• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Hier ook een offerte gehad, maar die is flink wat meer. Wil ook naar FE systeem. Krijg einde jaar vloerverwarming (60 m2 op beganegrond, 16 mm buis, hoh 10; eerste verdieping zijn nog radiatoren maar pak ik zelf nog eens op met vervaging door Jaga of T22; op zolder komt een T33 extra).

Gaat om:
BB P80
50 liter RVS serie buffervat
200 liter RVS boilervat
Binnenunit met 3kW back-up heater
Aansluiten op CV en doorvoeren maken in buitengevel (P80 moet op garage dak, huidige CV aansluitingen zitten op zolder.
Moet gaan voor
Members only: kosten
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Lijkt mij vrij veel als ik zo vergelijk.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:14
Kanseleur schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Het is inderdaad erg mooi en netjes geïnstalleerd. Die kraan zal wel zware invloed gehad hebben op de prijs, ik vond een hoogwerker ook al behoorlijk aan de prijs. Die tip van @Carboy54 vind ik voor mezelf ook wel handig.
Ik kwam ook op ongeveer 11,5-12k na subsidie, inclusief vervanging van de verdeler. Maar zij kregen em met een soort tillift het dak op. Voor zo'n kraan vind ik die all-in-prijs best wel scherp!

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Hortz schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:08:
Hier ook een offerte gehad, maar die is flink wat meer. Wil ook naar FE systeem. Krijg einde jaar vloerverwarming (60 m2 op beganegrond, 16 mm buis, hoh 10; eerste verdieping zijn nog radiatoren maar pak ik zelf nog eens op met vervaging door Jaga of T22; op zolder komt een T33 extra).

Gaat om:
BB P80
200 liter RVS boilervat
Aansluiten op CV en doorvoeren maken in buitengevel (P80 moet op garage dak, huidige CV aansluitingen zitten op zolder.
Moet gaan voor

***members only***

Ik zou met de radiatoren eerst gewoon proberen met T22, als die er al hangen. Kan je veel werk schelen.
Zelf ook zo aangepakt, dit winter was het boven redelijk op temperatuur in de slaapkamers.
Afhankelijk van je huishouden zou ik voor een 300 liter gaan. Die is alleen wat hoger dan de 200l en heeft zelfde vloeropp. Kost bijna niks extra.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09 08:53
mtouw78 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Zeker. Dit is uitgevoerd door een locale installateur Installab.

Kosten zijn Euro 11.500 na aftrek subsidie. Dit bevat ook de kosten van een serieuze kraan die de unit over het huis moest tillen. Was 4 dagen werk met 2 man. En nog 1 dag voor restpuntjes. Installatie duur en kosten zijn misschien wat hoger dan gemiddeld (zeker niet de duurste trouwens) maar ze werken erg precies en al mijn verzoeken mbt hoe ik het liefst de leidingen etc door de woning wilde, werden zonder discussie netjes uitgevoerd. Heb best wat offertes opgevraagd maar de meeste kwamen niet eens te plekken kijken en kreeg dan een standaard offerte. Geloof best wel dat dit technisch kan werken maar aangezien je er jaren tegenaan kijkt en mee moet werken had ik toch wat specifieke eisen.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLVUAosBMk5CQj94wsRyk9Pam4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDzWkSaABs6a2Xk9BleVHXj9.jpg?f=fotoalbum_large Deze kranen zijn ietsje lichter en gaan gewoon door jouw tuinpoort zonder schade aan de tegels. Die grote dingen kosten een vermogen. Zal wel een vriendenprijsje geweest zijn 🙃

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-09 21:06
Carboy54 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:58:
[...]

[Afbeelding] Deze kranen zijn ietsje lichter en gaan gewoon door jouw tuinpoort zonder schade aan de tegels. Die grote dingen kosten een vermogen. Zal wel een vriendenprijsje geweest zijn 🙃
Ja klopt. Helaas is bij ons de achterom zo aangelegd dat er een 90graden haakse bocht in zit. Ook zit mijn poort in de schuur. Dus daar kan je ook niet doorheen. Daarom was ik ook best wel ok met de totaal prijs inclusief deze kraan😇. (Heb ze meteen ook nog een set zonnepanelen op het dak laten tillen toen ie er toch stond)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je hebt zeker niet te veel betaald. Nice :)

Wise enough to play the fool

• RNacoustics
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:53

Gaat om:
BB P80
200 liter RVS boilervat
Moet gaan voor

***members only***

Wel heel veel geld. Is de installatie zo complex bij jou?

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• RNacoustics
[...]

Kosten zijn Euro 11.500 na aftrek subsidie. Dit bevat ook de kosten van een serieuze kraan die de unit over het huis moest tillen. Was 4 dagen werk met 2 man. En nog 1 dag voor restpuntjes. Installatie duur en kosten zijn misschien wat hoger dan gemiddeld (zeker niet de duurste trouwens) maar ze werken erg precies en al mijn verzoeken mbt hoe ik het liefst de leidingen etc door de woning wilde, werden zonder discussie netjes uitgevoerd. Heb best wat offertes opgevraagd maar de meeste kwamen niet eens te plekken kijken en kreeg dan een standaard offerte. Geloof best wel dat dit technisch kan werken maar aangezien je er jaren tegenaan kijkt en mee moet werken had ik toch wat specifieke eisen.

[Afbeelding]
Voor zo'n installatie en werk heb je het voor een mooie prijs (y)

Hybride BB P80 WP, Atag i36CZ, 14 x 330 WP zonnepanelen, Marstek Venus E 3.0 5,12kWh, HA tooling

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:30

Gaat om:
BB P80
200 liter RVS boilervat
Moet gaan voor

***members only***

Ik heb nu een x-tal offertes voor een BB p80 300L boiler en de standaard rest voor allemaal 13k na aftrek subsidie. De een met boilervat, de ander zonder. Lijkt qua prijs onderlings niks uit te maken. ;-)

• testmanager
[...]

[Afbeelding]
Ik heb nu een x-tal offertes voor een BB p80 met 300L boiler en de standaard rest voor allemaal 13k na aftrek subsidie. De een met boilervat, de ander zonder. Is ook een kraan o.i.d. benodigd.
Lijkt qua prijs onderlings niks uit te maken. ;-)

Maar dus jouw set voor een BB P60 met 200 L is dan niet echt duur hoor, tenminste vergeleken met al mijn offertes. (het blijft natuurlijk wel een enorme berg geld..)

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
RNacoustics schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:22:
[...]

Wel heel veel geld. Is de installatie zo complex bij jou?
Eigenlijk heel simpel maarja, schijnbaar is het de normale prijs zoals ik lees.
Blackbird P80 moet op de garage, leiding naar zolder getrokken worden voor de binnenunit en dan aansluiten op de leidingen die in een koof liggen vanaf zolder.

Moet nog wel een groter boilervat aanvragen (zijn met 4 man) en misschien het buffervat eruit aangezien die weinig zal toevoegen.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:09
Vandaag weer contact gehad met Hoppenbrouwers omdat de warmtepomp nog steeds offline is.

Duidelijk gemaakt dat als er niks gebeurd de opties die over blijven om te escaleren minder leuk zijn, maar nodig als Weheat het niet oplost.

Nog geen bericht terug gehad helaas.

@Weheat heeft mooie reclamepraatjes overal, maar praatjes vullen geen gaatjes.

https://www.vodafone.nl/zakelijk/inspiratie/weheat-warmtepompen-met-iot-tech-van-vodafone-business

Citaat uit het artikel: "We zijn door dit partnerschap met Vodafone altijd en overal voorzien van de beste netwerken. De ‘connectie-zekerheid’ van onze partner is voor ons van groot belang.”

Nou, dat lukt op dit moment even wat minder bij een aantal van ons.

Zou fijn zijn als er ook gewoon eens gecommuniceerd wordt, reclame maken is leuk, maar als je niet communiceert als iets niet werkt, dan gaat het vertrouwen er snel aan.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-09 08:53
Prijsverhoging en levertijden Weheat:

Per 1 juli 2026 past Weheat hun prijzen aan. De nieuwe prijzen gelden voor alle bestellingen geplaatst ná 30 juni. We hebben onze prijzen jarenlang gelijk gehouden. Door gestegen materiaal- en transportkosten passen we deze per 1 juli beperkt aan voor nieuwe bestellingen.
Wil je nog tegen de huidige tarieven bestellen? Dat kan tot en met 30 juni.

Levertijden:
Weheat Blackbird

​Huidige levertijd P60: 6-8 weken

Huidige levertijd P80: 1-2 weken
Weheat Sparrow

​Huidige levertijd P60 Grey: 4-6 weken

Huidige levertijd P60 Green: 4-6 weken

Huidige levertijd P60 Bronze: 4-6 weken
Weheat Flint

​Huidige levertijd P40: 6-8 weken

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 19-05-2026 17:21 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Wees
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-08 21:14
Kan iemand mij vertellen welk vermogen de Sparrow levert bij de verschillende dag en nacht modus instellingen? De tabel van Weheat ervan geeft wel de geluidvermogens voor elke modus maar niet welk vermogen de Sparrow bij die modus nog kan leveren.

