat moet communiceren, je installateur moet dat doen. Als er een terugroepactie voor mijn auto is verwacht ik ook respons van mijn dealer. Niet van de fabrikant. Zonnepanelen idem dito. Probleem? Ik ga naar mijn installateur, niet naar Jinko Solar. Kun je die bellen in China?
Voor een startende fabrikant in een verzadigde markt met nu schreeuwende marketing kreten is communicatie gewoon belangrijk. Een simpel berichtje is op z’n plaats en zo gestuurd. Als je dit goed hebt ingericht al helemaal. Zeker ook om installateurs te ontlasten. Ik verwacht hetzelfde bij Daikin (airco’s), Roborock, Navimow, One2Track als hun app eruit ligt of hun simkaarten niet werken.
Daarnaast vind ik persoonlijk dat iedereen een mening mag hebben en hier mag delen. Zo’n hekel aan dat monddood maken omdat iemand een andere mening heeft
Daarnaast vind ik persoonlijk dat iedereen een mening mag hebben en hier mag delen. Zo’n hekel aan dat monddood maken omdat iemand een andere mening heeft
voor de duidelijkheid: iedereen is welkom zolang er netjes gecommuniceerd wordt. Of iemand wel of niet mag meediscussiëren is een non-discussie.
Wise enough to play the fool
Klopt, maar ik weet niet of een extra BUH de beste oplossing is. Ik zou zelf een OTGW tussen mijn thermostaat de de WeHeat hangen, of een Plugwise-therrmostaat kopen. Dan kun je schijnbaar via OT gewoon lokaal het setpoint van je SWW zetten. Dat wil ik wellicht sowieso wel gaan doen ivm aansturing via Home Assistant, dynamische prijzen en zonnepanelen enzo. De thermostaat kan ik al gewoon lokaal aansturen, maar die van mij snapt geen SWW. Met een OTGW kun je deze instelling injecteren.Kanseleur schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:55:
[...]
SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW
Opentherm heeft te maken met CV en daarbij behorende temperatuur, niet met SWW.HarmoniousVibe schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:21:
[...]
Klopt, maar ik weet niet of een extra BUH de beste oplossing is. Ik zou zelf een OTGW tussen mijn thermostaat de de WeHeat hangen, of een Plugwise-therrmostaat kopen. Dan kun je schijnbaar via OT gewoon lokaal het setpoint van je SWW zetten. Dat wil ik wellicht sowieso wel gaan doen ivm aansturing via Home Assistant, dynamische prijzen en zonnepanelen enzo. De thermostaat kan ik al gewoon lokaal aansturen, maar die van mij snapt geen SWW. Met een OTGW kun je deze instelling injecteren.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Eens dat 98% van de gebruikers niet weet waar wij het over hebben (die lezen hier ook niet overigens). Dat is ook de reden dat ik en sommige andere gebruikers proberen te helpen als een WP niet lekker draait omdat vaak de kennis ontbreekt (helaas ook bij sommige installateurs). Hetzelfde probleem zag je met HR Ketels. Het wordt geplaatst, het wordt warm maar niet optimaal.Carboy54 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:27:
[...]
Fijn dat jij mensen ondersteunt die kunnen wij hier gebruiken maar houd je wel bij de feiten. Het ding doet gewoon wat hij moet doen en luistert naar de thermostaat. Alleen tussentijdse aanpassingen laten even op zich wachten. Bij ons heeft niemand over het hele land zich gemeld. Vergeet niet dat tweakers een zeer selectieve groep is. 98% van de gebruikers heeft geen idee waar wij het over hebben.
Dat jij geen meldingen hebt maakt niet dat het geen probleem is. Als hier een gebruiker een probleem heeft met zijn WP ongeacht de klacht is het nog steeds een probleem ondanks dat jij hem misschien niet hebt geleverd hebt en jouw WP's allemaal wel functioneren.
Dat @ComPeter blij is met zijn installatie is goed en het zal zeker warm worden binnen maar niet optimaal met een parallel buffervat. Dat is al vele malen besproken en gemeten ook in het algemene L/W topic en Faq Topic. Dat dat soort discussies worden dood geslagen lijkt me niet de bedoeling. Tweakers is en blijft een techforum en ontleent zijn bestaansrecht aan het bespreken van de techniek met alle voor- en nadelen.
