arjenhiemstra schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:15:
[...]
Daar ben ik het gewoon niet mee eens qua boiler functie, die functie zit er namelijk gewoon in.
De les die je hier uit zou moeten trekken is dat de cloud based, non local benadering van WeHeat te kwetsbaar is met 0 uitwijk mogelijkheden.
Dit is niet de eerste warmtepomp die ik heb, wel de eerste die alleen via de cloud te bedienen is. Dat is meer cloud afhankelijkheid dan ik verwacht had (mijn fout) maar prima.
WeHeat besluit primaire functionaliteit naar de cloud te brengen, ik als consument ga daarin mee, maar wel met een bepaalde verwachting.
Mijn bank doet dit ook, dat accepteer ik ook. De bank is echter nog nooit 2 weken offline geweest en er is niemand die dit zou accepteren als dat wel zou gebeuren, laat staan zonder communicatie. De bank regelt haar infra zo dat dit in principe nooit voor gaat komen. WeHeat zou met haar product propositie hetzelfde moeten nastreven. Dat mag ik als consument gewoon verwachten, als dat niet zo is krijg je sacherijn, zo simpel is het.
[...]
Met WeHeat kom je nu dus thuis en kun je de boiler niet meer aanzetten... Er is zover ik weet geen enkele andere warmtepomp/boiler fabrikant waarbij dit het geval is.
Goede vergelijking met een bank die vele malen meer vermogen heeft en daarbij veel langer bestaat.
Je hebt nou eenmaal een machine gekocht van een erg jong bedrijf wat voor vele uitdagingen staat zoals het ontwerpen, testen en maken van een prioductielijn. Daarbij geschikte partners moet vinden en het merk moet promoten.
Dat in een wereld waarbij alles online te vinden is en de concurrentie daardoor groot. WeHeat probeert een positie in de markt te nemen wat lastig is.
Maar nogmaals ik probeer niemand zwart te maken of iets.
Ik probeer alleen het onderwerp van het offline zijn wat minder negatief te maken.
En er zullen mensen zijn die ervan balen wat ik snap maar dat is wel het risico wat ze zelf nemen door een product te iezen wat nog maar net op de markt is van een merk wat nog maar een paar jaar warmtepompen bouwt.
En nogmaals als je instellingen goed of acceptabel staan en je rommelt niet te veel met de instellingen dan zal het overgrote gedeelte van de gebruikers het niet eens merken.
Ik heb geen tapwater van WeHeat en bewust. Ja duurder iun verbruik maar geen gedoe. Ik sla er misschien iets te ver in door met meerdere back ups in ons huishouden door 2 ovensop verschillende fases, 2 boilers voor de keuken en bar op verschillende fases, een boiler maar ook nog een extra aansluiting met kogelkraan om (tijdelijk) een extra boiler op aan te kunnen sluiten en in iedere kamer een airco voor verwarmen als koelen mocht de warmtepomp een storing hebbene n niet werken maar iedereen kiest er zelf voor.
En zelfs met stroom uitvla heb ik een kleine thuisbatterij die ervoor kan zorgen om de laadpaal met V2G thuisbatteirj op wielen aan te slingeren en ruim 50kWh aan stroom te hebben. welliswaar op 1 fase maar daar zijn weer andere maatregelen voor genomen om toch de basis behoefte te hebben.
Overigens werkt onze BlackBird niet door een defecte vorstbeveiliging waardoor de druk in het Cv systeem weg valt en werkt de back up heater niet. Dit owrdt binnen 2 weken opgelost door de installateur. Is dat erg? Nee maar wel irriant maar ik neem het voor lief. Gelukkig heb ik het de Weheat alleen voor CV