• RNacoustics
Carboy54 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:19:

Per 1 juli 2026 past Weheat hun prijzen aan. De nieuwe prijzen gelden voor alle bestellingen geplaatst ná 30 juni. We hebben onze prijzen jarenlang gelijk gehouden. Door gestegen materiaal- en transportkosten passen we deze per 1 juli beperkt aan voor nieuwe bestellingen.

Levertijden:
Weheat Blackbird

Weheat Sparrow

Weheat Flint

Ben ik blij dat ik op het juiste moment met de aanschaf van de WP overstag ben gegaan. Laten ze nu eerst zorgen dat de ondersteuning en aftersales op orde is.

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:07
Carboy54 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:19:

Levertijden:
Weheat Blackbird

Weheat Sparrow

Weheat Flint

Bijzonder, ik wist niet eens dat er verschillende kleuren zijn, is mij nooit een kleur aangeboden.

Overigens verwacht ik nog een paar radiatoren te vervangen, dan zal het systeem leeg moeten. Hoe werkt dit, dien je dan de buitenunit en binnenunit uit te zetten via de groep?

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Barca

In Search Of Sunrise

[...]

[Afbeelding]
Hele scherpe prijs! Ik heb een Sparrow en betaal 12.200 na subsidie voor verder hetzelfde dus 300 liter boilervat en 50 liter buffervat. En die vond ik goedkoop, nou ja betaalbaarder, vergeleken met andere offertes.

Is wel met een nieuwe thermostaat en extra groep richting de meterkast, maar goed dat zijn de kosten niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Barca op 19-05-2026 21:25 ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:13

niki_lauda

3840Wp/VW ID3B/WeHeat Sparrow

Barca schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Hele scherpe prijs! Ik heb een Sparrow en betaal 12.200 na subsidie voor verder hetzelfde dus 300 liter boilervat en 50 liter buffervat. En die vond ik goedkoop, nou ja betaalbaarder, vergeleken met andere offertes.

Is wel met een nieuwe thermostaat en extra groep richting de meterkast, maar goed dat zijn de kosten niet.
Ik had een kale offerte via de gezamenlijke inkoop eigen huis van 10.600. Had nog wel wat extra wensen

Vaar een sparrow

• LLupus
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:10
Wees schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:22:
Kan iemand mij vertellen welk vermogen de Sparrow levert bij de verschillende dag en nacht modus instellingen? De tabel van Weheat ervan geeft wel de geluidvermogens voor elke modus maar niet welk vermogen de Sparrow bij die modus nog kan leveren.
Ik weet de volgende uit eigen ervaring: nachtstand Fluister stand is 30% en Bibliotheek is 47%

• ComPeter
  • Laatst online: 16:41

ComPeter

iddqd idkfa

RobbieT schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:49:
Vandaag weer contact gehad met Hoppenbrouwers omdat de warmtepomp nog steeds offline is.

Duidelijk gemaakt dat als er niks gebeurd de opties die over blijven om te escaleren minder leuk zijn, maar nodig als Weheat het niet oplost.

Nog geen bericht terug gehad helaas.

@Weheat heeft mooie reclamepraatjes overal, maar praatjes vullen geen gaatjes.

https://www.vodafone.nl/zakelijk/inspiratie/weheat-warmtepompen-met-iot-tech-van-vodafone-business

Citaat uit het artikel: "We zijn door dit partnerschap met Vodafone altijd en overal voorzien van de beste netwerken. De ‘connectie-zekerheid’ van onze partner is voor ons van groot belang.”

Nou, dat lukt op dit moment even wat minder bij een aantal van ons.

Zou fijn zijn als er ook gewoon eens gecommuniceerd wordt, reclame maken is leuk, maar als je niet communiceert als iets niet werkt, dan gaat het vertrouwen er snel aan.
Werk de Weheat sinds het uitvallen van de verbinding niet meer? Heb je all electric?

iddqd idkfa

• RobbieT
ComPeter schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:47:
[...]

Werk de Weheat sinds het uitvallen van de verbinding niet meer? Heb je all electric?
De Weheat maakt nog warm water en verwarmd het huis nog, maar dat is niet het punt.

Extra functionaliteit zoals SWW boost (extra warm water op verzoek maken), instellingen veranderen, en inzicht in verbruik werkt nu allemaal niet.

En dat al 2 weken zonder antwoord wat de oorzaak is of wanneer het opgelost is.

Een paar dagen kan een keer gebeuren, maar 2 weken zonder communicatie wat er aan de hand is en wanneer het opgelost is kan niet.

Het is geen pak koekjes, dit zijn dure dingen waarvan je mag verwachten dat alles werkt.

Als in je nieuwe auto de radio, stoelverwarming en navigatie weken niet werkt dan is dat ook niet acceptabel.

Ook al kan je er verder wel mee rijden.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
Als ik eerlijk ben begin ik toch wel te twijfelen of Weheat een goede keuze is. Ik heb een offerte getekend bij Hoppenbrouwers en die is heel scherp, maar ik vind wel dat ik dan een goed werkende wp kan verwachten. Niet een apparaat dat zomaar weken offline is en waar ik dus niks aan kan aanpassen. Ik snap ook niet waarom ze geen Wifi hebben ingebouwd, dat kost werkelijk niks.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:17
RobbieT schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:55:
[...]

De Weheat maakt nog warm water en verwarmd het huis nog, maar dat is niet het punt.

Extra functionaliteit zoals SWW boost (extra warm water op verzoek maken), instellingen veranderen, en inzicht in verbruik werkt nu allemaal niet.

Een paar dagen kan een keer gebeuren, maar 2 weken zonder communicatie wat er aan de hand is en wanneer het opgelost is kan niet.

Het is geen pak koekjes, dit zijn dure dingen waarvan je mag verwachten dat alles werkt.

Als in je nieuwe auto de radio, stoelverwarming en navigatie weken niet werkt dan is dat ook niet acceptabel.

Heel slecht, communicatie is key, begrijp niet waarom ze dat niet doen. |:( @Weheat Leg het uit, communiceer met je gebruikers, wees open
Hier gelukkig niets aan de hand maar dit geeft heel weinig vertrouwen als er wel iets mis gaat :-(

• havoc764
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:11
[...]

je kan Weheat bellen ze hebben een telefoonnummer, als je iemand te pakken wil krijgen (lees door het bandje wil komen) moet je wel zeggen dat je installateur bent.

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:55
havoc764 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:09:
[...]

je kan Weheat bellen ze hebben een telefoonnummer, als je iemand te pakken wil krijgen (lees door het bandje wil komen) moet je wel zeggen dat je installateur bent.
Die laatste 2 zinnen zeggen alles.

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
Mg4gebruiker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:24:
[...]

Die laatste 2 zinnen zeggen alles.
Ook dat maakt niet uit, zelfde verhaal ze zijn er met hun partner mee bezig wat dat ook mag betekenen.

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:11
Ja echt super vervelend allemaal dat de warmtepomp gewoon blijft werken. Iedereen er warm bij zit en er ook nog warm water uit de kraan komt.

Dat je niet kan kijken hoe efficient de warmtepomp is natuurlijk essentieel.

Dit konden we ook niet met een gasgestookte cv ketel...

Dat de fabrikant beter actief had kunnen informeren en reageren eens.

Al het overige kan ik mij niet in vinden.

• feico.de.boer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:37
havoc764 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:09:
[...]

Als je een probleem met je auto hebt ga je toch ook naar je dealer/verkoper en niet naar de importeur of fabrikant? Als je een probleem hebt met je aangeschafte artikelen is het in Nederland gebruikelijk eerst daar de verkopende partij op aan te spreken, zeker in de garantieperiode.

Dat WeHeat misschien wat meer en opener kan communiceren is een andere zaak. Maar dat gaat op voor heel veel producenten.

• Willie Joosten
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:33
Sinds vannacht rond 2.00 uur verliest mijn Home Assistant regelmatig de verbinding met de WeHeat. Hebben meer mensen hier last van?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-m31xzBZ5rgIVmCs7iqE0kNr6ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/16FaeAJ629JxgqCyK4rJOQcj.png?f=fotoalbum_large

• MrDenna
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:28
Kevin1990 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:01:
Ja echt super vervelend allemaal dat de warmtepomp gewoon blijft werken. Iedereen er warm bij zit en er ook nog warm water uit de kraan komt.

Echter, bij die CV ketel kan je wel gewoon nog instellingen doen op het apparaat zelf. Weheat heeft zelf gekozen voor de route dat hun apparatuur alleen via de cloud in te stellen is en dat is nu voor de mensen die offline zijn niet te doen.

Ik snap dat dit helemaal niet fijn is en dat men verwacht dat de fabrikant, die voor deze oplossing heeft gekozen, ook duidelijk communiceert waarom dit niet werkt en hoe eraan gewerkt wordt om dit tot een oplossing te brengen. Een simpele melding over dat het momenteel niet werkt en dat hun eraan werken is in mijn ogen niet afdoende, aangezien dit niet voor een paar dagen is, maar al een paar weken duurt.

Qua communicatie scheelt het er behoorlijk aan bij @Weheat in mijn ogen.

• MrDenna
Even een ander ding trouwens.