Het is al een woud aan informatie op internet. Ik denk dat ieder advies welkom is. Maar ik merk dat er zoveel verschillende meningen zijn, bij consumenten en ook proffessionals dat ik bang ben dat het altijd een lastige is om de juiste informatie in jouw situatie goed te filteren. Ik waardeer dat er dan verschillende meningen zijn, uiteindelijk moet degene hier zelf de lkeus maken of de info klopt of niet, al dan niet met hulp van anderen. Uiteindelijk is het altijd maar de vraag of je de juiste keuze gemaakt hebt. Dat weet ik bijvoorbeeld pas over 5 a 6 maanden als we echt moeten gaan verwarmen. Ik denk ook dat alle mensen die hier zitten advies ook met de beste bedoelingen geven en hier niet zitten om mensen een verkeerde keuze te laten maken.
Zelfde met radiatoren. Ga ik dik geld uitgeven aan Jaga's die ook kunnen koelen, of vervang ik mijn t10's gewoon voor T22's en hou ik een paar duizend euro in mijn zak? Koelen is leuk, maar ik leef na 5 jaar in dit huis ook nog steeds.....Of vervang ik helemaal niets en zit ik een convectorkacheltje neer als ik in de winter boven moet werken? Keuzes, keuzes. U
Zelfde met radiatoren. Ga ik dik geld uitgeven aan Jaga's die ook kunnen koelen, of vervang ik mijn t10's gewoon voor T22's en hou ik een paar duizend euro in mijn zak? Koelen is leuk, maar ik leef na 5 jaar in dit huis ook nog steeds.....Of vervang ik helemaal niets en zit ik een convectorkacheltje neer als ik in de winter boven moet werken? Keuzes, keuzes. U
Hop,hop,hop!
Dat is het denk ik: Er is geen ijzeren waarheid. Het idee is dat je jezelf informeert en daaruit keuzes maakt. De een kiest voor een buffervat vanwege stabiel systeem of overkill en de ander niet vanwege onnodig of rendementsverlies, of vloerverwarming installeren met gedoe of kijken hoever je komt met je oude radiatoren. Iedereen maakt zelf de afweging. En die keuzes respecteren we.
[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 18-05-2026 10:57 ]
Concreet voorbeeld met de radiotoren boven. Ik heb weliswaar een klein werkkamertje van 3-4 m2 dat op lage temperatuur prima warm gehouden wordt door een T22. Stooklijn in mijn woning is 39 bij -20 en richting 23 graden bij +9.basset schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:40:
Het is al een woud aan informatie op internet. Ik denk dat ieder advies welkom is. Maar ik merk dat er zoveel verschillende meningen zijn, bij consumenten en ook proffessionals dat ik bang ben dat het altijd een lastige is om de juiste informatie in jouw situatie goed te filteren. Ik waardeer dat er dan verschillende meningen zijn, uiteindelijk moet degene hier zelf de lkeus maken of de info klopt of niet, al dan niet met hulp van anderen. Uiteindelijk is het altijd maar de vraag of je de juiste keuze gemaakt hebt. Dat weet ik bijvoorbeeld pas over 5 a 6 maanden als we echt moeten gaan verwarmen. Ik denk ook dat alle mensen die hier zitten advies ook met de beste bedoelingen geven en hier niet zitten om mensen een verkeerde keuze te laten maken.
Ik durf wel te zeggen dat niemand voor een buffervat heeft gekozen. Er zijn mensen die actief hun installateur hebben gevraagd het niet te installeren, en de rest heeft gewoon hun installateur hun ding laten doen, die het advies van WeHeat volgen, die dus een buffervat aanraden.teacher schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:51:
De een kiest voor een buffervat vanwege stabiel systeem of overkill en de ander niet vanwege onnodig of rendementsverlies, of vloerverwarming installeren met gedoe of kijken hoever je komt met je oude radiatoren. Iedereen maakt zelf de afweging.
* phYzar projecteerd zijn eigen situatie voor het gemak op de meerderheid
En als je het verder niet interesseert is en je hebt je voor jouw kunnen voldoende geïnformeerd is dat dus prima. Het is niet zo dat je systeem dan stuk is ofzo.
Hier schuimbekkend verkondigen dat die mensen naar de buffervat hel gaan heeft geen enkel nut.
Hier schuimbekkend verkondigen dat die mensen naar de buffervat hel gaan heeft geen enkel nut.
( dit is niet direct Weheat gerelateerd als in geld voor elke cv naar wp omzetting. )
Inhakend op koste bate van ombouwen bestaande cv circuit naar wp geschikt allerlei overwegingen die je moet afvinken in mijn ogen. En dat is al lastig genoeg om helder en feitelijk te houden.
1 15mm is eigenlijk te dun voor LT radiatoren. Dus 22mm of meer is aan te bevelen...
2 dauwpunt condens en staal gaan niet goed samen dus als je een paar graden koelen wilt gebruiken die elke wp kan zal je overal kunststof leidingen moeten (laten) installeren en LT radiatoren met boosters plaatsen. Zijn die extra kosten van alle leidingen vervangen rendabel te noemen? Of skip koelfunctie.? Scheelt veel tijd en geld. VS investeren voor langere termijn.( later alsnog doen is pas echt geld weggooien.)
3 fancoil en elke andere diepkoelende systemen zorgen voor condensatie waarvan t water weggevoerd moet worden.( passief via een gat in de muur (bakje optijd leeg gooien gaat altijd fout) tot actief met pompjes en slangafvoer) Vermoedelijk is een simpele monoblock airco in je kamer van keuze goedkoper voor die paar dagen in t jaar dat het echt nodig is.
4 is jaga hybrids leiding met lamellen ( weinig waterinhoud) of een radiator met meer water inhoud beter in combinatie met een wp.
5 investeren in dure zonering met cloud/HA aansturing, tado of zo ( dus duurdere kranen en voetventielen of gewoon goed waterzijdig inregelen en 24/7 alle ruimtes laten verwarmen ook waar je niet regelmatig bent.
En hoeveel is beter uit te besteden?
Dit is in iedergeval handig om een zaken te duiden.
YouTube: Warmtepompen: Leidingwerk vervangen of hergebruiken?
Komt wel puntje 6 naar voren zijn 45 jaar oude leidingen uberhaupt toe aan vervanging door erosie?
Wel weheat gerelateerd : kiezen ze wie hun spullen mag installeren of mag iedereen hun product afnemen om door te verkopen en te installeren? Of tewel houden ze een bodemkwaliteit in de gaten?
Inhakend op koste bate van ombouwen bestaande cv circuit naar wp geschikt allerlei overwegingen die je moet afvinken in mijn ogen. En dat is al lastig genoeg om helder en feitelijk te houden.
1 15mm is eigenlijk te dun voor LT radiatoren. Dus 22mm of meer is aan te bevelen...
2 dauwpunt condens en staal gaan niet goed samen dus als je een paar graden koelen wilt gebruiken die elke wp kan zal je overal kunststof leidingen moeten (laten) installeren en LT radiatoren met boosters plaatsen. Zijn die extra kosten van alle leidingen vervangen rendabel te noemen? Of skip koelfunctie.? Scheelt veel tijd en geld. VS investeren voor langere termijn.( later alsnog doen is pas echt geld weggooien.)
3 fancoil en elke andere diepkoelende systemen zorgen voor condensatie waarvan t water weggevoerd moet worden.( passief via een gat in de muur (bakje optijd leeg gooien gaat altijd fout) tot actief met pompjes en slangafvoer) Vermoedelijk is een simpele monoblock airco in je kamer van keuze goedkoper voor die paar dagen in t jaar dat het echt nodig is.
4 is jaga hybrids leiding met lamellen ( weinig waterinhoud) of een radiator met meer water inhoud beter in combinatie met een wp.
5 investeren in dure zonering met cloud/HA aansturing, tado of zo ( dus duurdere kranen en voetventielen of gewoon goed waterzijdig inregelen en 24/7 alle ruimtes laten verwarmen ook waar je niet regelmatig bent.
En hoeveel is beter uit te besteden?
Dit is in iedergeval handig om een zaken te duiden.
YouTube: Warmtepompen: Leidingwerk vervangen of hergebruiken?
Komt wel puntje 6 naar voren zijn 45 jaar oude leidingen uberhaupt toe aan vervanging door erosie?
Wel weheat gerelateerd : kiezen ze wie hun spullen mag installeren of mag iedereen hun product afnemen om door te verkopen en te installeren? Of tewel houden ze een bodemkwaliteit in de gaten?
[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 18-05-2026 13:06 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Coolblue (later Hoppenbrouwers) weigerde in mijn geval zonder buffervat te installeren, dus je hebt niet eens altijd de keuze.phYzar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:30:
[...]
Ik durf wel te zeggen dat niemand voor een buffervat heeft gekozen. Er zijn mensen die actief hun installateur hebben gevraagd het niet te installeren, en de rest heeft gewoon hun installateur hun ding laten doen, die het advies van WeHeat volgen, die dus een buffervat aanraden.