Het viel mij op dat bij onze Sparrow de kap aan de boven/voorkant (die wat je in zilver/groen of bruin kan kiezen) open staat aan de kant van de fan. Dat hij zeg maar naar buiten gebogen is vanaf de onderkant van de fan en niet meer aansluit met de behuizing.

Heeft iemand dit eerder gehad?

• RobbieT

Voor meer dan 10k mag ik verwachten dat alle functionaliteit werkt. Punt.

En zoals al gezegd, op een CV ketel kan je lokaal nog dingen instellen, hier niet, je kan niks zien omdat er geen lokaal display is.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieT op 20-05-2026 09:27 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:15
MrDenna schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:22:

Het viel mij op dat bij onze Sparrow de kap aan de boven/voorkant (die wat je in zilver/groen of bruin kan kiezen) open staat aan de kant van de fan. Dat hij zeg maar naar buiten gebogen is vanaf de onderkant van de fan en niet meer aansluit met de behuizing.

Ja, heb ik ook, duw hem af en toe terug, zitten een paar "boutjes in rubber voetjes" die de kap in de "piepschuim" behuizing klemmen, als je op precies die plekken drukt zit hij (voor even) weer netjes.

• MrDenna
phYzar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Ja, heb ik ook, duw hem af en toe terug, zitten een paar "boutjes in rubber voetjes" die de kap in de "piepschuim" behuizing klemmen, als je op precies die plekken drukt zit hij (voor even) weer netjes.
Ik zal binnenkort even kijken of ik dat kan proberen. Bij ons staat de unit op het dak, dus ik kan er niet even heen lopen. Thx voor je advies!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:21
MrDenna schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Ik zal binnenkort even kijken of ik dat kan proberen. Bij ons staat de unit op het dak, dus ik kan er niet even heen lopen. Thx voor je advies!
Je kan er ook een druppeltje lijm/kit in drukken, dan zal hij wel vast blijven zitten.

• ekops
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:22
arjenhiemstra schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:41:
[...]

Ik zou het vorige week krijgen, werd uitgesteld naar deze week maar helaas niets meer vernomen.
Hoi Arjen, heb je ondertussen, weheat intelligence beta?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• havoc764
MrDenna schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:22:

ja ik, schijnt een veel voorkomend issue te zijn. installateur heeft een extra bracket van weheat gekregen en geïnstalleerd bij mij.

• MrDenna
reiniero schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:26:
[...]

Je kan er ook een druppeltje lijm/kit in drukken, dan zal hij wel vast blijven zitten.
Eerst wil ik even kijken of ik hem zo weer terug op zijn plek kan krijgen, het lijkt me niet dat ik zelf wat DIY moet gaan doen op zo een duur apparaat wat pas een half jaar oud is. Toch bedankt voor de tip!

• MrDenna
havoc764 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:34:
[...]

ja ik, schijnt een veel voorkomend issue te zijn. installateur heeft een extra bracket van weheat gekregen en geïnstalleerd bij mij.
Ik zal eens informeren bij de installateur. Heb je toevallig een foto van die bracket voor mij?

• RNacoustics

Het maakt natuurlijk wel degelijk uit, of je FE WP hebt of alleen voor verwarmen (in jou geval). Verwarmen is niet zo'n punt. Via OT thermostaat heb je daar nog invloed op, Maar met FE ben je aan de goden overgeleverd. SWW kan je namelijk zelf niet meer instellen.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:55
ekops schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:28:
[...]

de volgende ronde is uitgesteld ivm hogere prioriteit van bepaalde lopende issues ;) :+

• ComPeter
  • Laatst online: 16:41

ComPeter

iddqd idkfa

[...]

Ik snap de frustratie, maar ik vind de vergelijking met een auto waarvan radio, stoelverwarming en navigatie weken niet werken wat zwaar aangezet.

De warmtepomp doet namelijk nog steeds waar hij primair voor bedoeld is: warm water maken en, als dat nodig is, het huis verwarmen. De temperatuur kan gewoon via de thermostaat omhoog. Wat nu niet werkt, zit vooral in de app-/cloudlaag: inzicht in verbruik, instellingen aanpassen zoals stilteniveau, aansturing/tapwater en handmatig een SWW-boost starten.

Dat is vervelend, en twee weken zonder duidelijke communicatie is zeker niet netjes. Daar mag je de leverancier ook gewoon op aanspreken.

Maar de vraag is wel: is dit al voldoende om te zeggen dat het product wezenlijk ondeugdelijk is of om de leverancier/fabrikant formeel in gebreke te stellen? Zeker als de kernfunctie — verwarmen en warm water leveren — gewoon blijft werken, vind ik dat minder zwart-wit.

Met de autovergelijking zou ik het eerder zo zien: de auto rijdt, remt en laadt/tankt gewoon, maar de app, het verbruiksoverzicht, de eco-instellingen en de voorverwarmfunctie op afstand werken tijdelijk niet. Irritant en niet zoals het hoort, maar niet hetzelfde als een auto die niet meer bruikbaar is.

Voor mij zou vooral de communicatie het probleem zij. Dáár mag je Weheat wat mij betreft stevig op aanspreken.

iddqd idkfa

• ekops
  • Laatst online: 14:22
Kodess schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:02:
[...]

de volgende ronde is uitgesteld ivm hogere prioriteit van bepaalde lopende issues ;) :+
Issues met intelligence beta of andere issues?

12 x 370wp, Solis S6-GR1P3.6K, 1 x Marstek Venus-E (153.212), HW P1

• Obe
  • Laatst online: 18:13

Obe

ComPeter schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:15:
[...]

Ik snap de frustratie, maar ik vind de vergelijking met een auto waarvan radio, stoelverwarming en navigatie weken niet werken wat zwaar aangezet.

De warmtepomp doet namelijk nog steeds waar hij primair voor bedoeld is: warm water maken en, als dat nodig is, het huis verwarmen. De temperatuur kan gewoon via de thermostaat omhoog. Wat nu niet werkt, zit vooral in de app-/cloudlaag: inzicht in verbruik, instellingen aanpassen zoals stilteniveau, aansturing/tapwater en handmatig een SWW-boost starten.

Dat is vervelend, en twee weken zonder duidelijke communicatie is zeker niet netjes. Daar mag je de leverancier ook gewoon op aanspreken.

Maar de vraag is wel: is dit al voldoende om te zeggen dat het product wezenlijk ondeugdelijk is of om de leverancier/fabrikant formeel in gebreke te stellen? Zeker als de kernfunctie — verwarmen en warm water leveren — gewoon blijft werken, vind ik dat minder zwart-wit.

Met de autovergelijking zou ik het eerder zo zien: de auto rijdt, remt en laadt/tankt gewoon, maar de app, het verbruiksoverzicht, de eco-instellingen en de voorverwarmfunctie op afstand werken tijdelijk niet. Irritant en niet zoals het hoort, maar niet hetzelfde als een auto die niet meer bruikbaar is.

Voor mij zou vooral de communicatie het probleem zij. Dáár mag je Weheat wat mij betreft stevig op aanspreken.
Bij mij is de warmtepomp al weer een week online, maar in de periode waarin die offline was had ik wel degelijk afwijkend gedrag. Bij mij was het maken van warm water ontregeld waardoor er willekeurig verwarmd werd naar 65 graden. Dit had nu vooral gevolgen voor de energierekening, maar in de winter raak je zo ook flink wat momenten kwijt waar je op kan verwarmen. Dat heeft dus wel impact op de primaire functies van de warmtepomp.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]
De temperatuur kan gewoon via de thermostaat omhoog.
Mits je geen stooklijn gebruikt. Dan maar hopen dat als je wel een stooklijn gebruikt dat hij correct is afgesteld. Nu is dat in deze periode van het jaar niet zo'n ramp maar je zou maar in de winter zitten met een te lage stooklijn die je niet kan aanpassen.

Bij een defect aan de unit staat de monteur nog dezelfde dag op de stoep maar bij een cloud storing kan een monteur ook weinig doen.
[...]
Wat nu niet werkt, zit vooral in de app-/cloudlaag: inzicht in verbruik, instellingen aanpassen zoals stilteniveau, aansturing/tapwater en handmatig een SWW-boost starten.
En juist in de app zitten toch wel kritieke instellingen zoals SWW.

Als ik op vakantie ga (of langere tijd afwezig ben) zet ik SWW op zijn laagst en wanneer ik terug ben zet ik hem weer terug naar de normale temperatuur. Zou mijn pomp offline gaan tijdens zo'n afwezigheid kan ik dus niet douchen zodra ik weer terug ben*.
offtopic:
*Ik zou een Legionella run kunnen forceren door de stroom eraf te halen. Maar dat lijkt mij niet iets wat je vaak wilt doen en goed is voor de buitenunit
.

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-09 08:15
Ik hoop dat iemand hier misschien mee kan denken, want ik word inmiddels een beetje gek van onze nieuwe Weheat Flint full electric installatie 😅

Installatie is op 4 mei geplaatst door installatiepartner Saman. Tapwater werkt prima, maar de cv-regeling werkt al ruim 2 weken niet goed.