Coolblue en Hoppenbrouwers heb ik beide over de vloer gehad (beide zijn het niet geworden).RobbieT schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:44:
[...]
Coolblue (later Hoppenbrouwers) weigerde in mijn geval zonder buffervat te installeren, dus je hebt niet eens altijd de keuze.
Mijn N=1 ervaring
Edit: Je hebt altijd keuze met welke installateur je in zee gaat. Helaas weet je (te) vaak pas achteraf of dat een goede keuze was of niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Caayn op 18-05-2026 12:01 ]
Onze woning is gebouwd in 1987 en had bij aankoop energielabel C. Sindsdien hebben wij zelf nog een aantal verbeteringen aangebracht, waaronder vloerverwarming en HR++ glas.
De muren zijn niet aanvullend te isoleren, omdat er al ongeveer 5 cm piepschuim in de spouw aanwezig is. De vloer en het dak zijn redelijk geïsoleerd.
Het leidingwerk in de woning bestaat voornamelijk uit 15 mm leidingen. Daarnaast staan de radiatoren ook in de winter vrijwel altijd dicht, omdat we vooral gebruikmaken van de vloerverwarming. Hierdoor zit er relatief weinig verwarmingswater in het systeem.
Om die reden is er bewust gekozen voor een parallel aangesloten buffervat. Hiermee vergroten we het beschikbare watervolume in het verwarmingssysteem en zorgen we voor een stabielere werking.
Omdat de CV ketel kuren ging vertonen moesten wij dus redelijks snel beslissen over vervanging.
De muren zijn niet aanvullend te isoleren, omdat er al ongeveer 5 cm piepschuim in de spouw aanwezig is. De vloer en het dak zijn redelijk geïsoleerd.
Het leidingwerk in de woning bestaat voornamelijk uit 15 mm leidingen. Daarnaast staan de radiatoren ook in de winter vrijwel altijd dicht, omdat we vooral gebruikmaken van de vloerverwarming. Hierdoor zit er relatief weinig verwarmingswater in het systeem.
Om die reden is er bewust gekozen voor een parallel aangesloten buffervat. Hiermee vergroten we het beschikbare watervolume in het verwarmingssysteem en zorgen we voor een stabielere werking.
Omdat de CV ketel kuren ging vertonen moesten wij dus redelijks snel beslissen over vervanging.
[ Voor 10% gewijzigd door ComPeter op 18-05-2026 12:46 ]
iddqd idkfa
Het zit wel gewoon in het protocol: https://www.scribd.com/do...ocol-Specification-v4-2-1ZeRoC00L schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:22:
[...]
Opentherm heeft te maken met CV en daarbij behorende temperatuur, niet met SWW.
SolarEdge SE5K-RWB + 17 × AIKO Neostar N-Type type ABC | WeHeat Blackbird P80 | 3 × MHI Diamond 2kW
De vraag is dan meer, doet de WeHeat warmtepomp er iets mee ?HarmoniousVibe schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:50:
[...]
Het zit wel gewoon in het protocol: https://www.scribd.com/do...ocol-Specification-v4-2-1
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik heb die discussie uitgebreid gehad met mijn installateur. Waarschijnlijk was het in mijn situatie niet nodig. Hij raadde het aan (serie in retour, 50L) en kwam ook met het advies van WeHeat. Toen heb ik er bewust voor gekozen het wel te doen. Beide is waar.phYzar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:30:
[...]
Ik durf wel te zeggen dat niemand voor een buffervat heeft gekozen. Er zijn mensen die actief hun installateur hebben gevraagd het niet te installeren, en de rest heeft gewoon hun installateur hun ding laten doen, die het advies van WeHeat volgen, die dus een buffervat aanraden.
[ Voor 5% gewijzigd door Pr088 op 18-05-2026 13:08 ]
Geldt voor mij ook, hele discussie met de installateur gehad, mede op basis van info/meningen van dit forum. Uiteindelijk kom je op een punt dat de installateur zegt dat hij zo geen werkende/storingsvrije installatie kan afleveren, dus tja, dan is mijn overtuiging van een situatie toch iets minder waardevol dan van iemand die hier een opleiding voor gehad heeft en nogal wat ervaring heeft.Pr088 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:06:
[...]
Ik heb die discussie uitgebreid gehad met mijn installateur. Waarschijnlijk was het in mijn situatie niet nodig. Hij raadde het aan (serie in retour, 50L) en kwam ook met het advies van WeHeat. Toen heb ik er bewust voor gekozen het wel te doen. Beide is waar.
als klant moet je overweging maken op meerdere vlakken:Kanseleur schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:14:
[...]
Geldt voor mij ook, hele discussie met de installateur gehad, mede op basis van info/meningen van dit forum. Uiteindelijk kom je op een punt dat de installateur zegt dat hij zo geen werkende/storingsvrije installatie kan afleveren, dus tja, dan is mijn overtuiging van een situatie toch iets minder waardevol dan van iemand die hier een opleiding voor gehad heeft en nogal wat ervaring heeft.
1 is de installateur capabel? Als in zodanig dat er geen blinde vlekken ( aannames/gokken) zijn in zijn beoordeling en installatie.
2 offeert hij naar eer en geweten de voor jóu beste installatie op lange termijn en beargumenteert hij goed waarom hij afwijkt van jou initiële wensen? Of komen er factoren als meer marge en en easy montage of naar je mond praten bij? ( je wilt dat ? prima krijg je dat, terwijl misschien een afwijking jou gelukkiger maakt op termijn.)
3 kan je uitgaan dat je een nette reële prijs gekregen hebt? ( goedkoop kan ook duurkoop zijn maar soms is iets gewoon te duur.)
Aantal antwoorden kan je hier vinden als reflectie/klankbord maar niet alles want zoveel mensen zoveel meningen. Wat meest lastig is is de balans houden tussen maximaal geaken en tweaken vs financiele balans houden. Soms is goed genoeg prima. En niet alle opties die kunnen moet je ook willen.
En als laatste merk/producent: vroeger was t simpel: nieuwe CV nodig? intergas remeha valliant atag enz. allemaal merken die langer bestonden en met wat google input redelijk te vergelijken in prijs en kwaliteit. Nu ? t lijkt wel of iedereen een eigen build/ rebranding wil verkopen. vele met een trackrecord van minder dan 5 jaar als merk en soms ook als bedrijf. Dat maakt een investering van 10k plus best tricky. (hoe goed is : de hardware? de userinterface? servicedesk/support? lange termijn garantie? ( omvallen bedrijven), Bij wie kan je dan terecht voor problemen?
Als je toevallig al met een CV installateur een langere relatie mee hebt die omvormt naar WP installeren dan hebt je een beginpunt uit vertrouwen dat het goed komt maar als je die niet hebt zijn alle factoren "nieuw".
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ons kleinste kamertje is 3 x 3 ongeveer. De t22 die ik er in wil laten plaatsen is 50x180 Zelfde maat als de T11 die er nu in zit. Als het lukt op 39 graden zou ik erg tevreden zijn. Kosten montage schrok ik wel een beetje van. 300 euro ex btw per radiator...... dat is 900 euro 1 persoon. Dat is 100 euro het uur ex. Best duur. Hij zei wel dat ze extra werk hadden, omdat de leidingen nu te dicht bij de muur zitten (3.5cm) en er dus eea verlegd moet worden. Komen er nog voorrijkosten en materiaal bij. Denk dat ik maar eens op werkspot ga posten.....Pr088 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:05:
[...]
Concreet voorbeeld met de radiotoren boven. Ik heb weliswaar een klein werkkamertje van 3-4 m2 dat op lage temperatuur prima warm gehouden wordt door een T22. Stooklijn in mijn woning is 39 bij -20 en richting 23 graden bij +9.
[ Voor 7% gewijzigd door basset op 18-05-2026 14:26 ]
Hop,hop,hop!
Na een lastige week met hemelvaart veel vrije mensen en veel beloftes over teruggebeld worden, wat niet is gebeurd, is er toch ondertussen actie geweest bij Hoppenbrouwers met WeHeat.Dbm12 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:40:
[...]
Nog even een update hierover.
Maandag heb ik wederom gebeld naar Hoppenbrouwers die dezelfde dag nog een service monteur hebben gestuurd. Er stonden inderdaad errormeldingen over hoge druk als foutmelding. De monteurs kwamen snel tot dezelfde conclusie dat het vermoedelijk met het koudemiddel te maken had maar dat het sowieso in de buitenunit moet zitten waar ze zelf niets aan kunnen doen en afhankelijk zijn van WeHeat.