Situatie:
  • radiatoren reageren onregelmatig of helemaal niet op warmtevraag
  • Tado staat soms uren op warmtevraag zonder dat de radiatoren warm worden
  • soms hoor ik wel stroming door de leidingen maar blijft alles koud/lauw
  • overdag als de zon het huis opwarmt lijkt hij soms juist wél warmte rond te pompen
  • ’s nachts gaat hij juist regelmatig tapwater verwarmen terwijl dat overdag amper gebeurt
  • installateur heeft tijdens storings bezoek de regeling van aan/uit naar stooklijn gezet, waarna er direct wel warmte door de radiatoren ging, maar nog steeds niet correct.
  • monteur gaf daarna aan dat er waarschijnlijk nog een storing/configuratieprobleem in de Weheat-aansturing zelf zit en dat Weheat dit mogelijk verder moet oppakken
Installatie lijkt fysiek verder gewoon goed aangesloten. Zowel binnen- als buitenunit zijn gecontroleerd.

Heeft iemand:
  • vergelijkbare problemen gehad met Flint + Tado?
  • tips qua instellingen/stooklijn/warmtevraag?
  • of ideeën waar dit gedrag op wijst?
Eventueel leest iemand van Weheat hier mee 😅 want ik zit inmiddels met een pasgeboren baby in een huis waarvan de verwarming nog steeds niet betrouwbaar werkt… Ik heb dit meermaals bij Saman geescaleerd, maar die doen er helemaal niets mee en zijn inmiddels in gebreke gesteld.

• testmanager
Pusherman_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:39:
Ik hoop dat iemand hier misschien mee kan denken, want ik word inmiddels een beetje gek van onze nieuwe Weheat Flint full electric installatie 😅

Installatie is op 4 mei geplaatst door installatiepartner Saman. Tapwater werkt prima, maar de cv-regeling werkt al ruim 2 weken niet goed.

Situatie:
  • overdag als de zon het huis opwarmt lijkt hij soms juist wél warmte rond te pompen
  • ’s nachts gaat hij juist regelmatig tapwater verwarmen terwijl dat overdag amper gebeurt
  • installateur heeft tijdens storings bezoek de regeling van aan/uit naar stooklijn gezet, waarna er direct wel warmte door de radiatoren ging, maar nog steeds niet correct.
  • monteur gaf daarna aan dat er waarschijnlijk nog een storing/configuratieprobleem in de Weheat-aansturing zelf zit en dat Weheat dit mogelijk verder moet oppakken
Installatie lijkt fysiek verder gewoon goed aangesloten. Zowel binnen- als buitenunit zijn gecontroleerd.

Heeft iemand:
Eventueel leest iemand van Weheat hier mee 😅 want ik zit inmiddels met een pasgeboren baby in een huis waarvan de verwarming nog steeds niet betrouwbaar werkt… Ik heb dit meermaals bij Saman geescaleerd, maar die doen er helemaal niets mee en zijn inmiddels in gebreke gesteld.
Dus je draait op stooklijn? Dan heeft de Tado toch geen invloed op de warmtevraag?

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:05
En is er ontlucht? Zo ja, nogmaals checken.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
@Pusherman_ Ik zou eens beginnen met al die naregeling knoppen ervan af te halen. Als er teveel radiatoren dicht staan heb je kans dat flow niet genoeg is en dat de Delta T te klein wordt en dus je WP gewoon vrolijk stopt met stoken. Naregeling is een no go met een WP.

YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Pusherman_ Als je wat grafiekjes van de warmtepomp EN daarbij de thermostaat kan laten zien kunnen we wellicht helpen.

In het algemeen:

- warmtepomp maakt langzaam maar zeker warmte: dus niet aan de thermostaat zitten gewoon

- leidingen en radiatoren worden niet meer dan lauw. Dat hoort zo. Mijn woning, met puur oude radiatoren, blijft lekker 20 graden met maar 35 graden water door de radiatoren bij 5 graden buiten en daarboven

- als je wil dat een warmtepomp snel reageert op je kamerthemperatuur is wellicht Open therm aansturing effectiever (met een onrustiger draaiende warmtepomp tot gevolg)

- het zou kunnen dat de stooklijn wat te laag staat (maar ik heb geen Flint specifieke kennis) en dan krijgen warmtepomp en thermostaat onderling ruzie (ook wel pendelen genoemd):

a/ thermostaat zegt : "kachel aan"

b/ warmtepomp gaat conform stooklijn water van temperatuur X maken (obv stooklijn)

c/ watertemperatuur komt boven X, dus warmtepomp gaat uit, wacht paar minuten en probeert het weer

ALS dit het geval is zou de stooklijn wat omhoog moeten (die moet zo hoog zijn dat het minimale warmtevermogen van de warmtepomp door de radiatoren aan de woning kan worden afgegeven).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
@BarryH Klopt. Ik weet na 2 jaar dat hier de minimale aanvoer op 34 graden moet staan met alleen radiatoren hier. Lager kan ook maar dan krijg ik met dit weer een enorm pendelfestijn. Nu met dit weer runs van 1 a 1,5 uur en dan 1/2 uur a 3 kwartier uit. Zet ik hem lager dan grijpt de graadminutenregeling te veel in.

• Maarten58
Bij mij is de aanvoer rond de 30 graden, en de ruimte is 20,4.
COP is 6.2. Draai op stooklijn. Sparrow.

• MotorBeast
@Maarten58 Kan. Hoe optimaler je afgifte in relatie tot warmteverlies, lees meer, hoe lager je aanvoer kan.

• Maarten58
Ik schreef al: 16% compressor, super fijn!
Allemaal oudere radiatoren (9) met Speedcomforts (vanwege aanbiedingen en gemak, ook sensors aangepast aan LTV.) en 3 kleine vloerverwaminkjes.
Benedenhuis uit 1870, met serre met alles HR++ veel glas, woongedeelte 3,5 m. hoog.

Ik schreef al: hoe zal de winter zijn..:-)

[ Voor 77% gewijzigd door Maarten58 op 20-05-2026 13:41 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:53:
@Pusherman_ Ik zou eens beginnen met al die naregeling knoppen ervan af te halen. Als er teveel radiatoren dicht staan heb je kans dat flow niet genoeg is en dat de Delta T te klein wordt en dus je WP gewoon vrolijk stopt met stoken. Naregeling is een no go met een WP.

YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen!
Dit is een beetje kort door de bocht. Je kunt prima een deel van je afgiftesysteem naregelen. Mits je voldoende zones/radiatoren of bijvoorbeeld een hele vloerverwarming continu open hebt, zodat er altijd voldoende flow door je afgiftesysteem kan lopen.

Zo heb ik het ook ingericht. Mijn vloerverwarming op de BG is altijd open (gesloten composiet-verdeler),en heeft dus altijd flow wanneer de circulatiepomp draait. De radiatoren boven zijn allemaal (na)geregeld met een HR92 knop, ingesteld via het Evohome paneel.

De vloerverwarming heeft ook altijd de flow nodig, terwijl de radiatoren boven meer vermogen hebben dan nodig, dus die kunnen prima geknepen of zelfs dichtgezet worden.

Dit is wel heel specifiek een (toevallig) goede samenloop van omstandigheden, maar in vergelijkbare gevallen kan het dus prima met een naregeling op de bovenverdieping met de radiatoren.

Of dit een goed idee is, hangt helemaal van je huis en het afgiftesysteem af, maar om het zomaar direct af te wijzen is wat prematuur in mijn opinie ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Kodess
ekops schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:20:
[...]

Issues met intelligence beta of andere issues?
De offline issues

• arjenhiemstra
[...]

Yep, gisteren zag ik het al in de app, vandaag ook de mail gehad dat het gestart is

• Kodess
[...]

Ik neem het terug, vandaag zijn er beta invites de deur uitgedaan :+

• Pr088
Zinloos1 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:32:
[...]

Bijzonder, ik wist niet eens dat er verschillende kleuren zijn, is mij nooit een kleur aangeboden.

Overigens verwacht ik nog een paar radiatoren te vervangen, dan zal het systeem leeg moeten. Hoe werkt dit, dien je dan de buitenunit en binnenunit uit te zetten via de groep?
Voor de Sparrow zijn er inderdaad deze drie kleuren en dat was ook duidelijk te vinden op de website van WeHeat.

• Pr088
Pusherman_ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:39:

Situatie:

Heeft iemand:
Ik zou alle naregeling deactiveren als dat kan. Alle radiatoren helemaal open zetten en warmtepomp op OT (thermostaatsturing) zetten. Daarna de thermostaat op 23 en kijken wat er gebeurt.
Wat gebeurt er dan?

Op stooklijn: welke temperaturen heb je ingesteld?

• Zinloos1
Pr088 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Voor de Sparrow zijn er inderdaad deze drie kleuren en dat was ook duidelijk te vinden op de website van WeHeat.
Nou, ik heb even zitten kijken op hun website, en daar staat inderdaad twee keer in tekst ergens tussendoor dat er drie stijlvolle kleuren zijn. Welke kleuren dit dan zijn staat nergens vermeld en overal enkel foto's van de bruine variant. Ik heb van mijn installateurs allemaal een folder gekregen waarbij niets vermeld werd over verschillende kleuren of afbeeldingen van een grijze of groene versie. Ook nooit in overleggen ter sprake gekomen dat daar keuzes in zijn. Dus om nou te zeggen dat dat allemaal super helder wordt gepresenteerd, ben ik dat niet met je eens.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de kleur die ik nu heb staan prima, maar ik vind het frappant dat het nergens heel expliciet wordt weergegeven of in de gesprekken met de drie verschillende bedrijven die ik over de vloer heb gehad is benoemd.