Er is met WeHeat gebeld om mee te kijken en eigenlijk was na een uur, en meerdere collega’s bij WeHeat die ernaar hebben gekeken, dat ze eigenlijk ook niet zo goed weten wat het is. Het enige waar mogelijk in zou kunnen zitten is als de vierwegklep niet goed functioneert in de buitenunit. Maar om die handmatig om te zetten was een speciale magneet nodig die helaas niet aanwezig was bij de monteurs.
Ze gingen dit onderdeel bestellen en komen dan opnieuw langs om deze theorie te testen. Maar helaas heb ik vandaag niets gehoord voor een vervolgafspraak. WeHeat zou de unit in noodbedrijf zetten. Maar daar zie ik niets van. Ik had namelijk verwacht dat de BUH zou worden ingeschakeld maar die heb ik nog nooit aan gezien.
Omdat het toch wel koud in huis begon te worden, vandaag toch maar weer de unit aangezet en gekeken hoe deze functioneert in CV bedrijf. Dat gaat “iets” beter. Maar met een COP van tussen de 2,2 en 2,5 bij 13 graden was dit natuurlijk beroerd en daarbij om de zoveel tijd een ontdooi sessie het vind dus ook plaats bij CV bedrijf.
Toen het huis eenmaal richting de 20 graden liep kwam uiteraard de legionellarun weer om de hoek kijken (na elke herstart) die de COP richting de 1,2 liet zakken. maar de temperatuur liep gelukkig wel langzaam, heel langzaam op. Na de zoveelste ontdooi sessie bleef hij er weer in hangen en herstelde niet meer waarna ik de unit maar weer uit heb gezet.
Met andere woorden, het is een beetje behelpen en zal morgen maar weer eens bellen of het onderdeel al binnen is zodat er getest kan worden of het wellicht de vierwegklep is die vast zit. Ik vermoed nog steeds van niet, maar we gaan het meemaken.
Vandaag wederom met ze aan de telefoon gezeten en ze komen aankomende donderdag ochtend bij mij langs. Ditmaal niet alleen hun eigen monteur, maar er komt ook een monteur vanuit WeHeat mee. Dat bevestigd dat dit niet een standaard probleem is en WeHeat ook geïnteresseerd en betrokken om naar een oplossing te zoeken.
Ik ben dan ook ook erg benieuwd wat nu precies de oorzaak is. Maar het feit dat ze het niet eerst met een magneet de 4-weg klep door Hoppenbrouwers laten manipuleren vermoed bij mij dat WeHeat ook niet denkt dat dit het probleem is. Anders zouden ze niet hun eigen monteur meesturen.
Donderdag meer.
Wij krijgen een buffervat-je. 17 liter geloof ik aldus offerte. Zoals hij hget zei, was het buffervat ook om pendelen te voorkomen. Ik heb garantie op de installatie, dus we gaan wel zien hoe het loopt allemaal.Pr088 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:06:
[...]
Ik heb die discussie uitgebreid gehad met mijn installateur. Waarschijnlijk was het in mijn situatie niet nodig. Hij raadde het aan (serie in retour, 50L) en kwam ook met het advies van WeHeat. Toen heb ik er bewust voor gekozen het wel te doen. Beide is waar.
Hop,hop,hop!
17 liter is wel erg klein. De mijne is 50L. Mijn installatie draait in CV 21 liter per minuut. Dus dan is je buffer in 1 minuut defrost leeg. Pendelen voorkom je ook niet met een buffervat. Immers, je WP zal dus hoogstens 1-2 minuten langere runs maken.basset schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:24:
[...]
Wij krijgen een buffervat-je. 17 liter geloof ik aldus offerte. Zoals hij hget zei, was het buffervat ook om pendelen te voorkomen. Ik heb garantie op de installatie, dus we gaan wel zien hoe het loopt allemaal.
Ik heb op aanraden van de installateurs slechts de stooklijn draaien. Het bevalt geweldig: 20,4 graden en de compressor draaide 16%. Zonder kamerthermostaat of buffervat, maar who cares.
COP loopt ook weer op: 5,7
Al met al een goede installatie, bijna van het gas af, want gas gebruiken we nauwelijks meer.
Ben heel benieuwd naar de winterperiode:-)
Edit:de ruimte waar de thermostaat hangt is nu 26 graden, door de wasdroger die nu incidenteel aanstaat.
Toch doet de thermostaat wat ie doen moet en trekt zich niets aan van de ruimtetemperatuur.
COP loopt ook weer op: 5,7
Al met al een goede installatie, bijna van het gas af, want gas gebruiken we nauwelijks meer.
Ben heel benieuwd naar de winterperiode:-)
Edit:de ruimte waar de thermostaat hangt is nu 26 graden, door de wasdroger die nu incidenteel aanstaat.
Toch doet de thermostaat wat ie doen moet en trekt zich niets aan van de ruimtetemperatuur.
[ Voor 23% gewijzigd door Maarten58 op 18-05-2026 15:43 ]
Ik kom op +-20% offline van +-62 stemmersmartijnn2 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:52:
Offline Ja Nee
Als we de percentages omrekenen naar het totale aantal van 62 stemmers, is dit de exacte verdeling van de uitslag:
Nee, online: 50 stemmen (80,6%)
Ja, offline: 12 stemmen (19,4%)
Idd. Aangezien ik geheel op radiatoren en 2 convectoren draai en de radiatoren boven vervangen worden door fancoils wou ik zeker wel een buffetvat.phYzar schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:30:
[...]
Ik durf wel te zeggen dat niemand voor een buffervat heeft gekozen.
Als ik dan naar de buffetvat hel ga, graag. Lijkt me lekker warm.
Dat klopt. Ik had gehoopt dat iemand hier daarmee ervaring heeft middels zo'n OpenTherm Gateway waarmee je gewoon commando's kunt toevoegen of overschrijven aan het signaal vanuit je thermostaat. Of iemand met een Plugwise Anna ofzo waarmee je schijnbaar natively het SWW-setpoint kunt zetten via OT.ZeRoC00L schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:59:
[...]
De vraag is dan meer, doet de WeHeat warmtepomp er iets mee ?
Het lijkt helaas geen modbus te zijn, met een Modbus sniffer en een USB naar RS485 adapter op de bus gekeken, RAW data zat, maar niks wat op modbus lijkt.
https://www.waveshare.com/usb-to-rs485-c.htm
En deze modbus sniffer:
https://github.com/niwciu/ModbusSniffer/releases
Je krijgt dus ook alleen wat te zien als je RAW data only aan hebt staan.
En deze modbus sniffer:
Je kunt in ieder geval de bovenste sensor van het SWW vat uitlezen met een Isense thermostaat. Setpoint werd niets mee gedaan toen ik het testte.ZeRoC00L schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:22:
[...]
Opentherm heeft te maken met CV en daarbij behorende temperatuur, niet met SWW.
Wellicht moet WeHeat deze softwarematig op modbus-mode zetten, aangezien het (iig op mijn control board) gecombineerde terminals zijn (A en T+, B en T-), dus ze worden ook gebruikt op een aan/uit-thermostaat op aan te sluiten. Ik neem zo aan dat dit de default setting is, aangezien die use-case groter is dan modbus.RobbieT schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:04:
Het lijkt helaas geen modbus te zijn, met een Modbus sniffer en een USB naar RS485 adapter op de bus gekeken, RAW data zat, maar niks wat op modbus lijkt.
En deze modbus sniffer:
Makkelijk te proberen door ze even de modus in de app op aan/uit te zetten en dan te kijken of hij aan gaat als de brug erin zit.
Bekijk deze post even:HarmoniousVibe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:07:
[...]
Wellicht moet WeHeat deze softwarematig op modbus-mode zetten, aangezien het (iig op mijn control board) gecombineerde terminals zijn (A en T+, B en T-), dus ze worden ook gebruikt op een aan/uit-thermostaat op aan te sluiten. Ik neem zo aan dat dit de default setting is, aangezien die use-case groter is dan modbus.
Makkelijk te proberen door ze even de modus in de app op aan/uit te zetten en dan te kijken of hij aan gaat als de brug erin zit.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85261940
En deze:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85262922
De aansluiting om mee proberen te luisteren is de heatpump aansluiting, omdat daarvan bekend is dat die RS-485 is en omdat andere warmtepompen die op hetzelfde hardware platform draaien over die bus met modbus communiceren.
De Flint lijkt ook net als de Amber een Amitime:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85263032
Netjes. Houdt rekening met het feit dat bij sneeuwval de sneeuw van jouw pannen gaat schuiven op de Bb met een slechtere lucht aanvoer. Afgelopen winter aantal keren gezien. Dus houdt deze onderzijde zo mogelijk sneeuwvrij anders werkt het als een stofzuiger. Verder zou ik onder de pootjes betontegels plaatsen ter bescherming van de dakbedekking.mtouw78 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:53:
Nu bij mij de installatie klaar tijd om de fotos te delen.Betreft een BB P60 met 300l ww en 50l buffer vat. Leidingen moeten nog geïsoleerd worden. BB staat op een betonnen uitbouw met betonnen dak. Totaal geen trillingen in de constructie bij 100% belasting.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 19-05-2026 11:01 ]
Hmm die had ik gezien, maar dat gaat specifiek over de communicatie tussen de binnen- en buitenunit. Is dat de juiste plaats om te sniffen/besturen?RobbieT schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:58:
[...]