• Pr088
Zinloos1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Nou, ik heb even zitten kijken op hun website, en daar staat inderdaad twee keer in tekst ergens tussendoor dat er drie stijlvolle kleuren zijn. Welke kleuren dit dan zijn staat nergens vermeld en overal enkel foto's van de bruine variant. Ik heb van mijn installateurs allemaal een folder gekregen waarbij niets vermeld werd over verschillende kleuren of afbeeldingen van een grijze of groene versie. Ook nooit in overleggen ter sprake gekomen dat daar keuzes in zijn. Dus om nou te zeggen dat dat allemaal super helder wordt gepresenteerd, ben ik dat niet met je eens.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de kleur die ik nu heb staan prima, maar ik vind het frappant dat het nergens heel expliciet wordt weergegeven of in de gesprekken met de drie verschillende bedrijven die ik over de vloer heb gehad is benoemd.
Ik keek net even op de site, in mijn herinnering stond het er vroeger veel nadrukkelijker op.

• phYzar
[...]

Nou, ik heb even zitten kijken op hun website
https://mijnalius.nl/weheat-sparrow-warmtepomppakket-all-electric-2-pompen-1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtdzViNUvHaCPrXjY4HSw1xV_6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dayzjPQkT3fCJroY4xvRfVYY.png?f=fotoalbum_large

Hier toevallig een website die alledrie laat zien: Grijs/Brons/Groen. Heb zelf de bronzen staan, en eerlijk gezegd is het puur een extra sierafdekking over een deel van de kunststof behuizing, dus je zou zelfs met gemak die van kleur kunnen aanpassen met het losmaken van een paar schroefjes en een bus glitterroze spuitlak :P

• phYzar
Ze proberen in de update van de beta app (van vandaag) wat meer inzicht te geven in de kostenbesparing van Intelligence:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQxnL7LqbgmlW8OrkR5xxkB6H8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dAyQqZTmahvwErcULBDQmAU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olRO7CaNqqHU97w7_v9VmckIVAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVRj1x3yWyaQ6PNi5Vqr6wzp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpcyOn-xLJR7W-i7Fgyv_q5Q9Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hk4LmThYmKe0t7aKnw55UkY7.jpg?f=fotoalbum_large

• Maarten58
Nou, ik snap wel dat ze er een jaar over doen om dit complexe overzicht te tonen.
Een beetje over de limit.

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:59
phYzar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:52:
Ze proberen in de update van de beta app (van vandaag) wat meer inzicht te geven in de kostenbesparing van Intelligence:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! :9~ Bedankt voor het delen, weten we een beetje wat we kunnen verwachten.

Ik heb geprobeerd om met een schema het tapwater 's middags te verwarmen. (13:00 tot 16:00 55 graden) Ik kwam na 2 weken tot de conclusie dat dit niet werkt met 5 personen (3 dochters, mijn vrouw en ik), vaak had de laatste persoon koud water... En dat met een 300L boilervat.
Ja, ja, ik weet dat de meiden korter moeten douchen, maar ja, het zijn meiden... En we willen niks inleveren op comfort.
Ook na tweaken, verlengen van tijden en verhogen van temperatuur naar 60 graden, werkt niet echt.

Zonder een vast schema, zonder boost (BUH staat op backup ingesteld) geen probleem, omdat tapwater direct gaat verwarmen als er gedoucht wordt.

Ik ben dus enorm benieuwd hoe Weheat Intellegence presteert t.o,v. een vast tijdschema.

[ Voor 4% gewijzigd door Bas Post op 20-05-2026 15:15 ]

BP on the move!!!

• Caayn
  • Niet online
Bas Post schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:13:
[...]

Nice! :9~ Bedankt voor het delen, weten we een beetje wat we kunnen verwachten.

Ik heb geprobeerd om met een schema het tapwater 's middags te verwarmen. (13:00 tot 16:00 55 graden) Ik kwam na 2 weken tot de conclusie dat dit niet werkt met 5 personen (3 dochters, mijn vrouw en ik), vaak had de laatste persoon koud water... En dat met een 300L boilervat.
Ja, ja, ik weet dat de meiden korter moeten douchen, maar ja, het zijn meiden... En we willen niks inleveren op comfort.
Ook na tweaken, verlengen van tijden en verhogen van temperatuur naar 60 graden, werkt niet echt.

Zonder een vast schema, zonder boost (BUH staat op backup ingesteld) geen probleem, omdat tapwater direct gaat verwarmen als er gedoucht wordt.

Ik ben dus enorm benieuwd hoe Weheat Intellegence presteert t.o,v. een vast tijdschema.
Heb je toevallig ook gespeeld met de stand-by temperatuur of een tweede verwarmingsblok bijvoorbeeld:

00:00-13:00 -> stand-by
13:00-16:00 -> 55c
16:00-(na douchetijd) -> 50~54c
(na douchetijd)-00:00 -> stand-by

Dan springt hij sneller zodra je doucht maar heb je profijt van opwarmen tijdens de doorgaans warmere middaguren.

• Kevin1990
RNacoustics schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:02:
[...]

Het maakt natuurlijk wel degelijk uit, of je FE WP hebt of alleen voor verwarmen (in jou geval). Verwarmen is niet zo'n punt. Via OT thermostaat heb je daar nog invloed op, Maar met FE ben je aan de goden overgeleverd. SWW kan je namelijk zelf niet meer instellen.
Klopt dat we het alleen voor CV gebruiken. Om de reden dat ik 1 machine heb voor 1 taak. Verwarmen met de warmtepomp voor CV water, een boiler en quooker voor warm water en een airco om te koelen.

Maar waarom willen mensen steeds instellingrn veranderen? Ik snap het deel voor kostenbesparing met energie overschot of lage prijzen. Maar hier hebben blijkbaar mensen een duur ding gekocht om van het gas af te gaan en vervolgens nog dagelijks of wekelijks instellkngrn te wijzigen...

Dat snap ik echt niet. Mensen met een WeHeat die offline is werkt blijkbaar nog wel anders waren er andere berichten en klachten geweest.

Het voorbeeld wat ern aantal berichten terug werd gegeven over de CV ketel die dan nog wel in te stellen is klopt maar waarom zou je? Je stelt de WeHeat in en laat hem met rusten zijn ding doen (vind ik). Misschien bij omslag van weer van stooklijn naar OT of gedurende het stookseizoen nog wat bijsturen maar voor de rest werkt het ding over het algemeen best goed.

Van de instellingen van het tapwater is leuk als het werkt en anders is het even niet anders toch.

Ik vind de negativiteit over het offline zijn wel stevig en deels onterecht.

• arjenhiemstra
Kevin1990 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:20:
[...]

Klopt dat we het alleen voor CV gebruiken. Om de reden dat ik 1 machine heb voor 1 taak. Rendement warmtepomp om CV water te verwarmen, een boiler en quooker voor warm water en een airco om te koelen.

Maar waarom willen mensen steeds instellingrn veranderen? Ik snap het deel voor kostenbesparing met energie overschot of lage prijzen. Maar hier hebben blijkbaar mensen een duur ding gekocht om van het gas af te gaan en vervolgens nog dagelijks of wekelijks knstellkngrn te wijzigen...

Dat snap ik echt niet. Mensen met een WeHeat die offline is werkt blijkbaar nog wel anders waren er andere berichten en klachten geweest.

Het voorbeeld wat ern aantal berichten terug werd gegeven over de CV ketel die dan nog wel in te stellen is klopt maar waarom zou je? Je stelt de WeHeat in en laat hem met rust. Misschien bij omslag van weer van stooklijn naar OT of gedurende het stookseizoen nog wat bijsturen maar voor de rest werkt het ding over het algemeen best goed.

Van de instellingrn van het tapwater is leuk als het werkt en anders is het even niet anders toch.

Ik vind de negativiteit over het offline zijn wel flink en deels onterecht.
Als ik een paar dagen weg ga hoef ik mijn vat niet op 60 graden te houden dus zet ik die naar de laagst mogelijke temperatuur. Ik snap echt niet waarom je dat niet zou doen? Of ik krijg een paar mensen te slapen, ik wil mijn vat even extra verwarmen. Wederom, waarom zou je dat niet doen? Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te noemen.
Ja er is omheen te werken, maar het kan echt wel irritant zijn als je die ineens die instellingen niet meer kan maken (en je het vat net op de laagst mogelijke temp had gezet omdat je weg ging bijv.)

En dan is offline zijn 1 ding, daarover 0 communicatie, dat is waar ik mij nog het meest over verbaas.

• RobbieT
[...]Ik vind de negativiteit over het offline zijn wel stevig en deels onterecht.
Dat is iets wat Weheat zelf veroorzaakt door een totaal gebrek aan communicatie.

Nogal makkelijk overigens om er wat van te vinden als je er zelf geen last van hebt.

• ajsmit1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:02
MrDenna schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Ik zal eens informeren bij de installateur. Heb je toevallig een foto van die bracket voor mij?
Dit is de Weheat oplossing gemonteerd door de installateur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoPmL68OunCVA0xBPn9GgeBLS1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4RlcSSMpv662rOk91wcs4Ns.jpg?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
RobbieT schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Dat is iets wat Weheat zelf veroorzaakt door een totaal gebrek aan communicatie.

Nogal makkelijk overigens om er wat van te vinden als je er zelf geen last van hebt.
Al zou de mijne offline zijn doet die nog steeds zijn ding als het nodig is.

Verwarmen van het huis wanneer nodig :)

En ja zeker makkelijk praten. Echter kiest een gebruiker/eigenaar er zelf voor om slimme schema;s in te stellen en vaker instellingen te veranderen. Degene die nu offline zijn en de WeHeat altijd gewoon gebruiken zonder er naar om te kijken ervaren denk ik minder problemen.

En ja de communicatie is niet al te best maar dat is vele berichten geleden voordat er een deel van de gebruikers offline units al bekend. Alleen door de vele berichten hierover kan het mensen afschrikken om een WeHeat aan te schaffen terwijl het ook voor beel mensen een product is wat gewoon goed werkt. De negatieve ervaringen blijven langer hangen als de positieve verhalen.

[ Voor 44% gewijzigd door Kevin1990 op 20-05-2026 16:49 ]

• Kevin1990
arjenhiemstra schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:30:
[...]

Als ik een paar dagen weg ga hoef ik mijn vat niet op 60 graden te houden dus zet ik die naar de laagst mogelijke temperatuur. Ik snap echt niet waarom je dat niet zou doen? Of ik krijg een paar mensen te slapen, ik wil mijn vat even extra verwarmen. Wederom, waarom zou je dat niet doen? Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te noemen.
Ja er is omheen te werken, maar het kan echt wel irritant zijn als je die ineens die instellingen niet meer kan maken (en je het vat net op de laagst mogelijke temp had gezet omdat je weg ging bijv.)

En dan is offline zijn 1 ding, daarover 0 communicatie, dat is waar ik mij nog het meest over verbaas.
Dat begrijp ik ook wel maar wellicht een goeie les om eruit te trekken dat de warmtepomp toch wat anders werkt als een simpele boiler die je aan en uit zet of een CV ketel waarbij je de temperatuur van de kamers makkelijker kan verwarmen indien je een tijdje weg bent.

Maar schiet de negativiteit niet zijn doel voorbij? Als de instellingen goed staan voor 90% van de tijd en net die laatste 10$ niet dan iis dat nou eenmaal zo toch?

Als ik nu een flinke storing krijg van glasvezel/internet en ik ben op vakantie gebeurd dit met een beetje pech precies op het moment dat ik de boiler uit heb staan. Die schakel ik via domotica en hierdoor zal die pas weer aan gaan wanneer ik zelf handmatig de boiler weer aanzet via bluetooth. Is helemaal ruk maar om bepaalde instellingen, slimmigheden en besparingen te doen kies je als gebruiker zelf voor.

Ik wil niet iemand op de man af afkeuren op de keuzes en ieder doet het op zijn manier maar dan kan het door de techniek wel eens gebeuren dat die faalt.

En wat betreft het niet tot slecht communiceren door de fabrikant in dit geval WeHeat ben ik het overigens volkomen mee eens.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Laten we niet vergeten dat Weheat nog redelijk nieuw is in de markt en dit ook voor ze een nieuwe ervaring is. Laten we hopen dat ze hier ook van leren en dit een volgende keer beter oppakken.

Ze zouden eigenlijk een status pagina oid moeten hebben (status.weheat.nl oid)

BTW: portal.weheat.nl lijkt een update te hebben gehad.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Caayn
  • Niet online
Kevin1990 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:45:
[...]
Als ik nu een flinke storing krijg van glasvezel/internet en ik ben op vakantie gebeurd dit met een beetje pech precies op het moment dat ik de boiler uit heb staan. Die schakel ik via domotica en hierdoor zal die pas weer aan gaan wanneer ik zelf handmatig de boiler weer aanzet via bluetooth.
Belangrijk verschil dat jij dus een lokale mogelijkheid hebt om controle op jouw boiler uit te oefenen. Even zuur dat je eventjes moet wachten tot je boiler op temperatuur is zodra je weer thuis bent maar daarna kan je gewoon douchen.
Is helemaal ruk maar om bepaalde instellingen, slimmigheden en besparingen te doen kies je als gebruiker zelf voor.
Het niet kunnen gebruiken van bijvoorbeeld de SWW boost functie is een gevolg van een slimmigheid van de gebruiker 8)7

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:25
Caayn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:57:
[...]
Het niet kunnen gebruiken van bijvoorbeeld de SWW boost functie is een gevolg van een slimmigheid van de gebruiker 8)7
Het lijkt af en toe alsof mensen zich niet meer kunnen verplaatsen in een ander(e context).
Probeer dan eens drie maanden de app niet te gebruiken vanaf vandaag (emuleert een beetje de afgelopen weken), en hou dan bij hoe vaak je toch instellingen aanpast.
Bravo als dat aantal keer 0 is na drie maanden, ik zal er niet meer over klagen :-)

• Kevin1990
Caayn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:57:
[...]
Belangrijk verschil dat jij dus een lokale mogelijkheid hebt om controle op jouw boiler uit te oefenen. Even zuur dat je eventjes moet wachten tot je boiler op temperatuur is zodra je weer thuis bent maar daarna kan je gewoon douchen.

[...]
Ja eens en ik snap de standpunten van de medegebruikers die klacten hebben ook wel.

Maar iedereen maakt zijn eigen afweging natuurlijk want ieder huishouden is anders en ik kies er dus bewust voor om een normale boiler te gebruiken en niet via de warmtepomp. Ja veel hoger verbruik maar wel een dom ding wat eigenlijk altijd wel werkt. Nu had die van mij nog dommer gemogen met 3 keuze knoppen in plaats van een display maar dat is een ander verhaal.

Maar wat ik ermee bedoel te zeggen en die instellingen is dat omdat jebespaard op die paar tientjes per jaar (denk ik) dat lekker verdient is maar daarmee heb je wel eens het risico dat het even niet werkt en hij dus in de instelling blijft hangen die je niet wilt. Als je de warmtepomp wat autonom laat werken zonder steeds instellingen te wijzigen en er gebeurd een keer wat dan kun je precies nog blijven doen wat je voorheen deed en heb je er geen stress van.

Kost natuurlijk wel wat meer energie maar altijd beter als gasprijzen want we hebben het wel over de gasloze huizen als het goed is ;)

Wederom probeer ik niet op de man af iemand af te fakkelen maar de negatieve sfeer de laatste paar pagina's stemt potentiële kopers van een WeHeat niet gerust en kunnen kiezen voor een ander merk.

Maar bij een ander merk zijn er ook vast wel wat dingen. Luidruchtig, hoger energie verbruik, meer inbouw ruimte nodig etc.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:19
MartinPTweak schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Het lijkt af en toe alsof mensen zich niet meer kunnen verplaatsen in een ander(e context).
Probeer dan eens drie maanden de app niet te gebruiken vanaf vandaag (emuleert een beetje de afgelopen weken), en hou dan bij hoe vaak je toch instellingen aanpast.
Bravo als dat aantal keer 0 is na drie maanden, ik zal er niet meer over klagen :-)
In het begin zat ik nog wel eens wat met de stooklijn te klooien maar de laatste 6 maanden niks meer aangeraakt (niet helemaal waar, toen de elec prijzen negatief waren heb ik handmtig geboost).

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-09 09:43
[...]

Een beetje inlezen en informatie inwinnen dan had je het kunnen weten van die 3 kleuren.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
Kevin1990 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:06:
[...]

maar de negatieve sfeer de laatste paar pagina's stemt potentiële kopers van een WeHeat niet gerust en kunnen kiezen voor een ander merk.
Dat potentieel kopers afhaken is toch niet ons probleem? Daar zou @Weheat zich mee bezig moeten houden.

Ik lees mee in dit topic omdat ik via de collectieve inkoop van VEH een aanbod heb gekregen voor een WeHeat.

Cloud-onafhankelijkheid stond al hoog op mijn lijstje, dus andere merken hadden al mijn voorkeur, maar dit verhaal helpt niet mee.

• Mg4gebruiker
Maarten58 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:10:
Ik schreef al: 16% compressor, super fijn!
Allemaal oudere radiatoren (9) met Speedcomforts (vanwege aanbiedingen en gemak, ook sensors aangepast aan LTV.) en 3 kleine vloerverwaminkjes.
Benedenhuis uit 1870, met serre met alles HR++ veel glas, woongedeelte 3,5 m. hoog.

Ik schreef al: hoe zal de winter zijn..:-)
Wat bedoel je met sensoren aangepast?

• Maarten58
@Mg4gebruiker : Ik heb lagere temperatuur sensors erop gezet, zodat ze al werken met een lagere temperatuur, snap je?