Bekijk deze post even:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85261940
En deze:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85262922
De aansluiting om mee proberen te luisteren is de heatpump aansluiting, omdat daarvan bekend is dat die RS-485 is en omdat andere warmtepompen die op hetzelfde hardware platform draaien over die bus met modbus communiceren.
De Flint lijkt ook net als de Amber een Amitime:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85263032
Dat is hoe ze het bij OpenQuatt en OpenAmber doen, omdat de 4G/LTE modem in de buitenunit zit komt op die bus alle informatie die je wil hebben voorbij.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:22:
[...]
Hmm die had ik gezien, maar dat gaat specifiek over de communicatie tussen de binnen- en buitenunit. Is dat de juiste plaats om te sniffen/besturen?
Dus het meest logische leek, beginnen met wat ze daar doen.
Zie dit topic, dan zie je ook dat ze een sniffer daar erop hebben gezet:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84474436
Mag ik weten wie dit geïnstalleerd heeft en voor welke totaalprijs?mtouw78 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:53:
Nu bij mij de installatie klaar tijd om de fotos te delen.Betreft een BB P60 met 300l ww en 50l buffer vat. Leidingen moeten nog geïsoleerd worden. BB staat op een betonnen uitbouw met betonnen dak. Totaal geen trillingen in de constructie bij 100% belasting.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV: 0kWp, Thuisbatterij: 0kW/0kWh, Clage 13kW doorstromer, Geen verwarming, Kia e-Niro 64kWh + Hyundai IONIQ5 73kWh AWD 'Project 45'
Zeker. Dit is uitgevoerd door een locale installateur Installab.DaanTriple7 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Mag ik weten wie dit geïnstalleerd heeft en voor welke totaalprijs?
Kosten zijn Euro 11.500 na aftrek subsidie. Dit bevat ook de kosten van een serieuze kraan die de unit over het huis moest tillen. Was 4 dagen werk met 2 man. En nog 1 dag voor restpuntjes. Installatie duur en kosten zijn misschien wat hoger dan gemiddeld (zeker niet de duurste trouwens) maar ze werken erg precies en al mijn verzoeken mbt hoe ik het liefst de leidingen etc door de woning wilde, werden zonder discussie netjes uitgevoerd. Heb best wat offertes opgevraagd maar de meeste kwamen niet eens te plekken kijken en kreeg dan een standaard offerte. Geloof best wel dat dit technisch kan werken maar aangezien je er jaren tegenaan kijkt en mee moet werken had ik toch wat specifieke eisen.
[ Voor 0% gewijzigd door mtouw78 op 19-05-2026 13:40 . Reden: Typo ]
Het is inderdaad erg mooi en netjes geïnstalleerd. Die kraan zal wel zware invloed gehad hebben op de prijs, ik vond een hoogwerker ook al behoorlijk aan de prijs. Die tip van @Carboy54 vind ik voor mezelf ook wel handig.mtouw78 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:39:
[...]
Zeker. Dit is uitgevoerd door een locale installateur Installab.
Kosten zijn Euro 11.500 na aftrek subsidie. Dit bevat ook de kosten van een serieuze kraan die de unit over het huis moest tillen. Was 4 dagen werk met 2 man. En nog 1 dag voor restpuntjes. Installatie duur en kosten zijn misschien wat hoger dan gemiddeld (zeker niet de duurste trouwens) maar ze werken erg precies en al mijn verzoeken mbt hoe ik het liefst de leidingen etc door de woning wilde, werden zonder discussie netjes uitgevoerd. Heb best wat offertes opgevraagd maar de meeste kwamen niet eens te plekken kijken en kreeg dan een standaard offerte. Geloof best wel dat dit technisch kan werken maar aangezien je er jaren tegenaan kijkt en mee moet werken had ik toch wat specifieke eisen.
[Afbeelding]
Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.
:strip_exif()/f/image/CjNBmn0GNpk5eMrhwGsVEHIg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YMEU1CImOmgVhBepzyELTLLo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G4I4S3yxtTYBGob7op6ckpjE.jpg?f=fotoalbum_large)