• Mg4gebruiker
phYzar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:43:
[...]

https://mijnalius.nl/weheat-sparrow-warmtepomppakket-all-electric-2-pompen-1

[Afbeelding]

Hier toevallig een website die alledrie laat zien: Grijs/Brons/Groen. Heb zelf de bronzen staan, en eerlijk gezegd is het puur een extra sierafdekking over een deel van de kunststof behuizing, dus je zou zelfs met gemak die van kleur kunnen aanpassen met het losmaken van een paar schroefjes en een bus glitterroze spuitlak :P
En wat heeft dat slimme ding dan gedaan? In de goedkope uren verwarmen omdat je een dynamisch contract hebt?

• Mg4gebruiker
Maarten58 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:21:
@Mg4gebruiker : Ik heb lagere temperatuur sensors erop gezet, zodat ze al werken met een lagere temperatuur, snap je?
Ok. Ik had even het idee dat je de bestaande sensoren had aangepast. Maar dank.

• Zinloos1
201WD schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Een beetje inlezen en informatie inwinnen dan had je het kunnen weten van die 3 kleuren.
Bedankt voor deze super zinnige bijdrage. Het is natuurlijk super logisch om iets op te zoeken waar je het bestaan niet van kent en wat niet wordt genoemd in hun eigen folder of op foto's staat. Wat voor research verwacht je dat iemand doet? Ik heb alle specs bekeken, de offertes gelezen en met installateurs gesproken en nergens is dit naar voren gekomen. Hun eigen website laat het niet eens duidelijk zien. Dus ik vind je verhaal onzin.

[ Voor 44% gewijzigd door Zinloos1 op 20-05-2026 19:57 ]

• phYzar
Mg4gebruiker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:22:
[...]

En wat heeft dat slimme ding dan gedaan? In de goedkope uren verwarmen omdat je een dynamisch contract hebt?
Ja, daar komt het wel op neer: niet gewoon aanschieten als de temp van het water onder X komt, maar bijvoorbeeld 's middags opwarmen als het goedkoop is, of 's nachts omdat hij doorheeft dat we meestal 's ochtends douchen, of een lagere max van rond de 45 om een langere dure periode te overbruggen.

• jeroendh
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:52
phYzar schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zou ik persoonlijk totaal niet relevant vinden. Gas heb ik niet meer dus ook geen gasprijs.
Ik zou willen weten wat WI bespaard VS geen WI te hebben, ofwel slimmer gebruik van zonnestroom en de goedkopere uren.

En met gas verwarmde ik alleen het water wat nodig was. En had ik geen legionella run. Nemen ze dat dan ook mee in de berekeningen?

Nu zit er in de app ook een stukje over je bent zoveel x zuiniger als een CV, ja dat weet ik daarom heb ik een WP gekocht. Als je nu de aanschafprijs kan invullen en dat kan zien wanneer je hem hebt terugverdient...

Of zijn er andere die het wel interessant vinden om te zien hoeveel "€" ze zogenaamd bespaard hebben t.o.v. gas?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroendh op 20-05-2026 19:58 ]

• phYzar
jeroendh schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:56:

Of zijn er andere die het wel interessant vinden om te zien hoeveel "€" ze zogenaamd bespaard hebben t.o.v. gas?
Ach, ieder zo z'n voorkeur. Als Tweaker zijn de kilowatturen en cop-grafieken mateloos interessant, maar als je racistische oom op je moeders verjaardag z'n roverheids-wappie-klimaatontkenner-elektrisch-rijden-we-op-de-kermis-rant afsteekt laat jij ff de keihard bespaarde euro's spreken terwijl je je gevaccineerde ballen uit je broek lacht :p

• testmanager
[...]

Klopt dat we het alleen voor CV gebruiken. Om de reden dat ik 1 machine heb voor 1 taak. Verwarmen met de warmtepomp voor CV water, een boiler en quooker voor warm water en een airco om te koelen.

Maar waarom willen mensen steeds instellingrn veranderen? Ik snap het deel voor kostenbesparing met energie overschot of lage prijzen. Maar hier hebben blijkbaar mensen een duur ding gekocht om van het gas af te gaan en vervolgens nog dagelijks of wekelijks instellkngrn te wijzigen...

Het voorbeeld wat ern aantal berichten terug werd gegeven over de CV ketel die dan nog wel in te stellen is klopt maar waarom zou je? Je stelt de WeHeat in en laat hem met rusten zijn ding doen (vind ik). Misschien bij omslag van weer van stooklijn naar OT of gedurende het stookseizoen nog wat bijsturen maar voor de rest werkt het ding over het algemeen best goed.

Van de instellingen van het tapwater is leuk als het werkt en anders is het even niet anders toch.

Ik vind de negativiteit over het offline zijn wel stevig en deels onterecht.
Ik denk (aanname alert) dat het de meeste mensen vooral steekt en irriteert dat er geen communicatie is vanuit Weheat. Als men gewoon tijdig in de pen had geklommen en aangegeven wat er gebeurt (of wat er blijkbaar nog niet gebeurt), dan was er veel minder gemorrel.

Ik doe nog een aanname, ze zijn bij Weheat als een malle bezig om een local-api beschikbaar te stellen, en dan te kunnen zeggen: “We hebben julliie probleem gehoord en hier is de oplossing!”. Alleen…., die oplossing zou volgens de Product Owner een week geleden al bijna klaar zijn. “Dus wacht nog heel even met communiceren!”. Een dag later: “bijna, wacht nog heel even”. Enz. Enz. Elke dag top-overleg met directie en PR; “Ok, vrijdag gaan we communiceren, zorg dat jullie klaar zijn om te releasen”. Maar dan toch weer een paar lastige bugjes gevonden. “Maar we moeten nu wel iets gaan communiceren”. “Nee… want dan kunnen we nog niks beloven!. EInde dag dan misschien??”

Enz. Enz. Enz

• MrDenna
ajsmit1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:23:
[...]

Dit is de Weheat oplossing gemonteerd door de installateur.[Afbeelding]
Ahh, kijk eens aan. Dat wil ik ook wel! Zal eens een gooi doen richting mijn installateur met de vraag of hij dat kan krijgen en me op zou willen sturen. Dan ga ik zelf wel het dak op om het te monteren, dat vind ik niet zo erg ;).

[ Voor 20% gewijzigd door MrDenna op 20-05-2026 20:31 ]

• Kodess
[...]

Dit zou ik persoonlijk totaal niet relevant vinden. Gas heb ik niet meer dus ook geen gasprijs.
Ik zou willen weten wat WI bespaard VS geen WI te hebben, ofwel slimmer gebruik van zonnestroom en de goedkopere uren.

En met gas verwarmde ik alleen het water wat nodig was. En had ik geen legionella run. Nemen ze dat dan ook mee in de berekeningen?

Nu zit er in de app ook een stukje over je bent zoveel x zuiniger als een CV, ja dat weet ik daarom heb ik een WP gekocht. Als je nu de aanschafprijs kan invullen en dat kan zien wanneer je hem hebt terugverdient...

Dat zie je in de eerste afbeelding, het bedrag waarbij staat WeHeat Intelligence.

Of ze legionelle meenemen is een goede om als feedback te geven voor de mensen in de beta test ;)

• arjenhiemstra
Kevin1990 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:45:
[...]

Dat begrijp ik ook wel maar wellicht een goeie les om eruit te trekken dat de warmtepomp toch wat anders werkt als een simpele boiler die je aan en uit zet of een CV ketel waarbij je de temperatuur van de kamers makkelijker kan verwarmen indien je een tijdje weg bent.
Daar ben ik het gewoon niet mee eens qua boiler functie, die functie zit er namelijk gewoon in.
De les die je hier uit zou moeten trekken is dat de cloud based, non local benadering van WeHeat te kwetsbaar is met 0 uitwijk mogelijkheden.
Dit is niet de eerste warmtepomp die ik heb, wel de eerste die alleen via de cloud te bedienen is. Dat is meer cloud afhankelijkheid dan ik verwacht had (mijn fout) maar prima.
WeHeat besluit primaire functionaliteit naar de cloud te brengen, ik als consument ga daarin mee, maar wel met een bepaalde verwachting.
Mijn bank doet dit ook, dat accepteer ik ook. De bank is echter nog nooit 2 weken offline geweest en er is niemand die dit zou accepteren als dat wel zou gebeuren, laat staan zonder communicatie. De bank regelt haar infra zo dat dit in principe nooit voor gaat komen. WeHeat zou met haar product propositie hetzelfde moeten nastreven. Dat mag ik als consument gewoon verwachten, als dat niet zo is krijg je sacherijn, zo simpel is het.
Maar schiet de negativiteit niet zijn doel voorbij? Als de instellingen goed staan voor 90% van de tijd en net die laatste 10$ niet dan iis dat nou eenmaal zo toch?

Als ik nu een flinke storing krijg van glasvezel/internet en ik ben op vakantie gebeurd dit met een beetje pech precies op het moment dat ik de boiler uit heb staan. Die schakel ik via domotica en hierdoor zal die pas weer aan gaan wanneer ik zelf handmatig de boiler weer aanzet via bluetooth. Is helemaal ruk maar om bepaalde instellingen, slimmigheden en besparingen te doen kies je als gebruiker zelf voor.
Met WeHeat kom je nu dus thuis en kun je de boiler niet meer aanzetten... Er is zover ik weet geen enkele andere warmtepomp/boiler fabrikant waarbij dit het geval is.

• havoc764
MrDenna schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:46:
[...]

ja,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yn8UhLplDDc4OkARm8l3pWBdUJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SGCNZ35oAAOz5xXhQ34Qlj4.jpg?f=fotoalbum_large

• robmoh
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-09 22:07
[...]

Zou het misschien kunnen dat deze gebruiker een hybride opstelling heeft? En ja, met de huidige gasprijzen zijn er mensen die dat misschien interessant vinden om te vergelijken. Ook al gebruiken ze zelf helemaal geen gas. Volgens mij moet je ook een aantal vragen beantwoorden op het moment wanneer je weheat Intelligence in gebruik neemt.

Verder begin in mij een klein beetje te irriteren aan Tweakers die alles zelf willen doen. Ik weet het, daar zijn ze Tweakers voor, dus die irritatie ligt aan mijzelf, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de Tweakers die het liefst de aansturing helemaal zelf willen regelen, ook de meeste problemen ondervinden.

Het overgrote deel van weheat gebruikers zijn heel erg blij met hun aanschaf. Ook al draait deze volgens Tweakers maatstaven niet 100% op zijn meest efficiënte kunnen. Bij mij draait de WP uitstekend. Met een buffer en een SWW van weheat.

• MrDenna
Thx, ook deze even opgeslagen voor mijn communicatie richting de installateur!

• Kevin1990
arjenhiemstra schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Daar ben ik het gewoon niet mee eens qua boiler functie, die functie zit er namelijk gewoon in.
De les die je hier uit zou moeten trekken is dat de cloud based, non local benadering van WeHeat te kwetsbaar is met 0 uitwijk mogelijkheden.
Dit is niet de eerste warmtepomp die ik heb, wel de eerste die alleen via de cloud te bedienen is. Dat is meer cloud afhankelijkheid dan ik verwacht had (mijn fout) maar prima.
WeHeat besluit primaire functionaliteit naar de cloud te brengen, ik als consument ga daarin mee, maar wel met een bepaalde verwachting.
Mijn bank doet dit ook, dat accepteer ik ook. De bank is echter nog nooit 2 weken offline geweest en er is niemand die dit zou accepteren als dat wel zou gebeuren, laat staan zonder communicatie. De bank regelt haar infra zo dat dit in principe nooit voor gaat komen. WeHeat zou met haar product propositie hetzelfde moeten nastreven. Dat mag ik als consument gewoon verwachten, als dat niet zo is krijg je sacherijn, zo simpel is het.

[...]

Met WeHeat kom je nu dus thuis en kun je de boiler niet meer aanzetten... Er is zover ik weet geen enkele andere warmtepomp/boiler fabrikant waarbij dit het geval is.
Goede vergelijking met een bank die vele malen meer vermogen heeft en daarbij veel langer bestaat.

Je hebt nou eenmaal een machine gekocht van een erg jong bedrijf wat voor vele uitdagingen staat zoals het ontwerpen, testen en maken van een prioductielijn. Daarbij geschikte partners moet vinden en het merk moet promoten.

Dat in een wereld waarbij alles online te vinden is en de concurrentie daardoor groot. WeHeat probeert een positie in de markt te nemen wat lastig is.

Maar nogmaals ik probeer niemand zwart te maken of iets.

Ik probeer alleen het onderwerp van het offline zijn wat minder negatief te maken.

En er zullen mensen zijn die ervan balen wat ik snap maar dat is wel het risico wat ze zelf nemen door een product te iezen wat nog maar net op de markt is van een merk wat nog maar een paar jaar warmtepompen bouwt.

En nogmaals als je instellingen goed of acceptabel staan en je rommelt niet te veel met de instellingen dan zal het overgrote gedeelte van de gebruikers het niet eens merken.

Ik heb geen tapwater van WeHeat en bewust. Ja duurder iun verbruik maar geen gedoe. Ik sla er misschien iets te ver in door met meerdere back ups in ons huishouden door 2 ovensop verschillende fases, 2 boilers voor de keuken en bar op verschillende fases, een boiler maar ook nog een extra aansluiting met kogelkraan om (tijdelijk) een extra boiler op aan te kunnen sluiten en in iedere kamer een airco voor verwarmen als koelen mocht de warmtepomp een storing hebbene n niet werken maar iedereen kiest er zelf voor.

En zelfs met stroom uitvla heb ik een kleine thuisbatterij die ervoor kan zorgen om de laadpaal met V2G thuisbatteirj op wielen aan te slingeren en ruim 50kWh aan stroom te hebben. welliswaar op 1 fase maar daar zijn weer andere maatregelen voor genomen om toch de basis behoefte te hebben.

Overigens werkt onze BlackBird niet door een defecte vorstbeveiliging waardoor de druk in het Cv systeem weg valt en werkt de back up heater niet. Dit owrdt binnen 2 weken opgelost door de installateur. Is dat erg? Nee maar wel irriant maar ik neem het voor lief. Gelukkig heb ik het de Weheat alleen voor CV ;)

• arjenhiemstra
Kevin1990 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:17:
[...]

Goede vergelijking met een bank die vele malen meer vermogen heeft en daarbij veel langer bestaat.
Dank je, Bunq is bv. een mooi voorbeeld hier. Was een kleine startup, toch online only, goed uitgevoerd.
Je hebt nou eenmaal een machine gekocht van een erg jong bedrijf wat voor vele uitdagingen staat zoals het ontwerpen, testen en maken van een prioductielijn. Daarbij geschikte partners moet vinden en het merk moet promoten.

Dat in een wereld waarbij alles online te vinden is en de concurrentie daardoor groot. WeHeat probeert een positie in de markt te nemen wat lastig is.

Ik probeer alleen het onderwerp van het offline zijn wat minder negatief te maken.

En er zullen mensen zijn die ervan balen wat ik snap maar dat is wel het risico wat ze zelf nemen door een product te iezen wat nog maar net op de markt is van een merk wat nog maar een paar jaar warmtepompen bouwt.

En nogmaals als je instellingen goed of acceptabel staan en je rommelt niet te veel met de instellingen dan zal het overgrote gedeelte van de gebruikers het niet eens merken.

Ik heb geen tapwater van WeHeat en bewust. Ja duurder iun verbruik maar geen gedoe. Ik sla er misschien iets te ver in door met meerdere back ups in ons huishouden door 2 ovensop verschillende fases, 2 boilers voor de keuken en bar op verschillende fases, een boiler maar ook nog een extra aansluiting met kogelkraan om (tijdelijk) een extra boiler op aan te kunnen sluiten en in iedere kamer een airco voor verwarmen als koelen mocht de warmtepomp een storing hebbene n niet werken maar iedereen kiest er zelf voor.

En zelfs met stroom uitvla heb ik een kleine thuisbatterij die ervoor kan zorgen om de laadpaal met V2G thuisbatteirj op wielen aan te slingeren en ruim 50kWh aan stroom te hebben. welliswaar op 1 fase maar daar zijn weer andere maatregelen voor genomen om toch de basis behoefte te hebben.

Overigens werkt onze BlackBird niet door een defecte vorstbeveiliging waardoor de druk in het Cv systeem weg valt en werkt de back up heater niet. Dit owrdt binnen 2 weken opgelost door de installateur. Is dat erg? Nee maar wel irriant maar ik neem het voor lief. Gelukkig heb ik het de Weheat alleen voor CV ;)
Je mist totaal het punt. Ik heb ook weleens een paar dagen toch warm kunnen douchen door kokend water uit mijn Grohe Red te mengen en re-routen. Een alternatief hebben of formaat van een bedrijf is niet het punt.

Partij x (in dit geval WeHeat) kiest voor een cloud only strategie en heeft zaakjes niet goed genoeg voor mekaar, dat moet anders of beter, anders werkt de strategie niet.

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-08 00:19
Kevin1990 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 00:17:
[...]

Kleine opmerking over je verhaal

Stel jouw warmtepomp heeft een storing en géén connectie? Dat is toch een cruciaal issue als dat 1 dag duurt laat staan 3 weken en niemand kan bij de instellingen of testen uitvoeren...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:12
Louis schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:32:
Hier van de week al 2x wakker geworden en het systeem volledig drukloos.
Vanmorgen weer gevuld en we hebben de boosdoener. Het vorstventiel bij de pomp spuit het water uit.
Net weheat service gebeld. Morgen vroeg belt de planning mij.
Dit is al het 2de vorstventiel dat stuk gaat in 14 maanden. Niet fijn.
Waar zitten deze ventielen in de buitenunit?

• arjenhiemstra
STIMPPYYY schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Waar zitten deze ventielen in de buitenunit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBGPuOfjrVwE03sjDNc9UmrLxVU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uIgZ9debO6oNvMufO3TwbwMr.png?f=user_large

Hier zit ie bij de BlackBird (onderste)
Pagina: 1 ... 203 ... 233 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.